Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Mijnheer Colaert Donderdag, 411 Mei 1911. 5 centiemen. Zevende jaar. Nr 25. i\og (le nieuwe schoolwet In ons ariïi Vlaanderen, De bevolking van België. Eendracht maakt Macht. W ei'SChijnende tfes iPontiertSagS. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-00. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50 Men handelt bij overeenkomst. Men schrijft in bij den Uilgever, Dixfnudeslraat, nr 53, te Yper. l)e aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Kechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Uijnsdag middag vrij en onJerteekeud toe te zenden AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. afgeschilderd door de christen-democraten. Mijnheer Colaert is burgemeester van Yper hij is volksvertegenwoor diger, hij is voorzitter van den ver- beteringsraad van 't lager onderwijs en meer nog, hij is jaarlijksche ver slaggever van de begrooting van kunsten en wetenschappen. Als man die zijn stiel behertigd, als volksvertegenwoordiger en bij zonder als verslaggever van gezeid budget is mijnheer Colaert ver van onverschillig te zijn aan 't fameus projekt Schollaert, dat over ééne maand in de broeikassen van 't gou vernement uitkipte. Mijnheer Colaert, die waarschijn lijk ai de broeiphasen tot in hunne kleinste bij zonderheden gevolgd heeft is dan ook een keer het kieken van naderbij gaan bezien en geeft daar over zijne meening in de volgende termen lucht Ge que je pense de ce projet, je vous le dirai tres siirtplement et en quelques mots le projet me parait excellent, et je le voterai avec bon- heur. It donne satisfaction a tous les intéréts legitimes, ba liberté du père de familie est garantie d'une fagon effi- cace par le droit que le projet recon- nait a tout le monde de choisir, pour son enfant, l'école qui a sa confiance. La situation mallieureuse du personnel enseignant est améliorée dans une mesuie telle que si j'avais obtenu tout ce que j'ai demandé dans mes rapports et a la Chambre, son sort serait tnoins bon que celui que lui fait le projet du gouvernement. II est vrai que le projet de loi intro duit l'instruction obligatoire que j'ai toujours combattue mais mon hostili- té était basée sur deux raisons d'a- bord, paree que, comme je le disais encore l'an dernier, la liberté a reali se, dans le domaine de l'enseignement primaire, autant, sinon plus de pro- grès que ne l'eüt fait la contrainte pro- prement dite ensuite, paree que, en tendus dans le sens denos adversaires, la contrainte n'aurait pas donné a tout père de familie, l'absolue liberté du choix de l'école. Ne serait-ce pas ie cas dans les communes ou l'enseignement libre n'est pas organisé? Or, le projet du gouvernement rend le choix possi ble dans toutes nos communes. Ces deux obstacles enlevés, je de- viens partisan de l'enseignement obli gatoire que le gouvernement réalise en élevant l'ége scolaire et en édictant des peines, modérées mais efficaces, vis-a-vis des parents négiigents ou récalcitrants. Tel est bien mon sentiment, et je l'ai exprimé depuis longtemps, a plusieurs de mes honorables collègues, a qui je n'ai pas caché qu'a l'occasion de la discussion de la proposition de loi sur la protection de l'enfance, dont je suis le rapporteur, je proposerais un amen dement, queje m'abstiens de faire con- naitre. Mais, a tout cousidérer, je pré- fère le système du gouvernement. Je suis done satisfait, trés satisfait et je suis convaincu que le projet, dans son ensemble, donnera satisfaction aussi a l'opinion publique aux pères de familie, aux instituteurs etauxsous- instituteurs, et finalement, a ceux de nos adversaires qui sont partisans sin- cères de la justice et de la liberté. Patriote du 24 Mars dernier.) Daarmee kennen we open en recht zinnig het gedacht van Mijnheer Co laert over de kwestie. Ge ziet, die brave heer staat in ware geestesver- rukking voor dat broeisel noch min noch meer eenhenne die gouden eiers zal leggen. Wij, wij zullen ze wel hooren kakelen, maar rooven, neen, daar zal gedienstelijk een ander voor zorgen die... 't meer noodig heeft dan wij In 't genaamd projekt is alles om terrrbest, volgens mijnheer Co laert. De vrijheid van den vader des huisgezins is nu ten minste ernstig gewaarborgd en de situation malheu- reuse - oh combien van den on derwijzer is. zoodanig verbeterd, hoort ge 't, zoodanig verbeterd dat, had mijnheer Colaert moeten minis ter zijn 't gene God dank maar eene simpele suppositie is de schoolmeesters op ver en na zoovele niet hadden gekregen. Op zoo'n karre moet ge zitten, hé gasten 't Is spijtig zegt mijnheer Colaert dat er aan dat projekt nog een af- steeksel of twee is, onder ander die soort van verplichting die nu zal bestaan en waarvan men nochtans mirakels verwacht. Een ander waar schijnlijk nog, dat de schoolmeesters nu te vele geld gaan winnen. Maar enfin, dat 't mijnheer Colaert keere lijk hij wil, 't projekt van 't gouver nement steekt toch zijne oogen uit. Hij is voldaan, meer dan voldaan en hij kletst zijne handen van zuivere blijdschap lijk een kind rond eene kermistafel. Hij zou die overdanige welgezindheid bij iedereen willen aansteken en hij peist dat ze nu allen buitengewoon content moeten zijn de huisvaders, 't publiek, de parti sans van vrijheid en rechtveerdigheid en last not least de schoolmeesters die hen voorzeker aan zoovele niet ver wacht hebben Hoeden af, en de Brabangonne a. u. b. Tè rette-tè Is dat nu den aap scheren met de menschen, ja of neen zoo opentlijk, zoo wreed rechtzinnig en met zulke toepet. Hoe heeft de Patriote, die zooveel serieuse artikels ten voor- deele der onderwijzerskwestie ge schreven heeft, zoo'n prufle-rul wil len opnemen, 't Was toch niet om ons plezier te doen, zeg, PatrioteEn gij, brave en edelmoedige Mijnheer Co laert, welke heilige geest mag u zul ke gedachten ingeblazen hebben Zeg het in Gods name. welk begrip ge U maakt van de situation nialheu- reuse van een schoolmeester Peist ge ter goeder trouwe dat wij kunnen en maar moeten leven lijk een koei- wachter die, als hij op het hof zijne vulte niet krijgt, hem kan verhelpen met eene beetrape of een peerdeka rote. Wij genoeg winnen, wie weet het volgens u, misschien nog te vele krijgen God vergeve 't u, want ge weet niet wat ge doet. Pardon, Mijnheer Colaert, maar we hoorden onlangs nog uiteendoen dat ge met al uwe lastige posten eene affaire van rond de 20.000 fr. zegge, hvintig duizend frank opstrijkt une bagatelle, quoiEn kunt ge daar waarlijk mee toekomen 't Is niet begrijpelijk. Nochtans het leven is duur, mijn vrouwe zegt het geheele dagen en als ge moet scharten om de enden bij malkaar te krijgen, 't is lastig erbij Vraag het maar eens aan uwen vriend Woeste, dat is ook zoo'n schamele duts Ge moet daarom uw gedacht niet afgaan, noch in 't minste veranderen. Wij vragen dat niet dat ware moge lijks in ons voordeel werken en dat moogt ge niet, 't ware eene wraak roepende zonde. Neen, neen, stemt gij maar dat projekt met hoe meer bonheur hoe liever. Die zijn gedacht doet is weeldig en 't is ook onze eeni- ge rijkdom. Doet gij maar het uwe, beste heer, wij zullen ook zonder ge wetensbezwaar of laet van penitentie het onze doen. Eenige Yperlingen. (liet Plecht, orgaan der cbrist.-democr Men kan thans staat maken op stellige en onlangs voorgebrachte cijfers, om vast te stellen hoe hoog, van het begin af, de nieuwe begroo ting zal zijn welke de klerikale re geering aan de kloosters ten ge schenke wil geven. De heer Buyl stelde aan den mi nister van wetenschappen en van strijd tegen 't openbaar onderwijs eene duidelijke vraag, wier antwoord gezegde minister niet kon ontwijken. Hij vroeg hem namelijk, hoeveel leerlingen er in de gemeentescholen, aangenomen scholen en aanneembare scholen van elke provincie zijn. Het antwoord is heel belangwek kend. Men heeft er niet moeten op wachten, wat bewijst dat de cijfers gereed lagen en dat men, op voorhand reeds, allerhande kleine berekenin gen gemaakt heeft. Deze cijfers betreffen den toe stand op 31 December 1910. Op dit tijdstip waren er in de gemeente scholen 511.000 leerlingen. De vrije aangenomen scholen hadden er over de 236.000 de aanneembare scholen telden er 182.000. Zoodus hebben de vrije scholen thans eene bevolking van 418.000 leerlingen nemen wij nu eene ge middelde som van 33 franken per schoolbon, zulks zou seffens eene begrooting van dertien millioen en half ter beschikkingstellen van non- nekens en van gerokte ondetwijzers. Natuurlijk zouden dan de klerikale scholen zich snel uitbreiden. De scho len van den vierden graad of deze aan welke men dien naam geeft zouden spoedig een groot aantal leerlingen tellen. Men kan dus, zon der overdrijving, op minstens zestien tot achttien millioen, voor het eerste dienstjaar, de begrooting schatten welke de kloosters ten deel valt. Is dat niet heel lief In Vlaanderen moeten de gemeen tescholen, voor wat liet aantal leer lingen betreft, verre onderdoen voor de domperskweekerijen. Deofficieele scholen tellen in die beide provinciën slechts 86.000 leerlingen de kleri kale scholen hebben er 174.000 Wat het onderwijs waard is, dat in deze vrije scholen gegeven wordt, zulks doen andere cijfers, door M. Buyl gevraagd, duidelijk uitschijnen. Men wist dat vele lieden, die van het onderwijs hunnen stiel gemaakt heb ben, geen diploma bezitten. Maar niemand vermoedde dat de onge schiktheid van het onderwijzend per soneel der vrije scholen zoo groot is. In ons land zijn er al bijeen 13.755 wereldlijke gediplomeerde onderwij zers en slechts 230 nietgediplomeerde. Anderzijds zijn er 4,274 ongediplo meerde congreganistische onderwij zers. Ziedaar dus een leger gerokte en gekruindeschoolmeesters,diezelfs niet eens in staat geweest zijn een klein en volstrekt nietmoeilijk exaam af te leggen vóór den fameuzen mid den-jury. En nu zouden wij, volgens de nieuwe schoolwet,die onbekwame magisters met miljoenen moeten be giftigen M. Hymans had volkomen gelijk dit wetsontwerp is er een, dat men de moeite niet doet te bespreken. Om te sluiten zeggen wij nog zie naar onze goede stad Yper, welke vruchten het zuiver klerikaal- onder wijs afwerpt Onze straatjongens zijn zoo onbeschaafd in hunne manie ren, dat men verre zou moeten zoe ken om de vveêrga te vinden. 't Is jammer, zulks te moeten aan stippen, maar dit is weêral te wijten aan het gebrekkig onderwijs, dat in onze door en door klerikale scholen gegeven wordt. Ten andere, dit gebrekkig onder wijs is voor onze klerikalen een mid del te meer om het volk onder den domper, onder bedwang te houden. Zoo vormen zij GOEDE kiezers Dit is de ware reden. Welke heerlijke toekomst voort 't volksonderwijs in 't Viaatnsche land is weggelegd, zoo ooit de Schoolwet Schollaert er moest doorgaan blijkt uit de statistiek opgemaakt over den toe stand in West-Vlaanderen. Inderdaad, op dezen dag iiebben 57 gemeenten dezer gouw geene gemeen teschool meer, 12 gemeenten hebben het bestuur der eenige gemeenteschool toevertrouwd aan nonnekens en aldus den toegang dezer school aan jongens ontzegd 145 gemeenten hebben in hunne eenige gemeenteschool het on derricht in de naaikunst afgeschaft, derwijze al de meisjes naar de nonnen school verjagend. Men berekent dat in twee honderd vijftien gemeenten dezer provincie het openbaar onderwijs werd afge schaft ofwel gansch ontredderd is. En dan zijn er nog lieden die hunne verwondering uitdrukken dat 't Vlaam- sche volk niet aan de spits der bescha ving staat Volgens het Statistiek Jaarboek van het koninkrijk voor 1910, onlangs ver schenen, had Belgie op het einde van 1909 eene bevolking van 7,451,903 in woners, waarvan 3,702.854 mannen en 3,749,049 vrouwen. Brabant telt 1,477,299 inw.; Hene gouwen 1,234,418 Oost-Vlaanderen 1,118,235de provincie Antwerpen 973,455 de provincie Luik 899,547 West Vlanderen 876,014 de provincie Namen 365,420 Limburg 273,632 en Luxemburg 233,963. Brussel had op dien datum 196,408 inw.Anderlecht63,243Elzene 76,218;, DE WEERGALM

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1911 | | pagina 1