Volksgezind weekblad der Vrijzinnige Vereeniging van Yper en het Arrondissement. Donderdag, 11° Mei 1911. 5 centiemen. Zevende jaar. I\lr 20. Verschijetende des donderdags. Godsdienst en Pasloorsdiensl. kerk en Slaal. Diijde .Qulvatigsleü van tniuislèrs. Hond hel School wetsontwerp. Eendracht maakt Macht. Vires acquirit eundo. INSCHRIJVINGSPRIJS Voor den buiten Een jaar, Fr. 3-OÖ. Voor stad Een jaar, Fr. 3-50 Men handelt bij overeenkomst. Wen schrijft in bij den Uitgever, Dixtnudèstraat, nr 53, te Y()er. De aankondigingen van gansch België en 't buitenland evenals de Notariale en Rechterlijke aankondigingen mogen gezonden worden ten bnreele van dit blad.Men wordt vriendelijk verzocht alle hoege- naamde artikels uiterlijk tegen Dijnsdag middag vrij en otiJeneékénd toe te zenden. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 15 c. den drukregel. Reklamen25 c. Rechterlijke aankondigingen 1 fr. id. Volgens het oordeel, het onfeilbaar oordeel der heeren geestelijken, zijn de liberalen, zoowel als de socialis ten, bedorvene menschen, wier on deugden zoo groot, zoo talrijk zijn, dat alle treffelijke menschen, be zorgd voor hunne zielezaligheid, ons moeten schuwen als de pest. Door treffelijke menschen ver staat men natuurlijk de katholieken, niemand anders. Wee dus den onbe zonnen katholiek, die met ons in betrekking komt Onze princiepen zitten zoo vol microben van alle kwaad, dat zij op korten tijd de zuiverste zielen aantasten, om ze reddeloos te bederven. De grootste hoonnamen worden ons door de klerikale bladen naar den kop geslingerd onder de gees telijken is het als een prijskamp om het hardst en 't hevigst tegen ons te donderen, in gazetjes en preekstoel. En waarom al dien haat, al die beleedigingen, al die scheldwoor den Omdat wij, naar de bewering van die zachtzinnige vredesaposte len, tegen den godsdienst andere gedachten hebben dan een pastoor, en dat is genoeg om door de geeste lijken als de snoodste der booswich ten, de slechtste der slechterikken aanzien te worden dat is genoeg om in den ban der zoogezegde heili ge Kerk geslagen te worden. Het feit, de priesters af te schil deren zooals ze wezenlijk zijn, en te bewijzen dat hunne daden juist het tegenovergestelde zijn van hunne woorden, dat is, volgens hen, eene door en door slechte daad dat is zeggen zij, tegen, den godsdienst zijn, ofschoon het, in der waarheid, maar eene zeer losse betrekking heeft met het zedelijk ideaal, met de zedelijke volmaaktheid van den mensch. Zedelijkheid mag niet verward worden met de dogma's van den Roomschen godsdienst Wat dé geestelijken ook beweren er zijn hoogst treffelijke en uiterst eerlijke menschen te vinden, overal, in alle secten en onder de in schijn god- vruchtigste katholieken zijn, die hunne evennaaste tot de grofste on zedelijkheid aanzetten. Godsdienstige gevoelens, kunnen sommigen troost in dit en hoop op eén beter leven brengen wij eerbie digen alle rechtzinnige gevoelens, en laten die menschen vrij in hun ge dacht, weze het ook verkeerd, omdat wij ook gaarne vrij denken. Óprech te kristenen, zoolang zij niemand dwingen hunne overtuiging te dee- len, laten wij met rust. Maar wanneer men zich van gods dienst of bijgeloof wil bedienen, om, zooals onze priesters, heer en mees ter te spelen; om gansch een land, gansch een volk, meer nog, alle lan den en alle volkeren onder de verne derendste wetten van het alleen- heerschend Rome te brengen wan neer wij zien dat dweepziekte en dwang samenspannen met heersch- zucht en verwaandheid'; dat de priesters zich veel min bekreunen niet hunne kerk dan met het stad huis dat zij den godsdienst ontee- ren, door hem te benuttigen om van eenvoudige snullen hunne willooze, gedachtenlooze werktuigen te ma ken dan, ja, dan meenen wij ons tegen die Roomsche indringers, te gen die vredestoorders te moeten verdedigen, om de rechten des volks niet te laten miskennen. Wij zijn geenszins tegen den ei genlijken godsdienst, maar wel tegen de politieke priesters, en dat is hoe genaamd hetzelfde niet geestelij ken zijn geene goddelijke wezens zij hebben menschelijke gevoelens, en zijn, als menschen, onderhevig aan erge dwalingen en moeilijk te beteugelen driften. Wij zien het zoo dikwijls Zij begaan fouten evenals iedereen, zij zijn niet sterker dan anderen, en kunnen van langs om minder weerstaan aan de bekoring der wereldsche geneugten. Het is hun recht in den priesterstiel eene gemakkelijke, zekere broodwinning te zoeken, maar het is ook ons recht het is ons zelfs een plicht er tusschen te komen, wanneer zij zich aan invloedmisbreuk plichtig ma ken. Dit doen zij dagelijks, door zich te bemoeien met zaken die hen niet aangaan zij zouden in alles en overal het hooge woord willen voe ren, en zoeken het land te leiden naar hun gedacht... achteruit. Zij zijn in ons land halve vreemde lingen, want zij gehoorzamen blinde lings aan vreemden hunne ware meesters zijn de paus en de. Span jaard Merry del Val. Onze priesters hebben noch last, noch zorgen, en ■niettemin hebben zij, dank ons on rechtvaardig kiesstelsel, meer te zeggen dan. brave huisvader-s, die te zorgen hebben voor hun soms talrijk gezin. ■:En juist om hunne onverdiende voorrechten te bestendigen en im mer te vermeerderen, hebben de geestelijken hunnen toevlucht geno men tot eene schandige uitbating van 's volks godsdienstige gevoelens en verachterde bijgeloovigheden. Tegen zulke onbeschaamde hande lingen zijn wij, ja! Wij zijn niet tegen den godsdienst, maar tegen den pastoorsdienst, tegen het bijge loof. Wij willen niet terug naar de mid deleeuwen, dien goeden, ouden tijd der geestelijkheid, der tooveraars en waarzeggers. Aangaande de schoolwet wordt veel geredetsvist over de inzichten van de wetgevers die de Grondwet hebben gemaakt en gestemd. De heer Buis heeft zich gelast te ant woorden aan de klerikale pers. Zie hier beknopt hetgeen hij schreef aan een blad van Brussel, over de bespre kingen der Godsdienstkwestie in het Congres M. de Robiano zegde Indien ik de vrijheid én de onafhankelijkheid wil der eerediensten van alle burger lijk gezag, wil ik ook dat het burger lijk gezag onafhankelijk weze van alle leeringen van alle godsdiensten. Op die manier versta ik de vrijheid der eerediensten, 't is hunne ontvoog ding en bijzonderlijk hunne volledige scheiding var. de burgerlijke macht. M. Defacqx zegde Men mag niet toelaten dat een bestuurlijk hoofd zijne onderhoorigen verplicht Te Deum's bij te wonen, eerediensten te volgen of flambeeuwen te dragen in missen of processien zooals het op een ander gebeurt. Om dit te beko men moet men geene verborgene reglementen uitvinden. Deklerikalen zeggen dat de katho lieke godsdienst deze is der meerder heid en dat de Staat verplicht is tot bescherming en eerbewijs. M. Lehon antwoordde Voor wat de eeredienst betreft is zulks niet waar, tenzij wij beslisten van eene overheerschende godsdienst te er kennen en dit is uw inzicht niet. En J.-B, Nothomb die zegde Er bestaat niet meer 'verband tusschen den Staat en de Godsdienst, als tus schen de Godsdienst en de meet kunde. Indien het Nationaal Congres onge- lijk heeft gehad de begrooting van eerediensten in de Grondwet neer te schrijven, heeft het gelijk gehad het bijvoegsel gevraagd door den aarts bisschop van Mechelen luidende en andere voordeelen waarvan heden de verscheidene eerediensten en hunne dienaars genieten te ver werpen. Dit zou ons terug gebracht heb ben tot het eerste Keizerrijk. Maar onze eerste wetgeving bewees ten volle dat zij de volledige onafhanke lijkheid wilde van den Staat tegen over de Kerk. fes fer-i© surpass* feKfe»fes&fe5£«©«©feK De populariteit van onze ministers wint veld. Na M. Schollaert's vlucht naar Egypte te Antwerpen en de mis lukte blijde inkomst van M. Hubert, te Charleroi, komt minister Davignon der Buitenlandsche Zaken, zich te Brussel te onderscheiden. Uitgenoodigd door de Italiaansehe overheden om het feestmaal bij te wo nen ter gelegenheid van de opening der tentoonstelling te Rome, heeft de minister vlak geweigerd te komen om de... prelaten van 't Roomsche vati- kaan niette mishagen. Die beleefdheid is in ofïïcieeie kringen te Brussel en in Italië naar waarde, gebrandmerkt en waarlijk niet van aard om de vriend schapsbetrekkingen tusschen de twee rijken aan te vuren. De klerikale pers, die 't maar niet verkroppen kan dat de klerikale minis ters overal zoo koel onthaald en weinig vriendelijk bejegend worden door het volk, tracht den indruk met histori sche leugens weg te cijferen. Waar is de tijd, schrijftLe Patriate, dat onder 't liberaal kabinet, de libe rale ministers 'hun bezoek aan katho lieke steden opdrongen. Zoo werd de meest uitdagende onder hen, M. Ro- lin, door den katholieken gemeente raad van Maeseyck ontvangen en wan neer katholieken van in de vensters van hun lokaal tegen hem eene betoo ging hielden, deed hij ze aanhouden Zooveel woorden, zooveel leugens. In 1879, wanneer de minister van Binnenlandsche Zaken, M. Rolin, Maeseyek bezocht, was aldaar onze oude vriend notaris Schoolmeesters, nog burgemeester. De minister werd uitgenoodigd door de landbouwcomice, waarvan de groo- te meerderheid katholiek was, om er de groote landbouwtentoonstelling in te wijden. De ontvangst van M. Roiin was zoo schitterend en zoo gulhartig te Maes eyck, dat het klerikaal orgaan van Luik, Gazette de Liége zelf schreef dat zij in luister en hartelijkheid de ontvangst des Konings overtrof in 1864, ter gelegenheid der onthulling- van het gedenkmaal der gebroeders Van Eyck. Van eene tegenbetooging was schijn noch gedacht, integendeel, de minis ter, komende op het gehucht Alde- weyck, werd door den pastoor aldaar hij, Rolin, die in den ban der kerk geslagen werd door den paus ten vriendelijkste ontvangen, bezocht de nieuwe kerk en ging in de pastorij een glas wijn drinken. Wanneer de Patriote nog eens over historie spreekt, zal hij beter zijn lanteern moeten aansteken en vooral aantoonen dat, wanneer 't volk een liberale minister van 't land op fluitjes- muziek en scharminkel onthaalde, wat uitei st zelden gebeurde zulks was verdiend. Ten andere kunnen wij lange kapit tels wijden aan blijde inkomsten van omgekeerden aard, die te beurt vielen aan de ministers De Decker, Malou, Woeste, De Burlet en anderen. Er wordt over het wetsontwerp in hoogere kringen zoowat van alles ver teld. Naar het schijnt zouden groote nijverheidsbazen vreezen dat er poli tieke werkstakingen zouden kunnen ontstaan als de ministers mordicus aan hun voorstel houden, en dat in geval de wet zou gestemd worden, het staatsbestuur nieuwe lasten zou moe ten invoeren om de zware uitgaven te dekken, die zij zou voor gevolg heb ben. Er wordt zelfs gezegd dat er hooge invloeden zouden aangewend worden om het ontwerp te doen in trekken. Wat er van zij, de Bien Public, de Patriote en de XX" Siècle, alle offi- cieuse ministerieele bladen, verklaren reeds dat zij van den verwenschten schoolbon willen afzien als er iets kan gevonden worden, datde kloosterscho len op eene andere manier zou bevoor- deeligen. In de wandelgangen der Kamer werd verleden Dinsdag veel gesproken over hetgeen het staatsbestuur denkt te doen of niet te doen aangaande de voorgestelde schoolwet. Men hecht weinig geloof aan het gedacht van M. Mélot, die wel zou willen de ontbinding voorstellen om in October nieuwe wet gevende kiezingen te hebben. De kleri kale partij heeft er maar hoegenaamd geen trouw in. Van eenen anderen kant liep Maandag het gerucht dat er een hooggeplaatst persoon is, M. Woeste, misschien die zou voorstel len de voorgestelde wet in te trekken, ten einde het staatsbestuur de gelegen heid te geven om er opnieuw eenige bepalingen van ter studie te leggen. Er zou spraak zijn van in plaats van den schoolbon iets anders te zoeken, waardoor aan de kloosterscholen vaste toelagen zouden verzekerd worden. Indien, gelijk om welke reden, het voorstel ingetrokken wordt, zou M. Schollaert er door lijden. Hij heeft zicR DE WEEBGAL1H l, iri-i.' ,|1|, Hl»'" »IH .ll». li—. wini y mv jmmtt ww nnii"

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1911 | | pagina 1