Lantaarnaansteker,
ZONDAGRUST
oPREMIEKOERS
KAMPIOENSCHAP
ÏT w ,,BüVetuhen' wul,e bemiüda Is*-
m
tot het uiterste verbonden en zal als
minister en kabinetshoofd niet meer
mogelijk zijn. Wien zal men in de
plaats stellen Er zou weer een minis-
terieele krisis uit voortspruiten. M.
Schollaertzal maar van intrekken spre
ken als hij niet verder meer kan. Zou
hij dan wel reeds zoo verre gekomen
zijn
tas m&wmmasa
Onze nationale schuld.
Uitofficieele mededeelingen blijkt nu
dat op 1 Januari 1911, de schuld van
Belgie het prachtig cijfer had bereikt
van 3 milliard 702 millioen 903,693 fr.
en 17 e.
De minister van financiën bekent
zulks in zijn verslag over den toestand
der schatkist.
^g ^g ^g ^g ^gg
Wed ijver lusschen de
Staten in Tunnelzaken.
Vier van die tunnels verdienen voor
al onze aandacht. Het zijn deze van
den Mont-Genis van den S' Gothard
van den Simplon en van den Loetsch-
berg. Zij hebben voor ons, Belgen, het
grootste belang. Dat springt in 't oog
als wij eenen blik werpen op de kaart
van Europa. Daar zien wij Zuid-
Duitschlaud, Zuid-Westelijk-Rusland,
het Noordelijk deel van Oostenrijk, het
Noorden van Italië en geheel Zwitser
land, die tamelijk verre van goede en
gemakkelijke zeehavens verwijderd
zijn. De dichtste en vooral de gemak
kelijkste zijn Antwerpen voor de koop-
vaardijschap en Oostende voor het
verkeer der reizigers van over zee
(vooral uit Engeland).
Het zijn de bestemmingsoorden van
heele scheepsladingen koopwaren, die
van over zee naar Antwerpen en van
heele scheepsladingen reizigers die
over Oostende naar het vasteland ko
men.
Die landen hebben er het grootste
belang bij dat er een snel goederen- en
reizigersverkeer bestaat, en Zwitser
land, de Rijnprovinciën, België, Hol
land en Frankrijk wedijveren om het
snelste verkeer op hunne spoorwegen
daar te stellen.
Drie groote internationale wegen
leiden naar die gewesten
1. De lijn Kales, Amiens, Parijs,
Dijon, Macon, Bourg, Ghambery, Mo-
dane, de Mont-Genistunnel, Bardonnec-
chia, Turijn, Milanen.
2. De lijn Oostende, Brugge, Brussel,
Namen, Luxemburg, Metz, Straats
burg, Basel, sLuzern, Gösschenen, de
St Gothardtunnel, Airola, Bellinzona,
Milanen.
3. Kales, Parijs, Dijon, Pontarlier,
Lausanne, Brieg, de Simplontunnel,
Isolla, Milanen.
Mengelwerk. 110
DE
LOTGEVALLEN EENER WEES
Uit het Engelsch.
TWEEDE DEEL.
Twaalfde Hoofdstuk.
Het uur van gevaar.
- Ws ij naar naar den boeg van de
bpot kunnen komen, zijn wij veilig, zegde
ie heer Philips met eene heesche stem.
Dit'te dóen bleek echter eene onmogelijk
heid te zijn. Het middengedeelte der boot
stond nu geheel in vlam. Goede hemel
riep hij uit. Wij komen te laat! Wij moeten
terug
Nog een oogenblik en zij waren, hoewel
met moeite, weder in het groote salon ge
komen; en nu stiet de boot, die zoodra men
den brand ontdekte naar den oever was ge
wend, op eene rots en barste in het midden
van een. De plecht was aldus dicht bij het
land gekomen, bijna dicht genoeg om de
veiligheid van hen, die zich op dat gedeelte
van het vaartuig bevonden, te waarborgen
Maar wee degenen, die achter in waren,
want dit gedeelte stak ver in de rivier uit,
terwijl de wind die van den oever woei, de
verterende vlam recht naar hen toedreef,
die zich, tusschen twee even gevaarlijke
elementen, nog aan het afgeslagene stuk
van het vaartuig vastklemden.
De eerste gedachte van deu heer Philips,
toen hij het salon bereikt had, was, een
Met de tweede lijn sluit Antwerpen
aan over Brussel en die drie lijnen
sluiten aan met de groote lijn naar St
Petersburg en deze naar Weenen.
De groote lijn Oostende (ook Ant
werpen), Brussel, Namen, enz. heeft
Holland pogen te doen afwijken voor
zijne koopwaren ten voordeele van
Rotterdam en zijne reizigers ten voor
deele van Vlissingen, door eenen kor-
teren weg over Duitschland te zoeken,
naar Midden-Rusland en het verre
Oosten in verbinding met den Trans-
siberischen spoorweg.
Frankrijk heeft haar pogen te doen
afwijken ten voordeele van Boulogne
voor de reizigers van Engeland over
Basel naar Milanen. Het heeft den reis-
duur tusschen Gharing-Gross, over
Folkestone, Boulogne en Basel ge
bracht op 14 uren, terwijl er over
Dover en Oostende 20 uren noodig zijn.
Tot in 1882 was de tunnel van den
Mont-Genis de eenige doorgang door
de Alpen. Hij maakte de kortste leis
mogelijk tusschen Westelijk Europa
en Italiën (de reis onder nr 1 aange
duid), en dat wel ten voordeele van
Frankrijk. Dat duurde van 1871 tot
1882.
Toen de St Gothardtunnel gereed
was, werd een andere reisweg aange
nomen (door ons in nr 2 aangeduid),
maar de Franschen en de Zwitsers
zouden eenen korteren weg daarstel-
len. De Zwitsersche kantons Geneve
en Lausanne deden den Simplontun
nel graven terwijl Frankrijk op zijn
gebied eene snelle en gemakkelijke
verbinding met dien tunnel tot stand
bracht. Daardoor werd de nieuwe
reisweg (onder nr 3 aangeduid) 100
kilometers verkort en kon men weer
op Fransch grondgebied reizen van
aan Kales tot Pontarier.
Maar het kanton Bern zou nog beter
doen. Tusschen Bern en den Simplon
staat de massa van het Berner Ober
land. Om aan den St Gothard te gera
ken moet men van daar over Luzern
en om aan den Simplon te komen,
over Lausanne. Om eenen korteren
weg te vinden hebben de Berners den
Loetschbergtunnel aangelegd, die in
1913 voltooid zal zijn.
Dan zal er eene nieuwe Europeesche
lijn bestaan, namelijk deze van Oosten
de en Antwerpen over Brussel, Na
men, Luxemburg, Metz, Nancy, Miil-
hausen, Bern, Brieg, den Simplontun
nel en Isolla naar Milanen.
Die lijn zal 21 kilometers korter zijn
dan deze over Kales, Parijs, Dijon,enz.
ten ware Frankrijk er weer tusschen
kwame.
Dat is het nu juist kan 't doen. Het
is eenen tunnel aan 't graven door den
Montd'Or in 't Jura gebergte. Zoo zal
deze lijn wederom verkort worden ten
voordeele van Frankrijk.
Zooals men ziet is de wedijver tus
schen de belanghebbende landen om
venster in ie slaan, op het daarlangs Lo
pende balkon te springen, en Amelia «n
Geertrui ingsgelijks naar buiten te halen. Er
hingen eenige touwen over het balkon hij
greep er een en maakte het met de vlugheid
van een oud matroos aan de boot vast.
Daarop keerde hij zich naar Geertrui, die
onverschrokken naast hem stond.
Geertrui zegde hij eindelijk en met
eene vaste stem sprekende Ik zal met Ame
lia naar land zwemmen. Als de brand dicht
bij komt, klim dan over de leuning en houd
u als laatste toevlucht aau het touw vast.
Laat uw floers wapperen ik zal terugko
men.
Neen, neen riep Amelia. Geertrui,
ga gij het eerst
Stil, Amelia antwoordde Geertrui
wij zullen beiden gered worde*.
Klem u in het water aan mijne schou
ders vast, Amelia zegde de heer Philips,
zonder naar hare tegenspraak te luisteren.
Hij nam haar nog eens in zijne armen op,
er volgde een plomp, en beide waren ver
dwenen. Op hetzelfde oogenblik werd Geer
trui van achteren aangegrepen. Zij keerde
zich om en zag Isabella Clinton, die, op het
balkon geknield en verbijsterd va i angst,
haar zoodanig vasthield, dat beide buiten
staat waren om zich te roeren, en tegelijk
jammerlijk uitgilue: O. Geertrui, Geertrui
red mij
Geertrui beproefde haar op te heffen,
maar zij was onbeweeglijk en zonder het
minste te doen om zich zelve te helpen, wik
kelde zij het dikke reiskleed van Geertrui
om zich heen, als wilde zij zich zoo tegen de
vlammen beschermen. Telkens als deze op
nieuw uitsloegen en al dichter bijkwamen,
klemde het doodelijk verschrikte meisje
zich met woestheid aan hare gezellin in het
kortere wegen te vinden en
zooveel erkeer mogelijk op zij o
gebied te brengen, machtig g^oL
Men ziet er op geen velemi. UiMoen
franks uitgaven, noch op j eters
om al ware 't maar enkele kilometers
op de groote verkeerbanen te winner
In dien wedijver moet Belgie ineedoen
omdat het eene derumeest belang
bende landen is. Het moe
komsten maken me zijne ^fiige
mededingers en daarbij op zijn eige
gebied kortere verkeermidde en en
wegen zoeken. Dat is zoo moeilijk niet.
Daarbij, moeilijk gaat ook en ontnoge
lijk is het zeker niet. Al de landgenoo-
ten hebben er belang bij. Medewerken,
krachtdadig medewerken m het bui
tenlands verkeer is eene zeer goede
en verstandige politiek, die eerst en
vooral dient in 't oog gehouden te wor
den.
M. Fallières te Brussel.
Het vertrek van Parijs-
Dinsdag morgen om 10 u. 20 in., is
de heer Fallières, voorzitter der tran-
sche republiek, uit Parijs vertrokken,
gegroet door de ministers en andere
hooge beambten. De voorzitter is ver
gezeld van M. Gruppi, minister van bui-
tenlandsche zaken, en der personen
van zijn gevolg.
De trein is om 12 u. 18 m. te Quévy,
aan debelgische grens aangekomen. M.
Damoiseaux. gouwheer van Henegouw.
verwelkomt den heer voorzitter Falliè
res, namens het gouvernement en de
belgische officieren door den Koning
gehecht aan den persoon van den voor
zitter nemen plaats in den trein.
Te Brussel.
Van vroeg in den morgen, zijn al de
straten rond de statie, in volle bewe
ging. Rond den namiddag stroomt het
van volk. Vensters worden verhuurd
tot aan 50 fr. toe. Om 2 ure, zijn de
straten rond de statie en waar de stoet
moet voorbijgaan, heel en al zwart van
volk. Het weder is opperbest. Van bei
der zijden zijn troepen geplaatst. Men
ziet anders niets dan belgische en fran-
sche vlaggen.
In de statie.
Om 2 u. 15 m. komt den koning aan,
met bijzondere trein van Laken. En
om 2 u. 34 m. is het de beurt van den
voorzitterstrein. Het militair muziek
die in de statie is, speelt de Marseil
laise en dan de Brabangonne.
De voorzitter stapt af en vraagt aan
stonds aan onzen Koning inlichtingen
over de gezondheidstoestand der Ko
ningin.
Na de voorstellingen, begeeft de
stoet zich naar de zaal der Pas-Per-
dus waar al de kinderen der gemeen
tescholen van St Joost-ten-Noode de
Marseillaise en de Brabangonne zingen.
gevaar vasr, en bad haar, met gillende
jammerkreten, om haar te helpen en te
redden.
Maar zoolang Geertrui daar zoo stond,
geboeid door de armen, die haar omklem
den, was zij gTieel buiten staat om iets voor
zich zelve of Isabella te doen. Zij keek uit
in de richting, die de heer Philips had ge
nomen, en tot hare blijdschap zag zij hein
terugkomen. Hij had Amelia in eene boot
geholpen, die gelukkig bij de hand was, en
kwam nu aanzwemmen om eene tweede
vracut te halen. Op hetzelfde oogenblik
sloeg de vlam op nieuw uit, zoo dicht bij de
plek, waar de twee meisjes stonden, dat
Geertrui, die het meest was bloothesteld, de
zengende hitte voelde, en beide bijna stikten
van den rook.
En nu kwam in Geertruide's gemoed een
nieuw en heldhaftig besluit op. Een van
beiden kon gered worden, want de heer
Philips was dicht bij het wrak. Het zou
Isabella zijn Zij had hare bescherming
ingeroepen et. deze zou haar niet geweigerd
bella. Willie zou haar verlies betreuren, en
dat moest niet zoo zijn. Om Geertrui ZOu hij
niet treuren ten minste niet veel en in-
elaen moe,t sler,e".z|i
beiiui,M>><"-
straffL Isabella- zegde zij, 0p zulk een
kin! 1 °0n,Ismen tegen een weerspannig
kind zou gebruiken, wanneer, gel,jk hier
eene zachte toespraak nutteloos bleek te zijn'
Isabella, hoort ge mij Sta op, doe wat "k
mij, fa.wf.V 8"r'd Ho»"6«
Jï hoorde, sidderde, mur bowoo8
Geertrui bukte, en met g,ue|j de
De stoet.
Om 3 u. 6 m. juist, verschijnen do
Koning en den Voorzitter aan de gm?
te uitgangspoort der statie, aanstond,
lost het kanon en oorverdoovende to
juichingen ontstaan van alle zijden ai
de troepen presenteeren 't geweer t
de muzieken laten de Marseillaise hor
ren. Op de straten, aan de vensters"
wappert men hoeden en zakdoeken en
men roeptLeve Frankrijk evp
Fallières Het onthaal is buitenee
woon geestdriftig.
In het eerste rijtuig nemen den Ko
ning en den Voorzitter plaats. in hÖ
andere, M. Gruppi en de Hofdienaren
enz.
Voorafgegaan van een escadron Gui
den, begeeft de stoet zich langs den
Botaniekenhofen de Koninklijke straat
naar het paleis, alwaar de stoet otn 3
uur binnentreed.
Overal hoorde men toejuichingen.
Apotheker van dienst zijnde
ZONDAG 14 MEI 1911
M. GUMAiMT,
M EENENSTRAAT n° 6\ VP ER
Velodroom van Yper.
Zondag 21 Mei,
om 2 3/4 ure.
van 50 km.
voor INDEPENDANTS
in 2 reeksen van 25 kin. met 25 premiën.
2° Door bijzondere toelating van den
Belgischen Wielrijdersbond
der VLAANDEREN
voor beginnelingen v/k
met licence O!/ li 111»
met 30 premiën.
N.B. Eene premie, namentlijk een
prachtige velo, zal gratis verlot wor
den tusschen al de personen in den
Velodroom tegenwoordig.
Een goed liberaal abon
neert zich aan DE WEER-
GALM
loswringend, die haar met stuip rekkende
kracht vasthielden, zegde zij, met eene
barschheid, waartoe de noodzakelijkheid al
leen haar kon dwingen Isabella, als gij
doet wat ik zeg, zult gij binnen vijf minuten
behouden aan land zijn maar als gij u als
een verstandeloos kind blijft gedragen, moe
ten wij beide verbranden. Om 's Hem.Is wil,
sta schielijk op en luister naar mij.
IsabelL stond op, vestigde hare oogenop
Geertruide's kalm gelaat, en zegde angstig
zuchtende Wat moet ik doen 'i Ik zal bat
beproeven.
Ziet gij dien man, die daar komt aan
zwemmen
Ja.
Hij komt hier naar toe. Houd u aan
dat eind touw vast, en ik zal u langzaam i®
het water aflaten, wachtEn haar donker-
blauw floers losrukkende, bond zij bet Isa
bella om den hals' en trok het haar daarna
over het hoofd. De zwemmer was nu zeer
dichtbij gekomen. Nu, Isabella, nu H<jP j
Geertrui, of bet zal te laat zijn Dabei1®
greep met beide handen het touw, maar
deinsde toen zij in het wat«-r neerzag. ®e
schrik terug. Eene vlam, die thans 't vens^
uitsloeg, gaf haar echter moed om een
(Wordt Voorts^
i V
OF DE
PRIJZEN DER PLAATSEN
Volksplaatsen, fr. 0-75 Viragen, fr. 1-25
Tribunen, fr. 2-00
Voorbehoudene, fr 2-50.
11 I Inp!
uiioiuc^ gdi li a d r ecruer iDOcu ui*.» t
vaar, dat slechts in schijn bestond te tarten
en door Geer trui bijgestaan, die haar ove
de leuning van het balkon hielp, het
zich in het water zakken. De heer P"1 'P
kwam juist gelukkig hij tijds om baar
grijpen, want zij was zoo flauw van ang
dat zij zich niet lang aan het touw kon 1
houden. Geertrui had yeene gelegenhe'
do twee met hare oogen te volgen
eigen toestand, gelijk men wel denken
verrischte al hare aandacht. De v'am
hadden haar bereikt.