Lantaarnaansteker, ZONDAGRUST oPREMIEKOERS KAMPIOENSCHAP ÏT w ,,BüVetuhen' wul,e bemiüda Is*- m tot het uiterste verbonden en zal als minister en kabinetshoofd niet meer mogelijk zijn. Wien zal men in de plaats stellen Er zou weer een minis- terieele krisis uit voortspruiten. M. Schollaertzal maar van intrekken spre ken als hij niet verder meer kan. Zou hij dan wel reeds zoo verre gekomen zijn tas m&wmmasa Onze nationale schuld. Uitofficieele mededeelingen blijkt nu dat op 1 Januari 1911, de schuld van Belgie het prachtig cijfer had bereikt van 3 milliard 702 millioen 903,693 fr. en 17 e. De minister van financiën bekent zulks in zijn verslag over den toestand der schatkist. ^g ^g ^g ^g ^gg Wed ijver lusschen de Staten in Tunnelzaken. Vier van die tunnels verdienen voor al onze aandacht. Het zijn deze van den Mont-Genis van den S' Gothard van den Simplon en van den Loetsch- berg. Zij hebben voor ons, Belgen, het grootste belang. Dat springt in 't oog als wij eenen blik werpen op de kaart van Europa. Daar zien wij Zuid- Duitschlaud, Zuid-Westelijk-Rusland, het Noordelijk deel van Oostenrijk, het Noorden van Italië en geheel Zwitser land, die tamelijk verre van goede en gemakkelijke zeehavens verwijderd zijn. De dichtste en vooral de gemak kelijkste zijn Antwerpen voor de koop- vaardijschap en Oostende voor het verkeer der reizigers van over zee (vooral uit Engeland). Het zijn de bestemmingsoorden van heele scheepsladingen koopwaren, die van over zee naar Antwerpen en van heele scheepsladingen reizigers die over Oostende naar het vasteland ko men. Die landen hebben er het grootste belang bij dat er een snel goederen- en reizigersverkeer bestaat, en Zwitser land, de Rijnprovinciën, België, Hol land en Frankrijk wedijveren om het snelste verkeer op hunne spoorwegen daar te stellen. Drie groote internationale wegen leiden naar die gewesten 1. De lijn Kales, Amiens, Parijs, Dijon, Macon, Bourg, Ghambery, Mo- dane, de Mont-Genistunnel, Bardonnec- chia, Turijn, Milanen. 2. De lijn Oostende, Brugge, Brussel, Namen, Luxemburg, Metz, Straats burg, Basel, sLuzern, Gösschenen, de St Gothardtunnel, Airola, Bellinzona, Milanen. 3. Kales, Parijs, Dijon, Pontarlier, Lausanne, Brieg, de Simplontunnel, Isolla, Milanen. Mengelwerk. 110 DE LOTGEVALLEN EENER WEES Uit het Engelsch. TWEEDE DEEL. Twaalfde Hoofdstuk. Het uur van gevaar. - Ws ij naar naar den boeg van de bpot kunnen komen, zijn wij veilig, zegde ie heer Philips met eene heesche stem. Dit'te dóen bleek echter eene onmogelijk heid te zijn. Het middengedeelte der boot stond nu geheel in vlam. Goede hemel riep hij uit. Wij komen te laat! Wij moeten terug Nog een oogenblik en zij waren, hoewel met moeite, weder in het groote salon ge komen; en nu stiet de boot, die zoodra men den brand ontdekte naar den oever was ge wend, op eene rots en barste in het midden van een. De plecht was aldus dicht bij het land gekomen, bijna dicht genoeg om de veiligheid van hen, die zich op dat gedeelte van het vaartuig bevonden, te waarborgen Maar wee degenen, die achter in waren, want dit gedeelte stak ver in de rivier uit, terwijl de wind die van den oever woei, de verterende vlam recht naar hen toedreef, die zich, tusschen twee even gevaarlijke elementen, nog aan het afgeslagene stuk van het vaartuig vastklemden. De eerste gedachte van deu heer Philips, toen hij het salon bereikt had, was, een Met de tweede lijn sluit Antwerpen aan over Brussel en die drie lijnen sluiten aan met de groote lijn naar St Petersburg en deze naar Weenen. De groote lijn Oostende (ook Ant werpen), Brussel, Namen, enz. heeft Holland pogen te doen afwijken voor zijne koopwaren ten voordeele van Rotterdam en zijne reizigers ten voor deele van Vlissingen, door eenen kor- teren weg over Duitschland te zoeken, naar Midden-Rusland en het verre Oosten in verbinding met den Trans- siberischen spoorweg. Frankrijk heeft haar pogen te doen afwijken ten voordeele van Boulogne voor de reizigers van Engeland over Basel naar Milanen. Het heeft den reis- duur tusschen Gharing-Gross, over Folkestone, Boulogne en Basel ge bracht op 14 uren, terwijl er over Dover en Oostende 20 uren noodig zijn. Tot in 1882 was de tunnel van den Mont-Genis de eenige doorgang door de Alpen. Hij maakte de kortste leis mogelijk tusschen Westelijk Europa en Italiën (de reis onder nr 1 aange duid), en dat wel ten voordeele van Frankrijk. Dat duurde van 1871 tot 1882. Toen de St Gothardtunnel gereed was, werd een andere reisweg aange nomen (door ons in nr 2 aangeduid), maar de Franschen en de Zwitsers zouden eenen korteren weg daarstel- len. De Zwitsersche kantons Geneve en Lausanne deden den Simplontun nel graven terwijl Frankrijk op zijn gebied eene snelle en gemakkelijke verbinding met dien tunnel tot stand bracht. Daardoor werd de nieuwe reisweg (onder nr 3 aangeduid) 100 kilometers verkort en kon men weer op Fransch grondgebied reizen van aan Kales tot Pontarier. Maar het kanton Bern zou nog beter doen. Tusschen Bern en den Simplon staat de massa van het Berner Ober land. Om aan den St Gothard te gera ken moet men van daar over Luzern en om aan den Simplon te komen, over Lausanne. Om eenen korteren weg te vinden hebben de Berners den Loetschbergtunnel aangelegd, die in 1913 voltooid zal zijn. Dan zal er eene nieuwe Europeesche lijn bestaan, namelijk deze van Oosten de en Antwerpen over Brussel, Na men, Luxemburg, Metz, Nancy, Miil- hausen, Bern, Brieg, den Simplontun nel en Isolla naar Milanen. Die lijn zal 21 kilometers korter zijn dan deze over Kales, Parijs, Dijon,enz. ten ware Frankrijk er weer tusschen kwame. Dat is het nu juist kan 't doen. Het is eenen tunnel aan 't graven door den Montd'Or in 't Jura gebergte. Zoo zal deze lijn wederom verkort worden ten voordeele van Frankrijk. Zooals men ziet is de wedijver tus schen de belanghebbende landen om venster in ie slaan, op het daarlangs Lo pende balkon te springen, en Amelia «n Geertrui ingsgelijks naar buiten te halen. Er hingen eenige touwen over het balkon hij greep er een en maakte het met de vlugheid van een oud matroos aan de boot vast. Daarop keerde hij zich naar Geertrui, die onverschrokken naast hem stond. Geertrui zegde hij eindelijk en met eene vaste stem sprekende Ik zal met Ame lia naar land zwemmen. Als de brand dicht bij komt, klim dan over de leuning en houd u als laatste toevlucht aau het touw vast. Laat uw floers wapperen ik zal terugko men. Neen, neen riep Amelia. Geertrui, ga gij het eerst Stil, Amelia antwoordde Geertrui wij zullen beiden gered worde*. Klem u in het water aan mijne schou ders vast, Amelia zegde de heer Philips, zonder naar hare tegenspraak te luisteren. Hij nam haar nog eens in zijne armen op, er volgde een plomp, en beide waren ver dwenen. Op hetzelfde oogenblik werd Geer trui van achteren aangegrepen. Zij keerde zich om en zag Isabella Clinton, die, op het balkon geknield en verbijsterd va i angst, haar zoodanig vasthield, dat beide buiten staat waren om zich te roeren, en tegelijk jammerlijk uitgilue: O. Geertrui, Geertrui red mij Geertrui beproefde haar op te heffen, maar zij was onbeweeglijk en zonder het minste te doen om zich zelve te helpen, wik kelde zij het dikke reiskleed van Geertrui om zich heen, als wilde zij zich zoo tegen de vlammen beschermen. Telkens als deze op nieuw uitsloegen en al dichter bijkwamen, klemde het doodelijk verschrikte meisje zich met woestheid aan hare gezellin in het kortere wegen te vinden en zooveel erkeer mogelijk op zij o gebied te brengen, machtig g^oL Men ziet er op geen velemi. UiMoen franks uitgaven, noch op j eters om al ware 't maar enkele kilometers op de groote verkeerbanen te winner In dien wedijver moet Belgie ineedoen omdat het eene derumeest belang bende landen is. Het moe komsten maken me zijne ^fiige mededingers en daarbij op zijn eige gebied kortere verkeermidde en en wegen zoeken. Dat is zoo moeilijk niet. Daarbij, moeilijk gaat ook en ontnoge lijk is het zeker niet. Al de landgenoo- ten hebben er belang bij. Medewerken, krachtdadig medewerken m het bui tenlands verkeer is eene zeer goede en verstandige politiek, die eerst en vooral dient in 't oog gehouden te wor den. M. Fallières te Brussel. Het vertrek van Parijs- Dinsdag morgen om 10 u. 20 in., is de heer Fallières, voorzitter der tran- sche republiek, uit Parijs vertrokken, gegroet door de ministers en andere hooge beambten. De voorzitter is ver gezeld van M. Gruppi, minister van bui- tenlandsche zaken, en der personen van zijn gevolg. De trein is om 12 u. 18 m. te Quévy, aan debelgische grens aangekomen. M. Damoiseaux. gouwheer van Henegouw. verwelkomt den heer voorzitter Falliè res, namens het gouvernement en de belgische officieren door den Koning gehecht aan den persoon van den voor zitter nemen plaats in den trein. Te Brussel. Van vroeg in den morgen, zijn al de straten rond de statie, in volle bewe ging. Rond den namiddag stroomt het van volk. Vensters worden verhuurd tot aan 50 fr. toe. Om 2 ure, zijn de straten rond de statie en waar de stoet moet voorbijgaan, heel en al zwart van volk. Het weder is opperbest. Van bei der zijden zijn troepen geplaatst. Men ziet anders niets dan belgische en fran- sche vlaggen. In de statie. Om 2 u. 15 m. komt den koning aan, met bijzondere trein van Laken. En om 2 u. 34 m. is het de beurt van den voorzitterstrein. Het militair muziek die in de statie is, speelt de Marseil laise en dan de Brabangonne. De voorzitter stapt af en vraagt aan stonds aan onzen Koning inlichtingen over de gezondheidstoestand der Ko ningin. Na de voorstellingen, begeeft de stoet zich naar de zaal der Pas-Per- dus waar al de kinderen der gemeen tescholen van St Joost-ten-Noode de Marseillaise en de Brabangonne zingen. gevaar vasr, en bad haar, met gillende jammerkreten, om haar te helpen en te redden. Maar zoolang Geertrui daar zoo stond, geboeid door de armen, die haar omklem den, was zij gTieel buiten staat om iets voor zich zelve of Isabella te doen. Zij keek uit in de richting, die de heer Philips had ge nomen, en tot hare blijdschap zag zij hein terugkomen. Hij had Amelia in eene boot geholpen, die gelukkig bij de hand was, en kwam nu aanzwemmen om eene tweede vracut te halen. Op hetzelfde oogenblik sloeg de vlam op nieuw uit, zoo dicht bij de plek, waar de twee meisjes stonden, dat Geertrui, die het meest was bloothesteld, de zengende hitte voelde, en beide bijna stikten van den rook. En nu kwam in Geertruide's gemoed een nieuw en heldhaftig besluit op. Een van beiden kon gered worden, want de heer Philips was dicht bij het wrak. Het zou Isabella zijn Zij had hare bescherming ingeroepen et. deze zou haar niet geweigerd bella. Willie zou haar verlies betreuren, en dat moest niet zoo zijn. Om Geertrui ZOu hij niet treuren ten minste niet veel en in- elaen moe,t sler,e".z|i beiiui,M>><"- straffL Isabella- zegde zij, 0p zulk een kin! 1 °0n,Ismen tegen een weerspannig kind zou gebruiken, wanneer, gel,jk hier eene zachte toespraak nutteloos bleek te zijn' Isabella, hoort ge mij Sta op, doe wat "k mij, fa.wf.V 8"r'd Ho»"6« Jï hoorde, sidderde, mur bowoo8 Geertrui bukte, en met g,ue|j de De stoet. Om 3 u. 6 m. juist, verschijnen do Koning en den Voorzitter aan de gm? te uitgangspoort der statie, aanstond, lost het kanon en oorverdoovende to juichingen ontstaan van alle zijden ai de troepen presenteeren 't geweer t de muzieken laten de Marseillaise hor ren. Op de straten, aan de vensters" wappert men hoeden en zakdoeken en men roeptLeve Frankrijk evp Fallières Het onthaal is buitenee woon geestdriftig. In het eerste rijtuig nemen den Ko ning en den Voorzitter plaats. in hÖ andere, M. Gruppi en de Hofdienaren enz. Voorafgegaan van een escadron Gui den, begeeft de stoet zich langs den Botaniekenhofen de Koninklijke straat naar het paleis, alwaar de stoet otn 3 uur binnentreed. Overal hoorde men toejuichingen. Apotheker van dienst zijnde ZONDAG 14 MEI 1911 M. GUMAiMT, M EENENSTRAAT n° 6\ VP ER Velodroom van Yper. Zondag 21 Mei, om 2 3/4 ure. van 50 km. voor INDEPENDANTS in 2 reeksen van 25 kin. met 25 premiën. 2° Door bijzondere toelating van den Belgischen Wielrijdersbond der VLAANDEREN voor beginnelingen v/k met licence O!/ li 111» met 30 premiën. N.B. Eene premie, namentlijk een prachtige velo, zal gratis verlot wor den tusschen al de personen in den Velodroom tegenwoordig. Een goed liberaal abon neert zich aan DE WEER- GALM loswringend, die haar met stuip rekkende kracht vasthielden, zegde zij, met eene barschheid, waartoe de noodzakelijkheid al leen haar kon dwingen Isabella, als gij doet wat ik zeg, zult gij binnen vijf minuten behouden aan land zijn maar als gij u als een verstandeloos kind blijft gedragen, moe ten wij beide verbranden. Om 's Hem.Is wil, sta schielijk op en luister naar mij. IsabelL stond op, vestigde hare oogenop Geertruide's kalm gelaat, en zegde angstig zuchtende Wat moet ik doen 'i Ik zal bat beproeven. Ziet gij dien man, die daar komt aan zwemmen Ja. Hij komt hier naar toe. Houd u aan dat eind touw vast, en ik zal u langzaam i® het water aflaten, wachtEn haar donker- blauw floers losrukkende, bond zij bet Isa bella om den hals' en trok het haar daarna over het hoofd. De zwemmer was nu zeer dichtbij gekomen. Nu, Isabella, nu H<jP j Geertrui, of bet zal te laat zijn Dabei1® greep met beide handen het touw, maar deinsde toen zij in het wat«-r neerzag. ®e schrik terug. Eene vlam, die thans 't vens^ uitsloeg, gaf haar echter moed om een (Wordt Voorts^ i V OF DE PRIJZEN DER PLAATSEN Volksplaatsen, fr. 0-75 Viragen, fr. 1-25 Tribunen, fr. 2-00 Voorbehoudene, fr 2-50. 11 I Inp! uiioiuc^ gdi li a d r ecruer iDOcu ui*.» t vaar, dat slechts in schijn bestond te tarten en door Geer trui bijgestaan, die haar ove de leuning van het balkon hielp, het zich in het water zakken. De heer P"1 'P kwam juist gelukkig hij tijds om baar grijpen, want zij was zoo flauw van ang dat zij zich niet lang aan het touw kon 1 houden. Geertrui had yeene gelegenhe' do twee met hare oogen te volgen eigen toestand, gelijk men wel denken verrischte al hare aandacht. De v'am hadden haar bereikt.

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1911 | | pagina 2