64
J. SAMYN-PACHE
LAKENS EN NIEUWIGHEDEN
Fabriek van gemaakte GOEDEREN
26
64, Rijselstraat, YPER.
aan geheele voordeelige prijzen.
In de Kamer.
- MAGAZIJN DER POflï -
Groote keus van werkbloesen
Specialiteit van Satijn Hokken Hioirelle Hokken
Gemaakte Blauw Lijnwaad-Kostumen in onveranderlijk Blauw
In de Kamer.
Belastingen
vroeger en nu.
Aan de werkende klas
Lijsl der Apothekers
Hl. J. DECHIEVRE,
20
De Grondlasten
Sloffen en Elleaoederen
Onze treinaansluitingen.
De heer Nolf. Mijnheeren, het is reeds
vier jaren sedert den ln Januari laatstleden
dat de Staat de ijzerwegen uitbaat op de lij
nen van het oude net der maatschappij van
West-Vlaanderenen, ik moet het wel zeggen,
er is tot hiertoe heel weinig gedaau geweest
om den dienst der reizigerstreinen op die lij
nen te verbeteren.
Al de oude grieven bestaan nog voort.
De wagens, ten dienste der reizigers ge
steld zijn nog altijd dezelfde. De rijtuigen
der Staatstreinen gaan niet verder dan Kort-
rijk. Alleen de oude rijtuigen der Vlaande
ren, waarover men zoo dikwijls geklaagd
heeftom hunne slechte verlichting en om hun
gemis aan gemak, rijden op onze lijnen. En
als het gebeurt dat er wagens te weinig zijn,
vormt men treinen voor ons met rijtuigen
van treinen, lichte treinen geheeten, die, in
't algemeen, nog slechter zijn.
De treinen rijden met eene traagheid om
er van te wanhopen. Er is een uur noodig
om de 30 kilometers, dieYper van Kortrijk
scheiden te doorloopen.
De gemeenschap tusschen het Zuiden van
West-Vlaanderen en Brussel ontbreekt 's na
middags. Tusschen 12 uren 31 minuten en
19 uren is er geen een doorrijdende trein van
Kortrijk naar Brussel.
Eindelijk de vertrekuren zijn slecht inge
richt.
De reizigers uit het Zuiden van West-
Vlaanderen moeten voortdurend lang blijven
wachten te Kortrijk, tusschenstandplaats,
die het oude net der Vlaanderen met de
Staatsbanen verbindt.
Onze bevolking had gehoopt dat de over
name van het net ten minste voor gevolg
ging hebben de oude vertrekuren der maat
schappij met die der Staatswegen in overeen
stemming te brengen.
Welnu, sinds vier jaren antwoordt men
ons dat de zaak ter studie is en tot nu toe
werd bijna niets gedaan om aan het volk vol
doening te schenken.
Buiten twee aansluitingen, eene 's morgens
bij het gaan en eene 's avonds bij den terug
keer, moeten de reizigers Yper-Brussel met
alle treinen in de spoorweghalle te Kortrijk
van 23 tot 58 minuten staan te wachten.
Het is eene onverdragelijke toestand en
het is waarlijk ongehoord dat het beheer niet
zoekt om er middel in te schaffen.
Wat zouden reizigers voor Brussel wel
zeggen als men ze, te Denderleeuw gekomen,
deed uitstappen om ze te verplichten daar 20
tot 60 minuten te wachten vooraleer hunne
reis te kunnen voortzetten Dergelijke toe
stand zou geene vier-en-twintig uren geduld
worden.
Het is nochtans het stelsel, dat men sinds
jaren aan onze bevolking doet ondergaan.
Welnu, er is op te merken dat de lijn van
Kortrijk naar Haezebrouck een dicht bevolkt
gewest bedient.
Het Zuiden van West-Vlaanderen is inder
daad eene nijverige en vooral handeldrijven
de streek. Het telt heel belangrijke plaatsen
om hunne vele reizigers en aanzienlijke han
delszaken, zooals Wevelghem, Meenen,
Wervik, Komen, Yper, Poperinghe en
gansch het vervoer dier plaatsen naar het
binnenland moet langs Kortrijk geschieden.
Anderzijds, bedient de lijn Haezebrouck-
Kortrijk, die langsheen de Leie loopt, ook de
Fransche steden, welke op de overzijde der
rivier gelegen zijn, zooals Hallewyn, Komen
en Wervick (Frankrijk)zij verzekert te Ko
men aansluitingen naar Rijsel en Armentiers
en te Meenen aansluitingen met Roubaix en
Tourkonje.
't Is genoeg zeggen dat die lijn zeer belang
rijk is.
Zij is inderdaad overlast. De beweging
der reizigers- en koopwarentreinen is er aan
zienlijk en zij is daarbij met enkel spoor.
Welnu, naar de bekentenis van bevoegde
mannen, zoolang het dubbel spoor er niet
aangelegd zij zal de treinendienst er op gee
ne regelmatige wijze kunnen verzekerd zijn
en onze treinaansluitingen zullen niet ernstig-
lijk kunnen verbeterd worden.
Ik ben dus zoo vrij er op aan te dringen
dat de heer minister zonder dralen dat werk
in uitvoering stelle, dat zich in die hoeda
nigheid als een dringende noodzakelijkheid
aanwijst.
Ik voeg er bij dat onze bevolking recht
heeft beter behandeld te worden, dan zij het
was tijdens de maatschappij vermits de over
name hun eene lastenverzwaring opgelegd
heeft.
De Staatstarief, die op hun toegepast
wordt, is inderdaad schadelijker dan dien
der oude maatschappij. De prijs der kaarten
van 2d' klas is ten gevolge der overname
met 12 1/2 ten honderd verhoogd geweest
en deze der le klas met 25 t. h.
Eene vergoeding dringt zich dus op.
Ik eindig, Mijnheeren, met een verzoek
schrift in de aandacht der heeren ministers
aan te bevelen, dat hem toegezonden werd
door de ambtenaars en bedienden van de ou
de maatschappij der ijzerwegen van West-
Vlaanderen en waarin zij hem vragen wel te
willen doen overgaan tot de herziening der
standregelen van de verzekerings- en lijfrent-
kas van het overgenomen personeel en de
mogelijkheid te doen onderzoeken om tot
achtmaal, in plaats van vijfmaal, het beloop
te doen brengen van de jaarwedde om het
erfgoed samen te stellen.
Ik heb gezegd.
DeYpersche vestingen
en de nieuwe gendarmerie.
Dubbel ministers©! bezoek.
De Kamer was geroepen om in de
laatste zitting, de overeenkomst goed
te keuren, gesloten tusschen de stad
Yper en den Staat betrekkelijk eene
grondverwisseling met het doel op het
Kaserneplein eene nieuwe gendarme
rie te bouwen, wat eene gedeeltelijke
afbreking onzer vestingen voor gevolg
hebben zou.
Die overeenkomst die, bij verrassing,
in de morgenzitting goedgekeurd werd,
toen er maar twee leden tegenwoordig
waren, is bij ordemotie, in de namid
dag zitting aan 't licht gebracht geweest
door den heer Nolf, die over die zaak
eene bespreking uitlokte, waaraan de
heeren Nolf, Golaert en Vandervelde
deelnamen en die wij in ons eerstko
mende nummer zullen mededeelen.
Stellen wij van nu af vast, dat de mo
tie des heeren Nolf tot dezen gelukki
gen uitslag leidde, dat er aangenomen
werd dat de ministers van oorlog en
van spoorwegen, alsook de heeren Ily-
mans en Vandervelde met de Ypersche
afgevaardigden zouden komen nazien
als de gebeurlijke uitvoering der over
eenkomst niet van aard zijn zou om
het zicht der vestingen, dat iedereen
verlangt te behouden, in gevaar te
brengen. -
Wanneer in 1884
de klerikalen aan
het bewind kwa
men waren de be
lastingen als volgt
Rechtstreeksche
Belastingen.
(Grondlasten, per-
soneel, patenten) soneel, patenten),
49 millioen frank ofi73 millioen frank
Tegenwoordig in
1912 is het beloop
der belastingen ge
klommen als volgt:
Rechtstreeksche
belastingen.
(Grondlasten, per-
8,50 fr. per inwo
ner.
Onrechtstreek-
sche Belastingen,
(Doeanen en ac-
cijnsreehten op
bier, alcohol, sui
ker, tabak, vleesch,
enz.) 136 millioen
fr. of 23 fr. per in
woner.
of 10 fr. per inwo
ner.
Onrechtstreek-
sche Belastingen.
(Doeanen en ac
cijnsrechten op
bier, alcohol, sui
ker, tabak, vleesch,
enz.) 352 nïiil-
lioen fr. of 34fr.
per inwoner.
Dat is het gevolg van het klerikaal
bestuur, dat al 28 jaar België regeert.
De klerikalen probeeren dat te loo
chenen, maar dat kunnen ze niet. Ze
zeggen dat de onrechtstreeksche be
lastingen het gevolg zijn van den groo
teren voorspoed, maar dat houdt geen
stand.
Cijfers zijn cijfers. De werkman en
de kleine burger betalen mi 34 fr.
onrechtstreeksche belastingen, dat is
11 fr. meer dan in 1884, toen de libe
ralen het bewind verlieten.
De klerikale bladen willen onze
vrienden doen doorgaan als vijanden
van boer en werkman, en in hunnen
waanzin, houden zij staan dat de anti
klerikalen, eens aan 'tbestuurzittende,
geene geldelijke toelagen meer zullen
verleenen aan de katholieke Maatscha p-
pijen van Onderlingen bijstand, dat zij
deze vereenigingen zullen trachten le
vernietigen en dat zij het schooloi t-
werp de Broqueville bekampep.
En ondertusschen spotten zij met de
woorden vrijheid, rechtvaardigheid,
gelijkheid bij menschen, die zij vroe
ger onder het cijnstelsel met de groot
ste minachting behandelden omdat de
zen alsdan niets te zeggen hadden,
maar die zij nu onder het algemeen
meervoudig stemrecht, dat zij hun als
een korstje brood toegeworpen, pogen
te trekken.
Nu zijn de werklieden, die zij vroe
ger versmaadden hunne beste vrienden
en nu zijn wij de aartsvijanden der
werkende klas. Denken deze farceurs
alzoo het werkvolk te winnen Geloo-
ven zij dan dat de werklieden zoo dom
zijn
Zegt ons dan eens, schijnheiligen,
aan wie hebben de werklieden hun
stemrecht te danken, zooniet aan de an
tiklerikalen, die de meerderheid ge
dwongen hebben hun zulks te verlee
nen, hetgeen de klerikalen toestonden
met zulke tegengoesting dat zij het zoo
danig vervalschten dat het om zoo te
zeggen geene waarde meer heeft
Niemand, ten minste geen enkel an
tiklerikaal Kamerlid, heeft ooit ver
klaard dat men ooit de toelagen aan ka
tholieke werkersrvereenigingen zou af
schaffen. Dat gedacht komt voort uit
de benevelden geest der klerikale pers.
Wie werkt er om deze instellingen te
vernietigen Niemand.
Maar, onze vrienden willen gezegde
toelagen op rechtvaardige wijze toeken
nen, zij willen niet dat die werken moe
ten dienen om kiespropaganda te ma
ken, dat ons geld moet besteed wor
den om ons te bestrijden.
De klerikalen hebben werken ge
sticht, niet uit menschlievendheid,
maar enkel met het doel om zich aan
't roer te bevestigen, en 't is daartegen
dat de linkerzijde zich verzet. Zij heb
ben het werkvolk misleid om aldus de
liberalen te beletten de voordeelen van
den onderlingen bijstand te genieten.
Onze vrienden kloegen dan ook, om
dat het Staatsbestuur alle regels te bui
ten gaande, toelagen verleent aan
maatschappijen, wier standregelen
klaar en duidelijk politiek zijn en alle
personen uitsluiten, die niet zekere ge
loofsbelijdenis aan kleven.
En de heer Minister heeft zelfs per
omzendbrief van Maart 1910 aan de
maatschappijen gericht, de mening uit
gedrukt dat zulke standregelen niet re
gelmatig zijn.
En wanneer de heer Masson de op
merking maakte dat, na het verschij
nen van dien omzendbrief, er nog der
gelijke maatschappijen waren gesticht,
antwoordde M. Hubert Dat is eet e
dwaling.
Doch om zijne zienswijze te veront
schuldigen, voegde hij erbij Ik wil de
oude standregelen veranderen, maar
gij zult de eersten zijn die er door lijdt
als wilde hij besluiten gij zult uw
deeltje verliezen.
Het staat dus vast dat de klerikalen
met hunne werkerswetten politiek
hebben gemaakt, dat de Minister zulks
bekent, daar hij de standregelen wil
wijzigen en de verdeeling der toelagen
wil openbaar maken.
Tegen deze partijdige verdeeling heb
ben wij immer geprotesteerd wij wil
len geene politiek in dit liefdadig werk,
maar wij willen alle werklieden van
die hulpgelden doen genieten zonder
hunne gezindheden te onderzoeken.
"Wie is nu voor de werkende klas?
Zij, die alles geven aan hunne partijge-
nooten ofwel zij, die de toelagen willen
'vermeerderen en gelijkheid willen ver-
deelen Het antwoord kan niet twijfel
achtig wezen.
Wij vragen de al geheel e Even
redige Vertegenwoordiging voor
de wetgevende kaexiingen alsook
voor de provinciale en gemeente
kiezingen.
van dienst zijnde
ZONDAG 12 MEI 1912,
STATIESTRAATn° 15, YPER.
De Klerikale Meerderheid
in de Kamer.
In 1894
In 1902
In 1904
In 1900
In 1908
In 1910
In 1912
stemmen
1 2
8
6
o
En den dieperik in.
Het vergunningsrecht is
niets anders dan eene belas
tingswet, die misbruikelijk
de herbergiers treft. Het heeft
geen 't minste uitwerksel ge
had onder opzicht van 't be
strijden van drankmisbruik.
Er zijn hedendaags 2o,5oo
herbergen meer dan in i88q.
Sinds jaren lang wordt er door de
landbouwers gereklameerd over de
onrechtvaardigheid van ons belastings
stelsel dat vooral de landen en weiden
onzer boeren treft.
Dikwijls hebben de klerikalen be
loofd deze lasten te verminderen,doch,
als zuster Anna, onze boeren zien niets
komen
HUIS VAN VERTROUWEN
o