Stadsnieuws. lOene nieuwe pm lij. Siadsharmonic. He geleerdheid bij de nieuwe soldalen. Ho gepeiisioulieerden bij de ijzeren wegen. Prijsdeeling aan do leerlingen dor koslelooze Sladsjongensseliool. verschijnen om onder 't geringe volk de dwaaste logens te verspreiden, 't Is goed van tijd tot tijd een kleine verge lijking te maken, zonder ongerijmd heden, als die welke men soms te zien krijgt. Verweten de klerikalen bijvoorbeeld voor de kiezing aan de franschen staats minister Ciemenceau niet zich te doen verzorgen door nonnen, wanneer zij in hunne gazetten en door spotprinten de vlaamsche buitenlieden willen wijsma ken dal de geestelijken, de klooster zusters, de nonnen ziekendiensters in Frankrijk vervolgd worden, door de soldaten met de bajonet en 't geweer worden verdreven en verbannen Schrijven de klerikale stinkertjes jaarin jaaruit niet dat de schamele priesters in Frankrijk een hondenleven hebben, dat zij geplaagd en getergd worden, dat zij er den godsdienst niet vrij kunnen uitoefen En nochtans onlangs lazen wij in de Patriate een Brusselsch kleri kaal dagblad, in een artikel ondertee kend door M. Louis Teste, de Parijzer briefwisselaar dier gazet, het volgen de In Frankrijk is de godsdienst overal in werking en heeft de geeste lijkheid niets te kort Hetgeen de godsdienst het meest te vreezen heeft, is dat onbehendige verdedigers er de politiek mede bemoeien hij heeft zelfs geen ander vrees, daar de Fransch- mans in verhouding van 995 op 1000 vijandig zijn aan de inmenging der po litiek in de godsdienst, de politiek i voor hen eene zaak zijnde en de gods dienst eene andere, en die twee zaken niets met elkander te verrichten heb- bende. I EhwelZietdaar het liberaal ideaal Zietdaar al hetgeen wat wij vragen aan de Belgische geestelijken i Mijnheer Teste zelf, die een over tuigde katholiek is, moet bekennen dat in Frankrijk de katholieke gods- dienst bloeiend is. Wij zullen die bekentenis onthou den, maar dat zal nochtans de klerika le stinkertjes niet beletten aan hunne lezers voort te schrijven dat zij moeten voor de klerikalen stemmen indien zij niet willen dat in Belgie, de godsdienst pok vervolgd worde als in Frankrijk Dat noemt men klerikale eerlijk heid Wanneer dan zal men hier ook be grijpen dat de strijd der liberalen hoe genaamd niets te maken heeft met den godsdienst, maar alleen gericht is te gen 't klerikalism of de ongehoorde in menging der geestelijkheid in de strij dende politiek. Donderde en honderde malen heb ben wij verklaard dat godsdienst en politiek twee zaken zijn die niet zou den mogen verward worden. Wat wij altijd aan de belgische geestelijkheid verweten hebben en zullen blijven ver wijten, 'tis dat zij van den godsdienst gebruik of liever misbruik maken om hare heerschappij op politiek gebied te doen gelden. liet belet echter niet dat de klerika len altijd maar voort beweren dat on ze priesters zich met geene politiek be moeien. Om die bewering te weerleggen kun nen wij geene uitreksels van groote klerikale dagbladen aanhalen zij wachten zich wel dergelijke bekente nis te doen. Maar is dit wel noodig Iedereen weet toch immer dat de hui dige priester eerst en vooral politiek man is 't is voldoende zijn handel en wandel, gade te slaan zijne woorden te wikken, zijne daden na te gaan. Of is het misschien geene politiek maken met in sermoenen op liberalen en socialisten uit te vallen en te blikse men en de teergeliefde prochianen met tranen in de oogen en een krop in de keel te smoeken voor de klerikale te stemmen Is het misschien geene po litieke propaganda het huisbezoek in stad en dorp, op 't veld of in de ar beidsplaats? Is het misschien geene politiek't uitdeelen van vijffrankstuk ken voor en na de kiezing, ja tot in de kiesbureelen zelf Nu, men moet maar durven 1 En ze durven dat weet iedereen. Overlijd hield minister de Smet de Naeyer in de Kamers staande, dat de clericale partij godsdienstige Het Concert aangekondigd voor Zondag 25 Oogst 1912, ten 8 ure 's avonds, zal plaats hebben 's MID DAGS. partij was, en dat zij openstond aan mannen van alle wijsgeerige overtui ging, op voorwaarde dat zij zekere be ginselen van orde en vrede aanvaar den. Destijds vond de man geen weerklank in zijne partij, en hij stond nagenoeg alleen van zijn gedacht. Sedert de kiezingen van 2 Juni, die aan onze meesters eene onverwachte meerderheid geschonken hebben, meerderheid samengesteld uit onafge richte, ondervindinglooze mannen, van wier gedachten de leiders schijnen be vreesd te zijn, komen de denkbeel den van den oud-minister de Smet weer boven water en zoo hooren wij beurtelings staatsminister Van den Heuvel, minister Berryer, en eindelijk staatsminister'Helleputte, bijna letter lijk de woorden van de Smet de Naeyer herhalen, en uitroepen met bekorende stem tot de verdwaalde liberalen, die in de verleden kiezing hunnen plicht niet gekweten hebben Komt bij ons wij zij n de partij der verdraagzaamheid onze rangen staan open aan alle bur gers die van goeden wil zijn De uitnoodiging is aanlokkend, al te aanlokkend zelf, opdat wij eraan gehoor zouden geven, en zij doet ons de oude vlaamsche spreuk in het gedacht ko men. Als de vos de passie preekt, boe ren wacht uwe ganzen, of nog het fransch spreekwoord Ce bloc enfa- riné ne me dit rien qui vaille en in dien wij zouden kunnen verstaan, dat, een goede katholiek een uitnemend liberaal weze, wij kunnen volstrekt niet verstaan, hoe een goede liberaal ooit, zelfs van verren aan, het klerika- lismus kan aankleven. Wat is het klerikalismus immers 't Is de politiek ten dienste gesteld van eenen bepaalden godsdienst. Het kle rikalismus, wat ook zijn bijnaam zij, verfoeit de vrijheid van geweten, heeft die vrijheid als tegenvoeter, en be strijdt ze uit al zijne krachten, voor zooveel de tijden en de omstandighe den het toelaten. Indien het klerikalis mus niet rechtstreeks vervolgt, indien het niet brutaal onverdraagzaam is, zulks komt niet uit reden zijner grond beginselen, maar omdat de tijden, de omstandigheden zulks niet toelaten, paree qu'il fait la part, du feu om dat het zijne grondbeginselen niet toe passen kan, zonder gevaar te loopen van vernietigd te zijn. Men vertelt dat eene vrouw, wier gelaat ijselijk geschonden was, slechts eenen gelukkigen dag beleefde op het jaar. 't Was Carnavalsdag. Zij mocht dan gemaskerd de straten bewandelen, en de jongelingen deden haar dan, even als aan andere vrouwen, toef aan. Het klerikalismus gelijkt aan die vrouw alleenlijk, het draagt zijn mas ker alle dage, en het is dank aan dat masker, dat het zijne tijdelijke goede kans te danken heeft. Trekt nu dat masker af, en gij zult het klerikalismus ontwaren in alle zijne huivalligheid, en gij zult zijne leus hooren klinken de Staat heeft recht van te verplichten tot, godsdienstig heid, en van godsdienstovertredingen te straffen. Dit is echt, deugdelijk, degelijk, waarachtig ongemaskerd en onbewim peld klerikalismus. Gij zijt verplicht van te denken zoo als IK, (Staat), denk, zooniet, IK (Staat), zal u straffen. Nu, als men weet dat het liberalis- mus voor grondsteen heeft, de vrijheid van geweten, de verdraagzaamheid in godsdienstzaken, hoe is het mogelijk van te denken, al ware het slechts voor een oogenblik, dat een ware liberaal, die weet wat het is van liberaal te zijn, tot het klerikalismus kan overgaan. 't Is onzin. Maar wij, klerikalen, doen dat niet, zullen onze tegenstrevers, de mi- nisterieele klerikalen, de leiders, ant woorden. Is alleman niet vrij in Belgie? Zijn wij in godsdienstzaken niet ver draagzaam Schenken wij zelfs geene hulpgelden aan joden en protestanten I 't Is waar, antwoorden wij, gij doet het niet omdat gij het niet kunt doen. Maar de strekking is er, de be weging is er, de begeerte is er om zulks te doen, en waren de Belgen niet door en door liberaal, velen zonder het te weten, gij zoudet het doen, want er zijn meesters boven u, die u zouden verplichten zulks te doen. Maar-is zulks niet gedaan in recht door de wetten des lands, het is gedaan in feite door de fanatieke dwazerikken die u ondersteunen. God alleen weet wat andersdenkenden, te lande bijzon derlijk, vreezen en te vreezen hebben van fanatieke priesters die vervolgen al zee men, hinderlagen leggen al stree- len, om later, als gij bezweken en ge vallen zijt te kunnen uitroepen eene zienlijke straf van God Neen, de liberalen zullen zich dooi de lieve woorden der ministers niet laten verleiden. Liberalen zijn wij liberalen blijven wij, overtuigd van de waarheid onzer zaak, bewust van de zekerhe'd van den einduitslag, zooda nig zeker dat, in de tijden die te ko men zijn, niet wij de klerikalen, maai de klerikalen ons zullen vervoegen, en klaarziende leden zullen worden der groote liberale partij,die, wat men ook beweren moge, geene godsdienst- hatende partij is, maar wel eene partij die in hare breede armen, mannen van alle gedachten kan insluiten, om den voorspoed te b'ewerken van het be minde vaderland. Hoeverre ons volk, vooral op den buiten, verachterd is, vinden wij eens te meer in den uitslag van het onder zoek onzer nieuwe soldaten. Op de 8307 militianen, die voor de lichting van 1911 ingeschreven waren, zijn er nog 456, die niet kunnen lezen noch schrijven en 110 die enkel kun nen lezen. Tusschen de andere vindt men er 2344 die maar lezen en schrijven kun nen en 37 wier graad van onderwijs on bekend is. En toch zijn er menschen, die tegen het verplicht onderwijs zijn en andere, die mordikus de klerikale scholen voorstaan, waar de kinderen bijna niets leeren. Volgens de ministerieele beloften, vöör de kiezingen van 2 Juni aan de gepensionneerden bij de ijzerenwegen gedaan, zouden die menschen op de staatsspoorwegen eene vermindering van 50 of de helft der reiskosten ge nieten te beginnen van 1 Juli. De kleri kale gazetten schreven zelfs dat het besluit tot die prijsvermindering dooi den heer de Broqueville reeds getee- kend was. Maar de gepensionneerden hebben zich schoon tot de winkel ten te wen den, men geeft hun geene reiskaartjes aan halven prijs. De bedienden zeggen dat zij daartoe geene bevelen ontvangen hebben. De teleurgestelde menschen maken zich kwaad en klagen, maar vruchte loos. In het ministerie zegt men dat het niet mogelijk is, den maatregel uit te voeren, omdat de personen, die door het ministerieel besluit op die wijze bevoordeeligd zijn, eene eenzel- vigheidskaarl moeten bezitten en dat men niet weet hoe die kaart op te 1 stellen. 'Wie 11 houdt men hier van hooger hand voor den aap Ieder gepensionneerde heeft een brevet voor zijn pensioen. Hij heeft daarbij ook een bewijs van zijne laatste benoeming. Die twee stukken zijn toch zeker wel voldoende om te bewijzen dat de be langhebbenden tot het bestuur belmo ren of behoord hebben. Wat wil men nog meer? Hun por tret, dat niemand beziet 9 Als men daaraan houdt zou men het op het brevet kunnen plakken. En dan was alles in orde. Maar de kiezingen zijn nu toch voor bij en de gepensionneerden kunnen staan schilderen terwijl men te Brus sel alles in het werk stelt om de be loofde voordeelen van een heelen ree- sel formaliteiten te doen afhangen. En daarbij, in de openbare besturen moet men spaarzaam zijn. M. Levie, minister van geldwezen, heeft het ge zegd. Dus.... Die belangwekkende plechtigheid had verleden Zondag in de feestzaal der Halle plaats. Onder de overheidspersonen, die het feest door hunne tegenwoordig heid luister bijzetteden, bemerkten wij den heer Burgemeester, den heer Bouquet, raadslid, den heer Wullus, I leeraar aan 's Rijks Middelbare Schooien 'twas al. (1) Gelukkiglijk was de Bestuurraad der mutualiteit er wel vertegenwoordigd en die heeren hebben wel willen medehelpen om den leerlingen hunne behaalde be looningen ter hand te stellen. Eene tallooze menigte verdrong zich in de weidsche zaal. Het uitgelezen stadsmuziek, onder de leiding van zijnen knappen be stuurder, den heer Wittebroodt, heeft het binnentreden der overheden met eene trillende tirabanfonne be groet en verscheidene stukken uitge voerd, die de aantrekkelijkheid van het feest verhoogden, j De leerlingen zongen, onder de leiding van den heer Schoolbestuur der Tieberghien, eenen koorzang De VLaamsche Taal een lied Ide Juli en een zangdicht Hom- mage a 1'Autoritédie in ieders smaak vielen en warm toegejuicht werden. Onder de talrijke bekroonde kna pen, noemen wij hen, die eenen prijs van uitmuntendheid behaalden. LAGERE GRAAD. T studiejaar. i. Indervuyst Albert 2. Vriölinck Georges 3. Verniest Leopold. 2e studiejaar. I. Luyten Roger; 2. Dewitte Daniel 3. Vanspranghe Daniel. MIDDELBARE GRAAD. 3" studiejaar. IBogaert Daniel 2. Gasier Léon 3. Bollengier Marcel. 46 studiejaar. 1. Degandt Robert2. Lacante André; 3. Bartier Henri. IIOOGERE GRAAD. 5" studiejaar. 1. Ilollebeke Charles; 2. Rosselle Raoiil 3. Segers Henri. 6" studiejaar. Bekwamen een getuigschrift van volledige lagere studiën 1. Ilollebeke Jules, 0,9 Gadeyne Gaston 3. Matthu Emile 4. Desodt André 0,8 5. Maxy Marcel 6. Meul Louis 7. Woussen Georges 8. Doolaeghe Julien 0,7 9. Meirschaert Etienne 10. Vanacker Jéróme Bekwamen een eermetaal HOLLEBEKE Jules. GADEYNE Gaston. MATTHU Emile. Onze beste gelukwenschen aan al de bekroonde leerlingen en aan hun ne ouders en een lofwoord ter eere van den Bestuurder en de leden van het onderwijzend personeel, uitste kende leermeesters, onbaatzuchtige mannen, die het onderwijs over het hoofd der kinderen van de werkende klas mildelijk uitstorten. Immer ge trouw aan de plichten, welke hun nederig ambt hun oplegt, trachten zij ten volle aan de wenschen te be antwoorden van hen, die hun het dierbaarste wat zij bezitten, hunne kinderen, toevertrouwen en wij heb ben gezien dat die zedige zaaiers van wetenschappen volop gelukken in hunne nuttige en edele zending. (li Onzen volksvertegenwoordiger, den heer Nolf, weerhouden in den vreetnae' kon de plechtigheid niet bijwonen. 9

HISTORISCHE KRANTEN

De Weergalm (1904-1914) | 1912 | | pagina 2