Nieuws- en Aankondfgingsblad.
WELIGE BLOEI.
v
LiEFDE
YPERSCN LEVENs
1e Jaargang. N" 8.
Prijs per nummer 30 centiem
Zondag 20 Februari 1927.
Beheer en Opstel: Tuinwijk Ligy, 80, Yper.
Spreek uw moedertaal met den eerbied,
dien het woord moeder wekt.
Vlaamsche Kalender.
NAAR YPER.
Abonnementsprijs
15 fr. 50 per jaar.
9 Ir. per half jaar.
5 fr. per drie maanden
Buitenland 25 fr.
Men abonneert op alle postkantoren.
Aankondigingen bij overeenkomst.
T. rtef op aanvraag.
Verschijnt Wekelijks.
Alle nieuws moet tegen den
Donderdag tei laatste inge
zonden worden.
Naamlooze artikels worden
niet opgenomen.
Postcheckrekening: 1886.79. (E Vanderghote.)
De bastaards die nog overbleven in de
goede Vlaamsche Yper-stede, weeklagen
lijk het volk van Troja in de oude tijden
De goden verlaten ons We zijn om
zeepe 't Is verstaanbaar, want 't
krioelt en 't wemelt van Vlaamsche bedrij
vig eid, stichtingen en ondernemingen.
Heden een vluchtig overzien van 't voor
naamste werk.
De oorbronne van het Vlaamsch Ypersch
leven was, is en zal blijven de V. O. S.
I iet kan niet anders het geslacht dat door
de smeltkroes van den wereldbrand ge
sleurd werd, is er uit gekomen, getemperd
en gelouterd in zijn Vlaamsche ziel. Laat
de officieële vaderlanders hun tanden
kapot knarsen 't blijft niettemin onwrik
baar echt, dat er in onze streke.i geen
noemeiisweerdige oud - strijdersbonden
bestaan, tenzij Vossen. Waar waren de
F. N. C.-bonden, op den 27 Juni, te Yper
V.O.S.van Yper, «men» haat u, «men»
verwenscht u in 't Fransch, maar men
is belachelijk, machteloos tegen uw kloeke
rangen, tenzij als mengendarmen te
peerde in 't harnas jaagt. Peinzen ze alzoo
gedachten uit te roeien? Ze hebben zelfs
geen ziertje zielkundigen aanleg, die wies-
tergaais
De V. O. S. van Yper heeft al een streu-
schen zeune gekweektden B. V. O. S.
Dat is de bond van de oud-soldaten die
na den oorlog eere en vaderlandsliefde
moesten gaan bestudeeren in de Belgische
kazernen. Om hun kostelijke leeringe niet
te verliezen treden ze in de B. V. O. S., en
ze vullen gedurig de rangen aan van hun
o.idere broeders, de Vossen, die tamelijk
haastig, nu en dan één, naar de zevende
divisie verhuizen, ginder een stap over de
base lie. Heil onze onversaagde pioniers;
de Vossen van YperLeve de jongere
strijdmakkers, de B. V. O. S., de sterke,
groeiende achterhoede!
Puinentroostis de zinnebeeldig-
schoone naam van de tooneelgilde uit den
schoot van den V. O. S. gesproten. Een
versleten deuntje ware het, hier de lofba
zuin testeken over Puinentroost, over zijn
zwaar werk, zijn heerlijk durven, en zijn
Dat is h t woord, de kreet, waarmede op
onze dagen te passe of ten on passé wordt
gezwaaid.
De Kerk leert ons de liefde, de encycliek
Rtr m Novarum leert ons de liefde, de
echte alom.vittende, en in de liefde der
H. Kerk is plaats voor iedereen. Het is zoo
niet met de Belgische en de vaderlands
liefde.
De liefde voor een volk, dat is aan het
volk liet hoogste goed willen, eerbied voar
eigen taal, eigen aard, eigen zeden, dat is
zich en dienste stellen voor dit volk
geheel en al, werken aan de opvoeding van
liet volk, aan de grootmaking, door kunst,
door bewondering en opwekking zijner
a oude ia.fierheid.
Liefde voor een volk, dat is alles voor
dit volk veil hebben, alles voor dit volk
verduren verloochening door bastaards.
veredelenden invloed op het geestes- en
gemoedsleven van de zwoegende Ypet-
sche bevolking, in al die lange jaren van
debovenmenschelijkeworstelingomYper's
bestaan te herscheppen. Ons volk moet
herworden denkt men, schrijft men, leert
men over heel Vlaanderen. We'nu, Pu -
ne itroost zorgde, hij alleen, te Yper, in die
eerste zware tijden, voor het geestelijk
brood der volksopbeuring bij uitstek liet
opvoedende, leerende en stichtende too-
neel. Intusschen trachten anderen ons
volk zijn nationaal gevoel te ontstelen, zijn
weerstandsvermogen alzoo te ontfutselen,
en zijn geestelijk en zedelijk verval voort
te zetten. Puinentroost, GIJ zult winnen;
die anderen zullen verliezenwant gij
grijpt de gave ziele vast van Ypers volk
die anderen, met hun culture montmartre,
ze roeren in liet drek der ontaarding. De
Yperlingen zegenen 't hoog- m cdelge-
bouwde werk van Puinentroost.
De aangroei dien V. O. S. en B. V. O. S.
thans beleven is effenaf verbazendde
eene wijk- bijeenkomste na de andere de
eene feest-kaarting en bolling na dean-„
dere. Heele reesems nieuwe leden komen
hun lidmaatschap aanvragen. We hoorden
niet de F. N. C. (fédération nationale des
combattants, alzoo heeten die Vlaamsche
kadeesook zoo'n bloeitijdperk beleven.
En de Ypersche socialistische oud-strijders-
bond is ook niet al te fleurig.
Inderdaad, er bestaat kans dat de laatste
goed-bedoelcnde doch misleide oud-strij
der die zich nog in de rangen van de
F. N. C door militaristen en gloeiende
vaderlanderslaat misbruiken, weldra met
Vlaamsche rasiierheid en oprechte Yzer-
trouwe in het gelid van den V. O. S. /al
meestappen.
De V. O. S. was het, die in onze goede
Yper-stede het eerste Vlaamsch levenrond-
geklaroend heeft, heinde en verre, over
bemoste puinen en blinkende nieuwe da
ken. Kroonhalzend drage hij den haat der
bastaards, de liefde en de vereering van
zijn Volk.
(wordt voortgezet.)
onverschilligheid der lauwaertsen moede
loosheid der klauwaerts. Liefde voor een
volk, dat is zoo liefhebben, tot zelfverloo
chening toe tot in het gevaug, de verban
ning en tot der dood. Dan beweren
sommigen hoogtfravers, sommige ver-
franschte woordkramers en schrijvelaars,
dat zij hun volk liefhebben. Zij kraaien het
uit in hun vergaderingen en bladen, in
een taal van amour toujours die het
hun zoo geliefde volk niet begrijpt. Zij
hebben dit volk lief maar verloochenen
zijn taal en begeeren, ja eischen dat het
hun n .doet. Ach ja, ze schermen met groote
woorden - patrie, héros, sou vera, n^
waarvan zij zelf de beteekenis niet kennen
en uitbuiten om hun eigen zelf te verheer
lijken.
Zij beweren hun volk l ef te hebben en
zij vinden de taal te grof, te gemeen. Zij
stichten zoogenoemde vaderlanc'sche ver-
eenigingen, waar de taal van het volk nooit
gehoord wordt, doch w aar met alle krach
ten gestreefd wordt om door een vreemde
taal de volkstaal te verdringen, waar niets
gedaan wordt ter beveiliging van rasgaaf
heid noch verzedelijking. Liefde zeggen
zij en zij preken de broodroof en de mis
kenning. Ja zij binvloeken al dezen die
fierheid en durf genoeg bezitten om hun
voorvaderlijk erfdee', liet hoogste bezit van
een volk: zijne taal, liet eigen wezen, het
Vlaamsch zijn hoog te houden en ervoor
te strijden.
Het zijn huichelaars, zij zijn niet tegen
het Vlaamsch, wel neen, maar zij zijn tegen
het Vlaamsche volk, zij zijn tegen Vlaan
deren! De socialisten zijn ook niet tegen de
godsdienstDie niet meê is, is er tegen en
wie in vreemde taal zegt ik bemin u, die
huichelt. Die zegt zijn volk te beminnen en
er tegen handelt, die bemint niet maar haat
zijn volk.
Pond der Kroostrijke Gezinnen. Har-
op de zaken gaan opperbest! De inwoners
van Yper, op weinig uitzonderingen na,
hebben beantwoord aan onzen oproep.
Thans mogen wij reeds mededeelen dat
onze bond rond de 170 leden telt, werken
de uieleden. Dat is een prachtige uit
slag! On-e propagandisten zijn overal wel
gekomen en wij hopen dat nog meer
families /icli zullen laten inschrijven. Al de
kroostrijke gezinnen van heel Yper moe
ten aansluiten, geen achterblijvers mogen
er zijn, want de eendracht maakt macht.
Ook onzen dank aan de winkeliers, die
zich bereidwillig aangeboden hebben, om
onze werking te steunen.
Hierbij nog namen van winkeliers die
aTslag verleenen en in onze vorige lijst niet
begrepen waren.
1. M. Prencel kruidenierswaren, Boter-
straat 5 0 o
2. M. Maes Valere, Bakker, Bukker-
straat, 0,10 per brood.
3. M. Oruwez Aimé, In de Puppen
Boterstraat. 5 0 0.
4. Bonte Aug., juwelier, Boterstraat, 5° 0.
5. Verbeke Hilaire, schoenen, Rijssel-
straat, 5 0.
6. Bertier Jerome, gleiswerk, Rijssel-
straat, 5 d
Heel in het kort zal er waarschijnlijk een
vergadering belegd worden eens de dag
bepaald zal die dan aangekondigd worden.
Wij verhopen dat onze leden er zullen aan
houden zooveel mogelijk op te komen.
Namens -het Bestuur,
Am. LOMMEZ Voorzitter.
Botsing. Vrijdag kwatn de voerman
vrn de firma Degryse van Roeselaere met
zijn grooten wagen aan de herberg De
Postbode» op den hoek der Surmontstraat.
L'jk hij wilde die straat oprijden werd hij
opgestormd door een Autc-Camion van
het leger. De man kon juist bijtijds op
kant springen en zijn paarden overtrekken.
De wagen echter had het deerlijk te ver-
verduren.
Zondag, 20 Februari. Sexagesima.
1618. Filips Willem, oudste zoon van
Prins Willem I door Alva in 1568 gevan
gen genomen, overlijdt te Brussel.
Maandag. 21 Februari. H. Daniël.
1851, Het Willemsfonds te Gent gesticht.
Dinsdag, 22 Februari. H. Isabella.
1071. Het Vlaamsche leger verslaat de
Franschen bij Cassel.
■Woensdag, 23 Februari. H. Pi eter
Damiaan.
1854. Engeland erkent de onafhanke
lijkheid van den Oranje Vrijstaat.
Donderdag, 24 Februari. H. Mathias.
Laatste Manekwartier te 20 uren 42.
Vrijdag, 25 Februari. H. Walburga.
Zaterdag, 26 Februari. H. Nestor.
1817. Willem I eischt de grondige ken
nis der beide landstalen van de gerechts
personen in Zuid-Nederland (een dei-
oorzaken van den opstand var) 1830.)
Naar Yper wil ik varen,
Naar Yper wil ik gaan,
Omdat die stad vier jaren
Den oorlog heeft doorstaan,
Door Duitschland wierd beschoten,
Verbrijzeld en verbrand,
Opzetlijk platgeschoten,
Misvormd tot puin en zand.
Naar Yper wil ik varen,
Naar Yper wil ik gaan,
Omdat die stad vier jaren
's Lands vijand heeft weêrstaan,
Vier jaren wierd verdedigd
Door üroot Brittanje's macht,
Die schatten heeft geledigd
En volk op volk gebracht.
Naar Yper wil ik varen,
Naar Yper wil ik gaan,
Omdat 't Land in vier jaren
Die stad weer recht deed staan,
Haar oorlogsscha betaalde,
Veel hulp en bijstand bracht
En lof en eer behaalde
Voor 't werk dat het volbracht.
Naar Yper wil ik varen,
Naar Yper wil ik gaan,
Omdat ze wel moet varen
Die stad die moest vergaan
Bij 't vechten voor haar vrijheid,
Voor Volk en Vlaanderland,
En nu veel leed veel blijheid
Verdient, en onderstand.
Verlichting. De Ligywijk, waar min
stens 130 huizen staan is erbarmlijk ver
licht en 't en is dan ook niet te verwonde
ren dat om zeggens dagelijks de menschen
daar bij het vallen of stooten een buil of
biets oploopen. Erger nog. Eenige dagen
geleden kwam Jules Therry, wonende in
de Klaverstraat, langs daar voorbij en de
man viel zoo ongelukkig dat hij zijn been
brak. Kan er daar geen betere verlichting
komen Bericht aan wien het aangaat