BüLDENSPOREN-VERDiGHISEL
11 JULI 1927
YPERSCH LEVEN (VERVOLG)
hoewel zij alle gelegenheden uitbaten om
in 't gevlei te komen en zelfs officieel ver
kondigen dat zij kristelijk zijn en goede
Vlamingen.
De laatste gemeenteraadszitting is er
geweest en daarin hebben zij met der daad
bewijs geleverd van den graad hunner
kristene en Vlaamsche gevoelens.
1. Ze zijn kristen Een voorstel
was ingediend door Hil. Lefevre (christen
werkman) om aan de zeven onderwijzers
der Sint Jozefsschool, ingericht in de gebou
wen van het Collegie, een duurtetoeslag te
verleenen van 500 fr. 's jaars, zooals onlangs
werd toegekend aan de onderwijzers der
üemeenteschool. Dit ware heel rechtvaar
dig vermits 160 Poperingsche kinders]daar
hetzelfde onderwijs genieten als in de Ge
meenteschool; 160 leerlingen dus waarvoor
de stad tot nu toe geen centiem betaalt
erwijl de Kouterschool natuurlijk duizen
den kost. Bestond de St Jozefsschool niet
de stadzouvoor die 160 leerlingen en hun
ne onderwijzers nogmaals duizenden fran
ken betalen.
Voor de üetneentebelangers is de zaak
aangebrand omdat die school ingelijfd is
bij het Bisschoppelijk Collegie en dat zij
een Priester-Bestuurder heeft daarmee kun
nen Liberalen geen vrede nemen en sche
pen Van Doren liet dat goed verstaan toen
hij zei dat hij er niets te zeggen had en dat
hij zelfs de menschen uit het schoolcomi-
teit niet kende.
Daar hebt ge het. Zijzelf zouden er moe
ten in zetelen.
Waarom gaat die aanvraag niet uit van
liet schoolcomiteit?» vroeg hij.
Zij gaat uit van de onderwijzers, die er
alleen belang bij hebben, evenals de onder
wijzers der Kouterschool ook zelf hunne
aanvraag deden, en in het schoolcomiteit
hebben wij gemeenteraad onzen neus niet
te steken, zei raadslid Carpentier.
Dat de üemeentebelangers zich daarmee
bemoeien bewijst hun wantrouwen tegen
over het Geestelijk Bestuur.
De Burgemeester was voorzichtiger en
zooals hij de onderwijzers zelfal verzonden
had wilde hij nu ook de Minderheid ver
zenden met te verklaren dat de aanvraag
voor dit jaar te Iaat kwam gezien de begroo
ting reeds opgemaakt was.
«Dus toekomende jaar krijgen ze hunne
toelaag vroeg Carpentier. Dat is te zien
als ge heel braaf zijt en de opcentiemen en
belastingen stemt» zei schepen Van Doren.
«Anders zullen we uwe toelagen nog ver
minderen luidde het uit den mond van
een Gemeentebelanger.
En zeggen dat de Staats-Middelbare-
school van de stad in een jaar 1206 frank
per leerling ontvangt en het Collegie 108
frank. Onze strijd gaat niet tegen de
Staatsmiddelbare school. Ze is en blijft er
we strijden slechts tegen onrechtmati
ge bedeeling der gelden en tegen mo-
Staat dat nu op den Vlaamschen
Standaard Er zitten ginds vlaggen uit. Er
waren maar twee kleuren op den Vlaam
schen. Maar zoo gelijk die vlaggen daar,
zag er de Vlaamsche standaard uit tegen
den avond van 11 Juli; alleenlijk was er
'I Fransch bloed overal in vlekken over
gesmeerd, 't hing daar niet in zoo een
effen e roode streep.
StBloed alweer Voorzichtig met
dat bloed. En Fransch bloed dan nog
Wat Walsch is valsch isSlaat al
doodHa, *k wreef de slapers uit mijn
oogen en begin al klaar te zien. Ha ja in
verleden jaren waren 't Vlaamsche jongens
die den leeuw kwamen wekken voor 11
Juli. Ze maakten een helsch lawaai en zon
gen oa. da* schoon lied van Roden bach
M: i vader wil ik wreken
Met atroomen Walenbloed.
Maar in de allerlaatste jaren is dat veran-
nopolium die ze er door zou krijgen in de
zen tijd van stoffelijke overheersching.
Daarmee was de zaak nog evenver tot
Carpentier vroeg om te stemmen over de
vraag of het princiep werd aangenomen
van gelijkstelling van vrij en officieel on
derwijs en of dus werd erkend dat de On
derwijzers van Sint Jozefsschool zelfde rech
ten hadden als hunne CoMegas van de Ge
meenteschool. De voorzitter weigerde eerst
die stemming tot bij herhaalde eischen van
Carpentier om over het princiep te beslis
sen eindelijk de stemming plaats greep.
De Gemeentebelangers stemden
neen.
il Ze zijn goede Vlamingen
In zelfde zitting was er eene vraag te be
spreken neergelegd door raadslid Carpen
tier Erkenning van 11 Juli als officieele
feestdag en uithangen der leeuwenvlag aan
het Stadhuis De redenen tot die erken
ning en bevlagging werden door Carpen
tier uiteengezet en waren zeker aanneem
baar voor Gemeentebelangers.
De Voorzitter begon met te zeggen dat
de Sporenslag een strijd was tusschen Vla
mingen en dat men beter zou doen dien
niet te herdenken. Dus niet vieren om wille
van de Leliaerts van toen.
De geschiedenis zegt nochtans dat de
Vlamingen vochten voor hunne vrijheid te
gen een machtig fransch leger aangevoerd
door Robert d' Artois, (den broeder van den
franschen koning) die er sneuvelde met ze
ven honderd ridders met guldensporen aan
benevens talrijke scharen, zoo talrijk zegt
de Eransche Geschiedenis dat er in heel
Frankrijk haast geen huis was zonder rou
we.
De voorzitter zei verder dat het uithan
gen der leeuwenvlag beteekende Frankrijk
in het aangezicht spuwen.
Al de vlaamsche steden en dorpen die de
leeuwenvlag uithangen doen die dat dan
om Frankrijk te tergen? Alle volkeren heb
ben hunne roemrijke dagen uit 't verleden
en ze vieren die, ze bewaren hunne vlag
gen en vereeren ze als relikwiën. Fransch
Vlaanderen zelve houdt de leeuwenvlag in
eere en voelt met vlag zich-zelf vereerd
en zijn harte zwellen van stamtrots. In Haze-
brouck en Rijssel is de stadsvlag niets an
ders als de leeuwenvlag entoenonlartgs de
Belgische Koningin de handelsfoor te Rijs
sel bezocht wapperden honderden leeu
wenvlaggen in de lokalen, aan de huizen
ze waren er gespannen over de straten
waar Hare Majesteit voorbij trok. Als hier
aan het stadhuis de leeuwenvlag zou wap
peren dan zou dat beteekenen dat Pope-
ringhe den roemrijksten dag uit zijn verle
den wil herinneren, een dag roemrijker dan
11» November, immers Vlaanderen in
1302 bevocht gansch alleen zijne vrijheid
terwijl België in den laatsten oorlog zijne
vrijheid slechts heeft kunnen heroveren met
behulp der machtige verbondene legers.
derd, nu eerst merk ik het oper ont
snapt ai veel als men oud wordt. Maar
nu weet ik het zeker: ze zongen 't zelfde
lied, maar die stroomen Walenbloed
waren uitgevaagd. Ze zongen wat anders,
een sfopvers, iets waar de fut uit was. Wat
was het dan
Wij zullen 't de studenten eens vra
gen. Wij weten 't ook niet juist.
Maar hoe zijn die jongens zoo tus
schen twee, zoo noch mossel noch visch,
zoo braaf geworden dat ze hun vijanden
niet durven te noemen.
Dat is Belgisch of Belgicistisch lijk
men 't nu noemt.
Belgsch Belgen! Belgikië. Daar
heb ik nooit van gehoord in 1302. Wat
hebben de Belgen te maken jnet 1302
Ze werden daar geboren, schrijft de
Standaard, en vele Belgische kranten.
Daar geborenDaar stierf Frankrijks
aanslag op Vlaanderen. Belgen in al de
eeuwen dat ik vocht hoorde ik nooit dien
naam. Niemand. In Jerusalem, waar er zoo-
De voorzitterzei verder dat hij persoon
lijk evenals de andere Gemeentebelangers
goede Vlamingen zijn en moest de sporen
slag nu plaats grijpen dat Zij zelf zouden
staan aan den kant der Klauwaerts om de
Leliaerts te bevechten.
Aardig besluit. Hoe komt dat overeen
met de bewering dat we niet mogen her
denken omwille van de Leliaerts die hij nu
zelf zou willen bevechten
En de Leeuwenvlag zou niet uithangen
tenzij zulks besloten werd te Brussel in Ka
mers en Sènaat, zei de voorzitter.
Daar hebben we 'tGoede Katholieken,
goede Vlamingen zeggen ze, ja al wat ge
wilt, maar eerst en vooral lakeien in den
dienst van Brussel.
We hebben gewacht naar hunne bewij
zen en we hebben 't gezien Elfden Juli
onze Vlaamsche Hoogdag mag niet ge
vierd worden Quatorze Juillet (14 Juli) de
feestdag eener vreemde natie wordt te Po-
peringhe herdacht en dien dag hangt aan
ons stadhuis de vlag der fransche Repu
bliek, wier legers over goë honderd jaar
België overvielen, er gemoord en gebrand
hebben, en betaald met assignaten gedu
rende twintig jaar, en er handelden gelijk
de Duitschers vier jaar hebben gehandeld;
meer zelfs hebben zij gedaan. De jonge
mannen uitdien tijd moesten mee met Na
poleon en werden gepoignardeerd in Span
je of vervrozen in Rusland.
De geheugenis aan dien tijd ligt nog bij
de landsche menschen want de Moeders
roepen nu nog soms op de kinderen om ze
te verschuwen en ze 's avonds binnenhui-
ze te krijgen «de Franschen zijn daar Die
spreuk had in den tijd immers dezelfde be-
teekenis als in 't begin van denoorlogtoen
men riep De Duitschers zijn daaren ie
dereen den daver op het lijf kreeg.
Kwestie van die fransche vlag wij zien
haar schuldeloos hoewel volgens toepas
sing der woorden van den voorzitter zij be-
teekentDe Vlamingen in 'j aangezicht
spuwen Is (Hij zei immers dat de leeuwen
vlag beteekent De fransche in 't gezicht te
spuwen.»
Die fransche vlag zou ons niet beleedi-
gen want het Fransche volk is een bevriend
volk met wie de Vlamingen goed omkun-
nen maar de liefde en de genegenheid van
het Fransch Gouvernement en dat minne
poezen met Brussel komt onsverdachtvoor.
De Gemeentebelangers schreven in hun
bladje dat de Voorzitter gezeid had dat hij
reeds zoo machtig vele voor de menschen
van Poperinghe bekomen had van Frank
rijk sinds zijn bestuur.'t Ware beter alles
op te sommen misschien liggen er ook
nog fransche bankbiljetten voor ons bij.
Ja ja, Marianneomhelst ons toch zootec-
der. Ze noemen dat ievers Iemand van
liefde 't lierte indrukken.
Fiet ckonomisch verdrag in 't voordeel
van Frankrijk onze werklieden moeten er
veel volkeren te zamen voctiten, waren er
Vlamingen. Maar had Godfried van Bouil
lon moeten roepenWaar zijn mijn Belgen?
ze zouden onder de Muzelmansche krijgs
gevangenen gezocht hebben of er daar
zulk geen volkstam was of ze zouden
gedacht hebbenIs Godfried misschien
door den neus dat hij niet meer weet wat
hij zegt Wat ten donder hebben die
Vlaamsche jongens met België uitstaans
Vlaamsche Leeuw, gij zijt een slecht
vaderlander
Ik ben wat ik ben een Vlaamsche
Leeuw. Waarom zijn zij geen Vlaamsche
jongens Een Vlaamsche jongen is een
Vlaamsche jongen. Een Belgische Vlaming
of een Vlaamsche Belg, wat zottepraat is
dat Een geitsche leeuw of een leeuwsche
geitMeisjes, meisjes, gij wilt dien onzin
aan uwen leeuw ophangen uit feestpret,
hoop ik.
Maar. Vlaamsche Leeuw, gij wordt
ketter.
ongehoorde taksen betalen. De Franschen
integendeel betalen hier niet?.
Op bevel van Marianne wordt West-
Vlaanderen een voorpost tegen Engeland
kazernen Miltaire vliegvelden
Radiostation - schietoefenvelden - Berg
plaatsen voor munitie dat alles beslaat
honderden hectaren vruchtbare grond en
dat alles zal bij den naasten laatsten.oorlog
het mikpunt der vijandelijke drommen
vliegers zijn die in een enkelen dag onze
provincie in puin en assclie zuilen leggen.
Het militair akkoord moet onze soldaten
naar de voorposten zenden om er den eer
sten schok van Frankrijks vijanden op te
vangen. De Vlaamsche soldaten worden
dan nogeciis kanonnenyleesch terwijl de
dappere Belgen, de vurige vaderlanders,
champagne zuipen in ballingschap.
Ja, ja, Heeren Gemeentebelangers, ge
hebt'het enkel gezegd Goede Katholie
ken, goede Vlamingen
Uwe daden hebben 't anders bewezen.
De vei werping van het princiep der gelijk
heid voor vrij en officieel onderwijs en de
tegenstelling van de leeuwenvlag en de
fransche vlag dat zijn klare feiten, zelfs
voor bijziende menschen.
Uw dubbelzinnig spel, uw ééns zeggen
en anders doen, dat heeft bij de goede
Poperingsche bevolking al vele verwarring
gesticht.
Uw Kristen zijn
Alles is er bij u op gericht om in 't geniep
en al schoone klappen over uwe christene
gevoelens, den dood van ons Katholiek
onderwijstebewerken door stilaan, 'n bee
tje tegaar de geldmiddelen te weigeren.
Nu weigert ge het bestaan te verzekeren
van wereldlijke onderwijzers in eene katho
lieke vrije school. Later zullen het Collegie
en de nonnescholen volgen, nu nog niet,
de menschen houden nog te veel aan de
nonnekens; ge moet de brave menschen
nog verder in slaap sussen met zoete vooi-
zekens en. vroolijke kennissen.
En nu Vlaming zijn
Och hoe dommer en hoe meer verdrukt
de Vlamingen zijn, hoe meer ze naar Frank
rijk zullen moeten uitwijken om te werken
voor de bete brood die ze in eigen land niet
vmden kunnen omdat de Staat niets doet
tenzij voor de Walen, de franschspreken-
den hoe rapper het stamgevoelen en het
Vlaatnschzijn er dus zullen uitslijten, hoe
meer ze zullen verlangen om door Frankrijk
te worden opgenomen, opgeslorpt.
Prijsdeeling in St Vincentius College
Donderdag morgen om 9 1 2 u. hadden
wij de prijsdeeling in St Vincentius College
Zij was voorgezeten door den Z. E. H. Ka-
nonik Logghe. afgevaardigde van Z. D. 11.
den' bisschop van Brugge. Z. E. H. Deken
en vele heeren geestelijken van stadenom-
Ketter Kater wilt ge zeggen. Ja, een
leeuwkater.
Neen, gij zegt ketterijen
Ik zeg de eenvoudigste natuurwaar-,
lieden. Wat is er daaraan kettersch te rie
ken God maakte natuur en waarheid,
mij en mijn volk Vlaamschdat is mijne
natuur en mijne waarheid.
W at draaft ge door met uw rede-
neeringen
Ik iedeneer niet. Redeneeren over
wat men is, is wel overbodigMen zegt
wat men is en daarmee uit en amen.
V eet ge niet wat ge zijt, nu, dan weet ge 't
niet na een leven van redeneering. Ik weet
het. Maar waarom weten 't die jongens
nie. meer Ze brulden me zoo echt en
uaar leeuwsch wakker, in den tijd, op
dezen morgen. Waarom durven ze nu niet
meer natuurlijk en waar zijn
Ze mogen niet meer. Ze vreezen.
Dat kan geen waar zijn. En niet
mogen Van wien
Duarsdoor of eenvoudigweg of tot