BüLDENSPOREN-VERDiGHISEL 11 JULI 1927 YPERSCH LEVEN (VERVOLG) hoewel zij alle gelegenheden uitbaten om in 't gevlei te komen en zelfs officieel ver kondigen dat zij kristelijk zijn en goede Vlamingen. De laatste gemeenteraadszitting is er geweest en daarin hebben zij met der daad bewijs geleverd van den graad hunner kristene en Vlaamsche gevoelens. 1. Ze zijn kristen Een voorstel was ingediend door Hil. Lefevre (christen werkman) om aan de zeven onderwijzers der Sint Jozefsschool, ingericht in de gebou wen van het Collegie, een duurtetoeslag te verleenen van 500 fr. 's jaars, zooals onlangs werd toegekend aan de onderwijzers der üemeenteschool. Dit ware heel rechtvaar dig vermits 160 Poperingsche kinders]daar hetzelfde onderwijs genieten als in de Ge meenteschool; 160 leerlingen dus waarvoor de stad tot nu toe geen centiem betaalt erwijl de Kouterschool natuurlijk duizen den kost. Bestond de St Jozefsschool niet de stadzouvoor die 160 leerlingen en hun ne onderwijzers nogmaals duizenden fran ken betalen. Voor de üetneentebelangers is de zaak aangebrand omdat die school ingelijfd is bij het Bisschoppelijk Collegie en dat zij een Priester-Bestuurder heeft daarmee kun nen Liberalen geen vrede nemen en sche pen Van Doren liet dat goed verstaan toen hij zei dat hij er niets te zeggen had en dat hij zelfs de menschen uit het schoolcomi- teit niet kende. Daar hebt ge het. Zijzelf zouden er moe ten in zetelen. Waarom gaat die aanvraag niet uit van liet schoolcomiteit?» vroeg hij. Zij gaat uit van de onderwijzers, die er alleen belang bij hebben, evenals de onder wijzers der Kouterschool ook zelf hunne aanvraag deden, en in het schoolcomiteit hebben wij gemeenteraad onzen neus niet te steken, zei raadslid Carpentier. Dat de üemeentebelangers zich daarmee bemoeien bewijst hun wantrouwen tegen over het Geestelijk Bestuur. De Burgemeester was voorzichtiger en zooals hij de onderwijzers zelfal verzonden had wilde hij nu ook de Minderheid ver zenden met te verklaren dat de aanvraag voor dit jaar te Iaat kwam gezien de begroo ting reeds opgemaakt was. «Dus toekomende jaar krijgen ze hunne toelaag vroeg Carpentier. Dat is te zien als ge heel braaf zijt en de opcentiemen en belastingen stemt» zei schepen Van Doren. «Anders zullen we uwe toelagen nog ver minderen luidde het uit den mond van een Gemeentebelanger. En zeggen dat de Staats-Middelbare- school van de stad in een jaar 1206 frank per leerling ontvangt en het Collegie 108 frank. Onze strijd gaat niet tegen de Staatsmiddelbare school. Ze is en blijft er we strijden slechts tegen onrechtmati ge bedeeling der gelden en tegen mo- Staat dat nu op den Vlaamschen Standaard Er zitten ginds vlaggen uit. Er waren maar twee kleuren op den Vlaam schen. Maar zoo gelijk die vlaggen daar, zag er de Vlaamsche standaard uit tegen den avond van 11 Juli; alleenlijk was er 'I Fransch bloed overal in vlekken over gesmeerd, 't hing daar niet in zoo een effen e roode streep. StBloed alweer Voorzichtig met dat bloed. En Fransch bloed dan nog Wat Walsch is valsch isSlaat al doodHa, *k wreef de slapers uit mijn oogen en begin al klaar te zien. Ha ja in verleden jaren waren 't Vlaamsche jongens die den leeuw kwamen wekken voor 11 Juli. Ze maakten een helsch lawaai en zon gen oa. da* schoon lied van Roden bach M: i vader wil ik wreken Met atroomen Walenbloed. Maar in de allerlaatste jaren is dat veran- nopolium die ze er door zou krijgen in de zen tijd van stoffelijke overheersching. Daarmee was de zaak nog evenver tot Carpentier vroeg om te stemmen over de vraag of het princiep werd aangenomen van gelijkstelling van vrij en officieel on derwijs en of dus werd erkend dat de On derwijzers van Sint Jozefsschool zelfde rech ten hadden als hunne CoMegas van de Ge meenteschool. De voorzitter weigerde eerst die stemming tot bij herhaalde eischen van Carpentier om over het princiep te beslis sen eindelijk de stemming plaats greep. De Gemeentebelangers stemden neen. il Ze zijn goede Vlamingen In zelfde zitting was er eene vraag te be spreken neergelegd door raadslid Carpen tier Erkenning van 11 Juli als officieele feestdag en uithangen der leeuwenvlag aan het Stadhuis De redenen tot die erken ning en bevlagging werden door Carpen tier uiteengezet en waren zeker aanneem baar voor Gemeentebelangers. De Voorzitter begon met te zeggen dat de Sporenslag een strijd was tusschen Vla mingen en dat men beter zou doen dien niet te herdenken. Dus niet vieren om wille van de Leliaerts van toen. De geschiedenis zegt nochtans dat de Vlamingen vochten voor hunne vrijheid te gen een machtig fransch leger aangevoerd door Robert d' Artois, (den broeder van den franschen koning) die er sneuvelde met ze ven honderd ridders met guldensporen aan benevens talrijke scharen, zoo talrijk zegt de Eransche Geschiedenis dat er in heel Frankrijk haast geen huis was zonder rou we. De voorzitter zei verder dat het uithan gen der leeuwenvlag beteekende Frankrijk in het aangezicht spuwen. Al de vlaamsche steden en dorpen die de leeuwenvlag uithangen doen die dat dan om Frankrijk te tergen? Alle volkeren heb ben hunne roemrijke dagen uit 't verleden en ze vieren die, ze bewaren hunne vlag gen en vereeren ze als relikwiën. Fransch Vlaanderen zelve houdt de leeuwenvlag in eere en voelt met vlag zich-zelf vereerd en zijn harte zwellen van stamtrots. In Haze- brouck en Rijssel is de stadsvlag niets an ders als de leeuwenvlag entoenonlartgs de Belgische Koningin de handelsfoor te Rijs sel bezocht wapperden honderden leeu wenvlaggen in de lokalen, aan de huizen ze waren er gespannen over de straten waar Hare Majesteit voorbij trok. Als hier aan het stadhuis de leeuwenvlag zou wap peren dan zou dat beteekenen dat Pope- ringhe den roemrijksten dag uit zijn verle den wil herinneren, een dag roemrijker dan 11» November, immers Vlaanderen in 1302 bevocht gansch alleen zijne vrijheid terwijl België in den laatsten oorlog zijne vrijheid slechts heeft kunnen heroveren met behulp der machtige verbondene legers. derd, nu eerst merk ik het oper ont snapt ai veel als men oud wordt. Maar nu weet ik het zeker: ze zongen 't zelfde lied, maar die stroomen Walenbloed waren uitgevaagd. Ze zongen wat anders, een sfopvers, iets waar de fut uit was. Wat was het dan Wij zullen 't de studenten eens vra gen. Wij weten 't ook niet juist. Maar hoe zijn die jongens zoo tus schen twee, zoo noch mossel noch visch, zoo braaf geworden dat ze hun vijanden niet durven te noemen. Dat is Belgisch of Belgicistisch lijk men 't nu noemt. Belgsch Belgen! Belgikië. Daar heb ik nooit van gehoord in 1302. Wat hebben de Belgen te maken jnet 1302 Ze werden daar geboren, schrijft de Standaard, en vele Belgische kranten. Daar geborenDaar stierf Frankrijks aanslag op Vlaanderen. Belgen in al de eeuwen dat ik vocht hoorde ik nooit dien naam. Niemand. In Jerusalem, waar er zoo- De voorzitterzei verder dat hij persoon lijk evenals de andere Gemeentebelangers goede Vlamingen zijn en moest de sporen slag nu plaats grijpen dat Zij zelf zouden staan aan den kant der Klauwaerts om de Leliaerts te bevechten. Aardig besluit. Hoe komt dat overeen met de bewering dat we niet mogen her denken omwille van de Leliaerts die hij nu zelf zou willen bevechten En de Leeuwenvlag zou niet uithangen tenzij zulks besloten werd te Brussel in Ka mers en Sènaat, zei de voorzitter. Daar hebben we 'tGoede Katholieken, goede Vlamingen zeggen ze, ja al wat ge wilt, maar eerst en vooral lakeien in den dienst van Brussel. We hebben gewacht naar hunne bewij zen en we hebben 't gezien Elfden Juli onze Vlaamsche Hoogdag mag niet ge vierd worden Quatorze Juillet (14 Juli) de feestdag eener vreemde natie wordt te Po- peringhe herdacht en dien dag hangt aan ons stadhuis de vlag der fransche Repu bliek, wier legers over goë honderd jaar België overvielen, er gemoord en gebrand hebben, en betaald met assignaten gedu rende twintig jaar, en er handelden gelijk de Duitschers vier jaar hebben gehandeld; meer zelfs hebben zij gedaan. De jonge mannen uitdien tijd moesten mee met Na poleon en werden gepoignardeerd in Span je of vervrozen in Rusland. De geheugenis aan dien tijd ligt nog bij de landsche menschen want de Moeders roepen nu nog soms op de kinderen om ze te verschuwen en ze 's avonds binnenhui- ze te krijgen «de Franschen zijn daar Die spreuk had in den tijd immers dezelfde be- teekenis als in 't begin van denoorlogtoen men riep De Duitschers zijn daaren ie dereen den daver op het lijf kreeg. Kwestie van die fransche vlag wij zien haar schuldeloos hoewel volgens toepas sing der woorden van den voorzitter zij be- teekentDe Vlamingen in 'j aangezicht spuwen Is (Hij zei immers dat de leeuwen vlag beteekent De fransche in 't gezicht te spuwen.» Die fransche vlag zou ons niet beleedi- gen want het Fransche volk is een bevriend volk met wie de Vlamingen goed omkun- nen maar de liefde en de genegenheid van het Fransch Gouvernement en dat minne poezen met Brussel komt onsverdachtvoor. De Gemeentebelangers schreven in hun bladje dat de Voorzitter gezeid had dat hij reeds zoo machtig vele voor de menschen van Poperinghe bekomen had van Frank rijk sinds zijn bestuur.'t Ware beter alles op te sommen misschien liggen er ook nog fransche bankbiljetten voor ons bij. Ja ja, Marianneomhelst ons toch zootec- der. Ze noemen dat ievers Iemand van liefde 't lierte indrukken. Fiet ckonomisch verdrag in 't voordeel van Frankrijk onze werklieden moeten er veel volkeren te zamen voctiten, waren er Vlamingen. Maar had Godfried van Bouil lon moeten roepenWaar zijn mijn Belgen? ze zouden onder de Muzelmansche krijgs gevangenen gezocht hebben of er daar zulk geen volkstam was of ze zouden gedacht hebbenIs Godfried misschien door den neus dat hij niet meer weet wat hij zegt Wat ten donder hebben die Vlaamsche jongens met België uitstaans Vlaamsche Leeuw, gij zijt een slecht vaderlander Ik ben wat ik ben een Vlaamsche Leeuw. Waarom zijn zij geen Vlaamsche jongens Een Vlaamsche jongen is een Vlaamsche jongen. Een Belgische Vlaming of een Vlaamsche Belg, wat zottepraat is dat Een geitsche leeuw of een leeuwsche geitMeisjes, meisjes, gij wilt dien onzin aan uwen leeuw ophangen uit feestpret, hoop ik. Maar. Vlaamsche Leeuw, gij wordt ketter. ongehoorde taksen betalen. De Franschen integendeel betalen hier niet?. Op bevel van Marianne wordt West- Vlaanderen een voorpost tegen Engeland kazernen Miltaire vliegvelden Radiostation - schietoefenvelden - Berg plaatsen voor munitie dat alles beslaat honderden hectaren vruchtbare grond en dat alles zal bij den naasten laatsten.oorlog het mikpunt der vijandelijke drommen vliegers zijn die in een enkelen dag onze provincie in puin en assclie zuilen leggen. Het militair akkoord moet onze soldaten naar de voorposten zenden om er den eer sten schok van Frankrijks vijanden op te vangen. De Vlaamsche soldaten worden dan nogeciis kanonnenyleesch terwijl de dappere Belgen, de vurige vaderlanders, champagne zuipen in ballingschap. Ja, ja, Heeren Gemeentebelangers, ge hebt'het enkel gezegd Goede Katholie ken, goede Vlamingen Uwe daden hebben 't anders bewezen. De vei werping van het princiep der gelijk heid voor vrij en officieel onderwijs en de tegenstelling van de leeuwenvlag en de fransche vlag dat zijn klare feiten, zelfs voor bijziende menschen. Uw dubbelzinnig spel, uw ééns zeggen en anders doen, dat heeft bij de goede Poperingsche bevolking al vele verwarring gesticht. Uw Kristen zijn Alles is er bij u op gericht om in 't geniep en al schoone klappen over uwe christene gevoelens, den dood van ons Katholiek onderwijstebewerken door stilaan, 'n bee tje tegaar de geldmiddelen te weigeren. Nu weigert ge het bestaan te verzekeren van wereldlijke onderwijzers in eene katho lieke vrije school. Later zullen het Collegie en de nonnescholen volgen, nu nog niet, de menschen houden nog te veel aan de nonnekens; ge moet de brave menschen nog verder in slaap sussen met zoete vooi- zekens en. vroolijke kennissen. En nu Vlaming zijn Och hoe dommer en hoe meer verdrukt de Vlamingen zijn, hoe meer ze naar Frank rijk zullen moeten uitwijken om te werken voor de bete brood die ze in eigen land niet vmden kunnen omdat de Staat niets doet tenzij voor de Walen, de franschspreken- den hoe rapper het stamgevoelen en het Vlaatnschzijn er dus zullen uitslijten, hoe meer ze zullen verlangen om door Frankrijk te worden opgenomen, opgeslorpt. Prijsdeeling in St Vincentius College Donderdag morgen om 9 1 2 u. hadden wij de prijsdeeling in St Vincentius College Zij was voorgezeten door den Z. E. H. Ka- nonik Logghe. afgevaardigde van Z. D. 11. den' bisschop van Brugge. Z. E. H. Deken en vele heeren geestelijken van stadenom- Ketter Kater wilt ge zeggen. Ja, een leeuwkater. Neen, gij zegt ketterijen Ik zeg de eenvoudigste natuurwaar-, lieden. Wat is er daaraan kettersch te rie ken God maakte natuur en waarheid, mij en mijn volk Vlaamschdat is mijne natuur en mijne waarheid. W at draaft ge door met uw rede- neeringen Ik iedeneer niet. Redeneeren over wat men is, is wel overbodigMen zegt wat men is en daarmee uit en amen. V eet ge niet wat ge zijt, nu, dan weet ge 't niet na een leven van redeneering. Ik weet het. Maar waarom weten 't die jongens nie. meer Ze brulden me zoo echt en uaar leeuwsch wakker, in den tijd, op dezen morgen. Waarom durven ze nu niet meer natuurlijk en waar zijn Ze mogen niet meer. Ze vreezen. Dat kan geen waar zijn. En niet mogen Van wien Duarsdoor of eenvoudigweg of tot

HISTORISCHE KRANTEN

De Ypersche bode (1927-1928) | 1927 | | pagina 4