D8 User iMssiaei) worat moedig 1' Jaargang Nr 37. DE YPERSCHE DODE Bijvoegsel. Zondag 11 September 1927. DOODENGROET fan Prof. Oasis (e Bixmude den dag der Ylaamscüe Beevaart Zouden z'allemaal flamingant geworden zijn? G hebt gelijk, .Mijnheer P. O. P. of i- het poupée en francais De flaminganten zullen er komen, zooals gij 't zoowel zegt— denkt ge niet dat z*al 'n beetje daar ziin Zie ge 't nu? Eri zeggen dat gij en al die goede groote vaderlanders zult moeten voort leven en bewegen midden die indi- vidus sans scrupules soudoyés par des c sans patrie Gewetenlooze schurken opgeruid door menschen «sans patiie» ofte landverraders. .Maar waar gaan wij naartoe Arme patriotards Wat zal het ziju als de nog verdwaalde schapen 'nen keer den stal terug zullen gevonden hebben Hoe jammer, niet waar, groote heldhaf tige patriotten, die binst den oorlog uwen lieven Belgiek verdedigdet in Kales, Parijs, Caen, Havre, Londen of bij de gehate kaaskoppen... hoe jammer zeggen wij, dat de kleine inenschjes les sans patrie uw domine komedie niet wilden slikken. Nu is 't gedaan ManeThekel Phares... ge zijt te licht bevonden. Vaarwel groote, zuivere, volbloed bel- ger. De sans patrie bieden u, grands héros met hunne ver-achting dezen u pas senden groet Pantins, Salut K. V. N. V. Bizet. Vlamertinghe. We mochten Zon dag laatst een puike opvoering bijwonen van De gestrafte met de koord door ons Vlaamsche studentendiet. De spelers, de meesten althans, kwamen voor de eerste maal op de planken, en men had ze algauw ermee vertrouwd gewaand. De gendarm, een eenige type, was effenaf prachtig in mimiek en gebaren, gepast, gemeten, natuurlijk, met een stem als een klok bewust van zijne gewichtigheid en zooals hij zich zelf noemde een man van de wer kelijkheid Escamillo, misschien soms wat overdreven, deed het toch goed en liet zich door zijne lieve hekse van een vrouw fijn in de luren leggen. De vader, een brave boer uit het land van den Rijn, niet bestand tegen de bekoring van den alkoolduivel en de fantasiegaf ons een heerlijk gevoelenspel, terwijl de zoon, een beetje simpel van geest door zijn fijn-onnoo- zelc mimiek en gebaren, der toeschouwers bewondering afdwong.De rechter vertolkte zeer goed, hcewel men misschien bij hem wat meer gevoel en rechterlijke plechtig heid hadde gewenscht. De grimeur ver dient ook een pluimpje. De zaal was goed gevuld en men kon als een bezieling voe len uitgaan naar de spelers. Het publiek was oog en oor en leefde door traan en lach de gansche actie mee. De studenten verdienen gefeliciteerd en gedankt om zulk heerlijk Vlaainsch chris ten theaterspel. Dat doet deugd En laat ons hopen dat ze ons nog meer op zulk feestje vergasten.. We moeten hen een compliment maken om hunne fijne taal uitspraak. Dat was beschaafde taal op een paar uizonderingen na We hebben de jonge tooneelgroep van Vlamertinghe verleden jaar hartelijk geluk gewenscht om hetgeen ze ons gaven, 't Was als begin, heel wel, toch kunnen ze hier een puntje aan zuigen. Wat er bij Deugd en Vreugd faalt, dunkt me, is te weinig meeleven en begrijpen van hun rol, voortkomend uiteen gemisaan genoeg zaam instudeeren, Maar we zagen nergens den artiest-tooneeliefhebber? Was hij mis schien verdwaald geraakt in de (congolee- sche) Ster En als men zulke schoone Vlaamsche christen stukken speelt, blinkt de high- life gewoonlijk door hare afwezigheid alsof zij het onder hare waardigheid achtte zooeen kristen feest bij te wonen. Maar ja, Vlaamsch, al zij het nog zoo schoon, is goed voor 't volk edelen laven zich aan edeleren drank Sint Jan-ter-Biezen. Zondag laatst werd de vlag ingehuldigd van den Bond der Katholieke Vlamingen Er waren tal rijke groepen uit het ommelanden de klup pelmannen uit het wakkere Iseghem ver dienen "n eeremelding. De optocht begon aan de herberg De Koophandel en doortrok het bijzonderste deel van 't gehuchte, opgeleid door de mannen van Meester met hun flink muziek uit Watou rechtov er 't kerkhof, terw ijl de menigte 'n Vader-ons prevelde, begroette het muziek het standbeeld en de zerkjes der gesneuvelden. De vlag werd overhandigd door Meester Butaye en Alb. Van Eecke, Hoofdman der Watousche Vossen treedt op in de plaats van een afwezige een Geweerde Tot in Sint Jan past men reeds de Belgische methode toe voor de zooveelste maal moet een Vlaamsch idealist het afleggen voor Hen die zelf zijn werk moesten doen, en in plaats daarvan ons volk kluisteren aan Brussel en zijn politieke Jan-klaassen. Prachtig Vlaamsch Volk, dat ondanks al 't verraad, toch zich-zelf wordt Meester Bu taye komt aan de beurt en wijst op het vreedzame v. onzen strijd het vrije woord in de vrije lucht. Waarom komen die felle kerels niet eens ons bewijzen dat we mis zi,n, in plaats van ons in den rug aan te vallen, te vervolgen en te broodrooven. De vlag wordt overhandigd aan het 74 jarig bestuurslidRené Cappelaere. Als Jeroom Leuridan op tafel klimt is 't een juichende begroeting, 't Is beteekenis- val, zegt hij, hoe onze strijd, aangevat door de Vlaamsche Oud-Strijders is gelou terd tot die ideële Vlaamsche beweging, 't Gaat er om onze zelfstandigheid, om ons christen en Vlaamsch-zijn. De Vlaamsche Oud-Strijders en Katholieke Vlaamsche Nationalisten zijn ook de eenige onvoor waardelijke antimilitaristen. Het leger is de school waar men leert dooden, de school van den haat die den oorlog voorbereidt en onvermijdelijk maakt. In militarisme ligt onze zelfstandigheid aan banden en zoo wij er niet toe komen het geheim militair akkoord met Erankrijk te verbreken zullen de kinderen die wij nu zien opgroeien vast en zeker hun bloed vergieten in den naasten oorlog die Europa zal teisteren. De opbloei der Vlaamsche Nationale gedachte in onze provincie voor al, doet ons hopen dat we op tijd zullen komen en los en vrij staan eer 'n nieuwe oorlog losbreekt. We hopen dat zelfs de ouderen onder ons het zullen beleven dat Vlaanderen, zelfstandig, in 'n eerlijke vre despolitiek zal streven naar meer liefde en Christi-gezag bij de volkeren van Europa. Oostvieteren. Kermis Zondag is er hier groote missie-tentoonstelling in de muziekzaal. Daartoe zijn alle parochianen met familieleden en kennissen vriendelijk uitgenoodigd. Ongetwijfeld zal eenieder aan dien oproep voldoen. Woensdag 14 dezer, om 5 u. 's avonds, zullen vreemde studenten hier opvoeren En waar de sterre bleef stille staan. Dit maal is het een buitenkansje voor de paro chianen. De Heer Missiaen is met verlof. Thans valt er niet meer te vechten in de Kamer en het boksend Kamerlid moet wel bizonder moedig geworden zijn om na maanden weigering de Vlaamsche Natio nalisten tot een debat uit te dagen. Dit heeft ons groote!ijks verwonderd omdat wij den Heer Missiaen meer dan eens de gelegenheid boden zijn helden moed op de proef te stellen. De roode grootspreker wist telkens be hendig het hazenpad te kiezen en wij vree zen dat zijn jongste uitdaging ook in rook zal vergaan. De Heer Missiaen stelt echter tal van vragen en eischt beantwoording ervan op gevaar zijn eigen uitdaging in te trekken. Wij hopen dat hij toch geen schrik heeft mondelings deze zaken met ons te behan delen en vragen dat hij zou afzien van tal van chineezerijen die toch maar van aard zijn het debat onmogelijk te maken. Indien de Heer Missiaen geen verant woording vreest dat hij zijn uitdaging staande houdeaan ondergeteekende gericht in October 1926 en da.g en plaats bepale waar onderwerp, spreekbeurten, lokaal, enz. kunnen vastgesteld worden. Ten einde onkosten te vermijden zijn wij zelfs bereid den Heer Missiaen te woord te staan in om het even welk rood Volks huis van zijn arrondissement. Wij hebben geen speciale condities te stellen alleen maar dat de vriend Edgard zijn boksers manieren t'huis late Wij hopen dat de roode gezel zijn woord breuk herstellen zal en naar geen nieuwe wegen zoekt om een weinig moedigen af tocht te dekken. André Vandenberghe. Coolscamp. Kampioenschap van Vlaanderen op de baan voor Beroepsrenners. (B. \V. B.) Deze alnin'tekettde baankoers, die telkenjare een reuzen- bijva! geniet, wordt dit jaar voorde 15« maal betwist m liet sportieve Coolscamp op Kerm is-Donderdag 15 September. Door het inrichtend sporikomiteit worc'en '5200 fr. prijzen uitgeloofd, verdeeld als volgt: 1000- 500 4 0 - 300 -'200 - 100 - 100 -100- 100 fr. en 250 fr. prciuiën. Pe af te leggen weg bedraagt 100 Km. hetzij 20 ronden van 5 Km. Verschillende onzer vermaardste pedaalkoningen zonden reeds hun inschrijving en geen twijfel of we beleven op voornoemden dag, in dat gastvrije dorp een waren hoogdag op sportief gebied een dag die Coolscamp tot eere strekt, een dag waarop onze befaamde renners zich een bitsigen strijd zullen leveren ter verovering van een eervollen titel en glo rierijke trui. Inschrijvingen worden voort aanvaard bij M. Raf. Dejonghe Coolscamp of tefi bureele van Sportwe reld Brussel. 4 4 4 4 4*44444444444444 (Vervolg) Dooden van de Yzerveldeti, gekerkerde» van het front, van Veurne, van Auvours, van Eresnes, van de Ome, van Gezetnber, Vlaamsche prachtjongens van de zooge zegde rehabilitatie van het Belgisch front en begraven op de kerkhoven van de Fransche tuchthuizen. Gij allen die het oorlogslijden dubbel en driedubbel hebt geleden omdat Gij de leuze van Roden- bach dierft belijden, Gij blijft het ecuwig feit, aan wiens klare beteekenis en aan wiens onontwijkbare gevolgen de meest behendige huichelarijen en de meest sier lijke redevoeringen niets zullen veranderen. l.evende Vlamingen die mij hoort, 'tgaat hier om onze dooden. De Onze LJit ons bloed werden zij geboren, hun bloed ver goten ze weer voor ons. Offer van bloed verdient meer dan ons - zij het nog het beste woord, 't Was een daad, 't eischt een daad. Bloed zegt liefde, 't gegeven bloed vraagt wederliefde. Hoe kunnen wij ze hun geven, werkelijk geven, door en over de dood Er is maar één middel van onze liefde en dank een gebed gemaakt, dan bereikt het door God de dooden. God, deze Vlaamsche grond is 't offeral taar geweest waarop duizenden Vlaam sche jongens geslacht werden. Zij offerden hun leven voor ons, dat kunnen wij niet vergelden, 't Leven heeft geen weerga. Tot U komen wij dus in dankensnood, Heere, en bidden UGod, uit wien alle leven spruit en in wien alleen de dood haar levensbekroning vindt, neem Gij die levens aan, die van op de lijdensvelden van den gruweloorlog tot U stegen. Alle offer stijgt. Alle lijden bidt. Er is geen stijgen tenzij in U en er is geen bidden dan tot U. Heere God, Vlaamsch lijden werd hier geleden, Vlaamsch lijden dat de Vlaam sche natuur doorgriefde. Dat lijden had met zijn natuur, tot ont aarding gedwongen, om haar heel en zelf standig bestaan, met haar verminking om haar gaafheid, met haar misprezen zijn om haar erkenning, met haar verdrukking om haar verheerlijking, met haar versla ving om haar vrijheid, met haar beschim-. ping en haar zwakheid om haar macht en glorie. lféere, deze en geen andere stem kan uit dit lijden rijzen omdat dit het lijden was, en deze en geen andere smeeken wij U. weze deze yerhooring. Wij bidden met hun lijden mee, en moeten daarbij denken aan de matelooze uitbreiding van 't Vlaam sche lijden van de Yzervelden tot in de verre en nabije kerkers waar Vlamingen om Vlaanderen zuchten en zuchten, tot in de vreemde landen waar Vlamingen om Vlaanderen doolden en dolen, tot in die Vlaamsche huizen waar 't brood op tafel niet meer kwam noch komt om Vlaande- ren's wil, tot in de harten der Vlaamsche familievaders, die om hun liefde tot Vlaan deren van ambt en arbeidsloon afgesteld werden en worden... Heere laat al dit Vlaamsch lijden stijgen voor Uw troon en geef het zijn eeuwig en zijn tijdelijk loon. Gij zelf zijt het eeuwige, daarom ont snapt het zelfs aan onze droomenmaat. Het tijdelijk kunnen wij meten 't moet voor de volle gift van 't Vlaamsche lijden, de volle maat zijn van 't Vlaamsche recht, want Gij zijt een God van Rechtvaardig heid en getrouw in het vergelden. Heere God, minder kunnen wij U niet vragen, omdat wij niet voor ons uit onzen naam bidden, maar, staande boven Vlaan- derens vele lijken en voor den oneindigen horizont van Vlaanderens lijden, U niets anders mogen vragen dan wat hun ver dienste en Uw rechtvaardigheid vergen. Gij zelf hebt gezegd 't Bloed roept tot mij om vergelding en Gij weet welke alleen de vergelding is voor bloedGij hebt van U zelf gezegd dat God ver hoogd wordt door het recht Word ver hoogd door 't volle recht van Vlaanderen en laat U door niemand, ook niet uit Uw eigen naam door onrecht verlaten. O God, zoo smeeken wij Uom 't Vlaamsche bloed, om 't Vlaamsche lijden om Uw eigen eisch en glorie. Vlaamsche dooden! Ziet rondom U die zee van Vlamingen die in stille ingetogenheid Uwe zerkbrok- ken weerbrengen op den grond van het Vlaamsche bloed. Geen triumfzuilen vol lauweren van brons en goud, metaal van oorlogmateriaal en van internationale munt, zouden Lfw volk naar hier hebben gebracht; maar dat kunnen enkele Jbrokken van Vlaamsche zerken die hier de grondveste zullen zijn van het reuzenkruis dat past bij Uw Vlaamsch lijden, een kruis door een kruisen geschraagd en daarop letters van bloed. Dat kruis dat in ons aller zieden werd gebouwd, krijgen zij niet stuk. Vlaan deren wordt geen puin. Vlaanderen wil leven, het wil leven met den simpelen, vasten, niets ontzienden, alles uitdagenden wil van het leven tegen den dood. Als Vlaanderen eens weer herleeft en tot volle zelfstandige ontwikkeling komt, dan zal het God en zijn lot loven dat het eens zijn eigen puin mocht zien. Vlaanderen put voortaan zijn wil tot leven in Uwen dood. Laat komen de wild ste stormen die takken breken en stammen scheuren. De kracht die de wortels voedt lacht met hun woede. Zij blijft. Eens zal hier waar zijn wat Schaapman in zijn puinen zong Straks vaart langs al die puinen De geest der poëzie Weer ordnen zich de beendren In de oude harmonie- Zoo rijzen dan de puinen En in het wonder licht Aanschouwt de stille droomer Ezechiel's gezicht. Vlaamsche dooden, met U gelooven wij in de verrijzenis van Vlaanderen. Met U zegenen wij onze puinen. Onze puinen worden ons de stevigste grondveste voor een nieuwe geschiedenis van Vlaanderen Het groote Kruis dat hier rijzen moet, tot gedachtenis aan hun Vlaamsch lijden en offer, zal bedieden het rijzen van Vlaan deren uit den Vlaamschen Dood en zijn heerschen, waar de armen van het Kruis zullen wijzen, heinde en veroverde Vlaam sche gouwen. Dan zult Gij, wier zerken geschonden en verbrijzeld werden, geweest zijn zaden van Vlaamsche herleving, spijts alles alle kerkers doorbrekend naar volle vrijheid en den dood overwinnend naar volle leven. Het is bezield met de kracht die van U

HISTORISCHE KRANTEN

De Ypersche bode (1927-1928) | 1927 | | pagina 3