a, l e i; i, i: s
BODE Bijvoegsel. Zondag 21 October 1928.
Ter gelogenhcid van St Maarten
Het Huis LEWYLLiE-RAVAU
(iroote Markt. te YPER
2* 'Jaargang Nr 95.
Van hier* en elders
DE YPERSCHE
Werkzaam lieden in tuin en boomgaard
gedurende de maand Okiober
YPERSCH LEVEN(vervolg)
heeft de eer het geacht publiek kenbaar te maken, dat het een schoon assortiment
van FONDANT- en CHOCOLADEARTIKELEN bezit tegen zeer voordeelige
prijzen. Bijzondere prijzen voor oortverkoopers. Bezit ook een groote
iioc.et eid gemengde artikelen, dit alles van de eerste hoedanigheid. Van
heden af tot St Maartensdag worden deze waren ten toon gesteld.
Gezien zijn lage prijzen en zijn bezorgdheid om zijn klanten te voldoen,
hoopt het vast met uw bezoek vereerd te worden.
Het Huis LEWYLLIE.
den kop, ge zaagt noch gij en hoordet niets
meer, de overwinning was zeker, en al met
nen keer ge schaverdijnde een halven me
ter verre en lag met uw smikkel op den
grond tot groot jolijt van de voorbijren-
nende partij.
VVoesten. De gemeente telt onder
hare bevolking twee oud-gedienden van
Leopold namelijk Henri Druant en Henri
Suffy, beiden ruim 80 jaar oud en te wier
eere hier een eerebetoon zal ingericht wor
den. Het is in die huldepiechtigheid dat
aan den eerstgenoemde het bijzonder
eereteeken v. de Gouden Palm der Kroon
orde zal uitgereikt worden en aan den
tweede de Herinneringsmedalie van den
veldtocht van 1870-71.
Auto-ongeluk. De auto van den han
delsreiziger der sigarettenfabriek Copain
kwam alhier in botsing met den auto van
M. Provoost uit Roubaix. Alles bepaald
zich tot stoffelijke schade.
West-Roozebeke. De genaamde
Marie Soenen werd te Poperinghe aange
houden, daar zij nog eene veroordeeling
tot gevangenisstraf uit te boeten heeft.
Gheluwe. Woensdag heeft de be
grafenis plaats gehad van het ongelukkige
slachtoffer van het auto-ongeluk, Abel Gri-
son. De jongen was de oudste van 13 kin
deren.
Poelcappelie. De I ondsenbank
heeft alhier als vertegenwoordiger harer
instelling benoemd M. J. Dehaene, Ge-
ineentesekretaris, die alle verhandelingen
zal doen aan de voordeeligste voorwaar
den, volstrekste zekerheid en grootste ge
heimhouding.
De Panne. Hier hadden twee ter
aardebestellingen plaats, die in de gemeen
te veel ontroering hebben verwekt, wegens
de tragischeu dood, van twee oppassende
werklieden, die hun leven verloren in
«L'Usine des Dunes de groote fabriek te
Leffinghoeke in Fransch-Vlaanderen. Ho
race Torreele, moest een elektrische starter
in beweging brengen, dien hij kon berei
ken langs een voetbrug. Om zijn weg te
verkorten wilde hij tusschen een paal en
een beweegbare kraan klimmen, meenend
nog voor de aankomst van de kraan weg
te zijn. Maar het was te laat en de ongeluk
kige werd tusschen de kraan en den paal
geklemd. Vreeselijk gewond werd hij naar
liet gasthuis gebracht, waar hij 24 uur la
ter overleed. Torreele was pas vier weken
gehuwd.
Karei De Vos, 18 jaar oud, ook van De
Panne, vond in dezelfde fabriek den dood.
Hij vervoerde steenkolen, waaronder hij
door een afschuiving begraven werd. Toen
hij bevrijd was bleek hij versmacht.
Watou. - Herbergkermisse/i op 21 Octo
ber. 1. Bij Jerome Dewilde Driekonin-
genhoek
2. Bij Prosper Leupe, Faesstraat.
3. Bij Jules Hommez-Decaestecker.
RoeselareGewestelijke studiedagen.
Wij verwachten al de vlassers op de sec
tievergadering van het Vlasbedrijf tijdens
de gewestelijke studiedagen van het V.E.V.
te Roeselaere op Zondag 21 Oktober om
10 uur in de zalen van het "Arsenaal" Wa
penplaats te Rousselare. Dit is tevens de al-
gemeene vergadering voor de verschillen
de vlasbazenbonden van Roeselare en om
streken.
Deze vergadering zal voorgezeten wor
den door H. Houoré Degryse, Voorzitter v.
het Vlasbazenverbond te Wevelghcm en
zal ingeleid worden door E. H. Jonckheere,
Proost van het Vlasbazenverbond, die zal
spreken over:
a) De huidige toestand en de toekomst
mogelijkheden der Vlasnijverheid in Vlaan
deren.
b) De voorwaarden tot Industrialisatie
en Rationalisatie der Vlasnijverheid.
Poperinghe. - K V. N. V. - Mian-
dag 22" om kwart voor acht, gewone veer-
tiendaagsche vergadering voor den studie
kring.
Dagorde Orer Zannekm
Het Bestuur.
Autobus in de gracht. Maandag mor
gen reed de H. Verwaerde voor de eerste
maal met z'n autobus, waarin een vijftigtal
werklieden gezeten waren, naar Tourcoing.
Toen hij aan 't gehucht Brandhoek kwam
werd z'n wagen door een ander auto aan
gereden bemand door de H. Vandromme,
uit Poperinghe, die naar 't schijnt in dron
ken toestand verkeerde. De bestuurder van
de autobus raakte 't stuur kwijt en kwam
in de gracht terecht. Een wonder mag het
heeten dat niemand gekwetst werd. Het
luxe-auto'tje van Vandromme was nogal
deerlijk gehavend. Goed dat alleen de
autos ribben waren gebroken.
Schrikkelijk tramongeluk. Zaterdag
morgen werd de stad Poperinghe in op
schudding gebracht door de mare dat een
inwoner van Poperinghe onder den tram
vermorzeld was. We trokken spoedig op
inlichtingen uit, die jammer genoeg het
treurige nieuws bevestigden. Hier volgt
het verhaal van een ooggetuige Op
normaal uur aan het Jagershof vertrok
ken werd ik enkele oogenblikken later op
geschrikt door het plotse stilstaan van den
tram. Ik hoorde zeggen er zit iemand
onder Ik steeg spoedig uit en liep naar
de lokomotief. Een vormelooze klomp lag
tusschen de wielen. Een fiets lag enkele
stappen verder in goeden staat. De heer
tram-statieoverste van Poperinghe gaf be
vel alles te laten zooals het lag en midder-
wijl rijkswacht en dokter te verwittigen.
Een uur later waren ze daar, toen haalde
men dat onooglijk menschenlichaam van
onder uit. 't Was iets om nooit te vergeten.
Het hoofd zijdelings afgesneden, handen
gepletterd en het linkerbeen vermorzeld.
Aan een plaatje van de fiets kon men de
eenzelvigheid vaststellen, Albert 1 lauspie
van elkeen gekend. Alles werd in dekens
samengeraapt en met den tram naar Pope
ringhe meegebracht, waar we om 11 uur
toekwamen
Het slachtoffer, geboren op 13 Novem
ber 1892 was een brave oppassende man
die bij zijne ouders inwoonde. Stellig durf
ik hier alle iusi'nuatie van voorbedacht
heid loochenstraffen. Het leven en de han
delingen van Hauspie staan er borg voor.
Dinsdag morgen werd het stoffelijk
overschot ten grave gevoerd.
Beveren a Yzer. - Op Zondag 21"
Oktober, bij makker Gilbert Vitse, herberg
c De Rustplaats saucissenkaarting. Begin
om uur.
Het gure jaargetijde staat aan de deur,
zoodat we er moeten voor zorgen, groen
ten en vruchten op te bergen, om tegen
alle mogelijk bederf en verrotting te voor
komen.
In den loop dezer maand, doen we dus
best onze wortel of knolgroenten in te oog
sten, wanneer de bovenste deelen geel ge
worden of verdord zijn. Dit geschiedt best
bij droog weder. Ais eerste groentensoort
hebben we de wortelen men zal zorg
dragen deze bij het uitrooien zoo weinig
mogelijk te kwetsen. Deze worden be
waard in kelders; groeven of kuilen. De
kelders moeten groot, droog en wel ver
lucht zijn.; doch te veel warmte en licht
kunnen schadelijk zijn. Wil men de wor
telen in kuil (hoop) bewaren, dan legt men
deze aan op een droge plaats. Men snijdt
de bladeren af boven den kraag, ook soms
met den kraag indien men ze lang wil be
waren op deze manier kunnen ze geen
rjjeuwe bladeren ontwikkelen in de Lente.
Soms, laagstapeld men de wortelen in den
keldertusschen elke laag wortelen legt
men eene laag zand. Op deze manier be
waard, behouden ze beter hun smaak, dan
wanneer men slechts hoopen maakt zon
der zand.
Zorgen aan witloof.
Om goede uitslag te bekomen is het be
ter de wortelen niet uit te steken vóór
October. De uitgestoken wortelen plaatst
men in hopen even breed als hoog, de
wortelen langs binnen gericht. Men laat
ze gedurende 3 of 4 dagen liggen om het
sap dat in de bladeren aanwezig is, den tijd
te laten om naar den wortel te dalen. Ver
volgens snijdt men de bladeren af op 1 of
2 cm. boven den kraag zoodat men het
hart ongeschonden laat. Na het afsnijden
plaatst men de wortelen onmiddellijk in
een groef. Deze hebben omtrent altijd eene
diepte van 20 cm. De breedte en de lengte
hangen af van de manier van aanjagen. In
't algemeen kiest men een stuk grond nabij
de woning gelegen, dat gezond en door
dringbaar moet zijn. Indien den grond
tamelijk zwaar is, kunnen de groeven reeds
in September gegraven worden, en de
bovenste laag grond zeer fijn verdeeld.
Deze grond zal men verder beschutten
tegen regen, bij middel van glasramen,
luiken of planken. De wortelen worden
zoo recht mogelijk in de groef tegen elkan-
Uarider geplaatst, zorg dragende dat al de
kragen op dezelfde hoogte komen te staan.,
Hierom kan men de langste wortelen wat
inkorten. Goed begieten na het inzetten is
aan te bevelen. Men dekt vervolgens de
wortelen met eene laag grond van 20 cm.
dikte die men uit de groef neemt, vervol
geus men de wortelen inzet. Alvorens dezen
grond op de wortelen te plaatsen, moet
men hem eerst goed verkruimelen.
7 Vervolgt.
Over den Oceaan. De "Graaf Zep
pelin bestuurd door Dr. Eckener is Maan
dag namiddag na 111 uren en 35 minuten
in de lucht gezweefd te hebben geland te
Lakenurst in de Vereenigde-Staten na 12
duizend k"> te hebben afgelegd. Het is al
den tweeden keer dat D1' Eckener een be
stuurbaren ballon den breeden plas over
brengt. Het was in 1924 den 15 October.
Na drie dagen 9 uren was hij er. Nu moest
hij er 4 dagen en 15 1 2 u. aanbesteden.
Een passagier verhaalt het volgende:
Gedurende het geheele eerste gedeelte
van den tocht hadden wij, speciaal bij de
Bermuda-eilanden, met tegenwind te kam
pen. Wegens de beschadiging van het sta
bilisatie vlak konden wij niet erg snel vlie
gen en wij passagiers, maakten ons om het
slechte weer eeuigzins bezorgd, toen Dr.
Eckener plotseling van de commandebrug
afkwam, even het kanarievogeltje toesprak
en zijn kabine inging. Wij herademden,
want nu wisten wij dat op het oogenblik
dat Dr. Eckener de com mandobrug afkwam,
het ergste achter den rug was.
Bijna ieder Amerikaansch blad heeft be
slag gelegd op een of meer der passagiers,
wier vrij onbelangrijke verhalen toch kolom
men vullen. Een paar bijzonderheden laten
wij nog volgen. De ergste beproeving voor
de mannen was geweest, dat zij 110 uur
niet haddenmogen rooken en één der
passagiers verteit eerlijk in de Worlds dat
hij daarom alleen liever met een boiat terug
gaat. Zondag avond bleek het hier op te
zijn, wat een nieuwe beproeving vooral
voorde Duitschers was, die tengevolge van
de ongekende warmte in de kajuit door
loopend dorst hadden. Over die warmte
klaagde ook lady Drummond Hay, de
eenige vrouwelijke passagier, die het gebrek
aan frissche lucht in den grooten gondel
haar eenige onaangename herinnering
noemde. Bovendien mochten op last van
Eckener gedurende regenbuien de kleine
vent;latie-raampjes niet geopend worden
en boven de Bermuda-eilanden, toen het
luchtschip drie uur achtereen in den regen
had gezeten, was de temperatuur vrijwel
ondraaglijk geworden.
Alle passagiers maakten met grooten lof
gewag van de koelbloedigheid van Ecke
ner A zoon, die de eerste was om zich he-
schikbaar te stellen om de scheur in de
bekleeding voorloopig te repareeren. Zijn
vader stond hem toe met twee andere leden
der bemanning een noodverband te.
leggen, waarbij de drie mannen een half
uur aan den buitenwand moesten werken
Zij zaten daarbij op plankjes, zooals schil
ders die den gevel van een huis behande
len en de minste onverwachte beweging
van het luchtschip zou hen hun evenwicht
hebben kunnen doen verliezen. Eckener
stond al dien tijd zelf aan het stuur en het
luchtschip bleef volkomen horizontaal.
Ondervraagd over hun reis verklaren
het meerendeel der passagiers van de
Graf Zeppelin dat zij voortaan den
tocht over den Oceaan nog alleen maar
met een pakketboot zullen doen.
Slapen was onmogelijk gedurende een
groot deel van den tocht. De lucht van de
kabienen was niet om in te ademen en het
gebrek aan plaats belette alle bewegingen.
Het voedsel liet in alle opzichten te wen-
schen over, ook wat de hoeveelheid betreft.
De voorraad drinkbaar water was gauw
uitgeput en tegen het einde van de reis
moesten de passagiers zich tevreden stel
len met het ballastwater uit de regenbakken
in caoutchouc.
Met een woord, de Amerikaansehe pas
sagiers zijn van meening dat het luchtschip
niet geschikt is voor reizen op langen af
stand. Wanneer de Graf Zeppelin de
terugreis zal aanvaarden is nog niet bekend.
Hij zal vermoedelijk een tiental dagen te
Lakeburst blijven. Men meent dat het her
stellen van het stabiliseeringsplan een week
zal in beslag nemen. De averij is. ernstiger
dan aanvankelijk werd gemeld.
üEaiiiiiiiiiiin
Diefte. Onder de nieuwstijdingen
in Ypersch leven schreven wij hierboven
dat een Itahaander aan de Meenenpoort
aangehouden werd omdat hij te Meenen
400 fr, gestolen had. Wij zijn gelukkig hier
te m-ogen zeggen dat alles uit de lucht ge
grepen was.
De Katholieke Kring. Heel Vper weet
hoe het er op toeging in den Katholieken
Kring. De Zondag, Maandag en nog ver
scheidene andere dagen van de week kon
de ruime zaal van den kring het volk niet
slokken. Er werd gedronken, geklonken en
plezier gemaakt dat 't dreunde door heel
de Rijselstrate.
't Spreekt van zelf dat de bestuurder al
de moeite van de wereld had om zijn hon
derden en honderden klanten te Indienen.
In den laatsten tijd dreigde hij stapelgek te
worden van klare tappen en ioopen. Om
dat te voorkomen gaf hij zijn ontslag. Doch
verduivelt niemand durfte 't gevaarlijk
postje nu aanpakken en de beheerraad is
wel verplicht wil hij in den kring weer een
baas hebben over te gaan tot een drasti
sche maatregel. Aan al zijn levenlustige en
gezonde klanten liet hij weten dat zij gin
der buiten hebben te blijven, 't Kan niet
meer. De baas zal nog werk te over heb
ben met al den overgebleven afval al dronk
ieder maar eén pinte per bezoek, 't Is alles
zins vanwege de beheerder een hartelooze
maatregel. Ze weten niet wat al gejank en
getraan ze veroorzaakt hebben. Best dat 't
Viaamsch Huis daar nog is om te troosten...
anders stonden we met een heelen hoop
onverantwoordelijke daden. Nu doen we
ons best opdat al die verstootentn daar een
compensatie zouden vinden van 't aantrek
kelijke milieu dat ze niet maar mogen be
treden.