Ba VÏJFTIFNDF JAARGANG. ZONDAG 8 MAART GO» EN VADERLAND VRIJHEID EN MOEDERTAAL 755. §885. EK VAlJST EZ2ET ^a^K/OJSrüTSSHI^ZE^TT De Kamer. ’s Lamls fiaaiwien. Maren en raden. Hel luiden der klokken. Triomf te Verviers. Verschijnende eiken Zondag II •'■“J'" - .«O, P" 80 ---- txetle wt C. 1 Onze lezers gelieven te bemerken dat de begroeting van 1886 een overschot aanbiedt van wordt een echt schandaal. Dat de liberalen nog iets zegden dat gegrond is, dat het onderwijs kan bevoordeeligen, dat de opvoeding kan Dinsdag. M. Neujean van Luik klapt geheel de zitting tegen de schoolwet en hare toepassing en zegt dat hij des anderdags zijne redevoering zal voortzetten. Niets dat nieuwe is in zijne trotsche hekeling, geldwezen verbeteren en ons terugbrengen tot die bonis of overschotten, welke de heer Gjraux en A.ons’ belaas, ontwend hadden. Wij zijn overtuigd dat al de ware vrienden des lands het gouvernement zullen helpen om alle nuttelooze uitgaven, alle verkwistingen langzamerhand te doen verdwijnen en in de schatkist geld en rijkdom te brengen door wijs beleid en zuinigheid. Hoe staat het met s lands financiën Op deze vraag gaf M. Beernaert onlangs den volgenden uitleg ter gelegenheid van de voor- draging der gewone begroetingen voor 1885. Het dienstjaar 1882 sluit met een tekort op de gewone diensten van 15,240,844 fr, 22 c. Ditvanl883, met een tekort van 18,509,400 fr. 11 c. De waarschijnlijke uitslagen voor 1884 ver minderen het drie maanden geleden voorziene tekort tot het cijfer van 18,282,036 fr. 89 c., ’t gebruik der dotatie van aflossing er bij begrepen. Niettegenstaande dit, sluit de algemeens toestand der schatkist op 1 Januari 1885 met een overschot van 22,168,708 fr. 92 c. Maar de buitengewone dienst sluit met een tekort van 5,789,641 frank. Wij komen zoo op 1 Januari 1885 tot een batig slot van 16,379,164 fr. 91 c. dus met eenige buitengewone hulpmiddelen een totaal van 27,549,000 frank. Maar de lasten, spruitende uit de gestemde en op 1885 overgebrachte kredieten, overtreffen het cijfer met eene som van 8,849,938 fr. 62 c. ’t Is met dit algemeen saldo in deficiet dat het tegenwoordig dienstjaar geopend wordt. De Kamer weet dat de begrooting van 1885 overgelegd weid. met een klein overschot 1886 biedt een Mprschot aan van 1,389,076 fr., dat wij hopen la ter te zullen kunnen ttergrooten. Eugeen ’t Kint, de oude vriend van Lolo en de vrije zeden, heeft een jaar gevang afslag gekregen, zoodat hij zal vrij zijn den '31 December aanstaande. Vrijdagavond acht dagen donderde en bliksemde en was het een helleweder in het Zuiden van Frankrijk. Drie Amerikaanders uit den Staat Iowa, beschuldigd van hunnen ouden, kreupelen vader opgehangen. te hebben, werden dezer dagen door het volk uit het gevang van Audubon gehaald, gewond met pistoolschoten enopgeknoopt op de markt. De Bangue popu laire du travail et de l'épargne de Paris is gesprongen. Die volksbank was bestierd door vrijmetselaars, goed gekend in de politieke wereld. Die menschlievende broeders hebben toch zoo wel gezorgd voor de spaaroortjes van burgertjes en werklieden! Jules Roche, een der dweepzuchtige ste priesterhaters van geheel Frankrijk, was langen tijd een godvruchtige ziele. De geestelijkheid bewees hem veel diensten. Hij beloont ze nu met ondankbaarheid. Hij, en M. Bara, ’t is een schoon koppeltje. Ondankbaren 1 Zwijgt jongens, van de Aran'sche j uryOctAVe Mar oud 14 jaar,schoot te Trith Saint-Léger, met igezetten wille zijnen stiefvader dood, na gepoogd te hebban zijne moeder aan.den hals te brengen. Hij verschijnt voor de Assisen van het Noörderdépartement, zijne misdaad is bewezen en de jurij... verklaart hem onplichtig. Ah, moest men jongens straffen voor zulk een prulle, ze zouden welhaast geene leute meer mogen hebbe®. De Romeinen naaiden de vadermoorders te zamen met skorpioenen en venijnige slangen in eenen lederen zak. Die Romeinen waren onnoozelaars. volgens de bedendaagsche ooilijkaars. In zes jaar naamde M. Bara bij het Beroepshof van Gent negen raadsleden, alle negen gloeiende liberalen. Zou het katholiek ministerie nu de plaats open gekomen in die rechtbank niet vullen met eenen liberaal voor een veranderingske’l Velen vreezen. De Russische Staatsraad Podvyssotsky begon op drie-en-vijftigjarigen ouderdom te leeren voor geneesheer, en heeft zoo wel gestudeerd dat hij thans professor van medecijne is te Dorpat. Daaruit blijkt dat men nooit te oud is om te leeren, als men kort oor-deel heeft. De gemeenten Marck (Westvlaanderen) Ryckhoven en Hechte! (Limburg) zijn bemachtigd hunne eenige, noodelooze gemeenteschool af te schaffen. Baron De Vrière, gewezen minister van Binnenlandsche Zaken, is van zijne doodelijke ziekte hersteld Zegt Pater Didon Willen alles weten ter oude van 17 jaar is een zeker middel voor niets meer te kennen ter oude van 40. Maximiliaan I, keizer van Mexiko, door den kop geschoten te Queretaro, vergelijkt de heerschzucht aan eenen luchtbal. In vredestijd wonen de vrouwen der getrouwde soldaten in Engeland gewoonlijk bij hunne echtgenooten in de kazernen. De vermaarde Engelsche staatsman Burke heeft geschreven dat de wil van den gröoten hoop zelden met de belangen van den grooten hoop overeen komt. Dat is zeer waar. Te Lugano werden er nu kortelings twee makers van valsch papiergeld gestekt en in Henegouwen zijn er verscheidene koolmijnders aangehouden voor opstoking tot opstand en geweldadigheden op personen, die weigerden deel te nemen aan de werkstaking der Borinage. In Rusland komt men nog al veel vrouwen tegen die hooge studiën doen. Weet gij welk er het zedelijk en maatschapiijk gevolg dier studie is? De Allgemeine deutsche Lehrer,zeitung zegt het in baar nummer van den 22 Februari. 25 ten honderd krijgen hersenziekten en 20 ten honderd geraken hier of daar aan een eerlijk bestaantje. Wat denken daarvan de pedanten die van de vrouwen advokatesseu willen maken? Te Ronsse vieren de katholieken te wege verscheidene groote feesten, omdat het Beroepshof van Gent de onschuld niet straffende den heer burgmeester De Malander, vervolgd voor zooge zegde vervalsching der kiezerslijsten vrijsprak. De eerste is gesteld op vandage 8 Maart, de laatste op den 9 April. M. Michels van Brussel heeft het vel van den wallevisch van Oostende gekocht, vooi’ het te reeden, op'te vullen en te bewaren. Het Domhotel van Keulen is ingevallen. De bewoners, verwittigd door kraken en wikkelen, konden ge lukkiglijk nog aan tijden vluchten. Victor Vandörheydsn, liberaal van Tongeren, is door de Assisen van Limburg tot tweemaal 26 frank boete veroordeeld voor, in staat van faling zijnde, twee maal zonder recht te hebben dpel genomen aaa.de (Vervolg). Met het recht van te doen luiden is verbonden het recht van de luiders te noemen, als ook het recht van.de sleutels te houden van de kerk en van den toren. Volgens art. 33 van ’t dekreet van 1809 zijn de luiders te noemen door de kerkmeesters, op voorstel van den Pastor. Voor de kerken, gelijk voor uwe huizen, zijn de sleutels een noodige middel om de dingen die er in zijn te bewaren. De Pastor is de natuurlijke bewaarder van de kerk en hare afhankelijkheden, als sacristie en toren. Hij is verantwoordelijk voor al ds dingen die er in gesloten zijn. Het recht van den Pastor of deservitor, om, hij alleen, de sleutels van de kerk en van den toren te bewaren, is gestaafd en erkend geweest in alle omstandigheden. (Lauwers.) Niemand en heeft het recht in een van die gebouwen binnen te gaan, op de uren dat zij moeten gesloten zijn, zonder de bemachtiging van den Pastor. (Brixhe). De Burgemeester en bezit geen recht dat de loochening van dat recht van den Pastor zou zijn, en in de gevallen van buitengewone noodzakelijk heid, in die buitengewoon rare gevallen, waarin het aan de gemeente-overheid toegelatèn is van te doen luiden, het zou tegen de rechte reden zijn andere luiders in de kerk te brengen als die der fabriek (Brixhe), die het betrouwen hebben van den Pastor en van de fabriek, voor het bewaren van de dingen die in de kerk en op den toren zijn. Niemand en heeft het recht, gelijk er komt get.eid te zijn, in een van die gebouwen binnen te gr.an, op de uren dat zij gesloten zijn, zonder de bemachtiging van den Pastor. Waaruit ik besluit, -ku-tra. .zeik.' «a.. gemeente toebehoort, de persoon die het opwindt, ten minsten aan den Pastor moet aanstaan. Eenige punten uit de geschiedenis van de wet. 1. Het gemeentebestier is onbevoegd om het gebruik van de klokken der parochiekerken te regelen. In 1839 wierd er, door den Bisschop van Doornik en den Aartsbisschop van Kamerijk, met den gouverneur van Henegouw, een reglement voor het luiden van die klokken vastgesteld. Den 26 Februari 1840 nam de gemeenteraad van Froidchapelle op hem het luiden van de kerke- klokken voor te schrijven, in gevallen door dat reglement niet bepaald. Zijne beraadslaginge wierd te niëte gedaan bij koninklijk besluit van 12 Mei 1841. 2. De provintiale raden en hebben het recht niet het gebruik van die klokken te regelen. De provintiale raad van Henegouw aanveerde, den 5 Juli 1841, een reglement dat, bij koninklijk besluit van den 20 Augusti daarna, voor onbe- paalden tijd wierd uitgesteld. 3. Een avis van den Staatsraad, op date van 17 Juni 1840, heeft uitgesproken Dat de Pastor of deservitor, hij alleen, den sleutel van den kloktoren moet hebben, gelijk hij den sleutel heeft van de kerk, en dat, de maire (of burgemeester) het recht niet heeft een tweeden sleutel te hebben. 4. In 1856, kwamen er moeilijkheden over in de gemeente van Biesles (Dep* der Hooge-Marne), en de minister van het publiek onderwijs en van de eerediensten, M. Rouland, verklaarde, bij brief van 20 November 1857, dat de Pastor, krachtens het recht van politie binnen de kerk dat aan hem alleen toebehoort, grond heeft om te eischen dat de maire zich met hem zou verstaan, om den dienst van het uurwerk toe te vertrouwen aan een be zorger die van den Pastor kan aanveerd zijn. 5. Den 6 November 1876 maakt het gemeente bestuur van Oostende een reglement voor het luiden van de klokken, ter uitzondering, is er gezeid, van de kerken, waaraan de schikkingen van art. 48 wet germinal jaar X, toepasselijk zijn. Het bestuur van Oostende heeft zeer wel gevoeld dat het, zonder zijne macht te buiten te gaan, in de onmogelijkheid was van zich te moeien met het luiden der parochiekerken. 6. Den 15 December wierd er van ’t luiden gesproken, ter gelegenheid van het reglement van Oostende, in de Kamers der volksvertegenwoor digers. Allen kwamen overeen, wat de parochiekerken aangaat, dat het gemeentebestuur onbevoegd is om iets hoegenaamds van den dienst van die klokken te regelen. 7. Het reglement van Oostende, waarin het bestuur van die stad zijne macht niet te buiten gegaan had, wierd bevestigd door een besluit van het hof van het hof van Cassatie, op date van 3 Februari 1879. Het reglement der stad Oostende van den 6 November 1876, zegt het hof, is door de gemeentemacht binnen de palen van hare töege- schrevene rechten vastgesteld. altijd de oude, versleten praat. M. Neujean geniet de eere van de Kamer en het publiek te verdrieten en s lands geld noodeloos te doen uitgeven. De liberale zagerij over de schoolwet bij de '1,400,600 frank, welk waarschijnlijk nog door besparingen zal vermeerderd worden. Het katholiek ministerie, zoo men ziet, wil getrouw blijven aan zijne beloften, ’s lands Bureel der Gazette WILGENDIJKSTRAAT, 30. HENRI VION, Drukker-Uitgever. d.n d,,k„e.l. - B.n M.HuWI.Bin d.. Wd».d.S „o.d, d« d. iasohrijvei-B op „,.g wi «U. d’. AJE15 verbeterenwij zouden het aanslepen der rede- twistingen niet beklagen. Maar zij spreken om te spreken en zijn zelven overtuigd van de volkomen nutteloosheid hunner ongepaste uitvallen.’s Lands belangen, bah, die moeten maar wachten tot dat de minderheid zwijgt van vermoeidheid! Wij zien het aankomen. De liberale minderheid, slag op slag veroordeeld door het land, zal de bespreking van de bud- jetten rekken en rekken dat de sluittijd van het parlementair aankome zonder dat de wetten en maatregels, vereischt door ’s lands belangen onderzocht of gestemd zijn. Katholieke meerderheid, gaat gij u laten om den tuin leiden? Het parlementair regiem is ingesteld om’s lands belangen, ’s volks welzijn te bevorderen. Gaat gij dulden dat het in de handen eener dolle minderheid een middel worde om s lands verval te bewerken, om onze nationale instellingen te doen verachten? Wijsheid en krachtdadigheid, als het u belieftliet land houdt angstig de oogen op u gevestigd Woensdag. Eene ure en half zagerij Neujean. Uitmuntende redevoering van M. Woeste, die de schoolwet wreekt over de razende doch onnoozele aanrandingen der liberalen en, de geuzen zelven aangaande, bewijst hoe de liberalen hakke en makke geweest zijn met de radikalen en hebben willen den Godsdienst 4öodelijk wonden door hunne wet van 1879. agip- .4^.- schreven over de begrooting van het onderwijs. Katholieke redenaars, maakt het kort. Het land weet wat de Schoolwet is en hoe gematigd zij is uitgevoerd. Waarom den liberalen prietpraat nog de eere eener lange antwoord jennen? M. Loslever is gekozen met 27 stemmen meerderheid tot lid van de Kamer der Volksvertegenwoordigers. De parlementaire meerderheid der katholieken rijst van 34 tot 36 stemmen De geuzerij lijdt eene gevoelige onderlaag. Katholiek gouvernement, wees krachtdadig het land eischt het. 8; Den 19 Januari 1881, in de zake van Wul- veringhem, bevestigt het hof van Appel van Gent, het vonnis van den rechtbank van Veurne, door een besluit, waarin de volgende principen, onder andere, gestaafd zijn. De kerkeklokken zijn uit wezentlijken aard, dingen van religie, onder de waakzaamheid gelaten en de verantwoordelijkheid van het bureel der kerkmeesters en van den Pastor, alhoewel art. 48 der wet van 18 germinal jaar X, toelate die klokken, met de bemachtiging der plaatselijke politie, voor wereldlijke luidingen te gebruiken. De Pastor en de kerkmeesters moeten waken om de dingen die in de kerke zijn te bewaren; zij zijn er verantwoordelijk over, en hunne waakzaamheid en zou maar in schijn kunnen bestaan, als zij niet alleen de sleutels van de kerken en zouden in handen hebben. 9. Den 14 Juli 1882 doet de rechtbank van Dendermonde uitspraak in de zake vön de ge meente tegen de kerkfabriek van Calloo, door een vonnis waaruit wij de volgende punten nemen Art. 48 der wet van 18 germinal jaar X, onder werpt. het klokkenluiden, om de geloovigen naar de goddelijke diensten te roepen, aan een reglement waarover de bisschop en de prefect overeengekomen zijn. Indien het kerkelijk gezag de klokken buiten dat reglement en om eene andere reden als degodde- lijke diensten, maar en mag doen luiden met de bemachtiging der plaatselijke politie, daaruit en volgt er niet dat het plaatselijk gezag het recht heeft van zelve het luiden van de klokken voor burgerlijke gebruiken of gemeentegebruiken te regelen; art. 48 van gemelde wet, de eenigste wettelijke schikking die over het klokkeluiden bestaat, en geeft aan het gemeentegezag het recht -v 'j staat alleenlijk aan de plaatselijke politie een recht j van veto (of verbod), ten voordeele van de publieke rust. Door zijn godsdienstigén aard, sluit het gebruik voor den katholieken eeredienst alle wereldsch gebruik uit van de gemeente, zelfs toen wanneer het vaste zou staan dat de kerk een eigendom is van de gemeentedie eigendom, uit natuur en aard, van den publieken eigendom der gemeente geen deel kunnende maken, tenzij met den last van het- uitsluitelijk gebruik ten voordeele van den katholieken eeredienst. De eenigste gevallen in dewelke het, bij onheuge- lijk gebruik, door den nood opgelegd, toegelaten is de kerkeklokken voor een wereldsch gebruik te doen luiden het zijn de dringende gevallen of buiten gewone omstandigheden, als brand, overstrooming,: inval van den vijand, en toen nog en handelt het gemeentegezag niet bij wijze van beschikking, maar bij wijze van verzoek. Een tegenstrijdig gébruik, of bestond het vaste, en zou maar maken dat er een acte van verdraag zaamheid is, vermits er met het gebruik van de kerke waarvan de toren een deel is, geen gebruik tegenstrijdig aan hare beschikking kan samen staan, en dat een tegenstrijdig gebruik eene wet van publieke orde zou overtreden, eene wet die de toegeschrevene rechten en de bevoegdheid der ingestelde overheden is komen regelen. Met een uurwerk in den kerketoren te.stellen en heeft de gemeente het recht niet kunnen bekomen van den vrijen toegang naar den toren te hebben, voor zulk een persoon die, volgens hare beliefte, zonder eenige overeenkomst der geestelijke over heid, zal genoemd zijn. De rechtswetenschap en de uitspraken van de hoven en tribunalen erkennen dat de Pastor, hij alleen, zelfs met uitsluiting van de kerkmeesters, het recht heeft den sleutel te bewaren van den toren gelijk van de kerk, vermits hij alleen verantwoordelijk is voor al de dingen die er in zijn van toen af, buiten de bestemming van de kerke voor ’t gebruik van den godsdienst, niemand en heeft het recht van er in te gaan om eene bezondere reden, of op de uren dat zij gesloten is, zonder de toestemming van den Pastor. Die punten uit de geschiedenis van de wet, bevestigende princiepen over het luiden van de klokken der parochiekerken. (Slot Zondag.)

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Dixmude (1871-1914) | 1885 | | pagina 1