4J(U^
ZEVENTIENDE
JAARGANG
/ONDAG 9 OCTOBER 1887.
N' 1050.
eit "V-AJtsr het ^.üi^oisriDissEnvEEnsrT
GOD EN VADERLAND
VRIJHEID EN MOEDERTAAL
'öLrr'-rrè *T - aM°. i j~ - «o
Kiezing- van 16 October.
KATHOLIEKE
Leugens en waarheid.
Kieskruid.
Aan de herbergiers.
"Verschijnende eiken Zondag1
if. ..>.^,1
Bareel der GazetteW1LGENDIJKSTRAAT, 30. HEiNRl VjON, Drukker-üitjever. 1
den drukregel. De inschrijvingen eindigen met eiken 31 December. k gedrukt bij den Uitgever worden eens kostvry in ue Gazette overgenomen en de
voor zes maanden. Ieder
annoncenprijs is 15 c.
[en.
MM. BAERT-VAN ACKERE.
DE GROOTE Raimond.
QUATANNENS-CLAUS.
VALCKE, Notaris.
VAN DE LANOTTE-DE SNICK.
VERMEESCH-ADET.
Onze tegenstrevers zijn overtuigd, dat de
verstandige en' redeneerende Kiezers van
Dixmude de katholieke en de liberale kandi
daten gewogen hebben en deze laatsten te
flauw gevonden.
Bevreesd voor eene klopping nemen zij
hunnen toevlucht tot snoode leugens, om onze
Trrêndöü'hatélijk te faavetff Ai Me kfeaéra 'bij-de
neuze te leiden.
Zij zeggen de stadsscholen kosten nu maar
10,000 fr. 'sjaars. Waren de katholieken
meester zij zouden er 30,000 kosten.
Zij liegen en bedriegen al dat zeggen. Zijn
onze kandidaten gekozen de stadsscholen zullen
geenen frank meer kosten dan nu. Dat is de
waarheid.
Om hunnen eersten leugen te bevestigen,
alzoo spreken zij alzoo, de papen zouden den
Tap en de nunnescholen adopteeren efi onze
dierbare penningen zouden door Tap en
nunnen verslonden worden.
Weder een uitstuiksel.
De katholieken zullen noch Tap noch minne
scholen adopteeren, noch hun eenen cent van
's stadsgelden geven. Dat is de waarheid. Wij zijn
bemachtigd het te verklaren.
Vreest niet. Kiezers. De katholieke kandi
daten zijn geene voorstanders van geweld,
drukking of dwingelandij, zijn geene voor
standers van de schoolonkosten te verhoogen
door hulpe aan de vrije gestichten van
onderwijs te verleenen. Zij willen recht en
vrijheid voor iedereen, zij willen sparen en
noodelooze uitgaven verminderen om handel en
nijverheid te bevoordeeligen en in stad nuttige
werken te kunnen uitvoeren. Dat is de waar
heid.
Zwicht u, Kiezers, van de liberale leugens.
DAT ZIJ GEKOZEN WAREN,
zeggen zekere liberale rondloopers, de kleri-
kalen zouden alles omverwerpen wat wij in
17 jaar hebben ingericht, zouden alles onder
te boven keeren, alles veranderen en de stad
ongelukkig maken.
Klaps voor de vaak.
De katholieken zullen al wat goed sn wel is
laten bestaan
Zij zullen niets veranderen, tenzij als zij zien
dat het noodig is en middel weten van
verbeteren
Zij zullen werken om handel en nijverheid
te voordeeligen, vrijheid en ruste te bezorgen
en de dankbaarheid hunner stadsgenooten te
verdienen.
Zij en zoeken niet om in den Raad te zijn
voor hunne eigene belangen of voor persoon
lijken heerschzucht te voldoen, de katholieke
kandidaten,
't Is uit plichtgevoel
en voor 's stads welzijn
dat zij de stem hunner medeburgers vragen.
De Dixmudenaar boft en stoft met den nieuwen
liberalen kandidaat, en geeft als een reden om
hem in den Gemeenteraad te doen stemmen dat hij
de kleinzoon is van zijn grootvader die burg
meester van stad geweest is.
Suikerluitenzijn dat toch wel redeneringen!!!
Is het eene hoedanigheid van kleinzoon te zijn
van een oud-burgmeester van stad. waarom
hebben de liberalen in het jaar 1836 dien burg
meester weggebusteld? Ons dunkens, zoudt gij
daar beter van zwijgen. Als uw eerbied voor den
kleinzoon even groot is als voor den grootvader,
de nieuwe kandidaat is er wel mede. Kondet gy
nog geen meerderen kaakslag in het aangezicht
van dien jonkheid geven, die zoo goêsullig is eene
kandidatuur te aanvoerden hem opgevest door
dezon die zijnen bonpapa van het Stadhuis
gesmeten hebben? Of rekent gij misschien dat hy
zoo klein van verstand is, dat hij het affront voor
een koppelment zal nemen? Hetschilt algelijk te
veel gelijk of men met de menschen den aap kan
houden.
Maar laat nu eens daar dat gij den grootvader
van het Stadhuis weggejaagd hebt, en nemen wy
in acht dat de nieuwe kandidaat de kleinzoon is
van een oud-burgmeester, wat bewijst dat tenzy
dai er hier in Dixmudo niet* anders dan cosijns op
het Stadhuis mogen zetelen? De openbare ambten
moeten hier altijd overgaan van de eenen tot de
anderen in dezelfde familie. Is dat wel treffelijk
die cosijnagie, die koterij? Kondet gy voor
kandidaat hier niemand vinden die geen zes cosyns
op het Stadhuis telt? Is al het verstand hier in
Dixmude verdeeld onder drie, vier faroiliën en zyn
al de andere menschen van stad zoo beperkt van
t daj .pndes kan veen frog
bekwaam is van^a te knikken in den Gemeente
raad? of is het misschien omdat gij verlegen zijt
dat iemand die geen cosyn is. zou kunnen het
lierte voeren van op hot Stadhuis ondertusschen
uitleg te vragen of neen te zeggen. Weg met de
cosijnagie!!
Als er kwestie is van stemming voor den
Gemeenteraad, moet de Kiezer niet onderzoeken
of de kandidaat kleinzoon is van eenen oud
burgmeester, maar of de kleinzoon bekwaam is
door zijn zeiven een ambt op het Stadhuis te
bedienen. Grootvader van uit zijn graf zal den
kleinzoon niet helpen. Nu of de kleinzoon ver
standig is, talent heeft, zich onderscheidt door
zijne bekwaamheid, enz. dat willen wij niet
bespreken. De Kiezers kennen hem en zullen
geheel gemakkelijk hem onder dat opzicht kunnen
vergelijken met de kandidaten der katholieke
lijst, die zoo gelukkig niet zijn van eenen oud
burgmeester in Dixmudo voor grootvader te
hebben. In alle geval de katholieke kandidaten
zullen, als het sireko geeft, deftig en zonder
behulp van grootvader of cosijns, maar door
eigene bekwaamheid, hun ambt kunnen
vervullen.
He liberale kandidaten ziju zonen
van Ml ad.
Nog een truk van de liberalen om hunne lijst,
die flauw is en onbeduidend in haar zelve, te doen
doorgaan.
Laat ons eens, Kiezers, die blaas vol wind
onderzoeken en er eene steek of twee ingeven met
eene spel, om ze te doen ontzwellen.
Als er in Dixmude niemand mag kandidaat zijn
tenzij zonen van stad, ten minste, om de eere van
stad te kavelen, zou men moeten zorgen om leden
op de lijst te brengen die een groot gedacht der
zonen van stad geven. Maar, ik vraag het, wat
gedacht kan men opvatten der zonen van stad, als
men daar te voorschijn komt met een kandidaat
zooalsWaren er in stad geen bekwamere
zonen dan deze? De inboorlingen van stad moeten
fameus gevleid zijn met zoo een échantillon hunner
zonen.
Zonen van stad 1 Ik versta dat men in Dixmudo
de Dixmudeling voorentrekt bij de vreemden.
Maar hoelang blijft men hier vreemde en hoelang
moet men hier wonen, hier getrouwd zijn, hier
nering en tering doen, hier kinderen winnen en
opbrengen eer men Dixmudeling is?
De heer Raimond De Groote is sedert het jaar
30 in stad, dus 57 jaar
De heeren Baert, Vau de Lanotle en Quatannons
zijn twintig jaren in stad;
De heer Valcke, notaris, is 11 jaren in stad
Zijn die heeren nu nog vreemdelingen?
Gelief ons eens te zeggen, Dixmudenaar,
wanneer dat de personen die van elders hier zich
komen vestigen, die bier getrouwd leven, een
huisgezin opkweeken, handel drijven en een stiel
uitoefenen, lasten betalen, enz. enz. wanneer dat
ze mogen medegerekeod zyn met de
Dixmudelingen.
Indien die heeren geen rechten hebben, waarom
hebben ze plichten? Waarom moeten zij hunne
lasten betalen Waarom moeten hunne zonen hier
loten? Wat recht hebben de Burgmeester en de
Raadsheeren die zonen van stad zijn, om die
menschen te bestieren, als zy niet mogen aanzien
zijn als Dixmudelingen Waarom mogen de
inwoners die geboortig zijn elders, hier nog
stemmen
Getuig met mij dat uwe manier van zien niets
anders is als een windige blaas, een onnoozele
praat, eene oogverblinding.
Zonen van stad! 't Ia te zeggen, twee maten en
twee gewichten.
Is M. Milo Loncke, zoon van stad? Hy is
nogthans gemeenteraadslid
Is M. Ch. Muiier, zoon van stad? Hij was
nogthans gemeenteraadslid 1
Is M. Oscar Castelein, zoon van stad? Hij is
nogthans lid en voorzitter van de Hospitiën
M. Amand Nouwvnck is geen zoon van stad en
toch is hij lid van den Dischraad!
En M. Thielen-Loncke die geen kind van stad
is en mot moeite een jaar in stad woonde, toen hy
goed gevonden werd om lid te worden van den
Dischü Wat zegt gij daarvan?
En hoo heeft men M. Baert willen lid van de
Hospitiën hebben, hy die ook geen kind van
stad is?
Ja, men moet kind van stad zijn om hier te
geldon! Schoone reputatie die gij voor Dixmude
maakt 1
l'ucif, Ac hot i&o i:4, waarom «tasy» or Woovccl
schilders die zonen van stad zijn, te zien bodrukt
op al dat schoon werk, gegeven door da stad aan
eenen vreemden schilder die hier woont, terwyl
zij gepaaid zijn mot eenige karweitjes!! Zeg eens
waarom?
Dat zijn al prullen, en de menschen van
Dixmude weten genoeg dat de beeren der
katholieke lijst, hoewel van elders geboortig, niet
moeten onderdoen met hunne tegenstrevers voor
hetgeen de genegenheid wegens stad aangaat.
Hier is geheel de zaak welke van de kandi
daten hebben meest bekwaamheid, meest kennis,
moest onpartijdigheid, meest vryheidsliefde, enz.?
Die zich do mooite wil geven deze vraag zonder
vooringenomenheid op te lossen zal stemmen
voor de mannen der katholieke lijst.
Hoe men üe mcn^clien bij de neus leidt.
Of het waar is ofte niet, dit weten wy niet,
maar men zegt dat de heeren van den Disch en
van de Hospitiën helderop van den eenen winkel
naar den anderen loopen om kommanden te doen
voor het Bureel van weldaad en de godshuizen dat
het. een plezier is.
Indien het zoo is. waarom die kommanden nu
doen? De vraag is vrij en de antwoord is klaar:
het is om stemmen voor de liberalen te winnen.
Winkeliers, laat u by de neus niet leiden!
Ziet hier wat gij moet, doen ontvangt die
heeren geheel beleefd, aanveerdt hunne
kommande met plezier, levert de koopwaren
zoohaast gij kunt en in goede conditiën; maar eer
gij uwe stemme geeft in de kiezing, peist eerst op
het volgende
Hoeveel keeren zijn die heeren iets komen
koopen sedert de laatste stemming van over drie
jaren
Komen zij nu uit enkele liefde of uit
Na de kiezing. hoeveel keeren zal ik ze nog
zien in mijnen winkel?
Zouden wij niet beter zijn mot heeren die regel
matig de winkeliers den pemiing jonnen en alle
menschen van stad ten allen tydo genegen zyn?
Overpeist dat, kiezers, en gedenkt dat gij niet
moet verlegen zijn de stemming is geheim als
gij zeiven niet zegt voor wie gij stemt, niemand
zal het uitbrengen God alleen weet voor wie
gy stemt.
Een klein heertje van stad, zoontje van zyn
vader, met den lorgnon op de neus en het korretje
bachten zijn ooren, een studentje dat al jaren boot
op dezelfde examen, loopt rond, zegt men, om
overal kalandi.se te beloven voor achter de stem
ming van wegens den Disch en de Hospitiën.
Truk nog eens.
Dat mannetje, niet meer als zijn vader, hoeft
niets te beloven noch iets te commandeeren
Lacht het uit en zendt het naar zijne boeken,
waar het veel rooi hoeft om klaar in te zien.
Vader en moeder weten het wel
Treurspel in een bedrijf.
Een lange magere heer, deel makende van eene
liefdadige inrichting van stad. die ronddraaft om
Kiozers ie winnen voor de liberalen, kwam deze
week by eenen katholieken smid van stad. De
zenuwen vrochten, de beenen trippelden en de
armen gingen als molenhekkens, terwijl bij de
volgende treurrede uitkraamde op eenen hert-
scheurenden toon
w«,-..JPiet0r. wat gaat er geworden? De
stad. altyd zoo rustig en stil, verkeert in een
groot gevaar! Ziet gij daar de kandidaten de
katholieke lijst? 'T zijn ruziezoekers, dweers-
dryvers! Moeten zy gekozen worden, alles gaat
ora zeep in stad 1 Zij gaan alles omverre werpen
Stadhuis, Disch, Hospitiën! Zij gaan alles
ten onderen brengen 1 Ach. Pieter, ik weet dat
gy van de onzen nietzyt; maar vooraleer uwe
stem te geven, peis toch op uwe belangen 1 De stad
is in gevaar, Pieter; help ze uit den nood! -
En Pieter, die verre was van weenen,
a"twoordde Wat zegt gy, Mynheere. wat zegt
gy f En 't gaat zoo slecht gaan 1 'T is 't eerste dat
ik er van hoore.
Comedie! Comedie 1
Ziet gij van hier die wreede katholieke kandi
daten? Ziet ge M. De Groote, die wreedaard aan
t werk om alles ten onderen te brengen Ziet ge ,JVn
M. Hippoliet Verraeesch plannen smeden om i i
Dixmude in rep en roer to brengen Ziet gij
M. ande Lanotte, M. Valcke, M. Quatannens
de burgerij verdrukken? Ziet gy M. Baert, tot nu
zoo groote volksvriend, eensklaps veranderen en
den ondergang beramen van winkelier, herber
gier, werkman, die hij altijd tot - heden
voorenstond?
Comedie! Comedie! De burgerij is daarin
gerust er zal geen ruzie komen als de liberalen
geene maken.
De wet tegen de dronkenschap kan de
treffelijke herbergiers, welk herbergier zou
er in Dixmude willen den naam hebben of
toogen dat hij het niet is? geen nadeel doen
en zal de treffelijke menschen geene onaange
naamheden op den hals halen.
Gij weet dat, herbergiers van Dixmude, en
daarom lacht gij met de prullen welke de
Dixmudenaar over die wet uitkraamt. Wij
willen toogen dat gij het wel voor hebt en
zullen daarom de voornaamste bepalingen der
wet aanhalen.
Volgens Art. 1 zullen gestraft worden met
eene geldboet van 1 tot 15 fr. zij die op straten,
pleinen, wegen, in herbergen, slyteryen van
dranken en andere openbare plaatsen zullen
bevonden worden in eenen staat van dronken
schap, die wanorde, ergernis of gevaar voor hun
zeiven of voor anderen verwekt.
Treffelijke herbergiers, hebt gij iets in dit
artikel af te keuren? Gij hebt doodnoode dat er bij
u personen zitten die stom, dom dronke zyn, die
twistzoeken en willen vechten, die niet wetende
wat zij zeggen of doen alle oogenblikke tot do
oneerbaarste daden kunnen overgaan, kunnen
anderen kwetsen ofzichzelvon wonden. Gij weet
dat zulke personen de treffelijke menschen uit uw
huis jagen en uwen verkoop verminderen
Ehwel, hebt gij dus reden van klagen over eenen
maatregel, die voor doel heeft te maken dat er min
en min zulke personen zijn? En wordt er zulk een
persoon in uw huis gevonden, 't is gij niet, maai
de dronkaard die kan vervolgd zijn.
Personen, die aan hunne eore en reputatie
houden, drinken en zwelgen niet tot dat zy in
eenen staat van dronkenschap verkeeren die
wanorde, ergernis of' gevaar voor hun zeiven of
voor anderen ver-vekt. Kiezers van Dixmude, gij
hecht prijs aan oen goed gedrag en zoudt u'nioi,
willen tot. eenen staat van volkomen dronken
schap verlagen, niet waar?
Is het om dit artikel der wet dat de Dixmude
naar u tegen de katholieken wilt ophitsen, hy doet
u en de herbergiers een a/front aan en 't is of hij
u voor dronkaards en lieden, die op hun gedrag
niet letten, wilde doen doorgaan.
Zullen strafbaar wezen met eene geldboero
van 5 tot 25 Ir zegt Art. 5, de herbergiers mi
andere slijters, alsmede hunnegiangestoïden die,
in de uitoefening van hunnen handel, dronkon-
makendo dranken hebben verkocht aan klaar
blijkelijk bedronkeno personen.
Zoudt gij, herbergiers van Dixmude. dit artikel
afkeuren? Neen Gij zijt geene mannen om
drank te geven uan personen die klaariinge,
zienlinge dronke zijn. Dit artikel kan u niet deren!
Het raakt maar dezen, die geene treffelijke
>s