tgiu-:R:fe HET ARRONDISSEMENT. 'ZiST
ls'e Jaergang.
No 5.
Nu dat ons schoon Vaderland in twee
kampen verdeeld is dat wy niet anders
meer hebben dan conservatoirs en liberalen,
of beter katholieken en goddeloozen: meenen
wy onze lezers aengenaem te zyn met hun
te doen kennen en uit te leggen, waerin
hedendaegs liberael zyn bestaet.
Er zyn twee soorten van liberalen.
De eene bevat die mannen die met den
naem en ook met der daed liberael zyn; en
om klaerder te zeggen die mannen die
met onzen heiligen Godsdienst, en al wat
hem aengaet, spotten en zelfs hem willen
omverre werpen. Hel getal van deze is
klein, maer 't zyn de kopstukken.
De tweede soort bestaet uit menschen,
die, wy weten niet waerom, den naem van
liberael willen hebben zonder de daed; dat
is, die zeker nog willen met den Godsdienst
meedoen en voor goede katholyken ge
houden worden, maer niettemin ook wil
len liberael zyn.
In den tegenwoordigen staet van zaken
mag men deze laetste aenzien als kleine
verstanden, om geen harder woord te ge
bruiken, aengezien zy terzelfder tyd willen
zwart en wit zyn.
Wantof wel zy weten wat het is liberael
zyn, of zy en weten het niet.
Indien zy het weten, dan zyn het schyn-
heiligen, die het masker van den Godsdienst
aentrekken, om de goede en eenvouwdige
menschen te beter te bedriegen't zyn wol
ven in schapenvellen, die meer te vreezen
zyn, dan die liberalen, die regtuit zyn en
luidop zeggen wat zy willen. Het getal
DIEDERIK VAN ELZATS
SU 12)12 S(D!2!a BlbWftl&IDltltQl»
III.
van deze is ongelukkiglyk in onze streke
nog al groot, en men vindt er zelfs ten
platten lande; deze zyn de eerste werktuigen
van de kopstukken, en zoo veel te meer te
vreezen, om dat het valschaerds zyn.
Indien zy niet en weten wat liberael zyn
is, hoe kunnen zy toch zoo dwaes zyn, van
te willen liberael zyn, zonder te weten en
te onderzoeken wat het is? Deze mogen
vergeleken worden aen iemand die van
honger sterft om dat hy zich de moeite
niet wilt geven van zyne handen uit te ste
ken tot hel eten dat voor hem staet: aen
iemand die blind is omdat hy zyne oogen
niet wilt opendoen. Ditslachvan liberalen
bestaet meest uit menschen die uit intrest
liberael zyn, om dat zy van liberale mees
ters, liberale proprietarissen, liberale pra-
lieken, liberale administratien afhangen.
Dusdanige menschen laten zich geleiden,
zonder te zien waer naer toe, om dat zy
niet en weten en somtyds niet en willen
weten wat het eigentlyk is liberael zyn.
Wie zullen hun dit per naesten klaer
uit een doen.
ENGELAND EN INDIEN.
Alle oogen zyn gevestigd op de Indien.
Zoo haest men het nieuwsblad ontvangt
iedereen vraegt Wat nieuws over de
Indien? Men heeft belangen om te zien
eindigen de vreedheden die in dit onge
lukkig land over het menschdom worden
gepleegd. Doch men hoort te dikwils zeg
gen de Engelschen hebben het verdiend.
Aen ons staet het niet toe te doorgronden
de ondoordringbare oordeelen Gods; maer
het is stellig dat God de volkeren straft
naer mate van het kwaed dat zy hebben
bedreven. Ongelukkig Engeland! land af
geweken van den waren Godsdienst, u
aengekondigd door de doorluchtigste Evan
gelische zendelingen, die u den naem deden
geven van eiland der heiligen, God ver-
wagt u in genade! Na alle de omwentelin
gen door het engelsch staetsbestuer op byna
alle dedeelen van Europa aengestoken: na
den oorlog aengedaen aen God en aen zyne
Kerk, in den persoon van zyne heiligheid
den Paus, den Stadhouder van Christus op
de aerde na de vreedheden gepleegd over
de Indianen, na spotternyen van alle slach
den Godsdienst aengedaen in Engeland,
de Heer in zyne verbolgenheid heeft zyne
straffende roede uitgereikt op dit weder-
spannig land. Hy heeft het vernederd met
in den oorlog van de Krim leveropenbaren
hoe zwak zyne magt is in vergelykenis van
die der andere mogendheden. Nu de ruaet
van boosheid vervuld zyndestraft de
Heer en hy reikt zyne hand uit tol dit volk
dat, gelyk de Joden is geworden, ongeloovig
en tegenslrydig aen den Heer.
De laetste post van Calcutta heeft weinig
goede maren medegebragt uit het tooneel
van den opstand tegen Engelands magt.
Het engelsch staetsbestuer maekt nu en
dan eenige omstandigheden kenbaer, maer
deze bewyzen dat den opstand aengroeit
en dat men welhaest zal zeggen Engeland
heeft zyne asiatische bezittingen verloren,
welke het had bekomen door meer dan
twee honderd jaren list, bedrog en gewel-
denaryen van alle slach.
Engeland wordt weinig beklaegd in de
ongelukken die het overkomen. Wy wen-
GAZETTE VAN YPEREN
Dit blad verschynt den Zaterdag BEKENDMAKINGEN:
van iedere week. zeventien centiemen den drukregel
Prys van inschryving by jaer Brieven, Bekendmakingen en Geld
De Jaergang begint met den icn De bekendmakingen moeten den
September. GODSDIENST EN VADERLAND. Donderdag, toegezonden worden.
WAT VOOR MANNEN ONZE LIBERALEN ZYN.
Vervolg en einde.)
Des anderdagsal vroeg, stond de graef op, nam het ontbyt,
flat zyn huisbaes hem aenbood, ging de vrouw bezoeken, re
dekavelde met haer en met hare ouders die hy even goedaerdig
en deugazaeni vond, bezigtigde nog eens het kind, en vertrok,
na gezeid te hebben' dat hy zich sterk maekte in het hof van
den graef van Vlaenderen, te Yperen, eenen heer te zullen
vinden, die het jongstgeboren kind als peter over de vont
zoude houden, en de lieden te hebben doen beloven, dat zy
hem met den peter zouden afwachten, verzekerende den
donderdag, om elf ure des morgends, by hem terug te zullen
komen.
De dag en de nacht verliepenen de vastgestelde dag voor
den doop van het kind, de donderdag, verscheen. Boer de
Curte, die enkelyk uit welwillendheid beloofd had een peter
uit Yperen te zullen afwachten, en op het gezegde van den
schamelen gast, die hy geherbergd had, weinig staet maekte,
had zich by zyne familie van eenen peter en eene meter
voorzien, en met hen stond de vader de hoeve te verlaten,
om het kind ter kerk aen te bieden toen een luidruchtig ge-
blaes van waldhoornen zyne ooren kwam treffen. Men keek
langs alle kanten en zag inde verte op de heirbaen van Yperen
een talryken hoop ruiters, die in vollen draef toesnelden. Zy
waren rykelyk uitgedost en welhaest kon men de livrei van
den graef van Vlaenderen, Diederik van den Elzats ouder
scheiden, en zag men dat het een gedeelte van zyn bof was.
Toen de stoet ter hoogte van de hoeve gekomen was, stegen
al de ruiters, die wel vyftig in getal waren, van huuue paer-
den, blyvende alleenlyk dry allerprachtigst gekleede jonk
vrouwen op hare paerden zitten.
Een der ruiters, die eenen mantel op de schouders en eene
kroon op het hoofd droeg, naderde den vader van het kind,
die een voor hem zoo buitengewoon als onverdacht schouw
spel met verbaesde oogen al gapende bekeek. Diederik vroeg
hem of hy gereed was hem ter kerk te volgen. Ik heb
voegde hy er by, u beloofd u eenen heer van bet hof voor
peter te beschikken, en gy ziet dat ik myu woord houde.
Daerenboven breng ik u ook eene meter.
Hierdoor wees Diederik de gravin van Vlaenderen aen
zyne eerste gemalin, Zwanehilde of,ge!yk de meeste schry-
vers haer noemen Margretedochter van den graef Reinald
van Clermont en weduwe van den graef van Vlaenderen Karei
den Goeden, eene der dry jonkvrouven die op hare zadelen
waren blyven zitten. Deze vorstin, £en wie by zyne weder-
varigheid te Elverdingen had verhaeld, had den togt naer dit
dorp met hem willen afleggen en de begeerte geuit om het
boorlingje tot doopkind te bekomen, en dadelyk had haren
gemael haer verzoek toegestaen.
Alleenlyk alsdan mogt hoer de Curte in den peter van
zynen jongsten zoon, den schamelen, wien hy zyn bed mede
gedeeld en om Gods wil gespyzigd hal, en in dien onbekenden
vreemdeling, den graef van Vlaenleren, zynen souverein,
herkennen. Hy viel voor de voeten vtn den vorst, wien hy al
weenende de knien kuste. Diederik verhaestte zich den boer
op te riglen en zeide hem het kind tc dragen by deszelfs moe
der, opdat zy, nadat hy haer zouJe gezeid hebben welke
persoonaedje het over de vont ging houdenhet haren moe-
derlyken zegen zoude geven.
De boer deed wat de graef hem gebood vervolgens nam
deze het kind, zette het voor hem oj: zyn rypaerd, en de luis-
terrykeu stoet begaf zich traegzaen naer de kerk, waer de
pastoor van bet dorpdie sedert m?er als eene uer boer de
Curie en zyn kind afwachtte en dierover niets minder dan
wel tevrede was, eene overgroote verwondering liet blyken
welke eene groote menigte zyuer pirochianendie den gra-
velyken trein in de kerk gevolgd waren, met hem deelden.
Na de plegtigheid des doopskwam de graef wederom aeu
de hoeve van den boerwaer by voor erne tweede mael bin
nentrad, doch nu met de gravin, en beide staplen in de
kamer der moeder, aeu wie zy het kind wedergaven, opdat
zy het tot den ouderdom van achttien raaenden zouden op
voeden. Na verloop van dien tyd zou het kiiid haer door des-
zelfs doorluchtige peter en meter afgehaeld en verders ten
hove opgebragt worden.
Wat graef Diederik beloofd had, werd volbragt. Hy deed
zelfs meer. Hy deed op uitgebreide akkers, welke by te El-
verdingen bezateene groote hofstede bouwen, en schonk dit
goed aen den deugdryken boer in vollen eigendom, hem de
noodige geldmiddelen verschaffende, om dit land naer be-
hooren te kunnen bebouwen. Zyn doopkind, waeraen hy den
voornaem van Diederik had gegevenkreeg eene adelyke
opvoeding, werd onder's gravens stalmeesters geplaetst, eu.
werd later door den graef van Vlaenderen Philip van den
Elzats, wien hy naer het Heilig Land gevolgd hadop het
slagveld van Ascalonwaer hy eene heldhaftige dapperheid
bad doen blyken, tot ridder geslagen.
Deze Diederik de Curte, die zoon zoo gelukkiglyk ter we
reld gekomen op bet oogenblik dat zyn vader opzigtelyk een
onbekenden armen vreemdeling, de geheiligde wetten der
gastvryheid onderhield, huwde met de dochter van den beer
van Boesinge, en van daer is het edel en ridderlyk geslacht
van de Curte afgestamd, dat dikwyls hooge ambten van het
land bekleed heeft en iu de zeventiende eeuw uitgestorven is.
De belooning van den armen boer van Elverdingen, was de
eenigste straf, welke graef Diederik degene der ingezetenen
van dat dorp die hem slaping en brood geweigerd hadden
oplegde, en men kan wel denken dat dezelve voor hunne ny~
dige harten, die in het geluk van linnnen evenmensch hun
eigen ram^poed zagen, tamelyk hard valleu moest.