Gazette van Yperen.
klooster stelde dienafgevallenen pater in gram
schap, omdat liet hem gedurig zyne schande
lijke geloofsverzaking verweet; en om de kna
ging zyner consciëntie uit te dooven, en zijne
schande te dekken, besloot hy al de kloosters te
doen verdwynen Om in zyne helsche onder
neming te gelukken, wilde hy den katholyken
Godsdienst in de modder versmachten; hy
bragt geheel Duitschland in omwenteling,
dompelde het in de schrikkelyksle wanorde en
verwoestte het te vuer en te zweerde. Ziet daer
de werken van den apostel der prolestanlsehe
religie
Weg met de kloosters! riep de dief en
verrader Marnix, toen hy, aen het hoofd zyner
rooversbende, Vlaenderen doorliep, de kloos-,
ters plunderende, de kerken omver werpende,
en priesters, paters en nonnen vermoordende.
Weg met de kloosters! riep de eerlooze
Voltaire, die stervende zyne eigen vuiligheid
opat; en dit roepen nog zyne aenhangers.
Weg met de kloosters! riepen de Jacobyns
in die tijden van schrik, waervan de ouderlingen
nog welen te spreken, als zy God uit onze
kerken joegen, om de ontuchtige godin de Rede.
een slecht vrouwspersoon, op de autaren te
plaetsen.
Weg met de kloosters! riepen de moorde-
nacrs van 1793, die het edelste bloed van
Frankryk op de schavotten deden stroomen.
Weg met de kloosters! Zie daer de oor-
logsschreeuw der francmaconsliberalen
revolutionnairen en andere slechte mannen,
die maer door hunnen haet tegen den katholy-
ken Godsdienst vereenigd zyn.
Weg met de kloosters! roepen alle slechte
en goddelooze gazettenen hun getal is groot
in ons katholyk land!
Weg metde kloosters! riepen de laf her tig e
troebelmakers van Jernmapes als zy de school
der Broeders plunderdende meubels ver
brandden, het beeld van onze Lieve Vrouwe
verminkten, de priestersgewaden en de heilige
vaten onteerden en den oversten der broeders
in de vlammen trokken.
Weg met de kloosters! roepen de rond-
loopers der kiezingen om de liberalen te doen
zegepralen.... en nogtans de vryheid van
vereeniging slaet, in alle letters, inde Grond
wet geschreven.
Niemand kan het loochenen de katholyke
Godsdienst wordt nu met meerdere woede dan
ooit vervolg. Liberalen, democraten francma
cons, de uitgever der werken van Marnix,
onder de bescherming van den gepatenteerden
leugenaer Verhaegen van Brussel, het hoofd
der francmacons van ons land, enz, enz, heb
ben den ondergang van den katholyken Gods
dienst gezworen. Want de Godsdienst het
meeste, misschien het eenige beletsel zynde
tegen eene omwenteling, is het geheel natuer-
lijk dat al de revolutiemakers legen hem met
eenen diepen haet bezield zijn. Zy vreezen
weinig de wetten, maer zy beven voor het
Kruis omdat zy zyne magt kennen. Maer
dat de vijanden der Kerk en van onze grondwet
op hunne hoede zyn, en bezonderlyk, dat zy
zich wel wachten van de hand aen eenen
opstand te leenen want die schreeuwWeg
met de kloosters! dien zy nu met zoo veel
vermaek hooren en laten hooren, zou wel eens
in hunne ooren kunnen klinken als de dood
klok van het koningdom en van onze
grondwet; en dan zouden zy over hun eigen
werk, maer te laet, verwonderd staen en
medegesleept worden in den val welken zy aen
anderen bereid hebben. Het volkopgehitst door
liet gedurig schreeuwen en lieren tegen de
kloosters, zou ze eindelylc verwoesten; maer....
er de rykdommen niet vindende ivaervan het
zoo dikwyls heeft hooren spreken, zou het wel
weten waer ze gaen zoeken, en alzoo door
Gods reglveerdige wraek zouden zy gebeten
worden van den hond zelf, dien zy tegen
anderen hadden opgehitst!
Van nu af zal men de landsgemeenten
zien doorkruist worden door liberale kie
zers jagthonden, die door hunnen iever en
geweld moeten hier of daer een plaetsje
verdienen.
Zy zullen weten de buitenkiezers te
vleijen, leugens op te vesten, benauwd te
maken, en om ze nog beter te bedriegen,
te trakteren, eéne handgreep, en durfden
ze het doen, zelfs een totje te geven.
Eh! wel die verraders, die judassen,
weet gy wel buitenlieden, wat ze van u
peizen, en niet alleen peizen maer ook
durven zeggen?
Gat gy, gy die treffelyke mannen, regt-
zinne en rondborstige Belgen zyt, gy die
nog uw gezond versland hebt omdat gy
godsdienst en goede zeden behouden hebt,
zy zeggen, dat gy,
Zoo spotten zy met u, terwyl zy u komen
vleijen om uwe stem te krygen! zoo spot
ten zy met uwe godsdienstige gevoelens,
die godeloozen, terwyl zy uwe stem komen
vragen voor de francmagons!
En wanneer zy u verlaten hebben, dan
komen zy 't huis in hunne vergaderingen,
waer zy boffen over hun bedrog en om ter
meest uilroepen
Maer, lieve vrienden, hoort er niet naer;
laet ze maer klappen; en wanneer de dag
zal gekomen zyn, dan zal het uwe toer zyn
van ze voor goed vast te hebben, met ze te
laten gaen schuiffelen en te doen wat gy
weet dat er u te doene slaet.
'T is niet genoeg dat de francmagons en
hunne broers de liberalen, met u den spot
houden wanneer zy zeggen dat gy
Hoort hoe zy met u handelen.
Weet gy dat er in Belgie dry millioenen,
dat er maer een miljoen honderd duizend
sleêlingen zyn? Zoodan meer dan dry tegen
één!
Welnu! de francmacons roetende dat de
buitenlieden die verre de groole meerderheid
van ons land uitmakenzoo niet bedorven van
geest en van liertezyndeals velesteèlingen, voor
hun niet zouden stemmen, hebben getracht
alle middels uit te zoeken om het getal der
stemmers van stad te vermeerderen en aldus
de stemmen der buitenlieden tegen te wegen.
Daerom hebben zy de patenten doen in reke
ning komen voor het slemregl; en aldus zyn
al de steêwinkeliers, herbergiers en bazen
stemmers geivorden.
"T is nog niet genoeg.
Zy vreezen nog dat de builenltiezers de
meerderheid zouden hebben en daerom stellen
zy de kiezing nu vast op den 10 December, in
hoop dat de regen, de sneeuiv de buitenlieden
zou beletten naer stad te komen.
HolabuilenkiezersZy kennen u niet
Gy vreest noch regennoch sneeuwnoch
slechte wegenzy oordeelen van u volgens liun
zeiven, die Heertjes. Zy zouden door de stralen
niet gaen zonder Caoutchoucs schoenen, die
kivasljes! die willen van den baes spelen
in ons land!
Komt kiezers van buiten en toont eens dat
gy mannen zyt!
De katholyken vragen dat gy zoude mogen
gaen stemmen op uw kanion, of zelfs op uw
gemeente, om u zooveel moeite te sparen.
Maer de liberalen ivillen dat niet, om dat zy
peizen, met u de stemming moeijelyk te ma
ken, u er van af te houden, en alzoo alleen
meester te konnen zyn. Zelfs zy durven
zeggen, dat wanneer zy voor zeker de overhand
zullen hebben, gy nooit geen regt van stemmen
meer hebben zult;
Maer wagt een beetje!
Buitenkiezerskloekmoedig aen! wy zullen
die mannetjes een leske spellenen zy zullen
er gestaen hebbenNiet ivaer beste vrienden
DE KASSEISTEENEN VAN MEI 1857.
De liberale conscientien knagen won-
derlyk; men wyt hun toe de geworpene
kasseisteenen door het grouw van mei 11.
Die steenen liggen zoodanig op de magen
der liberalen dat het hun onmogelyk is die
te teeren. De geuzen der zestiende eeuw
droegen lotkenteeken een houten schotel
ken. Men verzekert, dat onze muitmakers,
die van alle kanten naer Brussel toevloeijen,
om plaetsen en belooningen te bekomen,
geen schotelken dragenom dat men zou
zeggen dat zy aen het schotelken willen
zitten; maer zy dragen in de hand eenen
kasseisteen. Dit zinnebeeld van moed en
van opstand tegen bedaerde burgers en te
gen de wettelykheidis eene recomman
datie om plaetskens te bekomen. Hoe
veel steenen hebt gy geworpen tegen de
paters? Tien. Gy wordt ont
vanger. Hoe veel legen de nonne-
kens die de ouderlingen en de weezen be
zorgen? Zes. Een plaetsken
verwagt u by eene groote administratie.
Hoe veel kasseijen hebt gy doen
vliegen door de ruiten van M. Coomans?
Vier. Bravo! gyzyt conducteur
van bruggen en wegengy kent wat het is
van kasseijen te leggen.
A propos van M. Coomans, de uitgever
van de Emancipation,die heer kondigt aen,
dat hy eene collectie kasseisteenen staen
heeft op zyne schouw. Hy heeft deze steen-
jes tot opschrift gegeven Gejond in mei
1857, door het nieuw politiek, dwars door
myne vensters. Hy zou die rare stuks voor
niets ter wereld kwyt spelen, als zynde een
betuig van de achting der liberalen voor
de vryheid der pers, des eigendoms en
voor de regten door de Grondwet gewaer-
borgd.
Wat zyt gy beschaemd, Mynheeren de
liberalen, de magt verkregen te hebben
door het werpen van kasseijenTusschen
u en ons, is er een kasseisteen dien wy
zullen laten liggen, tot uwe schandvlek.
Gy zult u willen verschoonen en de schuld
PLOEGS ZYT DIE GOD AENBIDTÜ
DIE DOMME boeren! WY HEBBEN ZE VASï!
BUITENKIEZERSHOORT!
PLOEGS ZYT DIE GOD AENBIDT
VYF HONDERD DUIZEND BUITENLIEDEN ZYN, en