KiezersPast op!!
Gazette van Yperen.
voor dekiezing, rondgaen,geboden hebben
van aen iederen kiezer te zeggen, dat zy
Donderdag toekomende 't Yper in zulke
of zulke herberg moeten zyn vóór de eer
der kiezing, en dat M. de burgemeester
hun alsdan zal spreken. Hun een
briefje geven, en hel gene zy reeds hebben
hun afnemen!
Buitenkiezers! er is look in den meersch!
Past op!
Builenkiezers! gy regtzinnige menschen,
zoude gy u alzoo laten by den neus gelei
den!! Nooit vrienden, nooit!
De scharen zyn opgeslegen!
De schaerslypers kunnen niet genoeg
slypen!
Én waerom dat?
Ieder liberale jagthond zal op den dag
der kiezing, in zyne met handschoen bedekte
pootjes, een schaertje dragen!
Zy zullen u uw briefje vragen! Zyt gy
zoo goed het hen te toonen... Schrrripü
een naem zal er van afgesneden zyn.
Erinnert u de liberale kuipery van over
tien jaren!! en zwicht er u van!!
Komt er een van die liberale jagthonden
rond u draeijen, weet wat er u te doen
staetgaet uwen weg voort, laet ze loopen;
zy zullen met hunnen steert in hun g... en
hunne ooren plat, van schaemte weg
sluipen.
DE PBIESTERS IN DE KERK.
Sedert lang zingen de liberalen op alle
toonen De Priesters in de kerk! Het liedje
is niet nieuw, het is zoo oud als het libe-
raiismus.
Doch deliberalegazetten zingen en schui
felen nu nog meer De priesters in de kerk!
Sedert dat onze eerbiedweerdige Bisschop
pen hunne herderlyke brieven uitgegeven
hebben, om degeloovigen aen te wakkeren,
om hunne kiezerspligt te kwyten op iOcn
december aenstaende, en om tot God vurige
gebeden te storten, op dat het Hem believe
godsdienstigeenvaderlandminnende volks
vertegenwoordigers uit de kiezingen te
doen opryzen.
Wy zyn meer als iemand ons Vaderland
toegenegen; onze aenkleving aen de kerk
en aen hare hoofden is genoeg bekend om
dat wy zouden mogen ontslegen worden
van onze geloofsbelydenis nog eens te doen:
wy hebben op onsvaendel geschreven Gods
dienst en Vaderland! Het is ons eene pligt
en een regt; kloek te verdedigen heigene
wy op aerde meest beminnen.
Onzevyanden schryven altyd aen dwael-
geest en aen dweepery toe hetgene wy voor
ons eischen als een regt en indien wy hun
zeggen dat de Priester in de kerk en buiten
de kerk byzondereregten uitoefenen moet,
aenstonds://aro/hoorenwy uit het liberael
legersveld roepen. Nu wy willen geene
regters zyn in onze eigene zaek; wy nemen
eenige regels over'uit een werk onlangs
uitgegeven door M. De Potter, wiens naem
in België genoeg gekend is op dat wy er
zouden van spreken, maer wiens gods-,
dienstige stelsels en gevoelens veel van de
onze verschillen, vermits M. De Potter,
openllyk belydt dat hy niet meer gelooft
en dat hy verre is van den kalholyken
godsdienst uit te oefenen. Luisteren wy
dan alle katholyken en liberalen naer hei-
gene, De Polter apn ons allen schryft en
dat een ieder dan oordeele of hy gelyk of
ongelyk heeft.
Moet de priester zich alleen bezig hou-
denmendendienstder autaren? Vraegt
Mr De Potter, en hy antwoordt Onbe-
dachte katholyken, met de regt of onregt-
zinnige vry-peizers houden staen van ja.
Wat is 'er waer in die bevestiging? Mis-
schien dit, dat de Priester in zekere
omstandigheden voorzigtig zou handelen
met zich enkelyk met de kerkzaken bezig
te houden (i). Maer willen en houden
staen dat de priester geen regt hebbe van
in alle omstandigheden tusschen te ko-
men, en zelfs tusschen te komen op de
wyze die hem de beste schynt, die hem
bevalt, dit is de eerste grondbeginsels
der vryheid van peizen vergeten; 't is
met den voet treden de vryheid van pei-
zen,de vryheid van zyn gedacht teuitten,
de vryheyd van vergadering en die des
godsdiensls.
Wie heeft er meest belangen om den
godsdienst te bewaren, en om zynen in-
vloed en zyne weerdigheid te behouden?
De priester.Wie is de behoorige reg-
ter om te oordeelen over de middels die
de priester moet gebruiken om zyne in-
ziglen te voltrekken? Zonder twylfel de
priesteren de priester alléén. En gy, vry-
peizers, philosophen, welkers leeringen
geheel en gansch tegenstrydig zyn aen
die der katholyke priesters, die gy tracht
om verre te werpen, het zou gy zyn die
zoo veel zorg en belangen zoudet stellen
om den katholyken godsdienst in zynen
eersten luister te behouden en dit onder
voorwendsel dat de priester zynen voor-
rang houde opdat uw eigene gezag nooit
zou dit des priesters overtreffen, op dat
»uwe twyfïelingen nooit de plaels zouden
nemen boven de gedachten van gehoor-
zaemheid en van geloof!! Dit kan niet
zyn en is niet. Hetgene inderdaed bestaet,
hel is dat gy den oorlog voert tegen het
kristendom; wy doen eene daed kennen,
wy laken die nietmaer gy doet slegt
den oorlog. Gydoetuwe vraek uilbersten
tegen de priesters; wy oordeelen u hier
openllyk: want waer een godsdienst is,
zyn er priesters, en indien de godsdienst
vry is, de priesters zyn het gelykelyk;
en, indiende priesters vry zyn, het is de
godsdienst dien gy moet aenranden, la-
lende aen de priesters de zorg van hem
te verdedigen tegen u. Het is de onder-
je gang uwer tegenstrevers niet dien gy
bereidt; het is de uwe; gy verslytras-
selyken gy zult ten onderen gaen eerder
dan uwe vyanden, die bestaen door uwe
onvoorzigtige aenrandingen en die zich
behouden door het uitzinnig geweld dat
gy doet om hun omverre te werpen.
Wat dunkt u liberalen van Mr De Pot
ter 's redekavelingen? Zonder twylfel gy
zult uitroepen dat zyn hoofd verward is.
Het is zoo verward niet, als dit van velen
uwer party, die door baetzuchtigheid en
dikwils door goddeloosheid gedreven zyn-
de, geen gezonde reden meer bezitten.
M. De Potter handelende over het libe
rael gezegde dat de Pastors de kiezingen
bewerken, antwoordt dat de pastors zoo
wel als de andere burgers dit regt bezitten,
dat zy aen het staetsbestuer den lol betalen
en vervolgens als schatpligtigen ook kies-
geregtigen moeten aenzien worden. Hy
voegt er by
Wat geschiedt er in het tegen overge-
stelde? Dat aen de pastors zullen opvolgen
de grondeigenaers, de advocaten, de
zaekwaernemers, in een woord al de
geldmannen, die anders denken als de
pastors, ma^r die wonderlyk op hun
gemak niet zouden zyn, indien zy moes-
ten bewyzen dal zy zedelyker en recht-
o veerdiglyker denken dan de pastors.
Indien gy beweert, liberale heeren, dat
de pastors niets te doen of tejverrigten heb
ben ten zy in hunne kerken, dan hebt gy
ook niets anders te doen, dan u te houden
in uwe huizen; dan moet gyuwederhouden
yan onnoozelen praet te gaen vertellen in
LIBERALE LEUGENS.
De acht en dertig leugenaers van het liberael
manifest zeggen dal de muiters van mei te
Antwerpen en te Brussel maer voor 100 franken
ruiten hebben gebroken. fVaerom dan zyn er
voor die honderd ruiten te breken honderd drie
en dertig liberale muilmakers door de regl-
banken veroordeeld?
Mynheeren de liberalen vertellen aen de
boeren in de herbergen dat zy, in dit en dit
gemeente, de aerdewegen gaen met kasseyen
doen leggen, wanneer zy de overhand hebben
in de kiezingen. Dat vertelt men onder anderen
ie Elverdinghe. Het is eene groote liberale
leugen om de menschen te paeijcn. Indien de
liberale kasseileggers van Brussët eh van
Antwerpen de straten onlbloolen vctn kasseyen
om die te leggen ten platte lande, wat zullen
dan de mannen van de civilisatie zeggen?
De liberalen beloven eenplaelsken aen dien of
dienen ondcrwyzer, aen dien of dienen school-
kyker, en als de kiezing voorby is, het is fiasco
Wederom een liberale leugen.
De liberalen salneeren nu al wat zy te gemoet
komen: groot en klein, paletot en blauwen
houcheron; en wanneer de kiezing voorby is,
zy dragen den kop op eene pin. Hel is eene
liberale beleefdheid, maer ook een leugen van
welgemanierdheid.
De liberalen, anders ge zeid de 38 leugenaers
zeggen in hun manifest dat het M. Jules Malou
is die de discussie gevraegd heeft over de wet
van weldadigheid. Hel is eene groote liberale
leugen.
De acht en dertig liberale leugenaers zeggen
dat de Belgen die toebehooren aen de gema
tigde party vol schrik zyn. Het is eene aerts-
leugen van de aerlsleugenaers.
Eene liberale gazette van Gent vertelt aen
hare lezers dal, ter gelegenheid van denjubilè,
vele pastoors en priesters van hel bisdom van
Gent uitvallen doen tegen de slechte gazetten
als zyn de Observateur; de Précurseur, de Iudé-
pendance, het Journal de Gand, de Écho des
Flandres en de Broedermin; als ook dat de
absolutie geweigerd wordt aen de lezers dier
gazetten. Dit moet eene afgryzelyke liberale
leugen zyn, vermits de fubile door Z. H. den
Paus toegeslaenvoor het aenstaende jaer
i858, nog in het bisdom van Gent niet is afge
kondigd en vervolgens nog in voege niet is.
(i) Om dit te doen, ou/.e geeslelyke vrylieden zoudeu moe
ten buiten den stryd gesteld worden en heden zyn zy het
voorwerp van den stryd.
[Aanmerk des schii/vers.)