Gazette van Yperen. de herbergen tegen de priesters en tegen eerlyke menschen; dan moet gy u weder- houden van buiten uwe francma^ons lo- gien, buiten uwe liberale clubsen, de pro- pagande tegen den godsdienst en tegen zyne oversten te verspreiden. Hoort eens, Mynheeren de liberalen, wilt gv dat wy zwygen? Laet onze religie gerust; indien gy plaetsen of ambten van den Staet bekleedt, oefent die met regt- veerdigheid en onafhangelykheid uit. Dat defrancma^ons in hunne logien eten, drin ken, en zot zyn, dat maekt hunne rekening uit; de onze, zal door ons gemaekt worden voor ons eigen. Laet den priester gerust in de kerk en builen de kerk hy heeft meer versland alsgy, als het op het kwyten zyn er pligten aenkomt; en gy weet beter dan iemand dat de priesters uwe vyanden niet zyn, maer wel uwe vrienden en dat gy wel eens zult blyde zyn, dat een van die priesters, door u zoo zwart gemaekt, u zal mogen troosten en byslaen op het oogen- blik dat uwe liberale makkers u zullen verlaten. Meermaels hebben wy gesproken van de liberalen en van hunne werken. Wilt gy lezers! een onfaelbaer middel hebben om ditslach vanvolksje te kennen? Bemerkt hunne werken en gy zult aenstonds weten of gy met dusdanige te doen hebt. Hoort gv in openbare plaetsen, het zy in herbergen of elders, eenen gast die ram melt tegen de geestelykheid? Is het niet een liberael? Het woord papen, dat hy geleerd heeft aen de afstammelingen der geuzen, welke met Marnix in de 16e eeuw de kerken en kasteelen plunderden, is het niet aen zyne tong gegroeid? Getrouwd of ongehuwd weet hy van niets anders te spreken als van vuile, oneer bare zaken? Eerlyke dochters en vrouwen verleiden is het voor hem als een ambacht? Drinken en schinken is het zyn dagelyks werk?Daeraen ken tgy zeker eenen liberael? Kent gy eene herbergrat, die geen ander gevoelen heeft dan grooten dorst en geene andere geleerdheid dan deze welke hy in vuile romans en in francmayons gazelten heeft opgeraept? is dit niet een liberael? Als er een bal populaire wordt ingerigt om het volk te beschaven op zyn liberaels, wie stelt er zich aen het hoofd van het vuilepotterije spel? zyn het niet liberalen? Alsgy een hooveerdig kóólkop de straten ziet doorkruissen en niemand groeten noch priester, noch oversten, noch ouderling, is het niet een liberael? Als gy hoort spreken van eenen jonge ling die nergens toe goed is ten zy om keitjes te tellen en zyn ouders oortjes te verteeren, en die zich ei.ndelyk soldaet steekt, is het niet een liberael? Spreekt men van iemand die zyn g.. vol schulden zit, die liegt en bedriegt, is het niet een liberael? of zyne slegte handelwys leidtzy hemtothet kampderliberalen niet? Liberael zyn, is dan goddeloos en zede loos zyn, alles dat eerbiedweerdig is mis achten en leven gelyk den compagnon van Sint Anlonius. SOG EEN LEUGENZAK. Waerachtig indien het nog zoo wat blyft voortduren, de winkeliers zullen zakke papier genoeg hebben om een geheele maend hunne ka lanten te bestellen. Ms Alphonse Bögaert, van Brugge, drukker van eene slechte liberale gazette, die door de liberalen is ver oordeeld geweest om dat hy valsch- heden gedrukt had tegen eerlyke menschen, Mons Alphonse Bogaert die eene somme geld des tyds, in leening ontvangen heeft van de wel dadigheid van Yperen, door het toe doen van M. Ernest Merghelynck, die zelve Alphonse Bogaert komt een boeksje te drukken met titelKie zing van ion december 1857. M. Alph. Bogaert, of een andere schryvelaer, begint met de Bisschop pen van Brugge en van Gent smaed- woorden naer het hoofd te werpen, omdat deze twee kerkvoogden de geloovigen hebben gewaerschouwd tegen valsche leeringen door de libe ralen verspreid. Zullen dan de bis schoppen de permissie moeten gaen vragen aen M. Bogaert om te mogen spreken of schryven tot hunne on- derhoorigen? Van de bisschoppen valt M. Al phonse Bogaert op de priesters; dat moeste zynzöö zyn de hoofden, zoo zyn de lidmaten Nu dan, het is geen nieuwshet is oude liberale praet, dat de priesters hebzuchtig zyn, dat zy jaerlyks een pensioen ontvangen van den staet (om dat de staet eertyds het goed der geestelykheid heeft afgenomen)dat de priesters rykdommen vergaderen, (hetgene M. Alph. Bogaert moet be- toonen, want die wat voorhoudt moet er de bewyzen van hebben.) Na vele schoonheden geschreven te hebben ten adres.se der priesters, de schryvelaer valt op de kloosters, die, volgens hem, gingep bevoordeeligd worden door de wet op de weldadig heid, die de schry ver, gelyk alle libe ralen, de klooster-wet noemt. Men moet tog liegen als een liberael om dusdanige dingen voor den dag te brengen. In geheel de wet op de weldadigheid staet er niet eenen keer klooster; er wordt in geheel de wet niet gehandeld noch van kloosters, noch van paters of nonnen, maer wel van arme menschen te helpen. Er zyn in België zegt de schryve laer 14,ooo paters. Indien hy van klooster tot klooster gegaen is weten wy niet; maer wat wy weten is dat hetgene hy zegt valsch is. Waer zou den al die paters wonen. Wy denken dat M. Alph. Bogaert en Ce voor ca- pucynen nemen al de gebaerde libe ralen, of wel dat er een pa ter in zynen kóólkop zit. Van de bisschoppen, priesters, pa ters en nonnen loop Mons Bogaert tot de kamer der volksvertegenwoor digers en daer spuwt hy zyn fenyn uit tegen MM. Malou, Dechamps, De Theux en geheel de bewarende party. Hy werpt hun smaedwoorden naer het hoofdwyt hun de wanorders van mei toe. De mui teryen zyn het werk der katholyken zegt hy't zyn de katholyken die de oorzaek zyn dat men de broeders van Jemmape levende heeft willen bradendat men de ruiten der kloosters met kassei- steenen heeft ingesmeten Dit alles is zoo waer als een liberale leugen. Mons Bogaert zegt, dat de katho lyken briesschen. Hola! maer zy luisteren, de armen op de borst, naer het onnoozel praten der liberalen en zy steken de schouders op van tnede- lyden. De bewarende party houdt staen zegt Alphons dat de liberalen in de staetscholen een geuzen onderwys geven. Ja, wy zeggen het en gy zegt zelve dat de priesters aldaer de kristelyke leering niet mogen onder- wyzen; is 't niet waer? Dat de liberale oproermakers zyn. Wel jagy zyt oproermakers; wat hebt gy ge iaën in mei, wat heeft uwe party, M. Rogier aen het hoofd, gedaen, op 1 on november, in de ope ning der kamers? De grondwet ge scheurd, is 't niet waer Na smaedwoorden geworpen te hebben tegen alles dat eerbiedig is in ons land, dan gaet de schryvelaer over tot het loftuiten van M. Frère. Deze heer Frère is een der uitste- kenste verstanden van ons landom dat hy altoos en in alle gelegenheden met den grootsten moed de geeste lykheid bestreden heeft! Bravo, Mons Bogaert, Bravo! wy weten nu wat 'er te doen staet om eene groote man te worden. De geestelykheid, de die- naers van God beledigen! Het zyn de priesters, zegt verder de schryve laer, die de beschaefdheid willen doen achteruitgaen tot de oude tyden van duisternis en van dwinglandy. Zoo dan, de Priesters staen de dwinglandy te vooren; zy zyn ver volgens dwinglanden. Wel Alphonse Bogaert, gy die veroordeeld wierd tot eenige duizende franken schade en interest te betalen om dat gy eenen ZEKERE MIDDELS OM EENEN LIBERAEL TE KENNEN.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1857 | | pagina 3