Gazette van Yperen.
de herbergen tegen de priesters en tegen
eerlyke menschen; dan moet gy u weder-
houden van buiten uwe francma^ons lo-
gien, buiten uwe liberale clubsen, de pro-
pagande tegen den godsdienst en tegen
zyne oversten te verspreiden.
Hoort eens, Mynheeren de liberalen,
wilt gv dat wy zwygen? Laet onze religie
gerust; indien gy plaetsen of ambten van
den Staet bekleedt, oefent die met regt-
veerdigheid en onafhangelykheid uit. Dat
defrancma^ons in hunne logien eten, drin
ken, en zot zyn, dat maekt hunne rekening
uit; de onze, zal door ons gemaekt worden
voor ons eigen. Laet den priester gerust
in de kerk en builen de kerk hy heeft
meer versland alsgy, als het op het kwyten
zyn er pligten aenkomt; en gy weet beter
dan iemand dat de priesters uwe vyanden
niet zyn, maer wel uwe vrienden en dat
gy wel eens zult blyde zyn, dat een van die
priesters, door u zoo zwart gemaekt, u zal
mogen troosten en byslaen op het oogen-
blik dat uwe liberale makkers u zullen
verlaten.
Meermaels hebben wy gesproken van de
liberalen en van hunne werken. Wilt gy
lezers! een onfaelbaer middel hebben om
ditslach vanvolksje te kennen? Bemerkt
hunne werken en gy zult aenstonds weten
of gy met dusdanige te doen hebt.
Hoort gv in openbare plaetsen, het zy in
herbergen of elders, eenen gast die ram
melt tegen de geestelykheid?
Is het niet een liberael?
Het woord papen, dat hy geleerd heeft
aen de afstammelingen der geuzen, welke
met Marnix in de 16e eeuw de kerken en
kasteelen plunderden, is het niet aen zyne
tong gegroeid?
Getrouwd of ongehuwd weet hy van
niets anders te spreken als van vuile, oneer
bare zaken? Eerlyke dochters en vrouwen
verleiden is het voor hem als een ambacht?
Drinken en schinken is het zyn dagelyks
werk?Daeraen ken tgy zeker eenen liberael?
Kent gy eene herbergrat, die geen ander
gevoelen heeft dan grooten dorst en geene
andere geleerdheid dan deze welke hy in
vuile romans en in francmayons gazelten
heeft opgeraept? is dit niet een liberael?
Als er een bal populaire wordt ingerigt
om het volk te beschaven op zyn liberaels,
wie stelt er zich aen het hoofd van het
vuilepotterije spel? zyn het niet liberalen?
Alsgy een hooveerdig kóólkop de straten
ziet doorkruissen en niemand groeten noch
priester, noch oversten, noch ouderling, is
het niet een liberael?
Als gy hoort spreken van eenen jonge
ling die nergens toe goed is ten zy om
keitjes te tellen en zyn ouders oortjes te
verteeren, en die zich ei.ndelyk soldaet
steekt, is het niet een liberael?
Spreekt men van iemand die zyn g.. vol
schulden zit, die liegt en bedriegt, is het
niet een liberael? of zyne slegte handelwys
leidtzy hemtothet kampderliberalen niet?
Liberael zyn, is dan goddeloos en zede
loos zyn, alles dat eerbiedweerdig is mis
achten en leven gelyk den compagnon van
Sint Anlonius.
SOG EEN LEUGENZAK.
Waerachtig indien het nog zoo
wat blyft voortduren, de winkeliers
zullen zakke papier genoeg hebben
om een geheele maend hunne ka
lanten te bestellen.
Ms Alphonse Bögaert, van Brugge,
drukker van eene slechte liberale
gazette, die door de liberalen is ver
oordeeld geweest om dat hy valsch-
heden gedrukt had tegen eerlyke
menschen, Mons Alphonse Bogaert
die eene somme geld des tyds, in
leening ontvangen heeft van de wel
dadigheid van Yperen, door het toe
doen van M. Ernest Merghelynck,
die zelve Alphonse Bogaert komt een
boeksje te drukken met titelKie
zing van ion december 1857.
M. Alph. Bogaert, of een andere
schryvelaer, begint met de Bisschop
pen van Brugge en van Gent smaed-
woorden naer het hoofd te werpen,
omdat deze twee kerkvoogden de
geloovigen hebben gewaerschouwd
tegen valsche leeringen door de libe
ralen verspreid. Zullen dan de bis
schoppen de permissie moeten gaen
vragen aen M. Bogaert om te mogen
spreken of schryven tot hunne on-
derhoorigen?
Van de bisschoppen valt M. Al
phonse Bogaert op de priesters; dat
moeste zynzöö zyn de hoofden, zoo
zyn de lidmaten
Nu dan, het is geen nieuwshet is
oude liberale praet, dat de priesters
hebzuchtig zyn, dat zy jaerlyks een
pensioen ontvangen van den staet
(om dat de staet eertyds het goed der
geestelykheid heeft afgenomen)dat
de priesters rykdommen vergaderen,
(hetgene M. Alph. Bogaert moet be-
toonen, want die wat voorhoudt
moet er de bewyzen van hebben.)
Na vele schoonheden geschreven te
hebben ten adres.se der priesters, de
schryvelaer valt op de kloosters, die,
volgens hem, gingep bevoordeeligd
worden door de wet op de weldadig
heid, die de schry ver, gelyk alle libe
ralen, de klooster-wet noemt.
Men moet tog liegen als een liberael
om dusdanige dingen voor den dag
te brengen. In geheel de wet op de
weldadigheid staet er niet eenen keer
klooster; er wordt in geheel de wet
niet gehandeld noch van kloosters,
noch van paters of nonnen, maer
wel van arme menschen te helpen.
Er zyn in België zegt de schryve
laer 14,ooo paters. Indien hy van
klooster tot klooster gegaen is weten
wy niet; maer wat wy weten is dat
hetgene hy zegt valsch is. Waer zou
den al die paters wonen. Wy denken
dat M. Alph. Bogaert en Ce voor ca-
pucynen nemen al de gebaerde libe
ralen, of wel dat er een pa ter in zynen
kóólkop zit.
Van de bisschoppen, priesters, pa
ters en nonnen loop Mons Bogaert
tot de kamer der volksvertegenwoor
digers en daer spuwt hy zyn fenyn
uit tegen MM. Malou, Dechamps, De
Theux en geheel de bewarende party.
Hy werpt hun smaedwoorden naer
het hoofdwyt hun de wanorders
van mei toe. De mui teryen zyn het
werk der katholyken zegt hy't zyn
de katholyken die de oorzaek zyn
dat men de broeders van Jemmape
levende heeft willen bradendat men
de ruiten der kloosters met kassei-
steenen heeft ingesmeten Dit alles
is zoo waer als een liberale leugen.
Mons Bogaert zegt, dat de katho
lyken briesschen. Hola! maer zy
luisteren, de armen op de borst, naer
het onnoozel praten der liberalen en
zy steken de schouders op van tnede-
lyden.
De bewarende party houdt staen
zegt Alphons dat de liberalen in de
staetscholen een geuzen onderwys
geven. Ja, wy zeggen het en gy
zegt zelve dat de priesters aldaer de
kristelyke leering niet mogen onder-
wyzen; is 't niet waer?
Dat de liberale oproermakers
zyn. Wel jagy zyt oproermakers;
wat hebt gy ge iaën in mei, wat heeft
uwe party, M. Rogier aen het hoofd,
gedaen, op 1 on november, in de ope
ning der kamers? De grondwet ge
scheurd, is 't niet waer
Na smaedwoorden geworpen te
hebben tegen alles dat eerbiedig is in
ons land, dan gaet de schryvelaer
over tot het loftuiten van M. Frère.
Deze heer Frère is een der uitste-
kenste verstanden van ons landom
dat hy altoos en in alle gelegenheden
met den grootsten moed de geeste
lykheid bestreden heeft! Bravo, Mons
Bogaert, Bravo! wy weten nu wat
'er te doen staet om eene groote man
te worden. De geestelykheid, de die-
naers van God beledigen! Het zyn
de priesters, zegt verder de schryve
laer, die de beschaefdheid willen
doen achteruitgaen tot de oude tyden
van duisternis en van dwinglandy.
Zoo dan, de Priesters staen de
dwinglandy te vooren; zy zyn ver
volgens dwinglanden. Wel Alphonse
Bogaert, gy die veroordeeld wierd
tot eenige duizende franken schade
en interest te betalen om dat gy eenen
ZEKERE MIDDELS OM EENEN LIBERAEL TE KENNEN.