Gazette van Yperen. -
nigemaetregel den uitvoer der geldspeciën
bybrengen zou.
Men schryft uit Lubeck, dat een bevel
van het Senaet, het art. 27 der wet op de
wisselbrieven opschorst, en de schatkisten
bemagtigt tot het aenveerden der bank
noten van de lubecksche bank.
Brieven van 23" november, geschreven
uit de Vereenigde-Staten van Noord-Ame-
rika, melden dat de koophandelzaken be
ginnen te ernemen. De banken van Nieuw-
Orleans hebben den geldhandel beginnen.
Deze van Nieuw-York hebben die van Nieuw-
Orleans nog niet nagevolgd, alhoewel
hunne kassen wel voorzien beginnen te
zyn van specien. Volgens den wekelykschen
staet der bankkassen, zouden er te Nieuw-
York 3,000,000 dollars in kas en 4 mil-
lioenen 276,000 dollars in bewaring gesteld
zyn; de discomplen beliepen tot 626,994
dollars. Deze staet bewyst dat het vertrou
wen in de Vereenigde-Staten erneemt.
Schulden gemaekt door het ministère Frère-
Rogier.
Het ministerie Frère-Rogier, gesproten
uit de kiezingen van 1847, heeftin zes jaren
tyd, van 1847 tot 1834, overgelaten voor
meer dan 18 millioenen schulden jaerlyks
te betalen. Op dat onze tegenstrevers ons
niet leugenstraffen door hunne gewoone
leugens, geven wy daervan een bewys
volgens den Moniteur13° April en 23°
December 1834.
De laetste budjet opgemaekt door het
ministerie Frère-Rogier beliep tot
Gewone ontvangsten fr. 128,396,390
Ontvangsten by order 19,685,800
Te samen fr. 148,282,390
De laetste budjet door
het bewarende ministerie,
de kamer aengeboden op
24° december 1846, beliep
tot ontvangsten 129,560,150
Dus een jaerlyks ver-
schil vanfr. 18,722,240
Daer is het jaerlyksche erfdeel door de
Belgen bekomen, omdat zy in 1847 het
liberale ministerie Frère-Rogier gekozen
hebben. Dit maekt uit voor de zes jaren
die dit ongelukkig ministerie alsdan ge
leefd heeft, 112,333,440 franken.
Indien wy in Rogier's klauwen blyven
zitten wy zullen weten aen welken prys.
De revolutionnairen begeeren dat de
priesters zwygen en zich aen den kant
houdenzy willen dat de priesters het volk
niet zouden verlichten; en waerom? De
Gazette zal het u zeggen
Om het meesterschap over 't land alleen
te hebben.
Om de buitenlieden met contributien te
kunnen slaen zoo veel zy willen.
Om de bedieningen te kunnen uitdeelen
aen al dezen die bewys geven van ongods
dienstigheid en van zedeloosheid.
Om het land met francma^ons logien
als met een net te kunnen overspannen.
Om, in plaels van katholyke scholen,
ma^onnieke scholen te kunnen opriglen.
Waerom? waerom, zyn de revolution
nairen, zoo hevig tegen de priesters die
hunne pliglen met iever uitloeffenen?
Om datzy het metier tyd schoon zouden
hebben om kerk en kloostergeld aen te
slaen; en daerna, het geld, landen en ei
gendommen der rykelièn te kunnen stelen.
Om, in een woord, revolutie te kunnen
maken.
En de priesters zoiiden in zoo gevaerly-
ke omstandigheden hunne onderhoorigen
niet mogen verlichten, onderrichten en
geleiden?
De revolutionnairen zouden het land,
zonder tegenzeg, mogen afloopen, om overal
goddeloosheid en verderf van zeden te ver
spreiden en de pastors zouden dat moe
ten zien en hunne oogen toeluiken en
zwygen
Indien dat hel geeslelyk zich met kracht
dadigheid nu meer dan ooit vertoont,
gansch de schuld daer van,is toe te wyten
aen onze revolutionnairen, aen de kassei
mannen, aen hunne gazetteschryvers, die
niets eerbiedigen, en alles dat aen de ka-
tholyken duerbaer is, beschimpen en be
spotten.
Zy zyn 't die 't vuer aen 't werk gestoken
hebben; en de priester is't,die gedwongen
is vooruit te springen om dit te blusschen.
Met wal regt werken de liberalen om
hunne gezindheid voor te staen? omdat de
Grondwet het hun toelaet. Eh! wel, laet
de Grondwet hetzelve niet toe aen de ka-
tholyken, aen de priesters?
Met wat regt werken de ambtenaren en
pennelekkers van den Staet, die meest allen
liberalen zyn, om de overhand aen de li
beralen te bekomen? Om dat zy Belgen zyn,
zegt men! Zyn de bisschoppen, de pastors,
ook geene Belgen? Zyn zy het zoo wel niet
als de ministers, die aen het scholelken
zitten, met geheel hunnen aenhang?
Liberalen! Betaelt gy de contributien
van roerende en onroerende goederen?
Wy betalen die zoo wèl als gy. Wanneer
gy, Mynheeren de liberalen, zult vastge
steld hebben dat wy, katholyken, noch
Belgen, noch schatpligtigen meer zyn,
omdat wy katholyk zyn, omdat de bis
schoppen onze geestelyke overheden zyn
dan,zult gy mogen zeggendat wy geen regt
meer hebben om te spreken, ons gedacht
te uiten en te verdedigen.
Scheurt nog dat blad uil de Grondwet
en dan zullen er in België liberale dwing
landen en katholyke slaven zyn.
Is het niet daer hetgene gy, liberalen,
begeert? Kort af! Zegt ja of neen!
He 13tööfl)oppen rn ï>e JTiberalc scljrceMDere.
De Bisschoppen zyn de bewaerders der
kristene leering en regeltucht; zy zyn ge
steld door den H. Geest om Gods kerk in
deze wereld, te samen met den Paus, te
bestieren. Indien zy zien dat de wolf in de
kudde wil dringen, zy zyn verpligt hunne
onderhoorigen over het gevaer te waer-
schouwen.
De vyanden van godsdienst en vaderland
weten, zoo wel als wy, dat de Bisschoppen
gedurig het oog in het zeil hebben, om het
kwaed te verwyderen en tegen te stryden;
en het is daerom dat zy tegen de Bisschop
pen schreeuwen, dat zy hun uilgeven voor
hebzuchtigen, als mannen die willen heer-
schappy oyer de gandsche wereld voeren.
Ons gezegde wordt meer en meer beves
tigd sedert dat de Bisschoppen van België
aen hunne diocesanen gesproken hebben
ter gelegenheid der kiezingen. In al de li-
berale gazellen hebben wy het bisschop-
pelyk gezag zien aenranden en bevuilen
door smaed en schelwoörden.
Als een vader zyn kind vermaent over
de gevaren die het dreigen, is hy in zyn
regt? Wel zeker ja. En als uw vader in
het geloof u waerschouwt, u aentoont
welke gevaren gy loopt voor uwen gods
dienst, voor uw tydelyk beslaen, moet hy
dan zwygen?
Er wordt veel gerucht gemaekt tegen
de Bisschoppen en tegen de Priesters, die
verre zyn van over de menschen te willen
heerschen, of eenige magt in den Staet
uitoefenen. Al walzy wenschen, gelyk alle
Belgen die hun vaderland waerlyk aenge-
kleefd zyn, is dat deugdzame en règtveer-
dige mannen, die God vreezen, zouden
belast zyn met onze dierbaersle belangen,
op dat zy in stand zouden houden hetgene
bestaet, te welen onze nationaliteit en
onze instellingen.
Wy zyn alleen van dit gevoelen niet; alle
goedé, treffelyke burgers weten dat ons
gevoelen dit is van geheel de bewarende
party.
Het is aen allen katholyken eene pligt
te protesteren tegen de valsche geruchten
die door de liberalen worden uitgestrooid,
'en die somwylen zouden eindigen met ge-
oofd te worden.
Wy moeten protesteren tegen al deschan-
delyke leugens welke de revolutionnairen
tegen de priesters en de kloosterlingen in
omloop gebragl hebben.
'T is eene revolutionnaire leugen, de
geestelykheid te beschuldigen de tienden
van het vee, van 't graen, van 't fruit, van
alle gewassen te willen erstellen. Daer
tegen moeten wy protesteren.
'T is eene revolutionnaire leugen, de
geestelykheid te betigten de vryheid der
drukpers te niet te willen doen. Daer
tegen moeten wy protesteren.
'1 is eene leugen door revolutionnairen
uitgevonden,datde priesters het gemeente-
onderwys te niet willen doen. Daer te
gen moeten wy protesteren.
'f is liegen als een revolutionnaire Vol
taire, de priesters te betigten van te willen
dat men eerst voor de kerk trouwe en
daerna op 't stadhuis. Tegen deze las
tering moeten wy protesteren.
'T is liegen als een duivel, zeide Voltaire,
te beweeren dat de priesters de onweten-
heid, de lichtverdooving willen te wege
brengen. Daer tegen zullen en moeten
wy protesteren
'T is eene verfoeijelyke leugen, dat de
liefdadigheidswet eene kloosterwet was,
geschikt om paters en nonnen smoorryk
te maken. Tegen deze onregtveerdigheid
moeten wy ook protesteren.
DE VYANDEN VAN DEN GODSDIENST AFGESCHILDERD
DOOR M. DE POTTER.
De ware vyanden van den Godsdienst
zyn de ongelovigen die handelen als of zy
gelovigen waren; die in het openbaer te
biecht gaen, eens 's jaers, gelyk de Kerk
mmmssrn -