Gazette van Yperen. - nigemaetregel den uitvoer der geldspeciën bybrengen zou. Men schryft uit Lubeck, dat een bevel van het Senaet, het art. 27 der wet op de wisselbrieven opschorst, en de schatkisten bemagtigt tot het aenveerden der bank noten van de lubecksche bank. Brieven van 23" november, geschreven uit de Vereenigde-Staten van Noord-Ame- rika, melden dat de koophandelzaken be ginnen te ernemen. De banken van Nieuw- Orleans hebben den geldhandel beginnen. Deze van Nieuw-York hebben die van Nieuw- Orleans nog niet nagevolgd, alhoewel hunne kassen wel voorzien beginnen te zyn van specien. Volgens den wekelykschen staet der bankkassen, zouden er te Nieuw- York 3,000,000 dollars in kas en 4 mil- lioenen 276,000 dollars in bewaring gesteld zyn; de discomplen beliepen tot 626,994 dollars. Deze staet bewyst dat het vertrou wen in de Vereenigde-Staten erneemt. Schulden gemaekt door het ministère Frère- Rogier. Het ministerie Frère-Rogier, gesproten uit de kiezingen van 1847, heeftin zes jaren tyd, van 1847 tot 1834, overgelaten voor meer dan 18 millioenen schulden jaerlyks te betalen. Op dat onze tegenstrevers ons niet leugenstraffen door hunne gewoone leugens, geven wy daervan een bewys volgens den Moniteur13° April en 23° December 1834. De laetste budjet opgemaekt door het ministerie Frère-Rogier beliep tot Gewone ontvangsten fr. 128,396,390 Ontvangsten by order 19,685,800 Te samen fr. 148,282,390 De laetste budjet door het bewarende ministerie, de kamer aengeboden op 24° december 1846, beliep tot ontvangsten 129,560,150 Dus een jaerlyks ver- schil vanfr. 18,722,240 Daer is het jaerlyksche erfdeel door de Belgen bekomen, omdat zy in 1847 het liberale ministerie Frère-Rogier gekozen hebben. Dit maekt uit voor de zes jaren die dit ongelukkig ministerie alsdan ge leefd heeft, 112,333,440 franken. Indien wy in Rogier's klauwen blyven zitten wy zullen weten aen welken prys. De revolutionnairen begeeren dat de priesters zwygen en zich aen den kant houdenzy willen dat de priesters het volk niet zouden verlichten; en waerom? De Gazette zal het u zeggen Om het meesterschap over 't land alleen te hebben. Om de buitenlieden met contributien te kunnen slaen zoo veel zy willen. Om de bedieningen te kunnen uitdeelen aen al dezen die bewys geven van ongods dienstigheid en van zedeloosheid. Om het land met francma^ons logien als met een net te kunnen overspannen. Om, in plaels van katholyke scholen, ma^onnieke scholen te kunnen opriglen. Waerom? waerom, zyn de revolution nairen, zoo hevig tegen de priesters die hunne pliglen met iever uitloeffenen? Om datzy het metier tyd schoon zouden hebben om kerk en kloostergeld aen te slaen; en daerna, het geld, landen en ei gendommen der rykelièn te kunnen stelen. Om, in een woord, revolutie te kunnen maken. En de priesters zoiiden in zoo gevaerly- ke omstandigheden hunne onderhoorigen niet mogen verlichten, onderrichten en geleiden? De revolutionnairen zouden het land, zonder tegenzeg, mogen afloopen, om overal goddeloosheid en verderf van zeden te ver spreiden en de pastors zouden dat moe ten zien en hunne oogen toeluiken en zwygen Indien dat hel geeslelyk zich met kracht dadigheid nu meer dan ooit vertoont, gansch de schuld daer van,is toe te wyten aen onze revolutionnairen, aen de kassei mannen, aen hunne gazetteschryvers, die niets eerbiedigen, en alles dat aen de ka- tholyken duerbaer is, beschimpen en be spotten. Zy zyn 't die 't vuer aen 't werk gestoken hebben; en de priester is't,die gedwongen is vooruit te springen om dit te blusschen. Met wal regt werken de liberalen om hunne gezindheid voor te staen? omdat de Grondwet het hun toelaet. Eh! wel, laet de Grondwet hetzelve niet toe aen de ka- tholyken, aen de priesters? Met wat regt werken de ambtenaren en pennelekkers van den Staet, die meest allen liberalen zyn, om de overhand aen de li beralen te bekomen? Om dat zy Belgen zyn, zegt men! Zyn de bisschoppen, de pastors, ook geene Belgen? Zyn zy het zoo wel niet als de ministers, die aen het scholelken zitten, met geheel hunnen aenhang? Liberalen! Betaelt gy de contributien van roerende en onroerende goederen? Wy betalen die zoo wèl als gy. Wanneer gy, Mynheeren de liberalen, zult vastge steld hebben dat wy, katholyken, noch Belgen, noch schatpligtigen meer zyn, omdat wy katholyk zyn, omdat de bis schoppen onze geestelyke overheden zyn dan,zult gy mogen zeggendat wy geen regt meer hebben om te spreken, ons gedacht te uiten en te verdedigen. Scheurt nog dat blad uil de Grondwet en dan zullen er in België liberale dwing landen en katholyke slaven zyn. Is het niet daer hetgene gy, liberalen, begeert? Kort af! Zegt ja of neen! He 13tööfl)oppen rn ï>e JTiberalc scljrceMDere. De Bisschoppen zyn de bewaerders der kristene leering en regeltucht; zy zyn ge steld door den H. Geest om Gods kerk in deze wereld, te samen met den Paus, te bestieren. Indien zy zien dat de wolf in de kudde wil dringen, zy zyn verpligt hunne onderhoorigen over het gevaer te waer- schouwen. De vyanden van godsdienst en vaderland weten, zoo wel als wy, dat de Bisschoppen gedurig het oog in het zeil hebben, om het kwaed te verwyderen en tegen te stryden; en het is daerom dat zy tegen de Bisschop pen schreeuwen, dat zy hun uilgeven voor hebzuchtigen, als mannen die willen heer- schappy oyer de gandsche wereld voeren. Ons gezegde wordt meer en meer beves tigd sedert dat de Bisschoppen van België aen hunne diocesanen gesproken hebben ter gelegenheid der kiezingen. In al de li- berale gazellen hebben wy het bisschop- pelyk gezag zien aenranden en bevuilen door smaed en schelwoörden. Als een vader zyn kind vermaent over de gevaren die het dreigen, is hy in zyn regt? Wel zeker ja. En als uw vader in het geloof u waerschouwt, u aentoont welke gevaren gy loopt voor uwen gods dienst, voor uw tydelyk beslaen, moet hy dan zwygen? Er wordt veel gerucht gemaekt tegen de Bisschoppen en tegen de Priesters, die verre zyn van over de menschen te willen heerschen, of eenige magt in den Staet uitoefenen. Al walzy wenschen, gelyk alle Belgen die hun vaderland waerlyk aenge- kleefd zyn, is dat deugdzame en règtveer- dige mannen, die God vreezen, zouden belast zyn met onze dierbaersle belangen, op dat zy in stand zouden houden hetgene bestaet, te welen onze nationaliteit en onze instellingen. Wy zyn alleen van dit gevoelen niet; alle goedé, treffelyke burgers weten dat ons gevoelen dit is van geheel de bewarende party. Het is aen allen katholyken eene pligt te protesteren tegen de valsche geruchten die door de liberalen worden uitgestrooid, 'en die somwylen zouden eindigen met ge- oofd te worden. Wy moeten protesteren tegen al deschan- delyke leugens welke de revolutionnairen tegen de priesters en de kloosterlingen in omloop gebragl hebben. 'T is eene revolutionnaire leugen, de geestelykheid te beschuldigen de tienden van het vee, van 't graen, van 't fruit, van alle gewassen te willen erstellen. Daer tegen moeten wy protesteren. 'T is eene revolutionnaire leugen, de geestelykheid te betigten de vryheid der drukpers te niet te willen doen. Daer tegen moeten wy protesteren. '1 is eene leugen door revolutionnairen uitgevonden,datde priesters het gemeente- onderwys te niet willen doen. Daer te gen moeten wy protesteren. 'f is liegen als een revolutionnaire Vol taire, de priesters te betigten van te willen dat men eerst voor de kerk trouwe en daerna op 't stadhuis. Tegen deze las tering moeten wy protesteren. 'T is liegen als een duivel, zeide Voltaire, te beweeren dat de priesters de onweten- heid, de lichtverdooving willen te wege brengen. Daer tegen zullen en moeten wy protesteren 'T is eene verfoeijelyke leugen, dat de liefdadigheidswet eene kloosterwet was, geschikt om paters en nonnen smoorryk te maken. Tegen deze onregtveerdigheid moeten wy ook protesteren. DE VYANDEN VAN DEN GODSDIENST AFGESCHILDERD DOOR M. DE POTTER. De ware vyanden van den Godsdienst zyn de ongelovigen die handelen als of zy gelovigen waren; die in het openbaer te biecht gaen, eens 's jaers, gelyk de Kerk mmmssrn -

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1857 | | pagina 2