HET ARRONDISSEMENT. ïste Jaergang. No 21. STAETRUNDIG OVERZIGT. De fransche Admirael in de Chineesche zeeën heeft bevel ontvangen van zyn Slaetsbe- stuer om, na de blolieering van Canton, zijne vloot te geleiden naer de kusten van Cochin- china, om dit ryk te straffen over de vervol gingen welke hel de kristenen doet onderslaen. Men zegt dat Spanjehetwelk ook eenen marlelaer telt onder de gedoode zendelingen in Cochinchina, zou worden aenzocht om deel te nemen in de onderneming tegen dit onbe- schaefde land. Volgens het Daily-News zou het bestuer der Indiën toevertrouwd worden aen eenen Minister der Koningin, hebbende onder zich eenen raed van zes leden. Nochtans zou dien raed geene uitvoerende maer alleenelyk eene raedpleegende magt hebben. De pruissische bank heeft hare discompte gebragt op 51/2 °/0, en op 6 11/2 °/0 de leeningen op toevertrouwd goed gedaen. Sedert 22" december waren er te Lisahon geen nieuwe gevallen van geele koorts uitge borsten. Volgens officieele opneming waren er, sedert 9cn september 13,482 gevallen van die koorts beslaligd en men telde 4,759 overlydens. Men meldt uil lndië dat generacl Windham eene onderlaeg onderslaen heeft voor Cawn- pore. Hij heeft in een gevecht tegen de opstandelingen verloren het tiende deel van het 64e regiment, omtrent een gansch ander regiment en 3,000 tenten. Sir Colin Campbell is in tijden toegesneld om de overwinnaers op de vlucht te dryven. Generael Havelock is, den 25° november overleden by gevolg van den roodenloop. De staetsraed moet eersldaegs te Parys vergaderen onder het voorzitterschap van den keizer. Volgens men zegt, zou er kwestie zyn de wet van 1807, betrekkelyk den koophandel intrest, af te schaffenen die nochtans te behouden voor de leeningen burgerlyk aenge- gaen. Men zou integendeel voorstellen den koophandel intrest schikken naer dien der fransche bank. Anderen houden staen dat de wet van 1807 in het geheel zal worden afge schaft. De Constitutionnel verzekert dat M. Ralazzi het piemonteesch ministerie zal ver laten. De sneeuw overdekt al de wegen in Asië. Op 15" december heeft men eene aerdbeving gevoeld in het eiland Rhodes en op 22° der zelve maend te Brousse, in klein Asië. Reschid-Paclia is subietelyk overleden. Deze dood, in de lydsomslandigheden vjaer in Turkyen zich bevindt, is van de grootste aen- gelegenheid. DE VAERT "VAN YPEREN. De koophandel van onze stad en van ons arrondissement lydt grotelyks sedert dat de schipvaert onderbroken is by gebrek aen water op het hooge gedeelte onzer vaert. De verliezen daer door onderslaen zyn onschatbaer. De belangen van velen, van den koophandelaer tot den schipper, tot den kaeijewerker toe, zyn verkrenkt. Men zal antwoorden aen deze bemerking, dat het aen niemand toe te wyten is dat dit ongerief bestaet. Wy weten zeer wel dat de regenonlbreektsedert lang en dat het jaer, hetwelk komt te eindigen, als wonderlyk zal aenschouwd worden. Noglans, wy zul len eene vraeg voorstellen Is er geen mid del om te voorkomen aen het aengeduide ongerief? of, anders gesproken welke zyn de middels om den bovenvaert met water altyd te voorzien? Wy zullen twee middels aenduiden 1° De vervoeging door eene vaert van de Leye met onze vaert, en 2° het opbouwen van een stoomtuig aen het Boesinghesas, dienende om de waters van den leegen in den hoogen vaert te trekken. Het gedacht van de Leye met de zee te vervoegen door eenen vaert denyperschen vaert vervoegende aen onze kaei, is niet nieuw. Het bestaet sedert de zeventiende eeuw, en is niet uitgevoerd geweest om dat men de groote onkosten vreesde. Nu dat de vaert van Bossuyt op Kortryk ten uitvoer gebragt wordt, en waerschynelyk zal bevaerbaer zyn in 't jaer 1860, mogen wy hopen, dat men welhaest zal doen aen- besteden den vaert van vervoeging der Leye met den vaert van Yperen, en alzoo zullen voltrokken worden de menigvuldige vaerten onzer ryke provintie, om Henegauw te vervoegen met de zee door den koristen weg. Deze nieuwe vaert, zoo lang gewenscht, zal van onze stad eene Stapel maken voor de kolen en de andere myn-voortbrengsels van Henegauw, en zal ten zelven tyde die nen om onzen hoogen vaert door de water die men uit de Leye zal trekken te spyzen, bezonderlyk in de drooge jaren, toen onze vyvers en beken geen genoegzaem water leveren voor de vaert. Een ander middel, die men zou moeten ten uitvoer brengen, zelve indien de vaert der Leye gedolven wierdt, is van een stoom tuig te maken aen het Boesinghesas, die nende om de waters van den leegen in den hoogen vaert te trekken. Dusdanig stoomtuig zal geplaetst wor den op het hoogste punt van de vaert van Bossuyt, omtrent het gehuchte De Knok; verscheide diergelyke getuigen beslaen reeds op andere vaerten, als ook in de Moeren tusschen Veurne en Duinkerke. De poogingen door onze voorvaders aen- gelegd om door middel van het water onze stad met de zee te doen gemeen worden, wierden met eenen volkomen uitval be kroond onder het beheer van Philips van den Elzas. In het begin der 17° eeuw wierd de vaert verbreed en verdiept op dat groo- tere schepen tot aen onze kaei zouden kunnen varen. Sedert dien is onze koop handel verminderd, de vaert is verslykt en heden vragen wy vruchteloos dat men het nederdeel verdiepe. Wy weten dat het Staetsbesluer reeds eenige duizenden franken heeft loegestaen tot die verdieping, maer wy zien niets ver richten; de scheepvaert en de koophandel lyden zoo zeer dat wy denken wel te doen met ons te verzetten tegen den uitstel dien men aen die gewigtige werken doet on derslaen. Sedert dat wy eenen yzeren weg hebben, is onze handeling met het fnwendige des lands vergemakkelykt; nogtans het ver voeren op het water is gespaerzamer voor de zware koopwaren. Wy hebben dan het grootste belangen om onze vervoermiddels door de scheepvaert te bewaren en te ver menigvuldigen; en dit belangen is zoo veel temeerder wanneer wy door ondervinding weten dat onze koophandel gedeeltelyk geschiedt met de zeekust en met de tus schen gelegene steden. Dat ons Stadsbestuer rypelyk de tegen woordige noodzakelykheid overwege, dat hetdezelvewaerneme om by denStaet zyne regtveerdige vertooningen te doen gelden en indien het noodig is, wy zullen verzoek schriften indienen om te bekomen hetgene wy sedert zoo lange jaren vragente weten De verbetering van onzen vaert. Er zyn in het departement der openbare werken fr. 161-08 c. uitgesteken voor wer kingen aen den Yser. Is het niet belagchelyk? Er is nog een ander krediet gevraegd van 500,000 fr., volgens den 42 art. van de wet in datum le°january 1854, luidende «Onderhoud van den Yser, van de groote Neeth en van de vaert van Plasschendale. Het bestek voor die werken beloopt op 2,390,000 fr. Het aendeel van de pro- vintien, van de aengelegene gemeenten eri eigenaerszal door eene andere wet worden vastgesteld. Het aendeel van den Staet zal zyn 1,195,000 fr.; het krediet van 500,000 fr. hetwelk gevraegd is, moet dienen voor een eerste deel van die laetste som. In hare vergadering van den 4" dezer, heeft de landbouw-vereeniging vastgesteld te doen drukken het verslag van M. L. Gil- liodtsvan Brugge, over de overstroomingen van Ylaenderen en de middels er tegen te gebruiken. Uit dit verslag blykt, dal van het voltrekken der werken te Blancken- berghe, op den Yservaerlen het provincie- geleed, de gezondheid en het welvaren van verscheide arrondissementen van onze provintie afhangen. GAZETTE VAN YPEREN Dit biad verschynt den Zaterdag van iedere vreek. Prys van inschryving by jaer Voor de stadFr. l\-oo. Voor de provinciën. Fr. 4~5o- De Jaergang begint met den iKa September. EN VAN GOIISMENST EN VADKKLAl'U. BEKENDMAKINGEN: zeventien centiemen den drukregel Brieven, Bekendmakingen en Geld moeten aen den uitgever Vrachtvry toegezonden worden. De bekendmakingen moeten deu Donderdag, toegezonden worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 1