Gazette van Yperen. Gaet rnaer voort, ministers, in het libe- raliseeren onzer tribunalen; onze wetten zullen altyd voort eene liberaler kazak aentrekken, en hetgene de tribunalen van Frankryk, die denzelven wetboek hebben als wy, oordeelen in den eenen zin, zullen onze geliberaliseerde tribunalen loepassen in eenen anderen zin. De goede tyd, op welken de molenaer van Sanssoucidurfde zeggen aen den koning van Pruissen, dat er regters waren te Ber lin,zal by onsookhaest voorby zyn.Wy zyn nog indachtig wat er in het regterlyk gebied geschiede ten tyde van den Hollan der; dan wierden Belgen door Hollanders geoordeeld, nu zullen wy haest Belgen zien oordeelen door Belgen, niet volgens maer tegen het regt, en dan zal het art. 6 der GrondwetDe Belgen zijn gelijk voor de wet, eene doode letter zyn. Toen in mei 1857, de kassei mannen de Kamers op de straet smeeten, had de wet op de weldadigheid, door den minister Nothomb, voorgesteld reeds zoo veel ver anderingen ondergaen, dat zy niet meer kenbaer was. Het gedacht van de liberalen en van de katholyken was, dat zy niemand kon voldoen. Indien alsdan de liberalen hun straetvolk deden opstaen tegen de wet, 't was maer een voorwendsel om het ministerie om verre te werpen. De meer derheid der Kamer was zoo groot van den kant der katholyken, dat het liberael voorzag, hoe het in lang niet kon aen het roer der staetszaken komen, indien het niet eene omwenteling waegde. Iedereen weet wat er geschied is. Nu,*dat de liberalen heerschen door de magt en den wille der francmagons logien geholpen door de kasseileggers, willen zy eene wet op de weldadigheid; zy pramen hunne werktuigen, de ministers, eene wet aen de Kamer voor te dragen in eenen zin die tegenstrydig zy aen den katholyken godsdienst. Waerom willen zy dit? De francmagons, die de religie willen uitroeijen en de menschen willen doen leven gelyk de dieren, weten dat de welda digheid eene dier bezonderste deugden is, die door God aenbevolen zyn en de religie verheffen. Weg dan met de weldadigheid! zeggen de liberalen. Nochtans indien ie mand wilt weldadigheidswerken doen, hy zal moeten zyne aelmoessen geven in de handen der liberalen die er van zullen gebruik maken volgens hunnen zin en goeddunken. Het is Stellig dat het ministerie Rogier gedwongen is door de logien, om eene wet op de weldadigheid aen de Kamers voortestellen in den aenstaenden zittyd. Zoo eene moer, zoo een jong, zegt het spreekwoord. Denkt dan wat jongsken het ministerie zal ter wereld brengen. Men weet hoe weldadig de liberalen zyn als er kwestie is van geven uit hunnen eigenen zak. Deze bly ft altyd gesloten; men is doof als er aen de deur geklopt wordt om eene aelmoes; maer als men in den zak der contribuabelen mag roeren, of grypen in den zak der hospicen of der bureelen van weldadigheid, dan is men milde; het is immers gemakkelyk in een anders lêer te snyden. De wet op de weldadigheid welke het ministerie zit te broeijen, zal beslaen in middels om alle inkomsten van goederen geschikt voor den armen, te doen uitdeelen door pennelekkers, ontvangers en achter- loopers, die breed en vet zullen betaeld worden en die hunnen invloed zullen gebruiken, op dat al die van hun door pacht of pratiek afhangen, stemmen in den liberalen zin, wanneer het kiezing is. Dit verstaet men gemakkelyk als men kent wat een liberael bestuer is. Eten en drinken ten laste van het land, middels gebruiken om aen het schotelken te blyven zitten en daer hy niet weten noch van God, noch van zyn gebod, dat is liberael zyn! de weldadigheid van de heeren liberalen begint met hun zeiven, met numero 1. Al het overig is kierikael. Wacht nog eenige weken en dan zult gy zien of de wet op de liefdadigheid, die zal minister Tesch hebben voor vader, en ministers Rogier en Frère voor peter en meter, een ander kind zal zyn als hetgene wy komen te beschryven. DE ZUSTERS VAN LIEFDE IN PORTUGAEL. De liberale gazetten houden zich bezig met valsehheden te vertellen betrekkelyk hetgene geschied met de Zusters van Liefde, te Lisabon, hoofdstad van Portu- gael. Zie hier de zaek gelyk zy is; dat onze lezers dan oordeelen over de deugenietery der Francmagons. In 1852, woedde de koléra te Lisabon, men deed Zusters van Liefde komen uit Frankryk om de zieken te bezorgen. Wan neer de ziekte voorby was, eenige goede zielen bewilligden de Zusters om een huis te bestieren, in 't welk men de arme weezen der slagtoffers van den koléra ver gaderd had. Dit huis bestond gerustelyk tot over eenige maenden, toen, eenige Francma gons aen het hoofd van hel Staetsbestuer gekomen zyn de, wilden handelen, gelyk men gehandeld heeft in Zwitzerland, in Piémont en gelyk onze liberale gazelten, sedert de yermaerde brusselsche meidagen, roepen dat men in België moet doen zy wilden de Zusters van Liefde wegjagen. Men spouwt de goede Zusters in het aen- zicht, men slael ze langs de straten, men beledigd ze met onzedige woorden toe te roepen. Het gouvernement magteloosomdat het overmeesterd is door de Francmagon- nery, gelyk in België, kan niets doen; zoo veel te min kan het niets doen ten voor- deele der Zusters, dat de markies de Loulé, voorzitter van het ministerie, ook groot meester is van de Francmagons logien. De portugeesche liberale gazettenvan de liberale snêe, roepen dat, indien men de Zusters niet weg zendt, het volk zal revo lutie maken. Zy tieren tegen de priesters, tegen den katholyken godsdienst, tegen de edële familien, die durven openbaerlyk verklaren dat zy katholyk zyn. Dit alles geschiedt in een katholyk land en men is niet bekwaem om het kwaed te beletten. Waeruit komt die regeeringsloosheid, die goddeloosheid voort? Uit de dwinge- landy der Francmagons, die onder den naem van liberalen in Portugaelgelyk elders, den oorlog doen aen de religie. 'T is eene ware dwingelandy die over de gansche wereld tracht te heerschen door het kwaed en alles aenwendt om den godsdienst in het slyk te slepen. Engeland, alwaer de deugenielen van geheel de wereld gevlucht zyn, speelt eene groote rol in Portugael. 'T is van daer dat het bevel gezonden wordt om katholyke lan den te bederven en te omwentelen. Enge land speelt de eerste rol, het zal ook eerst gestraft worden. God kastydt tot reeds in lndië met dezelve roede die het gebruikt tegen de katholyke landen. Elk zynen keer, het is niet te veel. Wy Belgen kon- nen beter als andere, onze gevoelen uitten over hetgene nu in Portugael geschiedt, Wy worstelen ook tegen de goddeloosheid, tegen de Francmagons, tegen de liberalen, die ook by ons, gelyk daer, den oorlog doen aen de religie, aen de priesters, aen de kloosters; die den oorlog voeren tegen God en Gods naem want de goddelooze kliek, die vervolgingen doet aen de religie, schaemt zich niet overal den naem van God te gebruiken om tegen den godsdienst te stryden. De schynheilige! DE PARTYEN IN BELGENLAND. v. Wy hebben betoond dat de Demokratieke party in Belgie, een natuerlyk uitvloeisel is van de Demokratieken stroom die thans geheel Europa tracht te overdekken; er blyft nu nog voor oogen te stellen dat zy ook eenen oorsprong vindt en eene krach tige rede van aengroeijend bestaen heeft in Belgie zelve. Gelyk wy het reeds gezeid hebben, de twee monarchieke partijen hadden hierin het opmaken onzer Constitutie drie andere partijen te bevechten en te overwinnen voor eerst de orangisten of hollandschge- zinden,dandefranschgezinden en eindelyk de liberaters, die zich reeds in het natio- nael Kongres lieten kennen door hunne vyandelykheid aen de godsdienstige vry- heden welke, ondanks hunne poogingen, in de Constitutie geschreven staen. 'T is als uit de assche van die drie alsdan over wonnen partijen, dat de demokratie party hier oorsprongelyk gesproten is. Die De- mokraten noemt men in Belgie, gevorderde of geavanceerde liberalen; men noemt ze radilcalen in Zwitserland en Piëmont, pro gressisten in Spanje, chartislen in Engeland, know-nothings in Amerika, en socialisten in Frankryk en Duitschland. Die eerste gea vanceerde liberalen hielden zich in 't begin zeer stil; zy gevoelden dat er dan voor hen geene kans was eene Constitutie te ver nietigen, die door eene verpletterende meerderheid was aenveerd, en door de byna algemeenheid van 't land was toe- gejuichd geweest. Wat deden zy allengs- kens en wat later? Zy aenveerdden de Constitutie uitwendiglyk en in den scbyn; zy trokken een constilutionneel masker aen; en telkens dat er 't minste onverschil ontstond tusschen de katholyken en de doctrinairen of liberalen, vervoegden zy zich by de laetsten om de katholyken in de kiezingen te overwinnen. De samenge voegde poogingen van die twee eertyds vyandelyke partijen, konden de overwin ning der katholyken, in de eerste tyden van onze onafhankelykheidmaer slecht teweegbrengen. De Doctrinairen,overtuigd van hunne onmagt tegen de Katholyken, deden dan aen de geavanceerde liberalen de eene concessie vóór en de andere na, ten einde deze aen hunne party erger te ver voegen, en voor hunne party heviger te doen werken. Om te behagen aen de gea vanceerde liberalen, die noch priesters, noch godsdienst willen, zy vielen uit tegen 't geen zy noemden de politieke priesters, 'l is te zeggen tegen de priesters die, ziende dat de ongodsdienstigen van langer hand veld wonnen in ons land, en in andere landen reeds eene ontzaggelyke party uitmaekten, het lot pligt hielden den klimmenden WELDADIGIIEIDSWET DER LIBERALEN.

HISTORISCHE KRANTEN

Gazette van Yperen (1857-1862) | 1858 | | pagina 2