Gazette van Yperen.
Gaet rnaer voort, ministers, in het libe-
raliseeren onzer tribunalen; onze wetten
zullen altyd voort eene liberaler kazak
aentrekken, en hetgene de tribunalen van
Frankryk, die denzelven wetboek hebben
als wy, oordeelen in den eenen zin, zullen
onze geliberaliseerde tribunalen loepassen
in eenen anderen zin.
De goede tyd, op welken de molenaer
van Sanssoucidurfde zeggen aen den koning
van Pruissen, dat er regters waren te Ber
lin,zal by onsookhaest voorby zyn.Wy zyn
nog indachtig wat er in het regterlyk
gebied geschiede ten tyde van den Hollan
der; dan wierden Belgen door Hollanders
geoordeeld, nu zullen wy haest Belgen zien
oordeelen door Belgen, niet volgens maer
tegen het regt, en dan zal het art. 6 der
GrondwetDe Belgen zijn gelijk voor de wet,
eene doode letter zyn.
Toen in mei 1857, de kassei mannen de
Kamers op de straet smeeten, had de wet
op de weldadigheid, door den minister
Nothomb, voorgesteld reeds zoo veel ver
anderingen ondergaen, dat zy niet meer
kenbaer was. Het gedacht van de liberalen
en van de katholyken was, dat zy niemand
kon voldoen. Indien alsdan de liberalen
hun straetvolk deden opstaen tegen de
wet, 't was maer een voorwendsel om het
ministerie om verre te werpen. De meer
derheid der Kamer was zoo groot van den
kant der katholyken, dat het liberael
voorzag, hoe het in lang niet kon aen het
roer der staetszaken komen, indien het
niet eene omwenteling waegde. Iedereen
weet wat er geschied is.
Nu,*dat de liberalen heerschen door de
magt en den wille der francmagons logien
geholpen door de kasseileggers, willen zy
eene wet op de weldadigheid; zy pramen
hunne werktuigen, de ministers, eene wet
aen de Kamer voor te dragen in eenen zin
die tegenstrydig zy aen den katholyken
godsdienst. Waerom willen zy dit?
De francmagons, die de religie willen
uitroeijen en de menschen willen doen
leven gelyk de dieren, weten dat de welda
digheid eene dier bezonderste deugden is,
die door God aenbevolen zyn en de religie
verheffen. Weg dan met de weldadigheid!
zeggen de liberalen. Nochtans indien ie
mand wilt weldadigheidswerken doen, hy
zal moeten zyne aelmoessen geven in de
handen der liberalen die er van zullen
gebruik maken volgens hunnen zin en
goeddunken.
Het is Stellig dat het ministerie Rogier
gedwongen is door de logien, om eene
wet op de weldadigheid aen de Kamers
voortestellen in den aenstaenden zittyd.
Zoo eene moer, zoo een jong, zegt het
spreekwoord. Denkt dan wat jongsken het
ministerie zal ter wereld brengen.
Men weet hoe weldadig de liberalen zyn
als er kwestie is van geven uit hunnen
eigenen zak. Deze bly ft altyd gesloten; men
is doof als er aen de deur geklopt wordt om
eene aelmoes; maer als men in den zak der
contribuabelen mag roeren, of grypen in
den zak der hospicen of der bureelen van
weldadigheid, dan is men milde; het is
immers gemakkelyk in een anders lêer te
snyden.
De wet op de weldadigheid welke het
ministerie zit te broeijen, zal beslaen in
middels om alle inkomsten van goederen
geschikt voor den armen, te doen uitdeelen
door pennelekkers, ontvangers en achter-
loopers, die breed en vet zullen betaeld
worden en die hunnen invloed zullen
gebruiken, op dat al die van hun door
pacht of pratiek afhangen, stemmen in den
liberalen zin, wanneer het kiezing is.
Dit verstaet men gemakkelyk als men
kent wat een liberael bestuer is. Eten en
drinken ten laste van het land, middels
gebruiken om aen het schotelken te blyven
zitten en daer hy niet weten noch van God,
noch van zyn gebod, dat is liberael zyn! de
weldadigheid van de heeren liberalen
begint met hun zeiven, met numero 1. Al
het overig is kierikael.
Wacht nog eenige weken en dan zult gy
zien of de wet op de liefdadigheid, die zal
minister Tesch hebben voor vader, en
ministers Rogier en Frère voor peter en
meter, een ander kind zal zyn als hetgene
wy komen te beschryven.
DE ZUSTERS VAN LIEFDE IN PORTUGAEL.
De liberale gazetten houden zich bezig
met valsehheden te vertellen betrekkelyk
hetgene geschied met de Zusters van
Liefde, te Lisabon, hoofdstad van Portu-
gael. Zie hier de zaek gelyk zy is; dat onze
lezers dan oordeelen over de deugenietery
der Francmagons.
In 1852, woedde de koléra te Lisabon,
men deed Zusters van Liefde komen uit
Frankryk om de zieken te bezorgen. Wan
neer de ziekte voorby was, eenige goede
zielen bewilligden de Zusters om een huis
te bestieren, in 't welk men de arme
weezen der slagtoffers van den koléra ver
gaderd had.
Dit huis bestond gerustelyk tot over
eenige maenden, toen, eenige Francma
gons aen het hoofd van hel Staetsbestuer
gekomen zyn de, wilden handelen, gelyk
men gehandeld heeft in Zwitzerland, in
Piémont en gelyk onze liberale gazelten,
sedert de yermaerde brusselsche meidagen,
roepen dat men in België moet doen zy
wilden de Zusters van Liefde wegjagen.
Men spouwt de goede Zusters in het aen-
zicht, men slael ze langs de straten, men
beledigd ze met onzedige woorden toe te
roepen.
Het gouvernement magteloosomdat
het overmeesterd is door de Francmagon-
nery, gelyk in België, kan niets doen; zoo
veel te min kan het niets doen ten voor-
deele der Zusters, dat de markies de Loulé,
voorzitter van het ministerie, ook groot
meester is van de Francmagons logien. De
portugeesche liberale gazettenvan de
liberale snêe, roepen dat, indien men de
Zusters niet weg zendt, het volk zal revo
lutie maken. Zy tieren tegen de priesters,
tegen den katholyken godsdienst, tegen de
edële familien, die durven openbaerlyk
verklaren dat zy katholyk zyn. Dit alles
geschiedt in een katholyk land en men is
niet bekwaem om het kwaed te beletten.
Waeruit komt die regeeringsloosheid,
die goddeloosheid voort? Uit de dwinge-
landy der Francmagons, die onder den
naem van liberalen in Portugaelgelyk
elders, den oorlog doen aen de religie.
'T is eene ware dwingelandy die over de
gansche wereld tracht te heerschen door
het kwaed en alles aenwendt om den
godsdienst in het slyk te slepen. Engeland,
alwaer de deugenielen van geheel de
wereld gevlucht zyn, speelt eene groote
rol in Portugael. 'T is van daer dat het
bevel gezonden wordt om katholyke lan
den te bederven en te omwentelen. Enge
land speelt de eerste rol, het zal ook eerst
gestraft worden. God kastydt tot reeds in
lndië met dezelve roede die het gebruikt
tegen de katholyke landen. Elk zynen
keer, het is niet te veel. Wy Belgen kon-
nen beter als andere, onze gevoelen uitten
over hetgene nu in Portugael geschiedt,
Wy worstelen ook tegen de goddeloosheid,
tegen de Francmagons, tegen de liberalen,
die ook by ons, gelyk daer, den oorlog
doen aen de religie, aen de priesters, aen
de kloosters; die den oorlog voeren tegen
God en Gods naem want de goddelooze
kliek, die vervolgingen doet aen de religie,
schaemt zich niet overal den naem van
God te gebruiken om tegen den godsdienst
te stryden. De schynheilige!
DE PARTYEN IN BELGENLAND.
v.
Wy hebben betoond dat de Demokratieke
party in Belgie, een natuerlyk uitvloeisel
is van de Demokratieken stroom die thans
geheel Europa tracht te overdekken; er
blyft nu nog voor oogen te stellen dat zy
ook eenen oorsprong vindt en eene krach
tige rede van aengroeijend bestaen heeft
in Belgie zelve.
Gelyk wy het reeds gezeid hebben, de
twee monarchieke partijen hadden hierin
het opmaken onzer Constitutie drie andere
partijen te bevechten en te overwinnen
voor eerst de orangisten of hollandschge-
zinden,dandefranschgezinden en eindelyk
de liberaters, die zich reeds in het natio-
nael Kongres lieten kennen door hunne
vyandelykheid aen de godsdienstige vry-
heden welke, ondanks hunne poogingen,
in de Constitutie geschreven staen. 'T is
als uit de assche van die drie alsdan over
wonnen partijen, dat de demokratie party
hier oorsprongelyk gesproten is. Die De-
mokraten noemt men in Belgie, gevorderde
of geavanceerde liberalen; men noemt ze
radilcalen in Zwitserland en Piëmont, pro
gressisten in Spanje, chartislen in Engeland,
know-nothings in Amerika, en socialisten in
Frankryk en Duitschland. Die eerste gea
vanceerde liberalen hielden zich in 't begin
zeer stil; zy gevoelden dat er dan voor hen
geene kans was eene Constitutie te ver
nietigen, die door eene verpletterende
meerderheid was aenveerd, en door de
byna algemeenheid van 't land was toe-
gejuichd geweest. Wat deden zy allengs-
kens en wat later? Zy aenveerdden de
Constitutie uitwendiglyk en in den scbyn;
zy trokken een constilutionneel masker
aen; en telkens dat er 't minste onverschil
ontstond tusschen de katholyken en de
doctrinairen of liberalen, vervoegden zy
zich by de laetsten om de katholyken in
de kiezingen te overwinnen. De samenge
voegde poogingen van die twee eertyds
vyandelyke partijen, konden de overwin
ning der katholyken, in de eerste tyden
van onze onafhankelykheidmaer slecht
teweegbrengen. De Doctrinairen,overtuigd
van hunne onmagt tegen de Katholyken,
deden dan aen de geavanceerde liberalen de
eene concessie vóór en de andere na, ten
einde deze aen hunne party erger te ver
voegen, en voor hunne party heviger te
doen werken. Om te behagen aen de gea
vanceerde liberalen, die noch priesters, noch
godsdienst willen, zy vielen uit tegen 't
geen zy noemden de politieke priesters, 'l is
te zeggen tegen de priesters die, ziende dat
de ongodsdienstigen van langer hand veld
wonnen in ons land, en in andere landen
reeds eene ontzaggelyke party uitmaekten,
het lot pligt hielden den klimmenden
WELDADIGIIEIDSWET DER LIBERALEN.