I
s
T
n5<hhpl
s
g. 7
I
t
I-
l
s
CL
:g
i
I 5
ïiHlIïiiïi
B
s
1
Oostende.
f
3
cn
rt
f |.^KS;ss|5?:gg
8 sassseV®®®®
8
K
2
Weekblad van
K 3
L
s
3
2?
£“5°384TX358.>
Arma vervolgde kloosterlingen 1
Mel hel Nieuwjaar neem ik de gelegen
heid waar om mij tol mijne medeburgers
te wenden en hunnen bijstand le verzoe
ken voor de arme vervolgde kloosterlin
gen le Oostende gevestigd. Eene almoes,
hoe klein zij zijn moge, zal met vreugde
ingepalmd worden. Hel geld heelt geene
reuk, en dil der liberalen zullen zij ook
mei liefde aanvaarden. De tijden zijn zoo
slecht en zij zijn zoo arme, zoo onge
lukkig
Om u te laten zien, lezers, in welken
neteliger» toestand zij verkeeren, geef ik
hier onder de opsomming der onroerende
i goederen welke zij, onze stad alleen, bij
eenverzameld hebben.
E
g I
w
De Veurnaar zegt, dal sedert eenigen
lijd men in België nog al tamelijk sterk
op de jacht is van nunnen, pater» en
papen, en dal wij er hier een voorbeeld
van gehad hebben.
Waarvan wij honderde voorbeelden
hebben gehad en er nog gestadig hebben
is, dal nunnen. pater» en papen, in de
kerken in de scholen, in de huisgezinnen
gedurig op jacht zijn van de centen.
De Veurnaar klaagt om dal er zooveel
beslissingen van onze permanente depu
tatie verbroken worden. De Veitrnaar had
beter dil potje gedekt gelaten, wanl dil
bewijst alleenlijk, dat onze Depulalie zeer
voel beslissingen neemt, die partijdig en
onwettig zijn, en, voorzeker, dil strekt
haar tol geene eer.
Heilige gcBcliiedeniH.
Hel hof van beroep van Gent heeft in
December recht gedaan aan eene vraag
lot uitlevering, door den heer prokureur
der Republiek le Montbrison (Frankrijk)
gedaan, tegen Jah-Baplisl Ovianl, broeder
onderwijzer, door hel hof van assisseu
der Loire, hij verstek lol 10 jaren op
sluiting veroordeeld voor aanslagen op
de eerbaarheid, op kinderen aan zijne
zorgen toeven rouwd.
Sinds twee jaren hield men dien ellen- I
digen booswicht ineen klooster te Ronse
verborgen, waar hij gelast was in <ie
school met God, hel onderwijs aan de
kinderen te geven.
Wal denkt gij daarvan, lezer? Kunnen
de ouders nu nog hunne kinderen aan
kloosterlingen loc vertrouwen, als men
ziel dal een broeder, die tol 10 jaren
dwangarbeid is veroordeeld, om kinderen
bedorven te hebben, in een ander klooster
wordt opgenomen.
Het is noodig dal er een streng toe
zicht in de kloosters gehouden wordt en
men de bewoners hunne eigene namen
doen dragen, in plaats van aangenomen
namen, die zij tien keeren in een jaar
kunnen veranderen.
Op 23 December 1880, verscheen voor
de rechtbank van Uperen, Karei Verhelst,
schoenmaker en lakensnijder van stiel
le Ouckene, een troetelkind van den
pastoor en compagnie, om le verant
woorden over schandalige feilen, begaan
met jonge meisjes dier gemeente.
Een dertigtal getuigen waren reeds ge
hoord op 2 December en onder deze
waren er om te getuigen over feilen die
voor 20 a 30 jaar plaats grepen.
Hoe kon zulks zoo lang stil en verdoken
blijven zal de lezer wellicht bij zijn
zelven vragen, en de rondborstige Oucke-
naar zal hem antwoorden dal is niet le
verwonderen, Karei Verhelst, die nu
omtrent 62 jaren oud is, is sedert lang
een soort van factotum der katholieke
kliek le Ouckene; van Noor 40 jaren is
hij waarschijnlijk een beste vriend ge
weest van den zwarten schaper. Tot aan
zijn huwelijk, omstreeks 1863, was bij
lid van den bestuurraad der congregatie
der jongelingen die le Ouckene iiigcrichl
is, onder den titel van Maria Onbevlekt
Ontvangenis (sic) en van den H. Aloïsius.
Van voor 30 jaren, was hij in de kerk
keers- en scliapulierverkooper, rond
leurder met de schalen van O. L. Vrouw,
van den H. Cornelius en van den H. Mar-
linus. Hij is lid der broederschappen van
de H. Barbara vin den H. Schapu
lier, van de Voortplanting des Ge-
loofs van de 11. Kindschheid van het
H. Hart van Jesus, werkend lid van
de locieteil van Vincentius k-Paulo,
enx. ent. In zijnen winkel zijn te ver
krijgen: paternosters, medailjen, alma
nakken van Allemansgerief, boekjes van
S.* Barbara, van den H. Martinus, enz.,
ent. Sedert eenige jaren was hij eene
soort van moeial in de kerk en zelfs nog
lol voor eenige weken, ruim 3 maanden
na dal de 15 eerste getuigen bij den
inatruclie-rechler waren geroepen.
Wie hadde het durven wagen, zulk oen
getitelde persoon te durven verdenken?
Doch gelukkiglijk, vrouw Themis is soms
nog al nieuwsgierig en wantrouwig, wanl
zij weet dat onder den dekmantel van
kwezelarij veeal vuile driften schuilen.
Het was ook bij dezen kuischen Tobias,
dal de ongediplomeerde koster-onder
wijzer in tafel gezonden werdwaar
schijnlijk om daar gedurende 3 maanden
onderrichl le worden in hel vak der
Ouckensche katholieke zedeleer. Is dal
zoo niet, mijnheer de pastoor?
Vrouw Themis heeft hem beloond mei
twee jaar gevangenis en de onkosten van
het proces, dio der moeiten zullen waard
zijn.
Hulde aan de verdienstelijke
mannen.
Wij lezen in de Dixmudenaar
De verledene week hebben wij hulde
gebracht aan de verdienstelijke mannen
die onze streek zoo deftig ter hulp geko
men zijn in den walernood.
Maar onze lijsl was niet volledig. Het
ware onrechtvaardig indien wij het ge
drag niet prezen van den heer Hector De
Prey, arrondissemenls-commissaris, die
bij de eerste berichten van nood in onze
streek was en den dijk bezocht van aan
de Fijnleele tol over Tervate. De heer
arrondissemenls-commissaris heeft in de
dagen van nood veel werk gehad, de om-
streken van Veurne, Dixmudc en’Nieu-
88883888888
hunne gewone ronde.... ze doen maar I
twee roedekens in T jaar En zij ook I
gaan in huisgezinnen waar men veel beter'
zou krijgen dan geven.
Als de kapelaans en de nonnen hunne
ronden gedaan hebben, dan gaan de deken
en de pastor om de groote brokken.
En alzoo is hel altijd maar schooien 1
Moest het gekend zijn welke ovargroote
sommen de langgerokten jaarlijks door
schooierij in het land omhalen, men zou
er van verschrikt zijn en men zou uilroe-
pen hel is geene schooierij meer, bet is
eene plunderij en hier aan moet een einde
komen
De oudste leerlingen der normaalschool
van Roei (Huy) hebben aan den minister
van hel onderwijs gevraagd, om den zon
dag vrij le mogen uitgaan, juist gelijk de
leerlingen der militairoschool.
De heilige schrijvers spotten met dit
verzoek, bijzonderlijk omdat de normalis
ten gezegd hebben, dit zij zulks noodig
vinden om «mensch te worden.
Mag misschien, volgens die heeren, ecu
ander geen «mensch wordenomdal zij
het niet zijn?
Waren zij echter mensch* hel maat
schappelijk leven zou er veel bij winnen,
en het ware grootclijks te wenschen, d»i
bier, gelijk in Duilschland, de »emin»ris-
len verplicht waren, gedurende ten min»-
le één jaar, de lessen eener universiteit
te volgen.
Men leert zich in de wereld goed ge
dragen door in de w ereld le verkeeren;
en zekere liercrsannetjes en zekere
kapelaantjes zouden misschien w»t min
domme trekken begaan hadde liet hun
vergund geween mensch te worden».
g
g
Opgelet
Het is een voltrokken feit, de paus
krijgt van dil jaar geen Nieuwjaar!....
De klerikale gazellen, brengen in dat
zij te veel te geven hebben voor hunne...
schooiersscholen.
En de paus die erop rekende, om zijne
kleine uitgaven le betalen... Hadde hij dal
geweien, hel is niet zeker dal hij de Bel
gische bisschoppen zou gelijk ge
geven hebben in de schoolkwestie, wanl
het schijnt dat het enkel op de bedreigin
gen hem Nieuwjaar en den St. Pieterspen
ning aftenemen, dal Z. H. heeft toege-
stemd de bisschoppen gelijk te geven.
De klerikale kopstukken moeten op vele
plaatsen de buitenwacht krijgen, als zij
komen schooien voor hunne scholen,
voor St. Pielerspinning, enz.; anders zou
den zij al was hel maar uit eigenliefde
hebben getoond, dal zij zooveel voor
Leo XIII willen doen als zij voor Pius IX
hebben gedaan.
De klerikale w inkel verliest stellig zijtje
klanten.
S' 3
Als de heer Malou, in de discussie over
hel contingent van hel leger, trachtte le
bewijzen dat de vrijstelling van de semi
naristen uoodzakelijk was, antwoordde
hem de voorzitter van den ministerraad,
M. Frère-Orban, dal die vrijstelling eene
schreeuwende onrechtvaardigheid is.
Zoo is hel. En wij twijfelen niet of ge
heel de liberale meerderheid zal in dil
gedacht deden en die schreeuwende on
rechtvaardigheid alschaffen.
Hel is opmerkelijk hoe in korte jaren de
aanhangers der klerikale partij, trapsge
wijze, er toe gekomen zijn in vele ge
vallen een gemakkelijk akkoord met
hunne consciëntie te maken.
Zoo was, volgens hen, pas over eenige
jaren bij voorbeeld, hel bijwonen van
bals, concerten of tooneelvoorstellingen
eene grove zonde.
Het waren bijeenkomsten van den dui
vel, vereenigingen waar de wulpschheid
der jeugd, zich op schrikbarende wijze
■ontwikkelde, in een woord, plaatsen welk
ieder weldenkend mensch moest schuwen.
Het is helaas! met die doodzonde zoo-
als mei vele anderen. Ze is gansch dood
■en versleten.
In alle klerikale gezelschappen, hoe
fanatiek ze zijn of niet, worden concerten
en loeneelverlooningen gegeven, ja hel
gaat zoo verre, dat men er zelfs tot laat
in den nacht en soms wel tol ’s morgends
toe durft dansen. Nu is de schouwburg
geen duïvelshuis meer, dewijl sommige
klerikale bestuurders en eene subsidie
aan schenken.
Bij de klerikalen geeft men nu overal
vertooningen en in plaats van eene zonde
te bedrijven, bekomen zij zegeningen van
de geestelijken, die deze vertooningen
bijwonen en loejuichen.
Wij hebben oenen muzikant gekend,
dien men belette in de school muziekles
met zijne viool te geven, omdat hel eene
viool van den duivel was, zegden de gees
telijken, waarmede hij in de komedie
speelde.
Hel is oprecht zonderling! Wij, ton
minste, denken dalai hetgeen eene zonde
was over twintig jaren, het nu toch ook
nog is, maar in alle geval moeten onze
tegenstrevers er zich weinig om be
kreunen.
Het kan ook wel zijn, dat zij maar
enkel ter eere Gods zingen en dansen; dit
is dan voorwaar een gemakkelijk middel
om zalig le worden.
Wat maken die mannen toch van de
religie
Schooier! jen.
De opstellers en de zwarte voorstan
ders van den heiligen leugenaar hebben
dit jaar, in hun blad, geene inschrijviugs-
lijsl ten voordeele van den paus geopend.
Maar hebben zij daarom opgehouden van
te schooien voor den paus, of om juister
lo spreken, voor de algemeene kas der
langgerokten van alle soort, kas in de
welke men zoo diep put in kiezings
tijden? Voorzeker neen, war.t de zwarte
bende schooit tegenwoordig zonder
schaamte, alhoewel het nochtans zeer
slechte lijden zijn, en de werkende klas
veel le lijden heeft.
Wal in onze stad gebeurt, gebeurt over
al elders op daaromtrent de zelfde wijze,
volgens het schooiers personeel waar
over men beschikt. Hel zijn de kapelaans
die eerst rond gaan: zij vragen de jeunste
voor den Sl. Pieterspenning. Als zij die
jeunste gezakt hebben, dan spreken zij
van de noodwendigheden van hel vrije
onderwijs, en vragen eene jeunste voor
de katholieke scholen.
Gingen zij maar bij de rijke menschcn,
men zou het hun licht vergeven, maar zij
bieden zich ook aan bij de kleine burgers,
schooien daar, gelijk bij de rijken, tol
dat zij krijgen.
Na de schooierij van de kapelaans komt derlijk te vinden zijn bij de klerikale
de schooierij van de nonnen: «ze komen 1 i,;;
een nieuwjaar wenschen.... ze zijn op
Ecu Rchmnlnal.
De heilige Veurnaar verhaalt, dat op
den l?1'* zondag van dit jaar, de pastor
van Desselgem, onder de hoogmis, den
preekstoel beklommen hebbende om aan
zijne parochianen een zalig nieuw jaar te
wenschen, en van deze gelegenheid ge
bruik makende aan de ouders le verzoe
ken hunne kinderen aan geene scholen
zonder God toe le vertrouwen, de offi-
cieëlc onderwijzer recht stond en de
volgende woorden tot den pastor toe
stuurde
Ik verzoek u een einde le stellen aan
die komedie, welke nu twee jaren
duurtIk bezweer de inwoners van
Desselgem le zeggen of mijn onderwijs
slecht is.... Komt, onderzoek zelf mijne
school, maar gij zijl er te troisch voor!
Ga nu voort, ik heb gezegd
De heilige Veurnaar noemt dit een
schandaal. Maar van wien kwam de
schandige daad Kwam zij van den onder
wijze*’, die zich met deftigheid tegen
onrechtvaardige en grove aanvallen ver
dedigde, of kwam zij van den pastor? De
schandige daad kwam van dezen laatslcn.
Welhoe! een priester, een discipel van
Christus, hij, man van vrede, hij die de
menschen gedurig zou moeten opwekken
tol verdraagzaamheid, verzoening en lief
de, schaamt zich niet, in de kerk, binst
den goddelijken dienst, lucht te geven
aan zijnen haai; schaamt zich niet eenen
treffelijken burger, in zijne tegenwoor
digheid, aan de parochianen voor te
stellen als een slechte mensch, als een
persoon wiens lessen, wiens onderwijs
verderflijk en verpestend is
Js dal wel de handelwijze van eenen
priester?.... Maar verdienen oii/.e poli
tieke geestelijken nog wel den naam van
priester? Neen, dien j.aam verdnnten zij
niet meer. En inderdaad een pHester
preekt de leer van Christus, zij veroor-
deelen die leer door hun eigen gedrag,
en al wal zij preêken is de gehoorzaam
heid aan hunnen wil; een priester tracht
het getal der ware christenen te ver-
grooten, zij trachten alleenlijk hel getal
hunner onderdanen, hunner slaven te
vergrooten; een priester tracht te ver
beteren, zij trachten te overheerseben,
en schatten de politieke onderwerping
boven alle deugden
Ja, onze politieke geestelijken wijken
meer en meer van hunne zending af, zij
begaan schandaal op schandaal, en hel
volk, die hiervan getuige is. verliest voor
die mannen alle liefde en ulleii eerbied.
De rechtbank van Charleroi heeft in 1
haar verhoor van 31 December 1880,
August Manjean, in religie broeder Zacha-
rius, onderw ijzer in de broederkensschool
te Vèrilles, tol vijf jaren gevang veroor
deeld, voor openbare belediging tegen do
zeden, door den beschuldigde gepleegd,
op jongens aan zijne zorgen loeverlrouwd.
Als broeder Zacharius de ontelbare
reeks vuile martelaars voor 1880 sluit,
is er een ander die ze reeds voor 1881
opent.
Uil Marseille 1 januari schrijft men hel
volgende
De politie heeft broeder Simieux,
professor in dé gemeemcsc'iuul der Cnó.
nanstraal, aangehouden, onder beschul
diging van tah ijke aanslagen op do eer
baarheid, gepleegd op kleine jongens.
5
f
s
3
S
De heilige schrijvers van ons pastors-
bladje onthouden zich, sedert ccnigen
lijd de bestuurders onzer stad aan te
vallen. Het is nisof men hun zou gezegd
hebben, dat de liberalen door de Veurne-,
sche burgerij algemeen geacht on bemind
worden en dal het voor de klerikale
partij onvoorzichtig is onze bestuurders
aan te randen. Doch daar de gezalfde
opstellers uil gewoonte schelden moeten,
hekelen zij nu de gemeentebesturen van
Brussel en van Geul, die geld vei kwislen,
zeggen zij; dat het eene schande is. Eu,
zich lot den lezer wendende, roepen zij
uil
Waar de liberalen aan T-bcsltnti' zijn,
moet de geldkist er gewis kwalijk van
afkomen, ofwel, moet men-de burgers
hel laatste druppeltje bloed afpersen.
«Immers, T is van ouds gekend, de
mecsien spelen maar liberaal om des
te beter en le gemakkelijker hunnen
bijna onverzadelijken gelddorst te knn-
non lesschen, en kozijntjes, vriendekens
en maagdekens ook te laten lekken en
trekken dal het eene benedictie is.
De heilige opstellers hebben hunne
voorbeelden slecht gekozen, want in de
liberale steden van Brussel on van Gent
groeit de bevolking zeer spoedig aan,
wal een zeker leeken is dal do burgers
er welvaren. Zij hebben ook ongelijk de
liberalen le beschuldigen van gelddors-
tige afpersers te zijn, want als er, gelijk
tegenwoordig, zoo veel zwartjes, ge
dreven door den gelddorst, onder alle
bedriegelijke voorwendsels, gestadig
schooienis deze beschuldiging zeer
onvoorzichtig. En wal de vriendekens en
maagdekens betreft, die lekken en trekken,
moeder Justitia leert ons, dat zij bijzon-
schijnheiligaards, bij de klerikale gods-
bedriegers.
o
<r>
09
O
CL
o’
3
CD
1
5!
Si i
t» I
H
C C X l' j. M
O
Q
'Ti
zs
«g
o
-ï
B
CA
•o
s
O
3 -
o»
L-.
(T h3
Q c o-Jo C
p
p