D
Ziehier de namen dar uittredende volksverte-
Antwerpen. Arrondissement Antwerpen.
en Veydt. MechelenDe heeren de Brouwer de
nische Kamer in de plaets van de geboden Gods.
Ziet daer, catholyken, waer men ons naer toe
leidt.
telykheid opgeregt tegen te kanten, tedoen vallen,
en er andere in de plaets te stellen gansch ver-
schiliig met de eerste?
Omtrent 50 stemmen zyn sen de wet gegeven
door mannen die vette bedieningen van het minis
terie verhoopten of bekomen hadden’t zy voor
ben, voor hunne kinderen of neven. De 10 of 15
overige belmoren toe aen mannen die altyd het
hoedjen naer den wind hangen; die als zy maer wel
mogen eten, drinken en slapen, met de ernstige
zaken zich weinig bekommeren.
--
Den 22 dezer is eene pistoolscheut gelost ge
weest op den Koning vau Pruisen, in de statie van
den yzerweg, op het oogenblik dat Z. M. zich met
de Koningin naer Potsdam begaf. De Koning heeft
Reeth. TurnhoutDe heeren Coomans en Alb.
Dubus.
Braband. BrusselDe heeren Anspach, Cans,
Thiéfry, Prévinaire en Verhaegen. Leuven De
heeren Chnstiaens, De Luesemans, Deman
d’Altenrode en Vanden Berglie de Binckum. -
Nivelles De heeren de Met ode, Mascart en Tre-
mouroux.
West-Vlaenderen. Brugge De heeren de
Devaux, Peers en Sinave. Kortryk De heeren
Boulez, De Haerne en Ernest Vanden Peerenboom.
Divnude M. De Breyne. Veurne M. Clep.
Oostende M. Van Iseghem. Rousselaere
De heeren Du mortier en Rodenbach. Thielt
De heeren Lebailly-de Tilleghem en Toussaint.
Ypere De heeren Boedl, Alph. Vanden Peerenboom
en Van Renynghe.
Luxemburg. Arion M. Tesch. Bastogne
M. d’Hoffschmidt. Marche M. Jacques.
Neufchateau M. Jullien. Virton M. Pier re.
Namen. Namen De heeren Lelièvre,
Moncbeur en Moxhon. Dinant De heeren De
Liedekerke en Thibaut. Philippeville M. Le
Baillet de.Latour.
en de Bisschoppen niet meer die de H. Kerk uit
maken, en derzelver leering moeten uitleggen,
plaets verleend; wy noodigen de geestelyken uit,
zoo als eertyds de joden van Capharnaum Christus i
uilnoodigden om onder hen, in zyn vaderland, de
mirakelen te doendie hy elders met zoo veel
iever deedzelfs met gevaer van zyn leven
Neen, neen de ministers en hunne meerderheid
in de Kamer zyn den godsdienst niet vyandig! Vol
gens hun zeggen zyn zy er de reglzinnigste vrienden
van.
En wie zoude nog haperen te gelooven aen die
vriendschapwanneer men weet dat de Nieuwe
Politiek en hare meerderheid een uitvloeisel zyn van i
de francmaQonnery, dewelke gedoemd is door de
Pauzen en Bisschoppenen door gansch de catho
lyke Kerk?
’T is zeker om hunnen eerbied voor den gods-
Den 11 juny aenstaendé zullen vyf provinciën
des lands geroepen worden om het mundaet hunner
representanten te vernieuwen. Deze provinciën
zyn Antwerpen, Braband, West-Vlaenderen
Luxemburg en Namen.
i x I Ziehier de namen der uittredende volksverte-
dienst, datzy ronduit vei klaren, dat de wet op het eenwoordieers
onderwys gemaekt js om de scholen door de gees- j
in het onderwys, rnet de driedubbel magt van den
Staet, van de provintieen van de gemeente, ten j
profyte der vrymetselary en klubs?
Neen, neen de naekte waerheid is, dat zy den £h de Brouckere, lontainas, Orts, Schumacher,
oorlog verklaerd hebben aen de catholyke Kerk,
welker ondergang zy betrachten en met aenhou-
dendhcid bewerken. Zy zyn de opvolgers van Vol
taire, van Jozef II, van Willem 1 en van de fran-
sche omwentelaers.
Zy loochenende goddelykeinstelling der Kerk,
haer goddelyk gezag, en behandelen ze. in hunne
wet, als eene sekte zonder leven en zonder gezag.
Zy willen het kongresliberael in de plaets stellen
van de Kerkde Nieuwe Politiek in de plaets van
hunne goederen aengeslagen, en het is wel eene het Evangelie en de stemming van eene ma?on-
Jvmlirm nlirrf cphn Jnv’nnrrnorl inrr to rln/ni mn W1O i rr i i i zni
toekomt. De goederen der geestelyken aenslaen
was eene diefteeven als het eene diefle zou zyn de
weezenhuizen, gasthuizen, enz., van de hunne te
berooven. Onze kleine jongens weten datBegeer
niemands goed noch dat van liberalennoch van
paters, noch van priesters, noch van francs-macons.
Maer de socialisten hebben het anders opde eigen
dom is een diefstal, zegt hun oppcrpriesterProud’hon,
en dus moet alwie naer het invoeren van het
socialismus verlangt, de dievery der geestelyke
godsdienst, denzelvein het art. 8, eene byzondere Nadere onderzoekingen bewyzen dathydit
niaets verleend: wv nnndioe,, de ^elvïen „it gedaen heeft om poh ieke reden Sefeloge maekte
1 deel van geheime khibsen welke hy regelmatig by-
woonde. Van in 1848 had hy op zich genomen het
werktuig te zyn van eenen aenslag op bet leven
van den Koning. Men heeft by eenen vriend van
Sefeloge papieren gevonden, zegt men, die zulks
klaerlyk bewyzen.
De liberalen beroemen zich veel op de
72 stemmen die de wet op hel onderwys aenge-
nomen hebben. Onder de 72 ja-stemmers, zyn er
25 of 30 die de wet aengenomen hebben, juist om
dat zy tegen de katholyken is. Deze zyn hunne
kiezing verschuldigd aen
logien, of andere klubs.
de francmatonsche
De eerbied der Nieuwe Politiek voor Onzen Hei
ligen Godsdienst gelykt zoo wat aen den eerbied
welken de soldaten van Pilatus hadden voor Christus.
Zy ook gaven den Verlosser der weteld eenen
schepter in de hand! stelden eene kroon op zyn j
hoold.' en noemden hem Koning!Waer over Tdadert mtslonC
beklaegt gy u, zeggen ze? Ziet toch, in onze wet J we„Kezonden onderofficier der ar-
op bet onderwys hebben wy, uit eerbied voor den S’n d t h d t
I opdegoederen der burgers gemunt hebben. Spraken
zy wat min van hunnen eerbied vóór den godsdienst,
voortzetten en verdedigen’t zyn de francs-magons en dat zy deszelfs geboden wat beter onderhielden
die zich daer mede belasten om hunnen grooten zy zouden er den moed in vinden om de begeer-
1 lykheid, naer iets dat verboden is, te overwinnen,
begeerlykheid die ons ingeboren js, zoo als het
reeds bleek ten tyde van onzen eersten vader Adam
en van zyne wettelyke wederhelft, madame Adam,
geboren Eva.
eerbied voor Onzen Heiligen Godsdienst en deszelfs
bedieoaers. Degenen onzer lezers, die nog zouden
twyfelen aen dien eerbied van de liberalen, hebben
slechts het jongste nummer van het Weekblad van
Dixmude te doorloopen, alwaer er openlyk gezegd
wordtdat onze prelaten van den jubilé des Heilig
Bloeds, te Brugge, eene politieke vergadering gemaekt
hebben, om tegen het gouvernement van den Koning
en de meerdet-heid der wetgevende Kamers te protes
teren. De echte kliihiste.n en revolulionnairenzegt
gemelde bladje verder, zyn zy die het volk ophitsen
om zich tegen het gezag en wetten te verzetten (dat
is de bisschoppenpriesters en onderteekenaers
der petitiën); de catholyke partyvoegt het nog by,
herkent geen ander gezag dan zich zelve, voor wien
de gansche wereld buigen moet. In een ander artikel,
uit de roodé Broedermin van Gent overgenomen,
discht hetzelfde blad nog zyne lezers de volgende
stelregelen op Indien de wet op het onderwys
de magt bezate van het geloof te vernietigenware
dit een klaer bewys dat God de geestelyken verlaten
heeft. Welhoe! de Staet betaelt de geestelyken om
het Evangelie te verkondigen, en zy zouden noch
de kracht, noch de wètenschap bezitten om de
goddelyke zedeleer te doen zegepralen! De eerste
kristenen hadden het anders lastig, zy moesten
worstelen tegen het heidendom en hadden het te
doen met de bedorvenste zamenleving. en nogthans
zegepraelde hunne heilige iever enz. Wat verlangen
de geestelyken dan? is het niet genoeg dat de Staet
hun geldelyken onderstand verleene om in de
kerken hun heilig ministerie vry en vrank uit te
oefenen? enz., enz.
Ziet gy daer niet klaerlyk in dat de eerbied van de
liberalen voor de religie bestaet in hel gezag der
Kerk onder de voeten te trappen; in en invloed
van den godsdienst op het volk tege te kanten
in uit te strooijen dat de geestelyken het menschdom
in de slaverny willen herdompelen (zekerlyk om dat
zy de wereld uit dezelve getrokken hebben)?
Onnoodig is het andere zinsneden aen te halen,
en het ware overtollig te bewyzen dal de diepste
eerbied voor de Kerk en hare bedienaers hier niet
overal doorstraelt. Wy willen slechts byvoegendat
de Staet geen halve centiem aen de geestelyken
geeft, die niet aen het inkomen behoort van de
goederen die hy hun alleronregtveerdigst afgenomen
heeft. De ministers, regters, ontvangers, en verdere
staetsbedienden worden betaeld met het geld van
het volk, De jaerwedde der priesters komt uit eene
gansch verschillige borze. De Staet heeft eertyds
heilige pligt schadevergoeding le doen aen wie ze
Aenslagophct leven van den Honing vau Pruisen.
betzelfde huis als gy.
En langs waer is hy gegaen
Langs den kant der rivier.
En wie zal my helpen bet kind weder te zoeken
Ik! ik! riep men van alle kanten, en aenstonds ging men
in alle rigtingen het kind opzoekenMaer, helaes al de
opzoekingen waren vruchteloos, en toen de nacht aange
komen was had men nog niets ontdekt.... Arme meid
Zy durfde naer hel paleis niet terug keeren... Maer de
moeder dan? Hoe groot moest hare angst niet zyn?On-
mogelyk ware het een gedacht er vau te geven... Ik zal
slechts zeggen, dat de droevige tyding zich in het paleis
verspreid had, lang voor de terugkomst van die ongelukkige
kindermeid.
’S anderendaegs las men op al de muren van Lenfien
plakbrievenwelke de verdwyning van den jongen lord
Georges Montagu aenkondigden en overgroots belooningen
uitloofden aen degenen die hem by zyne moeder terug
zonden brengen. En eenige dagen later wierden dergelyke
aenkondigingen geheel Engeland door verspreid.
De dagen volgden op elkander, en van het kind wierd
niets vernomen.
Weken, maenden en jaren verdwenen altyd dezelfde
stilzwygendheid
En de wanhoop bleef op Lady Montagu wegen, en hare
Gedeeltelyke vernieuwing van <le Hamer der
volksvertegenwoordigers.
telvkhciil nnfforcizt tp<rpn tp kanton tpdnnn vallpn j Antwerpen. Arrondissement Antuerpen.
I De heeren Hyacinthe de Baillet, Loos, Osy, Rogier
I en Veydt. MechelenDe heeren de Brouwer de
T is zeker daeroin ook, dat zv tusschen komen Hoogendorp, De Perceval en Vanden Branden, de
i.i i i i 1*1 i Konfh iirnhnti/ 1 In hfloron I .nnmnnc en A in
goederen goedkeurenvermits de socialisten het nu
ders of op oenen tak droog hout dat zy in hare hand hield.
Toen de kleine Montagu zyne duif zag wegvliegen, begon
hy te weenende vrouw fluisterde hem eenige woorden in
liet oor, kuste zyne wangenEn wanneer de trommel
het rappel sloeg der soldaten, en dat de horseguard de
kinderbezorgster van den jonge .Montagu verlaten had,
begon zy te peizen op het kind van hare meestereszy
zochte overal heen en riep Georges! Master Georges! maer
de kleine Georges antwoordde niet.... Och hoe hadde het
arme kind kunnen antwoorden? Hel was reeds verre weg!..
De zwarte vrouw had zich gespoed om weg te komen en
was donkere en onbekende straten ingetrokken.
Onzeggeiyk groot was het verdriet en de wanhoop van de
meidZy loopt de plaets rond, altyd al roepende Georges,
Hasler Georges! zy weent, schreeuwt en vraegt wanhopig
aen al wie zy ontmoet, of ze niet een jong kind gezien
hebben met blond hair, een roodkleurig aenzicht, met een
blauw kleed aen en eenen geplooiden halsdoek.;.....,, een
kind dat Georges Montagu heet.
Eenigen antwoorden wy hebben het zien spelen met de
tortelduiven; andoren zeggen de Gypsy hield het hy de
hand wanneer het zich van den bank verwyderde waer gy
met den soldaet zat te klappen, en ik heb ze het zien aen
eenen man over geven om te dragen. Die man was in
livrei, en wy meenden dat het eene dienstbode was van
i
ogen hielden niet op tranen te stortenZomtyds riep
de ongelukkige moeder uil Achware hy toch bier
gestorven’, hier by my; ik zou ten minste weten waer zyne
grafstede is en ik zou er kunnen gaen op weenen Ja, ja,
myne onzekerheid is erger dan de dood
Die bedrukte moeder had ongelyk alzoo te spreken; want
de menschen kunnen wedergeven hetgeen zy genomen
hebbenmaer hel graf is onverbiddelyken wanneer de
deur des doods op u toegesloten is, gael za nooit weder
open.
Het ongelukkig kind weende ook bitterlyken de
zwarte Gypsis mishandelde het nu om het te doen zwygen
want zyn geschreeuw konde hacr niet meer verraden het
verdwynt met het gerucht der golven en de vloeken der,
matroozen, want de jonge Montagu bevindt zich op eeu
vaertuig dat naer Holland stevent.
Georges heeft koud op het dak van het schip, en, om
zich le verwannen, plaetst hy zich by de andere tinders...
gestolen kinders gelyk hy en die gelyk hyook lyden en
schreijenmaer zy zullen niet lang meer schreijen; de
slagen de mishandelingen en de gewoonte zullen ze doen
zwygenen dat nog eerder als men hel zou peizenzy
zullen zich aen hun ongeluk gewennen, en gyzult er ver
schelde ontmoeten die zullen zingen en dansen om u eene
altnoes af te smeeken. (Wordl vervolgd.)