.1/ JAMAItï 1857. ci i LFilE JAEil. I liD.MlIk, V Bi Een S)ondewlaysbl(Hl voor Ae^ikofuligingeH, Tydverdryf en algemeéne Behingen. Vo\ \v onze boter, en onze eijers te komen opkoopen. DE VEURNAMBACHTSCHE UBERAEL. XVI. I 3a ALGEfêEE&l OVERZIGT. De laelsle zitiing van de conferentie van Parys heeft gelttkkiglyk een einde gesteld aen de moeije- lykhcden die nog bestonden nopens de te bepalen grenzen die Bessarabië van Moldavië moesten scheiden. Turkyë en de Zwarte-Zee moeten insge- lyks, krachtens die zalfde conferentie, tegen 50 maette ontruimd worden door de Ooslentyksche legers en de Engelsche vloot. De Commissie, die ovei hel toekomende bestuer de Donauwsche XJorstendommen moet beslissen, zal dan cindelyk hare werkingen kunnen toonzetten en in T korte voltrekken. Met die voltrekking van de zaken der Donauwsche Vorstendommen, zullen de laetste gevolgen van den Ooslcrschen oorlog een einde nemen. De vrees die nog overbleef den oosterschen oorlog te zien gevolgd worden van eenen oorlog tusschen Pruisen en Zwitserland, is na by verdwe nen. Zwitserland schyul bereid te zyn, op den voorstel van Frankryk en Engeland, de politieke gevangene van Neuchatel, ongestraft oil het land te laten gaen, en alzoo alle voorwendsel van oorlog van den kant van Pruisen te willen wegnemen. De edelmoedige handelwyze van den koning van Napels, neemt ook van dien kant all» vrees voor verdere oneenigheid met Engeland, lecnemael weg. Engeland zal ander troebel water moeten maken, indien het ten voordeele van zynen koophandel, in Europa wil visseben. De Engelsehen zyn nu bezig met in China eenige sterkten in te nemen, ten einde er later vrijen koophandel te kunnen houden. Dal zy in de onbe- schaefde landen welvaren, maer dat zy eindigen 1 ma«kt ma, (t) Hel einde van dit artikel by acht dngen rsara De zedelyke weldaed van het Christendom, op eene historische wïze beschouwd. Wal heeft het Christendom dan verrigt? wat zyn de •eden er aen verschuldigd? Voor iemand die den mensch wacrdeert, nietalleen om tal hy wetenschap en versland bezit, maer die in hem erst en vooral datgene zoekt dat hy behóórt, wy willen ,:eggen hel goede en de deugdvoor hem is de zedelyke weldaed van het Christendom het grootste feit dal de geschiedenis, sedert achttien eeuwen, ons aenbiedt. Ik veronderstel hier niet dat gy katholyk zyt, ik wil van i gcene kalholyke overtuigingen vragen. Neen Ik onder lel alléénlyk dat gy ernstig genoeg zyt om eenige stonden met nay dal groole feil, uilsluitelyk op eene historische wyze, .e beschouwen. Vooreerst, het is eene ontegensprekelykc daedzaek dat de zedelyke wereld, over omtrent achttien eeuwen, eene verbazende omwenteling beefl ondergaen. Die omwenle* ling heeft eenen naem in de geschiedenis aller volkeren zy heet de opkomst van hel Christendom. Geen een libe- rael, hoe géern hy het ook wel zou doen, zal die bewering logenstraffen. Die daedzaek, die wy alleenlyk bemerken als hare plaels hebbende in de historie, steunt op Christus en op de Kerk die Christus heeft ingesteld. Christus heeft op de zeden invloed gehad door twee liddelen door zyn leven en door zyne leering. Zeg my den wysgeer, den stadsman of den vorst, die (Martinet). Ten vyfdeen ten laetsle, De ikzucht en de vergelenis van den evennaeslen, de verslaefdheid der onderhoorigon aen die meester waren; de dwinglandy in hel huisgezin, in den Staet en jegens de vreemde volkerendat laet de oude zamenleving maer al te zeer bemerkenen dal ook zal Christus, door zyn openbaer leven en zyne dood, op de krachtigste wyze tegenspreken; dal ook zal hy aldus, I voor al die zien wil, veroordeelen. Als de zoon des menschen uil de woestyn gekomen is, zegt nog dezelfde schryver, ik heb ham zien in openbare bedieningen treden, 1 niet al regeren, al oordeelen of beslieren, met al filoso- feren uit eenen zetel of een spreekgestoelte, maer al zich 1 ten dienste te stellen van al de lydende ligchameu en van al de zielen die de slagtoffers waren van de onwetendheid en van de ondeugd; waerom? Om dat de wereld nooit geen gebrek geleden heeft en dal zy nooit geen zal lydeu aen hooge bedienden, aen koniogen, regters, bestierders, aen wysgeeren en akademiekers maer lot aen den Zoon des menschen vonden de kleinen, de onwetenden, de ongclukkigcn, de armen nergens geen dienstwillige die naars; en als er sedert geen eene ellende zonder troost gebleven is (tenzy daer waer eerlooze wetgevers de gods dienstige zelfverloochening buiten de wel gesteld hebben), ’t is aen den Zoon des menschen dat wy hel verschuldigd zyn. In den loop der drie jaren dewelke hy aen de verzachting der ligchamelykë en zedelyke krankheden van den mensch toebesteedt, heb ik hem hel voorbeeld zien geven van de volbrenging aller pligten. Te vergeefs heb ik in dal leven, dal eene aaneenschakeling is van de held haftigste zoowel als van de gemeenste deugden, de scha duw van een gebrek gezocht. Dondert hy tegen de rykeu en de magtigen, ’t is zonder hunne regten en hunne magl te kort te doen 't is om hen af te keeren van de misbruiken en buitensporigheden, die hen voor God en voor de men--, schen onleeren en verachtelyk maken. Is hy de kleinen genegen, T is om hen van hunne ondeugden te beleren en door de wysheid en de deugd te verheffen. l.n dat leven bekroont hy met de slavendood, voor alle menschen, tol lavtOlx'Ii aldcf IOC -uiig Si »<,»-. Welk eene les voor die millioenen heidenen, die binnen korte jaren hem voor hunnen God en hun voorbeeld gingen herkennen! VVelktjrene zedelyke omwenteling moest de navolging van zmwieen leven niet te wege brengen. De leering van Christus is gelyk de weêrschyn van zyn leven. Hier zullen wy kort zyn. Wy gaeu alleenlyk vyf korte bemerkingen maken, die geen bewys vragen en die nogthans genoeg zyn om te loonen dal er tusschen de cbristelyke leering en de gedachten der oudheid, nopens de handelwvs der menschen onder malkander, eeu afgrond is. Die be merkingen zyn de volgende Ten eerste, De christelijke leering doemt de slaverny. Het is onmogelyk christen te zyn en in zyn even naesten eenen slaef te zien. Ten tweode, Die leering doemt de verachting der hei denen voor de Kindschheid, en de gruweldaden die zy ten opzigle van de Kindschheid pleegden. Ten dorde, Die leering doemt de slagtoflfering van den burger aen den Staet, als of hy voor den Staet geschapen ware en voor hem alleen moest bcslaen. Ten vierde, Die leering doemt de heidensche staetsal- MOGENOIIEW. Ten vyfde, Die leering doentl cindelyk de heidetische vyandschap der volkeren onder malkander, en het baibiursch oorlogsregt dal haer vergezelde. Wonderlyke z.aek! zegt Montesquieu (Esprit des loij, de christene godsdienst, die geen ander voorwerp schyul ders kunnen als eten, hun vermaek zoeken en slapen! te hebben als de zaligheid in het ander leven, verschaft ons uog hel geluk hierop aerde. En wie zou durven loochenen dat, hoe meer hel leven van Christus ging na gevolgd zyn, hoe meer zyne leering iu de verstanden ging winnen; hoe meer ook de oude heidensche wereld uil hair ondeugden, hare verslaefdheid en hare ongelukken ging op- siaen, om in een tydstip van deugd, rryhiid en geluk te treden. (I) Prys der insehryving, BETAELBAER VOOROP Builen stad, vrachlvry, 6 franks. -- \j_or die de Zondagschc Uitgave begecren, 8 franks. ANNONCEN 15 centimcu den drukregel. Alle affiche», hy dep uitgever van dit blad g^iruiJ, worden ;i:v.'.";;e!d in'Sjr-lve -.’p'-ictM. Brieven C^idd yrachlvrr toe nïïmibbh,i- i iiuiigaari--- Alle affiehen, hy Jen uitgever van dit blad go/lriiij, worden §nvcj’gcJd I jJ-J j by Christus, op eene enkel historische wyze beschouwd, kan vergeleken zyn. Gy zuil hem niet vinden Christus is de grootste persoonaedje der geschiedenis, de stichter en het voorbeeld der voortreffelyksle maetschappy die de wereld ons voorstelt. Daeruit besluiten wy dal by, nietalleen by de katholyken, maer in het algemeen hy al degenen die, gelyk hel behoort ^in de beoefening der geschiedenis hunne acndacht naer de gewigligheid der zaken geven, meest verdiend bestudeerd te zyn. Üit het leven van Christus willen wy alleenlyk de vyf volgende punten aenraken Ten eerste, De tweede helft van hel menschelyk ge slacht was in hei heidendom, zelfs buiten de slaverny, op de schandelyksle wyze onderdrukt geweest; en Christus heeft die helft, in bare eigen oogen en in de oogen van hare verdrukkers, door zyne afkomst, veredeld. Ten tweede, Hel Heidendom had de weerde van den mensch in de kindschheid met de voeten getrapt, en Chris tus, met door dien staet te passeren, heeft doen verstaen hoe dal een wezen, dat zwak is volgens hot ligchaem, nogthans groot en eerbiedweerdig zyn kan. Hy heeft voor latere eeuwen dat edele genootschap voorbereid dat, op den lyd van Gods voorzienigheid vastgesteld, onder den naem van werk der heilige kindschheid, duizende kin deren moest redden, die het lieidensehe China, op den dag van heden, naer het voorbeeld der heidenscim Grieken en Ten derde, De Citouen der oudheid had met liotsch- heid en mispryzen op de slavclyke werken neergezien. Die welken, waerin vei re het meeste deel onzer zamenleving zyn leven slyl, bad hy aen zyne millioenen slaven ovcrgelaten. Arisloteles had overlang verschil gemaekt tusschen de ligchamen der vrije menschen en die der slaven. Hy had gezeid dat de ligchamen der slaven kloek waren en goed voor de diensten van eerste noodzakelykheiddat die der vrije menschen integendeel, welgcmaekt doch nutteloos voor het slavelyk werk, ^geschikt waren voor hel bur- gerlyk leven, dat bes^aet in vrede- en oorlogszaken te handhaven! Christus is door de «ederige werkzaamheid, die lol zyn dertigste jaer, tol hel begin van zyn openbaer leven, in hem heeft uitgeschenen, die heidetische denk- wyze komen logenstraffen.Hy heeft bewezen dal de mensch, die dagelyks zyne werkachtige kanden aen lasligen arbeid slaet, vry en edelmoedig zyn kao, en dal niemand het regt heeft om hem te mispryzen Hy heeft den werkman en zvn werk veredeld Ten vierde, De heidenen hadden den vrijen toom aen hunne driften gelaten en Christus, vooraleer in hel open baer te vc-scbynen, wil veertig dagen lang in de woestyn al bidden en vasten overbrengen. Waerom dal? vraegt een schryver. Om ons te zeggen, antwoordt hy, dal zulk een leven ook een staet van de maetschappy is; om den mond te stappen aen die deze vraeg doen waerloe dienen menschen die niets anders verriglen als bidden, zingen en vasten? Gelyk of er, voor de evenwigtigheid (der deden) van het maelschappelyk ligchaem, geen legen wig! zyn moest aen zoo. vele tweevoeters, die niets an-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Boterkuipje (1846-1871) | 1857 | | pagina 1