a
16 Mei 1867.
Een-cn-twintigste jaer.
DE GELOOFSZEXDEI.IXG LIVINUS.
Dixmtide, Donderdag,
reecke,
en, dal by zich
,et N* 3, naby de
zich zal gein
en alle slach no
erlei kleuren u»
ren, linten, ent,
i hervormen ut
Politiek Dagboek,
oquel,
iker,
h’erets
de Republikeins hel terrein meester.
vry-
D1NGSDAG. Officieele tvdingen melden dat
56 April.
Onder ome zoogenoemde liberalen en
denkers, zyn er nog al eenigendie willen bekennen
dat de godsdienst, iu ’t verledene, ja eenige goede
WOENSDAG. Tydingen uit Mexiko melden
dat dezaek van keizer Maximiliaen voorzeker ver
loren is. Alleen nog in de hoofdstad Mexiko, te
Vera-Cruz en te Queretaro, wappert het keizerlyk
vaendel; op alle de andere punten van het ryk zyn
a a a a - -
Brevet de per.
r modification!
léés au PARA-
ABloinme,
en a Dixtnude.
tie beslissingen in de konferentie van Londen ge
nomen, doordegroote Mogendheden bekrachtigd
zyn. Men hoopt thans ook dat er de kwestie der
algemeene ontwapening zal voorgesteld worden,
en de konferentie met eene gunstige beslissing
nopens deze zaek, uiteen gael scheiden.
Dat is juist hetgeen wy verlangen zonden, doch
hetgeen wy helmeesl vreezen dal niet zal gebeuren.
In allen gevalle, wy herhalen het, slechts by eene
algemeene ontwapening kunnen wy aen eenen
vasten vrede gelooven, want wie zoude kunnen
met overtuiging zeggen dal men voor geenen
oorlog meer te duchten heeft, wanneer men de
landen zich voorts van hoofd tol de voeten ziel
wapenen en vier a vyf millioen mannen op voet van
oorlog houden?
ZONDAG Men verwacht er zich aen dal
morgen, oflicieele tydingen hel nieuws zullen
medebrengen dat, by de konferentie van Londen,
de overeenkomst nopens de kwestie van Luxem
burg door de grooie mogendheden bekrachtigd is
geweest. Ondertusschen worden de bewapeningen,
zoowel in Frankryk als in Duitscbland, ievetig
voortgezet. Ook kunnen wy er niet toe besluiten
te gelooveo dat er bestendigen vrede uil de koo-
ferentie van Londen zal volgen, zoolang de grooie
Mogendheden niet overeen komen nopens de kwes
tie der algemeene ontwapening.
MAENDAG. Ziehier eenige byzonderheden
nopens de bewapeningen welke in Frankryk en
Dnitschland geschieden De forteressen der
Ooster-proviotien van het keizerryk stelt men in
orde; le Belfort werkt men zonder ophouden aen
het verveerdigen van krygsvoorraedte Mentz en
te Straelshurg koopt men oorlogsmaterialen met
hoopen; in deze laelste stad maekt men zelfs
treinen van bruggen, gereed om den Rbyn over te
varen.
In Dnitschland: te Coblentz wordt de voltooijing
der verslerkingswerken krachtdadig voortgezet.
Even zoo is hel te Maintz en te Saerleuis. Onder
de koopen aenge-gaen voor de voorziening dezer
forteressen, alsook voor die van Keulen, moet men
den koop vermelden welke gesloten is met M. Kal-
zenstein en tot 500 duizend daelders beloopt. In
Keur-Hessen en in verscheidene andere provintien
heeft men reeds de karren en wagens opgenonïen
die lot den dieusl des legers zouden kunnen ge
bruikt worden. De tyding dat men Lilienslein, by
Dresden, versterken gael, is gegrond; men spreekt
van eenen Saksischen vierhoek, bevattende Lilien-
stein, Stolpen, Sonnenslein en Koeningsteio, en
die met Dresden een yselyk verdedigiogsselsel
zoude uitmaken legen Oostenryk.
In Rusland bereidt men zich insgelyks ten
oorlog. Grooie samentrekkingen van troepen
behben plaets in Polen; een gedeelte der Russi
sche soldaten die verspreid lagen op de Vistule,
worden vergaderd le Kielce en zullen binnen
eenige dagen voor het kamp van Petrikau ver
trekken. De luitenaut-generael Chlebnikoff heeft
aen het korps der officieren een groot gastmael
aengeboden, en by deze gelegenheid heeft hy ge
dronken op de naderende veldinlrekking en op
de overwinningen der Russen.
Dit alles luidt zeer tegenstrydig met de verze
keringen van vrede, welke de konfereutie ous
aenbrengt.
deren hem voorgegaen zyn in het graf, of wel,
yselyke zaek waervan men r.ogtans van tyd lol tyd
voorbeelden aenlreft, wanneer zyne kinderen
hem den rug gekeerd hebben zeggende dat zy vonr
zich-zelven te zorgen hebbenwanneer, alzoo ge
heel verlaten, hy geene band meer heeft om hem te
voeden, geen dak om hem tot schnilplaels te
óiene», geene zuster om hem lief te hebben, arme
gryzaerd! blyft er u dan niets anders meer over
dan te slervea O neende goede, almaglige God
heeft hem eenen toevlugt bezotgd. en deze toevlugt
is weerdig van Dezen die ze hem scheukt. Eene
jonge maegd heeft haren vader en hare moeder
verlaten om de dienstmeid, beter dan de dienst
meid, de dochter van dien verlaten gryzaerd le
worden; voor hem zal zy brood en vleesch gaen
vragen, het voedsel geven wanneer
zyne bevende^nd dit niet meer kan, met en voor
hem gael zy lytien...
Deze jonge maegd is hel Zusterken der Armen.
Haer leven gaet zy te midden der vergelenheid in
armoé en ellende slyten, want van een gryzaerd is
geene genezing, geene toekomst, niets dan de dood
te verwachten. Wat kan dus, menschelyker wyze
gesproken, dezen aenmoedigen die eenen gryzaerd
verzorgt
De instelling van de Zuslerkensder Armen, eerst
over 2G jaren door eeneneenvoudigen dorps-ouder-
pasloor en twee dochters begonnen, heeft ^ich uit
gezet tot in Frankryk, België, Engeland en Spanje.
Titans telt zy 101 huizen. By de stichting van het
honderdste huis, in Spanje, heelt de algemeene
overste, pater Pailleur, eenen omzendbrief aeu al
de leden zyner commnnaufeit gezonden, uit den
welken brief wy de volgende regelen overschryven
Ziedaer iets dat w«| zeker met de werken onzer
vrydenkers in de balans mag komen. En dan zou
29 April.
- 3
16 - a 17-
diensten aen de Samenleving heeft bewezen doelt
voor nu is dit zoo niet meer. Sinds het
burgerlyk gezag aen het hoofd slael vau meestal de
grooie instellingen, mag <le godsdienst aenzien
worden als iets dat zynen lyd beeft gedaen. Dank
zy het volksondcrwys van alle graden dal welhaest
zoo meeueu ze hel op de algemeene zedeleer
(la morale universelie) gesteund zal zyn, zullende
volkeren ook welhaest allen elkander iu broeder-
lielde omhelzen. (Alseettgoed voorteeken daervan,
komen de chassepot- en albini-geweeren, de stalen
kanonskens die 1500 a 2000 meters ver dragen, en
de nieuwe legers die binnen kort van 5OO op 800
duist man zullen gebragt worden). Maer komen wy
ter kwestie, en zien wy waertoe de godsdienst op
onze dagen nog al een beetje goed is.
Wy zullen hier de goede diensten niet aenhalen
die door de sociëteit Vincentius a-Paulo worden vet-
rigt, noch deze die de Zusters van Liefde aen het
lydende menschdom bewyzen, neen; want daer
bestaet op onze dagen eene instelling die alle
andere overtreft, de instelling van de Zusterkens
der Armen.
Wanneer de krachten van den werkman door
den arbeid verzwakt zyn; wanneer de ouderdom en
de dervingen van allen aerd hel bloed in zyne
aderen hebben versteven; wanneer zyne armen
hel noodige voedsel niet meer kunnen winnen
voor het ligchaemwanneer zyne vrouw en kin-
39 50 a 42 -
39 a 40 -
58 00 a SS -
24 50 a 25 50
1G-al7-
50-aSi-
9 a 11 50
2 27 a 2 71
84 a 84 59
86 50 a 87 -
ruim
zyneu uaem en
FEUILLETON VAN T BOTERKUIPJE.
ton.
t geringheid dtr
lieder te winnen,
VERHAEL VAN DEN
INVOER DES CHRISTENDOMS IN VLAENDEREN.
50 kil.
I.
1 8$
2 -
I 50
Vierde vervolg.
Hel waren Livinus en de monnik Eollianus. En de van
een heilig voer brandende stem der christenen liet zich
steeds hooren, en verspreidde hare strenge en statige
toenen over de heidenen die op de weide vereenigd ston
den, en omringden ben, otn zoo te zeggen, door eene
nieuwe melody. Uil treffend looneel was een van deze die
eene pen niet bekwaem is te hescliryven, een van die
lotmeeleu welke de eerste eeuwen, toen hel christendom
«ierd in vnege gehragl, alleen opieveren, en van welke
dochls de inbeelding een flauw deukbeeld kan opgeven.
Öaer ginder, eene vergadering van persoenen door
drongen van tie waerheid eener nieuwe religie welke zy
met geestdrift hadden omhelsd, den lof zingende van
oenen eenigen God, zich scharende rondom eenen god-
vrnchtigen geloofszendeling, zich van hunne vrienden,
van hunne broeders afscheidende door hel verlaten van
den ouden eerediensl hier, integendeel, eene menigte
fNSCHRYVINGS-PRYS.
Buiten stad, 6 franks.
Mei Suppl. ff
Het Botkrkuipje versclivnt
den Donderdag in geheel blad
en den Zondag in half blad.
4 Mei.
25 a 27 59
16 5» a 17 50
16 25 a 18 55
12 50 a 17 50
8 50 a It W
4 Mei.
55 -
22 50
25 50
25 -
11 50
2 20
25 a 50 55
18 a 18 5’
H aJS-
10 a - -
15 a 16 -
47 10 a - -
47 10 a 48
’T boterkuipj:
Waertoe Is de godsdienst goed?
BEKENDMAKINGEN.
15 ct. den drukregel.
Bureel Wilgendykstraet,
N« 50.
Voor elk afzonderlik
mer, 12 centime».
zendeling sprak lol hen.
Zyuestem die eerst belemmerd was door aandoening,
wierd alfengskens klaer, inaglig, doordringend. Zyne
fraeije gelaelslrekken wierden meer en meer levendig en
bezield. Indrukwekkende gebaren vereenigden zich met
zyne overtuigende welsprekendheid, en schenen die nog
«elluidemler te maken de ouzekere zwakheid des onder
lings verdween achter de mannelyke vroomheid des apos
tels. Naermate de grooie evangelische waei lieden des chris
tendoms van zyne lippen rolden, wierden dé aetihoorders
aendachtiger. Hel gelach, de fluisteringen, het eerste
gemor der heidenen maekten welliaest voor eene diepe
kalmte plaeta. Men zou gezegd hebben dal hel treffend
woord van deti vreemdeling de tong dezer ongeloovig»
nienschen met lamheid had geslagen, van die menscheu
welke inaer uit nieuwsgierigheid naer deze plaets waren
getrokken, en voorgenomen hadden de stem van den
predikant door hunne gesehreeuwen le verdooven.
Eene statige slilzwygendheid heerschte dour de gansche
vallei; Livinus sprak aldus
Oh! gy allen die my aenhoort, gy die reeds tol hel
nieuw geloof bekeerd zyt, en gy die u nog ten gronde werpt
voor hel grol afbeeldsel uwer godin, luistert naer my.
Mogen mytie eenvoudige en magleluoze woorden lol in
uw hert dringen. Ziel dezeu Christus aen hel kruis gena
geld, ging hy voort iu eeueu overval vau begeestering, en
terwyl hy aen de menigte een ruw knus louude, hy is voor
50 April.
355.
meuschen die nog in de dwalingen van een woest heiden
dom verkeeren, die, uit onwetendheid, beleedigingen en
smeed werpen op dat christendom dal ben welliaest moest
verlichten, die zich in gramschap stellen omdat hunne
landgenooten zich bekeeren, en die zich fier toonen in
hetgeen zy hunne godsdienstige standvastigheid noemen,
ol als eene onwankelbare getrouwheid aen hunne nation-
nale godheden willen doen acnzien worden. En dan dit
toelachend lamlschap, die weide zoo groen cu zoo donzig,
die heuvel van welken reeds eenige deelen bezaeid en
beplant begonnen le zyn, dit woud iu welk nog niet eene
menschelyke hand eenen der aloude eiken had durven
vellen en eindelyk, hoven dit alles, boven dit statig en
eerlyk tafereel, de zon, wier verflauwde stralen achter de
hoornen van hel bosch daelden, als of de zon verbleekte
voor eene andere, voor de zon van Lel christendom door
Livinus en zyne jong bekeerden vertegenwoordigd, en die,
jong en vol leven, opging naer de huoge sferen van hel
vorstand en hel vernuft, waer haer helder licht al de
duisternissen moest doen verdwyöen.
Wanneer de vurige apostel onder de christenen aen-
kwam, bogen zy allen de knie, 'en vroegen hem zynen zegen.
Livinus verhief dan zyn eerbiedweerdig aengezigl naer
den hemel, strekte de handen uil over deze die in weerwil
zyner vermaningen, voor zyne voeten bleven nederge-
worpen, en zegende hen godvruchtiglyk. Dan verlieten de
nieuw bekeerden deze nederige houding, cn de geloul's-
a
a
a
8 a 10 -
Beminde kinderen, uwe goede algemeene moeder en
ik, staen verbaesd by het-zien der wonderen die de god-
delyke Voorzienigheid, met schier nietmetal, hreft teweeg
gebragt. Hel is zes-en twintig jaren geleden dat wy hel
eerste kleine vertrek bezaten; wy hadden slechts dal. Deze
armoedige hul diende lol schuilplaels aen twee oudezieke-
lyke vrouwen. Welliaest zullen wy nn honderd huizen
lellen. Meer dan tien duist arme ouderlingen zyn reeds in
die huizen opgenomen. En wy zyn zoo arm als den eersten
dag; wy hebben zoo als toen, geene enkele rent uit, niet
ééne som gelds waervan wy kunnen zeggen daerover
kunnen wy beschikken. De Heer heeft het alzoo gewild,
opdat aen allen zoa geöpenbaerd worden dat II y alléén het
is die deze wonderen teweeg brengt, eu opdat de eer ervau
aen Hem alleen toekome.
Ik koóm tl dus allen uitnoodigen, myne kinderen, om
glorie aen God te geven voor de stichting van ons hon
derdste huis. Ik noodige u uit om duizend dankzeggingen
te geven aen dien almagtigen God, die de kleine familie uit
den niet getrokken heeft, die ze hewaerl, haer voedt,
zegent, die ze op «ene zoo woiiderlyke wyze doet groeijen
en vermenigvuldigen ter verheeriyktng van
tot de zaligheid van zoo vele armen.
46 15 a 46 19
47 10 a
29 April.
24 83 a 27 (9
-a -
15 86 a 18 IS
9 66 a II 71
16 55 a 18 97
2 07
1 45
1 56
174.
torzien van alh'i
geëerde publiek
Water- en Biet.
;n yaer (verlet),
ewaerborgd veer
rosseket, alsook
ceil tun. hoogte;
‘abak-, Raep. wl
systeem CAeym.
en laelsteu traut
Iers al wal ayneu
hunne order» u
en, zoo voor de
aenbieden.