De Druivelaar,, KATHOLIEK WEEKBLAD VAN WESTVLAANDEREN i ZATERDAG 9 NOVEMBER 1946, BESTUUR EN REDACTIE: Sansen Gebroeders J**ta**?zBsss mssara* i Gasthuisstraat 19, ra H nj fva A ij Poperinge i» lljjji jj A - gf t. I 1 Telefoon 9. Postcheck 47.63.60. raSE§| Eft Eg PRIJS PER Nr: 2 FRANK JAAR. N' 23. BLOKALMANAK 1947 Boekhandel Sansen-Vanneste Poperinge. PRIJS: 10 FRANK. BUITENLANDSCH OVERZICHT NIEUWE WAARSCHUWING VAN DEN H. VADER DE MENSCHEN HEBBEN HET BEGRIP VAN DE ZONDE VERLOREN MIRAKULEUZE GENEZING TE LOURDES BEVESTIGD WEST-VLAAMSCHE D'.ENST VAN DEN WEDEROPBOUW ELK EN DAG: Humor - Blijmoedigheid - Volkswijsheid - Vroomheid. To verkrijgen: Bijzondere prijs voor voortverkoopers. ABONNEMENTSPRIJS VOOR: België (tot Nieuwjaar): 14,frank. Belgisch Congo 3,fr. p. week. Frankrijk Holland 3,fr. p. week. Andere landen 3,50 fr. p. week. DE VERGISSING VAN VERSAILLES Wanneer de vredemakers s> na den eersten wereldoorlog bij el kaar kwamen om de wereld op nieuw te ordenen, toen meenden zij in den Volkenbond het instru ment gevonden te hebben om in de toekomst alle oorlogen te voor komen en alle mogelijke geschil len tusschen de landen op een vredelievende icijze te regelen. Dit ideaal was schoon en velen hebben er in geloofd. Van bij den beginne liep het nochtans ver keerd aangezien Amerika in zijn schelp terugkroop en geen lid werd van den bond. Dat ivas één fout, want een Volkenbond waar in de machtige Amerikaansche republiek ontbrak ivas geen echte Volkenbond. En een tweede fout bestond hierin, dat men in het Volken bondspact den oorlog veroordeel de en een soort internationale wetgeving wilde tot stand bren gen, maar dat men terzelfdertij- de die Volkenbond de middelen niet aan de hand deed om den oorlog in de kiem te smooren, om die wetgeving te doen eerbiedi gen. Wat baat het immers een verkeersreglement op te stellen, wanneer er geen politieagenten en gendarmen bestaan om het desnoods met sterke hand te doen toepassen? Maar de derde en grootste fout lag nog elders. De Volkenbond was een idealistisch maakwerk. In dien tijd liep men zeer hoog op met het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en met de nationale soevereiniteit. Men hield geen re kening om zoo te zeggen met de macht, maar wel met het zuivere recht, en volgens dit zuivere recht werd elke staat hoe groot of hoe klein hij ook was met één persoon gelijk gesteld. Zoo had de stem van België of Nederland die elk amper 8.000.000 inwoners tellen evenveel gewicht als die van Engeland of Frank rijk, de twee Europeesche groot machten uit die na-oorlogsche periode. Het is nu duidelijk dat dit een slecht systeem ivas, ivant het gaat niet op dat een klein land even veel zou te zeggen hebben als een groot. Het spreekt immers in naam van veel minder menschen. Zoo kon men dan ook tot den uiterst dbnormalen toestand ko men dat een bepaald punt in den Volkenbond iverd aangenomen door de meerderheid van de daar aanwezige leden... die in den grond toch maar een zeer kleine minderheid menschen vertegen woordigden. Tien staten van elk 8 millioen menschen beschikten immers over 10 stemmen, terioijl Onze jongens werden gevierd en in de bloemen gezet, jaren larg, officieel vooral. Zij knorren niet omdat de be langstelling verminderde, ze zijn immers levensrijp geworden en vijftigers. Ze zijn van vele droo- men t'huisgekomen. Ze dachten immers dat hun oorlog de laat ste zou zijn, de allerlaatste! Wat onze piotten niet verloren hebben is de liefde voor hun land. Voor dat kleine landje, waarvan ze zoo verbeten nooit het uiterste hoekje hadden prijsgegeven. Ze hadden er zich aan vastgeklampt inet een taaiheid en hardnekkig heid waar we geen weerga van vinden, tenzij misschien in Grie kenland. Heeft men niet getwijfeld aan hun liefde voor hun land en voor hun... Koning? Enkelen hebben gefaald, uit verkeerde liefde voor hun land. Anderzijds heeft men ook verge ten hoe dapper zij in 14-18 had den gevochten. Vechten was het immers, vechten tegen weer en wind, vechten tegen zichzelf, vechten tegen moreele inzinking, vechten in modder en water, vechten tegen den vijand. Maar onze jongens van 14-18, de vijftigers blijven onze groo- ten»! Zij verdedigden hun land en bevochten de zege niet met redevoeringen, maar ten koste van alles, ook van hun bloed. En dat is alleszins... geschiede nis en werkelijkheid. 11 November! En er hangt treurnis over dien dag. Geweldig-diepe treurnis over 't hert van duizenden jongens de puinen van den IJzer- toren. Onze jongens vochten voor land en offerden hun leven in rotsvast Godsvertrouwen Het kruis stortte ineen... op hun hert. PE VLAEMYNCK. *t Wordt niet, 't is geschiedenis! We zijn... oud-soldaten gewor den. De tranchées en die ver vloekte gas de zware wonden en kwetsuren van de... echte in- valïeden hebben jaar na jaar oude makkers weggesleept. We zijn oud-soldaten geworden en onze rangen... verdunnen. Jaren lang konden de piotten nog avond na In de rede die Hij uitsprak op het «inde van het 8» Catechisten congres der Vereemigde Staten, heeft Pius XII eens te meer de gevaren aangeklaagd, die de huidige zeden voor het geloof en voor de maatschap" ij zelf mee brengen. iHet zijn niet slechts de bedreigin gen die van buiten uit komen, ver klaarde Hij, binnen in de kerkelijke organisatie zelf zitten kiemen van «wakheid en ontbinding verborgen. 'Aan den grond van al de kwalen Waaraan de maatschappij lijdt, ligt, wat in de oogen van Pius XII, de grootste zonde is: dat de menschen het begrip van de zonde verloren hebben. Gods aanwezigheid wordt niet alleen vergeten, zoo verklaarde Hij, door de enkelingen, maar ook door de leiders die verantwoordelijk zijn voor het lot van hun evenmensch en door de menschen die den Opper sten Wetgever en den Universeelen Soeverein uitsluiten, waar ze samen komen om voer hun evenmensch wet ten te maken, cf om ze uit hun af grond van ellende en wanhoop te redden. Pius XII waarschuwt de geloovigen insgelijks tegen het gevaar dat er in bestaat, den staat met de godheid te vereenzelvigen. Het feest van Sinte Maarten in volle winterdag is in onze gouwen als een vreugdevolle zonnestraal in de grauwheid van het wintertij. Hij was bisschop tfan Tours. Maar zijn nobele en ridderlijke manieren, zijn gouden hart en zijn hunkeren naar de diepste en schoonste gron den van het Christendom, hebben hem in ons land alle burgerrechten verleend. Zooals een Toontje met zijn zwijntje, een Sinte Margriet, een Sint Korneel en Sint Laurentius is hij als een kind van eigen bloed ge worden. En wordt hij alhier bemind met de gulheid van het onverdorven Vlaamse hart, met die deugdelijke aanhankelijkheid, waarmede onze voorvaderen en waarom wij ook nietde Sinten eerden en dien den. Het is verheugend voor de schoon ste deugd die een Christenmens kan sieren, de naastenliefde, te weten dat het vooral de Liefdadigheid van Mar- tinus was, die hem hier beminnelijk maakte. Ge kent die trek uit Sinte Maar tens leven. Hij kwam de stad Amiens binnen,- en zag er bij de poort een halfnaakte schooier zitten, 't Vroor steen en been. En Martinus, door compassie getroffen, nam zijn wijde en zwierige mantel, hakte hem middendoor en, gaf de helft aan de arme man. 's Nachts verscheen Ons Heer aan Martinus, met die mantel bekleed. En door dit feit werd Marti nus, de pronte riddersman, tot het waar geloof gebracht. Heeft Ons Heer niet letterlijk gezegdWat gij aan de kleinste der mijnen gedaan hebt, dat hebt ge aan Mij gedaan. Martinus werd een heilige, werd de grote Sinte Maarten. Dit volk van Leie en Schelde heeft Martinus ingepalmd. Hij werd hier op de handen gedragen. Sla een blik in de oude stambomen, op kronijken en grafstenen, en overal tref je er een Maarten, een Martijn of Marti nus aan. Zelfs tot in de familiena men trad zijn naam binnen: Maer- ten, Maertens, Woutermaertens, Mar tin en zooveel andere meer. En sla uw blik op naar leper, waar de blanke torens als een bo venaards visioen de horizonten sie ren... Daar is de Sinte Maartens toren, gebouwd in een tijd toen het rijke en machtige leper, dank zij zijn noeste lakenweverij, dank zij zijn durvende vroedschap in het be heer van het Graafschap, ook zijn hallen bouwde. Deze Sinte Maartens kerk ls een der schoonste gothische kerken van het land. Rijzig, rijk, sierlijk, ridderlijk en preuts als Sinte Maarten zelf. Zie, goede Monseigneur Sinte Maarten, ze is voor U. We kon den niet schoner, we konden niet beter... Eeuwen zijn voorbij gegaan. Maar in het diepste van 's har-ten gronden blijft dit volk zijn Sin-te Maarten trouw. Zie toe, hoe in de donkere avonden van de Veurnambachtse vlakten, waar de winterse geheime nissen over 't land waren, de kinde ren het licht ontsteken, het dichter lijke lamplicht in hun tedere naïve teit' dat flikkert in uitgekorven beet of raap, en bij 't klabetteren van hun klompen, het vaak cn herhaalde Sint Maartensliedje opdreunen, blij als zomers merelgefluit over dit land van vroomheid en sterkte. Is het niet of Monseigneur Sinte Maar den in hcogedgen persoon diocr dit oude land wandelt, alom herinnerend aan het heilige kerstengebodGeoft, geeft allen, en helpt wie in nood is, want de winter is daar. O, die oude Sinte Maartensliedjes, zo talrijk, zo bont en blij: Sinte Maarten op zijn peerd, die smijt een beursje met geld Hoor je 't, hoe ze hem in 't oude bisdom leper hebben verward met Sint Niklaas, die drie beurzen geld door 't \enster smeet cm die arme bruiden aan een vent to helpen. Sinte Maarten is immers de kin derpatroon in 't Westland, ls de Sinterklaas, die de kinderen over laadt met speelgerei en marsepein. Wat zingen ze zooal niet Sinte Maarten gaat t'avond, komen met een poppetje voor ons kind en een mandetje met koeken en een flesseltje met wijn. Och, Sinte Martijn, vergeet onze kinderen niet al zitten we nog zo ln de penarie met de zegeltjes nummer 12 en met de obcooiadje. Vergeet ze nist, raem liever nog een zoet re- peltje van 't onze weg. In andere streken zijn de Sint Maartensliedjes meest bedelliedjes. Buis, buts:, buis, Is Sinte Maarten niet thuis Nog wordt er over de goede gaven uit de oude tijd gesproken, die op zulke keren werden uitgedeeld: hout en wafels, appels en koekebrood. Ge kent het lied: Stook vier, maak vier Sinte Maarten komt alhier 'k zet hem op den tafel In haar zitting van 2 Oktober heeft de onderzoekscommissie te Lourdes een mirakuleuze genezing vastgesteld. Het oetreft Francois Pascal, 4 jaar oud die met de diocesane bedevaart- groep van Alx-en-Provence in 1938 naar Lourdes was gekomen. Het knaapje was blind, leed aan verlam ming der vier ledematen en werd er plots genezien. Deze genezing werd tot hiertoe ge heim gehouden. Het proces-verbaal waarbij de genezing formeel wordt erkend, werd onderteekend door elf genccshesren waaronder twee Facul- ieitsprofessoren en een agregaat var V al-de -Grace. IIOOGE RAAD VAN DEN MIDDEN STAND GEÏNSTALLEERD De Provinciale Directie voor We deropbouw maakt aan de geteisterden bekend, dat hare bureelen welke vroe ger gevestigd waren te Kortxijk, Kas- teèlkaai 1, thans overgebracht zijn naar Brugge, St Kruis, Prins Leo- FbldsLaat, 8. Een Amerikaansche beeldhouwster, Ray Shawn, heeft dc handen van Roosevelt, die een roer vasthouden, gebeeldhouwd. Dit is een Symbolische afbeelding tot nagedachtenis van den man die zoolang de Verecnigde Sta ten geregeerd heeft.'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1946 | | pagina 1