DE WEEK IN ONS LAND Vastenbrief 1948 van 1 Ex. Mgr Lamiroy, Bisschop van Brugge Zijn er te veel Middenstanders Hef Vraagstuk Emiel Hullebroeck 70 Jaar vkk de Middenstand DE UITBETALING VAN DE COMPENSATIEBONS UIT HET STAATSBLAD TERREINAFSLUITING DOORGEBROKEN TIJDENS VOETBALWEDSTRIJD TE BRUSSEL Twintig gewonden. DE AS VAN GANDHI IN DE HEILIGE RIVIER GEWORPEN RIJKSWACHTER UIT MALMEDY WINT VIJF MILLIOEN HET BEELD VAN O. L. VROUW VAN FATIMA NAAR AFRIKA INGESCHEEPT 22* INTERNATIONALE JAARBEURS van BRUSSEL AUTO VAN BRUGSE JONGE DAME MET 11 Ksr. SIGARETTEN AANGESLAGEN RUSSISCH GRAAN VOOR BELGÏE CHURCHILL VIJF KEER GROOTVADER VIERLING IN PENSYLVANIE HOEVEKNECHT NEERGE STOKEN TE BAVIKHOVE ZONDAG IN DE KERK KABOUTERKENS! PRIESTERBENOEMIÏ;LJi H. PRIESTERWIJDINGEN MEID VERONGELUKT TE BELLE dood tai gttofc' «c HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 21 Febr. 1948. Blz. 2. n. de middenstand het hoofd opsteekt om zijn bestaansrecht te r< eljre*»aal id opsteek erdtedigen krijgt hij hetzelfde ver- Wijs- te horen: Gij zijt overbezetI De i H-uidentens vragen twee honderd kilo i solen om hun winkel te verwarmen. Jet Ministerie antwoordt: Eigenlijk lebt gij recht op 500 kg. zoals de jloemenwinkels en de zadelmakers, tnaar gij krijgt geen gram want gij üjt veel te talrijk Het naiddenstandsverbond vraagt ütat de comipensatiebons zouden wor 'den toegekend aan de niet-gepen- Bionneerde ouderlingen en aan de (handelaars die minder dan 40.000 fr. 'per jaar verdienen en de Minister antwoordt: Ik weet het, de verdeling der cömpensatiebons is onrechtvaar dig, maar wij kunnen er niet méér toekennen omdat het te kostelijk zou Komen en omdat ge te talrijk zijt. De middenstand protesteert tegen de onmenselijke controle en de onmo- j'gelijke inkrimping van zijn officiële '^Winstmarge, en de Eerste Minister tdept uit in 't Parlement: EK ZIJN 100.000 MIDDENSTANDERS TE VEEL! 1 En met het simpel gebaar van een Jongen die zijn marbels van broekzak 'erwisselt voegt hij eraan toe: En Er- zijn 18.000 arbeiders die kolen 't Is dos kwestie van 100.000 midden standers af te schaffen en er arbei ders van te maken. Liefst mijnwer kers, want, zo gaat dhr Spaak verder c Er zijn 18.000 arbeiders die kolen loskappen en er zijn 12.000 tussen- ersonen die de kolen tot bij de ver- ruiker brengen. En inderdaad, op het eerste zicht fcljn dat argumenten waarmeê men den boer van zijn paard zou slaan. De spolitiekers knikken bezorgd en de dagbladen wijden er. hoofdartikels yaan. En iedereen vraagt zich af hoe nen hei zal klaarspelen om die 100.000 Overtollige middenstanders te «pro letariseren Welnu, al deze mensen, net de Eerste Minister aan het hoofd, runnen misschien zeer knappe en op tam domein zeer bevoegde mensen Jtijn, maar waar ze dergelijke bewe ging onberedeneerd op de markt gooi en moeten wij hen zeggen dat zij de bal misslaan, want DIT VRAAGSTUK IS NIET ZO SIMPEL! Indien er, alles samen genomen, .Veel. meer middenstanders zijn dan (Vroeger dan moeten wij eerst toege ven dat er ook meer mensen zijn dan (Vroeger. Indien we verder vaststellen dat er meer middenstanders zijn per 1 duizend, mensen dan vroeger dan (moeten we er ook aan toevoegen dat de bevolking er thans andersuitziet dan vóór honderd jaar. Er zijn meer ipudëre mensen, en er zijn minder (kinderen. Er zijn dus meer mensen .('die werken, en minder mensen waar dóór moet gewerkt worden. Daaruit "(Volgt dat er niet slechts te veel mid denstanders, maar ook te veel werk lieden zijn, dat er te veel handen zijn die schoenen maken en te weinig IVoeten die schoenen verslijten. Een derde vaststelling is de volgende. In dien er meer mensen zijn om de goe deren te verdelen dan om ze te fabri ceren,'Is dit ook niet een gevolg van de mecanisatie der productie? Een bepaalde machine kan twintig werk lieden uitschakelen, maar totnogtoe iheeft men geen machine uitgevonden, ie twintig winkels overbodig maakt, dag waarop onze radio-ontvang- jppst niet slechts muziek maar ook. Waren zal aan huis bestellen zullen, er inderdaad honderdduizenden win kels afgeschaft worden, maar zóver Zijn we gelukkig nog niet. Na deze beschouwingen die nodig Zijn om het vraagstuk van de over bezetting van de middenklasse in het juiste daglicht te stellen, kunnen we hu met meer omzichtigheid de kern Van de zaak aanpakken, en kunnen We nu inderdaad toegeven, zonder •h cijfer vooruit te zetten SOMMIGE MIDDENSTANDSBEROEPEN ZIJN ZEKER OVERBEZET. Dit geldt voornamelijk in de sec tor van de handel, van de verdeling dér goederen. Maar wanneer we on middellijk daarop de oorzaken van deze overbezetting nagaan zien we drie voorname kwesties op de voor grond treden: 1) Het vreemdelingenprobleem; 2) De cumul; 3) De al te gemakkelijke vestiging van nieuwe handelaars. V/ij nemen deze drie vraagstukken één voor één onder de loupe: Over he t eerste zullen we misschien beter Ingelicht zijn als de volkstelling ons Zal leren hoeveel vreemdelingen er op dit ogenblik in ons land zijn. Niemand kan het op 100.000 na zeggen. In leder geval blijkt uit een grondige studie van de Limburgse Volksverte genwoordiger Dr Dexters, dat er op 10 middenstanders zeker 1 vreemde ling is. Deze vreemde handelaars, meest Nederlanders, Fransen, Italia nen, enz., zijn vooral actief te Brus- eel. Antwerpen, langs de kust, ln de Ardennen en rond de kolenbekkens. Tal Van verplaatste personendie Sinds de bevrijding naar België kwa men om in de kolenmijnen te werken, vonden het gemakkelijker ijsroom te ve-kopen of als leurder in alles en nog wat de baan te doenWil dit nu zeggen dat wij die mensen hun bestaan niet gunnen? Hoegenaamd niet! Maar er zit «rijp en groen» tussen die vreemdelingen, en daarom Vinden wij een ernstige vreemdelin gencontrole noodzakelijk. En wanneer de m!ddenstandsberoepen volzet of overbezet zijn is het normaal dat on ze eigen landgenoten vooraf door de Staat beschermd worden. Daarom Is de eerste stap naar de zuivering van öe middenstand een ernstige toepas sing van de bestaande WETTEN OP DE ACTIVITEIT DER VREEMDELINGEN. Het tweede vraagstuk is niet minder ingewikkeld; Op vijf midden- standsbedrijven is er één dat uitge baat wordt door een loontrekkende of door de vrouw van een loontrekkende. Het zijn mensen die vooruit willen, en daarom onze bewondering afdwin gen. Maar is het niet verkeerd dat iemand die als loontrekkende geniet van al de voordelen der sociale wet geving, van een flinke kindertoeslag, Van compensatiebons, en later van pensioen, zijn inkomsten tracht aan te vullen door de niet-loontrefckende die deze voordelen niet hebben, con currentie aan te doen? Is het niet verkeerd dat een loontrekkende ach ter zijn uren karweitjes verricht te gen te lage prijzen en aldus het be staan ontneemt aan mensen die daarvan moeten leven? Deze mensen pijn gewoonlijk de grootste ontduikers van belastingen. Ze kunnen zich ge makkelijk verschansen achter hun hoofdinkomen en een bespottelijke fcanaifte indienen over hun bijver dienste Daarom menen wij dat waar zekere handelstakken werkelijk overbezet zijn, men vroeg of laat de belanghebbenden voor de keuze zal moeten stellen tussen het risico van een zelfstandige handelszaak en de veiligheid van een loontrekkend be roep. Ten andere, wanneer de grootwa renhuizen eerlang him concurrentie kracht ten volle zullen ontplooien zal het op de duur onmogelijk zijn nog een handel uit te baten zonder er al zijn tijd en vakkennis voor ln te zet ten, zonder zekere vormen van orga nisatie en samenwerking en zonder stoutmoedige modernisering. De twee de etappe in de zuivering van de middenstandsberoepen zal dan ook onvermijdelijk zijn DE UITSCHAKELING VAN DE CUMUL. Ten slotte moeten we toegeven dat een groot getal arbeiders sinds de oorlog naar 'do middenstand zijn overgegaan. Eigenlijk is dit zeer nor maal. De arbeider die vooruit wil en zich opwerkt streeft natuurlijk naar de zelfstandigheid. Een regelmatige toevoer van de beste arbeiders kan de middenklasse slechts versterken en moet dus worden toegejuicht. Maai de kwestie is hier, dat vele nieuwe middenstanders het slechts geworden zijn dank zij de oorlogsomstandighe den en de zwarte markt. Velen heb ben er smaak in gevonden winst te maken door woekerpraktijken waar voor niet de minste vakkenis nodig was. Bij velen heerst de misopvatting dat iedereen commerpantkan worden, en dan niet meer moet wer ken. En ook hier ligt de schuld bij de Staat die de vestiging van nieuwe middenstandsbedrijven bijna onvoor waardelijk heeft toegelaten. Het twij felachtige certificaat van burger deugd was omzeggens de enige voor waarde die gesteld werd. Welnu, wij zijn ervan overtuigd dat het middenstandsberoep slechts zal gezuiverd worden door EEN GEZONDE VESTIGINGSWET. Een dergelijke wet heeft in Neder land reeds haar vruchten afgeworpen. Ieder burger die een winkel wil ope nen moet beantwoorden aan zekere voorwaarden van eerlijkheid, kapi taalkracht of krediet en beroepsbe kwaamheid. Hij moet drager zijn van een' middenstandsdiploma dat gege ven wordt na een speciale kursus waarvan de stof voor ieder beroep door de betrokken beroepsvereniging werd vastgesteld. Wanneer wij niet alleen de bestaande middenstandsbe drijven willen beschermen maar ook het beroep zelf willen ln stand hou den tegèn de groeiende concurrentie van het grootkapitaal zullen wij tot zulke wet onze toevlucht moeten ne men. Zo ziet men dat het gemakkelijk is uit te roepen: Er zijn er 100.000 te veel». Maar waar men de aard van dé ziekte onderzoekt en ernstig over weegt hoe men de patient zal opere ren, ziet men dat dit een ander paar mouwen is. En men antwoordt dan spontaan: DOKTER, GENEES UZELF! Onderzoek Of er ook geen staatsbe dienden te veel zijn. Of die dichtbe volkte burelen van uw twintig Minis teries,' waar onze centen in verdwij nen en waar duizenden hun tijd do den met dikwijls overbodig of nutte loos papierbemorsen, ook niet voor zuivering vatbaar zijn. Want alvorens de bijl in de boom te slaan, moet men eerst heel het bos doorwandelen en beginnen met het overbodig struik gewas en kreupelhout te verdunnen. Eerst dan zal men kunnen zien welke bomen in de weg- staan. 't Vervolgt. De bons der compensatievergoedin gen door de handelaars aangenomen en voor de maanden December 1947 en Januari 1948 uitgegeven zijn 'be taalbaar aan de loketten der Nationa le Bank tot en met 21 Februari. De bankinstellingen van het land mogen tot dezelfde datum de bans uitgegeven voor dezelfde perioden aannemen. GEBRUIK VAN EIEREN IN BROOD- ÉN BANKETGEBAK TOEGELATEN Het Staatsblad van heden maakt een besluit bekend, betreffende het gebruik van eieren in de brood- en banketbakkerijen. Vanaf heden aal het gebruik van ongepelde eieren, toegelaten zijn voor het vervaardigen van alle banket- of bakkerij produc ten. Op 20 Februari werd Emiel Hulle broeck 70 jaar. Wie, onder degenen die hem gekend hebben, die hem ooit mochten horen spreken en zingen, of die zelf zo dikwijls zijn jeugdige, fris se liederen gezongen hebben, wie kan liet geloven? Hullebroeck, die zijn volk leerde zingen, die liet honderden mooie liederen geschonken heeft, zag het levenslicht op 20 Februari 1878 te Gentbrugge. Geboren uit het sim pele Vlaamse werkersvolk, is hij heel zijn leven dat volk trouw gebleven en heeft hij er voor getoondicht en gezongen worden, ja, dat hij zelf heeft hij het niet bezongen? Is het niet jammer te moeten vast stellen dat zijn liederen niet meer gezongen worden, ja, dat hij zelf niet meer gekend is door de genera tie onder de dertig? Hoe komt het? Nochtans hebben zijn liederen niets aan bekoorlijkheid, frisheid en zan gerigheid ingeboet. Zou 'het niet lig gen aan die vloed van volks- en we zensvreemde muziek en schlagerrom- mel die ons komt overgewaaid uit het buitenland en die hart en oor sluiten voor het schone en edele van eigen bodem En onze jeugdverenigingen, zingen zij n>iet veel meer stap- en gezel schapsliederen op vreemde melodieën, die wel mooi kunnen klinken, maar die toch niet van ons zijn, die niet tot ons hart spreken?. Nochtans, onze Vlaamse toondichters en bijzon derlijk Emiel Hullebroeck, hebben toch ruimschoots gezorgd voor lie deren die niet moeten onderdoen integendeel voor 't schoonste wat uit de vreemde komt. Me dunkt dat liet een taak is van onze jeugdbewe gingen weer te grijpen naar liet eigen Vlaamse lied en het weer te doen klinken in onze gezonde, opene luch ten... Hullebroeck werd geboren uit een voudige lieden die in die zoge naamde goede oude tijd hard moesten werken om hun vijf kinde ren te kunnen groot brengen. Van in zijn prilste jeugd voelde de jongen zeer veel voor muziek en op 'twaalf jarigen ouderdom was hij reeds leer ling van het Gents Conservatorium waar hij orgel, harmonie en compo sitie studeerde. Daar hij overal als te jong werd. aangezien om als orgelist te worden aangenomen werd hij muziekbestuur- der van verschillende volksmaatschap pijen. In dien tijd stichtte hij het Gentse a capella-koor en bestudeerde dan ook de werken onzer oude Neder landse polyfonisten. Met dit koor be haalde hij de hoogste onderscheidin gen in binnen- en buitenland en wel voornamelijk in Frankrijk te Rijsel, Parijs, Reims en Brest. In 1904 trad liij voor het eerst op als zanger en voordrachtgever in het Algemeen Nederlands Verbond te Gent. Dit was het begin van zijn succes als varende zanger, hier en over de grenzen. In zijn voordrachten behandelde hij de geschiedenis van het Vlaamse volkslied en als voorbeeld van wat liet gezonde volkslied moet zijn, zong hij zijn eigen liederen, die wij nu nog zo graag zingen. Het was de tijd van Moederke alleen dat ons nog steeds opnieuw ontroert en dat ver taald is in het Zuid-Afrikaans, het Duits en het Engels. Hij bracht het frisse, levende volks lied van dorp tot stad, van land tot land. Hij bracht het in Engeland, Zwitserland, Italië, ja zelfs in Sint- Petersburg. En overal viel hem een buitengewoon succes ten deel. In de oorlog 14-18 geraakte hij als vluchteling in Nederland waar hij zijn levenswerk voortzette. In 1915 trok iiij naar Nederlandsch Indië. Na de oorlog zong hij weer in bijna alle steden cn dorpen van het Vlaam se land. Velen zullen zich zijn op treden herinneren hier in onze West hoek. In 1920 onderneemt hij een reis naar Zuid-Afrika waar hij op 63 plaatsen optreedt en in 1923 brengt hij het Vlaamse lied in Amerika. Doch niet alleen schittert Hulle broeck als toondichter, zanger en re denaar, maar ook als leraar, muziek- bestuurder, beheerder en organisator heeft hij zijn kundigheden bewezen. Docht het best is hij gekend als Schepper van die honderden liederen die ons zo treffen door het volkse en de eenvoud die er uitstraalt. Wie zong er nooit dat blijvend- mooie Moederke alleen En wie beleeft er geen deugd -a.au nu nog eens het Klompenliedeke» te zin gen? Hoe dikwijls hebben de stu denten in vreugd en plezier niet ge zongen van «De Gilde viert» en het Zuid-Afrikaanse Di'e Studentejare gan verbij»? Wie is er nooit ont roerd geweest door het innige De Ooievaar»? Onder zijn meest beken de liederen hebben we nog: «De Wiegende Mijnwerker», «Hij die geen liedje zingen kan Marleen tje», «Tineke van Heule «De Dah lia», Het Died van de Beiaardier».. H'ij heeft heft goede lied in "dé huiskring binnen gebracht en behan delde dan ook met voorliefde het huiselijk geluk (bv. Hemelhuis de liefde, het ambacht. Ook over Vlaanderen en zijn volk heeft Hul- lebroek parelen van liederen voort gebracht, als daar zijn't Died van Nele«Vlaamse Kermis», «De Blauwvoet Om al dit schone ons zo kwistig geschonken, om zijn langdurige taaie arbeid in dienst van zijn land en volk, om de vele zalige stonden die we door zijn liederen genoten hebben, danken we de grijze meester en bren gen hem hulde. Op 20 Februari be reikten hem dan ook de gelukwensen uit ganj het land en van ver over de grenzen in zijn fraaie woning te Boschvoorde, waar hij zijn oude dag doorbrengt, oog 'immer werkende voor zijn volk. C. D. Tijdens de voetbalmatch Union St- Gillis - Anderiécht, welke Zondag jl. te Brussel doorging en een enorme belangstelling kende, brak een ter reinafsluiting door. Tientallen toe schouwers stuikten aldus over elkaar naar beneden. Toen de bilan van de ramp gemaakt werd, vond men dat een 20-tal personen, meestal vrouwen en kinderen, waren gewond geerden, waarvan twee nogal ernstig. '*»r m Deze plaat is een der laatste foto's welke genomen werden van de ver moerde Gandhi, namelijk toen zijn lijk opgebaard werd te New-Delhi, voor het Birla-House, waar het voordien verblijf had gehouden. Een nichtje van tie afgestorvene legt hier bloemen neer nevens het lijk, dat kort nadien naar de oevers van de Joemmastroom zou worden gebracht, om er te wor den verbrand. Wij meldden reeds hoe dit verbranden is geschied en hoe de as van de grote Indische leider verzameld werd. Sedertdien werd het grootste deel van deze as naar Allahabad overgebracht, waar de urne in ontvangst werd genomen door Pandit Nehroe en andere personaliteiten. Met een amphibiewagen werd dan, in aanwezigheid van een ontelbare menigte, opgevaren tot aan de samenvloeiing van Ganges en Joemma, twee heilige rivieren, waar de oudste zoon van Gandhi dan de as aan de wateren heeft toevertrouwd. De dood van Gandhi heeft Indië nog geen rust be zorgd. Te Bombay werden namelijk, bij aanpiakbrieven, bedreigingen geuit aan Pandit Nehroe, wijl in Pakistan Moslems 500 huizen van Hindoes hebben uitgebrand. DE RUILVERKAVELING VAN LANDBOUWGRONDEN In kabinetsraad van Vrijdag 13 Fe bruari jl. werd het wetsvoorstel in zake ruilverkaveling van landbouw gronden behandeld en goedgekeurd. De ruilverkaveling heeft tot doel een beter gebruik van de grond te verzekeren door de verdeling der gronden en de afstanden, die de uit batingen scheiden, te verminderen en in de plaats van verspreid liggende, dooreenlopende of ingesloten perce len, aaneenliggende stukken land met een onafhankelijke toegang te bekomen. In het ontwerp wordt het principe nagestreefd verspreide gronden, al thans tijdelijk, samen te brengen, nieuwe verkeerswegen aan te leggen en eventueel werken van openbaar nut of ter verbetering van de grond uit te voeren, en daarna aan de eige naars nieuwe percelen toe te wijzen, zoveel mogelijk van gelijke opper vlakte, kwaliteit en waarde als de gronden, die zij voor de uitwerking van de bepalingen terzake hebben afgestaan. HET VROUWENSTEMRECHT Het wetsontwerp op het vrouwen stemrecht gaat zijn verdere lijdens weg. Volgens het door de Socialisten ge geven woord moest het ter behande ling komen in de Kamer op Dins dag jl. De Kamer aanhoorde even wel de interpallatie van de Com munist Lalmand over de arbeiscon- flikten in het land en de daarop ge geven antwoorden, met het gevolg dat de kwestie andermaal uitgesteld werd. Anderzijds hebben drie Socialis tische Kamerheren een amendement op het wetsontwerp ingediend, ertoe Strekkende aan de vrouwen slechts stemrecht te verlenen met 1950. De C. V. P.-groep van de Kamer kwam evenwel bijeen om o. m. samen dit amendement te bespreken en daarop werd besloten geen duimbreed af te wijken van het ingenomen stand punt en het amendement Brunfaut- Anseele-Van Belle te' verwerpen. Ook de Socialistische Kamerleden vérgaderden om deze kwestie te be handelen en van hun zijde besloten zij bedoeld amendement goed te keu ren. Woensdag werd dan door de Kamer de bespreking over het Vrouwenstem- récht ingezet. De Socialisten pleitten voor het aanvaarden van het amen dement Anselee-Van Belle-Brunfaut; ■de C. V. P. wees dit onvoorwaardelijk van de hand wijl Minister Vermeylen, namens de Regering, de zienswijze toetrad dat het ontwerp diende goed gekeurd zoals het was ingediend. Na tussenkomst van talrijke spre kers alsmede van de Hr Spaak, werd het ontwerp andermaal naar de com missies verwezen, maar Donderdag jl. moest het evenwel andermaal ter sprake worden gebracht. Blijven beide groepen op hun res pectievelijk standpunt, dan zou het wel politieke moeilijkheden kunnen bijbrengen. Donderdagmiddag werd bekend ge maakt dat in de commissie des mor gens een compromis werd bereikt, maar dat de onderscheidene kamer- groepen daarover dan nog dienden te beraadslagen en dat de Kamer in de namiddag dan nog stemmen zou. Zo mogelijk zullen wij de uitslag hiervan onder «Laatste Berichten» mededelen. GEEN DUITSE KRIJGSGEVAN GENEN MEER IN ONS LAND Begin vorig jaar werkten er 60.000 Duitse krijgsgevangenen in onze ko lenmijnen en in de landbouw» Sedert dien werden zij naar huis gestuurd en theoretisch zijn er thans geen Duitse'krijgsgevangenen meer in ons land. Aan 5.500 dier Duitsers, die een aanvraag indienden om in België verder te mogên blijven werken, werd hiervoor toestemming gegeven. Velen onder hen horen thuis in de Ooste lijke zone en verkiezen niet huis waarts te keren. Ongeveer 4.000 hunner werken in de mijnen. Voorlopig is het hun nog niet toegestaan hun families alhier te laten overkomen. Die in de Wes terse zones wonen, mogen regelma tig in verlof gaan, en komen ook re gelmatig naar België terug. DE WERKLOOSHEID VERHOOGT Sedert enkele maanden is de werk loosheid in ons land steeds aan het stijgen gegaan. Zo waren er in de week van 1 tot, 7 Februari 70.400 volledige en 34.500 onvolledige werk lozen, wat een verhoging van res pectievelijk 1.400 en 1.3(10 tegenover de voorgaande week betekent. RONDSCHRIJVEN VAN MINISTER STRUYE OVER TOE PASSING VAN DE WET LEJEUNE Krachtens de onderrichtingen van dhr Lilar, de voorganger van dhr Struye, was de regel dat incivieke gedetineerden maar van de wet Le- jeune konden genieten na de twee derden der straf, behalve in uitzon derlijke gevallen. Naar wij vernemen, zou Heer Struye, Minister van Justitie, de toepassing van het rondschrijven van dhr Lilar uitgebreid hebben. Luidens een nieuw rondschrijven, dat de Minister aan de gevangenis directeurs zou gericht hebben, wordt de administratie uitgenodigd, met oog op de toepassing van de wet Le- jeune, bij prioriteit te onderzoeken: De gevallen van de oude lieden van meer dan 65 jaar. De gevallen van de gedetineerden, die op het ogenblik der feiten nog geen 13 jaar oud waren. De gevallen der gedetineerden, die op het ogenblik der feiten nog geen 20 jaar oud waren. De gevallen der vaders van meer dan acht kinderen. Deze maatregel vertegenwoordigt onbetwistbaar reeds iets. Vooral, wat betreft de jeugdige dilenquenten, be antwoordt dit rondschrijven aan een algemeen verlangen, dat zelfs door de Communisten werd uitgedrukt. Maar het is nog veel te weinig. Moordenaars, bandieten, verkrach ters kunnen van de wet Lejeune ge nieten! Waarom de incivieken niet, geval len van echt verraad daargelaten? DE TREK NAAR DE GROTE STEDEN Volgens tabellen over de beweging der bevolking in 1946, verschenen in het Statistisch Bulletijn, blijkt het dat de trek van het platteland naar de grote steden nog steeds aanhoudt. Het Arrondissement Antwerpen won 6.000 inwoners, het Arrondisse ment Brussel won 11.000 zielen; Oost ende, Brugge en Veurne zagen het aantal hunner arrortdissementele in woners met enkele honderden aan groeien, maar behalve deze arron dissementen was er verder bijna overal verlies. Het land over het ge heel genomen dient aangestipt, dat het Vlaamse gedeelte 7.500 inwoners verloor, het Waalse gedeelte won er 8.600. Tevens dient verder aangestipt de aanhoudende veroudering van de Belgische bevolking, door het slin ken van het geboorteaantal. HET INKOMEN DER GENEESHEREN EN ADVOKATEN In onze vorige nummers wezen wij reeds op het scherp conflikt dat ge rezen was tussen de Hr Minister van Financiën, die zorgt draagt opdat elkeen zijn belastingen zou betalen, en de HH. Geneesheren en Advoka- ten, naar aanleiding van het opleg gen aan deze vrije beroepen van een boekhouding en een strookboekje. Veel nieuws is omtrent deze be twisting evenwel dezer laatste dagen niet gekomen. Wat evenwel kan aan gestipt, is een parlementaire vraag gesteld door de Socialistische Sena tor Bouilly, die gaarne had geweten welke de aangegeven bedrijfsinkom- sten zijn geweest van geneesheren, heelkundigen en advokaten. Uit het antwoord van de Minister van Financiën blijkt dat in 1946: 1.526 Geneesheren en 33 heel meesters verklaarden een inkomen van minder dan 25.000 fr.; 1.398 ge neesheren en 37 heelmeesters ver klaarden een jaarlijks inkomen tus sen de 25.000 en 50.000 fr.; 2.631 ge neesheren en 70 heelmeesters ver klaarden een jaarlijks inkomen tus sen 50.000 en 100.000 fr. En tenslot te 1249 geneesheren en 196 heel meesters verklaarden een jaarlijks inkomen van meer dan 100.000 ff. Er zijn in ons land in totaal 2.675 advokaten en pleitbezorgers. Indien wij hun eigen verklaring aan de fis cus mogen geloven hadden 1.129 van hen t. w. z. 41 in 1946 een inko men van minder dan 25.000 fr. 594 d. w. z. ongeveer 20 verklaarden hetzelfde jaar een inkomen tussen 25.000 en 50.000 fr.; 685 d. w. z. ca. 25 verklaarden een jaarlijks in komen tussen 50.000 en 100.000 fr. en eindelijk 267 d. i. amper 10 schij nen behoorlijk de eindjes aan me kaar te knopen en verklaren meer dan 100.000 fr. voor 1946 BELGISCH-RUSSISCH HANDELS AKKOORD ONDERTEKEND Volgens Woensdag namiddag te Brussel ontvangen berichten zou het Belgisch-Russisch Handelsakkoord op 18 Februari 's avonds te Moskou on dertekend worden. ARBEIDERSSYNDIKATEN EISEN SAMENROEPING VAN DE NATIONALE CONFERENTIE VAN DE ARBEID Na óverleg tussen A. C. V. en A. B. V. V. hebben beide arbeiderssyndika- ten andermaal besloten bij de Eerste Minister aan te dringen tot de sa menroeping van de Nationale Confe rentie van de Arbeid. Een rijkswachter van de brigade van Malmedy heeft de som van vijf millioen frank gewonnen tijdens de laatste trekking van de Lening voor de Wederopbouw. De gelukkige winnaar wenst zijn naam geheim te houden en.heeft be sloten bij de Rijkswacht te blijven. RHUM DJANNA DOMAINE DE DORVAL ELIXIR D'ARQUES PORTO TOSVINO (5861) Zaterdag is het beeld van O. L. Vrouw van Fatima te Antwerpen in gescheept voor Afrika, om zijn we reldreis v.oort te zetten. Zulks ge beurde op de «Ribeira Grande», een schip dat thans zijn eerste vaart on derneemt. De 22° Internationale Jaarbeurs van Brussel zal gehouden worden van 17 tot 28 April 1948. Niettegenstaan de de beschikbare oppervlakte dit jaar 80.000 m2 heeft bereikt, moest de aangevraagde ruimte voor ieder deelnemer worden herleid. Al de be schikbare plaatsen werden in min dan 15 dagen bezet. Al de weekvoor- middagen wórden uitsluitend aan de kopers voorbehouden. De I.J.B. is lid van de Unie der Internationale Jaar beurzen, officieel organisme dat al de Europese betitelde jaarbeurzen groe peert. De I.JJB. is universeel en interna tionaal: 30 vreemde naties zullen er verte genwoordigd zijn. De verkoop ln 't klein is er ten strengste verboden, zelfs in de Sectie «VOEDING». Meer dan 3.500 fabrikanten zullen er hun laatste creaties tentoonstellen. d(605g>. De douanen te Arras hebben een auto, die in de richting van Bapau- me trachtte te ontvluchten, tegen gehouden. Na een nauwkeurig onder zoek ontdekten de beambten in het wandbekleedsel 11 kilo Belgische si garetten. De bestuurder slaagde er in tij dens het onderzoek het hazenpad te kiezen. Hij liet de auto, de smokkel waar en een jonge dame, die hem vergezelde, mej. Marie-Thérèse V., uit Brugge, in de steek. Mej. V. verklaarde dat zij niet wist dat deze sigaretten in de auto ver borgen waren. Zij wees er verder op dat de bestuurder nog maar pas twee dagen bij haar in dienst was. De douane eist van de dame, die is aangehouden, meer dan 1 mil lioen frank boete. In goedingèlichte kringen wordt vernomen dat, volgens de onlangs te Moskou geparafeerde Belgisch-Rus sische handelsovereenkomst, Rusland 445.000 ton graan aan België zal le veren voor de maand Juli. In deze hoeveelheid zijn begrepen 250.000 ton tarwe, 90.000 ton rogge, 60.000 ton gerst, 25.000 ton haver en 20.000 ton maïs. Churchill is grootvader geworden van een vijfde kleinzoon. Zijn doch ter Mary schonk verleden week Donderdagochtend het leven aan een flinke jongen van 3,5 kg, Latrobe (Pensylvanië)Bij de 25-jarige Mevr. Barbara Zavanda, werd een vierling, drie meisjes en een jongen geboren. Ofschoon de kinderen te vroeg geboren werden zijn moeder en kinderen kloek en ge zond. De huisarts had het in Decem ber jl. reeds voorspeld. Gedurende 9 jaar had de hoeve knecht Marcel Cnockaert, uit Oost- roozebeke, aan de arbeid geweest op de hoeve De Donckele, gelegen Aar- denweg 100, te Bavikhove, bewoond door de gebroeders De Donckele Aimé en Leon en hun zuster Agnès, Cnockaert had onlangs échter ge zocht om te trouwen met de zuster De Donckele maar was hierom ont slagen geworden. Zondagmorgen jl. rond. 6.30 was Cnockaert andermaal op de hoeve gekomen en wou met alle middelen binnengeraken. Zelfs dreigde hij ge weld te gebruiken. Langs de -achter deur is Aimé De Donckele daarop naar buiten gelopen om Cnockaert te verjagen. Beide mannen werden handgemeen, tot plots Cnockaert een groot mes uithaalde en zijn tegen strever er zes steken mede toebracht ln de onderbuik. De gewonde zeeg ten gronde, wijl de moordenaar de vlucht nam. De Donckele werd naar een kliniek te Kortrijk overgebracht; er zou nog hoop bestaan hem het leven te red den. Cnockaert werd aangehouden. (VERVOLG) Z. L. Br., men biecht niet aan een mens, maar aan God, wiens plaats de priester inneemt ln den biechtstoel. De biechtvader verklaart dan ook niet dat God U vergiffenis heeft geschonken, maar door de macht die hij gekregen heeft van God, en ln Gods naam, schenkt hij zelf U vergiffenis en zegt: Ik ontsla U van jiwe zonden Wat de priester weet door de biecht ls daarom voor hem, als mens, niet be staande, en om geen reden, hoe gewich tig ook, zelfs niet om zijn eigen leven te redden, mag hij er ooit enig gebruik van maken. En er zijn martelaren ge weest van het geheim der biecht, zoals de H. Joannes Nepomucenus. om maar één geval, het meest bekende, dat his torisch bewezen ls, aan te halen. Hoe wonderbaar aangepast ls deze goddelijke Instelling niet aan onze men selijke zwakheid en natuur I Men kan weliswaar vergiffenis bekomen, ook van de zwaarste zonde, door een volmaakt be rouw, op voorwaarde nochtans dat men daarbij het rechtzinnig voornemen maakt die zonde ln de biecht te belijden. Doch, alhoewel een volkomen berouw niet zo moeilijk ls om verwekken, als men zich soms voorstelt, zullen velen nochtans la ter mogelijks twijfelen over de volmaakt heid van hun leedwezen en Immer voort ongerust blijven. Is het daarom niet dat God gewild heeft, door de Instelling van dit sacrament der boetvaardigheid, dat een mens. met goddelijke macht echter bekleed en ln Zijn naam U zeggen zou: Ik ontsla U van al uw zonden, ga heen in vrede en zondig nu niet meer? Het ls een feit daarbij dat de pro testanten, die de biecht als sacrament hebben verworpen, bekennen moeten dat deze lnstelilng*heel en al met de god delijke Wijsheid en Barmhartigheid over eenstemt. ZIJ betwisten zelfs niet dat de biecht een helllzamen Invloed uitoefent op de enkelingen, en bekennen het overgroot belang ervan voor de hulsge zinnen en voor de menselijke samenle ving, Ja zelfs voor de burgerlijke gemeen schap. De biecht ls Inderdaad een on vervangbare rem tegen het kwaad, ook het meest verdokens; het la een hulp middel zonder wecaja ln de opvoeding der Jeugd en voor de vorming van het karakter; zonder haar stelt men zich zlelenlelding enNware zielzorg niet eens meer voor. Geen wonder dan ook dat men ln sommige protestante sekten, te gen alle lering en vooroordelen ln, stil aan terugkeert tot de biecht, zoals deze ln de katholieke Kerk bewaard werd. Z. L. Br., het sacrament der boetvaar digheid eist vanwege den zondaar de be kentenis van het bedreven kwaad, met een rechtzinnig berouw en het volbren gen van de penitentie of voldoening, die door den priester wordt opgelegd. Het bijzonderste en voornaamste van deze drie delen der biecht, la het berouw. Iedereen ziet Immers gemakkelijk ln dat het volstrekt onmogelijk ls, vergeving te bekomen van zijn zonden, wanneer men daarover geen leedwezen zou hebben met den vasten wil zich te beteren. Het vol staat nochtans niet een 'akte van berouw enkel met de lippen op te zeggen; de woorden zelf zijn van minder belang, maar volstrekt noodzakelijk ls een op recht en Inwendig leedwezen, uitwendig beleden, en dat men best verwekt voor aleer ln den biechtstoel te treden. Het berouw moet algemeen zijn, recht zinnig en bovennatuurlijk. Het moet zich uitstrekken tot 'alle bedreven doodzon den, die men na een ernstljf onderzoek Indachtig ls. Het rechtzinnig berouw on derstelt dat men de zonde als het groot ste kwaad aanziet, zodat men liever alles zou verliezen, zelfs het leven, eerder dan God nog door een doodzonde te ver grammen. Het moet echter niet gevoelig zijn, en men kan een dieper leed voelen over den dood van een geliefd wezen, en toch de zonde boven alles verfoeien. De zonde wordt Immers bedreven door zich van God wetens en willens af te keren; de terugkeer tot God, door het leedwe zen, moet dan ook geschieden door den wil. Het berouw moet bovennatuurlijk zijn, met Gods geuadeverwekt, en mag niet steunen op louter menselijke beweegre denen, op het verlies bijvoorbeeld alleen lijk van tijdelijke goederen, of van scha de ln zijn eer en faam. De reden van het berouw moet bovennatuurlijk zijn en wanneer men de zonde verfoeit, om dat men gelooft dat God de oneindige goedheid ls, dan heeft men een volmaakt berouw; een onvolmaakt wanneer men enkel spijtig ls, omdat God die oneindig rechtvaardig ls. de zoude straffen moet met de eeuwige pijnen der hel. Het volmaakt berouw vergeeft de dood zonde, zelfs nog vóör de biecht; maar omdat God wil dat alle doodzonden ge biecht zouden worden, blijft de ver plichting bestaan deze zonden ln de biecht te belijden. Een volmaakt berouw ls natuurlijk beter dan een onvolmaakt, maar een onvolmaakt berouw volstaat voor een goede biecht. Z. L. Br., om volledig te zijn moeten WIJ nog uiteenzetten welke zonden en wanneer men deze biechten moet. Welke zonden moet men biechten? Alle dood zonden, die na het Doopsel bedreven werden, en die men na een naarstig on derzoek Indachtig ls, met hun aantal, ten minste 'benaderend, en de omstan digheden, die den aard der zonde moge lijks kunnen veranderen of de boosheid ervan zeer bezwaren. Een onvrijwillig vergeten doodzonde wordt door de biecht met de ander beleden zonden vergeven; men moet deze nochtans ln de volgende biecht belijden. Een doodzonde daaren tegen, die vrijwillig verzwegen wordt, maakt van de biecht een heiligschennis, en moet ln de eerstvolgende goede biecht, met al de zonden en sindsdien wellicht bedreven heiligschennissen, rechtzinnig beleden worden. Er bestaat geen goddelijk, en ook geen kerkelijk gebod dat ons verplicht de dagelijkse zonden te biechten. God heeft Immers, ln zijn oneindige goedheid, an dere middelen voorzien, zoals het gebed, aalmoezen, het ontvangen der H. Sacra menten en allerhande goede werken, om ons van de kleinere zonden te zuiveren, door die middelen, worden wij afkerig van do aardse goederen, waaraan wij te veel gehecht zijn geweest, en wordt on ze liefde tot God, het oneindig Goed," die verflauwd was, weerom aangevuurd. Tussen al deze middelen ls echter het sacrament der boetvaardigheid ver het best geschikte, om vergiffenis te beko men van de dagelijkse zonde en boet vaardigheid ervoor te doen. Het ls bijge volg uiterst heilzaam minstens die da gelijkse zonden te biechten, die ona ge leidelijk tot doodzonde zouden kunnen brengen of ook ons meest belemmeren ln het vervullen van onze plichten. On nodig eraan toe te voegen dat daarbij over die zonden een rechtzinnig berouw nodig ls, en de vaste wil, met Gods gra tie, zich ervan te beteren. Wanneer moet men biechten? Als men ln doodzonde gevallen ls; zo luidt het gebod van God zelf; de tijd wordt ech ter niet bepaald. Door het gebod van de H. Kerk, dat sinds eeuwen bestaat, wor den al de gelovigen, die tot de Jaren van verstand gekomen zijn, verplicht minstens ééns 's Jaars, rond Pasen, hun zonden te biechten; en deze verplich ting wordt onmiddellijk dringend, wan neer men ln gevaar ls van sterven. HIJ die zou weigeren deze zware verplichting na te leven, wordt als openbaar zondaar beschouwd en mag niet ln de kerk be graven worden. Na de biecht moet nog de opgelegde voldoening volbracht worden. Deze maakt een volledlgend deel uit van het sacra ment, en heeft derhalve een bijzondere ultboetlngskracht. De opgelegde peniten tie ls ln sommige gevallen een zware verplichting; meestal echter niet, maar men heeft er alle belang bij nochtans zo zo gauw en zo getrouw mogelijk te volbrengen. Z. L. Br., gij weet allen bij ondervin ding dat de biecht een last ls voor leder een; het ls echter een wet, een zware wet, waarvan niemand ontslagen ls en niemand kan ontslaan. Zo ziet men nog eens beter ln dat Christus zelf dit sacra ment heeft Ingesteld. Voor de priesters ls het een vermoeien de taak, met een buitengewoon grote verantwoordelijkheid; zij ook daarbij moeten, zoals do gewone gelovigen, hun biecht spreken. Wie zal dan ook geloven dat de priesters de biecht hebben uit gevonden, zoals sommige protestanten boweren, die totnogtoe nooit er geslaagd zijn den tijd of de plaats te vinden, waar de biecht zou ontstaan zijn. Hoe zou overigens een radlkale verandering, een ware omwenteling als deze ln de Kerk kunnen gebeurd zijn, zonder weer- Btand én zonder enig spoor na te laten? Het staat daarentegen rotsvast, overdui delijk bewezen door klare teksten en on weerlegbare getuigenissen, dat de biecht aoala ze nu non ln de katholieke Kerk bestaat, van de eerste tijden af ln voege was, en altijd beschouwd werd als een goddelijke Instelling. Iedereen ls 'er van overtuigd dat biech ten niet aangenaam ls, maar ls het niet beter zijn kwaad bekend te maken aan een priester, die door het geheim der biecht voor eeuwig gebonden blijft, lie ver dan er voor beschaamd te moeten staan voor gans de wereld, op den dag van het laatste oordeel? En gij weet. Z. L". Br., hoe goed O. L. Heer ls, en hoe Bint Paulus aan God den naam gaf van Vader van alle barmhartigheid De goddelijke Meester ls de goede her der, die zijn kudde alleen laat om het verloren 6ChaapJe op te zoeken; hijzelf zegde dat HIJ gekomen was om de zon daars te redden, en ook dat er ln den hemel meer vreugde ls voor één zondaar die zich bekeert, dan voor negen en ne gentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben». GIJ kent de schone parabel van den verloren zoon, en gij weet hoe Christus aan de overspelige vrouw en aan Magda- lena, de openbare zondares, vergiffenis schonk. Zijn laatste gebed op het kruis was het niet voor zijn eigen beulen: Vader vergeef het hun, want zij weten niet v/at zij doen». En gij zoudt durven te twijfelen aan Zijn goedheid en aar zelen tot Hem te gaan, die zei Komt allen tot Mij, gij die belast en beladen zijt, en Ik zal U verkwikken Al wogen uwe misdaden zo zwaar als gans de we reld, toch zult gij ervan ontlast worden, door een rechtzinnige en rouwmoedige biecht, en dan zult gij het geluk vinden, dat gij totnogtoe vruchteloos hebt ge zocht en den vrede meteen, dien de we reld niet kent en U ook niet ontnemen kan. Da Vasten ls echter eveneens voor die zielen, die het geluk hadden den vrede met God te bewaren, en die dikwijls mogen ter H. Tafel naderen, een tijd van ernstig onderzoek en overweging. In zijn wereldbrief Mystici Corporis Chrlstispreekt de H. Vader een stren ge afkeuring uit tegen hen. die het aan durven de biecht der dagelijkse zonden voor te stellen als minder noodzakelijk, en beweren dat de dagelijkse Communie TWEEDJJ ZONDAG VAN DE VASTEN 22 FEBRUARI We zouden er allen voordeel bij hebben, vandaag, in deze Zondagmis, eens heel aandachtig te luisteren naar de vermaning van Sint Paulus in de epistel: «Mijn broeders, wij smeken er u om, en bezweren u in de naam van de Here Jezus: blijfl toch leven gelijk gij het van ons ge. hoord hebt, dat het moet om God to behagen 1 Want dit is de wil van God en uw eigen heiliging: dat gij vpn alle ontucht afziet, en uw lichaam bezitten blijft in ongereptheid en eer baarheid. God heeft u toch niet ge roepen tot onreinheid, maar tot hei ligheid in Christus onze Heer», Een oproep, ja, ook voor ons in onze tijd. Als oudere en meer bezadigde mensen zeggen: «De wereld ls slechtdan bedoelen ze toch meest al dat: de wereld lokt naar zonde van onreinheid, en keurt goed wat, vol gens onze katechismus, verboden wordt door Gods zesde en negende gebod. En dat is zo: onze wereld, die wereld die door Jezus vervloekt wordt, bindt haar slachtoffers met de gouden ketenen van dè,t plezier, en bedwelmt ze met de drank uit diè genotsbeker. De mikroob van de ontucht bezwangert de lucht, méér dan welke ziekte-mlkroob in be- smettingstijd. Och, wat willen we het bewijzen, het steekt de ogen uit. Lokken naar dat plezier, en goed keuren van die zonde, dat is in deze tijd de taktiek van de duivel, gelijk het de taktiek geweest is van de mensenhatende boze geest in alle tijden; maar nu heeft hij daarbij de onvoorwaardelijke steun bijna van grootmachten en openbare opi nie. Zijn er onder ons géén die zich hebben laten beïnvloeden? Is ln ons allen, die vandaag ter kerke gaan, ongerept en ongeschonden gebleven het schone ideaal van reinheid en zuiverheid dat kinderjaren zo heer lijk maakt en kinderogen zo rustig en diep doet stralen? Anders, anders is het goed, dat wij weer eens laten doorklinken tot in het diepste v*a ons christenmensen-hart de verma ning van de grote apostel: «Broe ders, mijn broeders toch! Het is da wil van God; en 't is uw heiliging daarbijen 't is uw eer en uw schoon heid en uw geluk, dat gij afziet van alle ontucht, onder welke vorm, in welke stand ook. Denkt eraan, ik be zweer er u om! God, God van alle reinheid, en de Heilige Maagd van de maagden, doet groeien tus sen ons de reinheid in jeugd en hu welijk; doet glanzen in de ogen van onze opgroeiende kinderen en schit teren op het voorhoofd van onza jonge lieden, de schone zuiverheid: tot Uw glorie, en tot ons heil, en tot zedelijke gaafheid en grootheid van ons volk. Liturgisch Kalender: 22 Febr.: Tweede Zondag v. d. Vas ten; 2° g. en laatste Evang. v. S. Pieters Stoel te Antio- chië; Credo. 23 Febr.: H. Petrus Damianus, Bis schop-Kerkleraar; 2° g. en laatste Evang. v. d. dag; Credo. 24 Febr.: Mis v. d. dag; 2° g, v. cL Vigilie v. S. Matthias; 3» g. v. O. L. Vrouw; laatste Evang. v. d. Vigilie. 26 Febr.: H. Matthias,: Apostel: Glo ria; 2« g. en laatste Evang. v. d. dag; Credo. 26 en 27 Febr.: Mis v. d. dag; 2' g. A cunctis; 3° g. voor le venden en doden. 28 Febr.: H. Gabriel v. d. Moeder v. Smarten, Belijder; 2° g. en laatste Evang. v. d. dag. 29 Febr.: Derde "Zondag v. d. Vasten. VOLKSVERZEKENS1 Kleine ventjes, pullemutsen. Groen en rood en zwart en geel, Komen, lopen, kletsen, klutsen. Nooit en zag ik er zoveel! In de zilvre maneglansen, Springen witte baarden rond. Met hun kleine beentjes dajisen Al de dwergjes op de grond! Middernacht!... Elk zingt- 'n deuntje. Allen op 'n paddestoel! 't Fluitje gaat!... Ze zien 'n keuntjel Allen vluchten in de poel! Bcselare - 1948 - GEO. ontslaat van veelvuldige biecht. Geheel anders ls de lering der H. Kerk, en de Paus aarzelt niet dergelijke leerstellin gen als verderfelijk te veroordelen. Indien gij zo zuiver waart als een engel en zo heilig als Joannes de Doper lezen wij ln de Navolging Chrlsti, nog zoudt gij niet waardig zijn het hooghei lig sacrament der Eucharistie te ontvan gen WIJ zien dan ook dat de H. Kerk aan de kloosterlingen de wekelijkse biecht voorschrijft en oplegt aan de Bls- schoppen er over te waken dat de prleS' ters zelf dikwijls te biecht gaan. De veelvuldige biecht ls Immers, zoals Zijne Heiligheid ln dienzelfden wereld- brief zegt, het beste middel om zijn da gelijkse zonden uit te boeten en vooruit te komen op den weg der deugd. Door de biecht leren wij onszelf en ons eigen zwakheid kennen; wij vorderen ln chris telijke nederigheid; wij leren den wor tel van het kwaad uit onze ziel uit roeien en gewonnen er ons aan de na latigheid en geestelijke lauwheid te be strijden. De biecht zuivert het geweten; sterkt den wil, ls een helzaam middel tot zleleleldlng en door de kracht van het sacrament wordt ln ons de helllg- makende gratie vermeerderd Z. L. Br., gedurende de Vasten worden ln al onze kerken de lijdensmeditaties besloten met het smeekgebed, dat de koninklijke profeet Davld tot God richt te, na zijn jammerlijken val. Laten wij ln denzelfden geest van boetvaardigheid bidden voor onszelf, artne zondaars en voor al de zondaars en zondaressen, die aan Gods barmhartige liefde weer stand bieden. Miserere mei, DeusWees mij ge nadig, o mijn God, volgens uw grote barmhartigheid... Zuiver mij van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde, want lk erken het kwaad dat lk bedreven heb, en dat mij steeds voor do ogen staat... Geef mij den vrede terug van uw heil... Een vermorzeld en rouw moedig hart zult gij niet verstoten Deze herderlijke brief zal van op den predikstoel worden afgelezen, ln al de kerken en openbare bidplaatsen van Ons Bisdom, op den Zondag van Quinquage sima en de twee volgende Zondagen. Gegeven te Brugge, op O. U Vrouw Lichtmis, den 2 Februari 1B48. t HENRIOÜ3. Bissoua» van Bnum*. BISDOM BRUGGE Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr Lamiroy heeft benoemd tot Pastor: te Ruddervoorde, E. H. Van Ris, Pastor in Westkerke-Roksem; te Westkerke-Roksem, EVH. Ver- mersch Jos., Pastor in Steenè; te Steene, E. H. Devriendt G, Onderpastor te Knokke (H. Marp- reta) te Oostkerke (Diksmuide), E. H. Hui'tekant, Onderpastor in Belleg&u. Tot Onderpastor: -op St Salvator te Brugge, E. H. De Ketelaere, Onderpastor op liet H. Hart te Oostende; te Oostende (H. Hart), E. H. De- neweth. Onderpastor in Aarsele; te Bellegem, E. H. Vercruysse, Onderpastor in Vladsloo; te Aarsele, E. H. Boydens, On derpastor in Westkapelle; te Knokke (H. Margareta)E. H. Oastelein, Onderpastoor in Westende; te Westende, E. H. Carpentler, priester in het Groot Seminarie; te Vladsloo, E. H. Deceüninck Coadjutor in Oostkerke tVeurne); te Westkapelle, E. H. Ver helst, priester in het Groot Seminarie; te Koksijde, E. H. Gheeraeri» priester in het Groot Seminarie. E. H. Vermeesch, Onderpastor t» Koksijde, werd benoemd tot Leraar in de Hoteliersschoolte Koksijda. Op Zaterdag 21 Februari om 8.39 u, zal Z. Exc. Mgr Lamiroy, bisschop van Brugge, in <le leerk van het Groot Seminarie, de H. Priesterwijding toe dienen aant De Jaeger Joris, Dudzele. Devos de Molderghem Jan, Veurna Devos de Molderghem Paul, Veurn* Halsberghe André, Kortrijk. Janssens Eugeen, Lauwe. Maesen Reimond, Izegem. Noterdaeme joz., St-Eloois-Winket Vanncste Alfred, Kortrijk. Vanwijnsberghe Georges, Deerlijk. IN DE HOEKEN. Bij mijn vrouW zijn da hoeken netl Ik gebruik het Lavéciredat parketten en meubels wast en boent. W drogist verkoopt dit boenwas. To Belle, ln het huis ven de Heer Notteau, viel de dienstmeid, Lydl» BrouioouUt, 73 jaar oud, van de I dertoej». liei liep hierbij een ache

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1948 | | pagina 2