VASTENBRIEF
door Mgr Lamiroy
Geweldig stormweder
boven West-Europa
Zontocrmoente
6en oacle Dao(p, een hoog bedied
Spaakistan
De Communistische
Ie Colonne in West-Europa
't Is door het Doopsel dat wij kin-
Sieren Gods worden, en «herboren
Slit het water en den H. Geest», zo-
Jils O. H. J. C. zelf uitlegde aan Nl-
ïodemus,ctie in den nacht Hem on
dervragen kwam. Door de wateren
Van het Doopsel wordt onze ziel ge
nassen ën gezuiverd van de erfzon
de, en terzelfdertijd ontvangt zij een
Jiieuw leven, dat ons in Gods ogen
Rechtvaardig maakt, zodanig dat wij
.(terecht) genoemd worden kinderen
Gods en het (werkelijk) zijn
i HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag S Maart 1949. Blz. 2,
Wind en water veroorzaken zware schade
MÜBioeiten frank schade aan de ICust
Voor millioenen schade
aan de Kust.
ZWAAR VERKEERSONGEVAL TE ROESELARE
MIDDELKERKE
IN HET OMLIGGENDE
Schepen vastgelopen op de
Schelde.
Verder in het land.
IN HET BUITENLAND
Meerdere doden in Duitsland.
DE MOORD
TE OOSTDUINKERKE
Wedersamenstelling van het
drama.
13 MAART!
HET PROCES
KRAVCHENKO TE PARIJS
&L&.
GINO BARTALI
SCHONK FIETSEN
AAN HET VATIKAAN
SCHUIF
EERSTE NON-STOPVLUCHT
ROND DE WERELD DOOR
AMERIKAANSE REUZEN-
VESTING
VASTENBOEKJE
PRIJS: 12,50 FR.
STORT .84 FRANK
OFFICIEREN EVENEENS
IN HET GEDRANG
ITALIAANSE EN BRITSE
COMMUNISTISCHE LEI
DERS DOEN THOREZ NA
trut fre bemclöe (Balerij.
i
KATHOLIEKEN!
AAN T WIEGJE
VAN UW ENGELTJE!
lener, 1919.
'I
Zeer. lieve Broeders,
Wij lezen in het Evangelie volgens
Jen H. Joannes dat de goddelijke Za
ligmaker eensdaags, door Samaria
gaande naar Galilea, vermoeid van
ie reis ging neerzitten aan de bron
Van Ja rob bij de stad Sitfhar. Daar
(wam na uit de stad een vrouw om
va ter te putten en Jezus zegde tot
ïaar: «Geef mij te drinken». Doch
leze antwoordde: Hoe vraagt gij,
foie een Jood zijt, te drinken aan mij,
Tlie een Samaritaanse ben». En in
derdaad de Joden vermeden allen om
gang met de Samaritanen, die zij als
'onrein beschouwden.
Dan sprak de goddelijke Meester
tot haar: Indien gij de gave Gods
kendet en writ wie tot U zegt: geef
mij te drinken, gij zoudt hem dit zelf
gevraagd hebben, en hij zou U le
vend water hebben geschonken... Al
wie (immers) van dit water (hier van
tie bron) drinkt, zal nog dorsten;
doch wie,, zal gedronken hebben van
het water, dat ik hem zal geven, zal
in eeuwigheid niet dorsten; maar het
water, dat ik hem zal geven, zal in
hem eed bron worden van water dat
springt.tot'het eeuwig leven».
De vrouw verstond die taal niet,
waarin de Heiland spreekt over de
bronnen der genade, waarmede de
II. Geest allen drenkt, die in Hem ge
loven; dan echter openbaarde zich
'Jezus als den Messias, die komen
«ou, en de vrouw geloofde in Hem.
Z. L. B., hoevelen van onze heden
daagse m.ensen, die nochtans ge-
tioopt Werden in den H. Geest», ver
staan al evenmin die woorden, of
hebben die heerlijke waarheden van
ons heilig geloof heel en al vergeten.
Het blijft ongelukkig waar, wat Joan-
fces, de Evangelist, zegt in zijn voor-
Woord, waarin hij de eeuwige geboor
te uit den Vader beschrijft van het
Woord Gods dat voor ons is mens
ieworden, en onder ons heeft ge
woond
In Hem was leven, en het leven
Was het licht der mensen; en het
■échijnt in de duisternis, en de duis-
P'ieht schijnt in de duisternis, en de
luisternis nam het niet op... Hij was
in de wereld, en de wereld, is door
lem gemaakt,- en de wereld heeft
ïem niet gekend. Hij kwam in
tijn eigendom (tot zijn uitverkoren
Folk), maai- de zijnen namen Hem
aiet aan. Doch zovelen Hem aan-
aamen,... en in Hem geloven, aan
aen gaf hij de macht om kinderen
(jG-ods te worden
Van af de schepping van dai eer-
«ten mens had God hem de bovenna
tuurlijke genade geschonken, die aan
ifeans zijn nakomelingschap door ge-
Jboorte zon worden overgezet. Door
fien val van Adam, «in wien wij al
len gezondigd hebben», werd die or-
Sfe volkomen verstoord, zodat wij
fthans van nature geworden zijn
Kinderen der gramschap
In zijn oneindige goedheid zond
God echter in de wereld zijn enigen
Zoon, die óp zich al de zonden en
'boosheden nam der mensen, en den
'schuldbrief vernietigde die tegen ons
luidde, door dezen aan het kruis te
nagelen In den naam van Christus
gedoopt,, zijn wij met Hém gestorven
aan de zonde en verrezen tot een
nieuw leven. Door het sacrament van
het DoopseJ worden wij «herboren
en hernieuwd door den H. Geest,...
zodat wij .gerechtvaardigd door de
genade .van Jezus-Christus, onzen
Zaligmaker, in hoop erfgenamen
worden van het eeuwig leven erf
genamen van God en mede-erfgena
men van ..Christus
Zeer geliefdenschrijft ae H.
Joannas- nu.,(reeds in dit leven) zijn
wij kinderen Gods en het blijft nog
verborgen,Kat wij, (eensdaags, in het
ander leyén) zullen zijn. (Maar) wij
weten dat wanneer dit openbaai zal
worden, wij. gelijk zullen zijn aan
God en Hem zien, zoals Hij is»,'in
het licht ..der heerlijkheid.
Daarop, hèeft God, die rijk is aan
barmhartigheid, om de grote liefde,
waarmede' Hij ons heeft bemind, ons
medelevend .gemaakt met Christus
door de g.en'adeen die vereniging
met Hem,is.zp innig dat wij met Hem
maar één lichaam meer uitmaken,
het mysuèfó lichaam van Christus,
dat is tig "heftige Kerk, en waarvan
Hij hieropaarde het onzichtbaar
hoofd Is.
Die wohdëi-fechone lering van onze
Inlijving in Christus werd met voor
liefdé iiï rijft'brieven ontwikkeld door
den H. PaftTös, die op weg naar Da
mascus om de christenen te vervol
gen, de stem had gehoord: «Ik ben
Jezus, dien gij vervolgten onmid
dellijk de les had begreoen.
Zoals het lichaam één is schrijft
hij, en.v.ele ledematen telt, en
(nochtans) al de ledematen van het li
chaam, alhoewel talrijk, toch maar één
lichaam zijn. zó ook Christus. Want
In één Geest rijn wij allen tot één
lichaam gedoopt... Gij zijt het li
chaam van Christus, en elk afzonder
lijk, elkanders leden». «In Christus
gedoopt rijt gij allen één»; «in Hem
maken, wij allen maar één lichaam
meer; uit».
Dezelfde lering vinden wij in de
heerlijke rede van Jezus na het. laat-
ete avondmaalIk ben de ware
Wijnstok.,. Blijft (dus) in mij en ik
(blijf) In U. Gelijk de rank geen
vrucht kan dragen uit richze1!, in
dien ze niet aan den wijnstok blijft,
Eo ook gij niet. Die in mij blijft, en
jr> wien ik blijf, deze draagt vele
Vrucht, want zonder mij kunt gij
biets doen
Door het Doopsel worden wij als
herboren."geheiligd in waarheid, en
hernieuwd door den H. Geest, die in
Ons woont als in een tempel. De ge
nade. die ^pt! Doopsel ons geeft en de
Biecht ons'terugschenkt, is waarlijk
heiligmakende gratie, die ons inwen
dig en wérkelijk rechtvaardig maakt;
«ij bestaat niet enkel, zoals de pro
testanten leren, in een uiterlijke
Sechtvaardl'ging, zodat door de ver
wensten van Jezus-Christus, de zon-
(2e ons wordt vergeven, maar zij geeft
Waarlijk aan onze ziel een nieuw le-
,yen, het bovennatuurlijk leven der
genade. Wij worden, volgens de eigen
woorden van den heiligen Petrus, de
goddelijke natuur deelachtigdoor
;$at. zoals de H. Thomas van Aquino
ihierbij opmerkt, ln onze zielen een
bijkomstige hoedanigheid en vol-
ïnaaktheid wordt Ingestort, waardoor
wij de goddelijke Goedheid deelach
tig zijn.
De genade verandert onze natuur
.liet en vermindert ook niet onze na
tuurlijke begaafdheden. Ze verheft
'Se integendeel en geeft ons een nieu
we volmaaktheid, die de eisen en
krachten van alle geschapen wezen
overtreft en ons bekwaam maakt om
bovennatuurlijke daden te stellen,
Waardoor wij onze bovennatuurlijke
eindbestemming door verdienstelijke
Wei-ken kunnen bereiken.
De genade is dus als op onze na
tuur geënt: onze ziel wordt Gods na
tuur deelachtig door de heiligmaken
de gratie en onze vermogens door de
ingestorte goddelijke en zedelijke
deugden met de gaven van den H.
Geest; ons lichaam zelf wordt op rijn
manier erdoor geheiligd, want het is
de tempel geworden van den H.
Geest.
De eerste der goddelijke deugden
ls het geloof, dat ons verstand ver
licht en ons bekwaam maakt voor
waar aan te nemen, om reden van
Gods opperste en onfeilbare waarheid
zelf, alles wat God geopenbaard heeft
en door de H. Kerk ons voorhoudt.
Door het geloof worden wij Gods
eigen kennis deelachtig; wij kennen
erdoor de hoogste waarheden, die
voor alle geschapen wezen verbor
gen blijven, en God alléén kennen
kan. Nu weliswaar kennen wij nog
maar als door een spiegel en in een
raadselzoals de Apostel zegt, maar
eensdaags ontvouwt en ontplooit zich
dit kennen in het aanschouwen van
God van aangezicht tot aange
zicht»; in den hemel zullen wij God
kennen, gelijk wij door Hem gekend
worden.
Door de hoop, de tweede der god-
lijke deugden van voorzichtigheid,
sterkt om doelmatig te streven naar
het hoogste en ongeschapen Goed.
Wij hopen immers, door de verdien
sten van Jezus-Christus, met een vast
betrouwen, van God te bekomen het
eeuwig geluk en de nodige sterkte om
dit te verdienen, omdat God onein
dig goed is, almachtig en getrouw ln
zijne beloften.
Het geloof echter zal ophouden
wanneer wij God zien zullen; de hoop
wanneer wij het hoogste en opperste
geluk zullen genieten; alléén zal blij
ven voortbestaan hiernamaals de
liefde, de grootste der drie goddelijke
deugden, waardoor wij God bemin
nen bovenal en onzen naaste als ons
zelf om God, om reden dat God on
eindig volmaakt en alle liefde hoogst
waardig is
Benevens de goddelijke deugden,
die zó genoemd worden omdat zij
God zelf tot rechtstreekse beweegre
den en als voornaamste voorwerp
hebben, bezitten wij nog andere in
gestorte en bijblijvende gesteltenis
sen, die ons geneigd mak-n en in
staat stellen om het goede te doen.
Het zijn hoofdzakelijk de vier zede
lijke deugden voor voorzichtigheid,
rechtvaardigheid, sterkte en matig
heid, die onze daden en zeden rege
len naar de rede en het geloof.
Eindelijk heeft God, die ons daar
bij gedurig bijstaat door dadelijke
genaden, zich gewaardigd ons de ze
ven gaven van den. H. Geest te
schenken, die ons gewillig maken om
zijn ingevingen te volgen en een on
schatbaar middel uitmaken om tot
de christelijke volmaaktheid te ko
men.
Z.L.B., de goddelijke genade maakt
ons aan God aangenaam en genadig
wordt zij ons gegeven zonder onze
verdienste, door de verdiensten van
O. H. J. C., die weliswaar alléén ons
heeft verlost maar die ons niet zalig
maken zal, noch kan, zonder onze
vrije medewerking met de gratie.
Wij moeten en mogen het eeuwig
geluk verdienen door onze goede
werken; «het geloof zonder de wer
ken is dood en van geen tel. Door
ons betrouwvol gebed kunnen wij
echter, naar de verzekering die Jezus
zelf ons gaf, van God alles verkrij
gen. Laten wij dus met aandrang
bidden om de genade te bekomen dei-
volharding en nu wij nog eens staan
op den drempel van den heiligen
Vastentijd, vragen wij ook de genade
der bekering voor zovele zondaars,
opdat zij, de gave Gods beter ken
nend, weerom den weg zouden be
wandelen van christelijke deugd en
volmaaktheid, in het licht van Hem,
die is het Licht der wereld en te
vens ook de Weg, de Waarheid en
het Leven
(Vervolg a.s. week).
Een ongemeen hevige storm woed
de in de nacht van Maandag op
Dinsdag jl., niet alleen over ons eigen
landeke, maar ook over gans West-
Europa.
Door heftige rukwinden werden te
lande veel dakpannen afgerukt, bo
men ontworteld, telefoon- en elec-
trische palen omvergeworpen, daken
beschadigd, enz. maar op zee ver
keerden meerdere schepen in nood
en langs de kusten werd voor tien
tallen millioen schade aangericht
door de hoog opgezweepte zee welke
o.m. te Oostende, Nieuwpoort, en an
dere plaatsen, ook te Antwerpen, over
de dijken sloeg %i er meerdere stra
ten onder water zette. Hoge vloed
was hieraan mede schuld.
Dinsdag hield de storm dan nog
steeds aan.
De kust werd bijzonder zwaar ge-
teiste#.
OOSTENDE werd geteisterd door
een watervloed. De beukende golven
sloegen over de zeedijk en het water
stroomde de middenstad in. Tegen de
aanstormende watermassa was niets
aan te brengen en talrijke huizen en
nog meer kelders werden onder wa
ter gezet. In de Langestraat stond
het water 30 cm. hoog. Het Westers
staketsel dat bijna volledig was her
steld onderging voor nagenoeg 7 mil
lioen fr. schade, wijl het Oosters sta
ketsel en de kabieneninrichtingen
zeer zwaar hadden te lijden. Op "de
dijk werden dallen en banken weg
gespoeld en in de straten werd het
plaveisel deerlijk gehavend. Om on
gevallen te vermijden moest de elec-
trische stroom uitgeschakeld worden.
Aan hotels, villa's en woningen
werd daarbij door wind en water veel
schade aangericht.
Op Dinsdagnamiddag bereikte te
Oostende de storm een nieuw hoog
tepunt. De golven sloegen weerom
over de dijk. Langestraat, de Van
Iseghemlaan en naburige straten
stroomden onder, en natuurlijk alle
kelders, tot op 800 meter van het
strand. Aan de visserskaai stond het
water zo goed als gelijk met de op
pervlakte van de kaai. Ter hooget
van de Osborne was de schade het
grootst.
Men berekent dat te Oostende al
leen er voor een 25 millioen fr. scha
de werd aangericht.
Tussen OOSTENDE en KNOKKE
werden de eleotrische leidingen af
gerukt en moest het tramverkeer
stilgelegd worden. Het zand gierde
van de hoge duinen en stapelde zich
op, op de grote baan zodat het ver
keer voor de auto's erg bemoeilijkt
werd.
Vermissen van vissersvaartuigen
werd niet gemeld.
Te HEIST-AAN-ZEE sioeg Je zee
over de dijk en zocht zijn weg in de
straten van de stad waar elk ver
keer moest worden stopgezet, ook van
het spoor. In de nabijheid sloeg een
golf oter een auto en sleurde deze
mede tot op het strand. De Inzitten
den kwamen er gelukkiglijk heel
huids vanaf.
Te BLANKENBERGE werd een
politieagent door eèn rukwind opge
tild en ten gronde geslagen, aldus
liep hij een beenbreuk op.
Ook op WESTENDE-BAD liet de
storm van zich horen. Een barak,
toebehorend aan een ondernemer,
werd stuk gewaaid. Een vensterluik
kwam van de tweede verdieping van
een villa op de dijk naaf beneden,
Op de grote baan naar leper kwam het Vrijdag 25 Februari jl. tot een
zware botsing tussen de auto van Kr D'Huvcttere en deze van Hr Lebon,
beiden uit Roeselare. De auto van ijzerhandelaar Lebon botste met ge
weld tegen deze van Hr D'Huvetterc en beukte daarop de muur in van
de woning van Dokter Demuynck. De auto bleef daar steken. Als bij
wonder werd niemand gewond.
waalde een 30-tal meter verder, sloeg
een paar ruiten stuk en bleef dan
vlak naast een auto liggen,
schouwers hebben nog trachten te
door de baren uiteengeslagen. Toe
schouwers hebben nog trachtten te
redden wat er te redden viel.
Te LOMBARDSIJDE woedde er
een echt orkaan. De wind kwam vlak
uit zee. Het stormde dan ook ge
weldig en de golven sloegen toren
hoog. Bij hoogtij verdween het sta
ketsel onder de baren. De zee beukte
tegen de dulnen aan. Gans het
schorreen het vroegere golfterrein
liepen onder water, De hoveniers
trachtten het water met een dam te
gen te houden, dooh op het ogenblik
dat wij deze regels schrijven (Dins
dagavond) zijn toch reeds enkele
landerijen onder water gezet. Als cle
storm aanhoudt vreest men dat bij
het nieuwe hoogtij in de komende
nacht nog meer hovingen zullen over
stroomd worden. Het wordt een strijd
tussen de natuurelementen en de
mens.
Onze lokale correspondent meldt;
Het stormt wel meermaals op een
Jaar aan de kust, doch een plotse
storm zoals tijdens de nacht van
Maandag op Dinsdag, vlak Noord-
West, dus werkelijk loodrecht op de
zeedijk, met zulke kracht hebben de
mensen aan zee nog niet zo heel
veel meegemaakt.
Nochtans was het 's namiddags,
bij hoge tij, dat de meeste schade
gebeurde: De tij moest rond 2.30 u.
zijn hoogste punt bereiken en vanaf
twee uur sloegen de golven reeds
met geweld over de dijk.
Tussen Middelkerke en Oostende,
vanaf de watertoren tot aan de
eigendom van Prins Karei werden
de blauwe stenen, die ver boven de
100 Kgr. wegen, door de golven weg
gerukt, de tegels kregen het dan
hard te verduren en bedekten weldra
de tramlijnen.
De golven sloegen over de tramlij
nen, over de Koninklijke baan tot
in de duinen.
Auto's en vrachtwagens werden
door de rukwinden ln de duinen
geduwd en moesten hulp van andere
wagens Inroepen, ondertussen waren
allen natuurlijk flink gezegend ge
worden.
De troepen werden te Oostende en
te Koksijde geconsigneerd, om in
geval de dijken zouden begeven ter
stond hulp te kunnen bieden.
Het is gelukkiglijk niet nodig ge
weest.
Nochtans werden aan de zeedijk
tussen Westende en Oostende, dus
op het grondgebied van de gemeente
Middelkerke voor millioenen schade
aangericht.
Misschien zullen de Beheren van
Bruggen en Wegen nu willen Inzien,
dat het noodzakelijk is golfbrekers
aan te leggen te Middelkerke.
Te WATOTJ heerste er ln de nacht
van Maandag op Dinsdag en gedu
rende heel Dinsdag een geweldige
storm, welke veel schade bracht aan
daken en enige schouwen omver
ï-ukte. De bouwvallige schuur van
C, D. moest- aan de "windstoten ge
loven en stortte ln.
Te ELVERDINGE werd in de
nacht van Maandag op Dinsdag ln
de Oude Boezingestraat een blik
semafleider afgeknakt. De Tuinwijk
moest zorgen voor een massa nieuwe
pannen. In de Oude Ieperstraat wer
den ruiten gebroken en ln de Klap-
straat werd zelfs een «kaffoergplaats»
omvergeblazen.
Ook over IEPER woedde een hevige
storm gepaard met rukwinden en
hagelbuien. Alles beperkte zich tot
het vallen van enkele pannen, een
paar ruiten die stuk sprongen als
ook een begin van schoorsteenbrand
op de weg naar Boezinge, bij L. M..
Te EESEN heeft de storm Dins-;
dag 11. een telefoonpaal omvergewor-i
pen langs de kalsijde van VladSloo;
ook in het dorp waren enige draden
losgerukt die in de morgen het ver
keer belemmerden. In de Diksmuide-
straat werd een muurtje dat diende
als afsluiting voor het huis van de
sékretaris der gemeente, door de
wind omvergerakt. Ook vele daken-
waren beschadigd.
Op de Schelde liepen, nabij Ant
werpen twee schepen vast, welke na
derhand konden worden vlot ge
bracht.
Het water overspoelde er de Steen
plaats.
In de dokken gingen verschillende
lichters en een stoomschip op drift.
Drie kranen van 3 ton gingen aan
het rollen en ondergingen grote
schade, wijl een kraan van 6 ton
omsloeg en vernield werd. De bedie
ner werd erg gewond. In de Drukke-
rijstraat te ANTWERPEN stortte een
hulsmuur in, zonder gevolgen voor
personen. Aan een straathoek werd
een auto met aanhangwagen omver-
gewaaid.
Te Brussel, aan de gebouwen van
de Sabena, werd de grote schutting
langs de voorkant volledig omverge
worpen.
Te Schaarbeek werd een zinken
dakbedekking afgerukt en kwam in
de bomen terecht. Te Anderlecht
werd een knaapje door de wind op
genomen en voor een tram geslin
gerd; de kleine werd door de schep-
plank van de tram weggeslingerd,
maar bekwam toch ernstige verwon
dingen.
Te Veltem werd de zendmast van
Radio Brussel III omgewaaid.
Te Mechelen stortte de gevel van
een geteisterd huis ln, met stelling
en al.
Te Chatelineau plofte een 35 meter
hoge fabriekschouw neer.
Te Brugge stortte een ophaalbrug
ln.
Te Burcht trad de Schelde buiten
haar oevers en te Temse werd de
dijk doorbroken.
Te Huise stortte een stuk zoldering
van een klaslokaal tijdens de lessen
naar beneden. Verscheidene voor
werpen werden daardoor verbrijzeld,
doch als bij wonder werd niemand
gekwetst.
Te Ooigem werd het dak van een
garage afgerukt en tegen het uitstal
raam van een winkel geslingerd, dat
verbrijzeld werd. In hetzelfde dorp
k.wam de voorgevel van een tijdens
de oorlog uitgebrand huis op de
steenweg terecht.
Ook ln het buitenland werd zware
schade aangericht door de storm.
De Duitse gebombardeerde steden,
o.m. Keulen, Frankfort en Mainz
haddén bijzonder zwaar te lijden on
der de rukwinden. Meerdere geteis
terde huizen alsmede muren stortten
er ln.
Uit Keulen werd gemeld dat aldus
een 15-tal personen om het leven
kwamen. Te Dusseldorf waren er
eveneens doden te betreuren. Te
Frankfort viel een muur op een wo
ning in dewelke 4 personen gedood
werden.
Te Essen, Mainz, Kassei en andere
plaatsen vielen eveneens talrijke do
den en gewonden te betreuren.
Te Berlijn stortten ook talrijke ge
bouwen in en een 50-tal personen
werden onder het puin bedolven.
Te Rome, waar de storm ook woedde
werd een voorbijganger door een in
stortende muur gedood.
Op zee zou een Pools schip ge
zonken rijn.
Aan de Britse kust gierde de wind
aan ee nsnelheid van 130 Km. per
uur en sedert 50 jaar had men er
geen dergelijke storm gekend. Meer
dere vissersdorpen spoelden onder
water. Veel kleine schepen verkeer
den in nood.
Zelfs in Amerika woedde een erge
sneeuwstorm bij dewelke 12 perso
nen om het leven kwamen.
Verbeke op de plaats der misdaad.
Maandag ln de namiddag stapten
de Heren van het Parket, van B.O.B.,
de Rijkswacht e.a. af op de plaats
waar het lij'k van Jachtwachter Le-
gein werd ontgraven. Verbeke uit
Lombardsijde, nu eens schuw dan
weer onverschillig, werd aan een
strenge confrontatie onderworpen.
Ter plaatse weiden meerdere vast
stellingen gedaan. Door graafwerk
werd een andere spade ontdekt. Toe
val of bezwarend?
Het aanhoudingsmandaat werd be
krachtigd. Verbeke werd terug naar
Brugge overgebracht.
Allen naar de Hoogmis en Te
Deum
Wij bidden voor onze H. Vader.
Het proces Kravchenko-Lettres
Fransaises wordt te Parijs verder
voortgezet.
Nieuwe getuigen kwamen verkla
ringen afleggen voor of tegen Krav-
ohenko. Een vrouw, Margarethe Neu
mann, kwam er verklaren, als gewe
zen Duitse communiste, dat destijds
Stalin Duitsche communisten uitle
verde aan Hitier. Zie hierover on
ze «Brief uit Parijs».
Een andere getuige was de zoge
noemde Rode Deken van Canter
bury alias Hewlett Johnson, die
het Sovjet-regiem verdedigde, en
voorhield dat in Rusland vrijheid
van godsdienst heerst.
Voor de rechtbank weid thans ook
het handschrift van Kravohenko's
boek Ik verkoos de Vrijheid neer
gelegd. Kravchenko zou zijn boek
reeds voorbereid hebben toen hij nog
in 1043 in Rusland verbleef.
Ter zitting van Woensdag Jl. wer
den een paar getuigen gehoord die
hun oordeel kwamen vellen over het
handschrift en waarvan een een les
gaf ln Russchische spraakleer. De
verdediging van «Les Lettres Fran-
saiseslegde tevens enkele doku-
menten voor welke juist uit Moskou
waren aangekomen en waarbij werd
betoogd dat Kravchenko destijds
gevangenisstraf opliep en een slecht
ambtenaar was geweest.
WiMWWWWWWWMVMMWl
Luistert nu eens zéér aandachtig
naar de aankondigingen van de
goddelijke dienstenin uw paro
chiekerk; hoogstwaarschijnlijk is er
daar spraak van het vastenser-
moenZondagnamiddag, of op een
dag ln de week, 't komt er tenslotte
niet op aan, wordt in onze parochies
gedurende de Vastentijd nog. altijd
de passiegepreekt. In een reeks
van predikaties wordt de oude, door
iedereen gekende, en toch altijd zo
nieuwe geschiedenis verhaald van
Jezus' bitter Lijden, en de lessen
welke onze Verlosser ons daar gaf
duidelijker gemaakt.
Wie ge ook zijt, Ik geef u den raad:
ga niet weg uit de kerk, zonder het
voornemen: dat gij dit jaar de pas
siesermoenen volgt! Waarom niet?
Is het niet de geschiedenis van véél
leed en véél smart, gedragen door
een ander, maar voor u? Weet ge dan
niet meer,' dat als Jezus gegeseld
werd en gekroond met doornen en
genageld op een kruis, dat het was
voor u gelijk voor mij en voor alle
mensen?
Ik was overlaatst ergens op een be
grafenis: de begrafenis van een po
litiek gevangene, wiens lichaam nu
eerst overgebracht werd naarl't ge
boortedorp. Daar hoorde een toe
spraak bij van de burgemeester: en
die sprak ervan: deze is gestorven
voor onze vrijheid en onze bevrij
ding! Ja, maar Jezus dan? Die is
toch gestorven voor onze eeuwige be
vrijding van iets dat nog véél erger
is dan de ergste vijandelijke bezet
ting! Vergeet dat niet, christenmens,
vergeet dat niet; en laat het u her
inneren, en daarom volgt de passie
sermoenen. Het kan u maar deugd
doen, want het zal u helpen, om de
vruchten niet te verspelen van dat
ontzaggelijk lijden, door Jezus voor
u gedragen met zoveel liefde.
Kom, geen aarzeling, 't staat vast:
't weze dan Zondagnamiddag, of 't
weze op een avond in de week, zelfs
als ge daarvoor een vermaak moet
opgeven, of uw werk schikken en re
gelen, 't is de moeite waard: geen
aarzeling, 't staat vast: dit jaar, méér
dan ooit, naar de passiesermoenen!
Brief uit Brussel.
(d-589)
WWWWBWrtlWWWWWWWWft
Bartali, de bekende Italiaanse
wielrenner, bouwt thans eigen fiet
sen merk BartaliDe drie eerste
fietsen van zijn fabricaat is hij
als geschenk gaan aanbieden op het
Vatikaan. Het eerste, in luxe-uitvoe
ring, was bestemd voor de H. Vader,
maar Bartali sprak de wens uit dat
die fiets zou worden gegeven aan een
Hongaars missionaris, als teken van
solidariteit met de reactie van de
Paus en van alle katholieken tegen
het proces van Boedapest. Het twee
de rijwiel wilde hij graag toegewe
zen zien aan de hulp-centra voor
Franse en Belgische arbeiders en het
derde aan een mijnwerker van Sar
dinië.
MMMMHMMAMUWMVMWWM
na lezing, om blad in de banden
een uwer vrienden of buren die
ons blad niet hebben. U bewijst
er ons een dienst mee. Dank.
Een Amerikaanse reuzenvesting
B.-50heeft voor de eerste maal
ln de wereldgeschiedenis een non-
stopvlucht om de wereld gemaakt.
Het toestel was gestart te Fort
Worth, Texas, werd vier maal van
uit de lucht bevoorraad, namelijk
over de Azoren, Saoedi Arabië, de
Philipijnen en Hawaï, en vier dagen
nadien landde het terug te Fort
Worth. Er waren 14 man aan boord.
In 94 uren had de bommenwerper
34.250 Km. afgelegd. De gemiddelde
snelheid had 425 Km. bedragen.
of Dagelijkse Oefeningen
en Godvruchtige Bemerkingen
voor al de Dagen van de Vasten
op het Lijden van 0.-H.-J.-Chr.
BOEKHANDEL SANSEN-VANNESTE
GASTHUISSTR. 15 - POPEBINGE.
Per post verzonden tegen opzenden
van 13 fr. in postzegels, of zelfde
bedrag te storten op Postoheckreke-
ning 155.70 van Boekhandel Sansen-
Vanneste, Poperinge.
Bijzondere voorwaarden voor
voortverkopers.
IWWWWWWWVWWWWWW
op postcheckrekenlng Nr 4763.60
der Gebroeders Sansen, Poperinge,
en ons blad zal U wekelijks tot
einde 't jaar per post tehuis be
steld worden.
(VERVOLG)
bezit gevonden van dokumenten wel
ke de landsverdediging betroffen en
dit toen hij een vliegtuigenfabriek
verliet. Friedland houdt staande dat
die dokumenten hem slechts dienen
moesten voor het opstellen van een
artikel voor zijn blad.
Onder de verdere aangehoudene
lieden bevinden zich o.m. Robert
Pennillaut, bestuurder van het
communiserend weekblad France
d'Abord en verder een tekenaar van
een genationaliseerde vliegtuigenfa
briek.
Anderzijds legde Hr Ramadier, Mi
nister van Landsverdediging, klacht
neer tegen het Centraal Comité van
de Communistische Partij.
Vier der aangehouden journalisten
zullen voor de militaire rechtbank
moeten verschijnen onder beschuldi
ging van het bezitten en het ver
spreiden van geheimen der landsver
dediging.
Begin dezer week werden ook nog
twee Franse officieren aangehouden,
namelijk majoor Teulery en kapitein
Azema, beide in actieve dienst we
gens het overhandigen van militaire
dokumenten aan een niet nader ge
noemde buitenlandse attaché. De
majoor zou zulks hebben toegegeven.
Beide waren Sovjet-vrienden. De
majoor was een oud partisaan en
aandeelhouder van het communis
tisch blad France d' Abord De ka
pitein was instructeur aan een pa-'
rachutisten-school. Nog een andere
officier werd onderhoord ln verband
met deze splonagezaak.
Men verwacht nog meerdere arres
taties.
In Italië vond de houding der
Franse Communisten eveneens grote
weerslag en zo werd Togliatti, de Ita
liaanse comunistische leider door een
journalist ondervraagd over de hou
ding der Italiaanse communisten bij
een Sovjet-bezetting. Togliatti ant
woordde hierop dat zo een Sovjetle-
ger een aanvaller moest achterna zet
ten op Italiaans grondgebied, het
Italiaanse volk klaarblijkelijk de
plicht hebben zou het Sovjetleger zo
doeltreffend mogelijk te helpen.
De Britse communistenleider Haris
Bollitt verklaarde eveneens op een
vergadering van het nationaal be
stuur van rijn partij dat de Britse
communisten, in geval van oorlog,
zich aan de zijde van Rusland zouden
moeten scharen. Zij zouden stakin
gen en actieraden moeten organi
seren om oorlog onmogelijk te ma
ken.
Het wordt tijd dat al dat gevaar
lijke goedje eens in veiligheid ge
bracht worde, want «om de veilig
heid van de staat aan het wankelen
gebracht te hebben zitten er thans
veel, min gevaarlijken achter slot en
grendel dan al die ultra-rode Indi
vidu's die overal rond hen, netten aan
het spannen zijn! Maar...
Toen ik onlangs peter moest zijn,
hoorde ik de moeder tot de meter zeg
gen: «Als lk U bidden mag, heet het
meisje Coleta».
En dit bevestigde mijn vermoeden dat
veel oude namen (Coleta, Fransciska,
Marianna, enz) weer in gebruik, komen.
En dat ls goed. Want deze namen die
eeuwen lang alhier werden gedragen
roepen grote figuren op.
Ja, Coleta b.v. Wij vieren haar feest
op 6 Maart. Wij vertellen over haar,
want haar leven en werk ls nauw met
het onze verbonden.
Coleta werd op 31 Januari 1381 geboren
te Corbië, een kleine stad van Picardië,
die in die tijd Ingeschakeld was in de
Burgondlsche Staat. Haar vader, Robert
Boëllet, was een eenvoudig timmerman
en haar moeder deed het huishouden.
Haar moeder was bij de zestig en treurde
er om geen kind te hebben; zij bad tot
God en werd verhoord toen zij het leven
schonk aan een sterk dochtertje dat in
het doopsel de naam Coleta ontving.
Deze naam werd gegeven uit dank
baarheid voor Sint-Nikolaas, die door
haar ouders ook speciaal aanroepen was.
Coleta is inderdaad slechts een ver
korting van Nicole, Nicolette. Vanaf haar
prilste Jeugd verdiende Coleta door haar
godsvrucht en haar nederigheid de bij
naam die zij zelf later koos: «Kleine
dienstmaagd des Heren». Zij groeide op
ln gratie, maar haar gestalte bleef klein.
Op een dag dat zij op bedevaart was
gegaan, zei ze nederig tot God: «Helaas,
Heer, belieft het U dat ik zo klein bJijf?
Haar gebed werd verhoord, want haar
kleren die ons nog overblijven, bewijzen
dat zij groot van gestalte was. Daarom
ook wordt Coleta aanroepen door de
ouders wier kinderen niet goed groeien.
Toen ze Jong meisje was, verbleef ze
enkele tijd bij de Begijnen van Corbië,
die leefden zoals hun medezusters ln de
zo bloelende begijnhoven van Vlaanderen.
Daar ze zich vervolgens helemaal aan
God wilde wijden trok ze zich als boe
telinge terug in een kluis bestaande uit
drie plaatsen, en die gelegen was tussen
twee steunmuren van de Onze Lieve
Vrouwkerk te Corbië. In haar bidplaats
was er een opening met een tralie voor
die haar toeliet de goddelijke diensten
bij te wonen en te communiceren. Dit
tralievenster wordt heden ten dage be
waard te Brugge bij de Clarissen. In
haar kluis kreeg ze rechtstreeks van God
de zending over te gaan tot de hervor
ming en de stichting van de kloosters van
de Heilige Clara, en het was voortaan
haar bijzonderste werk op aarde.
Na veel moeilijkheden en tegenkantin
gen gaat rij aan het werk, alleen onder
steund door hetgene ze wist de wil van
God te zijn, die haar had uitgekozen voor
deze delikate zending. Een vervallen
Instelling hervormen. Ze slaagde in haar
stichting op veel plaatsen. Overal waar
zij voorbijkomt, en de strenge klooster
hervorming onderneemt worden haar
woorden gesteund door schitterende mi
rakelen. Zij brengt haar hervormings
werk tot een prachtig einde, ook ln
Vlaanderen.
Het apostolaat dat Coleta op het oog
had was: de Clarissen terug te brengen
tot de strenge toegepaste regel van de
Heilige Clara. De essentie van deze regel
bestaat ln een vurige en volgehouden
godsvrucht, doorleefd ln een kader van
uiterste armoede. Dit alles moet geleid
worden door een zeer strenge regel, doch
vermengd met een bewonderenswaardige
liefde die tot ver bulten het klooster reikt
door de gebeden die de Clarissen voort
durend dag en nacht bidden voor de zon
daars en voor de wereld die verwijderd
is van God en van de kerk.
Vanaf 1427 had Coleta besloten te Gent
een klooster van gereformeerde Clarissen
te stichten; haar besluit werd zeer goed
onthaald door de burgers van de stad
Gent. Er gebeurde een nederige stichting
in 1429, en in 1432 verleent Filips de
Goede, door een akte, gedagtekend uit
Brussel, aan de Clarissen van Geut het
recht geldinzamelingen te houden. Het
bouwen van het klooster was door de
zorgen en door de godsvrucht der Gente
naren voltooid ln 1440.
Op 3 Augustus 1442, kwam Coleta aan
te Gent. Zij was vergezeld van Zuster
Odette, dochter van de Hertog van Bur-
gondië, die door haar werd aangeduid
als eerste abdis van het Gentse klooster.
Coleta werd te Gent met de grootste
eerbetuigingen ontvangen; zij verbleef
daar iets langer dan 2 maanden; tijdens
dit verblijf ontplooide zij haar gewone
heilige werkkracht. Zij droeg er eerst
zorg voor daar de stichting te organise
ren van een buitengewoon arm klooster,
dat Bethlehem genoemd werd om re
den van zijn armoede. Zij kreeg er veel
bezoek en haar stralende heiligheid deed
overvloedige roepingen ontstaan.
Op 3 November 1446, verliet Coleta het
klooster van Hesdln en vertrok opnieuw
naar Gent, langs Kortrljk om. Op 6 De
cember kwam Moeder Coleta aan te
Gent, waar zij door haar dochters van
Bethlehem» met blijdschap ontvangen
werd.
De vreugde werd weldra verstoord,
want weinige dagen na haar aankomst,
werd Coleta overvallen door een riekte
die heel het huls in kommer bracht.
Midden de maand Febr. zegt zij aan haar
verenigde zusters dat zij naar God ver
trekt zij geeft haar aansporingen en
hernieuwt haar ontroerende raadgevin
gen. Op Zondag 26 Februari gaat zij te
biecht, woont de H. Mis bij en ontvangt
de H. Communie. De volgende nacht
wordt zij omringd door een groot god
delijk licht; zij ligt lange tijd in bezwij
ming, maar komt terug bij kennis, 's
Maandags 27, is zij geknield in haar bid
plaats gereed om de H. Mis bij te wonen,
en aldus gaan de dagen van de week
voorbij, 's Zaterdags 's morgens heeft zij
een ongewone pijn. Rond 8 uur gaat rij,
nadat zij de H. Mis heeft bijgewoond,
naar haar slaapplaats van stro, kijkt er
een ogenblik naar, en zegt, na een groot
kruisteken gemaakt te hebben dit is
mijn laatste rustplaats».
Gans gekleed, zoals ze dit altijd gedaan
heeft, strekt ze zich daarop uit. Rond
haar hoofd draagt rij de zwarte sluier die
Paus Benediktus XIII haar vroeger had
gegeven, toen zij opgenomen werd ln de
Orde van Sint Fransclseus. Van dit ogen
blik af begon, terwijl zij volledig helder
van geest was, een doodstrijd die twee
volle dagen duurde. Zij ligt onbeweeglijk
op deze bundel stro die tussen twee hou
ten schutsels samengehouden is. Haar
zusters, die medelijden hebben, brengen
haar een hoofdkussen met pluimen in;
zij bemerkt dit en stoot het van haar
weg.
Zij gaf zachtjes de geest op Maandag
6 Maart, kort voor de middag, terwijl de
Zusters van het klooster en haar biecht
vader, Pierre de Vaux, aanwezig waren.
Zij was 67 jaar oud.
Twaalf uren na haar overlijden werd
haar lichaam veranderd in een prachtige
schosnheid; het was wit als sneeuw en
de aders die men onder deze witheid kon
zien waren als van fijn azuur; al haar
ledematen waren zeer schoon, zeer zui
ver en buigzaam. Meer dan 30.000 perso
nen kwamen haar bezoeken. De derde
dag na haar dood werd haar schoon en
maagdelijk lichaam eenvoudig en god
vruchtig onder enig gewaad begraven op
het gemeenschappelijk kerkhof nabij hét
klooster.
Haar graf werd eerst overdekt met een
eenvoudige houten beschutting, die wel
dra een kapel van devotie werd.
Van alle kanten kwam men daar bid
den en gunsten afsmeken; de koningin
van Frankrijk, de koningin van Enge
land, echtgenote van Karei de Stoute
kwamen daar op bedevaart. De Gentse
bevolking en het Vlaamse volk hadden
steeds voor Coleta een grote en bijzon
dere verering.
In het jaar 1557, werd haar lichaam
gedurende de godsdienstoorlogen naar
Atrecht overgebracht, maar kwam negen
jaar later met de Zusters Clarissen naar
Gent terug. Toen Jozef II in 1782 de
verbanningen der kloosterlingen veror
dend had, moesten de Arme Klaren op
nieuw Gent verlaten. Madame Louise de
France, karmelites, ontving het lichaam
van de heilige te Saint-Denis en schonk
het aan de Clarissen van Foligny, in de
Jura, waar het nog bewaard en vereerd
wordt. Toen de Arme Klaren van Gent
terug naar hun klooster kwamen, brach
ten zij de mantel van de Heilige Coleta
mee: het is een grote neerhangende
schoudermantel van grijsbruine wol; de
voering bestaat uit verschillende stukken
stof, die met zorg samengevoegd zijn. Het
ls de echte mantel die door de Heilige
gedragen werd.
Eeuwen zijn voorbijgegaan. Nog genie
ten tal van kloosters van de zegen der
hervorming van Ste Coleta.
Kloosters waar gebeden en geboet
wordt, dag en nacht. Voor ons allen.
Voor de wereld die stikt in zonde.
Kloosters, die Gods straffende hand
tegenhouden.
Kloosters, donderschermen van onze
bedreigde maatschappij.
De term is niet nieuw.
Ik geloof dat men van
Spaakistan voor het eerst ge
sproken heeft in de tijd toen da
nieuwe Indische Staat Pakistan
werd opgericht. In diezelfde tijd
was men, toen reeds, al aan het
werk om de landen van West-
Europa nauwer aaneen te sluiten.
Het zal de een of andere zwan-
zeur geweest zijn die in het par
lementaire halfrond deze term
gebruikt heeft om hierdoor de on
afgebroken inspanningen van da
Hr Spaalc ten gunste van een
Westerse Unie op kernachtige
wijze in het licht te stellen.
Zover zijn wij intussen nog niet.
Wij hebben nog altijd onze oude
papieren van goede of minder
goede Belg met min of meer
rechten. Wij zijn nog geen inwo
ners van Spaakistan of van da
Verenigde Staten van Europa.
Wel coquetteren wij ivat met de
Beneluxerij maar het wantrou
wen en de argwaan is niet altijd
van de lucht.
En toch komen we vooruit:
langzaam maar zeker.
We kunnen zelfs zeggen dat
het nu niet meer zo heel lang
zaam gaat en dat de verschillen
de landen van West-Europa snel
ler de weg naar elkander vinden.
Als de nood aan de man komt
moet men wel een extra-inspan
ning doen. Dit is dan ook gebeurd
te Brussel waar in het afgelopen
weekeind talrijke vooraanstaan
de politiekers bijeengekomen zijn
op het zogenaamde congres van
de Internationale Raad der Euro
pese Beweging.
De gedachte aan de Europese
Unie groeit. Zij werd in deze con
gresdagen verzinnebeeld met de
groene letter «E», de beginletter
van Europa, op witte achtergrond
die aan vele gevels wapperde alt
een vlag.
Deze gedachte en deze werkmg
voor een eendrachtig Europa val
len echter niet in de smaak van
de Communisten die alleen willen
weten van een eendrachtig bol
sjewisme. Het is dan ook niet te
verwonderen dat de koko's zich
ingespannen hebben om dit con
gres zoveel mogelijk tegen te wer
ken. Zij willen niet weten van
een Europese Unie omdat zij
daarin veel minder kansen heb
ben om hun geniepig ondergronds
woelwerk voort te zetten dan in
de afzonderlijke en zwakke de
mocratieën van West-Europa, die
slechts langzaam herstellen van
de oorlog.
Neen, de Communisten zijn
niet gediend met de Verenigde
Staten van Europa omdat zij er
van dromen de eerste viool té
spelen in de Verenigde Sovjet
republieken of Volksdemocratieën
van Europa.
Laten wij hopen dat hun dro
men deze keer niet bewadtrheid
worden zoals in Tjecko-Slowakije,
en alleen maar wensdromen blij
ven. Van het airke dat zij óns
met hun volksdemocratie voor
spelen moeten wij alhier niets
hebben. De Communisten hebben
dat trouwens goed ondervonden
toen het congres der Europese
Beweging zijn hoogtepunt vond
in een massameeting voor de
Brusselse Beurs waarop o.a. de
H.H. Spaak en Churchill spraken.
Zij hadden eerst al geprobeerd
een tegenmanifestatie op touw te
zetten, maar Burgemeester Vande
Meulébroeck, die van geen vodden
wil weten, had hun dat verboden
omdat ze het te laat aanvroegen.
De koko's besloten dan maar wat
herrie te maken op de meeting
zelf waar ze zich onder de dui
zendkoppige massa mengden om
een beetje te roepen en een beet
je vlugschriften uit te delen.
Een heel klein beetje maar.
Want de Brusselaars zijn wel
zwanzeurs maar voor de luttele
keren dat ze met een serieus ge
zicht naar onze nationale Pol-
Henri kunnen luisteren moeten
ze ook van geen vodden weten.
En ze maakten er korte metten
mee met de koko's.
Niet gezeverd hé, manneke!*
zeiden ze, en ze sloegen de strooi
briefjes uit hun handen en duw
den ze op een hoopke tot ze door
de politie opgescharreld werden.
En als ze niet heel braaf waren
deelden de kiekenfretters al gauw
zelf een paar meppen uit.
Neen, dat plezier wilden de
Brusselaars zich niet laten ont
nemen.
Trouwens de Hr Spaak zelf liad
er deugd van omdat hij weer eens
een aanleiding vond om zich
kwaad te maken. Hij heeft eens
gezegd dat. hij verzot was op on
derbrekingen van zijn redevoe
ring en dat is best te geloven.
Want dan pas is hij goed in for
me omdat hij zijn tegensprekers
in het vuur van de repliek heel
wat meer kan te slikken geven
dan in een kalme toespraak.
Gij zult ons niet tegenhou
den*. riep hij tot de communis
ten. Vandaag zijn wij met dui
zenden, morgen zij wij met mil
lioenen i en "de aanwezigen juich
ten volmojidig toe. g
Spaakistan, de Europese Unie,
de Verenigde Staten van Europa
of hoe men het ook noemen mo
ge, heVben in onze eerste-minis-
ter Spaak een krachtige voor
vechter gevonden. Laten wij ho
pen dat de in het uitzicht gestel
de Europese Raad nu spoedig op
gericht wordt en laten wij hopen
dat de Europese Unie de sterke
band en de krachtige dam van de
vrede moge worden waarop wij
vier jaar na de oorlog nog steeds
te vergeefs wachten.
PAS.
Bevlagt op 13 Maart uw hulzen!
Onze H. Vader jubileert!
I
VOLKSVERZEKENS
O! Jonge Moeder, aan uw zij,
'n Engeltje!
Jong Vadertje, het blijft U bij,
dat Engeltje!
't Ontwekt!... 't Lacht op U allebei,
t lief Engeltje!
Als t slaapt waakt Mamie heel nabij
het Engeltje I
En 's morgens vroeg groet het U blij»
uw Engeltje!
GIJ bidt dan samen, met uw drij,
bij 't Engeltje!
Nu dankt ge Jezus, zot en blij
om 't Engeltje!
En Moêke bidt: Behoud het mij,
mijn Engeltje!
En Vake droomt het Vlaams en VrlJb
rijn Engeltje!
En Bonpa speelt de melody
van 't Engeltje 1
c&o