Vastenbrief 1949 Het Kattefeest Uieumjes AMAMDELTINT De uitbetaling der Oorlogs schade wordt bespoedigd Kijkje over de Grens BISDOM BRUGGE Dertig Duizend dossiers van Oorlogsschade dit '$mr onderzocht aldus Minister De Man te Hasselt VLAAMSE FOLKLORE HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 12 Maart 1949. EIz. 5, CITER VOLG) Zeer Lieve Broeders, is het niet 'droevig te moeten vaststellen, dat jtieze troostrijke waarheden van ons iheilig geloot door zovelen van onze medemensen, die nochtans gedoopt werdén, zo weinig gekend en beleeld worden? En wat nog pijnlijker aan doet is dat menigen, die zich zelf in tellectuelen noemen, en zich zouden ^schamen niet te kunnen meespreken (óver de problemen van den dag, som tijds toch zo bitter weinig afweten (Van het gewichtig en hoogst actueel ^raagstuk van hun aardse en eeuwi ge bestemming. De onwetendheid aangaan Je de geloofswaarheden is, zoals Zijn Hei ligheid Paus Pius X, zaliger gedach tenis, terecht deed opmerken, de die pere oorzaak van het hedendaags .verval der zeden. Het zijn uiteinde lijk toch altijd de gedachten, die de gedragingen van mensen en volke ren leiden en richten; het moet dan ook niemand verwonderen dat het zedenbederf en vervalsing der gewe tens, tot het verlies toe van het na tuurlijk schaamtegevoel, als een vloek wegen op' zovele huisgezinnen en op onze moderne maatschappij. Wie de waarde niet meer kent der eeuwige goederen, kent ook de afsto telijkheid niet meer der zonde; daar om zijn er heden ten dage zovele christenen die, practisch althans, niet meer weten dat het enig goed van teï het leven is der ziel, en de zonde het enig kwaad dat boven alles te vrezen en te vluchten is. I Om het leven der ziel naar waar de te kunnen schatten moéten wij jterug naar Ca-lvar'e. Dit leven kostte ,fmmers, zoa1* w'i d«ar leren, het iblosd van den God-mens, die ons 'menselijke natuur heeft aangenomen 'om te kunnen sterven voor ons. op dat wij zouden leven in en door Hem. Ik leef niet meer», durft de Apos tel te schrijven, in mij leeft Chris tus en mi.in leven is Christus i Om ons dit leven mede te delen Leeft O. H. J. C. de heilige Sacra- jnenten ingesteld, die als zovele bron- foen zijn, door dewelke de goddelijke [genade ons geschonken wordt, terug gegeven of in ons vermeerderd. En pet voedsel van dit leven is de Eucha ristie niet alleen bron van leven, 'maar leven zelf, zoals de H. Kerk 'zingt: «levend brood dat aan de 'mensen leven schenkt In het Evangelie volgens den H. föoennes lezen wij de belofte der in stelling van het Allerheiligste Saera- [pient. De goddelijke Meester had op jden berg, bij het meer van T;berias. sijf duizend mensen gespijsd met (Vijf broden, en 's anderdaags kwam dezelfde schare hem opzoeken te Ca- phamaiim op den westelijken oever van het meer. Maar de Heiland ver maande hen nu, niet enkel dit brood fee zoeken, dat de lichamen voedt, (maar eerst en vooral het hemels brood, dat leven geeft aan de wereld jan ik, voegde Hij eraan toe, Ik ben jiet brood des levens De Joden be gonnen echter bij die woorden te jmorren, maar Jezus neemt niets te rug van hetgeen Hij gesoroken had. Integendeel, nog duidelijker spreekt Hij verder: «Voorwaar, voorwaar, ik zeg U: die in mij gelooft, heeft het eeuwig leven. Uw vaderen hebben in de woestijn het manna gegeten en Zij ziin gestorven... Ik ben het levend ilbrood. die uit den hemel ben neder- jgedaald. Zo iemand van dit brood 'eet, zal hij in eeuwigheid leven, est Jiet brood dat ik geven zal, is mijn Vlees voor het heil der wereld De Joden streden dan onder elkaar (te zegden: Hoe kan deze ons zijn tvlees te eten geven? Doch Jezus her baalde: «Voorwaar, voorwaar, ik zeg KJ: tenzij gij het vlees eet van den koon des mensen en zijn blood (drinkt, zult gij het leven in U niet ihebben. Die mijn vlees eet en mijn Joloed drinkt, heeft het eeuwig leven, pil ik zal hem onwekken ten jongsten £lage. Want mijn vlees is waarlijk SPijs en mijn bloed is waarlijk drank, ipie mijn vlees eet en mijn bloed [drinkt, blijft in mij en ik in hem... tWie dit brood e~t. ""1 in eeuwigheid Jeven Om aan alle mensen, over gans de gereld en door alle tijden heen dit foddclijk voedsel te kunnen geven. eeft, Jezus het Heilig Sacrament :öes Altaars en het Heilig Misoffer in gesteld. In de Mis wordt, door de (Consecratie, niet enkel Jezus tegen- jWoordig gesteld, en het bloedig kruis offer herdacht en levendig verbeeld, janaar de Mis Is ook een waar, alhoe wel onbloedig sacrificie. Alle dagen .slachtoffert zich opnieuw het Lam (Gods, door het ambt van den priester, pp onze altaren, en wordt, volgens d:e eigen woorden van Paus Greeorltss de Grote het lichaam van Chris tus ons te eten en zijn bloed en:s te drinken voorbereid 't, Is dit goddelijk voedsel dat wij vooral vragen moeten in het Onz® Vaderwaarvan de eerste woorden reeds ons aan de grondwaarheden van ons heilig geloof herinneren. Door Gods genade zijn wij kinde ren Gods geworden. Daarom mogen Wij God. den Schepper van hemeï en aarde. Heer en Meester over gans het heelal aanspreken, met den naam van Vader. En onmiddellijk voegen wij eraan toe: die in de hemelen zijt On ze eindbestemming is immers God voor eeuwig te aanschouwen en te genieten. Onze eerste vraag is dan ook natuurlijk dat zijn Naam zou ge heiligd worden, dat Hij door alle mensen zou mogen gekend, bemind, gediend en verheerlijkt worden; daar na dat zijn Rijk moge komen en zijn Wji op aarde zoals in den hem et. De'en nanbiddelijken Wil moeten Wi.i hoofdzakelijk volbrengen dooi het stipt onderhouden van al de ge boden, en daarom, diepbewust van onze zwakheid en wel wetend dat wij j zonder Hem niets vermogen en alles van Hem komt, vragen wij het brood, dat ons lichaam zal spijzen, maai ook nog het hemels brood, het brood der sterken, het bijzonderste, zoals de H. Thomas van Aauino, met den H. Hieronymus. bij deze woorden van j het Onze Vaderopmerkt; dit brood immers moet onze zielen vee- dep voor het eeuwig leven. Zoels gij ziet, Z. L. B.. zou het aan dachtig onzeggen van het gebed des Heren reeds volstaan om ons alle da- j gen de grondwaarheden van ons ge loof voor ogen te stellen. Wij vragen U dus met, aandrang dit heerlijk gp- bed, het enlce dat O. H. J. C. zelf ons geleerd b°eft, altijd godvruchtig te I bidden vóór en na het eten en in het ji gezamenlijk avondgebed aan de haardstede. Geen beter middel be- I start er om de onbegrijpelijke onwe- j tendheid van sommigen tegen te gaap. en terzclfdertijde Gods zegen over U en uwe huisgezinnen te doen nederdalen. Wij menen echter bij deze geler»en- j heid verplicht te zijn de christelijke' i euders andermaal te vermanen ovpt j hun zware verplichting ervoor te sou- j Ben dat hun kinderen n'et enkel thu s, maar ook in de school een n - gehik godsdienstig onderricht zouden krijgen. De zogenaamde lekenmoraal i ls geen godsdienstonderwijs en H;r> j niet de godsdienstles vervangen. Ten 1 anderen, zoals wij in onzen Vasten- brtef vóór twee jaar reeds gezegd I' hebban, met de eigen woorden van I o" 1 heiligen Vader, Paus Pius 'XX. I gf>»v "htqfi-S in rijn heiige-j Ei-inliet over d® christelijke ls een goed gewassen en daardoor gezonde hirttl voldoende? Hebt U geen andere verplichtingen? Ja, zeker, indien U streeft naar de verleiding van een schitterend teinr. Daarvoor moet uw huid de "diepere" gezondheid hebben die een fijner weefsel en een helderder pigment geeft, Schoonheid is het natuurlijk gevolg van die intensievere gezondheid. Alleen Shelby crème- zeep kan U die bezorgen want zij paart de hoedanigheden van volmaakte zeep aan die van zoete amandelolie, die de meeste trioleïne bevat. REGEL De diepere gezondheid van de huid verkrijgt men dank zij Shelby crème-zeep. TOEPASSING Nr 5 t VETTE HUID Het zuiverend schuim van SHELBY bestrijdt de seborrhoe en versterkt de huid. ze fraeye ende seer vermaekelijke saecke aghterlaeten werd omdat de Hollanders daer in Ypre in gharnisoen lagen en de Yperlingen altijd schimpwijze noemden: k-ttesmiiters We hebben alle redenen om te betwij felen dat dit evenwel de echte reden tot onderbreking zou geweest zijn. Omstreeks 1780 werd het Kattefeest opnieuw „n ere hersteld, om weerom onderbroken te wor den in 1794, ditmaal door de Franse Re volutie. Nog éénmaal zou het feest her leven, nl. in 1813, toen dan ook meteen voor het laatst levende katten van de to ren geworpen werden. DE HUIDIGE KATTEFEESTEN Gedurende 125 jaar, waarschijnlijk de langste termijn uit zijn geschiedenis, werd het Kattefeest onderbroken. Het herleefde op waardige wijze op 13 Maart 1938, toen de stadsnar enkele fluwelen poesjes tussen de duizendkoppige menigte wierp. De nieuwe wereldoorlog was de oorzaak van een nieuwe schorsing, die thans zou duren tot in 1946, wanneer het feest nogmaals voor de hoeveelste maal? hernomen werd. Dit jaar zal het Kattefeest weer met bijzondere luister gevierd worden. Te 14.30 uur zal op de Haiglaan een stoet gevormd worden. Voorafgegaan door de Harmonie Ypriana zal de stoet via de Halg- en Maloulaan. Colaertplaats, Sta tie-, Tempel- en Boterstraat, Vanden Peereboomplaats, Boezinge-, Surmont de Volsberghe- en Diksmuidestraat. de Gro te Markt bereiken. Op een verhoog voor het Belfort zal de Kat, zinnebeeld van valsheid, van bedrog, van ontrouw, het voorwerp van afgoderij en superstitie en de oorzaak van al onze rampen en onge lukken, door de Graaf van Vlaanderen veroordeeld worden, om van de Halleto ren in de volksmenigte te pletter te wor den gesmeten. Te 16.30 u. zullen de katjes van de teren geworpen worden door de stadsnar. Ieder katje zal voorzien zijn van premielinten ter waarde van 10 tot 50 frdie na het feest ten Stadhuize zul len ingewisseld worden. Moge leper op 13 Maart 1949 weer een dag, haar groot verleden waardig bele ven. LIJN 63. Kortemark Poclkapelle leper 10.C5 10.47 12.00 12.42 14.16 1435 14.08 14.50 16.41 17.25 leper Langemark Stad en Kortemark 16.50 17.41 17.54 18.34 19.20 19.33 20.30 21.04 LIJN 64. Roeselare leper 9.42 10.15 13.45 14.19 14.08 14.41 16.59 17.32 leper Roeselare 17.37 18.12 18.12 18.47 20.10 20.45 LIJN 69. Kortrijk Meenen Komen leper 9.20 10.07 9.30 10.22 10.57 12.07 13.22 14.32 16.22 17.32 leper Komen Meenen Kortrrik 17-53 18.53 19.30 20.41 LIJN 69. Abeele Popcringe leper 10-27 1056 11.00 11.14 13.12 13.35 13.49 14.00 14.14 15.12 15.26 17.00 17.14 leper Poperinge Abeele 17.36 17.53 18.09 18.3S 13.53 19.20 19.37 20.10 20.25 20.35 20.34 20.43 22.40 22.53 Al fleze treinen zijn Omnibustrei- ne.i met stilstand, in al de tussensta tions en stopplaatsen. Deze Jaarmarkt, die in de Middeleeuwen de beroemdste lakenmarkt ter wereld was, duurde van ae Maandag tot de Woensdag. Vandaar dat het Kattefeest gedurende méér dan 3 eeuwen gevierd werd op de Woensdag. DE EERSTE KATTEFEESTEN Volgens sommige historici zouden voor het eerst in het begin der 10° eeuw, kat ten van de torens van het Grafelijk kas teel geworpen zijn. De katten werden oor spronkelijk afgeworpen van de torens van het oud kasteel, vervolgens geschiedde dit van de hoogste toren van het nieuw kas teel, dan van de St Maartenstoren en ten slotte, d. i. rond 1304, van het Belfort. Tot in 1475 werd het Kattefeest steeds op Zondag gevierd. Vanaf dit jaar ge schiedde de viering steeds op de daarop volgende Woensdag. Ook verdween het feest gedurende enkele jaren, om dan opnieuw op te duiken in gunstiger tijden. De eerst gekende onderbreking dagtekent van 1578, toen leper belegerd werd door de Gentse Calvinisten. Met de bevrijding van de stad door Alexander Favnese op 10 April 1584, dachten de Ieperlingen onmiddellijk aan de herinrichting van het feest. Toch werd het slechts opnieuw ge vierd in 1590. De kronijker Augustijn Van Hernlghem, stadsarchivaris en schrijver van het lepers dagboek, geeft in dit werk, een omstandig verslag over de Katte- feesten van 1590 tot en met 1595. De kat ten werden steeds te 4 uur van de toren geworpen, onder het spel van de schal meien (soort fluiten). Van Hernlghem wijst in zijn kronijken op het verband tussen de goede gang der zaken en het werpen der katten. In 1594, wanneer de handel scheen te herleven, werden 3 kat ten geworpen terwijl er voorgaande jaren sD-hts 2 van het Belfort afgesmeten wer den. Meerdere onderbrekingen hadden na dien nog plaats, maar zo heel juist kan niet bepaald worden wanneer. Het is ech ter bewezen dat opnieuw katten van de Halletoren geworpen werden op Woens dag 23 Februari 1714, dit na een zeer lan ge onderbreking. Aert Hleracx. lepers kro nijker. schreef die onderbrekingen toe aan de oorlogen onder Lodewijk XIV en ook aan het schimpen der vreemdelingen! De herleving van het Kattefeest was vaa kor te duur, vermits het weer geschorst werd na 11 Maart 1716, wanneer de temmer man Gillis Fo-peliere, werkende in het Stadhuis, 3 a 4 jonge katten van on een plankier, bevestigd aan de Halletoren, naar het volk wierp. Aert Hieracx zegt In zijn «Korte Uytlegghlnghe Het is alsdan den laètsten keer ge- weest dat men In het Kattefeeste de katten gesmeten heeft. Men segt dat de-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 5