Vastenbrief 1949
Het Kattefeest
Uieumjes
AMAMDELTINT
De uitbetaling der Oorlogs
schade wordt bespoedigd
Kijkje over de Grens
BISDOM BRUGGE
Dertig Duizend dossiers van Oorlogsschade
dit '$mr onderzocht
aldus Minister De Man te Hasselt
VLAAMSE FOLKLORE
HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 12 Maart 1949. EIz. 5,
CITER VOLG)
Zeer Lieve Broeders, is het niet
'droevig te moeten vaststellen, dat
jtieze troostrijke waarheden van ons
iheilig geloot door zovelen van onze
medemensen, die nochtans gedoopt
werdén, zo weinig gekend en beleeld
worden? En wat nog pijnlijker aan
doet is dat menigen, die zich zelf in
tellectuelen noemen, en zich zouden
^schamen niet te kunnen meespreken
(óver de problemen van den dag, som
tijds toch zo bitter weinig afweten
(Van het gewichtig en hoogst actueel
^raagstuk van hun aardse en eeuwi
ge bestemming.
De onwetendheid aangaan Je de
geloofswaarheden is, zoals Zijn Hei
ligheid Paus Pius X, zaliger gedach
tenis, terecht deed opmerken, de die
pere oorzaak van het hedendaags
.verval der zeden. Het zijn uiteinde
lijk toch altijd de gedachten, die de
gedragingen van mensen en volke
ren leiden en richten; het moet dan
ook niemand verwonderen dat het
zedenbederf en vervalsing der gewe
tens, tot het verlies toe van het na
tuurlijk schaamtegevoel, als een
vloek wegen op' zovele huisgezinnen
en op onze moderne maatschappij.
Wie de waarde niet meer kent der
eeuwige goederen, kent ook de afsto
telijkheid niet meer der zonde; daar
om zijn er heden ten dage zovele
christenen die, practisch althans, niet
meer weten dat het enig goed van
teï het leven is der ziel, en de zonde
het enig kwaad dat boven alles te
vrezen en te vluchten is.
I Om het leven der ziel naar waar
de te kunnen schatten moéten wij
jterug naar Ca-lvar'e. Dit leven kostte
,fmmers, zoa1* w'i d«ar leren, het
iblosd van den God-mens, die ons
'menselijke natuur heeft aangenomen
'om te kunnen sterven voor ons. op
dat wij zouden leven in en door Hem.
Ik leef niet meer», durft de Apos
tel te schrijven, in mij leeft Chris
tus en mi.in leven is Christus
i Om ons dit leven mede te delen
Leeft O. H. J. C. de heilige Sacra-
jnenten ingesteld, die als zovele bron-
foen zijn, door dewelke de goddelijke
[genade ons geschonken wordt, terug
gegeven of in ons vermeerderd. En
pet voedsel van dit leven is de Eucha
ristie niet alleen bron van leven,
'maar leven zelf, zoals de H. Kerk
'zingt: «levend brood dat aan de
'mensen leven schenkt
In het Evangelie volgens den H.
föoennes lezen wij de belofte der in
stelling van het Allerheiligste Saera-
[pient. De goddelijke Meester had op
jden berg, bij het meer van T;berias.
sijf duizend mensen gespijsd met
(Vijf broden, en 's anderdaags kwam
dezelfde schare hem opzoeken te Ca-
phamaiim op den westelijken oever
van het meer. Maar de Heiland ver
maande hen nu, niet enkel dit brood
fee zoeken, dat de lichamen voedt,
(maar eerst en vooral het hemels
brood, dat leven geeft aan de wereld
jan ik, voegde Hij eraan toe, Ik ben
jiet brood des levens De Joden be
gonnen echter bij die woorden te
jmorren, maar Jezus neemt niets te
rug van hetgeen Hij gesoroken had.
Integendeel, nog duidelijker spreekt
Hij verder: «Voorwaar, voorwaar, ik
zeg U: die in mij gelooft, heeft het
eeuwig leven. Uw vaderen hebben in
de woestijn het manna gegeten en
Zij ziin gestorven... Ik ben het levend
ilbrood. die uit den hemel ben neder-
jgedaald. Zo iemand van dit brood
'eet, zal hij in eeuwigheid leven, est
Jiet brood dat ik geven zal, is mijn
Vlees voor het heil der wereld
De Joden streden dan onder elkaar
(te zegden: Hoe kan deze ons zijn
tvlees te eten geven? Doch Jezus her
baalde: «Voorwaar, voorwaar, ik zeg
KJ: tenzij gij het vlees eet van den
koon des mensen en zijn blood
(drinkt, zult gij het leven in U niet
ihebben. Die mijn vlees eet en mijn
Joloed drinkt, heeft het eeuwig leven,
pil ik zal hem onwekken ten jongsten
£lage. Want mijn vlees is waarlijk
SPijs en mijn bloed is waarlijk drank,
ipie mijn vlees eet en mijn bloed
[drinkt, blijft in mij en ik in hem...
tWie dit brood e~t. ""1 in eeuwigheid
Jeven
Om aan alle mensen, over gans de
gereld en door alle tijden heen dit
foddclijk voedsel te kunnen geven.
eeft, Jezus het Heilig Sacrament
:öes Altaars en het Heilig Misoffer in
gesteld. In de Mis wordt, door de
(Consecratie, niet enkel Jezus tegen-
jWoordig gesteld, en het bloedig kruis
offer herdacht en levendig verbeeld,
janaar de Mis Is ook een waar, alhoe
wel onbloedig sacrificie. Alle dagen
.slachtoffert zich opnieuw het Lam
(Gods, door het ambt van den priester,
pp onze altaren, en wordt, volgens d:e
eigen woorden van Paus Greeorltss
de Grote het lichaam van Chris
tus ons te eten en zijn bloed en:s te
drinken voorbereid
't, Is dit goddelijk voedsel dat wij
vooral vragen moeten in het Onz®
Vaderwaarvan de eerste woorden
reeds ons aan de grondwaarheden
van ons heilig geloof herinneren.
Door Gods genade zijn wij kinde
ren Gods geworden. Daarom mogen
Wij God. den Schepper van hemeï en
aarde. Heer en Meester over gans het
heelal aanspreken, met den naam van
Vader. En onmiddellijk voegen wij
eraan toe: die in de hemelen zijt On
ze eindbestemming is immers God
voor eeuwig te aanschouwen en te
genieten. Onze eerste vraag is dan
ook natuurlijk dat zijn Naam zou ge
heiligd worden, dat Hij door alle
mensen zou mogen gekend, bemind,
gediend en verheerlijkt worden; daar
na dat zijn Rijk moge komen en zijn
Wji op aarde zoals in den
hem et.
De'en nanbiddelijken Wil moeten
Wi.i hoofdzakelijk volbrengen dooi
het stipt onderhouden van al de ge
boden, en daarom, diepbewust van
onze zwakheid en wel wetend dat wij j
zonder Hem niets vermogen en alles
van Hem komt, vragen wij het brood,
dat ons lichaam zal spijzen, maai
ook nog het hemels brood, het brood
der sterken, het bijzonderste, zoals
de H. Thomas van Aauino, met den
H. Hieronymus. bij deze woorden van j
het Onze Vaderopmerkt; dit
brood immers moet onze zielen vee-
dep voor het eeuwig leven.
Zoels gij ziet, Z. L. B.. zou het aan
dachtig onzeggen van het gebed des
Heren reeds volstaan om ons alle da- j
gen de grondwaarheden van ons ge
loof voor ogen te stellen. Wij vragen
U dus met, aandrang dit heerlijk gp-
bed, het enlce dat O. H. J. C. zelf ons
geleerd b°eft, altijd godvruchtig te I
bidden vóór en na het eten en in het ji
gezamenlijk avondgebed aan de
haardstede. Geen beter middel be- I
start er om de onbegrijpelijke onwe- j
tendheid van sommigen tegen te
gaap. en terzclfdertijde Gods zegen
over U en uwe huisgezinnen te doen
nederdalen.
Wij menen echter bij deze geler»en- j
heid verplicht te zijn de christelijke' i
euders andermaal te vermanen ovpt j
hun zware verplichting ervoor te sou- j
Ben dat hun kinderen n'et enkel
thu s, maar ook in de school een n -
gehik godsdienstig onderricht zouden
krijgen. De zogenaamde lekenmoraal i
ls geen godsdienstonderwijs en H;r> j
niet de godsdienstles vervangen. Ten 1
anderen, zoals wij in onzen Vasten-
brtef vóór twee jaar reeds gezegd I'
hebban, met de eigen woorden van I
o" 1 heiligen Vader, Paus Pius 'XX. I
gf>»v "htqfi-S in rijn heiige-j
Ei-inliet over d® christelijke
ls een goed gewassen en daardoor gezonde hirttl
voldoende? Hebt U geen andere verplichtingen?
Ja, zeker, indien U streeft naar de verleiding
van een schitterend teinr. Daarvoor moet uw
huid de "diepere" gezondheid hebben die een
fijner weefsel en een helderder pigment geeft,
Schoonheid is het natuurlijk gevolg van die
intensievere gezondheid. Alleen Shelby crème-
zeep kan U die bezorgen want zij paart de
hoedanigheden van volmaakte zeep aan die
van zoete amandelolie, die de meeste
trioleïne bevat.
REGEL De diepere gezondheid van de huid
verkrijgt men dank zij Shelby crème-zeep.
TOEPASSING Nr 5 t VETTE HUID
Het zuiverend schuim van SHELBY bestrijdt
de seborrhoe en versterkt de huid.
ze fraeye ende seer vermaekelijke saecke
aghterlaeten werd omdat de Hollanders
daer in Ypre in gharnisoen lagen en de
Yperlingen altijd schimpwijze noemden:
k-ttesmiiters
We hebben alle redenen om te betwij
felen dat dit evenwel de echte reden tot
onderbreking zou geweest zijn. Omstreeks
1780 werd het Kattefeest opnieuw „n ere
hersteld, om weerom onderbroken te wor
den in 1794, ditmaal door de Franse Re
volutie. Nog éénmaal zou het feest her
leven, nl. in 1813, toen dan ook meteen
voor het laatst levende katten van de to
ren geworpen werden.
DE HUIDIGE KATTEFEESTEN
Gedurende 125 jaar, waarschijnlijk de
langste termijn uit zijn geschiedenis,
werd het Kattefeest onderbroken. Het
herleefde op waardige wijze op 13 Maart
1938, toen de stadsnar enkele fluwelen
poesjes tussen de duizendkoppige menigte
wierp. De nieuwe wereldoorlog was de
oorzaak van een nieuwe schorsing, die
thans zou duren tot in 1946, wanneer het
feest nogmaals voor de hoeveelste
maal? hernomen werd.
Dit jaar zal het Kattefeest weer met
bijzondere luister gevierd worden. Te
14.30 uur zal op de Haiglaan een stoet
gevormd worden. Voorafgegaan door de
Harmonie Ypriana zal de stoet via de
Halg- en Maloulaan. Colaertplaats, Sta
tie-, Tempel- en Boterstraat, Vanden
Peereboomplaats, Boezinge-, Surmont de
Volsberghe- en Diksmuidestraat. de Gro
te Markt bereiken. Op een verhoog voor
het Belfort zal de Kat, zinnebeeld van
valsheid, van bedrog, van ontrouw, het
voorwerp van afgoderij en superstitie en
de oorzaak van al onze rampen en onge
lukken, door de Graaf van Vlaanderen
veroordeeld worden, om van de Halleto
ren in de volksmenigte te pletter te wor
den gesmeten. Te 16.30 u. zullen de katjes
van de teren geworpen worden door de
stadsnar. Ieder katje zal voorzien zijn
van premielinten ter waarde van 10 tot
50 frdie na het feest ten Stadhuize zul
len ingewisseld worden.
Moge leper op 13 Maart 1949 weer een
dag, haar groot verleden waardig bele
ven.
LIJN 63.
Kortemark Poclkapelle leper
10.C5 10.47
12.00 12.42
14.16 1435
14.08 14.50
16.41 17.25
leper Langemark Stad en Kortemark
16.50 17.41
17.54 18.34
19.20 19.33
20.30 21.04
LIJN 64.
Roeselare leper
9.42 10.15
13.45 14.19
14.08 14.41
16.59 17.32
leper Roeselare
17.37 18.12
18.12 18.47
20.10 20.45
LIJN 69.
Kortrijk Meenen Komen leper
9.20 10.07
9.30 10.22
10.57 12.07
13.22 14.32
16.22 17.32
leper Komen Meenen Kortrrik
17-53 18.53
19.30 20.41
LIJN 69.
Abeele Popcringe leper
10-27 1056
11.00 11.14
13.12 13.35 13.49
14.00 14.14
15.12 15.26
17.00 17.14
leper Poperinge Abeele
17.36 17.53 18.09
18.3S 13.53
19.20 19.37
20.10 20.25 20.35
20.34 20.43
22.40 22.53
Al fleze treinen zijn Omnibustrei-
ne.i met stilstand, in al de tussensta
tions en stopplaatsen.
Deze Jaarmarkt, die in de Middeleeuwen
de beroemdste lakenmarkt ter wereld was,
duurde van ae Maandag tot de Woensdag.
Vandaar dat het Kattefeest gedurende
méér dan 3 eeuwen gevierd werd op de
Woensdag.
DE EERSTE KATTEFEESTEN
Volgens sommige historici zouden voor
het eerst in het begin der 10° eeuw, kat
ten van de torens van het Grafelijk kas
teel geworpen zijn. De katten werden oor
spronkelijk afgeworpen van de torens van
het oud kasteel, vervolgens geschiedde dit
van de hoogste toren van het nieuw kas
teel, dan van de St Maartenstoren en ten
slotte, d. i. rond 1304, van het Belfort.
Tot in 1475 werd het Kattefeest steeds
op Zondag gevierd. Vanaf dit jaar ge
schiedde de viering steeds op de daarop
volgende Woensdag. Ook verdween het
feest gedurende enkele jaren, om dan
opnieuw op te duiken in gunstiger tijden.
De eerst gekende onderbreking dagtekent
van 1578, toen leper belegerd werd door
de Gentse Calvinisten. Met de bevrijding
van de stad door Alexander Favnese
op 10 April 1584, dachten de Ieperlingen
onmiddellijk aan de herinrichting van het
feest. Toch werd het slechts opnieuw ge
vierd in 1590. De kronijker Augustijn Van
Hernlghem, stadsarchivaris en schrijver
van het lepers dagboek, geeft in dit werk,
een omstandig verslag over de Katte-
feesten van 1590 tot en met 1595. De kat
ten werden steeds te 4 uur van de toren
geworpen, onder het spel van de schal
meien (soort fluiten). Van Hernlghem
wijst in zijn kronijken op het verband
tussen de goede gang der zaken en het
werpen der katten. In 1594, wanneer de
handel scheen te herleven, werden 3 kat
ten geworpen terwijl er voorgaande jaren
sD-hts 2 van het Belfort afgesmeten wer
den.
Meerdere onderbrekingen hadden na
dien nog plaats, maar zo heel juist kan
niet bepaald worden wanneer. Het is ech
ter bewezen dat opnieuw katten van de
Halletoren geworpen werden op Woens
dag 23 Februari 1714, dit na een zeer lan
ge onderbreking. Aert Hleracx. lepers kro
nijker. schreef die onderbrekingen toe aan
de oorlogen onder Lodewijk XIV en ook
aan het schimpen der vreemdelingen! De
herleving van het Kattefeest was vaa kor
te duur, vermits het weer geschorst werd
na 11 Maart 1716, wanneer de temmer
man Gillis Fo-peliere, werkende in het
Stadhuis, 3 a 4 jonge katten van on een
plankier, bevestigd aan de Halletoren,
naar het volk wierp. Aert Hieracx zegt In
zijn «Korte Uytlegghlnghe
Het is alsdan den laètsten keer ge-
weest dat men In het Kattefeeste de
katten gesmeten heeft. Men segt dat de-