DE TREKKING VAN DE I
KOLONIALE LOTERIJ
TE IEPER
Zondag 24 April:
18* GOUWDAG der K.S.A.
JONG-VLAANDEREN
TE IZEGEM
r aA
itüi LtlS
DE INGANGSPRIJS
KERKELIJK NIEUWS
BISDOM BRUGGE
De Ibemelse (Baled!
n.w.O.s.
De Jaarlijkse Collecte
HET MADELIEFJE VAN
DE STRIJDER
ZIEKE LENA!
PROGRAMMA:
Het ongewoon milde Paasweer
had iedereen uit zijn tent gelokt.
In de dagen vóór Pasen en op di
Paasdagen zelf heerste een bui
tengewone drukte in de Brussels
stations en op de hanen en we-
gen die naar de buiten leidden.
In de nieuwe Zuidstatie waren
heel wat bijzondere treinen inge-
richt en die hadden de meeste
moeite om de talloze vacantie-
gangers een plaatsje te bieden.
Zij gingen naar de kust voor een
dag of voor een paar dagen, ge
nieten van de eerste zomerse
warmte. Onder hen zijn er na
tuurlijk heel wat die over hun
reisperikelen niet goed zijn aan
te spreken.
Ze rekenden te veel op hun
goed gesternte.
Toen ze aan de trein kwamen,
konden ze ten hoogste nog eei\
klein staanplaatsje bemachtigen
waar ze drie uren onder toene
mende druk stonden. En aan dl
kust hadden ze tegenslag want
daar ivaren al de goede gelegen
heden al bezet. Zodat ze ettelijkt
uurtjes verspeelden bij het zoe
ken naar logies en met vermoei
de benen onder de mensenmenig
te liepen op het strand.
Ja, de geneugten van zo 'n
reisje naar de zee zijn soms twij
felachtig op zulke drukke dagen.
Dat zal voorzeker ook de me
ning geweest zijn van de veis
autobezitters die zich op onge
schikte uren op de ongeschikte
baan bevonden hebben tussen
Brussel en de kust. Daar zullen
er wel bij geweest zijn die hun
goede voornemens van de Pao.s-
biecht vergeten hebben en in min
der parlementaire bewoordingen
hun ergernis gelucht hebben over
de lange tijd die ze aan dat ein
deloze sukkeldrafje moesten be
steden, bekneld in deze oneindigs
file auto's en het obsederend ge
toeter van de claxons.
We zijn nu al een heel einde
in de nieuwe week en nog is er
geen wolkje aan de lucht. Ik durf
wedden dat er heel wat mensen
zijn die zich nu nog ergeren bij
de gedachte aan de regenmantels,
gabardines, plastics en sjaals dis
zij op de heen- en de terugreis
meegesleurd hebben. Alleen maar
omdat het nationale weermanne
tje van de radio hun naïef ver
trouwen heeft beschaamd. Zei het
immers niet dat er een gevoeligs
daling van de temperatuur, on
weer en triestige regenvlagen ts
verwachten waren?
VóóR DE GROTE KUIS
De socialisten zijn niet bijzon
der op hun gemak voor de grote
kuis in het politiek huishouden
van ons land. Zij weten eigenlijk
niet zo heel goed ivat zij aan hun
trouwe volgelingen en stemmers
zullen moeten vertellen bij de
kiezingen.
De vorige keer ging alles een
beetje gemakkelijker.
De socialisten hadden toen zelfs
het voordeel op de voorbeelden
in hst buitenland te kunnen wij
zen, bijvoorbeeld in Engeland, al
waar de socialisten de anders
partijen in de hoek duwden en
het stuur in handen namen.
Ongelukkig genoeg kunnen ds
socialisten nu deze troef niet meer
uitspelen. In Engeland begint
men van die socialisten langzaam
genoeg te krijgen en de Britten
hebben dat in de jongste verkie
zingen tamelijk duidelijk laten
blijken. Van die overdreven na
tionalisaties en planeconomie dis
uiteindelijk zeer zwaar beginnen
te wegen op de begroting van de
gewone man, hebben zij hun buik
vol. In ons land hebben wij er
ook al een staaltje van gehad met
die gebrekkige stelsels der ziekte
en invaliditeitsverzekering en met
de misbruiken-van de werklozen
steun.
Ook de zetelaanpassing staat de
socialisten niet aan.
Maar ze zullen daar wel iets op
vinden.
Die zetelaanpassing zou vooral
de Walen, waar de socialisten de
grootste aanhang hebben, achter-
uitstellentegenover de Vlamin
gen. Men weet immers' dat het
aantal bijkomende zetels voorna
melijk naar de Vlaamse gewes
ten zou gaan waar de C.V.P. het
sterkst vertegeriivoordigd is.
Om de nadelen hiervan zo goed
en zo.kwaad als het kan te ver
helpen zullen de socialisten pro
beren aan de C.V.P. zoveel moge
lijk stemmen te ontnemen in het
Walenland. En daarom zulleh ze
beroep doen op het Waalse sen
timent en ressentiment.
De dikke Merlot zal er natuur
lijk met zijn Wallinganten bij tl
pas komen.
En het zal niet lang duren eer
de socialisten in Wallonië de par
tij van de Wallinganten zullen
kiezen en het federalisme zullen
verdedigen. Niemand zal dan ver
wonderd moeten opkijken wan
neer de Waalse socialisten di
C.V.P.-ers zullen schelden voor
slechte Walen omdat zij de Wal-
lingantën niet volgen en'het je
deralisme verwerpen.
Wanneer dë goede Wallinggn-
ten echter hiln heil moeten Ver
wachten van de socialisten dan
zijn zij er treurig aan toe. Even
treurig als de goede flaminganten
die ook eenmaal zo naïef waren
te geloven dat zij iets konden
verwachten van de Vlaamse so
cialisten. Die bestaan immers
evenmin als de Wallingantische
socialisten omdat de socialisten
alleen in het gareel van de partij
lopen en van de rest alleen maar
gebruik maken om de goedgelo'
vige kiezers om de tuin te leldejt»
PAS.
Op Zaterdag 23 April e. k„ te
20 uur, gaat in de Stadsschouw
burg te leper de trekking door
van de zesde schijf 1949 van de
Koloniale Loterij. Dit zal opge
luisterd worden door een ge
mengd Schouwspel met mede
werking van Maurits Callaerts,
zanger eri conferencier, Paule
Sevre, Tony Van der Heyden,
Marc en Joe, enz. Ook het or
kest van Fernand Loncin ver
leent zijn medewerking.
De ingang is vrij.
We hebben weer eens onzen Pa
sen gehouden». God zij erom ge
dankt! Als er iets was, dat ons kon
angstig maken voor de toekomst,
welke voor ieder mens uitloopt op
een tribunaal, het tribunaal van God,
dan hebben we, in rechtzinmgen dee
moed en berouwvol voornemen, dat
allemaal ter vergiffenis neergelegd
voor de voeten van het «Lam Gods
dat de zonden van de wereld weg
neemt En we zijn gaan knielen
aan de communiebank voor enze
Paascommunie, met iets van de ge
lukkige stemming van dien dag, toen
we als kleine kinderen vóór den al-
lereersten keer daar gingen knielen.
Nu is 't weer Zondag, en we vragen
aan onze Moeder de Kerk, wat we
vandaag best zouden zeggen aan God,
dien we terugvonden in de Paas-
vreugde. Zij zegt het ons voor: hier
Is het liturgisch gebed van vandaag:
Almachtige God, wij hebben de
Paasfeesten gevierd, en zie, wij sme
ken er U om: laat ons den geest van
deze feesten bewaren in onze handel
en wandel: door Christus onzen
Heer».
Dat gebed heeft niet vteél uitleg no
dig; 't is zo duidelijk, dat het juist
die genade is, welke we vandaag te
vragen heben. Want goed begonnen
is half gewonnen maar alléén ein
de goed, alles goed Half gewonnen
is immers nog verloren. Onze Pa as-
vreugde moet blijven voortduren,
maar daarom moet ook onze hou
ding tegenover God dezelfde blijven:
de houding van de dienaar die buigt
voor den Meester, de houding van
het kind dat gaarne luistert naar Va
der. Pasen is het feest van de ver
rijzenis tot het altijddurend leven!
Kom, laten we maar vergeten wat
achter ons ligt: laten we maar niet
te veel denken aan de fouten en zon
den waarvan we immers toch bevrijd
werden; anders zouden we kunnen
moedeloos en wantrouwig worden te
genover de toekomst, welke opnieuw
de gevaren meebrengt waaraan we
misschien vroeger zijn ten onder ge
gaan; anders zouden we wellicht niet
durven geloven dat we tot het einde
toe volharden kunnen. God is de
almachtige God en wat niet gaat
voor een arm zwak mensenkind als
't alléén staat, dat gaat wel, als 't de
hand mag vasthouden van den gro
ten en sterken Vader! Wij denken
niet aan onze eigen zwakheid, wij
denken alléén aan .zijn sterkte, en
wij bidden, en ons gebed wordt een
belofte: wij willen den geest bewaren
van deze feesten in onze handel en
wandel, vandaag en morgen en al de
dagen die komen, tot den laatsten
dag dien Gij, o God, ons geven zal.
Zo moet en zal het, met uw genade!
Joris is een oude name. Hij zit tot op
heden vast in 't volk. Overal hoort ge nog
Joris, Joren, Georges. En we hebben hier
meer dan een parochie die Sint-Joris
heet.
St Georges! Het is vooral een Engelse
name. En de Engelsman zal weer vieren
op eigen manier.
De Engelsman viert geen.patroonfees
ten met veel muziek en een duchtige
braspartij, zoals de naburige Schot het
doet. En hoe aardig het ook klinke,
slechts weinig Engelsen kennen de ware
geschiedenis van Sint Joris, die nu al
meer dan zeshonderd jaar de patroon is
van hun land.
Och, wij hoorden reeds menigmaal ver-,
tellen over Sint Joris en de draak. Doch
het bleef bl] deze legende.
Over Sint Joris valt nog meer te ver
halen. En hoe hij tot patroon van Enge
land werd bevorderd.
Tijdens de veldslag te Agincourt storm
den de Engelse ruiters onder de kreet:
«Sint Joris voor Engeland» op de Fran
sen los, nadat de boogschutters hun taak
Piadden verr'cht. Eens werd het Sint Jo-
riskruls, rood op wit veld, boven het har
nas als herkenningsteken door elke En
gelse soldaat gedragen. Overigens valt de
geboortedag van Engelands grootste dich
ter Shakespeare, samen met het patroon
feest van St Joris. En last nlt least, ieder
Brit weet dat Sint Joris eens de draak
heeft geveld.
Meer dan eens heeft hij te strijden ge
had met afschrikkelijke draken, en bet
zal dan ook geen simpel toeval geweest
zijn, dat Engeland deze heilige hierbij al»
beschermheilige heeft aangenomen.
De jaarlijkse Collecte «Het
Madeliefje van de Strijder» zal
gehouden worden op Zondag 21
April e.k. Onder de hoge be
scherming van Z. Exc. Mgr. La-
miroy, de Hr Gouverneur vaa
West-Vlaanderen, Ridder P. van
Outryve d'Ydewalle, de HH. Mi
nisters De Man, Van Acker, Se
natoren, Volksvertegenwoordi
gers e. a.
Steunt dit werk mild.
Een Engelse ballade vond niets beter
tot inhoud dan de voorstelling van Sint
Joris als een vooraanstaande burger der
stad Coventry te maken.
Wat de draak betreft, zij is enkel een
allegorische of zinnebeeldige voorstelling
van het kwaad welke door de Christen
mens overwonnen werd.
Het hoogste kwaad was ook de oorlog.
Vandaar dat de neergevelde draak, zoals
we die reeds menigmaal afgebeeld zagen
op een Sint Jorisbeeld, niets anders is, dan
het symbool van wraak en vloek van de
oorlog
Ook werden van in de vroegste tijden,
verschillende kerken aan Sint Joris toege
wijd. Zijn hoogste verering dankt hij
echter aan de Kruistochten. Zo zou Sin*
Joris in X089, de kruisvaarders te Antlo-
chlë, ter hulp gekomen zijn en van dat
ogenblik af zouden vele Normandlërs, die
onder leiding van Robert, zoon van Wil
lem de Veroveraar stonden, hem als be
schermheilige hebben aangenomen.
En wat gezegd dan van de vele rid-
redorden die het beeld van Sin tJoris in
hun blazoen dragen. Denk even aan het
ridderbeeld van Sint Joris in 1314 boven
de Slt-Jorispoort te Antwerpen geplaatst,
en ln 1644 overgebracht naar het lokaal
van de oude kruisfooogsohutteragilde.
Elke Brit, die van huls weg, zich ln
moeilijkheden bevindt, hetzij oorlog of
gelijk wat, zal opbeuring vinden bij de ge
dachte aan het rode kruis op het blanke
veld, dat op Sint-Jorisdag op de kerkto
ren van zijn dorp tegen de blauwen hemel
afstak.
Omtrent de levensgeschiedenis van Sint
Joris werd natuurlijk naast de waarheid
ook verzinsel opgedist. De enen houden
Sint Joris voor een niet zeer nauwkijkend
leger-leverancier uit de IV* eeuw. Een
andere, doch zeer schandelijke veronder
stelling, stelt Sint Joris voor als zijnde
een en de zelfde persoon van de rumoerige
en vrekkige Ariaanse bisschop van Alex-
andrië, die door de tegenstrevers van
Anastaslus in de pan werd gehakt.
Latere historische opzoekingen door
Papebroek en Milère, getuigden dat de
aanbeden heilige Sint Joris niemand an
ders was dan een kristen uit Cappadicië
die de marteldood stierf ln 303 onder Kei
zer Diocletianus.
De legende van de draak, welke om de
persoon van Sint Joris werd gespannen, is
eerst later ontstaan. Zo zou Sint Joris een
mensenetende draak om het leven hebben
geibrachit en later in Llhye een prinses
van de dood hebben gered.
VOLKSVERZEKENS!
Lena minde vogels, bloemen,
Bos en beek en wei en veld.
Vlinders, kevers kon ze noemen,
Gaarne had z' ervan verteld!
Lena zat met bleke wangen
Aan het venster, moe en lam,
En ze brandde van verlangen,
Tot de Lente wederkwam!
Maar de Paastijd kwam nu ve<
Met zijn eerste blomkens af!- -'
Een Vergeet-mij-nistje teder,
Werd geplant op Lena's gn£:
leper - 1949