DE TREKKING VAN DE I KOLONIALE LOTERIJ TE IEPER Zondag 24 April: 18* GOUWDAG der K.S.A. JONG-VLAANDEREN TE IZEGEM r aA itüi LtlS DE INGANGSPRIJS KERKELIJK NIEUWS BISDOM BRUGGE De Ibemelse (Baled! n.w.O.s. De Jaarlijkse Collecte HET MADELIEFJE VAN DE STRIJDER ZIEKE LENA! PROGRAMMA: Het ongewoon milde Paasweer had iedereen uit zijn tent gelokt. In de dagen vóór Pasen en op di Paasdagen zelf heerste een bui tengewone drukte in de Brussels stations en op de hanen en we- gen die naar de buiten leidden. In de nieuwe Zuidstatie waren heel wat bijzondere treinen inge- richt en die hadden de meeste moeite om de talloze vacantie- gangers een plaatsje te bieden. Zij gingen naar de kust voor een dag of voor een paar dagen, ge nieten van de eerste zomerse warmte. Onder hen zijn er na tuurlijk heel wat die over hun reisperikelen niet goed zijn aan te spreken. Ze rekenden te veel op hun goed gesternte. Toen ze aan de trein kwamen, konden ze ten hoogste nog eei\ klein staanplaatsje bemachtigen waar ze drie uren onder toene mende druk stonden. En aan dl kust hadden ze tegenslag want daar ivaren al de goede gelegen heden al bezet. Zodat ze ettelijkt uurtjes verspeelden bij het zoe ken naar logies en met vermoei de benen onder de mensenmenig te liepen op het strand. Ja, de geneugten van zo 'n reisje naar de zee zijn soms twij felachtig op zulke drukke dagen. Dat zal voorzeker ook de me ning geweest zijn van de veis autobezitters die zich op onge schikte uren op de ongeschikte baan bevonden hebben tussen Brussel en de kust. Daar zullen er wel bij geweest zijn die hun goede voornemens van de Pao.s- biecht vergeten hebben en in min der parlementaire bewoordingen hun ergernis gelucht hebben over de lange tijd die ze aan dat ein deloze sukkeldrafje moesten be steden, bekneld in deze oneindigs file auto's en het obsederend ge toeter van de claxons. We zijn nu al een heel einde in de nieuwe week en nog is er geen wolkje aan de lucht. Ik durf wedden dat er heel wat mensen zijn die zich nu nog ergeren bij de gedachte aan de regenmantels, gabardines, plastics en sjaals dis zij op de heen- en de terugreis meegesleurd hebben. Alleen maar omdat het nationale weermanne tje van de radio hun naïef ver trouwen heeft beschaamd. Zei het immers niet dat er een gevoeligs daling van de temperatuur, on weer en triestige regenvlagen ts verwachten waren? VóóR DE GROTE KUIS De socialisten zijn niet bijzon der op hun gemak voor de grote kuis in het politiek huishouden van ons land. Zij weten eigenlijk niet zo heel goed ivat zij aan hun trouwe volgelingen en stemmers zullen moeten vertellen bij de kiezingen. De vorige keer ging alles een beetje gemakkelijker. De socialisten hadden toen zelfs het voordeel op de voorbeelden in hst buitenland te kunnen wij zen, bijvoorbeeld in Engeland, al waar de socialisten de anders partijen in de hoek duwden en het stuur in handen namen. Ongelukkig genoeg kunnen ds socialisten nu deze troef niet meer uitspelen. In Engeland begint men van die socialisten langzaam genoeg te krijgen en de Britten hebben dat in de jongste verkie zingen tamelijk duidelijk laten blijken. Van die overdreven na tionalisaties en planeconomie dis uiteindelijk zeer zwaar beginnen te wegen op de begroting van de gewone man, hebben zij hun buik vol. In ons land hebben wij er ook al een staaltje van gehad met die gebrekkige stelsels der ziekte en invaliditeitsverzekering en met de misbruiken-van de werklozen steun. Ook de zetelaanpassing staat de socialisten niet aan. Maar ze zullen daar wel iets op vinden. Die zetelaanpassing zou vooral de Walen, waar de socialisten de grootste aanhang hebben, achter- uitstellentegenover de Vlamin gen. Men weet immers' dat het aantal bijkomende zetels voorna melijk naar de Vlaamse gewes ten zou gaan waar de C.V.P. het sterkst vertegeriivoordigd is. Om de nadelen hiervan zo goed en zo.kwaad als het kan te ver helpen zullen de socialisten pro beren aan de C.V.P. zoveel moge lijk stemmen te ontnemen in het Walenland. En daarom zulleh ze beroep doen op het Waalse sen timent en ressentiment. De dikke Merlot zal er natuur lijk met zijn Wallinganten bij tl pas komen. En het zal niet lang duren eer de socialisten in Wallonië de par tij van de Wallinganten zullen kiezen en het federalisme zullen verdedigen. Niemand zal dan ver wonderd moeten opkijken wan neer de Waalse socialisten di C.V.P.-ers zullen schelden voor slechte Walen omdat zij de Wal- lingantën niet volgen en'het je deralisme verwerpen. Wanneer dë goede Wallinggn- ten echter hiln heil moeten Ver wachten van de socialisten dan zijn zij er treurig aan toe. Even treurig als de goede flaminganten die ook eenmaal zo naïef waren te geloven dat zij iets konden verwachten van de Vlaamse so cialisten. Die bestaan immers evenmin als de Wallingantische socialisten omdat de socialisten alleen in het gareel van de partij lopen en van de rest alleen maar gebruik maken om de goedgelo' vige kiezers om de tuin te leldejt» PAS. Op Zaterdag 23 April e. k„ te 20 uur, gaat in de Stadsschouw burg te leper de trekking door van de zesde schijf 1949 van de Koloniale Loterij. Dit zal opge luisterd worden door een ge mengd Schouwspel met mede werking van Maurits Callaerts, zanger eri conferencier, Paule Sevre, Tony Van der Heyden, Marc en Joe, enz. Ook het or kest van Fernand Loncin ver leent zijn medewerking. De ingang is vrij. We hebben weer eens onzen Pa sen gehouden». God zij erom ge dankt! Als er iets was, dat ons kon angstig maken voor de toekomst, welke voor ieder mens uitloopt op een tribunaal, het tribunaal van God, dan hebben we, in rechtzinmgen dee moed en berouwvol voornemen, dat allemaal ter vergiffenis neergelegd voor de voeten van het «Lam Gods dat de zonden van de wereld weg neemt En we zijn gaan knielen aan de communiebank voor enze Paascommunie, met iets van de ge lukkige stemming van dien dag, toen we als kleine kinderen vóór den al- lereersten keer daar gingen knielen. Nu is 't weer Zondag, en we vragen aan onze Moeder de Kerk, wat we vandaag best zouden zeggen aan God, dien we terugvonden in de Paas- vreugde. Zij zegt het ons voor: hier Is het liturgisch gebed van vandaag: Almachtige God, wij hebben de Paasfeesten gevierd, en zie, wij sme ken er U om: laat ons den geest van deze feesten bewaren in onze handel en wandel: door Christus onzen Heer». Dat gebed heeft niet vteél uitleg no dig; 't is zo duidelijk, dat het juist die genade is, welke we vandaag te vragen heben. Want goed begonnen is half gewonnen maar alléén ein de goed, alles goed Half gewonnen is immers nog verloren. Onze Pa as- vreugde moet blijven voortduren, maar daarom moet ook onze hou ding tegenover God dezelfde blijven: de houding van de dienaar die buigt voor den Meester, de houding van het kind dat gaarne luistert naar Va der. Pasen is het feest van de ver rijzenis tot het altijddurend leven! Kom, laten we maar vergeten wat achter ons ligt: laten we maar niet te veel denken aan de fouten en zon den waarvan we immers toch bevrijd werden; anders zouden we kunnen moedeloos en wantrouwig worden te genover de toekomst, welke opnieuw de gevaren meebrengt waaraan we misschien vroeger zijn ten onder ge gaan; anders zouden we wellicht niet durven geloven dat we tot het einde toe volharden kunnen. God is de almachtige God en wat niet gaat voor een arm zwak mensenkind als 't alléén staat, dat gaat wel, als 't de hand mag vasthouden van den gro ten en sterken Vader! Wij denken niet aan onze eigen zwakheid, wij denken alléén aan .zijn sterkte, en wij bidden, en ons gebed wordt een belofte: wij willen den geest bewaren van deze feesten in onze handel en wandel, vandaag en morgen en al de dagen die komen, tot den laatsten dag dien Gij, o God, ons geven zal. Zo moet en zal het, met uw genade! Joris is een oude name. Hij zit tot op heden vast in 't volk. Overal hoort ge nog Joris, Joren, Georges. En we hebben hier meer dan een parochie die Sint-Joris heet. St Georges! Het is vooral een Engelse name. En de Engelsman zal weer vieren op eigen manier. De Engelsman viert geen.patroonfees ten met veel muziek en een duchtige braspartij, zoals de naburige Schot het doet. En hoe aardig het ook klinke, slechts weinig Engelsen kennen de ware geschiedenis van Sint Joris, die nu al meer dan zeshonderd jaar de patroon is van hun land. Och, wij hoorden reeds menigmaal ver-, tellen over Sint Joris en de draak. Doch het bleef bl] deze legende. Over Sint Joris valt nog meer te ver halen. En hoe hij tot patroon van Enge land werd bevorderd. Tijdens de veldslag te Agincourt storm den de Engelse ruiters onder de kreet: «Sint Joris voor Engeland» op de Fran sen los, nadat de boogschutters hun taak Piadden verr'cht. Eens werd het Sint Jo- riskruls, rood op wit veld, boven het har nas als herkenningsteken door elke En gelse soldaat gedragen. Overigens valt de geboortedag van Engelands grootste dich ter Shakespeare, samen met het patroon feest van St Joris. En last nlt least, ieder Brit weet dat Sint Joris eens de draak heeft geveld. Meer dan eens heeft hij te strijden ge had met afschrikkelijke draken, en bet zal dan ook geen simpel toeval geweest zijn, dat Engeland deze heilige hierbij al» beschermheilige heeft aangenomen. De jaarlijkse Collecte «Het Madeliefje van de Strijder» zal gehouden worden op Zondag 21 April e.k. Onder de hoge be scherming van Z. Exc. Mgr. La- miroy, de Hr Gouverneur vaa West-Vlaanderen, Ridder P. van Outryve d'Ydewalle, de HH. Mi nisters De Man, Van Acker, Se natoren, Volksvertegenwoordi gers e. a. Steunt dit werk mild. Een Engelse ballade vond niets beter tot inhoud dan de voorstelling van Sint Joris als een vooraanstaande burger der stad Coventry te maken. Wat de draak betreft, zij is enkel een allegorische of zinnebeeldige voorstelling van het kwaad welke door de Christen mens overwonnen werd. Het hoogste kwaad was ook de oorlog. Vandaar dat de neergevelde draak, zoals we die reeds menigmaal afgebeeld zagen op een Sint Jorisbeeld, niets anders is, dan het symbool van wraak en vloek van de oorlog Ook werden van in de vroegste tijden, verschillende kerken aan Sint Joris toege wijd. Zijn hoogste verering dankt hij echter aan de Kruistochten. Zo zou Sin* Joris in X089, de kruisvaarders te Antlo- chlë, ter hulp gekomen zijn en van dat ogenblik af zouden vele Normandlërs, die onder leiding van Robert, zoon van Wil lem de Veroveraar stonden, hem als be schermheilige hebben aangenomen. En wat gezegd dan van de vele rid- redorden die het beeld van Sin tJoris in hun blazoen dragen. Denk even aan het ridderbeeld van Sint Joris in 1314 boven de Slt-Jorispoort te Antwerpen geplaatst, en ln 1644 overgebracht naar het lokaal van de oude kruisfooogsohutteragilde. Elke Brit, die van huls weg, zich ln moeilijkheden bevindt, hetzij oorlog of gelijk wat, zal opbeuring vinden bij de ge dachte aan het rode kruis op het blanke veld, dat op Sint-Jorisdag op de kerkto ren van zijn dorp tegen de blauwen hemel afstak. Omtrent de levensgeschiedenis van Sint Joris werd natuurlijk naast de waarheid ook verzinsel opgedist. De enen houden Sint Joris voor een niet zeer nauwkijkend leger-leverancier uit de IV* eeuw. Een andere, doch zeer schandelijke veronder stelling, stelt Sint Joris voor als zijnde een en de zelfde persoon van de rumoerige en vrekkige Ariaanse bisschop van Alex- andrië, die door de tegenstrevers van Anastaslus in de pan werd gehakt. Latere historische opzoekingen door Papebroek en Milère, getuigden dat de aanbeden heilige Sint Joris niemand an ders was dan een kristen uit Cappadicië die de marteldood stierf ln 303 onder Kei zer Diocletianus. De legende van de draak, welke om de persoon van Sint Joris werd gespannen, is eerst later ontstaan. Zo zou Sint Joris een mensenetende draak om het leven hebben geibrachit en later in Llhye een prinses van de dood hebben gered. VOLKSVERZEKENS! Lena minde vogels, bloemen, Bos en beek en wei en veld. Vlinders, kevers kon ze noemen, Gaarne had z' ervan verteld! Lena zat met bleke wangen Aan het venster, moe en lam, En ze brandde van verlangen, Tot de Lente wederkwam! Maar de Paastijd kwam nu ve< Met zijn eerste blomkens af!- -' Een Vergeet-mij-nistje teder, Werd geplant op Lena's gn£: leper - 1949

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 2