m week De Intereuropese betalingen Prachtige PlODBSSIB Hr Van Zeeland belast met de vorming ener nieuwe Regering De Verkiezingen van 26 Juni t Is wel en wél voorbij! W opis LAND van De scheepsramp de Prinses Astrid De C.V.P. verovert de volstrekte meerderheid in de Senaat en wint 13 Zetels in de Kamer 105 Zetels op 212, is 2 te kort voor de volstrekte C.V.P. - meerderheid in de Kamer KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE EN OMSTREKEN BUITENLANDS OVERZICHT Poperinge Ommegang van 0. LVr. van Si Jan STORT 50 FRANK Nu de Regering haar taak beëindigde Besprekingen over het programma Liberalen winnen 12 Zetels maar blijven nog met 4 Zetels beneden bun posities van 1939 Communisten deerlijk geslagen - Socialisten koeken verliezen UITSLAGEN VOOR KAMER EN SENAAT DE PROVINCIALE RADEN HET WEKELIJKS NIEUWS ONZE 4 UITGAVEN: POPERINGE (met randgemeenten). IEPER (met Wervik en randgemeenten). ROESELARE (met Izegem-Meenen en randgemeenten;. KUSTSTREEK (Veurne-Nleuwpoort-Dlksmuide en randgemeenten). IE PMHGEHMB 't Is voorbij en wél voorbij! Woensdagavond wisten we nu eigenlijk hoe laat het was. 105 Kamerzetels, twee te weinig om de meerderheid in handen te hebben; doch de meerderheid in de Senaat, 't Is toch wel waar dat we aan de kerkdeur gesneuveld zijn. Nu kunnen we wel veel kwaad verhinderen, maar dat is slechts half werk. Is de terugkeer van de Koning, de kwestie van het vrij middelbaar en technisch onder wijs, de kwestie van de repressie daarmeê gevorderd? En nochtans, dat waren toch ook programma punten van de... Concentratie! Wie voor die scheurlijst stemde heeft de oplossing van die vraag stukken verhinderd en bemoei lijkt. Die mensen bekomen precies het contrarie van wat ze verlang den en dat door hun eigen schuld. Koppigheid? Koppige mensen kunnen nog dwazer doen dan koppige... ezels en wat we aan die dieren moeten vergeven kunnen we moeilijk vergeven aan die an deren. Ze hebben aan het land en aan hun eigen belang te grote schade bevokkend Maar 't is voorbij en wél voor- bih "7e mogen 'mmers niet klagen, we moeten meer dan dat, we uiterst tevreden zijn. Het li-1' - blok is uiteengevallen, de b'-' tukken liggen op de grond. D? geweldige nederlaag van onze Russen is voor heel het land een opluchting. Hun aantal is precies op de helft geslonken. Van invloed op 's lands politiek is er geen spraak meer. Drie jaar, neen, twee jaar. nadat ze door de C.V.P. uit de regering werden gedreven, vormen ze nog een... partijtje. Sedertdien lieten ook de socialis ten en de liberalen hun bondge noten van het fameus volksfront vallen, uitgenomen als het over d° Koning of de schoolkwestie ging. Maar 't was en is de grote verdienste van de C.V.P. de be zem te hebben gebruikt voor de kuis! Nu zijn ook de socialisten en li beralen verheugd om die ineen storting van de communisten. Wat zouden de verkiezingen meegebracht hebben zo de volks- frontregering die verkiezingen had gehouden? Ik durf er niet aan In 1947 zat de C.V.P. nog mei, de vuile was van die volksfront- regering. De liberalen waren gauw vergeten dat zij geholpen hadden om miljarden schulden te maken. De C V.P. moest hun rekeningen effenen en betalen en nu reklameerden de liberalen om dat... hun schulden werden be taald! Ziet ge, dat is... slimme politiek. Nu gaf de C.V.P. rekenschap over haar beleid. En nog was de C V.P. in haar beleid, o zo dik wijls op een muur gelopen, want ze regeerde saam met de socialis ten en nu en dan stootte ze haar kop tegen heel het linkse blok. Dan waren socialisten en libera len niet vies van de communisten. Zoudt ge dan geloven dat de positie van de C.V.P. meer dan moeilijk was? Als ge nu de uitslagen van de verkiezingen bekijkt moet ge uiterst tevreden zijn. Van 92 naar 105 en de meerderheid in de Se naat... Kom. de C.V.P.. die jonge partij, met tal van niet-gerodeer- de krachten, heeft het vertrouwen gewonnen. Dan zeg ik U: 't is voorbij en wél voorbij. Ik kijke nog een beetje verder. De afval van de communisten is naar de socialisten gegaan? Dat zal wel! Maar ook de socialisten boerden achteruit. 'k Weet wel dat de vrouwen een woord meêgesproken hebben en zelfs meer dan een 't is im mers hun gewoonte, maar dat legt niet alles uit. De groei van de Christen Arbei dersbeweging heeft de grote stoot gegeven. Dat zegde ook de Voor zitter der Kamer, de Heer Van Cauwelaert, die nochtans de ar beiders niet vertegenwoordigt. Een ander deel, met wat miste vreden belastingbetalers, ging naar de liberalen over. De liberale partij? Dat is een.,, wuppe. vandaag onder, morgen. uppe! Ze waren buiten de rege ring, konden nu alles kwalijk ne men, alles kritikeren, konden ook alles beloven. Nu zijn ze uppe, toekomende maal zijn ze weer onder op de... wuppe! En morgen? Ze zullen mij niet nodig hebben om een regering te fabrikeren. Ze zullen zelfs Pé Vlamynck's raad kunnen missen. Maar, hoe ook die regering er uit ziet, dan kan ik wel, en gij even goed als ik, zo heel .beleefd, op zijn West-Vlaams wel zeggen wat we wensen. Ik vreze zelfs dat dit woordje... wensen niet precies ons gedacht weergeeft. De Koningskwestie moet uit de voeten. Hetschoolvraagstuk moet niet opgelost door Mr Missiaen en Cn, maar door ons. Er moet een einde worden ge steld aan het saboteren van de taalwetten. 't Mag wel een Vlaamse Minis ter zijn die belast wordt met het nijpend vraagstuk van de op slorping van de werkloosheid 't Nijpt immers meest in de Vlaamse gewesten. Ik zou daar nog wel enige an dere... wensen kunnen aan toe voegen. Gij kent ze zo goed als ik. Da-t gaat al aardig in de we reld! Politiek? 'k Heb er een he kel aan over politiek te moeten schrijven; tenzij men aan ons vrij onderwijs of aan onze Vlaam se overtuiging roert, de Konings kwestie nog daar gelaten! Nu kon ik toch niet anders dan enkele ke ren mij op dat glibberig terrein wagen, om te zeggen wat alle mensen van t'onzentmener. en... wensen! 't Is voorbij en wel voorbij! PÉ VLAMYNCK. HET ZIEKE POND. De radio brengt ons daarjuist Dinsdagavondhet bericht dat Sir Stafford Cripps uit Londen naar Parijs vertrokken is om ei- de Conferentie voor de intereuro pese betalingen op 30 Juni bij te wonen. Sir Stafford Cripps sou, voor zijn afreis, in het Lagerhuis ver klaard hebben dat er geen spraak van ivas dat Engeland verder zijn schuldeisers in dollars of in goud zou betalen en dat er geen enkele buitenlandse drukking geweest was om het pond te devalueren. Wat, devaluatie van het pond? Ja, weinig mensen bekommeren zich om die intereuropese beta lingen en trekken zich niets aan van een mogelijke devaluatie van het pond. Intussen is de toestand echter zeer ernstig voor het West- Europees economisch herstel, en voor onze financies. Wie er zich een idee wil van maken, overwege volgende be schouwingen uit het Amerikaanse weekblad Time van 26 Juni jl. Tot voor enkele maanden was het Brits herstel een van de meest hoopvolle tekenen in deze wereld. In April echter daalde de Engelse export naar de V.S. met 38 zo dat de Engelse schuld aanzienlijk steeg... De gevolgen daarvan kun nen het Marshallplan gedeeltelijk doen mislukken. Er is dan ook sprake van een devaluatie van het Britse pond om op die manier sommige markten voor Engeland te veroveren. De oorzaak van die moeilijkhe den zou liggen in de overschatting van het pond ten overstaan van de dollar. De officiële koers door Engeland vastgesteld, is inder daad 1 pond 4.03, terwijl het pond te New-York wettelijk ver kocht wordt voor 3.15 en te Pa rijs o.p de vrije markt 2.92 ge quoteerd staat. Daar de prijken van de waren in Amerika nu sedert een jaar on geveer sterk gedaald zijn, slaagt Groot-Brittanië er van langs om minder in, in de dollarzone te verkopen. Ook tegenover België staat Engeland in een gelijkaar dige positie. Alleen tegenover Op Zondag 3 luli te 10 uur De prachtige Processie-Stoet met het Mirakelbeeld van O. L. Vrouw verlaat St. Janskerk te 10 uur en volgt de aloude Ommegangweg. O. L. Vrouw van St Jan, b.v.o. WWWWWVWVUWWUVUWWWIfWUWWMWWUMWWUWWWVWMWW We hebben verleden week onze le zers nadere bijzonderheden gegeven omtrent het zinken der Maalboot Prinses Astriddit, nadat ze op een mijn aangevaren was in de ha vengeul van Duinkerke. We maakten ook melding van 5 leden der beman ning die bij deze ontploffing den dood vonden. Ondertussen hebben de gekwetsten reeds allen het hospitaal verlaten We geven hier een paar foto's van deze scheepsramp. 'JE LOOP DER PEVOLKING In het Staatsblad verschijnen de officiële cijfers van 's Rijks bevol kingscijfer op 31 December 1948: 8.602.611. onder wie 4.250.550 mann n en 4.352.061 vrouwen. HET INDEXCIJFER MET 2,3 PUNTEN GESTEGEN Het Ministerie van Economische Zaken ei Middenstand deelt mede dat het indexcijfer der kleinhandels prijzen in Juni 1949. 381 bedraagt te genover 378.7 vorige maanc en aldus een verhoging van 2,3 punten of 0.6 t.h. vertoont. REDUCT1EKAARTEN VOOR S« OORWEGREIZEN Geven recht op „0 t.h. korting. Van 1 Juli af zullen in al de sta tions van het land, reductiekaarten worden te koop gesteld die recht ge ven op spoorwegkaartjes met 50 t.h. vermindering voor al de reizen op de lijnen van de N.M.B.S. Deze kaarten, dip oen geldigheids duur hebben van 4 weken, worden verkocht tegen de prijs van: 150 fr. voor de 3" klasse. 250 fr. voor de 2* klasse. 350 fr voor de 1* klase. Waarborg: 25 ï'r. Bij de aanvraag moet een photo worden gevoegd. Bijkomende inlich tingen worden verstrekt in alle spoor wegstations. Een zicht tijdens de reddingswerken. Op de achtergrond de zin kende Ma ILnot die sterk overhelt. Een sloep is ondertussen uit de haven ter redding komen op-" een en men is druk in de weer met het over brengen der schipbreukelingen van de zinkende boot. Vooraan bemerken vu twee matrozen die een passagier, die in het water gevallen was, in veiligheid brengen. op posteheckrekening Nr 4763.60 der Gebroeders Sansen, Poperinge, en ons lilad zal U wekelijks tot einde 't jaar per post tehuis be- •teld worden. De boot nadat zij volledig gezonken was. Foto genomen van uit een vliegtuig (de witte streep uiterst rechts op de foto is een vleugel van het vliegtuig)We bemerken de Prinses Astridbij laag water. Twee masten en 2 schouwen en een deel der achtersteven is alles wat er boven water steekt. Pogingen werden achteraf aangewend om de boot vlot te krijgen, maar deze mislukten zodat de bcot, die ondertussen door de ebbe en vloed, steeds dieper in het zand dringt, als reddeloos verloren mag beschouwd word» landen met een zwakke munt blijft de Britse positie stevig. Moest Engeland nu de prijs van de dollar vaststellen op 3.50 b.v. om het aldus aan de dollar aan te passen dan zouden eer- reeks andere landen hun munt devalueren om ze bij het pond aan te passen. Volgens sommigen staat het vast dat die reëvaluatie of ié herwaardering van de munten onvermijdelijk komt en dat de enige vraag is: wanneer? Ti me beweert dat een steeds stij gend aantal U.S .-deskundigen van mening zijn dat dit zeer vlug zal gebeuren. En het blad kondigt aan dat de U.S.-Minister van Fi nanciën, Snyder, ov het punt staat naar Europa te vertrekken om te vragen waarom met die reeks devaluaties niet zou begon nen worden. Zo denken Amerikaanse busi nessmen natuurlijk en voor hen zou het profijtelijk uitkomen. Maar is dat een oplossing voor Engeland of voor andere Wsst- Europese landen? Wij geloven het niet. Inderdaad, een devaluatie zou de export gemakkelijker maken aangezien de prijzen zouden ge daald zijn. Maar de import zou daarentegen duurder worden. Welnu, de invoer werd in Enge land reeds tot het uiterste be perkt. Dat de prijs van de import bij de devaluatie zal stijgen is veel zekerder dan dat het volume van de export zou stijgen. Het heeft ten andere geen zin te devalueren in een periode waarin de prijzen niet stabiel zijn. De prijsdaling in Amerika b.v. gaat voort, zodanig dat En geland binnen afzienbare tijd op nieuw zou moeten devalueren, met al de gevaren die aan een dergelijke operatie verbonden zijn. Het echt probleem van de Brit se export ligt trouwens in het feit dat de kostprijzen te hoog zijn omdat de industrie niet, zoals de Amerikaanse, voldoende gemoder niseerd is. De som lonen, begre pen in de kostprijs, is té hoog. Daar ligt het echte probleem en de echte oplossing: wederuitrus- ting. Maar daar trekt de wereld zich niet veel van aan. En het is ge noeg dat er een gerucht over de devaluatie van het pond loopt, om buitenlandse kopers er toe aan te zetten hun bestellingen in te houden tot na de devaluatie. Het inhouden nu van die bestellingen kan vanzelf de devaluatie noodza kelijk maken, aangezien de gehele uitvoer anders te niet gaat. Het is dus niet zo simpel, en het volstaat niet absoluut geen deva luatie te willen opdat ze niet zou komen. In de huidige wereld is de waar de van de munt in zeer grote ma te afhankelijk van de politiek der andere landen. Daarom zocht Engeland dan ook een oplossing in het kader van de Marshall-landen. Daarom zijn de besprekingen die op 30 Juni te Parijs beginnen dan ook van zo groot belang, voor Enge land voorzeker, maar ook voor ons. DE INTEREUROPESE BETALINGEN. De conferentie van 30 Juni komt dus in het kader van de Marshallhulp waarvan één van de grote principes was dat de Euro pese landen in de eerste plaats elkaar moesten zien te helpen, vooraleer op Amerika beroep te doen. Het overschot van de nationale productie moest ter beschikking gesteld worden van de andere Marshall-landen. Dat bracht ech ter onmiddellijk de moeilijkheid mee van de betalingen, aangezien er wel landen waren, zoals Bel gië, die veel konden verkopen, maar dat de kopers geen geld hadden. Dat vraagstuk werd echter op gelost door het systeem der voor waardelijke giften en der trek kingsrechten. Het bedrag van de voorwaardelijke giften werd bere kend op het tekort aan dollars. De resultaten van dat systeem leken bevredigend. Maar toch bleek het dat het nog niet werkte zoals het zijn moest en dat de trekkingsrechten niet soepel genoeg waren om de economische realiteit te dekken. Sommige landen hadden dan ook geen trekkingsrechten genoeg om hun aankopen te betalen, zodat de enen in goud moesten bijpas sen zoals Éngeland) of, eenvou dig weg. hun aankopen moesten stop zetten (zoals Frankrijk)En aan de andere kant waren er lan den die hun trekkingsrechten niet uitputten. Het grootste euvel van de trek kingsrechten is echter dat ze op gevat werden in het kader van bilaterale handelsaccoorden. Ze kunnen gebruikt worden voor de afbetaling van handels- en finan ciële accoorden tussen twee lan den. Maar ze brengen niet de werkelijke vrije omloop van de goederen die al onze landen broodnodig hebben. Het is dan ook dat probleem nl. dat van hei multilateralisme of bruikbaarheid tegenover en tussen meerdere landen dat te Parijs moet worden opgelost. En dat probleem moét opgelost worden wil het Marshallplan luk ken en wil de Europese economie opnieuw gezond worden. EEN SLECHT ENGELS VOORSTEL. Om dat probleem op te lossen stelde het comité van de O.E.C.E. voor het multilateralisme van de trekkingsrechten in te voeren, t.t.z. dat elk land zijn leverancier zou mogen kiezen en dat die le verancier dan in dollars zou te rug krijqen wat hij geleverd heeft. Dat systeem veronderstelt ech ter dat de handel volledig vrij zou worden. Inderdaad: vrije munt- circulatie zal niet gaan als het systeem van de beperkingen van uitvoer en invoer blijven bestaan. Het is nu echter juist die vrije concurrentie die Engeland op dit ogenblik niet wil, en wel omdat zij het pleit van productie en export zou verliezen. Het gevaar voor een bijpassen in goud zou dus stijgen en de Engelse goudreserves zijn reeds zeer ernstig aangetast. Groot-Brittanië wil de vrijhan del dan ook slechts aannemen op voorwaarde dat de andere Euro pese landen bereid zijn een on beperkte som ponden te willen opnemen, of, anders gezegd, op voorwaarde dat zij bij het ster- lingblok zouden aansluiten. Het is echter vanzelfsprekend dat daar geen spraak kan van zijn juist op het ogenblik vooral dat de Engelse munt zich in slech te papieren bevindt. Hei ware voor ons het zekerste middel om ook in een devaluatie medegesleurd te worden, zo het Engelse pond het niet meer kan uithouden. België kan dat voorstel dan ook op geen enkele voorwaarde aan nemen. De toestanden zijn ongetwijfeld buitengewoon moeilijk. De belan gen van België en Engeland zijn op dit ogenblik en op dit punt totaal tegenstrijdigin het be lang van de West-Europese eco nomie en dus ook van die van onze beide landen zal nochtans een oplossing moeten gevonden worden. Bij die oplossing mag onze munt nochtans niet het minst in gevaar gebracht worden. Dat dit niet zal gebeuren, daar voor staat. Minister Eyskens ech ter borg. 28-6-49. V. WESTERLINCK. HEER VAN ZEELAND Daags na de verkiezingen, dus op Maandag jl., heeft de Regering Spaak zoals was voorzien, haar ontslag aan geboden aan de Prins-Regent, die het aanvaardde maar de HH. Ministers verzocht de lopende zaken af te han delen tot een nieuw kabinet zou zijn samengesteld. Onmiddellijk begon de Prins-Re gent zijn raadplegingen en ontving o.m. de voorzitters van Kamer en Senaat, de voorzitters der vier grote partijen, enz. In een verklaring afgelegd door de Hr Motz, Voorzitter van de Liberale Partij, werd beklemtoond dat de Li beralen zich als Regeringspartij stel len, met economische en financiële doeleinden. Na 18 personaliteiten ontvangen te hebben besloot Dinsdag de Prins-Re gent zijn besprekingen en belastte de Hr Van Zeeland, C.V.P.-er, met de vorming' van een nieuwe Regering. Hr Van Zeeland aanvaardde de hem opgelegde taak. Hr Van Zeeland is een vurig ko ningsgezinde, gewezen Eerste-Minis- ter van ons land en geniet groot pres tige in het buitenland. Zijn aan stelling bewees dat de Koningskwes tie op het voorplan komt te staan. Op Dinsdag jl. kwam. ook de con tactcommissie van de C.V.P. bijeen en stelde een Comité bestaande uit twaalf harer leden aan tot het voe ren der onderhandelingen ter vor ming van een nieuwe Regering'. Te vens werd beklemtoond dat de C.V.P. aan haar programma getrouw wil blijven en hoofdzakelijk een spoedige oplossing van de meest brandende punten van dit programma, name lijk de Koningskwestie en het school probleem, nastreven wil. Hr Van Zeeland zette Woensdag zijn raadplegingen in en voerde be sprekingen met talrijke vooraan staande personaliteiten van C.V.P., B.S.P. en Liberalen. Aan de pers ver klaarde de formateur dat hij vast besloten was te slagen, dat tot dan toe slechts programmakwesties wer den behandeld en dat geen enkele formule bij voorbaat afgewezen werd, er nog geen spraak was van personen, en dat inzake de stabiliteit van onze frank in geen geval sprake kon zijn van waardevermindering. Donderdag jl. moest de Partijraad van de C.V.P. opnieuw bijeen komen. De indruk halverwege de week was dat de Socialisten onder de indruk staan van de opgelopen nederlaag en bij hen een sterke stroming voor handen is om in de oppositie te tre- dat juist de Hr Van Zeeland tot for mateur aangesteld werd. Verder is er voor hen de Koningskwestie. Bij de Liberalen schijnt men zelf niet te weten wat men wil. Enerzijds verklaarde de Hr Devèze tegenstan der te zijn van een regering gevormd door C.V.P, en Liberalen, wat door de Hr Motz bevestigd werd, en ander zijds houdt La Dernière Heure voor dat van drieledige regering geen sprake zijn kan. Zij blijken verder afwijzend te staan tegen een oplos sing van het Koningsvraagstuk. Wat de C.V.P. betreft weet men dat zij als eerste punt de Koningskwestie wil inroepen en verder haar geheel programma doordrijven wil. WOENSDAG WERD TEVENS DÉ OVERWEGING GEMAAKT DAT ZO NOCH SOCIALISTEN NOCH LI BERALEN TOT SAMENWERKING ZOUDEN GENEIGD ZIJN, EU STEEDS DE MOGELIJKHEID BE STAAT DAT ER EEN HOMOGENE C.V.P.-REGERING ZOU WORDEN GEVORMD. IN DIT GEVAL ZOU DEZE REGERING DE BEIDE KA MERS IN GEMEENSCHAPPELIJKE VERGADERING KUNNEN BIJEEN ROEPEN, OM TE DOEN VAST STELLEN DAT DE WET VAN JULI 1945 EN TEVENS HET REGENT SCHAP EEN EINDE HEBBEN GE NOMEN. IN BEIDE KAMERS BIJ EEN ZAL DE C.V.P. IMMERS OVER EEN MEERDERHEID BESCHIK- KEN. De verdere politieke ontwikkeling den. Anderzijds zien zij met ledë ogen wordt thans met spanning afgewacht. IN DE KAMER: C.V.P. 105 zetels, andere partijen samen 107. IN DE SENAAT: Volstrekte meerderheid voor de C.V.P. met 5 zetels (90 tegen 85) in geval van cartelvorming der linkse partij en; met 15 zetels (95 tegen 80) in geval van geen car telvorming. KAMER STEMMEN BEHAALD 1946 Christelijke Volkspartij Socialisten Communisten Liberalen Vlaamse Concentratie Waalse Eenheidspartij Middenstand Onafhankelijken Andere partijen t.h. 42,53 31.59 12,68 8.92 OVER HET 1949 stemmen 2.187.310 1.496.890 376.876 766.655 103.789 5.855 52.312 20.109 16.502 GEHELE 1949 t.h. 43,52 29.78 7,50 15.25 2,04 0,12 1,09 0,40 0,33 LAND 1949 Zetels 105 66 12 29 13) 3) 11) 12) Totaal: 5.026.298 212 DE GEKOZENEN PER PROVINCIE Zet. tc begeven 1946 1949 Soc. Comm. C.V.P. Lib. U.D. B. Antwerpen 29 32 10 (st. q.) 1 (st. q.) 18 2) 3 1) Brabant 42 44 13 1) 3 (—3) 18 (+2) 10 5) 0 1) W.-Vlaanderen 22 24 6 (st. q.) 0 (st.q.) 15 1) 3 1) O.-Vlaanderen 29 30 8 (st. q.) 0 (—2) 17 (st. q.) 5 3) Henegouwen 32 32 15 1) 5 (—3) 8 1) 4 1) Luik 24 24 9 1) 3 (—2) 8 1) 4 2) Limburg 9 11 1 (st. q.) 0 (st. q.) 10 3) 0 1) Luxemburg 6 6 0 (-2) 0 (st. q.) 6 (+2) 0 (st. q.) Namen 9 9 4 (St. q.) 0 (—1) 5 1) 0 .(st. q.) HET RIJK 202 212 66 (-3) 12 (—11) 105 13) 2S 12) 0 (- 1) SENAAT BEHAALDE STEMMEN OVER HET GEHELE LAND 1949 1949 1949 stemmen t.h. rechtstreeks gekozen Christelijke Volkspartij 2.203.821 44,31 54 3) Socialisten 1.476.288 29.08 33 1) Communisten 376.535 7 57 5 6) Liberalen 761.533 15.31 14 9) Vlaamse Concentratie 65.807 1.32 Waalse Eenheidspartij 5.958 0.12 Middenstand 43.683 0,88 Onafhankelijken 20.331 0,41 Andere partijen 19.786 0,40 Totaal: 4.973.742 106 linkse partijen in alle Provinciale Ra den zouden cartel vormen bij de ver kiezingen van de 46 aan te stellen Provinciale Senatoren, dan nog zou den er 24 zetels gaan naar de C.V.P. en slechts 22 naar de linksen. Over de verschillende Provincies zouden deze verhoudingen zijn: C.V.P. Cartel Antwerpen 4 2 Brabant 3 1 West-Vlaanderen 4 1 Oost-Vlaanderen 4 2 Henegouwen 1 5 Luik Limburg Namen Luxemburg 2 3 1 2 24 3 0 2 1 22 Zo de linksen geen cartel vormen dan worden vermoedelijk de 46 pro vinciale senaatszetels als volgt ver deeld: C.V.1 Socialisten Liberalen Communisten 28 13 4 1 C. - Gecoöpteerde Senatoren. Het ai of niet vormen van cartel onder de linksen zal wat betreft de gecoöpteerde Senatoren ook van be lang zijn. In geval van links cartel krijgen wij: C.V.P. 12 Cartel 11 Zo er geen links cartel gevormd wordt zullen de zetels als volgt wor den verdeeld: C.V.P. 13 Socialisten 7 Liberalen 3 Communisten 0 23 DE UITEINDELIJKE SAMENSTELLING VAN »E SENAAT Voor de uiteindelijke samenstelling van de Senaat krijgen we dus vol gende vooropstellingen: In geval van cartelvorming der linkse partijen: Rechtstreeks gekozenen Provinciale Senatoren Gecoöpteerde Senatoren C.V.P. 54 24 Cartel 52 22 Dit betekent dus een volstrekl Senaat met 5 zetels meerderheid. Indien geen cartel gevormd wordt: 12 11 90 85 meerderheid voor C.V.P. Soc. Lib. 54 33 14 18 13 4 13 7 3 95 53 21 de C.V.P. in de Com. 175 A. - Rechtstreeks gekozenen. Zet. te begeven 1946 1949 Soc. Comm. C.V.P. Lib. Antwerpen 15 16 5 (st. q.) 0 (st. q.) 9 (st. q.) 2 1 Brabant 21 22 6 1 2 1 9 1 5 +2) W.-Vlaanderen 11 12 3 (st. q.) 0 (st. q.) 8 (st. q.) 1 1 O.-Vlaanderen 14 15 4 (St. q.) 0 (st. q.) 9 1 2( +2) Henegouwen 16 16 8 (st. q.) 2 2 4 (st. q.) 2 2) Luik 12 12 5 (st. q.) 1 2 4 (st. q.) 2 2 Limburg 4 5 0 (st. q.) 0 (st. q.) 5 1 0 (st. q.) Luxemburg 3 3 0 (st. q.) 0 (st. q.) 3 1) 0 1) Namen 5 5 2 (st.q.) 0 1 3 1 0 (st. q.) HET RIJK 101 106 33 1 5 (—6) 54 3 14 9) B. - Provinciale Senatoren. Wat betreft de aanstelling van de Provinciale Senatoren dient thans af gewacht naar de houding welke Com munisten, Socialisten en Liberalen zullen aannemen in de schoot der Provincieraden. De twee Provinciale raadsleden verkozen voor Antwerpen op de lijst der Vlaamse Concentratie kunnen daarbij nog van tel zijn. In d» veronderstelling nu dat de Rechtstreeks gekozenen Provinciale Senatoren Gecoöpteerde Senatoren Totaal: Dit zou betekenen een volstrekte meerderheid voor de C.V.P. in de Senaat met 95 stemmen tegen 80 (53 21 6) Dus met 15 zetels. Dit betekent dus een uitslag waarvan de grote betekenis n+rv-nd ontgaan kan. o HUN NIEUWE SAMENSTELLING 356 Zetels aan de C.V.P. op een totaal van 623 Liberalen wonnen 42 zetels. Communisten verloren er 23, de Socialisten 33. VI 2( 2) Provincie Soc. Comm. C.V.P. Lib. Antwerpen 27 6) 2 (st.q.) 50 (st.q.) 9 4) Brabant 26 7) 6 3) 36 (st.q.) 22 10) W.-Vlaanderen 17 6) 0 2) 55 4) 8 4) O.-Vlaanderen 22 4) 1 (->- 2) 53 (st.q.) 14 6) Henegouwen 41 4) 13 5) 24 2) 12 7) Luik 34 3) 9 7) 30 4) 13 6) Limburg 6 (st.q.) 0 (St.q.) 48 1) 6 1)* Luxemburg 8 2) 0 3) 33 2) 9 1)** Namen 20 (- 5) 4 1) 27 1) 9 5) Totaal 201 (—33) 35 (—23) 356 12) 102 (+42) 2 2) In 1946 behaalde het liberaal-socialistisch cartel in Limburg 11 ze tels, waarvan 6 socialisten en 5 liberalen. In 1946 behaalde het liberaal-socialistisch cartel in Luxemburg 10 zetels, waarvan 6 liberalen en 4 socialisten. De socialisten hadden daarenboven 2 gekozenen en de liberalen 4 buiten het cartel. Totaal socialisten in 1946: 6; liberalen 10, Er bestaat dus een volstrekte meerderheid van de C.V.P. In 5 onze» negen provincies, namelijk in de provinciën Antwerpen, West-VPande*» ren. Oost-Vlaanderen, Limburg en Luxemburg. (Zit vervol# 2* blad#»'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 1