Duizenden gaan naap Deinze
De Nieuwe Regering
voor Kamer en Senaat
Kamer verleent vertrouwen met 125 stemmen tegen 64
De Renerinnsverklarins
Geest van Onpartijdigheid en
Onderwijsgeest
c HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 20 Aug. 1949. Blz. 2.
SOCIALE KRONIEK
De Politieke Toestand
PLECHTIGE AANSTELLING
VAN Z. E. H. REMI BEEL
ALS PASTOOR TE PITTEM
GERECHTSZAKEN
ASSISENHOF
VAN WEST-VLAANDEREN
Z. E. H. DEVLIEGER
EERSTE PASTOOR VAN DE
NIEUWE PAROCHIE
ST JOZEF TE WERVIK
fiDet sneftken en juinen
STORT 38 FRANK
VERVOLG
Nog altijd voort kunnen wij in on
ze zondagmis denken aan de kracht
van het gebed, dat ons alle goed naar
lichaam zowel als naar ziel verkrijgt;
maar dan zullen wij er goed aan
doen, dezen keer zeer in 't bijzonder
te denken aan de vermaning waar
mede het epistel besluit; door d»
gratie Gods, zo zegt Sint Paulus, ben
ik wat ik ben; en zijn gratie wa»
niet onvruchtbaar in mij.» Door ons
gebed kunnen wij inderdaad alle ge
naden Gods verkrijgen, maar daar
mede is nog niet alles gezegd: wij
moeten met die genaden meewerken;
anders blijven ze onvruchtbaar in
ons. Dat is een zeer diepe gedachte:
God wil alle genaden geven, en Jezus
is er voor gestorven om ons alle ge
naden te verdienen, en Maria is aan
gesteld als een goede en milde mid
delares van alle genaden, en alls
Heiligen willen voor ons ten beste
spreken: maar dat alles is nutteloos
en zonder vrucht als wij 't niet wil
len gebruiken voor ons goedl Wij
zijn vrije mensen: groot voorrecht,
maar gevaarlijk voorrecht. Daarom
is die bevestiging van den groten
Apostel: «zijn gratie was niet on
vruchtbaar in mijeen verma
ning. Laten wij ze zo aanvaarden,
en er ons van doordringen. Het zal
ons een opwekking zijn om niet al
léén op God te vertrouwen, en dan
verder onze armen te kruisen; het
zal ons een aanmoediging zijn, om
den gulden raad te gedenken van St
Alfonsus, een van de wijze meesters
en leraars die God aan zijn Kerk
heeft gegeven: «vertrouw op God,
alsof gij uit uzelf niets zou kunnen,
maar tegelijk, handel alsof alles van
uzelf zou afhangen.Wij kunnen
niets zonder Gods genade, verkregen
door het gebed; maar de genade van
God doet niets in ons zonder onze
medewerking. De hemel is geen aal
moes die God zomaar geeft, gratis,
neen, daarvoor is de hemel te schoon
en te heerlijk! De hemel is een loon,
en dat is juist het verschil tussen
een aalmoes en een loon; een aal
moes, die geeft ge aan een bedelaar,
die er eigenlijk geen recht op heeft;
maar een loon geeft ge aan een werk-
man, niet uit liefdadigheid, maar uit
rechtvaardigheid. Als wij dan een»
in de eeuwige gelukzaligheid zullen
zijn, dan moeten wij kunnen her
halen wat Sint Paulus zegt: «het i«
door de gratie Gods dat ik geworden
ben wat ik ben, een heilige' voor alle
eeuwigheid, maar de gratie Gods is
in mij niét ijdel geweest», omdat,ik
met die gratie heb meegewerkt in
gestadige deugdzaamheid.
De nieuw geïnstalleerde Z. E. H. Deken op de tribune van waar hij de
stoet in ogenschouw nam. We bemerken van links naar rechts Heer de
Vos de Molderghem, voorzitter der Rechtbank en der Kerkfabriek; Zeer
Eerw. Heer De Strooper, deken te Tielt, getuige; de nieuwe Z. E. H. De
ken met herdersstaf; Z. E. H. Vicaris Quaeghebeur, installator en Z. E. H.
Pil, getuige, pastoor te Wevelgem.
3 0 toekomt. Od fiskaal gebied zullen
Op Zondag 21 Oogst a.s. heeft te
Pittem de plechtige aanstelling: plaats
van Z. E. H. Beel als Pastoor van
onze gemeente.
Z. E. H. Remi Beel werd geboren te
Meulebeke op 15 September 1896. In
1900 verhuisden zijn ouders naar
Pittem, waar E. H, Beel verbleet tot
1918. Daarna diende hij zijn studie»
te onderbreken om ten dienstevan
het Vaderland te staan in 1914-18.
Na de oorlog ging hij naar het Groot
Seminarie te Brugge en werd er de
klasgenoot van Z. E. H. Vanïien-
berghe, zijn voorganger als Pastoor
alhier. Aan de Hogeschool te Leuven
promoveerde hij, samen met onze
oud-pastoor, tot Dokter in de God
geleerdheid. Achtereenvolgens werd
E. H. Beel onderpastoor op St Mi-
chielsparochie te Roeselare om in
1941 Algemeen Bestuurder te worden
van O. L. Vrouw van Bijstand te
Kortrijk.
De bevolking van Pittem bereitjf
zich druk voor om van de inhuldi
gingsdag van Z. E. H. Beel, een echts
hoogdag voor de parochie te maken.
De schikkingen voor de feestelijk
heden zijn als volgt:
Te 15 u. wordt de nieuwe Herder
afgehaald aan de grens van de ge
meente op de wijk 't Hoge. Een .es-
cortie ruiters zal kern begeleiden tot
aan de tribune in de Statiestraat,
vanwaar de hoogwaardigheidsbekle
ders de stoet in ogenschouw zullen
nemen.
Te 15.15 u. zet de stoet aan met
volgende wegwijzer Statiestraat,
Koolskampstraat, Kauwstraat, Markt,
Doelstraat, Eegemstraat, Verbiest-
straat, Tieltstraat, Koolskampstraat,
Kauwstraat, Markt.
Daarna volgt in de kerk de plech
tige aanstelling door Z. E. H. Deken
De Strooper yan Tielt.
Te 18 u. geeft dé gekende Turnclub
t Rap en Knapuit Meulebeke op
de Markt een demonstratie.
Deze dag wordt besloten met een
schitterende verlichting van Markt
en Kerk en een vuurwerk.
Hij wil Gods avonturier blijven, kerk
bouwer, tuohtvoerder, prediker, leermees- 1
ter. Hij bereist de Maasvalleien, de Wa-
lenstreek, de Vlaamse en Hollandse
gebieden door, om overal door klooster-
en kerkenbouw de grondslagen van een
beschaving te leggen, die meer dan 1000
jaar ons volk gelukkig heeft gemaakt,
die thans geroemd wordt als de bescha- i
ving van het Westen.
Als een soort abt-visitator gaat hij
rond «al goed doende». Hij hervormt
Waulsort, Hastière St-Maximus te Trier,
Echternach, enz., enz. Zoveel goed doen.
het is gevaarlijk. Wie goed doet, heeft i
het ondervonden. Hoe zou het Poppo niet 1
ondervinden! Te Echternach ontsnapt hij
aan een vergiftiging. Hij verwijlt niet.
Hij legt de eerste steen van de dom te
Trier, sticht een nieuw klooster te Sta-
velot, hervormt emfhyp emfhyp emfhyp
St-Vaast terug, waar een nieuwe abt moet
verkozen worden. (Dat was een grote oor
zaak tot ruzie. Poppo kon het steeds fijn
beslechten!) Hij trekt daarna met de-
zelfde zending op naar Marchiennes...
Vooruit, een mensenleven is kort. Doch
daar sterft hij in Januari 1048.
Wie meer over deze grote figuur wil
weten (en wie zou dat niet!) leze het
fljngesohreven en boeiende werk van A.
Cassiman «Sint. Poppo», onlangs ver
schenen bij Lannoo, Tielt, een werkje dat
zeer leerrijk geïllustreerd werd.
En wie ontroerd wil worden, tot in
merg en been, door het leven van deze
man Poppo, Gods man, ook onze man,
ga naar Deinze.
Het Westland, dat door de Lele met
hei eeuwenoude Donse verbonden la,
brengt mede hulde. En zal tevens een der
ontroerendste en durvendate kunstpresta-
ttea van deze tijd bewonderen en beleven.
F R BOSCHVQQEL
Er zei me iemand laatst: Waar moet
het heen met al die spelen! H. Bloed
spel, Lam Gods-spel, St-Poppo-spel, Lau-
rentius-spel, Odrada-spelDaar zou mis-
sohien wel een en ander op te zeggen
vallen, doch moet het alleszins verheugen
dat de volksmassa, die tegenwoordig maar
gevoelig te bewegen is voor een Staimeke
Ookers en een Ingrid Bergmans, zich
plots gaat interesseren voor het koleurlge
van een vernieuwd mysteriespel. Het is of
wij plots de aloude zin voor het öbele
spel, voor het mysteriespel, dat van de
kerk naar buiten groeide, hebben terug
gevonden. Een zin die een luister was
van ons volk. Elkerlyc, Marieke van Nij
megen, Lanceloet... en zovele andere meer,
zijn daar treffende exemplaren van.
Onze moderne tijd heeft ook de zijne:
de leest is nieuw, de geest is oud. Naar
geest en leest zijn ze dus een roemrijk
deel van het levende Vlaanderen. Ze
boeien 't volk door licht en kleur, door
trompen en horen, ze charmeren, ze vlei
en oog en oor meer dan vroeger. Maar
ze leren ons wat oud en vroed, wat vroom
en goed is. Ze vertonen on3 de grote
exempelen van hen, die leefden door en
voor het volk. Wij allen, die met hand
en tand dit volk, ons volk, in deze zin
willen beleren, hebben de plicht de mas
sa er heen te leiden.
man om ons het Poppo-spel te schrijven.
De sukkel lag laatst weer te bed. Maar
dat bed kan hem niet lang kluisteren,
wees gerust. Hij is alweer bij zijn Poppo-
spel. Niemand minder dan onze grote
Arthur Meulemans heeft het muzikaal
gedeelte geleverd. Albert Saverljs lever
de het decor, en de grote acteur en to
neelmagister, Staf Bruggen, leidt het spel,
waarin zelfs de oude Vikingersnekken de
Leie komen opgevaren.
Het spel dat over Poppo van Deinze
spreekt.
En mijn rol ls het hier, de lezers een
woord meer te zeggen over deze figuur uit
het kersten verleden van land en volk.
bezorgd om zijn toekomst. Ze wil de ver
zekering van deze toekomst zien, eer ze
sterft. Zij maant hem aan spoedig naar
een goede vrouw uit te zien. De keus valt
op de edele en schone Aleidis. De verlo
ving wordt gevierd. Spoedig zal Poppo
trouwen. Maar nu komt er de voor
zienigheid tussen. Aleidis, dochter van
Vromboret van Sithiu, zal de bruid niet
worden van een zo koene bruidegom. Wat
gebeurt er? In een steekspel, waar heit
spelenderwijs om de hoge prijs Aleidis
gaat, slaat het zwaard van Poppo in
brand. Dit ls het teken des hemels. Hij
laat de ontgoochelde verloofde In de steek
en trekt op bedevaart naar Rome, naar
de Paus, die hem een verheven levens
zending voorhoudt.
Hij wordt monnik. En sitaat reeds vroeg
in de strijd voor het behoud van een edel
en onverdorven kloosterleven. Van Cluny
uit, het grote centrum der hervorming,
krijgt hij zijn geest en zijn bezieling.
Richard van Cluny wordt in 1004 Abt
van St-Vannes en drijft er vast en vier
kant de zo nodige hervorming door. Poppo
is zijn rechterhand. Riohard krijgt op
dracht van Graaf Boudewijn IV ook ds
abdij van St-Vaast te Atxecht te her
vormen. Daar wordt Poppo de cellarlua,
in onze tale de kellenaar of keldermees
terwe zouden nu zeggen econome! Een
mens die voor brood en bier, voor vlees
en via, voor al wat spija en drank is, zor
gen moet. HIJ doet het goed. En 1» geea
beetje gierig. Zelf» de melaatsen spijst
hij. Het boterde er echter niet te best
in St-Vaast. Geen orde, geen tucht, elk
zijn gedacht, 't Kan in een gezin slecht
gaan alzo, hoe zou het in een klooster.
De Graaf, die wist hoe broodnodig de
kloosters er zijn voor de opvoeding, de
welstand, de arbeid en de vooruitgang
van zijn volk, kwam er zich mee be
moeien. Poppo werd prior en herstelt de
tucht. Abt Richard, nu in St-Vannes,
roept Poppo naar Verdun terug. Deze
zoon van Deinze hadden ze letterlijk
overai nodig. Hij moet de abdij van Vas-
loges herbouwen. Daarna de St-Maurits-
abdij. En dat de ingeboren schoonheids
liefde en kunstzin van het huidige Deinze
hem toen reeds in het bloed steekt, be
wijst het feit dat Poppo deze streek met
de nieuwe abdij de sierlijke name van
Beaulieu schenkt (Schoonlandl) Poppo
slaagt waar hij komt. Zijn faam bereikt
het keizerlijke hof. Te Nijmegen en t»
Straatsburg komt de keizer hem zijn eer
bied getuigen.
Overai waar er ruzie en tweedracht ls,
moet Poppo op het toneel verschijnen en
vereffenen. Hij is de man van vrede en
eendracht (Deinze blljve deze schone
eendracht, die ook thans bij dit spel zijn
verworvenheid is, altijd bewaren!) Sta-
velot en Malmedy, twee oude roemrijk#
abdijen, zijn kat en hond. Poppo brengt
hen tot verzoening.
Keizer Koenraad 33 wil Poppo tot Bis
schop van Straat&urg uitroepen. Des»
bedankt voor da eet.
Z. E. H. DEVLIEGER
Op Zondag 28 Oogst heeft te Wer-
vtk de plechtige Installatie plaats van
Z. E. H. Devlieger tot Pastoor van
de nieuwe St-Jozefsparochie.
Z. E. H. Devlieger werd geboren
te Roeselare op 25 April 1900 en wa»
sedert Juni 1945 Onderpastoor op d»
St-Hilariusparoohle te Wevelgem.
Wervlk bereidt zich druk voor om
deze inhuldiging de nodige luister bil
te zetten en wenst van nu reeds d»
nieuwe Herder van harte welkom.
Poppo! Hij was het adellijk kind van
vader Titzekin en moeder Adelwive. Toen
hij in 978 te Deinze geboren werd, was
zijn vader reeds gesneuveld. Zijn moeder
Adelwive aanziet het als een heerlijke
plicht haar zoon als edele ridder op te
voeden. In zijn Jeugd reeds trekt hij op
bedevaart naar Jerusalem. Bij zijn te
rugkeer treedt hij in dienst van Graaf
Boudewijn IV, die niet langer het lang
zame indringen en bestendig bedreigen
van de Duitse keteer kan verdragen. Bou
dewijn bestormt Gent, waar de keizerlij
ken zich verschanst hadden. Poppo was
er bij. De onzen behaalden de overwin
ning en Graai Boudewijn kon Keizeriyk
Vlaanderen bemachtigen. Poppo komt
met roem beladen thuis. ZUn moeder ls
Het zal geen moeite kosten om het
volk er samen te brengen. Een spel met
1500 uitvoerders, met 500 zangers! Een
hele stad werd gemobiliseerd, geschreven
door de goede vriend Arthur Verstraete.
een Scheutist, die om gezondheidsredenen
alhier nog wat toeft, als leraar in 't Col
lege te Deinze, een mens met het hart
van Rodenbach, en de ziel van een Pe
trus De Smet! HIJ was de aangewezen
op postcheckrekenlng Nr 4763.84
der Gebroeders Sansen, Poperinrt
en ons blad sal U wekelijks tol
einde 1 Jaar ym post tetaii» W
steid worden.