Duizenden gaan naap Deinze De Nieuwe Regering voor Kamer en Senaat Kamer verleent vertrouwen met 125 stemmen tegen 64 De Renerinnsverklarins Geest van Onpartijdigheid en Onderwijsgeest c HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 20 Aug. 1949. Blz. 2. SOCIALE KRONIEK De Politieke Toestand PLECHTIGE AANSTELLING VAN Z. E. H. REMI BEEL ALS PASTOOR TE PITTEM GERECHTSZAKEN ASSISENHOF VAN WEST-VLAANDEREN Z. E. H. DEVLIEGER EERSTE PASTOOR VAN DE NIEUWE PAROCHIE ST JOZEF TE WERVIK fiDet sneftken en juinen STORT 38 FRANK VERVOLG Nog altijd voort kunnen wij in on ze zondagmis denken aan de kracht van het gebed, dat ons alle goed naar lichaam zowel als naar ziel verkrijgt; maar dan zullen wij er goed aan doen, dezen keer zeer in 't bijzonder te denken aan de vermaning waar mede het epistel besluit; door d» gratie Gods, zo zegt Sint Paulus, ben ik wat ik ben; en zijn gratie wa» niet onvruchtbaar in mij.» Door ons gebed kunnen wij inderdaad alle ge naden Gods verkrijgen, maar daar mede is nog niet alles gezegd: wij moeten met die genaden meewerken; anders blijven ze onvruchtbaar in ons. Dat is een zeer diepe gedachte: God wil alle genaden geven, en Jezus is er voor gestorven om ons alle ge naden te verdienen, en Maria is aan gesteld als een goede en milde mid delares van alle genaden, en alls Heiligen willen voor ons ten beste spreken: maar dat alles is nutteloos en zonder vrucht als wij 't niet wil len gebruiken voor ons goedl Wij zijn vrije mensen: groot voorrecht, maar gevaarlijk voorrecht. Daarom is die bevestiging van den groten Apostel: «zijn gratie was niet on vruchtbaar in mijeen verma ning. Laten wij ze zo aanvaarden, en er ons van doordringen. Het zal ons een opwekking zijn om niet al léén op God te vertrouwen, en dan verder onze armen te kruisen; het zal ons een aanmoediging zijn, om den gulden raad te gedenken van St Alfonsus, een van de wijze meesters en leraars die God aan zijn Kerk heeft gegeven: «vertrouw op God, alsof gij uit uzelf niets zou kunnen, maar tegelijk, handel alsof alles van uzelf zou afhangen.Wij kunnen niets zonder Gods genade, verkregen door het gebed; maar de genade van God doet niets in ons zonder onze medewerking. De hemel is geen aal moes die God zomaar geeft, gratis, neen, daarvoor is de hemel te schoon en te heerlijk! De hemel is een loon, en dat is juist het verschil tussen een aalmoes en een loon; een aal moes, die geeft ge aan een bedelaar, die er eigenlijk geen recht op heeft; maar een loon geeft ge aan een werk- man, niet uit liefdadigheid, maar uit rechtvaardigheid. Als wij dan een» in de eeuwige gelukzaligheid zullen zijn, dan moeten wij kunnen her halen wat Sint Paulus zegt: «het i« door de gratie Gods dat ik geworden ben wat ik ben, een heilige' voor alle eeuwigheid, maar de gratie Gods is in mij niét ijdel geweest», omdat,ik met die gratie heb meegewerkt in gestadige deugdzaamheid. De nieuw geïnstalleerde Z. E. H. Deken op de tribune van waar hij de stoet in ogenschouw nam. We bemerken van links naar rechts Heer de Vos de Molderghem, voorzitter der Rechtbank en der Kerkfabriek; Zeer Eerw. Heer De Strooper, deken te Tielt, getuige; de nieuwe Z. E. H. De ken met herdersstaf; Z. E. H. Vicaris Quaeghebeur, installator en Z. E. H. Pil, getuige, pastoor te Wevelgem. 3 0 toekomt. Od fiskaal gebied zullen Op Zondag 21 Oogst a.s. heeft te Pittem de plechtige aanstelling: plaats van Z. E. H. Beel als Pastoor van onze gemeente. Z. E. H. Remi Beel werd geboren te Meulebeke op 15 September 1896. In 1900 verhuisden zijn ouders naar Pittem, waar E. H, Beel verbleet tot 1918. Daarna diende hij zijn studie» te onderbreken om ten dienstevan het Vaderland te staan in 1914-18. Na de oorlog ging hij naar het Groot Seminarie te Brugge en werd er de klasgenoot van Z. E. H. Vanïien- berghe, zijn voorganger als Pastoor alhier. Aan de Hogeschool te Leuven promoveerde hij, samen met onze oud-pastoor, tot Dokter in de God geleerdheid. Achtereenvolgens werd E. H. Beel onderpastoor op St Mi- chielsparochie te Roeselare om in 1941 Algemeen Bestuurder te worden van O. L. Vrouw van Bijstand te Kortrijk. De bevolking van Pittem bereitjf zich druk voor om van de inhuldi gingsdag van Z. E. H. Beel, een echts hoogdag voor de parochie te maken. De schikkingen voor de feestelijk heden zijn als volgt: Te 15 u. wordt de nieuwe Herder afgehaald aan de grens van de ge meente op de wijk 't Hoge. Een .es- cortie ruiters zal kern begeleiden tot aan de tribune in de Statiestraat, vanwaar de hoogwaardigheidsbekle ders de stoet in ogenschouw zullen nemen. Te 15.15 u. zet de stoet aan met volgende wegwijzer Statiestraat, Koolskampstraat, Kauwstraat, Markt, Doelstraat, Eegemstraat, Verbiest- straat, Tieltstraat, Koolskampstraat, Kauwstraat, Markt. Daarna volgt in de kerk de plech tige aanstelling door Z. E. H. Deken De Strooper yan Tielt. Te 18 u. geeft dé gekende Turnclub t Rap en Knapuit Meulebeke op de Markt een demonstratie. Deze dag wordt besloten met een schitterende verlichting van Markt en Kerk en een vuurwerk. Hij wil Gods avonturier blijven, kerk bouwer, tuohtvoerder, prediker, leermees- 1 ter. Hij bereist de Maasvalleien, de Wa- lenstreek, de Vlaamse en Hollandse gebieden door, om overal door klooster- en kerkenbouw de grondslagen van een beschaving te leggen, die meer dan 1000 jaar ons volk gelukkig heeft gemaakt, die thans geroemd wordt als de bescha- i ving van het Westen. Als een soort abt-visitator gaat hij rond «al goed doende». Hij hervormt Waulsort, Hastière St-Maximus te Trier, Echternach, enz., enz. Zoveel goed doen. het is gevaarlijk. Wie goed doet, heeft i het ondervonden. Hoe zou het Poppo niet 1 ondervinden! Te Echternach ontsnapt hij aan een vergiftiging. Hij verwijlt niet. Hij legt de eerste steen van de dom te Trier, sticht een nieuw klooster te Sta- velot, hervormt emfhyp emfhyp emfhyp St-Vaast terug, waar een nieuwe abt moet verkozen worden. (Dat was een grote oor zaak tot ruzie. Poppo kon het steeds fijn beslechten!) Hij trekt daarna met de- zelfde zending op naar Marchiennes... Vooruit, een mensenleven is kort. Doch daar sterft hij in Januari 1048. Wie meer over deze grote figuur wil weten (en wie zou dat niet!) leze het fljngesohreven en boeiende werk van A. Cassiman «Sint. Poppo», onlangs ver schenen bij Lannoo, Tielt, een werkje dat zeer leerrijk geïllustreerd werd. En wie ontroerd wil worden, tot in merg en been, door het leven van deze man Poppo, Gods man, ook onze man, ga naar Deinze. Het Westland, dat door de Lele met hei eeuwenoude Donse verbonden la, brengt mede hulde. En zal tevens een der ontroerendste en durvendate kunstpresta- ttea van deze tijd bewonderen en beleven. F R BOSCHVQQEL Er zei me iemand laatst: Waar moet het heen met al die spelen! H. Bloed spel, Lam Gods-spel, St-Poppo-spel, Lau- rentius-spel, Odrada-spelDaar zou mis- sohien wel een en ander op te zeggen vallen, doch moet het alleszins verheugen dat de volksmassa, die tegenwoordig maar gevoelig te bewegen is voor een Staimeke Ookers en een Ingrid Bergmans, zich plots gaat interesseren voor het koleurlge van een vernieuwd mysteriespel. Het is of wij plots de aloude zin voor het öbele spel, voor het mysteriespel, dat van de kerk naar buiten groeide, hebben terug gevonden. Een zin die een luister was van ons volk. Elkerlyc, Marieke van Nij megen, Lanceloet... en zovele andere meer, zijn daar treffende exemplaren van. Onze moderne tijd heeft ook de zijne: de leest is nieuw, de geest is oud. Naar geest en leest zijn ze dus een roemrijk deel van het levende Vlaanderen. Ze boeien 't volk door licht en kleur, door trompen en horen, ze charmeren, ze vlei en oog en oor meer dan vroeger. Maar ze leren ons wat oud en vroed, wat vroom en goed is. Ze vertonen on3 de grote exempelen van hen, die leefden door en voor het volk. Wij allen, die met hand en tand dit volk, ons volk, in deze zin willen beleren, hebben de plicht de mas sa er heen te leiden. man om ons het Poppo-spel te schrijven. De sukkel lag laatst weer te bed. Maar dat bed kan hem niet lang kluisteren, wees gerust. Hij is alweer bij zijn Poppo- spel. Niemand minder dan onze grote Arthur Meulemans heeft het muzikaal gedeelte geleverd. Albert Saverljs lever de het decor, en de grote acteur en to neelmagister, Staf Bruggen, leidt het spel, waarin zelfs de oude Vikingersnekken de Leie komen opgevaren. Het spel dat over Poppo van Deinze spreekt. En mijn rol ls het hier, de lezers een woord meer te zeggen over deze figuur uit het kersten verleden van land en volk. bezorgd om zijn toekomst. Ze wil de ver zekering van deze toekomst zien, eer ze sterft. Zij maant hem aan spoedig naar een goede vrouw uit te zien. De keus valt op de edele en schone Aleidis. De verlo ving wordt gevierd. Spoedig zal Poppo trouwen. Maar nu komt er de voor zienigheid tussen. Aleidis, dochter van Vromboret van Sithiu, zal de bruid niet worden van een zo koene bruidegom. Wat gebeurt er? In een steekspel, waar heit spelenderwijs om de hoge prijs Aleidis gaat, slaat het zwaard van Poppo in brand. Dit ls het teken des hemels. Hij laat de ontgoochelde verloofde In de steek en trekt op bedevaart naar Rome, naar de Paus, die hem een verheven levens zending voorhoudt. Hij wordt monnik. En sitaat reeds vroeg in de strijd voor het behoud van een edel en onverdorven kloosterleven. Van Cluny uit, het grote centrum der hervorming, krijgt hij zijn geest en zijn bezieling. Richard van Cluny wordt in 1004 Abt van St-Vannes en drijft er vast en vier kant de zo nodige hervorming door. Poppo is zijn rechterhand. Riohard krijgt op dracht van Graaf Boudewijn IV ook ds abdij van St-Vaast te Atxecht te her vormen. Daar wordt Poppo de cellarlua, in onze tale de kellenaar of keldermees terwe zouden nu zeggen econome! Een mens die voor brood en bier, voor vlees en via, voor al wat spija en drank is, zor gen moet. HIJ doet het goed. En 1» geea beetje gierig. Zelf» de melaatsen spijst hij. Het boterde er echter niet te best in St-Vaast. Geen orde, geen tucht, elk zijn gedacht, 't Kan in een gezin slecht gaan alzo, hoe zou het in een klooster. De Graaf, die wist hoe broodnodig de kloosters er zijn voor de opvoeding, de welstand, de arbeid en de vooruitgang van zijn volk, kwam er zich mee be moeien. Poppo werd prior en herstelt de tucht. Abt Richard, nu in St-Vannes, roept Poppo naar Verdun terug. Deze zoon van Deinze hadden ze letterlijk overai nodig. Hij moet de abdij van Vas- loges herbouwen. Daarna de St-Maurits- abdij. En dat de ingeboren schoonheids liefde en kunstzin van het huidige Deinze hem toen reeds in het bloed steekt, be wijst het feit dat Poppo deze streek met de nieuwe abdij de sierlijke name van Beaulieu schenkt (Schoonlandl) Poppo slaagt waar hij komt. Zijn faam bereikt het keizerlijke hof. Te Nijmegen en t» Straatsburg komt de keizer hem zijn eer bied getuigen. Overai waar er ruzie en tweedracht ls, moet Poppo op het toneel verschijnen en vereffenen. Hij is de man van vrede en eendracht (Deinze blljve deze schone eendracht, die ook thans bij dit spel zijn verworvenheid is, altijd bewaren!) Sta- velot en Malmedy, twee oude roemrijk# abdijen, zijn kat en hond. Poppo brengt hen tot verzoening. Keizer Koenraad 33 wil Poppo tot Bis schop van Straat&urg uitroepen. Des» bedankt voor da eet. Z. E. H. DEVLIEGER Op Zondag 28 Oogst heeft te Wer- vtk de plechtige Installatie plaats van Z. E. H. Devlieger tot Pastoor van de nieuwe St-Jozefsparochie. Z. E. H. Devlieger werd geboren te Roeselare op 25 April 1900 en wa» sedert Juni 1945 Onderpastoor op d» St-Hilariusparoohle te Wevelgem. Wervlk bereidt zich druk voor om deze inhuldiging de nodige luister bil te zetten en wenst van nu reeds d» nieuwe Herder van harte welkom. Poppo! Hij was het adellijk kind van vader Titzekin en moeder Adelwive. Toen hij in 978 te Deinze geboren werd, was zijn vader reeds gesneuveld. Zijn moeder Adelwive aanziet het als een heerlijke plicht haar zoon als edele ridder op te voeden. In zijn Jeugd reeds trekt hij op bedevaart naar Jerusalem. Bij zijn te rugkeer treedt hij in dienst van Graaf Boudewijn IV, die niet langer het lang zame indringen en bestendig bedreigen van de Duitse keteer kan verdragen. Bou dewijn bestormt Gent, waar de keizerlij ken zich verschanst hadden. Poppo was er bij. De onzen behaalden de overwin ning en Graai Boudewijn kon Keizeriyk Vlaanderen bemachtigen. Poppo komt met roem beladen thuis. ZUn moeder ls Het zal geen moeite kosten om het volk er samen te brengen. Een spel met 1500 uitvoerders, met 500 zangers! Een hele stad werd gemobiliseerd, geschreven door de goede vriend Arthur Verstraete. een Scheutist, die om gezondheidsredenen alhier nog wat toeft, als leraar in 't Col lege te Deinze, een mens met het hart van Rodenbach, en de ziel van een Pe trus De Smet! HIJ was de aangewezen op postcheckrekenlng Nr 4763.84 der Gebroeders Sansen, Poperinrt en ons blad sal U wekelijks tol einde 1 Jaar ym post tetaii» W steid worden.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 2