HERFST Zwaar verkeersongeval te Zuidschote 1200 Bedevaarders van het A. C. W. bij Z. H. de Paus 72-Jarige ouderling uit Laken te voet naar Lourdes om er de genez'ng van zijn dochter af te smeken Franse vierling een jaar oud Vlaskamïon en IJzervrachtwagen botsen op de baan Ieper-Diksmuide mekaar aan te Lizern Inwoner nit ftokegesn uit zijn wagen geslingerd en gedood. BESTUUR en REDACTIE: Gasthuisstraat 19, Poperin^e Telefoon Nr 9. Postcheck 47.63.60. KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE EN OMSTREKEN ONZE 4 UITGAVEN: 45* JAAR. Nr 38. ZATERDAG SEPTEMBER 1949 Prijs per Nummer: 2 Fr. EEN MOEILIJK BEGIN ZIJN ALLE BELGEN MUNTVERZAMELAARS GEWORDEN? BUITENLANDS OVERZICHT BILJETTEN VAN 5, 10 EN SOMMIGE VAN 50 FR. WORDEN BUITEN OMLOOP GESTELD Niet meer gangbaar van 1 Oktober af iraBE' In 3 maanden tijd legde hij de 3.000 kim. af. De H. Vader spreekt hen toe. LUCHTRAMP IN CANADA 23 Doden. 40.000 VERKEERS ONGEVALLEN IN 1948 4 DODEN PER DAG ABONNEMENTSPRIJS 1949 België tot Nieuwjaar 30 fr. Belgisch Congo 3.— fr. p week Frankrijk Holland 3.fr. p. week Andere landen 3.50 fr. p week Aangesloten bij het Verbond der Belgische Periodieke Pers. HET WEKELIJKS POPERINGE (met randgemeenten). IEPER (met Wervik en randgemeenten). ROESELARE (met Izegem-Meenen en randgemeenten). KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten). mmsmsm 17 Verantwoordelijke Uitgever: J Sansen. Casthuissfaat 19, Poperlnge. PÉ VLAMYNCK. We gaan stilaan naar de ges, pensionaten, vakscholen. De Herfst. «geest» krijgt weer zijn recht. 't Gaat met 't jaar als met de Nu kunnen we weer rustig mens. Na 't jong geweld van de t'huis, in een hoekje met een Lente, de uitbundigheid van de boekjeons vermeien. Zomer, komt de rijpheid van de Nu kunnen we lezen om te... Herfst, alzo een soort van ver- leren! Want, is bij velen het standig ernstig seizoen; dat stil- drinkgeld op, de portemonnee te en rust meebrengt. leeg, de kop is het niet min- Of er uitbundigheid was! der. We sloegen op de vlucht voor Zie rondom U wat de Zomer alles wat serieus en lastig was; meebracht. we moeten ons tekort weer aan- Weken naeen hoorde ik nage- vuUen- noeg iedere avond muziek, mu- Ik zat er op te piekeren: Hoeve- ziek om uw oren te scheuren, len zouden wel van hun betaald- Pick-ups die U die draken doen verlof-geld iets hebben afgehou- horen, altijd maar door die zelf- den om voor de herfst- en winter de «schlagers», altijd maar door avonden iets te kopen, een fooi, even schril, even barbaars o$ ne- een weinig lees-geld in plaats van gerachtig! Weken op weken want drinkgeld? Deden we 't niet, la- ieder kwartier, iedere hoèk, ieder ten we althans het vast voorne gehucht had een eigen kermis en men maken toekomend jaar daar- altijd werden dezelfde platen af- aan te denken en dat vast voor- gedraaid en over luidsprekers... nemen niet te laten verwateren, gemassakreerd. Om razend te Zoveel werd gelezen in de zwar- worden! te jaren! Waarom nu niet meer De kermissen zijn aan 't uitster- in de lange avonden? ven. Nog een paar Zondagen en Onze toneelmaatschappijen zul- al de tenten en kramen gaan len weer werk hebben op de... voor maanden uitrusten. plank. Te beter! Die bezorgen Feesten zijn er geweest! Een geen uitstap per bus of car, maar overdaad! Zomerkarnavals, han- een uitstap voor de hele gemeen- delsforen, stoeten; we leven nog te. al is Breughel zelf sedert eeuwen Onze «Davidsfonds»-afdelingen dood. zetten hun jaar in... het Gezel- Velokoersen, motocrossen, peer- le-jaar»! Zondag 11 September üekoersen... ge kunt het niet bij- hield het Davidsfonds «zijn» houden. Ronden van Vlaanderen, Congres te Leuven. Daar werd het van België, van Frankrijk waar Gezellejaar ingeluid. Benevens de een maand lang de mensen om Davidsfonds-boekende Da- bekommerd waren, de jongeren vidsfonds-voordrachten Onze «vol» van waren, twistten en plaatselijke afdelingen moeten er zaagden, pronostikeerden en de voor zorgen op al onze gemeen- glorie naar vreemdelingen zagen ten, na de ontspanning van de gaan. Duivenmelkers en schutters Zomer, de rijpe vruchten uit te hadden een kostelijke Zomer, delen voor de geest... de mens Slag op slag goe weer! leeft niet alleen van brood! Ieder Toerisme? vergadering worde een familie- feest! een feest van geest en ge- Zijn onze banen niet stukgere- moed_ Zo wijd als de Ard€nneili zo schoon als Zwitserland ligt voor Slierten autocars, processies ons dag open veld van de volks van auto s naar de zee, naar... ontwikkeling overal. Ik hoorde zeggen dat ge in Wacht nietofc t en Frankrijk, m Zwitserland, m de de mensen bij en op de kachel Ardennen, overal op e gen vo k plak^ Verzadigd zijn ze van de ep' zomer-uitbundigheid. Nu moeten 't Is een echte overdaad ge- we hun de ernstige, stille vreug- weest. de geven van de Herfst. We hadden het Lam Godsspel ...Pakt vast! ce Gent. Het St Poppo-spel te Deinze. 'k Weet niet of 't Sint Lauren- tius-spel te Lokeren doorging. Ook die spelen hadden gewel dig succes! Die gaven toch iets voor de geest; en we zijn er waarachtig olij om; want veelal was de geest helemaal met verlof. Toeristen kwamen naar ons land, niet zoveel als vroeger... We hebben geen bergen, geen pakken de landschappen, al hebben we niets dan monumenten en om die te zien en er van te genieten hebt ge meer nodig dan een paar ogen en een... auto! 't Geraakt voorbij... Er werd gefeest, er werd g. reisd. Men leefde een tijd lang i een andere atmosfeer, die van ei uitbundigheid. 't Was reizen om te... ruste reizen om te leren, reizen om zie te ontspannen, om te genieter om te doen lijk al de anderen! Met de Herfst komt de tijd van... stil genot; de tijd van de rijpheid. De geest, 't verstand komt weer tot zijn recht. 't Ging nog, tot in de laatste dagen in 't schemeren, of bij 't vallen van den avond om buiten te zitten. Maar wind en regen zul len ons naar binnen drijven en ons binnen houden, 't Weerbericht moet ons dat niet leren, we ken nen die historie, we naderen stil aan Bamisse! Kijken we met heimwee naar de dagen van overdadige zon, overdadig zweet en overdadige uitbundigheid. Pak de blijheid vast van de rijpheid en de stilte van de ko mende Herfst. Ge hadt ternauwernood nog de tijd om vluchtig uw bladte bezien. De uitslagen van de ker- miskoersen, een paar sportberich ten en 't blad was... t'enden ge lezen. Al het overige leek ballast. Vroeger sprak men van kom kommertijd't Is nog niet zo danig veranderd; want ook de mannen, die de geschiedenis ma ken, zijn met verlof! Kijk maar bij ons. De nieuwe regering is op reis en de nieuwe verkozen dé- puté's zijn op reis of... rusten. De kleinen gaven ons, grote ren, het voorbeeld. De heel kleine ren trokken naar school 1 Sep tember; en sinds geraakten de an dere schoolbanken bezet. Colle- Duitsland en plaatsen als titel: EEN PRESIDENT NOG GEEN REGERING. WAT MARIALE GODSVRUCHT EN TAAIE WILSKRACHT VERMOGEN Het blijft een raadsel wat er geworden is van de glimmende 5 - 20 - 50 - frankstukken die, mogen we de officiële mededelin gen geloven, aldoor met karre- vrachten in omloop worden ge bracht. Weliswaar kan men tus sen de pasmunt af en toe een knalnieuw vijffrankstuk ontdek ken maar men zal vergeefs ar gusogen naar muntstukken van 50 frank zoeken. En toch blijft de munt op volle toeren stukken slaan. Zijn alle Belgen dan plotseling hartstochtelijke muntverzame- laars geworden? de 72-jarige bedevaarder jean van den branden Woensdag 7 September Jl., rond 3 u. in de namiddag, meldde zich Jean Van den Branden aan in het Gemeen tehuis te Vlamertinge, teneinde een stempel op zijn reis-notaboekje te be komen om aldus zijn doortocht in on ze gemeente te verrechtvaardigen. Deze 72-jarige bedevaarder, oud- strijder 1914-1918, woonachtig te La ken (Brussel) was op zijn terugmars van het verre Lourdes. Hoe ongeloof lijk dat het ook klinkt, zijn notaboek je met dagtekeningen en stempels be- I wijzen het des te meer. Zo kunnen i wij uitmaken dat hij vertrokken is den 21 Juni uit Brussel over Duin- kerke, Calais. Boulogne, Arras, Parijs, Orleans, Limoges, Angoulême, Agen, Tarbes en aankwam te Lourdes op 28 Juli, te 10.30 uur in de voormiddag. Daar verbleef hij een paar dagen en vertrok voor de terugweg den 30 Juli, waar hij ongeveer dezelfde baan volg de tot Arras en van daar naar Rijsel trok, om op 7 September de West- Vlaamse grenzen te bereiken. Wij luisteren met aandacht naai de taal van deze moedige bedevaar der: Van BONN naar... WASHINGTON Twee diverse punten hebben de- De Beierse Democraten echter en ook daarna hebben alle poli- ze week onze aandacht speciaal hechten niet al te veel geloof meer tieke partijen dit probleem aan gaande gehouden, doch gezien ze aan deze belofte en dreigen op- geraakt, alle in dezelfde zin. Men beide totaal los van elkaar liggen nieuw met hun afscheuring van mag er zich dan ook aan verwach- en samen niet in vereenbaarheid de Christen Democratische groep, ten dat het nieuwe West-Duitse te brengen zijn, zo zien we ons Moesten ze die bedreiging ten uit- Parlement binnen zeer korte tijd deze week verplicht ons Buiten- voer brengen dan zouden de Chris- eenparig een motie zal goedkeu- lands Overzicht in tweeën te ten Democraten met de slag niet ren waarbij geprotesteerd wordt splitsen en elk punt afzonderlijk meer de grootste partij zijn en tegen elke verdere ontmanteling onder de lens te nemen. zou de gehele combinatie voor de van Duitse industrieën. Eerst behandelen we de zaak toekomstige regering moeten her- De Britse Generaal Robertson zien, en het werk herbegonnen: hééft verleden week op het con- worden. gres der Duitse syndicaten wel ge- Een ander gevolg zou eveneens poogd de gemoederen te bedaren zijn dat de zetel van de Regering door er op te wijzen dat het opnieuw van Bonn naar Frank- huidig ontmantelingsprogramma furt zou kunnen overgebracht geen ernstige terugslagen zal heb- worden, ben op de Duitse economie, maar Maandag jl. kiuam het West- Men ziet dus dat de Heer Ade- het probleem heeft een zodanig Duitse Parlement te Bonn bijeen nauer het niet onder de markt sentimenteel aspect gekregen dat voor de verkiezing van de eerste heeft om deze eerste democrati- het nog moeilijk zal kunnen ont- president van deze jongste der sche regering van West-Duits- weken worden, noch door de wes- Europese Staten. Er waren drie land in mekaar te timmeren. telijke regeringen noch door de candidaten: de voorzitters van de Deze langdurige moeilijkheden regering van de Heer Adenauer, liberale partij, van de socialisti- zijn dan ook niet van aard om de tn een interview dat hij aan de sche partij en een lid van het massa der Duitsers die sedert 15 Manchester Guardian» toestond Centrum. De grootste partij, nl. jaar niets dan kwaad over het de- zegde de Heer Adenauer inder- de Christen Democraten, hadden mocratisch regime hebben ge-daad dat zijn regering er zich zou geen candidatuur gesteld omdat hoord, opnieuw in deze regerings- voor inspannen een herziening te zij het met de Liberalen op een vorm te doen geloven. bekomen van het geallieerd ont- accoord gegooid hadden. mantelingsprogramma omdat de- De C.D.XJ. (Christen Democra- de ontmantelingspoi.itiek. ze herziening een levensbelang ten) willen inderdaad een rege- rijke kwestie geworden was, zowel ring vormen die zou gebaseerd De nieuwe regering, eens sa- om psychologische als om econo- zijn op een politiek accoord tus- mengestel'd, zal trouwens onmid- mische redenen, sen hun partij en de Liberalen. dellijk met zware problemen af Het is evident dat elk verdwij- Het eerste resultaat van dit ac- te rekenen hebben. nen van een industrie aan Duits- coord is dat de Liberalen hun can- Een van de meest delicate zal land een economisch nadeel be- didaat tot President van de West- ongetwijfeld zijn, de kwestie van rokkent maar, zoals de Heer HojJ- Duitse Republiek verkozen zagen, de ontmantelingspolitiek der man onlangs verklaarde, zal de terwijl het met de vorming van Westelijke Geallieerden. productiecapaciteit van Duitsland de regering nog steeds niet op- De kranten brengen ons inder- nog ruim groot genoeg blijven om schiet. daad tijdens de laatste weken bij- in zijn levensbehoeften te voor- Waar men in den beginne ge- na elke dag berichten over sta- zien. meend had dat alles van een leien kingen en opstootjes die zich voor- We menen dan ook dat het pro- dakje zou lopen, daar werden de doen naar aanleiding van de de- bleem eerder van psychologische moeilijkheden gaandeweg groter, montage van een of ander fabriek aard is en dat er op dat domein In de C.D.U. zelfs is er een groep in West-Duitsland. De zwarte vlag e?n oplossing zal moeten gevon- die liefst met de S.P.D. (Sodalis- wappert op alle veroordeelde fa- hen worden, ten) zou regeren, terwijl de C.S.U. brieken, en het is geen uitzonde- ivïtttcit amiv rmnpi (Christen Democraten uit Beie- ring meer dat Britse soldaten de ren) eerder een ultra conserva- arbeiders die de demontage uit- n,> innfefp rwrinrhtp hpnïnt tieve regering wilden zien tot voeren tegen de bevolking moeten thans meer en meer door te drin- stand komen. beschermen. np"1: ypli*: 777 AYtiPTÏlfflriYi'zp lfvinrip:i Cm de Beierse vleugel der Chris- Vooraanstaande politici gieten waar men gaat denken dat dè ten Democraten braaf te houden trouivens olie op het vuur. Zo ver- Neer Neumann voorzitter van de had men hen beloofd de voorzit- klaarde Schumacher onlangs nog socialistische partij te Berlijn pe ter van het Bundesparlement uit dat de arbeiders die zich tot dit /leeW wanneer hij verklaart hun groep te kiezen. Die belofte werk leenden schurken waren die, da£ de ontmanteling onverenig- werd echter niet ingelost maar onder de bescherming van vreem- baar is mei de gedachte aan een werd vervangen door een andere, de bajonnetten, voordeel halen nieuw Europa nl. dat zij in de nieuwe regering uit de vernietiging van het na- En inderdaad hoezeer Duitsland de portefeuille van financiën zou- tionaal patrimonium. 00^ verdiend heeft tot zekere her- den krijgen. Reeds tijdens de kiescampagne stelbetalingen in natura gedwon gen te worden, toch wordt het, in het huidig politiek klimaat, van langs om moeilijker die her stelbetaling spolitiek voort te zet ten. Reeds een eerste maal hebben de Westerse Verbondenen er zich toe laten overhalen het ontman telingsprogramma ten zeerste te verminderen, en het heeft er alle schijn van dat we thans naar een nieuwe herziening zullen gaan. De Britse liberale krant News Chro nicle suggereert inderdaad reeds dat de Heer Bevin, tijdens zijn verblijf te Washington, ruim de gelegenheid zal hebben deze aan gelegenheid met de Heren Ache- son en Schuman te bespreken. Men kan dit betreuren en, ver wijzend naar hetgeen gebeurd is na de oorlog 14-'18beweren dat het opnieuw de internationale ka nonnen-fabrikanten zijn die. uit eigen belang, opnieuw zo spoedig mogelijk een welvarend Duits land willen zien. We geloven integendeel dat de Westelijke Geallieerden een zwa re fout hebben begaan met hun ontmanteling spolitiek niet veel vlugger door te zetten. In het po litiek klimaat van de eerste twee jaar na de kapitulatie van de Nazi's had dit programma zonder slag of stoot kunnen verwezenlijkt worden. Maar op het ogenblik dat de gedachte aan een Europees Verbond met inbegrip van Duits land dag aan dag vorderingen maakt, zo om economische als om militaire redenen, is het nog moeilijk aanvaardbare motieven naar voor te brengen om de ont manteling te verrechtvaardigen. Inderdaad, indien men niet langer gaat denken aan een Franse, een Britse, een Belgische of een Duitsche industrie, maar aan een Europees Economisch Po tentieel, dan heeft het geen zin meer een bestaande industrie in het ene land te demonteren om ze in een ander land opnieuw aan gang te zetten. Hoe dikwijls ge beurt het trouwens niet dat de machines die gedemonteerd wer den alleen nog als schroot kon den worden gebruikt. Van dit standpunt uit gezien is elke de montage dan ook een verlies van tijd en geld voor het Europees geheel. Nu is het ongetwijfeld zo dat de Westerse Geallieerden er prijs op stellen dat de West-Duitse Re publiek, op korte of langere ter mijn, in het West-Európese ge menebest zou worden opgenomen. Daartoe is echter nodig dat de Duitsers tegenover dit Europees blok met een constructieve geest bezield zijn. Zodanig dat de vraag die thans door de Westelijke De mocraten moet worden opge lost de volgende is: zal het voort zetten van de demontage onze in ternationale vlannen niet in die mate bemoeilijken dat het finan cieel voordeel dat we er onmid dellijk mogen van verwachten op de lange d.unr het algemeen Euro pees herstel zou benadelen? A Een tweede factor die onze aan dacht bijzonder gaande houdt, is wel de Conferentie te Washing ton. ,Zie vervolg 2* blad). In het Staatsblad verschijnt het volgende besluit: De biljetten van 5 en van 10 frank, typen 1909, 1927 en 1928, houden op wettelijk gangbaar te zijn van 1 Oktober af. Tot 31 December 1949 mogen bedoelde biljetten tegen andere biljetten of tegen muntstukken worden uitgewisseld aan de lo ketten van de Nationale Bank van België te Brussel en buiten de hoofdstad. In de steden en gemeenten waar geen agent schap van de Nationale Bank bestaat, zullen zij tot op dezelf de datum worden aangenomen door de postontvangers, de ont vangers der belastingen, der douanen en accijnzen, der regis tratie en domeinen. Van 1 Januari 1950 af kan de inwisseling slechts geschieden in de zetel van de Nationale Bank van België te Brussel. Op 1 April 1950 houdt de in wisseling op en verliezen de bil jetten definitief hun waarde. Op 5 September 1948 zag te La Celle, St Cloud, nabij Parijs, een vierling het levenslicht. De vierdubbele geboorte had plaats in een kliniek. We gens de engheid van hun woonst zagen de ouders zich verplicht hun kleintjes ter verzorging te laten in de kliniek. Op hun verjaardag werd de vierling even op de gevoelige plaat ge zet, zoals hierboven. Van links naar rechts: Jacqueline (7,710 kg.), Ma- rïe-Thérèse (7,646 kg.), Robert (8,090 kg.) en Jean (8,225 kg.). Allen ver keren zoals men zien kan in de beste gezondheid onder goede verpleging. Moesten we onze lezers kond doen dat, wat hier volgt, over genomen werd uit een buitenlands nieuwsblad, dan zouden ze vast en zeker bij het lezen van onderstaand bericht, de schouders ophalen en moeilijk kunnen aannemen dat dit in werkelijkheid is geschied. 72 Jaar oud en 3.000 Km. te voet afleggen in bedevaart naar Lourdes: welke vaste getuigenis van grote Mariale gods vrucht en taaie volhoudende wilskracht. Het komt in feite on gelooflijk voor... maar echt is het, want onze berichtgever uit Vlamertinge, van wie we deze berichtgeving ontvangen, had het geluk deze ouderling te ontmoeten, met hem te spreken, zijn notaboekje te mogen doorsnuffelen en zelfs zijn foto, die we hier onder publiceren, te kunnen nemen. We laten onze berichtgever aan het woord. Overal was ik wel ontvangen, 'vel heb ik afgezien van de gro- (e hitte, maar 's avonds vroeg ik te slapen bij een landbouwer hoopte hare genezing te bekomen. In zijn notaboekje vonden wij vol gende aantekening van een Frans Kolonel Nous avons requ avec plaisir au Chène du 22 au 23 aoiit Mr Van den Branden, pélerin modè- le de Notre Dame de Lourdes. Fn lui souhaitant bonne conti- - nation de sa route pour le re- ur nous formulons des voeux ur la guérison de sa fille qui i t le but de son pélerinage avec plus de 3000 kilometres a. pied. Le colonel Laurier Wij kunnen niets anders dan de en geen enkele heeft het mij zelfde bewondering te kennen geven geweigerd. Ik ben tevreden over en'mocht het doel van zijn bedevaart mijn reis, het was een zware, bereikt worden. echte bedevaartMet de rugzak vol souvenirs van Toen wij vroegen naar het doel van het genadeoord en de wandelstok in zijn reis, vertelde hij weemoedig dat de hand, trekt deze moedige bede zijn 42-jarige dochter, bij dewelke hij vaarder terug naar huis, in de hoop inwoont, reeds vier jaren lijdt aan to- zijn dochter gezond terug te zien. tale verlamming en dat hij aldus J. B. en van Kanunnik Brijs, Algemeen Aalmoezenier van het A.C.W. Mgr Cento, Apostolisch Nuntius te Brussel, woonde eveneens de audiën tie bij. Voor de meer dan 1.200 bedevaarders, die naar dit ogenblik reikhalzend uit- TE ROME AANGEKOMEN De twee treinen met de ongeveer 1.200 bedevaarders van het A.C.W. stoomden Donderdag 8 September jl. Rqme binnen. De reis was voorspoe dig verlopen, zonder meldenswaardig incident. Langs de weg werden o.m. Milaan en het land van de H. Fran- zagen, was de audiëntiezaal echter te ciscus van Assisië aangedaan en be- klein, zodat zij in twee groepen moes- zocht. ten ontvangen worden. Een eerste H. Mis werd te Rome Onder de bedevaarders bevond zich bijgewoond in de Basiliek van Santa een groot aantal mijnwerkers in Maria Maggiore en het credo gezon- werkpak. gen aan het Graf van de H. Petrus. pje bedevaarders, die zich met hun In de dag werd een bezoek gebracht vlaggen hadden opgesteld, juichten aan de Kunstschatten van Rome en langdurig de H. Vader toe toen deze aan het Museum van het Vatikaan. z;ch naar zijn troon begaf. 's Avonds had een indrukwekkende T hpt Fran. k pi XTT vpr_ plechtigheid plaats in het Coliseum. vowns de bedevaarder^ toe Ministers Segers en Behogne en v s öe bedevaarders toe andere Belgische personaliteiten ver- Na toespraak van de H. Vader voegden de bedevaarders na per deden twee mijnwerkers, de ene in vliegtuig te zijn aangekomen. Minis- het Nederlands en de andere in het ter Segers had tevens een onderhoud Frans, voorlezing van een huldebood- met de Italiaanse Minister Hr de schaP- Vervolgens overhandigden zij Gasperri. aan de Paus een mijnlamp en een miniatuurreproductie van de brom- BEDEVAARDERS DOOR DE klok van het Belfort te Gent, alsmede II. VADER ONTVANGEN OP de bijdrage van de Belgische Chris- CASTEL GANDOLFO telijke Arbeidersbeweging voor de cp- Nadat Zaterdag de bedevaarders ^c^ing v®n.een nieuw zendstation in een nadir bezoek aan Rome en zijn Vatlkaarlstacl- kunstschatten hadden gebracht to- Een ontroerend ogenblik beleefden gen allen Zondag jl. naar Castel de bedevaarders toen de H. Vader het Gandolfo waar zij door de H. Vader nieuwe A.C.W.-vaandel wijdde, zouden worden ontvangen. Zij sten- De Paus onderhield zich Jangdu- den er onder leiding van Ministers rig met de bestuursleden van de be- Segers en Behogne, van Hr Servais, weging. Voorzitter van de Waalse Afdeling tzie vervolg 2- blad) Een beeld op de ramp van dichtbij ge zien. (1) Toont de plaats aan waar het lijk met deken overdekt, ligt. Een rijkswachter heft de deken op en neemt van op het lijk de papieren, teneinde de verongelukte te kunnen vereenzelvigen. Aandachtig en totaal verslagen staat (2) Valcke Florimond, voor wiens rekening het slachtoffer reed, deze handeling na te gaan. Vooraan bemerken we de tractor van de vlaswagen, een oude gepantserde legerauto die enkel heel geringe scha de opliep. Aan de voeten van het slachtoffer bemerken we de afgeruk te autocabinedeur die daar verbrij zeld op de grond ligt. Nabij Quebec, Canada, is een vlieg tuig tegen een bergflank aangevlogen en te pletter gestort. Alle de 23 in zittenden kwamen om het leven. In Duitsland stortte ook een Ame rikaans toestel neer: een dode en meerdere gewonden. Het was kermis te Zuidschote; ker mis werd er gevierd... maar Maandag namiddag kwam er een zwaar ver keersongeval deze kermisviering sto ren, volledig storen zelfs, bij zoverre dat de voorziene vermakelijkheden, zonder dat iemand erover gewaagde, vervielen. Hoe kon het anders, aangedaan als iedereen was door het zware ver keersongeval dat op de uitkant der gemeente op de wijk Lizern aan de draai, en tevens kruispunt der baan Ieper-Diksmuide, voorgevallen was en waarbij een dode te betreuren viel. We werden seffens van de ramp verwittigd, trokken er naartoe en kwamen er reeds 10 minuten na het voorwal aan. de plaats der ramp. Iedereen kent wellicht die korte di'aai der baan. te Lizern, draai waar meteen een kruispunt gevormd wordt door de baan naar Noordschote en Zuidschote. Als men komt van Boe zinge, rijdt- men te Lizern rechts naar Diksmuide (baan Ieper-Diksmuide) rechtdoor naar Noordschote en links naar Zuidschote. Aan dat punt is het dat Maandag 12 September jl., rond 15 uur, terwijl alles kalm was en menig huisgezin nog aan tafel vertoefde, allen plots opgeschrikt werden door een gekraak, gevolgd door een groot lawaai. Ieder een sprong buiten: de eerste zorgen gingen naar een man die zwaar bloe dend uit het hoofd te zieltogen lag op de kasseien. Men trachtte hem te rechten, hij bewoog nog een beetje, maar zakte kort daarop ineen. De toegesnelden hadden slechts nog een lijk in handen dat ze dan langs de kant der baan neerlegden en met een autodeken bedekten. Alles was stil... en toen ze even een overzicht namen op het gebeurde, gaf het den indruk van grote verwoesting. Onder die eerste bijgesprongenen was o.a. de Hr Jos. Balduck, Schoolhoofd der Gemeente. Met nog enkelen was hij in De 'Casinotoen het ongeluk zich op enkele meter van hen, buiten, voordeed. Rap werd dhr Touquet, Geneesheer te Elverdinge, verwittigd. Hij kwam seffens ter plaats. Samen met Dok ter Debergh uit Merkem, die daar voorbijkwam, konden beiden alleen nog de dood vaststellen. Ook Z. E. H. Pastoor J. Vanneste uit Boezinge, on dertussen verwittigd, kwam ter plaats en diende het slachtoffer het Heilig Oliesel in extremis toe. TWEE ZWARE AUTOVRACHTWAGENS. Om een zo trouw mogelijk beeld te kunnen vormen van de ramp dienen wij eerst na te gaan welke factoren er in het gedrang komen. De botsing gebeurde tussen een zware vlascamion (geblindeerde oud-legertractor met zware aanhangwagen) en een andere tractor eveneens met lange ijzeren aanhangwagen (platform-remorque). De vlaswagen kwam uit de richting Zuidschote op het kruispunt om in de richting Diksmuide rechtdoor te rij den. De ijzeren wagen kwam van Boezinge, en, wat zonderling is, al hoewel de geleider ervan verklaarde ook de richting Diksmuide te hebben moeten nemen, toch vonden we hem 'n 30-tal meter de baan In naar Noordschote. De vlaswagen vervoerde 6 Ton vlas en kwam van Reninge, waar hij op de hoeve van landbouwer Per- soone het vlas opgeladen had. De voerder van de auto, en meteen de eigenaar ervan, is Medard Degraeve uit Markegem. (Hij is het die bij dié botsing de dood vond). Nevens hem had in de autocabine plaats genomen, de 19-jarige Frans Valcke uit Oost- roozebeke, zoon van de vlashandelaar voor wiens, rekening Degraeve het vlas vervoerde. Te noteren valt dat een 50-tal me ter voor de vlaswagen, om hem de baan te tonen, landbouwer Persoone zelf met de vlashandelaar Florimond. Valcke per auto voorreden. Beiden verklaarden het kruispunt te zijn overgetrokken zonder uit gelijk wel ke richting een auto te hebben zien opdagen, aldus aan de hen volgende auto aantonend dat hij gerust vol gen mocht. De andere wagen was een Ford camion met aanhangwagen, beho rende aan de IJzerhandelsfirma O. Saey en Zonen, Groeningestraat te Kortrijk, en gemend door Ernest Oubrouck uit Kortrijk. Deze ijzeren- wagen vervoerde enkele ijzeren bui zen, wat gietijzer en 'n paar kisten die langs achter op de sterke, zware ijzeren platform-remorque waren aan gebracht. HOE HET GEBEURDE. Dit met zekerheid getuigen ware wellicht wat gewaagd. Alleen drie personen weten dit: de beide auto voerders en de jongen die zich nevens Degraeve in de autocabine van de vlaswagen bevond. Helaas, Degraeve den dood. zal nooit geen getuigenis meer kun nen afleggen: hij vond er een schier plotselinge dood. Valcke Frans en Nestor Oubrouck echter waren zo on der de indruk van het gebeurde, dat op een normale geesteswerking van hen, kort na die ramp, niet kon gere kend worden. De indruk die men er ter plaatse had, was zo verwarrend, dat eerst een heel tijdje diende voor bij te gaan voor men een gedacht van de ramp kon vormen. Bij de om- staanders wist de ene wat meer dan de andere en dit, samen met wat Valcke vader en zoon verklaarden, liet ons toe naderhand een beeld te vormen van het gebeurde, beeld dat heel zeker niet ver af van de werke lijkheid kan zijn. De vlascamion kwam dus uit de richting Zuidschote en de geleider er van moet, eens op de grote baan, rechts van hem de ijzeren wagen heb ben zien opdagen, wat hem een botsing onvermijdelijk inziende deed besluiten zijn gestel naar links te doen richten om de Noordschote- baan in te rijden. Instinctmatig overkomt iemand die de baan ge woon is, dergelijk gevoel wanneer hij ziet dat een botsing dient vermeden te worden. Had de ijzerencamion nu zelfde instinctmatige verrichting ge daan, t.t.z. ware hij naar rechts af gedraaid, dan zou hij de richting Diksmuide ingeslagen zijn, richting die hij ten andere in moest. Neen echter, de menner van d« ljzerkamion heeft doorgereden, recht door. Spijt het naderen van de vlas camion kon hij met zijn tractor door maar dan halfweg' moet de vlaswagen de remorque hebben aangebotst en deze tegen de hoekgevel der herberg De Casinohebben doen aanstor men. Door het geweld echter van d« voortrijdende ijzerkamion heeft dia remorque dan bij haar heenrukken de kap van de vlaswagen mee opge tild en die in een forse ruk midden de baan gesmeten. Dan moet het zijn dat Degraev» uit de auto geslingerd werd, op d* voortslepende ijzeren remorque is te rechtgekomen... en dan gans gerad braakt op de grond is neergezonken. Wat ons tot dit besluit leidt is, dat de pet van de verongelukte voerder tussen het ijzeren gebinte der remor- quewagen teruggevonden werd... re- morquewagen die dan nog 'n 15-tal meter doorgereden of gegleden is. Sporen op De Casinogetuigen derhalve dat het de ijzeren wagen ia die enkele stenen uitsloeg met de rechterkant, wijl de linkerkant van zelfde remorque het spoor aantoont van het optillen en wegslaan van de tractor van de vlaswagen. Zelfde ver schijnselen vinden we op de vlastrac tor: vooraan in de dikke stalen pla ten liggen de vormen der ijzeren ge- bintepotrellen ingeduwd; niets toont aan dat deze vlaswagen de gevel van ii De Casino aanbotste. We mogen dus besluiten: de ijzeren auto stond op het punt de smalla geul tussen het hoekhuis en de stil aanschuivende vlaswagen doorheen te geraken toen zijn remorque door de vlasauto tegen de gevel werd gesla gen, daar een 5-tal hoekstenen uit rukte en in zijn rush naar vooruit dan de vlastractor optilde en kort naar rechts overboog. Zo werd de ge leider uitgeslingerd, kwam hij op de ijzeren gebinten terecht en vond er (Zie vervolg' 5* blad.) Zoëven verschenen de jongste statistieken inzake de verkeers ongevallen op onze openbare we gen. Deze zijn in 1948 gestegen tot ongeveer 40.000, tegenover 30.000 in 1947. Daarbij werden 715 personen ter plaatse zelf van het ongeval gedood, tegenover 628 in 1947. Daarenboven werden 2584 perso nen zwaar gekwetst. Wanneer wij nu aannemen dat één derde hiervan overlijden, bekomen wij, voor het jaar 1948, een totaal van ongeveer 1500 doden. Dit is vier per dag! Hierboven een beeld van de ramn. (1) De plaats waar bet van de gedode autovoerder ligt, met deken overdekt. (2) De ijzewet -r- wagen met omgekantelde platform-remorque. (3) is de v!.:sw rn, waarvan de tractor door de geweldige botsing kort over werd gcv.' en. (4) Toont ons de plaats aan van het punt der aanhangwagen v/n. v de botsing gebeurde, wijl (5) de plaats aantoont waar de pet van de gedode in de gebinten van de remorque werd teruggevonden. Verder achter aan bemerken we het vla* dat van dc wagen afsloeg bij de forse ruk va» de aanrijding.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1949 | | pagina 1