Eendrachtig samenwerken bracht hier de ideale familiebadplaats tot stand. Onze Week-end Reportage Met Senator-Burgemeester Van Buggenhout op wandel door Koksijde m M v iK| m Plannen voor de toekomst voor het toerisme aan de kost Im J et was Senator Van Buggenhout zelf die het ons vertelde. Waar of niet, de initiatiefvolle gedachte van de niets ontziende Hr Burgemeester kwam er kenschetsend door uit. Een symphonie van zonzee en bloemendooraderd met prachtige banendwars door de duinen. HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 13 Mei 19S0. Blz 12. 10nn'iri'i'i' ir*uIWir if» ~m»'i nir*»r~»rrm»,yi*ir»r*r»:irgw j"*a«~~»vii¥' nG var>~«Y»b>na<~"«oA¥«f'b»~»iV>Vbri>iO»*»GifiiT~»«« VAN ZANDMIJN TOT GOUDMIJN Koning Leopold II wandelde eens <e paard vanuit Oostende de Noor- dewrichting in en toen hij door Den Haan trok ontmoette hij een Sche pen van het dorp met wie een kort gul woordje gepraat werd. Ze over keken beiden de onmetelijke zand vlakten en toen de Koning de Heer Schepen erop wees dat al die zand- mijnen tot goudmijnen konden om gewerkt worden, antwoordde de Sche pen hem: «Goed en wel, Sire, maar wie zal al die uitbatingen, aanleg- werken en wegen bekostigen? Leopold II antwoordde hem kort: Mijnheer, als u dit antwoord op recht meent, ga dan terug naar uwe gemeente en dien als Schepen uw ontslag in. Wat er verder gebeurde is ons van min belang; van groot belang echter is de zedeles aan dit kort verhaal verbonden. Koksijde heeft die begre pen. Inderdaad Koksijde hield vóór een paar we ken zijn Persdag De opkomst was vrij talrijk, schier algemeen, en niemand zal zeker de verre reis naar dit afgelegen oord te zwaar gevonden hebben: de ont vangst was gul, de vriendschappelijk heid spontaan en al het getoonde uiterst interessant, getuigend van gezonde en durvende werkkracht. HET NIEUWE WEGENNET DOORHEEN DE DUINEN 90 km. baan verdeeld over 323 wegen. We kenden ze reeds van vroeger, van vóór de oorlog, en heel zeker met de bezetting waren ze er niet op verbeterd: de 90 km. door de duinen heen kronkelende wegen die, door- zaaid met hoekige en puntige gra- nietbrokken, een martelarengang be tekenden voor de lustzoekende wan delaar. Met asse werden die nadien wat verbeterd maar de wind joeg die in brede, snijdende stofwolken uiteen en belette meteen de wandelaars vei lig baan ;e houden. Daar eerst moest verandering in komen. Maar Koksijde stond voor een moeilijk probleem. Van de 323 duin wegen waren er 202 aan particulier bezit... en kon de gemeente er dien tengevolge niet aan. Eerst werd die moeilijke zaak opgelost en met de honderden verschillende eigenaars korf een akkoord bereikt worden. Het vergde natuurlijk een heel tijdje vooraleer dit bij den beginne schier niet te overziene werk z'n beslag kreeg... «Slechts nog enkele contrac ten dienen met eigenaars afgesloten te wordenverklaarde ons Burge meester Van Buggenhout, «ook deze onderhandelingen lopen vlot van sta pel en binnen enkele weken wordt dit 'n grote doorn uit de voet en zul len alle wegen de gemeente toebe horen. Ondertussen echter werd er niet gewacht: «Tussen de moeilijk te on derhouden zware reglementen ons van hogerhand opgelegd, hebben we om het algemeen welzijn nogal dik wijls op het randje moeten wande len, aldus de Senator, gelukkig is einde goed. alles goed gans de zaak doorgevoerd; dank zij die werk wijze hebben we veel tijd gewonnen gepaard met flinke resultaten voor onze Westkust. Al dat werk dat er thans sedert jaren verwezenlijkt werd is het ge volg van die gezonde plantrekkerij, en toen we vroegen van waar al die financiering bovengehaald werd was het antwoord drieledig: 1) we laten niets, maar hoege naamd niets, zelfs geen oude stenen cf steengruis verloren gaan; 2) de 2/3 der onkosten zijn ge dekt door oorlogsschade; 3> 1/3 werd aangevuld door le ningen. Aldus konden reeds 60 km. van de 90 volledig hersteld worden op een manier... die zeker wat verdere uitleg vergt. KOKSIJDE IN HET SPOOR VAN MONTGOMERY Het was dhr Ingenieur Deleye die voor de technische uitleg instond. De Hr Burgemeester had toeval lig vóór enkele jaren in een revue een artikel gelezen waarin beschre ven stond hoe in 1943 Montgomery tijdens zijn offensief tegen Rommel in Lybië banen had weten aan te leggen met materie ter plaats zelf vervaardigd; «WET-SAND» (voch tig zand) genoemd. Dit probleem liet Burgemeester Van Buggenhout niet los en wie hem kent weet dat een suggestie van hem reeds bijna zo veel als de uitwerking ervan bete kent. Het was ook zo. Men had eerst gemeend het zelf te kunnen opklaren. Om de menge ling te doen meende men dat de betonmolen hier flink werk zou kun nen doen. 't Sloeg echter tegen. Met de schop werd geprobeerd maar ook dat viel niet mee en meer. men be gon er trouwens aan met lange tan den: moest het lukken, wat zou dit al niet aan handenarbeid vergen. Dat stond nu echter eenmaal vast: Over Mei en Juni heen, reikhalst iedereen naar de aangename verlofweken. Men droomt zo graag van zon en zee, duinen en stille gezellige hoekjes terwijl één na één de badplaatsen van onze Noordzeekust in onze verbeelding voorbijschuiven. Ze liggen daar die parels, gekust en gekoesterd door de nooit rustende zee, uitgestrooid over die lange eentonige zandlijn van De Panne tot het Zoute waar de zee nooit moe is van het klotsende spel der baren op het vlakke strand. De vriendelijke uitnodiging van de «durvers» uit Koksijde die wij enkele weken geleden ontvingen gaf de doorslag in die lastige keuze en zo kregen we de gelegenheid Koksijde, een dier prachtige parels van ons Noordzeestrand, van dichterbij te leren kennen en we mochten toen reeds enkele facetten bewonderen die kunstenaarshanden er aangeslepen hadden. We zagen het Koksijde van heden en bogen ons over de plannen van het Koksijde der toekomst. De groei van het nieuwe voltrekt zich gestadig onder de vaste hand van 'n durver, Burgemeester-Senator Van Buggenhout. Hier groeit een schone toekomst. De prachtige nederzetting der Christelijke Mijnwerkers te Koksijde: «De Mijn», in welk. gebouw de Hogere Hoteliersschool ondergebracht is. Leer school tijdens het schooljaar, uitgelezen vacantieverblijf tijdens de ver lofdagen. het was in de zandwoestijn van Ly bië gelukt en het moest in de dui nen van Koksijde ook lukken. Met een tong in de mond Geraakt men de wereld rond, 'n Vlaams spreekwoord dat altijd en overal bewaarheid wordt... en er werd geïnformeerd, 't Resultaat was: Koksijde kocht een dergelijke meng machine van het Engels leger en ze werd in de duinen te werk gesteld: Koksijde maakte zelf zijn baanpla- veisel. Het Montgomery-recept ziet er als volgt uit: 90 t.h. zand (dat 5 a 10 t.h. water bevat); 4,7 t.h. afkooksel van ruwe olie (een speciaal Shellproduct Colasgenaamd) en 4 t.h. kalk. Na drie minuten mengen wordt <ie massa zwart en op de weg, waarvan goed gedamde rots- en betonblokken de ondergrond vormen, uitgespreid. Een zware tol zorgt er dan voor dat het goed geëffend wordt en men laat dit product enkele dagen vol ledig rusten. Deze materie blijft een korte tijd plastisch maar wegens de vluchtigheid ervan verhardt ze snel. Warmte en koude hebben er prac- tisch geen invloed op en we kun nen het zelf getuigen; deze banen dempen alle geluid van de erover rollende wagens en zelfs in het warmste van de Zomer kleven de voeten wat met asphaltbeton wél het geval is er hoegenaamd niet aan. Een ander bijzondere eigenschap van overwegend belang is, dat er, wanneer er bv. aan onderaardse lei- 60 Km. Wet-sand «-banen wer den aldus reeds in de duinen en op de dijk aangelegd. Stilaan, week na week, vordert de machine in haar wandeling door de duinen. Haar taak is verre van volbracht; moed gevend is ze in alle geval: nog 30 km. vallen te verwerken en die komen er door, ze zou in Koksijde niet staan. Ter aanvulling dient er nog op ge wezen dat het aanleggen van derge lijke banen de prijs van 40 fr. de vierkante meter benadert, wat, als men een vergelijk maakt met de prij zen van andere banen in ons land, gaande van 300 a 400 frank, heel miniem kan worden genoemd. Inder daad, van transport is er geen sprake, overal ligt er zand voor het grijpen, alleen voor de vaten Colas en het kalk dient er een kleine opslagplaats en vervosrmogelijkheid voorzien. PUINEN WEG EN BLOEMEN IN DE PLAATS Maar bij het aanschouwen van die heerlijke duinbaantjes gaat, na dag taak, voor het gemeentetoestuur geep zucht van verlichting op. Ze draaien zich even om enherbeginnen. Koksijde gaat verder en verder. Onze kust heeft nog wel problemen op te lossen doch het is spreekwoor delijk geworden dat Koksijde's ini tiatieven een voorbeeld zijn voor de ganse Noordzeekust. Herinnert U zich nog Koksijde 1949? Eén bloemenbadl De bloemisterij van Koksijde waar gezorgd wordt voor de aankweek van eigen bloemen voor de versiering der badplaats biedt op zichzelf reeds een zeer stemmige aanblik. De naar oude trant aangelegde waterput blijft een geschikt plaatsje voor een babbeltje. dingen dient gewerkt, dit stuk baan er als 't ware kan uit gesneden wor den. Daarna giet men die put weer toe, damt hem goed dicht en ter nauwernood kan men achteraf on derscheiden waar precies de baan opengelegd werd. Te Koksijde liggen sinds 2 jaar dergelijke banen die totnutoe aan alle verwachtingen meer dan volde den. Ingenieurs der Shell-compagnie die zelf ter plaats de uitwerking van die realisatie kwamen nagaan ston den verwonderd over dit meer dan bevredigend resultaat. En zo wandelt men door de dui nen met deze Afrikaanse mengma chine de ene weg op, de andere af. Vóór haar liggen slechte, onmense lijke banen; achter haar, ideale baantjesprachtige wandelwegen voor de badgasten. Op IS April is het de feestdag van de Gelukzalige Idesbaldus. Vissers vrouwen komen de Gelukzalige op zijn feestdag speciaal aanroepen voor de behouden vaart van hun vader, echtgenoot of zoon die iedere dag te worstelen hebben met duizende gevaren op zee. De viligiatuurman hunkert naar vreedzame rust. Kan iets beter de gemoederen strelen der rustzoekenden dan kleurenrijke bloemen? Meer dan 15.000 boompjes werden langs die 60 Km duinenbanen aan geplant. Ze brengen de wandelaars in volle seizoen lommer als de zon te geweldig is en beschutten hen in het voor- en najaar van een al te snij dende zeewind, ze brengen atmosfeer en landtooi in die heerlijke duinen waar Koksijde zo prat op gaat en waarvoor het door en voor alles ijvert om die ongeschonden te bewaren. Maar ook bulten de duinen, op de kruispunten en overal waar nog een vierkante meter terrein verloren ligt, daar werden er parkjes van ge maakt die smakelijk en met veel kunstzin bezet werden met bloemen. Zelfgekweekte bloemen. Vorige jaren kwamen die bloemen uit het binnenland en werden ze per jaarcontract besteld. Voor het zelfde geld kunnen we die zelf kweken, zei ons Burgemeester Van Buggenhout. Kom mee, ge zult zien. En op een der meest verlatene hoekjes, in de schaduw van de «Hoge Bl-ekker ontwaarden we in het bosje een serre-instelling die van de meeste netheidszin en orde getuigt. Hoop en al een goeie are groot. Honderden kistjes met sprietjonge plantjes, ter wijl gele plankjes met opschriften de namen der wordende plantjes aanduiden. Dat is de bloemenkwe- kerij van Koksijde. Zo werden er in 1949 35.000 bloe men uitgezet. Het was veel, maar als ze er stonden was het nog te weinig, zei ons de senator. Dit jaar voorzien we er veel meer. Koksijde moet 'n Ploralie-badstadje worden en het wordt het. HET OUDE KOKSIJDE MET ZIJN «ABDIJ TER DUINEN» Nog niet alles, zei ons de Burge meester, volg maar. We trokken een gans andere rich ting in, meer Westwaarts, en onder tussen vertelde ons de Burgemeester dat het toevallig vandaag de bede vaartsdag was voor St Idesbald en dat we er bijna zeker bedevaarders zouden aantreffen. Inderdaad, 'n 6-tal vrouwen kwa men de Duinenabdij heilige hun beê verzekeren, ...maar de Burgemeester stapte door onder een in opbouw zijn de poort en 'n honderd meter bergaf kwamen wé op de plaats der opgra vingen. We hebben destijds een uitgebreid artikel in ons blad gewijd aan die bijzonder belangrijke opgravingen van de oude Abdij Ter Duinen We wensen niet in herhaling te val len bedoeld artikel verscheen op 30 Juli 1949. Toch hielden die blootgelegde pronkstukken uit de jaren 1230-1250 al onze aandacht gaande. We ont waarden er de voetstukken der pijlers die deze abdijkerk schraagden. Op 'n 60-mefcer vandaar werd een zijportaal blootgelegd. Ook een stuk vloer ligt er in volledige bewaring. ...Jammer genoeg blijft daar alles uitdagend liggen. Toen in Mei 1949 al zoeken naar «mouflen», deze puinen ontdekt werden, waren de historische mid dens in ons land als van de hand Gods geslagen om deze «uiterst be langrijke archeologische vondsten Grote professors stonden in vuur en vlam en allen wilden dit oord onder hun bijzondere bescherming nemen ...het was een «uiterst zeldzaam feit. Maar, alle beloften, schone woor den, lange redevoeringen en beste be doelingen ten spijt... bleef sindsdien al het ontdekte tot verder onder zoek onaangeroerd. De blootgelegde pijlervoeten inte gendeel werden van hun bescher mende zandmantel ontdaan en het wordt werkelijk hoog tijd dat ervoor gezorgd wordt. Regen, bar weer, Vorst en doorborende zon verrichten veel meer kwaad dan men vermoeden kan en... het «ongehoorde feit» schijnt in de vergeethoek te geraken ware het niet dat Koksijde er de be schermende hand over houdt en deze relieken van oude grootheid als een kostbaar pand beschermt. Het is doodjammer, ja, niet te ver rechtvaardigen, dat de nationale in stanties, die als doel hebben derge lijke vondsten te beschermen en ver der bloot te leggen er zo onberede neerd en wispelturig mee omspringen en heden laten verloren gaan dat gene waarvoor ze een Jaar geleden in vuur en vlam stonden. Temeer nog dat bijna met zekerheid kan getuigd dat ook nog op andere plaatsen an dere delen kunnen worden blootge legd daar in het' Gruuthuuse-Museum te Brugge er een plan bestaat van de volledige Ter Duinenabdij; plan ge schilderd door de Brugse kunstschil der Pourbus en daterend uit de jaren 1580. Aan de hand van dit historisch document kunnen de opgravingen met vrucht voortgezet worden. «DE ZEEPANNE» IN VOLLE BEDRIJVIGHEID We daalden Zuiderwaartseen kwartier aldoor de duinen en bij het naderen van «De Zeepanne» ont waarden we nijverig rumoer. Auto's bolden op en af; kamions reden op en neer; kortom, we werden plots uit de kalme duinenatmosfeer gewekt en belandden op een vroeger wellicht evenzeer kalm punt dat thans in de volle branding staat. Kon het anders; «Vianova» uit Antwerpen was er met z'n mannen en alaam op af gekomen en moest in 125 werkdagen 'n nieuwe baan door heen de duinen uitwerken: 'n nieuwe modelbaan die Koksijde rechtsreeks met Veurne verbinden zou. We trokken grote ogen: het was het eerste wat we er van vernamen. Niets liet trouwens vermoeden dat de beginwerken tot dat resultaat leiden moesten. Maar een mens ontgeeft 't zich soms rap en ziet het bijna niet meer als hij gelijk waar te Koksijde komt: waar wordt er daar niet ge werkt sedert jaren...men zou er wa rempel aan gewoon worden en het op de duur als een noodzakelijk Iets be ginnen te aanschouwen. Op de plaats zelf aan het kruis punt Zeepanne was er buiten die eerste aanleg-bedrijvigheid niet veel te zien. De duinkonijntjes werden in alarm gesteld; men zag er 't allen- kante met hun staartje in de lucht pij Imp naar veiliger oorden vluchten. De Antwerpenaren stonden als 't ware van de hand Gods geslagen aJs zij die als schichten voorbij zagen rennen; de werklieden, uit de streek aangeworven, moesten ermee lachen, 't Is al kwestie van gewoonte. NAAR HET GEMEENTEHUIS En onderweg vertelde ons Burge meester Van Buggenhout voortdu rend en zette hij ons zijn standpun ten uiteen. We hadden het, - hij ne me het ons niet kwalijk - vrij lastig om die te volgen, die omgeving en se rene natuur werkte op ons zo aan lokkend naar een dolce farnlente Maar toen hij met getallen voor de dag kwam werden we beroepshalve wakker geschud en kwamen we bij tijds op pas om het te snappen. En zijn plan was raak en vrij breed op gevat. Twee millioen mensen worden jaarlijks betaald om in verlof te gaan: het beroep en de handelsgeest van de kust bestaat erin die mensen aan te lokken. We moeten: 1. Het hen mogelijk maken bij ons te verblijven: dus onze prijzen Zo Is Koksijde en zo zal het worden, dat legt bovenstaande plattegrondtekening voldoende uit. De num mers op de grote kaart verwijzen naar: 1. Koksijde-Dorp: Het vierkant vakje aan de linkerkant van het cirkeltje duidt de plaats aan van het prachtige gemeentehuis van Koksijde; - 2. Kerk van Koksijde-Bad; - 3. Het Casino; - 4. Tehuis Stella Marisvacantieoord voor kinderen; - 5. De ontworpen nieuwe markt van Koksijde. De bouwvakken in schuine lijnen getekend beduiden de huizenblokken die aan elkaar mo gen gebouwd worden. De vakken in gekruiste lijnen zijn deze waar volgens het ontwerp openbare gebou wen, ziekenhuis, enz., zullen tot stand komen. De zwarte vakjes zijn reeds bestaande villa's; - 6. Het Ka pelletje van St Idesbald; - 7. Plaats der opgravingen van de oude Abdij Ter Duinen; - J. De tHoge Blekken. 33 meter hoog, het hoogste punt der Belgische kust. Het nieuwe Koksijde zoals het ontworpen is, zal gelegen zijn in het gedeelte dat afgelijnd is door de zware stippellijn op de kaart. In de inzet een algemeen plan van Koksijde tot Veurne waarop men de ligging van het vliegveld tegenover Koksijde be merkt. Links van het vliegveld de nieuwe baan die Veurne met Koksijde zal verbinden. Dwars door het vliegveld de oude baan die reeds van in 1940 voor het verkeer verboden werd. Rechts bemerkt men de huidige baan Veurne-Koksijde die het vliegveld omschrijft. aanpassen. Dat is het werk der hoteliers en der neringdoeners. 2. Hen meer geven dan ze tliuis hebben, - anders komen ze niet af - dus ontspanning, plezier, wandelingen, charme. Dat werk is het onze, aldus de Burgemees ter, en ge ziet wat we er voor doen. De rust van die mensen moet aangepast worden door de verfraaiing van het milieu. Dat is breed gezien wat de kust betreft, eens it die mensen hier zijn. Maar die mensen moeten tot hier kunnen komen: het verkeer dient zich dus eveneens aan te pas sen. Het treinverkeer moet verbete ren, nieuwe treinen dienen aangelegd, we moeten fatsoenlijke verkeerswegen hebben...., dat, ja, dat, zuchtte de Burgemeester, dat is een ander paar mouwen, 't Is flauw en ge klopt zo dikwijls op dovemans deur als ge u inspant om ietwat te verkrijgen. Maar, we kloppen en kloppen voort op die deuren tot we door het hout zullen zitten, aldus de Burgemeester, en hij klopte met zijn wandelstok op de grond, we geven voor niemand op 't moet en 't zali En het kan maar deugd doen ook. Het ontwerp is stout opgevat maar het schijnt vlot van stapel te zullen lopen...in alles Is altijd een beetje kans mee gemoeid, gewoonlijk toch hebben de stoutste durvers en hard ste werkers meer kans dan anderen. Koksijde heeft dat ook. Ge kent allen het vliegplein. Op de inzet-kaart ziet U het liggen. De hui dige baan Veurne-Koksijde ligt rondom het vliegplein heen...maar de startbanen op dit plein dienen aangepast en verlengd, wat zoveel zeggen wil als, ze moeten over de thans gebezigde baan aangelegd worden en de baan van nu moet ver dwijnen. Koksijde volledig afsluiten? Dat niemand het ooit durve denken. Er moet dus een andere baan komen en...ze komt er; men is ermee be gonnen en tegen half September van dit jaar komt die, moet die, klaar komen. Ze vertrekt te Veurne aan De Pan nesteenweg, maar aan het einde der boompjesslaat ze rechts af en langsheen De Bogaerde leunt ze aan de Westerkant het vliegplein aan om verder de Zeepanne aan te doen Stuk voor stuk rijst uit de grond wat er nog overblijft van Koksijde's oude trots: de Abdij Ter Duinen. De prachtige zuilen leggen getuigenis af van de grote kunde onzer voorvaders. De jonge generatie eert hun nagedachtenis. Want, Mijne Heren, de Kust kan er niet mee gediend zijn als één plaats gelukkig is en de andere buren ongelukkig zijn. Voor wat Koksijde be treft: als Burgemeester kan ik tonen; als Senator voor de kust kan ik pra ten en raad geven. Dat men, naar wat ik tonen kan, me oordele; die zelfde bezieling heb ik over voor ledereen die met me wil praten en die tot rnij raad komt vragen. PLAATS VOOR 60.000 BADGASTEN Ondertussen waren we op de stoep gekomen van het Gemeentehuis. Met een brede zwaai wees de Senator met zijn wandelstok naar de baden. Kok sijde, Mijne Heren, telt 4.500 Inwo ners, het bezit evenveel huizen en villa's. Het kan in het seizoen 55 a 60.000 vreemdelingen onderdak geven. Maar kom binnen, 'k Zal U meer tonen. In dit heerlijke Gemeentehuis, dat getuigt van smaak en kunstzin tot in de kleinste hoekjes, nam de Se nator ons op sleeptouw tot In zijn cabinet. Daar werden plannen, rollen plan nen en nog plannen bovengehaald. Op een dezer kregen we de stout ste dromen voor ogen. We drukken het op dit blad gedeeltelijk in detail af. De verklaring eronder in cursief zal de lezer wel nadere uitleg bezor gen. KOKSUDE VAN MORGEN En toch willen we, ter verduidelij king, de lezers dit punt verder aan snijden. In de zware stippellijn ligt in ont werp: het nieuwe Koksijde van mor gen We weten het. Sinds enkele jaren is leder gemeentebestuur ambtshalve onderhevig geworden aan een zekere urbanisatieziekte die bijna op alle plaatsen «chronischschijnt te worden. Voor Koksijde echter bestaat er veel reden toe te denken dat deze acuut wordt, want de heelmees ter» Van Buggenhout volgt ze van dichtbij. waar ze dan, een weinig verder, splitst. Een rechterarm komt uit aan het kerkje op Koksijde-bad; een lin kerarm op de Koninklijke Baan rechtover de Stella Marisnabij St Idesbald, dat het weze hier ge zegd, grondgebied Koksijde is. In de schoot van die twee armen met als opperste grenslijn de Koninklijke Baan, daar werd, in dit nog weinig bebouwd terrein, het Koksijde van Morgen ontworpen. (Zie kaart). EEN 22 METER BREDE MODELBAAN Het was andermaal Ingenieur De leye die de vraag in onze ogen las. Het zit zo ineen, zei hij: Van Veurne tot aan de Zee panne krijgen we een drieledige be- tonbaan. Links en rechts, langs bei de kanten, een kleine gracht, daar nevens een 0,60 meter dam en dan een velopad, dubbele richting. Op nieuw 'n meter grond waar haagje wordt ln geplant en dan betonbaan, ln drie delen, die 10,50 meter breed zal zijn. Op: een haagje en dan rechts, een vi pad met dan «roeven* opnieuw gracht. Dit tot aan de Zeepanne. Van de Zeepanne tot aan Maria» enerzijds, en de Kapel op Bad anderzijds, is de baan ev< 22 meter breed maar wordt ze anders opgevat. Ze wordt gegoten ia asphaltbeton. We hebben rechts velopad van 3,50 m., dan een bof* duursteen en een baanvak van 7 at, breedte. In het midden der baan opening van 1 meter breedte waar haagje wordt geplant. Opnieuw aaphaltbeton-toaanvlak van 7 en dan uiterst links een voetpad va 3,50 meter breed. W« krijgen hier dus «en ééa-rtefes ting baan. Als dit werkelijk zó verwezenlijk! wordt, en we hébben er alle reden toj om het te geloven, dan mogen w* rust getuigen dat de» «auf 'n lokbaantje zijn zal voor autoliefhebber die cp veiligheid rijgenot verlekkerd lal We zouden rog zoveel ktinria» schrijven over Koksijde. We gewaagden nog niet over da toe* volking «elf, over Het Casino», ovee «De Mijn», over «De Hogen Blek» ker». Ieder van die woorden fbtiti in zich een volledig artikel ln. Maar we moeten stoppen. Een zaak moet ons nog van bad hart. Koksijde is bij uitstek, zijn liggü* en opbouwtrant maakten bet errUk de FAMILIEBADPLAATS. De honderden villa's rondgeiaaid als edelgesteenten in die wijde duf® nen verlustigen telkenjare honderdes gezinnen die voor hun kleine volkjt de goeie lucht zoeken. Mocht het zo blijven... mocht ©w voor gewaakt worden dat ze besten dig Koksijde uitkiezen; maar mocht er bovenal ook voor gewaakt worden dat die ouder» «veilig» hun klein# en groeiende volkje daar kunne» houden. Rappe evolutie brengt somt storende toestanden mee, bijzon» der voor wat een badplaats aangaat, op moreel en zedelijk gebied. Dat die scherpe scheidsrechterlijk# geest van Burgemeester Van Bugu genhout daar de rechte lijn in hou. de, geharnast tegen alle mogelijk* kritiek in, ons moreel gezonde kin. derrijke families ten goede. We houden niet van, en doen oak niet aan haarklieverlj, maar dat elk verantwoordelijk man met evenveel enthousiasme en overtuigde bezieling zich ten dienste stelle van de waar borg die de fatsoenlijke badgastea van hen wensen, Ja, de waarborg dl# de kinderrijke families eisen. Koksijde is uiterlijk de parel va» de Zeekust! Mocht het, onder het wijze «a sympathieke bestuur van Senator- Burgemeester Van Buggenhout mo reel en innerlijk de gezonde parel blijven van diezelfde kust waar zo veel onzer mooiste Vlaamse familie» in vacantie heentrekken: Koksijde ten goede, onze moreel- gezonde jeugd ten bestendigen batel 1. S. -i| We zien hier de Colas-machinein volle werking om het kostbaar mengsel klaar te maken dat als een tovermiddel de woeste duinenwe gen verandert in gemakkelijke wandelbanen. Onder de eigenlijke meng machine, die hoog opgesteld is, zien we een vrachtwagen waarin het kostbare materiaal, gereed gemengd, in uitgestort wordt.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1950 | | pagina 12