Eendrachtig samenwerken bracht hier de
ideale familiebadplaats tot stand.
Onze
Week-end
Reportage
Met
Senator-Burgemeester
Van Buggenhout
op wandel door Koksijde
m M v iK|
m
Plannen voor de toekomst
voor het toerisme
aan de kost
Im
J et was Senator Van Buggenhout
zelf die het ons vertelde. Waar of
niet, de initiatiefvolle gedachte van
de niets ontziende Hr Burgemeester
kwam er kenschetsend door uit.
Een symphonie van zonzee en bloemendooraderd met prachtige
banendwars door de duinen.
HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 13 Mei 19S0. Blz 12.
10nn'iri'i'i' ir*uIWir if» ~m»'i nir*»r~»rrm»,yi*ir»r*r»:irgw j"*a«~~»vii¥' nG var>~«Y»b>na<~"«oA¥«f'b»~»iV>Vbri>iO»*»GifiiT~»««
VAN ZANDMIJN TOT GOUDMIJN
Koning Leopold II wandelde eens
<e paard vanuit Oostende de Noor-
dewrichting in en toen hij door Den
Haan trok ontmoette hij een Sche
pen van het dorp met wie een kort
gul woordje gepraat werd. Ze over
keken beiden de onmetelijke zand
vlakten en toen de Koning de Heer
Schepen erop wees dat al die zand-
mijnen tot goudmijnen konden om
gewerkt worden, antwoordde de Sche
pen hem: «Goed en wel, Sire, maar
wie zal al die uitbatingen, aanleg-
werken en wegen bekostigen?
Leopold II antwoordde hem kort:
Mijnheer, als u dit antwoord op
recht meent, ga dan terug naar uwe
gemeente en dien als Schepen uw
ontslag in.
Wat er verder gebeurde is ons van
min belang; van groot belang echter
is de zedeles aan dit kort verhaal
verbonden. Koksijde heeft die begre
pen.
Inderdaad
Koksijde hield vóór een paar we
ken zijn Persdag
De opkomst was vrij talrijk, schier
algemeen, en niemand zal zeker de
verre reis naar dit afgelegen oord
te zwaar gevonden hebben: de ont
vangst was gul, de vriendschappelijk
heid spontaan en al het getoonde
uiterst interessant, getuigend van
gezonde en durvende werkkracht.
HET NIEUWE WEGENNET
DOORHEEN DE DUINEN
90 km. baan verdeeld over 323 wegen.
We kenden ze reeds van vroeger,
van vóór de oorlog, en heel zeker
met de bezetting waren ze er niet op
verbeterd: de 90 km. door de duinen
heen kronkelende wegen die, door-
zaaid met hoekige en puntige gra-
nietbrokken, een martelarengang be
tekenden voor de lustzoekende wan
delaar. Met asse werden die nadien
wat verbeterd maar de wind joeg die
in brede, snijdende stofwolken uiteen
en belette meteen de wandelaars vei
lig baan ;e houden. Daar eerst moest
verandering in komen.
Maar Koksijde stond voor een
moeilijk probleem. Van de 323 duin
wegen waren er 202 aan particulier
bezit... en kon de gemeente er dien
tengevolge niet aan. Eerst werd die
moeilijke zaak opgelost en met de
honderden verschillende eigenaars
korf een akkoord bereikt worden. Het
vergde natuurlijk een heel tijdje
vooraleer dit bij den beginne schier
niet te overziene werk z'n beslag
kreeg... «Slechts nog enkele contrac
ten dienen met eigenaars afgesloten
te wordenverklaarde ons Burge
meester Van Buggenhout, «ook deze
onderhandelingen lopen vlot van sta
pel en binnen enkele weken wordt
dit 'n grote doorn uit de voet en zul
len alle wegen de gemeente toebe
horen.
Ondertussen echter werd er niet
gewacht: «Tussen de moeilijk te on
derhouden zware reglementen ons
van hogerhand opgelegd, hebben we
om het algemeen welzijn nogal dik
wijls op het randje moeten wande
len, aldus de Senator, gelukkig is
einde goed. alles goed gans de
zaak doorgevoerd; dank zij die werk
wijze hebben we veel tijd gewonnen
gepaard met flinke resultaten voor
onze Westkust.
Al dat werk dat er thans sedert
jaren verwezenlijkt werd is het ge
volg van die gezonde plantrekkerij,
en toen we vroegen van waar al die
financiering bovengehaald werd was
het antwoord drieledig:
1) we laten niets, maar hoege
naamd niets, zelfs geen oude
stenen cf steengruis verloren
gaan;
2) de 2/3 der onkosten zijn ge
dekt door oorlogsschade;
3> 1/3 werd aangevuld door le
ningen.
Aldus konden reeds 60 km. van
de 90 volledig hersteld worden op
een manier... die zeker wat verdere
uitleg vergt.
KOKSIJDE IN HET SPOOR VAN
MONTGOMERY
Het was dhr Ingenieur Deleye die
voor de technische uitleg instond.
De Hr Burgemeester had toeval
lig vóór enkele jaren in een revue
een artikel gelezen waarin beschre
ven stond hoe in 1943 Montgomery
tijdens zijn offensief tegen Rommel
in Lybië banen had weten aan te
leggen met materie ter plaats zelf
vervaardigd; «WET-SAND» (voch
tig zand) genoemd. Dit probleem liet
Burgemeester Van Buggenhout niet
los en wie hem kent weet dat een
suggestie van hem reeds bijna zo
veel als de uitwerking ervan bete
kent.
Het was ook zo.
Men had eerst gemeend het zelf
te kunnen opklaren. Om de menge
ling te doen meende men dat de
betonmolen hier flink werk zou kun
nen doen. 't Sloeg echter tegen. Met
de schop werd geprobeerd maar ook
dat viel niet mee en meer. men be
gon er trouwens aan met lange tan
den: moest het lukken, wat zou dit
al niet aan handenarbeid vergen.
Dat stond nu echter eenmaal vast:
Over Mei en Juni heen, reikhalst iedereen naar de aangename verlofweken. Men droomt
zo graag van zon en zee, duinen en stille gezellige hoekjes terwijl één na één de badplaatsen
van onze Noordzeekust in onze verbeelding voorbijschuiven. Ze liggen daar die parels, gekust en
gekoesterd door de nooit rustende zee, uitgestrooid over die lange eentonige zandlijn van De Panne
tot het Zoute waar de zee nooit moe is van het klotsende spel der baren op het vlakke strand.
De vriendelijke uitnodiging van de «durvers» uit Koksijde die wij enkele weken geleden
ontvingen gaf de doorslag in die lastige keuze en zo kregen we de gelegenheid Koksijde, een dier
prachtige parels van ons Noordzeestrand, van dichterbij te leren kennen en we mochten toen
reeds enkele facetten bewonderen die kunstenaarshanden er aangeslepen hadden.
We zagen het Koksijde van heden en bogen ons over de plannen van het Koksijde der
toekomst. De groei van het nieuwe voltrekt zich gestadig onder de vaste hand van 'n durver,
Burgemeester-Senator Van Buggenhout. Hier groeit een schone toekomst.
De prachtige nederzetting der Christelijke Mijnwerkers te Koksijde: «De
Mijn», in welk. gebouw de Hogere Hoteliersschool ondergebracht is. Leer
school tijdens het schooljaar, uitgelezen vacantieverblijf tijdens de ver
lofdagen.
het was in de zandwoestijn van Ly
bië gelukt en het moest in de dui
nen van Koksijde ook lukken.
Met een tong in de mond
Geraakt men de wereld rond,
'n Vlaams spreekwoord dat altijd en
overal bewaarheid wordt... en er
werd geïnformeerd, 't Resultaat was:
Koksijde kocht een dergelijke meng
machine van het Engels leger en ze
werd in de duinen te werk gesteld:
Koksijde maakte zelf zijn baanpla-
veisel.
Het Montgomery-recept ziet er als
volgt uit: 90 t.h. zand (dat 5 a 10 t.h.
water bevat); 4,7 t.h. afkooksel van
ruwe olie (een speciaal Shellproduct
Colasgenaamd) en 4 t.h. kalk.
Na drie minuten mengen wordt <ie
massa zwart en op de weg, waarvan
goed gedamde rots- en betonblokken
de ondergrond vormen, uitgespreid.
Een zware tol zorgt er dan voor dat
het goed geëffend wordt en men
laat dit product enkele dagen vol
ledig rusten. Deze materie blijft een
korte tijd plastisch maar wegens de
vluchtigheid ervan verhardt ze snel.
Warmte en koude hebben er prac-
tisch geen invloed op en we kun
nen het zelf getuigen; deze banen
dempen alle geluid van de erover
rollende wagens en zelfs in het
warmste van de Zomer kleven de
voeten wat met asphaltbeton wél
het geval is er hoegenaamd niet
aan.
Een ander bijzondere eigenschap
van overwegend belang is, dat er,
wanneer er bv. aan onderaardse lei-
60 Km. Wet-sand «-banen wer
den aldus reeds in de duinen en op
de dijk aangelegd. Stilaan, week na
week, vordert de machine in haar
wandeling door de duinen. Haar
taak is verre van volbracht; moed
gevend is ze in alle geval: nog
30 km. vallen te verwerken en die
komen er door, ze zou in Koksijde
niet staan.
Ter aanvulling dient er nog op ge
wezen dat het aanleggen van derge
lijke banen de prijs van 40 fr. de
vierkante meter benadert, wat, als
men een vergelijk maakt met de prij
zen van andere banen in ons land,
gaande van 300 a 400 frank, heel
miniem kan worden genoemd. Inder
daad, van transport is er geen sprake,
overal ligt er zand voor het grijpen,
alleen voor de vaten Colas en het
kalk dient er een kleine opslagplaats
en vervosrmogelijkheid voorzien.
PUINEN WEG EN BLOEMEN IN
DE PLAATS
Maar bij het aanschouwen van die
heerlijke duinbaantjes gaat, na dag
taak, voor het gemeentetoestuur geep
zucht van verlichting op. Ze draaien
zich even om enherbeginnen.
Koksijde gaat verder en verder.
Onze kust heeft nog wel problemen
op te lossen doch het is spreekwoor
delijk geworden dat Koksijde's ini
tiatieven een voorbeeld zijn voor de
ganse Noordzeekust.
Herinnert U zich nog Koksijde
1949?
Eén bloemenbadl
De bloemisterij van Koksijde waar gezorgd wordt voor de aankweek van
eigen bloemen voor de versiering der badplaats biedt op zichzelf reeds
een zeer stemmige aanblik. De naar oude trant aangelegde waterput
blijft een geschikt plaatsje voor een babbeltje.
dingen dient gewerkt, dit stuk baan
er als 't ware kan uit gesneden wor
den. Daarna giet men die put weer
toe, damt hem goed dicht en ter
nauwernood kan men achteraf on
derscheiden waar precies de baan
opengelegd werd.
Te Koksijde liggen sinds 2 jaar
dergelijke banen die totnutoe aan
alle verwachtingen meer dan volde
den. Ingenieurs der Shell-compagnie
die zelf ter plaats de uitwerking van
die realisatie kwamen nagaan ston
den verwonderd over dit meer dan
bevredigend resultaat.
En zo wandelt men door de dui
nen met deze Afrikaanse mengma
chine de ene weg op, de andere af.
Vóór haar liggen slechte, onmense
lijke banen; achter haar, ideale
baantjesprachtige wandelwegen
voor de badgasten.
Op IS April is het de feestdag van de Gelukzalige Idesbaldus. Vissers
vrouwen komen de Gelukzalige op zijn feestdag speciaal aanroepen voor
de behouden vaart van hun vader, echtgenoot of zoon die iedere dag te
worstelen hebben met duizende gevaren op zee.
De viligiatuurman hunkert naar
vreedzame rust. Kan iets beter de
gemoederen strelen der rustzoekenden
dan kleurenrijke bloemen?
Meer dan 15.000 boompjes werden
langs die 60 Km duinenbanen aan
geplant. Ze brengen de wandelaars in
volle seizoen lommer als de zon te
geweldig is en beschutten hen in het
voor- en najaar van een al te snij
dende zeewind, ze brengen atmosfeer
en landtooi in die heerlijke duinen
waar Koksijde zo prat op gaat en
waarvoor het door en voor alles ijvert
om die ongeschonden te bewaren.
Maar ook bulten de duinen, op
de kruispunten en overal waar nog
een vierkante meter terrein verloren
ligt, daar werden er parkjes van ge
maakt die smakelijk en met veel
kunstzin bezet werden met bloemen.
Zelfgekweekte bloemen.
Vorige jaren kwamen die bloemen
uit het binnenland en werden ze per
jaarcontract besteld.
Voor het zelfde geld kunnen we die
zelf kweken, zei ons Burgemeester
Van Buggenhout. Kom mee, ge zult
zien.
En op een der meest verlatene
hoekjes, in de schaduw van de «Hoge
Bl-ekker ontwaarden we in het bosje
een serre-instelling die van de meeste
netheidszin en orde getuigt. Hoop en
al een goeie are groot. Honderden
kistjes met sprietjonge plantjes, ter
wijl gele plankjes met opschriften
de namen der wordende plantjes
aanduiden. Dat is de bloemenkwe-
kerij van Koksijde.
Zo werden er in 1949 35.000 bloe
men uitgezet. Het was veel, maar als
ze er stonden was het nog te weinig,
zei ons de senator. Dit jaar voorzien
we er veel meer. Koksijde moet 'n
Ploralie-badstadje worden en het
wordt het.
HET OUDE KOKSIJDE MET
ZIJN «ABDIJ TER DUINEN»
Nog niet alles, zei ons de Burge
meester, volg maar.
We trokken een gans andere rich
ting in, meer Westwaarts, en onder
tussen vertelde ons de Burgemeester
dat het toevallig vandaag de bede
vaartsdag was voor St Idesbald en
dat we er bijna zeker bedevaarders
zouden aantreffen.
Inderdaad, 'n 6-tal vrouwen kwa
men de Duinenabdij heilige hun beê
verzekeren, ...maar de Burgemeester
stapte door onder een in opbouw zijn
de poort en 'n honderd meter bergaf
kwamen wé op de plaats der opgra
vingen.
We hebben destijds een uitgebreid
artikel in ons blad gewijd aan die
bijzonder belangrijke opgravingen
van de oude Abdij Ter Duinen
We wensen niet in herhaling te val
len bedoeld artikel verscheen op
30 Juli 1949.
Toch hielden die blootgelegde
pronkstukken uit de jaren 1230-1250
al onze aandacht gaande. We ont
waarden er de voetstukken der pijlers
die deze abdijkerk schraagden. Op 'n
60-mefcer vandaar werd een zijportaal
blootgelegd. Ook een stuk vloer ligt
er in volledige bewaring.
...Jammer genoeg blijft daar alles
uitdagend liggen.
Toen in Mei 1949 al zoeken naar
«mouflen», deze puinen ontdekt
werden, waren de historische mid
dens in ons land als van de hand
Gods geslagen om deze «uiterst be
langrijke archeologische vondsten
Grote professors stonden in vuur en
vlam en allen wilden dit oord onder
hun bijzondere bescherming nemen
...het was een «uiterst zeldzaam
feit.
Maar, alle beloften, schone woor
den, lange redevoeringen en beste be
doelingen ten spijt... bleef sindsdien
al het ontdekte tot verder onder
zoek onaangeroerd.
De blootgelegde pijlervoeten inte
gendeel werden van hun bescher
mende zandmantel ontdaan en het
wordt werkelijk hoog tijd dat ervoor
gezorgd wordt. Regen, bar weer, Vorst
en doorborende zon verrichten veel
meer kwaad dan men vermoeden
kan en... het «ongehoorde feit»
schijnt in de vergeethoek te geraken
ware het niet dat Koksijde er de be
schermende hand over houdt en deze
relieken van oude grootheid als een
kostbaar pand beschermt.
Het is doodjammer, ja, niet te ver
rechtvaardigen, dat de nationale in
stanties, die als doel hebben derge
lijke vondsten te beschermen en ver
der bloot te leggen er zo onberede
neerd en wispelturig mee omspringen
en heden laten verloren gaan dat
gene waarvoor ze een Jaar geleden
in vuur en vlam stonden. Temeer nog
dat bijna met zekerheid kan getuigd
dat ook nog op andere plaatsen an
dere delen kunnen worden blootge
legd daar in het' Gruuthuuse-Museum
te Brugge er een plan bestaat van de
volledige Ter Duinenabdij; plan ge
schilderd door de Brugse kunstschil
der Pourbus en daterend uit de jaren
1580.
Aan de hand van dit historisch
document kunnen de opgravingen
met vrucht voortgezet worden.
«DE ZEEPANNE» IN VOLLE
BEDRIJVIGHEID
We daalden Zuiderwaartseen
kwartier aldoor de duinen en bij het
naderen van «De Zeepanne» ont
waarden we nijverig rumoer. Auto's
bolden op en af; kamions reden op
en neer; kortom, we werden plots uit
de kalme duinenatmosfeer gewekt en
belandden op een vroeger wellicht
evenzeer kalm punt dat thans in de
volle branding staat.
Kon het anders; «Vianova» uit
Antwerpen was er met z'n mannen
en alaam op af gekomen en moest in
125 werkdagen 'n nieuwe baan door
heen de duinen uitwerken: 'n nieuwe
modelbaan die Koksijde rechtsreeks
met Veurne verbinden zou.
We trokken grote ogen: het was
het eerste wat we er van vernamen.
Niets liet trouwens vermoeden dat de
beginwerken tot dat resultaat leiden
moesten. Maar een mens ontgeeft 't
zich soms rap en ziet het bijna niet
meer als hij gelijk waar te Koksijde
komt: waar wordt er daar niet ge
werkt sedert jaren...men zou er wa
rempel aan gewoon worden en het op
de duur als een noodzakelijk Iets be
ginnen te aanschouwen.
Op de plaats zelf aan het kruis
punt Zeepanne was er buiten die
eerste aanleg-bedrijvigheid niet veel
te zien. De duinkonijntjes werden in
alarm gesteld; men zag er 't allen-
kante met hun staartje in de lucht
pij Imp naar veiliger oorden vluchten.
De Antwerpenaren stonden als 't
ware van de hand Gods geslagen aJs
zij die als schichten voorbij zagen
rennen; de werklieden, uit de streek
aangeworven, moesten ermee lachen,
't Is al kwestie van gewoonte.
NAAR HET GEMEENTEHUIS
En onderweg vertelde ons Burge
meester Van Buggenhout voortdu
rend en zette hij ons zijn standpun
ten uiteen. We hadden het, - hij ne
me het ons niet kwalijk - vrij lastig
om die te volgen, die omgeving en se
rene natuur werkte op ons zo aan
lokkend naar een dolce farnlente
Maar toen hij met getallen voor de
dag kwam werden we beroepshalve
wakker geschud en kwamen we bij
tijds op pas om het te snappen. En
zijn plan was raak en vrij breed op
gevat.
Twee millioen mensen worden
jaarlijks betaald om in verlof te
gaan: het beroep en de handelsgeest
van de kust bestaat erin die mensen
aan te lokken. We moeten:
1. Het hen mogelijk maken bij ons
te verblijven: dus onze prijzen
Zo Is Koksijde en zo zal het worden, dat legt bovenstaande plattegrondtekening voldoende uit. De num
mers op de grote kaart verwijzen naar: 1. Koksijde-Dorp: Het vierkant vakje aan de linkerkant van het
cirkeltje duidt de plaats aan van het prachtige gemeentehuis van Koksijde; - 2. Kerk van Koksijde-Bad;
- 3. Het Casino; - 4. Tehuis Stella Marisvacantieoord voor kinderen; - 5. De ontworpen nieuwe markt
van Koksijde. De bouwvakken in schuine lijnen getekend beduiden de huizenblokken die aan elkaar mo
gen gebouwd worden. De vakken in gekruiste lijnen zijn deze waar volgens het ontwerp openbare gebou
wen, ziekenhuis, enz., zullen tot stand komen. De zwarte vakjes zijn reeds bestaande villa's; - 6. Het Ka
pelletje van St Idesbald; - 7. Plaats der opgravingen van de oude Abdij Ter Duinen; - J. De tHoge Blekken.
33 meter hoog, het hoogste punt der Belgische kust. Het nieuwe Koksijde zoals het ontworpen is, zal
gelegen zijn in het gedeelte dat afgelijnd is door de zware stippellijn op de kaart. In de inzet een
algemeen plan van Koksijde tot Veurne waarop men de ligging van het vliegveld tegenover Koksijde be
merkt. Links van het vliegveld de nieuwe baan die Veurne met Koksijde zal verbinden. Dwars door het
vliegveld de oude baan die reeds van in 1940 voor het verkeer verboden werd. Rechts bemerkt men de
huidige baan Veurne-Koksijde die het vliegveld omschrijft.
aanpassen. Dat is het werk der
hoteliers en der neringdoeners.
2. Hen meer geven dan ze tliuis
hebben, - anders komen ze niet
af - dus ontspanning, plezier,
wandelingen, charme. Dat werk
is het onze, aldus de Burgemees
ter, en ge ziet wat we er voor
doen. De rust van die mensen
moet aangepast worden door de
verfraaiing van het milieu.
Dat is breed gezien wat de kust
betreft, eens it die mensen hier
zijn. Maar die mensen moeten tot
hier kunnen komen: het verkeer
dient zich dus eveneens aan te pas
sen. Het treinverkeer moet verbete
ren, nieuwe treinen dienen aangelegd,
we moeten fatsoenlijke verkeerswegen
hebben...., dat, ja, dat, zuchtte de
Burgemeester, dat is een ander paar
mouwen, 't Is flauw en ge klopt zo
dikwijls op dovemans deur als ge u
inspant om ietwat te verkrijgen.
Maar, we kloppen en kloppen voort
op die deuren tot we door het hout
zullen zitten, aldus de Burgemeester,
en hij klopte met zijn wandelstok op
de grond, we geven voor niemand op
't moet en 't zali
En het kan maar deugd doen ook.
Het ontwerp is stout opgevat maar
het schijnt vlot van stapel te zullen
lopen...in alles Is altijd een beetje
kans mee gemoeid, gewoonlijk toch
hebben de stoutste durvers en hard
ste werkers meer kans dan anderen.
Koksijde heeft dat ook.
Ge kent allen het vliegplein. Op de
inzet-kaart ziet U het liggen. De hui
dige baan Veurne-Koksijde ligt
rondom het vliegplein heen...maar
de startbanen op dit plein dienen
aangepast en verlengd, wat zoveel
zeggen wil als, ze moeten over de
thans gebezigde baan aangelegd
worden en de baan van nu moet ver
dwijnen. Koksijde volledig afsluiten?
Dat niemand het ooit durve denken.
Er moet dus een andere baan komen
en...ze komt er; men is ermee be
gonnen en tegen half September van
dit jaar komt die, moet die, klaar
komen.
Ze vertrekt te Veurne aan De Pan
nesteenweg, maar aan het einde der
boompjesslaat ze rechts af en
langsheen De Bogaerde leunt ze
aan de Westerkant het vliegplein aan
om verder de Zeepanne aan te doen
Stuk voor stuk rijst uit de grond wat er nog overblijft van Koksijde's
oude trots: de Abdij Ter Duinen. De prachtige zuilen leggen getuigenis
af van de grote kunde onzer voorvaders. De jonge generatie eert hun
nagedachtenis.
Want, Mijne Heren, de Kust kan
er niet mee gediend zijn als één
plaats gelukkig is en de andere buren
ongelukkig zijn. Voor wat Koksijde be
treft: als Burgemeester kan ik tonen;
als Senator voor de kust kan ik pra
ten en raad geven. Dat men, naar
wat ik tonen kan, me oordele; die
zelfde bezieling heb ik over voor
ledereen die met me wil praten en
die tot rnij raad komt vragen.
PLAATS VOOR 60.000 BADGASTEN
Ondertussen waren we op de stoep
gekomen van het Gemeentehuis. Met
een brede zwaai wees de Senator met
zijn wandelstok naar de baden. Kok
sijde, Mijne Heren, telt 4.500 Inwo
ners, het bezit evenveel huizen en
villa's. Het kan in het seizoen 55 a
60.000 vreemdelingen onderdak geven.
Maar kom binnen, 'k Zal U meer
tonen.
In dit heerlijke Gemeentehuis, dat
getuigt van smaak en kunstzin tot
in de kleinste hoekjes, nam de Se
nator ons op sleeptouw tot In zijn
cabinet.
Daar werden plannen, rollen plan
nen en nog plannen bovengehaald.
Op een dezer kregen we de stout
ste dromen voor ogen. We drukken
het op dit blad gedeeltelijk in detail
af. De verklaring eronder in cursief
zal de lezer wel nadere uitleg bezor
gen.
KOKSUDE VAN MORGEN
En toch willen we, ter verduidelij
king, de lezers dit punt verder aan
snijden.
In de zware stippellijn ligt in ont
werp: het nieuwe Koksijde van mor
gen
We weten het. Sinds enkele jaren
is leder gemeentebestuur ambtshalve
onderhevig geworden aan een zekere
urbanisatieziekte die bijna op alle
plaatsen «chronischschijnt te
worden. Voor Koksijde echter bestaat
er veel reden toe te denken dat deze
acuut wordt, want de heelmees
ter» Van Buggenhout volgt ze van
dichtbij.
waar ze dan, een weinig verder,
splitst. Een rechterarm komt uit aan
het kerkje op Koksijde-bad; een lin
kerarm op de Koninklijke Baan
rechtover de Stella Marisnabij
St Idesbald, dat het weze hier ge
zegd, grondgebied Koksijde is. In de
schoot van die twee armen met als
opperste grenslijn de Koninklijke
Baan, daar werd, in dit nog weinig
bebouwd terrein, het Koksijde van
Morgen ontworpen. (Zie kaart).
EEN 22 METER BREDE
MODELBAAN
Het was andermaal Ingenieur De
leye die de vraag in onze ogen las.
Het zit zo ineen, zei hij:
Van Veurne tot aan de Zee
panne krijgen we een drieledige be-
tonbaan. Links en rechts, langs bei
de kanten, een kleine gracht, daar
nevens een 0,60 meter dam en dan
een velopad, dubbele richting. Op
nieuw 'n meter grond waar
haagje wordt ln geplant en dan
betonbaan, ln drie delen, die
10,50 meter breed zal zijn. Op:
een haagje en dan rechts, een vi
pad met dan «roeven* opnieuw
gracht.
Dit tot aan de Zeepanne.
Van de Zeepanne tot aan
Maria» enerzijds, en de Kapel op
Bad anderzijds, is de baan ev<
22 meter breed maar wordt ze
anders opgevat. Ze wordt gegoten ia
asphaltbeton. We hebben rechts
velopad van 3,50 m., dan een bof*
duursteen en een baanvak van 7 at,
breedte. In het midden der baan
opening van 1 meter breedte waar
haagje wordt geplant. Opnieuw
aaphaltbeton-toaanvlak van 7
en dan uiterst links een voetpad va
3,50 meter breed.
W« krijgen hier dus «en ééa-rtefes
ting baan.
Als dit werkelijk zó verwezenlijk!
wordt, en we hébben er alle reden toj
om het te geloven, dan mogen w*
rust getuigen dat de» «auf
'n lokbaantje zijn zal voor
autoliefhebber die cp veiligheid
rijgenot verlekkerd lal
We zouden rog zoveel ktinria»
schrijven over Koksijde.
We gewaagden nog niet over da toe*
volking «elf, over Het Casino», ovee
«De Mijn», over «De Hogen Blek»
ker». Ieder van die woorden fbtiti
in zich een volledig artikel ln.
Maar we moeten stoppen.
Een zaak moet ons nog van bad
hart.
Koksijde is bij uitstek, zijn liggü*
en opbouwtrant maakten bet errUk
de FAMILIEBADPLAATS.
De honderden villa's rondgeiaaid
als edelgesteenten in die wijde duf®
nen verlustigen telkenjare honderdes
gezinnen die voor hun kleine volkjt
de goeie lucht zoeken.
Mocht het zo blijven... mocht ©w
voor gewaakt worden dat ze besten
dig Koksijde uitkiezen; maar mocht
er bovenal ook voor gewaakt worden
dat die ouder» «veilig» hun klein#
en groeiende volkje daar kunne»
houden. Rappe evolutie brengt somt
storende toestanden mee, bijzon»
der voor wat een badplaats aangaat,
op moreel en zedelijk gebied.
Dat die scherpe scheidsrechterlijk#
geest van Burgemeester Van Bugu
genhout daar de rechte lijn in hou.
de, geharnast tegen alle mogelijk*
kritiek in, ons moreel gezonde kin.
derrijke families ten goede.
We houden niet van, en doen oak
niet aan haarklieverlj, maar dat elk
verantwoordelijk man met evenveel
enthousiasme en overtuigde bezieling
zich ten dienste stelle van de waar
borg die de fatsoenlijke badgastea
van hen wensen, Ja, de waarborg dl#
de kinderrijke families eisen.
Koksijde is uiterlijk de parel va»
de Zeekust!
Mocht het, onder het wijze «a
sympathieke bestuur van Senator-
Burgemeester Van Buggenhout mo
reel en innerlijk de gezonde parel
blijven van diezelfde kust waar zo
veel onzer mooiste Vlaamse familie»
in vacantie heentrekken:
Koksijde ten goede, onze moreel-
gezonde jeugd ten bestendigen batel
1. S.
-i|
We zien hier de Colas-machinein volle werking om het kostbaar
mengsel klaar te maken dat als een tovermiddel de woeste duinenwe
gen verandert in gemakkelijke wandelbanen. Onder de eigenlijke meng
machine, die hoog opgesteld is, zien we een vrachtwagen waarin het
kostbare materiaal, gereed gemengd, in uitgestort wordt.