fill WK 8 Onze Week-end Reportage Hoe de eerste stap in het Vrij Technisch Onderwijs gezet werd in Veurne-Ambacht Onverdroten groeit hier een Modelinrichting onder de oude fiere leuze VAERT WEL ENDE LEVET SCONE f '1 SR jgHm-, 1 H I m fra vm de afdeling ElectriMt, Me M /ciP&Oj/We» HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 29 Juli 1950. Blz 12. Op bezoek in de Vrije Vakschool SINT IDESBALD, te Veurne Midden op de speelplaats, waar de stoere jongens in hun ontspannings uren de vermoeienis van studie en werk vergeten, staat dit prachtig O. L. Vróuw-beeld met haar eigen goddelijk Kind op de arm om tevens over de kinderen van onze moeders te waken. denken. Op deze speelplaats gaf een deur uit, die toegang verleende tot de voornaamste werkplaats der me taalbewerkers en de schone titel droeg van paswerkerij. De eerste 36 metaalbewerkers maakten hier kennis met een vijl en een stuk ijzer. Toen zij over de eerste moeilijkheden heen waren, bemerk ten zij pas dat de vloer van hun werkplaats bestond uit hobbelige kasseistenen en dat hun bankschroe ven vastgehecht waren aan oude ta fels. Zelfs een afgedankte biljart diende voor werkbank. Hier werd met zwetende gezich ten gesleurd en gesjouwd om een zware amerylsteen ter plaatse te brengen, de koppige beitels die het vertikten een behoorlijke snêe aan te nemen, zouden nu wel de duimen leggen. De eerste 12 houtbewerkers lieten het zich welgevallen, hun tenten op te slaan in een ongebezigd salon van een brave dame aan de overkant van de straat. Ook dit salon zou een der zwijgende getuigenissen zijn van de groeiende en wordende school. De tweede morgen reeds van dit onverwacht begonnen schooljaar, la gen al de goede voornemens veilig ondergesneeuwd onder een dikke laag sneeuw die al de miserie met zijn effenheid overtrok. De werklust vonkte in de razende amerylstenen en in iedere trek met de vijl lag de overtuigde wil: «We zullen er ko men. Hier werd het onwrikbare beton gegoten waarop steen voor steen de Vrije Vakschool eens zou verrijzen Veurne ligt daar als een verloren paradijsappel aan de rand van die wijde Vlaamse vlak ten waar de vette weiden van Veurne-Ambacht doodlopen in de duinen. Veurne is de stad der ingetogen boetprocessie waar nog eeit waas over heen zweeft van middeleeuwse devotie. Maar nauwelijks hebt ge een voet buiten Veurne gezet of ge voelt reeds de harteklop van de kust die in het zomerseizoen op een koortsachtig tokkelend rhythme slaat. De stad der smakelijke babbelutten gaf haar naam aan de vlakte, het Veurne-Ambacht. Naar dit oentrale punt is het dat al de levensdraden van het omliggende samenlopen. Iedere Woens dag is het er marktdag waar de boter, keurproduct der streek?»verhandeld wordt. Hier ontmoeten kust en binnenland elkaar. Maar in deze stille verloren hoek, die blijkbaar rustig te slapen lag in Gods vrije natuur, klonk ook de wekroep van moderne vooruitgang en nijverheid. Behoefte aan vakonderricht deed zich gevoelen bij de jeugd van deze schone ongerepte streek, want schoon volk leeft er in deze streek. Hier heeft de jeugd nog klare kijkers in de kop en schone idealen in het hart. Het was dan ook voor de Geestelijke Overheid tijdens de laatste jaren vóór de jongste we reldoorlog een zwaar probleem toen zo nijpend gevoeld werd dat er daar grote nood bestond aan degelijk technisch onderwijs. Dit zou er beslist komen, vroeg of laat. De vraag bleef open wie hier het initiatief zou nemen en wie dus het lot dier schone jeugd in handen zou krijgen. Op bevel van Z. Exc. Mgr Lamiroy, bisschop van Brugge, werd de Vrije Technische School St-ldesbald uit de grond gestampt en opende op 8 Januari 1945 haar deuren. Thans rijst het nieuwe gebouw... Maar laten we eerst even bladeren in het boek der ge schiedenis van deze jonge maar schone inrichting. langs de baan op leper, daar waar men terug ln het blotekomt, doch juist dicht genoeg bij het com fort van het moderne verkeer, ligt het terrein waar de nieuwe vak school, in frisse Nieuwpoortse steen opgetrokken, als een parel van mo derne bouwkunst uit de grond rijst. De wind draagt hier nog in zijn adem de malse geuren van de wei den uit het Veurne-Ambacht. Hier tintelt ln het zonnelicht nog het goud der boterbloemen en toch kwam een zeer moderne inrichting een plaatsje opeisen, drie hectaren «BACHTEN DE KUPE» HEEFT GEEN VAKSCHOOL Dit was een zeer spijtige vaststel ling die men in het jaar 1939 nog kon doen: «Bachten de kupe» is de enige streek van West-Vlaanderen die geen vakschool heeft. Geen nodig? Toch wel en zelf broodnodig. De vooruitgang der tech niek eiste hier zowel als elders jonge krachten op, jongens uit de streek om zich te bekwamen tot goede vak lieden. Het kustgebied met zijn vis- sersbedrijf op moderne leest ge schoeid; het landbouwbedrijf met zijn doorgedreven mechanisatie, zelfs hotelbedrijf met moderne keukenin- stallatie en het privaat leven waar electriciteit, radio en snelvervoer gron dige omwentelingen teweeg brachten eisten vaklieden die hun man zouden staan en meegaan met de vooruit gang. De jongens van de streek die hier de nodige ontwikkeling niet von den op technisch gebied, moesten noodzakelijk uitzwermen naar elders waar zij over de gepaste scholen konden beschikken. Zijne Excellentie Mgr Lamiroy, Bisschop van Brugge, besefte de gro te nood van deze streek en gaf in het jaar 1939, opdracht aan de E. H. Onderpastoor van Ste-Walburgapa- rochie te Veurne, Z.E.H. Berten, een Vrije Beroepsschool te stichten. Pas werden de eerste voorbereidse len getroffen om deze opdracht uit te voeren, of de oorlogsstorm brak los oveT Europa. In 1940 werd ook ons land in de vernielingsgolf meege sleurd. Tijdens de bezettingsjaren bleven de plannen rusten in het brein van hen die eens deze opdracht zouden uitvoeren. Het was een geschikte ge legenheid om althans op papier plannen te maken en in bestaande inrichtingen van deze aard onder vinding op te doen. Kenners van het Technisch On derwijs werden gepolst zodat de oor logsjaren toch nog nuttig konden ge bruikt worden. IN DE OUDE DOOS Toen de bevrijding aan de kimme rees, werden de sluimerende plannen terug wakker. Opnieuw klonk uit Brugge het bevel van Z. Exc. Mgr Lamiroy en Z.E.H. Berten, die mid den oude schilderijtjes en antieke kandelabers zijn plannen zorgvuldig voorbereid had, sloeg de hand aan het werk om zijn vakschool te stich ten. Wie Veurne kent met zijn mooie oude gebouwen die zo statig de stra ten afboorden, kent ook de Panne- straat 52, waar tot het kleinste kind toe U de «Oude Doos» zal aanwij zen. Het gebouw heeft iets antieks over zich hangen. De Rijkswacht van Veume is er jarenlang in on dergebracht geweest. Dit gebouw kwam vrij omdat voor de Rijkswacht een voornaam en nieuw gebouw be stemd werd. Het toenmalige gemeen tebestuur stelde het complex ter be schikking van de Vrije Vakschool, die er op 8 Januari 1945 haar poor ten opende onder beschenning van de Heilige Idesbald die als patroon der Vrije Technische School van Veurne aangesteld werd. De Oude Doos» zou de bakermat worden van een inrichting die weldra een voor name plaats in de Vrije Onderwijs instellingen zou innemen, van hier zou jong leven uitstralen over gans het Veurne-Ambacht. Het sneeuwde die 8e Januari 1945. Tussen de sneeuwvlokken door zag men 48 jonge mensen ietwat aarze lend de straat inrijden in groepjes van 4, 5 en 6, allen jonge kerels met de tinteling van een jeugdige lach nog in de ogen en met reeds een vastberaden trek om de mond. Zij wilden iets worden... Aarzelend verdwenen zij in de alf- openstaande poort, bezijden de Oude Gendarmeriegebouwen. Zi.i werden er verwelkomd op een speelnlaats die, met grillige slijk- paadjes midden stenen en kalkbrok- ken omzoomd door afgedankte bal ken en veroordeelde vensterramen, aan een duistere achterbuurt deed AT I Het bovenstaand plan spreekt overduidelijk. Men bemerkt er klaar de ligging der onderscheidene gebouwen. Slechts de vleugel: klasgebouwen en werkhuizen is thans klaar want daar begint in September e.k. het nieuwe schooljaar. als de Arbeiders Hogeschool van Veurne-Ambacht.. De Lente 1945 bracht een Paasei onder vorm van een draaibank... Toen begon een gestadige groei, én in aantal leerlingen én in materiaal. Volgende cijfers geven het aantal leerlingen weer over de jaren 1945 tot en met 1950: het begon met 48 leerlingen en ging over 90, 150, 180, 200, naar de 220. De uitrusting der school hield ge lijke tred met' deze vooruitgang. De tweedehandsboormachine en de be scheiden amerylsteen der eerste we ken, kregen voornaam gezelschap en moesten beschaamd naar een ver loren hoek verhuizen, toen moderne en uiterst nauwkeurige werktuigen hun intrede deden: draaibanken, freesmachines, rectifieer-, zaag- en boormachines, motoren, houtbewen- kingsmachines, electrische instru menten en meettoestellen. Dit alles vulde het bescheiden patrimonium der inrichting aan, en bracht haar op het peil van de meest moderne technische scholen. Een staf van met zorg gekozen meesters waarborgde van bij het begin de degelijkheid van het onder wijs, zodat de ouders met gerust ge moed hun jongens zagen optrekken naar de St Idesbald Vakschool, want hier gold van bij de aanvang als leuze: «HAND, GEEST EN HART VORMEN Crescendo... steeds verder. EEN NIEUWE VAKSCHOOL Het gebouw dat in de geschiedenis der Vrije Vakschool van Veurne be roemd zal blijven als de plaats waar zij haar harde strijd om het bestaan begon, werd onvermijdelijk te klein. Uitbreiding was noodzaak. Daarom werd dan maar besloten uit het voor lopige te treden en de school onder te brengen in nieuwe gebouwen die, aan de hand van de opgedane onder vindingen voor de hun toegewezen taak ten volle zouden geschikt zijn. Juist op het randje van de stad, Een beeld op de linkervleugel van de school, hier zijn de klaslokalen on dergebracht. Het lager gebouio dat men in de achtergrond ziet, is nog een cledeelte van. de oejenv'erkplaatsen. van de onmeetbare vlakte om er de zonen uit die vlakte op te leiden tot volwaardige stielmannen. Van drie hectaren en tien aren om nauwkeurig te zijn, werd één ha. voorbehouden om de eigenlijke ge bouwen en de binnenkoer plaats te bieden. Zo blijven er nog twee ha. vrij om als speel- en sportterrein te dienen. Voetbalterrein, zwemmen, enz... zijn hier voorzien. Van de gebouwen der vakschool, waar in September a. s. de leergan gen herv-t worden, is het gedeelte dat klaslokalen en werkplaatsen omvat reeds klaar. Zoals de lezer bemerkt op bijgaand plan, liggen deze gebouwen ietwat binnenwaarts. Langs de kant der grote baan. op leper is ruimte voorzien voor drie gebouwen die daar mettertijd tot stand zullen komen: nl. de kapel, het internaat en de woning voor de bestuurder. Het gebouw der vakschool zelf vormt een grote winkelhaak. Het frontgebouw omvat de eigenlijke oefenwerkplaatsen terwijl in de vleu gel die naar de straat uitloopt, de klaslokalen ondergebracht werden. Licht, zon en lucht hebben als grondregel gediend, toen architect Jos. Leper uit Veurne de plannen maakte voor deze grootse onderne ming. DE LEERWERKPLAATSEN Het frontaal gebouw, waar de leerwerkplaatsen zijn ondergebracht, draagt in zijn bovengedeelte 5 prach tige half-verheven beeldhouwerwer- ken van de Tjeckische beeldhouwer Gause. In het middenpaneel prijkt Sint Idesbald, Patroon der Vakschool. Rechts hiervan staat de uitbeelding der metaalbewerkers e-n uiterst rechts deze der afdeling motoren. Links van de patroonheilige zien we de houtbewerkers en uiterst links de elektriekers. Zo zijn al de vakken die hier onderwezen worden in hun zin nebeeld geschaard rond de patroon heilige der school. Onder dit prachtig geheel bevindt zich een luifel van 4 meter diep op een lengte van 40 meter; een afdak dat veilige beschutting biedt bij re genweer. De aannemer, Hr Antoon Beerst uit Tielt, die gans de opbouw op voerde, leverde hier een knap staal tje van bouwkunde, gans de luifel immers werd in beton gegoten en heeft op zijn reusachtige afmetingen van 4 op 40 meter geen enkele steun pilaar. Onder het afdak staan we voor de ingang der werkplaatsen. De eerste indruk die men hier op doet is deze dat men binnentreedt in een van die moderne fabrieken, waar de directie er alles voor deed om de arbeiders comfort, licht en lucht te verschaffen bij hun werk. Een brede gang leidt naar binnen. Links is de ruime werkplaats voor het 2e, 3e en 4e jaar draaiwerk. Daarnaast, te midden van het ge bouw, ligt het technisch bureel en de burelen der meesters. Een klein atelier naast dit voor het draaiwerk biedt onderdak voor het ie iaar pas- werk. Gans het achterste gedeelte van het gebouw is voorbehouden aan de houtbewerkers. Links van de gang, langs waar men het gebouw binnen komt, ligt de afdeling voor motorenbouw, pa lende aan de garage. In deze vleugel zijn kleinere werk plaatsen voorzien voor de smidse, het lassen, het atelier voor electriciteits- leer en het laboratorium. Hier is ook een kraakzindelijke wasplaats aan gebracht waar de leerlingen zich na de lesuren kunnen verfrissen. De wasplaats is fris en ruim en van zes ronde blinkende wasbekkens voor zien. Op de vloer staat te lezen, in kleurtegeltjes uitgewerkt, de passen de spreuk: «Leeft fijn, leeft rein». In het achterste gedeelte van dit gebouw is een ruime zaal voorzien voor de electriciteitscentrale. Twee zware altematoren, gedreven door twee zwaar-olie-motoren van 105 HP. ieder, zorgen voor de nodige drijf- krachtstroom voor gans de inrich ting. Vlak naast de electriciteitscen trale bevindt zich de stookkamer der centrale verwarming die bij middel van warme lucht in al de gebouwen voor de nodige verwarming zal zor gen. De opslagplaatsen voor hout, ijzer, oude motoren voor demonstraties, enz... bieden in een modern gebouw steeds een storende aanblik en lei den tot ruimteverspilling. Een ruime kelder 10 bij 20 meter lost dit pro bleem op de meest voordelige wijze op. Langs de noordkant van de klas lokalen Is een lange en praktische bergplaats voor de fietsen aange bracht met gemakkelijke toegang en neven de ingang van de school. Door deze gelukkige schikking wordt het voorzicht van het gebouwencom plex niet door een afdak geschaad en moeten de leerlingen nooit met hun fiets op de speelplaats komen. Z. X. H. Berten, de Bestuurder der St-ldesbald Vrije Technische School. DE BINNENUITRUSTING DER WERKPLAATSEN De binnenuitrusting van de vak school kan men best vergelijken met de bewapening van een oorlogsschip. De mooie lijnen, de ruimte, enz... zijn in zekere zin slechts bijzaak, want het is de technische uitrusting, die doorslaggevend is bij de waarde bepaling. DE DRAAIERIJ der nieuwe vak school bevat: 24 draaibanken, 2 boormachines, 3 schaafbanken, 4 freesmachines, 1 sleeschaafmachine, 1 rectifieermachine, 1 temperoven, (mazout), 1 slijpsteen. De paswer kerij is uitgerust met moderne werk banken, 3 boormachines en 1 slijp steen. De smis heeft 2 boormachi nes, 3 posten voor het electrisch las sen, 1 post voor autogeenlassen en 2 slijpstenen. Dit voor wat de metaalbewerking betreft. Ook de AFDELING DER HOUT BEWERKING is op moderne wijze uitgerust. Alhoewel hier ook de hand van de vakman moet gevormd wor den werd toch niet uit het oog ver loren dat er met het moderne tijd perk moet meegegaan en dat de hier gevormde krachten met de moderne machines van houtbewerking goed over de baan moeten kunnen. We vinden hier schaafmachine, lintzaag, toupie, boormachine, draaibank en wrijfmachine. Alles dus wat de mo derne vakman nodig heeft. De AFDELING VAN MOTOREN- BOUW' heeft haar uitrusting voor namelijk afgestemd op demonstra tiemateriaal. Onder dit materiaal dat uit allerhande motoren bestaat vindt men o.m.: Ford V-8 in doorsnede, Citroen 4 cyl.. 2 vliegtuigmotoren V-12, 1 auto Dieselmotor, 1 statio naire Dieselmotor, 1 één-cyl. proef- motor (benzine), 1 vier-cyl. prcef- motor (benzine), 1 groep viertact cyl. benzinemotor, 1 volledige inrichting waar electrische installatie van de auto gedemonstreerd wordt. Bij de ELECTRIEKERS onderschei den we verschillende afdelingen, er is onder andere de bobinage, waarbij de leerlingen eigenhandig motoren en transformatoren wikkelen, aan de hand van de berekeningen in de theorielessen, verder is er een volle dige verzameling van meettoestellen dienstig bij de proefnemingen op alle mogelijke apparaten. Verder is er ook een volledige afdeling radio techniek waarbij de leerlingen van het vierde jaar ingewijd worden in de constructie, controle en depanna- ge der radio's. Zijn werkplaats voor de electrici teit en laboratorium voor 't ogenblik nog niet zo ver afgewerkt als de an dere lokalen dan ligt dit aan het feit dat de hele electrische uitrusting der school, leidingen, cencrale en scha kelbord uitsluitend liet werk is van de electriekers-leerlingen. Onder lei ding van hun ervaren meesters komt weldra alles in orde. De ontwerpen en schema's hiervan werden uitge voerd met de hulp der vierde-jaar' studenten. Z. Exc. Mgr Lamiroy, Bisschop van Brugge, voor wie de jongens van St Idesbald Vrije Vakschool, een diepe verering en warme genegenheid koe steren. Voor hen immers staat zijn Vaderhart steeds wijd open. Voor hen is het dat hier te Veurne op Bisschoppelijk bevel, deze prachtige vakschool uit de grond oprees. DE KLASLOKALEN Alhoewel het practisch onderwijs een grote aantrekkelijkheid biedt voor de toekomstige vaklui, toch moet er een eerste rangplaats inge ruimd worden voor het theoretisch onderricht. De tweede vleugel van de vakschool werd hiertoe voorbe houden. Het is dit gedeelte van het gebouw dat naar de grote baan uit loopt. Daar waar het gedeelte voor prac tisch onderricht, dat wij zo pas be sproken hebben, zonder verdieping werd gebouwd en volgens het sys teem der moderne werkplaatsen in driehoek-beuken met één zijde in glas, werd het tweede deel, waar de klassen zijn ondergebracht, opgetrok ken met bovenverdieping. Dit ge bouw heeft een zeer voornaam voor komen. Een brede trap geeft toegang tot het gebouw. Bij de ingang wenkte de afbeelding van een frisse knaap met in de achtergrond de twee to rens van Veurne, deze van St-Ni- klaaskerk (geestelijk gezag) en deze van het Belfort (wereldlijk gezag), de binnentredende welkom toe. In dit beeld ligt de grondgedachte ge bundeld van eigen industrie op eigen bodem; daartoe worden hier de no dige krachten gevormd. Vaert wel ende levet scone» klinkt het in de spreuk die gans dit motief omkranst. Een bronzen vlaggestok is naast de ingang opgesteld. Op het gelijkvloers en de verdie ping waar overal het licht met volle gulpen binnenstroomt, zijn 9 grote en 2 kleine klaslokalen ingericht als mede een ruime studeerzaal waar de leerlingen door eigen studie zich de lessen kunnen eigen maken. Sommige bijzonderheden die wij hier beschrijven zijn nog gedeeltelijk in uitvoering ten minste voor het geen de laatste afwerking betreft. De trap die naar boven voert heeft een bronzen leuning door de leerlin gen der school zelf vervaardigd. De tekst: «Jongens, uw leven zal klim men zijn of dalen» is door de trap leuning met kunstige hand in een sierlijke trek neergeschreven terwijl boven deze tekst een zwevende vlucht meeuwen met de kadans der woor den meewiegt. Bij het binnengaan van de klas lokalen, rechts nevens de trap, merk waardig schilderij van de hand van kunstschilder Jan Luypaert, voorstel lend de Monnik Idesbald, 3e abt van de abdij Ter Duinen te Kok- sijde, zoals hij aldaar ontgraven werd, ongeschonden bewaard, in 't begin van de XVIIe eeuw (in 1623). Dit kunststuk werd gemaakt vol gens het oorspronkelijk doek, thans berustend bij de Eerw. Zusters An- nunciaten van Veurne. Tegen de muur van de trapzaal werd het stuurrad aangebracht van een zeeschip en tussen de spaken van het wiel leest men het kort bevel dat onomwonden een levens programma weergeeft: «Stuur recht». Bij het naar boven gaan, aan de overloop van de trap, staat rechts het beeld van de Aartsengel Michaël die de draak bekampt, onder deze afbeelding staat de vrome aanroe ping: «H. Michaël, verdedig ons in de strijd». Links treffen we de af beelding van St Idesbald, schilderij door kunstschilder Van Belleghem Senior. Op de hoogste overloop, juist bij de plaats waar in de vloer de tekst «Sta Vast» geschreven staat, hangt een prachtig schilderij dat het motief herneemt van het beeldhouwwerk bij de ingang aan de trap: de fiere jonge kerel. Onder dit schilderij staat volgende tekst: Ga dan mijn jongen, houd U recht als een toren, blijf immer in dienst van al wat edel en schoon is Het licht valt in deze ruime trap zaal gulzig binnen langs een kleur rijk venster in brandglas waar te midden in een krans van 12 ver- i i l|| m .tj Zo zal het eens worden wanneer de kapel, het internaat en de woning voor de Bestmirder der Vakschool it et bestaande gebouwencomplex zullen aangevuld hebben. Op bovenstaande ontwerpen ziet men de eoorye- veltekening der drie voornoemde gebouwen. Men neme echter wel in acht dat de middenvleugel het in ternaatin werkelijkheid 20 meter meer binnenwaarts ligt. In dit geheel bemerkt men vooral de voorname toon die hier in iedere lijn tot uiting komt. schillende motieven volgende kern achtige verzen vol levenswijsheid neergeschreven staan: Zo 'n pot zo 'n lepel, Zo 'n klok zo 'n klepel, Zo 'n weerd zo 'n gast, Zo 'n peerd zo 'n last. Het is opvallend hoe hier geijverd wordt om ov^ al waar de leerlingen verblijven of voorbij komen alles in het werk te stellen om hun opvoe ding op een verheven peil te houden. Iedere spreuk, iedere slagzin die men in de vloer, op de muren of in een vensterraam aangebracht ziet is er op berekend om hogere idealen in de jongens, die zich hier vormen voor het leven, te ontwikkelen. Wie enigszins de Bestuurder Zeer Eerw. Heer Berten kent, weet dat hij een hartstochelijk verzamelaar is van oudheden. Wat velen echter niet weten is dat diezelfde beschermer de hand wist te leggen op zeldzame schone kunstwerken afkomstig van de afbraak van een kasteel. Voor de ingang der vakschool zul len aldus twee leeuwen prijken die elk op een schild de spreuk zullen voeren: «Denckt om die ere»- Ardui nen kunstwerken, houten lambrise ring, alles van dit kasteel afkomstig, zullen aangewend worden om het ontworpen internaat te versieren. Hiervan wordt een gezellig tehuis gemaakt. Onze jongens zijn ook van adel, van de echte adel van het werk en verdienen dat zij een fijn ver zorgde opvoeding krijgen waar ook hun geest verruimd en ontwikkeld wordt. UITSLAGEN Het is een oud versleten cliché dat zegt dat men een boom kent aan zijn vruchten, niettemin echter blijft dit gezegde een onomstotelijke waar heid inhouden. Op een warme Zaterdagnamiddag bezochten we de nieuwe inrichting aan de Iepersteenweg. We troffen er de C.V.P.-mandataris Heer Senator Van Buggenhout, de grote promotor van alles wat het welzijn van zijn arrondissement kan bevorderen. Het dient gezegd dat Senator Van Bug genhout steeds in de bres staat voor Sint-Idesbald'.stechnische school. We hadden die namiddag samen de film zien afrollen waarin in één grote synthese én de vakschool én gans de mooie kuststreek bezongen worden. Toen de laatste beelden van het doek verdwenen waren stelde iemand uit het gezelschap de onver wachte vraag tot de Z. E. H. Be stuurder: Hebt ge reeds resultaten? De vraag, die ietwat brutaal scheen, kon zelfs overbodig genoemd worden, want het groeiend aantal leerlingen, de noodzakelijke uitbreiding zelf der gebouwen, dit alles sprak boekdelen. Z. E. H. Berten wilde echter de vraag op afdoende wijze en met nuchtere feiten beantwoorden. Van de leerlingen die in 1949 de afdeling der electrlekers verlieten bood er zich een aan te Brussel bij een examen waar 2018 kandidaten ingeschreven waren. Slechts enkele plaatsen waren te begeven bij de Electrische Centrales te Schaarbeek en Charlerri voor de diensten der ge- ëlectrifieerde lijnen der N.M.B.S. Dc kandidaat die zo pas de schoolban ken van de Vrije Technische School te Veurne verlaten had slaagde met grote onderscheiding. Het bestuur der school mocht zelfs een brief met ge lukwensen ontvangen vanwege de be stuurder die de examencommissie had voorgezeten. De kandidaat in kwestie trad in dienst en bood zich in Februari 1950 aan voor een bevorderingsexamen waar 4.000 kandidaten kampten voor... 11 plaatsen. Hier dient bijge voegd dat een groot aantal kandi daten over titels konden bogen die in staat waren de andere deelnemers af te schrikken. Nogmaals kaapte de jonge kandidaat van Veurne's Tech nische School de prijs weg, ditmaal met grootste onderscheiding. Dat zijn nuchtere feiten die ieder verdere argumentatie overbodig ma ken. HET WERK WORDT «AF» GEDAAN Sint-IdesbaldVrije Technische School boekt resultaten, dat staat vast. Het werk wordt echter niet half gedaan en de jongens die de school verlaten verdwijnen zo maar niet zonder meer met hun diploma op zak de wijde wereld in. Een ernstig naschoolse werking vervolledigt en vult aan hetgeen tij dens de lesuren nog niet kon ter hand genomen worden. Leerlingen staan immers maar al te veel buiten het werkelijk leven, hun ouderdom stelt hen niet in staat vele proble men onder hun werkelijke hoek te bekijken gedurende het schooljaar. Eens terug in het werkelijk leven wordt hun vorming getoetst aan de werkelijkheid. Op dat ogenblik ech ter springt de naschoolse werking in de bres onder vorm van een oudleer- lingenvergadering. Om de 3 maanden komen de oudleerlingen samen en krijgen op die samenkomsten de no dige sociale vorming, vorming op syn dicaal gebied, beroepsvorming, enz. Op dat ogenblik worden hen diep- inslaande lessen gegeven die telkens en telkens opnieuw iedere dag aan de werkelijkheid getoetst worden. Tijdschriften, die hun verdere ont wikkeling in de hand werken, wor den hen meegegeven zodat zij niet blijven stilstaan bij een bekomen re sultaat doch zich iedere dag verder ontwikkelen. Dit is werk dat af is. Het blijft in deze Inrichting niet bij die materiële vorming die men als een eenzijdige bijzonderheid aan een technische school zou kunnen aanwrijven. Wij lichten een korte passus uit de toespraak die een leer ling der school hield tot Z. Exc. Mgr Lamiroy, Bisschop van Brugge, bij diens bezoek aan de nieuwe gebou wen der Vakschool op 4 Juni jl. Uit naam van onze bezorgde «oudere, uit naam van de 92 oud- leerlingen van de school, uit per- soonlijke naam van meer dan 200 studenten hier tegenwoordig, zeg'- »gen we hier onze geliefde Bisschop dank, duizendmaal dank omdat zijn zo vaderlijk hart er aan gedacht heeft voor ons een school te bou- »wen waar we de grondvesten leg- gen van ons later menswaardig be- staan en waar we ook gevormd wor- den tot overtuigde en onvervaarde ridders in dienst van Kerk en Volk. De leuze van onze school klinkt Vaert wel ende levet scone Deze oude, Vlaamse, vrome spreuk is ook »als een stempel, die drie, vier jaar »lang, dag op dag, dieper in ons ge- moed wordt geprent en die ons ook elke dag opnieuw herinnert aan de «beloften van ons H. Doopsel, van «onze Plechtige Communie en van onze H. Vorming. Vooral de ouderen onder ons w-e- ten wat zij er aan hebben te wor- den opgevoed in de christelijke at- mosfeer van een vrije school ^aar we, benevens echt degelijk tech- »nisch onderwijs, ook het onmisbaar «voedsel krijgen voor de ziel, in een school waar we er gewoon worden aan gemaakt, te zien, te denken, te handelen als jeugdige bovennatuur- lijke mensen, die bestemd ziin voor Gods schone hemel hiernamaals, »maar die in de strijdende Kerk »hier op aarde, ook hun strijd te strijden hebben en er ook hun eigen taak te vervullen hebben. De jongens voelen zelf aan welke de ontzaggelijke waarde is der op voeding die zij hier krijgen en be tuigden aan de Kerkvorst openlijk hun dank voor deze weldaad. Een klein incidentje onderlijnde dat de Bisschop deze hoge gevoelens der jongens ten volle begreep en goed keurde want, toen de leerling die de korte toespraak voordroeg zich be scheiden tussen de leerlingen wilde terugtrekken en het papiertje, waar zijn toespraak haastig neergekrab beld stond, voorzichtig wegmoffelde, weerhield Monseigneur hem en va derlijk nodigde hij de jongen uit:: Geef dat papiertje maar aan mij Terwijl de jongen, ietwat verlegen, zijn papiertje overhandigde was het zeer stil... De vrome monnik Idesbald, die deze gewesten met ziin woord en voor beeld d: Waarheid leerde kennen, werd als patroon aangesteld der Vrije Technische School te Veurne. Zo prijkt zijn beeld in halfverheven beeldhouwwerk boven de ingang der werkplaatsen. In de linkerbovenhoek prijkt het wapen van St-ldesbald toen hij Abt was in het Klooster ter Duinen. Onder rechts het wapen der vakschool: in de buitenring verzin nebeeldt het wiel de techniek, de in elkaar gewerkte letters beduiden: St-ldesbald, Vrije Vakschool, Veurne. TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Wie de film onder het motto Vaert wel ende levet sconezag afrollen heeft een getrouw beeld over de werking en de geest der vak school. De Hr Jos. Leye, technisch leraar aan de afdeling electriciteit, maakte zeer verzorgde opnamen uit het da gelijks leven in de vakschool; dhr Jos. De Clerck, secretaris van de school, zorgde voor tekst en klanken, terwijl Meester Cyriel Thys, tech nisch leider der afdeling metaalbe werking, telkens meegaat naar de plaatsen waar de film afgerold wordt om de ouders een oplossing' te helpen zoeken voor de toekomst plannen van hun jongens. Deze film wil op deze manier een bescheiden hulp bieden en aan de ouders bewij zen wat de technische school Sint- Idesbald werkelijk presteert. De vooruitgang der techniek eist meer en meer gevormde krachten. In deze sector is er werkelijk toe komstmogelijkheid. Wat de keuze van het beroep betreft kan in geval van twijfel een bestaande inrichting voor beroepskeuze steeds geraad pleegd worden. Het is een verkeerd, doch vrijwel zeer verspreid gedacht, dat enkel minderbegaafdan aangewezen zijn voor de technische school. Men heeft het wel meer weten ge beuren dat mislukte collegestudenten de weg opgingen naar de vakschool., om dan maar ne stiel te leren. In dat besluit lag er een wanho pige klank. De gradatie der Techni sche School is breed genoeg om ei aan iedereen een plaats te bieden. Voor ieder middelmatig begaafd leer ling ligt hier toekomst maar dit is nog veel meer waar voor knappe stu denten. Deze vorm van onderwijs is meer humaan geworden, het pro gramma behelst naast een techni sche vorming ook de vorming van de mens. Het begint met het aanle ren van handigheid, de behande ling van het materiaal, het hanteren der gereedschappen, het bedienen der machines. Daarnaast hebben we de technische vakken; de kennis van de materialen en machines, het Inzicht in wat er gebeurt in een motor, enz... kortom, dat beroepsinzicht zonder hetwelk een stielman in de toekomst geen stielman meer zal mogen ge noemd worden. De moderne tijd stelt nog veel ho ger eisen. Wil een vakman in de toe komst werkelijk zijn man staan, dan zal hij een flinke algemene vorming moeten hebben, een fatsoenlijke briel moeten kunnen schrijven en zich be hoorlijk dienen uit te drukken. Maar niet alleen dit, ook de kennis van de natuurwetenschappen, hygiene en wiskunde zijn onontbeerlijk omdat zij thans deel uitmaken van de die pere beroepsbekwaamheid.. In de moderne Technische School St-ldesbaldwordt aan al deze eisen voldaan. Van hieruit komen de stoere kerels uit onze Westhoek op de drempel van het leven vanwaar de banen vertrekken die hen voeren naar schone toekomstmogelijkheden, hetzij in private sector, hetzij in openbare diensten: Leger, Marine, P.T.T., Spoorwegen, enz... Deze tak ken eisen gevormde vakmannen. In Veurne bestaat er een school die het vak van Houtbewerker, Me- kanieker, Electrieker of Motorist aan leert volgens de modernste methodes zoals deze voorgeschreven zijn door Staat en Provinciale Inspectie en toegepast worden in alle grote scho len van het land. Deze Vrije Be roepsschool St-ldesbald te Veurne werd erkend bij Koninklijk Besluit van 6 Februari 1947. VAERT WEL ENDE LEVET SCONE Zo klinkt de vrome wens de jeug dige knaap, die opgroeide tot een jonge vakman, in de oren bij het verlaten der vakschool, Jarenlang heeft hij die wens, gebeiteld in steen, gelezen en herlezen tot die woorden plots al de kracht der werkelijkheid toebedeeld kregen en met, hem mee gingen door het leven als een sterke geleide. Vaert wel ende levet scone ruist het hem ln de oren en nog eenmaal werpt de jongen een blik op de twee leeuwen die hem aan de uitgang nastaren. Alles voor de jeugd staat er op hun schilden ge beiteld. Werkelijk hier ondervond de knaap dat alles voor hem gedaan werd. De beste leermeesters vond hij er. Liefde en strengheid maakten van hem een schoon en goed mens. Knappe koppen vormden zijn geest en handen zodat hij thans als een volwaardig lid der maatschappij zijn steke kan staan. En terwijl hij nog ..even. opblikt naar het gebouw en hij een blijde rilling door de rug voelt gaan om dat hij zich thans een man weet, flitst opnieuw die zinsnede door het hoofd: Vaert we lende levet scone Doch ditmaal wenst hij, de Jonge vakman zelf, deze hartewens vol dankbaarheid aan zijn Vakschool. Want dankbaar zijn de jongens die van hier weggaan. Hun geest, hart en hand werden hier gevormd op brede humane grondslagen. Zij leer den hier wat nuttig is doch ook wat goed en schoon is. GEMO. -mmm - -'".vï IÉUÊA4 m WKHBk Wsmmm; m. m w M 1 h ■jSMPlgl ln tegenwoordigheid van Heer Senator Van Buggenhout en zijn dame kregen we een première van de film die over de Vakschool opgenomen werd. Van l. n. r.: Heer Jos. De Clerck, Secretaris der School, en die voor de opnamen van de film zoi-gde; Z. E. H. Berten, Bestuurder der Vakschool; Heer Senator Van Buggenhout terwijl hij zijn dochtertje op de schoot houdt: Mevrouw Van Buggenhout en Heer Jos. Lcr. leraar

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1950 | | pagina 12