Met de N. 735 op Garnaalvangst
Hel Vissersleven te Nieuwpoort
PHILIPS
PEEQIE
Belgie moet drie divisies
te been brengen
Sociale wetsontwerpen
onzer C. V. P. - Regering
2.000 Officieren te kort
Minister De Greef over onze
Militaire verplichtingen
DE EERSTE VOLLE HA
RING AAN BOORD
Octopus opgevist
prijkt thans in het museum.
De sleep van oorlogswrakken
andermaal erg belemmerend.
NU HET HARING EN SPROTSEIZOEN NADERT
PUROL GEFEEST RUWE HUID
MOTORIJDER BOTST OP
POPERINGE EN LOOPT
STILSTAANDE AUTO TE
HERSENSCHUDDING OP
18-JARIG OOSTENDS
MATROOS
IN ZEE VERDWENEN
JACHTWACHTERS OP
GEWEERSCHOTEN ONT*
HAALD TE WAASTEN
EEN KANAAL
RIJSEL-DOORNIK?
door Willem de HAZELT
NADRUK VERBODEN
NIEUWE TECHNIEK
VERBETERT GLOEILAMP
MINISTERIE
VAN LANDBOUW
Dienst «ter Rijkstuinbouw-
consulenten.
Cl HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag 14 O kt. 1958, Bladz. 0.
(VERVOLG)
Ti'ee schimmen dagen op hij de
aanlegplaats, de schipper stelt hen
voot als Toone en René en terwijl
hij öns voorstelt met: twee heren
van* Het Wekelijks Nieuws is
de 'kennismaking afgelopen.
Reeds dalen wij langs een glim
mend ijzeren laddertje langs de
kaaimuur en voor wij het zelf we
ten,rzijn wij aan boord van de «St
Pienre N. 735die ons voor een
tiental uurtjes zal herbergen.
Eén regelmatig douf, douf, douf
verwittigt ons dat Toone, die we
langs een luik zagen verdwijnen, de
motor reeds aangezet heeft. De
dekverlichting tekent fantastische
schaduwen met de masten, korren
en fabels, 'n Echt spinnennet voor
de oningewijde.
De schipper kent ogenschijnlijk
de s lapdrattenheel goed, want
fototoestellen en andere ballast
heeft hij reeds voorzichtig opgebor
gen in de kajuit bc-eden waar een
pas aangestoken stoofje onze ver
kleumde handen een deugddoende
opwarming bezorgt.
Dé warmte wordt echter gauw
ondragelijk en wij volgen de schip
per, aan dek. Vandaag moet er ge
varen worden en boven op dek zal
er wel meer te zien zijn.
OP VAART
Voorzichtig glijdt de boot tussen
de vaartuigen heen, wij denken
even; aan de vaste grond die wij
vöor,t. enkele uren zullen missen,
doch kunnen ons nog niet voorstel
len dat we varen, want we glijden
overeen gladde spiegel. Met een
medelijdend glimlachje denken we
aan die gevreesde zeeziekte, waar
van wij echter helemaal niets be
merkten, ja, we voelen ons reeds
sterk en glimlachen schier om die...
zeeziekte waarover zo gepraat werd.
De schipper leidt zijn boot door
de havengeul. De vuurtoren van
Nieuwpoort volgt ons aandachtig
met zijn rode straal. Plots schrik
ken ive even op. De sterke straal
van een zoeklicht heeft een ogen
blik op de flank van de boot gerust
en wordt dan weer even plots ge
doofd. We kijken in de richting
vanwaar die rustverstoorder kwam
en bemerken tn de havenverlichting
de omlijsting van het loodshuis.
We staan er op zegt de schip
per. Zo begint inderdaad iedere reis
van een vissersboot. De loodsdienst
peemt de keneijfers van Iedere uit
varende boot op en zo wordt auto
matisch, aan de hand van het dub
bel der monsterrollen, de aanslag
gedaan voor de sociale wetgeving.
Het spreekt vanzelf dat het op
nemen van de uitvarende schepen
ook om redenen van veiligheid ge
schiedt, doch de toepassiugsmanier
van 'de sociale wetgeving geschiedt
op eten forfaitaire basis die bij de
Vissets grote misnoegdheid verwekt.
In het vissersbedrijf worden de
matrozen betaald in verhouding tot
de opbrengst van de vangst, dus
percentsgewijze. Welnu inzake so
ciale' wetgeving takseert men dit
dagldon forfaitair op 200 fr. per
kop, Jwat voor de reder ongeveer
40 fr. per dag en per werknemer
aan sociale bijdrage betekent.
«We staan er op» ...en de schip
per Voleindigde zijn zin: «dat kost
nuwéér 40 fr. per kop aan vader
Verbanck
Dat is begrijpelijker wijze een
doorn in het oog van de vissers,
want in de visserij heeft men zeer
veel .moeite om aan dergelijk dag
loon .".'te geraken. Van de andere
kant. biedt de werking van de vis
mijn;1 zoals wij later zullen zien,
voldoende waarborgen om dag per
dag het loon uit te cijferen zoals
hst in werkelijkheid is. Men be
grijpt inderdaad niet goed waarom
voorSie vissers dergelijke uitzonde
ringen van forfaitaire aanslag ge
maakt worden. Op sociaal gebied
kan ér hier nog een flinke verbete
ring êedaan worden.
Met die sociale mijmeringen zijn
we echter reeds een goed deel op
geschoten in de havengeul. Een
lichte deining doet zich gevoelen,
het geeft zo de indruk van een auto
die van de schone effen cement-
baan; op een slechte kaiseide ver
huisd ls, met dit verschil echter
dat het hier niet met schokken ge
paard gaat.
Npg niets gevoeld?vraagt er
daar: een schaduw die juist bezig
is m8t de korre (het grote net) op
bakboord in orde te leggen. Met
overtuigen schudden wij gelukkig
neen.
Inmiddels vertelt de schipper ons
ecu en ander over zijn boot. De
«St Pierremeet 14 Brutto regis-
tsrtca en is uitgerust met een Die-
se'm$tor van 45 HP. Het is een
middelmatige grote boot die wel
b-st gen zwaardere motor zou kun
nen gebruiken, aldus de schipper.
doch;dan moet er een man meer
aan tfcord en met de sociale wetten
kan er dat moeilijk af.
«JN GODS NAAM DAN...»
Naast de schipper ln de stuur-
cabiijte kunnen wij op het kompas
made de richting van de boot vol-
g n. Reeds zijn wij een flink eind
in zee, de richting is nog altijd
Noord-West. De deining wordt ster.
kor én daar maakt de boot een
liohte beweging met een wijde boog
naar rechts. Het kompas duidt
meer en meer Noord-Oostelijke
r'-htlng aan. Achter ons wenkt nu
de rode gloed van de Nieuwpoortse
vuurtoren, terwijl wij heel ln de
verte,- de witte flits onderscheiden
van de vuurtoren te Duinkerken.
Recl\ts voor ons zien we in de verte
regelmatig de bliksemschicht van
Oostende en de eentonige scheme
ring van de strandverlichtlng te
MHdèlkerke.
Op het dek ls Inmiddels de korre
klaar: gemaakt om ln zee gelaten
te warden. We varen thans met de
s'r-Qfn mee, zo gaat het trouwens
pltijd bij de visvangst. Om 4 uur
d-ze morgen was het hoogtij, van
4 tot 7 uur zouden we dus gedu
rende 3 uur vloed hebben, deze be.
weegt zich in dit gedeelte van de
Noordzee van Zuid-West naar
Noord-Oost, dus van het Kanaal
w-g. De korre moest bij gevolg ge
s'ot worden in Noord-Oostelijke
ri hting.
Er .is voor de vissers geen tijd
te verliezen, want wij bevinden ons
in de goede vaarrichting.
Alles klaar? roept dë schipper.
In GofLs naam danDaar glijdt
de korre over boord. Het Is wen
kelijk een indrukwekkend ogenblik.
E"n ?ale lichtglans valt op de gol
ven. ijie gulzig het donkere net in
z'-h opnemen, de motor draalt met
dcffep trage slag.
Vfëren klinkt een stentorstem
en krijsend verlaten de twee zware
visplanken de scheepswand om het
nst te volgen en mee in zee te ver
d'vtjnten.
Met' spanning volgt de schipper
ds ga'hg van de korre, kort klinken
zijn bevelen tot de twee manschap
pen die belde aan de windas het
iossefl van de kabels regelen die de
richting van de korre en van de
visplajikea bepalen. Hij houdt het
stuur stevig ln handen.
De'beide visplanken Immers wor
den door kabels rechtop gehouden
op de' bodem van de zee. Hun stand
bepaalt de richting en de opening
van het net. GarnaaIvtsvangst
wordt, op de bodem van de zee be
oefend.
Op, het ogenblik dat de korre
onder water verdween, had de
s-hipper de boot lichtjes gedraaid.
Thans brengt hij zijn vaartuig te
rug in Noord-Oostelijke richting,
met het gevolg dat, door het stelsel-
De korre wordt te water gelaten. In de achtergrond ziet men het net
dat onder de golven verdwijnt. Rechtopstaande glijden do visplanken
de korre achterna. Men bemerkt duidelijk de kabels die de planken
gele'den. Links ziet men de gebogen stennijzers waar de vispRnken
aan bevestigd worden wanneer de korre zich aan boord bevindt.
matig lossen der kabels, het net
achteraan de boot komt te liggen
«In Gods naam dan»., «zo leer
de ik het van miin vaderver
telt ons de scbioper. Met dit
b°vel werd naar oudergewoonte, de
korre in zee gelaten, 't, Was een
der schoonste ogenblikken aan
boord.
RUST AAN BOORD
Met spanning volgden wij gans
het. gebeuren, voor iedereen was
't een opluchting dat de korre vei
lig over boord was.
Nu brak er eigenlij" een uur van
betrekkelijke rust aan, want er
diende nu eerst een uur lang geva
ren alvorens er werk op de planken
zou komen.
Toone had al gauw voor een
deugddoend kopje koffie gezorgd,
dat dubbel zo lekker geurde omdat
het weer nog steeds koud en regen
achtig was.
Bij dit gezellig koffiekransje aan
dek, ontbrak er toch iemand uit
het gezelschap, want de zeeziekte
aasde toch op een slachtoffer.
De zeeziekte is zo'n misselijke
plaag. Zij geeft dat ellendig gevoel
dat uw knieën naar achter plooien
in plaats van naar voor zoals zij
dat gewend zijn te doen. Zij brengt
die verontrustende gewaarwording
mede dat uw hoofd hoofd geen
steun meer vindt op uw hals en zo
wat op zijn eentje in de ruimte
gaat zweven. Het is dat machteloos
gevoel waar ge met angstige en
uitpuilende ogen staat toe te zien
hoe de horizont zich schuin om
hoog heft en hoe de grond onder u
naar u toe kantelt. Binnen in slin
gert uw maag als een wanhopige
heen en weer onderaan uw slok
darm en dan komt er tot toppunt
van ramp die onbedwingbare nei
ging om u buitenste binnen te ke
ren. Dat ls zeeziekte. Als de vlaag
een slachtoffer te pakken krijgt,
dan is het zonder genade. De vissers
laten de zeezieken rustig betijen,
niemand lacht er mee, ze weten zelf
wat het is, ja, hadden er zelf maan
den mee te kampen toen vader
henzelf voor het eerst op zee mee-
riep, t moet toch van zelf voorbij
gaan. De gezonden aan boord krij
gen dan op de koop een paar stich
tende verhalen te horen over slacht
offers die er nog veel slechter aan
toe waren... en de wijzer van de
wekker in de stuurcabine draait
toch zo traag.
Gelukkig kregen wij tijdens onze
reis maar een voorbijgaand vleugje
van deze gevreesde plaag, 'n Half
uurtje nadien was de vlaag over...
ook met dat hadden we kennis ge
maakt.
Toone en René. die nooit hun
tijd in ledigheid doorbrengen al is
er nog geen vis te sorteren, hebben
schuurborstel en emmer ter hand
genomen om het dek te kuisen,
want straks komt de vangst aan
boord.
De, zee is woeliger geworden, de
boot geeft zo'n gewaarwording pre
cies lijk een carroussel waar de
houten paardjes hun statige gang
doen,
varen op ongeveer een kilometer
en half van de kust. De verlichting
langs de kust tovert de grilligste
figuren in het water. Onverstoord
sleept de boot het net achter zich
aap. Met. snapping wachten wi.i op
het ogenhui- dat de buit aan boord
gehesen wordt.
('t Vervolgt)
GEMO.
MINISTER DE GREEF VOOR
DE C.V.P.-KAMEUFRACTIE
De Kamerfractie van de C.V.P.
kwam Dinsdagmorgen bijeen om de
leden van haar Nationaal Comité
te verkiezen en ten overstaan van
ae herneming op zelfde dag van de
Kamerzittingen een en andere
kwestie te behandelen.
Zo hield de hr Minister van
Landsverdediging, Kol. De Greef,
er een uiteenzetting over de mili
taire toestand, zo internationaal ais
nationaal gezien, alsmede over de
verplichtingen ter dezer door Bel
gië op zich genomen.
OVERZICHT VAN DE RUSSISCHE
MILITAIRE MACHT
De Hr Minister begon zijn rede
met te wijzen op de sterkte van de
legermacht der Sovjet-Unie. Zo
wees hij er op dat de klasse 1950
in Rusland 1.200.000 miltianen telt.
De dienstplicht bedraagt 2 jaar
bij de landmacht, 4 jaar bij de
luchtmacht en 5 jaar bij de zee
macht, De totale legersterkte be
draagt 4.100.000 man waarbij 400.000
regelmatig op en neer. We man politie kan gerekend worden.
Bovendien heeft Rusland een reser
ve van 12.000.000 man!
Rusland beschikt over 170 divi
sies die binnen de 30 dagen kun
nen gemobiliseerd worden. Het
heeft 145 hulpdivisies en kan in
het beloop van een jaar 180 nieu
we divisies vormen, 29 divisies zijn
gestationneerd in Europa (buiten
Ruslands grenzen) en 10 divisies
De N. 706 De Drie Gebroe
ders van schipper August Legein,
was aan het vissen tegen de haven
van Nieuwpoort, toen hij vastliep
aan een wrak met zijn netten. Na
veel moeite kwam niet het net,
maar het wrak los en kon het tot
boven water gehaald worden. Het
was de loop van een 75 mm. kanon,
dat aan de ketting van de voorste
visplarik was blijven hangen. Zo
kon het tot in de haven gesleept
worden, want "net was te zwaar om
het ?«an boord te krijgen. Daar werd
het door een drijvende kraan op
gehesen en aan boord gebracht. Dit
oorlogstuig is afkomstig van een
Engelse fereiler, die daar in de oor
logsdagen van 1940 gebombardeerd
werd.
Met de N. 776 van eigenaar
René Neyt gebeurde op een zelfde
reis een dubbel voorval, het ene
heel walt minder plezierig dan het
andere. Tijdens de visvangst buiten
de Breebank werd een anker opge
vist van ongeveer 300 kgr. Wat la
ter werd een tweede zonderlinge
vangst verwacht, tosn het net vast-
sloeg, maar ditmaal was het aan
een vastliggend wrak. Het net wil
de niet meer los en ging helemaal
verloren. Er bleef nog enkel een
visplank over.
De N. 719 «Mijn gedacht»,
zag men ta het net een zeer zware
steen liggen, met ijzer doorwerkt.
Deze is waarschijnlijk afkomstig
van de opgeblazen kaaimuur.
Schipper Maes Maiurits had
met zijn N. 716 al evenmin geluk.
Bij zijn visvangst buiten de Nieuw-
poorbbank, kreeg hij opeens motor
defect, zodat hij op eigen krachten
niet meer voort kon. Gelukkig
kreeg hij hulp van de N. 117 Mau
rits van schipper Emiel Ver-
straete. Deze sleepte het in nood
verkerend vaartuig naar- de haven,
waar ze, ondanks het slechte weder,
veilig binnen geraakten.
De schippers Hillebrandt Ali-
door en Besohuyt Julien waren met
de N. 747 aan het vissen voor de ha
ven, toen ze tussen de vis in het
net iets heel eigenaardigs bemerk
ten. Het was een visje met acht
grijparmen. Het was maar een vuist
groot. Ze konden het levend aan
boord krijgen en ze hebben het
meegebracht naar de haven. Bij on
derzoek bleek het een octopus te
zijn van de familie der inktvissen.
Thans kan men het klein vreemde
ding gaan bewonderen in het stads
museum, dat het ten geschenke
kreeg.
De N. 813 Madeleinevan
eigenaar Vanhove Isidoor, was op
haringvangst 's nachts. Terwijl de
zesr lange netten in zee dreven,
moet een stoomboot er doorgeva
ren zijn. Zodoende heeft de schroef
erin gehaperd en het net in stuk
ken gescheurd, 's Morgens vond de
schipper dan ook zijn netten niet
meer. Bij het zoeken er naar, is nog
een gedeelte teruggevonden. Het
was echter erg beschadigd.
Verleden week is de eerste volle
baring gevangen geworden. Het was
de N. 813, zoeven vermeld, die de
waarvan de juiste ligging wordt ge
heim gehouden, 49 divisies bevin
den zich in Europees Rusland. Zo
staan 88 divisies op 170) klaar
om Europa binnen te vallen. Rus
land heeft 8.600 vliegtuigen om de
actie van zijn landstrijdkrachten
te ondersteunen.
Het defensiebudget van Rusland
voor 1950 voorziet 80 milliard Roe
bel! (Roebel s; 12,50 fr.)
In de verschillende begrotingen
is een totaal bedrag van 420 mil
liard voorzien voor landsverdedi
ging.
HET AANDEEL VAN BELGIE:
8 TOT 10
Minister Degreef weidde vervol
gens uit over het aandeel dat België
voor bijdragen voor de militaire
verdediging van de Westerse Unie
te dragen heeft. Dit aandeel be
loopt 8 a 10 van de totale inspan
ning die de landen van het Pact
van Brussel moeten doen. Summier
kan die inspanning worden afge
meten aan het bevolkingscijfer:
België telt 8 millioen inwoners.
Frankrijk telt 40 millioen inwo
ners.
Engeland telt 42 millioen inwo
ners.
Nederland telt 10 millioen in
woners.
Totaal 100.000.000, waarvan het
Belgisch aandeel plus minus een
tiende is.
Ter voldoening van die verplich
ting moet België leveren:
Ten eerste: 2 divisies van het ac
tieve met volledige en effectieve op
leiding.
a) 1 divisie infanterie (telt 15.288
miliciens en korporaals);
b) 1 gepantserde divisie (telt 13
duizend miliciens, d. w. z. 2.000 min
der dan de infanteriedivisie).
Ten tweede: 1 divisie effectief
waarvan 75 v.an het effectief is
opgeleid.
Nederland zal een gelijkaardige
bijdrage moeten leveren terwijl
Frankrijk zeven maal meer moet
leveren.
Voor de hulpdiensten tevens moet
de instandhouding van de verbin
dingswegen worden verzekerd door
eigen soldaten.
Aldus zou ons leger grosso modo
volgende eenheden omvatten:
1 divisie infanterie;
1 gepantserde divisie;
1 divisie infanterie op 75
kracht:
Strijdkrachten voor de verde
diging in het binnenland (parachu
tisten)
Bataljon met territoriale op
dracht (bescherming van vitale
punten tegen sabotage).
Om dit kader te leiden en in
stand te houden moeten wij be
schikken over: 7.300 officieren, 20
duizend onderofficieren, 80.400 sol
daten.
Wat de eerste categorie betreft
beschikken we over 3.344 officieren
van het' actieve leger alsmede over
676 reserve-officieren die zich vrij-
PfffLfPS Tlbuis-
lampen met lange
levensduur en de
nieuwe PHILIPS
Super Argenta
heler best L
*7 ACHT voör uw ogen, maar niettemin heldsr all
de zon bij uw werk, dat is het doel, dat PHILIPS
«ich bij het ontwerpen van haar TL buislampen ert
van haar nieuwe «SUPER AROENTA» lamp mef
speciale balion gesteld had. Het resultaat Probeer
deze lampen en zie welk een weldadig en rijke hoe.
veelheid licht zij uitstralen. En dit licht ls zacht al*
fluweel I De beste lampen die U kopen kunt
'(eter licht.,, beter zicht en... zuinigst l
iP'Uhcb (Mtrik*41)
willig voor i 4 jaren hebben ge
meld.
Totaal: plus minus 5.000 officieren
d. w. z. dat we 2.000 officieren te
kort hebben die uit de reser,ve-ka-
ders of uit hst lagere kader zullen
moeten worden gerecruteerd. Wat
de onderofficieren betreft beschik
ken we over 12.000 man. Elk jaar
worden evenwel uit het reserve-ka
der 8.000 onderofficieren gerecru
teerd.
Wat de soldaten betreft beschik
ken we over 13.000 beroepssoldaten.
Voor het effectief van 80.0000 man
schappen moeten we 2 klassen ge
durende 2 jaar onder de wapens
houden,
Minister Degreef stipte aan dat
België op dit ogenblik over 1 divisie
beschikt.
De Minister besloot met er op te
wijzen dat ieder nu zijn inspanning
zal moeten leveren om de eigene
Veiligheid te verzekeren.
van eigenaar Marcel Blondeel, viste
voor de haven. Bij een hapering van eerste lading van 550 kgr. binnen
het net werd gewerkt om hst bo- bracht. Deze werd verkocht aan
ven te krijgen. Toen dit gelukte.
12 fr. het kgr. Dit is natuurlijk het
sein geweest voor de andere vissers
om aanstonds ter haringvangst uit
te trekken, wat spoedig verhinderd
werd door het sleoht weder. Het
heet dat deze eerste haring van zeer
goede kwaliteit is.
Maandagavond, rond 20.15 uur,
deed er zich in de BrugfiEstraat te
Poperinge een vrij ernstige aanrij
ding voor. Heer Pijck Leon, dienst-
overste bij Gazelec Poperinge
was per moto op dienstronde om
het nazicht te doen van de stads-
verliohting.
Bijna aan de scheiding Brugge-
straat-Guido Gezellestraat geko
men, botste de motorijder, die de
rechterkant der straat hield, plots
me volle geweld tegen de aldaar
stilstaande personenwagen van Hr
Henri Verbiese, hophandelaar, die
zijn wagen in de lichtschijn der
straatverlichting geparkeerd had
voor zijn woning, in de Brugge-
straat Nr 8.
De motorijder werd met geweld
over zijn kantelend voertuig ge
smeten en bleef bewusteloos op de
straatstenen uitgestrekt. Heer Ver
biese, die op dat ogenblik ln huis
vertoefde, hoorde de slag en kwam
dadelijk ter hulp gesneld. Heer Po
litiecommissaris werd verwittigd,
die ogenblikkelijk ter plaats ver
scheen; ook de Rijkswacht, van het
ongeval op de (hoogte gebracht,
kwam dadelijk ter plaatse.
Hat slachtoffer wtrd haastig
naar de kliniek overgebracht, waar
vastgesteld werd dat de ongeluk
kige een hersenschudding had op
gelopen. Men mag het een geluk
noemen dat de motorijder voorzien
was van een flinke helm; dat heeft
hem stellig van een schedelbreuk
gered.
Alls wijst er op dat de moto
rijder vermoedelijk een ogenblik
verstrooid geweest is. Zelf kon de
ongelukkige in de eerste uren na
het ongeval al niet veel verklaren
over de omstandigheden van het
ongeval. Stilaan echter meent men
uit zijn verhaal over het gebeurde
te kunnen cpmaken dat hij bezig
was de verlichting van zijn moto
op cod "verlichting in te schakelen.
Dook! .t er vermoedelijk iets ha
perde met de schakelaar, is de mo
torijder een ogenblik verstrooid ge
weest, waardoor hij de stilstaande
auto niet bemerkte, en er zo cp
aanbotste. Er is echter geen sp"» ak
van verblind geweest te zijn door
een ander voertuig.
Zoekt g'iets t'huren of te kopen,
Zoekt ge 'n meid, 'n plaats of wat
Wacht niet langer, plaats nog heden
'n Kleine ZOEKER in ons blad!
De baggermolen is vergroeid met het beeld der haven van Nieuwpoort.
In de baggerwerken die thans in de haven aan de gang zijn is een
wijziging voorzien omwille van het naderende sprot- en haringseizoen.
De geul die naar de vlotkom leidt en deze laatste zelf zullen een groter
diepgang krijgen. Daarna zal voort gebaggerd worden naar de nieuwe
kaaimuur toe en verderop naar de Langcbrug. Aldus wordt het in-
en uitvoeren voor de vissers ten zeerste vergemakkelijkt.
Maandag 9 Oct. jl. vaarde de
O. 66 Rol Leopold de haven van
Oostende binnen. De boot was voor
veertien dagen uitgevaren voor een
vangst in de noordelijke Noordzee.
De bemanning had heel de reis door
me't slecht weder te kampen; mo
tordefect verplichtte hen zelf
Aberdeen (Schotland) aan te doen.
Bij zeer sleoht weder werd Zon
dag om 16.30 u. de verdwijning
vastgesteld van de 18-jarige mo
troos Jean Deckmijn, Spoorweg-
straat te Oostende. Twee jaar ge
loden verdween aan boord van de
O. 292 Bruegeleen matroos,
waarover nimmer iets werd ge
hoord. Het gebruikelijk onderzoek
werd door de Waterschout inge
steld.
Door onze regering werden meer
dere maatregelen op sociaal gebied
ontworpen en hieromtrent werden
reeds voor bepaalde dier maatregelen
althans reeds wetsontwerpen in Ka
mer en Senaat ingediend.
Beknopt kunnen wij die maatre
gelen als volgt voorstellen:
BETAALDE FEESTDAGEN: Een
minimum van 10 betaalde feestdagen
ln plaats van acht, voor de loontrek-
kenden. Zo een feestdag op een Zon
dag of Feestdag valt zou een andere
dag in overleg worden aangeduid.
ARBEIDSONGEVALLEN: Verhoging
van de vergoedingen voor arbeidson
gevallen in volgende zin:
a) Tijdelijke onbekwaamheid: Eer
ste 28 dagen: 80 (nu 50 na
de 28° dag: 90 (nu 66
b) Bestendige onbekwaamheid: 100
procent (nu 66
De vergoeding kan gebracht wor
den op 150 wanneer hulp nodig
ls (nu 100
De begrafeniskosten worden ge
bracht op dertig maal het gemiddeld
dagloon, met minimum van 4.000 fr.
(thans 2.500 fr.).
BEROEPSZIEKTEN: Zelfde rege
ling als bij arbeidsongevallen.
OUDERDOMSPENSIOENEN: Ver
hoging van de rentetoeslag voor de
verplicht-verzekerden, derwijze dat
't maximumpensioen gebracht wordt
op 23.600 fr. voor de gehuwden.
Voor de vrij-verzekerden zou het
maximumpensioen voor de gehuw
den gebracht worden van 8.800 op
12.000 fr. maar de mlnimumbijdrage
zal verhoogd worden vanaf 1 Januari
1951 op 360 fr. voor de mannen en
180 fr. voor de vrouwen (totnogtoe
respectievelijk 120 en 60 fr.).
GEBOORTETOELAGEN: Deze zul
len worden toegekend aan nlet-loon-
trekkenden. Deze werden reeds van
toepassing gebracht met terugwer
kende kracht op 1 Januari Jl. (zie
hierover verder in dit blad).
GEZINSVERGOEDING: Voor niet-
loontrekkendenverhoging met 20
vanaf 1 Januari 1951. Voor de loon-
trekkenden: verhoging met 20
vanaf zelfde datum voor die gezin
nen waar de moeder aan de haard
blijft.
GEBREKKIGEN EN VERMINK
TEN: Toekenning van een toelage.
Terwijl de jachtwachters Joseph
Gekiere, te Mesen, en Gerard De-
crook, Waastan, op ronde waren op
de wijk De Drie Koningente
Waasten, klonken plots schoten in
hun richting. Verrast wierpen de
jachtwachters zich op de grond en
vlogen de kogels over hun hoof
den heen. Een twintigtal schoten
werden gelost die gelukkiglijk geen
doel troffen. De wildstropers wa
ren buiten hun jachtgeweren, in
bezit van andere vuurwapens, zo
dat bet niet alleen ging om wild,
doch bij verrassing, ook om men
senlevens te treffen.
Dank zij de duisternis konden de
wildstropers ontkomen.
Een zicht even na de botsing genomen. Men bemerkt er de omge
slagen moto, die tegen de chterkant van de auto reed.
De Burgemeester van Rijsel, Hr
Gaffle, heeft bij de Algemene Raad
een motie ingediend, welke trou
wens werd goedgekeurd, en waar
in worcit aangedrongen op de in
schrijving, bij voorrang, op het
programma van de nationale uit
rusting, van de aanleg van een ka
naal tussen Rijsel en Doornik. Dit
kanaal, dat 23 km. lang zou zijn,
zou via andere waterwegen de
Seine met de Schelde verbinden.
Peegie kreeg 'n vage van Taniete:
't Is nu genoeg met uw solda-
temanierenzei ze, moet Ie gie nu
Seva nog dul maken, ge weet dat ze
der niet tegen kan, k heb 't u al
duzend keren gezeid.
Ten slotte moest Savatte de si
tuatie redden en 't meeste verstand
gebruiken.
Allé, Sevaaigie, vaag uw rok
ken aan hun zotte parlé. Ken je gij
nu nog Peegie niet. Horkt, doet dat
ik zegge. Koopt een auto en laat
Bourgogne waaien.
Seva bedaarde, haar rode wangen
vergeelden, ze dronk haar glas cham
pagne en smekte even. Savatte had
gesproken, de wind keerde.
Ze raasden naar Antwerpen. Ze
waren hoedje patat en spartelden al
morelen en zingen door elkaar, in-
zonder als Pedale en Kalieche een
klassieke draai pakten, lijk ze dat
noemden. De twee chauf/eurs hiel
den zich gespannen om een bocht
niet voor een rechte lijn te nemen
en als ze scheerllnge een confra
ter voorbij zoefden, verzuchtten zij
even... juist gepast.
Ze daverden Antwerpen binnen,
betaalden tol en sleerden naar be
neden.
Freint gien ezle, tierde Seva,
me rijen d'helle in.
De tunnel, vrouwmens, de tun
nel, suste Pee.
Een akelig geel licht bescheen hun
wezens, zodat ze er als levende lij
ken uitzagen. Seva bekeek Bakovia
en zag ze geel uitslaan en morelde:
Stopt, doodrijders, Bakovia gaat
dood!
Bakovia draaide haar zivaar hoofd
naar Seva:
Ikke? vroeg se. En 'k en benne
gadomme nog nooit zo springleven-
de geweest. Wat is dat nu met ui
En Seva onderzoekend beziende,
zei ze:
Maar al dat mij dunkt, Seva,
ge slaat geelwe uit, kom je ziek di?
Nog schoonder, beet Seva, 't zal
nog ik zijn die dood ga en geelwe
uitsla. God van den hemel toch, zeg
ton nekeer iets voor wel te doen.
Naarmate ze den uitgang nader
den kregen ze hun gewone tint te
rug en Seva was blij dat Bakovia
zo rap herstelde en Bakovia even
eens.
Welk een kleur moet onzen
Sjevrolette hebben? brormnelde Pee
met doorzopen stem.
Geelwe, loech Tarzan.
Zil Ga je were herbeginnen, 'k
ga mijn kloefe up joen totshoofd
slaan, dreigde Seva... geelwe!
Pak een bruine lijk Sint-Anto-
niuskleed, zei Bakovia.
Bruin? Da's schetekleur, prut
telde Pee.
Nen blauwen, stelde Taniete
voor.
Slicht voor het stof, zei Seva.
Nen roden, wierp Pedale er tus
sen, ze gaan u dan van verre zien
kommen.
Rood? Dat is politiek, zei Ba-
kovla.
Pakt ne groenen lijk Lowietjie.
Elk bracht zijn opinie naar voor,
tot ze ten slotte besloten een zivarte
te nemen. Al het rijk volk van Roe-
selare rijdt met een zwarte, het
moet zijn dat dit het chiekst is.
Welke banden moeten er op
liggen, vroeg Pee.
Hewel autobanden zeker, zei
Tarzan.
't Spreekt van zelfs, gij klan
ten, beet Pee. Kwestie of peins ge
niet dat we op velobanden gaan
(17)
draaien.
Hewel! Lowietjie heeft Mich-
lins!
Goed, zei Pee, 't moeten dan
Ingelberts zijn.
De auto's vielen stil. Ze parkeer
den voor de grote hal der Chevro
let Compagnie». Een sterk geboutu
met plechtige ingang. Een grote
draaideur in glazen vleugels draait
er zot op haar pinne.
Heel het couvent rolde uit de
auto's, rekte zich, tierde en giechel
de met mekaars tuimelperten. Sa
vatte en Tarzan rolden te samen
over de grond en telkens ze mekaar
ophielpen stuikten ze terug ineen.
Ze loechen dat de lucht zinderde.
Peegie sloeg op hun kleren en riep:
We zijn er, 't is alhier.
Ze verdwenen in de draaideur.
Pee kwam tewege uit alwaar hij in
gedraaid teas maar Savatte duwde
lijk op een steekkarre en daar hin
gen ze met vier lijk in een carrous
sel te slingeren. Pedale schoot zich
op het gepaste ogenblik tussen twee
vleugels en wipte het gebouw bin
nen. Hij trok er één voor één van
tussen en zwierde ze de zaal in. Een
prachtige expositie, vol schitterende
auto's straalde voor hun verbaasde
blikken.
Alhier, tierde Taniete, een don
ker groene.
Hierzi, wuuf! Ne zwarte met
vier deuren.
Elk sprong in een auto. Savatte
zat in een dekapotable te toeten dat
horen en zien verging.
Tarzan prutste in een luxe aan de
freins en deed ze op en nere piepen.
Peegie zwaaide in een camionette
de fleche weg en weer.
Pietje draaide de ruitjes open en
toe en Seva zat er bijna met haar
wipneus tussen.
Bakovia stond met de vuisten in
de heupen wiegend en schoklacliend
dit enig spektakel te bezien.
Zes, zeven bedienden kwamen ge
alarmeerd toegelopen en dreigden
de politie op te bellen, zo al deze
dronkelui niet stante peda de hal
verlieten.
Hela, op het gemak hé, beings-
gies, giechelde Pee, wij zijn kopers,
weie. We zijn op zoek achter een
Sjevrolette, een zwarte met Ingel
berts en een radio en een straffen
toeter en chauffage, nondenonde...
en zwijgt nu ols we wij spreken.
Een magere klerk, met een penne-
stok boven zijn rechter oor, schoot
vooruit en ziedend van verontwaar
diging kriste hij:
Wij zijn hier niet gediend met
zulke manieren.
Savatte houdt mijn hand vaste
brulde Pee, of 'k sla die pennestok
zijn penne af, miljarde.
Wees kalm heren, begon 'n
smakelijke dikzak. V zult uw auto
hebben. Ik begrijp uia vreugde, he
ren, u hebt wat pintjes gedronken
ik hou van zulke ronde kerels.
Dat is tenminste nen sympa
thieke dikzak ei, loech Pee, en hij
sloeg de bediende vlak op zijn dikke
body. Ha, 'k gelove het een beetjie
dat ge gaat vriendelijk zijn tegen
ons, 't en zijn niet al geen zulke
goe betalers die hier arriveren, mei
al hun schone manieren. Hier zitten
ze zi, mijn pennestoksgie. en hij
douw de magere bediende de 44 dui
zend onder de neus 44 duizend
echte Belgische pataters, vent. Gauw
dien zwarte Sjevrolette daar, hij is
verkocht. Doet er 'n beetje sirope in
op uw kosten en 'n beetje wind ln
de banden dat we weg zijn.
Peegie wipte er in. Wat een zalig
heid. Hij kreeg er koud van en zijn
huid veranderde in kippenvel. Welk
een chicken keetle, 't is bijkans te
schone om waar te zijn. Hij drukte
op een kneploe, er kwam muziek uit...
een rhumba.
Gauw, zei Pee, wijf, poupe d
l'airme zijn weg, en ze dansten.
Savatte pakte Bakovia bij haar
heupen, hij gerocht niet verder en
ze wipten mee. Seva wees Tarzan
af...
Ga je zeveren di, zei ze.
Als het liedje uit was zei Pee
plechtig:
('t Vervolgt.)
LEES het EERSTE DEEL van
PEEGIE
de moderne Uilenspiegel uit Roeselare,
door Willem Do Hazelt.
Te verkrijgen ln alle boekhandels
en ter
Boekhandel SANSEN-VANNESTK
Gasthuisstraat 15, POPERINGE.
Prijs: gewone uitgave 78 fr.
gecartonneevd 112 fr.
(4- verzendingskosten 2 fr.)
(tegen rembours 4 fr.)
Hoewel men ln kringen van Ucht-
deskundlgen de vooruitgang van de
verlichtingstechniek voornamelijk ot>
het gebied der fluorescentielampen
ziet liggen en het terrein der gloei
lampen voor verdere onderzoekingen
practisch als afgewerkt beschouwd,
hebben grote laboratoria nu toch een
methode gevonden die bewijst, dat
ook de gloeilamp kan verbeterd wor
den.
De nieuwe methode bestaat ln het
aanbrengen van een stof, een syll-
caatsubstantle, aan de binnenzijde
van de lampballon, door middel van
verbranding.
Het resultaat ls dat het licht, dat
door het gloelllchaam wordt uitge
straald, door de laag van deze nieuwe
stof zodanig wordt gedlffuseerd dat,
wanneer men direct in de brandende
lamp kijkt, de helderheid van de bal
lon over haar gehele oppervlak gelijk
blijkt te zijn, en men niet in het
midden van de ballon door een
schelle vlek de plaats van het gloet-
llchaam kan onderscheiden.
PHILIPS, die deze lamp onder de
naam SUPER ARGENTAop de
markt brengt (niet te verwarren met
de Super Arllta), heeft bovendien de
vorm van de ballon gemoderniseerd.
Het onderste doel van de ballon be
nadert niet meer de vorm van een
bol, maar meer die van een omge
keerde paddestoel. Dit verzekert een
betere llchtuitstraling naar alle zij
den. Het model is bovendien kleiner,
zodat men een sterkere lamp kan
zetten ln een apparaat dat te klein
ls om een grote lamp te bevatten.
De nieuwe gloeilamp zal. zowel als
de fluorescentlebulslamp de licht
bron van de toekomst blijven door
hun eigenschap om een overvloedig
licht uit te stralen dat niet verblindt
en dat zacht is als fluweel. (Med.)
D Rljkstulnbouwconsulent, J.
Cumps, de Nleulantlaan, 30, St-An-
drles-Brugge (Tel. Brugge 324.50)
deelt aan ds belangstellenden mede
dat gratis Inlichtingen over Tuin
bouw kunnen Ingewonnen worden:
TORHOUT: «De Zwaan», Oost-
endestrnat, 2» Woensdag van 10.30
tot 12 uur.
ROESELARE! De HertZutd-
straat, 2* en 4" Dinsdag van 10,30 u.
tot 12 u.
KORTRI.IK: «Café de la Poste
Graanmarkt, 1« en 3" Maandag van
15 tot 18 uur.
Schriftelijke raadplegingen mogen
gezonden worden, de Nleulantlaan,