Met de N. 735 op Garnaalvangst Hel Vissersleven te Nieuwpoort PHILIPS PEEQIE Belgie moet drie divisies te been brengen Sociale wetsontwerpen onzer C. V. P. - Regering 2.000 Officieren te kort Minister De Greef over onze Militaire verplichtingen DE EERSTE VOLLE HA RING AAN BOORD Octopus opgevist prijkt thans in het museum. De sleep van oorlogswrakken andermaal erg belemmerend. NU HET HARING EN SPROTSEIZOEN NADERT PUROL GEFEEST RUWE HUID MOTORIJDER BOTST OP POPERINGE EN LOOPT STILSTAANDE AUTO TE HERSENSCHUDDING OP 18-JARIG OOSTENDS MATROOS IN ZEE VERDWENEN JACHTWACHTERS OP GEWEERSCHOTEN ONT* HAALD TE WAASTEN EEN KANAAL RIJSEL-DOORNIK? door Willem de HAZELT NADRUK VERBODEN NIEUWE TECHNIEK VERBETERT GLOEILAMP MINISTERIE VAN LANDBOUW Dienst «ter Rijkstuinbouw- consulenten. Cl HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag 14 O kt. 1958, Bladz. 0. (VERVOLG) Ti'ee schimmen dagen op hij de aanlegplaats, de schipper stelt hen voot als Toone en René en terwijl hij öns voorstelt met: twee heren van* Het Wekelijks Nieuws is de 'kennismaking afgelopen. Reeds dalen wij langs een glim mend ijzeren laddertje langs de kaaimuur en voor wij het zelf we ten,rzijn wij aan boord van de «St Pienre N. 735die ons voor een tiental uurtjes zal herbergen. Eén regelmatig douf, douf, douf verwittigt ons dat Toone, die we langs een luik zagen verdwijnen, de motor reeds aangezet heeft. De dekverlichting tekent fantastische schaduwen met de masten, korren en fabels, 'n Echt spinnennet voor de oningewijde. De schipper kent ogenschijnlijk de s lapdrattenheel goed, want fototoestellen en andere ballast heeft hij reeds voorzichtig opgebor gen in de kajuit bc-eden waar een pas aangestoken stoofje onze ver kleumde handen een deugddoende opwarming bezorgt. Dé warmte wordt echter gauw ondragelijk en wij volgen de schip per, aan dek. Vandaag moet er ge varen worden en boven op dek zal er wel meer te zien zijn. OP VAART Voorzichtig glijdt de boot tussen de vaartuigen heen, wij denken even; aan de vaste grond die wij vöor,t. enkele uren zullen missen, doch kunnen ons nog niet voorstel len dat we varen, want we glijden overeen gladde spiegel. Met een medelijdend glimlachje denken we aan die gevreesde zeeziekte, waar van wij echter helemaal niets be merkten, ja, we voelen ons reeds sterk en glimlachen schier om die... zeeziekte waarover zo gepraat werd. De schipper leidt zijn boot door de havengeul. De vuurtoren van Nieuwpoort volgt ons aandachtig met zijn rode straal. Plots schrik ken ive even op. De sterke straal van een zoeklicht heeft een ogen blik op de flank van de boot gerust en wordt dan weer even plots ge doofd. We kijken in de richting vanwaar die rustverstoorder kwam en bemerken tn de havenverlichting de omlijsting van het loodshuis. We staan er op zegt de schip per. Zo begint inderdaad iedere reis van een vissersboot. De loodsdienst peemt de keneijfers van Iedere uit varende boot op en zo wordt auto matisch, aan de hand van het dub bel der monsterrollen, de aanslag gedaan voor de sociale wetgeving. Het spreekt vanzelf dat het op nemen van de uitvarende schepen ook om redenen van veiligheid ge schiedt, doch de toepassiugsmanier van 'de sociale wetgeving geschiedt op eten forfaitaire basis die bij de Vissets grote misnoegdheid verwekt. In het vissersbedrijf worden de matrozen betaald in verhouding tot de opbrengst van de vangst, dus percentsgewijze. Welnu inzake so ciale' wetgeving takseert men dit dagldon forfaitair op 200 fr. per kop, Jwat voor de reder ongeveer 40 fr. per dag en per werknemer aan sociale bijdrage betekent. «We staan er op» ...en de schip per Voleindigde zijn zin: «dat kost nuwéér 40 fr. per kop aan vader Verbanck Dat is begrijpelijker wijze een doorn in het oog van de vissers, want in de visserij heeft men zeer veel .moeite om aan dergelijk dag loon .".'te geraken. Van de andere kant. biedt de werking van de vis mijn;1 zoals wij later zullen zien, voldoende waarborgen om dag per dag het loon uit te cijferen zoals hst in werkelijkheid is. Men be grijpt inderdaad niet goed waarom voorSie vissers dergelijke uitzonde ringen van forfaitaire aanslag ge maakt worden. Op sociaal gebied kan ér hier nog een flinke verbete ring êedaan worden. Met die sociale mijmeringen zijn we echter reeds een goed deel op geschoten in de havengeul. Een lichte deining doet zich gevoelen, het geeft zo de indruk van een auto die van de schone effen cement- baan; op een slechte kaiseide ver huisd ls, met dit verschil echter dat het hier niet met schokken ge paard gaat. Npg niets gevoeld?vraagt er daar: een schaduw die juist bezig is m8t de korre (het grote net) op bakboord in orde te leggen. Met overtuigen schudden wij gelukkig neen. Inmiddels vertelt de schipper ons ecu en ander over zijn boot. De «St Pierremeet 14 Brutto regis- tsrtca en is uitgerust met een Die- se'm$tor van 45 HP. Het is een middelmatige grote boot die wel b-st gen zwaardere motor zou kun nen gebruiken, aldus de schipper. doch;dan moet er een man meer aan tfcord en met de sociale wetten kan er dat moeilijk af. «JN GODS NAAM DAN...» Naast de schipper ln de stuur- cabiijte kunnen wij op het kompas made de richting van de boot vol- g n. Reeds zijn wij een flink eind in zee, de richting is nog altijd Noord-West. De deining wordt ster. kor én daar maakt de boot een liohte beweging met een wijde boog naar rechts. Het kompas duidt meer en meer Noord-Oostelijke r'-htlng aan. Achter ons wenkt nu de rode gloed van de Nieuwpoortse vuurtoren, terwijl wij heel ln de verte,- de witte flits onderscheiden van de vuurtoren te Duinkerken. Recl\ts voor ons zien we in de verte regelmatig de bliksemschicht van Oostende en de eentonige scheme ring van de strandverlichtlng te MHdèlkerke. Op het dek ls Inmiddels de korre klaar: gemaakt om ln zee gelaten te warden. We varen thans met de s'r-Qfn mee, zo gaat het trouwens pltijd bij de visvangst. Om 4 uur d-ze morgen was het hoogtij, van 4 tot 7 uur zouden we dus gedu rende 3 uur vloed hebben, deze be. weegt zich in dit gedeelte van de Noordzee van Zuid-West naar Noord-Oost, dus van het Kanaal w-g. De korre moest bij gevolg ge s'ot worden in Noord-Oostelijke ri hting. Er .is voor de vissers geen tijd te verliezen, want wij bevinden ons in de goede vaarrichting. Alles klaar? roept dë schipper. In GofLs naam danDaar glijdt de korre over boord. Het Is wen kelijk een indrukwekkend ogenblik. E"n ?ale lichtglans valt op de gol ven. ijie gulzig het donkere net in z'-h opnemen, de motor draalt met dcffep trage slag. Vfëren klinkt een stentorstem en krijsend verlaten de twee zware visplanken de scheepswand om het nst te volgen en mee in zee te ver d'vtjnten. Met' spanning volgt de schipper ds ga'hg van de korre, kort klinken zijn bevelen tot de twee manschap pen die belde aan de windas het iossefl van de kabels regelen die de richting van de korre en van de visplajikea bepalen. Hij houdt het stuur stevig ln handen. De'beide visplanken Immers wor den door kabels rechtop gehouden op de' bodem van de zee. Hun stand bepaalt de richting en de opening van het net. GarnaaIvtsvangst wordt, op de bodem van de zee be oefend. Op, het ogenblik dat de korre onder water verdween, had de s-hipper de boot lichtjes gedraaid. Thans brengt hij zijn vaartuig te rug in Noord-Oostelijke richting, met het gevolg dat, door het stelsel- De korre wordt te water gelaten. In de achtergrond ziet men het net dat onder de golven verdwijnt. Rechtopstaande glijden do visplanken de korre achterna. Men bemerkt duidelijk de kabels die de planken gele'den. Links ziet men de gebogen stennijzers waar de vispRnken aan bevestigd worden wanneer de korre zich aan boord bevindt. matig lossen der kabels, het net achteraan de boot komt te liggen «In Gods naam dan»., «zo leer de ik het van miin vaderver telt ons de scbioper. Met dit b°vel werd naar oudergewoonte, de korre in zee gelaten, 't, Was een der schoonste ogenblikken aan boord. RUST AAN BOORD Met spanning volgden wij gans het. gebeuren, voor iedereen was 't een opluchting dat de korre vei lig over boord was. Nu brak er eigenlij" een uur van betrekkelijke rust aan, want er diende nu eerst een uur lang geva ren alvorens er werk op de planken zou komen. Toone had al gauw voor een deugddoend kopje koffie gezorgd, dat dubbel zo lekker geurde omdat het weer nog steeds koud en regen achtig was. Bij dit gezellig koffiekransje aan dek, ontbrak er toch iemand uit het gezelschap, want de zeeziekte aasde toch op een slachtoffer. De zeeziekte is zo'n misselijke plaag. Zij geeft dat ellendig gevoel dat uw knieën naar achter plooien in plaats van naar voor zoals zij dat gewend zijn te doen. Zij brengt die verontrustende gewaarwording mede dat uw hoofd hoofd geen steun meer vindt op uw hals en zo wat op zijn eentje in de ruimte gaat zweven. Het is dat machteloos gevoel waar ge met angstige en uitpuilende ogen staat toe te zien hoe de horizont zich schuin om hoog heft en hoe de grond onder u naar u toe kantelt. Binnen in slin gert uw maag als een wanhopige heen en weer onderaan uw slok darm en dan komt er tot toppunt van ramp die onbedwingbare nei ging om u buitenste binnen te ke ren. Dat ls zeeziekte. Als de vlaag een slachtoffer te pakken krijgt, dan is het zonder genade. De vissers laten de zeezieken rustig betijen, niemand lacht er mee, ze weten zelf wat het is, ja, hadden er zelf maan den mee te kampen toen vader henzelf voor het eerst op zee mee- riep, t moet toch van zelf voorbij gaan. De gezonden aan boord krij gen dan op de koop een paar stich tende verhalen te horen over slacht offers die er nog veel slechter aan toe waren... en de wijzer van de wekker in de stuurcabine draait toch zo traag. Gelukkig kregen wij tijdens onze reis maar een voorbijgaand vleugje van deze gevreesde plaag, 'n Half uurtje nadien was de vlaag over... ook met dat hadden we kennis ge maakt. Toone en René. die nooit hun tijd in ledigheid doorbrengen al is er nog geen vis te sorteren, hebben schuurborstel en emmer ter hand genomen om het dek te kuisen, want straks komt de vangst aan boord. De, zee is woeliger geworden, de boot geeft zo'n gewaarwording pre cies lijk een carroussel waar de houten paardjes hun statige gang doen, varen op ongeveer een kilometer en half van de kust. De verlichting langs de kust tovert de grilligste figuren in het water. Onverstoord sleept de boot het net achter zich aap. Met. snapping wachten wi.i op het ogenhui- dat de buit aan boord gehesen wordt. ('t Vervolgt) GEMO. MINISTER DE GREEF VOOR DE C.V.P.-KAMEUFRACTIE De Kamerfractie van de C.V.P. kwam Dinsdagmorgen bijeen om de leden van haar Nationaal Comité te verkiezen en ten overstaan van ae herneming op zelfde dag van de Kamerzittingen een en andere kwestie te behandelen. Zo hield de hr Minister van Landsverdediging, Kol. De Greef, er een uiteenzetting over de mili taire toestand, zo internationaal ais nationaal gezien, alsmede over de verplichtingen ter dezer door Bel gië op zich genomen. OVERZICHT VAN DE RUSSISCHE MILITAIRE MACHT De Hr Minister begon zijn rede met te wijzen op de sterkte van de legermacht der Sovjet-Unie. Zo wees hij er op dat de klasse 1950 in Rusland 1.200.000 miltianen telt. De dienstplicht bedraagt 2 jaar bij de landmacht, 4 jaar bij de luchtmacht en 5 jaar bij de zee macht, De totale legersterkte be draagt 4.100.000 man waarbij 400.000 regelmatig op en neer. We man politie kan gerekend worden. Bovendien heeft Rusland een reser ve van 12.000.000 man! Rusland beschikt over 170 divi sies die binnen de 30 dagen kun nen gemobiliseerd worden. Het heeft 145 hulpdivisies en kan in het beloop van een jaar 180 nieu we divisies vormen, 29 divisies zijn gestationneerd in Europa (buiten Ruslands grenzen) en 10 divisies De N. 706 De Drie Gebroe ders van schipper August Legein, was aan het vissen tegen de haven van Nieuwpoort, toen hij vastliep aan een wrak met zijn netten. Na veel moeite kwam niet het net, maar het wrak los en kon het tot boven water gehaald worden. Het was de loop van een 75 mm. kanon, dat aan de ketting van de voorste visplarik was blijven hangen. Zo kon het tot in de haven gesleept worden, want "net was te zwaar om het ?«an boord te krijgen. Daar werd het door een drijvende kraan op gehesen en aan boord gebracht. Dit oorlogstuig is afkomstig van een Engelse fereiler, die daar in de oor logsdagen van 1940 gebombardeerd werd. Met de N. 776 van eigenaar René Neyt gebeurde op een zelfde reis een dubbel voorval, het ene heel walt minder plezierig dan het andere. Tijdens de visvangst buiten de Breebank werd een anker opge vist van ongeveer 300 kgr. Wat la ter werd een tweede zonderlinge vangst verwacht, tosn het net vast- sloeg, maar ditmaal was het aan een vastliggend wrak. Het net wil de niet meer los en ging helemaal verloren. Er bleef nog enkel een visplank over. De N. 719 «Mijn gedacht», zag men ta het net een zeer zware steen liggen, met ijzer doorwerkt. Deze is waarschijnlijk afkomstig van de opgeblazen kaaimuur. Schipper Maes Maiurits had met zijn N. 716 al evenmin geluk. Bij zijn visvangst buiten de Nieuw- poorbbank, kreeg hij opeens motor defect, zodat hij op eigen krachten niet meer voort kon. Gelukkig kreeg hij hulp van de N. 117 Mau rits van schipper Emiel Ver- straete. Deze sleepte het in nood verkerend vaartuig naar- de haven, waar ze, ondanks het slechte weder, veilig binnen geraakten. De schippers Hillebrandt Ali- door en Besohuyt Julien waren met de N. 747 aan het vissen voor de ha ven, toen ze tussen de vis in het net iets heel eigenaardigs bemerk ten. Het was een visje met acht grijparmen. Het was maar een vuist groot. Ze konden het levend aan boord krijgen en ze hebben het meegebracht naar de haven. Bij on derzoek bleek het een octopus te zijn van de familie der inktvissen. Thans kan men het klein vreemde ding gaan bewonderen in het stads museum, dat het ten geschenke kreeg. De N. 813 Madeleinevan eigenaar Vanhove Isidoor, was op haringvangst 's nachts. Terwijl de zesr lange netten in zee dreven, moet een stoomboot er doorgeva ren zijn. Zodoende heeft de schroef erin gehaperd en het net in stuk ken gescheurd, 's Morgens vond de schipper dan ook zijn netten niet meer. Bij het zoeken er naar, is nog een gedeelte teruggevonden. Het was echter erg beschadigd. Verleden week is de eerste volle baring gevangen geworden. Het was de N. 813, zoeven vermeld, die de waarvan de juiste ligging wordt ge heim gehouden, 49 divisies bevin den zich in Europees Rusland. Zo staan 88 divisies op 170) klaar om Europa binnen te vallen. Rus land heeft 8.600 vliegtuigen om de actie van zijn landstrijdkrachten te ondersteunen. Het defensiebudget van Rusland voor 1950 voorziet 80 milliard Roe bel! (Roebel s; 12,50 fr.) In de verschillende begrotingen is een totaal bedrag van 420 mil liard voorzien voor landsverdedi ging. HET AANDEEL VAN BELGIE: 8 TOT 10 Minister Degreef weidde vervol gens uit over het aandeel dat België voor bijdragen voor de militaire verdediging van de Westerse Unie te dragen heeft. Dit aandeel be loopt 8 a 10 van de totale inspan ning die de landen van het Pact van Brussel moeten doen. Summier kan die inspanning worden afge meten aan het bevolkingscijfer: België telt 8 millioen inwoners. Frankrijk telt 40 millioen inwo ners. Engeland telt 42 millioen inwo ners. Nederland telt 10 millioen in woners. Totaal 100.000.000, waarvan het Belgisch aandeel plus minus een tiende is. Ter voldoening van die verplich ting moet België leveren: Ten eerste: 2 divisies van het ac tieve met volledige en effectieve op leiding. a) 1 divisie infanterie (telt 15.288 miliciens en korporaals); b) 1 gepantserde divisie (telt 13 duizend miliciens, d. w. z. 2.000 min der dan de infanteriedivisie). Ten tweede: 1 divisie effectief waarvan 75 v.an het effectief is opgeleid. Nederland zal een gelijkaardige bijdrage moeten leveren terwijl Frankrijk zeven maal meer moet leveren. Voor de hulpdiensten tevens moet de instandhouding van de verbin dingswegen worden verzekerd door eigen soldaten. Aldus zou ons leger grosso modo volgende eenheden omvatten: 1 divisie infanterie; 1 gepantserde divisie; 1 divisie infanterie op 75 kracht: Strijdkrachten voor de verde diging in het binnenland (parachu tisten) Bataljon met territoriale op dracht (bescherming van vitale punten tegen sabotage). Om dit kader te leiden en in stand te houden moeten wij be schikken over: 7.300 officieren, 20 duizend onderofficieren, 80.400 sol daten. Wat de eerste categorie betreft beschikken we over 3.344 officieren van het' actieve leger alsmede over 676 reserve-officieren die zich vrij- PfffLfPS Tlbuis- lampen met lange levensduur en de nieuwe PHILIPS Super Argenta heler best L *7 ACHT voör uw ogen, maar niettemin heldsr all de zon bij uw werk, dat is het doel, dat PHILIPS «ich bij het ontwerpen van haar TL buislampen ert van haar nieuwe «SUPER AROENTA» lamp mef speciale balion gesteld had. Het resultaat Probeer deze lampen en zie welk een weldadig en rijke hoe. veelheid licht zij uitstralen. En dit licht ls zacht al* fluweel I De beste lampen die U kopen kunt '(eter licht.,, beter zicht en... zuinigst l iP'Uhcb (Mtrik*41) willig voor i 4 jaren hebben ge meld. Totaal: plus minus 5.000 officieren d. w. z. dat we 2.000 officieren te kort hebben die uit de reser,ve-ka- ders of uit hst lagere kader zullen moeten worden gerecruteerd. Wat de onderofficieren betreft beschik ken we over 12.000 man. Elk jaar worden evenwel uit het reserve-ka der 8.000 onderofficieren gerecru teerd. Wat de soldaten betreft beschik ken we over 13.000 beroepssoldaten. Voor het effectief van 80.0000 man schappen moeten we 2 klassen ge durende 2 jaar onder de wapens houden, Minister Degreef stipte aan dat België op dit ogenblik over 1 divisie beschikt. De Minister besloot met er op te wijzen dat ieder nu zijn inspanning zal moeten leveren om de eigene Veiligheid te verzekeren. van eigenaar Marcel Blondeel, viste voor de haven. Bij een hapering van eerste lading van 550 kgr. binnen het net werd gewerkt om hst bo- bracht. Deze werd verkocht aan ven te krijgen. Toen dit gelukte. 12 fr. het kgr. Dit is natuurlijk het sein geweest voor de andere vissers om aanstonds ter haringvangst uit te trekken, wat spoedig verhinderd werd door het sleoht weder. Het heet dat deze eerste haring van zeer goede kwaliteit is. Maandagavond, rond 20.15 uur, deed er zich in de BrugfiEstraat te Poperinge een vrij ernstige aanrij ding voor. Heer Pijck Leon, dienst- overste bij Gazelec Poperinge was per moto op dienstronde om het nazicht te doen van de stads- verliohting. Bijna aan de scheiding Brugge- straat-Guido Gezellestraat geko men, botste de motorijder, die de rechterkant der straat hield, plots me volle geweld tegen de aldaar stilstaande personenwagen van Hr Henri Verbiese, hophandelaar, die zijn wagen in de lichtschijn der straatverlichting geparkeerd had voor zijn woning, in de Brugge- straat Nr 8. De motorijder werd met geweld over zijn kantelend voertuig ge smeten en bleef bewusteloos op de straatstenen uitgestrekt. Heer Ver biese, die op dat ogenblik ln huis vertoefde, hoorde de slag en kwam dadelijk ter hulp gesneld. Heer Po litiecommissaris werd verwittigd, die ogenblikkelijk ter plaats ver scheen; ook de Rijkswacht, van het ongeval op de (hoogte gebracht, kwam dadelijk ter plaatse. Hat slachtoffer wtrd haastig naar de kliniek overgebracht, waar vastgesteld werd dat de ongeluk kige een hersenschudding had op gelopen. Men mag het een geluk noemen dat de motorijder voorzien was van een flinke helm; dat heeft hem stellig van een schedelbreuk gered. Alls wijst er op dat de moto rijder vermoedelijk een ogenblik verstrooid geweest is. Zelf kon de ongelukkige in de eerste uren na het ongeval al niet veel verklaren over de omstandigheden van het ongeval. Stilaan echter meent men uit zijn verhaal over het gebeurde te kunnen cpmaken dat hij bezig was de verlichting van zijn moto op cod "verlichting in te schakelen. Dook! .t er vermoedelijk iets ha perde met de schakelaar, is de mo torijder een ogenblik verstrooid ge weest, waardoor hij de stilstaande auto niet bemerkte, en er zo cp aanbotste. Er is echter geen sp"» ak van verblind geweest te zijn door een ander voertuig. Zoekt g'iets t'huren of te kopen, Zoekt ge 'n meid, 'n plaats of wat Wacht niet langer, plaats nog heden 'n Kleine ZOEKER in ons blad! De baggermolen is vergroeid met het beeld der haven van Nieuwpoort. In de baggerwerken die thans in de haven aan de gang zijn is een wijziging voorzien omwille van het naderende sprot- en haringseizoen. De geul die naar de vlotkom leidt en deze laatste zelf zullen een groter diepgang krijgen. Daarna zal voort gebaggerd worden naar de nieuwe kaaimuur toe en verderop naar de Langcbrug. Aldus wordt het in- en uitvoeren voor de vissers ten zeerste vergemakkelijkt. Maandag 9 Oct. jl. vaarde de O. 66 Rol Leopold de haven van Oostende binnen. De boot was voor veertien dagen uitgevaren voor een vangst in de noordelijke Noordzee. De bemanning had heel de reis door me't slecht weder te kampen; mo tordefect verplichtte hen zelf Aberdeen (Schotland) aan te doen. Bij zeer sleoht weder werd Zon dag om 16.30 u. de verdwijning vastgesteld van de 18-jarige mo troos Jean Deckmijn, Spoorweg- straat te Oostende. Twee jaar ge loden verdween aan boord van de O. 292 Bruegeleen matroos, waarover nimmer iets werd ge hoord. Het gebruikelijk onderzoek werd door de Waterschout inge steld. Door onze regering werden meer dere maatregelen op sociaal gebied ontworpen en hieromtrent werden reeds voor bepaalde dier maatregelen althans reeds wetsontwerpen in Ka mer en Senaat ingediend. Beknopt kunnen wij die maatre gelen als volgt voorstellen: BETAALDE FEESTDAGEN: Een minimum van 10 betaalde feestdagen ln plaats van acht, voor de loontrek- kenden. Zo een feestdag op een Zon dag of Feestdag valt zou een andere dag in overleg worden aangeduid. ARBEIDSONGEVALLEN: Verhoging van de vergoedingen voor arbeidson gevallen in volgende zin: a) Tijdelijke onbekwaamheid: Eer ste 28 dagen: 80 (nu 50 na de 28° dag: 90 (nu 66 b) Bestendige onbekwaamheid: 100 procent (nu 66 De vergoeding kan gebracht wor den op 150 wanneer hulp nodig ls (nu 100 De begrafeniskosten worden ge bracht op dertig maal het gemiddeld dagloon, met minimum van 4.000 fr. (thans 2.500 fr.). BEROEPSZIEKTEN: Zelfde rege ling als bij arbeidsongevallen. OUDERDOMSPENSIOENEN: Ver hoging van de rentetoeslag voor de verplicht-verzekerden, derwijze dat 't maximumpensioen gebracht wordt op 23.600 fr. voor de gehuwden. Voor de vrij-verzekerden zou het maximumpensioen voor de gehuw den gebracht worden van 8.800 op 12.000 fr. maar de mlnimumbijdrage zal verhoogd worden vanaf 1 Januari 1951 op 360 fr. voor de mannen en 180 fr. voor de vrouwen (totnogtoe respectievelijk 120 en 60 fr.). GEBOORTETOELAGEN: Deze zul len worden toegekend aan nlet-loon- trekkenden. Deze werden reeds van toepassing gebracht met terugwer kende kracht op 1 Januari Jl. (zie hierover verder in dit blad). GEZINSVERGOEDING: Voor niet- loontrekkendenverhoging met 20 vanaf 1 Januari 1951. Voor de loon- trekkenden: verhoging met 20 vanaf zelfde datum voor die gezin nen waar de moeder aan de haard blijft. GEBREKKIGEN EN VERMINK TEN: Toekenning van een toelage. Terwijl de jachtwachters Joseph Gekiere, te Mesen, en Gerard De- crook, Waastan, op ronde waren op de wijk De Drie Koningente Waasten, klonken plots schoten in hun richting. Verrast wierpen de jachtwachters zich op de grond en vlogen de kogels over hun hoof den heen. Een twintigtal schoten werden gelost die gelukkiglijk geen doel troffen. De wildstropers wa ren buiten hun jachtgeweren, in bezit van andere vuurwapens, zo dat bet niet alleen ging om wild, doch bij verrassing, ook om men senlevens te treffen. Dank zij de duisternis konden de wildstropers ontkomen. Een zicht even na de botsing genomen. Men bemerkt er de omge slagen moto, die tegen de chterkant van de auto reed. De Burgemeester van Rijsel, Hr Gaffle, heeft bij de Algemene Raad een motie ingediend, welke trou wens werd goedgekeurd, en waar in worcit aangedrongen op de in schrijving, bij voorrang, op het programma van de nationale uit rusting, van de aanleg van een ka naal tussen Rijsel en Doornik. Dit kanaal, dat 23 km. lang zou zijn, zou via andere waterwegen de Seine met de Schelde verbinden. Peegie kreeg 'n vage van Taniete: 't Is nu genoeg met uw solda- temanierenzei ze, moet Ie gie nu Seva nog dul maken, ge weet dat ze der niet tegen kan, k heb 't u al duzend keren gezeid. Ten slotte moest Savatte de si tuatie redden en 't meeste verstand gebruiken. Allé, Sevaaigie, vaag uw rok ken aan hun zotte parlé. Ken je gij nu nog Peegie niet. Horkt, doet dat ik zegge. Koopt een auto en laat Bourgogne waaien. Seva bedaarde, haar rode wangen vergeelden, ze dronk haar glas cham pagne en smekte even. Savatte had gesproken, de wind keerde. Ze raasden naar Antwerpen. Ze waren hoedje patat en spartelden al morelen en zingen door elkaar, in- zonder als Pedale en Kalieche een klassieke draai pakten, lijk ze dat noemden. De twee chauf/eurs hiel den zich gespannen om een bocht niet voor een rechte lijn te nemen en als ze scheerllnge een confra ter voorbij zoefden, verzuchtten zij even... juist gepast. Ze daverden Antwerpen binnen, betaalden tol en sleerden naar be neden. Freint gien ezle, tierde Seva, me rijen d'helle in. De tunnel, vrouwmens, de tun nel, suste Pee. Een akelig geel licht bescheen hun wezens, zodat ze er als levende lij ken uitzagen. Seva bekeek Bakovia en zag ze geel uitslaan en morelde: Stopt, doodrijders, Bakovia gaat dood! Bakovia draaide haar zivaar hoofd naar Seva: Ikke? vroeg se. En 'k en benne gadomme nog nooit zo springleven- de geweest. Wat is dat nu met ui En Seva onderzoekend beziende, zei ze: Maar al dat mij dunkt, Seva, ge slaat geelwe uit, kom je ziek di? Nog schoonder, beet Seva, 't zal nog ik zijn die dood ga en geelwe uitsla. God van den hemel toch, zeg ton nekeer iets voor wel te doen. Naarmate ze den uitgang nader den kregen ze hun gewone tint te rug en Seva was blij dat Bakovia zo rap herstelde en Bakovia even eens. Welk een kleur moet onzen Sjevrolette hebben? brormnelde Pee met doorzopen stem. Geelwe, loech Tarzan. Zil Ga je were herbeginnen, 'k ga mijn kloefe up joen totshoofd slaan, dreigde Seva... geelwe! Pak een bruine lijk Sint-Anto- niuskleed, zei Bakovia. Bruin? Da's schetekleur, prut telde Pee. Nen blauwen, stelde Taniete voor. Slicht voor het stof, zei Seva. Nen roden, wierp Pedale er tus sen, ze gaan u dan van verre zien kommen. Rood? Dat is politiek, zei Ba- kovla. Pakt ne groenen lijk Lowietjie. Elk bracht zijn opinie naar voor, tot ze ten slotte besloten een zivarte te nemen. Al het rijk volk van Roe- selare rijdt met een zwarte, het moet zijn dat dit het chiekst is. Welke banden moeten er op liggen, vroeg Pee. Hewel autobanden zeker, zei Tarzan. 't Spreekt van zelfs, gij klan ten, beet Pee. Kwestie of peins ge niet dat we op velobanden gaan (17) draaien. Hewel! Lowietjie heeft Mich- lins! Goed, zei Pee, 't moeten dan Ingelberts zijn. De auto's vielen stil. Ze parkeer den voor de grote hal der Chevro let Compagnie». Een sterk geboutu met plechtige ingang. Een grote draaideur in glazen vleugels draait er zot op haar pinne. Heel het couvent rolde uit de auto's, rekte zich, tierde en giechel de met mekaars tuimelperten. Sa vatte en Tarzan rolden te samen over de grond en telkens ze mekaar ophielpen stuikten ze terug ineen. Ze loechen dat de lucht zinderde. Peegie sloeg op hun kleren en riep: We zijn er, 't is alhier. Ze verdwenen in de draaideur. Pee kwam tewege uit alwaar hij in gedraaid teas maar Savatte duwde lijk op een steekkarre en daar hin gen ze met vier lijk in een carrous sel te slingeren. Pedale schoot zich op het gepaste ogenblik tussen twee vleugels en wipte het gebouw bin nen. Hij trok er één voor één van tussen en zwierde ze de zaal in. Een prachtige expositie, vol schitterende auto's straalde voor hun verbaasde blikken. Alhier, tierde Taniete, een don ker groene. Hierzi, wuuf! Ne zwarte met vier deuren. Elk sprong in een auto. Savatte zat in een dekapotable te toeten dat horen en zien verging. Tarzan prutste in een luxe aan de freins en deed ze op en nere piepen. Peegie zwaaide in een camionette de fleche weg en weer. Pietje draaide de ruitjes open en toe en Seva zat er bijna met haar wipneus tussen. Bakovia stond met de vuisten in de heupen wiegend en schoklacliend dit enig spektakel te bezien. Zes, zeven bedienden kwamen ge alarmeerd toegelopen en dreigden de politie op te bellen, zo al deze dronkelui niet stante peda de hal verlieten. Hela, op het gemak hé, beings- gies, giechelde Pee, wij zijn kopers, weie. We zijn op zoek achter een Sjevrolette, een zwarte met Ingel berts en een radio en een straffen toeter en chauffage, nondenonde... en zwijgt nu ols we wij spreken. Een magere klerk, met een penne- stok boven zijn rechter oor, schoot vooruit en ziedend van verontwaar diging kriste hij: Wij zijn hier niet gediend met zulke manieren. Savatte houdt mijn hand vaste brulde Pee, of 'k sla die pennestok zijn penne af, miljarde. Wees kalm heren, begon 'n smakelijke dikzak. V zult uw auto hebben. Ik begrijp uia vreugde, he ren, u hebt wat pintjes gedronken ik hou van zulke ronde kerels. Dat is tenminste nen sympa thieke dikzak ei, loech Pee, en hij sloeg de bediende vlak op zijn dikke body. Ha, 'k gelove het een beetjie dat ge gaat vriendelijk zijn tegen ons, 't en zijn niet al geen zulke goe betalers die hier arriveren, mei al hun schone manieren. Hier zitten ze zi, mijn pennestoksgie. en hij douw de magere bediende de 44 dui zend onder de neus 44 duizend echte Belgische pataters, vent. Gauw dien zwarte Sjevrolette daar, hij is verkocht. Doet er 'n beetje sirope in op uw kosten en 'n beetje wind ln de banden dat we weg zijn. Peegie wipte er in. Wat een zalig heid. Hij kreeg er koud van en zijn huid veranderde in kippenvel. Welk een chicken keetle, 't is bijkans te schone om waar te zijn. Hij drukte op een kneploe, er kwam muziek uit... een rhumba. Gauw, zei Pee, wijf, poupe d l'airme zijn weg, en ze dansten. Savatte pakte Bakovia bij haar heupen, hij gerocht niet verder en ze wipten mee. Seva wees Tarzan af... Ga je zeveren di, zei ze. Als het liedje uit was zei Pee plechtig: ('t Vervolgt.) LEES het EERSTE DEEL van PEEGIE de moderne Uilenspiegel uit Roeselare, door Willem Do Hazelt. Te verkrijgen ln alle boekhandels en ter Boekhandel SANSEN-VANNESTK Gasthuisstraat 15, POPERINGE. Prijs: gewone uitgave 78 fr. gecartonneevd 112 fr. (4- verzendingskosten 2 fr.) (tegen rembours 4 fr.) Hoewel men ln kringen van Ucht- deskundlgen de vooruitgang van de verlichtingstechniek voornamelijk ot> het gebied der fluorescentielampen ziet liggen en het terrein der gloei lampen voor verdere onderzoekingen practisch als afgewerkt beschouwd, hebben grote laboratoria nu toch een methode gevonden die bewijst, dat ook de gloeilamp kan verbeterd wor den. De nieuwe methode bestaat ln het aanbrengen van een stof, een syll- caatsubstantle, aan de binnenzijde van de lampballon, door middel van verbranding. Het resultaat ls dat het licht, dat door het gloelllchaam wordt uitge straald, door de laag van deze nieuwe stof zodanig wordt gedlffuseerd dat, wanneer men direct in de brandende lamp kijkt, de helderheid van de bal lon over haar gehele oppervlak gelijk blijkt te zijn, en men niet in het midden van de ballon door een schelle vlek de plaats van het gloet- llchaam kan onderscheiden. PHILIPS, die deze lamp onder de naam SUPER ARGENTAop de markt brengt (niet te verwarren met de Super Arllta), heeft bovendien de vorm van de ballon gemoderniseerd. Het onderste doel van de ballon be nadert niet meer de vorm van een bol, maar meer die van een omge keerde paddestoel. Dit verzekert een betere llchtuitstraling naar alle zij den. Het model is bovendien kleiner, zodat men een sterkere lamp kan zetten ln een apparaat dat te klein ls om een grote lamp te bevatten. De nieuwe gloeilamp zal. zowel als de fluorescentlebulslamp de licht bron van de toekomst blijven door hun eigenschap om een overvloedig licht uit te stralen dat niet verblindt en dat zacht is als fluweel. (Med.) D Rljkstulnbouwconsulent, J. Cumps, de Nleulantlaan, 30, St-An- drles-Brugge (Tel. Brugge 324.50) deelt aan ds belangstellenden mede dat gratis Inlichtingen over Tuin bouw kunnen Ingewonnen worden: TORHOUT: «De Zwaan», Oost- endestrnat, 2» Woensdag van 10.30 tot 12 uur. ROESELARE! De HertZutd- straat, 2* en 4" Dinsdag van 10,30 u. tot 12 u. KORTRI.IK: «Café de la Poste Graanmarkt, 1« en 3" Maandag van 15 tot 18 uur. Schriftelijke raadplegingen mogen gezonden worden, de Nleulantlaan,

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1950 | | pagina 6