Kapitaalsbelastingen
Het Autobuspersoneel van West-
Vlaanderen Zondag a.s. in staking?
Oude Moordzaak in Frankrijk
Rekenmachines
STEVENS Gebroeders
Een overwinning van de
Middenstand
Prinses Josephine-Charlotte
deelde te Kortrijk
Sint Niklaasgeschenken uit
aan behoeftige kinderen
AUTO ELECÏRIEK
C. VAN MARCKE
Voor de eigenaars van onroerend goed:
Volledige afhandeling van hun Dossier en...
0,20 profijt
Acht arbeiders
door sneltrein
vermorzeld
te Kontich
Zij krijgt haar beslag voor de Boetstraffelijke
Rechtbank van leper
jiffii
Jf&ï
sku
<PW4<>?1
4*ï(x4<i\
G. DERYCKE
Grote Markt 20, leper
Kopen bij een technieker is steeds de beste waarborg
De fiscale gelijkheid, een goed of een kwaad?
Geestdriftige begroeting door de bevolking
PHILIPS
vanaf 2.150 Fr.
of 159 Fr. per maand
/FN
IEPER - Vanden Pereboomplaats, 7
leperstraat, 5 - POPERINGE - Veumestraat, 40
Rijselstraaft, 30 IEPER
De Uitbarsting
van de Etna
Autobotsing
te Torhout
«HET WEKELIJK8 NIEUWS Zaterdag 18 Dea. 1850. Bladz. 8.
Onze Belgische belastingswetten
aijh zeer duidelijk en ondubbelzin
nig wanneer het gaat om de invor
dering van 's lands penningen ten
laste van de belastingsbetaler.
Wanneer er echter voor de belas
tingsbetaler zelf enig geldelijk pro
fijt te bekomen is, dan is de wet
tekst soms te vaag, zodat men eigen
lijk de wet goed moet hebben in
gestudeerd om de goede bedoelingen
van de wetgever te kunnen nagaan.
Zo is het ook met de wet van de
17 Oktober 1945 betreffende de be
lasting op het kapitaal.
1. - WELKE PERSONEN
ZIJN KAPITAALSBELASTING
VERSCHULDIGD?
Degenen die eigenaar zijn van:
a) onroerende goederen (huis of
lahd)b) roerende goederen: effec
ten (acties of obligaties), handels-,
nijverheids- of landbouwexploita
ties.
2. - WANNEER IS MEN
KAPITAALSBELASTING
VERSCHULDIGD?
Indien de waarde van die goe
deren hoger is dan het bedrag van
de wettelijke abattementen (d.w.z.
verminderingen uit hoofde van fa
milie). Het verschil, dat men ver
krijgt door de abattementen af te
trekken van de waar-de van die goe
deren, wordt belastbare basis ge
noemd.
3. - HOE GESCHIEDT
DE AANSLAG?
a) van roerende goederen:
Aan de tarief van 5 op de be
lastbare basis. Slechts éénmaal te
betalen,; geen spraak van bijbelas-
ttag. Nagenoeg iedereen, die moet
betalen, werd reeds op deze roeren
de goederen aangeslagen.
b) van onroerende goederen
Deze aanslag geschiedt in twee
bewerkingen: namelijk door een
voorlopige aanslag van ambtshalve
en door een. definitieve aanslag.
Op de voorlopige aanslag dient
er 5 betaald. Ook nagenoeg in
alle gevallen, werd hierop reeds de
betaling gevorderd.
Op de aanvullende of definitieve
aapslag wordt de tarief vair 5
verhoogd met 0,20 0,40 0,60
0,80 en gaande tot aan 6 naar
gelang het jaar, dat de belasting-
wordt vastgesteld.
4. - HOE WORDT DE AAN
VULLENDE EN DEFINITIEVE
WAARDE VAN DE ONROERENDE
GOEDEREN VASTGESTELD?
Ten 1«: ofwel door een spontane
verklaring van schatting, gedaan
door de eigenaar van het goed;
teft 2«: ofwel door de van ambts
halve definitieve schatting, gedaan
door het Bestuur der Registratie
en Domeinen.
Er valt hier vooreerst«op te mer
ken, dat de eigenaars, die, in een
- van de vorige jaren zelf een aan-
- bod- tot vervroegde betaling inge-
- diend-hebben en reeds hun kapi-
- taalsbelasting betaald hebben, hier
buiten de kwestie vallen. Van hen
zaL er geen nieuwe bijbelasting wor
den gevorderd; eveneens de eige
naars, die, vóór meer dan een half
jaar reeds de definitieve schatting
van'hun eigendom mochten ontvan
gen hébhen. en die,, daarop ook
reeds hun belasting hebben betaald.
Voor hen is er eveneens geen spraak
van een nieuwe bijbelasting.
Het gaat dus, in wat hierna volgt,
uitsluitend over de eigenaars die
nog niet hebben betaald op de aan
vullende waarde van hun eigendom.
Deze eigenaars hebben, vóór en
kel? weken of maandien, een groot
wit bulletijn ontvangen van het
kantoor der kapitaalsbelastingen,
alwaar hom eigendom is gelegen. Op
dit bulletijn stond er vermeld: de
kadastrale aanduiding (sectie, num
mer en oppervlakte), d-e aard van
het goed, alsook de definitieve
schatting, d.w.z. de verkoopwaarde
op 9/10/1944 van het goed in kwes
tie, waarvan1 zij, voor het geheel of
voor een deel, éigenaar waren op
9/1Ó/1944.
Velèn zullen aanstonds hebben
gedacht: Maar wij hebben daar
voor reeds betaald!Maar toen
hebt u betaald op de voorlopige
waarde van uw eigendom (waarde
ambtshalve berekend volgens het
kadastraal inkomen). Er dient ech
ter nog' bijbetaald op het verschil
tussen de definitieve waarde en de
voorlopige waarde.
Een voorbeeld zal dit duidelijk
maken.
Uw eigendom werd defi
nitief geschat op 100.000 fr.
Voorlopige waarde van
dezelfde eigendom: 50.000 fr.
Verschil: 50.000 fr.
Dit is de basis, waarop de bijbe
lasting zal gevorderd worden.
HOE WORDEN DAN HIER DE
ABATTEMENTEN TOEGEPAST?
Zij dienen eerst en vooral te wor
den toegepast op de voorlopige
waarde van het goed, doch dan ook
slechts eenmaal.
Het voorbeeld van hierboven:
Voorlopige waarde: 50.000 fr.
Abattementen (bv.) 40.000 fr.
Blijft: 10.000 fr. a5
Waai- u dus, voor enkele jaren,
in de meeste gevallen reeds 5 be
taald hebt op de voorlopige waarde
van uw onroerend goed, zult u nu
nog- moeten bijbetalen op de aan
vullende waarde. Vroeger hebt u
betaald aan de tarief van 5%, nu
echter zult u worden aangeslagen
aan de tarief van 6 indien de
administratie u dit jaar, dus nog
vóór de 1/1/1951, geen betalings
bericht opstuurt (wat in de meeste
gevallen dit jaar niet zal gebeuren)
en u maar in 1951 uw betalings
bericht ontvangt.
De wet echter spreekt in uw voor
deel en wel in deze zin, dat zij u
in de gelegenheid stelt enkel te be
talen aan de tarief van 5,80 om
aldus 0,20 te profiteren, op voor
waarde, dat u daartoe, vóór 1 Ja
nuari 1951, een van de volgende
formaliteiten vervult.
Gij kunt u:
ten Ie; ofwel akkoord verklaren
met de definitieve schatting van
uw eigendom;
ten 2e; ofwel, indien u niet ak
koord zijt, zelf een tegenaanbod
indienen.
In beide gevallen dient u op de
volgende manier te werk te gaan:
In het geval dat u akkoord gaat:
moet u bovengemeld bulletijn, ver
meldende de schatting van uw
eigendom en waarop er, terloops ge
zegd, nog geen belasting werd ge
vraagd, onmiddellijk terugsturen
naar het kantoor van herkomst, met
de volgende melding: Akkoord met
de schatting. Ik begeer te betalen.
En er uw handtekening onder aan
brengen.
Indien gij wenst d-at bulletijn te
behouden, dan kimt u uw antwoord
op gewoon briefpapier insturen,
mits, in margina van het bulletijn
melding te maken van de verwijzin
gen die aangebracht zijn (Bundel
kadastrale legger.)
Daarna zult u, ten gepaste tijde,
worden verwittigd om te betalen
door het kantoor, waar gij uw
woonplaats hadt op 9/10/1944. (Het
is dus niet altijd noodzakelijk door
het kantoor dat u kennis gaf van
de schatting, dat u zult verwittigd
worden om te betalen.) Hoogst
waarschijnlijk zult u alleen in het
jaar 1951 een betalingsbericht ont
vangen. Denk echter daarom niet
dat u zult aangeslagen worden aan
de tarief van 6 uw akkoordver
klaring en verzoek om betaling, in
gediend of verzonden ten laatste op
31/12/1950, zullen u de zekerheid
geven, dat u nog kunt genieten van
de tarief van 5,80
In het geval, dat u niet akkoord
gaat met de betekende schattingen
indien de drie maanden, te tellen
van de datum af, dat u hogerver-
meld bulletijn hebt ontvangen, nog
niet verstreken zijn, dan stuurt u,
onder aangetekende omslag, een
brief op naar het kantoor, dat u de
schatting ter kennis bracht.
In dit schrijven verklaart gij u
niet akkoord mét de gedane schat
ting en dient zelf een tegenvoorstel
in. Daarin moet u melding maken
over welke goederen het gaat, en
(wat van het grootste belang is)
zelf het cijfer van schatting voor
stellen, dat u meent toe te kennen
aan de eigendom. Ieder tegenvoor
stel, zonder melding van een nieuw
cijfer, is volledig waardeloos: de
wét is formeel.
Indien u dus, binnen de gestelde
termijn van drie maanden en vóór
de 1/1/1951, zelf een tegenaanbod
indient, zult u, alhoewel slechts toe-
komend jaar verwittigd om te be-
talen, toch nog betalen aan de ta
rief van 5,80%.
Maar op welke basis?
Zo het bestuur uw schatting
aanvaardt en haar schatting ver
laagt, betaalt u 5.80 op de schat
ting door u voorgesteld.
Zo eohter uw tegenvoorstel
verworpen wordt, zult u betalen:
ten Ie; 5,80 op de schatting
door u voorgesteld;
en ten 2c: 6 op het verschil tus
sen de waarde, door het bestuur
vastgesteld, en de som van uw te
genvoorstel.
Een paar voorbeelden zullen deze
beide gevallen duidelijk maken:
1. Eigendom definitief
geschat door het be
stuur op: 150.000 fr.
U zelf schat deze
eigendom cp: 140.000 fr
Indien het bestuur uw cijfer
aanvaardt, zult u worden aange
slagen aan de tarief van 5,80 op
basis van 140.000 fr.. min de voor
lopige waarde natuurlijk.
2. Eigendom definitief
geschat op: 200.000 fr.
U zelf schat op: 130.000 fr.
Indien het bestuur uw cijfer ver
werpt en zijn schatting behoudt,
zult u worden aangeslagen: 130.000
a 5,80 en 200.000 min 130.000 -
70.000 ii 6
Het is geraadzaam niet te rap een
tegenvoorstel in te dienen. U moet
daartoe een ernstige reden hebben
en stevige argumenten.
Een akkoordverklaring dient niet
noodzakelijk aangetekend verzon
den.
Een tegenvoorstel dient echter
wel aangetekend verzonden. Lees
daartoe de onderrichtingen, die ver
meld staan op de keerzijde van het
schattingsbulletijn. Uw voorstel, op
de 31/12/1950 aangetekend verzon
den, laat u nog toe te genieten van
de tarief 5,80
Woensdagavond, 13 dezer, te 22,40
u., werden acht arbeiders aan het
werk op de spoorlijn te Kontich,
door de electrische trein Brussel-
Antwerpen verrast en vermorzeld.
Naar verluidt werkten de seinen
normaal, doch de arbeiders konden
ze op dat ogenblik niet opmerken
wegens de rook van een andere
sneltrein, die juist voorbijreed.
Minister Segers begaf zich naar
Kontich en Mortsel om de lijken
der slachtoffers te groeten.
Uit deze uiteenzetting bleek dat
de pers het onderwerp reeds had
aangepakt en wij bekennen graag
dat Het Wekelijks Nieuws er zijn
deel heeft in gedaan. Wij deden
het uit liefde zonder vooringe
nomenheid voor onze streek, die
wij, met haar nijverige bevolking,
niet graag als overschot laten be
handelen.
Wij willen echter aan de verh-an-
Tijdens de hoppepluk 1948 wer
den te Poperinge een man en een
vrouw op fietsdiefstal betrapt. Hun
aanhouding hiervoor had verras
sende gevolgen, daar beide indivi
duen, verdacht door het Franse ge
recht, tijdens de ondervraging be
kenden in Frankrijk een vrouw
neergeslagen en haar bestolen te
hebben.
Het slachtoffer, de genaamde
Mej. Adrienne Boufflers, 54 jaar
oud, wonende in een dorpje op 25
kilometer van Abbeville, werd op
29 Juli 1948, gebonden met een prop
in de mond, dood aangetroffen.
Verdenkingen vielen onmiddellijk
op de Belg Vandevelde Omei, ge
boren te Gent en op zijn bijzit Du-
rieux Jeanne, beiden zonder vaste
woonst, die een hele tijd samen op
de hoeve hadden gewerkt en nu
spoorloos verdwenen waren.
Aangehouden wegens de fiets
diefstal te Poperinge werden ze
voor onderzoeksrechter Verbeke ge
leid. Uit huil ondervraging bleek
dat ze na hun vertrek bij Mej.
Boufflers naar Roubaix zijn getrok
ken. Daar stalen zij 25.000 fr. ten
nadele van vader Vandevelde, en
vertrokken per fiets naar Marseille.
Onder weg veranderden zij van
gedacht en keerden naar de hoeve
terug, met het inzicht hun vroege
re meesteres te bestelen. Deze werd
op 28 Juli toen zij aan tafel zat,
langs achter aangevallen, neerge
slagen en gebonden. Vandevelde
heeft daarna 90.000 fr., wat boter
onbeweeglijk op de grond achter
gelaten. Eerst beweerde hij dat hij
tijdens een ruzie met Mej. Bouf
flers, door haar met een mes be
dreigd te zijn geworden en dat
Durieux Jeanne hem niet had ge
holpen.
Later moest hij bekennen dat hij
zijn slachtoffer onverwachts had
neergeslagen om haar te bestelen,
wijl zijn bijzit het slachtoffer de
handen had vastgehouden. Verder
bleek dat beide betichten van zeer
slecht gedrag waren en niet graag
werkten.
Volgens getuigenissen bezat Juf
frouw Boufflers de naam er warm
pjes in te zitten en dit was aan de
beide aanranders niet onbekend.
Vandevelde en Durieux versche
nen reeds voor het Assisenhof van
Brugge waar op de vraag: Is er
doodslag, ontkennend, en op de
vraag: is er diefstal, positief werd
geantwoord. Beide betichten wer
den dus wegens diefstal met geweld
tot 5 jaar gevang en 4.000 fr. boe
te veroordeeld.
Thans staan beiden terecht voor
de Boetstraffelijke Rechtbank te
leper wegens slagen, die de dood
veroorzaakt hebben. (Art. 401 der
wet). De Heer Prokureur des Ko-
nings is de mening toegedaan dat
de feiten werden gepleegd met
voorbedachten rade.
Hij vraagt dan ook de zwaarste
straf voor Vandevelde, als hoofd
dader, en voor Durieux, als mede
plichtige. De uitspraak werd in be
en vlees gestolen en zijn slachtoffer raad gehouden.
steeds grote kous bij
Telefoon 290 H. R. 39
(bc-62141
GROOT OF KLEIN
een geschenk
is steeds welkom.
Maar wat een genot
wanneer dit geschenk
een PHIL3PS
is
Diegenen van wie U houdt
zullen er U dankbaar voor
zijn gedurende vele jaren,
wanneer U voor de feesten
die komen
een
ontvangtoestel
of fonoradio
zult gekozen hebben.
Demonstratie bij
(8900)
PHILIPS
p—~-4 PHILIPS OFFICIEEL VERDELER
EN RADIO-TECHNISCH STATION
Omtrent het fiscaal hervormings
programma van Minister Van
Houtte, werd ad heel wat proza
versleten. De voorgestelde hervor
mingen vinden hun voor- en hun
tegenstanders en het ligt niet in
onze bedoeling, hier de argumen
tatie van de beide kampen te gaan
hernemen.
Toch is er in de besprekingen
rondom de fiscale hervorming een
nieuw feit aan te halen, dat voor
enkele dagen plaats had en waar
over een woordje te zeggen valt.
De kamercommissie heeft het be
ginsel van de fiscale gelijkheid tus
sen weddetrekkenden en onafhan
kelijke arbeiders aanvaard. Hier
mee en dat is wel de grote be
tekenis van dit nieuwe feit heeft
de middenstand een overwinning
behaald, waarvoor sinds tientallen
jaren door de middenstandsorgani
saties werd gevochten. Dat dit be
ginsel evenwel niet overal even
enthousiast onthaald wordt, en dan
bijzonder bij de arbeidersorganisa
ties, is enigszins begrijpelijk, al
vinden we het beslist minder ge
lukkig, dat dit verschil van opvat
ting aanleiding heeft kunnen geven
tot een pijnlijke polemiek tussen
de hr Dereau, algemeen secretaris
der Christelijke arbeiders-syndica
ten en de middenstandsorganisaties.
De opwerpingen van de heer
Dereau tegen de fiscale gelijkheid
komen, in het kort samengevat,
hierop néér: bij de loontrekkende
arbeiders is alle fraude, hoe gering
ook, volledig' uitgesloten, vermits de
belastingen worden afgehouden aan
de bron, terwijl daarentegen de
onafhankelijke arbeiders de
middenstanders zélf hun inkom
stenverklaring moeten invullen,
waarbij er sléchts weinigen aan de
verleiding tot frauderen zouden
kunnen weerstaan. De midden
standsorganisaties weerleggen deze
bewering door erop te wijzen, dat
er heel wat loontrekkenden, zelfs
gepensionneerden zijn, die na hun
uren allerlei karweitjes opknappen,
aldus het werk voor de voeten weg
kapend van de onafhankelijke am
bachtslui, zonder dat die loontrek-
kenden op de inkomsten die ze zich
dadrdoor verzekeren ook maar enige
belasting betalen. Anderdeels vra
gen de middenstandsorganisaties
zich af, of het dan zo eenvoudig
is een gefraudeerde inkomstenver
klaring in te dienen: bestaan er
dan geen verificateurs, inspecteurs,
controleurs en ontvangers meer,
die als een legertje op de onafhan
kelijke belastingbetalers worden
losgelaten om tot de laatste cen
tiem van hun inkomsten aan het
licht te brengen?
We willen niet verder ingaan op
deze polemiek, waar langs beide
zijden onbetwistbaar de goede trouw
de enige richtlijn is geweest, maar
die in feite berust op een dieper
principieel verschijnsel, dat onze
publieke opinie, en ook ons fiscaal
recht meer en meer is gaan be
heersen.
We hoeven ons immers niet te
ontveinzen, dat een soortgelijke
dialoog slechts mogelijk is, wanneer
de gevestigde opvatting vooropstaat
dat de fraude het fiscaal bedrog
een integraal deel uitmaakt van
ons belastingsstelsel. En dat is zeer
ernstig.
Een der kenmerken van een de
mocratische samenleving is immers
dat ze dient gegrondvest te zijn
op wederzijds vertrouwen. De voor
opgezette veronderstelling van fis
caal bedrog als beginsel in ons
fiscaal recht invoeren, betekent
een ernstige afbreuk aan deze
ordening. De huidige Minister van
Financiën, de hr Van Houtte, ver
dedigde eenzelfde stelling in 1946,
wanneer hij verklaardede frau
de-opvatting uitbreiden, door er
zelfs de intentionelefraude bij
in te sluiten. ...opent de weg naar
allerlei willekeur. Het is, in één
woord, de negatie zelf van het fis
caal recht
En nochtans is het juist dat. wat
gebeurd is. De enige grondslag
waarop de fiscale ongelijkheid tus
sen ioontrekkenden en niet-loon-
trekkenden is gebaseerd te oor
delen ngar de argumenten van de
tegenstrevers der gelijkschakeling
is de intentie tot fraude, die bij
alle onafhankelijke belastingbeta
lers wordt verondersteld.
Wanneer we dit voor.ogen hou
den, begrijpen we dat. te goeder
trouw wat zeker het geyal is
met de woordvoerder van het A.C.
V. het beginsel der fiscale ge
lijkheid kan worden aangevochten.
Door de fraude-opvatting in ons
fiscaal rechtssysteem op te nemen,
is die opvatting immers des te ge
makkelijker in de publieke opinie
doorgedrongen.
In het licht van dit alles moeten1
we de recente beslissing van de Ka
mercommissie beschouwen. Deze be
slissing krijgt dan immers niet
alleen het karakter van een over
winning voor onze middenstands*-
organisaties, maar haar betekcml»
reikt veel verder: het wordt hot
herstel van een misstap die in het
verleden werd begaan, de aanpas
sing van ons fiscaal recht aan de
vereisten van een gezonde en evenr
wichtige democratische samenle
ving. Wanneer deze .sanering van
onze rechtsopvattingen inzake fis
caliteit tot werkelijkheid wordt.zal
ze spoedig haar weerslag hebbert
op de publieke opinie en zullen
pijnlijke polemieken als de aange
haalde dialoog tussen arbeiders- en
middenstandsorganisaties in de toe-,
komst niet meer voorkomen.
En pok dat betekent een.bijdrage
tot de nationale verzoening.
L. V.
Ziehier dc prinses, met liaar lieve glimlach de Kortrijkse bevolking
begroetend, bij het uitstappen van haar auto op de Grote Markt.
Dec., bracht
Vrijdagnamiddag
H. K. Hoogheid Prinses Josephine-
Charlotte een bezoek aan Kortrijk.
Het inrichtend comité van het
Koningsblok verwelkomde de hoge
bezoekster aan de grens der stad
op de Genlse steenweg. Op dc door
tocht, door de stoet gevolgd, waren
de huizen bevlagd terwijl een
geestdriftige menigte de hoge be
zoekster hartelijk toejuichte.
Tóen de Prinses op de Grote
Markt uit haaf auto stapte weer
klonk langs allezijden de roep:
Leve. de Prinses, Leopold, Leo
pold 1
Vóór het monument der gesneu
velden legde de Prinses bloemen
neer, zij was hierbij vergezeld door
dhr Burgemeester Coussens, dhr
Corneillie, voorzitter van het Ko
ningsblok, en dhr Felioen, onder
voorzitter. In het gevolg van Prin
ses Josephine bemerkte men Kolo
nel Rombouts, bevelhebber kan het
Paleis, en Mevrouw
Meeus, hofdame,
Gravin de
Voor alle Auto-Electrische benodigdheden
Officieel Service-station
LUCAS AUTO-LITE DELCO-BEN7
Agentschap T U D O R
i-
Vraagt aan uw garagist i
de originele stukken
Niettegenstaande de strenge or
dedienst slaagde de politie er met
moeite in een doorgang vrij te ma
ken naar de Stadsschouwburg.
PRINSELIJKE GESCHENKEN
VOOR DE MINST BEDEELDEN
De lavastroom, uitgespuwd door
de vulkaan Etna, op Sicilië, stroomt
nog steeds uit de verschillende kra
ters, maar volgt soms grillige we
gen. Ingevolge wijzigingen van de
lavastromen week het onmiddellijk
gevaar voor de plaatsen Milo en
Fornazzo.
Intussen zijn uitgestrekte vruchtT
bare gronden, wijngaarden en bos
sen bedekt en verzengd. De schade
totnogtoe veroorzaakt, wordt ge-
groudelag van de gezonde staats- schat op anderhalf milliard lire.
Op de Burgplaats kwam het
Dinsdagnamiddag tot een botsing
tussen twee auto's. De wagen van
Notaris Tommelein uit Kortemark
vatte er met geweld de auto van
Cyriel Onraedt uit Beerst, toen de
ze laatste, uit dezelfde richting ko
mend, eerstgenoemde wagen wilde
voorbijrijden. Beide personenwa
gens liepen zware averij op doch
gelukkig deden zich geen. persoon
lijke ongevallen voor.
De Stadsschouwburg was werke
lijk tot in dc nok gevuld. Ministers
De Taeye en Dequae verwelkom
den er dc Prinses die de Schouw
burg binnentrad terwijl een mu
ziekkapel de Brabaneonne uitvoer
de.
Na een welkomwoord door de se
cretaris van het inrichtend comi
té die Hare Koninklijke Hoogheid
dankte voor deze blijk van gene
genheid tegenover de minst bedeel
den der stad, werden enkele mu
zieknummers ten gehore gebracht
door de Harmonie van Sint-Jozef,
onder leiding van dhr Vautrin.
Vervolgens droeg Mej. Corneille
een paar mooie gedichten voor, in
het Frans en het Nederlands,
Hierop geschiedde de overhan
diging aan de Prinses van twee
prachtige geschenken, waarop werd
overgegaan tot de uitreiking van
waardevolle Sint Niklaasgeschenken
aan ruim 1.200 weesjes, noodlijden
den en minder bedeelde kindertjes
der stad, waarvan het de Prinses
heeft mogen behagen meerdere de
zer zelf te overhandigen.
Velen der aanwezigen zagen op
dat ogenblik het beeld voor zich
der diepbetreurde en onvergetelijke
Koningin Astrid.
De kleintjes die zo edelmoedig
bedacht waren door de goede Sint
Niklaas en zijn geschenken uit de
handen van een lieve Prinses moch
ten ontvangen, waren overgelukkig.
Velen wisten niet hoe hun vreugde
tot uiting te brengen en het kleine
volkje werd zelfs rumoerig van
louter vreugde. Hoe kon het ook
anders.
Kort na 16 uur was deze plech
tigheid afgelopen. De Prinses slaag
de er niet zonder moeite in de
Schouwburg te verlaten terwijl de
menigte maar immer voort juich
te: «Leve de Prinses! «Leve Leo
pold 1
Alvorens de stad te verlaten
bracht de Prinses nog een bezoek
aan het Astrid-park en legde er
bloemen neer voor het gedenkte
ken van haar moeder.
Eens te meer veroverde Prinses
Josephine-Charlotte de harten van
>alle Kortrijkzanen.
deling van dit punt van het pro
gramma onderstaande beschouwin
gen vastknopen.
Voor de autobusuitbaters is, vol
gens de daar medegedeelde cijfers,
de oplossing schijnbaar voordelig.
De vaste prijs van 9 fr. per km.,
veel of weinig reizigers, is zeer aan
lokkelijk. Zoals een autobusuitbater
het zegde: We kunnen er onze
boterham mee verdienen.
Doch na het hoger aangehaal
de voorbeeld der buurtspoorwegen
stemit dit alles wel tot nadenken.
Welke kontraktuele zekerheid bezit
ten deze uitbaters van de betrok
ken lijnen? Naar we uit zeer be
voegde bron vernemen konden:
geen enkele! Wie zou er dan dur
ven beweren dat bij een eerskomen-
de wijziging van het treinboek hun
dienst, die nu renderend ls, niet
met één pennetrek van de kaart
gevaagd wordt?
Het voorbeeld ligt voor het grij
pen en in het aangehaalde geval
bestaat er wel veel gevaar dat de
Buurtspoorwegen zich niet zullen
storen aan een ééndaagse staking
op autobusdiensten, waarmede zij
niets te stellen hebben.
Er dreigt echter een volledige af
takeling van het zo bloeiend West-
Vlaamse autobusbedrijf. Stuk voor
stuk werd dit opgebouwd door ge
zond privaat initiatief. Het was
uitgegroeid tot een gepaste aan
vulling van het spoorverkeer daar
waar de trein, gebonden aan zijn
vaste spoorlijnen, de wijken die se
dert het leggen dier spoorlijnen,
als paddestoelen uit de grond re
zen, niet kon bereiken.
Men heeft eerst het werk van de
trein van vier bepaalde lijnen op
de rug vaan de autobusdiensten ge
schoven; zo blijft er later nog één
stap te doen, namelijk de flink wer
kende autobusdiensten helemaal te
etatiseren en de privaat-uitbaters,
die het opbouwend werk leverden,
vriendelijk te bedanken voor bewe
zen diensten. Wat zou dit beteke
nen voor de ongeveer 1.000 perso
neelsleden der West-Vlaamse auto
busbedrijven? Heeft men de ramp
reeds overschouwd die dergelijke
mogelijkheid zou betekenen voor
het carrosserie-bedrijf dat met ziin
500 werknemers een rijke bronader
is voor onze streek? Wees maar ge
rust dat de N.M.S.B. of de Buurt
spoorwegen hun wagens, in serie
gebouwd, wel elders "zullen bestel
len dan in Vlaanderen. Waalse
actionarissen en trustenzullen
op dat stuk van zaken hun woordje
wel meepraten.
Zover zijn we nog niet? Neen,
Goddank, doch de weg waarop men
nu staat is de zekerste weg naar
dit doel, De precedenten bewijzen
dit.
DE INDUSTRIALISATIE
VAN WEST-VLAANDEREN
Wanneer het probleem SPOOR-
AUTOBUSaangesneden wordt,
dan cijfert en rekent men en wordt
er getracht met handig voorgestel
de getallen eikaar kegelspel omver
te smijten. Men gaat daarbij geen
stap verder dan het huldig ogen
blik en m vergeet daarbij al te
licht dat de kalender ook eens 1960
en 1970 zal aanwijzen.
In een goed ogenblik heeft men
wel eens de mond vol over de in
dustrialisatie van de Westhoek,
voornamelijk als er middelen be
raamd worden om de werkloosheid
van de baan te helpen.
Men ziet dan in de verbeelding
reeds de fabrieksohouwen oprijzen
in die hoek van het Zuid-Westen,
doch als het op daden aankomt, om
daaraan mee te helpen, snijdt men
van staatswege heel koelbloedig de
laatste verbindingswegen met die
streken af.
Al de argumenten ten spijt blijft
het een feit dat de doorsnee-reizi
ger liever per trein dan per autobus
reist. Voor iemand die b.v. uit Brus
sel, Gent of Antwerpen komt. per
trein, moet het in Roeselare en
Kortrijk zo ongeveer toeschijnen
-is het einde van de beschaafde
wereld, want het autobusverkeer
wordt goed genoeg geacht voor
landelijk verkeer, doch biedt geen
aantrekkelijkheid bij inter-steedse
reizen.
Het is een feit, en niemand zal dit
looohenen, dat reizigers uit het
binnenland wel nog de reisgids der
spoorwegen in handeh willen ne
men om naar de Westhoek af te
zwaaien, maar van die mensen
eisen dat ze dan nog hun zinnen
verdiepen in dat raadselboek der
autobussen waarvan de uurrooster
schier om de 14 dagen verandert,
dat is van hen stellig te veel ge
vraagd.
Resultaat: voor de reiziger zal
het tot Roeselare en Kortrijk nog
gaan... maar alles wat er achter
ligt zal hij betitelen als no-mands-
landen z'n tijd daarmee niet
verliezen.
We kennen de rest, het is niet
moeilijk om uit te maken.
Men kan dit een prestige-argu
ment noemen zo men dit verkiest,
doch om zakelijk te blijven kan
men zioh wel eens verder de vraag
stellen hoe de N.M.B.S. het zal aan
boord leggen om via het vraohtwa-
genverkeer b.v. verder de last te
vervoeren die men led-ere dag op
circa 20 goederenwagens van de
drein tossen Roeoebure «n leper en
verder alert vervoeren?
DEFICIT AIRE LIJNEN!
Ware het niet dat de toestand ao
ernstig is voor onze Westhoek, men
zou het wel een gaap kunnen noe
men in de argumentatie dat men
thans verplicht is op een. déflcl-
taire tretnlijnminstens 42 auto-
busrltten in te leggen waarvan
sommige dan nog over 3 tot 4 bus
sen ontdubbeld moeten worden, ter
wijl in dezelfde statistiek onder
lijnd wordt dat er thans per dag
500 personen meer vervoerd wor
den dan vroeger.
Wil men loglsöh blijven dan moet
men hieruit besluiten dat de vroe
gere lijn Roeselare-Ieper hoege
naamd niet déflcitalr was doch dat
er daar eenvoudigweg een tekort
was aan rollend materiaal. Men had
daar gerust een paar grotere trei
nen per dag mogen inleggen. Of
moet men aannemen dat om die
lijn défleitairte maken en alzo
te doen verdwijnen, Minister Se
gers om de tuin geleid werd?
Waren die lijnen misschien de
ficitair omdat het onderhoud van
het spoor kostelijk is? Dat is het
nu nog altijd, want het spoor moet
verder onderhouden worden. Men
heeft geschermd met de boeman
van de overwegen en men is zo
voorzichtig geen preciese cijfers
aan te gaven doch men zegt liever:
dat deze onderhoudskosten naar
het schijnt 2 millioen bedragen».
Op dit argument werd vroeger
reeds geantwoord, lichtsignalen
zijn weinig kostelijk en daarbij kan
men heel gerust aan deze gevaar
lijke punten stopplaatsen inrich
ten, vele agglomeraties zullen er
wel mee varen.
Wanneer men durft beweren dat
een lijn als Ieper-Roeselare een
verliespost betekent, dat men dan
van morgen voort gans ons spoor
wegnet opdoeke, want gans dit be
drijf is dan een verliespost.
DE GEVAARLIJKE
AFZONDERING
Er dreigt een gevaarlijke afzon
dering in de Westhoek. Er is iets
gebroken in die nijverige harteklop
tussen Roeselare en leper. Van Po
peringe of leper naar Roeselare
reizen, biedt weinig bekoring want
het hotsebotsend slingeren over
een baan die voor alles geschikt is
behalve voor autobusverkeer, is niet
aanlokkelijk.
De verplaatsingen naar de tus-
sengemeenten zijn gemakkelijker,
doch dit comfort kende men vroe
ger ook.
Kortrijk is uit leper en Poperin
ge verder verwijderd dan Roeselare
en toch wordt het thans meer tot
bestemming gekozen dan Roesela
re, omdat Kortrijk nog altijd met
de trein kan, bereikt worden. Men
sen houden aan comfort. Een boek
of dagblad lezen op trein is nu
eenmaal gezellig evenals pijp of
sigaret roken in een rokerscoupé.
Op een autobus is het eerste on
mogelijk door het daveren en het
tweede niet toegelaten. Dat men
liever de mensen neme zoals zij
zijn. Wie betaalt voor een reis, is
dan graag gemakkelijk.
Men argumenteert dat men de
toestand van de weg moet nemen
zoals hij is. Maar waarom dan de
wagen voor de paarden spannen?
Waarom niet eerst een deugdelijke
zacht lopende baan gelegd van Roe
selare op leper en er dan liever
van gesproken daar groot verkeer
op in te leggen?
De bestaande baan z&l nu .stellig
een flinke duw krijgen door het
zware autobusverkeer en men zou
zich wel afvragen wie die herstel
lingen zal bekostigen ware het niet
dat de belastingbetaler een gewil
lig slachtoffer ls.
EEN OPLOSSING MOGELIJK
Halsstarrig op standpunten blij
ven is altijd slecht. Er is een op
lossing in dit netelig geval. Dc auto-
busdiensten die ingelegd werden,
bewijzen ontegensprekelijk gfete
diensten. Mensen der tussenge-
meenten weten daar van mee te
spreken. Daarom echter dient men
het grote belang van de lussen-
steedse verbindingen niet uit het
oog te verliezen, Roeselare en leper
zijn twee grote centra en hebben
recht op het gemeenschappelijk
vervoermiddel dat alle grote centra
verbindt: de trein. Het industrieel
leven kan slechts langs dit ver
keersmiddel tot volle ontplooiing
komen. Wie uit gelijk welkcen
trum van het land vertrekt en de
treingids raadpleegt, zal cr nooit
aan denken leper of Poperinge
voor zijn handelsrelaties uit te kie
zen als hij ziet dat hij deze stad
niet eens per trein kan bereiken.
Het fabeltje van deficitaire lijn
heeft al lang uitgediend. Dat men
gerust een paar flinke treinen in-
legge tussen beide steden.
Het diiemna stellen: treinen
terug, autobussen weggaat niet
op; dat men rustig, gelijk het
vroeger was, beide langs elkaar late
bestaan. Nijverheid en handel zul
len er mee gediend zijn, en dat
ma.g men ons eens toebedelen.
Waarom altijd bij ons eerst zoe
ken om veranderingen»?
GEMO.