Kapitaalsbelastingen Het Autobuspersoneel van West- Vlaanderen Zondag a.s. in staking? Oude Moordzaak in Frankrijk Rekenmachines STEVENS Gebroeders Een overwinning van de Middenstand Prinses Josephine-Charlotte deelde te Kortrijk Sint Niklaasgeschenken uit aan behoeftige kinderen AUTO ELECÏRIEK C. VAN MARCKE Voor de eigenaars van onroerend goed: Volledige afhandeling van hun Dossier en... 0,20 profijt Acht arbeiders door sneltrein vermorzeld te Kontich Zij krijgt haar beslag voor de Boetstraffelijke Rechtbank van leper jiffii Jf&ï sku <PW4<>?1 4*ï(x4<i\ G. DERYCKE Grote Markt 20, leper Kopen bij een technieker is steeds de beste waarborg De fiscale gelijkheid, een goed of een kwaad? Geestdriftige begroeting door de bevolking PHILIPS vanaf 2.150 Fr. of 159 Fr. per maand /FN IEPER - Vanden Pereboomplaats, 7 leperstraat, 5 - POPERINGE - Veumestraat, 40 Rijselstraaft, 30 IEPER De Uitbarsting van de Etna Autobotsing te Torhout «HET WEKELIJK8 NIEUWS Zaterdag 18 Dea. 1850. Bladz. 8. Onze Belgische belastingswetten aijh zeer duidelijk en ondubbelzin nig wanneer het gaat om de invor dering van 's lands penningen ten laste van de belastingsbetaler. Wanneer er echter voor de belas tingsbetaler zelf enig geldelijk pro fijt te bekomen is, dan is de wet tekst soms te vaag, zodat men eigen lijk de wet goed moet hebben in gestudeerd om de goede bedoelingen van de wetgever te kunnen nagaan. Zo is het ook met de wet van de 17 Oktober 1945 betreffende de be lasting op het kapitaal. 1. - WELKE PERSONEN ZIJN KAPITAALSBELASTING VERSCHULDIGD? Degenen die eigenaar zijn van: a) onroerende goederen (huis of lahd)b) roerende goederen: effec ten (acties of obligaties), handels-, nijverheids- of landbouwexploita ties. 2. - WANNEER IS MEN KAPITAALSBELASTING VERSCHULDIGD? Indien de waarde van die goe deren hoger is dan het bedrag van de wettelijke abattementen (d.w.z. verminderingen uit hoofde van fa milie). Het verschil, dat men ver krijgt door de abattementen af te trekken van de waar-de van die goe deren, wordt belastbare basis ge noemd. 3. - HOE GESCHIEDT DE AANSLAG? a) van roerende goederen: Aan de tarief van 5 op de be lastbare basis. Slechts éénmaal te betalen,; geen spraak van bijbelas- ttag. Nagenoeg iedereen, die moet betalen, werd reeds op deze roeren de goederen aangeslagen. b) van onroerende goederen Deze aanslag geschiedt in twee bewerkingen: namelijk door een voorlopige aanslag van ambtshalve en door een. definitieve aanslag. Op de voorlopige aanslag dient er 5 betaald. Ook nagenoeg in alle gevallen, werd hierop reeds de betaling gevorderd. Op de aanvullende of definitieve aapslag wordt de tarief vair 5 verhoogd met 0,20 0,40 0,60 0,80 en gaande tot aan 6 naar gelang het jaar, dat de belasting- wordt vastgesteld. 4. - HOE WORDT DE AAN VULLENDE EN DEFINITIEVE WAARDE VAN DE ONROERENDE GOEDEREN VASTGESTELD? Ten 1«: ofwel door een spontane verklaring van schatting, gedaan door de eigenaar van het goed; teft 2«: ofwel door de van ambts halve definitieve schatting, gedaan door het Bestuur der Registratie en Domeinen. Er valt hier vooreerst«op te mer ken, dat de eigenaars, die, in een - van de vorige jaren zelf een aan- - bod- tot vervroegde betaling inge- - diend-hebben en reeds hun kapi- - taalsbelasting betaald hebben, hier buiten de kwestie vallen. Van hen zaL er geen nieuwe bijbelasting wor den gevorderd; eveneens de eige naars, die, vóór meer dan een half jaar reeds de definitieve schatting van'hun eigendom mochten ontvan gen hébhen. en die,, daarop ook reeds hun belasting hebben betaald. Voor hen is er eveneens geen spraak van een nieuwe bijbelasting. Het gaat dus, in wat hierna volgt, uitsluitend over de eigenaars die nog niet hebben betaald op de aan vullende waarde van hun eigendom. Deze eigenaars hebben, vóór en kel? weken of maandien, een groot wit bulletijn ontvangen van het kantoor der kapitaalsbelastingen, alwaar hom eigendom is gelegen. Op dit bulletijn stond er vermeld: de kadastrale aanduiding (sectie, num mer en oppervlakte), d-e aard van het goed, alsook de definitieve schatting, d.w.z. de verkoopwaarde op 9/10/1944 van het goed in kwes tie, waarvan1 zij, voor het geheel of voor een deel, éigenaar waren op 9/1Ó/1944. Velèn zullen aanstonds hebben gedacht: Maar wij hebben daar voor reeds betaald!Maar toen hebt u betaald op de voorlopige waarde van uw eigendom (waarde ambtshalve berekend volgens het kadastraal inkomen). Er dient ech ter nog' bijbetaald op het verschil tussen de definitieve waarde en de voorlopige waarde. Een voorbeeld zal dit duidelijk maken. Uw eigendom werd defi nitief geschat op 100.000 fr. Voorlopige waarde van dezelfde eigendom: 50.000 fr. Verschil: 50.000 fr. Dit is de basis, waarop de bijbe lasting zal gevorderd worden. HOE WORDEN DAN HIER DE ABATTEMENTEN TOEGEPAST? Zij dienen eerst en vooral te wor den toegepast op de voorlopige waarde van het goed, doch dan ook slechts eenmaal. Het voorbeeld van hierboven: Voorlopige waarde: 50.000 fr. Abattementen (bv.) 40.000 fr. Blijft: 10.000 fr. a5 Waai- u dus, voor enkele jaren, in de meeste gevallen reeds 5 be taald hebt op de voorlopige waarde van uw onroerend goed, zult u nu nog- moeten bijbetalen op de aan vullende waarde. Vroeger hebt u betaald aan de tarief van 5%, nu echter zult u worden aangeslagen aan de tarief van 6 indien de administratie u dit jaar, dus nog vóór de 1/1/1951, geen betalings bericht opstuurt (wat in de meeste gevallen dit jaar niet zal gebeuren) en u maar in 1951 uw betalings bericht ontvangt. De wet echter spreekt in uw voor deel en wel in deze zin, dat zij u in de gelegenheid stelt enkel te be talen aan de tarief van 5,80 om aldus 0,20 te profiteren, op voor waarde, dat u daartoe, vóór 1 Ja nuari 1951, een van de volgende formaliteiten vervult. Gij kunt u: ten Ie; ofwel akkoord verklaren met de definitieve schatting van uw eigendom; ten 2e; ofwel, indien u niet ak koord zijt, zelf een tegenaanbod indienen. In beide gevallen dient u op de volgende manier te werk te gaan: In het geval dat u akkoord gaat: moet u bovengemeld bulletijn, ver meldende de schatting van uw eigendom en waarop er, terloops ge zegd, nog geen belasting werd ge vraagd, onmiddellijk terugsturen naar het kantoor van herkomst, met de volgende melding: Akkoord met de schatting. Ik begeer te betalen. En er uw handtekening onder aan brengen. Indien gij wenst d-at bulletijn te behouden, dan kimt u uw antwoord op gewoon briefpapier insturen, mits, in margina van het bulletijn melding te maken van de verwijzin gen die aangebracht zijn (Bundel kadastrale legger.) Daarna zult u, ten gepaste tijde, worden verwittigd om te betalen door het kantoor, waar gij uw woonplaats hadt op 9/10/1944. (Het is dus niet altijd noodzakelijk door het kantoor dat u kennis gaf van de schatting, dat u zult verwittigd worden om te betalen.) Hoogst waarschijnlijk zult u alleen in het jaar 1951 een betalingsbericht ont vangen. Denk echter daarom niet dat u zult aangeslagen worden aan de tarief van 6 uw akkoordver klaring en verzoek om betaling, in gediend of verzonden ten laatste op 31/12/1950, zullen u de zekerheid geven, dat u nog kunt genieten van de tarief van 5,80 In het geval, dat u niet akkoord gaat met de betekende schattingen indien de drie maanden, te tellen van de datum af, dat u hogerver- meld bulletijn hebt ontvangen, nog niet verstreken zijn, dan stuurt u, onder aangetekende omslag, een brief op naar het kantoor, dat u de schatting ter kennis bracht. In dit schrijven verklaart gij u niet akkoord mét de gedane schat ting en dient zelf een tegenvoorstel in. Daarin moet u melding maken over welke goederen het gaat, en (wat van het grootste belang is) zelf het cijfer van schatting voor stellen, dat u meent toe te kennen aan de eigendom. Ieder tegenvoor stel, zonder melding van een nieuw cijfer, is volledig waardeloos: de wét is formeel. Indien u dus, binnen de gestelde termijn van drie maanden en vóór de 1/1/1951, zelf een tegenaanbod indient, zult u, alhoewel slechts toe- komend jaar verwittigd om te be- talen, toch nog betalen aan de ta rief van 5,80%. Maar op welke basis? Zo het bestuur uw schatting aanvaardt en haar schatting ver laagt, betaalt u 5.80 op de schat ting door u voorgesteld. Zo eohter uw tegenvoorstel verworpen wordt, zult u betalen: ten Ie; 5,80 op de schatting door u voorgesteld; en ten 2c: 6 op het verschil tus sen de waarde, door het bestuur vastgesteld, en de som van uw te genvoorstel. Een paar voorbeelden zullen deze beide gevallen duidelijk maken: 1. Eigendom definitief geschat door het be stuur op: 150.000 fr. U zelf schat deze eigendom cp: 140.000 fr Indien het bestuur uw cijfer aanvaardt, zult u worden aange slagen aan de tarief van 5,80 op basis van 140.000 fr.. min de voor lopige waarde natuurlijk. 2. Eigendom definitief geschat op: 200.000 fr. U zelf schat op: 130.000 fr. Indien het bestuur uw cijfer ver werpt en zijn schatting behoudt, zult u worden aangeslagen: 130.000 a 5,80 en 200.000 min 130.000 - 70.000 ii 6 Het is geraadzaam niet te rap een tegenvoorstel in te dienen. U moet daartoe een ernstige reden hebben en stevige argumenten. Een akkoordverklaring dient niet noodzakelijk aangetekend verzon den. Een tegenvoorstel dient echter wel aangetekend verzonden. Lees daartoe de onderrichtingen, die ver meld staan op de keerzijde van het schattingsbulletijn. Uw voorstel, op de 31/12/1950 aangetekend verzon den, laat u nog toe te genieten van de tarief 5,80 Woensdagavond, 13 dezer, te 22,40 u., werden acht arbeiders aan het werk op de spoorlijn te Kontich, door de electrische trein Brussel- Antwerpen verrast en vermorzeld. Naar verluidt werkten de seinen normaal, doch de arbeiders konden ze op dat ogenblik niet opmerken wegens de rook van een andere sneltrein, die juist voorbijreed. Minister Segers begaf zich naar Kontich en Mortsel om de lijken der slachtoffers te groeten. Uit deze uiteenzetting bleek dat de pers het onderwerp reeds had aangepakt en wij bekennen graag dat Het Wekelijks Nieuws er zijn deel heeft in gedaan. Wij deden het uit liefde zonder vooringe nomenheid voor onze streek, die wij, met haar nijverige bevolking, niet graag als overschot laten be handelen. Wij willen echter aan de verh-an- Tijdens de hoppepluk 1948 wer den te Poperinge een man en een vrouw op fietsdiefstal betrapt. Hun aanhouding hiervoor had verras sende gevolgen, daar beide indivi duen, verdacht door het Franse ge recht, tijdens de ondervraging be kenden in Frankrijk een vrouw neergeslagen en haar bestolen te hebben. Het slachtoffer, de genaamde Mej. Adrienne Boufflers, 54 jaar oud, wonende in een dorpje op 25 kilometer van Abbeville, werd op 29 Juli 1948, gebonden met een prop in de mond, dood aangetroffen. Verdenkingen vielen onmiddellijk op de Belg Vandevelde Omei, ge boren te Gent en op zijn bijzit Du- rieux Jeanne, beiden zonder vaste woonst, die een hele tijd samen op de hoeve hadden gewerkt en nu spoorloos verdwenen waren. Aangehouden wegens de fiets diefstal te Poperinge werden ze voor onderzoeksrechter Verbeke ge leid. Uit huil ondervraging bleek dat ze na hun vertrek bij Mej. Boufflers naar Roubaix zijn getrok ken. Daar stalen zij 25.000 fr. ten nadele van vader Vandevelde, en vertrokken per fiets naar Marseille. Onder weg veranderden zij van gedacht en keerden naar de hoeve terug, met het inzicht hun vroege re meesteres te bestelen. Deze werd op 28 Juli toen zij aan tafel zat, langs achter aangevallen, neerge slagen en gebonden. Vandevelde heeft daarna 90.000 fr., wat boter onbeweeglijk op de grond achter gelaten. Eerst beweerde hij dat hij tijdens een ruzie met Mej. Bouf flers, door haar met een mes be dreigd te zijn geworden en dat Durieux Jeanne hem niet had ge holpen. Later moest hij bekennen dat hij zijn slachtoffer onverwachts had neergeslagen om haar te bestelen, wijl zijn bijzit het slachtoffer de handen had vastgehouden. Verder bleek dat beide betichten van zeer slecht gedrag waren en niet graag werkten. Volgens getuigenissen bezat Juf frouw Boufflers de naam er warm pjes in te zitten en dit was aan de beide aanranders niet onbekend. Vandevelde en Durieux versche nen reeds voor het Assisenhof van Brugge waar op de vraag: Is er doodslag, ontkennend, en op de vraag: is er diefstal, positief werd geantwoord. Beide betichten wer den dus wegens diefstal met geweld tot 5 jaar gevang en 4.000 fr. boe te veroordeeld. Thans staan beiden terecht voor de Boetstraffelijke Rechtbank te leper wegens slagen, die de dood veroorzaakt hebben. (Art. 401 der wet). De Heer Prokureur des Ko- nings is de mening toegedaan dat de feiten werden gepleegd met voorbedachten rade. Hij vraagt dan ook de zwaarste straf voor Vandevelde, als hoofd dader, en voor Durieux, als mede plichtige. De uitspraak werd in be en vlees gestolen en zijn slachtoffer raad gehouden. steeds grote kous bij Telefoon 290 H. R. 39 (bc-62141 GROOT OF KLEIN een geschenk is steeds welkom. Maar wat een genot wanneer dit geschenk een PHIL3PS is Diegenen van wie U houdt zullen er U dankbaar voor zijn gedurende vele jaren, wanneer U voor de feesten die komen een ontvangtoestel of fonoradio zult gekozen hebben. Demonstratie bij (8900) PHILIPS p—~-4 PHILIPS OFFICIEEL VERDELER EN RADIO-TECHNISCH STATION Omtrent het fiscaal hervormings programma van Minister Van Houtte, werd ad heel wat proza versleten. De voorgestelde hervor mingen vinden hun voor- en hun tegenstanders en het ligt niet in onze bedoeling, hier de argumen tatie van de beide kampen te gaan hernemen. Toch is er in de besprekingen rondom de fiscale hervorming een nieuw feit aan te halen, dat voor enkele dagen plaats had en waar over een woordje te zeggen valt. De kamercommissie heeft het be ginsel van de fiscale gelijkheid tus sen weddetrekkenden en onafhan kelijke arbeiders aanvaard. Hier mee en dat is wel de grote be tekenis van dit nieuwe feit heeft de middenstand een overwinning behaald, waarvoor sinds tientallen jaren door de middenstandsorgani saties werd gevochten. Dat dit be ginsel evenwel niet overal even enthousiast onthaald wordt, en dan bijzonder bij de arbeidersorganisa ties, is enigszins begrijpelijk, al vinden we het beslist minder ge lukkig, dat dit verschil van opvat ting aanleiding heeft kunnen geven tot een pijnlijke polemiek tussen de hr Dereau, algemeen secretaris der Christelijke arbeiders-syndica ten en de middenstandsorganisaties. De opwerpingen van de heer Dereau tegen de fiscale gelijkheid komen, in het kort samengevat, hierop néér: bij de loontrekkende arbeiders is alle fraude, hoe gering ook, volledig' uitgesloten, vermits de belastingen worden afgehouden aan de bron, terwijl daarentegen de onafhankelijke arbeiders de middenstanders zélf hun inkom stenverklaring moeten invullen, waarbij er sléchts weinigen aan de verleiding tot frauderen zouden kunnen weerstaan. De midden standsorganisaties weerleggen deze bewering door erop te wijzen, dat er heel wat loontrekkenden, zelfs gepensionneerden zijn, die na hun uren allerlei karweitjes opknappen, aldus het werk voor de voeten weg kapend van de onafhankelijke am bachtslui, zonder dat die loontrek- kenden op de inkomsten die ze zich dadrdoor verzekeren ook maar enige belasting betalen. Anderdeels vra gen de middenstandsorganisaties zich af, of het dan zo eenvoudig is een gefraudeerde inkomstenver klaring in te dienen: bestaan er dan geen verificateurs, inspecteurs, controleurs en ontvangers meer, die als een legertje op de onafhan kelijke belastingbetalers worden losgelaten om tot de laatste cen tiem van hun inkomsten aan het licht te brengen? We willen niet verder ingaan op deze polemiek, waar langs beide zijden onbetwistbaar de goede trouw de enige richtlijn is geweest, maar die in feite berust op een dieper principieel verschijnsel, dat onze publieke opinie, en ook ons fiscaal recht meer en meer is gaan be heersen. We hoeven ons immers niet te ontveinzen, dat een soortgelijke dialoog slechts mogelijk is, wanneer de gevestigde opvatting vooropstaat dat de fraude het fiscaal bedrog een integraal deel uitmaakt van ons belastingsstelsel. En dat is zeer ernstig. Een der kenmerken van een de mocratische samenleving is immers dat ze dient gegrondvest te zijn op wederzijds vertrouwen. De voor opgezette veronderstelling van fis caal bedrog als beginsel in ons fiscaal recht invoeren, betekent een ernstige afbreuk aan deze ordening. De huidige Minister van Financiën, de hr Van Houtte, ver dedigde eenzelfde stelling in 1946, wanneer hij verklaardede frau de-opvatting uitbreiden, door er zelfs de intentionelefraude bij in te sluiten. ...opent de weg naar allerlei willekeur. Het is, in één woord, de negatie zelf van het fis caal recht En nochtans is het juist dat. wat gebeurd is. De enige grondslag waarop de fiscale ongelijkheid tus sen ioontrekkenden en niet-loon- trekkenden is gebaseerd te oor delen ngar de argumenten van de tegenstrevers der gelijkschakeling is de intentie tot fraude, die bij alle onafhankelijke belastingbeta lers wordt verondersteld. Wanneer we dit voor.ogen hou den, begrijpen we dat. te goeder trouw wat zeker het geyal is met de woordvoerder van het A.C. V. het beginsel der fiscale ge lijkheid kan worden aangevochten. Door de fraude-opvatting in ons fiscaal rechtssysteem op te nemen, is die opvatting immers des te ge makkelijker in de publieke opinie doorgedrongen. In het licht van dit alles moeten1 we de recente beslissing van de Ka mercommissie beschouwen. Deze be slissing krijgt dan immers niet alleen het karakter van een over winning voor onze middenstands*- organisaties, maar haar betekcml» reikt veel verder: het wordt hot herstel van een misstap die in het verleden werd begaan, de aanpas sing van ons fiscaal recht aan de vereisten van een gezonde en evenr wichtige democratische samenle ving. Wanneer deze .sanering van onze rechtsopvattingen inzake fis caliteit tot werkelijkheid wordt.zal ze spoedig haar weerslag hebbert op de publieke opinie en zullen pijnlijke polemieken als de aange haalde dialoog tussen arbeiders- en middenstandsorganisaties in de toe-, komst niet meer voorkomen. En pok dat betekent een.bijdrage tot de nationale verzoening. L. V. Ziehier dc prinses, met liaar lieve glimlach de Kortrijkse bevolking begroetend, bij het uitstappen van haar auto op de Grote Markt. Dec., bracht Vrijdagnamiddag H. K. Hoogheid Prinses Josephine- Charlotte een bezoek aan Kortrijk. Het inrichtend comité van het Koningsblok verwelkomde de hoge bezoekster aan de grens der stad op de Genlse steenweg. Op dc door tocht, door de stoet gevolgd, waren de huizen bevlagd terwijl een geestdriftige menigte de hoge be zoekster hartelijk toejuichte. Tóen de Prinses op de Grote Markt uit haaf auto stapte weer klonk langs allezijden de roep: Leve. de Prinses, Leopold, Leo pold 1 Vóór het monument der gesneu velden legde de Prinses bloemen neer, zij was hierbij vergezeld door dhr Burgemeester Coussens, dhr Corneillie, voorzitter van het Ko ningsblok, en dhr Felioen, onder voorzitter. In het gevolg van Prin ses Josephine bemerkte men Kolo nel Rombouts, bevelhebber kan het Paleis, en Mevrouw Meeus, hofdame, Gravin de Voor alle Auto-Electrische benodigdheden Officieel Service-station LUCAS AUTO-LITE DELCO-BEN7 Agentschap T U D O R i- Vraagt aan uw garagist i de originele stukken Niettegenstaande de strenge or dedienst slaagde de politie er met moeite in een doorgang vrij te ma ken naar de Stadsschouwburg. PRINSELIJKE GESCHENKEN VOOR DE MINST BEDEELDEN De lavastroom, uitgespuwd door de vulkaan Etna, op Sicilië, stroomt nog steeds uit de verschillende kra ters, maar volgt soms grillige we gen. Ingevolge wijzigingen van de lavastromen week het onmiddellijk gevaar voor de plaatsen Milo en Fornazzo. Intussen zijn uitgestrekte vruchtT bare gronden, wijngaarden en bos sen bedekt en verzengd. De schade totnogtoe veroorzaakt, wordt ge- groudelag van de gezonde staats- schat op anderhalf milliard lire. Op de Burgplaats kwam het Dinsdagnamiddag tot een botsing tussen twee auto's. De wagen van Notaris Tommelein uit Kortemark vatte er met geweld de auto van Cyriel Onraedt uit Beerst, toen de ze laatste, uit dezelfde richting ko mend, eerstgenoemde wagen wilde voorbijrijden. Beide personenwa gens liepen zware averij op doch gelukkig deden zich geen. persoon lijke ongevallen voor. De Stadsschouwburg was werke lijk tot in dc nok gevuld. Ministers De Taeye en Dequae verwelkom den er dc Prinses die de Schouw burg binnentrad terwijl een mu ziekkapel de Brabaneonne uitvoer de. Na een welkomwoord door de se cretaris van het inrichtend comi té die Hare Koninklijke Hoogheid dankte voor deze blijk van gene genheid tegenover de minst bedeel den der stad, werden enkele mu zieknummers ten gehore gebracht door de Harmonie van Sint-Jozef, onder leiding van dhr Vautrin. Vervolgens droeg Mej. Corneille een paar mooie gedichten voor, in het Frans en het Nederlands, Hierop geschiedde de overhan diging aan de Prinses van twee prachtige geschenken, waarop werd overgegaan tot de uitreiking van waardevolle Sint Niklaasgeschenken aan ruim 1.200 weesjes, noodlijden den en minder bedeelde kindertjes der stad, waarvan het de Prinses heeft mogen behagen meerdere de zer zelf te overhandigen. Velen der aanwezigen zagen op dat ogenblik het beeld voor zich der diepbetreurde en onvergetelijke Koningin Astrid. De kleintjes die zo edelmoedig bedacht waren door de goede Sint Niklaas en zijn geschenken uit de handen van een lieve Prinses moch ten ontvangen, waren overgelukkig. Velen wisten niet hoe hun vreugde tot uiting te brengen en het kleine volkje werd zelfs rumoerig van louter vreugde. Hoe kon het ook anders. Kort na 16 uur was deze plech tigheid afgelopen. De Prinses slaag de er niet zonder moeite in de Schouwburg te verlaten terwijl de menigte maar immer voort juich te: «Leve de Prinses! «Leve Leo pold 1 Alvorens de stad te verlaten bracht de Prinses nog een bezoek aan het Astrid-park en legde er bloemen neer voor het gedenkte ken van haar moeder. Eens te meer veroverde Prinses Josephine-Charlotte de harten van >alle Kortrijkzanen. deling van dit punt van het pro gramma onderstaande beschouwin gen vastknopen. Voor de autobusuitbaters is, vol gens de daar medegedeelde cijfers, de oplossing schijnbaar voordelig. De vaste prijs van 9 fr. per km., veel of weinig reizigers, is zeer aan lokkelijk. Zoals een autobusuitbater het zegde: We kunnen er onze boterham mee verdienen. Doch na het hoger aangehaal de voorbeeld der buurtspoorwegen stemit dit alles wel tot nadenken. Welke kontraktuele zekerheid bezit ten deze uitbaters van de betrok ken lijnen? Naar we uit zeer be voegde bron vernemen konden: geen enkele! Wie zou er dan dur ven beweren dat bij een eerskomen- de wijziging van het treinboek hun dienst, die nu renderend ls, niet met één pennetrek van de kaart gevaagd wordt? Het voorbeeld ligt voor het grij pen en in het aangehaalde geval bestaat er wel veel gevaar dat de Buurtspoorwegen zich niet zullen storen aan een ééndaagse staking op autobusdiensten, waarmede zij niets te stellen hebben. Er dreigt echter een volledige af takeling van het zo bloeiend West- Vlaamse autobusbedrijf. Stuk voor stuk werd dit opgebouwd door ge zond privaat initiatief. Het was uitgegroeid tot een gepaste aan vulling van het spoorverkeer daar waar de trein, gebonden aan zijn vaste spoorlijnen, de wijken die se dert het leggen dier spoorlijnen, als paddestoelen uit de grond re zen, niet kon bereiken. Men heeft eerst het werk van de trein van vier bepaalde lijnen op de rug vaan de autobusdiensten ge schoven; zo blijft er later nog één stap te doen, namelijk de flink wer kende autobusdiensten helemaal te etatiseren en de privaat-uitbaters, die het opbouwend werk leverden, vriendelijk te bedanken voor bewe zen diensten. Wat zou dit beteke nen voor de ongeveer 1.000 perso neelsleden der West-Vlaamse auto busbedrijven? Heeft men de ramp reeds overschouwd die dergelijke mogelijkheid zou betekenen voor het carrosserie-bedrijf dat met ziin 500 werknemers een rijke bronader is voor onze streek? Wees maar ge rust dat de N.M.S.B. of de Buurt spoorwegen hun wagens, in serie gebouwd, wel elders "zullen bestel len dan in Vlaanderen. Waalse actionarissen en trustenzullen op dat stuk van zaken hun woordje wel meepraten. Zover zijn we nog niet? Neen, Goddank, doch de weg waarop men nu staat is de zekerste weg naar dit doel, De precedenten bewijzen dit. DE INDUSTRIALISATIE VAN WEST-VLAANDEREN Wanneer het probleem SPOOR- AUTOBUSaangesneden wordt, dan cijfert en rekent men en wordt er getracht met handig voorgestel de getallen eikaar kegelspel omver te smijten. Men gaat daarbij geen stap verder dan het huldig ogen blik en m vergeet daarbij al te licht dat de kalender ook eens 1960 en 1970 zal aanwijzen. In een goed ogenblik heeft men wel eens de mond vol over de in dustrialisatie van de Westhoek, voornamelijk als er middelen be raamd worden om de werkloosheid van de baan te helpen. Men ziet dan in de verbeelding reeds de fabrieksohouwen oprijzen in die hoek van het Zuid-Westen, doch als het op daden aankomt, om daaraan mee te helpen, snijdt men van staatswege heel koelbloedig de laatste verbindingswegen met die streken af. Al de argumenten ten spijt blijft het een feit dat de doorsnee-reizi ger liever per trein dan per autobus reist. Voor iemand die b.v. uit Brus sel, Gent of Antwerpen komt. per trein, moet het in Roeselare en Kortrijk zo ongeveer toeschijnen -is het einde van de beschaafde wereld, want het autobusverkeer wordt goed genoeg geacht voor landelijk verkeer, doch biedt geen aantrekkelijkheid bij inter-steedse reizen. Het is een feit, en niemand zal dit looohenen, dat reizigers uit het binnenland wel nog de reisgids der spoorwegen in handeh willen ne men om naar de Westhoek af te zwaaien, maar van die mensen eisen dat ze dan nog hun zinnen verdiepen in dat raadselboek der autobussen waarvan de uurrooster schier om de 14 dagen verandert, dat is van hen stellig te veel ge vraagd. Resultaat: voor de reiziger zal het tot Roeselare en Kortrijk nog gaan... maar alles wat er achter ligt zal hij betitelen als no-mands- landen z'n tijd daarmee niet verliezen. We kennen de rest, het is niet moeilijk om uit te maken. Men kan dit een prestige-argu ment noemen zo men dit verkiest, doch om zakelijk te blijven kan men zioh wel eens verder de vraag stellen hoe de N.M.B.S. het zal aan boord leggen om via het vraohtwa- genverkeer b.v. verder de last te vervoeren die men led-ere dag op circa 20 goederenwagens van de drein tossen Roeoebure «n leper en verder alert vervoeren? DEFICIT AIRE LIJNEN! Ware het niet dat de toestand ao ernstig is voor onze Westhoek, men zou het wel een gaap kunnen noe men in de argumentatie dat men thans verplicht is op een. déflcl- taire tretnlijnminstens 42 auto- busrltten in te leggen waarvan sommige dan nog over 3 tot 4 bus sen ontdubbeld moeten worden, ter wijl in dezelfde statistiek onder lijnd wordt dat er thans per dag 500 personen meer vervoerd wor den dan vroeger. Wil men loglsöh blijven dan moet men hieruit besluiten dat de vroe gere lijn Roeselare-Ieper hoege naamd niet déflcitalr was doch dat er daar eenvoudigweg een tekort was aan rollend materiaal. Men had daar gerust een paar grotere trei nen per dag mogen inleggen. Of moet men aannemen dat om die lijn défleitairte maken en alzo te doen verdwijnen, Minister Se gers om de tuin geleid werd? Waren die lijnen misschien de ficitair omdat het onderhoud van het spoor kostelijk is? Dat is het nu nog altijd, want het spoor moet verder onderhouden worden. Men heeft geschermd met de boeman van de overwegen en men is zo voorzichtig geen preciese cijfers aan te gaven doch men zegt liever: dat deze onderhoudskosten naar het schijnt 2 millioen bedragen». Op dit argument werd vroeger reeds geantwoord, lichtsignalen zijn weinig kostelijk en daarbij kan men heel gerust aan deze gevaar lijke punten stopplaatsen inrich ten, vele agglomeraties zullen er wel mee varen. Wanneer men durft beweren dat een lijn als Ieper-Roeselare een verliespost betekent, dat men dan van morgen voort gans ons spoor wegnet opdoeke, want gans dit be drijf is dan een verliespost. DE GEVAARLIJKE AFZONDERING Er dreigt een gevaarlijke afzon dering in de Westhoek. Er is iets gebroken in die nijverige harteklop tussen Roeselare en leper. Van Po peringe of leper naar Roeselare reizen, biedt weinig bekoring want het hotsebotsend slingeren over een baan die voor alles geschikt is behalve voor autobusverkeer, is niet aanlokkelijk. De verplaatsingen naar de tus- sengemeenten zijn gemakkelijker, doch dit comfort kende men vroe ger ook. Kortrijk is uit leper en Poperin ge verder verwijderd dan Roeselare en toch wordt het thans meer tot bestemming gekozen dan Roesela re, omdat Kortrijk nog altijd met de trein kan, bereikt worden. Men sen houden aan comfort. Een boek of dagblad lezen op trein is nu eenmaal gezellig evenals pijp of sigaret roken in een rokerscoupé. Op een autobus is het eerste on mogelijk door het daveren en het tweede niet toegelaten. Dat men liever de mensen neme zoals zij zijn. Wie betaalt voor een reis, is dan graag gemakkelijk. Men argumenteert dat men de toestand van de weg moet nemen zoals hij is. Maar waarom dan de wagen voor de paarden spannen? Waarom niet eerst een deugdelijke zacht lopende baan gelegd van Roe selare op leper en er dan liever van gesproken daar groot verkeer op in te leggen? De bestaande baan z&l nu .stellig een flinke duw krijgen door het zware autobusverkeer en men zou zich wel afvragen wie die herstel lingen zal bekostigen ware het niet dat de belastingbetaler een gewil lig slachtoffer ls. EEN OPLOSSING MOGELIJK Halsstarrig op standpunten blij ven is altijd slecht. Er is een op lossing in dit netelig geval. Dc auto- busdiensten die ingelegd werden, bewijzen ontegensprekelijk gfete diensten. Mensen der tussenge- meenten weten daar van mee te spreken. Daarom echter dient men het grote belang van de lussen- steedse verbindingen niet uit het oog te verliezen, Roeselare en leper zijn twee grote centra en hebben recht op het gemeenschappelijk vervoermiddel dat alle grote centra verbindt: de trein. Het industrieel leven kan slechts langs dit ver keersmiddel tot volle ontplooiing komen. Wie uit gelijk welkcen trum van het land vertrekt en de treingids raadpleegt, zal cr nooit aan denken leper of Poperinge voor zijn handelsrelaties uit te kie zen als hij ziet dat hij deze stad niet eens per trein kan bereiken. Het fabeltje van deficitaire lijn heeft al lang uitgediend. Dat men gerust een paar flinke treinen in- legge tussen beide steden. Het diiemna stellen: treinen terug, autobussen weggaat niet op; dat men rustig, gelijk het vroeger was, beide langs elkaar late bestaan. Nijverheid en handel zul len er mee gediend zijn, en dat ma.g men ons eens toebedelen. Waarom altijd bij ons eerst zoe ken om veranderingen»? GEMO.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1950 | | pagina 6