De strijd tegen de
Krotwoningen
Wereldgebeurtenissen
Waarom leper-Roeselare en niet
leper-Kortemark
De Oostnieuwkerkse Teer- en Asphaltwerken
ASPHALT-DAKEN
M
HUIS HUYGHE C"
-< het wekelijks nieuws s w zaterdag 13 Jan. 1MI. Blad*. 8.
Het Treinverkeer in ons Gewest
Wij vragen uitleg
Onbeantwoorde vragen en...
handelwijzen vóór onderzoek
Tentoonstelling
«Gezellig Wonen»
van 10 tot 20 Maart
te Roeselare
Belgische Hypotheekmaatschappij
en Spaarkas n.v
Het Provinciaal Bestuur van Westvlaanderen
kent belangrijke voordelen toe aan hen die
een krotwoning verlaten om een gezonde
woning te betrekken
Alle ASPHALT-PAPIEREN EN PRODUKTEN
Dodelijk werk
ongeval te Izegem
Wielrijder verdron
ken te Toerkoenje
De herbewapening van
West-Dultsland
President Truman richt boodschap
tot Amerikaanse Natie
De Commonwhealtconferentfe
fe Londen
En de U.N.O.
ARTHRITIEKEN
RHEUMATIEKERS
WERELDNIEUWS
IN T KORT
Heldenhulde-
Tombola
PUROL GENEEST
RADIO KORTRIJK
jftsilife./
Door ons herhaald terugkomen
op deze zaak, willen wij niet alleen
het algemeen belang dienen maar
tevens de aandacht van onze man
datarissen vestigen op het feit dat
er iets niet volkomen in orde is
in deze zaak. Wij zijn er wel be
wust van dat ons optreden door
sommige personen niet gunstig
wordt onthaald.
In een paar onzer vorige bijdra
gen hebben wij verklaard dat het
in de bedoeling van de N.M.B.S.
lag de lijn leper-Kortemark door
autobussen te vervangen. Dit is
inderdaad zo, wij namen kennis
van het schema van de voorge
stelde autobusdienst leper-Korte
mark over Langemark, Westroze-
beke en St Jozef. Er waren vijf
autobussen voorzien, nummers 1 tot
en met 5. De eerste autobus ver
trok uit leper om 4 u. 's morgens,
dit alleen 's Maandags. De tweede
om 5,30 u. In het totaal een veer
tigtal ritten (heen en terug samen
gevoegd). In dit aantal waren er
een twaalftal welke op Zon- en
Feestdagen niet zouden rijden,
kortom liet is bewezen dat de di
rectie der N.M.B.S. het inzicht
koesterde de lijn leper-Kortemark
af te schaffen. Vanwege autobus
uitbaters ontving zij evenwel geen
offerten en wij weten bepaald dat
een Hr Inspecteur bij het Ministe
rie van Verkeer de raad gaf aan
mogelijke uitbaters, niet mede te
doen in de aanbesteding. Waarom?
Er was nochtans een vergoeding
voorzien van 9 fr. per kilometer.
Nu stellen wij aan de Hr Segers,
Minister van Verkeer, eveneens aan
de Directie der N.M.B.S. klaar en
duidelijk volgende vragen:
1. Dag het in de bedoeling van de
NJMLB.S. de beide lijnen, Ieper-
Roeselare en leper-Kortemark, af
te schaffen en te vervangen door
autobusdiensten
2. Indien het enkel om de lijn
leper-Kortemark ging wij be
zitten hieromtrent de bewijzen
van de voorgestelde autobus
dienst waaron werd dan de
lijn leper-Roeselare afgeschaft?
3. Indien het om de beide lijnen
ging, dan verklaren wij de han
delwijze van het Ministerie van
Verkeer en van de N.M.B.S.
moorddadig tegenover onze streek.
Immers wordt het Westen vol
ledig afgesloten van elke spoor
verbinding met het Noorden der
provincie. Was dit de bedoeling?
De verantwoordelijkheid van onze
Openbare Besturen, Volksvertegen
woordigers en Senatoren, is te
groot. Wij hebben met spijt vast
gesteld dat in de Senaat geen en
kele onzer mandatarissen de moed
heeft gehad hieromtrent de Minis
ter van Verkeer te ondervragen.
Wij herhalen dat het algemeen be
lang de voorrang heeft en dat het
onverantwoordelijk zou zijn van
onze Volksvertegenwoordigers of Se
natoren zich in te spannen om de
belangen van de uitbaters der lijn
te verdedigen.
Stel U voor, Beste Lezer, dat de
spoorlijn leper-Kortemark ook af
geschaft werd. Een persoon uit
Poperinge verlangt naar Brugge te
gaan, kan zich moeilijk met de
autobus verplaatsen. Hij zal dus
verplicht zijn de reis te ondernemen
over leper, Komen, Menen, Kort-
rijk, Isegem, Roeselare, Lichter-
velde, Brugge, of zo eventjes 102
km. De lijn leper-Roeselare in
voege, slechts 53 km. of circa de
helft. Met de lijn leper-Kortemark-
Lichtervelde. 56 km. Het blijft dus
een ontegensprekelijk feit dat de
verbinding voor Brugge en voor
gans het net het interessantste en
het best geschikste over Roeselare
zou zijn. Wij zijn er overigens van
overtuigd dat de directie der N.M.
B.S. hiermede akkoord ging, daar
zij niet van meetaf de afschaffing
der lijn leper-Roeselare voorstelde,
maar wel deze van leper-Korte
mark. Hoe is zij dan gekomen tot
de afschaffing der lijn leper-Roe
selare? Allereerst door het feit dat
er geen offerten waren voor de lijn
leper-Kortemark. De spoorlijn is
overigens in dienst gebleven. En
ten tweede omdat bepaalde tus
senkomsten tot de afschaffing dei-
lijn leper-Roeselare hebben doen
beslissen.
Zullen wij dit alles zo maar laten
gebeuren? Of zegt U, HH. Manda
tarissen. het belang onzer streek
niets meer? Wilt U nog een voor
beeld Van de prachtige organisatie
onzer spoorwegmaatschappij?
De lijn Torhout-Oostende: Een
drietal motortreinen werden vanaf
11 dezer opnieuw door stoomtrei
nen vervangen... Eerst stoomtrei
nen, dan motortreinen en nu weer
stoomtreinen. U ziet, beste lezer,
hoe dit probleem van bezuiniging
behandeld wordtAdministratie,
Centraal Bestuur!! Wij begrijpen
er werkelijk niets meer van. Of
worden die vrijgekomen mazoutjes
voor de lijn IeperiRoeselare be
stemd?
Door e.en financiële instelling van
ons Gewest, werd er als Nieuwjaars
geschenk een prachtige houtsnede,
de Hallen van leper voorstellende,
aan belanghebbenden toegestuurd.
Een bepaalde zin heeft ons werke
lijk getroffen: «De Stad Ipren is integendeel
wordt er gedaan, wel integendeel!
Eerst vernietigen wat sedert jaren
bestaan, de enige kansen ontnemen!
Of zoekt men te Brussel de wijze
waarop men meest het Vlaamse
Volk kan tergen en zijn herop-
standing tegenwerken? De vaart
Ieper-Komen geen spraak van, ver
beteringen vaart Diksmuide-Ieper
reeds lang vergeten. Afschaffing
van alle spoorverbinding, dat wel,
slechte banen dat ook het geld
is weg. Wij mogen niet langer
kermis meer vieren zo verklaarde
de Heer Minister Vanhoutte, te
Mechelen op Vrijdag 5 Januari
1951. Er werd in Brussel en in
andere grote centra kermis gevierd
en overvloedig geld verteerd onze
Gewesten werden jammerlijk ge
noeg niet bediend.
Waar blijven onze mandataris
sen? Wat hapert er dat er geen
een 'n piep durft te geven? Of
zijn zij geen «Volksvertegenwoor
digers meer, wel Parlemen
tairen»? Of zijn ze werkelijk niet
meer in dienst van ons Gewest?
Wij worden hier in West-Vlaande-
ren werkelijk als vreemdelingen
behandeld.
De Hr Victor Parein schreef op
6-7-1937 brief DP 4503:
Wees overtuigd dat onze maat
schappij immer gestreefd heeft
naar de rechtmatige volbrenging
van haar nationale zending der
wijze dat niet één Belgisch burger
de indruk kan hebben door haar
als vreemdeling' behandeld te wor
den. Deze gevoelens zijn onveran
derd gebleven».
Deze v.rheven gevoelens van de
N.M.B.S. zijn ver te zoeken in onsduren?
Gewest. Niet een enkel Belgisch
burger heeft de indruk als vreem
deling behandeld te worden, maar
gans een Vlaams gewest van Po-
peringe-Ieper en omstreken een
bevolking van 100.000 Vlaamse men
sen hebben de bewijzen dat wij
er als mindere en als vreemdelin
gen behandeld worden. Zijn er op
het net der Belgische spoorwegen
geen andere lijnen welke deficitair
werken? Overigens is gans de uit
bating niet deficitair? De spoorweg
heeft een Nationale plicht en So
ciale rol te vervullen, een zending
en men moet kunnen aanvaarden
dat in sommige streken spoorlijnen
deficitair werken. Wij vinden het
zelfs zeer kras dat de spoorlijn, op
algemeen verzoek, terug ingescha
keld op 8-10-1938 thans opnieuw
werd afgeschaft zonder veel proce-
duur.
Hier volgen de data van de mo
ties, vroeger door onze Gemeente
besturen aan de Hr Minister van
Verkeer en N.M.BS. toegestuurd:
Poperinge: 13 A'^stus 1937.
leper: 13 Juk 1936.
Roeselare: 22 Juli 1936.
Zonnebeke: 16 Juli 1936.
Vlamertinge20 Juli 1936,
Passendale: 1 Juli 1936.
Handelsk. Roeselare: 10 Juli 1937.
Handelsk. leper: 3 Juli 1937.
Jaren zijn vervlogen, akkoord,
maar de redenen tot het behoud
van het spoorverkeer blijven nog
steeds dezelfde. De Nationale Maat
schappij heeft aan hare plicht te-
kortgekomen!
Hoelang blijft die komedie nog
Uit een zinsnede van het voor- ficiteaire lijn niet noodzakelijk een
gaande blijkt dat bij het debat in
de Senaat over de begroting van
Verkeerswezen de afgeschafte
spoorlijnen van de Westhoek niet
ter sprake kwamen en dat de Mi
nister van Verkeerswezen dus Qok
geen opwerpingen op dit punt hoéf
de te weerleggen.
Er zijn echter toch vragen ge
weest die door Volksvertegenwoor
digers schriftelijk aan de betrokken
minister werden overgemaakt en
die normaal in het bulletijn voor
vragen en antwoorden een weer
klank moesten krijgen. Wij vonden
echter in het bulletijn van 19 De
cember 1950 een rubriek waarbo
ven vermeld Vragen waarop niet
werd geantwoord binnen de tijd be
paald door het reglement (Art. 28
van het reglement van de Kamer)
en het wil nu wel lukken dat daar
drie vragen vermeld worden die
betrekking hebben op de afgeschaf
te treinlijnen in de Westhoek.
Een vraag' niet beantwoorden
kan natuurlijk verschillende motie
ven hebben die op het politiek ter
rein soms veelvuldig zijn; in gis
singen daaromtrent willen wij ons
niet verdiepen. De meest natuur
lijke reden hiervoor stellen wij
echter voorop en wel deze dat dhr
Minister mogelijks nog niet vol
doende op de hoogte is van de
stand van zaken. Maar dan klinkt
het weer zeer vreemd aan dat der
gelijke beslissingen die een levens
belang zijn voor een ganse streek
lichtzinnig weg getroffen worden
zonder grondige studie van het
probleem.
Dhr Volksvertegenwoordiger Le-
fère uit leper behandelt de toe
stand te Waasten. Dhr Lahaye,
behandelt in twee vragen de lijn
leper-Roeselare. Vermits dhr La
haye, wiens politieke overtuiging-
wij niet delen, hier de zaak van de
Westhoek verdedigt, achten wij het
toch een plicht zijn tussenkomsten
op dit punt mede te delen. Hieron
der volgt de tekst der drie gestelde
en steeds onbeantwoorde vragen:
Vraag nr 13 van de heer Lahaye
van 29 November 1950:
Op mijn laatste vraag betreffen
de de afschaffing van het treinver
keer in mijn gewest heeft Ued. ge
antwoord dat de vervanging der
treinen het voorwerp uitmaakt van
een grondig onderzoek.
Dat het onderzoek grondig zal
zijn, daar twijfelt niemand aan,
doch dat de afschaffing der trei
nen voor een groot deel dit onder
zoek voorafgaat is op zijn minst
zeer onbillijk.
Inderdaad, uit bijgaand artikel
uit een lokaal weekblad, blijkt dat
bij 71 gecontroleerde ritten op de
autobuslijn leper-Roeselare der
N.M.B.S. 69-maal het cijfer der zit
plaatsen (33) en dat der zit plus
staanplaatsen (55) 29-maal over
schreden werd. Wie draagt de ver
antwoordelijkheid bij een eventueel
ongeval in dergelijke omstandighe
den?
Ik durf Ued. deze toestanden ter
overweging geven en u vragen of,
zoals bij de afschaffing van de
spoorlijn leper-Roeselare, in 1932
vijf jaar later diezelfde lijn weer
in voege zal gesteld worden.
Het mag zeker gezegd dat van
het centraal bestuur uit de belan
gen van de bevolking van de West
hoek ver van behartigd worden,
in het Westersche gedeelte van
Vlaandre gelegen, in voege dat ze
door middel van de Zee en van de
Lye van al het noodige tot 's men
sen leven en van andere behoeftens
overvloediglljk voorzien wordt, zij
telde tweehonderdduizend zielen
Dit was In de Middeleeuwen, vol
ledig akkoord! Vroeger, net zoals
nu, zijn de verbindingswegen van
het allergrootste belang. Men komt
ons nu spreken van industrialisatie
en werkverschaffing, maar niets
Zoals wij reeds enige dagen ge
leden in ons blad gemeld hebben,
zal er van 10 tot 20 Maart e.k. een
grote Meubeltentoonsteliing plaats
hébben in de ruime Foorhalle van
het N.CM.V. (W.-Vl.) te Roeselare.
Daar al de leden van de groepe
ring Houtverwerkende Ambach
ten aan dit initiatief hun beste
krachten zullen verlenen, zal deze
manifestatie uitgroeien tot een ge
beurtenis die, zonder twijfel, grote
weerklank zal vinden tot ver buiten
de grenzen van West-Vlaanderen.
Een nieuwe formule ligt aan de
grondslag van de eerste tentoon
stelling in die aard: de exposanten
van Meubelen zullen hun stands zo
inrichten dat zij, elk op zichzelf,
een trouwe weergave van een vol
ledige woonplaats of een complex
van woonkamers sullen voorstellen.
Dat zullen ze verwezenlijken door
een innige samenwerking met de
exposanten van aanverwante pro-
dukten.
De bezoekers zullen zo een over
zicht krijgen van mooie volledige
woonkamers, waar alle uitgestalde
voorwerpen, ieder vöor zichzelf, tot
hun volle waarde zullen komen.
Belangstellenden kunnen zich
wenden tot: «Secretariaat van de
Foorhalle» 38, Nobtfjfo»ÉÈ. BfiSfiS-
Ued. zult mij willen mededelen
of de huidige toestand nog lang
mag aanslepen.
Vraag nr 14 van de heer Lahaye
van 29 November 1950:
Mag ik in verband met de af
schaffing van het treinverkeer
leper-Roeselare nog het volgende
ter attentie van de heer Minister
voorleggen?
Werd er door het ministerie reeds
voldoende aan gedacht dat een de-
verkwisting daarstelt?
Ook dat de verder industrialisa
tie van een streek alleen dan moge
lijk is wanneer er goede spoorver
bindingen bestaan?
In het geval leper-Roeselare is
het van het allergrootst belang dat
de Westhoek een degelijke spoor
verbinding zou bezitten met het nij
verheidscentrum Roeselare-Izegem-
Meulebeke.
Kan de heer Minister thans de
verzekering geven dat de huidi
ge verplaatsingsmogelijkheden vol
doende zijn om de werkkrachten
van de niet-industriële Westhoek
naar het voornoemd 'industrieel ge
bied in de beste voorwaarden over
te brengen? 4
Is het waar dat er reeds door het
stadsbestuur van Roeselare bij uw
departement werd aangedrongen
tot uitbreking van de lijn leper-
Roeselare om een urbanisatieplan
te kunnen doorvoeren?
Kan de heer Minister mij ervan
overtuigen dat de autobus-exploi
tatie op de lijn leper-Roeselare,
zoals ze thans geschiedt, minder
deficit zal geven dan de uitbating
per spoor met lichte motortreinen,
systeem buurtspoorwegen?
Meent de heer Minister niet dat
het algemeen belang best zou ge
diend worden met een spoedige
verandering in de huidige toestand?
Vraag nr IX van de heer Lefère
van 28 November 1950:
De plaats genaamd Rood Punt
te Waasten, is gelegen op de weg
van de douane. Op ongeveer 600
meter van het station van het
Rood-Punt en op 1500 meter van
dat van Waasten staat een belang
rijke fabriek. Waasten ligt daar
enboven op 12 km. van leper en
op 5 kilometer van Komen.
Sedert de treinen daar zijn afge
schaft en vervangen werden door
autobussen gaan de aangestelden
van die fabriek hun pakken neer
leggen in het station van Rood-
Punt, waar er niemand is om ze
aan te nemen of op de trein te la
den, aangezien dit station werd af
geschaft. Daar waar ze zonder enige
bewaking liggen, kunnen zij dus
door de eerste de beste gestolen
worden. Men moet dan wachten tot
een goederentrein deze pakken
meeneemt om ze te Waasten te de
poneren, waar ze worden gelost en
per vrachtwagen naar leper ge
bracht. om vervolgens naar hun
bestemming te worden vervoerd;
deze bestemming is steeds Kortrijk,
Gent, Brussel en verder. Dat is het
geval voor bijna alle gebruikers.
Het zou nochtans zo eenvoudig
zijn, aangezien de trein deze pak
ken meeneemt, ze naar Komen te
laten meerijden, vermits de trein in
elk geval naar Koemn rijdt, en ze
vandaar hun weg te laten vervol
gen naar Kortrijk, enz.
Men vraagt zich af wie gevonden
heeft dat die pakken, welke te
Rood-Punt worden geladen, te
Waasten moeten gelost worden om
naar leper te worden vervoerd en
vervolgens op de goede weg te ko
men, namelijk deze van Kortrijk,
Brussel, Gent, enz.
Er dient daarenboven opgemerkt
dat dit voortdurend lossen en la
den de verpakkingen schaadt, die
in vele gevallen, uit sterk papier
bestaan.
Men meent te dromen wanneer
men zich rekenschap geeft van het
geen gebeurt en het is waarlijk niet
te verwonderen dat het tekort van
de N.M.B.S. groter en groter wordt.
Moest een industrieel aldus hande
len, dan zou hij binnen een zeer
korte tijd zijn balans moeten over
leggen.
Mag ik u vragen, Mijnheer de
Minister, welke middelen U denkt
aan te wenden om een onmiddellij
ke verandering te brengen in deze
belachelijke toestand?
AGENTSCHAPPEN
Al verin gem:
Philibert Bailleul,
Dorp, 2.
Beveren-Roesbr.
Robert Lepée,
Hondschoote
straat 91.
Geluwe:
Roger Denijs,
Verzekeringen,
Beselarestr. 50.
Hooglede:
Marie-L. Pieters,
Roeselarestr. 8.
Houtem:
Mevr. Germ. Cou
dron-Vandamme,
Dorp 46, Zillebeke.
Ingelmunstcr:
Mare. Ampoorter,
Weststraat 13.
Izegem:
Rafaël Parret,
St-Crispljnstraat 19
Kemmel
Leo Duplacle,
Reningelststraat 63.
Mr Jozef Bulcke,
Koekelare:
Ichtegemstr. 12
Koksijdc:
Mr Albert Loncke,
Zeelaan 260.
Krumbeke:
Mej. Maria Denys,
Doropiaats.
Leke
Mr A. Denoif, koster,
Nieuwstraat, 21.
Loker:
W' L. Dousy-Mor
Dorp, 52. [treu
Mesen
Hector Vercruysse,
Ketelstraat 10.
Moorslede:
Acfuel Goemaere,
Dadize'estraat 32.
PrlrtUi owf»fn«mta9 doof M
Koninklijk Besluit ven 15 December 1934
LANGE NIEUWSTRAAT 40 ANTWERPEN
Nieuwpoort:
Mr Alfons Depelchin,
Kokstraat, 24.
Oostvleteren:
Mej. Y. Van Houtte,
Henri Deberghstr. 6.
Poelkapelle:
M* W' M. De gutter'
De Wilde
Ploegsteerl:
Victor Menet,
r. d'Armentières 110
Poperinge:
Paul Devos,
Provensteenweg 54.
Michel Maes,
Westvleterenstw., 25
Reninge:
fflr. Van Eecke-Delei
Zwartestr. 4.
Roeselare:
Raymond Angillis,
Pilkemstraat 41.
Roesbrugge:
Crwtard Delplace,"
Gemeentesecretaris,
Haringe.
St-Pieterskapelle-
Leke:
Mr Andiré Provoost,
Dorp, 12.
Vlamertinge:
Mevr. C. Duran-
Debruy
Poperingestraat 7.
Voormezele:
Gilbert Delannoy,
Dorp, 7.
Warneton:
Pierre De Simpel.
Wervlk:
Valère Verfaillie,
Molenstraat 49.
VVestvleteren:
W* Jul. Quaghebeur,
Poperingestraat 71.
Woumen:
M"-" E. Barbier-
Vercruysse
Langemarkstr 341 a.
Wulveringem: p
Michel Duron,
Goudenhoofd 38, -ó
Vinkem.
ERNSTIGE PERSONEN KUNNEN EEN AGENTSCHAP AANVRAGEN.
De strijd tegen de krotwoningen in West-Vlaanderen is een
programmapunt dat dc openbare besturen reeds lange jaren heeft
bezig gehouden.
Op 20 Augustus 1937 en 11 Maart 1938 werden reeds besluiten,
getroffen om deze plaag te bestrijden die nog over gans de provincio
woekerde. Volgens de laatste telling die desaangaande gehouden werd
bestaan er in West-Vlaanderen nog 650 krotwoningen. Hieronder telt
men nog een aantal barakken die na 14-18 als noodwoning werden
opgetrokken en door de jaren vervielen tot krotten die een aanfluiting
zijn van alle regelen der gezonde huisvesting. Tijdens de oorlogsjaren
40-45 verbeterde deze toestand niet en werd hij nog erger.
61, Sloyhaghostraat 61, OOSTNIEUWKERKE
Telefoon Roeselare 6043
(R d 2.690)
Gelast zich met het uitvoeren van
Vraagt prijs zonder verbintenis.
De hr Decoopman Maurits, bor
stelfabrikant, wonende in de Guido
Gezellestraat, was alleen aan het
werk in zijn fabriek in de Roese-
larestraat. Toen hij de knopenma-
chine in gang zette, vloog plots
het grote ijzeren blok waarin de
messen steken uit de machine weg
en trof de hr Decoopman. Hij werd
in de fabriek aangetroffen nadat
hij reeds geweldig veel bloed ver
loren had. Gans zijn dij was ver
pletterd en stervende werd hij naai
de stedelijke kliniek overgebracht,
waar hij kort nadien aan zijn ver
wondingen bezweken is. Hij laat
een weduwe en vier Bijöderjarlge
kinderen achter. ^overgebracht.
Dhr Crombez Jules, 53 jaar, vod
denkoopman, wonende Athenestr.,
te Toerkoenje, kwam Zaterdagnacht
per rijwiel langs de diepe gracht
De Riezin de Recoltestraat, te
Toerkoenje, gereden. Zijn rijwiel
moet weggeglipt zijn en de man
kwam in de diepe gracht, welke vol
water stond, terecht. Hoogst waar
schijnlijk werd hij door een bloed-
aandrang getroffen en bleef aldus
in het ijskoude water liggen, zodat
hij jammerlijk verdronk. Kort na
dien werd hij er door late voorbij
gangers aangetroffen en op het
droge gehaald, doch alle zorgen
bleken vruchteloos. Het stoffelijk
overschot werd naa^ zijn woning
Een besluit door de Provinciale
Raad van West-Vlaanderen ge
troffen in de zitting' van 10 Okto
ber 1950 beoogt aan deze toestand
een einde te stellen door het verle
nen van ruime toelagen. Dit besluit
vervangt deze van 16 Juni 1937 en
van 18 Januari 1938 en luidt als
volgt:
Art. 1. - De Provincie verleent'
aan de wettige gezinnen van Belgi
sche nationaliteit, die ten minste
twee leden tellen en op haar grond
gebied in een noodwoning gehuis
vest zijn, een toelage voor het bou
wen of aankopen van een nieuwe
woning, ofwel voor het betrekken
van een gezonde woning en het slo
pen van de noodwoning.
Art. 2. - Een toelage van 6.000 fr.
in èens betaalbaar, verhoogd met
1.500 fr. voor elk van de eerste twee
kinderen en met 3.000 fr. voor elk
van de volgende kinderen ten laste
op het ogenblik van de aanvraag',
wordt toegekend aan de gezinnen
die een eigen huis bouwen of een
huis kopen, om 't zelf te bewonen,
aan een vennootschap, erkend en
aangenomen door de Nationale
Maatschappij voor Goedkope Wo
ningen of aan een vennootschap
erkend en aangenomen door de
Nationale Maatschappij voor de
kleine landeigendom ofwel aan een
openbaar bestuur.
Ook aan de kopers van een be
staande woning welke privaat bezit
is, worden deze tussenkomsten ver
leend, op voorwaarde dat zij voor
het aankopen van deze woning een
lening aangaan bij een door de Al
gemene Spaar en Lijfrentekas er
kende kredietmaatschappij en na
goedkeuring van de technische
diensten der Provincie.
Art. 3. - Door kinderen ten laste
vermeld in art. 2 worden bedoeld
de kinderen voor dewelke het hoofd
van het gezin de wettelijke kinder
toeslagen geniet.
Art. 4. - Een tussenkomst van
ten hoogste 100 fr. per maand in de
huurprijs gedurende een tijdperk
van 10 jaar wordt verleend aan de
bewoner van een noodwoning, die
deze laatste verlaten heeft om een
gezonde woning te huren en te be
trekken.
Art. 5. - Een vergoeding van 1.500
frank wordt verleend aan de eige
naar van een noodwoning, die de
ze totaal sloopt en de verbintenis
op zich neemt deze nergens op
nieuw op te richten of te laten op
richten.
Art. 6. - Bovenstaande premiën
kunnen niet gecumuleerd worden
met andere provinciale tegemoet
komingen voorzien in andere pro
vinciale verordeningen.
Art. 7. - In de woningen, waar
voor de provinciale tussenkomst in
de huurprijs verleend wordt, zal uit
oogpunt van orde en netheid een
degelijk toezicht ingericht worden
en eventueel zal de voorziene tus
senkomst geschorst worden.
Art. 8. - De Bestendige Deputatie
wordt belast met het nemen van
een uitvoeringsbesluit houdende al
le modaliteiten van toepassing van
onderhavig reglement.
Art. 9. - Dit reglement vervangt
alle vroegere schikkingen op dit
stuk en wordt van kracht op 1 Ja
nuari 1950.
UITVOERINGSBESLUITEN
Door de Bestendige Deputatie
van West-Vlaanderen werden in
gevolge artikel 8 van voornoemde
besluiten volgende uitvoeringsmo
daliteiten kenbaar gemaakt.
Art. 1. - De tegemoetkomingen
voorzien onder art. 1 van voormel
de inrichtende provinciale verorde
ning, worden slechts toegekend op
voorwaarde dat:
1) het nieuw-gebouwde huis het
karakter heeft van een goedkope
woning, d.w.z. dat daarvoor de
staatspremle bekomen werd.
2) de aangekochte en gehuurde
woning het karakter hebben van
een gezonde woning.
3) de ontruimende noodwoning
dadelijk gesloopt wordt; nochtans
is deze sloping niet vereist ingeval
de bewoner geen eigenaar is van
de noodwoning.
Art. 2. - Het toekennen van
wordt afhankelijk gemaakt van de
volgende voorwaarden:
A.: Wat betreft de toelage, voor
zien onder art. 2 van de inrichten
de verordening:
De eigenaar moet er zich toe ver
binden gedurende een termijn van
10 jaar het huis te vervreemden,
het noch geheel noch gedeeltelijk
te verhuren, het niet te laten die
nen tot drankslijterij, dit alles op
straf van terugbetaling der provin
ciale premie. Als waarborg tot na
leving van deze voorwaarden is de
Provincie er toe gemachtigd een
hypothecaire inschrijving te nemen
op het huis ten bedrage van de ver
leende premie, bij het verlijden
van de koopakte of bij het uitbeta
len van de premie ingeval de be
woner zelf bouwt.
B.: Wat betreft de tussenkomst
in de maandelijkse huurprijs, voor
zien onder art. 4 van de inrichten
de verordening:
a) het aandeel in de huurprijs
ten laste van de eigenaar mag in
geen geval dalen beneden de 100 fr.
per maand. In voorkomend geval
wordt de tussenkomst van de Pro
vincie verminderd tot het peil van
dit minimum;
b) de hum-der mag het bewoonde
huis noch geheel noch gedeeltelijk
onderverhuren, noch laten dienen
tot drankslijterij.
Art. S. - De uitbetaling van de
bouw- of aankooppremiën zal
plaats hebben na het betrekken
van de woning op voorlegging van
de vereiste bewijsstukken.
De tussenkomst in de huurprij
zen zal uitgekeerd worden aan de
eigenaar van het huis, éénmaal per
jaar en wel ln de maand Decem
ber, met last voor de eigenaar het
bedrag van de provinciale tussen
komst maandelijks en vooraf van
de verschuldigde huurprijs af te
houden.
Voor de door de N.M.G.W. aan
genomen bouwmaatschappijen zal
de uitbetaling geschieden in één
enkel mandaat aan de Nat. Maat
schappij op voorlegging door deze
van een staat, vermeldende de no
dige inlichtingen over de belang
hebbende gezinnen, het inschrij
vingsnummer van de aanvraag, de
huurprijs, de pachtontlasting en
eventueel nog andere gewenste in
lichtingen.
Dezelfde inlichtingen zullen jaar
lijks moeten verstrekt worden door
de eigenaars, hetzij particulieren of
openbare besturen.
Art. 4. - Komen alleen in aan
merking voor de toepassing van de
huidige verordening de noodwonin
gen, bedoeld bij de optelling die in
de loop van dit jaar, door de zor
gen van de heer Gouverneur is ge
schied. Aldus dienen door noodwo
ningen verstaan: de houten barak
ken door de oorlogsomstandigheden
nagelaten, de woonwagens meestal
van hun wielen ontdaan, de verwe
zen treinwagens, de oude stallin
gen, de oorlogsschuilplaatsen (on
derstanden) enz.
Art. 5. - Voor de verzekering van
het toezicht, voorzien onder art. 8
van de inrichtende verordening, zal
bij voorkeur de welwillende mede
werking ingeroepen worden van de
beschermingscomité's voor volks
woningen.
Art. 6. - De Bestendige Deputatie
is er toe bevoegd alle onderzoeken
te doen of te laten doen die zij nut
tig of nodig acht in verband met
de gegevens, vervat in de bundels
der aanvragen en omtrent de ver
vulling van de voorwaarden waar
van sprake in bovenvermelde arti
kelen.
Art. 7. - De aanvragen tot het
bekomen van de provinciale tege
moetkomingen dienen gericht tot
de Gouverneur der Provincie door
de zorgen van een der betrokken
partijen. Zij zullen o.m. vermelden:
ln geval van nieuwbouw: de
namen en het adres van de bouwer,
de datum waarop de woning be
trokken en de staatspremie ontvan
gen werd alsmede het bedrag van
de bekomen premie;
in geval van aankoopde na
men en het adres van de koper, de
datum van aankoop en bewoning,
Besprekingen met Duitse vertegenwoordigers ingezet.
Sovjet-Rusland wil het verhinderen.
Op de Pepersberg te Bonn wer
den Dinsdag jl. besprekingen Inge
zet over de mogelijkheid van een
herbewapening van West-Duitsland
tussen vertegenwoordigers van de
West-Duitse Regering en van de
Westerse geallieerden. De onder
handelaars waren in totaal 12, 5
Diutsers, alle voormalige Wehr-
machtsofficieren, en 7 Fransen, En
gelsen en Amerikanen.
Veel nieuws over de ingezette
besprekingen mag men evenwel niet
verwachten, daar er geen officiële
ruchtbaarheid aan zal gegeven
worden. Toch zou zijn vernomen
dat de Duitsers vooraleer toe te ge
ven, meer geallieerde troepen op
hun grondgebied zouden willen.
Anderzijds werd vernomen dat
de Sovjet-Unie deze herbewape
ningsplannen met een heel kwaad
oog aanziet. Wij meldden reeds
dat de Sovjet-Regering een protest
had laten geworden bij de Rege
ringen te Londen en Parijs tegen
een herbewapening van West-
Duitsland, wat als een schending
van de bestaande akkoorden werd
aangeklaagd. De Britse en Franse
Regeringen hebben thans geant
woord op deze Russische protesten
en hierbij erop gewezen dat alleen
Rusland schuld heeft aan een
West-Duitse hrebewapening, ge
zien de oprichting van gewapende
eenheden in Oost-Duitsland. Nog
zouden de beide Westerse mogend
heden beklemtoond hebben dat zij
hun plannen zouden doorvoeren.
Thans schreef A.F.P. hierom
trent in een commentaar uit Mos
kou waarvan de oorsprong niet dui
delijk omschreven wordt maar die
toch uit Sovjetbron moet stammen,
het volgende:
Engeland en Frankrijk hebben
opnieuw hun voornemen te kennen
gegeven West-Duitsland te bewa
penen. Zodoende bevestigen zij en
kel het agressieve karakter van de
Atlantische coalitie en geven zij
Rusland gelijk, dat onmiddellijk bij
de ondertekening het pact aldus in
terpreteerde, zo geeft men ln de
Russische hoofdstad te verstaan.
Het is niet met woorden en juri
dische argumenten, zo voegt men
er aan toe, dat Frankrijk en Enge
land de U.S.S.R. van het tegendeel
kunnen overtuigen maar enkel
door hun daden. Enkel een volle
dige verzaking van de huidige
plannen voor de Duitse herbewape
ning zou de vrede kunnen redden
en een ontsnapping mogelijk ma
ken, zo meent men te Moskou.
U.S.A. wil eerlijke regeling met Sovjet-Unie,
maar geen politiek van toegevingen.
dringender is en twee middelen
hiervoor aanwendt, namelijk bin
nenlandse oproer en revolutie en
buitenlandse agressie.
Nog verklaarde de President:
«Onze nationale veiligheid houdt
innig verband met die van de an
dere vrije landen. Deze laatste heb
ben behoefte aan onze steun en wij
behoeven hun steun.
Onze nationale veiligheid zou
ernstig in gevaar worden gebracht
indien de U.S.S.R. er moest in sla
gen de hulpbronnen en de arbeids
krachten van de vrije naties aan
de grenzen van haar Imperium in
zijn oorlogsmachine in te schake
len.
Het moet de Sovjetleiders duide
lijk gemaakt worden dat zowel de
macht als het recht aan onze zijde
staan. Indien wij onze macht uit
bouwen en wij zijn hiermede be
zig dan zullen de Sovjetleiders
misschien realistisch worden en
van hun plannen tot wereldover
heersing afzien.
Het is de enige realistische weg
naar de vrede
Over de herbewapening beklem
toonde de Hr Truman dat de Ame
rikaanse industrie in staat moet
gesteld worden om per jaar 50.000
moderne militaire vliegtuigen en
35.000 tanks te produceren, alhoe
wel thans nog niet zulke hoeveel
heden worden besteld. Nog kondig
de hij een verhoging der belastin
gen aan, om die herbewapening te
kunnen financieren.
In zijn jaarlijkse boodschap ge
richt tot het Congres en meteen tot
de Amerikaanse Natie, over de
werking van de Unie, heeft Presi
dent Truman de internationale po
litieke toestand behandeld en een
plan in drie punten voorgesteld, om
te beletten dat West-Europa in
handen zou vallen van Sovjet-Rus
land, en om de uitdaging van de
U.S.S.R. te beantwoorden.
Die drie punten zijn:
1) Economische bijstand aan de
vrije wereld;
2) Militaire hulp aan de landen
van het Noordatlantisch pact;
3) Verlening van steun aan de
U.N.O. voor de vredelievende rege
ling van de internationale geschil
len: de Verenigde Staten zijn be
reid eerlijke regelingen te treffen
met de U.S.S.R., maar zijn wars
van appeasement(of bevredi
ging van Sovjetverzuchtingen wel
ke ten nadele van de vrije wereld
zou uitvallen).
De president verzocht om een
spoedige actie ten aanzien van de
mobilisatie.
Zonder omwegen stelde hij dan
in zijn boodschap, de Sovjet-Unie
verantwoordelijk voor de oorlog ln
Korea en huidige wereldcrisis. Het
werd het scherpste verwijt ooit
door een Amerikaanse personaliteit
geuit aan het adres van U.S.S.R.
Het imperialisme van de Tsaar
werd vervangen door het nog veel
gevaarlijker imperialisme van de
Sovjets, dat eerzuchtiger en in-
Verdediging van het Midden-Oosten behandeld.
Ontwerp tot regeling van het Koreaanse vraagstuk.
Te Londen kwamen de Premiers
van Groot-Brittannië en van de
andere landen van het Britse Com
monwealth bijeen om een gemeen
schappelijke conferentie te houden.
De agenda was zwaar beladen en
zeer netelige vraagstukken waren
erop vermeld, o.m. de herbewape
ning van Japan, de Koreaanse oor
log en de erkenning' van Commu
nistisch China, alle punten waar
over geen eensgezindheid van ziens
wijze onder de Commonwealth-
landen bestaat.
Bij de aanvang van de conferen
tie ontbrak Pakistan, uit wrok om
het feit dat nog geen regeling werd
getroffen inzake het vraagstuk
Kashmir dat betwist wordt tussen
India en Pakistan.
Door de confererende Premiers
werd de Premier van Pakistan,
Liaquat AiJ Khan. telegrafisch
verzocht toch naar Londen te ko
men, verzoek welke hij dan uitein
delijk heeft ingewilligd zodat de
conferentie volledig werd, name
lijk Groot-Brittannië en 8 Com-
monwealthlanden.
Op de tweede dag van de confe
rentie werd o.m. het Koreaans
conflikt behandeld. Het oordeel
werd er geuit dat dit conflikt niet
uitgroeien mag tot een wereldoor
log en dat deze niet onvermijdelijk
is. Zij besloten te streven naar een
collectieve politiek om te voorko
men dat de oorlog in Korea zou
ontaarden tot een wereldoorlog.
Door Groot-Brittannië werd de
U.S.A. verzocht China niet als de
aanvaller te brandmerken voor het
einde van de Commonwealth-con-
ferentie. In een der volgende zit
tingen.
In een der volgende zitting werd
door de Hr Bevin een programma
tot regeling van de Koreaanse
kwestie voorgelegd, met volgende
punten: Toelating van Rood-Chiria
tot U.N.O.onderhandelingen over
wapenbestand; oprichting van vei
ligheidszone; oprichting van com
missie voor onderzoek: geleidelijke
terugtrekking der buitenlandse
troepen; vrije en onpartijdige
volksstemming in gans Korea.
Ook de verdediging van het Mid
den Oosten werd behandeld. Aldus
zou een plan zijn opgesteld voor
ziende dat Australië, Nieuw-Zee-
land en Zuid-Afrika troepen zou
den opstellen, in geval van oorlog,
om dit gebied te verdedigen.
U.S.A. VRAGEN VEROORDELING
VAN COMMUNISTISCH CHINA
Door de Regering van de U.S.A.
werd aan 22 Statenleden van de
U.N.O. een rondschrijven gericht,
waarin verklaard werd dat Rood-
China als aanrander zou moeten
geschandvlekt worden inzake de
Koreaanse oorlog, zo het verder
weigert de vijandelijkheden aldaar
te staken. Nog wordt erin vastge
steld economische sancties tegen
Rood-China te treffen en de ver
nietiging van de diplomatieke er
kenning van Communistisch China
door zekere landen reeds gedaan.
Hierover wordt verder uitgeweid
in het artikel van onze medewer-
ker Westerlinck evenals het ar
tikel van de Daily Telegraph als
zou Korea reeds afgeschreven zijn
voor de U.N.O.-strijdkrachten.
FRANKRIJK
HERZIENING VAN HET
STATUUT DER
PERSONDERNEMINGEN
Na de bevrijding werden in
Frankrijk, op enkele uitzonderin
gen na, al de onder de oorlog ver
schenen bladen verboden en hun
bezittingen in beslag genomen. De
persondernemingen werden dan
verdeeld onder de verzetsploegen.
Veel onrechtvaardigheid werd tot
stand gebracht bij deze maatregel
in zoverre dat de huidige Franse
i Regering dit thans heeft ingezien
en bij de Nationale Vergadering
een ontwerp van wet ingediend,
waarbij voorzien wordt dat een be
drag van 3 milliard fr. zou worden
OOST-DUITSLAND. - Arbeiden
naar Rutland. Volgens ATP.
zouden de Sovjets van de Oost-
Duitse Regering hebben geëist hen
25.000 Duitse arbeiders te bezorgen
voor het graven ven een kanaal ter
veTMndlng van de Don met de
Volga.
HELGOLAND. Nieuwe bewo
ners. Pas hadden de Britten, in
samenwerking met de Duitse poli
tie, enkele bezettersvan Helgo
land weggehaald, of 24 anderen
kwamen langs de andere zijde van
het eiland aan wal, om er kracht
bij te zetten aan de els van de
Duitsers, die het eiland opnleu»
willen bewonen.
FRANKRIJK. Kuis in de
administratie. Naar Parijse bla
den zou de Franse Regering het
inzicht koesteren, in bepaalde ad
ministraties anti - communistische
zuiverrngsmaatregelen te nemen.
OOST-DUITSLAND. - Alle kin
deren naar de staatsschool. N&ar
verluidt verplicht de nieuwe school
wet in Oost-Dultsland de ouders
hun kinderen te sturen naar staats
scholen, ingericht door de Oost-
Duitse communistische Regering.
Het werd hen verboden hun kin
deren te zenden naar katholieke
scholen, om. naar deze van Weet-
Berlijn.
CHINA. Amerikaanse zende
lingen teruggeroepen. De Pro
testantse Amerikaanse zendelingen,
verblijvend in China, werden terug
geroepen. Anderzijds hebben de
Amerikanen, verblijvend in de Brit
se Kroonkolonie Hong-Kong, dc
raad gekregen vanwege de Ameri
kaanse gezant, naar hun vaderland
terug te keren.
V. S. VAN AMERIKA. hl de
U.SA. wordt thans de laatste hand
gelegd aan de bouw van een duik
boot, die onbeperkt onder water
zou kuinnen blijven en die zou kun
nen varen aan een snelheid van
26 knopen onder water en 30 boven
water. Het schip zou kunnen in
staan voor zuurstofvervaardigtog
aan boord, dit volgens een procédé
dat ter studie bevonden werd bij de
Duitse marine.
IERLAND. Verzet gerezen te
gen aanwezigheid van vreemde con
tingenten in Ulster. Door Groot-
Brittannië werd voorzien dat bui
tenlandse kleine contingenten hun
opleiding voor de luchtmadhtvloot
zouden, krijgen in Ulster (Noord-
Ierland, behorend tot Groot-Brit
tannië), o.m. Nederlandse en Bel
gische. Hiertegen is thans verzet
gereeen in het vrije Ierland, waar
zelfs gedreigd werd met boycot vm
Nederlandse produkten, zo toch Ne
derlanders ln Ulster zouden komen
oefenen.
ENGELAND. Londen zond»
lichtreclames. Wegens de kolen
schaarste werden in Londen weer
al alle lichtreclames verboden, zo
dat er de donkere tijd nu is terufr
gekeerd.
PRIMCESSEN
e
M
Op aanvraag van verschillend
medewerkers en grote Vlaamse
ganlsaties, heeft het bestuur viti
de HELDENHULDE TOMBOIA
besloten de trekkingsdatum van le
tombola vast te stellen op 16 Maat-
1951. Op deze dag Is het juist vjf
jaar geleden dat «men» de IJze:-
toren dynamiteerde.
Vlamingen! Helpt mede uit aW
macht aan onze Heropbouwactie.
Bewijst, met de daad, dat we wer
kelijk moe zijn, het sollen er» sleu
ren met alles wat van ons is.
Onze actie moet dienen opdat
we zouden kunnen beginnen aan
de wederopbouw en om de IJzerto-
ren hoger op te bouwen!
Op 16 Maart 1946 heeft de ont
ploffing te Kaaskerke-Diksmuide
gans Vlaanderen doen trillen. f::!
Op 16 Maart 1951 geeft het mon
dige. durvende Vlaanderen, bij de
trekking van de Heidenhulde-Tom-
bola zijn antwoord aan de dyna-
miteura door de bekendmaking van
de beginwerken aan de Heldenhul-
de tarten.
Vlaanderen herbouwt zijn toren!
Brengt stenen aan!
Op 16 Maart moeten alle Vla
mingen, alle IJzerbedevaarders in
het bezat zijn van Heldenhulde-
billetten. Doet vandaag nog uwe
bestelling.
ruwe en kapotte handen
HET BESTE UIT DE WEEK
VAN 14 TOT EN MET 20 JANUARI
ZONDAG 14 JANUARI 1951
9.10: We kozen voor U.... 10.00:
Plechtige H. Mis. 11.00: Boeken-
schouw. 11.10: Zondagmorgen zon-
ripr wnrnrprt
der zorgen.
MAANDAG 15 JANUARI 1951
13,00: Overname Nieuwsberichten
Brussel en eigen mededelingen.
18.15: Derde bedrijf uit de opera
Fautt Ch. Gounod. 14.00: Ons
komponlstenportret Hector Berlioz.
15.00: Het trio Doremi. 15.15:
Het halfuurtje voor de Vrouw. 1
15.45: Het Polydororkest.
DINSDAG 16 JANUARI 1951 j
POL 18.30: In ons operettentheater. -
verdeeld onder de vroegere eige- U.00>: Kinderuurtje. I8.i5:_j3et
naars.
|g|
de namen en het adres van de ver
koper;
In geval van huren: de lig
ging van de gehuurde woning, de
namen van de huurder, de datum
van bewoning en het gedrag van de
maandelijkse huurprijs, de namen
en het adres van de eigenaar;
wat de noodwoning betreft: de
ligging ervan, de namen en het
adres van de eigenaar, de datum
waarop ze verlaten en eventueel
gesloopt werd.
Alle andere inlichtingen of stuk
ken, die nodig mochten blijken,
zullen eveneens op aanvraag voor-
jêf ïstó tesmmm jKss&gr
HERBEWAPENINGSONTWERP
KOMT ER MOEILIJK DOOR
Het herbewapeningsontwerp door
de Franse Regering voorgesteld aan
de wetgevende Kamers werd reeds
goedgekeurd na een heftig debat
door de Assemblée Nationale, maar
werd nu verworpen door de Raad
van de Republiek. Deze wilde meer
besparingen. Vermoedelijk zal de
Nationale Vergadering nu de be
slissing moeten vellen.
ITALIË
DRIE DIVISIES VOOR
ATLANTISCH LEGER
Naar verluidt heeft de Italiaanse
Regering na een geheime zitting
i besloten van nu reeds drie divisies
1 ter beschikking te stellen van Ge-
neraal Eisenhower, getal dat later
zal worden verhoogd.
Voor einde het jaar zou Italië
het aantal divisies tot 12 brengen.
SOVJET-UNIE
ONDERHANDELINGEN OVER
SCHULDEN MET U.S.A.
GEWENST
Door de Sovjet-Regering werd
bekend gemaakt dat zij er ln toe
stemt met 15 Januari e.k. onder
handelingen in te zetten met de
V.S. van Amerika over een vereffe
ning van oorlogsschulden, ontstaan
tijdens- de 2e wereldoorlog krach
tens de dóór de U.S.A. aan Rusland
gedane leveringen in het kader van
de leen- en pachtwet. Het betreft
hier een schuld van II milliard
orkest Gerd Zonnenberg. 18.30:
Onze West-Vlaamse Kunstschilders
door dhr Frans De Vleeschouwer.
18.40i: Eigen schoon... Uit onze
Vlaamse muziekschat. 19.30: Voet-
balsportpraatje door André Desra-
maults. 19.40: Rhythmeclub.
WOENSDAG 17 JANUARI 1951
20.09: Rond den Heerd, famllie-
progremma. 21.00: Lucienne Del-
harre stelt U de opera Rlgolette
van G. Verdl voor. 22.00: Casino-
concert. 23.00: Overname NleuWs-
herlcbten Brussel en eigen medede
lingen. 23.05: Cabaretliedjes. --
23.50iDansmuziek.
DOiTOERDAG 18 JANUARI 1951
16.00: Optreden van het Amuse
mentsorkest Ostendia. 16.40: De
OxfoTdsymfonie van Jozef Hayn.
18,00clavlermuziek van Frederic
Chopin. 18.30: Aria's uit de opera
«Otheilo» van G. Verdl. 19.00:
Overname Nieuwsberichten Brussel
en eigen mededelingen. 19.30:
Missiekroniek.
VEUDAG 19 JANUARI 1951
10.1:0: De Vrolijke Inzet. 10.30:
De Zonnestraal... Ons Radiozieken-
ibezoeïk. 11.00: Kwartet in G van
W. A Mozart. 11.35: Muziek ui'
de opera's van Giordano. 11-48:
Het kwartet Harry Mooten. 12.00:
Ons refrelntjealbum. 12.30: Vraag
gesprek met de West-Vlaamse letter
kundige L. Sourle. 12.40: Keil
Griffin speelt op het Hammondorgel.
ZATERDAG 20 JANUARI 1951
16.010: Harmonicarecital door Wal
ter Deeoninck. 18.15: Jenny oi'
IitsefctKs zingen... 16.45: De Trom
mel dlra-ait... Ons verzoekplatenpro-
grarama.18.30: Met de micro door
Westt-Vlaanderen. 18.45: Holberg-
suite van Edv. Grleg. 19.00: Over
name Nieuwsberichten Brussel o1
eigen mededelingen. 19.30: Maria*
a»t|-4.iCtl» oly. Leopold ocd.