De strijd tegen de Krotwoningen Wereldgebeurtenissen Waarom leper-Roeselare en niet leper-Kortemark De Oostnieuwkerkse Teer- en Asphaltwerken ASPHALT-DAKEN M HUIS HUYGHE C" -< het wekelijks nieuws s w zaterdag 13 Jan. 1MI. Blad*. 8. Het Treinverkeer in ons Gewest Wij vragen uitleg Onbeantwoorde vragen en... handelwijzen vóór onderzoek Tentoonstelling «Gezellig Wonen» van 10 tot 20 Maart te Roeselare Belgische Hypotheekmaatschappij en Spaarkas n.v Het Provinciaal Bestuur van Westvlaanderen kent belangrijke voordelen toe aan hen die een krotwoning verlaten om een gezonde woning te betrekken Alle ASPHALT-PAPIEREN EN PRODUKTEN Dodelijk werk ongeval te Izegem Wielrijder verdron ken te Toerkoenje De herbewapening van West-Dultsland President Truman richt boodschap tot Amerikaanse Natie De Commonwhealtconferentfe fe Londen En de U.N.O. ARTHRITIEKEN RHEUMATIEKERS WERELDNIEUWS IN T KORT Heldenhulde- Tombola PUROL GENEEST RADIO KORTRIJK jftsilife./ Door ons herhaald terugkomen op deze zaak, willen wij niet alleen het algemeen belang dienen maar tevens de aandacht van onze man datarissen vestigen op het feit dat er iets niet volkomen in orde is in deze zaak. Wij zijn er wel be wust van dat ons optreden door sommige personen niet gunstig wordt onthaald. In een paar onzer vorige bijdra gen hebben wij verklaard dat het in de bedoeling van de N.M.B.S. lag de lijn leper-Kortemark door autobussen te vervangen. Dit is inderdaad zo, wij namen kennis van het schema van de voorge stelde autobusdienst leper-Korte mark over Langemark, Westroze- beke en St Jozef. Er waren vijf autobussen voorzien, nummers 1 tot en met 5. De eerste autobus ver trok uit leper om 4 u. 's morgens, dit alleen 's Maandags. De tweede om 5,30 u. In het totaal een veer tigtal ritten (heen en terug samen gevoegd). In dit aantal waren er een twaalftal welke op Zon- en Feestdagen niet zouden rijden, kortom liet is bewezen dat de di rectie der N.M.B.S. het inzicht koesterde de lijn leper-Kortemark af te schaffen. Vanwege autobus uitbaters ontving zij evenwel geen offerten en wij weten bepaald dat een Hr Inspecteur bij het Ministe rie van Verkeer de raad gaf aan mogelijke uitbaters, niet mede te doen in de aanbesteding. Waarom? Er was nochtans een vergoeding voorzien van 9 fr. per kilometer. Nu stellen wij aan de Hr Segers, Minister van Verkeer, eveneens aan de Directie der N.M.B.S. klaar en duidelijk volgende vragen: 1. Dag het in de bedoeling van de NJMLB.S. de beide lijnen, Ieper- Roeselare en leper-Kortemark, af te schaffen en te vervangen door autobusdiensten 2. Indien het enkel om de lijn leper-Kortemark ging wij be zitten hieromtrent de bewijzen van de voorgestelde autobus dienst waaron werd dan de lijn leper-Roeselare afgeschaft? 3. Indien het om de beide lijnen ging, dan verklaren wij de han delwijze van het Ministerie van Verkeer en van de N.M.B.S. moorddadig tegenover onze streek. Immers wordt het Westen vol ledig afgesloten van elke spoor verbinding met het Noorden der provincie. Was dit de bedoeling? De verantwoordelijkheid van onze Openbare Besturen, Volksvertegen woordigers en Senatoren, is te groot. Wij hebben met spijt vast gesteld dat in de Senaat geen en kele onzer mandatarissen de moed heeft gehad hieromtrent de Minis ter van Verkeer te ondervragen. Wij herhalen dat het algemeen be lang de voorrang heeft en dat het onverantwoordelijk zou zijn van onze Volksvertegenwoordigers of Se natoren zich in te spannen om de belangen van de uitbaters der lijn te verdedigen. Stel U voor, Beste Lezer, dat de spoorlijn leper-Kortemark ook af geschaft werd. Een persoon uit Poperinge verlangt naar Brugge te gaan, kan zich moeilijk met de autobus verplaatsen. Hij zal dus verplicht zijn de reis te ondernemen over leper, Komen, Menen, Kort- rijk, Isegem, Roeselare, Lichter- velde, Brugge, of zo eventjes 102 km. De lijn leper-Roeselare in voege, slechts 53 km. of circa de helft. Met de lijn leper-Kortemark- Lichtervelde. 56 km. Het blijft dus een ontegensprekelijk feit dat de verbinding voor Brugge en voor gans het net het interessantste en het best geschikste over Roeselare zou zijn. Wij zijn er overigens van overtuigd dat de directie der N.M. B.S. hiermede akkoord ging, daar zij niet van meetaf de afschaffing der lijn leper-Roeselare voorstelde, maar wel deze van leper-Korte mark. Hoe is zij dan gekomen tot de afschaffing der lijn leper-Roe selare? Allereerst door het feit dat er geen offerten waren voor de lijn leper-Kortemark. De spoorlijn is overigens in dienst gebleven. En ten tweede omdat bepaalde tus senkomsten tot de afschaffing dei- lijn leper-Roeselare hebben doen beslissen. Zullen wij dit alles zo maar laten gebeuren? Of zegt U, HH. Manda tarissen. het belang onzer streek niets meer? Wilt U nog een voor beeld Van de prachtige organisatie onzer spoorwegmaatschappij? De lijn Torhout-Oostende: Een drietal motortreinen werden vanaf 11 dezer opnieuw door stoomtrei nen vervangen... Eerst stoomtrei nen, dan motortreinen en nu weer stoomtreinen. U ziet, beste lezer, hoe dit probleem van bezuiniging behandeld wordtAdministratie, Centraal Bestuur!! Wij begrijpen er werkelijk niets meer van. Of worden die vrijgekomen mazoutjes voor de lijn IeperiRoeselare be stemd? Door e.en financiële instelling van ons Gewest, werd er als Nieuwjaars geschenk een prachtige houtsnede, de Hallen van leper voorstellende, aan belanghebbenden toegestuurd. Een bepaalde zin heeft ons werke lijk getroffen: «De Stad Ipren is integendeel wordt er gedaan, wel integendeel! Eerst vernietigen wat sedert jaren bestaan, de enige kansen ontnemen! Of zoekt men te Brussel de wijze waarop men meest het Vlaamse Volk kan tergen en zijn herop- standing tegenwerken? De vaart Ieper-Komen geen spraak van, ver beteringen vaart Diksmuide-Ieper reeds lang vergeten. Afschaffing van alle spoorverbinding, dat wel, slechte banen dat ook het geld is weg. Wij mogen niet langer kermis meer vieren zo verklaarde de Heer Minister Vanhoutte, te Mechelen op Vrijdag 5 Januari 1951. Er werd in Brussel en in andere grote centra kermis gevierd en overvloedig geld verteerd onze Gewesten werden jammerlijk ge noeg niet bediend. Waar blijven onze mandataris sen? Wat hapert er dat er geen een 'n piep durft te geven? Of zijn zij geen «Volksvertegenwoor digers meer, wel Parlemen tairen»? Of zijn ze werkelijk niet meer in dienst van ons Gewest? Wij worden hier in West-Vlaande- ren werkelijk als vreemdelingen behandeld. De Hr Victor Parein schreef op 6-7-1937 brief DP 4503: Wees overtuigd dat onze maat schappij immer gestreefd heeft naar de rechtmatige volbrenging van haar nationale zending der wijze dat niet één Belgisch burger de indruk kan hebben door haar als vreemdeling' behandeld te wor den. Deze gevoelens zijn onveran derd gebleven». Deze v.rheven gevoelens van de N.M.B.S. zijn ver te zoeken in onsduren? Gewest. Niet een enkel Belgisch burger heeft de indruk als vreem deling behandeld te worden, maar gans een Vlaams gewest van Po- peringe-Ieper en omstreken een bevolking van 100.000 Vlaamse men sen hebben de bewijzen dat wij er als mindere en als vreemdelin gen behandeld worden. Zijn er op het net der Belgische spoorwegen geen andere lijnen welke deficitair werken? Overigens is gans de uit bating niet deficitair? De spoorweg heeft een Nationale plicht en So ciale rol te vervullen, een zending en men moet kunnen aanvaarden dat in sommige streken spoorlijnen deficitair werken. Wij vinden het zelfs zeer kras dat de spoorlijn, op algemeen verzoek, terug ingescha keld op 8-10-1938 thans opnieuw werd afgeschaft zonder veel proce- duur. Hier volgen de data van de mo ties, vroeger door onze Gemeente besturen aan de Hr Minister van Verkeer en N.M.BS. toegestuurd: Poperinge: 13 A'^stus 1937. leper: 13 Juk 1936. Roeselare: 22 Juli 1936. Zonnebeke: 16 Juli 1936. Vlamertinge20 Juli 1936, Passendale: 1 Juli 1936. Handelsk. Roeselare: 10 Juli 1937. Handelsk. leper: 3 Juli 1937. Jaren zijn vervlogen, akkoord, maar de redenen tot het behoud van het spoorverkeer blijven nog steeds dezelfde. De Nationale Maat schappij heeft aan hare plicht te- kortgekomen! Hoelang blijft die komedie nog Uit een zinsnede van het voor- ficiteaire lijn niet noodzakelijk een gaande blijkt dat bij het debat in de Senaat over de begroting van Verkeerswezen de afgeschafte spoorlijnen van de Westhoek niet ter sprake kwamen en dat de Mi nister van Verkeerswezen dus Qok geen opwerpingen op dit punt hoéf de te weerleggen. Er zijn echter toch vragen ge weest die door Volksvertegenwoor digers schriftelijk aan de betrokken minister werden overgemaakt en die normaal in het bulletijn voor vragen en antwoorden een weer klank moesten krijgen. Wij vonden echter in het bulletijn van 19 De cember 1950 een rubriek waarbo ven vermeld Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd be paald door het reglement (Art. 28 van het reglement van de Kamer) en het wil nu wel lukken dat daar drie vragen vermeld worden die betrekking hebben op de afgeschaf te treinlijnen in de Westhoek. Een vraag' niet beantwoorden kan natuurlijk verschillende motie ven hebben die op het politiek ter rein soms veelvuldig zijn; in gis singen daaromtrent willen wij ons niet verdiepen. De meest natuur lijke reden hiervoor stellen wij echter voorop en wel deze dat dhr Minister mogelijks nog niet vol doende op de hoogte is van de stand van zaken. Maar dan klinkt het weer zeer vreemd aan dat der gelijke beslissingen die een levens belang zijn voor een ganse streek lichtzinnig weg getroffen worden zonder grondige studie van het probleem. Dhr Volksvertegenwoordiger Le- fère uit leper behandelt de toe stand te Waasten. Dhr Lahaye, behandelt in twee vragen de lijn leper-Roeselare. Vermits dhr La haye, wiens politieke overtuiging- wij niet delen, hier de zaak van de Westhoek verdedigt, achten wij het toch een plicht zijn tussenkomsten op dit punt mede te delen. Hieron der volgt de tekst der drie gestelde en steeds onbeantwoorde vragen: Vraag nr 13 van de heer Lahaye van 29 November 1950: Op mijn laatste vraag betreffen de de afschaffing van het treinver keer in mijn gewest heeft Ued. ge antwoord dat de vervanging der treinen het voorwerp uitmaakt van een grondig onderzoek. Dat het onderzoek grondig zal zijn, daar twijfelt niemand aan, doch dat de afschaffing der trei nen voor een groot deel dit onder zoek voorafgaat is op zijn minst zeer onbillijk. Inderdaad, uit bijgaand artikel uit een lokaal weekblad, blijkt dat bij 71 gecontroleerde ritten op de autobuslijn leper-Roeselare der N.M.B.S. 69-maal het cijfer der zit plaatsen (33) en dat der zit plus staanplaatsen (55) 29-maal over schreden werd. Wie draagt de ver antwoordelijkheid bij een eventueel ongeval in dergelijke omstandighe den? Ik durf Ued. deze toestanden ter overweging geven en u vragen of, zoals bij de afschaffing van de spoorlijn leper-Roeselare, in 1932 vijf jaar later diezelfde lijn weer in voege zal gesteld worden. Het mag zeker gezegd dat van het centraal bestuur uit de belan gen van de bevolking van de West hoek ver van behartigd worden, in het Westersche gedeelte van Vlaandre gelegen, in voege dat ze door middel van de Zee en van de Lye van al het noodige tot 's men sen leven en van andere behoeftens overvloediglljk voorzien wordt, zij telde tweehonderdduizend zielen Dit was In de Middeleeuwen, vol ledig akkoord! Vroeger, net zoals nu, zijn de verbindingswegen van het allergrootste belang. Men komt ons nu spreken van industrialisatie en werkverschaffing, maar niets Zoals wij reeds enige dagen ge leden in ons blad gemeld hebben, zal er van 10 tot 20 Maart e.k. een grote Meubeltentoonsteliing plaats hébben in de ruime Foorhalle van het N.CM.V. (W.-Vl.) te Roeselare. Daar al de leden van de groepe ring Houtverwerkende Ambach ten aan dit initiatief hun beste krachten zullen verlenen, zal deze manifestatie uitgroeien tot een ge beurtenis die, zonder twijfel, grote weerklank zal vinden tot ver buiten de grenzen van West-Vlaanderen. Een nieuwe formule ligt aan de grondslag van de eerste tentoon stelling in die aard: de exposanten van Meubelen zullen hun stands zo inrichten dat zij, elk op zichzelf, een trouwe weergave van een vol ledige woonplaats of een complex van woonkamers sullen voorstellen. Dat zullen ze verwezenlijken door een innige samenwerking met de exposanten van aanverwante pro- dukten. De bezoekers zullen zo een over zicht krijgen van mooie volledige woonkamers, waar alle uitgestalde voorwerpen, ieder vöor zichzelf, tot hun volle waarde zullen komen. Belangstellenden kunnen zich wenden tot: «Secretariaat van de Foorhalle» 38, Nobtfjfo»ÉÈ. BfiSfiS- Ued. zult mij willen mededelen of de huidige toestand nog lang mag aanslepen. Vraag nr 14 van de heer Lahaye van 29 November 1950: Mag ik in verband met de af schaffing van het treinverkeer leper-Roeselare nog het volgende ter attentie van de heer Minister voorleggen? Werd er door het ministerie reeds voldoende aan gedacht dat een de- verkwisting daarstelt? Ook dat de verder industrialisa tie van een streek alleen dan moge lijk is wanneer er goede spoorver bindingen bestaan? In het geval leper-Roeselare is het van het allergrootst belang dat de Westhoek een degelijke spoor verbinding zou bezitten met het nij verheidscentrum Roeselare-Izegem- Meulebeke. Kan de heer Minister thans de verzekering geven dat de huidi ge verplaatsingsmogelijkheden vol doende zijn om de werkkrachten van de niet-industriële Westhoek naar het voornoemd 'industrieel ge bied in de beste voorwaarden over te brengen? 4 Is het waar dat er reeds door het stadsbestuur van Roeselare bij uw departement werd aangedrongen tot uitbreking van de lijn leper- Roeselare om een urbanisatieplan te kunnen doorvoeren? Kan de heer Minister mij ervan overtuigen dat de autobus-exploi tatie op de lijn leper-Roeselare, zoals ze thans geschiedt, minder deficit zal geven dan de uitbating per spoor met lichte motortreinen, systeem buurtspoorwegen? Meent de heer Minister niet dat het algemeen belang best zou ge diend worden met een spoedige verandering in de huidige toestand? Vraag nr IX van de heer Lefère van 28 November 1950: De plaats genaamd Rood Punt te Waasten, is gelegen op de weg van de douane. Op ongeveer 600 meter van het station van het Rood-Punt en op 1500 meter van dat van Waasten staat een belang rijke fabriek. Waasten ligt daar enboven op 12 km. van leper en op 5 kilometer van Komen. Sedert de treinen daar zijn afge schaft en vervangen werden door autobussen gaan de aangestelden van die fabriek hun pakken neer leggen in het station van Rood- Punt, waar er niemand is om ze aan te nemen of op de trein te la den, aangezien dit station werd af geschaft. Daar waar ze zonder enige bewaking liggen, kunnen zij dus door de eerste de beste gestolen worden. Men moet dan wachten tot een goederentrein deze pakken meeneemt om ze te Waasten te de poneren, waar ze worden gelost en per vrachtwagen naar leper ge bracht. om vervolgens naar hun bestemming te worden vervoerd; deze bestemming is steeds Kortrijk, Gent, Brussel en verder. Dat is het geval voor bijna alle gebruikers. Het zou nochtans zo eenvoudig zijn, aangezien de trein deze pak ken meeneemt, ze naar Komen te laten meerijden, vermits de trein in elk geval naar Koemn rijdt, en ze vandaar hun weg te laten vervol gen naar Kortrijk, enz. Men vraagt zich af wie gevonden heeft dat die pakken, welke te Rood-Punt worden geladen, te Waasten moeten gelost worden om naar leper te worden vervoerd en vervolgens op de goede weg te ko men, namelijk deze van Kortrijk, Brussel, Gent, enz. Er dient daarenboven opgemerkt dat dit voortdurend lossen en la den de verpakkingen schaadt, die in vele gevallen, uit sterk papier bestaan. Men meent te dromen wanneer men zich rekenschap geeft van het geen gebeurt en het is waarlijk niet te verwonderen dat het tekort van de N.M.B.S. groter en groter wordt. Moest een industrieel aldus hande len, dan zou hij binnen een zeer korte tijd zijn balans moeten over leggen. Mag ik u vragen, Mijnheer de Minister, welke middelen U denkt aan te wenden om een onmiddellij ke verandering te brengen in deze belachelijke toestand? AGENTSCHAPPEN Al verin gem: Philibert Bailleul, Dorp, 2. Beveren-Roesbr. Robert Lepée, Hondschoote straat 91. Geluwe: Roger Denijs, Verzekeringen, Beselarestr. 50. Hooglede: Marie-L. Pieters, Roeselarestr. 8. Houtem: Mevr. Germ. Cou dron-Vandamme, Dorp 46, Zillebeke. Ingelmunstcr: Mare. Ampoorter, Weststraat 13. Izegem: Rafaël Parret, St-Crispljnstraat 19 Kemmel Leo Duplacle, Reningelststraat 63. Mr Jozef Bulcke, Koekelare: Ichtegemstr. 12 Koksijdc: Mr Albert Loncke, Zeelaan 260. Krumbeke: Mej. Maria Denys, Doropiaats. Leke Mr A. Denoif, koster, Nieuwstraat, 21. Loker: W' L. Dousy-Mor Dorp, 52. [treu Mesen Hector Vercruysse, Ketelstraat 10. Moorslede: Acfuel Goemaere, Dadize'estraat 32. PrlrtUi owf»fn«mta9 doof M Koninklijk Besluit ven 15 December 1934 LANGE NIEUWSTRAAT 40 ANTWERPEN Nieuwpoort: Mr Alfons Depelchin, Kokstraat, 24. Oostvleteren: Mej. Y. Van Houtte, Henri Deberghstr. 6. Poelkapelle: M* W' M. De gutter' De Wilde Ploegsteerl: Victor Menet, r. d'Armentières 110 Poperinge: Paul Devos, Provensteenweg 54. Michel Maes, Westvleterenstw., 25 Reninge: fflr. Van Eecke-Delei Zwartestr. 4. Roeselare: Raymond Angillis, Pilkemstraat 41. Roesbrugge: Crwtard Delplace," Gemeentesecretaris, Haringe. St-Pieterskapelle- Leke: Mr Andiré Provoost, Dorp, 12. Vlamertinge: Mevr. C. Duran- Debruy Poperingestraat 7. Voormezele: Gilbert Delannoy, Dorp, 7. Warneton: Pierre De Simpel. Wervlk: Valère Verfaillie, Molenstraat 49. VVestvleteren: W* Jul. Quaghebeur, Poperingestraat 71. Woumen: M"-" E. Barbier- Vercruysse Langemarkstr 341 a. Wulveringem: p Michel Duron, Goudenhoofd 38, -ó Vinkem. ERNSTIGE PERSONEN KUNNEN EEN AGENTSCHAP AANVRAGEN. De strijd tegen de krotwoningen in West-Vlaanderen is een programmapunt dat dc openbare besturen reeds lange jaren heeft bezig gehouden. Op 20 Augustus 1937 en 11 Maart 1938 werden reeds besluiten, getroffen om deze plaag te bestrijden die nog over gans de provincio woekerde. Volgens de laatste telling die desaangaande gehouden werd bestaan er in West-Vlaanderen nog 650 krotwoningen. Hieronder telt men nog een aantal barakken die na 14-18 als noodwoning werden opgetrokken en door de jaren vervielen tot krotten die een aanfluiting zijn van alle regelen der gezonde huisvesting. Tijdens de oorlogsjaren 40-45 verbeterde deze toestand niet en werd hij nog erger. 61, Sloyhaghostraat 61, OOSTNIEUWKERKE Telefoon Roeselare 6043 (R d 2.690) Gelast zich met het uitvoeren van Vraagt prijs zonder verbintenis. De hr Decoopman Maurits, bor stelfabrikant, wonende in de Guido Gezellestraat, was alleen aan het werk in zijn fabriek in de Roese- larestraat. Toen hij de knopenma- chine in gang zette, vloog plots het grote ijzeren blok waarin de messen steken uit de machine weg en trof de hr Decoopman. Hij werd in de fabriek aangetroffen nadat hij reeds geweldig veel bloed ver loren had. Gans zijn dij was ver pletterd en stervende werd hij naai de stedelijke kliniek overgebracht, waar hij kort nadien aan zijn ver wondingen bezweken is. Hij laat een weduwe en vier Bijöderjarlge kinderen achter. ^overgebracht. Dhr Crombez Jules, 53 jaar, vod denkoopman, wonende Athenestr., te Toerkoenje, kwam Zaterdagnacht per rijwiel langs de diepe gracht De Riezin de Recoltestraat, te Toerkoenje, gereden. Zijn rijwiel moet weggeglipt zijn en de man kwam in de diepe gracht, welke vol water stond, terecht. Hoogst waar schijnlijk werd hij door een bloed- aandrang getroffen en bleef aldus in het ijskoude water liggen, zodat hij jammerlijk verdronk. Kort na dien werd hij er door late voorbij gangers aangetroffen en op het droge gehaald, doch alle zorgen bleken vruchteloos. Het stoffelijk overschot werd naa^ zijn woning Een besluit door de Provinciale Raad van West-Vlaanderen ge troffen in de zitting' van 10 Okto ber 1950 beoogt aan deze toestand een einde te stellen door het verle nen van ruime toelagen. Dit besluit vervangt deze van 16 Juni 1937 en van 18 Januari 1938 en luidt als volgt: Art. 1. - De Provincie verleent' aan de wettige gezinnen van Belgi sche nationaliteit, die ten minste twee leden tellen en op haar grond gebied in een noodwoning gehuis vest zijn, een toelage voor het bou wen of aankopen van een nieuwe woning, ofwel voor het betrekken van een gezonde woning en het slo pen van de noodwoning. Art. 2. - Een toelage van 6.000 fr. in èens betaalbaar, verhoogd met 1.500 fr. voor elk van de eerste twee kinderen en met 3.000 fr. voor elk van de volgende kinderen ten laste op het ogenblik van de aanvraag', wordt toegekend aan de gezinnen die een eigen huis bouwen of een huis kopen, om 't zelf te bewonen, aan een vennootschap, erkend en aangenomen door de Nationale Maatschappij voor Goedkope Wo ningen of aan een vennootschap erkend en aangenomen door de Nationale Maatschappij voor de kleine landeigendom ofwel aan een openbaar bestuur. Ook aan de kopers van een be staande woning welke privaat bezit is, worden deze tussenkomsten ver leend, op voorwaarde dat zij voor het aankopen van deze woning een lening aangaan bij een door de Al gemene Spaar en Lijfrentekas er kende kredietmaatschappij en na goedkeuring van de technische diensten der Provincie. Art. 3. - Door kinderen ten laste vermeld in art. 2 worden bedoeld de kinderen voor dewelke het hoofd van het gezin de wettelijke kinder toeslagen geniet. Art. 4. - Een tussenkomst van ten hoogste 100 fr. per maand in de huurprijs gedurende een tijdperk van 10 jaar wordt verleend aan de bewoner van een noodwoning, die deze laatste verlaten heeft om een gezonde woning te huren en te be trekken. Art. 5. - Een vergoeding van 1.500 frank wordt verleend aan de eige naar van een noodwoning, die de ze totaal sloopt en de verbintenis op zich neemt deze nergens op nieuw op te richten of te laten op richten. Art. 6. - Bovenstaande premiën kunnen niet gecumuleerd worden met andere provinciale tegemoet komingen voorzien in andere pro vinciale verordeningen. Art. 7. - In de woningen, waar voor de provinciale tussenkomst in de huurprijs verleend wordt, zal uit oogpunt van orde en netheid een degelijk toezicht ingericht worden en eventueel zal de voorziene tus senkomst geschorst worden. Art. 8. - De Bestendige Deputatie wordt belast met het nemen van een uitvoeringsbesluit houdende al le modaliteiten van toepassing van onderhavig reglement. Art. 9. - Dit reglement vervangt alle vroegere schikkingen op dit stuk en wordt van kracht op 1 Ja nuari 1950. UITVOERINGSBESLUITEN Door de Bestendige Deputatie van West-Vlaanderen werden in gevolge artikel 8 van voornoemde besluiten volgende uitvoeringsmo daliteiten kenbaar gemaakt. Art. 1. - De tegemoetkomingen voorzien onder art. 1 van voormel de inrichtende provinciale verorde ning, worden slechts toegekend op voorwaarde dat: 1) het nieuw-gebouwde huis het karakter heeft van een goedkope woning, d.w.z. dat daarvoor de staatspremle bekomen werd. 2) de aangekochte en gehuurde woning het karakter hebben van een gezonde woning. 3) de ontruimende noodwoning dadelijk gesloopt wordt; nochtans is deze sloping niet vereist ingeval de bewoner geen eigenaar is van de noodwoning. Art. 2. - Het toekennen van wordt afhankelijk gemaakt van de volgende voorwaarden: A.: Wat betreft de toelage, voor zien onder art. 2 van de inrichten de verordening: De eigenaar moet er zich toe ver binden gedurende een termijn van 10 jaar het huis te vervreemden, het noch geheel noch gedeeltelijk te verhuren, het niet te laten die nen tot drankslijterij, dit alles op straf van terugbetaling der provin ciale premie. Als waarborg tot na leving van deze voorwaarden is de Provincie er toe gemachtigd een hypothecaire inschrijving te nemen op het huis ten bedrage van de ver leende premie, bij het verlijden van de koopakte of bij het uitbeta len van de premie ingeval de be woner zelf bouwt. B.: Wat betreft de tussenkomst in de maandelijkse huurprijs, voor zien onder art. 4 van de inrichten de verordening: a) het aandeel in de huurprijs ten laste van de eigenaar mag in geen geval dalen beneden de 100 fr. per maand. In voorkomend geval wordt de tussenkomst van de Pro vincie verminderd tot het peil van dit minimum; b) de hum-der mag het bewoonde huis noch geheel noch gedeeltelijk onderverhuren, noch laten dienen tot drankslijterij. Art. S. - De uitbetaling van de bouw- of aankooppremiën zal plaats hebben na het betrekken van de woning op voorlegging van de vereiste bewijsstukken. De tussenkomst in de huurprij zen zal uitgekeerd worden aan de eigenaar van het huis, éénmaal per jaar en wel ln de maand Decem ber, met last voor de eigenaar het bedrag van de provinciale tussen komst maandelijks en vooraf van de verschuldigde huurprijs af te houden. Voor de door de N.M.G.W. aan genomen bouwmaatschappijen zal de uitbetaling geschieden in één enkel mandaat aan de Nat. Maat schappij op voorlegging door deze van een staat, vermeldende de no dige inlichtingen over de belang hebbende gezinnen, het inschrij vingsnummer van de aanvraag, de huurprijs, de pachtontlasting en eventueel nog andere gewenste in lichtingen. Dezelfde inlichtingen zullen jaar lijks moeten verstrekt worden door de eigenaars, hetzij particulieren of openbare besturen. Art. 4. - Komen alleen in aan merking voor de toepassing van de huidige verordening de noodwonin gen, bedoeld bij de optelling die in de loop van dit jaar, door de zor gen van de heer Gouverneur is ge schied. Aldus dienen door noodwo ningen verstaan: de houten barak ken door de oorlogsomstandigheden nagelaten, de woonwagens meestal van hun wielen ontdaan, de verwe zen treinwagens, de oude stallin gen, de oorlogsschuilplaatsen (on derstanden) enz. Art. 5. - Voor de verzekering van het toezicht, voorzien onder art. 8 van de inrichtende verordening, zal bij voorkeur de welwillende mede werking ingeroepen worden van de beschermingscomité's voor volks woningen. Art. 6. - De Bestendige Deputatie is er toe bevoegd alle onderzoeken te doen of te laten doen die zij nut tig of nodig acht in verband met de gegevens, vervat in de bundels der aanvragen en omtrent de ver vulling van de voorwaarden waar van sprake in bovenvermelde arti kelen. Art. 7. - De aanvragen tot het bekomen van de provinciale tege moetkomingen dienen gericht tot de Gouverneur der Provincie door de zorgen van een der betrokken partijen. Zij zullen o.m. vermelden: ln geval van nieuwbouw: de namen en het adres van de bouwer, de datum waarop de woning be trokken en de staatspremie ontvan gen werd alsmede het bedrag van de bekomen premie; in geval van aankoopde na men en het adres van de koper, de datum van aankoop en bewoning, Besprekingen met Duitse vertegenwoordigers ingezet. Sovjet-Rusland wil het verhinderen. Op de Pepersberg te Bonn wer den Dinsdag jl. besprekingen Inge zet over de mogelijkheid van een herbewapening van West-Duitsland tussen vertegenwoordigers van de West-Duitse Regering en van de Westerse geallieerden. De onder handelaars waren in totaal 12, 5 Diutsers, alle voormalige Wehr- machtsofficieren, en 7 Fransen, En gelsen en Amerikanen. Veel nieuws over de ingezette besprekingen mag men evenwel niet verwachten, daar er geen officiële ruchtbaarheid aan zal gegeven worden. Toch zou zijn vernomen dat de Duitsers vooraleer toe te ge ven, meer geallieerde troepen op hun grondgebied zouden willen. Anderzijds werd vernomen dat de Sovjet-Unie deze herbewape ningsplannen met een heel kwaad oog aanziet. Wij meldden reeds dat de Sovjet-Regering een protest had laten geworden bij de Rege ringen te Londen en Parijs tegen een herbewapening van West- Duitsland, wat als een schending van de bestaande akkoorden werd aangeklaagd. De Britse en Franse Regeringen hebben thans geant woord op deze Russische protesten en hierbij erop gewezen dat alleen Rusland schuld heeft aan een West-Duitse hrebewapening, ge zien de oprichting van gewapende eenheden in Oost-Duitsland. Nog zouden de beide Westerse mogend heden beklemtoond hebben dat zij hun plannen zouden doorvoeren. Thans schreef A.F.P. hierom trent in een commentaar uit Mos kou waarvan de oorsprong niet dui delijk omschreven wordt maar die toch uit Sovjetbron moet stammen, het volgende: Engeland en Frankrijk hebben opnieuw hun voornemen te kennen gegeven West-Duitsland te bewa penen. Zodoende bevestigen zij en kel het agressieve karakter van de Atlantische coalitie en geven zij Rusland gelijk, dat onmiddellijk bij de ondertekening het pact aldus in terpreteerde, zo geeft men ln de Russische hoofdstad te verstaan. Het is niet met woorden en juri dische argumenten, zo voegt men er aan toe, dat Frankrijk en Enge land de U.S.S.R. van het tegendeel kunnen overtuigen maar enkel door hun daden. Enkel een volle dige verzaking van de huidige plannen voor de Duitse herbewape ning zou de vrede kunnen redden en een ontsnapping mogelijk ma ken, zo meent men te Moskou. U.S.A. wil eerlijke regeling met Sovjet-Unie, maar geen politiek van toegevingen. dringender is en twee middelen hiervoor aanwendt, namelijk bin nenlandse oproer en revolutie en buitenlandse agressie. Nog verklaarde de President: «Onze nationale veiligheid houdt innig verband met die van de an dere vrije landen. Deze laatste heb ben behoefte aan onze steun en wij behoeven hun steun. Onze nationale veiligheid zou ernstig in gevaar worden gebracht indien de U.S.S.R. er moest in sla gen de hulpbronnen en de arbeids krachten van de vrije naties aan de grenzen van haar Imperium in zijn oorlogsmachine in te schake len. Het moet de Sovjetleiders duide lijk gemaakt worden dat zowel de macht als het recht aan onze zijde staan. Indien wij onze macht uit bouwen en wij zijn hiermede be zig dan zullen de Sovjetleiders misschien realistisch worden en van hun plannen tot wereldover heersing afzien. Het is de enige realistische weg naar de vrede Over de herbewapening beklem toonde de Hr Truman dat de Ame rikaanse industrie in staat moet gesteld worden om per jaar 50.000 moderne militaire vliegtuigen en 35.000 tanks te produceren, alhoe wel thans nog niet zulke hoeveel heden worden besteld. Nog kondig de hij een verhoging der belastin gen aan, om die herbewapening te kunnen financieren. In zijn jaarlijkse boodschap ge richt tot het Congres en meteen tot de Amerikaanse Natie, over de werking van de Unie, heeft Presi dent Truman de internationale po litieke toestand behandeld en een plan in drie punten voorgesteld, om te beletten dat West-Europa in handen zou vallen van Sovjet-Rus land, en om de uitdaging van de U.S.S.R. te beantwoorden. Die drie punten zijn: 1) Economische bijstand aan de vrije wereld; 2) Militaire hulp aan de landen van het Noordatlantisch pact; 3) Verlening van steun aan de U.N.O. voor de vredelievende rege ling van de internationale geschil len: de Verenigde Staten zijn be reid eerlijke regelingen te treffen met de U.S.S.R., maar zijn wars van appeasement(of bevredi ging van Sovjetverzuchtingen wel ke ten nadele van de vrije wereld zou uitvallen). De president verzocht om een spoedige actie ten aanzien van de mobilisatie. Zonder omwegen stelde hij dan in zijn boodschap, de Sovjet-Unie verantwoordelijk voor de oorlog ln Korea en huidige wereldcrisis. Het werd het scherpste verwijt ooit door een Amerikaanse personaliteit geuit aan het adres van U.S.S.R. Het imperialisme van de Tsaar werd vervangen door het nog veel gevaarlijker imperialisme van de Sovjets, dat eerzuchtiger en in- Verdediging van het Midden-Oosten behandeld. Ontwerp tot regeling van het Koreaanse vraagstuk. Te Londen kwamen de Premiers van Groot-Brittannië en van de andere landen van het Britse Com monwealth bijeen om een gemeen schappelijke conferentie te houden. De agenda was zwaar beladen en zeer netelige vraagstukken waren erop vermeld, o.m. de herbewape ning van Japan, de Koreaanse oor log en de erkenning' van Commu nistisch China, alle punten waar over geen eensgezindheid van ziens wijze onder de Commonwealth- landen bestaat. Bij de aanvang van de conferen tie ontbrak Pakistan, uit wrok om het feit dat nog geen regeling werd getroffen inzake het vraagstuk Kashmir dat betwist wordt tussen India en Pakistan. Door de confererende Premiers werd de Premier van Pakistan, Liaquat AiJ Khan. telegrafisch verzocht toch naar Londen te ko men, verzoek welke hij dan uitein delijk heeft ingewilligd zodat de conferentie volledig werd, name lijk Groot-Brittannië en 8 Com- monwealthlanden. Op de tweede dag van de confe rentie werd o.m. het Koreaans conflikt behandeld. Het oordeel werd er geuit dat dit conflikt niet uitgroeien mag tot een wereldoor log en dat deze niet onvermijdelijk is. Zij besloten te streven naar een collectieve politiek om te voorko men dat de oorlog in Korea zou ontaarden tot een wereldoorlog. Door Groot-Brittannië werd de U.S.A. verzocht China niet als de aanvaller te brandmerken voor het einde van de Commonwealth-con- ferentie. In een der volgende zit tingen. In een der volgende zitting werd door de Hr Bevin een programma tot regeling van de Koreaanse kwestie voorgelegd, met volgende punten: Toelating van Rood-Chiria tot U.N.O.onderhandelingen over wapenbestand; oprichting van vei ligheidszone; oprichting van com missie voor onderzoek: geleidelijke terugtrekking der buitenlandse troepen; vrije en onpartijdige volksstemming in gans Korea. Ook de verdediging van het Mid den Oosten werd behandeld. Aldus zou een plan zijn opgesteld voor ziende dat Australië, Nieuw-Zee- land en Zuid-Afrika troepen zou den opstellen, in geval van oorlog, om dit gebied te verdedigen. U.S.A. VRAGEN VEROORDELING VAN COMMUNISTISCH CHINA Door de Regering van de U.S.A. werd aan 22 Statenleden van de U.N.O. een rondschrijven gericht, waarin verklaard werd dat Rood- China als aanrander zou moeten geschandvlekt worden inzake de Koreaanse oorlog, zo het verder weigert de vijandelijkheden aldaar te staken. Nog wordt erin vastge steld economische sancties tegen Rood-China te treffen en de ver nietiging van de diplomatieke er kenning van Communistisch China door zekere landen reeds gedaan. Hierover wordt verder uitgeweid in het artikel van onze medewer- ker Westerlinck evenals het ar tikel van de Daily Telegraph als zou Korea reeds afgeschreven zijn voor de U.N.O.-strijdkrachten. FRANKRIJK HERZIENING VAN HET STATUUT DER PERSONDERNEMINGEN Na de bevrijding werden in Frankrijk, op enkele uitzonderin gen na, al de onder de oorlog ver schenen bladen verboden en hun bezittingen in beslag genomen. De persondernemingen werden dan verdeeld onder de verzetsploegen. Veel onrechtvaardigheid werd tot stand gebracht bij deze maatregel in zoverre dat de huidige Franse i Regering dit thans heeft ingezien en bij de Nationale Vergadering een ontwerp van wet ingediend, waarbij voorzien wordt dat een be drag van 3 milliard fr. zou worden OOST-DUITSLAND. - Arbeiden naar Rutland. Volgens ATP. zouden de Sovjets van de Oost- Duitse Regering hebben geëist hen 25.000 Duitse arbeiders te bezorgen voor het graven ven een kanaal ter veTMndlng van de Don met de Volga. HELGOLAND. Nieuwe bewo ners. Pas hadden de Britten, in samenwerking met de Duitse poli tie, enkele bezettersvan Helgo land weggehaald, of 24 anderen kwamen langs de andere zijde van het eiland aan wal, om er kracht bij te zetten aan de els van de Duitsers, die het eiland opnleu» willen bewonen. FRANKRIJK. Kuis in de administratie. Naar Parijse bla den zou de Franse Regering het inzicht koesteren, in bepaalde ad ministraties anti - communistische zuiverrngsmaatregelen te nemen. OOST-DUITSLAND. - Alle kin deren naar de staatsschool. N&ar verluidt verplicht de nieuwe school wet in Oost-Dultsland de ouders hun kinderen te sturen naar staats scholen, ingericht door de Oost- Duitse communistische Regering. Het werd hen verboden hun kin deren te zenden naar katholieke scholen, om. naar deze van Weet- Berlijn. CHINA. Amerikaanse zende lingen teruggeroepen. De Pro testantse Amerikaanse zendelingen, verblijvend in China, werden terug geroepen. Anderzijds hebben de Amerikanen, verblijvend in de Brit se Kroonkolonie Hong-Kong, dc raad gekregen vanwege de Ameri kaanse gezant, naar hun vaderland terug te keren. V. S. VAN AMERIKA. hl de U.SA. wordt thans de laatste hand gelegd aan de bouw van een duik boot, die onbeperkt onder water zou kuinnen blijven en die zou kun nen varen aan een snelheid van 26 knopen onder water en 30 boven water. Het schip zou kunnen in staan voor zuurstofvervaardigtog aan boord, dit volgens een procédé dat ter studie bevonden werd bij de Duitse marine. IERLAND. Verzet gerezen te gen aanwezigheid van vreemde con tingenten in Ulster. Door Groot- Brittannië werd voorzien dat bui tenlandse kleine contingenten hun opleiding voor de luchtmadhtvloot zouden, krijgen in Ulster (Noord- Ierland, behorend tot Groot-Brit tannië), o.m. Nederlandse en Bel gische. Hiertegen is thans verzet gereeen in het vrije Ierland, waar zelfs gedreigd werd met boycot vm Nederlandse produkten, zo toch Ne derlanders ln Ulster zouden komen oefenen. ENGELAND. Londen zond» lichtreclames. Wegens de kolen schaarste werden in Londen weer al alle lichtreclames verboden, zo dat er de donkere tijd nu is terufr gekeerd. PRIMCESSEN e M Op aanvraag van verschillend medewerkers en grote Vlaamse ganlsaties, heeft het bestuur viti de HELDENHULDE TOMBOIA besloten de trekkingsdatum van le tombola vast te stellen op 16 Maat- 1951. Op deze dag Is het juist vjf jaar geleden dat «men» de IJze:- toren dynamiteerde. Vlamingen! Helpt mede uit aW macht aan onze Heropbouwactie. Bewijst, met de daad, dat we wer kelijk moe zijn, het sollen er» sleu ren met alles wat van ons is. Onze actie moet dienen opdat we zouden kunnen beginnen aan de wederopbouw en om de IJzerto- ren hoger op te bouwen! Op 16 Maart 1946 heeft de ont ploffing te Kaaskerke-Diksmuide gans Vlaanderen doen trillen. f::! Op 16 Maart 1951 geeft het mon dige. durvende Vlaanderen, bij de trekking van de Heidenhulde-Tom- bola zijn antwoord aan de dyna- miteura door de bekendmaking van de beginwerken aan de Heldenhul- de tarten. Vlaanderen herbouwt zijn toren! Brengt stenen aan! Op 16 Maart moeten alle Vla mingen, alle IJzerbedevaarders in het bezat zijn van Heldenhulde- billetten. Doet vandaag nog uwe bestelling. ruwe en kapotte handen HET BESTE UIT DE WEEK VAN 14 TOT EN MET 20 JANUARI ZONDAG 14 JANUARI 1951 9.10: We kozen voor U.... 10.00: Plechtige H. Mis. 11.00: Boeken- schouw. 11.10: Zondagmorgen zon- ripr wnrnrprt der zorgen. MAANDAG 15 JANUARI 1951 13,00: Overname Nieuwsberichten Brussel en eigen mededelingen. 18.15: Derde bedrijf uit de opera Fautt Ch. Gounod. 14.00: Ons komponlstenportret Hector Berlioz. 15.00: Het trio Doremi. 15.15: Het halfuurtje voor de Vrouw. 1 15.45: Het Polydororkest. DINSDAG 16 JANUARI 1951 j POL 18.30: In ons operettentheater. - verdeeld onder de vroegere eige- U.00>: Kinderuurtje. I8.i5:_j3et naars. |g| de namen en het adres van de ver koper; In geval van huren: de lig ging van de gehuurde woning, de namen van de huurder, de datum van bewoning en het gedrag van de maandelijkse huurprijs, de namen en het adres van de eigenaar; wat de noodwoning betreft: de ligging ervan, de namen en het adres van de eigenaar, de datum waarop ze verlaten en eventueel gesloopt werd. Alle andere inlichtingen of stuk ken, die nodig mochten blijken, zullen eveneens op aanvraag voor- jêf ïstó tesmmm jKss&gr HERBEWAPENINGSONTWERP KOMT ER MOEILIJK DOOR Het herbewapeningsontwerp door de Franse Regering voorgesteld aan de wetgevende Kamers werd reeds goedgekeurd na een heftig debat door de Assemblée Nationale, maar werd nu verworpen door de Raad van de Republiek. Deze wilde meer besparingen. Vermoedelijk zal de Nationale Vergadering nu de be slissing moeten vellen. ITALIË DRIE DIVISIES VOOR ATLANTISCH LEGER Naar verluidt heeft de Italiaanse Regering na een geheime zitting i besloten van nu reeds drie divisies 1 ter beschikking te stellen van Ge- neraal Eisenhower, getal dat later zal worden verhoogd. Voor einde het jaar zou Italië het aantal divisies tot 12 brengen. SOVJET-UNIE ONDERHANDELINGEN OVER SCHULDEN MET U.S.A. GEWENST Door de Sovjet-Regering werd bekend gemaakt dat zij er ln toe stemt met 15 Januari e.k. onder handelingen in te zetten met de V.S. van Amerika over een vereffe ning van oorlogsschulden, ontstaan tijdens- de 2e wereldoorlog krach tens de dóór de U.S.A. aan Rusland gedane leveringen in het kader van de leen- en pachtwet. Het betreft hier een schuld van II milliard orkest Gerd Zonnenberg. 18.30: Onze West-Vlaamse Kunstschilders door dhr Frans De Vleeschouwer. 18.40i: Eigen schoon... Uit onze Vlaamse muziekschat. 19.30: Voet- balsportpraatje door André Desra- maults. 19.40: Rhythmeclub. WOENSDAG 17 JANUARI 1951 20.09: Rond den Heerd, famllie- progremma. 21.00: Lucienne Del- harre stelt U de opera Rlgolette van G. Verdl voor. 22.00: Casino- concert. 23.00: Overname NleuWs- herlcbten Brussel en eigen medede lingen. 23.05: Cabaretliedjes. -- 23.50iDansmuziek. DOiTOERDAG 18 JANUARI 1951 16.00: Optreden van het Amuse mentsorkest Ostendia. 16.40: De OxfoTdsymfonie van Jozef Hayn. 18,00clavlermuziek van Frederic Chopin. 18.30: Aria's uit de opera «Otheilo» van G. Verdl. 19.00: Overname Nieuwsberichten Brussel en eigen mededelingen. 19.30: Missiekroniek. VEUDAG 19 JANUARI 1951 10.1:0: De Vrolijke Inzet. 10.30: De Zonnestraal... Ons Radiozieken- ibezoeïk. 11.00: Kwartet in G van W. A Mozart. 11.35: Muziek ui' de opera's van Giordano. 11-48: Het kwartet Harry Mooten. 12.00: Ons refrelntjealbum. 12.30: Vraag gesprek met de West-Vlaamse letter kundige L. Sourle. 12.40: Keil Griffin speelt op het Hammondorgel. ZATERDAG 20 JANUARI 1951 16.010: Harmonicarecital door Wal ter Deeoninck. 18.15: Jenny oi' IitsefctKs zingen... 16.45: De Trom mel dlra-ait... Ons verzoekplatenpro- grarama.18.30: Met de micro door Westt-Vlaanderen. 18.45: Holberg- suite van Edv. Grleg. 19.00: Over name Nieuwsberichten Brussel o1 eigen mededelingen. 19.30: Maria* a»t|-4.iCtl» oly. Leopold ocd.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 8