DAG KLAPPER
Nuchterheid en Weerbaarheid
Voor eon behoorlijk Ouderdoms
pensioen der Vrij-verzekerden
Oüep de dappere strijd oan foontje
Herderlijke Brief
van Z. Exc. Mgr Larniroy,
K wa I iteitsproducten
l
mei
i
IT WEKELIJKS NIEUWS
het wekelijks nieuws Zaterdag 20 Jan. 1951. Bladz. 2.
Januari
St Sebastlaan
Verkeersdrukte
te Londen
Bisschop van Brugge
KOUT. EN GOED
Koloniale Loterij
36 fVSILLiOEN
Een nieuw
verniellngstuig
©ri3C eeuwenoube tDrienben
Inschrijvings-
bulletijn
WEEK VAN 20 TOT 27 .JANUARI
Do 'dagen lengen van 16 'minuten.
WEERSPREUK
flint Fabiaa/j cn Sint Scbastiaan
Lat.cn 't. nap in de bomen paan.
ZATERDAG 30 JAM AKI
HM. SebiLtflaan, Eabïaan, Euchymlus;
IJatiiël van Geeriuirflsbergt'li.
Misdag voor rtc schutters.
Zon up to I.31? under te 16.70 u.
1651 MfChlel De Swaefl, schrijver
Van «De Gecroonde Leerse te
Duinkerke geboren.
187 L Hoffman von FallerBlebcn, Duits
letterkundige, overleden. Hij
schreef talrijke volksliederen en
Is op taalkundig gebied bekend
om ïiijii Horae Belgicae.
1875 De Franse schilfler Millet, be
roemd om zijn Angelus
overleden.
ZONDAG 31 JANUARI
Septuagesima.
JJlI. Agnes, Meinrad;
Z, Desldeer van Kortrljk.
Zon op te 7.36 u.; onder te 16.28 u.
1651 Lodewljk XVI, Koning van
Frankrijk, te Parijs onthoofd.
1810 80.000 mannen Uit onze gewes
ten worden door Keizer Napo
leon gemobiliseerd.
1871. Anton Bergman, Vlaams letter
kundige, overleden.
1921 Overlijden van Lcnln, stichter
der Russische communistische
partij.
MAANDAG 22 JANUARI
HM. Vincent, Anastaas, Gaudens;
Z, Walter van Brugge.
Zon op te 7.35 uonder te 16.29 u.
1531 Overlijden van de Italiaanse
Madonna-schilder Andreas Del
Sarto.
1729 Geboortedag van de Duitse let
terkundige en dramaturg Les
sing, bekend om zijn Laoooon.
1788 De dichter Lord Byron ln En
geland geboren. Hij is beroemd
om zijn Childe Harold's Pil
grimage
1889 bood van Prins Leopold, onige
zoon van Leopold II.
DINSDAG 23 JANUARI
HH. Reiniond, Emerentiana, HHdefons.
Zon op te 7.34 u., onder te 16.31 u.
Vólle maan te 4.47 U,
1579 De «Unie van Utrecht», door
de afgevaardigden der Neder
landse Provinciën ondertekend.
1793 De republikeinse kalender wordt
ln Frankrijk Ingevoerd.
1926 Kardinaal Mercler, Primaat van
België, te Brussel overleden.
1930 Overlijden van Jacobus Van
Looy. Nederlands letterkundige
én. schilder.
WOENSDAG 24 JANUARI
ÏIH. Thimotheus, Fellclaan;
X. Hendrik van Beerncm.
Zon op te 7.33 u., onder tc 16.32 u.
1767 Geboorte van Antoni Staring,
Nederlands dichter en grond
legger,: der. moderne dichtkunst.
.1872 De Vlaamse Jurist Jan Emiel
.Vllebergh, advokaat en leraar
-aan .de Leuvense Hogeschool,
M Zoutleeuw geboren.
1889 Geboortedag van de Vlaamse
Jezuïet J. Verscheuren, samen
steller van hat. bekende Mo
dern- .Woordenboek.».
DONDERDAG 25 JANUARI
BekVrfng v*aii dg II. I'aiiliis,
HH. Ananias, Aflelvllia'.
Misdag voor de kootdendraaiers.
Zon qp te 7,3.2. (U.,,.onder te 16.34 u.
1627 Geboete «van -de.Ierse schei-,
kundige. Robert ..Boyle, bekend
.om. zijn theorie oyerde gas
massa. 1
1801 Gebqort'éiiair Van Kanunnik Da
vid." 'Stichter 'van 'hetDavids-
fonds.
1886 Geboorte van Emiel Vander-
velde, die de leiding op zich
zou nemen, der Belgische socia
listische partij.
1851 Jait Blockx, Vlaams musicus en
componist, te Antwerpen ygelqp-
ran. Hij 'volgde zijn leermeester
Péter Benoit op als bestuurder
vrol het Conservatorium te
Antwerpen.
VRIJDAG 26 JANUARI
HH. I'oliearpus, Beltrand, Paula,
Vlctorina, Batliilde.
Zon op te 7.31 tf., onder te 16.36 u.
1758 Geboorte van Wolfgang Ama-
Rleus Mozart, de wereldberoem
de- toondiehter.-
1797 Geboorte van de toondichter
FrtüizSchubert, bekend óm
zijn Oiivoltoolde Symphonle
1823 'De EHgelse'arts Jerinèr, die voor
het eerst de pokhienting toe
paste". overlecieii.
1902 De Eligeisè staatsman Cecil
'Rliódes overleden.
1933 Hitler wordt Rijkskanselier.
WEERSPREUK
Wanneer de put droog is,
kent :mefi de waarde- van het water;
als de beurs Hdel is,
kent men dc waarde van, liet geld
De Volksheilige van de week
(ZATERDAG 20 JANUARI)
Sint Sebastlaan, die te Narbon-
he (Zuid-Frankrijk) geboren werd,
diende binst de Christenvervolging
van Keizer Diocletiaan, in het Ro
meins leger als officier van het Kei
zerlijk Hof. Als Christen steunde
hij zijn wapenbroeders in het lijden,
dat zij, omwille van het geloof, te
verduren hadden. Ten slotte werd
Sebastlaan zelf bij de Keizer als
Christenaangeklaagd. Diocletiaan
verweet hem zijn ondankbaarheid
en liet hem door zijn eigen soldaten
ontkleden, aan een boomstam bin
den en met pijlen doorboren. Voor
dood lieten de soldaten hun overste
achter.' Irêne, de weduwe van de
martelaar Cassianus, Vond hem nog
levend en verberg hem in haar wo
ning. Sebastlaan herstelde en bood
zich vóór de Keizer aan, wien hij
zijn ongerechtigheid tegenover de
Christenen, zijn beste en trouwste
onderdanen, verweet. Hij werd terug
aangehouden en met stokken dood
geslagen, Men wierp zijn lichaam in
een riool, waar de Christenen het
ontdekten en het begroeven ln de
katakombe die zijn naam gekregen
heeft (t 288). Later werd het bij
gezet in de basiliek, die te zijner
ere werd opgericht.
Sint. Sebastlaan wórdt aanroepen
tegen de besmettelijke ziekten, o.a.
te Linkebeek.
Folklore. Vandaag vieren de
boogschutters hun patroon, Sint Se
bastlaan. Wie in de JaarwedstrlJd de
hoofdvogel had afgeschoten, werd
tot koning van de gilde uitgeroepen.
Een koninklijke ketting werd hem
om de hals gehangen. Wie de ket
ting drie Jaar lang wist te behouden,
werd tot keizer bevorderd. In enkele
van onze schuttersgilden en ser-
menten worden die oude gebruiken
nog trouw nageleefd.
Op de feestdag van Sint Sebastlaan
wordt er, volgens een aloud gebruik,
in de kerk van Lier brood uitgedeeld.
De broden worden geschonken door
de Bakkersvereniging van Lier.
De marteldood van Sint Sebastlaan
werd door veel beroemde schilders
behandeld. In de Sint Martenskerk
te Aalst hangt een schilderij, voor
stellend de H. Sebastianus met pij
len doorboord, en toegeschreven aan
Mlchaël de Coxie of Coxycn (Meche-
len 1499-1592). De Sint Sebastlaans-
gilde werd er ln 1421 gesticht.
WMJWWIWWMWMW«SéVMWfl
VERVOLG VAN BLAD
2. - Een «Europese en Italiaan
se politiek, losijemaakt van de
Enyelsc, maar in nauw contact
met dc Franse en de Duitse
3. - De tormina van een Euro
pees leper volgens hei Plevcnplan
en geleid door een Europees in
plaats van door een Amerikaans
organisme;
4. - Een conferentie der Grote
Vier met gebeurlijk verzakenaan
de bewapening min Duitsland
5. - Directe deelneming van Ita
lic aan de zijde' van Groot-Brittan-
nië en Frankrijk, aan het Atlan
tisch Directorium voor dc grond
stoffen.
Men kan die reactie, vooral in
haar laatste punt als louter Ita
liaans .bestempelen. Over het al
gemeen is Ze echter een Europese
reactie die, zoals wij verleden week
liicr schreven, begint te vrezen dat
Amerika een politiek zou kunnen
gaan voeren die wel een Ameri
kaanse, maar geen volstrekt Atlan
tisch en peen Europese zou zijn
aangezien ze het risico van een
Sovjetbezetting onzer landen zou
meebrengen.
De reacties van de Duitsers in
verband met de besprekingen voor
de wederbèwapening gaan trouwens
in dezelfde richting, zoals we her
haaldelijk hebben aangestipt. Al
leen Duitse wederbewavening op
voorwaarde dat er voldoende wa
pens en divisies aanwezig zijn om
die wederbewapening toe te laten
zonder militaire overrompeling.
De reacties in onze eigen landen
van het Pact van Brussel zijn ten
andere van dezelfde aard.
Het zal dus nodig zijn dat Ame
rika duidelijke, zeer duidelijke taal
spreekt indien het wil dat de At
lantische Unie ooit een realiteit
wordt. Het is nodig dat het daar
om nuchter de toestand in Eufopa
overweegt en ons de waarborgen
geeft die wij loensendivisies en
wapens.
WEERBAARHEID
Wij kunnen dit artikel, dat voor
al op nuchterheid aandringt, noch
tans niet besluiten zonder er nog
een ander woord bij te schakelen:
weerbaarheid, en dan vooral: mo
rele weerbaarheid.
Wc hebben inderdaad een grote
behoefte aan wapens en divisies,
maar we hebben nog veel meer
behoefte aan een onverzettelijke
iceerstandswil.
Mensen zoals Staatsminister Dc
Schrijver, dis lange tijd in het bui
tenland hebben 'verbleven en die
zeer goed op de hoogte zijn van de
internationale toestand, verklaren
lui hun terugkomst werkelijk niet
te begrijpen hoe wij hier zo roe
keloos en lamlendig voortleven,
precies alsof we leefden in een tijd
van rozegeur en maneschijn.
Dat moei absoluut gedaan zijn.
Het. is meer dan Did dat. ons volk
wordt, wakker geschild. En ovdat.
het wakker zou worden moet er
door alwie enige verantwoordelijk
heid draant een stevige actie ge
voerd worden om. de massa duide
lijk te maken wat er op het. spel
staat: onze vrijheid en ons leven.
Het ideaal van een vrije en
christelijke gemeenschap moet zijn
volledige, waarde krijgen in de ogen
van elkeen Dan pas zal een eens
gezinde wil ontstaan om desnoods
verwoed te vechten voor elke me
ter grond in plaats van bit 'voor
baat te zeggen: we moeten ons
weer gereed maken voor een nieu
we bezetting.
Die weerstandswll leeft wel, maar
en veilleusePartijen, sociale
organisaties, kultuurbondcn, -jeugd
bewegingen en regering moeten on
middellijk een grootscheepse actie
inzetten om de vredes- en weer-
standswil van de bevolking te sta
len en tegenover geheel de wereld
te bevestigen.
6-1-1851. V. WESTERL1NCK.
VERVOLG VAN 1» BLAD
Voorbeeld: Een gehuwde vrijwil-
lig-verzekerde, gebaren in 1880.
moet 11 stortingen gedaan hebben
gedurende bepaalde jaren. Heeft hij
ze alle 11 gedaan, dan bekomt hij
de volledige toeslag voor zijn leef
tijd, zij 2.600 fr., thans verdrievou
digd, is 'T800 fr. Met zijn compen
satievergoeding (2.400 fr.), wordt
dit 10.200 fr.
-Maai'heeft hij enkel 7 stortingen
gedaan, dan wordt voor elke ont
brekende storting 150 fr. afgetrok
ken;' dus 600 fr. wordt afgetrokken
van de basis van zijn toeslag; die
basis wordt 2:600 fr. - 600 fr.
2.000' fr., verdrievoudigd 6.000 fr.;
daar hij- dè roHedigde compensatie
ook bekomt, krijgt hij in totaal
6.000 -I- 2.400 8.400 'fr.; bijgevolg
"door die vier ontbrekende .«tortin-
gen verliest Hij jaarlijks 1.800 ff.
Z: - HET INKOMEN MAG NIET
TE HOOG ZIJN
A. - Welk ook het inkomen moge
zijn, stelt de wet epn serie vermoe
dens van welstand voorop, waar
door elk recht op pensioen vervalt.
Hier werkt de bijl der uitsluiting
voor de tweede ma-al, onverbid
delijk.
U ;,ku»t ,-g'een- ouderdcms'.'enieioe-
«slag.,genieten:
1) Wanneer ge aanvullende perso
nele belasting betaalt.
2) Wanneer ge een persoon in
dienst hebt.
3) Wanneer ge een automobiel hebt
voor eigen gebruik (zij het een
Ford je van 1926!).
4) Wanneer het cadastraal inkomen
van het huis dat u bewoont
- -(«eHs als huurder) hoger is dan
2.200 fr. (voor gemeenten bene
den 5.000 inwoners) of 2.800 fr.
1 (gemeenten van 5.000 tot bene
den 30.000 inwoners) of 4.000 fr.
(grotere gemeenten).
5) Wanneer, ge binst de vijf jaar
vóór uw aanvraag, in normale
voorwaarden, een nijverheids-,
handels- of landbouwbedrijf hebt
uitgebaat, zo belangrijk dat ge
een volle bezoldigde nodig hadt
of een geïnvesteerd kapitaal van
50.000 fr.
6') Wanneer ge geen de minste be-
hebt uitge-
ge niet werk
onbekwaam waart (dit is zeer
aanneembaar)
B. - Wanneer ge niet uitgesloten
zijt om een der zes redenen, ver
meld onder A, dan nog zult ge de
rentetoeslag geheel of gedeeltelijk
verliezen omdat uw inkomen te
hoog is.
Zolang het inkomen de 5.600 fr.
niet overschrijdt (vcor gehuwden)
of de 3.800 fr. (voor alleenstaanden)
wordt van uw rentetoeslag niets
afgetrokken. In tegenovergesteld
geval wordt deze rentetoeslag ver
minderd of valt hij helemaal weg.
Voorbeeld: geboren in 1876 hebt U
zo de vereiste stortingen gedaan
werden recht op een rentetoeslag
van 2.800 fr. te verdrievoudigen;
hebt U nog een inkomen van b.v.
5.900 fr. dan is dit 300 fr. te veel
roeipsbedrijvigheid
oefend, hoewel g<
(meer dan 5.600 fr.) en wordt uw
rentetoeslag' van 2 800 fr. op 2.500
fr. herleid! U verliest 300 fr.; ver
drievoudigd wordt dit een verlies
van 900 fr. Is uw inkomen 8.400 fr.
dan bekomt U niks; immers U
overtreft de 5.600 fr. met 2.800 fr.
en dit verschil moet uw basis-ren-
tetoeslag afgetrokken; het wordt
2.800 2.800 0.
Dit alleen zou zeker niet zo erge
ge-volgen hebben, moesten die 5.600
fr. óf meer een werkelijk inkomen
uitmaken. Maar in feite wordt door
de wet een inkomen aangerekend,
dat ge misschien op het ogenblik
van uw aanvraag niet geniet of
later nooit zult genieten.
Worden o m. alzo bij de veron
derstelde inkomsten gerekend:
a) 8 op uw geplaatst of niet-
geplaatst roerend kapitaal.
b) 6 op dé verkoopwaarde dei-
goederen gedurende tien jaar
vóór de aanvraag, ter bezwaren
de of ten kosteloze titel afge
staan.
c) De onderhoudsgelden die g-e
zoudt kunnen vorderen tegen
uw kinderen of schoonkinderen,
die welstellend zijn. Ze zijn wet
telijk welstellend wanneer ze
een inkomen hebben van 30.000
fr.. 36.000 fr. of 45.000 fr. te
vermeerderen met voor de
gehüwden en - pok nog te ver
meerderen volgens aantal kin
deren.
Deze laatste reden van uitsluiting-
levert een schrijnend voorbeeld
van het bijna onmenselijke karak
ter der wetgeving; men oefent
morele dwang uit cp de ouders om
hun kinders voor het gerecht te
dagen!
Daarmee hebben wij een bondig
overzicht op het huidig systeem.
Wij stellen vast:
1) dat de gestelde voorwaarden
voor het bekomen van het vol
ledig' of van het gedeeltelijk
pensioen talrijk, zwaar en soms
onrechtvaardig' zijn.
2) dat, zelfs bij de volledige vervul
ling van al die voorwaarden, het
pensioen van de vrij-verzekerde
veel geringer is dan di-t van de
verplicht-verzekerde.
Wanneer d-e verplicht-verzeker
den en soms terecht voor
houden dat hun huidig pensioen
niet voldoende is om te voorzien
in hun volledig' onderhoud, wat
moeten de vrij-verzekerden dan
zeggen
Ziehier de vergelijking:
Ge-
boorte-
Loon-
trekkenden
Vrij-
verzekerden
jaar
1867
1868
1869
1870
1871
1872
1873
1874
1875
1876
Tussen haakjes alleenstaanden
23.600(15.700) 12.000 7.500)
23.600 (15.700)
23.600 (15.700)
23.400 (15.500)
23.400 (15.500)
23.200 15.300)
23.200 (15.300)
23.000 (15.100)
23.000 (15.100)
22.800 (14.900)
12.200 (7.500)
11.700 (7.200)
11.700 (7.200)
11.700 (7.20-0)
11.400 (6.900)
11.400 (6.900)
11.100 (6.600)
11.100 (6.600)
10.800 (6.300)
ZEER LIEVE BROEDERS,
Het Heilig Jaar 1950, dat op den voor
avond van Kerstdag laatstleden werd
besloten, is waarlijk geweest een jaur
van loutering en terugkeer tot God.
Uit alle werelddelen en uit alle lan
den zijn millioenen bedevaarders naar
dc H. Stad getogen om aan Onzen
Heiligen vader, rlen Stadhouder van
Christus op aarde, de. hulde tc bren
gen van hun eerbiedige aanhankelijk
held en hun kinderlijke onderdanig
heid. Dit jaar is voor diegenen, die
het geluk hadden de Ramè-bexlcvaart
te kunnen ondernemen, een jaar ge
weest van bijzonderen zegen en over
vloedige genaden; een jaar van diepe,
vreugde en katholieke fierheid en voor
den Paus zelf een jaar vol vertroosting
dat Hem hopen laat dat thans een
vernieuwing zal intreden van de
christelijke zeden, zo noodzakelijk in
deze tijden van verstoffelijking en var.
wercldsen geest.
Vele gelovigen hebben de verre reis
naar dc Eeuwige Stad niet kunnen on
derilemen, en daarom h.ceft Zijn ltei
ligheid. bij Apostolische Constitutie
van Kerstmis laatstleden, vastgesteld
dat van af 1 Januari tot 31 December
van dit jaar, dc gelovigen over gans de
Wereld, buiten Rome, den Jubelaflaat
zullen kunnen verdienen, ook wanneer
zij dezó genade reeds gehad hebben
gedurende het Heilig Jaar., hier of te
Rome zelf.
Om den Jubelaflaat te verdienen,
voor zichzelf of voor de gelovige zie
lin, moet men de voorxèaarden ver-,
vullen, die Wij verder aanduiden, cfi
men kan den aflaat zo dikwijls win
nen als men de voorgeschreven voor
waarden vervult, met dien verstande
nochtans dat men eerst dan mag be
ginnen met de bezoeken, gebed,en en
zo meer, die moeten gedaan worden
om den nieuwen aflaat te verdienen
wanneer al de voorwaarden werden
vervuld tot den voorgaanden Jubel
aflaat vereist.
Dc Heilige Vader hoopt en wenst (lat
de diepe godsvrucht en grote vurig
heid, die de bedevaarten naar Rome
hebben gekenmerkt, ook de harten
mogen vervullen van al de gelovigen
over de were'dnu bij de gelegenheid
len aflaat verdienen wil, zoals door
den II. Vader werd vastgesteld.
De voorwaarden om den Jubelaflaat
te winnen zijn dc volgende:
t) Een goede biecht spreken en 2)
waardig de. H. Communie ontvangen.
Voor de biecht wordt als bijzondere
voorwaarde gesteld dat ook diegenen,
die in slaat van gratie zijn, .ze noch
tans doen moeten en men moet zo
dikwijls biechten en communiceren
als men den Jubelaflaat verdienen wil.
.De jaarlijkse biecht en Communie ter
vervulling van den Paasplicht vol
staan niet voor den Jubelaflaat. Alléén
wanneer iemand door zware ziekte
verhinderd is te biechten of te. com
municeren, kan hij daarvan ontslagen
Worden.
3) Vier kerkbezoeken doen in ker
ken of openbare bidplaatsen daartoe
rechtmatig aangeduid.
Dc. bezoeken moeten gedaan worden
in de kerken of openbare bidplaatsen
door de ZZ. Eli. 1-IH. Dekens of Pas
toors voor hun eigen parochie aange
duid en daartoe geven Wij hun de
nodige macht voor gans den duur van
het jubeljaar.
Dc kloosterzusters mogen de vereiste
bezoeken doen in de kapel van haar
klooster of gesticht, indien het Aller
heiligste claar bewaard wordt: zo niet
zullen zij naar de kerk gaan die door
hun pastoor tiaar zal worden aange
wezen.
Men mag de bezoeken doen op den
zelfden dag, achtereenvolgens ofwe
met onderbreking, of ook nog op ver
scheid ene dagen. Men mag ook d
kerkbezoeken doen buiten zijn etgei
parochie of bisdom, maar dan moet
men de kerken bezoeken die daarvooi
ter plaats zijn aangeduid. De scheept
lieden mogen dc voorgeschreven be
zoeken en gebeden doen in de kapel
van hun schip, indien er een bestaat
zo niet mogen zij deze doen, daar waar
zij aanleggen en dan nog in gelijk
welke kerle.
4) Bij het kerkbezoek moet men de.
volgende gebeden bidden: Vijf maal
het Onze-Vadrr, Wees-gegroet en Glo
rie zij den Vader...; daarbij nog één
Onzr-Vade.r en Wees-gegroet met Glo
rie zij den Vader..., tot. bijzondere in
BRIEF UIT BRUSSEL
van dit Jubeljaar, Hij vraagt dringend tentie' van zijn Heiligheid; éénmaal
dat men aan allen de overgrote ge- het Syml>0lunl de, ailoo/s; driemaal
na.de van het Jubeljaar wel bekend ltM ■dees-ae.araet met de aanroer,ina:
:ou maken, en met veel nadruk zou
leunen op de verbete-ing der zeden
en den terugkeer tot de gezonde tra
dities van een echt christelijk leven,
dit bijzonderlijk door sermoenen, gees
telijke oefeningen en zendingen. Waar
die voorbereiding tot de genade van
het Jubeljaar, dit jaar niet kan ge
schieden door de heilige zending of
de vernieuwing ervan, zal het Eucha
ristisch Triduum, dat telken iare moet
gehouden worden, ongetwijfeld het
meest geschikte middel zijn om aan
dien wens van Zijn Heiligheid tc vol
doen.
Dc gebeden, die worden voorgeschre
ven. moeten gedaan worden tot de
inzichten van Onzen Heiligen Vader
en deze zijn de volgende: dat de vrede
moge hersteld worden in alle harten,
in alle huisgezinnen, in alle landen
en tussen alle volkeren; dat diegenen
die vervolging lijden voor de recht
vaardigheid mogen de onverwinlijke
sterkte bekomen der martelaren; dat
de vluchtelingen, de gevangenen en
weggevoerden naar hun land mogen
terugkeren; dat al de standen der
maatschappij haat en tweespalt zou
den vergeten om zich weerom te ver
enigen in geest van rechtvaardigheid,
eensgezindheid en broederlijke liefde:
dat eindelijk de rechten van de
H. Kerk, spijts alle hinderlagen, be
rt,rog en vervolging van haar vijanden,
immer gaaf en ongeschonden zouden
bewaard blijven.
Het Is echter niet nodig die inzich
ten in 't bijzonder te kennen: het vol
staat algemeen te bidden volgens de
inzichten van den Paus cv. zijn in
tentie zó te maken dat men den vol-
Zie vervolg hiernevens UT
Zo kan voor U
DE MAAND FEBRUARI
zijn, tijdens dewelke-
twee trekkingen van de
zullen plaatsgrijpen
en in het totaal
85.248 LOTEN
zullen verdeeld worden,
te samen voor een waarde
van
integraal uitbetaald en in speciën.
Eerste trekking op 3 Februari.
KOOPT SNEL UW BILJETTEN!
(d-138)
1877
1878
1879
1880
1881
1882
1883
1884
1885
1886
22.600 (14.700)
22.400 (14.500)
22.400 (14.500)
22.400 (14.500)
22.200 (14.300)
22.000 (14.100)
22.000 (14.100)
21.800 (13.900)
21.800 (13.900)
21.600 (13.700)
10.500 (6.000)
10.200 (5.700)
10.200 (5.700)
10.200 (5.700)
9.900 (5.400)
9.600 (5.100)
9.600 (5.100)
9.300 (4.800)
9.300 (4.800)
9.000 (4.500)
Welke is de oorzaak van deze
toestand
Wij eisen volledige gelijkheid voor
de zelfstandigen, voor de vrij-ver
zekerden.
Maar hoe zullen wij die volledige
gelijkheid bekomen?
Wie het doel wil, moet de midde
len gebruiken.
Daarover onze volgende bijdrage
(in net nummer vau toekomende
week)
het. Wees-gegroet met de aanroeping:
Koningin van den Vrede; bid voor
onsen dan nog éénmaal het Salve
Regina. Onze H. Vader wenst, dat men
daarbij nog het gebed van het Heilig
Jaar, door Hem zélf opgesteld, zou bid
den, maar verplicht daartoe niet voor
het. winnen van den Jubelaflaat.
Voor het vervullen van deze voor
waarden is geen bepaalde orde voor
geschreven. Men mag dus beginnen
ofwel met de biecht en H. Communie,
ofwel met de kerkbezoeken en gebeden.
Men moet er echter voor zorgen in
staat van gratie te zijn, bij het ver
vullen van de laatste voorgeschreven
voorwaarde.
Krachtens de macht, Ons door Zijn
Heiligheid verleend, geven Wij aan de
reguliere Oversten, aan de Pastoors en
Bestuurders van kloosters of gestich
ten, de macht om voor hun onder
danen, die verhinderd zijn de voorge
schreven bezoeken in de aangeduide
kerken te doen, in bijzondere geval
len. het aantal bezoeken, of ook hei
aantal te bezoeken kerken te vermin
deren: zij mogen zelfs de bezoeken
vervangen door andere godvruchtige
of liefdadige werken. Wij verlenen de
zelfde macht aan de biechtvaders ten
opzichte van hun biechtelingen. In
deze gevallen echter moet er voor ge
zorgd. worden dat alles wat kan be
■waard worden van de voorgeschreven
gewone voorwaarden, bewaard zou
blijven.
Worden beschouwd als verhinderd:
de kloosterzusters: de vrouwen en,
meisjes die in gestichten of kostscho
len inwonen; de, trappisten, gevan
genen, zieken of kranken en die hen
verzorgen: in het algemeen al die
genen,, die de voorgeschreven bezoeken
niet kunnen doen; ook de werklieden
die van hun werk niet kunnen weg
blijven om de. bezoeken te verrichten
en eindelijk de ouderlingen van boven
de zeventig iaar.
Voor de biecht, die gedaan wordt
om den Jubelaflaat te winnen, hebben
de biechtvaders buitengewone mach
ten om te ontslaan van bepaalde zwa
re zonden en kerkelijke straffen; ook
om geloften tc. veranderen en zekere
h:\i\neKjksbeletselen weg. te nemen. De
klóosterzusters mogen, vobr de biecht
van den Jubelaflaat, een biechtvader
kiezen, dien zij willen, onder de pries
ters, die door Ons voor de biecht van
de gewone gelovigen werden goed
gekeurd.
Deze brief zal worden afgelezen,
van op den piedikstoel, in al de ker
ken en openbare bidplaatsen van Ons
bisdom op Zondag 14 Januari; ook in
de kloosters en Onze colleges.
Gegeven te Brugge, den 6 Januari
op Driekoningen 1951.
HENRICUS,
De Straal van de Dood
zou door Italiaan
uitgevonden zijn.
De Straal van de Doodzou
uitgevonden zijn door -een jonge
Italiaanse geleerde, wiens plannen
thans ter studie zijn op het Minis
terie van Landsverdediging, aldus
een bericht in het blad Messa-
gero
De krant beschrijft als volgt het
toestel, dat de straal uitzendt: een
tuig, dat krachtig genoeg is om
een electrische ontlading- van 75.000
megacycles uit te zenden naar elk
doel, dat zich in een straal van
250 km. bevindt. Het zou volgens
de beginselen van de radar ge
bouwd zijn.
De geleerde, die dit gevreesde
vernielingstulg heeft uitgevonden,
heet volgens het blad, Sergio Ri-
ghetti. Hij verblijft sedert enkele
maanden te Verona, na achtereen
volgens België, Nederland, Zweden
en de Verenigde Staten te hebben
bezocht. Tijdens deze reizen was
het, dat hij zijn toestel volledig
heeft afgewerkt.
PREMIE
VOOR DE HERRIESCHOPPERS
De parlementaire onschendbaar
heid van de sociaiiste Isabelle
Blum, in werkelijkheid een ver
kapte communiste, werd dan vér
leden week ln de Kamer opgeheven.
Men zal zich herinneren dat deze
.sociaiiste dame met haar kornuiten
in 'n warenhuis binnenviel tijdens
de beruchte Juli-dagen. Zij was ge
belgd omdat er geweigerd werd mee
te doen aan de algemene staking
en gaf het signaal tot plunderingen
en vernielingen, waarvoor zij aan
sprakelijk werd gesteld. Om ver
volgingen tegen haar te kunnen
inspannen moest haar parlemen
taire onschendbaarheid worden op
geheven.
Deze kiese en hachelijke aange
legenheid werd met fluwelen hand
schoenen aangepakt en mét veel
zalving afgehandeld.
Men heeft Madame Blume bijna
de absolutie gegeven zonder biech
ten. En de voorzitter heeft nog
eens duidelijk gezegd dat men Ma
dame wel mag vervolgen maar niet
aanhouden.
Zij heeft immers, aldus de com
munist Terfoe, tijdens de relletjes
niet-s anders gedaan dan haar par
lementaire actie voortgezet.
Zie. dat dachten wij nu ook wel.
Het is immers al lang ge-weten,
dat de parlementairs onschend
baarheid ook beschutting biedt voor
sommige praktijken waarvoor men
normaal gesproken ln de bak vliegt.
Als men ten minste geen socialist
is.
Voor de opheffing van de parle
mentaire onschendbaarheid van
Grammens en de vermoorde Vin-
devogel, heeft men anders zoveel
snoesjes niet gemaakt.
die -er op aan zal sturen de op
richting van nieuwe winkels te
doen verbieden en de vestiging van
nieuwe ambachtslieden onmogelijk
te maken.
Al is het idee in de grond niet
slecht, toch is ze in Ons huidg eco
nomisch bestel niet te verwezenlij
ken, omdat dit de vrije vestiging
huldigt en anderzijds behalve de
vergunningen weinig beperkingen
oplegt.
De bedoeling is voorzeker een
zuiver materiële: de uitsluiting van
verdere mededinging welke nu al
zeer scherp is en de handhaving
van de b.staande levensmoeilijkhe
den. Terloops zij hier opgemerkt
dat dit streven een terugkeer be
tekent naar het stelsel der geleide
economie, dat wij onder de bezet
ting in ons land hebben gekénd.
Men heeft veel afgegeven op de
vele nadelen van dit stelsel en
daarbij geheel verzwegen welke
gvote voordelen aan verbonden
waren.
Zn is men er na de bevrijding
getuige van geweest dat geheel dit
stelsel van de geleide economie
werd opgeheven met een penne-
trek.
Dit had verscheidene gevolgen.
Een der minder goede gevolgen
was onder meer dat tal van mensen
zonder enige beroepsbekwaamheid
zich hals over kop in een of ander
beroep hebben gegooid omdat ze
wat centen hadden overgespaard.
Wij hebben likeurhandels zien ont
staan die geleid werden door men
sen welke voor de oorlog grensar
beiders waren en die aan de grens-
smokkel een aardige cent hadden
verdiend. Zo hebben wij ook be
schuitfabrieken. schoenfabrieken en
tal van andere bedrijven uit de
Wij zijn immers een volk van meeSU1 We6r
«zwanzeurs» en de socialisten en f.
andere herrieschoppers in ons land
zullen zich nu opgelucht en ge
sterkt voelen bij deze nieuwe pre
mie aan de opstand.
WOORDEN WEKKEN,
VOORBEELDEN TREKKEN
Onze regeerders konden anders
weieens een voorbeeld nemen aan
het land waarvan zovelen alle heil
verwachten, aan Frankrijk.
BIJ gelegenheid kan men ln dat
klassieke land van onrustzaaien
ook wel een rustig gezicht trekken
en een ijzeren vuist laten voelen.
De communisten hadden te Pa
rijs een tegenbetoging ingericht bij
het bezoek van Generaal Eisenho
wer. De politie heeft echter inge
grepen en een groot aantal fraaie
gezellen tijdelijk op het droge ge
zet. Onder de mannetjes waren
tal van vreemdelingen en deze wer
den met bekwame spoed over de
grens gezet en uit hst land buiten-
gewipt.
Als men dat al maar eens in ons
land kon gedaan krijgen, dat zou
eens een schoonmaak van belang
zijn.
Iedereen kan voorzeker best lij
den dat ons land toevlucht en
onderkomen biedt aan politieke
vluchtelingen of andere displaced
persons. Maar dan moet het wel
verstaan zijn dat deze mensen in
ons land het nodige gezond ver
stand aan de dag leggen, om zich
van elks politieke bedrijvigheid te
onthouden.
Zo nodig- kan men hun dat
gezond verstand wel bij brengen
door een voorbeeld te stellen zo
als dit nu in Frankrijk is gebeurd.
Woorden wekken, voorbeelden
trekken.
WALGELIJK COMMENTAAR
Het laatste nieuwtje dat de so
cialisten er op gevonden hebben in
hun strijd tegen de verlenging van
de militaire dienstplicht is de le
gerdienst voor vrouwen.
Het onzinnige en het overbodige
van hun voorstel werd al spoedig
in het licht gesteld.
Van militaire zijde wees men er
op dat de te korten in de lichting
voor 18 maanden onmogelijk kun
nen aangevuld worden door de
eventueel aan te werven vrouwe
lijke vrijwilligers, die toch niet alle
taken kunnen overnemen welke
anders door mapnen worden vol
bracht: bijvoorbeeld het bediehen
van zware wapens of het manoeu
vreren van tanks. Voorts werd ge
wezen op de grote onkosten welke
de inrichting van een legerdienst
voor vrouwelijke soldaten zou me
debrengen alleen al wegens de no
dige en nog te bouwen kazernes.
Anderzijds heeft Zijne Eminentie
Kardinaal Van Rosy dit plan ver
oordeeld en gewezen op de grote
morele gevaren welke daaraan ver
bonden zijn.
De socialisten voor wie niets hei
lig is, bs-halve de biefstuk en de
werklozensteun, schrijven nu met
wansmakelijke grappigheid dat de
clericalen vrezen dat de kloosters
al hun werfkracht zullen verliezen
wanneer een legerdierfst voor vrou
wen ingericht wordt omdat alsdan
tal van jonge meisjes een aange
namer werkterrein zullen vinden
bij het leger waar ze nog een vrijer
of een man kunnen opdoen.
We weten al lang dat de socialis
ten niet vies gevallen zijn in hun
commentaren.
EEN GOED IDEE
MAAR UIT DE MODE
Winkeliers en ambachtslieden
zijn, naar men verneemt, van plan
aaneen te sluiten in een groepering
Daar is immers doorgaans meer
vereist dan een bom gelds om een
der welk beroep of bedrijf uit te
oefenen en wel een minimum van
beroepskennis en van handelsgeest.
In het licht van deze en andere
overwegingen was het dat men in
sommige landen waar de economie
niet vrij was, een eclite vestlngswet
uitvaardigde.
Deze bestond onder meer hierin
dat niemand toelating verkreeg
om zich in een bepaald beroep te
vestigen vooraleer hij het bewijs
leverde van de nodige beroepsbe
kwaamheid of het vereiste stiel
manschap. Dat dit niet zo gemak
kelijk ging weet alwie enigszins op
de hoogte is van de organisatie van
het economisch leven in ons land
tijdens de middeleeuwen. Het was
toen niet zo gemakkelijk om een
titel te verkrijgen en zich te vesti
gen ais meester-kleermaker. of als lijk pn aliprpprRl: orndat God het wil
meester-smid of als schoenmaker Dienaars zijn van God. dat moet. on-'
of laken- of tapijtwever. Maar hoofdbekommernis zijn. altijd
Het hoogfeest van Pasen valt dit
Jaar zeer vroeg: het kan maar één
dag vroeger komen I Eli daarom toé-
ginnen we nu reeds, al is het nog
maar ecn-en-twlntlgste Januari, de
voorbereiding tot dat grootste ker
kelijk feest. Want dat is Septuageèl-
ma: het begin van den voorvasten.
En als* ge 't Evangelie van dian zon-
dag meeleest met de Heilige Kérk,
wordt ge door baar herinnert aan de
allereerste en de meest-noodzakellj-
ke gedachte uit ons godsdienstig le
ven: dat de mens een «dienaar
Gods» moet zljnl
De mens is geschapen door God,
en die afhankelijkheid in zijn be
staan moet hij erkennen door af
hankelijkheid in zijn daden. Dat
geldt tegenover de geboden dié God
Ren alle mensen heeft gegeven, Wij
spreken zo gemakkelijk van dé «tien
geboden Gods maar nemen we wel
eens de tijd om dat in ons newuat-
zijn te laten doordringen: dat die
geboden door God worden opgelegd?
Dat ze aan zijn Wil hun gebiedende
en bindende kracht ontlenen? Want
dat is tooh zo. Waarom moet ik va
der en moeder eren? Omdat God het
wii. Waarom moet ik de evennaaste
goed doen en alles vermijden wat
hem pijn doet of schade toebrengt?
Omdat God het wil. Waarom moet
ik kuis leven, heel mijn leven lang,
ln jeugd en huwelijk en ouden dag?
Omdat God het wil. Waarom mag tk
niet liegen, niet bedriegen, ook niet
als het opbrengt In klinkende munt?
Nog eens en altijd opnieuw: omdat
God het wil. Het is waar. God aal
ons voor onze gehoorzaamheid aan
zijn wetten belonen, maar ook als
Hij dat niet deed, dan moesten we
't nog!
Het is waar, Ood dreigt met straf
degenen die zijn wetten overtreden:
maar ook als er géén straf was, dan
moesten we nog gehoorzamen. De
eerste en laatste reden waarom we
moeten leven volgens de tian gebo
den is: dat het de geboden van God
zijn. en dat wij Hem moeten die
nen.
Maar dat geldt ook tegenover die
persoonlijke tussenkomsten van God
in ons leven, die uiteindelijk alle
maal samen lopen ln onzen levens
staat. Want God richt zijn mensen:
en als de ene geroepen wordt tot
zulke levensstaat, en Iemand anders
tot een andere stan' als de ene zulk
werk te verrichten heeft en de an-
dere zulk werk, dan is dat gevolg
van goddelijke Voorzienigheid; en
ook dat moeten wij erkennen met
terdaad. Ik ben priester, en ik moet
mijn priesterverpllehtingen zo vol
maakt mogelijk vervullen, waarom?
Omdat God. die mij tot dien staat
riep, het zo wil. Gij zijt huisvader,
en gij moet de plichten van uw staat
kwijten, omdat God het wil. En do
een is bediende, en de andere werk
man, en de ene is meester, en de an
dere is knecht, en de ene is onder
wijzer. en de andere gaat nog naar
schoolmaar voor allen is 't de wet
van hun schepping: doer wat hun
huidige levensstaat meebrengt, en
het zo goed mogelijk doen. uiteinde-
iedereen weet ook dat juist deze
tijd samenviel met de periode
in alles. Laten we dezen Zondag niet
voorbijgaan zonder dat te vragen,
ERWTEN MIDDELSOORT
waarin de producten uit 't Vlaam- door de voorspraak van Haar die
se land wereldfaam genoten om zichzelf op het plechtigste ogenblik
hun degelijkheid en afwerking. |van haar leven, bij de boodschap des
Nu.is alles anders geworden. De engels, heeft genoemd: «de Dlenst-
geleide economie is weer uit de maagd des Heren!»
mode, of liever niet helemaal.
HET NEDERLANDS VOORBEELD
Want neg uit recente tijden is de
herinnering bijgebleven aan de
toestand in 'Nederlapd alwaar on
der de bezetting soortgelijke vesti
gingsbepalingen en beperkingen
golden... Zoals trouwens ook in ons
land. Onze Noorderburen hebben
toen echter wijselijk besloten niet ,,CT "e'} e®n bedrijf of bero-ep t«
alles zo maar in het honderd te Iaten uitoefenen op een W1ize die
sturen en voorlopig de hand te schade berokkent aan het land en
houden aan deze regeling. Het ge- z)Jh reputatie op de were.dmarkt.
volg hiervan was dat de Nederlan- BEENHOUWERIJ
ders de standing van hun productie IS EEN MOEILIJK BEROEP
op hetzelfde peil handhaven eir in D,ze toestand heeft zjch in
het buitenland langzp.merhand hun meerdere of mindere mate voorge-
naam vestigtn als fab ïkanten van Qaa jn alle troepen en ambach-
kwaliteitsproducten. Nederland is j,n y
gch^ Eeuw en eigen. mag van de beenhouwers geen
mdustiieleven op te bouwen en woord zeagen en ik wil dat
waarvan het ook niet. Ik heb te veel eerbied
V3,°r llun beroep dat vele en veler-
Dat is een gennB vooideel. hande kennis onderstelt. Ik heb
IN NAAM VAN DE VRIJHEID eerbied voor de goede beenhouwer
In ons land daarentegen werd die een malse biefstuk van een
alles op onbedachte wijze opgebla- taale onderscheidt, die zijn vlees
zen en de economie werd weer waren zelf bereidt en m een kraak-
vrijgegeven nette winkel deskundige raad ver-
De vrijheid is voorzeker 'n scho- strekt omtrent de toebereiding van
ne zaak. i een ander mals stukje. Voor de-.
In haar naam dan vestigden zich 20 schijnbaar eenvoudigs taak Is'
duizende landgenoten in velerhan- heel wat gedegen beroepskennis
de beroepen. vereist en de klanten hebben daal'
Sommige slaagden voortreffelijk, wel oog'.voor.
velen moesten het laten steken, In de jongste jaren is het aan-
anderen knoeien voort. En wie een- tal beenhouwers aanmerkelijk toc-
maal de dupe geweest is van der- genomen.
gelijke knoeiers en van hun ge- I Es Zijn nu in ons land ruim tien-
knoei kan niet mals. zijn vcor deze duizend beenhouwers meer dan
mensen. Zo ken ik mensen di-e voor voor de oorlog. Dat is heel wat,
de oorlog op een bureau werkzaam En daaronder zijn veel mensen die
waren en zich na de bevrijding j van de stiel niet veel bijzonders
vestigden als schoenfabrikant. Is afweten. Dat is, geloof Ik. geen goe-
het te verwonderen dat ik het paal
schoenen naar maat dat ik al
daar bestelde nooit heb kunnen
aantrekken. En nochtans werden
die schoenen verkocht als beste
kwaliteitsproducten van een West-
Vlaamse stad. Is het te verwonde
ren dat het vertrouwen in de pro
ductie van het eigen land aldus
een lelijke deuk krijgt, zowel in het
binnenland, waar alles op zeker
ogenblik Amerikaans moest zijn
om goed te zijn, als in het buiten
land waar men toch ook het recht
heeft kieskeurig te zijn.
Men mag echter niet alle schuld
op deze mensen schuiven, want het
is in dc eerste plaats de hogere
overheid die verkeerd handelde
Zie vervolg hiernevens 9flF"
de zaak voor de faam van de gilde
der beenhouwers.
Die mensen verdienen blijkbaar
hun brood. En niemand kan hun
dat kwalijk nemen. Zelfs niet
wanneer zij in een bijzonder soli
daire gilde blok vormen om hun
eisen kracht bij te zetten. Een
dracht maakt immers macht.
Maar ook de klant heeft nu een
maal zijn begroting en hij geeft
wel toe dat Minister Coppé voort
varend ls geweest bij het opleggen
van maximumprijzen. Van de an
dere kant kan het echter nog al
tijd niet tot zijn arme hersenen
doordringen waarom het varkm
een jaar lang afsloeg en de cotelet
niet of haast niets. De klant is
immers nog altijd dezelfde gebleven
die tijdens de bezetting om de an-
dere dag het varken afwoog dat hij
A m of Va rDniA nrN «FoiVtóia v«/n1
Jaren geleden heb ik eens St Antonius
gezien in een poesjenellentheater. Ais ge
weet wat grote schilders als Breughel en
Bosch van St Antonius' bekoring hebben
gemaakt, kan je best denken wat een
allegaartje dit marionettenspel was. En
toch zaten de simpele mensen, waarbij
ik mezelf ook reken, daar feestelijk te
luisteren.
Want Toontje met zijn zwijntje is de
goeie vriend van alwie een zwijnekotje
heeft. Omdat hij bewezen heeft dat hij
helpen kan en helpt.
Ten gerieve van de vele Toontjesdie
naars wil ik vandaag een paar schone
schuifjes uit zijn leven vertellen.
UIT HET LAND VAN PHARAO
De Londense boven- en onder-
groridse verkeersdiensten hebben
verleden jaar circa 4.540.000.000
personen vervoerd, met wie in to-
taal 20 milliard kilometer of 500.000
maal de omtrek van de aarde, werd i
afgejegd. Tevens werden door be-
doelde diensten circa 135.000.000 11-1
ter brandstof, en 740.000 ton steen-
tosl verstookt.
Zeker, Toontje werd geboren uit 't verre
Egypteland, waar vroeger Pharao van de
zeven koeien en korenaren droomde, waar
Mozes door Pharao's dochter uit het wa
ter van de prachtige Nijlstroom werd ge
red, en waar de Israëlieten de. pyramiden
bouwden.
Egypte werd veel vroeger voor 't chris
ten geloof gewonnen dan onze streken.
Zo is 't te verstaan dat de ouders van
'C jonge Toontje dat in 215 geboren werd
te Como, goede en voorbeeldige christe
nen waren. Daarbij waren het welstel
lende lieden die er warm voorzaten, zo
dat ze voor hun jongen en meisje een
goeie erfenis zouden achterlaten. Van
jongs af waren ze echter ook bezig met
't geestelijk geluk van hun kinderen. Zo
dikwijls zat de kleine Antonius op moe
ders schoot te luisteren naar de Bijbel of
Evangelie. Naar school mocht hij niet
gaan.Immers daar werden wel fijne let
teren en schone kunsten geleerd, maar
cïie waren meestal met heidense lessen
doorspekt. Toch kon Antoon flink lezen.
Zijn ouders zorgden zelf voor zijn onder
wijs.
INDIEN GIJ WILT VOLMAAKT ZIJN!
Wat e;n ramp voor de jongen toen hij
tegen zijn twintigste jaar zijn ouders
verloor. Hij en zijn zuster stonden nu als
twee schamele wezen alleen op de wereld.
Doch geen moed verloren. Hij zocht
troost in een vuriger belijden van het
schoon christen geloof. Toen hij een half
jaar na zijn ouders dood, in een kerk de
Evangeliewoorden hoorde: «Indien gij
wilt volmaakt zijn, verkoop al uw bezit,
geef het aan de arme, en gij zult een
schat hebben in de hemel», was het hem
of dit de blijde roepstem was van de
hemel.
Zijn zuster was echter nog minderjarig
eq hij rekende zioh verplicht voor haar
te zorgen. Hij vond opeens een flink be
sluit. Hij zou haar een plaatsje bezorgen
in een vrouwenklooster, niet ver van daar
af. Daarna deelde hij heel zijn bezit uit
aan de arme. Wat zal het kermis geweest
zijn bij de arme dompelaars van Coma.
Antonius ging eerst bij een eenzaat in
de gebuurte van hun geboortestad, en
leerde van hem wat gebed, meditatie en
stilzwijgen voor een eremijt te betekenen
hebben.
ZIJN DAPPERE STRIJD TEGEN
DE DUIVEL
Intussen verzuimde hij 't werk niet,
want de luiheid is 't oorkussen van de
duivel. Hij zaaide en ploegde, wroette en
zweette op de vette akkers om zijn kost
te verdienen.
Wie 't echter niet verkroppen ken. dat
de jonge Antonius zo prachtig streefde
naar geestelijke volmaaktheid, dat was
Satan.
Hier begint het geweldig bedrijf van
de strijd tussen Antonius en de hel. Met
een vastberaden kalmte, zeker van zijn
zege. omdat hij niet op zichzelf, maar
op God steunde, heeft Antolus de storm
doorstaan.
De duivel wist het slim aan boord te
leggen. Wat zit je hier je zelf te verdor
ren, schone Antonius. God wil dat je de
rijkdommen gebruikt die Hij U gegeven
heeft. Je zuster heb je deerlijk aan haar
lot overgelaten en je bedrijft een langza
me zelfmoord met al die boetvaardig
heid Maar Antonius bad nog meer en
verdubbelde zijn boete.
Ds duivel voelde dat hij Antonius langs
die kant nooit zou te pakken krijgen. Hij
zou Antonius de proef laten doorstaan,
waarbij zovelen gevallen zijn. Hij stookte
't vuur der begeerte in brand. De duivel
zorgde erbij dat Antonius ds gemakke
lijkste gelegenheden tot zondigen aan de
hand kreeg.
Op alle manieren wil de duivel An
tonius ten val brengen. Soms stond hij
voor de heilige in monsterachtige ge
daanten, half mens, half ezel. of als een
machtige reus om hem schrik aan te ja
gen. Anders weer als eën vrome monnik
die hem valse raad kwam geven. Maar
Antonius wist de duivel met zijn onfeil
bare wapens van gebed en boete op de
vlucht te jagen.
De duivel geeft zich niet licht gewon
nen! Hij poogde nu heel zoetjes Antonius
tot de hoovaardigheid te brengen. Op
zekeren dag, kwam hij heel nederig als
een zwarte man knielen voor de voeten
van Antonius, Ik ben de geest van on
zuiverheid» sprak hij, «door U ben ik
overwonnen». Toen roemde Antonius niet
op eigen kracht, maar loofde luid en blij
de macht en goedheid van God. Hij bad
en boette met steeds hardere ijver. Soms
bleef hij twee tot visr dagen zonder eten,
sliep maar weinig en dan nog alleen op
de blote grond of op een armtierig kleed.
maal afgezonderd een steeds heiliger le
ven te kunnen leiden.
Om 's Heren wens te voldoen gaat An
tonius de woestijn in. Daar is 't grafstil.
Antonius schrijdt biddend vooruit op
zoek naar een nieuwe kluis. Daar ziet hij
een schone schittering in 't dorre zand.
Hij nadert. Een klomp zilver. Antonius
had maar te grijpen en zijn leven lang
zou hij een schatrijke man geweest zijn.
Anders at hij maar eenmaal daags wat Maar hij zag wel dat het slimme list van
droog brood met zout op, en dit na zons- Satan was. Hij sloeg een groot kruisteken
ondergang. en als een vluchtige rook verswond het
De eenzaamheid beviel Antonius zozeer zilver. Antonius gaat onverstoord zijn
dat hij besloot zich nog' verder van de gang tot hij eindelijk aan een bouwvallig
bewoonde wereld te verwijderen. Hij trok kasteel komt. Al wat gij kunt uitdenken
licht en blij verder op en ging ln een van afschuwelijke dieren als slangen,
spelonk wonen. Zijn vriend bracht hem padden, enz. hadden er hun schuilplaats
soms wat eten. gezocht.
Hoe vreemd keek die vriend op, toen Gauw echter heeft hij een spelonk ge-
hij eens St Antonius meer dood dan le- vonden en blijft er wonen om naar har-
vend, één wonde van kop tot teen, op telust enkel en alleen met God bezig te
de harde grond zag liggen. Dat hadden zijn. Alle ongedierte zet het op de vlucht. 1
hem de duivels weer gedaan. Zo onbarm- Antonius had echter niet eens gedacht
hartig hadden ze hem gegeseld om hem aan voedsel. Gelukkig dat z'n vriend hem
meedogenloos te laten neerliggen. vond. Maar het was zo'n afgelegen hoek
De duivels die zeker al gelikkebaard om er dikwijls naar toe te trappen en
hadden dat ze nu eindelijk Antonius er Antonius leefde liefst ongestoord in de
onder gekregen hadden, waren zeer ver- eenzaamheid. Een bevoorrading om het
wonderd als Antonius in al zijn lijden half jaar vond Antonius al ruim voldoen-
uitriepHellemachten mogen tegen mij de.
staan, toch zal mijn hart niet schrikken. Twintig jaar leidde de heilige eremijt
Niets zal mij van mijn Meester kunnen daar een verborgen leven. Antonius ls er
schelden». gelukkig geweest. Hij leefde in vereniging
Maar de boze geest liet zich niet langer met God. K w
sarren. Met verdubbelde woede zouden zij Tot op zijn 105" levensjaar, tot God
herbeginnen. In een oogwenk stonden ze hem riep, heeft Antonius eremijt dit har-
met een machtige bende om de lijdende de doch heerlijke leven uitgehouden.
Antonius, allemaal in wilde beesten ver- Het kersten Vlaanderen bidt dan niet
anderd. 't Was of alle wilde dieren waren alleen om zegen over veld en stal. doch
uitgebroken om Antonius te komen ver- om sterkte door zijn edel voorbeeld en
slinden. Terzelfdertijd was 't of een aard- eeuwenoude voorspraak:
beving de hele kluize van Antonius wilde
Sint Antonius in de jaren
Van uw weelderige jeugd
Liet gij roem en rijkdom varen
Voor een hoger levensvreugd
Hel noch duivel kon U raken
Door uw bidden, boeten, waken
Bloeide uw ziel in de woestijn
Als een blomme in zonneschijn.
vergruizen: Het was een akelig toneel
om er bij te sterven van schrik.
De Heer verliet zijn dienaar niet. Plots
schoot er een hemels licht door de spe
lonk. De muren waren hersteld en Anto
nius volledig genezen.
Antonius was toen 35 jaar oud. Nu trok
hij nog verder de woestij in, om zo hele-
met hoop op zegen en veel saucis,
voor de controleur verborgen hield
en in eêr en deugd opkweekte. Hij
weet er niet veel van af maar toch
genoeg om zich niet al te zeer de
dupe te moeten gevoelen, levend
op voet.
De goede en echte beenhouwers
zijn in de grond verstandige nieiv
sen. Eenmaal zullen zij tot het in
zicht komen dat hun solidariteit
op een kennelijk overdreven prij-
zennivcau ter bescherming van de
minder beklante amateurs-been
houwers, hun eigen zaak niet dien
stig is. Het is nooit te laat cm
goed te deen. PAS.
Ondergetekende begeert een post
abonnement op
uitgave
(1)
Naam
Adres
(Handtekening)
(1) Niet vergeten de gewenste uitgave
te vermelden.
Wanneer ge dit bulletljn invult, daar
na uitknipt, en onder open ontslag met
zegel van 20 centiem opstuurt op het
adres van «Hét WèkelIJkS Nleutvé»,
Gasthuisstraat 19, Poperinge, zórgen
wij ervoor dat U enkele dagen daarop
het bezoek krijgt van de postbode, dié
bij U het geld innen komt, opdat U
regelmatig om dc week onS blad zoudt
ontvangen.
De prijs van bet verschuldigde be
drag kan dc lezer steeds nagaan in
het kadertje r.evens de titel Van. ons
Jblad. Daar staat: Abonnementsprijs,
Belgle tot Nieuwjaar fr. Dit
ls het bedrag dat hij dan aan de bode
*«r«huldig<t zal zijn.