DAG KLAPPER Nuchterheid en Weerbaarheid Voor eon behoorlijk Ouderdoms pensioen der Vrij-verzekerden Oüep de dappere strijd oan foontje Herderlijke Brief van Z. Exc. Mgr Larniroy, K wa I iteitsproducten l mei i IT WEKELIJKS NIEUWS het wekelijks nieuws Zaterdag 20 Jan. 1951. Bladz. 2. Januari St Sebastlaan Verkeersdrukte te Londen Bisschop van Brugge KOUT. EN GOED Koloniale Loterij 36 fVSILLiOEN Een nieuw verniellngstuig ©ri3C eeuwenoube tDrienben Inschrijvings- bulletijn WEEK VAN 20 TOT 27 .JANUARI Do 'dagen lengen van 16 'minuten. WEERSPREUK flint Fabiaa/j cn Sint Scbastiaan Lat.cn 't. nap in de bomen paan. ZATERDAG 30 JAM AKI HM. SebiLtflaan, Eabïaan, Euchymlus; IJatiiël van Geeriuirflsbergt'li. Misdag voor rtc schutters. Zon up to I.31? under te 16.70 u. 1651 MfChlel De Swaefl, schrijver Van «De Gecroonde Leerse te Duinkerke geboren. 187 L Hoffman von FallerBlebcn, Duits letterkundige, overleden. Hij schreef talrijke volksliederen en Is op taalkundig gebied bekend om ïiijii Horae Belgicae. 1875 De Franse schilfler Millet, be roemd om zijn Angelus overleden. ZONDAG 31 JANUARI Septuagesima. JJlI. Agnes, Meinrad; Z, Desldeer van Kortrljk. Zon op te 7.36 u.; onder te 16.28 u. 1651 Lodewljk XVI, Koning van Frankrijk, te Parijs onthoofd. 1810 80.000 mannen Uit onze gewes ten worden door Keizer Napo leon gemobiliseerd. 1871. Anton Bergman, Vlaams letter kundige, overleden. 1921 Overlijden van Lcnln, stichter der Russische communistische partij. MAANDAG 22 JANUARI HM. Vincent, Anastaas, Gaudens; Z, Walter van Brugge. Zon op te 7.35 uonder te 16.29 u. 1531 Overlijden van de Italiaanse Madonna-schilder Andreas Del Sarto. 1729 Geboortedag van de Duitse let terkundige en dramaturg Les sing, bekend om zijn Laoooon. 1788 De dichter Lord Byron ln En geland geboren. Hij is beroemd om zijn Childe Harold's Pil grimage 1889 bood van Prins Leopold, onige zoon van Leopold II. DINSDAG 23 JANUARI HH. Reiniond, Emerentiana, HHdefons. Zon op te 7.34 u., onder te 16.31 u. Vólle maan te 4.47 U, 1579 De «Unie van Utrecht», door de afgevaardigden der Neder landse Provinciën ondertekend. 1793 De republikeinse kalender wordt ln Frankrijk Ingevoerd. 1926 Kardinaal Mercler, Primaat van België, te Brussel overleden. 1930 Overlijden van Jacobus Van Looy. Nederlands letterkundige én. schilder. WOENSDAG 24 JANUARI ÏIH. Thimotheus, Fellclaan; X. Hendrik van Beerncm. Zon op te 7.33 u., onder tc 16.32 u. 1767 Geboorte van Antoni Staring, Nederlands dichter en grond legger,: der. moderne dichtkunst. .1872 De Vlaamse Jurist Jan Emiel .Vllebergh, advokaat en leraar -aan .de Leuvense Hogeschool, M Zoutleeuw geboren. 1889 Geboortedag van de Vlaamse Jezuïet J. Verscheuren, samen steller van hat. bekende Mo dern- .Woordenboek.». DONDERDAG 25 JANUARI BekVrfng v*aii dg II. I'aiiliis, HH. Ananias, Aflelvllia'. Misdag voor de kootdendraaiers. Zon qp te 7,3.2. (U.,,.onder te 16.34 u. 1627 Geboete «van -de.Ierse schei-, kundige. Robert ..Boyle, bekend .om. zijn theorie oyerde gas massa. 1 1801 Gebqort'éiiair Van Kanunnik Da vid." 'Stichter 'van 'hetDavids- fonds. 1886 Geboorte van Emiel Vander- velde, die de leiding op zich zou nemen, der Belgische socia listische partij. 1851 Jait Blockx, Vlaams musicus en componist, te Antwerpen ygelqp- ran. Hij 'volgde zijn leermeester Péter Benoit op als bestuurder vrol het Conservatorium te Antwerpen. VRIJDAG 26 JANUARI HH. I'oliearpus, Beltrand, Paula, Vlctorina, Batliilde. Zon op te 7.31 tf., onder te 16.36 u. 1758 Geboorte van Wolfgang Ama- Rleus Mozart, de wereldberoem de- toondiehter.- 1797 Geboorte van de toondichter FrtüizSchubert, bekend óm zijn Oiivoltoolde Symphonle 1823 'De EHgelse'arts Jerinèr, die voor het eerst de pokhienting toe paste". overlecieii. 1902 De Eligeisè staatsman Cecil 'Rliódes overleden. 1933 Hitler wordt Rijkskanselier. WEERSPREUK Wanneer de put droog is, kent :mefi de waarde- van het water; als de beurs Hdel is, kent men dc waarde van, liet geld De Volksheilige van de week (ZATERDAG 20 JANUARI) Sint Sebastlaan, die te Narbon- he (Zuid-Frankrijk) geboren werd, diende binst de Christenvervolging van Keizer Diocletiaan, in het Ro meins leger als officier van het Kei zerlijk Hof. Als Christen steunde hij zijn wapenbroeders in het lijden, dat zij, omwille van het geloof, te verduren hadden. Ten slotte werd Sebastlaan zelf bij de Keizer als Christenaangeklaagd. Diocletiaan verweet hem zijn ondankbaarheid en liet hem door zijn eigen soldaten ontkleden, aan een boomstam bin den en met pijlen doorboren. Voor dood lieten de soldaten hun overste achter.' Irêne, de weduwe van de martelaar Cassianus, Vond hem nog levend en verberg hem in haar wo ning. Sebastlaan herstelde en bood zich vóór de Keizer aan, wien hij zijn ongerechtigheid tegenover de Christenen, zijn beste en trouwste onderdanen, verweet. Hij werd terug aangehouden en met stokken dood geslagen, Men wierp zijn lichaam in een riool, waar de Christenen het ontdekten en het begroeven ln de katakombe die zijn naam gekregen heeft (t 288). Later werd het bij gezet in de basiliek, die te zijner ere werd opgericht. Sint. Sebastlaan wórdt aanroepen tegen de besmettelijke ziekten, o.a. te Linkebeek. Folklore. Vandaag vieren de boogschutters hun patroon, Sint Se bastlaan. Wie in de JaarwedstrlJd de hoofdvogel had afgeschoten, werd tot koning van de gilde uitgeroepen. Een koninklijke ketting werd hem om de hals gehangen. Wie de ket ting drie Jaar lang wist te behouden, werd tot keizer bevorderd. In enkele van onze schuttersgilden en ser- menten worden die oude gebruiken nog trouw nageleefd. Op de feestdag van Sint Sebastlaan wordt er, volgens een aloud gebruik, in de kerk van Lier brood uitgedeeld. De broden worden geschonken door de Bakkersvereniging van Lier. De marteldood van Sint Sebastlaan werd door veel beroemde schilders behandeld. In de Sint Martenskerk te Aalst hangt een schilderij, voor stellend de H. Sebastianus met pij len doorboord, en toegeschreven aan Mlchaël de Coxie of Coxycn (Meche- len 1499-1592). De Sint Sebastlaans- gilde werd er ln 1421 gesticht. WMJWWIWWMWMW«SéVMWfl VERVOLG VAN BLAD 2. - Een «Europese en Italiaan se politiek, losijemaakt van de Enyelsc, maar in nauw contact met dc Franse en de Duitse 3. - De tormina van een Euro pees leper volgens hei Plevcnplan en geleid door een Europees in plaats van door een Amerikaans organisme; 4. - Een conferentie der Grote Vier met gebeurlijk verzakenaan de bewapening min Duitsland 5. - Directe deelneming van Ita lic aan de zijde' van Groot-Brittan- nië en Frankrijk, aan het Atlan tisch Directorium voor dc grond stoffen. Men kan die reactie, vooral in haar laatste punt als louter Ita liaans .bestempelen. Over het al gemeen is Ze echter een Europese reactie die, zoals wij verleden week liicr schreven, begint te vrezen dat Amerika een politiek zou kunnen gaan voeren die wel een Ameri kaanse, maar geen volstrekt Atlan tisch en peen Europese zou zijn aangezien ze het risico van een Sovjetbezetting onzer landen zou meebrengen. De reacties van de Duitsers in verband met de besprekingen voor de wederbèwapening gaan trouwens in dezelfde richting, zoals we her haaldelijk hebben aangestipt. Al leen Duitse wederbewavening op voorwaarde dat er voldoende wa pens en divisies aanwezig zijn om die wederbewapening toe te laten zonder militaire overrompeling. De reacties in onze eigen landen van het Pact van Brussel zijn ten andere van dezelfde aard. Het zal dus nodig zijn dat Ame rika duidelijke, zeer duidelijke taal spreekt indien het wil dat de At lantische Unie ooit een realiteit wordt. Het is nodig dat het daar om nuchter de toestand in Eufopa overweegt en ons de waarborgen geeft die wij loensendivisies en wapens. WEERBAARHEID Wij kunnen dit artikel, dat voor al op nuchterheid aandringt, noch tans niet besluiten zonder er nog een ander woord bij te schakelen: weerbaarheid, en dan vooral: mo rele weerbaarheid. Wc hebben inderdaad een grote behoefte aan wapens en divisies, maar we hebben nog veel meer behoefte aan een onverzettelijke iceerstandswil. Mensen zoals Staatsminister Dc Schrijver, dis lange tijd in het bui tenland hebben 'verbleven en die zeer goed op de hoogte zijn van de internationale toestand, verklaren lui hun terugkomst werkelijk niet te begrijpen hoe wij hier zo roe keloos en lamlendig voortleven, precies alsof we leefden in een tijd van rozegeur en maneschijn. Dat moei absoluut gedaan zijn. Het. is meer dan Did dat. ons volk wordt, wakker geschild. En ovdat. het wakker zou worden moet er door alwie enige verantwoordelijk heid draant een stevige actie ge voerd worden om. de massa duide lijk te maken wat er op het. spel staat: onze vrijheid en ons leven. Het ideaal van een vrije en christelijke gemeenschap moet zijn volledige, waarde krijgen in de ogen van elkeen Dan pas zal een eens gezinde wil ontstaan om desnoods verwoed te vechten voor elke me ter grond in plaats van bit 'voor baat te zeggen: we moeten ons weer gereed maken voor een nieu we bezetting. Die weerstandswll leeft wel, maar en veilleusePartijen, sociale organisaties, kultuurbondcn, -jeugd bewegingen en regering moeten on middellijk een grootscheepse actie inzetten om de vredes- en weer- standswil van de bevolking te sta len en tegenover geheel de wereld te bevestigen. 6-1-1851. V. WESTERL1NCK. VERVOLG VAN 1» BLAD Voorbeeld: Een gehuwde vrijwil- lig-verzekerde, gebaren in 1880. moet 11 stortingen gedaan hebben gedurende bepaalde jaren. Heeft hij ze alle 11 gedaan, dan bekomt hij de volledige toeslag voor zijn leef tijd, zij 2.600 fr., thans verdrievou digd, is 'T800 fr. Met zijn compen satievergoeding (2.400 fr.), wordt dit 10.200 fr. -Maai'heeft hij enkel 7 stortingen gedaan, dan wordt voor elke ont brekende storting 150 fr. afgetrok ken;' dus 600 fr. wordt afgetrokken van de basis van zijn toeslag; die basis wordt 2:600 fr. - 600 fr. 2.000' fr., verdrievoudigd 6.000 fr.; daar hij- dè roHedigde compensatie ook bekomt, krijgt hij in totaal 6.000 -I- 2.400 8.400 'fr.; bijgevolg "door die vier ontbrekende .«tortin- gen verliest Hij jaarlijks 1.800 ff. Z: - HET INKOMEN MAG NIET TE HOOG ZIJN A. - Welk ook het inkomen moge zijn, stelt de wet epn serie vermoe dens van welstand voorop, waar door elk recht op pensioen vervalt. Hier werkt de bijl der uitsluiting voor de tweede ma-al, onverbid delijk. U ;,ku»t ,-g'een- ouderdcms'.'enieioe- «slag.,genieten: 1) Wanneer ge aanvullende perso nele belasting betaalt. 2) Wanneer ge een persoon in dienst hebt. 3) Wanneer ge een automobiel hebt voor eigen gebruik (zij het een Ford je van 1926!). 4) Wanneer het cadastraal inkomen van het huis dat u bewoont - -(«eHs als huurder) hoger is dan 2.200 fr. (voor gemeenten bene den 5.000 inwoners) of 2.800 fr. 1 (gemeenten van 5.000 tot bene den 30.000 inwoners) of 4.000 fr. (grotere gemeenten). 5) Wanneer, ge binst de vijf jaar vóór uw aanvraag, in normale voorwaarden, een nijverheids-, handels- of landbouwbedrijf hebt uitgebaat, zo belangrijk dat ge een volle bezoldigde nodig hadt of een geïnvesteerd kapitaal van 50.000 fr. 6') Wanneer ge geen de minste be- hebt uitge- ge niet werk onbekwaam waart (dit is zeer aanneembaar) B. - Wanneer ge niet uitgesloten zijt om een der zes redenen, ver meld onder A, dan nog zult ge de rentetoeslag geheel of gedeeltelijk verliezen omdat uw inkomen te hoog is. Zolang het inkomen de 5.600 fr. niet overschrijdt (vcor gehuwden) of de 3.800 fr. (voor alleenstaanden) wordt van uw rentetoeslag niets afgetrokken. In tegenovergesteld geval wordt deze rentetoeslag ver minderd of valt hij helemaal weg. Voorbeeld: geboren in 1876 hebt U zo de vereiste stortingen gedaan werden recht op een rentetoeslag van 2.800 fr. te verdrievoudigen; hebt U nog een inkomen van b.v. 5.900 fr. dan is dit 300 fr. te veel roeipsbedrijvigheid oefend, hoewel g< (meer dan 5.600 fr.) en wordt uw rentetoeslag' van 2 800 fr. op 2.500 fr. herleid! U verliest 300 fr.; ver drievoudigd wordt dit een verlies van 900 fr. Is uw inkomen 8.400 fr. dan bekomt U niks; immers U overtreft de 5.600 fr. met 2.800 fr. en dit verschil moet uw basis-ren- tetoeslag afgetrokken; het wordt 2.800 2.800 0. Dit alleen zou zeker niet zo erge ge-volgen hebben, moesten die 5.600 fr. óf meer een werkelijk inkomen uitmaken. Maar in feite wordt door de wet een inkomen aangerekend, dat ge misschien op het ogenblik van uw aanvraag niet geniet of later nooit zult genieten. Worden o m. alzo bij de veron derstelde inkomsten gerekend: a) 8 op uw geplaatst of niet- geplaatst roerend kapitaal. b) 6 op dé verkoopwaarde dei- goederen gedurende tien jaar vóór de aanvraag, ter bezwaren de of ten kosteloze titel afge staan. c) De onderhoudsgelden die g-e zoudt kunnen vorderen tegen uw kinderen of schoonkinderen, die welstellend zijn. Ze zijn wet telijk welstellend wanneer ze een inkomen hebben van 30.000 fr.. 36.000 fr. of 45.000 fr. te vermeerderen met voor de gehüwden en - pok nog te ver meerderen volgens aantal kin deren. Deze laatste reden van uitsluiting- levert een schrijnend voorbeeld van het bijna onmenselijke karak ter der wetgeving; men oefent morele dwang uit cp de ouders om hun kinders voor het gerecht te dagen! Daarmee hebben wij een bondig overzicht op het huidig systeem. Wij stellen vast: 1) dat de gestelde voorwaarden voor het bekomen van het vol ledig' of van het gedeeltelijk pensioen talrijk, zwaar en soms onrechtvaardig' zijn. 2) dat, zelfs bij de volledige vervul ling van al die voorwaarden, het pensioen van de vrij-verzekerde veel geringer is dan di-t van de verplicht-verzekerde. Wanneer d-e verplicht-verzeker den en soms terecht voor houden dat hun huidig pensioen niet voldoende is om te voorzien in hun volledig' onderhoud, wat moeten de vrij-verzekerden dan zeggen Ziehier de vergelijking: Ge- boorte- Loon- trekkenden Vrij- verzekerden jaar 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1873 1874 1875 1876 Tussen haakjes alleenstaanden 23.600(15.700) 12.000 7.500) 23.600 (15.700) 23.600 (15.700) 23.400 (15.500) 23.400 (15.500) 23.200 15.300) 23.200 (15.300) 23.000 (15.100) 23.000 (15.100) 22.800 (14.900) 12.200 (7.500) 11.700 (7.200) 11.700 (7.200) 11.700 (7.20-0) 11.400 (6.900) 11.400 (6.900) 11.100 (6.600) 11.100 (6.600) 10.800 (6.300) ZEER LIEVE BROEDERS, Het Heilig Jaar 1950, dat op den voor avond van Kerstdag laatstleden werd besloten, is waarlijk geweest een jaur van loutering en terugkeer tot God. Uit alle werelddelen en uit alle lan den zijn millioenen bedevaarders naar dc H. Stad getogen om aan Onzen Heiligen vader, rlen Stadhouder van Christus op aarde, de. hulde tc bren gen van hun eerbiedige aanhankelijk held en hun kinderlijke onderdanig heid. Dit jaar is voor diegenen, die het geluk hadden de Ramè-bexlcvaart te kunnen ondernemen, een jaar ge weest van bijzonderen zegen en over vloedige genaden; een jaar van diepe, vreugde en katholieke fierheid en voor den Paus zelf een jaar vol vertroosting dat Hem hopen laat dat thans een vernieuwing zal intreden van de christelijke zeden, zo noodzakelijk in deze tijden van verstoffelijking en var. wercldsen geest. Vele gelovigen hebben de verre reis naar dc Eeuwige Stad niet kunnen on derilemen, en daarom h.ceft Zijn ltei ligheid. bij Apostolische Constitutie van Kerstmis laatstleden, vastgesteld dat van af 1 Januari tot 31 December van dit jaar, dc gelovigen over gans de Wereld, buiten Rome, den Jubelaflaat zullen kunnen verdienen, ook wanneer zij dezó genade reeds gehad hebben gedurende het Heilig Jaar., hier of te Rome zelf. Om den Jubelaflaat te verdienen, voor zichzelf of voor de gelovige zie lin, moet men de voorxèaarden ver-, vullen, die Wij verder aanduiden, cfi men kan den aflaat zo dikwijls win nen als men de voorgeschreven voor waarden vervult, met dien verstande nochtans dat men eerst dan mag be ginnen met de bezoeken, gebed,en en zo meer, die moeten gedaan worden om den nieuwen aflaat te verdienen wanneer al de voorwaarden werden vervuld tot den voorgaanden Jubel aflaat vereist. Dc Heilige Vader hoopt en wenst (lat de diepe godsvrucht en grote vurig heid, die de bedevaarten naar Rome hebben gekenmerkt, ook de harten mogen vervullen van al de gelovigen over de were'dnu bij de gelegenheid len aflaat verdienen wil, zoals door den II. Vader werd vastgesteld. De voorwaarden om den Jubelaflaat te winnen zijn dc volgende: t) Een goede biecht spreken en 2) waardig de. H. Communie ontvangen. Voor de biecht wordt als bijzondere voorwaarde gesteld dat ook diegenen, die in slaat van gratie zijn, .ze noch tans doen moeten en men moet zo dikwijls biechten en communiceren als men den Jubelaflaat verdienen wil. .De jaarlijkse biecht en Communie ter vervulling van den Paasplicht vol staan niet voor den Jubelaflaat. Alléén wanneer iemand door zware ziekte verhinderd is te biechten of te. com municeren, kan hij daarvan ontslagen Worden. 3) Vier kerkbezoeken doen in ker ken of openbare bidplaatsen daartoe rechtmatig aangeduid. Dc. bezoeken moeten gedaan worden in de kerken of openbare bidplaatsen door de ZZ. Eli. 1-IH. Dekens of Pas toors voor hun eigen parochie aange duid en daartoe geven Wij hun de nodige macht voor gans den duur van het jubeljaar. Dc kloosterzusters mogen de vereiste bezoeken doen in de kapel van haar klooster of gesticht, indien het Aller heiligste claar bewaard wordt: zo niet zullen zij naar de kerk gaan die door hun pastoor tiaar zal worden aange wezen. Men mag de bezoeken doen op den zelfden dag, achtereenvolgens ofwe met onderbreking, of ook nog op ver scheid ene dagen. Men mag ook d kerkbezoeken doen buiten zijn etgei parochie of bisdom, maar dan moet men de kerken bezoeken die daarvooi ter plaats zijn aangeduid. De scheept lieden mogen dc voorgeschreven be zoeken en gebeden doen in de kapel van hun schip, indien er een bestaat zo niet mogen zij deze doen, daar waar zij aanleggen en dan nog in gelijk welke kerle. 4) Bij het kerkbezoek moet men de. volgende gebeden bidden: Vijf maal het Onze-Vadrr, Wees-gegroet en Glo rie zij den Vader...; daarbij nog één Onzr-Vade.r en Wees-gegroet met Glo rie zij den Vader..., tot. bijzondere in BRIEF UIT BRUSSEL van dit Jubeljaar, Hij vraagt dringend tentie' van zijn Heiligheid; éénmaal dat men aan allen de overgrote ge- het Syml>0lunl de, ailoo/s; driemaal na.de van het Jubeljaar wel bekend ltM ■dees-ae.araet met de aanroer,ina: :ou maken, en met veel nadruk zou leunen op de verbete-ing der zeden en den terugkeer tot de gezonde tra dities van een echt christelijk leven, dit bijzonderlijk door sermoenen, gees telijke oefeningen en zendingen. Waar die voorbereiding tot de genade van het Jubeljaar, dit jaar niet kan ge schieden door de heilige zending of de vernieuwing ervan, zal het Eucha ristisch Triduum, dat telken iare moet gehouden worden, ongetwijfeld het meest geschikte middel zijn om aan dien wens van Zijn Heiligheid tc vol doen. Dc gebeden, die worden voorgeschre ven. moeten gedaan worden tot de inzichten van Onzen Heiligen Vader en deze zijn de volgende: dat de vrede moge hersteld worden in alle harten, in alle huisgezinnen, in alle landen en tussen alle volkeren; dat diegenen die vervolging lijden voor de recht vaardigheid mogen de onverwinlijke sterkte bekomen der martelaren; dat de vluchtelingen, de gevangenen en weggevoerden naar hun land mogen terugkeren; dat al de standen der maatschappij haat en tweespalt zou den vergeten om zich weerom te ver enigen in geest van rechtvaardigheid, eensgezindheid en broederlijke liefde: dat eindelijk de rechten van de H. Kerk, spijts alle hinderlagen, be rt,rog en vervolging van haar vijanden, immer gaaf en ongeschonden zouden bewaard blijven. Het Is echter niet nodig die inzich ten in 't bijzonder te kennen: het vol staat algemeen te bidden volgens de inzichten van den Paus cv. zijn in tentie zó te maken dat men den vol- Zie vervolg hiernevens UT Zo kan voor U DE MAAND FEBRUARI zijn, tijdens dewelke- twee trekkingen van de zullen plaatsgrijpen en in het totaal 85.248 LOTEN zullen verdeeld worden, te samen voor een waarde van integraal uitbetaald en in speciën. Eerste trekking op 3 Februari. KOOPT SNEL UW BILJETTEN! (d-138) 1877 1878 1879 1880 1881 1882 1883 1884 1885 1886 22.600 (14.700) 22.400 (14.500) 22.400 (14.500) 22.400 (14.500) 22.200 (14.300) 22.000 (14.100) 22.000 (14.100) 21.800 (13.900) 21.800 (13.900) 21.600 (13.700) 10.500 (6.000) 10.200 (5.700) 10.200 (5.700) 10.200 (5.700) 9.900 (5.400) 9.600 (5.100) 9.600 (5.100) 9.300 (4.800) 9.300 (4.800) 9.000 (4.500) Welke is de oorzaak van deze toestand Wij eisen volledige gelijkheid voor de zelfstandigen, voor de vrij-ver zekerden. Maar hoe zullen wij die volledige gelijkheid bekomen? Wie het doel wil, moet de midde len gebruiken. Daarover onze volgende bijdrage (in net nummer vau toekomende week) het. Wees-gegroet met de aanroeping: Koningin van den Vrede; bid voor onsen dan nog éénmaal het Salve Regina. Onze H. Vader wenst, dat men daarbij nog het gebed van het Heilig Jaar, door Hem zélf opgesteld, zou bid den, maar verplicht daartoe niet voor het. winnen van den Jubelaflaat. Voor het vervullen van deze voor waarden is geen bepaalde orde voor geschreven. Men mag dus beginnen ofwel met de biecht en H. Communie, ofwel met de kerkbezoeken en gebeden. Men moet er echter voor zorgen in staat van gratie te zijn, bij het ver vullen van de laatste voorgeschreven voorwaarde. Krachtens de macht, Ons door Zijn Heiligheid verleend, geven Wij aan de reguliere Oversten, aan de Pastoors en Bestuurders van kloosters of gestich ten, de macht om voor hun onder danen, die verhinderd zijn de voorge schreven bezoeken in de aangeduide kerken te doen, in bijzondere geval len. het aantal bezoeken, of ook hei aantal te bezoeken kerken te vermin deren: zij mogen zelfs de bezoeken vervangen door andere godvruchtige of liefdadige werken. Wij verlenen de zelfde macht aan de biechtvaders ten opzichte van hun biechtelingen. In deze gevallen echter moet er voor ge zorgd. worden dat alles wat kan be ■waard worden van de voorgeschreven gewone voorwaarden, bewaard zou blijven. Worden beschouwd als verhinderd: de kloosterzusters: de vrouwen en, meisjes die in gestichten of kostscho len inwonen; de, trappisten, gevan genen, zieken of kranken en die hen verzorgen: in het algemeen al die genen,, die de voorgeschreven bezoeken niet kunnen doen; ook de werklieden die van hun werk niet kunnen weg blijven om de. bezoeken te verrichten en eindelijk de ouderlingen van boven de zeventig iaar. Voor de biecht, die gedaan wordt om den Jubelaflaat te winnen, hebben de biechtvaders buitengewone mach ten om te ontslaan van bepaalde zwa re zonden en kerkelijke straffen; ook om geloften tc. veranderen en zekere h:\i\neKjksbeletselen weg. te nemen. De klóosterzusters mogen, vobr de biecht van den Jubelaflaat, een biechtvader kiezen, dien zij willen, onder de pries ters, die door Ons voor de biecht van de gewone gelovigen werden goed gekeurd. Deze brief zal worden afgelezen, van op den piedikstoel, in al de ker ken en openbare bidplaatsen van Ons bisdom op Zondag 14 Januari; ook in de kloosters en Onze colleges. Gegeven te Brugge, den 6 Januari op Driekoningen 1951. HENRICUS, De Straal van de Dood zou door Italiaan uitgevonden zijn. De Straal van de Doodzou uitgevonden zijn door -een jonge Italiaanse geleerde, wiens plannen thans ter studie zijn op het Minis terie van Landsverdediging, aldus een bericht in het blad Messa- gero De krant beschrijft als volgt het toestel, dat de straal uitzendt: een tuig, dat krachtig genoeg is om een electrische ontlading- van 75.000 megacycles uit te zenden naar elk doel, dat zich in een straal van 250 km. bevindt. Het zou volgens de beginselen van de radar ge bouwd zijn. De geleerde, die dit gevreesde vernielingstulg heeft uitgevonden, heet volgens het blad, Sergio Ri- ghetti. Hij verblijft sedert enkele maanden te Verona, na achtereen volgens België, Nederland, Zweden en de Verenigde Staten te hebben bezocht. Tijdens deze reizen was het, dat hij zijn toestel volledig heeft afgewerkt. PREMIE VOOR DE HERRIESCHOPPERS De parlementaire onschendbaar heid van de sociaiiste Isabelle Blum, in werkelijkheid een ver kapte communiste, werd dan vér leden week ln de Kamer opgeheven. Men zal zich herinneren dat deze .sociaiiste dame met haar kornuiten in 'n warenhuis binnenviel tijdens de beruchte Juli-dagen. Zij was ge belgd omdat er geweigerd werd mee te doen aan de algemene staking en gaf het signaal tot plunderingen en vernielingen, waarvoor zij aan sprakelijk werd gesteld. Om ver volgingen tegen haar te kunnen inspannen moest haar parlemen taire onschendbaarheid worden op geheven. Deze kiese en hachelijke aange legenheid werd met fluwelen hand schoenen aangepakt en mét veel zalving afgehandeld. Men heeft Madame Blume bijna de absolutie gegeven zonder biech ten. En de voorzitter heeft nog eens duidelijk gezegd dat men Ma dame wel mag vervolgen maar niet aanhouden. Zij heeft immers, aldus de com munist Terfoe, tijdens de relletjes niet-s anders gedaan dan haar par lementaire actie voortgezet. Zie. dat dachten wij nu ook wel. Het is immers al lang ge-weten, dat de parlementairs onschend baarheid ook beschutting biedt voor sommige praktijken waarvoor men normaal gesproken ln de bak vliegt. Als men ten minste geen socialist is. Voor de opheffing van de parle mentaire onschendbaarheid van Grammens en de vermoorde Vin- devogel, heeft men anders zoveel snoesjes niet gemaakt. die -er op aan zal sturen de op richting van nieuwe winkels te doen verbieden en de vestiging van nieuwe ambachtslieden onmogelijk te maken. Al is het idee in de grond niet slecht, toch is ze in Ons huidg eco nomisch bestel niet te verwezenlij ken, omdat dit de vrije vestiging huldigt en anderzijds behalve de vergunningen weinig beperkingen oplegt. De bedoeling is voorzeker een zuiver materiële: de uitsluiting van verdere mededinging welke nu al zeer scherp is en de handhaving van de b.staande levensmoeilijkhe den. Terloops zij hier opgemerkt dat dit streven een terugkeer be tekent naar het stelsel der geleide economie, dat wij onder de bezet ting in ons land hebben gekénd. Men heeft veel afgegeven op de vele nadelen van dit stelsel en daarbij geheel verzwegen welke gvote voordelen aan verbonden waren. Zn is men er na de bevrijding getuige van geweest dat geheel dit stelsel van de geleide economie werd opgeheven met een penne- trek. Dit had verscheidene gevolgen. Een der minder goede gevolgen was onder meer dat tal van mensen zonder enige beroepsbekwaamheid zich hals over kop in een of ander beroep hebben gegooid omdat ze wat centen hadden overgespaard. Wij hebben likeurhandels zien ont staan die geleid werden door men sen welke voor de oorlog grensar beiders waren en die aan de grens- smokkel een aardige cent hadden verdiend. Zo hebben wij ook be schuitfabrieken. schoenfabrieken en tal van andere bedrijven uit de Wij zijn immers een volk van meeSU1 We6r «zwanzeurs» en de socialisten en f. andere herrieschoppers in ons land zullen zich nu opgelucht en ge sterkt voelen bij deze nieuwe pre mie aan de opstand. WOORDEN WEKKEN, VOORBEELDEN TREKKEN Onze regeerders konden anders weieens een voorbeeld nemen aan het land waarvan zovelen alle heil verwachten, aan Frankrijk. BIJ gelegenheid kan men ln dat klassieke land van onrustzaaien ook wel een rustig gezicht trekken en een ijzeren vuist laten voelen. De communisten hadden te Pa rijs een tegenbetoging ingericht bij het bezoek van Generaal Eisenho wer. De politie heeft echter inge grepen en een groot aantal fraaie gezellen tijdelijk op het droge ge zet. Onder de mannetjes waren tal van vreemdelingen en deze wer den met bekwame spoed over de grens gezet en uit hst land buiten- gewipt. Als men dat al maar eens in ons land kon gedaan krijgen, dat zou eens een schoonmaak van belang zijn. Iedereen kan voorzeker best lij den dat ons land toevlucht en onderkomen biedt aan politieke vluchtelingen of andere displaced persons. Maar dan moet het wel verstaan zijn dat deze mensen in ons land het nodige gezond ver stand aan de dag leggen, om zich van elks politieke bedrijvigheid te onthouden. Zo nodig- kan men hun dat gezond verstand wel bij brengen door een voorbeeld te stellen zo als dit nu in Frankrijk is gebeurd. Woorden wekken, voorbeelden trekken. WALGELIJK COMMENTAAR Het laatste nieuwtje dat de so cialisten er op gevonden hebben in hun strijd tegen de verlenging van de militaire dienstplicht is de le gerdienst voor vrouwen. Het onzinnige en het overbodige van hun voorstel werd al spoedig in het licht gesteld. Van militaire zijde wees men er op dat de te korten in de lichting voor 18 maanden onmogelijk kun nen aangevuld worden door de eventueel aan te werven vrouwe lijke vrijwilligers, die toch niet alle taken kunnen overnemen welke anders door mapnen worden vol bracht: bijvoorbeeld het bediehen van zware wapens of het manoeu vreren van tanks. Voorts werd ge wezen op de grote onkosten welke de inrichting van een legerdienst voor vrouwelijke soldaten zou me debrengen alleen al wegens de no dige en nog te bouwen kazernes. Anderzijds heeft Zijne Eminentie Kardinaal Van Rosy dit plan ver oordeeld en gewezen op de grote morele gevaren welke daaraan ver bonden zijn. De socialisten voor wie niets hei lig is, bs-halve de biefstuk en de werklozensteun, schrijven nu met wansmakelijke grappigheid dat de clericalen vrezen dat de kloosters al hun werfkracht zullen verliezen wanneer een legerdierfst voor vrou wen ingericht wordt omdat alsdan tal van jonge meisjes een aange namer werkterrein zullen vinden bij het leger waar ze nog een vrijer of een man kunnen opdoen. We weten al lang dat de socialis ten niet vies gevallen zijn in hun commentaren. EEN GOED IDEE MAAR UIT DE MODE Winkeliers en ambachtslieden zijn, naar men verneemt, van plan aaneen te sluiten in een groepering Daar is immers doorgaans meer vereist dan een bom gelds om een der welk beroep of bedrijf uit te oefenen en wel een minimum van beroepskennis en van handelsgeest. In het licht van deze en andere overwegingen was het dat men in sommige landen waar de economie niet vrij was, een eclite vestlngswet uitvaardigde. Deze bestond onder meer hierin dat niemand toelating verkreeg om zich in een bepaald beroep te vestigen vooraleer hij het bewijs leverde van de nodige beroepsbe kwaamheid of het vereiste stiel manschap. Dat dit niet zo gemak kelijk ging weet alwie enigszins op de hoogte is van de organisatie van het economisch leven in ons land tijdens de middeleeuwen. Het was toen niet zo gemakkelijk om een titel te verkrijgen en zich te vesti gen ais meester-kleermaker. of als lijk pn aliprpprRl: orndat God het wil meester-smid of als schoenmaker Dienaars zijn van God. dat moet. on-' of laken- of tapijtwever. Maar hoofdbekommernis zijn. altijd Het hoogfeest van Pasen valt dit Jaar zeer vroeg: het kan maar één dag vroeger komen I Eli daarom toé- ginnen we nu reeds, al is het nog maar ecn-en-twlntlgste Januari, de voorbereiding tot dat grootste ker kelijk feest. Want dat is Septuageèl- ma: het begin van den voorvasten. En als* ge 't Evangelie van dian zon- dag meeleest met de Heilige Kérk, wordt ge door baar herinnert aan de allereerste en de meest-noodzakellj- ke gedachte uit ons godsdienstig le ven: dat de mens een «dienaar Gods» moet zljnl De mens is geschapen door God, en die afhankelijkheid in zijn be staan moet hij erkennen door af hankelijkheid in zijn daden. Dat geldt tegenover de geboden dié God Ren alle mensen heeft gegeven, Wij spreken zo gemakkelijk van dé «tien geboden Gods maar nemen we wel eens de tijd om dat in ons newuat- zijn te laten doordringen: dat die geboden door God worden opgelegd? Dat ze aan zijn Wil hun gebiedende en bindende kracht ontlenen? Want dat is tooh zo. Waarom moet ik va der en moeder eren? Omdat God het wii. Waarom moet ik de evennaaste goed doen en alles vermijden wat hem pijn doet of schade toebrengt? Omdat God het wil. Waarom moet ik kuis leven, heel mijn leven lang, ln jeugd en huwelijk en ouden dag? Omdat God het wil. Waarom mag tk niet liegen, niet bedriegen, ook niet als het opbrengt In klinkende munt? Nog eens en altijd opnieuw: omdat God het wil. Het is waar. God aal ons voor onze gehoorzaamheid aan zijn wetten belonen, maar ook als Hij dat niet deed, dan moesten we 't nog! Het is waar, Ood dreigt met straf degenen die zijn wetten overtreden: maar ook als er géén straf was, dan moesten we nog gehoorzamen. De eerste en laatste reden waarom we moeten leven volgens de tian gebo den is: dat het de geboden van God zijn. en dat wij Hem moeten die nen. Maar dat geldt ook tegenover die persoonlijke tussenkomsten van God in ons leven, die uiteindelijk alle maal samen lopen ln onzen levens staat. Want God richt zijn mensen: en als de ene geroepen wordt tot zulke levensstaat, en Iemand anders tot een andere stan' als de ene zulk werk te verrichten heeft en de an- dere zulk werk, dan is dat gevolg van goddelijke Voorzienigheid; en ook dat moeten wij erkennen met terdaad. Ik ben priester, en ik moet mijn priesterverpllehtingen zo vol maakt mogelijk vervullen, waarom? Omdat God. die mij tot dien staat riep, het zo wil. Gij zijt huisvader, en gij moet de plichten van uw staat kwijten, omdat God het wil. En do een is bediende, en de andere werk man, en de ene is meester, en de an dere is knecht, en de ene is onder wijzer. en de andere gaat nog naar schoolmaar voor allen is 't de wet van hun schepping: doer wat hun huidige levensstaat meebrengt, en het zo goed mogelijk doen. uiteinde- iedereen weet ook dat juist deze tijd samenviel met de periode in alles. Laten we dezen Zondag niet voorbijgaan zonder dat te vragen, ERWTEN MIDDELSOORT waarin de producten uit 't Vlaam- door de voorspraak van Haar die se land wereldfaam genoten om zichzelf op het plechtigste ogenblik hun degelijkheid en afwerking. |van haar leven, bij de boodschap des Nu.is alles anders geworden. De engels, heeft genoemd: «de Dlenst- geleide economie is weer uit de maagd des Heren!» mode, of liever niet helemaal. HET NEDERLANDS VOORBEELD Want neg uit recente tijden is de herinnering bijgebleven aan de toestand in 'Nederlapd alwaar on der de bezetting soortgelijke vesti gingsbepalingen en beperkingen golden... Zoals trouwens ook in ons land. Onze Noorderburen hebben toen echter wijselijk besloten niet ,,CT "e'} e®n bedrijf of bero-ep t« alles zo maar in het honderd te Iaten uitoefenen op een W1ize die sturen en voorlopig de hand te schade berokkent aan het land en houden aan deze regeling. Het ge- z)Jh reputatie op de were.dmarkt. volg hiervan was dat de Nederlan- BEENHOUWERIJ ders de standing van hun productie IS EEN MOEILIJK BEROEP op hetzelfde peil handhaven eir in D,ze toestand heeft zjch in het buitenland langzp.merhand hun meerdere of mindere mate voorge- naam vestigtn als fab ïkanten van Qaa jn alle troepen en ambach- kwaliteitsproducten. Nederland is j,n y gch^ Eeuw en eigen. mag van de beenhouwers geen mdustiieleven op te bouwen en woord zeagen en ik wil dat waarvan het ook niet. Ik heb te veel eerbied V3,°r llun beroep dat vele en veler- Dat is een gennB vooideel. hande kennis onderstelt. Ik heb IN NAAM VAN DE VRIJHEID eerbied voor de goede beenhouwer In ons land daarentegen werd die een malse biefstuk van een alles op onbedachte wijze opgebla- taale onderscheidt, die zijn vlees zen en de economie werd weer waren zelf bereidt en m een kraak- vrijgegeven nette winkel deskundige raad ver- De vrijheid is voorzeker 'n scho- strekt omtrent de toebereiding van ne zaak. i een ander mals stukje. Voor de-. In haar naam dan vestigden zich 20 schijnbaar eenvoudigs taak Is' duizende landgenoten in velerhan- heel wat gedegen beroepskennis de beroepen. vereist en de klanten hebben daal' Sommige slaagden voortreffelijk, wel oog'.voor. velen moesten het laten steken, In de jongste jaren is het aan- anderen knoeien voort. En wie een- tal beenhouwers aanmerkelijk toc- maal de dupe geweest is van der- genomen. gelijke knoeiers en van hun ge- I Es Zijn nu in ons land ruim tien- knoei kan niet mals. zijn vcor deze duizend beenhouwers meer dan mensen. Zo ken ik mensen di-e voor voor de oorlog. Dat is heel wat, de oorlog op een bureau werkzaam En daaronder zijn veel mensen die waren en zich na de bevrijding j van de stiel niet veel bijzonders vestigden als schoenfabrikant. Is afweten. Dat is, geloof Ik. geen goe- het te verwonderen dat ik het paal schoenen naar maat dat ik al daar bestelde nooit heb kunnen aantrekken. En nochtans werden die schoenen verkocht als beste kwaliteitsproducten van een West- Vlaamse stad. Is het te verwonde ren dat het vertrouwen in de pro ductie van het eigen land aldus een lelijke deuk krijgt, zowel in het binnenland, waar alles op zeker ogenblik Amerikaans moest zijn om goed te zijn, als in het buiten land waar men toch ook het recht heeft kieskeurig te zijn. Men mag echter niet alle schuld op deze mensen schuiven, want het is in dc eerste plaats de hogere overheid die verkeerd handelde Zie vervolg hiernevens 9flF" de zaak voor de faam van de gilde der beenhouwers. Die mensen verdienen blijkbaar hun brood. En niemand kan hun dat kwalijk nemen. Zelfs niet wanneer zij in een bijzonder soli daire gilde blok vormen om hun eisen kracht bij te zetten. Een dracht maakt immers macht. Maar ook de klant heeft nu een maal zijn begroting en hij geeft wel toe dat Minister Coppé voort varend ls geweest bij het opleggen van maximumprijzen. Van de an dere kant kan het echter nog al tijd niet tot zijn arme hersenen doordringen waarom het varkm een jaar lang afsloeg en de cotelet niet of haast niets. De klant is immers nog altijd dezelfde gebleven die tijdens de bezetting om de an- dere dag het varken afwoog dat hij A m of Va rDniA nrN «FoiVtóia v«/n1 Jaren geleden heb ik eens St Antonius gezien in een poesjenellentheater. Ais ge weet wat grote schilders als Breughel en Bosch van St Antonius' bekoring hebben gemaakt, kan je best denken wat een allegaartje dit marionettenspel was. En toch zaten de simpele mensen, waarbij ik mezelf ook reken, daar feestelijk te luisteren. Want Toontje met zijn zwijntje is de goeie vriend van alwie een zwijnekotje heeft. Omdat hij bewezen heeft dat hij helpen kan en helpt. Ten gerieve van de vele Toontjesdie naars wil ik vandaag een paar schone schuifjes uit zijn leven vertellen. UIT HET LAND VAN PHARAO De Londense boven- en onder- groridse verkeersdiensten hebben verleden jaar circa 4.540.000.000 personen vervoerd, met wie in to- taal 20 milliard kilometer of 500.000 maal de omtrek van de aarde, werd i afgejegd. Tevens werden door be- doelde diensten circa 135.000.000 11-1 ter brandstof, en 740.000 ton steen- tosl verstookt. Zeker, Toontje werd geboren uit 't verre Egypteland, waar vroeger Pharao van de zeven koeien en korenaren droomde, waar Mozes door Pharao's dochter uit het wa ter van de prachtige Nijlstroom werd ge red, en waar de Israëlieten de. pyramiden bouwden. Egypte werd veel vroeger voor 't chris ten geloof gewonnen dan onze streken. Zo is 't te verstaan dat de ouders van 'C jonge Toontje dat in 215 geboren werd te Como, goede en voorbeeldige christe nen waren. Daarbij waren het welstel lende lieden die er warm voorzaten, zo dat ze voor hun jongen en meisje een goeie erfenis zouden achterlaten. Van jongs af waren ze echter ook bezig met 't geestelijk geluk van hun kinderen. Zo dikwijls zat de kleine Antonius op moe ders schoot te luisteren naar de Bijbel of Evangelie. Naar school mocht hij niet gaan.Immers daar werden wel fijne let teren en schone kunsten geleerd, maar cïie waren meestal met heidense lessen doorspekt. Toch kon Antoon flink lezen. Zijn ouders zorgden zelf voor zijn onder wijs. INDIEN GIJ WILT VOLMAAKT ZIJN! Wat e;n ramp voor de jongen toen hij tegen zijn twintigste jaar zijn ouders verloor. Hij en zijn zuster stonden nu als twee schamele wezen alleen op de wereld. Doch geen moed verloren. Hij zocht troost in een vuriger belijden van het schoon christen geloof. Toen hij een half jaar na zijn ouders dood, in een kerk de Evangeliewoorden hoorde: «Indien gij wilt volmaakt zijn, verkoop al uw bezit, geef het aan de arme, en gij zult een schat hebben in de hemel», was het hem of dit de blijde roepstem was van de hemel. Zijn zuster was echter nog minderjarig eq hij rekende zioh verplicht voor haar te zorgen. Hij vond opeens een flink be sluit. Hij zou haar een plaatsje bezorgen in een vrouwenklooster, niet ver van daar af. Daarna deelde hij heel zijn bezit uit aan de arme. Wat zal het kermis geweest zijn bij de arme dompelaars van Coma. Antonius ging eerst bij een eenzaat in de gebuurte van hun geboortestad, en leerde van hem wat gebed, meditatie en stilzwijgen voor een eremijt te betekenen hebben. ZIJN DAPPERE STRIJD TEGEN DE DUIVEL Intussen verzuimde hij 't werk niet, want de luiheid is 't oorkussen van de duivel. Hij zaaide en ploegde, wroette en zweette op de vette akkers om zijn kost te verdienen. Wie 't echter niet verkroppen ken. dat de jonge Antonius zo prachtig streefde naar geestelijke volmaaktheid, dat was Satan. Hier begint het geweldig bedrijf van de strijd tussen Antonius en de hel. Met een vastberaden kalmte, zeker van zijn zege. omdat hij niet op zichzelf, maar op God steunde, heeft Antolus de storm doorstaan. De duivel wist het slim aan boord te leggen. Wat zit je hier je zelf te verdor ren, schone Antonius. God wil dat je de rijkdommen gebruikt die Hij U gegeven heeft. Je zuster heb je deerlijk aan haar lot overgelaten en je bedrijft een langza me zelfmoord met al die boetvaardig heid Maar Antonius bad nog meer en verdubbelde zijn boete. Ds duivel voelde dat hij Antonius langs die kant nooit zou te pakken krijgen. Hij zou Antonius de proef laten doorstaan, waarbij zovelen gevallen zijn. Hij stookte 't vuur der begeerte in brand. De duivel zorgde erbij dat Antonius ds gemakke lijkste gelegenheden tot zondigen aan de hand kreeg. Op alle manieren wil de duivel An tonius ten val brengen. Soms stond hij voor de heilige in monsterachtige ge daanten, half mens, half ezel. of als een machtige reus om hem schrik aan te ja gen. Anders weer als eën vrome monnik die hem valse raad kwam geven. Maar Antonius wist de duivel met zijn onfeil bare wapens van gebed en boete op de vlucht te jagen. De duivel geeft zich niet licht gewon nen! Hij poogde nu heel zoetjes Antonius tot de hoovaardigheid te brengen. Op zekeren dag, kwam hij heel nederig als een zwarte man knielen voor de voeten van Antonius, Ik ben de geest van on zuiverheid» sprak hij, «door U ben ik overwonnen». Toen roemde Antonius niet op eigen kracht, maar loofde luid en blij de macht en goedheid van God. Hij bad en boette met steeds hardere ijver. Soms bleef hij twee tot visr dagen zonder eten, sliep maar weinig en dan nog alleen op de blote grond of op een armtierig kleed. maal afgezonderd een steeds heiliger le ven te kunnen leiden. Om 's Heren wens te voldoen gaat An tonius de woestijn in. Daar is 't grafstil. Antonius schrijdt biddend vooruit op zoek naar een nieuwe kluis. Daar ziet hij een schone schittering in 't dorre zand. Hij nadert. Een klomp zilver. Antonius had maar te grijpen en zijn leven lang zou hij een schatrijke man geweest zijn. Anders at hij maar eenmaal daags wat Maar hij zag wel dat het slimme list van droog brood met zout op, en dit na zons- Satan was. Hij sloeg een groot kruisteken ondergang. en als een vluchtige rook verswond het De eenzaamheid beviel Antonius zozeer zilver. Antonius gaat onverstoord zijn dat hij besloot zich nog' verder van de gang tot hij eindelijk aan een bouwvallig bewoonde wereld te verwijderen. Hij trok kasteel komt. Al wat gij kunt uitdenken licht en blij verder op en ging ln een van afschuwelijke dieren als slangen, spelonk wonen. Zijn vriend bracht hem padden, enz. hadden er hun schuilplaats soms wat eten. gezocht. Hoe vreemd keek die vriend op, toen Gauw echter heeft hij een spelonk ge- hij eens St Antonius meer dood dan le- vonden en blijft er wonen om naar har- vend, één wonde van kop tot teen, op telust enkel en alleen met God bezig te de harde grond zag liggen. Dat hadden zijn. Alle ongedierte zet het op de vlucht. 1 hem de duivels weer gedaan. Zo onbarm- Antonius had echter niet eens gedacht hartig hadden ze hem gegeseld om hem aan voedsel. Gelukkig dat z'n vriend hem meedogenloos te laten neerliggen. vond. Maar het was zo'n afgelegen hoek De duivels die zeker al gelikkebaard om er dikwijls naar toe te trappen en hadden dat ze nu eindelijk Antonius er Antonius leefde liefst ongestoord in de onder gekregen hadden, waren zeer ver- eenzaamheid. Een bevoorrading om het wonderd als Antonius in al zijn lijden half jaar vond Antonius al ruim voldoen- uitriepHellemachten mogen tegen mij de. staan, toch zal mijn hart niet schrikken. Twintig jaar leidde de heilige eremijt Niets zal mij van mijn Meester kunnen daar een verborgen leven. Antonius ls er schelden». gelukkig geweest. Hij leefde in vereniging Maar de boze geest liet zich niet langer met God. K w sarren. Met verdubbelde woede zouden zij Tot op zijn 105" levensjaar, tot God herbeginnen. In een oogwenk stonden ze hem riep, heeft Antonius eremijt dit har- met een machtige bende om de lijdende de doch heerlijke leven uitgehouden. Antonius, allemaal in wilde beesten ver- Het kersten Vlaanderen bidt dan niet anderd. 't Was of alle wilde dieren waren alleen om zegen over veld en stal. doch uitgebroken om Antonius te komen ver- om sterkte door zijn edel voorbeeld en slinden. Terzelfdertijd was 't of een aard- eeuwenoude voorspraak: beving de hele kluize van Antonius wilde Sint Antonius in de jaren Van uw weelderige jeugd Liet gij roem en rijkdom varen Voor een hoger levensvreugd Hel noch duivel kon U raken Door uw bidden, boeten, waken Bloeide uw ziel in de woestijn Als een blomme in zonneschijn. vergruizen: Het was een akelig toneel om er bij te sterven van schrik. De Heer verliet zijn dienaar niet. Plots schoot er een hemels licht door de spe lonk. De muren waren hersteld en Anto nius volledig genezen. Antonius was toen 35 jaar oud. Nu trok hij nog verder de woestij in, om zo hele- met hoop op zegen en veel saucis, voor de controleur verborgen hield en in eêr en deugd opkweekte. Hij weet er niet veel van af maar toch genoeg om zich niet al te zeer de dupe te moeten gevoelen, levend op voet. De goede en echte beenhouwers zijn in de grond verstandige nieiv sen. Eenmaal zullen zij tot het in zicht komen dat hun solidariteit op een kennelijk overdreven prij- zennivcau ter bescherming van de minder beklante amateurs-been houwers, hun eigen zaak niet dien stig is. Het is nooit te laat cm goed te deen. PAS. Ondergetekende begeert een post abonnement op uitgave (1) Naam Adres (Handtekening) (1) Niet vergeten de gewenste uitgave te vermelden. Wanneer ge dit bulletljn invult, daar na uitknipt, en onder open ontslag met zegel van 20 centiem opstuurt op het adres van «Hét WèkelIJkS Nleutvé», Gasthuisstraat 19, Poperinge, zórgen wij ervoor dat U enkele dagen daarop het bezoek krijgt van de postbode, dié bij U het geld innen komt, opdat U regelmatig om dc week onS blad zoudt ontvangen. De prijs van bet verschuldigde be drag kan dc lezer steeds nagaan in het kadertje r.evens de titel Van. ons Jblad. Daar staat: Abonnementsprijs, Belgle tot Nieuwjaar fr. Dit ls het bedrag dat hij dan aan de bode *«r«huldig<t zal zijn.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 2