Wereldgebeurtenissen Waarom STEVENS Gebroeders Strijd en triomf der eerste Luchtpioniers \G KLAPPER KOELKAST Alleen Frigidaire Alleen Frigidaire Alleen Frigidaire 1 Mei en geen stokpaardje voor de Socialisten De drie Kruisdagen POLITIEKE MOEILIJKHEDEN IN ENGELAND DE CONFERENTIE DER PLAATSVERVANGERS TE PARIJS Koopt men bij voorkeur een werkt met de wereldvermaarde ECO-WATT heeft 11 verschillende modellen in "Appartement,, Standaard is zó zuinig in verbruik. Hosier en Luxe - modellen IEPER, Vanden Peereboomplaats 7 - Tel. POPERINGE, leperstraat 4 - Tel. 94 ROESEIARE, Ooststraat 37 - Tel. 362 249 WERELDNIEUWS T KORT Brief ulf Brussel Est- en uitvoer van geld In Frankrijk Ontzettende ont ploffing in winkel t© Gent JD-BURGEMEESTER AN RAMSKAPELLE i EER HERSTELD Vijftig jaar luchtvaart «HET WEKELIJKS NIEUWS? Zaterdag 28 April 1951 B'a'dz. 2. K VAN 28 APRIL TOT 4 MEI agen lengen met 19 minuten. WEERSPREUK feinegen op 't zaad goldregen. ZATERDAG 28 APRIL ffulus van 't. Kruis. Clara van 'tri,Ik, Vitaal, Valeria. >p te 4.38 u.. onder te 18.59 u. te Kwartier der maan: 12.17 u. Geboorte van James Monroë. vijfde president der Ver. Sta ten. Hij is de grondlegger van de leer die naar zijn naam ge noemd werd en volgens dewel ke Europese inmenging ln de Ver. Staten verworpen wordt evenals Amerikaanse inmenr ging in Europese aangelegen- beden. ZONDAG 29 APRIL 5" Zondag na Pasen 3etrus van Verona, Robrecht, tried, Antoinette, ip te 4.36 u., onder te 19.00 u. Geboorte van Jules Poincaré, Frans wiskundige, wiens wer ken over mechanica en sterre- kunde grote opgang maakten. MAANDAG 30 APRIL Sofia, Catharina van Siena; ladolf van Affigem. ite der drie Kruisdagen, p te 4.35 u. onder te 19.02 u. Geboorte van Franz Lehar, de beroemde Oostenrijkse toon dichter. Lehar verwierf vooral wereldfaam met zijn operetten als: «De Lustig Wedeuwe De Graaf van Luxemburg Paganinienz. DINSDAG 1 MEI Philip en Jacob, Walburg, •maar van Rutten. ede der drie Kruisdagen, p te 4.33 u., onder te 19.03 u. Overlijden van de Frans dich ter Alfred de Musset. Zijn ge dichten munten uit door wel luidendheid en eenvoud. Al fred de Musset was lid van de Franse Academie. WOENSDAG 2 MEI ithanaas, Zoë, Walbert. le der drie Kruisdagen, p te 4.32 u., onder te 19.05 u. lleboorte te Brugge van de Vlaamse dichter Guido Gezel- Ie. Als eerste verzenbundel verscheen van hem ln 1858 Kerkhofblommen nog het zelfde Jaar zagen zijn Dicht oefeningen het licht. Dan volgde een ganse schakel van gedichten. Zijn Rijmsnoer van het Jaarwerd na zijn dood pas in 1901 gepubliceerd. DONDERDAG 3 MEI O. H. Hemelvaart. ruisvinding, HH. Alexander, fried, Alfred. p te 4.31 u., onder te 19.06 u. Overlijden van Livingstone, de Engelse ontdekkingsreiziger. De ontdekkingsreizen van Living stone in Kongo zouden later het vertrekpunt vormen der reizen van Stanley die op deze wijze gans Belgisch Kongo ontdekte. VRIJDAG 4 MEI vlonica, Ploriaan, Godard. p te 4.30 u., onder te 19.08 u. Dood van Rosalie Leveling, Vlaamse dichteres. Samen met haar zuster Virginia, gaf zij verschillende verzenbundels uit hetgeen voor die tijd een hele gebeurtenis was en onze taal in aanzien deed stijgen. WEEKSPREUK nd kan zijn vuurken zo laag [stoken rook zal toch naar boven [smoken. ndag, Dinsdag en Woensdag H. Hemelvaart, zijn het de lagen Dan worden er boet- siën gehouden om de zegen van iver de vruchten der aarde af eken. Deze dagen heten in de er H. Kerk Feriae Rogationum n van gebed Het volk noemt ïruisdagenomdat men het siekruis der parochie voorop Deze processie's zijn ingesteld in het bisdom Vienne door de mertus (feestda- 11 Mei). Ja- :htereen was cle oogst mislukt, erlel rampen teisterden de be- g. De Bisschop smeekte om ig. Zijn gebed werd verhoord, lerendaags deelde Mamertus de gen mede, dat hij beloofd had agen voor O. H. Hemelvaart als lagen door te brengen. Op de wezen tijd trok het volk in 'waad al biddend door de stra- i velden. De rampen hielden op zegen Gods rustte zichtbaar op den en de vruchten der aarde, en 567 werd door de Bisschop- an Frankrijk besloten die bid- insgelijks te houden. Paus Leo 95-816) stelde ze te Rome in, men reeds sedert Paus Liberius ;66) op 25 April (Sint Marcus) Iddag vierde, die op het feest 3int Marcus geen betrekking maar een oud heidens feest is. die dag gehouden werd. moest steltjkeii en vervangen. Op het (eld van Rome werden alle vier bededagen met hun processie's een in de Westerse kerk. de steden, waar verschillende i of kapellen zijn, gaat de pro- iedere dag naar een dezer sta mden. In de dorpen gaat men verschillende wegen door de I. Men zingt de boetpsalmen en anie van Alle Heiligen. In die ;s!e draagt men noch het H. nent, noch heiligenbeelden, een kruisbeeld of een reliek et H. Kruis. Tongeren (Limb.) nochtans u de reliekenkas van O. L. de twee grote zilveren krui- i de twee evangelieboeken rond den. De geestelijkheid der om- de parochiën nam deel aan de ;sie die naar Coninckheim, Hens rg ging. Brugge houdt men bij de pro- paar St Gilliskerk (2" dag) stil en huis in de Sint Jorisstraat, ln 1006 de pest ophield door de >raak van O. L. Vrouw van VII 1. Men zegent er liet volk met 'Ul8. Galmaarden (Brab.) gaat men rste dag naar de fontein den eriek genaamd, om er het zil- kruis ln te dompelen, dat men ige tijd als verloren beschouwd, wonderbare wijze in terugvond. Ministers nemen ontslag maar worden vervangen. Om economische, politieke en so ciale redenen, waarover verder uit geweid wordt in het artikel van onze medewerker Westerlinck is onenigheid ontstaan in de schoot van de Labour-Regering en twee Ministers dienden ontslag in bij Eerste-Minister Attlee. De ontslagnemende Ministers wa ren de HH. Bevan, minister van Ar beid; Harold Wilson, minister van Handel, en ook nog de Hr Freeman, parlementair secretaris van het Mi nisterie van Bevoorrading. Toen het ontslag van de Hr Be- van bekend werd en kennis werd genomen van de scherpe rede, die hij in het Lagerhuis hield om zijn houding te verrechtvaardigen, o.m. om de politiek van de Minister van Financies, Hr Gaitskell, te hekelen inzake militaire uitgaven en besnoei ingen op sociaal gebied, werd door velen in het vooruitzicht gesteld dat de Regering Attlee volledig ont slag nemen zou en dat er voor bin nenkort nieuwe verkiezingen zou den worden uitgeschreven. Intussen werd een compromis be reikt in de schoot van de Labour- regering om de Regering Attlee nog aan het bewind te laten, zodat de Eerste-Minister naar nieuwe Ministers uitzag. Zo hebben de HH. Robens en Shawcross de HH. Bevan en Wilson vervangen, res pectievelijk op de de departemen ten van Arbeid en van Handel. Dinsdag jl. had intussen een stemming plaats omtrent een voor stel tot verhoging van de spoorweg tarieven. De Regering bekwam toch de meerderheid, met 297 stemmen tegen 293, wat de kleinste meerder heid is door de Labour behaald se dert een jaar. Het Labourbesfcuur kwam even eens bijeen om de geschapen toe stand te bespreken. Hr Bevan werd in het ongelijk gesteld wijl Rege ring en begroting door de Partij verder zullen worden gesteund. Nog geen akkoord over agenda. Het duurt nu reeds meerdere weken, dat de Plaatsvervangers der Ministers van Buitenlandse Zaken van de U.S.A., Groot-Brittannië, Frankrijk en Rusland aan het on derhandelen zijn te Parijs, om een agenda te kunnen opstellen voor V. S. VAN AMERIKA DE TERUGKEER VAN GENERAAL MAC ARTHUR Hij verklaart niet aan politiek te zuilen doen. Na het grondgebied van de Sta tes opnieuw te hebben betreden, werd Generaal Mac Arthur in alle steden die door hem aangedaan werden, op bijzonder geestdriftige en uitbundige wijze ontvangen en begroet. Na zijn aankomst te San Fran cisco verklaarde de Generaal o.m. dat hij niet aan politiek zou gaan doen, wat in vele kringen grote voldoening verwekte. Te Washington werd hij op het vliegveld opgewacht door Generaals Marshall en Bradley, en de politie kreeg het hard te verduren om de Generaal te beschermen voor zijn al te geestdriftige supporters. Voor het Congres hield hij een rede, om zijn houding te verrecht vaardigen. Aldus betoogde hij dat de U.S.A. geen concessies doen kan aan de communisten in Azië, zon der het werk te ondermijnen dat ook tegen het communisme in Europa werd ingezet. Toen hij verklaarde dat Formosa nimmer aan Rood-China zou mo gen worden afgestaan, barstte een druk applaus los uit alle hoeken van de Raadszaal, dit zowel van wege demokraten als van republi keinen. De Generaal verklaarde nog dat da maatregelen die vereist zijn om de Chinese communistische vijand te overwinnen bestaan uit: de vlootblokkade van de Chinese kust, de opheffing van de beperkingen en van de beperkingen betreffende en van de beperkinge betreffende de Chinese nationalisten van For mosa. Het schouwspel dat zich in het Congres afspeelde tijdens de rede" van de Generaal, werd uitgezonden per televisie; zo wordt berekend dat minstens dertig millicen Ame rikanen deze uitzending hebben ge volgd. Na Washington begroette New- York de Generaal. Het werd voor hem een echte triomftocht. Men schat dat 5 millioen mensen hem toejuichten langs de gevolgde stra ten. De van uit de hooggelegen vensters van de wolkenkrabbers uitgeworpen papiersnippers en con fetti deden aan een sneeuwstorm denken. Mgr Spellman, omringd van zes Bisschoppen, begroette de Generaal aan de St-Patrickskathe- draal, en een ontvangst op het stadhuis volgde. een te houden Conferentie der Grote Vier zelf. Deze laatste week, evenmin als in de voorgaande weken, hebben zij een gezamenlijke goedkeuring kunnen hechten aan een of ander compromis en blijkt het wel een hopeloze zaak te worden. 's Anderendaags moesten 3.200 straatvegers aan het werk worden gesteld om de uitgeworpen papier snippers en confetti op te vagen, en niet min dan 2.852 ton was de buit die zij aan papier opvaagden. Het vorige record (1.800 ton) werd bereikt bij de terugkeer van Howard Hughes van zijn vlucht rond de wereld in 1938. Daarentegen werd President Tru man uitgejouwd, tijdens een base ballwedstrijd te Washington. Inzake het onderzoek dat thans omtrent de feiten die ten laste wor den gelegd van Generaal Mac Ar thur werd ingesteld, werden o.m. dokumenten bekend gemaakt over het onderhoud dat de Generaal had op het eiland Wake, verleden jaar, met President Truman, waaruit blijken zou dat Generaal Mac Ar thur alsdan reeds een duidelijke overwinning in het vooruitzicht had gesteld en voorgesteld had zijn beste divisie reeds in Januari 1951 naar Europa te sturen. GENERAAL MARSHALL VER- KLAART: WERELDTOESTAND UITERST GEVAARLIJK Generaal Marshall. Amerikaans minister van Landsverdediging, heeft verklaard dat de wereldtoe stand uiterst gevaarlijk is. Wij maken thans een der meest critie- ke periodes van de geschiedenis door. zo heeft hij er aan toege voegd. Als besluit heeft hi.i gezegd: «De Sovjetleiders hebben door hun anti- Amerikaanse propaganda de open bare opinie van hun land vergif- FRIGIDAIRE ENGELAND WONINGENBOUW Naar door de bevoegde instan ties wordt medegedeeld, werden in Groot-Brittannië sedert het einde van de oorlog'meer dan 1.000.000 huizen opgetrokken. Hierdoor, als mede door herstellingen en vergro tingen aan bestaande woningen, hebben 1.250.000 gezinnen huisves ting gevonden. Per jaar bereikt men op dit ogen blik in het Verenigd Koninkrijk een cijfer aan nieuw gebouwde wo ningen dat rond de 200.000 schom melt. RUIMERE VLEESRANTSOENEN Een akkoord gesloten tussen En geland en Argentinië zal het moge lijk maken dat de vleesrantsoenen zullen kunnen verhoogd worden voor de Britten, RECHTSTREEKS OFFICIEEL VERDELER Voor Industriële Frigidaire-Koelkasten vraag zonder de minste verbinte nis onze gespecialiseerde vertegenwoordiger. (d-i568) SPANJE HONDERDDUIZENDE ARBEIDERS IN STAKING Als protest tegen het dure leven Een nieuwe stakingsgolf brak los Maandag jl. over de nijverheidsge- bieden van Spanje en, de Regering trotserend, weigerden honderddui- zende arbeiders aan het werk te gaan in de industriecentra van Bil bao en San Sebastian. Verscheide ne fabrieken moesten aldus het we;l: stilleggen. Het aantal staken- den werd naar gelang de werk plaatsen, geschat op 40 a 80 t.h. Het doel van deze staking is pro test aan te tekenen tegen de hoge kofeten van levensonderhoud. In ze kere gewesten werden vlugschriften verspreid, waarin ook verhoging der lonen met 50 t.h. werd geëist en een heftige aanval op Amerika werd gedaan, waaruit besloten werd dat de communisten ook de hand hadden in de stakingsbeweging. Officieus werd Maandag het aan tal stakers op een half millioen ge schat. Incidenten werden nergens ge meld; zelfs werd gemeld dat in be paalde plaatsen de stakers ook Leve Franco zouden hebben ge roepen. De Spaanse Regering richtte een waarschuwing tot de stakers, hen aanmanend om het werk té hervat ten, en de werkgevers werd de wenk gegeven de stakers te ver vangen door aanwerving van werk lozen. De stakers werden daarbij nog met straffen bedreigd. Naar de laatste berichten zouden de stakers thans meestal weer aan het werk zijn gegaan maar zouden nieuwe stakingen dreigen uit te breken als protest tegen doorge voerde afdankingen. PUROl geneest brandwonden cis dó' uier dciAeAtztcCceïs cóe- 7^ 3UBJLIOR. f~ J7s tsió deAzj/s?/ V. S. VAN AMERIKA. Overlijden. Te Grand Kaplds, Michigan, Is op 67-jarige ouderdom overleden, de Hr Vandenberg, de welbekende Repv\ 11- keinse Senator. ALBANIË. Toch opstand? Be richten wijzen er meer en meer op Vlat opstand is uitgebroken ln Albtfiië, Sat vliegtuigen strooibiljetten tegen dh. communistische leiders boven het, Jand Uitgooien en dat zij meteen val schermspringers neerlaten, die de gue- rillastrljders gaan versterken. Ander zijds zou de Regering een grote zuive ringsactie hebben ingezet en door Ptmedgerechten tientallen mensen heb ben doen terechtstellen. SYRIË. Nieuw incident met Jo den. Het dorp Noegeb, aan de grens van Syrië en Israël, was het toneel van een nieuw Incident tussen Joden en Syriërs. Volgens Damaskus hebben Joden het dorp aangevallen en werden zij met verliezen teruggeslagen. De Jo den daarentegen beweren het anders om. PAKISTAN. Tsjecho-Slowaaks at taché verdwijnt. Een adjunct-atta ché te Karatsjl, van de Tsjecho-Slo- v/aakse delegatie, ls er spoorloos ver dwenen met vrouw en kinderen. Hij liet een brief achter. De man vreesde Haar zijn land te worden teruggeroe pen, maar gaf er de brul aan. OOST-DUITSLAND. Mindere Mei feesten. Naar het officieel luidt zou den de Oost-Duitse arbeiders spon taan hebben gevraagd om aan het werk te blijven op de wekelijkse rust dagen van 5 en 6 Mei e.k. POLEN. Anti-Russische betogin gen. Volgens de Duitse Radio wer den te Stettin, gewezen Duitse stad maar door de Polen Ingepalmd, be langrijke anti-Russische betogingen gehouden, nadat een Russisch officier vier Polen zou hebben neergeschoten ln een danszaal. Ongeveer 400 beto gers zouden zijn aangehouden. ENGELAND. Duikboten uit de vaart. Tot wanneer zal zijn uitge maakt om welke oorzaak de duikboot Affrayomgekomen ls, werden alle andere onderzeeërs van zelfdtl klasse voorlopig uit de vaart genomen. HONGARIJE. Vogeler weer vrij? De Amerikaan Vogeler, die met een Belgische is gehuwd en verleden Jaar ln Hongarije tot meerdere jaren ge vang was veroordeeld, zou naar ver luidt mogelijks worden ln vrijheid ge steld, mits de U. S. A. zekere Hon gaarse voorwaarden zouden vervullen. YOUGO-SLAVIE. Grensincident. Uit Yougo-Slavlë werd gemeld dat Roemeense soldaten de grens hebben overschreden te Jaksjltsjevo, met het gevolg dat vuurschoten werden gewis seld en een Roemeense soldaat ln han den bleef der Zuid-Slaven. NOORWEGEN. Spion. Edvard Danielsen, de zoon van de Marinechef van Noorwegen, werd aangehouden, naar verluidt wegens spionnage. EEN GAT IN DE LUCHT Eigenlijk is het nog te vroeg om wat iioht te weipan op de zaak Socobelge, omdiait het nog niet te voorzien is hoe deze haar beslag krijgt. Van de andere kant is ech ter niet te Verwachten dat de toe komst deze geheel duistere zaak volkomen zal ophelderen. Men heeft in eigen land aan belde kanten overdreven. De Heer Pholien heeft bij zijn terugkeer uit Amerika misschien wel iets te vroeg beweerd dat de aangelegenheid niet zo belangrijk was. Maar d'e socialisten hebben van hun kant veel te laat en ver keerdelijk geineend een stronkel- steen gevonden te hebben voor de homogenen. En reeds voor wind- haan Spaak de Regering ter zake zou interpelleren, waren de socia listen al tot het besef gekomen dat ze, voor de zoveelste keer, een slag in het water gaven en een groot gat gingen slaan... in de lucht. GEKIBBEL OVER MARSHALLKREDIETEN Men kent allioht de voornaamste elementen van de zaak. Een Bel gische firma heeft aan de Griekse regering spoorwegmateriaal geleverd vóór de jongste wereldoorlog, ter waarde van 350 millioen frank. Dit materiaal werd gebruikt in Grie kenland, maar werd bijzonder ern stig besohadigd in de Griekse bur geroorlog. Toen puntje bij paaltje kwam, gebaarde de Griekse regering van krommen haas en weigerde on der allerlei voorwendsels de gedane leveringen te betalen. De zaak werd voor een arbitragecommissie en voor het Internationaal Gerechts hof gebracht, die beide de Griekse Regering in het ongelijk stelden. Maar van betalen was nog altijd geen sprake. Toen begon de Belgische firma werkelijk om het geld verlegen te zitten. (Menigeen zit al dikwijls verlegen, voor een kleinere pree.) Er werd vernomen dat bij verschil lende Belgische banken, op naam van de Griekse regering, bedragen waren gedeponeerd. De Belgische firma, die sterk stond op haar goed recht op de in haar voordeel ge wezen vonnissen, deed deze geld sommen in beslag nemen. Op dit ogenblik liet de Griekse regering weten dat deze gelden ge deponeerd werden als gevolg van handelsverrichtingen in het raam van het Marshall-plan en niet vat baar waren voor beslag. Ameri kaanse gezagspersonen bevestigden de zienswijze der Grieken en dreig den de Marshallkredieten aan Bel gië te verminderen met het bedrag dat België ten voordele van Soco belge eventueel zou laten in beslag nemen. De Belgische regering zond hoge ambtenaren, zowel naar New- York als naar Athene, om over de zaak nog na te praten en naar een bevredigende oplossing te zoeken. Inmiddels werd die zaak door de Griekse Staat en de Bank van Griekenland voor de burgerlijke rechtbank van Brussel gebracht; alsmede door de Belgische Staat en de Bank van Brussel, met het doel te beslissen over de geldigheid van het beslag en het bedrag ervan. Men verwacht dat de rechtbank, die op 30 April uitspraak moet doen, de Belgische firma in het ge lijk zal stellen en het beslag geldig verklaren. Andere geruchten maken gewag van een ontwerp dat de regering Vrije invoer. Uitvoer tot 50.000 fr. Ingevolge mededeling van het va luta-bureau, ln het Franse Staats blad verschenen, is de lp veer van de Franse .en buitenlandse bankbil jetten evenals van de geldstukken met uitzondering van de goudstuk ken door de reizigers uit het bui tenland, zonder beperking van het bedrag, toegestaan. Anderzijds is de uitvoer van Franse muntstukken en bankbiljet ten door reizigers naar het buiten land beperkt tot 50.000 fr. per per soon. Winkelierster gedood. Vier voorbijgangers gewond. In een verfwinkel te Gent ont stond om een totnogtoe onbekende reden een geweldige ontploffing. De winkelierster kwam brandend uit de winkel gelopen maar gaf kort daarop de geest. Vier perso nen die de winkel voorbijtrokken op het ogenblik van de ontploffing liepen zware verwondingen op. In de winkel zelf werd grote schade aangericht. Koninklijk Besluit, onlangs aenen in het Staatsblad, is in- sken het Regentsbesluit van '.art 1946, waarbij wijlen dhr ice BROUCKE. Brugemeester Ramskapelle-a-IJzer uit zijn ontzet werd. Besluit draagt dat de be- digingen die weerhouden wa tegen betrokken gemeentema- lat en die tot grondslag van uitzetting hebben gediend, niet egrond kunnen worden weer- en. lus Ls ten volle in ere hersteld Ier veie slachtoffers der epura- jlen Maurice BROUCKE kon ukkiglij't de dag van zijn eer- el niet beleven. Doch zijn we en zijn talrijke vrienden i zich verheugen om deze be ng, en zich herinneren aan de diensten welke hij aan de be ng van zijn gemeente en van land heeft bewezen. De Wright's hadden dus gevlogen. Zul ke mannekes zouden er niet blijven bij stilzitten. Na in de winter van 1903-1904 een nieuw vliegtuig te hebben gebouwd, dat uitgerust was met een zwaardere motor, een van 25 P. K., werden in de lente van 1904 de proefnemingen voortgezet op Simms Station, 8 mijl ten Oosten van. Dayton, een terrein, dat aan de Wright's beschikbaar was gesteld door de bank directeur Torrence Huffman, en welk veld bekend stond als de Huffman-prairie. Het hervatten der proefnemingen, leid de aanvankelijk tot vele moeilijkheden en teleurstellingen, doch na lang zoeken en tobben, ging het eindelijk beter. Zo kon op 15 September een afstand van 800 meter worden doorvlogen, plus een bochtje worden opgepikt, en volgde op de 20" een gesloten baan, terwijl later in het jaar, in gesloten baan, nog twee vluchten van elk 3 mijl lengte werden uitgevoerd. In Juni 1905, werden de proeven op de Huffman-prairie voortgezet. Nu echter met zulke uitslagen, dat de Wright's in September al vluchten konden maken van 18 a 19 Km. afstand en bijna 20 minuten duur, terwijl op 4 October een vlucht werd gemaakt van 33 Km. in 33 minuten en de dag daarep een tweede vlucht van bijna 39 Km. in 38 minuten. Nu waren de vluchten boven de Huff man-prairie geenszins als demonstratie bedoeld. Integendeel hadden de Wright's er steeds naar gestreefd zo min mogelijk de aandacht te trekken. Daar om het half uur een eleotrische tram langs het veld passeerde, werd gevlogen zoveel als doenlijk tussen die tijden in. Ook werd er angstvallig voor gewaakt, dat geen met fotoapparaten gewapende kijkers bij het toestel kwamen. Belangstelling kon echter niet uitblijven. Speciaal na de gro te vluchten van begin October, nam die belangstelling zo schrikbarend toe, dat de Wright's voor goed aan het vliegen een (einde maakten. Nadat op 5 October de laatste vlucht had plaats gehad, werd het toestel gedemonteerd, en weer naar huls vervoerd. Het zal steeds een der merkwaardigste feiten uit de geschiedenis der luchtvaart blijven, dat, ofschoon de gebroeders Wright in 1903 en 1904. en vooral in de maanden September en October van 1905, /duidelijk het bewijs hadden geleverd, het machtig probleem der mechanische vlucht tot een oplossing te hebben gebracht, de wereld hen niet wilde geloven. Nu Ls niet-willen-geloven echter niet helemaai Juist,. Men kon hun uitvinding ook niet begrijpen. Althans in Amerika niet. Wat het essentieel verschil was tussen een vliegtuig zwaarder-dan-lucht en een be stuurbare ballon, dit scheen voor de massa, en de heren van de krant inclus, onbekend. Waar nu in de oude wereld, met de bestuurbare ballons van Santcs Dumont, met de Lebaudy, e.a. reeds vrij aanzien lijke duur- en afstandsvaarten waren ge maakt, zo wist men in Amerika niet be ter te besluiten, of hetgeen die fietsen makers daar in Dayton volbracht hadden, was niets bijzonders doch feitelijk nog ver ten achter bij de vluchten met air ships gemaakt aan gene zijde van de Atlantische Oceaan. De Wright's meenden thans ver genoeg te zijn gekomen, om te pogen hun uit vinding te verkopen. De onderhandelin gen met de Amerikaanse regering, veer den echter tot niets. Na uit Washington een weigering te hebben ontvangen, wilden de Wright's proberen, met een der Europese staten tot een resultaat te komen. Hun eerste brieven schreven ze, in eind 1905. aan de Franse luchtvaart-pionier Kapitein Ferber, alsmede aan Henri Besangon, de redacteur van het toen vooraanstaande luchtvaartblad L'AérophileBesangon publiceerde deze en later ontvangen brie ven, doch hun inhoud welke sprak over vluchten van meer dan een half uur duur verwekten in de hoge Franse lucht vaartkringen slechts 'n meewarig schou der-ophalen. De enthousiaste kapitein Ferber, die vast aan de Wright's geloofde, boekte met zijn brieven al evenmin succes. Toen hij met de mededelingen der Wright's bij zijn oversten kwam en vertelde, dat de Amerikanen voor 1 millioen frank hun uitvinding de Franse staat te koop aan boden, doch eerst betaling verlangden na een vlucht van... 50 Km? toen werd ook Ferber uitgelachen. Hoe kon immers, zo redeneerden de grote heren tamelijk lo gisch, een doodgewone Franse kapitein weten, wat, zo meende men. nog niet êens bekend was aan de ijverige speur ders der grote Amerikaanse pers? In Amerikaanse luchtvaartkringen, voor welke kringen destijds alles draaide cm het spelevaren met vrije luchtballons, was de waardering geen haar beter. De ASro Club of Amerika van de - vliegver- richtingen van hem en zijn broeder geen flauwe notie De beweringen der geniale fietsenma kers, waren echter zo positief en de tal rijke namen van de inwoners uit Dayton, die het wonder hadden aanschouwd, maakten in Frankrijk en elders toch nog wel zoveel indruk, dat men allengs in verschillende hoeken zijn nieuwsgierig heid niet langer kon bedwingen en daar om ter plaatse een onderzoek ging in stellen. Zo zond het Parijse sportdagblad L'Autoeind 1905 zijn correspondent Robert Coquelle naar Dayton. Na lang zoeken kwam Coquelle er achter, waai de Wright's woonden; dat het zelfs met de locale vermaardheid der vliegers zo slecht gesteld was, dat maar weinigen wisten waar zij woonden, deed hem het ergste vrezen. Spoedig echter, kwam de Fransman tot andere gedachten. Hij in terviewde de vliegeniers, al lieten ze hem hun vliegtuig niet zien, hij sprak vele ooggetuigen der vluchten en kon voor 10 dollar nog ergens een exemplaar machtig worden van de Dayto.il Daily News waarin een belangrijke beschrijving van het vliegtuig en de vluchten voorkwam, doch welk nummer de Wright's zoveel mogelijk hadden opgekocht en vernietigd, en Coquelle telegrafeerde aan zijn krant: De Wright's weigeren hun toestel te laten zien. Heb verscheidene ooggetuigen gesproken. Het is onmogelijk aan het slagen der vluchten te twijfelen»... Maar ook in de oude wereld had het luohtvaartonderzoek niet stilgezeten. Ook bier had men voortgebouwd op de stu dies en proefnemingen van die pioniers, wier arbeid ook voor de Wright's als punt van uitgang had gediend. En ook hier kon men al kleine resultaten boeken. Zo maakte op 13 September 1906 de Braziliaan Santos Dumont te Bagatelle, Parijs, met een vliegtuig van eigen maak sel, een sprong van 4 a 7 meter lengte, terwijl juist een dag eerder, de in alle eenzaamheid werkende Deense ingenieur Ellehammer, op het eiland Lindholm, eveneens met een zelf vervaardigd appa raat, op a Vi m. hoogte, een vlucht van 30 a 40 meter lengte had gemaakt. Op 23 October verder, voerde SantOvs Du mont te Bagatelle een vlucht van 50 m. lengte, welke, daar ze officieel geoprtu - leerd was als de eerste vlucht boven de Europese grond wordt beschouwd, u-r.v-ji de Braziliaan op 12 November van het zelfde jaar, een afstand doorvloog van 220 m. Het eerste officieel wereldafstandsre cord Al stonden deze verrichtingen nog zwaar ten achter bij de vele kilometers lange vluchten der Wright's, de geniale fietsenmakers, trekken toch een bedenke lijk gezicht, toen de berichten over die kleine in de oude wereld behaalde triom fen, tot hen doordrongen. Want ook zij waren met kleine vluchten begonnen. In Juni 1907 stonden Wilbur en Orvlllc Wright onverwachts te Parijs. Maar zon der vliegtuig. Een bespreking had plaats met de Franse Minister van oorlog. Maar ook nu kwam men niet tot een overeen stemming. Al het geschrijf over het won dere werk der beide Amerikanen, kon ten slotte niet nalaten, ook de leger-autorl- teiten te Washington tot nadenken te stemmen. Waarschijnlijk omdat men daar de Wright's twee jaren tevoren kort af had afgewezen, besloot men de zaak zo neutraal mogelijk aan te pakken, door eind Deoember 1907 de inschrijving open te stellen voor de levering van een vlieg tuig zwaarder dan. lucht. Er kwamen 22 inschrijvingen binnen, wat de prijs be treft, verschillende van 500 tot 10 millioen dollar. De uitslag was natuurlijk, dat het 10 Februari 1908, alleen met de gebroe ders Wright tot een contract kwam. De prijs, die zij bedongen, bedroeg slechts 26.000 dollar. Blijkbaar hadden de Wright's uit vrees er weer naast te vis sen, niet hoger durven gaan. Ook wat de Europese Marktbetreft, hadden de Wright's, door de verloren ja ren wijzer geworden, hun condities ge wijzigd. Dank zij de bemoeiingen van Hart O'Berg, een te Parijs woonachtige Amerikaan, waren de Wright's in contact gekomen met Lazare Weiller. Het door Weiiler gevormd syndicaat, verklaarde zich bereid aan de Amerikanen een half millioen frank te betalen, wanneer zij met hun vliegtuig naar Frankrijk kwa men, er bepaalde vluchten mee uitvoer den, en ook aan enkele andere voorwaar den voldeden. En de Wright's, die tevoren nog 600.000 frank hadden geweigerd, aanvaardden. Op 1 Juni kwam Wilbur te Parijs aan. Het toestel werd gemonteerd, en einde lijk. op 8 Augustus 1908, voerde Wilbur cp de renbaan van Hunaudières bij Le Mans, de eerste openbare vlucht uit. Al duurde deze slechts 1'45", toch verwekte ze een geweldig enthousiasme. De zeker heid waarmede Wright te werk ging, het flegma waarmede hij opsteeg en zijn kunstvogel weer op de grond bracht, be wees de weinige ooggetuigen duidelijk, dat dit geen eerste experiment kon zijn, doch dat de Amerikanen reeds sedert lang moesten weten wat vliegen was. En de Wright's die men algemeen voor bluffers en praatjesmakers had uitgekre ten, waren eensklaps wereldberoemde genieën! Spoedig stapelde Wilbur de ene record vlucht cp de andere. Nadat het toestel naar het eveneens bij Le Mans gelegen schietterrein van Auvours was overge bracht, dat betere afmetingen had, maak te Wright vele vluchten van 50, 60, 70 en 80 Km., terwijl hij. vóór het Jaar ten einde liep, op 31 December precies, de kroon op het werk zette, door onafge broken 2 uur 20 min. ln de lucht te 'blij ven. en daarbij een afstand af te leggen van bijna 125 Km., welke geweldige pres tatie de Amerikaan de coupe Michelin voor 1908 deed winnen. Begin 1909 maak te Wilbur nog vele succesvolle vluchten te Pau in Zuid-Frankrijk, en later te Rome, terwijl, vijf personen door hem als vlieger werden opgeleid. De stoffelijke beloning voor hun noeste pioniersarbeid ls tenslotte toch nog gro ter geworden, dan de geniale fietsenma kers zich misschien hebben voorgesteld. Ai mocht het de stille, teruggetrokken Wilbur niet meer gegeven zijn, die suc cessen met zijn broeder te delen, want op 30 Mei 1912 overleed hij te Dayton na een kortstondige ziekte. Orville Wright heeft later ruimschoots de vruchten vani die jaren van zware arbeid en teleurstel lingen mogen plukken, niet in het minst door de diverse patent-processen die de latere Wright-fabrieken verplicht waren haar copieerdersaan te doen, en welke processen zij vrijwel alle glansrijk wonnen. nog vóór 30 April zou indienen en doen goedkeuren en waarbij het verboden zou zijn ln België beslag te leggen op geldsommen voort komende van Marshal ikred ieten. Dit lij'kt eohter weinig waarschijn lijk. Er is eohter namens de regering stellig verklaard dat de Belgische belastingbetalers in geen geval de last zouden be dragen krijgen van de uitbetaling van dit bedrag, in dien de Belgische firma in het ge lijk wordt gesteld. PRAATJESMAKER Wanneer men nog mooht twljfe- len aan de edele gevoelens en be- kommerissen om fiet algemeen be lang die de socialist Spaak door trillen, d'an moet men toch even naproeven aan een anecdote die over het heerschap dezer dagen ten beste werd gegeven. Kameraad Spaak had al enige dagen afgegeven in Le Peuplë tegen een Luiks hoogleraar die over het socialisme polemiseerde in een Brusselse krant. En een paar kalme woorden van een doodnuchtere pro fessor hadden blaaskaak Spaak aan het koken gebracht en gloeiend van koleire. Zodat de man in de socialistische krant een directe aanval inzette te gen de hoogleraar in kwestie. Maar deze liet zich evenmin on betuigd en antwoordde jarompt. Hat was een stukje om van te snoepen... maar dat zeker nog zwaar op de maag ligt van windihaan Spaak. De professor eindigde namelijk meteen anecdote. Hij vertelde dat hij een maal op een banket mede aanzat naast de dikke Pol-Henri en hem zijn oordeel vroeg over de politiek. Hij vroeg hem waarin de politiek bestond en de Heer Spaak bezag hem eens met een tikje medelijden en een olijke lach. Hij liet de elle boog steunen op de tafel en draalde de opengeapreide hand langzaam van links naar rechts en van rechts naar links. Dat is het ware beeld van deze voorman onder de praatjesmakers, die het hekken hangt naar de wind, van deze windihaan die medewen- telt met elke verandering in de windrichting. Hoe kan men verlangen dat wij deze clown voor vol aanzien, wan neer 'hijzelf vreugde beleeft aan zijn cirkustoeren in de politiek. GOEDE RAAD IS DUUR 't Zijn droeve tijden voor de so cialisten. Zij blazen en willen maar drukte en wind maken. Maar aan de politieke einder verroert geen blad. Het is er zo windstil 4at gaj er van versuft zijn. Straks is Jiat 1 Mei en wat gaan ze de werk- rqensnu weer moeten wijsmaken. Ze zitten met de handen in het 'haar en hun hoofd vol van de holle leuzen die elke zin'verloren hebben en die ze niet meer duiven uit spreken. 't Zijn droeve en moeilijke tijden. Maar als ge 't hun zo op de man af moest vragen, dan zouden ze u in gemoede wel mosten bekennen dat ze eigenlijk woest zijn op Van- den Daele, die de nagel van hun doodskist wordt. Hebben de socialisten niet altijd het monopolie gehad van de ver dediging der arbeidersbelangen. Heb ben zij niet altijd vc-'-pgjd dat de homogenen de ar' s tegen zich in het harnas zou jagen? Het ziet er echter nog lang niet zo naar uit, Bovendien speelt Minister Vanden Daele hen een aartslelijke toen door zopas een héle reeks nieype sociale maatregelen te treffen, die voor elke arbeider welkom zullen zijn. Wat moeten de socialisten dan toch op hun spandoeken sohrijven met 1 Mei? Kan er hen niemand een goede raad geven? Wat kun nen zij de werkman nog beloven of doen eisen? NETTE MANIEREN LEREN Intussen proberen zij alle andere wegen. De mannen van het gebroken ge weer schamen zich niet, nu ineens de aartsvader londse hoera-patriot Uit te hangen. En zij nemen Ross en andere Waak- en Sluitprofeten van cle Weerstand onder de arm om eer lijk verontwaardigd te doen over verkapte amnestie en de vrij lating van incivieken. Minister Moyersoeri laat zich daaraan niet veel gelegen. Wij weten welk vlees wij in de kuip hebben,zegt hij. en de socia listen hebben zich volstrekt niet geschaamd om stveds weer tussen beide te komen voor de vrijlating van Poulet, Sindsdien heeft ook partijvoorzit ter Lefèvre de socialistische chan tage met de weerstand en het Jn- civisme gebrandmerkt, en van die kant verwacht de B.S.P. ook al niet veel heil meer. Het is maar goed dat zij een* varen zoals de ongemanlr'de kat ten die men van tijd tot tijd eens met de neus in het eigen vuil duwt, om ze tot een beter besef van d« nette manieren te brengen. Men is nooit te oud om fes leren. De socialisten hebben nog gerui me tijd voor de boeg, tot aan <ia eerstvolgende verkiezingen, om net te manieren te leren volgens de ge plogenheden van het eerlijk demo cratisch spel. PAS. HEMELVAART Veertig dagen na Zijn verrijzen!» is Christus opgestegen ten hemel, omdat Zijn taak op deze aarde vol bracht was. Aan de apostelen en hijn opvolgers liet HIJ het over. orn in de loop der eeuwen de mensen aan de verlossing deelachtig te maken, Gaat heen over de gehele we reld. sprak Hij tot hen, en ver kondigt de blijde boodschap aan leder schepsel. Na deze woorden ie Hij opgeste gen ten Hemel, waar HIJ troont aan de rechterhand van de Vader al» eeuwige Koning en Hogepriester. Al les is aan hem onderworpen en een» zal Hij de Kerk, ontrukt asn d- vij anden. overgeven aan de Vader. Ven uit de hemel blijft Hij haar bij staan. want onophoudelijk spreekt Hij bij de Vader voor ons ten beste. Ieder ogenblik offert HIJ zlcli op een van de vele altaren, voor het heil van de wereld. Hij is een verzoening voor onze zonden en niet voor de onze alleen, maar ook voor die van de gehele wereld. De Kerk werkt en zwoegt terwMl Christus de wasdom geeft. Zo groeit door do samenwerk.ng van Christus en Zijn Kerk het Rijk Gods, en m zal het zijn tot het einde der tijden, wanneer alles voltooid Is en Chris tus zal komen, om Zjjn Kerk over te brengen naar de eeuwigheid. Het feest van heden is een vreug dedag voor ons. De verheerlijking van Christus in zijn Hemelvaart ook de verheffing van de menselijke natuur, is ook onze verheerlijkiny. Onze menselijke natuur neemt deel aan de hoogste goddelijke eer. Sursum corda! Stijgen we met tiet hart, met de wil en de begeerte naar de hemel, dan nullen wij eens met lichaam en ziel de Heer in de Heme' volgea. E. O-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 2