Wereldgebeurtenissen
Waarom
STEVENS Gebroeders
Strijd en triomf
der eerste Luchtpioniers
\G KLAPPER
KOELKAST
Alleen Frigidaire
Alleen Frigidaire
Alleen Frigidaire
1 Mei en geen stokpaardje
voor de Socialisten
De drie
Kruisdagen
POLITIEKE MOEILIJKHEDEN
IN ENGELAND
DE CONFERENTIE DER
PLAATSVERVANGERS TE PARIJS
Koopt men bij voorkeur een
werkt met de wereldvermaarde ECO-WATT
heeft 11 verschillende modellen in "Appartement,,
Standaard
is zó zuinig in verbruik.
Hosier en
Luxe - modellen
IEPER, Vanden Peereboomplaats 7 - Tel.
POPERINGE, leperstraat 4 - Tel. 94
ROESEIARE, Ooststraat 37 - Tel. 362
249
WERELDNIEUWS
T KORT
Brief ulf Brussel
Est- en uitvoer van
geld In Frankrijk
Ontzettende ont
ploffing in winkel
t© Gent
JD-BURGEMEESTER
AN RAMSKAPELLE
i EER HERSTELD
Vijftig jaar luchtvaart
«HET WEKELIJKS NIEUWS?
Zaterdag 28 April 1951 B'a'dz. 2.
K VAN 28 APRIL TOT 4 MEI
agen lengen met 19 minuten.
WEERSPREUK
feinegen op 't zaad
goldregen.
ZATERDAG 28 APRIL
ffulus van 't. Kruis. Clara van
'tri,Ik, Vitaal, Valeria.
>p te 4.38 u.. onder te 18.59 u.
te Kwartier der maan: 12.17 u.
Geboorte van James Monroë.
vijfde president der Ver. Sta
ten. Hij is de grondlegger van
de leer die naar zijn naam ge
noemd werd en volgens dewel
ke Europese inmenging ln de
Ver. Staten verworpen wordt
evenals Amerikaanse inmenr
ging in Europese aangelegen-
beden.
ZONDAG 29 APRIL
5" Zondag na Pasen
3etrus van Verona, Robrecht,
tried, Antoinette,
ip te 4.36 u., onder te 19.00 u.
Geboorte van Jules Poincaré,
Frans wiskundige, wiens wer
ken over mechanica en sterre-
kunde grote opgang maakten.
MAANDAG 30 APRIL
Sofia, Catharina van Siena;
ladolf van Affigem.
ite der drie Kruisdagen,
p te 4.35 u. onder te 19.02 u.
Geboorte van Franz Lehar, de
beroemde Oostenrijkse toon
dichter. Lehar verwierf vooral
wereldfaam met zijn operetten
als: «De Lustig Wedeuwe
De Graaf van Luxemburg
Paganinienz.
DINSDAG 1 MEI
Philip en Jacob, Walburg,
•maar van Rutten.
ede der drie Kruisdagen,
p te 4.33 u., onder te 19.03 u.
Overlijden van de Frans dich
ter Alfred de Musset. Zijn ge
dichten munten uit door wel
luidendheid en eenvoud. Al
fred de Musset was lid van de
Franse Academie.
WOENSDAG 2 MEI
ithanaas, Zoë, Walbert.
le der drie Kruisdagen,
p te 4.32 u., onder te 19.05 u.
lleboorte te Brugge van de
Vlaamse dichter Guido Gezel-
Ie. Als eerste verzenbundel
verscheen van hem ln 1858
Kerkhofblommen nog het
zelfde Jaar zagen zijn Dicht
oefeningen het licht. Dan
volgde een ganse schakel van
gedichten. Zijn Rijmsnoer
van het Jaarwerd na zijn
dood pas in 1901 gepubliceerd.
DONDERDAG 3 MEI
O. H. Hemelvaart.
ruisvinding, HH. Alexander,
fried, Alfred.
p te 4.31 u., onder te 19.06 u.
Overlijden van Livingstone, de
Engelse ontdekkingsreiziger. De
ontdekkingsreizen van Living
stone in Kongo zouden later
het vertrekpunt vormen der
reizen van Stanley die op deze
wijze gans Belgisch Kongo
ontdekte.
VRIJDAG 4 MEI
vlonica, Ploriaan, Godard.
p te 4.30 u., onder te 19.08 u.
Dood van Rosalie Leveling,
Vlaamse dichteres. Samen met
haar zuster Virginia, gaf zij
verschillende verzenbundels uit
hetgeen voor die tijd een hele
gebeurtenis was en onze taal
in aanzien deed stijgen.
WEEKSPREUK
nd kan zijn vuurken zo laag
[stoken
rook zal toch naar boven
[smoken.
ndag, Dinsdag en Woensdag
H. Hemelvaart, zijn het de
lagen Dan worden er boet-
siën gehouden om de zegen van
iver de vruchten der aarde af
eken. Deze dagen heten in de
er H. Kerk Feriae Rogationum
n van gebed Het volk noemt
ïruisdagenomdat men het
siekruis der parochie voorop
Deze processie's zijn ingesteld
in het bisdom Vienne door de
mertus (feestda- 11 Mei). Ja-
:htereen was cle oogst mislukt,
erlel rampen teisterden de be-
g. De Bisschop smeekte om
ig. Zijn gebed werd verhoord,
lerendaags deelde Mamertus de
gen mede, dat hij beloofd had
agen voor O. H. Hemelvaart als
lagen door te brengen. Op de
wezen tijd trok het volk in
'waad al biddend door de stra-
i velden. De rampen hielden op
zegen Gods rustte zichtbaar op
den en de vruchten der aarde,
en 567 werd door de Bisschop-
an Frankrijk besloten die bid-
insgelijks te houden. Paus Leo
95-816) stelde ze te Rome in,
men reeds sedert Paus Liberius
;66) op 25 April (Sint Marcus)
Iddag vierde, die op het feest
3int Marcus geen betrekking
maar een oud heidens feest is.
die dag gehouden werd. moest
steltjkeii en vervangen. Op het
(eld van Rome werden alle vier
bededagen met hun processie's
een in de Westerse kerk.
de steden, waar verschillende
i of kapellen zijn, gaat de pro-
iedere dag naar een dezer sta
mden. In de dorpen gaat men
verschillende wegen door de
I. Men zingt de boetpsalmen en
anie van Alle Heiligen. In die
;s!e draagt men noch het H.
nent, noch heiligenbeelden,
een kruisbeeld of een reliek
et H. Kruis.
Tongeren (Limb.) nochtans
u de reliekenkas van O. L.
de twee grote zilveren krui-
i de twee evangelieboeken rond
den. De geestelijkheid der om-
de parochiën nam deel aan de
;sie die naar Coninckheim, Hens
rg ging.
Brugge houdt men bij de pro-
paar St Gilliskerk (2" dag) stil
en huis in de Sint Jorisstraat,
ln 1006 de pest ophield door de
>raak van O. L. Vrouw van VII
1. Men zegent er liet volk met
'Ul8.
Galmaarden (Brab.) gaat men
rste dag naar de fontein den
eriek genaamd, om er het zil-
kruis ln te dompelen, dat men
ige tijd als verloren beschouwd,
wonderbare wijze in terugvond.
Ministers nemen ontslag maar worden vervangen.
Om economische, politieke en so
ciale redenen, waarover verder uit
geweid wordt in het artikel van
onze medewerker Westerlinck is
onenigheid ontstaan in de schoot
van de Labour-Regering en twee
Ministers dienden ontslag in bij
Eerste-Minister Attlee.
De ontslagnemende Ministers wa
ren de HH. Bevan, minister van Ar
beid; Harold Wilson, minister van
Handel, en ook nog de Hr Freeman,
parlementair secretaris van het Mi
nisterie van Bevoorrading.
Toen het ontslag van de Hr Be-
van bekend werd en kennis werd
genomen van de scherpe rede, die
hij in het Lagerhuis hield om zijn
houding te verrechtvaardigen, o.m.
om de politiek van de Minister van
Financies, Hr Gaitskell, te hekelen
inzake militaire uitgaven en besnoei
ingen op sociaal gebied, werd door
velen in het vooruitzicht gesteld
dat de Regering Attlee volledig ont
slag nemen zou en dat er voor bin
nenkort nieuwe verkiezingen zou
den worden uitgeschreven.
Intussen werd een compromis be
reikt in de schoot van de Labour-
regering om de Regering Attlee
nog aan het bewind te laten, zodat
de Eerste-Minister naar nieuwe
Ministers uitzag. Zo hebben de
HH. Robens en Shawcross de HH.
Bevan en Wilson vervangen, res
pectievelijk op de de departemen
ten van Arbeid en van Handel.
Dinsdag jl. had intussen een
stemming plaats omtrent een voor
stel tot verhoging van de spoorweg
tarieven. De Regering bekwam toch
de meerderheid, met 297 stemmen
tegen 293, wat de kleinste meerder
heid is door de Labour behaald se
dert een jaar.
Het Labourbesfcuur kwam even
eens bijeen om de geschapen toe
stand te bespreken. Hr Bevan werd
in het ongelijk gesteld wijl Rege
ring en begroting door de Partij
verder zullen worden gesteund.
Nog geen akkoord over agenda.
Het duurt nu reeds meerdere
weken, dat de Plaatsvervangers der
Ministers van Buitenlandse Zaken
van de U.S.A., Groot-Brittannië,
Frankrijk en Rusland aan het on
derhandelen zijn te Parijs, om een
agenda te kunnen opstellen voor
V. S. VAN AMERIKA
DE TERUGKEER VAN
GENERAAL MAC ARTHUR
Hij verklaart niet aan politiek
te zuilen doen.
Na het grondgebied van de Sta
tes opnieuw te hebben betreden,
werd Generaal Mac Arthur in alle
steden die door hem aangedaan
werden, op bijzonder geestdriftige
en uitbundige wijze ontvangen en
begroet.
Na zijn aankomst te San Fran
cisco verklaarde de Generaal o.m.
dat hij niet aan politiek zou gaan
doen, wat in vele kringen grote
voldoening verwekte.
Te Washington werd hij op het
vliegveld opgewacht door Generaals
Marshall en Bradley, en de politie
kreeg het hard te verduren om de
Generaal te beschermen voor zijn
al te geestdriftige supporters.
Voor het Congres hield hij een
rede, om zijn houding te verrecht
vaardigen. Aldus betoogde hij dat
de U.S.A. geen concessies doen kan
aan de communisten in Azië, zon
der het werk te ondermijnen dat
ook tegen het communisme in
Europa werd ingezet.
Toen hij verklaarde dat Formosa
nimmer aan Rood-China zou mo
gen worden afgestaan, barstte een
druk applaus los uit alle hoeken
van de Raadszaal, dit zowel van
wege demokraten als van republi
keinen.
De Generaal verklaarde nog dat
da maatregelen die vereist zijn om
de Chinese communistische vijand
te overwinnen bestaan uit: de
vlootblokkade van de Chinese kust,
de opheffing van de beperkingen
en van de beperkingen betreffende
en van de beperkinge betreffende
de Chinese nationalisten van For
mosa.
Het schouwspel dat zich in het
Congres afspeelde tijdens de rede"
van de Generaal, werd uitgezonden
per televisie; zo wordt berekend
dat minstens dertig millicen Ame
rikanen deze uitzending hebben ge
volgd.
Na Washington begroette New-
York de Generaal. Het werd voor
hem een echte triomftocht. Men
schat dat 5 millioen mensen hem
toejuichten langs de gevolgde stra
ten. De van uit de hooggelegen
vensters van de wolkenkrabbers
uitgeworpen papiersnippers en con
fetti deden aan een sneeuwstorm
denken. Mgr Spellman, omringd
van zes Bisschoppen, begroette de
Generaal aan de St-Patrickskathe-
draal, en een ontvangst op het
stadhuis volgde.
een te houden Conferentie der
Grote Vier zelf.
Deze laatste week, evenmin als
in de voorgaande weken, hebben
zij een gezamenlijke goedkeuring
kunnen hechten aan een of ander
compromis en blijkt het wel een
hopeloze zaak te worden.
's Anderendaags moesten 3.200
straatvegers aan het werk worden
gesteld om de uitgeworpen papier
snippers en confetti op te vagen,
en niet min dan 2.852 ton was de
buit die zij aan papier opvaagden.
Het vorige record (1.800 ton)
werd bereikt bij de terugkeer van
Howard Hughes van zijn vlucht
rond de wereld in 1938.
Daarentegen werd President Tru
man uitgejouwd, tijdens een base
ballwedstrijd te Washington.
Inzake het onderzoek dat thans
omtrent de feiten die ten laste wor
den gelegd van Generaal Mac Ar
thur werd ingesteld, werden o.m.
dokumenten bekend gemaakt over
het onderhoud dat de Generaal had
op het eiland Wake, verleden jaar,
met President Truman, waaruit
blijken zou dat Generaal Mac Ar
thur alsdan reeds een duidelijke
overwinning in het vooruitzicht
had gesteld en voorgesteld had zijn
beste divisie reeds in Januari 1951
naar Europa te sturen.
GENERAAL MARSHALL VER-
KLAART: WERELDTOESTAND
UITERST GEVAARLIJK
Generaal Marshall. Amerikaans
minister van Landsverdediging,
heeft verklaard dat de wereldtoe
stand uiterst gevaarlijk is. Wij
maken thans een der meest critie-
ke periodes van de geschiedenis
door. zo heeft hij er aan toege
voegd.
Als besluit heeft hi.i gezegd: «De
Sovjetleiders hebben door hun anti-
Amerikaanse propaganda de open
bare opinie van hun land vergif-
FRIGIDAIRE
ENGELAND
WONINGENBOUW
Naar door de bevoegde instan
ties wordt medegedeeld, werden in
Groot-Brittannië sedert het einde
van de oorlog'meer dan 1.000.000
huizen opgetrokken. Hierdoor, als
mede door herstellingen en vergro
tingen aan bestaande woningen,
hebben 1.250.000 gezinnen huisves
ting gevonden.
Per jaar bereikt men op dit ogen
blik in het Verenigd Koninkrijk
een cijfer aan nieuw gebouwde wo
ningen dat rond de 200.000 schom
melt.
RUIMERE VLEESRANTSOENEN
Een akkoord gesloten tussen En
geland en Argentinië zal het moge
lijk maken dat de vleesrantsoenen
zullen kunnen verhoogd worden
voor de Britten,
RECHTSTREEKS OFFICIEEL VERDELER
Voor Industriële Frigidaire-Koelkasten vraag zonder de minste verbinte
nis onze gespecialiseerde vertegenwoordiger.
(d-i568)
SPANJE
HONDERDDUIZENDE
ARBEIDERS IN STAKING
Als protest tegen het dure leven
Een nieuwe stakingsgolf brak los
Maandag jl. over de nijverheidsge-
bieden van Spanje en, de Regering
trotserend, weigerden honderddui-
zende arbeiders aan het werk te
gaan in de industriecentra van Bil
bao en San Sebastian. Verscheide
ne fabrieken moesten aldus het
we;l: stilleggen. Het aantal staken-
den werd naar gelang de werk
plaatsen, geschat op 40 a 80 t.h.
Het doel van deze staking is pro
test aan te tekenen tegen de hoge
kofeten van levensonderhoud. In ze
kere gewesten werden vlugschriften
verspreid, waarin ook verhoging
der lonen met 50 t.h. werd geëist
en een heftige aanval op Amerika
werd gedaan, waaruit besloten werd
dat de communisten ook de hand
hadden in de stakingsbeweging.
Officieus werd Maandag het aan
tal stakers op een half millioen ge
schat.
Incidenten werden nergens ge
meld; zelfs werd gemeld dat in be
paalde plaatsen de stakers ook
Leve Franco zouden hebben ge
roepen.
De Spaanse Regering richtte een
waarschuwing tot de stakers, hen
aanmanend om het werk té hervat
ten, en de werkgevers werd de
wenk gegeven de stakers te ver
vangen door aanwerving van werk
lozen. De stakers werden daarbij
nog met straffen bedreigd.
Naar de laatste berichten zouden
de stakers thans meestal weer aan
het werk zijn gegaan maar zouden
nieuwe stakingen dreigen uit te
breken als protest tegen doorge
voerde afdankingen.
PUROl geneest brandwonden
cis dó' uier dciAeAtztcCceïs cóe-
7^ 3UBJLIOR.
f~ J7s tsió deAzj/s?/
V. S. VAN AMERIKA. Overlijden.
Te Grand Kaplds, Michigan, Is op
67-jarige ouderdom overleden, de Hr
Vandenberg, de welbekende Repv\ 11-
keinse Senator.
ALBANIË. Toch opstand? Be
richten wijzen er meer en meer op
Vlat opstand is uitgebroken ln Albtfiië,
Sat vliegtuigen strooibiljetten tegen
dh. communistische leiders boven het,
Jand Uitgooien en dat zij meteen val
schermspringers neerlaten, die de gue-
rillastrljders gaan versterken. Ander
zijds zou de Regering een grote zuive
ringsactie hebben ingezet en door
Ptmedgerechten tientallen mensen heb
ben doen terechtstellen.
SYRIË. Nieuw incident met Jo
den. Het dorp Noegeb, aan de grens
van Syrië en Israël, was het toneel
van een nieuw Incident tussen Joden
en Syriërs. Volgens Damaskus hebben
Joden het dorp aangevallen en werden
zij met verliezen teruggeslagen. De Jo
den daarentegen beweren het anders
om.
PAKISTAN. Tsjecho-Slowaaks at
taché verdwijnt. Een adjunct-atta
ché te Karatsjl, van de Tsjecho-Slo-
v/aakse delegatie, ls er spoorloos ver
dwenen met vrouw en kinderen. Hij
liet een brief achter. De man vreesde
Haar zijn land te worden teruggeroe
pen, maar gaf er de brul aan.
OOST-DUITSLAND. Mindere Mei
feesten. Naar het officieel luidt zou
den de Oost-Duitse arbeiders spon
taan hebben gevraagd om aan het
werk te blijven op de wekelijkse rust
dagen van 5 en 6 Mei e.k.
POLEN. Anti-Russische betogin
gen. Volgens de Duitse Radio wer
den te Stettin, gewezen Duitse stad
maar door de Polen Ingepalmd, be
langrijke anti-Russische betogingen
gehouden, nadat een Russisch officier
vier Polen zou hebben neergeschoten
ln een danszaal. Ongeveer 400 beto
gers zouden zijn aangehouden.
ENGELAND. Duikboten uit de
vaart. Tot wanneer zal zijn uitge
maakt om welke oorzaak de duikboot
Affrayomgekomen ls, werden alle
andere onderzeeërs van zelfdtl klasse
voorlopig uit de vaart genomen.
HONGARIJE. Vogeler weer vrij?
De Amerikaan Vogeler, die met een
Belgische is gehuwd en verleden Jaar
ln Hongarije tot meerdere jaren ge
vang was veroordeeld, zou naar ver
luidt mogelijks worden ln vrijheid ge
steld, mits de U. S. A. zekere Hon
gaarse voorwaarden zouden vervullen.
YOUGO-SLAVIE. Grensincident.
Uit Yougo-Slavlë werd gemeld dat
Roemeense soldaten de grens hebben
overschreden te Jaksjltsjevo, met het
gevolg dat vuurschoten werden gewis
seld en een Roemeense soldaat ln han
den bleef der Zuid-Slaven.
NOORWEGEN. Spion. Edvard
Danielsen, de zoon van de Marinechef
van Noorwegen, werd aangehouden,
naar verluidt wegens spionnage.
EEN GAT IN DE LUCHT
Eigenlijk is het nog te vroeg om
wat iioht te weipan op de zaak
Socobelge, omdiait het nog niet te
voorzien is hoe deze haar beslag
krijgt. Van de andere kant is ech
ter niet te Verwachten dat de toe
komst deze geheel duistere zaak
volkomen zal ophelderen.
Men heeft in eigen land aan
belde kanten overdreven.
De Heer Pholien heeft bij zijn
terugkeer uit Amerika misschien
wel iets te vroeg beweerd dat de
aangelegenheid niet zo belangrijk
was. Maar d'e socialisten hebben
van hun kant veel te laat en ver
keerdelijk geineend een stronkel-
steen gevonden te hebben voor de
homogenen. En reeds voor wind-
haan Spaak de Regering ter zake
zou interpelleren, waren de socia
listen al tot het besef gekomen dat
ze, voor de zoveelste keer, een slag
in het water gaven en een groot
gat gingen slaan... in de lucht.
GEKIBBEL
OVER MARSHALLKREDIETEN
Men kent allioht de voornaamste
elementen van de zaak. Een Bel
gische firma heeft aan de Griekse
regering spoorwegmateriaal geleverd
vóór de jongste wereldoorlog, ter
waarde van 350 millioen frank. Dit
materiaal werd gebruikt in Grie
kenland, maar werd bijzonder ern
stig besohadigd in de Griekse bur
geroorlog. Toen puntje bij paaltje
kwam, gebaarde de Griekse regering
van krommen haas en weigerde on
der allerlei voorwendsels de gedane
leveringen te betalen. De zaak werd
voor een arbitragecommissie en
voor het Internationaal Gerechts
hof gebracht, die beide de Griekse
Regering in het ongelijk stelden.
Maar van betalen was nog altijd
geen sprake.
Toen begon de Belgische firma
werkelijk om het geld verlegen te
zitten. (Menigeen zit al dikwijls
verlegen, voor een kleinere pree.)
Er werd vernomen dat bij verschil
lende Belgische banken, op naam
van de Griekse regering, bedragen
waren gedeponeerd. De Belgische
firma, die sterk stond op haar goed
recht op de in haar voordeel ge
wezen vonnissen, deed deze geld
sommen in beslag nemen.
Op dit ogenblik liet de Griekse
regering weten dat deze gelden ge
deponeerd werden als gevolg van
handelsverrichtingen in het raam
van het Marshall-plan en niet vat
baar waren voor beslag. Ameri
kaanse gezagspersonen bevestigden
de zienswijze der Grieken en dreig
den de Marshallkredieten aan Bel
gië te verminderen met het bedrag
dat België ten voordele van Soco
belge eventueel zou laten in beslag
nemen. De Belgische regering zond
hoge ambtenaren, zowel naar New-
York als naar Athene, om over de
zaak nog na te praten en naar een
bevredigende oplossing te zoeken.
Inmiddels werd die zaak door de
Griekse Staat en de Bank van
Griekenland voor de burgerlijke
rechtbank van Brussel gebracht;
alsmede door de Belgische Staat en
de Bank van Brussel, met het doel
te beslissen over de geldigheid van
het beslag en het bedrag ervan.
Men verwacht dat de rechtbank,
die op 30 April uitspraak moet
doen, de Belgische firma in het ge
lijk zal stellen en het beslag geldig
verklaren.
Andere geruchten maken gewag
van een ontwerp dat de regering
Vrije invoer.
Uitvoer tot 50.000 fr.
Ingevolge mededeling van het va
luta-bureau, ln het Franse Staats
blad verschenen, is de lp veer van
de Franse .en buitenlandse bankbil
jetten evenals van de geldstukken
met uitzondering van de goudstuk
ken door de reizigers uit het bui
tenland, zonder beperking van het
bedrag, toegestaan.
Anderzijds is de uitvoer van
Franse muntstukken en bankbiljet
ten door reizigers naar het buiten
land beperkt tot 50.000 fr. per per
soon.
Winkelierster gedood.
Vier voorbijgangers gewond.
In een verfwinkel te Gent ont
stond om een totnogtoe onbekende
reden een geweldige ontploffing.
De winkelierster kwam brandend
uit de winkel gelopen maar gaf
kort daarop de geest. Vier perso
nen die de winkel voorbijtrokken
op het ogenblik van de ontploffing
liepen zware verwondingen op. In
de winkel zelf werd grote schade
aangericht.
Koninklijk Besluit, onlangs
aenen in het Staatsblad, is in-
sken het Regentsbesluit van
'.art 1946, waarbij wijlen dhr
ice BROUCKE. Brugemeester
Ramskapelle-a-IJzer uit zijn
ontzet werd.
Besluit draagt dat de be-
digingen die weerhouden wa
tegen betrokken gemeentema-
lat en die tot grondslag van
uitzetting hebben gediend, niet
egrond kunnen worden weer-
en.
lus Ls ten volle in ere hersteld
Ier veie slachtoffers der epura-
jlen Maurice BROUCKE kon
ukkiglij't de dag van zijn eer-
el niet beleven. Doch zijn we
en zijn talrijke vrienden
i zich verheugen om deze be
ng, en zich herinneren aan de
diensten welke hij aan de be
ng van zijn gemeente en van
land heeft bewezen.
De Wright's hadden dus gevlogen. Zul
ke mannekes zouden er niet blijven bij
stilzitten.
Na in de winter van 1903-1904 een
nieuw vliegtuig te hebben gebouwd, dat
uitgerust was met een zwaardere motor,
een van 25 P. K., werden in de lente van
1904 de proefnemingen voortgezet op
Simms Station, 8 mijl ten Oosten van.
Dayton, een terrein, dat aan de Wright's
beschikbaar was gesteld door de bank
directeur Torrence Huffman, en welk
veld bekend stond als de Huffman-prairie.
Het hervatten der proefnemingen, leid
de aanvankelijk tot vele moeilijkheden
en teleurstellingen, doch na lang zoeken
en tobben, ging het eindelijk beter. Zo
kon op 15 September een afstand van
800 meter worden doorvlogen, plus een
bochtje worden opgepikt, en volgde op
de 20" een gesloten baan, terwijl later in
het jaar, in gesloten baan, nog twee
vluchten van elk 3 mijl lengte werden
uitgevoerd.
In Juni 1905, werden de proeven op
de Huffman-prairie voortgezet. Nu echter
met zulke uitslagen, dat de Wright's in
September al vluchten konden maken
van 18 a 19 Km. afstand en bijna 20
minuten duur, terwijl op 4 October een
vlucht werd gemaakt van 33 Km. in
33 minuten en de dag daarep een tweede
vlucht van bijna 39 Km. in 38 minuten.
Nu waren de vluchten boven de Huff
man-prairie geenszins als demonstratie
bedoeld. Integendeel hadden de Wright's
er steeds naar gestreefd zo min mogelijk
de aandacht te trekken. Daar om het
half uur een eleotrische tram langs het
veld passeerde, werd gevlogen zoveel als
doenlijk tussen die tijden in. Ook werd
er angstvallig voor gewaakt, dat geen
met fotoapparaten gewapende kijkers bij
het toestel kwamen. Belangstelling kon
echter niet uitblijven. Speciaal na de gro
te vluchten van begin October, nam die
belangstelling zo schrikbarend toe, dat de
Wright's voor goed aan het vliegen een
(einde maakten. Nadat op 5 October de
laatste vlucht had plaats gehad, werd het
toestel gedemonteerd, en weer naar huls
vervoerd.
Het zal steeds een der merkwaardigste
feiten uit de geschiedenis der luchtvaart
blijven, dat, ofschoon de gebroeders
Wright in 1903 en 1904. en vooral in de
maanden September en October van 1905,
/duidelijk het bewijs hadden geleverd, het
machtig probleem der mechanische vlucht
tot een oplossing te hebben gebracht, de
wereld hen niet wilde geloven. Nu Ls
niet-willen-geloven echter niet helemaai
Juist,. Men kon hun uitvinding ook niet
begrijpen. Althans in Amerika niet. Wat
het essentieel verschil was tussen een
vliegtuig zwaarder-dan-lucht en een be
stuurbare ballon, dit scheen voor de
massa, en de heren van de krant inclus,
onbekend.
Waar nu in de oude wereld, met de
bestuurbare ballons van Santcs Dumont,
met de Lebaudy, e.a. reeds vrij aanzien
lijke duur- en afstandsvaarten waren ge
maakt, zo wist men in Amerika niet be
ter te besluiten, of hetgeen die fietsen
makers daar in Dayton volbracht hadden,
was niets bijzonders doch feitelijk nog
ver ten achter bij de vluchten met air
ships gemaakt aan gene zijde van de
Atlantische Oceaan.
De Wright's meenden thans ver genoeg
te zijn gekomen, om te pogen hun uit
vinding te verkopen. De onderhandelin
gen met de Amerikaanse regering, veer
den echter tot niets.
Na uit Washington een weigering te
hebben ontvangen, wilden de Wright's
proberen, met een der Europese staten
tot een resultaat te komen. Hun eerste
brieven schreven ze, in eind 1905. aan
de Franse luchtvaart-pionier Kapitein
Ferber, alsmede aan Henri Besangon, de
redacteur van het toen vooraanstaande
luchtvaartblad L'AérophileBesangon
publiceerde deze en later ontvangen brie
ven, doch hun inhoud welke sprak over
vluchten van meer dan een half uur
duur verwekten in de hoge Franse lucht
vaartkringen slechts 'n meewarig schou
der-ophalen.
De enthousiaste kapitein Ferber, die
vast aan de Wright's geloofde, boekte met
zijn brieven al evenmin succes. Toen hij
met de mededelingen der Wright's bij
zijn oversten kwam en vertelde, dat de
Amerikanen voor 1 millioen frank hun
uitvinding de Franse staat te koop aan
boden, doch eerst betaling verlangden na
een vlucht van... 50 Km? toen werd ook
Ferber uitgelachen. Hoe kon immers, zo
redeneerden de grote heren tamelijk lo
gisch, een doodgewone Franse kapitein
weten, wat, zo meende men. nog niet
êens bekend was aan de ijverige speur
ders der grote Amerikaanse pers?
In Amerikaanse luchtvaartkringen, voor
welke kringen destijds alles draaide cm
het spelevaren met vrije luchtballons,
was de waardering geen haar beter. De
ASro Club of Amerika van de - vliegver-
richtingen van hem en zijn broeder
geen flauwe notie
De beweringen der geniale fietsenma
kers, waren echter zo positief en de tal
rijke namen van de inwoners uit Dayton,
die het wonder hadden aanschouwd,
maakten in Frankrijk en elders toch nog
wel zoveel indruk, dat men allengs in
verschillende hoeken zijn nieuwsgierig
heid niet langer kon bedwingen en daar
om ter plaatse een onderzoek ging in
stellen. Zo zond het Parijse sportdagblad
L'Autoeind 1905 zijn correspondent
Robert Coquelle naar Dayton. Na lang
zoeken kwam Coquelle er achter, waai
de Wright's woonden; dat het zelfs met
de locale vermaardheid der vliegers zo
slecht gesteld was, dat maar weinigen
wisten waar zij woonden, deed hem het
ergste vrezen. Spoedig echter, kwam de
Fransman tot andere gedachten. Hij in
terviewde de vliegeniers, al lieten ze hem
hun vliegtuig niet zien, hij sprak vele
ooggetuigen der vluchten en kon voor 10
dollar nog ergens een exemplaar machtig
worden van de Dayto.il Daily News
waarin een belangrijke beschrijving van
het vliegtuig en de vluchten voorkwam,
doch welk nummer de Wright's zoveel
mogelijk hadden opgekocht en vernietigd,
en Coquelle telegrafeerde aan zijn krant:
De Wright's weigeren hun toestel te
laten zien. Heb verscheidene ooggetuigen
gesproken. Het is onmogelijk aan het
slagen der vluchten te twijfelen»...
Maar ook in de oude wereld had het
luohtvaartonderzoek niet stilgezeten. Ook
bier had men voortgebouwd op de stu
dies en proefnemingen van die pioniers,
wier arbeid ook voor de Wright's als
punt van uitgang had gediend. En ook
hier kon men al kleine resultaten boeken.
Zo maakte op 13 September 1906 de
Braziliaan Santos Dumont te Bagatelle,
Parijs, met een vliegtuig van eigen maak
sel, een sprong van 4 a 7 meter lengte,
terwijl juist een dag eerder, de in alle
eenzaamheid werkende Deense ingenieur
Ellehammer, op het eiland Lindholm,
eveneens met een zelf vervaardigd appa
raat, op a Vi m. hoogte, een vlucht
van 30 a 40 meter lengte had gemaakt.
Op 23 October verder, voerde SantOvs Du
mont te Bagatelle een vlucht van 50 m.
lengte, welke, daar ze officieel geoprtu -
leerd was als de eerste vlucht boven de
Europese grond wordt beschouwd, u-r.v-ji
de Braziliaan op 12 November van het
zelfde jaar, een afstand doorvloog van 220
m. Het eerste officieel wereldafstandsre
cord
Al stonden deze verrichtingen nog
zwaar ten achter bij de vele kilometers
lange vluchten der Wright's, de geniale
fietsenmakers, trekken toch een bedenke
lijk gezicht, toen de berichten over die
kleine in de oude wereld behaalde triom
fen, tot hen doordrongen. Want ook zij
waren met kleine vluchten begonnen.
In Juni 1907 stonden Wilbur en Orvlllc
Wright onverwachts te Parijs. Maar zon
der vliegtuig. Een bespreking had plaats
met de Franse Minister van oorlog. Maar
ook nu kwam men niet tot een overeen
stemming. Al het geschrijf over het won
dere werk der beide Amerikanen, kon ten
slotte niet nalaten, ook de leger-autorl-
teiten te Washington tot nadenken te
stemmen. Waarschijnlijk omdat men
daar de Wright's twee jaren tevoren kort
af had afgewezen, besloot men de zaak
zo neutraal mogelijk aan te pakken, door
eind Deoember 1907 de inschrijving open
te stellen voor de levering van een vlieg
tuig zwaarder dan. lucht. Er kwamen 22
inschrijvingen binnen, wat de prijs be
treft, verschillende van 500 tot 10 millioen
dollar. De uitslag was natuurlijk, dat het
10 Februari 1908, alleen met de gebroe
ders Wright tot een contract kwam. De
prijs, die zij bedongen, bedroeg slechts
26.000 dollar. Blijkbaar hadden de
Wright's uit vrees er weer naast te vis
sen, niet hoger durven gaan.
Ook wat de Europese Marktbetreft,
hadden de Wright's, door de verloren ja
ren wijzer geworden, hun condities ge
wijzigd. Dank zij de bemoeiingen van
Hart O'Berg, een te Parijs woonachtige
Amerikaan, waren de Wright's in contact
gekomen met Lazare Weiller. Het door
Weiiler gevormd syndicaat, verklaarde
zich bereid aan de Amerikanen een half
millioen frank te betalen, wanneer zij
met hun vliegtuig naar Frankrijk kwa
men, er bepaalde vluchten mee uitvoer
den, en ook aan enkele andere voorwaar
den voldeden. En de Wright's, die tevoren
nog 600.000 frank hadden geweigerd,
aanvaardden.
Op 1 Juni kwam Wilbur te Parijs aan.
Het toestel werd gemonteerd, en einde
lijk. op 8 Augustus 1908, voerde Wilbur
cp de renbaan van Hunaudières bij Le
Mans, de eerste openbare vlucht uit. Al
duurde deze slechts 1'45", toch verwekte
ze een geweldig enthousiasme. De zeker
heid waarmede Wright te werk ging,
het flegma waarmede hij opsteeg en zijn
kunstvogel weer op de grond bracht, be
wees de weinige ooggetuigen duidelijk,
dat dit geen eerste experiment kon zijn,
doch dat de Amerikanen reeds sedert
lang moesten weten wat vliegen was. En
de Wright's die men algemeen voor
bluffers en praatjesmakers had uitgekre
ten, waren eensklaps wereldberoemde
genieën!
Spoedig stapelde Wilbur de ene record
vlucht cp de andere. Nadat het toestel
naar het eveneens bij Le Mans gelegen
schietterrein van Auvours was overge
bracht, dat betere afmetingen had, maak
te Wright vele vluchten van 50, 60, 70 en
80 Km., terwijl hij. vóór het Jaar ten
einde liep, op 31 December precies, de
kroon op het werk zette, door onafge
broken 2 uur 20 min. ln de lucht te 'blij
ven. en daarbij een afstand af te leggen
van bijna 125 Km., welke geweldige pres
tatie de Amerikaan de coupe Michelin
voor 1908 deed winnen. Begin 1909 maak
te Wilbur nog vele succesvolle vluchten
te Pau in Zuid-Frankrijk, en later te
Rome, terwijl, vijf personen door hem
als vlieger werden opgeleid.
De stoffelijke beloning voor hun noeste
pioniersarbeid ls tenslotte toch nog gro
ter geworden, dan de geniale fietsenma
kers zich misschien hebben voorgesteld.
Ai mocht het de stille, teruggetrokken
Wilbur niet meer gegeven zijn, die suc
cessen met zijn broeder te delen, want
op 30 Mei 1912 overleed hij te Dayton na
een kortstondige ziekte. Orville Wright
heeft later ruimschoots de vruchten vani
die jaren van zware arbeid en teleurstel
lingen mogen plukken, niet in het minst
door de diverse patent-processen die de
latere Wright-fabrieken verplicht waren
haar copieerdersaan te doen, en
welke processen zij vrijwel alle glansrijk
wonnen.
nog vóór 30 April zou indienen en
doen goedkeuren en waarbij het
verboden zou zijn ln België beslag
te leggen op geldsommen voort
komende van Marshal ikred ieten.
Dit lij'kt eohter weinig waarschijn
lijk.
Er is eohter namens de regering
stellig verklaard dat de Belgische
belastingbetalers in geen geval de
last zouden be dragen krijgen van
de uitbetaling van dit bedrag, in
dien de Belgische firma in het ge
lijk wordt gesteld.
PRAATJESMAKER
Wanneer men nog mooht twljfe-
len aan de edele gevoelens en be-
kommerissen om fiet algemeen be
lang die de socialist Spaak door
trillen, d'an moet men toch even
naproeven aan een anecdote die
over het heerschap dezer dagen ten
beste werd gegeven.
Kameraad Spaak had al enige
dagen afgegeven in Le Peuplë
tegen een Luiks hoogleraar die over
het socialisme polemiseerde in een
Brusselse krant. En een paar kalme
woorden van een doodnuchtere pro
fessor hadden blaaskaak Spaak aan
het koken gebracht en gloeiend van
koleire.
Zodat de man in de socialistische
krant een directe aanval inzette te
gen de hoogleraar in kwestie.
Maar deze liet zich evenmin on
betuigd en antwoordde jarompt. Hat
was een stukje om van te snoepen...
maar dat zeker nog zwaar op de
maag ligt van windihaan Spaak. De
professor eindigde namelijk meteen
anecdote. Hij vertelde dat hij een
maal op een banket mede aanzat
naast de dikke Pol-Henri en hem
zijn oordeel vroeg over de politiek.
Hij vroeg hem waarin de politiek
bestond en de Heer Spaak bezag
hem eens met een tikje medelijden
en een olijke lach. Hij liet de elle
boog steunen op de tafel en draalde
de opengeapreide hand langzaam
van links naar rechts en van rechts
naar links.
Dat is het ware beeld van deze
voorman onder de praatjesmakers,
die het hekken hangt naar de wind,
van deze windihaan die medewen-
telt met elke verandering in de
windrichting.
Hoe kan men verlangen dat wij
deze clown voor vol aanzien, wan
neer 'hijzelf vreugde beleeft aan
zijn cirkustoeren in de politiek.
GOEDE RAAD IS DUUR
't Zijn droeve tijden voor de so
cialisten. Zij blazen en willen maar
drukte en wind maken. Maar aan
de politieke einder verroert geen
blad. Het is er zo windstil 4at gaj
er van versuft zijn. Straks is Jiat
1 Mei en wat gaan ze de werk-
rqensnu weer moeten wijsmaken.
Ze zitten met de handen in het
'haar en hun hoofd vol van de holle
leuzen die elke zin'verloren hebben
en die ze niet meer duiven uit
spreken.
't Zijn droeve en moeilijke tijden.
Maar als ge 't hun zo op de man
af moest vragen, dan zouden ze u
in gemoede wel mosten bekennen
dat ze eigenlijk woest zijn op Van-
den Daele, die de nagel van hun
doodskist wordt.
Hebben de socialisten niet altijd
het monopolie gehad van de ver
dediging der arbeidersbelangen. Heb
ben zij niet altijd vc-'-pgjd dat
de homogenen de ar' s tegen
zich in het harnas zou jagen?
Het ziet er echter nog lang niet
zo naar uit,
Bovendien speelt Minister Vanden
Daele hen een aartslelijke toen
door zopas een héle reeks nieype
sociale maatregelen te treffen, die
voor elke arbeider welkom zullen
zijn.
Wat moeten de socialisten dan
toch op hun spandoeken sohrijven
met 1 Mei? Kan er hen niemand
een goede raad geven? Wat kun
nen zij de werkman nog beloven
of doen eisen?
NETTE MANIEREN LEREN
Intussen proberen zij alle andere
wegen.
De mannen van het gebroken ge
weer schamen zich niet, nu ineens
de aartsvader londse hoera-patriot
Uit te hangen.
En zij nemen Ross en andere
Waak- en Sluitprofeten van cle
Weerstand onder de arm om eer
lijk verontwaardigd te doen over
verkapte amnestie en de vrij
lating van incivieken.
Minister Moyersoeri laat zich
daaraan niet veel gelegen. Wij
weten welk vlees wij in de kuip
hebben,zegt hij. en de socia
listen hebben zich volstrekt niet
geschaamd om stveds weer tussen
beide te komen voor de vrijlating
van Poulet,
Sindsdien heeft ook partijvoorzit
ter Lefèvre de socialistische chan
tage met de weerstand en het Jn-
civisme gebrandmerkt, en van die
kant verwacht de B.S.P. ook al niet
veel heil meer.
Het is maar goed dat zij een*
varen zoals de ongemanlr'de kat
ten die men van tijd tot tijd eens
met de neus in het eigen vuil duwt,
om ze tot een beter besef van d«
nette manieren te brengen.
Men is nooit te oud om fes leren.
De socialisten hebben nog gerui
me tijd voor de boeg, tot aan <ia
eerstvolgende verkiezingen, om net
te manieren te leren volgens de ge
plogenheden van het eerlijk demo
cratisch spel. PAS.
HEMELVAART
Veertig dagen na Zijn verrijzen!»
is Christus opgestegen ten hemel,
omdat Zijn taak op deze aarde vol
bracht was. Aan de apostelen en hijn
opvolgers liet HIJ het over. orn in
de loop der eeuwen de mensen aan
de verlossing deelachtig te maken,
Gaat heen over de gehele we
reld. sprak Hij tot hen, en ver
kondigt de blijde boodschap aan leder
schepsel.
Na deze woorden ie Hij opgeste
gen ten Hemel, waar HIJ troont aan
de rechterhand van de Vader al»
eeuwige Koning en Hogepriester. Al
les is aan hem onderworpen en een»
zal Hij de Kerk, ontrukt asn d- vij
anden. overgeven aan de Vader. Ven
uit de hemel blijft Hij haar bij
staan. want onophoudelijk spreekt
Hij bij de Vader voor ons ten beste.
Ieder ogenblik offert HIJ zlcli op
een van de vele altaren, voor het heil
van de wereld. Hij is een verzoening
voor onze zonden en niet voor de
onze alleen, maar ook voor die van
de gehele wereld.
De Kerk werkt en zwoegt terwMl
Christus de wasdom geeft. Zo groeit
door do samenwerk.ng van Christus
en Zijn Kerk het Rijk Gods, en m
zal het zijn tot het einde der tijden,
wanneer alles voltooid Is en Chris
tus zal komen, om Zjjn Kerk over
te brengen naar de eeuwigheid.
Het feest van heden is een vreug
dedag voor ons. De verheerlijking
van Christus in zijn Hemelvaart
ook de verheffing van de menselijke
natuur, is ook onze verheerlijkiny.
Onze menselijke natuur neemt deel
aan de hoogste goddelijke eer.
Sursum corda! Stijgen we met tiet
hart, met de wil en de begeerte naar
de hemel, dan nullen wij eens met
lichaam en ziel de Heer in de Heme'
volgea. E. O-