Van Steenbergen N neemt zijn kopplaats in 8si Pt iijck vervangt Jobé R. Decock vervangt Van Brabant De 12 delmitieven voor de Ronde Sedert meer dan dertien jaar is de Ronde van Frankrijk buiten het kader van een gewone wielerkoers getreden. Zijn stichter, Henri Des granges, en dezes opvolger, Jacques Goddet, hébben er een nationale gebeurtenis van gemaakt. De Ron de duurt slechts één maand, maar tijdens die ene maand dat zij haar sliert van 1.500 renners, ofjiciëlen ol nieuwsgierigen, ontrolt, is gans Frankrijk op de been en de poli tiek, de grote processen, de revo luties in het buitenland verhuizen naar het tweede plan. Gedurende een ganse maand staat haar begroting gelijk met deze van de nieuwe Joodse Staat: ongeveer 150 millioen Franse frank. Men verbruikt er 350.000 liter benzine. Vierhonderd journalisten schrijven over haar, ten gerieve van 20 millioen lezers, meer lijnen dan er gedurende een gans jaar geschreven worden over de parle mentaire aangelegenheden. M$.n heeft de Ronde van Frank rr'V beschreven als het grootste rondreizende circus ter ivereld. 1903 De Ronde ontstond in het jaar 1903 in het brein van Henri Des- granges. Desgranges was bediende bij een advokaat te Bordeaux. Hij was een oud-specialist van de «driewieler», doch werd hartstoch telijk liefhebber van de fiets. Hij sloeg meerdere records (o.m. dit van het uur), om ten slotte, wan neer hij een gezet man werd, het sportblad op geel papier, l'Auto te stichten. Hij heeft zijn leven gewijd aan de Ronde van Frank rijk en... aan de fiets. Toen hij 60 jaar oud was, nam hij nog deel aan proeven voor veteranen. De eerste Ronde omvatte zes rittenLyon - Marseille - Toulouse - Bordeaux - Nantes en Ville-d'Avrav. Het was de Fransman Garin die won. Het reglement verbood tijdens de koers iedere verwisseling van onderdelen. De renner die breuk had moest op eigen krachten her stellen. Zo kon men de overwin naar bezig zien in een smidse ter- Wijl hij zijn kader wit-gloeiend stookte om hem weer recht te krij gen. Tijdens die Ronde waren er 80 renners om aan te zetten, doch slechts 20 ter aankomst. 1904 In 1904 was een deel der open bare opinie in beroering gebracht door een dwaze perscampagne. Fa- natiekers beloerden het peloton van uit een hinderlaag en poogden, op eenzame wegen, de eerst geclasseer- den eenvoudig-weg te vermoorden. Cornet, die de Ronde won. ont snapte slechts op het nippertje aan een schietpartij. 1905... EN LATER In 1905 waren het andere fana- tiekers die nagels op de wegen smeten Al de renners, zonder on derscheid, vielen plat en het was nacht alvorens de eersten binnen kwamen. Dat jaar was Trousselier overwinnaar. Het publiek mopper de. Vervolgens werd stilaan, jaar na jaar, de Ronde van Frankrijk verlengd. De renners moesten over de Ballon d'Alsace. de Grande Chartreuse. Men begon de Pyre neeën en de Alpen aan te vallen niet de hoogste Colvan Frank rijk: de indrukwekkende Galibier (2.600 m.). De Ronde veranderde van richting. Zij werd onderbroken door de ooriog. Desgranges voerde de «gele trui» in; de renners wer den in drie reeksen onderverdeeld: de azen, de 2" klassers en de toe risten. HET GEBEURDE 38 JAAR GELEDEN Het gebeurde op 9 Juli 1913, in de Ronde van Frankrijk. De Frans man Eugène Chrïstophe, in zijn tijd «Vieux Gallois» (Oude Galliër) geheten wegens zijn lange, neer- hande snor, stond aan de leiding in de Ronde van Frankrijk. Boven op de Tourmalet kwam hij voorbij met 18 minuten voorsprong op zijn twee gevaarlijkste tegenstan ders, Marcel Buysse, de Leeuw van Vlaanderenen Philip Thvs, het Brussels keffertjeChristo- phe was bezig de Ronde van Frank rijk te winnen. toen hij in het be gin van de afzink een val deed en zijn vork brak. Niet alleen bestond er toen nog geen verzorging, zij was zelfs ten strengste verboden. Er stond Christophe dan ook niets an ders te doen dan ofwel op te ge ven, ofwel zijn fiets zelf te herstel len in de dichtstbijgelegen smidse. Die lag... 14 kilometer lager, hele maal beneden de afzink van de Tourmalet. in het dorpje Sainte- Marie-de-Campan. Met de gebroken fiets op de schouder stapte Christophe heel de lange weg van 14 km. bergaf te voet, vergezeld van de koerscommis- earis. die hem in zijn auto trouw volgde. Beneden wees 'n vrouw hem de weg naar de enige smidse van het dorp, een knaapje vergezelde hem en bleef bij hem, maar de koers- commissaris was onverbiddelijk. Voordat Christophe zich aan 't werk zette, vermaande hij hem; «En vergeet vooral niet, dat ge 4. SPORTBLAD. niet de minste hulp, van wie ook, moogt ontvangen. En Christophe begon zelf de vuur haard op te poken, de blaasbalg te trekken, de hamer te hanteren! Hoe denken de heren renners van nu daarover? Op zeker ogenblik echter had Christophe hulp nodig: hij moest tegelijkertijd de blaasbalg trekken, zijn fiets schuin gebogen houden en hem met de hamer bewerken, en vermits hij maar twee handen had... Het knaapje hielp mee en trok een tijdlang de blaasbalg. De commissaris noteerde het vergrijp en Christophe zou hiervoor 's avonds nog tien minuten straf krij gen! Christophe verloor vier uren en natuurlijk ook de Ronde. Hij ein digde 7e op 4 uren en 6 minuten van de winnaar Philip Thys. Op Zondag 3 Juni dan heeft men die haast legendarisch geworden verrichting van Christophe. die een lichtend voorbeeld was van moed en volharding, vereeuwigd. Chris tophe zelf, vergezeld van het oude vrouwtje, dat hem de weg wees, van het knaapje, nu edn gezette man, die hem hielp, en van de commissaris, die hem deed straffen, heeft op dezelfde plaats, in het zelfde koerspluntje van die dag. met de fiets op de schouder, al de zelfde gebaren herhaald van 38 jaar tevoren en een symbolische vork weer aangesmeed. Buiten op de smidse werd een marmeren plaat aangebracht, waarop het exploot van Christophe verteld wordt Zeer ontroerd pinkte Christophe na afloop van de eenvoudige plech tigheid een traan weg en zei: «Nooit heb ik de Ronde van Frankrijk mo gen winnen. Elk jaar. wanneer de Ronde terugkeert en de bladen de erelijst geven, doet het mij pijn aan het hart er miin naam niet te vinden. Oo die 9 Juli 1913 was ik bezig de Ronde te wónnen... Nu echter kan ik in vrede gaan. Nu heb ik «mijn» Ronde van Frank rijk srewonnen... Soi.itig genoeg ligt de smidse een vijftietal meter verwilderd van het eigenlijke parcours. Zoniet zouden al de ronderenners de marmeren nlaat kunnen ontwaren en zich de les van moed. enererie en volhar ding. welke de Vieux Gallois daar aan alle rondemannen heeft geereven, gedenken. (Voor de jongeren kannen we er nog op wijzen, dat Chri^tonhe 2e was in de Ronde van Frankrük 1912. 7" in de^e van 1913. lle in 1914. 3' in 1919 en nog 8e in 1923.) NA DE OORLOG '14-18 In 1924 was er dusdanig geest drift bij het publiek, dat men een ogenblik vreesde het vertrek niet te kunnen geven op het gestelde uur; in het Luna-Park waren de renners verloren tussen de menigte. Voor de eerste maal werd de Ronde gewonnen door een Italiaan: Bottechia. Gedurende gans de duur der koers had hij zich doen volgen door een rollende keuken, die hem ononderbroken beefstuks en spa ghetti klaar maakte. Een geniale gedachte van Des granges zou in 1930 de Ronde de finitief op de goede baan brengen: het oprichten van nationale ploe gen van acht renners. Vijf naties waren vertegenwoordigd: Frankrijk. België. Spanje. Italië en Duitsland. De Franse renners, omgord met de driekleur, uitgerust en verzorgd door «l'Auto», hadden grote bijval bij het dweepzuchtig publiek. Het werd één en al geestdrift. In 1936 werden de Italianen door sancties getroffen en verschenen niet aan de start. Wat later werd het ver snellingsapparaat toegelaten. Des granges bracht de ritten tegen het uurwerk tot stand, de bonificaties op de cols en bij de aankomst; al te laat binnengekomen renners wer den uitgeschakeld. In 1938 veranderde de Ronde voor de derde maal. Men begon in het Westen. Zes en negentig ren ners verschenen aan de start. Er zijn thans drie Franse ploe gen deAzen de Bluets en de Cadets het is echter de Ita liaan Bartali die wint. De oorlog onderbrak de Ronde voor de twee de maal. In 1941 stierf Henri Des granges; aan het hoofd van dit grote wandelende circus werd hij opgevolgd door Jacques Goddet. Jacques Goddet, jongste zoon van Victor Goddet, die een oude mede werker was van Desgranges, heeft heden de leiding van het sportblad l'Equipe in handen. Voor de or ganisatie van deze grote wielerge- beurtenis wordt hij ondermeer bij gestaan door de bestuurder van de Wintervelodroom en het Prinsen park, Charles Joly, die'de bijnaam kreeg van «de man met de witte haren door de vertegenwoordiger van de Parisien LibertéFelix Leviatan. door twee commissaris sen-generaal, door Kolonel Beau- puis en voornamelijk door een ge heimzinnige persoon: Jean Gar- nault. Deze laatste is in zekere zin de geheimzinnige en allesbeheer sende hand in de Ronde van Frankrijk en die slechts door wei nigen gekend is. Daar ergens in een eenzaam bureel van Montmar- tre zit Garnault, in hemdsmouwen en de pijp in de mond, de grijze haren kort la brosse» geknipt. Daar worden de duizend en één DE OVERWINNAAR DER EERSTE RONDE VAN FRANKRIJK RIJDT NOG ALTIJD PER FIETS Maurice Garin, die in 1903 de eer ste Ronde van Frankrijk won, heeft nog niet afgezien van de fiets, al hoewel hij dit jaar 80 jaar oud is geworden. In 1903 legde hij de 2.500 kilometer af in 94 u. 53 min. Gara gist van beroep in de Franse stad Lens, kan hij gerust weerstand bie den aan elke auto-bekoring en voor de minste verplaatsing neemt hij nog de fiets -.iet koersguidon. We zien hem hierboven in foto, 80 jaar oud, bij een doortocht in de straten der Franse stad en... dit titanen- werk schijnt inderdaad zijn sterk gestel in niets ondermijnd te hebben. problemen, die telkens éénmaal per jaar door de grote wielerkaravaan gesteld worden, opgelost. Welke zijn die problemen? Eerst en vooral moet de Minister van Binnenlandse Zaken er toe wil len besluiten, sommige wegen voor het verkeer te openen of te sluiten. Die wegen zullen door particu lieren slechts mogen gebruikt wor den twee uren vóór en één uur na de doortocht van de renners. Aan de Dienst voor Bruggen en Wegen moeten de weggedeelten, die in slechte staat zijn. gesignaleerd wor den; het Ministerie van P.T.T., dat voor de pers gemakkelijke verbin dingen moet bezorgen, dient ver wittigd; er moet gezorgd worden voor de nodige vrijmaking van ben- zine-contingenten. voor technische uitrusting, voor ravitaillering, enz... Drie maanden vóór het vertrek der Ronde heeft Kolonel Beaupuis reeds gans de Ronde van Frank rijk gedaan... per auto. om de staat der wegen na te gaan, om te on derzoeken hoe het gesteld Is met de bevoorradingsdienst, de huisves ting en voornamelijk om de steden te bepalen vaar iedere rit zal ein digen. Hiervoor trad hij in verbin ding met 8.000 burgemeesters en ambtenaren. Bij deze onderhande- lirgen maakt Kolonel Beaupuis alle mogelijke dwaze tonelen mee. Som mige burgemeesters dreigden zich te zelfmoorden, toen ze vernamen dat de Rondeniet langs hun dorp of stad zou voorbij komen. Ten slotte heeft hij misschien Rou- baix boven Rijsel. Luik boven Brus sel. Aix-lez-Bains boven Grenoble. Lourdes boven Pau of Trouville be ven Caen verkozen. Hij ontwierp tijdens zijn rondreis misschien wel nieuwe ritten. Dit alles brengt ech ter mee dat hij de meest gehate man uit gans de Ronde is. Hij heeft echter de Ronde van Frank rijk stevig verzekerd tegen misluk king. De karavaan is eindelijk de baan op. Het zwaar gedeelte niet de her- stelwagen, het reisgoed en enkele inrichters is reeds voorop gereden naar de stad der aankomst. Op een afstand van één uur vóór het pelo ton en geleid door een verantwoor delijk karavaan-overste, rijdt een bonte groep van publiciteitswagen, die de voortreffelijke eigenschap pen van een nieuwe soort zeep of de ongeëvenaarde smaak van likeu ren zus of zo langs de luidsprekers verkondigen. Alle middelen zijn goed om de aandacht te trekken. De grote verplaatsing van een menigte volk bij gelegenheid van de doortocht der Ronden, biedt uitstekende gelegenheden voor al lerhande publiciteit. Deze wordt dan ook zeer duur betaald. Voor een firma die een voertuig wil inscha kelen in de grote karavaan komt dit op zo wat 300.000 Franse franks te storten in de kas der inrichters. Vermits echter het aantal plaatsen in de karavaan beperkt is, heeft men het soms tot een verbeten strijd zien uitgroeien tussen fabri kanten van sigarettenpapier en ver kopers van insectendodende pro- dukten; beter nog, het gaat er soms per opbod waar met millioe- nen gegoocheld wordt. Achter dit luidruchtig peloton, dat eerder op een bonte kermis gelijkt, volgen de wagens van de Pers. Ieder dagblad heeft er een verslaggever, een fotograaf en een telefoniste op af gezonden. Zij mo gen echter niet op en af rijden langs het peloton van renners en zien dus in princiep helemaal niets van de koers. Zij worden echter regelmatig ingelicht door motocy- clisten die over en weer rijden tus sen het peloton en de persmannen. Sommige bladen die zich op mo derne leest geschoeid hebben, be schikken over particuliere vliegtui gen. die de koers volgen van uit de lucht. In het jaar 1947 echter zijn er twee van deze toestellen in de Toumalet te pletter gestort enkele ogenblikken vóór de doortocht dei- renners. Om de Pers te helpen wordt door het Ministerie van P.T.T. een spe ciale ploeg van bedienden ter be schikking gesteld die de Ronde volgt per spoor. We komen zo ten slotte aan de renners. Zij zijn verdeeld in ploe gen van 12 man en omringd door 9 gemotoriseerde politiemannen. De politiecommissaris van Parijs, Jac quet, leidt deze ordedienst. Hij moet de menigte beletten zijn fa vorieten weg te drummen en de onpopulaire renners af te ranselen. Alzo bekeken heeft Commissaris Jacquet alle kans zelf de tomaten in ontvangst te mogen nemen. Daarom heeft de leiding van de Rondevoor hem een spc-ciale verzekering afgesloten. Iedere ploeg beschikt over een technische leider, twee verzorgers, twee mekaniekers en een commissa ris voor de bewaking. Gans dit gezelschap volgt het pe loton tussen het licht reisgoed der renners en de officiële wagens waar geen enkele vrouw tenzij zij een bepaalde functie uitoefent toe gelaten is, in een vrachtwagen die ter beschikking gesteld werd dooi de inrichters: «l'Equipe» en «Le Parisien Liberté Tijdens de ronde van 1948 zorgde ieder renner voor zijn eigen fiets en zijn speciaal rennersbrcekje uit vijf iagen stof, waarvan deze die met de huid in aanraking kwam in gemsleder om het wrijven van het zadel te verzachten. De inrichter leverde enkel de wisselstukken die uitgekozen werden door Jean Gar nault. Hij had hierbij nodig: 200 naar wielen. 3.000 kettingen. 2.000 tuben. 50 fietsen om te wisselen en een ganse stapel pedalen, pompen, bidon-hcuders. enz. Gelukkig dat de tijd voorbij is dat de renners aan hun fietsstuur een tromu met caoutchouc-oeer als verwit tigings- sein meesleurden. Tot stichting van Jean Garnault vertelt Anton in Magne dat hij tij dens de Ronde van 1934 het vol gende «verbruikte»: 28 renners- broekjes, 13 paar kousen, 28 paar sokjes, 12 paar speciale handschoe nen en 4 brillen. Ieder heeft twee rugzakjes. Het eerste krijgt hij bij Woensdagnamiddag vergaderde het comiteit der B.W.B. Waar Van Steenbergen aan deelname verzaakte, werd uiteinde lijk volgend twaalftal vast aangeduid voor de Ronde van Frankrijk: OCKERS CONSTANT COUVREUR HILAIRE DEMULDER MARCEL ROSSEEL ANDRE VAN ENDE EDWARD VERSCHUEREN MARCEL BAEYENS ARMAND DE HERTOGH ALOIS DERYCKE GERMAIN DECOCK ROGER VAN STEENKISTE ALOIS DE RIJCK ISIDOOR het vertrek, het tweede halfkoers. Er zitten sandwichen, suiker ea fruit in. De metalen bidon die aan het stuur is vastgemaakt is gevuld met koffie of water. Maar het pu bliek bevoorraadt zelf de renners onderweg en met dusdanige goeda wil dat het niet zelden gebeurt, dafc men bij de aankomst crisissen van buikloop vaststelt. Tussen de ren ners en de officiële volgwagens rijdt een wagen van het Rode Kruis met verpleegsters die natuur lijk vijandig staan tegenover de sport; zij verstrekken de eerste zor gen aan de gekwetsten. De mercu- rochrome en het hydrophile-gaz be wijzen vooral dienst bij het afda len der cols waar het peloton zicht hals over kop aan 80 km. per uur naar beneden werpt. De Ronde van Frankrijk kende nooit dodelijke ongevallen, maar door het onophoudend neerdalen van bergen loopt een veteraan als René Vietto heden met een ver minkte arm, een gat in zijn sche del, een metalen knie en met een paar tenen minder. Het is de lij densweg van vele kampioenen. Ten slotte aan het einde van de karavaan volgt een grote wagen die tot taak heeft de renners op te pik ken die opgeven. De Fransen noe men hem «le camion balai». Bestuurd door dezelfde specialis ten die haar hebben ingericht, wordt deze koers door dertien spe ciale commissarissen gecontroleerd. Deze zijn van verschillende natio naliteit. Sommigen verplaatsen zich tussen het peloton, een andere zit op de wagen voor de opgevers, ten slotte is er een die per moto volgt.. Natuurlijk is hij na enkele dagen onvermijdelijk door de renners ge kend maar hij gaat onverstoorbaar voort met zijn geheimzinnige rol te spelen. Het zijn drie speciale com missarissen (een Italiaan, een Belg en een Fransman) die de opperste jury vormen. Deze jury komt sa men voor het nemen van zeer ge wichtige beslissingen. Duwen (hulp gegeven door toeschouwers), onre gelmatigheden bij de sprint en aan de trui trekken, zijn zo wat de meest verspreide inbreuken op het reglement en tegen dewelke de commissarissen moeten optreden. Maar de meest kiese taak. omdat geen enkel reglement haar om schrijft, is deze van Jacquet God det. die met zijn rode vlag en met veel diplomatie de ronde leidt. Weg gezonken in een speciale zetel die in zijn wagen werd aangebracht, vermoeid en ellendig moet hij al tijd in een paar ogenblikken tijds de meest ernstige betwistingen op lossen en standvastig de lijst der verschillende posities in zijn hoofd hebben. Hij moet trachten inciden ten te vermijden, zoals bv. in 1937 toen een al te pro-Franse houding van het publiek meebracht dafc gans de Belgische pleeg opgaf. De begroting van de Ronde be nadert de 150 millioen (Franse frank natuurlijk). Van waar die millioenen komen? Van de bijdra gen der steden waar de ritten ein digen of waar de Ronde maar een voudig voorbijkomt, van de inrich tende bladen, van de ontvangsten bij de aankomsten, bijzonder bij aankomst op velodroom, en ten slotte van de publiciteit. Maar de Ronde van Frankrijk is een zeer renderende zaak. Alhoewel iedere ploeg van renners en hun personeel een millioen kost van onderhoud, is de kas der inrichters op het einde van de maand toch nooit leeg. De renners verdienen minder met de officiële prijzen en de dageliikse vergoeding dan met de premiën. De grote verdienste ligt voor hen in de menigvuldige contracten die hen in eigen land of elders in Europa aangeboden worden ten gevolge van hun ver richtingen in de Ronde. De over winnaar van 1947, Robic, verdiende 658.960 fr. in de Rónde en meer dan één millioen op de piste. Vietto streek 97.000 fr. aan premiën op. Bourlon. die tijdens de rit Carcas- sonne-Luchon alleen op kop was, mocht voor 85.000 fr. plaatsel"ke premiën in ontvangst nemen. Tij dens diezelfde Ronde van 1947 deed de laatst gerangschikt, de Zwitser Wellemann. gans de Ronde voor 5.200 fr., De Gribaldv (46-) won 7.000 fr. en Audier (51e) 8.000 fr. Gemiddeld wint een renner van 30 naar 60.000 fr. Benevens deze winsten, bestaan er min of meer geheimzinnige af spraken die het de renner mogelijk maken ofwel een rit ofwel een. check te winnen. De meest ophef makende combine was deze die het in 1947 aan Robic mogelijk maakte de gele trui te veroveren tijdens de laatste rit Caen-Parijs. De Italiaan Brambilla had de lei ding bij de algemene rangschikking. Robic (ploeg van het Westen) liep weg met twee renners van de Fran se ploeg, Tesseire en Fachleifcrer. Fachleitner had zijn kans van te winnen. Robic stelde hem 100.000 frank voor. Fachleitner aanvaardde terwijl in het peloton de ploegma ten van Robic andere renners uit kochten om hen te beletten de Ita lianen terug op hun kopmannen te trekken. Fachleidde de kleine Bretoen naar de overwinning. In het vuur van de strijd wordt een dergelijk kontrakt mondeling gete kend. Er is geen voorgaande dafc een renner dit niet zou geëerbiedigd hebben. Mysteries der Franse Ronde

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 16