-irasn Boezinge, drie Beselare en Yeurne brachten ons overwinnaars van formaat Poperinge - Vaux-sous-Chèvremont Wat bracht ons de Tour 1951? Meubels SOONE Losse wekelijkse Depoorter Lucien te Boezinge te Be Vandecasteele te Veurne Wat kan deze van 1952 ons brengen? Deschacht Vuylsteke Kandidaten voorMilaan et ¥arèse aangeduid voor beroepsrenners B.W.B. Sterrenparade Aangekondigde koersen Ronde van België te RUMBEKE in de 15* - 16* en 17* Proef van het Kriterium Het Wekelijks Nieuws H Belga l( Barco Albert Vandevoorde uit Kemmel meer dan ooit onbedreigd* aan de leiding Beter en goedkoper SCHUIF Koersultslagen MET EEN LUXE-RADIO-AUTOCAR WERELDKAMPIOENSCHAPPEN te VARESE (Italië) van 29 Augustus tot en met 4 September. BERTEN LAF0SSE - TIEGEM (Westvi.) i HÉT WËfcÈLIJRS NlfitfWSZaterdag 4 Aüg, löél, mr Bladz, 8. Een der meest gekende renners van onze gouw is .oorzeker wel de sympathie- .a Boezingenaar. Kan het ok anders? Want hij is iet alleen een zeer uitste- eend renner in figuurlijke zin, maar ook nog', en even- eel in de letterlijke zin van het woord. Wij gaan hier nu niet gaan uitpluizen of hij 1,90 m. of 2 m. meet, maar in elk geval mogen wij ge rust zeggen dat hij in zake gestalte al onze huidige be roepsrenners een eindje over treft. Daarom dat hij ook meer dan een ander in de kijker loopt en een verdiende sympathie bij de sportman verworven heeft. Ten andere, zijn gestalte bracht geen niet-harnionieuze verhoudingen bij in z'n ren nerspostuur, want hij is te vens breed en kloek gebouwd. Hij is een wat wij noemen schone rennerom zien, zijn houding, zijn tert, zijn pedaalslag. Daarbij steekt er nog een hele dosis macht in zijn body en vecht- en strijdlust. In koers laat hij zich steeds opmerken en is weinig uit de eerste gelederen weg te slaan. Als men hoort langs de baan dat Lan gen Foortere er aan zit te sleuren», dan is dat geen louter toeval, wel een normale uiting van zijn vechterstemperament. Hij zag het levenslicht op 1 December 1926 en was juist 20 jaar toen hij de benen en de spieren voelde jeuken naar de koersfiets. Zonder voorafgaandeïijke voorbereiding, nam hij dus maar onmiddellijk een vergunning voor liefhebber. Hij deed zoals iedereen Zijn jaar school, maar haalde in 1947 reeds een heleboel ereplaatsen en drie eersten. Na nog een zege in 1948 stapte hij maar onmiddellijk naar de indé's over en was er al spoedig ingeburgerd. Hij stekte er nog een boekée voor het einde van het seizoen. Het voorjaar van 1949 werd een werkelijk vruchtbaar veld. Benevens een zege in de Omloop van het Volk, behaalde hij in de voorjaarsklassiekers tal van schone ereplaat sen en dat het tot geen andere zege kwam was alleenlijk aan tegenslag en aan het gebrek aan eindsprint te wijten. Half Juli achtte hij zich rijp voor de grote sprong en werd beroepsrenner. Zo heel slecht bracht onze neofiet het er ook niet vanaf, want hij ging onmiddellijk met de trein mede en geraakte op tijd aan zijn prijs. Dit jaar wist hij reeds zijn zege te verove ren en wij hopen voor hem dat hij het daarbij niet laten zal. Jammer, doodjammer dat hij helemaal niet vlug is in de spurt, zodat hij meestal niet de vruchten kan plukken van zijn ar beid en van zijn inspanningen. En alleen toekomen is voor ge lijk welk renner niet zo heel gemakkelijk meer de dag van heden. Inmiddels wensen wij aan de sympathieke Boezingenaar dat het hem voort goed moge gaan. JODEC. Beroepsrenners ZATERDAG 4 AUGUSTUS VEURNE. 165 km. - 22.000 fr. - Vertrek te 18 u, ZONDAG 5 AUGUSTUS POPERINGE - VAUX-SOUB-CHE- VBEMONT. 277 km. - 40.000 fr. - Vertrek te 10 u. MAANDAG 6 AUGUSTUS IEPER. 160 km. - 22.000 fr. - Vertrek te 13.30 u. Liefhebbers ZONDAG 5 AUGUSTUS ARDOOIE. 125 km. - 6.000 fr. - Vertrek te 14.30 u. MAANDAG 6 AUGUSTUS RUMBEKE. 100 km. - 5.000 fr. - Vertrek te 15 u. DINSDAG 7 AUGUSTUS MIDDELKERKE. 120 km. - 3,000 fr. - Vertrek te 15 u. Nieuwelingen ZONDAG 5 AUGUSTUS ALVERINGEM. 75 km. - 2.600 fr. Vertrek te 16.30 u. WERVIK (Kruiseke). 76 km. - 2.500 fr. - Vertrek te 15 u. BENDELEDE. 65 km. - 2.500 fr. - Vertrek te 16.30 u. WERVIK (Kruiseke). 75 km. - 2.500 fr. - Vertrek te 15 u. LENDELEDE. 65 km. - 2.500 fr. - Vertrek te 16 u. MAANDAG 6 AUGUSTUS TIELT. 72 km. - 2.800 fr. - Ver- trek te 16 u. DONDERDAG 9 AUGUSTUS MIDDELKERKE. WOENSDAG 15 AUGUSTUS POPERINGE. 115 km. - 0.500 fr. Vertrek te 15 u. voor OnaJfhankelijken. 1» Rit: Brussel-Moeskroen, 186 km. 1 Sehils Jos; 2. Desmet Edw.: 3. Ile- lathouwer; 4. Dré Vermeersch; 7. W. Gears; 10. G. Desmet; 21. B. Devos. Rit: Moeskroen-Rlankenberge, 83 km. tijdrit: 1. Deelman R.: 2. Ver hoeven Marcel; 3. Desmet Edw.; 7. B. Devos; 8. Desmet G.; 10. Neyt M.; 15. Vermeersch André; 20. Geers W. 3' Rit: Blankenberge-Kalken, af stand 94 km.: 1. Lameire G.; 2. Dré Vermeersch; 3. Debondt; 5. G. De smet - Devos B. - Pascal J. - Geers W. 4» Rit: Kalken-Ronse, 148 km.: 1. Sehils Jos.; 2. Crippa; 3. Vermeersch André; 4. Verhoeven; 6. Neyt; 7. Pas- oal; 10. Colpaert; 13. Devos B. 5« Rit: 1. Vlayen A.; 2. Daelman: 3. Desmet Edw.; 5. Desmet G.; 9. Ver meersch A.; 11. gelijk: Geers en Col paert. 6" Rit: 1. Neyt Maurice; 2. Desmet Gilbert; 3. Sorgeloos; 4. Sehils; 7. Geers W.; 16. Devos B. Algemene Rangschikking MAANDAG 6 OOGST 18* Proef van het Kriterium van Westvlaanderen ingericht door Het Wekelijks Nieuws Sigaretten Belga en Radio's Barco. 1. Neyt Maurice, 2. Verhoeven 3. Sehils J. 4. Desmet Gilbert 9. Devos Baud. 12. Geers W. 20. Colpaert N. 23 39 01 23 43 58 23 44 26 23 45 44 23 52 31 23 57 *27 24 09 05 Het sportieve Rumbeke zal voorzeker met zijn schone liefheb- berskoers een heel succes kennen. Aan renners zal het er heel zeker niet ontbreken, want zij zijn de enige inrichters van die dag. De mannen van de feestcommissie zullen dus mogen in de handen wrijven en het lijdt ook geen twijfel dat het aan publieke be langstelling niet zal ontbreken. Als wij daarbij nog weten dat de koers over goede banen loopt, kunnen wij meteen verzekerd zijn dat er niets het sportief succes in de weg zal staan. TECHNISCHE GEGEVENS: Prijzenbedrag: 5.000 fr.; premiën 1.000 fr. Afstand; 100 km. Inschrijving: Café «De Welvaart» te 14 uur. Aanzet te 15 uur aan Café «De- vrieze Sport». Aankomst aan Café «De Bakke rij Prijsuitdeling in Café Zwitser land ALGEMEEN KLASSEMENT 1 NA DE 17e PROEF Vandevoorde Albert 156 Cleenewerck Arthur 131 Geryl Maurice 115 .Noyelle André 112 Taecke Karei 111 Denys Daniel 84 7. Ryckewaert Pierre 69 8. Gryson André 67 9. Philips Jozef 61 19. ücmeulenaere Frans 48 11. Van Bossel Cyriel 45 12. Vandecasteele Odiel 33 13. Denys Henri 31 14.Jacob Willy 30 15. Deschaecht Gerard 29 16. Hosten Roger 27 17. Devoghel Gerard 25 18. Deknock Georges 24 19. Luchie Michel 23 20. Vuylstcke Michel 21 Vcrbeke Roger 21 22. Messeyne Roger 20 23. Demeulenaere André 18 24. Houvenaeghel Marcel 16 Proot Urbain 16 Kerckhove Norbert 16 Van Mol 16 27. Winne Roger 14 28. Vietoor Lucien 13 Vcrliaeghe Frans 13 Van Welden René 13 31. Parmentier Jozef 12 Muylle André 12 Decocker Noël 12 34. Stofferis Norbert 11 Kooseboom Etiennc 11 Viane Gerard 11 Brulez Frans 11 Depyperc Palmer 11 HET WEKELI Verleden jaar waren er 99 ver trekkers en dit jaar maar... 94. Ge noeg om er drie treffelijke koersen van te maken. Willy Jacob, Rooze- boom en Diele Vandecasteele schij nen bang te zijn van in dergelijke groep te rijden, want zij muizen er al dadelijk van onder. Het was ge meend en dra lagen zij 250 m. voor op. Verbeke luidt de stormklok in gezelschap van Gouwy, Vuylsteke, Allaert en Desmet. Hij wordt ervoor met een lek bandje beloond. In de tweede ronde zijn het Faas, Allaert en Cleenewerck die achter de leiders liggen. Deze geven niet af en tijdens de derde ronde zijn het Geryl. De knock, Allaert en Vandewiele die op 1.35 min. volgen. De reagerende groep heeft 1.50 min. in het zicht. Het is evenwel tijdens de vierde ronde dat de reactie doorgevoerd wordt. Dekeyzer Ant., Meersseman, Verbeke (Wervik), Vuylsteke, Bral. Van Welden, Vietoor Lucien en D. Denijs trekken er vandoor en lopen de drie weglopers in. Als iedereen meent dat dit groepje, dat 1.35 min. voorop ligt, de goede ontsnapping zal uitmaken, loopt in de zesde ronde al les terug samen zodat er nog 54 ren ners bijeen zitten. Renner Hosten doet nog een zware val, waarin ook Jacob en Meersseman betrokken Zijn, verder krijgen wij nog een valpartij waarvan Deknock, Dré Demeulenaere en Vandecasteele de grootste slacht offers zijn, terwijl Dré Noyelle plat rijdt. Op deze manier worden nog enige renners uitgeschakeld, terwijl de overige in rekord-tempo de laatste ronde afleggen. Het wordt een for midabele massaspurt waarvan het uitzicht een beetje gefausseerd werd door het moeten oversteken van de brug op 400 m. van de meet. Toeh kregen wij de rappe gasten vooraan en het was de aalvlugge Deschacht, die onweerstaanbaar en onbedreigd de eerste over de meet bolde. Om al die renners te klasseren, werd het na tuurlijk een ongedaan werk. Sport- afgeva'ardig'de Rommelaere nam dan ook het wijs besluit slechts een voorlopige rangschikking op te ma ken, die in het officieel bondsblad zal verschijnen, waarna de renners gebeurlijk hun klachten kunnen la ten gelden. DE UITSLAG 1. DESCHACHT GERARD, de 120 km. In 8 u. 10 min.; 2. Kerckhove Norb., op 3 lengten; 3. Proot; 4. Bru lez; 5. Denijs H.; 6. Van Bossel; 7. Verhelst; 8. gelijk: Deblock, Van Holsbeke, Puytens en Bouchot; 12. Geryl; 13. Vandevoorde; 14. Gelijk: Gryson, Vandewiele, Deknock, De- meyere R„ Demeulenaere Fr., Deco cker, Dekever, Vietoor Lucien, De keyzer A., Ryckewaert, Vuylsteke, Devolder, Van Vynckt, Desmet R., Verhaeghe Fr., Winne, Verbeke M„ Commeyne, Cleenewerck, Parmen tier, Verbeke R. (Wervik), Verhoye, Moyaert, Deneut, Denijs D., Defour, Van Welden. Te Beselare hebben wij een zeer boeiende koers en in elk geval de lastigste van onze proeven medege maakt. De 25 flinke vertrekkers héb ben er gezorgd voor een strijd tot het uiterste en voor een aangenaam en spannend verloop. Het is de kleine Geluveldnaar Gry son die van meetaf aan voor de be slissende ontsnapping zou zorgen. Hij kreeg onmiddellijk Ryckewaert aan het wiel en beiden maalden er lustig op los. Viaene en Deneut deden een val en, mochten op hun stappen te rugkeren. De reactie der groep was geweldig. Op de baan buiten leper kwam Dré Noyelle ten val: even ha peren aan de borduurstenen en hij kwam pardoes met het hoofd op een tramriggel terecht. Spijts pijn en bloed zette hij een nijdige achtervol ging In en kreeg terug aansluiting. Inmiddels verloren de twee weglo pers van hun voorsprong en terwijl Ryckewaert zich recht zette, sprong Geryl uit het peloton, gevolgd van Vuylsteke. Zo lagen opnieuw drie man voorop die het ernstig meenden, en het peloton zakte af. In de derde ronde deed Muylle nog een poging om er alleen op te geraken maar te vergeefs. De groep had Inmiddels rgeds 2 minuten goed te maken en de weglopers gaven nog geen teken van verzwakking'. Als er toeh roering komt in de groep, zien wij Devoghel, Dedeyne, Mobouck, Debruyne en Re- bry Gaston voelng verliezen. Willy ZONDAG 5 OOGST 1951; ingericht door de Cercle Sportif Valcaprimontois - het Gemeentebe stuur van Vaux-sous-Chèvremont, - het Stadsbestuur van Poperinge, niet de medewerking van Wielerclub Hoppeland Fop. en «La Meuse», Deze klassieke van stad-tot-stad, die vorig jaar reeds op het pro gramma stond, maar in laatste in stantie niet doorging wegens de troebelen en stakingen rondom de Koningskwestie, gaat op Zondag 5 Oogst bepaald door. De oorsprong van deze koers is te zoeken in de dankbaarheid der inwoners van het gemeentje Vaux- sous-Chèvremont, die hier tijdens de beruchte Meidagen 1940 te Po peringe een gul onthaal vanwege de bevolking mochten genieten. Met deze koers wordt een band getrok ken tussen de beide gemeenten. Wij kunnen het natuurlijk spij tig noemen dat deze klassieke koers zo laat in het seizoen zijn beslag krijgt. Een zeer talrijke opkomst van renners zal wellicht ook niet te noteren vallen. Wij blijven ech ter steeds bij onze mening dat een koers met een vijftigtal renners even boeiend en aangenaam kan zijn als een waarvan het aantal deelnemers de 100 benaderd. En denkelijk krijgen wij wel de kan didaten-deelnemers aan het w» reldkampioenschap aan de start want een koers over 275 Km. zul len zij wel anders niet meer te ver rijden krijgen. De technische inlichtingen. Prijzenbedrag: 40.000 fr. en 10.0CK frank premiën. Afstand: 277 Km. Rugnummers; Café «De Hop. beurs Grote Markt, Poperinge. Vertrek: te 10 uur. Wegwijzer en vermoedelijk uui van doortocht: Poperinge leper Menen Kortrijk Bergen Binche Charleroi Namen Hoei Ougrée Tiln, Les Forges Chaud- fontaine Vaux-sous-Chèvremont 17.43 u. 10.00 u. 10.18 u. 10.50 u. 11.07 U. 13.07 U, 13.37 11. 14.09 u. 15.14 U. 16.07 u. 16.57 U. Jacob, die plat reed, volgt op 2 min. en nog verder troffen wij Frans Ver haeghe die eveneens door pecli moet verachterd zijn. Tijdeus de tweede kleine ronde komt Devoghel in een schone sprong bij de groep, die nu volgende eenbeden bevat: Devoghel, Cleenewerck, Verbeke (Wervik), Win ne, Ryckewaert, Vandevoorde en Noyelle, Denijs Daniël zit op 100 m. in gezelschap van Verbeke (Gelu- veld). Het trio Gryson-Vuylsteke-Geryl heeft nog steeds 1.40 min. boni als Vandevoorde en Cleenewerck hun groep ontlopen. Wij krijgen nu een ware achtervolgingswedstrijd tussen dit duo en de kopgroep die wel stil aan voorsprong verliest, maar toch hardnekkig stand houdt, terwijl ach ter deze vijf man alles brokke van een valt. De steeds weerkerende be klimmingen van de zware klimop doorheen Beselare-Dorp beginnen hun tol te vragen. Zo gaan wij de laatste ronde in met volgende stand: op kop Geryl, Gryson, Vuylsteke; op 55 sec. Vandevoorde en Cleenewerck: op 2.10 min. Noyelle André; op 2.30 min. Denijs Daniël; op 2.55 min. Ver beke R. (Wervik); op 3.40 min. Win ne; op 3.50 min. Devoghel; op 4.10 min. Ryckewaert; op 4.30 min. Ver beke R. (Geluveld); verder nog Mo bouck, Muylle, Dedeyne, W, Jacob, Verhaeghe, allen afgescheiden en los van elkaar. Tijdens de laatste ronde ziet Van devoorde zijn ketting nog aflopen, waarvan Cleenewerck gebruik maakt om de benen te nemen en een wer kelijk indrukwekkende remonte te doen om enkel op een 200 meter van de overwinnaar te eindigen. Van de drie' kopmannen waagde Geryl nog een uitlopertje dat niets opbracht en het was Gryson die van verre van al te ver, volgens ons de spurt in zette om in de laatste meters gere- monteerd te worden door die oerster ke bonk die Vuylsteke noemt. DE UITSLAG 1. VUYLSTEKE Michel (Komen), de 115 km., in 3 u. 15 min.; 2. Gry son Apdré (Geluveld), op een halve lengte; 3. Geryl Maurits (Westende); 4. Cleenewerck Arthur (Vlamertinge), op 12 sec.; 5. Vandevoorde Albert (Kemmel), op 1.20 min.; 6. Noyelle André (Poelkapelle), op 2 min.; 7. Denijs Daniël (Zarren), op 2.50 mn.; 8. Verbeke Roger (Wervik), op 3.20 min,; 9. Devoghel Gerard (Zonnebe- ke), op 5.05 min.; 10. Winne Roger (Passendale), op 3 lengte; 11. Verbe ke Roger (Geluveld), op 6.45 min.; 12. Ryckewaert Pierre (Proven); 13. Mobouck Roger (Wervik), op 9.10 min.; 14. Muylle André (Gits), op 10.25 min.; 15. Dedeyne Albert (Aal- beke), z. t.; 16. Debruyne Georges (Moeskroen), op 12.17 min.; 17. Ja cob Willy (Poperinge), op 13.20 min.; 18. Verhaeghe Frans (Moorsele), op 15.20 min. Niettegenstaande met de middag een echt hels donderweer kwam op zetten, kregen de wakkere inrichters van Veurne Sportif toch niet min dan 65 vertrekkers aan de meet, waaronder al de besten van West vlaanderen en nog een deel Oostvla mingen. Van meet af aan werd er duchtig gevlamd want Taecke cn Vandecasteele hadden zich onmid dellijk losgerukt. Die twee verston den zich werkelijk knap en hadden na de eerste ronde reeds 50 sec. boni op een lang uitgerokken groep, Hieruit wisten zich een handvol renners af te scheiden en wij note ren in de vlucht; Muylle, Frans De meulenaere, Rooseboom, Moyaert, de Fransman Dillens, Van Welden, De cocker, Thoen, Van Moerkerke en Stofferis. Deze vervoegen de twee kopmannen en waar de grote bende het niet al te ernstig opneemt, tellen zij alras 1 min. voorsprong'. Dré Noyelle is er niet in en staakt de strijd. In de volgende ronde weten de weglopers tot 2' 20" uit te lopen op het peloton dat thans in vier delen verspreid ligt. Een gesloten overweg komt nu roet in het eten gooien. De groep komt hierdoor terug samen, wijl de kopmannen hun voorsprong' tot 1 min. herleid zien. Vandecastee le komt nu herhaaldelijk alleen aan de leiding liggen. De grote favoriet Henri Denijs, die even moet afstap pen om aan zijn versnellingsappa raat te werken, en 300 meter verloor, kon niettegenstaande een nijdige jacht niet meer terug aanpikken, maar achtervolgt steeds moedig. Een spijtig ongeval doet zich voor als de Fransman Dillens ten val komt en Frans Demeulenaere hierdoor op een boom terecht komt. De onfortuinlij ke Westendenaar is er het ergst aan toe. Na de 5° ronde hebben wij dan vol gende stand: op kop: 9 man: Muyl le, Taecke, Vandecasteele, Vanmoer- kerke, Van Welden, Decocker, Stoffe ris, Moyaert en Bouchot; op 1' 35" volgen zes man, waaronder wij note ren: Salembier, Proof en Dillens; de rest volgt op 1' 50" Daarachter komt alleen nog Henri Denijs voorbij. Waar ieder meent dat wij tot een volledige hergroepering zullen ko men zijn het integendeel opnieuw de leiders die eer een schepje bij doen. Vooral Vandeoateele toont zich van zijn bete zijde, flink geholpen door Taecke. Malfait vindt dat het te rap gaat en geeft op. Ook Depijpere, die nochtans best marcheerde, staakt de strijd. Bij iedere doortocht in stad gaat Vandecasteele aan de haal, doch eens op de vlakke baan naar Koksijde wordt hij telkens ingelopen. Hij laat nochtans een zeer sterke indruk en doet zijn trui van kampioen van Westvlaanderen werkeliik eer aan. Ook de jeugdige Stofferis, die hier zijn tweede koers bij de liefhebbers betwist, levert een opvallende koers. In de voorlaatste ronde begint het te regenen. Opnieuw gaat Vandecas teele aan de haal en meteen valt de ultieme beslissing. Taecke en Van Welden zijn de enigen die nog bij komen. De anderen vechten noch tans lijf om leven en liggen over de baan verspreid. Ook in de groep wordt er gezift en vele knappe ren ners worden uit de wielen gereden. Het regent nu en de banen liggen glad. Willy Jacob breekt zijn pedaal en komt ten val. Gelukkig zonder erg. In de laatste kilometers waagt Vandecasteele nogmaals alles of niets. Deze sprong is nu definitief en het is hèel netjes afgescheiden dat hij als eerste over de meet komt. Met hem wint zeker de beste man uit koers. Ook Taecke weet nog zijn gezel te ontlopen, zodat het onder de kopmannen tot geen eigenlijke spurt komt. Ook in de groep zijn het maar Dliondt en Verbeke die tot op de meet strijden. De anderen laten zich eerder over de meet uitlopen en wa gen zich niet veel over de gladde kasseien. Het einde komt toch zonder de voorziene ongevallen. Dat einde, dat zo schoon en subliem was en waarop zelfs de neerplassende regen geen domper kon zetten. Zo kregen de paarden die de haver verdienden, de mannen die van meetaf aan in de vuurlijn stonden, loon naar werken. UITSLAG 1. VANDECASTEELE Odiel, Stene, de 117 km. in 3.06 u. 2. Taecke Karei, Bekegem, op 15 sec, 3. Van Welden René, Estampuis, op 100 meter. 4. Decocker Noël, Kuurne, op 3 sec. 5. Stofferis Norbert, Meulebeke, op 55 sec. 6. Muylle André, Gits, op 1.10 min.; 7. Moyaert Arthur. Zandvoorde, op 1.20 min,; 8. Dhondt Marcel, Ize- gem, op 2.40 min.; 9. Verbeke Roger, Geluveld, op 1 wiel; 10. Commeyne Frans, Ledegem; 11. Van Vijnckt Valeer, Landegem; 12. Vietoor Lu cien, Oekene, op 3 min.; 13. Depij pere Palmer, Izegem, op 3.10 min.; 14. Defour Robert, Roeselare; 15. Vandevoorde Albert, Kemmel; 16. Dekeyzer Antoon, Lotenhulle; 17. Cleenewerck Arthur. Vlamertinge; 18. Kerckaert Gilbert, Ertvelde; 19. Van Rijsel Jules, Rollegem; 20. Penninck Daniel, Schuifferkapelle; 21. Geryl Maurice, Westende; 22, Bouchot Jozef, Oostakker; 23. Wal- raevens Emile. BIJ DE POPERINGE Tel. 200. KOMPTANT KREDIET (c.2499) na ezing, ons blad in de handen van een vriend of gebuur die het nog niet heeft. U bewijs' er ons een dienst mee. Dank. HUGO KOBLET overwinnaar der Ronde van Frank rijk 1951, tijdens zijn ereronde in het Prinsenpark te Parijs. De geschiedenis is een eeuwig her beginnen. Ook voor de Ronde van Frankrijk kan men een beetje het zelfde getuigen. Zondag reden de renners hun ereronde in het Prinsen park en Maandag sprak eenieder reeds over de Tour van ter jarent. Jaak Goddet was de eerste. En wel om te verklaren dat er toekomend jaar opnieuw wijzigingen aan het parcours zouden aangebracht worden. Het aandoen van het Centraal Mas sief werd een mislukking. Toekomend jaar worden zij uitgeschakeld en krij gen wij opnieuw de bekende ritten langs de Azurenkust. Dit alles staat bij hem reeds vast en zeker komen er nog wel een paar nieuwigheden bij. Er wordt immers nooit geen tweemaal dezelfde ronde verreden. Ook de renners spreken over toe komend jaar en de journalisten zijn er als de kippen bij 'om hen hun in drukken en vooruitzichten af te vra gen. En nu de Ronde voorbij is stelt ook de sportman zich de vraag: wat is de Ronde voor de onzen geworden en met wie trekken wij er volgend jaar naartoe? Laat ons die beide vra gen even ontleden. Wat zeggen de nuchtere cijfers? Wij tellen een 5". 13", 14", 16", 17e, 22'1, 25", 39", 42", 43" en 62' plaats in de indivlduë!rangschikking, bezet ten de tweede plaats in de landen- klasserlng, hebben geen kopprijzen in het bergkriterium en wonnen 4 ritten. Zeggen wij direct dat dit voor ons Jong ploegje een zeer voordelige balans is. Iedereen gaat hiermede akkoord, van de gewoonste sportman van de straat tot Silveer Maes in hoogsteigen persoon. Stan Ockers was onze beste man. Op hem volgen Van Ende en De Hertogh. Er werd iets meer verwacht van De Mulder in ae bergen. Verschueren toonde zich re gelmatig, terwijl Rosseel een prima ritwinner kan worden. Baeyens was zeer ongelukkig. Van Couvreur en Derycke alleszins van eerstge noemde werd meer verwacht. Van Steenkiste werd door tegenslagen overmand en verscheen uit forme aan de aanzet. Daarbij dient onderlijnd dat wij als meest complete ploeg 11 man in het Prinsenpurk zijn toegekomen, daar waar de twaalfde man (Isl De Rijck) nog door ziekte uit het strijdperk verdween. Besluit: de Ronde van 1951 bracht een gun stige kentering teweeg, onze ploeg heeft aan het in haar gestelde ver trouwen voldoening geschonken. En nu 1952. Ploegleider Silveer Maes deed na de laatste rit te Parijs enkele van zijn meningen kennen over de komende ronde. Niemand zal betwijfelen dat hij een beste leider Is en zekerlijk een specialist ter zake. Aan zijn oordeel mag dus zeker een grote waarde worden gehecht. Zie hier wat hij voorop zet, 1. - Van de ploeg 1951 moet min stens de helft behouden blijven. On der deze noemt hij Ockers, Van En- de, De Mulder, Rosseel, Baeyens en De Hertog. Decock mag er bij zo hij in het kader der ploeg wil rijden en eigen ambities aan de kant zet. 2. - Van de nieuwelingen mogen uitsluitend Jongeren worden Ingezet. Hierin gaat hij zelfs zeer ver, als hij zegt dat volgens zijn mening slechts onafhankelljken en zelfs liefhebbers zo zij er toe de ouderdom hebben, moeten aangeduid worden. Reden: deze jongens hebben nog alles te winnen en hebben zekerlijk meer ambities dan de meeste onzer be roepsrenners. Van de Walen stelt hij zelfs enkele namen vooruit van Jon geren die de plaats van Verschueren zouden kunnen Innemen: Fisher, Bouvard, Vermotte en Maréchal. 3. - De vaste mannen voor ter Ja* rent zouden reeds vanaf Nieuwjaar moeten bericht worden dat zij aan geduid zijn. Het is inderdaad nog maals bewezen dat de frisse mannen de schoonste uitslagen hebben ge boekt. De ronderenners zouden de Circuit du Dauphiné Llbéré, die on middellijk voor de ronde vat, niet mogen betwisten. Baeyens en Van Steenkiste hebben daar hun krach ten verschoten die ze in de ronde te kort zijn gekomen. Deze nuchtere vooruitzettingen zijn heel zeker zeer Interessant en zij getuigen van Silveers klare kijk en doorzicht. Wij zijn dan ook de eer sten om ons er bij aan te sluiten. Wij zouden er zelfs nog bijvoegen dat er best net zou gewacht worden tot twee of drie weken voor de ronde om de rest der ploeg aan te dulden. Ook die jongens mogen wel In de ge legenheid gesteld worden om flink uitgerust en In prima kondltle aan de start te komen. Wij verhopen dat de wroede heren van de Martelaren- plaats het niet zullen laten bij een z eer hartelijke felicitatie aan het adres van Silveer, maar dat ze alp beloning voor zijn diensten, zij: goede raad een beetje ter harte zul len nemen en... In praktijk brengen Iets waarvan wij overigens niet al ti zeer overtuigd zijn. WIJ kunnen toch deze enkele te schouwingen niet sluiten zonder t zeggen dat wij het toch zeer zouden vinden Indien wij de eympe thleke figuur van Decock in ,onz< toekomstige ploeg zouden moetn missen. Als tljdrljder wgs hl] eet werkelijke veropenbaring en als kllit mer sloeg hij toch niet tegen, zond* evenwel uit te blinken. Maar wil zijt wel akkoord dat hij zich ten dlensti van de ploeg moet stellen. De rondi wordt nu eenmaal volgens de pïoe. genformule verreden. JODEC, Beroepsrenners ASSEBROEK. 1. Salembier Gin taaf; 2. Wambeke; 3. Renler; 4, 01 livler; 8. Mommerency A:, 6. Noll; Sleuw; 8. Decln; 10. Rondelé; 11. De clerck A.; 17. Jonckheere; 18. Vet. meersch O.; 22. Bylle A. MOORSLEDE. 1. Rljckaert i 2. Ramon A.; 3. Plovie J.; 4. Van dn Stockt R.; 5. Renler J.; 6. Boumra 7. Depoorter L.; 8. gelijk: Vandevel le, Thoma, Mommerency A., Slegeti Degraeveleyn, Rondelé, SalemMf' Deneve, Labaere W„ Jonckheere, Noll Verfalllie, Deman L., Bylle A,, Jam sen Flander, Minne Maurice es l: andere renners. Liefhebbers ASSEBROEK. 1. Craeye Lucien 2. Deblock: 3. Roozeboom; 4. Salm bier; 5. Demeyer. ETTELGBM. l. Van Bossel; 1 Taecke; 3. Moyaert; 4. Deschacht; 1 Proot; 8. Vande Casteele; 7. Vanhoiit' te; 8. Dhondt. TIELT. 1. Deny» Henri; 2. IV rijeke; 3. Verbeke M.; 4. Despwit;i Stofferis; 6. Vande Wtele; 7. Verl» ghe. RUMBEKE. «T- Brulez Frans; 1 Kerckhove N.; 8. Noyelle E.' 4. D( eeuninck R.; 5. Messeyne; 6, Dee» oker; 7. Allegaert; 8. Baudewljns. Nieuwelingen KOMEN. 1. Indervuyst Gerard: 2. Carreln; 3. Pype; 4. Duran; 5. Ghle qulére. RUMBEKE. 1. Depoorter Gil bert; 2. Deprez; 3. Bostljn; 4. Se» naeve; 5. Bekaert. ROESELARE. 1. Lamote Camle': 2. Degryse G.; 3. Altés; 4. Deblauw 5. Degrvse W. MEULEBEKE. 1. Ramboer Pier re; 2. Hoornaert; 3. Landuyt; 4. La- peere. PISTE SNELHEID. Beroepsrenners: Mil. Gosselin, Ray Pauwels, Ad. Nihant. Reserve: Van Hoven. LiefhebbersGeut. Saelens, Pierre Gosselin, Stef. Martens, Reserve; Leemans. ACHTERVOLGING Beroepsrenners; Jos De Beuckelaer, Frans Gielen. Reserven: Maurits Blomme en H. Van Kerckhoven. Liefhebbers: Raf Glorleux, Rik Jo- chums. Reserven: Leon Millet en Em. Severeyns. STAYERS. Adolf Verschueren. Michaux, Le- liaert. Reserven: Osc. Goethals en L. De Stobbelelre. KANDIDATEN WEGRENNERS VOOR VARESE 11 Liefhebbers Uit volgende 14 Liefhebbers, die c' 13 Aug. de proefrit te Varése bctwl ten, zullen de 6 titularissen en t 6 invallers voor het wereldksmpiotr schap op de weg worden gekozen: Janssens Marcel (Kamp.), Bori mans Karei, Buyst Leo, Denijs Ei Glorleux Raf., Jacobs Alfons, Nojei André, Pauwels José, Severeyns M Van Bossel Cyriel, Van Damme Ren' Van der Voorden Omer, Van Holr beke Juul, Zaegers Jan. T 2 Beroepsrenners Uit volgende 12 Beroepwö# zullen de vijf resterende titulariss en de reserves worden gekozengT Briek Schotte, wereldkampioen.': reeds vast vertrekker, Anthonls Lod' Blomme Maurits, Decock Roger, ft feyter Jos., Deri joke Germain, Hé drlckx Marcel, Impanls RayraoW Ockers Stan, Rosseel André, V) Kerckhoven Henri, Van Steenberg" Rik. LIEFHEBBERS NAAR VARESE De B.W.B. schijnt het dit jaar ernstig te menen met de keuze d<er liefhebbers voor Varèse. Er werd reeds bericht dat 15 liefhebbers mogelijke kandidaten voor het ive- reldkampioenschap) op 10 Oogst, op de omloop te Varèse een voor bereidende proef zullen gaan be twisten over 175 km. Dat initiatief juichen wij met beide handen toe. De omloop kunnen verkennen, joe- ten loaar en wanneer er moet ge duwd worden vooraf roeten hoe en waar de aankomst ligt dit alles is zeker van groot belang. Toch had den wij graag gezien dat de zestal len (ook voor de beroepsrenners) zonder uitstel waren aangeduid ge worden. Kwestie van zich degelijk te kunnen voorbereidenOok had den wij graag toegejuicht dat net als verleden jaar een aantal koer sen over 175 km. vooraf in ons land waren ingericht geworden met ver plichte deelname voor de moge- lijken Want 175 km. betekent 50 km. meer dan de gewone ker- miskoersen waarin onze purs ge woon zijn te acteren. MINNE... EN DE AMNESTIE Maurits Minne tverd door het Westvlaams Sportcomité voor drie maanden geschorst. De Langemark- naar ging Ui beroep en maa dus, in afwachting dat zijn zaak te Brussel voorkomt, voort in onze be- roepsrennerskoersen aanzetten. In- mdldels werden de gestrafte ren ners geamnetieerd ter gelegenheid van de troonsbestijging van Koning Boudewijn I. Maar Maurits zal van deze gratiemaatragel niet kun nen genieten wegens het feit dat hij in beroep was tegen zijn straf en dus op dat ogenblik zijn eerste straf niet meer van toepassing was. Werkelijk pech voor onze streek genoot. Of zouden ze in Brussel van deze toestand rekening hou den. BAEYENS... EN SPORTOPVOEDING Armand Baeyens heeft in de Tour nogal van zich laten horen. Niet alleen wegens zijn ritzege en vooral om reden van zijn min ge- zijn sensationele valpartij, maar manierde en onbeschofte uitdruk kingen tegenover ojficiëlen en pu bliek. De uitdrukkingen die hij zich na zijn ritzege voor de micro van Radio Brussel Het ontvallen, wa ren op zijn minst zeer brutaal en ongepast. Ook tijdens de tijdrit naar Genève werd hij met 5.000 fr. wegens zelfde houding tegenover deofficiëlen beboet. Dit alles pleit absoluut niet voor de opvoeding van onze landgenoot en het kan ons slechts spijten dat vele onzer renners inzake beleefd heid en opvoeding veel aan de bui tenlanders te léren hebben. Wil men een groot renner worden dan komt het er in de eerste paats op aan ook een groot mens te zijn. SYS ONS LAND BEU De terugkeer van Karei Sys uit Argentinië is zowel in de pers als door de sportman toegejuicht ge worden. Zijn beide eerste kampen in het vaderland, brachten tivec ze gepraal. Nu wordt aangekondigd dat hij eerstdaags tegen Stephen Olek, de klasrijke Franse Pool. zal optreden in de velodroom te Oost ende. De waarde van Sys' kunde zullen wij eerst na deze kamp le ren kennen. Waf er' ook van zij, het schijnt dat wij maar heel wei nig genoegen om de teruggevonden verloren zoo zullen moeten beleven want hij zelf zou verklaard hebben eerstdaags terug naar het land van de corneó-beaf te zullen afreizen. Hopen wij voor de bokssport in België dat de Oostendenaar hier voor anker blijft liggen en dat al die geruchten slechts praatjes zijn. MIJN KIND... SCHOON KIND Alle dagbladen hebben reeds meer dan eenmaal onderlijnd dat het Franse chauvinisme voor goed van de baan was. Alle tourrenners, zc- wel Franse als buitenlandse, toer den overal flink toegejuicht, de Fransen werden niet geduwd op de bergen, enz., enz. Jammer dat op het einde van de Tour er toch een paar ontsierende feitjes die goede indruk kwamen storen. Wat vooral opviel ivas de alleszins betreurens waardige houding van de radio- veaker van Genève. Dc aankomst van de tijdrit aldaar gebeurde op een baan rond een voeibalplein. De scherpe bochten vormden voorze ker een gevaar voor de allesgeven- de renners. Daarom dat de speaker hen aanmaande van zodra ze on de piste verschenen, althans tel kens die renner een FRANSMAN WAS. Voor de buitenlanders hield hij mondje dicht... of het historie tje van mijn kind, schoon kind DE WEERBARSTIGE FORME VAN GERARD DESCHACHT Er is voorzeker geen liefhebber die meer besproken voi li dan c!e Roksemnaar Ger. Deschacht. Eer stens, omdat hij misschien ioel de rapste van ons huidige liefhebbers korps is. tweedens omdat hij na een periode van blakende en vlie gende forme, dan zo erbarmelijk aan het sukkelen is gegaan, dat ieder die hem werkelijk van nabij kent., er een beetje kompassie mede kreeg. Wij kunnen liet ons best indenken wat het moet zijn voor een renner, die gewend is van zijn hand naar de palm uit te ste ken, niet meer mede te kunnen en te moeten lossen van tweede en derde klassers. Dat forme een roer iets is dat zo maar niet voor het grijpen ligt zal ook Deschacht, wel tot zijn spijt ondervonden hebben. En wij willen er voor wedden dat van de zovele zegepralen die hij heeft behaald, zijn overwinning te Boezinge, na een hele tijd sukkelen, wel de schoonste van zijn renners loopbaan zal geweest zijn. Wensen wij voor hem dat het ziin defini tieve heropstanding moge zijn. IMPANIS OP HET GOEDE PAD? Het is werkelijk spijtig dat de Ronde van Duitsland gedeeltelijk samenvalt met deze van Frankrijk. Hierdoor is de aandacht ervan af geleid en alhoewel onze landgeno ten er meer dan matig presteren, heeft de sportman er maar weinig aandacht voor. Zeker, de bezetting valt niet al te zwaar en zowel van Italiaanse, als van Zwitserse en Franse zijde zijn geen eerste klas ronderenners in het strijdperk ge treden, al dienen renners als Scliaer en De Santi nog niet zo direct onderschat. Ook de Duitse renner heeft nog geen grote weer klank en het zal misschien wel nog enkele jareduren eer de volgers van Buse. Geyer, Metze, Thierbach en Kurt. Stoepel zullen aantreden. De goede prestatie van Impanis dient nochtans aangestipt. Het is met eerzucht en met een gekwet ste eigenliefde dat hij er voor zijn brokke vechtZijn niet-aanduiding voor de Tour heeft toch zijn prik kelende uitwerking niet gemist. Wie iveet of het geneesmiddel niet afdoende zal zijn geweest, want een Impanis met een goede dosis wilskracht, zouden wij nog zeker in de Tour best kunnen gebruiken. Hiermede hebben wij ons hart la ten spreken, maar ons verstand zegt ons dat het moeilijk is een oude aap andere smoelen te leren trekken. WERELDKAMPIOENSCHAP EN DE OMLOOP VAN HET WESTEN De Omloop van het Westen is telken fare een schone proef ge weest waarin vooral jongeren het contact met de groten zochten. Het werd een schoon proefterrein te meer dat de bezetting steeds inter nationaal en zeer sterk was. Dit jaar krijgt de Omloop een zeer speciaal karakter, dank zij de deelname van Van Steenbergen, Briek Schotte, Impanis en Kubler. Het lif/t voor de hand dat dezen hun achterstel ivillen ophalen te gen deze die de Ronde van Frank rijk hebben betwist, inzake forme voor het ivereldkampioenscliapRik Van Steenbergen is helemaal uit die haak uit de Ronde van Italië gekomen, marscheert noa helemaal niet en zal de Omloop van het Wes ten broodnodig hebben. Briek Schotte. die zijn seizoen helemaal op Varèse afstemt voert rijn forme geleidelijk op en kan in beste lzon- ditie uit de Omloop komen. Im panis, die ook nog Vor.ése viseert, moet van zijn sportbestuurder de ZEVEN DAGEN NAAR DE Eerste ranghotels, 3.375 fr., alles inbegrepen. Voor programma en inschrijvingen: (cl-2807) Omloop betwisten, evenals Marcel H-endrickx, en zal uit de Ronde vav Duitsland naar die Omloop over schakelen. Ook Kubler, die evenmin de Tour heeft betwist, komt er zijn forme scherpen Als andere landgenoten treffen wij nog Pol Dcgravelyn, Kwik Vankercklioven. Marcel Buys- se Jaalc Geus en Dubuisson De Omloop van het Westen heeft dus voor ons heel wat betekenis. Onze kandidaten voor Varèse wor den er gedeeltelijk gewogen en naar de stand van hun huidige konditle gepeild. Ziehier enkele nadere ge gevens over datum en afstanden: De 9 ritten 1.972 km. Maandag 6 Aug. 1" Rit: RENNES—CHERBOURG. 230 km. Dinsdag 7 Aug. 2" Rit: CHERBOURG—CAEN. 192 km. Woensdag 8 Aug. 3" Rit: CAEN—LE MANS, 222 km. Donderdag 9 Aug. 4Rit: LE MANS—LA ROCHE-S.-YON 223 km. Vrijdag 10 Aug. 5'' Rit: LA ROCHE-s.-YON—NANTES, 216 km. Zaterdag 11 Augustus: Rust te Naiites. Zondag 12 Aug. 6° Rit: NAZAIREQUIMPER, 221 km. Maandag 13 Aug. 7" Rit: QUIMPER—BREST. 214 km. Dinsdag 14 Aug. 8° Rit: BREST—ST BRIEUC, 229 km. Woensdag 15 Aug. 9" Rit: ST BRIEUC—RENNES, 225 km. ONZE WESTLAAMSE INDES, RONDEMANNEN? Wij zijn niet met zo heel veel indé's naar de Ronde van België getogen. Gcntiel Vermeersch ging over naar de profs en Labaere ver scheen niet aan de start. Op het ogenblik dat wij dit neerpennen staan onze jongens als volgt ge klasseerd: 3Maurits Neyt: 4' Dré Vermeersch6" G. Desmet: 7" Boud. Devos: 10'' Colpaert: 71" W. Geers. Al is de Ronde nog ver van afgelo pen, toch kunnen wij zeggen dat ze tot nog toe effenaf prachtig heb ben gepresteerd. Maurits Neyt werd verleden jaar reeds winnaar en be wijst meteen dat. hij een rondeman met aanleg is. Zelfde menen ivij te kunnen zeggen van Dré Vermeersch De Pervijzenaar is heel zeker een der grootste veropenbarinqen van deze Ronde. Daar ivaar zijn optre den vooral op macht, uithoudings vermogen en gezondheid is geba seerd, mogen wij gerust aannemen dat hij een prima rondeman kan worden, temeer daar hij over een onverwoestbare wilskraéht en moed1 beschikt Gilbert Desmet en Bou dewijn Devos zijn twee jongeren met zeer grote kwaliteiten. Het is niet meer van gisteren dat wij ze kennen En toch is het ons aange naam te zien dat zij ook in het rondewerk op hun gemak zijn en dat zij bestand zijn tegen dagen lang uitputtende koersen. Dat is maar omdat wij even den ken aan de uitlatingen van Silveer Maes, in betrek met de Ronde van Frankrijk, uitlatingen ivaarover wij in een ander artikel van dit sport blad uitweiden. Zodat wij ons af vragen of naast onze beste onaf- hankelijken van ten dage als daar zijn Jos. Sehils, Verhoeven Sorge loos, Delathouwer, e.a., ook onze gouwgenoten waarvan wij hoger 'spraken, niet best in aanmerking zouden kunnen komen OCKERS RONDEWINNAAR indien het volgens de punten ging. Indien dc eindstand van du Ron de van Frankrijk met, de punten zou zijn opgemaakt, dan werd Stan Ockers winnaar vóór Hugo Koblet ien zou de rangschikking der eerste 10 er als volgt uitzien: 1. STAN OCKERS 232 p. 2. Hugo Koblet 249 p. 3. R. Gemlniani 263 p. 4. Gino Bartali 278 p. 5. Luc. Lazaridès 302 6. Fiorenzö Magni 326 p. 7. Pierre Barbotin 351 p. 8. G Bauvin 362 p. 9 Bernardo Ruiz 364 p, 10. Fausto Coppi 363 p. DE CENTEN UIT DE RONDf Het kan heel lang geleden sedert de Belgische renners vit f Ronde van Frankrijk nog mei veel aards manna naar huis W'; den. Ziehier het bllan van verüé'. ste (behalve de bedragen ven ex-aequo's die nog niet w« uitgerekend), in Franse franken w-' gedrukt: Koblet Géminiani Ruiz Lévèque Dledertch Bartali Lazaridès L Magni Baüvin Biagoni Barbotin Coppi ROSSEEL OCKERS Bobet Deledda Meunier G. DERIJCKE Zaaf Muller BAEYENS DECOCK Robtc Tesseire DE MULDER Sciardis V. STEENKISTE VERSCHUEREN Buchonnet Coaan, Verder: COUVREUR VAN ENDE DE HERTOG 2.106.000 jr. 1.Oir,.000 fr. 825.000 fr- 793.000 Ir. 727.000 fr 612.000 It. 559.000 If 43J.OOO fr. 386.000 It. 359.000 fr. 340.000 ft 320MO Ir. 298.000 IJ. 232.000 fr- 185M0 it. 163 000 It. 162.000 <r. 155.000 ft. 152.000 f - 146 000 F 135 000 125.000 ft. 114.000 F 93-000 ft- 90.000 ft. 84 000 ft 84.000 ft 80.000 ft. 72.000 ft. 71.000 ft. 57.000 ft 51-000 ft 47.001 ft. Daarnaast werden prijzen aan de landemi'W %amrijken: RFLGIF 1.BOO.OOO ft Italië fnlmft Oost-Zuid-Oost ifAZ ft, Zwitserland 300'° kijk-0'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1951 | | pagina 8