-irasn
Boezinge,
drie
Beselare en Yeurne brachten ons
overwinnaars van formaat
Poperinge - Vaux-sous-Chèvremont
Wat bracht ons de Tour 1951?
Meubels SOONE
Losse wekelijkse
Depoorter Lucien
te Boezinge
te Be
Vandecasteele
te Veurne
Wat kan deze van 1952
ons brengen?
Deschacht
Vuylsteke
Kandidaten voorMilaan et
¥arèse
aangeduid
voor beroepsrenners B.W.B.
Sterrenparade
Aangekondigde
koersen
Ronde van België
te RUMBEKE
in de 15* - 16* en 17* Proef van het Kriterium Het Wekelijks Nieuws H
Belga l( Barco
Albert Vandevoorde uit Kemmel meer dan ooit
onbedreigd* aan de leiding
Beter
en goedkoper
SCHUIF
Koersultslagen
MET EEN LUXE-RADIO-AUTOCAR
WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
te VARESE (Italië)
van 29 Augustus tot en met 4 September.
BERTEN LAF0SSE - TIEGEM (Westvi.)
i HÉT WËfcÈLIJRS NlfitfWSZaterdag 4 Aüg, löél, mr Bladz, 8.
Een der meest gekende
renners van onze gouw is
.oorzeker wel de sympathie-
.a Boezingenaar. Kan het
ok anders? Want hij is
iet alleen een zeer uitste-
eend renner in figuurlijke
zin, maar ook nog', en even-
eel in de letterlijke zin van
het woord. Wij gaan hier nu
niet gaan uitpluizen of hij
1,90 m. of 2 m. meet, maar
in elk geval mogen wij ge
rust zeggen dat hij in zake
gestalte al onze huidige be
roepsrenners een eindje over
treft. Daarom dat hij ook
meer dan een ander in de
kijker loopt en een verdiende
sympathie bij de sportman
verworven heeft.
Ten andere, zijn gestalte
bracht geen niet-harnionieuze
verhoudingen bij in z'n ren
nerspostuur, want hij is te
vens breed en kloek gebouwd.
Hij is een wat wij noemen
schone rennerom zien,
zijn houding, zijn tert, zijn pedaalslag. Daarbij steekt er nog
een hele dosis macht in zijn body en vecht- en strijdlust. In
koers laat hij zich steeds opmerken en is weinig uit de eerste
gelederen weg te slaan. Als men hoort langs de baan dat Lan
gen Foortere er aan zit te sleuren», dan is dat geen louter
toeval, wel een normale uiting van zijn vechterstemperament.
Hij zag het levenslicht op 1 December 1926 en was juist 20
jaar toen hij de benen en de spieren voelde jeuken naar de
koersfiets. Zonder voorafgaandeïijke voorbereiding, nam hij
dus maar onmiddellijk een vergunning voor liefhebber. Hij deed
zoals iedereen Zijn jaar school, maar haalde in 1947 reeds een
heleboel ereplaatsen en drie eersten. Na nog een zege in 1948
stapte hij maar onmiddellijk naar de indé's over en was er al
spoedig ingeburgerd. Hij stekte er nog een boekée voor het
einde van het seizoen. Het voorjaar van 1949 werd een werkelijk
vruchtbaar veld. Benevens een zege in de Omloop van het Volk,
behaalde hij in de voorjaarsklassiekers tal van schone ereplaat
sen en dat het tot geen andere zege kwam was alleenlijk aan
tegenslag en aan het gebrek aan eindsprint te wijten. Half Juli
achtte hij zich rijp voor de grote sprong en werd beroepsrenner.
Zo heel slecht bracht onze neofiet het er ook niet vanaf,
want hij ging onmiddellijk met de trein mede en geraakte op
tijd aan zijn prijs. Dit jaar wist hij reeds zijn zege te verove
ren en wij hopen voor hem dat hij het daarbij niet laten zal.
Jammer, doodjammer dat hij helemaal niet vlug is in de spurt,
zodat hij meestal niet de vruchten kan plukken van zijn ar
beid en van zijn inspanningen. En alleen toekomen is voor ge
lijk welk renner niet zo heel gemakkelijk meer de dag van
heden.
Inmiddels wensen wij aan de sympathieke Boezingenaar dat
het hem voort goed moge gaan.
JODEC.
Beroepsrenners
ZATERDAG 4 AUGUSTUS
VEURNE. 165 km. - 22.000 fr. -
Vertrek te 18 u,
ZONDAG 5 AUGUSTUS
POPERINGE - VAUX-SOUB-CHE-
VBEMONT. 277 km. - 40.000 fr. -
Vertrek te 10 u.
MAANDAG 6 AUGUSTUS
IEPER. 160 km. - 22.000 fr. -
Vertrek te 13.30 u.
Liefhebbers
ZONDAG 5 AUGUSTUS
ARDOOIE. 125 km. - 6.000 fr. -
Vertrek te 14.30 u.
MAANDAG 6 AUGUSTUS
RUMBEKE. 100 km. - 5.000 fr. -
Vertrek te 15 u.
DINSDAG 7 AUGUSTUS
MIDDELKERKE. 120 km. -
3,000 fr. - Vertrek te 15 u.
Nieuwelingen
ZONDAG 5 AUGUSTUS
ALVERINGEM. 75 km. - 2.600 fr.
Vertrek te 16.30 u.
WERVIK (Kruiseke). 76 km. -
2.500 fr. - Vertrek te 15 u.
BENDELEDE. 65 km. - 2.500 fr.
- Vertrek te 16.30 u.
WERVIK (Kruiseke). 75 km. -
2.500 fr. - Vertrek te 15 u.
LENDELEDE. 65 km. - 2.500 fr.
- Vertrek te 16 u.
MAANDAG 6 AUGUSTUS
TIELT. 72 km. - 2.800 fr. - Ver-
trek te 16 u.
DONDERDAG 9 AUGUSTUS
MIDDELKERKE.
WOENSDAG 15 AUGUSTUS
POPERINGE. 115 km. - 0.500 fr.
Vertrek te 15 u.
voor OnaJfhankelijken.
1» Rit: Brussel-Moeskroen, 186 km.
1 Sehils Jos; 2. Desmet Edw.: 3. Ile-
lathouwer; 4. Dré Vermeersch; 7. W.
Gears; 10. G. Desmet; 21. B. Devos.
Rit: Moeskroen-Rlankenberge,
83 km. tijdrit: 1. Deelman R.: 2. Ver
hoeven Marcel; 3. Desmet Edw.; 7.
B. Devos; 8. Desmet G.; 10. Neyt M.;
15. Vermeersch André; 20. Geers W.
3' Rit: Blankenberge-Kalken, af
stand 94 km.: 1. Lameire G.; 2. Dré
Vermeersch; 3. Debondt; 5. G. De
smet - Devos B. - Pascal J. - Geers W.
4» Rit: Kalken-Ronse, 148 km.: 1.
Sehils Jos.; 2. Crippa; 3. Vermeersch
André; 4. Verhoeven; 6. Neyt; 7. Pas-
oal; 10. Colpaert; 13. Devos B.
5« Rit: 1. Vlayen A.; 2. Daelman:
3. Desmet Edw.; 5. Desmet G.; 9. Ver
meersch A.; 11. gelijk: Geers en Col
paert.
6" Rit: 1. Neyt Maurice; 2. Desmet
Gilbert; 3. Sorgeloos; 4. Sehils; 7.
Geers W.; 16. Devos B.
Algemene Rangschikking
MAANDAG 6 OOGST
18* Proef van het Kriterium
van Westvlaanderen
ingericht door
Het Wekelijks Nieuws
Sigaretten Belga en Radio's Barco.
1. Neyt Maurice,
2. Verhoeven
3. Sehils J.
4. Desmet Gilbert
9. Devos Baud.
12. Geers W.
20. Colpaert N.
23 39 01
23 43 58
23 44 26
23 45 44
23 52 31
23 57 *27
24 09 05
Het sportieve Rumbeke zal
voorzeker met zijn schone liefheb-
berskoers een heel succes kennen.
Aan renners zal het er heel zeker
niet ontbreken, want zij zijn de
enige inrichters van die dag. De
mannen van de feestcommissie
zullen dus mogen in de handen
wrijven en het lijdt ook geen
twijfel dat het aan publieke be
langstelling niet zal ontbreken. Als
wij daarbij nog weten dat de koers
over goede banen loopt, kunnen
wij meteen verzekerd zijn dat er
niets het sportief succes in de weg
zal staan.
TECHNISCHE GEGEVENS:
Prijzenbedrag: 5.000 fr.; premiën
1.000 fr.
Afstand; 100 km.
Inschrijving: Café «De Welvaart»
te 14 uur.
Aanzet te 15 uur aan Café «De-
vrieze Sport».
Aankomst aan Café «De Bakke
rij
Prijsuitdeling in Café Zwitser
land
ALGEMEEN KLASSEMENT 1
NA DE 17e PROEF
Vandevoorde Albert 156
Cleenewerck Arthur 131
Geryl Maurice 115
.Noyelle André 112
Taecke Karei 111
Denys Daniel 84
7. Ryckewaert Pierre 69
8. Gryson André 67
9. Philips Jozef 61
19. ücmeulenaere Frans 48
11. Van Bossel Cyriel 45
12. Vandecasteele Odiel 33
13. Denys Henri 31
14.Jacob Willy 30
15. Deschaecht Gerard 29
16. Hosten Roger 27
17. Devoghel Gerard 25
18. Deknock Georges 24
19. Luchie Michel 23
20. Vuylstcke Michel 21
Vcrbeke Roger 21
22. Messeyne Roger 20
23. Demeulenaere André 18
24. Houvenaeghel Marcel 16
Proot Urbain 16
Kerckhove Norbert 16
Van Mol 16
27. Winne Roger 14
28. Vietoor Lucien 13
Vcrliaeghe Frans 13
Van Welden René 13
31. Parmentier Jozef 12
Muylle André 12
Decocker Noël 12
34. Stofferis Norbert 11
Kooseboom Etiennc 11
Viane Gerard 11
Brulez Frans 11
Depyperc Palmer 11
HET WEKELI
Verleden jaar waren er 99 ver
trekkers en dit jaar maar... 94. Ge
noeg om er drie treffelijke koersen
van te maken. Willy Jacob, Rooze-
boom en Diele Vandecasteele schij
nen bang te zijn van in dergelijke
groep te rijden, want zij muizen er
al dadelijk van onder. Het was ge
meend en dra lagen zij 250 m. voor
op. Verbeke luidt de stormklok in
gezelschap van Gouwy, Vuylsteke,
Allaert en Desmet. Hij wordt ervoor
met een lek bandje beloond. In de
tweede ronde zijn het Faas, Allaert
en Cleenewerck die achter de leiders
liggen. Deze geven niet af en tijdens
de derde ronde zijn het Geryl. De
knock, Allaert en Vandewiele die op
1.35 min. volgen. De reagerende groep
heeft 1.50 min. in het zicht.
Het is evenwel tijdens de vierde
ronde dat de reactie doorgevoerd
wordt. Dekeyzer Ant., Meersseman,
Verbeke (Wervik), Vuylsteke, Bral.
Van Welden, Vietoor Lucien en D.
Denijs trekken er vandoor en lopen
de drie weglopers in. Als iedereen
meent dat dit groepje, dat 1.35 min.
voorop ligt, de goede ontsnapping zal
uitmaken, loopt in de zesde ronde al
les terug samen zodat er nog 54 ren
ners bijeen zitten. Renner Hosten
doet nog een zware val, waarin ook
Jacob en Meersseman betrokken Zijn,
verder krijgen wij nog een valpartij
waarvan Deknock, Dré Demeulenaere
en Vandecasteele de grootste slacht
offers zijn, terwijl Dré Noyelle plat
rijdt. Op deze manier worden nog
enige renners uitgeschakeld, terwijl
de overige in rekord-tempo de laatste
ronde afleggen. Het wordt een for
midabele massaspurt waarvan het
uitzicht een beetje gefausseerd werd
door het moeten oversteken van de
brug op 400 m. van de meet. Toeh
kregen wij de rappe gasten vooraan
en het was de aalvlugge Deschacht,
die onweerstaanbaar en onbedreigd
de eerste over de meet bolde. Om al
die renners te klasseren, werd het na
tuurlijk een ongedaan werk. Sport-
afgeva'ardig'de Rommelaere nam dan
ook het wijs besluit slechts een
voorlopige rangschikking op te ma
ken, die in het officieel bondsblad
zal verschijnen, waarna de renners
gebeurlijk hun klachten kunnen la
ten gelden.
DE UITSLAG
1. DESCHACHT GERARD, de 120
km. In 8 u. 10 min.; 2. Kerckhove
Norb., op 3 lengten; 3. Proot; 4. Bru
lez; 5. Denijs H.; 6. Van Bossel; 7.
Verhelst; 8. gelijk: Deblock, Van
Holsbeke, Puytens en Bouchot; 12.
Geryl; 13. Vandevoorde; 14. Gelijk:
Gryson, Vandewiele, Deknock, De-
meyere R„ Demeulenaere Fr., Deco
cker, Dekever, Vietoor Lucien, De
keyzer A., Ryckewaert, Vuylsteke,
Devolder, Van Vynckt, Desmet R.,
Verhaeghe Fr., Winne, Verbeke M„
Commeyne, Cleenewerck, Parmen
tier, Verbeke R. (Wervik), Verhoye,
Moyaert, Deneut, Denijs D., Defour,
Van Welden.
Te Beselare hebben wij een zeer
boeiende koers en in elk geval de
lastigste van onze proeven medege
maakt. De 25 flinke vertrekkers héb
ben er gezorgd voor een strijd tot
het uiterste en voor een aangenaam
en spannend verloop.
Het is de kleine Geluveldnaar Gry
son die van meetaf aan voor de be
slissende ontsnapping zou zorgen. Hij
kreeg onmiddellijk Ryckewaert aan
het wiel en beiden maalden er lustig
op los. Viaene en Deneut deden een
val en, mochten op hun stappen te
rugkeren. De reactie der groep was
geweldig. Op de baan buiten leper
kwam Dré Noyelle ten val: even ha
peren aan de borduurstenen en hij
kwam pardoes met het hoofd op een
tramriggel terecht. Spijts pijn en
bloed zette hij een nijdige achtervol
ging In en kreeg terug aansluiting.
Inmiddels verloren de twee weglo
pers van hun voorsprong en terwijl
Ryckewaert zich recht zette, sprong
Geryl uit het peloton, gevolgd van
Vuylsteke. Zo lagen opnieuw drie
man voorop die het ernstig meenden,
en het peloton zakte af. In de derde
ronde deed Muylle nog een poging
om er alleen op te geraken maar te
vergeefs. De groep had Inmiddels
rgeds 2 minuten goed te maken en
de weglopers gaven nog geen teken
van verzwakking'. Als er toeh roering
komt in de groep, zien wij Devoghel,
Dedeyne, Mobouck, Debruyne en Re-
bry Gaston voelng verliezen. Willy
ZONDAG 5 OOGST 1951;
ingericht door de Cercle Sportif Valcaprimontois - het Gemeentebe
stuur van Vaux-sous-Chèvremont, - het Stadsbestuur van Poperinge,
niet de medewerking van Wielerclub Hoppeland Fop. en «La Meuse»,
Deze klassieke van stad-tot-stad,
die vorig jaar reeds op het pro
gramma stond, maar in laatste in
stantie niet doorging wegens de
troebelen en stakingen rondom de
Koningskwestie, gaat op Zondag 5
Oogst bepaald door.
De oorsprong van deze koers is
te zoeken in de dankbaarheid der
inwoners van het gemeentje Vaux-
sous-Chèvremont, die hier tijdens
de beruchte Meidagen 1940 te Po
peringe een gul onthaal vanwege
de bevolking mochten genieten. Met
deze koers wordt een band getrok
ken tussen de beide gemeenten.
Wij kunnen het natuurlijk spij
tig noemen dat deze klassieke koers
zo laat in het seizoen zijn beslag
krijgt. Een zeer talrijke opkomst
van renners zal wellicht ook niet
te noteren vallen. Wij blijven ech
ter steeds bij onze mening dat een
koers met een vijftigtal renners
even boeiend en aangenaam kan
zijn als een waarvan het aantal
deelnemers de 100 benaderd. En
denkelijk krijgen wij wel de kan
didaten-deelnemers aan het w»
reldkampioenschap aan de start
want een koers over 275 Km. zul
len zij wel anders niet meer te ver
rijden krijgen.
De technische inlichtingen.
Prijzenbedrag: 40.000 fr. en 10.0CK
frank premiën.
Afstand: 277 Km.
Rugnummers; Café «De Hop.
beurs Grote Markt, Poperinge.
Vertrek: te 10 uur.
Wegwijzer en vermoedelijk uui
van doortocht:
Poperinge
leper
Menen
Kortrijk
Bergen
Binche
Charleroi
Namen
Hoei
Ougrée
Tiln, Les Forges Chaud-
fontaine
Vaux-sous-Chèvremont 17.43 u.
10.00 u.
10.18 u.
10.50 u.
11.07 U.
13.07 U,
13.37 11.
14.09 u.
15.14 U.
16.07 u.
16.57 U.
Jacob, die plat reed, volgt op 2 min.
en nog verder troffen wij Frans Ver
haeghe die eveneens door pecli moet
verachterd zijn. Tijdeus de tweede
kleine ronde komt Devoghel in een
schone sprong bij de groep, die nu
volgende eenbeden bevat: Devoghel,
Cleenewerck, Verbeke (Wervik), Win
ne, Ryckewaert, Vandevoorde en
Noyelle, Denijs Daniël zit op 100 m.
in gezelschap van Verbeke (Gelu-
veld).
Het trio Gryson-Vuylsteke-Geryl
heeft nog steeds 1.40 min. boni als
Vandevoorde en Cleenewerck hun
groep ontlopen. Wij krijgen nu een
ware achtervolgingswedstrijd tussen
dit duo en de kopgroep die wel stil
aan voorsprong verliest, maar toch
hardnekkig stand houdt, terwijl ach
ter deze vijf man alles brokke van
een valt. De steeds weerkerende be
klimmingen van de zware klimop
doorheen Beselare-Dorp beginnen
hun tol te vragen. Zo gaan wij de
laatste ronde in met volgende stand:
op kop Geryl, Gryson, Vuylsteke; op
55 sec. Vandevoorde en Cleenewerck:
op 2.10 min. Noyelle André; op 2.30
min. Denijs Daniël; op 2.55 min. Ver
beke R. (Wervik); op 3.40 min. Win
ne; op 3.50 min. Devoghel; op 4.10
min. Ryckewaert; op 4.30 min. Ver
beke R. (Geluveld); verder nog Mo
bouck, Muylle, Dedeyne, W, Jacob,
Verhaeghe, allen afgescheiden en los
van elkaar.
Tijdens de laatste ronde ziet Van
devoorde zijn ketting nog aflopen,
waarvan Cleenewerck gebruik maakt
om de benen te nemen en een wer
kelijk indrukwekkende remonte te
doen om enkel op een 200 meter van
de overwinnaar te eindigen. Van de
drie' kopmannen waagde Geryl nog
een uitlopertje dat niets opbracht en
het was Gryson die van verre van
al te ver, volgens ons de spurt in
zette om in de laatste meters gere-
monteerd te worden door die oerster
ke bonk die Vuylsteke noemt.
DE UITSLAG
1. VUYLSTEKE Michel (Komen),
de 115 km., in 3 u. 15 min.; 2. Gry
son Apdré (Geluveld), op een halve
lengte; 3. Geryl Maurits (Westende);
4. Cleenewerck Arthur (Vlamertinge),
op 12 sec.; 5. Vandevoorde Albert
(Kemmel), op 1.20 min.; 6. Noyelle
André (Poelkapelle), op 2 min.; 7.
Denijs Daniël (Zarren), op 2.50 mn.;
8. Verbeke Roger (Wervik), op 3.20
min,; 9. Devoghel Gerard (Zonnebe-
ke), op 5.05 min.; 10. Winne Roger
(Passendale), op 3 lengte; 11. Verbe
ke Roger (Geluveld), op 6.45 min.;
12. Ryckewaert Pierre (Proven); 13.
Mobouck Roger (Wervik), op 9.10
min.; 14. Muylle André (Gits), op
10.25 min.; 15. Dedeyne Albert (Aal-
beke), z. t.; 16. Debruyne Georges
(Moeskroen), op 12.17 min.; 17. Ja
cob Willy (Poperinge), op 13.20 min.;
18. Verhaeghe Frans (Moorsele), op
15.20 min.
Niettegenstaande met de middag
een echt hels donderweer kwam op
zetten, kregen de wakkere inrichters
van Veurne Sportif toch niet min
dan 65 vertrekkers aan de meet,
waaronder al de besten van West
vlaanderen en nog een deel Oostvla
mingen. Van meet af aan werd er
duchtig gevlamd want Taecke cn
Vandecasteele hadden zich onmid
dellijk losgerukt. Die twee verston
den zich werkelijk knap en hadden
na de eerste ronde reeds 50 sec. boni
op een lang uitgerokken groep,
Hieruit wisten zich een handvol
renners af te scheiden en wij note
ren in de vlucht; Muylle, Frans De
meulenaere, Rooseboom, Moyaert, de
Fransman Dillens, Van Welden, De
cocker, Thoen, Van Moerkerke en
Stofferis. Deze vervoegen de twee
kopmannen en waar de grote bende
het niet al te ernstig opneemt, tellen
zij alras 1 min. voorsprong'. Dré
Noyelle is er niet in en staakt de
strijd.
In de volgende ronde weten de
weglopers tot 2' 20" uit te lopen op
het peloton dat thans in vier delen
verspreid ligt. Een gesloten overweg
komt nu roet in het eten gooien. De
groep komt hierdoor terug samen,
wijl de kopmannen hun voorsprong'
tot 1 min. herleid zien. Vandecastee
le komt nu herhaaldelijk alleen aan
de leiding liggen. De grote favoriet
Henri Denijs, die even moet afstap
pen om aan zijn versnellingsappa
raat te werken, en 300 meter verloor,
kon niettegenstaande een nijdige
jacht niet meer terug aanpikken,
maar achtervolgt steeds moedig. Een
spijtig ongeval doet zich voor als de
Fransman Dillens ten val komt en
Frans Demeulenaere hierdoor op een
boom terecht komt. De onfortuinlij
ke Westendenaar is er het ergst aan
toe.
Na de 5° ronde hebben wij dan vol
gende stand: op kop: 9 man: Muyl
le, Taecke, Vandecasteele, Vanmoer-
kerke, Van Welden, Decocker, Stoffe
ris, Moyaert en Bouchot; op 1' 35"
volgen zes man, waaronder wij note
ren: Salembier, Proof en Dillens; de
rest volgt op 1' 50" Daarachter komt
alleen nog Henri Denijs voorbij.
Waar ieder meent dat wij tot een
volledige hergroepering zullen ko
men zijn het integendeel opnieuw de
leiders die eer een schepje bij doen.
Vooral Vandeoateele toont zich van
zijn bete zijde, flink geholpen door
Taecke. Malfait vindt dat het te rap
gaat en geeft op. Ook Depijpere, die
nochtans best marcheerde, staakt de
strijd.
Bij iedere doortocht in stad gaat
Vandecasteele aan de haal, doch eens
op de vlakke baan naar Koksijde
wordt hij telkens ingelopen. Hij laat
nochtans een zeer sterke indruk en
doet zijn trui van kampioen van
Westvlaanderen werkeliik eer aan.
Ook de jeugdige Stofferis, die hier
zijn tweede koers bij de liefhebbers
betwist, levert een opvallende koers.
In de voorlaatste ronde begint het
te regenen. Opnieuw gaat Vandecas
teele aan de haal en meteen valt de
ultieme beslissing. Taecke en Van
Welden zijn de enigen die nog bij
komen. De anderen vechten noch
tans lijf om leven en liggen over de
baan verspreid. Ook in de groep
wordt er gezift en vele knappe ren
ners worden uit de wielen gereden.
Het regent nu en de banen liggen
glad. Willy Jacob breekt zijn pedaal
en komt ten val. Gelukkig zonder
erg. In de laatste kilometers waagt
Vandecasteele nogmaals alles of
niets. Deze sprong is nu definitief
en het is hèel netjes afgescheiden dat
hij als eerste over de meet komt.
Met hem wint zeker de beste man
uit koers. Ook Taecke weet nog zijn
gezel te ontlopen, zodat het onder de
kopmannen tot geen eigenlijke spurt
komt. Ook in de groep zijn het maar
Dliondt en Verbeke die tot op de
meet strijden. De anderen laten zich
eerder over de meet uitlopen en wa
gen zich niet veel over de gladde
kasseien.
Het einde komt toch zonder de
voorziene ongevallen. Dat einde, dat
zo schoon en subliem was en waarop
zelfs de neerplassende regen geen
domper kon zetten. Zo kregen de
paarden die de haver verdienden, de
mannen die van meetaf aan in de
vuurlijn stonden, loon naar werken.
UITSLAG
1. VANDECASTEELE Odiel, Stene,
de 117 km. in 3.06 u.
2. Taecke Karei, Bekegem, op 15 sec,
3. Van Welden René, Estampuis, op
100 meter.
4. Decocker Noël, Kuurne, op 3 sec.
5. Stofferis Norbert, Meulebeke, op
55 sec.
6. Muylle André, Gits, op 1.10 min.;
7. Moyaert Arthur. Zandvoorde, op
1.20 min,; 8. Dhondt Marcel, Ize-
gem, op 2.40 min.; 9. Verbeke Roger,
Geluveld, op 1 wiel; 10. Commeyne
Frans, Ledegem; 11. Van Vijnckt
Valeer, Landegem; 12. Vietoor Lu
cien, Oekene, op 3 min.; 13. Depij
pere Palmer, Izegem, op 3.10 min.;
14. Defour Robert, Roeselare; 15.
Vandevoorde Albert, Kemmel; 16.
Dekeyzer Antoon, Lotenhulle; 17.
Cleenewerck Arthur. Vlamertinge;
18. Kerckaert Gilbert, Ertvelde;
19. Van Rijsel Jules, Rollegem; 20.
Penninck Daniel, Schuifferkapelle;
21. Geryl Maurice, Westende; 22,
Bouchot Jozef, Oostakker; 23. Wal-
raevens Emile.
BIJ DE
POPERINGE
Tel. 200.
KOMPTANT
KREDIET
(c.2499)
na ezing, ons blad in de handen
van een vriend of gebuur die
het nog niet heeft. U bewijs'
er ons een dienst mee. Dank.
HUGO KOBLET
overwinnaar der Ronde van Frank
rijk 1951, tijdens zijn ereronde in
het Prinsenpark te Parijs.
De geschiedenis is een eeuwig her
beginnen. Ook voor de Ronde van
Frankrijk kan men een beetje het
zelfde getuigen. Zondag reden de
renners hun ereronde in het Prinsen
park en Maandag sprak eenieder
reeds over de Tour van ter jarent.
Jaak Goddet was de eerste. En wel
om te verklaren dat er toekomend
jaar opnieuw wijzigingen aan het
parcours zouden aangebracht worden.
Het aandoen van het Centraal Mas
sief werd een mislukking. Toekomend
jaar worden zij uitgeschakeld en krij
gen wij opnieuw de bekende ritten
langs de Azurenkust. Dit alles staat
bij hem reeds vast en zeker komen
er nog wel een paar nieuwigheden
bij. Er wordt immers nooit geen
tweemaal dezelfde ronde verreden.
Ook de renners spreken over toe
komend jaar en de journalisten zijn
er als de kippen bij 'om hen hun in
drukken en vooruitzichten af te vra
gen. En nu de Ronde voorbij is stelt
ook de sportman zich de vraag: wat
is de Ronde voor de onzen geworden
en met wie trekken wij er volgend
jaar naartoe? Laat ons die beide vra
gen even ontleden.
Wat zeggen de nuchtere cijfers?
Wij tellen een 5". 13", 14", 16", 17e,
22'1, 25", 39", 42", 43" en 62' plaats in
de indivlduë!rangschikking, bezet
ten de tweede plaats in de landen-
klasserlng, hebben geen kopprijzen
in het bergkriterium en wonnen 4
ritten. Zeggen wij direct dat dit voor
ons Jong ploegje een zeer voordelige
balans is. Iedereen gaat hiermede
akkoord, van de gewoonste sportman
van de straat tot Silveer Maes in
hoogsteigen persoon. Stan Ockers was
onze beste man. Op hem volgen Van
Ende en De Hertogh. Er werd iets
meer verwacht van De Mulder in ae
bergen. Verschueren toonde zich re
gelmatig, terwijl Rosseel een prima
ritwinner kan worden. Baeyens was
zeer ongelukkig. Van Couvreur en
Derycke alleszins van eerstge
noemde werd meer verwacht. Van
Steenkiste werd door tegenslagen
overmand en verscheen uit forme aan
de aanzet. Daarbij dient onderlijnd
dat wij als meest complete ploeg
11 man in het Prinsenpurk zijn
toegekomen, daar waar de twaalfde
man (Isl De Rijck) nog door ziekte
uit het strijdperk verdween. Besluit:
de Ronde van 1951 bracht een gun
stige kentering teweeg, onze ploeg
heeft aan het in haar gestelde ver
trouwen voldoening geschonken.
En nu 1952. Ploegleider Silveer
Maes deed na de laatste rit te Parijs
enkele van zijn meningen kennen
over de komende ronde. Niemand zal
betwijfelen dat hij een beste leider
Is en zekerlijk een specialist ter zake.
Aan zijn oordeel mag dus zeker een
grote waarde worden gehecht. Zie
hier wat hij voorop zet,
1. - Van de ploeg 1951 moet min
stens de helft behouden blijven. On
der deze noemt hij Ockers, Van En-
de, De Mulder, Rosseel, Baeyens en
De Hertog. Decock mag er bij zo hij
in het kader der ploeg wil rijden en
eigen ambities aan de kant zet.
2. - Van de nieuwelingen mogen
uitsluitend Jongeren worden Ingezet.
Hierin gaat hij zelfs zeer ver, als hij
zegt dat volgens zijn mening slechts
onafhankelljken en zelfs liefhebbers
zo zij er toe de ouderdom hebben,
moeten aangeduid worden. Reden:
deze jongens hebben nog alles te
winnen en hebben zekerlijk meer
ambities dan de meeste onzer be
roepsrenners. Van de Walen stelt hij
zelfs enkele namen vooruit van Jon
geren die de plaats van Verschueren
zouden kunnen Innemen: Fisher,
Bouvard, Vermotte en Maréchal.
3. - De vaste mannen voor ter Ja*
rent zouden reeds vanaf Nieuwjaar
moeten bericht worden dat zij aan
geduid zijn. Het is inderdaad nog
maals bewezen dat de frisse mannen
de schoonste uitslagen hebben ge
boekt. De ronderenners zouden de
Circuit du Dauphiné Llbéré, die on
middellijk voor de ronde vat, niet
mogen betwisten. Baeyens en Van
Steenkiste hebben daar hun krach
ten verschoten die ze in de ronde te
kort zijn gekomen.
Deze nuchtere vooruitzettingen
zijn heel zeker zeer Interessant en zij
getuigen van Silveers klare kijk en
doorzicht. Wij zijn dan ook de eer
sten om ons er bij aan te sluiten.
Wij zouden er zelfs nog bijvoegen
dat er best net zou gewacht worden
tot twee of drie weken voor de ronde
om de rest der ploeg aan te dulden.
Ook die jongens mogen wel In de ge
legenheid gesteld worden om flink
uitgerust en In prima kondltle aan
de start te komen. Wij verhopen dat
de wroede heren van de Martelaren-
plaats het niet zullen laten bij een
z eer hartelijke felicitatie aan het
adres van Silveer, maar dat ze alp
beloning voor zijn diensten, zij:
goede raad een beetje ter harte zul
len nemen en... In praktijk brengen
Iets waarvan wij overigens niet al ti
zeer overtuigd zijn.
WIJ kunnen toch deze enkele te
schouwingen niet sluiten zonder t
zeggen dat wij het toch zeer
zouden vinden Indien wij de eympe
thleke figuur van Decock in ,onz<
toekomstige ploeg zouden moetn
missen. Als tljdrljder wgs hl] eet
werkelijke veropenbaring en als kllit
mer sloeg hij toch niet tegen, zond*
evenwel uit te blinken. Maar wil zijt
wel akkoord dat hij zich ten dlensti
van de ploeg moet stellen. De rondi
wordt nu eenmaal volgens de pïoe.
genformule verreden. JODEC,
Beroepsrenners
ASSEBROEK. 1. Salembier Gin
taaf; 2. Wambeke; 3. Renler; 4, 01
livler; 8. Mommerency A:, 6. Noll;
Sleuw; 8. Decln; 10. Rondelé; 11. De
clerck A.; 17. Jonckheere; 18. Vet.
meersch O.; 22. Bylle A.
MOORSLEDE. 1. Rljckaert i
2. Ramon A.; 3. Plovie J.; 4. Van dn
Stockt R.; 5. Renler J.; 6. Boumra
7. Depoorter L.; 8. gelijk: Vandevel
le, Thoma, Mommerency A., Slegeti
Degraeveleyn, Rondelé, SalemMf'
Deneve, Labaere W„ Jonckheere, Noll
Verfalllie, Deman L., Bylle A,, Jam
sen Flander, Minne Maurice es l:
andere renners.
Liefhebbers
ASSEBROEK. 1. Craeye Lucien
2. Deblock: 3. Roozeboom; 4. Salm
bier; 5. Demeyer.
ETTELGBM. l. Van Bossel; 1
Taecke; 3. Moyaert; 4. Deschacht; 1
Proot; 8. Vande Casteele; 7. Vanhoiit'
te; 8. Dhondt.
TIELT. 1. Deny» Henri; 2. IV
rijeke; 3. Verbeke M.; 4. Despwit;i
Stofferis; 6. Vande Wtele; 7. Verl»
ghe.
RUMBEKE. «T- Brulez Frans; 1
Kerckhove N.; 8. Noyelle E.' 4. D(
eeuninck R.; 5. Messeyne; 6, Dee»
oker; 7. Allegaert; 8. Baudewljns.
Nieuwelingen
KOMEN. 1. Indervuyst Gerard:
2. Carreln; 3. Pype; 4. Duran; 5. Ghle
qulére.
RUMBEKE. 1. Depoorter Gil
bert; 2. Deprez; 3. Bostljn; 4. Se»
naeve; 5. Bekaert.
ROESELARE. 1. Lamote Camle':
2. Degryse G.; 3. Altés; 4. Deblauw
5. Degrvse W.
MEULEBEKE. 1. Ramboer Pier
re; 2. Hoornaert; 3. Landuyt; 4. La-
peere.
PISTE
SNELHEID.
Beroepsrenners: Mil. Gosselin, Ray
Pauwels, Ad. Nihant. Reserve:
Van Hoven.
LiefhebbersGeut. Saelens, Pierre
Gosselin, Stef. Martens, Reserve;
Leemans.
ACHTERVOLGING
Beroepsrenners; Jos De Beuckelaer,
Frans Gielen. Reserven: Maurits
Blomme en H. Van Kerckhoven.
Liefhebbers: Raf Glorleux, Rik Jo-
chums. Reserven: Leon Millet en
Em. Severeyns.
STAYERS.
Adolf Verschueren. Michaux, Le-
liaert. Reserven: Osc. Goethals en
L. De Stobbelelre.
KANDIDATEN WEGRENNERS
VOOR VARESE
11 Liefhebbers
Uit volgende 14 Liefhebbers, die c'
13 Aug. de proefrit te Varése bctwl
ten, zullen de 6 titularissen en t
6 invallers voor het wereldksmpiotr
schap op de weg worden gekozen:
Janssens Marcel (Kamp.), Bori
mans Karei, Buyst Leo, Denijs Ei
Glorleux Raf., Jacobs Alfons, Nojei
André, Pauwels José, Severeyns M
Van Bossel Cyriel, Van Damme Ren'
Van der Voorden Omer, Van Holr
beke Juul, Zaegers Jan.
T 2 Beroepsrenners
Uit volgende 12 Beroepwö#
zullen de vijf resterende titulariss
en de reserves worden gekozengT
Briek Schotte, wereldkampioen.':
reeds vast vertrekker, Anthonls Lod'
Blomme Maurits, Decock Roger, ft
feyter Jos., Deri joke Germain, Hé
drlckx Marcel, Impanls RayraoW
Ockers Stan, Rosseel André, V)
Kerckhoven Henri, Van Steenberg"
Rik.
LIEFHEBBERS NAAR VARESE
De B.W.B. schijnt het dit jaar
ernstig te menen met de keuze d<er
liefhebbers voor Varèse. Er werd
reeds bericht dat 15 liefhebbers
mogelijke kandidaten voor het ive-
reldkampioenschap) op 10 Oogst,
op de omloop te Varèse een voor
bereidende proef zullen gaan be
twisten over 175 km. Dat initiatief
juichen wij met beide handen toe.
De omloop kunnen verkennen, joe-
ten loaar en wanneer er moet ge
duwd worden vooraf roeten hoe en
waar de aankomst ligt dit alles is
zeker van groot belang. Toch had
den wij graag gezien dat de zestal
len (ook voor de beroepsrenners)
zonder uitstel waren aangeduid ge
worden. Kwestie van zich degelijk
te kunnen voorbereidenOok had
den wij graag toegejuicht dat net
als verleden jaar een aantal koer
sen over 175 km. vooraf in ons land
waren ingericht geworden met ver
plichte deelname voor de moge-
lijken Want 175 km. betekent
50 km. meer dan de gewone ker-
miskoersen waarin onze purs ge
woon zijn te acteren.
MINNE... EN DE AMNESTIE
Maurits Minne tverd door het
Westvlaams Sportcomité voor drie
maanden geschorst. De Langemark-
naar ging Ui beroep en maa dus,
in afwachting dat zijn zaak te
Brussel voorkomt, voort in onze be-
roepsrennerskoersen aanzetten. In-
mdldels werden de gestrafte ren
ners geamnetieerd ter gelegenheid
van de troonsbestijging van Koning
Boudewijn I. Maar Maurits zal
van deze gratiemaatragel niet kun
nen genieten wegens het feit dat
hij in beroep was tegen zijn straf
en dus op dat ogenblik zijn eerste
straf niet meer van toepassing was.
Werkelijk pech voor onze streek
genoot. Of zouden ze in Brussel
van deze toestand rekening hou
den.
BAEYENS...
EN SPORTOPVOEDING
Armand Baeyens heeft in de
Tour nogal van zich laten horen.
Niet alleen wegens zijn ritzege en
vooral om reden van zijn min ge-
zijn sensationele valpartij, maar
manierde en onbeschofte uitdruk
kingen tegenover ojficiëlen en pu
bliek. De uitdrukkingen die hij zich
na zijn ritzege voor de micro van
Radio Brussel Het ontvallen, wa
ren op zijn minst zeer brutaal en
ongepast. Ook tijdens de tijdrit
naar Genève werd hij met 5.000 fr.
wegens zelfde houding tegenover
deofficiëlen beboet.
Dit alles pleit absoluut niet voor
de opvoeding van onze landgenoot
en het kan ons slechts spijten dat
vele onzer renners inzake beleefd
heid en opvoeding veel aan de bui
tenlanders te léren hebben. Wil
men een groot renner worden dan
komt het er in de eerste paats op
aan ook een groot mens te zijn.
SYS ONS LAND BEU
De terugkeer van Karei Sys uit
Argentinië is zowel in de pers als
door de sportman toegejuicht ge
worden. Zijn beide eerste kampen
in het vaderland, brachten tivec ze
gepraal. Nu wordt aangekondigd
dat hij eerstdaags tegen Stephen
Olek, de klasrijke Franse Pool. zal
optreden in de velodroom te Oost
ende. De waarde van Sys' kunde
zullen wij eerst na deze kamp le
ren kennen. Waf er' ook van zij,
het schijnt dat wij maar heel wei
nig genoegen om de teruggevonden
verloren zoo zullen moeten beleven
want hij zelf zou verklaard hebben
eerstdaags terug naar het land van
de corneó-beaf te zullen afreizen.
Hopen wij voor de bokssport in
België dat de Oostendenaar hier
voor anker blijft liggen en dat al
die geruchten slechts praatjes zijn.
MIJN KIND... SCHOON KIND
Alle dagbladen hebben reeds meer
dan eenmaal onderlijnd dat het
Franse chauvinisme voor goed van
de baan was. Alle tourrenners, zc-
wel Franse als buitenlandse, toer
den overal flink toegejuicht, de
Fransen werden niet geduwd op de
bergen, enz., enz. Jammer dat op
het einde van de Tour er toch een
paar ontsierende feitjes die goede
indruk kwamen storen. Wat vooral
opviel ivas de alleszins betreurens
waardige houding van de radio-
veaker van Genève. Dc aankomst
van de tijdrit aldaar gebeurde op
een baan rond een voeibalplein. De
scherpe bochten vormden voorze
ker een gevaar voor de allesgeven-
de renners. Daarom dat de speaker
hen aanmaande van zodra ze on
de piste verschenen, althans tel
kens die renner een FRANSMAN
WAS. Voor de buitenlanders hield
hij mondje dicht... of het historie
tje van mijn kind, schoon kind
DE WEERBARSTIGE FORME
VAN GERARD DESCHACHT
Er is voorzeker geen liefhebber
die meer besproken voi li dan c!e
Roksemnaar Ger. Deschacht. Eer
stens, omdat hij misschien ioel de
rapste van ons huidige liefhebbers
korps is. tweedens omdat hij na
een periode van blakende en vlie
gende forme, dan zo erbarmelijk
aan het sukkelen is gegaan, dat
ieder die hem werkelijk van nabij
kent., er een beetje kompassie
mede kreeg. Wij kunnen liet ons
best indenken wat het moet zijn
voor een renner, die gewend is van
zijn hand naar de palm uit te ste
ken, niet meer mede te kunnen en
te moeten lossen van tweede en
derde klassers. Dat forme een roer
iets is dat zo maar niet voor het
grijpen ligt zal ook Deschacht, wel
tot zijn spijt ondervonden hebben.
En wij willen er voor wedden dat
van de zovele zegepralen die hij
heeft behaald, zijn overwinning te
Boezinge, na een hele tijd sukkelen,
wel de schoonste van zijn renners
loopbaan zal geweest zijn. Wensen
wij voor hem dat het ziin defini
tieve heropstanding moge zijn.
IMPANIS
OP HET GOEDE PAD?
Het is werkelijk spijtig dat de
Ronde van Duitsland gedeeltelijk
samenvalt met deze van Frankrijk.
Hierdoor is de aandacht ervan af
geleid en alhoewel onze landgeno
ten er meer dan matig presteren,
heeft de sportman er maar weinig
aandacht voor. Zeker, de bezetting
valt niet al te zwaar en zowel van
Italiaanse, als van Zwitserse en
Franse zijde zijn geen eerste klas
ronderenners in het strijdperk ge
treden, al dienen renners als
Scliaer en De Santi nog niet zo
direct onderschat. Ook de Duitse
renner heeft nog geen grote weer
klank en het zal misschien wel nog
enkele jareduren eer de volgers
van Buse. Geyer, Metze, Thierbach
en Kurt. Stoepel zullen aantreden.
De goede prestatie van Impanis
dient nochtans aangestipt. Het is
met eerzucht en met een gekwet
ste eigenliefde dat hij er voor zijn
brokke vechtZijn niet-aanduiding
voor de Tour heeft toch zijn prik
kelende uitwerking niet gemist.
Wie iveet of het geneesmiddel niet
afdoende zal zijn geweest, want
een Impanis met een goede dosis
wilskracht, zouden wij nog zeker in
de Tour best kunnen gebruiken.
Hiermede hebben wij ons hart la
ten spreken, maar ons verstand
zegt ons dat het moeilijk is een
oude aap andere smoelen te leren
trekken.
WERELDKAMPIOENSCHAP
EN DE
OMLOOP VAN HET WESTEN
De Omloop van het Westen is
telken fare een schone proef ge
weest waarin vooral jongeren het
contact met de groten zochten. Het
werd een schoon proefterrein te
meer dat de bezetting steeds inter
nationaal en zeer sterk was.
Dit jaar krijgt de Omloop een
zeer speciaal karakter, dank zij de
deelname van Van Steenbergen,
Briek Schotte, Impanis en Kubler.
Het lif/t voor de hand dat dezen
hun achterstel ivillen ophalen te
gen deze die de Ronde van Frank
rijk hebben betwist, inzake forme
voor het ivereldkampioenscliapRik
Van Steenbergen is helemaal uit
die haak uit de Ronde van Italië
gekomen, marscheert noa helemaal
niet en zal de Omloop van het Wes
ten broodnodig hebben. Briek
Schotte. die zijn seizoen helemaal
op Varèse afstemt voert rijn forme
geleidelijk op en kan in beste lzon-
ditie uit de Omloop komen. Im
panis, die ook nog Vor.ése viseert,
moet van zijn sportbestuurder de
ZEVEN DAGEN NAAR DE
Eerste ranghotels, 3.375 fr., alles inbegrepen.
Voor programma en inschrijvingen:
(cl-2807)
Omloop betwisten, evenals Marcel
H-endrickx, en zal uit de Ronde vav
Duitsland naar die Omloop over
schakelen.
Ook Kubler, die evenmin de Tour
heeft betwist, komt er zijn forme
scherpen Als andere landgenoten
treffen wij nog Pol Dcgravelyn,
Kwik Vankercklioven. Marcel Buys-
se Jaalc Geus en Dubuisson
De Omloop van het Westen heeft
dus voor ons heel wat betekenis.
Onze kandidaten voor Varèse wor
den er gedeeltelijk gewogen en naar
de stand van hun huidige konditle
gepeild. Ziehier enkele nadere ge
gevens over datum en afstanden:
De 9 ritten 1.972 km.
Maandag 6 Aug. 1" Rit:
RENNES—CHERBOURG.
230 km.
Dinsdag 7 Aug. 2" Rit:
CHERBOURG—CAEN. 192 km.
Woensdag 8 Aug. 3" Rit:
CAEN—LE MANS, 222 km.
Donderdag 9 Aug. 4Rit:
LE MANS—LA ROCHE-S.-YON
223 km.
Vrijdag 10 Aug. 5'' Rit:
LA ROCHE-s.-YON—NANTES,
216 km.
Zaterdag 11 Augustus:
Rust te Naiites.
Zondag 12 Aug. 6° Rit:
NAZAIREQUIMPER, 221 km.
Maandag 13 Aug. 7" Rit:
QUIMPER—BREST. 214 km.
Dinsdag 14 Aug. 8° Rit:
BREST—ST BRIEUC, 229 km.
Woensdag 15 Aug. 9" Rit:
ST BRIEUC—RENNES, 225 km.
ONZE WESTLAAMSE INDES,
RONDEMANNEN?
Wij zijn niet met zo heel veel
indé's naar de Ronde van België
getogen. Gcntiel Vermeersch ging
over naar de profs en Labaere ver
scheen niet aan de start. Op het
ogenblik dat wij dit neerpennen
staan onze jongens als volgt ge
klasseerd: 3Maurits Neyt: 4' Dré
Vermeersch6" G. Desmet: 7" Boud.
Devos: 10'' Colpaert: 71" W. Geers.
Al is de Ronde nog ver van afgelo
pen, toch kunnen wij zeggen dat
ze tot nog toe effenaf prachtig heb
ben gepresteerd. Maurits Neyt werd
verleden jaar reeds winnaar en be
wijst meteen dat. hij een rondeman
met aanleg is. Zelfde menen ivij te
kunnen zeggen van Dré Vermeersch
De Pervijzenaar is heel zeker een
der grootste veropenbarinqen van
deze Ronde. Daar ivaar zijn optre
den vooral op macht, uithoudings
vermogen en gezondheid is geba
seerd, mogen wij gerust aannemen
dat hij een prima rondeman kan
worden, temeer daar hij over een
onverwoestbare wilskraéht en moed1
beschikt Gilbert Desmet en Bou
dewijn Devos zijn twee jongeren
met zeer grote kwaliteiten. Het is
niet meer van gisteren dat wij ze
kennen En toch is het ons aange
naam te zien dat zij ook in het
rondewerk op hun gemak zijn en
dat zij bestand zijn tegen dagen
lang uitputtende koersen.
Dat is maar omdat wij even den
ken aan de uitlatingen van Silveer
Maes, in betrek met de Ronde van
Frankrijk, uitlatingen ivaarover wij
in een ander artikel van dit sport
blad uitweiden. Zodat wij ons af
vragen of naast onze beste onaf-
hankelijken van ten dage als daar
zijn Jos. Sehils, Verhoeven Sorge
loos, Delathouwer, e.a., ook onze
gouwgenoten waarvan wij hoger
'spraken, niet best in aanmerking
zouden kunnen komen
OCKERS RONDEWINNAAR
indien het volgens
de punten ging.
Indien dc eindstand van du Ron
de van Frankrijk met, de punten
zou zijn opgemaakt, dan werd Stan
Ockers winnaar vóór Hugo Koblet
ien zou de rangschikking der eerste
10 er als volgt uitzien:
1. STAN OCKERS 232 p.
2. Hugo Koblet 249 p.
3. R. Gemlniani 263 p.
4. Gino Bartali 278 p.
5. Luc. Lazaridès 302
6. Fiorenzö Magni 326 p.
7. Pierre Barbotin 351 p.
8. G Bauvin 362 p.
9 Bernardo Ruiz 364 p,
10. Fausto Coppi 363 p.
DE CENTEN UIT DE RONDf
Het kan heel lang geleden
sedert de Belgische renners vit f
Ronde van Frankrijk nog mei
veel aards manna naar huis W';
den. Ziehier het bllan van verüé'.
ste (behalve de bedragen ven
ex-aequo's die nog niet w«
uitgerekend), in Franse franken w-'
gedrukt:
Koblet
Géminiani
Ruiz
Lévèque
Dledertch
Bartali
Lazaridès L
Magni
Baüvin
Biagoni
Barbotin
Coppi
ROSSEEL
OCKERS
Bobet
Deledda
Meunier
G. DERIJCKE
Zaaf
Muller
BAEYENS
DECOCK
Robtc
Tesseire
DE MULDER
Sciardis
V. STEENKISTE
VERSCHUEREN
Buchonnet
Coaan,
Verder:
COUVREUR
VAN ENDE
DE HERTOG
2.106.000 jr.
1.Oir,.000 fr.
825.000 fr-
793.000 Ir.
727.000 fr
612.000 It.
559.000 If
43J.OOO fr.
386.000 It.
359.000 fr.
340.000 ft
320MO Ir.
298.000 IJ.
232.000 fr-
185M0 it.
163 000 It.
162.000 <r.
155.000 ft.
152.000 f -
146 000 F
135 000
125.000 ft.
114.000 F
93-000 ft-
90.000 ft.
84 000 ft
84.000 ft
80.000 ft.
72.000 ft.
71.000 ft.
57.000 ft
51-000 ft
47.001 ft.
Daarnaast werden
prijzen aan de landemi'W
%amrijken:
RFLGIF 1.BOO.OOO ft
Italië fnlmft
Oost-Zuid-Oost ifAZ ft,
Zwitserland 300'°
kijk-0'