VOOR POPERINGE EN IEPER
12
Vandaag Feest
van de H. Familie
Het avontuur van de Flying Enterprise
Westvlaamse
iectricitótsprobteBiiw
De Regering Pholien
neemt ontslag
Kunstschilder
Constant Permeke overleden
19
II
Een welkome
t
in onze
bedreigd
Koning Boudewijn heeft Regeringsontslag
in beraad gehouden
De koppige maar even moedige kapitein Carlsen
ziet zijn schip, na dertien dagen drift, zinken
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE - IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN
ONZE 3 UITGAVEN:
ZATERDAG
Bladzijden
PRIJS
3 Frank
JANUARI
1952
Lichtfeeërie
te Brussel kostte
een mooie duit
Verteer beliep echter ook
25 millioen frank
BUITENLANDS OVERZICHT
De gewijzigde statuten van Inelgas
krijgen door de Bestendige Deputatie een
gunstig advies
Nieuwe Regering verwacht voor heden
Vrijdag avond
De vervanging van de treinen der lijn Diksmuide-Nieuwpoort
door autobussen een financiële strop
De aflijvige was van Poperingse afkomst
HOOFDBUREEL en REDACTIE:
Poperinge - Gasthuisstr. 19.
Tel. 9 - Postcheckr. 47.63.60.
PLAATSELIJKE BURELEN:
leper:
P. BRAS-DEKLERCK,
de Stuersstraat 4. - Tel. 445.
Nieuwpoort:
Drukkerij DUMON, Marktstr.
Roeselare:
J. VERRIEST-DEZEURE,
St-Alfonsusstr. 12. - Tel. 1523.
Veurne:
M. D'HERT, Noordstraat 14.
Aangesloten bij het Verbond der
Belgische Periodieke Pers
HET WEKELIJKS NIEUWS
POPERINGE en IEPER (met Wervik en randgemeenten).
ROESELARE (met Izegem-Menen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Diksmuide en randgemeenten).
48' JJAAR.
N' 2.
POSTABONNEMENT 1952:
België (tot einde 1952) 136 fr.
België (6 maand) 70 fr.
Andere landen 4fr. p. week
Verantwoordelijke Uitgever:
J. Sansen, Gasthuisstraat 19, Poperinge
OP de schouw in de keuken
staat nog altijd dat beeld
in biscuit
Kijk 's, wat een
schoon beeld ik ge
loot heb in de vergadering van
Ste Anna!... Zo gelukkig was moe
der die namiddag als ze thuis kwam
met dat beeld van de H. Familie.
In biscuitzei moedei' en dan wa
ren wij allen overtuigd van de uit
zonderlijke weerde van dat beeld.
Is het schoon? Ik geloot 't niet,
maar 't is ten minste niet lelijker
dan die nieuwe Lieve-Vrouwbeel
den, zo lang en smal als... brei
naalden!
Maar wat ik wel weet: 't stond
op de schouw in moeders tijd, het
staat er nog en zal er, als 't God
belieft, ook na mij blijven staan.
In moeders tijd kwam ieder avond
het gebed voor de H. Familie het
gezamenlijk avondgebed sluiten,
't Is nog zó en, 't is wel vreemd
misschien, maar ik vind in onze
dagen dat gebed... moderner dan
ooit. Kan het missen?
Wat is er wel moderner in ons
land dan de familie-politiek? Hoe
lang heeft moeder de vrouw moe
ten wachten tot ze medezeggen
schap kreeg in 's lands beleid? Hoe
lang heeft het moeten duren voor
men verstond dat Kindjesgeld
geen aalmoes was, maar dat in de
familie de burgers voor morgen
werden gevoed en opgevoed. Hoe
lang heeft het geduurd voor men
zag dat de familie de eigenlijke
kern is van de burgerlijke maat
schappij? Jaren op jaren heeft
men de familie afgetakeld, de fa
milie gepest. Nu spreekt men van
familiepolitiek en zulke politiek is
gezond; maar ze is inderdaad zeer
modern, ultra-modern, want ze is
pas ontdekt en staat nog in de kin
derschoenen.
Leo XIII, de Paus van «Rerum
Novarum de adelaar van Car-
pinetozoals men hem noemde,
was ook de Paus van de familie. Hij
was het, zo ik me niet vergis, die
het feest van de H. Familie instel
de en alleszins komt van hem dit
gebed voor de H. Familie. Die Paus
zou ook nog in onze dagen modern
zijn. Want hij zag zo klaar en zo
scherp, hij zag zo geweldig ver de
tijd vooruit, dat we er over ver
baasd staan in 't jaar 1952!
Hij is evenzeer de Paus van de
familie als die van Rerum No
varum
En even modern zijn ze, diege
nen die nu nog de richtlijnen vol
gen van Rerum Novarum als zij
die in 1952 's avonds houden aan
dè.t gebed ter ere van de H. Familie.
En toch, uit vele huizen is dat
beeld verdwenen of kwam er nooit
binnen. Zeldzaam zijn de kerken
waar een beeld staat van de H.
Familie. Ik vind dat danig jammer!
't Is misschien wel moeilijk dat
beeld te moderniseren: die tim
merman St Jozef, die gewone volks
vrouw, de Lieve Vrouw en die klei
ne... schoolknaap, het Goddelijk
Kind! Nooit nochtans hadden we
meer behoefte aan het voorbeeld en
aan de voorspoed van de H. Fami
lie! Kunnen we ons dat voorbeeld
goed realiseren?
...Die saamhorigheid, die intieme
vrede en vreugde in dat gezin?
St Jozef die de kost verdiende,
Maria die al de huiselijke zorgen
droeg en dé,t kind, dat alles wist,
alles kende, alles vermocht en te
Nazareth niets anders was dan
onderdanig! Daar moest het een
hemeltje zijn al kon St Jozef dat
groot geheim niet begrijpen, al wist
de Lieve vrouw dat de oude Simeon
gesproken had van een zweerd dat
heur hart zou doorboren en dat
Kind wist maar al te goed wanneer
het Kruis op Calvarie zou rijzen.
En toch was het een hemeltje.
Die familie was een eenheid: een
in liefde, een in haar diep vertrou
wen in de Voorzienigheid!
Hoeveel slagen kreeg het gezin niet
bij ons in de laatste jaren? De een
heid van het gezin? Waar vader
weggerukt of weggesleept werd on
der de oorlog en 't gezin zonder
hoofd stond. Is het bij ons soms
niet erg als vader voor weken van
huis weg is? Of de Maandagmor
gen heengaat tot de Zaterdagavond?
Er zijn nog mensen die dat... nor
maal vinden.
De oude tradities gingen verloren.
Is 't nu niet dikwijls alles behal
ve thuis»? De moeder op de fa
briek, de kinders in de Crèche
Gelukkig dat we dat niet kunnen
vertalen in 't Vlaams omdat die
gekke dingen in Vlaanderen nog
niet te vinden zijn; de band los of
gebroken met de ouderen die «hun
kost betalen thuis».
Ten slotte wat al miseries met
het onderwijs! Waar ouders te kie
zen krijgen tussen het neutrale on
derwijs dat ook neutrale mensen
maakt, maar niets kost... en het
vrij onderwijs dat kinderen leert
gehoorzamen, niet omdat de mees
ter het zegt of meent, maar omdat
God het gebiedt. Na de lagere
school echter moet vader maar
zien dat hij dat vrij onderwijs zelf
kan bekostigen omdat, ja omdat
de Staat ook neutraal is!
Waren de toekomstproblemen in
een gezin ooit zo zwaar als nu?
Waar naartoe met de jongens, met
de meisjes! Ge kunt boeken lezen
bij de vleet, over familie, opvoeding'
en dies meer. Ge kunt U moe en
blamot lezen.
...Geloof me, zou 't niet best zijn
het voorbeeld te bekijken van de
H. Familie en haar voorbode te
vragen? 't Is zo eenvoudig en
't enige dat eigenlijk helpt.
Dat beeld staat daar, uit moeders
tijd, dat beeld... in «biscuit»! Ik
heb het hondermaal moeten horen!
Maar het staat er en zal er, als
't God belieft, blijven staan en
iederen avond ook als in moeders
tijd komt dat gebed ter ere van
de H. Familie, als slot van ons
avondgebed. Ik kan moeilijk gelo
ven dat er iets moderner is dan de
devotie tot de H. Familie. Ze is
zelf meer modern dan de familiale
politiek. Maar die beide samen
kunnen veel, o zo veel weer goed
maken.
God gave 't!
PÉ VLAMYNCK.
De middenlanen tussen de Beurs
en het Noordstation te Brussel heb
ben, sedert Woensdagavond, terug
hun gewoon uitzicht bekomen. De
40.000 electrische lampjes, die sar
men meer dan 56.800 kw. hebben
verbruikt, zijn uit. Naar het in
richtend comité der handelaars be
kend maakt, heeft de hele straat
verlichting en versiering twee mil
lioen vijfhonderd duizend frank
gekost aan de leden van de ver
eniging. Alleen in de Nieuwstraat
werd aan de verlichting' en de ver
siering' meer dan 660.000 fr. besteed.
Twee soorten electrische stroom
werden gebruikt voor de verlich
ting, nl. met hoogspanning en met
laagspanning. De laagspannings-
stroom kost 4,23 fr. per kw., de
hoogspanningsstroom gebruikt vóór
18 uur 's avonds 3,49 fr. en na 18
uur, 2,96 fr. Aldus werden 9.630 kw.
tegen 3,49 fr. gebruikt, hetgeen
33.608,70 fr. heeft gekost, 40.250 kw.
tegen 2,96 fr. of 119.140 fr. en 6.920
kw. tegen 4,23 fr. of 29.271,60 fr.
Het totale electriciteitsverbruik
werd dus 182.000 fr. Meer dan
100.000 toeristen hebben tijdens de
lichtfeesten minstens één dag' te
Brussel verbleven, terwijl 10.000
buitenlanders verscheidene dagen
op bezoek zijn geweest. Bij eerste
schatting van het comité, zou voor
meer dan 25 millioen fr. verteerd
zijn geworden.
Atlantische buitelingen
L
PRESIDENT TRUMAN
AMERIKA EN EUROPA
Op het ogenblik dat we deze kro
niek schrijven is President Truman
in de Verenigde Staten zijn lang
verwachte en lang voorbereide rede
aan 't houden. Onmogelijk en on
doenbaar te gaan raden wat hij
zal zeggen.
Iedereen vermoedt echter dat het
(Cliché De Gazet
Het dek van de Flying Enterprisevan uit de lucht gezien op het ogenblik dat vcrkcnningsvliegtui -
gen rond het hulpeloos vaartuig cirkelden. De pijl duidt de plaats aan waar kapitein Carlsen zich op
dat ogenblik bevond. Inzet Boven rechts: de hellende positie van het schip op de woelige zee.
Terwijl men over gans de wereld met gezellige familiefeesten of ren en roepen gaf hij te verstaan
met daverende réveillons van het oude jaar afscheid nam en het nieu- J 1-1
we jaar intrad, kampte een eenzaam man te midden van de Atlanti
sche Oceaan alleen tegen de ontketende zee. Kapitein Kurt Carlsen
vocht voor het behoud van de Flying Enterprisehet vrachtschip
dat door iedereen reeds als verloren werd beschouwd en waarvan be
manning en passagiers in veilige haven een onderkomen hadden ge
vonden. De wereld heeft angstig de verbeten strijd gevolgd die de
koppige Deen voerde om het behoud van schip en lading. Zijn zce-
manseer stelde hij boven eigen veiligheid en de 37-jarige kapitein
ging als een held van plichtsvervulling de geschiedenis in.
DOOR STORM VERRAST
De Flying Enterpriseeen
Amerikaans vrachtschip der Is-
brandtsen-lijn, was daags na Kerst
dag uit Rotterdam vertrokken met
bestemming naar de Verenigde Sta
ten. Het schip, met 40 bemannings
leden en 10 passagiers aan boord,
stond onder bevel van de 37-jarige
kapitein Kurt Carlsen, van Deense
afkomst doch wonend in de Ver
enigde Staten, waar ook zijn vrouw
en twee kinderen verblijven.
Het vrachtschip had een lading
ertsen, meubels en oudheden aan
boord. De passagiers die de reis
meemaakten waien landverhuizers
die naar Amerika uitweken.
De woelige zee voorspelde weinig
goeds voor de reis. In de Noordzee
en het Kanaal moest reeds met
Bij onze jongens die In Duitsland bun zoveel maanden dienst
kloppen, is liet Wekelijks Nieuwsaltijd een welkome gast, die er
iedere week het nieuws brengt uit eigen streek. De brieven die wij
regelmatig van ginder krijgen, getuigen dit voldoende.
Bovenstaande foto werd ons, samen met veel hartelijke wensen
voor 1952 toegezonden door Gilbert Senesael uit Hoogstade. Langs deze
weg bieden wij dan ook al onze jonge kerels die in Duitsland hun
soldatendienst doen, onze beste wedcrwenscn aan.
Op de foto bemerkt men van links naar recïits de soldaten R.
Braem uit Mefen, G. Senesael uit Hoogsladc, C. Degrijsc, D, Defour
en W. Bruneel uit Roeselare.
storm afgerekend worden doch eens
ten volle in de Atlantische Oceaan
begon de zee pas voor goed haar
duivels te ontbinden.
Zo werd het Zaterdag 29 Decem
ber. Een geweldig orkaan maakte
van de zee een hel. De aether trilde
van S.O.S.-seinen die door in nood
verkerende schepen werden uitge
zonden. Ook de «Flying Enterpri
se werd medogenloos in de storm
meegesleurd; de scheepswanden
kraakten onder het beuken van een
ontketende zee en plots moest ook
kapitein Carlsen langs de radio om
hulp vragen, want het water over
rompelde de ruimen van het schip.
Het Amerikaanse vrachtschip
General Greeleydat het eerst
de noodseinen van de Flying En
terprise opving, begaf zich naai
de plaats waar het schip hopeloos
tegen de storm kampte.
Toen de General Greeleyter
plaats was, achtte men het onmo
gelijk dat het in nood verkerende
schip nog lang zou kunnen stand
houden, het was reeds volledig
stuurloos en maakte daarbij gewel
dige slagzij. Daar het schip schuin
lag v/as het reeds onmogelijk ge
worden de reddingsboten uit te zet
ten. Van de General Greeley
vertrok een reddingsboot en vervol
gens nog' een tweede. Intussen wa
ren nog andere schepen ter plaats
gekomen, de Sherbornde
«Southland» en de «Warhawk»,
die zich rond de Flying Enterpri
se opstelden om passagiers en be
manningsleden op te pikken, die op
bevel van kapitein Carlsen twee
aan twee over boord sprongen. I-Iet
werd een dramatische redding. De
golven slingerden de drenkelingen
tegen de scheepswanden, verschil
lende personen werden hierbij zelfs
ernstig gekwetst. Een vrouw dankte
tijdens deze redding het leven aan
de gouden armband die. zij droeg:
een matroos die haar in een red
dingsboot wilde hijsen, voelde hoe
de drenkelinge aan zijn verkleun-
de handen ontsnapte. Gelukkig
bood de armband weerstand en kon
de vrouw aldus aan boord gehesen
worden.
Kalm leidde Carlsen de reddings
werken en met vreugde vernam hij
dat niemand der passagiers of be
manningsleden vermist werd, allen
waren veilig.
ALLEEN IN DE STORM
Toen allen gered waren voer de
i General Greenleylangs de
Flying Enterprise om ook de ka
pitein op te pikken. Carlsen dacht
er echter anders over en inet geba-
dat hij aan boord zou blijven tot,
een sleepboot kwam opdagen om
zijn schip naar veilige haven te
slepen. In de storm zag hij de sche
pen die hulp geboden hadden, een
na een verdwijnen en bleef alleen
achter, want schip en lading wa
ren aan zijn zorgen toevertrouwd.
(Zie vervolg blz. 9.)
zeer belangrijk zal zijn omdat er
verwacht wordt dat het standpunt
der Verenigde Staten erin zal be
paald worden in betrekking met
een hele boel problemen, o.m. Ko
rea, Oost-Azië, Egypte, Arabische
liga, Iran, Europees leger, enz., enz.
Ongetwijfeld zullen de gesprek
ken die hij sedert Zaterdag met
Churchill heeft gehad bepaalde
passages uit de rede van de Pre
sident hebben beïnvloed.
En het is eveneens zeker dat de
kwestie van de aanstaande presi
dentsverkiezingen in de States zal
in aanmerking genomen geweest
zijn bij het gereed maken van de
speech zoals diezelfde kwestie zal
schuilgaan onder het commentaar
dat in de Amerikaanse kranten en
politieke kringen erover zal ge
maakt worden.
In afioachting moeten wij ons
bezig houden met wat aan die rede
voorafgaat en tegen welke achter
grond de Amerikaanse politiek zich
in bepaalde sectoren aan 't afspe-
len is
Het feit van de dag in dat ver
band is zeker de reis van Churchill
naar de States ivaar hij, zoals tij
dens de jongste ivereldoorlog, vóór
het Congres zal spreken en waar
hij in een aantal besprekingen met
Truman en zijn medewerkers zal
trachten een gelijke richting te
vinden voor de politiek der beide
landen op het internationaal nlan.
Het is nu vrijwel zeker dat Chur
chill vooral zal aandringen op -een
inniaer contact tussen de twee An
gel-Saksische werelden, de oude en
de nieuwe.
Kort na de nieuwe machtsover
name van de conservatieven werd
zelfs gezegd dat Churchill aan de
States een soort statenbond of
bondstaat zou voorstellen. Tot der
gelijke utopieën zal de ov.de Win
nie zich echter niet lenen. Hij is
té realistisch om dergelijke dromen
na te jagen. Er ware inderdaad
geen zekerder middel om met lege
handen uit de States terug te ke
ren dan met dergelijke projecten
uit te pakken
Op het ogenbVk immers dat En
geland non steeds in zeer zware
moeilijkheden verkeert, zou 'n der
gelijk plan niet alleen in Amerika,
maar vooral in Engeland de indruk
mekken dat thans Engeland ver
kocht wordt, nadat tijdens de oor
log, uit noodzaak, eilanden en ba
ses aan de States werden af ge
staan.
Het is eigenlijk het tegenoverge
stelde dat Churchill zal trachten
te bereiken nl de aeiiikbereclit.'-
rtira ran Er""lr*nd
t ionaal cqneert, niettegenstaande
zijn huidice materiete 'ht/Wcle
En als'bükomend element: een
verhooade financiële hulp vn.nuiege
de States aan het oude Albion.
De Amerikaanse milieu's nu zijn
al zo sterk overtuigd dat ChurchiV
zijn slag zal thuis halen, dat er
nu al enkele kranten zijn die het
publiek en het Conares waarschu-
wen teaen de overtuigingskracht
en de dialectiek van Churchill.
Aan. Europese kant nu wordt er
enigszins gevreesd dat Amerika en
Engeland het on een koopie, zou-
den kunnen gooien en dat de ver
hoogde huln aan Engeland zon
kunnen neerkomen op een vermin
derde huln aan de andere West-
Evropese landen
E-die vrees is niet ongegrond,
want de Amerikaanse, middelen zijn
ook nie,t onuitputtelijk, en wat dus
aan de ene meer nemene.v. wordt
zat de andere minder krijgen
Hoe de Stat.es daarop nu zullen
reageren zal van veel zaken afhan
gen Inderdaad: de toestand is nie*
meer dezelfde als tijdens de jong
ste wereldoorlog toen Roosevelt e
Churchill vract{sch alles ov hun
eentïe reael.den. Toen rvas West-
Europa immers totaal bezet en
met geen enkel land. buiten Rus
land, moes+ ernstig rekening wor
den gehouden
Nu staat men integendeel voor
Franlcrijk en Duitsland als grote
landen en voor een heel $*nl klei
nere die allemaal stem in het ka-
vittel willen hebben en daarmee
dus rekening moet worden gehou
den.
En dat is zowel waar in verband
met de problemen van het Nabije
In aansluiting met het bericht in
ons Nieuwjaarsnummer van 29 De
cember 1951 verschenen, waarbij we
aankondigden dat verwacht mocht
worden dat de gewijzigde statuten
van Inelgasnog voor het jaar
einde zouden worden goedgekeurd
door de Bestendige Deputatie van
Westvlaanderen, kunnen we thans
mededelen dat ons bericht bewaar
heid is geworden en dat in zitting
van 28 December 1951 aan bedoel
de gewijzigde statuten door de Be
stendige Deputatie een gunstig' ad
vies werd uitgebracht.
Het Bestuursmemoriaal van 5 Ja
nuari 1952 maakt thans op blz. 15,
Nr 6 dit besluit openbaar en wel in
volgende termen:
Nr 6. Eiectriciteits- en Gasuitba-
ting. Oprichting en toetreding
tot intercommunale vennootschap
pen.
2o Afd., Sectie C, Nr 84020.
Brugge, 29 December 1951.
Aan de Gemeentebesturen.
Mijne Heren,
Zoals reeds vroeger aangekondigd,
heeft de Bestendige Deputatie een
onderzoek ingesteld nopens de ont
worpen oprichting van intercom
munale gas- en electriciteitsmaat-
schappijen.
In hare zitting van 28 December
1951 heeft de Bestendige Deputatie
een gunstig advies uitgebracht no
pens het ontwerp van de statuten
voor het oprichten van een nieuwe
intercommunale vereniging, met
name INELGAS, voor de uitbating
van de gas- en eiectriciteitsdiensten
in de gemeenten.
De gemeenten die de uitbating
van hun gas- en electriciteitsbede-
ling hebben toevertrouwd aan het
zij de Belgische Maatschappij voor
Gas e« Electriciteitsbedrijf, de N. V.
GAZELEC, de Gas- en Electrici-
teitsmaatschappij te Menen, of dc
N. V. Verlichting, kunnen derhalve
met hun concessiehouder in onder
handelingen treden, met het oog
op de gebeurlijke aansluiting bij
de op te richten Intercommunale
Vereniging INELGAS
De Beraadslagingen van de ge
meenteraden waardoor deze aan
sluiting zal beslist worden, zullen
mij in drievoudig exemplaar moe
ten voorgelegd worden.
De Gouverneur,
Ridder P. van Outryvc d'Ydewalle
In aansluiting op de mededeling,
gedaan in het Bestuursmemoriaal
door de Weledele Heer Gouverneur
der Provincie, weze het ons toege
laten nog een paar bemerkingen te
maken.
Het blijkt inderdaad dat talrijke
wijzigingen werden aangebracht,
waarbij de statuten een gans ander
uitzicht kregen.
Wij oordelen het wenselijk nog
maals de aandacht van onze Ge
meentebesturen te vestigen op het
feit dat ze evenwel van toetreding
tot de intercommunalen volledig
vrij blijven. Ieder Gemeentebestuur
moet oordelen wat er het meest
gunstigste is, onmiddellijk toetre
den ofwel enkel toetreden bij het
einde van het bestaande contract.
Het blijft feit dat sommige be
staande contracten, vroeger onder
geschreven, zeer gunstig zijn en dat
de mogelijkheid bestaat de concur
rentie te doen spelen.
Mocht er voor goed een einde
worden gesteld aan de veel bestaan
de misbruiken. Voortaan zouden de
Openbare Besturen, eveneens con-
cessiehoüdende maatschappijen zo
wel van Gas als van Electrici te it,
Zie vervolg hiernevens TAF"
PREMIER CHURCHILL
en het Verre Oosten als ten op
zichte van de strict Europese aan
gelegenheden.
Maar anderzijds staan we ook
hiermee. Amerika heeft de gewoon
te aangenomen Europa te zien als
één geheel. Wat voor hen vooral
(Zie vervolg blz. 2.)
Vóór enkele maanden ontstond
een politieke malaise tussen C.V.P.-
Regering en C.V.P.-Partij. Zo zal
men zich nog wel herinneren dat
na de jongste bijeenkomst van de
Algemene Paritaire Raad de beslui
ten door deze genomen, oorzaak wa
ren van vinnige aanvallen op de
Regering in de schoot van de Ka
mer- en Senaatsfracties van de
C.V.P.en teVtens in de Partij zelf.
Aan de Hr Pholien werd o.m. het
verwijt gericht dat zijn regering de
moeilijkheden maar liet opstapelen
zonder er grondige beslissingen over
te treffen, dat het in de regering-
mangelde aan een vaste leidende
hand, dat er geen coördinatie be
stond onder de ministeriële depar
tementen, dat zij sedert lang voor
bereide regelingen slechts trof dan,
als wanneer haar het vuur aan de
schenen werd gelegd, zoals na de
jongste Algemene Paritaire Raad,
en beslissingen nam dewelke in fei
te aan het Parlement dienden voor
behouden.
Daarbij stapelden zich grote in
ternationale moeilijkheden op. w.o.
beslissingen van zware betekenis
dienden getroffen.
In de laatste vier maanden werd
dan ook meermalen vooropgezet dat
de Regering best enige wijziging
ondergaan zou en Hr Pholien werd
door menig C.V.P.-politiek manda
taris de wenk gegeven de plaats te i
ruimen en ook wijzigingen te bren
gen aan de samenstelling' der ho- j
mogene regering.
Einde het jaar 1951 werd zelfs
vooruitgezet dat 1951 nog het einde
van de Regering Pholien zou zien,
maar deze voorzegging viel falikant
uit.
De intrede van het nieuwe jaar
heeft de zaak evenwel drukker aan
het rollen gebracht en regerings
wijziging werd terug aan de orde
van de dag. Zo werd vernomen dat
Hr Pholien allerhande besprekingen1;
inzette met vooraanstaande C.V.P.-
(Zie vervolg blz. 4.)
Het spoorverkeer
Provincie opnieuw
FINANCIËLE STROP??
We gaven reeds uiting van de
geruchten als zou het spoorwegver
keer tussen Diksmuide en Nieuw
poort vervangen worden door auto
bussen. Deze maatregel zou het ge
volg zijn van de besparingspolitiek
door de regering voorgeschreven.
De N.M.B.S. zou van deze maat
regel verwachten dat hiermede een
gedeelte van inkomsten zou gevon
den worden om zijn jaarlijks be
langrijk tekort enigszins te helpen
dekken.
Onze lezers weten dat de Heren
der N. M. B. S. in de slop zitten.
Waar. enerzijds met" fttill'icëïiëh
wordt ge'smeten aan werken, zo
als de Noord-Zuidverbinding en de
electrificering. waarover het laat
ste woord nog in jaren niet zal ge
zegd zijn, waar men vaststelt dat
zomaar VEERTIG millioen gevon
den wordt om de grillen te voldoen
van bepaalde personen om in de
Centrale Halte van de Noord-Zuid
verbinding een treintje te krijgen
voor de SABENA, feit dat het af
breken vergt van een tunnel die
zooas werd aangelegd, dit alles op
rekening van de belastingbetaler,
waar de Centrale Dienst te Brus
sel volgepropt wordt met ambtena
ren, waar Gewestelijke Directies
worden opgericht of uitgebreid zon
der enige noodzaak, waar dus alles
spreekt van verspilling, wordt se
dert enkele tijd in de buitendien
sten gehakt en gespoeid, om de op
dracht van de regering, kost wat
kost de twee eindjes aan elkaar te
knopen zonder deficiet, te kunüen
vervullen
Deze besnoeiingen geschieden dar,
niet alleen op de rug van de spoor
wegbedienden van de buitendien
sten maar ook on deze van de ge
bruikers der streken die door de
bezuinigingspolitiek getroffen wor
den.
De Heren der N.M.B.S beweren
dat het inrichten van een autobus-,
dienst steeds een boni oplevert. We'
betwijfelen dit standpunt niet. waar
het gaat om een lijn die volledig
wordt opgebroken, waar alle sta
tions en het daarmede in verba"d
staande personeel wordt, afgeschaft,
en waar daarenboven de uitbating
van de autobusdienst aan een on
dernemer wordt toevertrouwd De
N.M.B.S. heeft zodoende geen uit
gaven meer en gaat toch strijken
met 10 procent van de ontvangsten
van de ondernemer
Doch anders wordt hef. wanner
de N.M.B.S. zelf gaat u'tbafen. We
ziin bekend met de talrijke moei
lijkheden en kosten die oprijzen
wanneer een administratie een zaak
commercieel wil uitbaten
Welnu, de N.M.B.S. is zinnens de
autobu^dienst ter vervanging van
de tremen der liin Diksmuide-
Ni°uwnoort 7,vt F uit te baten
Alhoewel WIJ niet moeten ver
antwoorden voor de belangrijke te
korten der N.M.B S. liikt het ons
gepast onze lezers de rekening voor
te leggen van de voorgenomen af
schaffing. zodat ze kunnen oorde
len dat deze afschaffing een finan
ciële st.ron wedt en de gebruikers
en de industriëlen de ongemakken
zullen moeten dragen, en ook de
biikomendc uitgaven, voor d.e fan
tasie van bepaalde ambtenaren der
N.M.B.S.
Welke zijn de huidige uitgaven
der spooruitbating?
Wanneer men de reisgids inkijkt,
dan is daar een kaart van de spoor
wegen in ons landje te vinden.
Er zijn daar zeer dikke lijnen op
getrokken, als wilde de opsteller
met zelfzekere trek het belang aan
tonen van deze lijnen.
Er zijn evenwel ook zeer fijne
aftakkinkjes, en het is hierop dat
de bezuinigingswoede zich botviert
Doch de lijn Diksmuide-Nieuw
poort is nog wel een heel speciale
soort aftakkinkje. Daar werd reeds
sedert jaren vereenvoudigd, en nog
eens vereenvoudigd en de huidige
uitbating kan wel als voorbeeld die
nen van verwording van het spoor
wegverkeer
Neemt men het motortreintje
naar Nieuwpoort-Bad dan is men
getroffen door de eenvoud van uit
bating der lijn. Na het fluitsignaal
van de stationchef van Diksmuide
is de machinist heer en meester
van het voertuig tot in Nieuwpoort
of 16 km. verder.
Geèn enkel seinhuisje, geen en
kele. gesloten overweg, geen enkel
bewaakt station of stationnetje,
niets.
De eerste halte is Kaaskerke. Een
betonnen schuilplaats op een as-
kaai, waar men vrij in- en uitgaat
En toch schijnt deze halte voor de
N.M.B.S van zeer veel belang. Al
hoewel we verschillende malen met
het treintje naar Nieuwpoort reden,
hebben we er nooit een mens weten
op- of afstappen. En toch stoppen
er alle treinen naar Adinkerke en
Nieuwpoort-Bad
Na enkele onbewaakte overweg-
jes komt men te Pervijze Daar
staat nog een stationsgebouwtje,
overblijfsel van wat eens een be
waakt station was, doch van be
diening geen spoor. Men loopt wel!
kans een werkman te ontmoeten;;
bezig met de wagens aaneen te ma
ken. de ruiten te reinigen of het:1
gras te verdelgen en als het trein
tje toevallig aankomt als hij in het
stationsgebouw is, dan zal hij wel
beleefd even aan zijn pet tikken,
maar hij hoeft zich geen zorgen
te maken of U een kaartje hebt of
niet. Reizigers zijn er te Pervijze
wel, doch die krijgen hun kaartje
van de treinwachter als de drukte
niet te groot is en hij ze kan be
dienen vóór het treintje te Nieuw
poort ot te Diksmuide is. Anders
rijdt ge maar voor niets.
Te Ramskaoelle hoeft U in het'!
stationsgebouwtje niet eens te zoe-i
ken naar een werkman. Een lako-i
niek berichtje verwijst U naar een
woonhuis, in spoorwegstijl, waar
een depothoudster voor uw belan
gen zal zorgen.
Nieuwpoort Arkebrug is de vol
gende halte Een kort eindje askaai
en een naambord zijn de enige te
kens dat op dit plaatsje het trein
tje zich zal verwaardigen te stop
pen Geen schuilplaats tegen regen
en wind en natuurlijk geen sta
tionsgebouw; dit ligt wat verder op
een onbereikbare plaats, midden de
velden.
(Zie vervolg blz. 2.)
maar één enkel doel mogen nastre
ven, en dat Is: de kostprijs van
electriciteit zo laag mogelijk stellen.
Toetreden tot de intercommuna
len mag in elk geval geen bestendi
ging daarstellen van de prijs en
van de misbruiken. Tussen de po
litieke mandaten en de mandaten
van beheerders moet er klaar en
duidelijk een onderscheid worden
gemaakt.
In dit verband zouden onze volks
vertegenwoordigers en senatoren
moeten streven, en het hunne bij
dragen tot wijziging van de wet van
Maart 1922, inzake oprichting van
intercommunalen.
Het mag In ieder geval niet dat
de verbruikers opnieuw en voor al
tijd het gelag moeten betalen.
Zo aanzien wij onze tussenkomst
in deze Westvlaamse Electriciteits-
problemen, indien zich evenwel
geen nieuwe onaanneembare feiten
stelle.n als beëindigd.
Westflandcr.
In een kliniek te Oostende, na
gesterkt te zijn door de Genade
middelen onzer Moeder de H. Kerk
en ontvangen te hebben de zegen
In Articulo Mortisoverleed
Vrijdagnacht 4 Jan. jl. de gekende
kunstschilder Constant Permeke.
Een zeer pijnlijke ziekte hield
hem sedert enkele weken reeds te
bed. Plots echter verergerde zijn
toestand, zodat een heelkundig in
grijpen zich opdrong.Men speelde
alles of niets, maar zijn forse na
tuur en krachtig gestel heeft zich
niet meer kunnen opwerken.
Constant Permeke woonde te
Jabbeke bij Brugge. Zijn vader was
een Poperingenaar, die vroeger
woonde in de Priesterstraat, waar
veel Poperingenaars zich nog René
Permeke, oom van Constant, her
inneren, die sedert het vertrek van
vader Permeke in hetzelfde huis
was gaan inwonen.
Vader Permeke was vroeger huis
schilder te Poperinge en waagde
het, in zijn vrije tijd, af en toe
net zoals zijn broeder René het
deed een schilderijtje te maken,
weliswaar van minder kunstgehalte.
Maar vader Permeke voelde Po
peringe te eng. Hij verhuisde naar
Brussel, kon het ook daar niet lang
uithouden en trok vandaar naar
Antwerpen, waarna hij, kort daar
op, in de aanpalende gemeente
Burcht ging wonen. Daar kwam
zijn zoon Constant op 31 Juli 1886
ter wereld. De jonge Constant
groeide op tussen borstel en verf
pot en voelde zich dan ook tol
vaders werk aangetrokken. Geluk
kig bleef het niet tot, het handels-
werk, hij werkte zich alvast oï
in het kunstschilderen.
Van Antwerpen trok de jongr
Permeke naar Oostende, waar hi
zijn kunst verder ontplooide.
Maar opnieuw verliet hij Oost
ende en trok naar St-Maartens-
Latem, waar hij rondom in di
vrienden kwam, die zijn idee aan
kleefden en uitwerkten. Maar Peis
meke, de nooit verzadigde kunste
naar, keerde daarop terug naa
Oostende, om er de zee, ae vis
sers en het poldervolk te borstelen
Daar huwde hij met Mevr. Mari:
Delaere die vóór 3 jaar, in 194S
stierf.
Vóór 28 jaar, in 1924, ging lli
zich dan te Jabbeke vestigen, waa:
hij bestendig verblijven zou. On
dertussen werd zijn gezin gezegen;
met 4 kinderen: twee zonen ei
twee dochters.
Constant Permeke, die 65 jaa
oud was, was gedurende enkele ja
ren Directeur van het Nationaal In
stituut van Schone Kunsten te Ant
werpen. Hij was Commandeur de
Leopoldsorde, Commandeur de
Kroonorde, Officier der Orde vai
de Groothertog, Gedlminas van Li
thuania en Lid van de Koninklijk
Vlaamse Academie voor Weten
schappen, Letteren en Schone Kun
sten van België.
iZie vervolg bis. 7.