Nieuw Wonderpark MELI Knielend op St-Pietersgraf Triomfantelijke Ommegang van de Heilige Bloedprocessie te Voormezele DAG KLAPPER De Traditionele Ommegang O. L. Vrouw van Jan Plechtige Opening Firma Ets. RJOSQUART&C0 Sanapol Producten Wij onverdraagzamer! IDEAL Zondaasermaen 6 Juli 1952 Poperinge'» gloriedag ter ere van WAT BATES KAARS ES BRIL GRIJP UW KANS KOLONIALE LOTERIJ Nieuwe mijnrampen 350 Boeven in opstand in Braziliaanse gevangenis Op Zaterdag 28 Juni te 16 uur van het Een nog nooit geziene verwezenlijking Een feeëriek zicht van vogels, licht en water I Kerkelijk Nieuws MISSIENIEUWS Statiestraat 3 - KOMEN KHILDERS SCHILDERS! GEBRUIKT KWALITEITSPRODUCTEN, DUS SANAPOL-PRODUCTEN. ONZE LEZERS SCHRIJVEN... AL wat Uw Md Brief uit Brussel Lod. Mortelruaïïs overleden te Antwerpen Typhoon over Japan de marseillaise mietje katoen folklore wij onverdraagzamen het is immers een niteemaakte histo- Paald ouder het Confessio-altaar. Legen- m0€st vluchten vanwege de Nazi's. De geen twijfel meer mogelijk. Toen de Con- v h Plns ntt en dank ril d« supermensen een veeg teken HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 28 Juni 1952 BIz, 2. WEEK VAN 28 JUNI TOT 4 JULI De dagen korten met 6 minuten. WEERSPREUK Valt op Sint Pieter regen neer Dertig dagen twijfelachtig weer. ZATERDAG 28 JUNI HH. Ireneus, Leo H, Marcella. Zon op te 3.51 u., onder te 19.56 u. 1577: Geboorte van de Vlaamse schilder P.P. Rubens. 1712: Geboorte van de Franse schrijver JJ. Rousseau, de vader van het Romantisme. 1867: Geboorte van de Italiaanse letterkundige Luigi Pirandel lo, bekend om zijn toneel spelen. 1884: Geboorte van de Vlaamse ca- pucien P. Valerius Claes, oud secretaris van de Katholieke Vlaamse Landsbond. ZONDAG 29 JUNI 4* Zondag na Pinksteren. H3H. Petrus en Paulus, Salomé, Ju dith. Misdag voor de Vissers. Zon op te 3.52 u., onder te 19.56 u. 1517: Geboorte van de Vlaamse kruidkundige Rembert Do- doens. 1798: Geboorte van de Italiaanse dichter Giacomo Leopardl. 1835: Geboorte van de Vlaamse let terkundige Tony Bergmann. 1918: Geboorte van Prins Bernard, gemaal van Koningin Juliana der Nederlanden. 1930: Overlijden van de Vlaamse schilder Jozef Janssens de Varebeke, vooral om zijn schilderijenreeks van de Ze ven Smarten van Maria be roemd. MAANDAG 30 JUNI HH. Adila, Odilia, Martiaal, Emilia- na, Lucina. Gedachtenis van de H. Paulus. Zon op te 3.52 u., onder te 19.56 u. Eerste kwartier der maan te 13.11 u. 1396: Geboorte van de Boergondl- sche. hertog Filips de Goede, Graaf van Vlaanderen. 182®: Geboorte van de Nederlandse roman- en toneelschrijver H. J. Schimmel. 1849: Geboorte van de Vlaamse priester-dichter Karei Blanc- 1884: Geboorte van de Franse let- terkundinge Georges Duha- mel. 1919: Overlijden van de Engelse natuurkundige lord John Ra- leygh, vooral bekend om zijn studies inzake optiek en elec- triciteit. Hij won de Nobel- (Vervolg van 1' blad) waarbij ook de vreemde bedevaar ders rich aansloten. Het zal dus meer een dankprocessie geweest zijn voor het mirakel en een smeek - processie om nieuwe gunsten, on geveer zoals thans de Donkere Om megang. Deze laatste zou misschien ontstaan rijn om blijvend te dienen als bidprocessie wanneer later de Zondagprocessie meer praal en pracht kreeg? Oorspronkelijk dus zouden de mensen niet zo zeer ge- kamen zijn om naar de processie te kijkenmaar om er in te gaan om hun ommegang te doen in de processie. Het sermoen vóór de hoogmis gehouden over het mirakel, zoals de Bulle het vraagt, zal er toe bijgedragen hebben om de processie in een gebedstemminig te brengen. Dit uitzicht van de Om megang moeten wij op onze dagen enigszins benijden. UITGROEI Heel de eerste eeuw, na de ver gunning van de processie, Het ons geen schriftelijke bepaalde details na. Rekening houdend met de aard van ons Vlaamse volk en met da invloed uitgaande van dergelijke ommegangen in andere steden, zo als te Brugge, mogen we veronder stellen dat de nieuwe Ommegang van Poperinge nogal vlug, indien niet van het begin af, meer is ge weest dan een eenvoudige bidpro cessie en is gaan overhellen naar de middeleeuwse praalprocessies (Pro cessies met groepen, die ieder een prijs 1904. Öve: 1931: Overlijden van de Vlaamse dichter Pol de Mont, mede stichter van, de Vlaamse Stu dentenbeweging. DINSDAG I JULI HH. Diederik, Rumold van Meche lon. Feest'van Jezus' Kostbaar Bloed. Zon op te 3.53 u., onder te 19.56 u. 1589: Geboorte van de aartsdruk ker der Nederlanden, Chris- toffel Plantin. 1872: Geboorte van de Franse vliegtuigbouwer Louis Blériot, die in 1909 de eerste over het kanaal - vloog. 1920: Geboorte van de Duitse den- -.ker en paedagong Otto. Will- in arm. 1946: Geboorte van Nederlandse letterkundige iaw&rd' Veter- man, die verschillende wer ken van Felix Timmermans tot toneel verwerkte. WOENSDAG 2 JULI Feest van O, L. Vrouw Bezoeking. HH. Processus, Martiniaan, Otto. Zon op te 3.53 u., onder te 19.55 u. 1064: Geboorte van deDuitse volks predikant Abraham a Santa Clara. 1714: Geboorte van de Duitse com ponist Christoph Willibald Glück. 1724: Geboorte van de Duitse dich ter Klopstock. 1861: Overlijden van de Nederland se populaire dichter en pre dikant J. De Genestet. 1862: Geboorte van de Engelse na tuurkundige W. Bragg, die rich vooral bezig hield met de radio-activiteit en de kristal structuur, Nobelprijs in 1915. DONDERDAG 3 JULI HH. Leo II, Anatolius, Tryphon, Guthago van Oostkerke. Zon op te 3.54 u., onder te 19.55 u. 1814: Geboorte van de Platduitse schrijver John Brinckmann, auteur van Kasper-Oom en ik». 1857: Geboorte van de Deense let terkundige Karl Gjellerup, Nobelprijs 1917. 1910: Overlijden van de Vlaamse dichter en Vlaams-Liberale voorman Julius Sabbe. 1934: Overlijden van de Vlaamse folklorist Jozef Witteryck. VRIJDAG 4 JULI HH. Flaviaan, Bertha, Ulric, Theo- door, Iibertus. Zon op te 3.55 u., onder te 19.55 u. 1674: Overlijden van de Vlaamse Cats, pater Adriaan Poirters. 1761: Overlijden van de Engelse romanschrijver Samuel Ri chardson. 1807: Geboorte van de Italiaanse vrijheidsheld Garibaldi. 1945: Overlijden van de Vlaamse letterkundige van Cauwelaert August. WEEKSPREUK Wie geen kwaad doet, doet goed Maar wie geen goed doet, doet kwaad. voor wie de kans niet zien en wil? Fortuinen liggen in uw bereik door deel, te nemen aan de 34.218 loten van 200 frank tot twee en een half millioen. TREKKING TE VIRTON OP ZATERDAG 19 JUEI (8499) De Volksheilige van de week: H. ANATOLIUS - De H. Anatolius, een der groot ste mannen van zijn tijd, werd in de 3" eeuw te Alexandria geboren. Hij was leraar aan de hogeschool zijner vaderstad. Zijn kennis van redekunde en wijsbegeerte drong bulten Alexandrlë door, zodat Theo- tecnus, de Aartsbisschop van Cesa- rea. de geleerde bij zich ontbood. Anatolius werd priester en later Bis schop gewijd. Met Theotecnus trok hij naar een Kerkvergadering te An- tlochlë, waar de ketter Paulus van Samosate, die de Godheid vai> Chris tus loochende, werd veroordeeld. Toen zij ln de stad Laodlcea kwa men, waar de Bisschop Euseblus ge storven was, verlangde de geestelijk heid en het volk de beroemde Ana tolius tot hun herder. HIJ aanvaard de het bestuur dier kerk en werkte er tot aan zijn dood, zegenrijk aan de bekering der heidenen en ketters. Hij schreef ook vele werken over godsdienst en Wijsheid. De H. Ana tolius overleed ln 300, een weinig voor de grote, -laatste vervolging van Diocletlaan. Sedert verscheidene weken reeds schreven wij over Voormezele en zijn relikwie van het H. Bloed, die thans sedert 800 jaar als een kostbare schat in het stille Westvlaams dorp bewaard wordt. Duizenden bedevaarders zijn dan dit jaar op H. Bloed-Maandag, 23 Juni, naar Voormezele ge togen om er getuige te zijn van de apotheose, de luisterrijke jubelprocessie. Wie er veel, zelfs heel veel van verwacht had, had zijn verwachtingen nog te laag aangeslagen, want niemand had durven dromen dat het zo heerlijk zou zijn. Meer dan drie uren lang duurde, in de namiddag, de feestroes onder een heldere zonnehemel. Gedurende al die tijd was Voormezele wer kelijk bedolven onder de toegestroomde bedevaarders en dan werd alles stilaan weer rustig en vond het dorp zich zelf weer terug. die tijdig een plaats besproken PLECHTIG LOF IN OPEN LUCHT Te 10 u. in de voormiddag, werd een Plechtige Hoogmis opgedragen door Z. E. H, Pastoor Callens, met Pontificale assistentie van Mgr Catry. Te 15.30 u. werd door Z. Exc. Mgr Catry, Missiebisschop, bijgestaan door Dom Deleye, Abt van West- vleteren, een Plechtig Lof gezongen aan het openluchtaltaar op het ver sierde dorpsplein. Het knapenkoor van Sint - Maartenskathedraal te leper, voerde a capella de gewijde gezangen uit onder leiding van Z. E. H. Onderpastoor De Prest. De duizendkoppige menigte knielde eerbiedig toen aan het einde van het Lof Mgr Catry de zegen gaf met het Allerheiligste. DE JUBELPROCESSIE Reeds een half uur vóór de aan vang van het Lof, hadden de ver schillende groepen der jubelproces sie zich gereed gezet op de nieuwe betonbaan die in de richting van St Elooi leidt en toen te 16 u. het openluchtlof geëindigd was, sloten de geestelijke overheden zich bij de processie aan die, onder een heldere zonnehemel, te midden, van een dichte haas gelovigen traag voorbij schoof. Gelukkig hadden de bedevaarders er zelf rekening mede gehouden dat de dorpskom van Voormezele zou te klein zijn om iedereen een plaats te bieden. De haag van toe schouwers was dan ook opgescho ven tot ver buiten de huizenreeks en op St Elooi stonden er al zoveel kijkers als op de dorpsplaats zelf. Bij de kerk van Voormezele was voor de overheden een tribune op geslagen, waar de processie bij een tweede doortocht in ogenschouw genomen werd. Langs de kerkmuur waren zitplaatsen voorzien voor hen een hadden. Een schatting maken van het aantal aanwezigen, is zeker ge waagd doch wij kunnen er mis schien een zeer zwak beeld van ge ven wanneer wij er op wijzen dat in 3 uren tijds meer dan 5.000 be devaarders de kostbare relikwie van het H. Bloed kwamen vereren. Het was een overrompeling voor Voor mezele. de plaats gesteld moesten geduldig wachten tot De toeschouwers op werden op de proef en kwart voor zes eer de processie van haar lange ommegang naar Sint Elooi terug was. Toen ontrolde zich de pracht van een processie die tevens een praal stoet was. Dit kwam zowel in het geschiedkundig als in het godsdien stig gedeelte tot uiting. De geschie denis van Voormezele vanaf de eerste geloofsprediker St Eligius, tot op onze dagen, is zeker een moeilijk uit te beelden geheel en toch werden de-hoogtepunten hier van op streng historische wijze verantwoord. Bij deze geschiedenis sluit zich deze van het H. Bloed aan. Maar het tweede gedeelte van de processie greep nog veel dieper in, .want het is toch het H. Bloed van O. H. Jezus Christus dat hier vereerd wordt. Treffend was de voorafbeelding in het Oud Testa ment en het gedeelte van het Nieuw Testament met de zware lijdensgang van Christus tot Cal- varie. Als uitbeelding werd zeker het hoogtepunt bereikt in de spre kende groep van de veroordeling van Christus voor het Hof van Pi- latus. Boeiend was het als een Middeleeuws schouwspel. Zeker, Voormezele deed deze in spanning niet alleen, want van het omliggende was op de bereidwillige wijze een hand toegestoken om dit alles zoveel luister mogelijk bij te zetten. Na de processie werd op het dorpsplein aan de toegestroomde menigte de zegen gegeven met de relikwie van het H. Bloed door Mgr Catry. Het was op een waar dige wijze dat Voormezele aldus de B00' verjaring vierde van het be zit zijner kostbare relikwie. Morgen Zondag, 29 Juni 1952, daar dan te 15 uur, gaat deze Ju belprocessie opnieuw uit. Weer wordt een grote menigte volk ver wacht en schikkingen werden ge troffen om vanuit leper en de an dere richtingen, de autobusdiensten weer te Ontdubbelen om het de bedevaarders mogelijk te maken tijdig to Voormezele te zijn. GEMO. Te Trivière, in de mijn St Emmanuel», heeft zich op Zater dag 21 Juni Jl. een instorting voor gedaan waarbij een mijnwerker gedood werd, drie bedolven en een gewond. Zondag moest men alle hoop opgeven op een bevrijding der bedolvenen, zodat de reddings werken stopgezet werden en men andermaal vier slachtoffers telde bij deze mijnramp. Twee dagen nadien, op Maan dag jl., deed zich nog een nieuwe mijnramp voor, thans te Jumet in de St-Louis »-mjjn. Hier was het een waterdoorbraak bij dewelke een mijnwerker gedood werd, een andere erg gewond en nog zes licht gekwetst. Deze ramp was de vierde in een week tijds. Alle bewakers vermoord. Zaaien thans terreur in omgeving. Op het eiland Anchieta, Brazilië, in het gevangenenkamp aldaar, pleegden 350 gevangenen van ge meen recht, die er opgesloten wa ren, opstand en vermoordden al hun bewakers. Hierbij zijn zij op bijzonder wrede wijze te werk ge gaan. De opstand ontstond toen ge vangenen naar een bas waren ge leid en deze hun bewakers te lijf gingen en hen de wapens afnamen. De boeven hebben zich meester gemaakt van alle wapens to het kamp aanwezig en legden de hand op boten waarmede zij klasse of vereniging vertegenwoor digen). Kan. Lescouhier, ln zijn Ge schiedenis van het kerkelijk leven in Westvlaanderenzegt dat de grote stadsproclessies uit de Eurgon- dische tijd, 1384-1555, nogal veel op mekaar geleken en hij brengt ze ons voor de geest met de beschrij ving van de Bloedprocessie te Brug ge. Het Magistraat zowel als de geestelijkheid trekt het zich aan. Brugge zond zijn boden uit plak brieven en dagbladen bestonden nog niet in alle richtingen, zelfs tot Poperinge en St Omaars, om hooggeplaatste geestelijken naar de Ommegang te ontbieden, alsook na&r de omliggende dorpen en ste den om er de feestelijkheden aan te kondigen, waarvan de processie het middenpunt uitmaakte. De hui- zeii waar de processie voorbijkwam werden wat opgesmukt of geschil derd. De processie ging rond de stad zoals te Poperinge en zó moes ten jaarlijks de straten, die toen nog meestal aardewegen waren, geslichtof vereffend worden. Over die weg van de Ommegang werd lis of andere groenigheid ge strooid. Dit werd (meestal gedaan door de gestichten nabij de proces sieweg wonend. Daags voor de processie deden de Burgemeesters er waren er dan ook twee te Poperinge en sche penen aan de genodigden de ere- wijn schenken en van de Halletoren musiceerden speelmannen en, in la ter eeuwen, speelde de beiaard. Op de processiedag zelf luidde 's morgens de zegeklok. De processie werd ingezet door het paardevolk. Daarna kwamen de ambachten en neringen met hun vaandels en eretekens en hun pij- penspelersgeschaard rond hun deken en hun kapelaan. Na deze volgde de stoet van de geestelijken, paters en seculiere priesters. School- kinders en vreemde bedevaarders kwamen na hen: dan weer de hoge geestelijke genodigden en burgerlij ke overheden. Vervolgens de kruisen en flambouwdragers vóór de relik wie van het H. Bloed. De stoet sloot met de schuttersgilden. Zo was het te Brugge. Aangezien de grote pro cessies van die tijd meestal op me kaar geleken, geeft deze schets ons een beeld van de voorbereiding en het algemeen verloop van de Om megang te Poperinge. Hier ook zal de eerste praal die er bijkwam wel deze geweest zijn van de aanwezig heid van de uitgedoste burger lijke overheden, geestelijke hoog waardigheidsbekleders, de reeds be staande ambachten en gilden, met hun eigen tekenen, schilden of vlag gen en muziekinstrumenten, ge schaard rond het versierde mira kelbeeld, dat rijn ommegang deed. Daarbij zullen de gelovigen rich aangesloten hebben. Toen is de Geuzentijd aangebro ken. ook te Poperinge woedde de beeldstorm tussen 1566 en 1568. An dere onheilen volgden: de stad werd geplunderd in 1582; zij werd uitgebrand in 1583, de kerken ble ven gespaard. Wat er in die jaren met de processie gebeurde weten we niet. Mogen we niet vermoeden dat ze mogelijks enkele malen niet is uitgegaan of in zeer vereenvou digde vorm gebeurde? (t Wordt vervolgd). TE ADJMKERKE (d-8398) Uit China verbannen. Uit Scheut bevestigt men dat opnieuw 7 Missionarissen te Hong- Kong zijn aangekomen. Onder deze is o.m. E. P. Juliaan Peene, uit Koekelare. Deze Zendelingen zullen begin Juli per boot naar België terug keren samen met andere Paters die reeds te Hong-Kong verblij ven. Onder deze tellen wij o.a. E. P. Norbert Depuydt, uit Kem- mel. Sterfgeval t E. P. JOZEF SIOEN, missio naris van Scheut, in het bisdom Jehol (China), geboren te Pope ringe op 17 Januari 1881, is god vruchtig overleden te St Laureins op 20 Juni 1952, voorzien van de Sacramenten der stervenden. De plechtige lijkdienst zal plaats hebben in het Missiehuis van Scheut te Schilde, op Woensdag 25 Juni, te 11 uur. De teraardebe stelling zal plaats hebben op het kerkhof van de Missionarissen van Scheut te Schilde. AFREIS NAAR TRANSVAAL Uit het Moederhuis der Eerw. Zusters van Liefde te Heule, zul len na een rustverblijf van 6 m., volgende missiezusters terug afrei zen naar Transvaal, alwaar zij reeds 20 J. verbleven, nl.: Eerw. Zuster Marie-Tarsicia (Mej. Ver- schuere Bertha, uit St-Eloois-Vij- ve)Eerw. Zuster Marie-Eveline (Mej. Plasman Alice, uit Veurne); Eerw, Zuster Marie de Kostka (Mej. Carrein Bertha, uit Passen- dale). Op een schip, llsrgend ln een PPÜ: Een Bretoens geneesheer werd 8 Jaar geleden ter dood veroordeeld wegens verklikking. De man loochen de steeds de beschuldigingen tegert hem geuit. De doodstraf werd niet toegepast. Thans werd uitgemaakt dat hij veroordeeld werd oro een mis daad die hij niet had gepleegd en werd_nu_ta vrijheid gestel «yroet, bus in de Nljl gereden. De wagen was Te Dayroef, Egypte, is een auto- Fhilippfjnse haven, hebben twee pas saglers plots amok gemaakt en zes vrouwen en kinderen gedood met messteken. Een der aanvallers werd door een scheepsofficier neergeveld, de tweede werd overmeesterd door dë politie. aan het bollen gegaan wijl de chauf. feur even was uitgestapt en geen der inzittenden kon de wagen tot stil stand brengen. Alle medcrclzenden, meer dan 20. kwamen om het leven. Te Gelsenkirchen, West-Duits- land, werden 24 personen gewond bij het op- elkaar botsen van twee trams. naar het vasteland te poogden varen. Er was echter geen plaats genoeg op de scheepjes om hen allen te ver voeren zodat rij dan onderling ge vochten hebben en velen werden gedood, of kwamen in het water terecht waar zij afgewacht werden door haaien. De overlevenden hebben rich nu verspreid in de bossen van het eiland of in de kuststreek van het vasteland, waar zij een echte ter reur uitoefenen om plunderend aan voedsel te geraken. Politie en leger werden ter plaatse gezonden, wijl ook een oorlogsbodem de kust bewaakt. Botsingen hadden reeds plaats, waarbij bandieten gedood werden en anderen teruggesnapt, maar ve len lopen r.og vrij rond. De aan voerder is een bandiet die een to taal van 93 jaar gevang opliep, een Iman genoemd Chine Show». Gebruiktbet afbijtmiddel BOUFFE-TQUT voor olieverf, kunsthars, Nitro-cellülose en zelfs moffellakken. BOUFFE-TOUTis het beste afbijtmiddel. Hoogste kwaliteit en de goedkoopste. Emulsie «CELLAPOL», ideaal bindmiddel, voor buiten- en binnenverf, voor plastiek en plakmuur. CELLAPOL bezit 300 t.h. rekbaarheid! CELLAPOL, dc verf van de toekomst! (8386) Wij ontvingen een vriendelijk kaartje met groeten uit Gibraltar vanwege soldaat Copplllie Maurice uit Koksijde, oorlogsvrijwilliger en trouw lezer van ons blad. Besten dank. Renner Mullebroeck Marcel uit Menen, momenteel Frans soldaat en gekazerneerd tegen de Zwitserse grens, schrijft ons dat «Het We kelijks Nieuws» hem Iedere week veel genoegen brengt. Hij brengt de groeten aan zijn vrienden-ren- ners: Vandevoorde, Willy Jacob, Roger Verbeke, Dré Noyelle e,a. en meldt dat hij aldaar geen gelegen heid krijgt tot koersen. Meer noe, hil krijgt zelfs geen verlof om zijn fiets mede te nemen. Hij is reed» tien maanden weg. zonder verlot te hebben gekregen. Wij danken hem zeer voor zijn mooi briefje en brengen langs deze weg graag de groeten over aan zijn vrienden. Efi tientallen gevalled voot haj genezing, zuiverheid, gezondheid; ea verbetering nodig heeft, tim UUROIj C'Hf M" K" IffM Na een langdurige en pijnlijke ziekte is de grote Vlaamse toon dichter Lodewijk Mortelmans op jl. Dinsdag in het St Camillus-Insti- tuut te Antwerpen overleden. De bekende toonkunstenaar was 84 jaar oud. Met Lodewijk Mortelmans ver dwijnt een van onze grootste Vlaamse meester en een groot Vlaming. 65 Doden en 234 vermisten. Een geweldige typhoon heeft jl. Dinsdag' op zeer erge wijze Japan geteisterd. Op zijn minst kwamen hierbij 65 mensen om het leven, 27 werden daarbij gewond en te lande zijn er nog 58 vermist. Anderzijds is men zonder nieuws van 55 vis sersboten met 234 opvarenden aan boord. 8.800 huizen werden bescha digd door regen en wind. 25.000 Ha. bouwland werden onder water ge zet. Een goei veertien dagen geleden werd te Waterlo vergaderd door de echte en onvervalste Walen die sedert ettelijke Jaren aldaar bij eenkomen om te treuren over de ramp die België losscheurde van Frankrijk. Al de Wallinganten, guld op sneê, komen daar jaar lijks treuren over de omstandig heid dat zij povre Beigesge worden zijn on niet meer behoren tot la douce France. Daar wapper den veel Waalse hanenvlaggen en Franse vlaggen. Maar van de Bel gische driekleur is geen spoor te bekennen. De plechtigheid ver liep met een beetje triestig ge snotter en het zingen van de Mar seillaise. En al de weldenkende kranten van onze hoofdstad vinden daarin geen graten. Dat lijkt hun de ge woonste zaak van de wereld. Verleden Zondag werd te Brus sel een Vlaams Zangfeest gehou den door duizenden Vlamingen, in hoofdzaak katholieken, die er hun liederen en hun overtuiging kwa men bezingen. Enkele snotapen van de Brusselse Universiteit had den de gelegenheid te baat geno men om bovenarms aan te vallen op enkele vendelzwaaiers en Chiro jongens. En de weldenkende kranten van onze hoofdstad zijn er dadelijk bij om de schuld hiervoor op de Vla mingen te schuiven. Na een dag overpeinzingen geeft de Libre aan de Vlamingen wel het recht om folkloristische ge zangen aan te heffen maar niet meer. Ze mogen dus wel gaan zin gen van Mietje Katoen komt morgennoen of Kwezelke wilde gij dansenMaar tot daar en niet verder. Nu hebben ze het aangedurfd te zingen van Wilhelmus van OranjenEn dat heeft de hele zaak bedorven, volgens de «Libre». Dat gezang werd bovendien aan geheven in zeer bezwarende om standigheden: de meisjes droegen blonde vlechten zoals de meisjés over dè Rijn en de jongens droe gen korte broeken en vloeren ves ten met riemen. Dat alles was volgens de «Libre» zeer verdacht. Wij wachten nu op de redac teur van dienst van de Libre die onB voor het eerstvolgende zangfeest zal komen vertellen wel ke de regelen zijn ener vaderland se klederdracht, welke broek wij moeten aantrekken en welke bre tellen, welke kousebanden en wel ke hemden en hoe wij ons haar moeten opmaken en welke liedjes we mogen zingen en welke niet. De liedjes waarin sprake is van opmars, van strijd en verovering deugen volgens de Libreniet. Dus dat weien wij nu al. Wanneer wij van do rest op de hoogte zijn en een beetje meer van onze naïveteit afgelegd heb ben zullen wij onze cowboybroek aantrekken met de rood gestikte naden en onze fel gestreepte kou sen en de stenen losmaken uit de straat en voor de redacteur van dienst van de «Libre» op zijn bureau gooien. Want dat. hoort, zo bij onze folk loristische gewoonten als wij eens echtig entechtig» in een Franse koleire schieten. Maar alia, 't is nog voor vandaag niet. Want wij moeten ons nog eerst ergeren over achttien karaatse Vlamingen uit de weldenkende Vlaamse pers die de staf breker) over de schurftige schapen die het verloop van het Zangfeest hebben gestoord. DRAAGBARE ELECTRISCHE NAAIMACHINES voor alle naaiwerk, verzorgde af werking, regelbaar met pedaal. - Kontant: 4.650 fr.; krediet: 395 fr. bij de ontvangst en 24 x 195 fr. Vraagt documentatie: Gitsstraat 246, Roeselare. (8506) WVWUWbWtfWASVVSAfVVWVltfVl In een school te Niigata. Japan, deed zich een ontploffing voor in het laboratorium van het gestioht. Hier door werden 43 leerlingen alsmede een leraar gewond. Het Is 27 Jaar geleden, ter gelegenheid POOMCF I IIICTffP van het heilig jaar 1925, dat ik voor het eerst mocht neerknielen op het graf van St Pieter. Het is een der schoonste ont- wertagen uit mijn leven geweest. Het is een geluk dat een leven meegaat, te we ten dat men een pelgrim was onder de miliioenen die nu bijna twintig eeuwen lang naar Rome trokken. Het zestien- eeuwenoude bronzen Sint-Pietersbeeldle Let altaar waarrond miliioenen pelgrims beuren. Op 28 Juni 1939, toen Hij, «als midden van heidense graftomben. In de LnLLr.» Jr.,. J r. 1 J t T - 1 r. ,,v.„n Unl^l 4- r, r-1 nnmiT -Mm staat niet ver van de crypte. Alle pel- hebben gebeden, ren geschonden geweest en half vernie tigd. Dit alles werd nu wetenschappelijk onderzocht, toegelicht en uitgegeven met de nodige beschrijving ervan en de no dige of nuttige documentatie. Daarmee is het eeuwenlange historische probleem opgelost: Petrus werd te Rome begraven! Petrus stierf te Rome als eerste Paus en Plaatsvervanger van Christus. De «Con- fesslo» waarop de Paus de H. Mis cele- Paus voor de eerste maal de Vaticaanse helft der tweede eeuw na Christus, werd Oreert gedurende de Heiligverklaringen en andere plechtigheden, en van waarop grims kussen het beeldje, zodat de tenen Het werk zal ongetwijfeld zodra moge- Grotten bezocht, naar het voorbeeld van het graf door een trofeumoverkoepeld van het beeld bijna half weggekust zijn. lijk in alle talen worden overgezet en ziJn voorgangers, had toj nog diezelfde (dat wist men door het getuigenis van jjij soms predikt, is gebouwd boven het Brons dat wegslijt. verspreid. De ©itoutieus - gedetailleerde dag aan Mgr Respighi, Secretaris der e.en zekere Galus, Romeins priester uit graf van hem aan wie Christus zegde: tekst er van, is, even minutieus en gede- Pauselijke Commissie voor Archeologie, de 3" eeuw). Onder Keizer Konstantljn Gij zijt Petrus, en op deze steenrots zal Maar de roem van St Pieter slijt noch tailleerd geïllustreerd, door de bijgaande formeel de opdracht gegeven de werken werd ten koste van onnoemlijke moei- Ik mijn Kerk bouwen. En, zelfs de hel fotografieën, plans en tekeningen der aan te vatten om eventueel het graf van hjkheden een eerste Basiliek gebouwd zal tegen haar niets vermogen.» aantasten, durfden zelfs te beweren dat ah° lo_„n J, °10 r st Pieter terug te vinden. Het werk werd boven dit «trofeum» of memonaDat 7nlf .„nmnpl ffraf h„,., Petrus in Rome niet was geweest. Doch archeoiogen ^Ue het weik 10 jaar aangevat me(. aUe middelen waarover de er een en ander rondom verdween of ver- v/en^en^hefu De toegang tot het gra hun beweringen zijn als een kaarten- moderne techniek beschikt. Toen de Ro- anderde, zal niemand verwonderen. Geen if huisje ineengestort. Petrus was in Rome, Het was een sedert eeuwen onopgelost mejnen er «iets» over vernamen, waren moeite werd gespaard, alle moeilijkheden stierf in Rome. Bewijs: daar is zijn graf. probleem, nL of men wel de zekerheid zy achterdochtig: Mgr Kaas is namelijk werden getrotseerd om de Constantijnse h»ii»uwn 1» optSp Met des te meer liefde gaan de scharen had dat St Pieter werkelijk begraven ligt een Duitse prelaat, die als vroegere leider Basiliek der IV» eeuw te centreren op belijden, alleen voor de eerstel thans naar Rome. onder de huidige St-Pieterskerk, en be- der Katholieke Centrumpartij naar Rome het graf van Petrus. Daaromtrent is nu rfQr,ir »u /u ntM*niriraiHV« Het is immers een uitgemaakte, his to den en geschiedenis waren moeilijk uit Romeinen vreesden, dat die «Duitse» stantijnse Basiliek in de XV» XVI» eeuw Wl1 van z- H- Piué> XI1 en dank zll de -■ - elkaar te houden. De traditionele gege- prelaat hun grote glorie de koepel en werd vervangen door de huidige St-Pie- sf pieter de ^rste Paus bevtod zTch elkaar houden De tradittonele gege- pTdaat hun grote gloric - de koepéï en we^d vervangen doiV de huidige St-Pie- ^"f die tien iaa vTt, vt vo vt' werkehik onder het Ctonfessio^ahaar der V6nS van *et P^bleem moesten eenmaal het werk van Bramante en Michel terskerk, werd deze weerom gecentreerd «f St-Pieterskerk Wie te Se kwam of u°°L opgelost: Plus XI1 Angelo! zou doen instorten! Men hui- op het graf - het simpele graf - van ^"^7 historisch bfwiis geleverd da't komt ktoeleTên bidden ronddteCtonfes- h eft da gedaan' verde bij de idee dat men ondergrondse de Prins der Apostelen. Wij bidden en Paas was te Rome en dat da sto knielt en todt boven het graf van de Toen plus XI stierf hl 1939 had hi! de opzoekingen ging doen, of reeds deed op knielen dus nu nog boven dit graf, dat pa!?"van Rome de rmvoWMs van Petros Prins der Apostelen Het eraf waarboven wens uitgedrukt begraven te worden on- 5-6-7 meter onder de Basiliek en het zich op 7 meter onder het altaar bevindt aus p op gei Petius. Het g a waalDOVen der de St-Pieterskerk in de «Vaticaanse Confesslo-altaar. door de tijden heen kwam het primi- Nu we St Pieter vieren, de grote vriend Grotten(die menig pelgrim heeft be- Wat werd er ondekt? Dat, wat de tra- tleve kerkhof steeds dieper en dieper te der Vlamingen, mochten we daar wel Men kan zich nog het discours van zocht). Toen Pius XII, de staatssecretaris ditie en de geschiedenis leerden zonder liggen en na zoveel eeuwen toeganke- eens aan herinneren. Zeker, het doet ons Zijne Heiligheid herinneren op 24 Decern- van Pius XI, neg Kardinaal-Aartspries- evenwel de nodige bewijzen daarvoor te lijk werd. Roomse hart deugd. Doch het strekt ber 1950 waarin Hij de grote mare open- ter was van de Basiliek, had hij reeds kunnen voorleggen: St Pieter werd en is Het graf van St Pieter was verzegeld, vooral St Pieter, onze Paus en onze baar maakte: Wij hebben de zekerheid, vermoed, dat er onder de St-Pieterskerk begraven op het Vaticaanheuvel, op een Het was buitengewoon intact gebleven, Moeder de H. Kerk ter ere. dat de eerste Paus begraven werd onder systematische opzoekingen konden ge- gewoon kerkhof dei- oude Rometoen; te terwijl de andere Mausoleën rondom wa F. R. BOSCHVOGEL. Is dat nu werkelijk zoveel ge schrijf waard. Het Is toch nogal gek dat men steeds weer hoofdzaken met bij zaken verwart. Het volstaat d»t enkele schreeuwers een beetje lawaai maken opdat men kolom men lang zou schrijven over her rieschoppers en dissidenten. Wat zijn wij, Vlamingen, ls eigen kring toch onverdraagzaam geworden. Wij weten wel dat er van die Vlaamse supermensen zijn die een kruisje gezet hebben onder hun Vlaamse idealen van vroeger en onder de hele Vlaamse beweging die geen bestaansreden meer had. Die supermensen zijn met de natte vinger in de wind langs de poli tiek of langs het verzet gearri veerd op plaatsen waar hun tv lenten gewaardeerd worden. Dat is geen slechte zaak. Het ls zelfs een goed zaakje. Maar dat die brave degenslik kers van het intellectuele verzet, die mondhelden van het blerpv triotisme dan ook braafjes thuii blijven als ze geen verwikkelingen willen. In plaats daarvan zetten ie een hoge borst en maken zich alle machtig dik wanneer niet allei verloopt zoals hun savoir-vivre dit vereist. Zij decreteren dat wij niet moeten schreeuwen over am nestie en andere zaken en maken langs hun neus weg de bedenking dat wij nog tientallen laren werk hebben eer wij, Vlamingen, ona zelf hebben opgewerkt op het cul» turele plan van de andere West- Europese volken. Ziet u, daar hebt ge de Vlaams» supermens ten voeten uit. Hij heeft dat hoge culturel# peil allang bereikt en zal ons nu eens de levieten lezen. Hij mag dat gerust laten en al het geschrijf van de weldenkende scribenten die onze gids willen zijn in drie, vier kolommen druks kan ons geen bliksem schelen. Wij voelen ons op het culturele plan heus niet minderwaardig. Wij zijn ons mannetje wel waard. En al dat snobistisch ge schrijf over de godzalige tijd van Joris Van Severen en diens onfeil bare voorschriften raken onse koude kleren niet. Trouwens de omstandigheid dat Le Soir» dit proza van de Vlaamse super-gen- tlemannen welgevallig vertaalt en overdrukt is een veeg teken. Zeker, daar is een beetje ge schreeuwd tegen de C.V.P,. maar die heeft toch wel zo 'n brede rus? dat die daar tegen kan, verdiend of onverdiend. PAS. Er Is in alle geval door enige groepjes, tijdens het Zangfeest, misbruik gemaakt geworden van dit feest. Scheurmakers dienen de Vlaamse zaak niet en moeten op zulke vergaderingen buiten ge houden worden. We moeten de eenheid bekomen in de C.V.P., willen we de Vlaamse en de Ka tholieke zaak dienen. EERBIED EN I.IEFDE VOOR EER EN FAAM! Het achtste gebod verbiedt one dl waarheid te krenken... Liegen en huichelen ls een schande vor God en voor de mensen. Nog erger is eerroof en laster, wsar- door de eer en de faam van de naasts worden benadeeld. Door «goede naam en faaaaver* staat men de algemene aèhting dis Iemand, om zijn hóedanlghedén en begaafdheden, btj anderen geniét. De «eer», d. 1. de uitwendige te kenen, waardoor deze achting ts kennen gegeven wórdt. De eer «at de evenmens krenken, kan grote, vèrdragende gevolgen hebben! En iemand zijn eer teruggeven, gas' niét zo gemakkelijk... Dat onder vindt maar best degene die zich san aohterklap schuldig gemaakt heeft» en die achterklap goedmaken will... Er wordt wel eens verteld van een vrouw, die bij St Franclacus te bleeh* ten ging. Zij beschuldigde zich van «kwaadspreken». En Pranclscusleg de haar als penitentie op: Oast naar de markt, en koopt een kieken. Dat kieken zult gij pluimen onder weg, en de pluimen ln de wind laten vliegen. Eenmaal thuis gekomen, zult gij teruggaan, om al die plui men- terug bljeèn te brengen op ds plaats waar zij stonden...» Maar, eerwaarde vader,viel het mens uit: «dat ls niét mogalljk!» Wel. mijn kind,zei Franclscue: het pluimage te herstellen, nou u gemakkelijker vallen, dan góed te maken wat gij door achterklap hèbt slecht gemaakt. Dit antwoord zegt wel duidelijk; wat 'n kwaad de achterklap is! God ook neemt eer en goede faam onder zijn bijzondere bescherming, Dssr- om verbiedt HIJ eigen en andermans eer en goede naam te benadelen of te roven. God verbiedt alle uitwendig» eer roof door laster en achterklap. Wl» uit afgunst, uit nijd of uit wrssk. of uit eenvoudige lichtzinnigheid van andéren kwaad vertelt dat niet waar ls, maakt zich schuldig «sö lastertaal. Onredelijk kwaadspreken, d. 1. kwaad spreken, om kwaad t» spreken, ls eerroof. Ook alle Inwendige eerroof ls ver boden. God laat niet toe, dat wij 'n ons hart gevoelens dragen, die op on redelijke wijze kunnen strijdig zij3 met de eer van de evenmens. Niemand denke ln zijn h#rt kwaad van de evenmens,vasr- sohuwt de H. Geest. Wars chris telijke liefde duldt geen ongegrond» argwaan over een broeder lh Chris tus. Een in-goèd mens denkt gasrn» goed van anderen. Niemand oordele lichtvaardig. zonder voldoende redenen, de naast» aan enig kwaad echuldtg oordeelt of voor schuldig aanziet, zondigt door lichtvaardig oordeel, en ln sommig» gevallen zelfs dodelijk. 'n Wijze stelregel ls: niet alle* altijd willen zeggen wat u invalt, op tijd en stond moet men kuuiw® zwijgen, uit liefde tot de naaste, u» liefde tot God. Wijze mensen zij" het, die nadenken vooraleer te wrf Soa, Babbelziek rijn ls gevaarlijki

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1952 | | pagina 2