Nieuw Wonderpark
MELI
Knielend op St-Pietersgraf
Triomfantelijke Ommegang van de
Heilige Bloedprocessie te Voormezele
DAG KLAPPER
De Traditionele Ommegang
O. L. Vrouw van Jan
Plechtige Opening
Firma Ets. RJOSQUART&C0
Sanapol Producten
Wij onverdraagzamer!
IDEAL
Zondaasermaen
6 Juli 1952 Poperinge'» gloriedag
ter ere van
WAT BATES
KAARS ES BRIL
GRIJP UW KANS
KOLONIALE
LOTERIJ
Nieuwe
mijnrampen
350 Boeven
in opstand
in Braziliaanse
gevangenis
Op Zaterdag 28 Juni
te 16 uur
van het
Een nog nooit geziene verwezenlijking
Een feeëriek zicht van vogels, licht en water I
Kerkelijk Nieuws
MISSIENIEUWS
Statiestraat 3 - KOMEN
KHILDERS
SCHILDERS!
GEBRUIKT KWALITEITSPRODUCTEN,
DUS SANAPOL-PRODUCTEN.
ONZE LEZERS
SCHRIJVEN...
AL wat Uw Md
Brief uit Brussel
Lod. Mortelruaïïs
overleden
te Antwerpen
Typhoon
over Japan
de marseillaise
mietje katoen
folklore
wij onverdraagzamen
het is immers een niteemaakte histo- Paald ouder het Confessio-altaar. Legen- m0€st vluchten vanwege de Nazi's. De geen twijfel meer mogelijk. Toen de Con- v h Plns ntt en dank ril d«
supermensen
een veeg teken
HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 28 Juni 1952 BIz, 2.
WEEK VAN 28 JUNI TOT 4 JULI
De dagen korten met 6 minuten.
WEERSPREUK
Valt op Sint Pieter regen neer
Dertig dagen twijfelachtig weer.
ZATERDAG 28 JUNI
HH. Ireneus, Leo H, Marcella.
Zon op te 3.51 u., onder te 19.56 u.
1577: Geboorte van de Vlaamse
schilder P.P. Rubens.
1712: Geboorte van de Franse
schrijver JJ. Rousseau, de
vader van het Romantisme.
1867: Geboorte van de Italiaanse
letterkundige Luigi Pirandel
lo, bekend om zijn toneel
spelen.
1884: Geboorte van de Vlaamse ca-
pucien P. Valerius Claes, oud
secretaris van de Katholieke
Vlaamse Landsbond.
ZONDAG 29 JUNI
4* Zondag na Pinksteren.
H3H. Petrus en Paulus, Salomé, Ju
dith.
Misdag voor de Vissers.
Zon op te 3.52 u., onder te 19.56 u.
1517: Geboorte van de Vlaamse
kruidkundige Rembert Do-
doens.
1798: Geboorte van de Italiaanse
dichter Giacomo Leopardl.
1835: Geboorte van de Vlaamse let
terkundige Tony Bergmann.
1918: Geboorte van Prins Bernard,
gemaal van Koningin Juliana
der Nederlanden.
1930: Overlijden van de Vlaamse
schilder Jozef Janssens de
Varebeke, vooral om zijn
schilderijenreeks van de Ze
ven Smarten van Maria be
roemd.
MAANDAG 30 JUNI
HH. Adila, Odilia, Martiaal, Emilia-
na, Lucina.
Gedachtenis van de H. Paulus.
Zon op te 3.52 u., onder te 19.56 u.
Eerste kwartier der maan te 13.11 u.
1396: Geboorte van de Boergondl-
sche. hertog Filips de Goede,
Graaf van Vlaanderen.
182®: Geboorte van de Nederlandse
roman- en toneelschrijver H.
J. Schimmel.
1849: Geboorte van de Vlaamse
priester-dichter Karei Blanc-
1884: Geboorte van de Franse let-
terkundinge Georges Duha-
mel.
1919: Overlijden van de Engelse
natuurkundige lord John Ra-
leygh, vooral bekend om zijn
studies inzake optiek en elec-
triciteit. Hij won de Nobel-
(Vervolg van 1' blad)
waarbij ook de vreemde bedevaar
ders rich aansloten. Het zal dus
meer een dankprocessie geweest
zijn voor het mirakel en een smeek -
processie om nieuwe gunsten, on
geveer zoals thans de Donkere Om
megang. Deze laatste zou misschien
ontstaan rijn om blijvend te dienen
als bidprocessie wanneer later de
Zondagprocessie meer praal en
pracht kreeg? Oorspronkelijk dus
zouden de mensen niet zo zeer ge-
kamen zijn om naar de processie
te kijkenmaar om er in te
gaan om hun ommegang te
doen in de processie. Het sermoen
vóór de hoogmis gehouden over het
mirakel, zoals de Bulle het vraagt,
zal er toe bijgedragen hebben om de
processie in een gebedstemminig te
brengen. Dit uitzicht van de Om
megang moeten wij op onze dagen
enigszins benijden.
UITGROEI
Heel de eerste eeuw, na de ver
gunning van de processie, Het ons
geen schriftelijke bepaalde details
na. Rekening houdend met de aard
van ons Vlaamse volk en met da
invloed uitgaande van dergelijke
ommegangen in andere steden, zo
als te Brugge, mogen we veronder
stellen dat de nieuwe Ommegang
van Poperinge nogal vlug, indien
niet van het begin af, meer is ge
weest dan een eenvoudige bidpro
cessie en is gaan overhellen naar de
middeleeuwse praalprocessies (Pro
cessies met groepen, die ieder een
prijs 1904.
Öve:
1931: Overlijden van de Vlaamse
dichter Pol de Mont, mede
stichter van, de Vlaamse Stu
dentenbeweging.
DINSDAG I JULI
HH. Diederik, Rumold van Meche
lon.
Feest'van Jezus' Kostbaar Bloed.
Zon op te 3.53 u., onder te 19.56 u.
1589: Geboorte van de aartsdruk
ker der Nederlanden, Chris-
toffel Plantin.
1872: Geboorte van de Franse
vliegtuigbouwer Louis Blériot,
die in 1909 de eerste over het
kanaal - vloog.
1920: Geboorte van de Duitse den-
-.ker en paedagong Otto. Will-
in arm.
1946: Geboorte van Nederlandse
letterkundige iaw&rd' Veter-
man, die verschillende wer
ken van Felix Timmermans
tot toneel verwerkte.
WOENSDAG 2 JULI
Feest van O, L. Vrouw Bezoeking.
HH. Processus, Martiniaan, Otto.
Zon op te 3.53 u., onder te 19.55 u.
1064: Geboorte van deDuitse volks
predikant Abraham a Santa
Clara.
1714: Geboorte van de Duitse com
ponist Christoph Willibald
Glück.
1724: Geboorte van de Duitse dich
ter Klopstock.
1861: Overlijden van de Nederland
se populaire dichter en pre
dikant J. De Genestet.
1862: Geboorte van de Engelse na
tuurkundige W. Bragg, die
rich vooral bezig hield met de
radio-activiteit en de kristal
structuur, Nobelprijs in 1915.
DONDERDAG 3 JULI
HH. Leo II, Anatolius, Tryphon,
Guthago van Oostkerke.
Zon op te 3.54 u., onder te 19.55 u.
1814: Geboorte van de Platduitse
schrijver John Brinckmann,
auteur van Kasper-Oom en
ik».
1857: Geboorte van de Deense let
terkundige Karl Gjellerup,
Nobelprijs 1917.
1910: Overlijden van de Vlaamse
dichter en Vlaams-Liberale
voorman Julius Sabbe.
1934: Overlijden van de Vlaamse
folklorist Jozef Witteryck.
VRIJDAG 4 JULI
HH. Flaviaan, Bertha, Ulric, Theo-
door, Iibertus.
Zon op te 3.55 u., onder te 19.55 u.
1674: Overlijden van de Vlaamse
Cats, pater Adriaan Poirters.
1761: Overlijden van de Engelse
romanschrijver Samuel Ri
chardson.
1807: Geboorte van de Italiaanse
vrijheidsheld Garibaldi.
1945: Overlijden van de Vlaamse
letterkundige van Cauwelaert
August.
WEEKSPREUK
Wie geen kwaad doet, doet goed
Maar wie geen goed doet,
doet kwaad.
voor wie de kans niet zien
en wil?
Fortuinen liggen in uw bereik
door deel, te nemen aan de
34.218 loten van 200 frank tot
twee en een half millioen.
TREKKING TE VIRTON
OP ZATERDAG 19 JUEI
(8499)
De Volksheilige van de week:
H. ANATOLIUS
- De H. Anatolius, een der groot
ste mannen van zijn tijd, werd in
de 3" eeuw te Alexandria geboren.
Hij was leraar aan de hogeschool
zijner vaderstad. Zijn kennis van
redekunde en wijsbegeerte drong
bulten Alexandrlë door, zodat Theo-
tecnus, de Aartsbisschop van Cesa-
rea. de geleerde bij zich ontbood.
Anatolius werd priester en later Bis
schop gewijd. Met Theotecnus trok
hij naar een Kerkvergadering te An-
tlochlë, waar de ketter Paulus van
Samosate, die de Godheid vai> Chris
tus loochende, werd veroordeeld.
Toen zij ln de stad Laodlcea kwa
men, waar de Bisschop Euseblus ge
storven was, verlangde de geestelijk
heid en het volk de beroemde Ana
tolius tot hun herder. HIJ aanvaard
de het bestuur dier kerk en werkte
er tot aan zijn dood, zegenrijk aan
de bekering der heidenen en ketters.
Hij schreef ook vele werken over
godsdienst en Wijsheid. De H. Ana
tolius overleed ln 300, een weinig
voor de grote, -laatste vervolging van
Diocletlaan.
Sedert verscheidene weken reeds schreven wij over Voormezele en zijn relikwie van het H. Bloed,
die thans sedert 800 jaar als een kostbare schat in het stille Westvlaams dorp bewaard wordt.
Duizenden bedevaarders zijn dan dit jaar op H. Bloed-Maandag, 23 Juni, naar Voormezele ge
togen om er getuige te zijn van de apotheose, de luisterrijke jubelprocessie.
Wie er veel, zelfs heel veel van verwacht had, had zijn verwachtingen nog te laag aangeslagen,
want niemand had durven dromen dat het zo heerlijk zou zijn. Meer dan drie uren lang duurde, in
de namiddag, de feestroes onder een heldere zonnehemel. Gedurende al die tijd was Voormezele wer
kelijk bedolven onder de toegestroomde bedevaarders en dan werd alles stilaan weer rustig en vond het
dorp zich zelf weer terug.
die tijdig een plaats besproken
PLECHTIG LOF
IN OPEN LUCHT
Te 10 u. in de voormiddag, werd
een Plechtige Hoogmis opgedragen
door Z. E. H, Pastoor Callens, met
Pontificale assistentie van Mgr
Catry.
Te 15.30 u. werd door Z. Exc. Mgr
Catry, Missiebisschop, bijgestaan
door Dom Deleye, Abt van West-
vleteren, een Plechtig Lof gezongen
aan het openluchtaltaar op het ver
sierde dorpsplein. Het knapenkoor
van Sint - Maartenskathedraal te
leper, voerde a capella de gewijde
gezangen uit onder leiding van Z.
E. H. Onderpastoor De Prest. De
duizendkoppige menigte knielde
eerbiedig toen aan het einde van
het Lof Mgr Catry de zegen gaf
met het Allerheiligste.
DE JUBELPROCESSIE
Reeds een half uur vóór de aan
vang van het Lof, hadden de ver
schillende groepen der jubelproces
sie zich gereed gezet op de nieuwe
betonbaan die in de richting van
St Elooi leidt en toen te 16 u. het
openluchtlof geëindigd was, sloten
de geestelijke overheden zich bij de
processie aan die, onder een heldere
zonnehemel, te midden, van een
dichte haas gelovigen traag voorbij
schoof.
Gelukkig hadden de bedevaarders
er zelf rekening mede gehouden
dat de dorpskom van Voormezele
zou te klein zijn om iedereen een
plaats te bieden. De haag van toe
schouwers was dan ook opgescho
ven tot ver buiten de huizenreeks
en op St Elooi stonden er al zoveel
kijkers als op de dorpsplaats zelf.
Bij de kerk van Voormezele was
voor de overheden een tribune op
geslagen, waar de processie bij een
tweede doortocht in ogenschouw
genomen werd. Langs de kerkmuur
waren zitplaatsen voorzien voor hen
een
hadden.
Een schatting maken van het
aantal aanwezigen, is zeker ge
waagd doch wij kunnen er mis
schien een zeer zwak beeld van ge
ven wanneer wij er op wijzen dat
in 3 uren tijds meer dan 5.000 be
devaarders de kostbare relikwie van
het H. Bloed kwamen vereren. Het
was een overrompeling voor Voor
mezele.
de plaats
gesteld
moesten geduldig wachten tot
De toeschouwers op
werden op de proef
en
kwart voor zes eer de processie van
haar lange ommegang naar Sint
Elooi terug was.
Toen ontrolde zich de pracht van
een processie die tevens een praal
stoet was. Dit kwam zowel in het
geschiedkundig als in het godsdien
stig gedeelte tot uiting. De geschie
denis van Voormezele vanaf de
eerste geloofsprediker St Eligius,
tot op onze dagen, is zeker een
moeilijk uit te beelden geheel en
toch werden de-hoogtepunten hier
van op streng historische wijze
verantwoord. Bij deze geschiedenis
sluit zich deze van het H. Bloed
aan. Maar het tweede gedeelte van
de processie greep nog veel dieper
in, .want het is toch het H. Bloed
van O. H. Jezus Christus dat hier
vereerd wordt. Treffend was de
voorafbeelding in het Oud Testa
ment en het gedeelte van het
Nieuw Testament met de zware
lijdensgang van Christus tot Cal-
varie. Als uitbeelding werd zeker
het hoogtepunt bereikt in de spre
kende groep van de veroordeling
van Christus voor het Hof van Pi-
latus. Boeiend was het als een
Middeleeuws schouwspel.
Zeker, Voormezele deed deze in
spanning niet alleen, want van het
omliggende was op de bereidwillige
wijze een hand toegestoken om dit
alles zoveel luister mogelijk bij te
zetten.
Na de processie werd op het
dorpsplein aan de toegestroomde
menigte de zegen gegeven met de
relikwie van het H. Bloed door
Mgr Catry. Het was op een waar
dige wijze dat Voormezele aldus de
B00' verjaring vierde van het be
zit zijner kostbare relikwie.
Morgen Zondag, 29 Juni 1952,
daar dan te 15 uur, gaat deze Ju
belprocessie opnieuw uit. Weer
wordt een grote menigte volk ver
wacht en schikkingen werden ge
troffen om vanuit leper en de an
dere richtingen, de autobusdiensten
weer te Ontdubbelen om het de
bedevaarders mogelijk te maken
tijdig to Voormezele te zijn.
GEMO.
Te Trivière, in de mijn St
Emmanuel», heeft zich op Zater
dag 21 Juni Jl. een instorting voor
gedaan waarbij een mijnwerker
gedood werd, drie bedolven en een
gewond. Zondag moest men alle
hoop opgeven op een bevrijding
der bedolvenen, zodat de reddings
werken stopgezet werden en men
andermaal vier slachtoffers telde
bij deze mijnramp.
Twee dagen nadien, op Maan
dag jl., deed zich nog een nieuwe
mijnramp voor, thans te Jumet in
de St-Louis »-mjjn. Hier was het
een waterdoorbraak bij dewelke
een mijnwerker gedood werd, een
andere erg gewond en nog zes licht
gekwetst. Deze ramp was de vierde
in een week tijds.
Alle bewakers vermoord.
Zaaien thans terreur in
omgeving.
Op het eiland Anchieta, Brazilië,
in het gevangenenkamp aldaar,
pleegden 350 gevangenen van ge
meen recht, die er opgesloten wa
ren, opstand en vermoordden al
hun bewakers. Hierbij zijn zij op
bijzonder wrede wijze te werk ge
gaan. De opstand ontstond toen ge
vangenen naar een bas waren ge
leid en deze hun bewakers te lijf
gingen en hen de wapens afnamen.
De boeven hebben zich meester
gemaakt van alle wapens to het
kamp aanwezig en legden de hand
op boten waarmede zij
klasse of vereniging vertegenwoor
digen).
Kan. Lescouhier, ln zijn Ge
schiedenis van het kerkelijk leven
in Westvlaanderenzegt dat de
grote stadsproclessies uit de Eurgon-
dische tijd, 1384-1555, nogal veel op
mekaar geleken en hij brengt ze
ons voor de geest met de beschrij
ving van de Bloedprocessie te Brug
ge. Het Magistraat zowel als de
geestelijkheid trekt het zich aan.
Brugge zond zijn boden uit plak
brieven en dagbladen bestonden
nog niet in alle richtingen, zelfs
tot Poperinge en St Omaars, om
hooggeplaatste geestelijken naar de
Ommegang te ontbieden, alsook
na&r de omliggende dorpen en ste
den om er de feestelijkheden aan
te kondigen, waarvan de processie
het middenpunt uitmaakte. De hui-
zeii waar de processie voorbijkwam
werden wat opgesmukt of geschil
derd. De processie ging rond de stad
zoals te Poperinge en zó moes
ten jaarlijks de straten, die toen
nog meestal aardewegen waren,
geslichtof vereffend worden.
Over die weg van de Ommegang
werd lis of andere groenigheid ge
strooid. Dit werd (meestal gedaan
door de gestichten nabij de proces
sieweg wonend.
Daags voor de processie deden de
Burgemeesters er waren er dan
ook twee te Poperinge en sche
penen aan de genodigden de ere-
wijn schenken en van de Halletoren
musiceerden speelmannen en, in la
ter eeuwen, speelde de beiaard.
Op de processiedag zelf luidde
's morgens de zegeklok.
De processie werd ingezet door
het paardevolk. Daarna kwamen de
ambachten en neringen met hun
vaandels en eretekens en hun pij-
penspelersgeschaard rond hun
deken en hun kapelaan. Na deze
volgde de stoet van de geestelijken,
paters en seculiere priesters. School-
kinders en vreemde bedevaarders
kwamen na hen: dan weer de hoge
geestelijke genodigden en burgerlij
ke overheden. Vervolgens de kruisen
en flambouwdragers vóór de relik
wie van het H. Bloed. De stoet sloot
met de schuttersgilden. Zo was het
te Brugge. Aangezien de grote pro
cessies van die tijd meestal op me
kaar geleken, geeft deze schets ons
een beeld van de voorbereiding en
het algemeen verloop van de Om
megang te Poperinge. Hier ook zal
de eerste praal die er bijkwam wel
deze geweest zijn van de aanwezig
heid van de uitgedoste burger
lijke overheden, geestelijke hoog
waardigheidsbekleders, de reeds be
staande ambachten en gilden, met
hun eigen tekenen, schilden of vlag
gen en muziekinstrumenten, ge
schaard rond het versierde mira
kelbeeld, dat rijn ommegang deed.
Daarbij zullen de gelovigen rich
aangesloten hebben.
Toen is de Geuzentijd aangebro
ken. ook te Poperinge woedde de
beeldstorm tussen 1566 en 1568. An
dere onheilen volgden: de stad
werd geplunderd in 1582; zij werd
uitgebrand in 1583, de kerken ble
ven gespaard. Wat er in die jaren
met de processie gebeurde weten
we niet. Mogen we niet vermoeden
dat ze mogelijks enkele malen niet
is uitgegaan of in zeer vereenvou
digde vorm gebeurde?
(t Wordt vervolgd).
TE ADJMKERKE
(d-8398)
Uit China verbannen.
Uit Scheut bevestigt men dat
opnieuw 7 Missionarissen te Hong-
Kong zijn aangekomen. Onder
deze is o.m. E. P. Juliaan Peene,
uit Koekelare.
Deze Zendelingen zullen begin
Juli per boot naar België terug
keren samen met andere Paters
die reeds te Hong-Kong verblij
ven. Onder deze tellen wij o.a.
E. P. Norbert Depuydt, uit Kem-
mel.
Sterfgeval
t E. P. JOZEF SIOEN, missio
naris van Scheut, in het bisdom
Jehol (China), geboren te Pope
ringe op 17 Januari 1881, is god
vruchtig overleden te St Laureins
op 20 Juni 1952, voorzien van de
Sacramenten der stervenden.
De plechtige lijkdienst zal plaats
hebben in het Missiehuis van
Scheut te Schilde, op Woensdag
25 Juni, te 11 uur. De teraardebe
stelling zal plaats hebben op het
kerkhof van de Missionarissen van
Scheut te Schilde.
AFREIS NAAR TRANSVAAL
Uit het Moederhuis der Eerw.
Zusters van Liefde te Heule, zul
len na een rustverblijf van 6 m.,
volgende missiezusters terug afrei
zen naar Transvaal, alwaar zij
reeds 20 J. verbleven, nl.: Eerw.
Zuster Marie-Tarsicia (Mej. Ver-
schuere Bertha, uit St-Eloois-Vij-
ve)Eerw. Zuster Marie-Eveline
(Mej. Plasman Alice, uit Veurne);
Eerw, Zuster Marie de Kostka
(Mej. Carrein Bertha, uit Passen-
dale).
Op een schip, llsrgend ln een
PPÜ:
Een Bretoens geneesheer werd
8 Jaar geleden ter dood veroordeeld
wegens verklikking. De man loochen
de steeds de beschuldigingen tegert
hem geuit. De doodstraf werd niet
toegepast. Thans werd uitgemaakt
dat hij veroordeeld werd oro een mis
daad die hij niet had gepleegd en
werd_nu_ta vrijheid gestel
«yroet,
bus in de Nljl gereden. De wagen was
Te Dayroef, Egypte, is een auto-
Fhilippfjnse haven, hebben twee pas
saglers plots amok gemaakt en zes
vrouwen en kinderen gedood met
messteken. Een der aanvallers werd
door een scheepsofficier neergeveld,
de tweede werd overmeesterd door
dë politie.
aan het bollen gegaan wijl de chauf.
feur even was uitgestapt en geen der
inzittenden kon de wagen tot stil
stand brengen. Alle medcrclzenden,
meer dan 20. kwamen om het leven.
Te Gelsenkirchen, West-Duits-
land, werden 24 personen gewond bij
het op- elkaar botsen van twee trams.
naar het vasteland te
poogden
varen. Er
was echter geen plaats genoeg op
de scheepjes om hen allen te ver
voeren zodat rij dan onderling ge
vochten hebben en velen werden
gedood, of kwamen in het water
terecht waar zij afgewacht werden
door haaien.
De overlevenden hebben rich nu
verspreid in de bossen van het
eiland of in de kuststreek van het
vasteland, waar zij een echte ter
reur uitoefenen om plunderend
aan voedsel te geraken. Politie en
leger werden ter plaatse gezonden,
wijl ook een oorlogsbodem de kust
bewaakt.
Botsingen hadden reeds plaats,
waarbij bandieten gedood werden
en anderen teruggesnapt, maar ve
len lopen r.og vrij rond. De aan
voerder is een bandiet die een to
taal van 93 jaar gevang opliep, een
Iman genoemd Chine Show».
Gebruiktbet afbijtmiddel BOUFFE-TQUT
voor olieverf, kunsthars, Nitro-cellülose en zelfs
moffellakken.
BOUFFE-TOUTis het beste afbijtmiddel.
Hoogste kwaliteit en de goedkoopste.
Emulsie «CELLAPOL», ideaal bindmiddel, voor
buiten- en binnenverf, voor plastiek en plakmuur.
CELLAPOL bezit 300 t.h. rekbaarheid!
CELLAPOL, dc verf van de toekomst!
(8386)
Wij ontvingen een vriendelijk
kaartje met groeten uit Gibraltar
vanwege soldaat Copplllie Maurice
uit Koksijde, oorlogsvrijwilliger en
trouw lezer van ons blad. Besten
dank.
Renner Mullebroeck Marcel uit
Menen, momenteel Frans soldaat
en gekazerneerd tegen de Zwitserse
grens, schrijft ons dat «Het We
kelijks Nieuws» hem Iedere week
veel genoegen brengt. Hij brengt
de groeten aan zijn vrienden-ren-
ners: Vandevoorde, Willy Jacob,
Roger Verbeke, Dré Noyelle e,a. en
meldt dat hij aldaar geen gelegen
heid krijgt tot koersen. Meer noe,
hil krijgt zelfs geen verlof om zijn
fiets mede te nemen. Hij is reed»
tien maanden weg. zonder verlot
te hebben gekregen.
Wij danken hem zeer voor zijn
mooi briefje en brengen langs deze
weg graag de groeten over aan zijn
vrienden.
Efi tientallen gevalled voot haj
genezing, zuiverheid, gezondheid;
ea verbetering nodig heeft, tim
UUROIj
C'Hf M" K" IffM
Na een langdurige en pijnlijke
ziekte is de grote Vlaamse toon
dichter Lodewijk Mortelmans op jl.
Dinsdag in het St Camillus-Insti-
tuut te Antwerpen overleden. De
bekende toonkunstenaar was 84
jaar oud.
Met Lodewijk Mortelmans ver
dwijnt een van onze grootste
Vlaamse meester en een groot
Vlaming.
65 Doden en 234 vermisten.
Een geweldige typhoon heeft jl.
Dinsdag' op zeer erge wijze Japan
geteisterd. Op zijn minst kwamen
hierbij 65 mensen om het leven, 27
werden daarbij gewond en te lande
zijn er nog 58 vermist. Anderzijds
is men zonder nieuws van 55 vis
sersboten met 234 opvarenden aan
boord. 8.800 huizen werden bescha
digd door regen en wind. 25.000 Ha.
bouwland werden onder water ge
zet.
Een goei veertien dagen geleden
werd te Waterlo vergaderd door
de echte en onvervalste Walen die
sedert ettelijke Jaren aldaar bij
eenkomen om te treuren over de
ramp die België losscheurde van
Frankrijk. Al de Wallinganten,
guld op sneê, komen daar jaar
lijks treuren over de omstandig
heid dat zij povre Beigesge
worden zijn on niet meer behoren
tot la douce France. Daar wapper
den veel Waalse hanenvlaggen en
Franse vlaggen. Maar van de Bel
gische driekleur is geen spoor te
bekennen. De plechtigheid ver
liep met een beetje triestig ge
snotter en het zingen van de Mar
seillaise.
En al de weldenkende kranten
van onze hoofdstad vinden daarin
geen graten. Dat lijkt hun de ge
woonste zaak van de wereld.
Verleden Zondag werd te Brus
sel een Vlaams Zangfeest gehou
den door duizenden Vlamingen, in
hoofdzaak katholieken, die er hun
liederen en hun overtuiging kwa
men bezingen. Enkele snotapen
van de Brusselse Universiteit had
den de gelegenheid te baat geno
men om bovenarms aan te vallen
op enkele vendelzwaaiers en Chiro
jongens.
En de weldenkende kranten van
onze hoofdstad zijn er dadelijk bij
om de schuld hiervoor op de Vla
mingen te schuiven.
Na een dag overpeinzingen geeft
de Libre aan de Vlamingen wel
het recht om folkloristische ge
zangen aan te heffen maar niet
meer. Ze mogen dus wel gaan zin
gen van Mietje Katoen komt
morgennoen of Kwezelke wilde
gij dansenMaar tot daar en
niet verder.
Nu hebben ze het aangedurfd
te zingen van Wilhelmus van
OranjenEn dat heeft de hele
zaak bedorven, volgens de «Libre».
Dat gezang werd bovendien aan
geheven in zeer bezwarende om
standigheden: de meisjes droegen
blonde vlechten zoals de meisjés
over dè Rijn en de jongens droe
gen korte broeken en vloeren ves
ten met riemen.
Dat alles was volgens de «Libre»
zeer verdacht.
Wij wachten nu op de redac
teur van dienst van de Libre
die onB voor het eerstvolgende
zangfeest zal komen vertellen wel
ke de regelen zijn ener vaderland
se klederdracht, welke broek wij
moeten aantrekken en welke bre
tellen, welke kousebanden en wel
ke hemden en hoe wij ons haar
moeten opmaken en welke liedjes
we mogen zingen en welke niet.
De liedjes waarin sprake is van
opmars, van strijd en verovering
deugen volgens de Libreniet.
Dus dat weien wij nu al.
Wanneer wij van do rest op de
hoogte zijn en een beetje meer
van onze naïveteit afgelegd heb
ben zullen wij onze cowboybroek
aantrekken met de rood gestikte
naden en onze fel gestreepte kou
sen en de stenen losmaken uit de
straat en voor de redacteur van
dienst van de «Libre» op zijn
bureau gooien.
Want dat. hoort, zo bij onze folk
loristische gewoonten als wij eens
echtig entechtig» in een Franse
koleire schieten. Maar alia, 't is
nog voor vandaag niet.
Want wij moeten ons nog eerst
ergeren over achttien karaatse
Vlamingen uit de weldenkende
Vlaamse pers die de staf breker)
over de schurftige schapen die
het verloop van het Zangfeest
hebben gestoord.
DRAAGBARE ELECTRISCHE
NAAIMACHINES
voor alle naaiwerk, verzorgde af
werking, regelbaar met pedaal. -
Kontant: 4.650 fr.; krediet: 395 fr.
bij de ontvangst en 24 x 195 fr.
Vraagt documentatie:
Gitsstraat 246, Roeselare.
(8506)
WVWUWbWtfWASVVSAfVVWVltfVl
In een school te Niigata. Japan,
deed zich een ontploffing voor in het
laboratorium van het gestioht. Hier
door werden 43 leerlingen alsmede
een leraar gewond.
Het Is 27 Jaar geleden, ter gelegenheid POOMCF I IIICTffP
van het heilig jaar 1925, dat ik voor het
eerst mocht neerknielen op het graf van
St Pieter. Het is een der schoonste ont-
wertagen uit mijn leven geweest. Het is
een geluk dat een leven meegaat, te we
ten dat men een pelgrim was onder de
miliioenen die nu bijna twintig eeuwen
lang naar Rome trokken. Het zestien-
eeuwenoude bronzen Sint-Pietersbeeldle Let altaar waarrond miliioenen pelgrims beuren. Op 28 Juni 1939, toen Hij, «als midden van heidense graftomben. In de
LnLLr.» Jr.,. J r. 1 J t T - 1 r. ,,v.„n Unl^l 4- r, r-1 nnmiT -Mm
staat niet ver van de crypte. Alle pel- hebben gebeden,
ren geschonden geweest en half vernie
tigd. Dit alles werd nu wetenschappelijk
onderzocht, toegelicht en uitgegeven met
de nodige beschrijving ervan en de no
dige of nuttige documentatie. Daarmee is
het eeuwenlange historische probleem
opgelost: Petrus werd te Rome begraven!
Petrus stierf te Rome als eerste Paus en
Plaatsvervanger van Christus. De «Con-
fesslo» waarop de Paus de H. Mis cele-
Paus voor de eerste maal de Vaticaanse helft der tweede eeuw na Christus, werd Oreert gedurende de Heiligverklaringen
en andere plechtigheden, en van waarop
grims kussen het beeldje, zodat de tenen Het werk zal ongetwijfeld zodra moge- Grotten bezocht, naar het voorbeeld van het graf door een trofeumoverkoepeld
van het beeld bijna half weggekust zijn. lijk in alle talen worden overgezet en ziJn voorgangers, had toj nog diezelfde (dat wist men door het getuigenis van jjij soms predikt, is gebouwd boven het
Brons dat wegslijt. verspreid. De ©itoutieus - gedetailleerde dag aan Mgr Respighi, Secretaris der e.en zekere Galus, Romeins priester uit graf van hem aan wie Christus zegde:
tekst er van, is, even minutieus en gede- Pauselijke Commissie voor Archeologie, de 3" eeuw). Onder Keizer Konstantljn Gij zijt Petrus, en op deze steenrots zal
Maar de roem van St Pieter slijt noch tailleerd geïllustreerd, door de bijgaande formeel de opdracht gegeven de werken werd ten koste van onnoemlijke moei- Ik mijn Kerk bouwen. En, zelfs de hel
fotografieën, plans en tekeningen der aan te vatten om eventueel het graf van hjkheden een eerste Basiliek gebouwd zal tegen haar niets vermogen.»
aantasten, durfden zelfs te beweren dat ah° lo_„n J, °10 r st Pieter terug te vinden. Het werk werd boven dit «trofeum» of memonaDat 7nlf .„nmnpl ffraf h„,.,
Petrus in Rome niet was geweest. Doch archeoiogen ^Ue het weik 10 jaar aangevat me(. aUe middelen waarover de er een en ander rondom verdween of ver- v/en^en^hefu De toegang tot het gra
hun beweringen zijn als een kaarten- moderne techniek beschikt. Toen de Ro- anderde, zal niemand verwonderen. Geen if
huisje ineengestort. Petrus was in Rome, Het was een sedert eeuwen onopgelost mejnen er «iets» over vernamen, waren moeite werd gespaard, alle moeilijkheden
stierf in Rome. Bewijs: daar is zijn graf. probleem, nL of men wel de zekerheid zy achterdochtig: Mgr Kaas is namelijk werden getrotseerd om de Constantijnse h»ii»uwn 1» optSp
Met des te meer liefde gaan de scharen had dat St Pieter werkelijk begraven ligt een Duitse prelaat, die als vroegere leider Basiliek der IV» eeuw te centreren op belijden, alleen voor de eerstel
thans naar Rome. onder de huidige St-Pieterskerk, en be- der Katholieke Centrumpartij naar Rome het graf van Petrus. Daaromtrent is nu rfQr,ir »u /u ntM*niriraiHV«
Het is immers een uitgemaakte, his to den en geschiedenis waren moeilijk uit Romeinen vreesden, dat die «Duitse» stantijnse Basiliek in de XV» XVI» eeuw Wl1 van z- H- Piué> XI1 en dank zll de
-■ - elkaar te houden. De traditionele gege- prelaat hun grote glorie de koepel en werd vervangen door de huidige St-Pie-
sf pieter de ^rste Paus bevtod zTch elkaar houden De tradittonele gege- pTdaat hun grote gloric - de koepéï en we^d vervangen doiV de huidige St-Pie- ^"f die tien iaa vTt, vt vo vt'
werkehik onder het Ctonfessio^ahaar der V6nS van *et P^bleem moesten eenmaal het werk van Bramante en Michel terskerk, werd deze weerom gecentreerd «f
St-Pieterskerk Wie te Se kwam of u°°L opgelost: Plus XI1 Angelo! zou doen instorten! Men hui- op het graf - het simpele graf - van ^"^7 historisch bfwiis geleverd da't
komt ktoeleTên bidden ronddteCtonfes- h eft da gedaan' verde bij de idee dat men ondergrondse de Prins der Apostelen. Wij bidden en Paas was te Rome en dat da
sto knielt en todt boven het graf van de Toen plus XI stierf hl 1939 had hi! de opzoekingen ging doen, of reeds deed op knielen dus nu nog boven dit graf, dat pa!?"van Rome de rmvoWMs van Petros
Prins der Apostelen Het eraf waarboven wens uitgedrukt begraven te worden on- 5-6-7 meter onder de Basiliek en het zich op 7 meter onder het altaar bevindt aus p op gei Petius.
Het g a waalDOVen der de St-Pieterskerk in de «Vaticaanse Confesslo-altaar. door de tijden heen kwam het primi- Nu we St Pieter vieren, de grote vriend
Grotten(die menig pelgrim heeft be- Wat werd er ondekt? Dat, wat de tra- tleve kerkhof steeds dieper en dieper te der Vlamingen, mochten we daar wel
Men kan zich nog het discours van zocht). Toen Pius XII, de staatssecretaris ditie en de geschiedenis leerden zonder liggen en na zoveel eeuwen toeganke- eens aan herinneren. Zeker, het doet ons
Zijne Heiligheid herinneren op 24 Decern- van Pius XI, neg Kardinaal-Aartspries- evenwel de nodige bewijzen daarvoor te lijk werd. Roomse hart deugd. Doch het strekt
ber 1950 waarin Hij de grote mare open- ter was van de Basiliek, had hij reeds kunnen voorleggen: St Pieter werd en is Het graf van St Pieter was verzegeld, vooral St Pieter, onze Paus en onze
baar maakte: Wij hebben de zekerheid, vermoed, dat er onder de St-Pieterskerk begraven op het Vaticaanheuvel, op een Het was buitengewoon intact gebleven, Moeder de H. Kerk ter ere.
dat de eerste Paus begraven werd onder systematische opzoekingen konden ge- gewoon kerkhof dei- oude Rometoen; te terwijl de andere Mausoleën rondom wa
F. R. BOSCHVOGEL.
Is dat nu werkelijk zoveel ge
schrijf waard.
Het Is toch nogal gek dat men
steeds weer hoofdzaken met bij
zaken verwart. Het volstaat d»t
enkele schreeuwers een beetje
lawaai maken opdat men kolom
men lang zou schrijven over her
rieschoppers en dissidenten.
Wat zijn wij, Vlamingen, ls
eigen kring toch onverdraagzaam
geworden.
Wij weten wel dat er van die
Vlaamse supermensen zijn die een
kruisje gezet hebben onder hun
Vlaamse idealen van vroeger en
onder de hele Vlaamse beweging
die geen bestaansreden meer had.
Die supermensen zijn met de natte
vinger in de wind langs de poli
tiek of langs het verzet gearri
veerd op plaatsen waar hun tv
lenten gewaardeerd worden.
Dat is geen slechte zaak. Het
ls zelfs een goed zaakje.
Maar dat die brave degenslik
kers van het intellectuele verzet,
die mondhelden van het blerpv
triotisme dan ook braafjes thuii
blijven als ze geen verwikkelingen
willen.
In plaats daarvan zetten ie een
hoge borst en maken zich alle
machtig dik wanneer niet allei
verloopt zoals hun savoir-vivre
dit vereist. Zij decreteren dat wij
niet moeten schreeuwen over am
nestie en andere zaken en maken
langs hun neus weg de bedenking
dat wij nog tientallen laren werk
hebben eer wij, Vlamingen, ona
zelf hebben opgewerkt op het cul»
turele plan van de andere West-
Europese volken.
Ziet u, daar hebt ge de Vlaams»
supermens ten voeten uit.
Hij heeft dat hoge culturel#
peil allang bereikt en zal ons nu
eens de levieten lezen.
Hij mag dat gerust laten en al
het geschrijf van de weldenkende
scribenten die onze gids willen
zijn in drie, vier kolommen druks
kan ons geen bliksem schelen.
Wij voelen ons op het culturele
plan heus niet minderwaardig.
Wij zijn ons mannetje wel
waard. En al dat snobistisch ge
schrijf over de godzalige tijd van
Joris Van Severen en diens onfeil
bare voorschriften raken onse
koude kleren niet. Trouwens de
omstandigheid dat Le Soir» dit
proza van de Vlaamse super-gen-
tlemannen welgevallig vertaalt en
overdrukt is een veeg teken.
Zeker, daar is een beetje ge
schreeuwd tegen de C.V.P,. maar
die heeft toch wel zo 'n brede rus?
dat die daar tegen kan, verdiend
of onverdiend.
PAS.
Er Is in alle geval door enige
groepjes, tijdens het Zangfeest,
misbruik gemaakt geworden van
dit feest. Scheurmakers dienen
de Vlaamse zaak niet en moeten
op zulke vergaderingen buiten ge
houden worden. We moeten de
eenheid bekomen in de C.V.P.,
willen we de Vlaamse en de Ka
tholieke zaak dienen.
EERBIED EN I.IEFDE
VOOR EER EN FAAM!
Het achtste gebod verbiedt one dl
waarheid te krenken... Liegen en
huichelen ls een schande vor God
en voor de mensen.
Nog erger is eerroof en laster, wsar-
door de eer en de faam van de naasts
worden benadeeld.
Door «goede naam en faaaaver*
staat men de algemene aèhting dis
Iemand, om zijn hóedanlghedén en
begaafdheden, btj anderen geniét.
De «eer», d. 1. de uitwendige te
kenen, waardoor deze achting ts
kennen gegeven wórdt. De eer «at
de evenmens krenken, kan grote,
vèrdragende gevolgen hebben! En
iemand zijn eer teruggeven, gas'
niét zo gemakkelijk... Dat onder
vindt maar best degene die zich san
aohterklap schuldig gemaakt heeft»
en die achterklap goedmaken will...
Er wordt wel eens verteld van een
vrouw, die bij St Franclacus te bleeh*
ten ging. Zij beschuldigde zich van
«kwaadspreken». En Pranclscusleg
de haar als penitentie op: Oast
naar de markt, en koopt een kieken.
Dat kieken zult gij pluimen onder
weg, en de pluimen ln de wind laten
vliegen. Eenmaal thuis gekomen,
zult gij teruggaan, om al die plui
men- terug bljeèn te brengen op ds
plaats waar zij stonden...»
Maar, eerwaarde vader,viel het
mens uit: «dat ls niét mogalljk!»
Wel. mijn kind,zei Franclscue:
het pluimage te herstellen, nou u
gemakkelijker vallen, dan góed te
maken wat gij door achterklap hèbt
slecht gemaakt.
Dit antwoord zegt wel duidelijk;
wat 'n kwaad de achterklap is! God
ook neemt eer en goede faam onder
zijn bijzondere bescherming, Dssr-
om verbiedt HIJ eigen en andermans
eer en goede naam te benadelen of
te roven.
God verbiedt alle uitwendig» eer
roof door laster en achterklap. Wl»
uit afgunst, uit nijd of uit wrssk.
of uit eenvoudige lichtzinnigheid
van andéren kwaad vertelt dat niet
waar ls, maakt zich schuldig «sö
lastertaal. Onredelijk kwaadspreken,
d. 1. kwaad spreken, om kwaad t»
spreken, ls eerroof.
Ook alle Inwendige eerroof ls ver
boden. God laat niet toe, dat wij 'n
ons hart gevoelens dragen, die op on
redelijke wijze kunnen strijdig zij3
met de eer van de evenmens.
Niemand denke ln zijn h#rt
kwaad van de evenmens,vasr-
sohuwt de H. Geest. Wars chris
telijke liefde duldt geen ongegrond»
argwaan over een broeder lh Chris
tus. Een in-goèd mens denkt gasrn»
goed van anderen.
Niemand oordele lichtvaardig.
zonder voldoende redenen, de naast»
aan enig kwaad echuldtg oordeelt of
voor schuldig aanziet, zondigt door
lichtvaardig oordeel, en ln sommig»
gevallen zelfs dodelijk.
'n Wijze stelregel ls: niet alle*
altijd willen zeggen wat u invalt, op
tijd en stond moet men kuuiw®
zwijgen, uit liefde tot de naaste, u»
liefde tot God. Wijze mensen zij"
het, die nadenken vooraleer te wrf
Soa, Babbelziek rijn ls gevaarlijki