DAG KLAPPER
EUROPA - POLITIEK
Socialistische Professoren
in de Vaderlandsliefde
Firma R. MILLEVILLE,
Gasthuisstraat 65, Poperinge
PUROLPOEDER
HOOVER wasmachines
stofzuigers
boeners
CUISTO
KENWOOD mixers
WAFELIJZERS - TOASTERS - STRIJKIJZERS
FRIGIDAIRE «-KOELKASTEN.
FR IGIN O R p v.b.a.
93 - Kapellestraat - OOSTENDE
Brief uit Brussel
OOGST
EN H00IMACHINËS
Voor alle inlichtingen, Zich wenden tot
onze GEWESTELIJKE VERDELERS of tot t
FAHR so
HET IS MOGELIJK
GEWEEST
VOOR DUIZENDEN
Britse toeristen
bestolen
te Wenduine
Gewestelijks Agent
voor Poperinge en Omtreken s
Tel. 233
Bij worm weer geen enkele «mei
tussen lichaam en corset.dank zij
Houdt ook oksels en voeten droog
en fris
ciouoLjLi muil
Torens van Licht
HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag 19 Juli 1952 Biz. 2,
Zoals uw vrienden, zoals iedereen, moderniseert U in
uw huishouden met de bestbekende huishoudapparaten
aan de orde van de dag zoals
WEEK VAN 19 TOT 25 JUIJ
De dagen korten met 16 minuten
WEERSPREUK
1 Is het helder op St-Jacobusdag.
Veel vruchten men verwachten mag.
ZATERDAG 19 JULI
HH. Vincentlus Paulo, Justa en
i Rufina, Bemolf eh Arseen.
Misdag voor de Weren
Zon op te 4.09 u., onder te 19.44 u.
1839: Overlijden van 'de Franse
schrijfster Marie de Guérln.
1876: Geboorte van de Oostenrijk
se staatsman Mgr Ignaz Sei-
pel.
1894: Geboorte van de Vlaamse
politicus Joris Van Severen,
stichter van het Verdinaso.
1901: Overlijden Van de Nederland
se letterkundige Jan ten
Brink.
ZONDAG 20 JULI
7" Zondag na Pinksteren
HH- Margaretha, Hieronimus.
Zon óp tè 4.10 u., onder te 19.43 u.
1305: Geboorte van Francesco Pe-
trarca, Inluldér der Renais
sance en van de moderne
liefdelyriek.
1824: Overlijden van de Nederland-
j se rechtsgeleerde en staats-
man Johan Melchlor Kem
per.
1862: Geboorte van de Nederlandse
dichter Eduard Brom.
1903: Overlijden v. Paus Leo Xm.
1932: Overlijden van de Franse ro-
1 manschrijver en katholieke
voorvechter René Bazin.
MAANDAG 21 JULI
Nationale Feestdag
HH. Daniel, Victor, Monulf en
Gondulf, Franciscus van Salonus.
Zon op te 4.11 onder te 19.42 u.
(Nieuwe Maan te 23.30 u.)
1831: Troonsbestijging van Leopold
j I, eerste Koning van België.
1868: Overlijden van Eduard Duc-
petiaux, stichter van de mo
derne criminalogie en her-
j vormer van het gevangenis
wezen in België.
1886: Geboorte van de Vlaamse
houtsnijder Jan Frans Can-
tré.
1888: Overlijden van de Duitse
godgeleerde Mgr Scheeben.
1901: Geboorte van de Vlaamse
socioloog Victor Leemans.
DINSDAG 22 JULI
Misdag voor Handschoenmakers
HH. Myriam, Maria - Magdalena,
schutpatror.es der apothekers,
i Zon op te 4.12 u., onder te 19.41 u.
1799: Geboorte van Pauline Jari-
cot, stichtster van 't Genoot
schap tot Voortplanting van
het Geloof.
1822: Geboorte van de Oostenrijk-
1se plantenkundige Gregor
j. Johann Mendel, Augustijner
monnik, ontdekker van de
erfelijkheidswetten bij de
planten.
1832: Overlijden van de Franse
1 Keizer Napoléon II, beter ge-
kend als l'Aiglon.
j j WOENSDAG 23 JULI
HH. Apolllnaris. Liborius, Lauren-
J tius van Brindisi.
Zon op te 4.14 u., onder te 19.40 u.
1887: Geboorte van de filmspeler
Einiel Jannlngs.
1905: Geboorte van de Vlaamse
letterkundige Daen Inghel-
i ram.
i 1908: Geboorte van de Vlaamse
1 moralist, prof. L. Janssens.
1 1908: Geboorte van de Italiaanse
letterkundige Elio Vittorini.
1 DONDERDAG 24 JULI
i HH. Christina, Cunegonde.
Zon op te 4.15 u., onder te 19.38 u.
j 1738: Geboorte van de Nederlandse
schrijfster Elisabeth Bekker,
t ook genoemd Betje Wolf.
1802: Geboorte van de Franse ro-
mansclirijver Alexandre Du-
1 mas, senior.
1 1829: Geboorte van de Belgische
istaatsman August Beernaert,
Nobelprijs voor de vrede 1908.
j 1864: Geboorte van de Duitse let
terkundige Frank Wedekind.
1 1897: Geboorte, van de Nederland -
l i se missionaris Mgr Hamer,
idie als Missionaris v. Scheut,
In China de geloofsvervolging
I van de Boksers meemaak-
te en als martelaar de hel-
I dendood stierf op de brand-
i stapel.
iVRIJDAG 25 JULI
Misdag voor de Automobilisten
HH. Jacob Apostel, Christoffel.
1 Zon op te 4.16 u., onder te 19.37 u.
1471: Overlijden van Thomas a
1 Kempis, schrijver der Imlta-
1 tion Christi.
i 1683: Geboorte van de Nederlandse
toneelschrijver Pieter Lan-
t gendijk.
i 1794: Overlijden van de Franse
dichter AndTé Chender.
1934: Overlijden van de Oostenrijk-
i se bondskanselier Dolfuss.
WEEKSPREUK
Wijs nooit met een vuile hand
Naar een anders zwarte kant.
en de wereldberoemde
Wilt U catalogus of Inlichtingen, vult deze bon In en stuurt
hem ons.
NAAM
ADRES
HET VOORSTEL OEGRYSE
Men kent het wetsvoorstel van
volksvertegenwoordiger Degryse.
De auteur van dit voorstel stelt
vast dat er bij de repressie te werk
gegaan werd met verschillende
maten. De krijgsraden traden min
der streng op naarmate de bezet
tingstijd verder in het verleden
terugzonk. Door de toepassing van
de wet Lejeune kon in sommige
gevallen verlichting gebracht wor
den aan de gevangenisstraf die
niet zelden onevenredig groot was.
De rechtsgelijkheid die elke goede
rechtsbedeling moet kenmerken
kon aldus ten dele hersteld wor
den voor de personen die vlak na
de bevrijding jarenlange gevange
nisstraffen opgelopen hadden voor
pekelzonden die ln andere geval
len soms alleen aanleiding gaven
tot enkele maanden arrest.
Maar met de geldboeten was het
anders gesteld. Ter zake kon tot
nog toe niet opgetreden worden,
omdat er geen wettekst voorhan
den was.
DE SOCIALISTEN BLAZEN
KOUD...
De Hr Degryse wilde deze leem
te aanvullen toen hij twee jaar
geleden zijn wetsvoorstel indiende.
Dit voorstel bepaalde aanvanke
lijk dat het bedrag van sommige
geldboeten aan de belanghebben
den moest worden terugbetaald
terwijl het nog niet betaalde be
drag zou worden kwijtgescholden.
Het werd besproken door een
commissie waarin ook socialisten
en liberalen zetelden en aanmer
kelijk gewijzigd. In deze geamen
deerde vorm van het voorstel was
geen sprake meer van enige te
ruggave van boeten doch enkel
van kwijtschelding van bepaalde
boeten. Er werd overeengekomen
dat betaalde bedragen ln geen ge
val zouden teruggegeven worden
doeh enkel dat de eventueel nog
te betalen bedragen ten dele kwijt
gescholden konden worden.
Dit gewijzigde voorstel werd
destijds door de socialistische
commissieleden goedgekeurd. Het
kwam echter niet ter bespreking
in de hoge vergadering Sn dezelfde
zittijd.
...EN BLAZEN WARM
Sedert enkele tijd kwam het
echter opnieuw voor op de agenda.
En de socialisten die er vroeger
geen graten in gevonden hebben
kiezen nu vierkant stelling tegen
bet voorstel.
Waarom? Alleen omdat zij er
een middel in zien om de C.V.P.
hierdoor te benadelen en te verde
len. Voor dit opzet verzinken alle
andere bedenkingen in het niet.
Dat ia de hoogste wet voor hun
gedragingen geworden op het
ogenblik dat de gemeenteraads
verkiezingen met rasse schreden
naderen.
BLABLA SPAAK
In hun ijver om de C.V.P. te
benadelen aarzelen zij zelfe niet
zichzelf belachelijk te maken.
Spaak himself kwam ln een
desbetreffende bespreking tussen
beide op een wijze die alleen een
helder licht wierp op zijn volko
men onwetendheid van de hele
aangelegenheid. In de vergadering
van de Kamer riep hij op zeker
ogenblik met. oprecht geveinsde
vertoorning uit dat de C.V.P. de
zogenaamde pauze verbreekt waa
neer zij, in uitvoering van bet
voorstel Degryse, enorme bedra
gen aan de incivieken gaat TE
RUGGEVEN.
Blabla Spaak werd zo duchtig
op zijn nummer gezet dat hem
zeifs geen strategische terugtocht
meer mogelijk was. Dat komt er
van als een mens begint te bare
len over dingen waarvan bij dl
eerste letter niet begrijpt.
MISPRIJZEN VOOR HET
VADERLAND, HET LEGER
EN DE MONARCHIE
In de loop van deze bespreklnj
hekelde de socialist Leburton <j«
Hr Du Bus de Warnaffe die, na«
hij zegde, de burgerdeugd «n dl
vaderlandsliefde verlaten had om
laag-bij-de-grondse koopjes te «lui
ten. En hij vroeg met een schijn
heilig gezicht: Wat gaan wij
doen om de jonge burgers op tl
voeden en ze hun vaderland tl
doen beminnen?
De C.V.P.-er Kiebooms ant
woordde gevat dat de C.V.P. gaat
lessen ln vaderlandsliefde moat
krijgen van de socialisten, Hij
herinnerde meteen aan het ravo-
lutionnalr verleden van de aocia-
listlsche partij, aan de campagna
van het gebroken geweer.
De B.S.P.,zo zegde de Har
Kiebooms, had noch voor bei
vaderland noch voor het lagei
noch voor de monarchie niets an
ders over dan misprijzen.»
De mannen van de partij dia
zulk een verwerpelijke houding
aanneemt mogen zich terecht teer
ernstig afvragen: «Wat gaan wij
doen om de jonge burgers op tl
voeden en ze hun vaderland tl
doen beminnen?»
ZONDERLINGE PROFESSOREN
Wij echter hebben lak aan desa
professoren in de vaderlands! iefda,
De socialisten zijn in de politiek
gekomen met een volledig misprij
zen voor de natie en het leger,
voor de godsdienst éa voor andera
sociale waarden zoals het grote
gezin. Drie jaren voor d« Jongate
oorlog liepen ze nog te manifests»
ren met het «gebroken gewaar»,
Zij dulden ln bun midden separa
tistische elementen zoals de Van
Belles die aansturen op aanhech
ting met Frankrijk. In 1940 ba»
groetten diezelfde socialisten da
Weermacht als een bevrijdingsle
ger. Zij richtten de Unie van
Hand- en Geestesarbelders op an
wilden de Duitsera ter hulp roe
pen om de kassen van de christe
lijke syndicaten leeg te helpen
maken. Zij lieten hun partijblad
verschijnen met goedvinden var
de bezetter.
En zulke mensen vermeten licb
ons de leviten te lezen Inzake va
derlandsliefde!
Zij zouden beter hun eigen ga-
weten onderzoeken en op de borst
kloppen.
EISENHOWER
HEEFT HET GEHAALD
YRAAG ONS, ZONDEft ENlfiE VERBTNYEflS,
DE KOSTELOZE EN GEÏLLUSTREERDE DOCUMENTATIE
ST-BERNARDSE STEENWEG, 218 ANTWERPEN Tel. 37.18.98
Twee Britse toeristen stelden, vast
dat onbekenden ln de duinen te
Wenduine, de hangzrkken. hadden
gestolen, die aan bun rijwielen ge
hecht waren, alsook hun papleren,
waaronder hun reispassen en een
belangrijke som geld. Zij dienden
klacht ln te Oostende.
Grote bu» 25 Ir., Navulzakje 10 fr.
wanhoop overgaf. Geen troostredenen
konden de man -tot bedaren brengen. Nu
nam de heilige een heldhaftig besluit. Hij
verwisselde met de galeislaaf van boven
kleed, liet hem vertrekken en nam zelf
zijn plaats in aan de riemen. Geruime
tijd bleef hij aldus als slaaf op het schip,
totdat hij eindelijk door de bewakers
werd herkend en in vrijheid gesteld.
Vincentius bereikte de hoge ouderdom
van 85 Jaar. Uitgeput door arbeid, ouder
dom en vooral door zijn strenge boet
vaardigheid, werd hij op het ziekbed ge
worpen en overleed in het jaar 1660, be
treurd door allen, voor wie hij een vader
was geweest.
We hebben allemaal die wonderschone
fllm gezien. En tot elkaar gezegd: Als we
meer zulke filmen hadden, dan zou de
cinema ons volk en onze jeugd, niet tot
vloek, doch tot zegen worden!
Maar een film vliegt voorbij. En de in
druk van het goede beeld verzwint tien
en meer keren rapper dan de indruk van
het slechte beeld. En toch, de Indruk van
dit leven van Monsieur Vincent mag niet
verzwinden. De wereld roept met luider
stemme om het hart van Vincentius.
Vioentius, die bij ons geen vreemde is.
Hij staat in de nissen boven de poorten
van Wezengestichten en Tehuizen voor
ouderen van dagen. Ik denk aan zijn
minzame lippenplooi, aan zijn vaderlijk
gebaar als ik een Papnunnekemet
wiegende vlerken over de straat zie zwe
ven, als ik mijn moeder hoor vertellen
over Zuster Marie, die veertig jaar de
vuile waste deed van de oude ventjes
(hoe kan je 't uitstaan, zulke reuke? vroe
gen ze haar. En ze antwoordde subliem:
't Is de geur van heiligheid). Ik denk
aan Vincentlus als ik de broeders zie
wandelen door Brugge, om even uit te
blazen na de zovele uren per weke be
steed aan ouden- en ziekenzorg, als ik
de haastige stap zie van een zuster uit
het hospitaal... Ga haar uit de weg, zij
heeft niet zoveel tijd als gij. En dat oude
maseurke, dat achter de begrafenis van
de arme loopt, als 't regent of sneeuwt,
toch zo dikwijls moedermens allene ach
ter de lijkkiste, die door oude ventjes op
een karretje gestoten wordt.
Helden en heldinnen (zwijg van som
mig heldendom uit de wereld!) Hemels
heldendom op aarde. Dat we te danken
I hebben, zeker, eerst aan het grote Voor
beeld van Ons Here doch ook een beetje
aan 's Heren goede dienaar, Monsieur
Vincent.
Op 19 Juli Is bet zijn feestdag.
Het zal weldra drie eeuwen geleden
zijn dat hij het levenslicht zag.
1 In het Zuiden van Frankrijk werd hij
I geboren. Zijn ouders waren eenvoudige
1 landlieden en bewoonden een kleine
f hoeve, waar zij met zware arbeid het
1 dagelijks brood verdienden voor zich en
1 hun kinderen. Deugd en godsvrucht
woonden onder het dak van vader Wil
helmus A Paulo en vooral de liefdadig
heid werd er beoefend: wie armer waren
dan zij vonden er troost en hulp. Vincen
tlus volgde het voorbeeld zijner brave
ouders: van zijn spaarcenten, zelfs van
zijn middagmaal, deelde hij gaarne aan
de armen mede.
Zijn jeugd bracht Vincentius door met
het hoeden van de kudde zijns vaders.
Maar wijl de knaap uitmuntte door deugd
en verstand, begreep de vader, dat er iets
meer dan een eenvoudige landbouwer uit
zijn zoon groeien zou. Hij liet hem dan
ook studeren. Maar zo spoedig hij kon,
voorzag Vincentius door les geven ln zijn
eigen onderhoud, want hij wilde de zware
kosten niet langer door zijn vader doen
dragen dan volstrekt nodig was. Na zijn
studiën aan de hogeschool van Toulouse
voltooid te hebben, werd hij in het Jaar
1600 tot priester gewijd.
Parijs zou het arbeidsveld van Vincen
tius worden. Luister nu, langs welke
wonderbare wegen God hem daarheen
voerde.
De jeugdige priester moest een reis on
dernemen naar Marseille en koos daartoe
gedeeltelijk de zeeweg. Algerijnse zeero
vers overvielen echter het schip en voer
den de schepelingen naar de slavenmarkt
van Tunis. Vincentlus behoorde achter
eenvolgens toe aan drie meesters, van wie
de laatste een afvallig Christen was. Deze
wist hij door zijn vermaningen tot de
Katholieke Kerk terug te voeren, waarna
beiden zich naar Rome begaven. Terwijl
de bekeerling zich als boeteling ging wij
den aan het verplegen der zieken, werd
Vincentius door de Paus belast met een
zending naar de Koning van Frankrijk,
Hendrik IV. Zó bereikte hij de stad', die
het toneel van zijn arbeid zou worden.
De bevolking der voorsteden van Parijs
was, bij gemis aan de nodige zielzorg,
bijna geheel verwilderd. Vincentlus werd
met medelijden vervuld bij het zien van
die toestand. Hij begon als een waar
apostel zich te wijden aan de bekering
dezer armen en binnen korte tijd hadden
al die plaatsen een geheel ander aanzien
gekregen.
Ten gevolge der langdurige oorlogen
was de toestand op; het platteland even
bedroevend. Ook daar wilde hij verbete
ring brengen. En om met meer vrucht te
kunnen arbeiden stichtte hij een ver
eniging van priesters, die vooral onder de
eenvoudige landlieden moesten werken
door het geven van missiën. Daarom
werden zij ook Priesters der Missiën ge
noemd. Ook thans nog bestaat deze Con
gregatie van Priesters; men noemt hen
gewoonlijk Lazaristen, omdat hun eerste
klooster aan de H. Lazarus was toegewijd.
Vincentius stelde zich echter niet te
vreden met te arbeiden aan het zielen
heil. Hij was getroffen door de lichame
lijke ellende, die er in Parijs en elders
geleden werd. Om daarin te voorzien
stichtte hij zijn bewonderenswaardige
Congregatie der Zusters van Liefde.
Deze zusters werden belast met het ge
ven van onderwijs aan de armen, het
verplegen der zieken en ouden va.n da
gen, het verzorgen, van wezen en vonde
lingen. Men zag de heilige zelf door de
straten van Parijs trekken om de arme
kleinen, die door ontaarde moeders te
vondeling waren gelegd, in zijn armen
naar de gestichten te brengen, die hij
voor hen had opgericht.
Met dit alles nog niet tevreden, stichtte
hij de Broederschap der Liefde, die in
elke parochie haar afdeling had en de
arme zieken moest verzorgen. Daarbij
voegde hij nog een vereniging, de Dames
van het Kruis, die zich in iedere plaats
belastten met het kosteloos onderwijs der
armen.
Dit is echter nog niet alles. In de
landstreken, door de oorlog geteisterd,
lenigde hij de nood, door allerwegen
eigenhandig aalmoezen in te zamelen en
deze op de beste wijze te besteden. Geen
liefdewerk was er, waaraan hij vreemd
bleef. Hij was de vader van wezen en
vondelingen, de troost der bedrukten, de
toevlucht der armen, de steun der zwak
ken, de verlosser der gevangenen, de
redder ln alle nood.
Ook de grootste misdadigers mochten
in Vincentius' liefde delen.
In dien tijd werden de grote boos
doeners veroordeeld om de galeien of
oorlogsschepen te roeien. Het lot dier
galeislaven was afschuwelijk. Toch reeds
ontaard, werden zij dwr de slechte be
handeling der bewakers en door elkan
ders voorbeeld in ware dieren veranderd.
Hun verblijfplaats geleek een hel: vloe
ken en godslastering en slechte taal was
het enige wat men er hoorde.
Ook voor dat uitvaagsel der maat
schappij werd Vincentlus met medelijden
bewogen. Hij werd benoemd tot hun al-
moezenier, d. w. z. hij werd belast met
de zorg voor hun zielenheil. Zijn eerste
zorg was, verbetering te brengen in hun
ellendige toestand; ook de bewaker wist
hij te bewegen tot een zachtere behan
deling. Door dit alles begonnen de mis
dadigers vertrouweh te stellen in hun
alinoezenier. Zij luisterden naar zijn
vermaningen en weldra heerste er een
geheel andere geest op de galeien. Velen
bekeerden zich en na hun straftijd keer
den zij als andere mensen ln de maat
schappij terug.
Hoe heldhaftig de heilige zich opoffer
de om de naaste wel te doen, blijkt uit
het volgende voorval. Eens bevond Vin
centlus zich te Marseille en bemerkte een
der galeien, een jeugdige gevangene, die
buitengewoon moedeloos was en zich aan