DAG KLAPPER EUROPA - POLITIEK Socialistische Professoren in de Vaderlandsliefde Firma R. MILLEVILLE, Gasthuisstraat 65, Poperinge PUROLPOEDER HOOVER wasmachines stofzuigers boeners CUISTO KENWOOD mixers WAFELIJZERS - TOASTERS - STRIJKIJZERS FRIGIDAIRE «-KOELKASTEN. FR IGIN O R p v.b.a. 93 - Kapellestraat - OOSTENDE Brief uit Brussel OOGST EN H00IMACHINËS Voor alle inlichtingen, Zich wenden tot onze GEWESTELIJKE VERDELERS of tot t FAHR so HET IS MOGELIJK GEWEEST VOOR DUIZENDEN Britse toeristen bestolen te Wenduine Gewestelijks Agent voor Poperinge en Omtreken s Tel. 233 Bij worm weer geen enkele «mei tussen lichaam en corset.dank zij Houdt ook oksels en voeten droog en fris ciouoLjLi muil Torens van Licht HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag 19 Juli 1952 Biz. 2, Zoals uw vrienden, zoals iedereen, moderniseert U in uw huishouden met de bestbekende huishoudapparaten aan de orde van de dag zoals WEEK VAN 19 TOT 25 JUIJ De dagen korten met 16 minuten WEERSPREUK 1 Is het helder op St-Jacobusdag. Veel vruchten men verwachten mag. ZATERDAG 19 JULI HH. Vincentlus Paulo, Justa en i Rufina, Bemolf eh Arseen. Misdag voor de Weren Zon op te 4.09 u., onder te 19.44 u. 1839: Overlijden van 'de Franse schrijfster Marie de Guérln. 1876: Geboorte van de Oostenrijk se staatsman Mgr Ignaz Sei- pel. 1894: Geboorte van de Vlaamse politicus Joris Van Severen, stichter van het Verdinaso. 1901: Overlijden Van de Nederland se letterkundige Jan ten Brink. ZONDAG 20 JULI 7" Zondag na Pinksteren HH- Margaretha, Hieronimus. Zon óp tè 4.10 u., onder te 19.43 u. 1305: Geboorte van Francesco Pe- trarca, Inluldér der Renais sance en van de moderne liefdelyriek. 1824: Overlijden van de Nederland- j se rechtsgeleerde en staats- man Johan Melchlor Kem per. 1862: Geboorte van de Nederlandse dichter Eduard Brom. 1903: Overlijden v. Paus Leo Xm. 1932: Overlijden van de Franse ro- 1 manschrijver en katholieke voorvechter René Bazin. MAANDAG 21 JULI Nationale Feestdag HH. Daniel, Victor, Monulf en Gondulf, Franciscus van Salonus. Zon op te 4.11 onder te 19.42 u. (Nieuwe Maan te 23.30 u.) 1831: Troonsbestijging van Leopold j I, eerste Koning van België. 1868: Overlijden van Eduard Duc- petiaux, stichter van de mo derne criminalogie en her- j vormer van het gevangenis wezen in België. 1886: Geboorte van de Vlaamse houtsnijder Jan Frans Can- tré. 1888: Overlijden van de Duitse godgeleerde Mgr Scheeben. 1901: Geboorte van de Vlaamse socioloog Victor Leemans. DINSDAG 22 JULI Misdag voor Handschoenmakers HH. Myriam, Maria - Magdalena, schutpatror.es der apothekers, i Zon op te 4.12 u., onder te 19.41 u. 1799: Geboorte van Pauline Jari- cot, stichtster van 't Genoot schap tot Voortplanting van het Geloof. 1822: Geboorte van de Oostenrijk- 1se plantenkundige Gregor j. Johann Mendel, Augustijner monnik, ontdekker van de erfelijkheidswetten bij de planten. 1832: Overlijden van de Franse 1 Keizer Napoléon II, beter ge- kend als l'Aiglon. j j WOENSDAG 23 JULI HH. Apolllnaris. Liborius, Lauren- J tius van Brindisi. Zon op te 4.14 u., onder te 19.40 u. 1887: Geboorte van de filmspeler Einiel Jannlngs. 1905: Geboorte van de Vlaamse letterkundige Daen Inghel- i ram. i 1908: Geboorte van de Vlaamse 1 moralist, prof. L. Janssens. 1 1908: Geboorte van de Italiaanse letterkundige Elio Vittorini. 1 DONDERDAG 24 JULI i HH. Christina, Cunegonde. Zon op te 4.15 u., onder te 19.38 u. j 1738: Geboorte van de Nederlandse schrijfster Elisabeth Bekker, t ook genoemd Betje Wolf. 1802: Geboorte van de Franse ro- mansclirijver Alexandre Du- 1 mas, senior. 1 1829: Geboorte van de Belgische istaatsman August Beernaert, Nobelprijs voor de vrede 1908. j 1864: Geboorte van de Duitse let terkundige Frank Wedekind. 1 1897: Geboorte, van de Nederland - l i se missionaris Mgr Hamer, idie als Missionaris v. Scheut, In China de geloofsvervolging I van de Boksers meemaak- te en als martelaar de hel- I dendood stierf op de brand- i stapel. iVRIJDAG 25 JULI Misdag voor de Automobilisten HH. Jacob Apostel, Christoffel. 1 Zon op te 4.16 u., onder te 19.37 u. 1471: Overlijden van Thomas a 1 Kempis, schrijver der Imlta- 1 tion Christi. i 1683: Geboorte van de Nederlandse toneelschrijver Pieter Lan- t gendijk. i 1794: Overlijden van de Franse dichter AndTé Chender. 1934: Overlijden van de Oostenrijk- i se bondskanselier Dolfuss. WEEKSPREUK Wijs nooit met een vuile hand Naar een anders zwarte kant. en de wereldberoemde Wilt U catalogus of Inlichtingen, vult deze bon In en stuurt hem ons. NAAM ADRES HET VOORSTEL OEGRYSE Men kent het wetsvoorstel van volksvertegenwoordiger Degryse. De auteur van dit voorstel stelt vast dat er bij de repressie te werk gegaan werd met verschillende maten. De krijgsraden traden min der streng op naarmate de bezet tingstijd verder in het verleden terugzonk. Door de toepassing van de wet Lejeune kon in sommige gevallen verlichting gebracht wor den aan de gevangenisstraf die niet zelden onevenredig groot was. De rechtsgelijkheid die elke goede rechtsbedeling moet kenmerken kon aldus ten dele hersteld wor den voor de personen die vlak na de bevrijding jarenlange gevange nisstraffen opgelopen hadden voor pekelzonden die ln andere geval len soms alleen aanleiding gaven tot enkele maanden arrest. Maar met de geldboeten was het anders gesteld. Ter zake kon tot nog toe niet opgetreden worden, omdat er geen wettekst voorhan den was. DE SOCIALISTEN BLAZEN KOUD... De Hr Degryse wilde deze leem te aanvullen toen hij twee jaar geleden zijn wetsvoorstel indiende. Dit voorstel bepaalde aanvanke lijk dat het bedrag van sommige geldboeten aan de belanghebben den moest worden terugbetaald terwijl het nog niet betaalde be drag zou worden kwijtgescholden. Het werd besproken door een commissie waarin ook socialisten en liberalen zetelden en aanmer kelijk gewijzigd. In deze geamen deerde vorm van het voorstel was geen sprake meer van enige te ruggave van boeten doch enkel van kwijtschelding van bepaalde boeten. Er werd overeengekomen dat betaalde bedragen ln geen ge val zouden teruggegeven worden doeh enkel dat de eventueel nog te betalen bedragen ten dele kwijt gescholden konden worden. Dit gewijzigde voorstel werd destijds door de socialistische commissieleden goedgekeurd. Het kwam echter niet ter bespreking in de hoge vergadering Sn dezelfde zittijd. ...EN BLAZEN WARM Sedert enkele tijd kwam het echter opnieuw voor op de agenda. En de socialisten die er vroeger geen graten in gevonden hebben kiezen nu vierkant stelling tegen bet voorstel. Waarom? Alleen omdat zij er een middel in zien om de C.V.P. hierdoor te benadelen en te verde len. Voor dit opzet verzinken alle andere bedenkingen in het niet. Dat ia de hoogste wet voor hun gedragingen geworden op het ogenblik dat de gemeenteraads verkiezingen met rasse schreden naderen. BLABLA SPAAK In hun ijver om de C.V.P. te benadelen aarzelen zij zelfe niet zichzelf belachelijk te maken. Spaak himself kwam ln een desbetreffende bespreking tussen beide op een wijze die alleen een helder licht wierp op zijn volko men onwetendheid van de hele aangelegenheid. In de vergadering van de Kamer riep hij op zeker ogenblik met. oprecht geveinsde vertoorning uit dat de C.V.P. de zogenaamde pauze verbreekt waa neer zij, in uitvoering van bet voorstel Degryse, enorme bedra gen aan de incivieken gaat TE RUGGEVEN. Blabla Spaak werd zo duchtig op zijn nummer gezet dat hem zeifs geen strategische terugtocht meer mogelijk was. Dat komt er van als een mens begint te bare len over dingen waarvan bij dl eerste letter niet begrijpt. MISPRIJZEN VOOR HET VADERLAND, HET LEGER EN DE MONARCHIE In de loop van deze bespreklnj hekelde de socialist Leburton <j« Hr Du Bus de Warnaffe die, na« hij zegde, de burgerdeugd «n dl vaderlandsliefde verlaten had om laag-bij-de-grondse koopjes te «lui ten. En hij vroeg met een schijn heilig gezicht: Wat gaan wij doen om de jonge burgers op tl voeden en ze hun vaderland tl doen beminnen? De C.V.P.-er Kiebooms ant woordde gevat dat de C.V.P. gaat lessen ln vaderlandsliefde moat krijgen van de socialisten, Hij herinnerde meteen aan het ravo- lutionnalr verleden van de aocia- listlsche partij, aan de campagna van het gebroken geweer. De B.S.P.,zo zegde de Har Kiebooms, had noch voor bei vaderland noch voor het lagei noch voor de monarchie niets an ders over dan misprijzen.» De mannen van de partij dia zulk een verwerpelijke houding aanneemt mogen zich terecht teer ernstig afvragen: «Wat gaan wij doen om de jonge burgers op tl voeden en ze hun vaderland tl doen beminnen?» ZONDERLINGE PROFESSOREN Wij echter hebben lak aan desa professoren in de vaderlands! iefda, De socialisten zijn in de politiek gekomen met een volledig misprij zen voor de natie en het leger, voor de godsdienst éa voor andera sociale waarden zoals het grote gezin. Drie jaren voor d« Jongate oorlog liepen ze nog te manifests» ren met het «gebroken gewaar», Zij dulden ln bun midden separa tistische elementen zoals de Van Belles die aansturen op aanhech ting met Frankrijk. In 1940 ba» groetten diezelfde socialisten da Weermacht als een bevrijdingsle ger. Zij richtten de Unie van Hand- en Geestesarbelders op an wilden de Duitsera ter hulp roe pen om de kassen van de christe lijke syndicaten leeg te helpen maken. Zij lieten hun partijblad verschijnen met goedvinden var de bezetter. En zulke mensen vermeten licb ons de leviten te lezen Inzake va derlandsliefde! Zij zouden beter hun eigen ga- weten onderzoeken en op de borst kloppen. EISENHOWER HEEFT HET GEHAALD YRAAG ONS, ZONDEft ENlfiE VERBTNYEflS, DE KOSTELOZE EN GEÏLLUSTREERDE DOCUMENTATIE ST-BERNARDSE STEENWEG, 218 ANTWERPEN Tel. 37.18.98 Twee Britse toeristen stelden, vast dat onbekenden ln de duinen te Wenduine, de hangzrkken. hadden gestolen, die aan bun rijwielen ge hecht waren, alsook hun papleren, waaronder hun reispassen en een belangrijke som geld. Zij dienden klacht ln te Oostende. Grote bu» 25 Ir., Navulzakje 10 fr. wanhoop overgaf. Geen troostredenen konden de man -tot bedaren brengen. Nu nam de heilige een heldhaftig besluit. Hij verwisselde met de galeislaaf van boven kleed, liet hem vertrekken en nam zelf zijn plaats in aan de riemen. Geruime tijd bleef hij aldus als slaaf op het schip, totdat hij eindelijk door de bewakers werd herkend en in vrijheid gesteld. Vincentius bereikte de hoge ouderdom van 85 Jaar. Uitgeput door arbeid, ouder dom en vooral door zijn strenge boet vaardigheid, werd hij op het ziekbed ge worpen en overleed in het jaar 1660, be treurd door allen, voor wie hij een vader was geweest. We hebben allemaal die wonderschone fllm gezien. En tot elkaar gezegd: Als we meer zulke filmen hadden, dan zou de cinema ons volk en onze jeugd, niet tot vloek, doch tot zegen worden! Maar een film vliegt voorbij. En de in druk van het goede beeld verzwint tien en meer keren rapper dan de indruk van het slechte beeld. En toch, de Indruk van dit leven van Monsieur Vincent mag niet verzwinden. De wereld roept met luider stemme om het hart van Vincentius. Vioentius, die bij ons geen vreemde is. Hij staat in de nissen boven de poorten van Wezengestichten en Tehuizen voor ouderen van dagen. Ik denk aan zijn minzame lippenplooi, aan zijn vaderlijk gebaar als ik een Papnunnekemet wiegende vlerken over de straat zie zwe ven, als ik mijn moeder hoor vertellen over Zuster Marie, die veertig jaar de vuile waste deed van de oude ventjes (hoe kan je 't uitstaan, zulke reuke? vroe gen ze haar. En ze antwoordde subliem: 't Is de geur van heiligheid). Ik denk aan Vincentlus als ik de broeders zie wandelen door Brugge, om even uit te blazen na de zovele uren per weke be steed aan ouden- en ziekenzorg, als ik de haastige stap zie van een zuster uit het hospitaal... Ga haar uit de weg, zij heeft niet zoveel tijd als gij. En dat oude maseurke, dat achter de begrafenis van de arme loopt, als 't regent of sneeuwt, toch zo dikwijls moedermens allene ach ter de lijkkiste, die door oude ventjes op een karretje gestoten wordt. Helden en heldinnen (zwijg van som mig heldendom uit de wereld!) Hemels heldendom op aarde. Dat we te danken I hebben, zeker, eerst aan het grote Voor beeld van Ons Here doch ook een beetje aan 's Heren goede dienaar, Monsieur Vincent. Op 19 Juli Is bet zijn feestdag. Het zal weldra drie eeuwen geleden zijn dat hij het levenslicht zag. 1 In het Zuiden van Frankrijk werd hij I geboren. Zijn ouders waren eenvoudige 1 landlieden en bewoonden een kleine f hoeve, waar zij met zware arbeid het 1 dagelijks brood verdienden voor zich en 1 hun kinderen. Deugd en godsvrucht woonden onder het dak van vader Wil helmus A Paulo en vooral de liefdadig heid werd er beoefend: wie armer waren dan zij vonden er troost en hulp. Vincen tlus volgde het voorbeeld zijner brave ouders: van zijn spaarcenten, zelfs van zijn middagmaal, deelde hij gaarne aan de armen mede. Zijn jeugd bracht Vincentius door met het hoeden van de kudde zijns vaders. Maar wijl de knaap uitmuntte door deugd en verstand, begreep de vader, dat er iets meer dan een eenvoudige landbouwer uit zijn zoon groeien zou. Hij liet hem dan ook studeren. Maar zo spoedig hij kon, voorzag Vincentius door les geven ln zijn eigen onderhoud, want hij wilde de zware kosten niet langer door zijn vader doen dragen dan volstrekt nodig was. Na zijn studiën aan de hogeschool van Toulouse voltooid te hebben, werd hij in het Jaar 1600 tot priester gewijd. Parijs zou het arbeidsveld van Vincen tius worden. Luister nu, langs welke wonderbare wegen God hem daarheen voerde. De jeugdige priester moest een reis on dernemen naar Marseille en koos daartoe gedeeltelijk de zeeweg. Algerijnse zeero vers overvielen echter het schip en voer den de schepelingen naar de slavenmarkt van Tunis. Vincentlus behoorde achter eenvolgens toe aan drie meesters, van wie de laatste een afvallig Christen was. Deze wist hij door zijn vermaningen tot de Katholieke Kerk terug te voeren, waarna beiden zich naar Rome begaven. Terwijl de bekeerling zich als boeteling ging wij den aan het verplegen der zieken, werd Vincentius door de Paus belast met een zending naar de Koning van Frankrijk, Hendrik IV. Zó bereikte hij de stad', die het toneel van zijn arbeid zou worden. De bevolking der voorsteden van Parijs was, bij gemis aan de nodige zielzorg, bijna geheel verwilderd. Vincentlus werd met medelijden vervuld bij het zien van die toestand. Hij begon als een waar apostel zich te wijden aan de bekering dezer armen en binnen korte tijd hadden al die plaatsen een geheel ander aanzien gekregen. Ten gevolge der langdurige oorlogen was de toestand op; het platteland even bedroevend. Ook daar wilde hij verbete ring brengen. En om met meer vrucht te kunnen arbeiden stichtte hij een ver eniging van priesters, die vooral onder de eenvoudige landlieden moesten werken door het geven van missiën. Daarom werden zij ook Priesters der Missiën ge noemd. Ook thans nog bestaat deze Con gregatie van Priesters; men noemt hen gewoonlijk Lazaristen, omdat hun eerste klooster aan de H. Lazarus was toegewijd. Vincentius stelde zich echter niet te vreden met te arbeiden aan het zielen heil. Hij was getroffen door de lichame lijke ellende, die er in Parijs en elders geleden werd. Om daarin te voorzien stichtte hij zijn bewonderenswaardige Congregatie der Zusters van Liefde. Deze zusters werden belast met het ge ven van onderwijs aan de armen, het verplegen der zieken en ouden va.n da gen, het verzorgen, van wezen en vonde lingen. Men zag de heilige zelf door de straten van Parijs trekken om de arme kleinen, die door ontaarde moeders te vondeling waren gelegd, in zijn armen naar de gestichten te brengen, die hij voor hen had opgericht. Met dit alles nog niet tevreden, stichtte hij de Broederschap der Liefde, die in elke parochie haar afdeling had en de arme zieken moest verzorgen. Daarbij voegde hij nog een vereniging, de Dames van het Kruis, die zich in iedere plaats belastten met het kosteloos onderwijs der armen. Dit is echter nog niet alles. In de landstreken, door de oorlog geteisterd, lenigde hij de nood, door allerwegen eigenhandig aalmoezen in te zamelen en deze op de beste wijze te besteden. Geen liefdewerk was er, waaraan hij vreemd bleef. Hij was de vader van wezen en vondelingen, de troost der bedrukten, de toevlucht der armen, de steun der zwak ken, de verlosser der gevangenen, de redder ln alle nood. Ook de grootste misdadigers mochten in Vincentius' liefde delen. In dien tijd werden de grote boos doeners veroordeeld om de galeien of oorlogsschepen te roeien. Het lot dier galeislaven was afschuwelijk. Toch reeds ontaard, werden zij dwr de slechte be handeling der bewakers en door elkan ders voorbeeld in ware dieren veranderd. Hun verblijfplaats geleek een hel: vloe ken en godslastering en slechte taal was het enige wat men er hoorde. Ook voor dat uitvaagsel der maat schappij werd Vincentlus met medelijden bewogen. Hij werd benoemd tot hun al- moezenier, d. w. z. hij werd belast met de zorg voor hun zielenheil. Zijn eerste zorg was, verbetering te brengen in hun ellendige toestand; ook de bewaker wist hij te bewegen tot een zachtere behan deling. Door dit alles begonnen de mis dadigers vertrouweh te stellen in hun alinoezenier. Zij luisterden naar zijn vermaningen en weldra heerste er een geheel andere geest op de galeien. Velen bekeerden zich en na hun straftijd keer den zij als andere mensen ln de maat schappij terug. Hoe heldhaftig de heilige zich opoffer de om de naaste wel te doen, blijkt uit het volgende voorval. Eens bevond Vin centlus zich te Marseille en bemerkte een der galeien, een jeugdige gevangene, die buitengewoon moedeloos was en zich aan

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1952 | | pagina 2