De nieuwe reeks 1953 is binnenI
PHILIPS en TELEFUNKEN
bij STEVENS GEBROEDERS
DAG KLAPPER
26 Splinternieuwe radio-modellen
IEP ER POPERINGE
KUNT GIJ UZELF
GEDURENDE 2JAAR
VERZEKEREN
BISDOM BRUGGE
Uitsluitend uit sinaasappelpulp en zui
vere suiker bereid, bevat SPA OR AN
GINA geen enkel schadelijk product
Het is de verfrissende en natuurlijke
drank bij uitstek.
Geef deze drank zonder vrees aan uw
kinderen... zij zullen er dol op zijn.,
Brief uit Brussel
Koloniale Loterij
DR/E EEUU/EN KOFFIE
EN UW GEZIN
Kleren bij koffiezetten
vuur gevat
Vrijdagmorgen werd de Ris-
quons-Toutwijk in beroering ge
bracht door de dood van een oud
vrouwtje, dat op tragische wijze
aan haar einde kwam. Geburen
hoorden op zeker ogenblik luide
hulpkreten die schenen te komen
uit de woning van Deruyck Made
leine, wed. Georg. Vervaecke, Rls-
quons-Tout 36. Daar de deur ge
sloten was, duurde het een hele
tijd vooraleer men binnen geraak
te. Een vreselijk schouwspel stond
de indringers daar te wachten:
het oudje lag totaal verkoold
naast een alcoholvuurtje.
Tien veronderstelt dat de kleren
van het slachtoffer hebben vuur
gevat, terwijl ze haar koffie be
reidde. Ze poogde nog de deur te
ontsluiten, doch bezat er de kracht
niet meer toe.
DRIE PATERS SCHEUTISTEN
UIT CHINA
IN ONS LAND TERUG
Dinsdag 2 September zijn drie
Paters Scheutisten met een Engels
schip in de haven van Southamp
ton aangekomen uit Hong-Kong.
Het betreft hier de Paters Alfons
Van Malderen (uit Opwijk B.) uit
het vicariaat Siwantze; Eugeen
Vercruysse (uit Veurne) uit het
vicariaat Tatung en Jozef De Vos
(uit Dikkelvenne) uit het vicariaat
Tatupg.
De Paters Van Malderen en
Vercruysse zijn te Oostende aan
gekomen terwijl E. P. De Vos nog
een paar dagen te Londen zal
verblijven.
DE KERKVERVOLGING
IN ROOD-CHINA
Twee uitgewezen Bisschoppen
in Hongkong aangekomen
Na een jaar in de
communistische gevangenissen.
De Missiebisschop Mgr Joseph
Maggi (uit Bergamo, Italië) en
Mgr Arthur QuinïaniUa (uit Span
je) zijn gisteren te Hongkong aan
gekomen, nadat zij uit Communis
tisch China waren uitgewezen.
De beide mannen zagen er zwak
en mager uit. Mgr Quintanilla had
17 maand en Mgr Maggi tien
maand in de gevangenis gezeten.
Drie Scheutisten uit China
te Hongkong aangekomen
OP WEG NAAR BELGIE
In het missiehuis van de PP.
Scheutisten te Brussel, wordt ver
nomen dat weer drie Paters Scheu
tisten uit China te Hong-Kong
zijn aangekomen, waar zij op een
reisge'egenheid wachten om naar
België terug te keren.
Het betreft hier Z. E. Pater Al-
bert Desmet, van Oostende, pro
vinciaal van het vicariaat Suiyuan;
E. Pater Jules Desmet, uit Roese-
lare, van hetzelfde vicariaat, en E.
Pater Paul Vandenbonne, van St-
Truiden, uit het bisdom Siwantze.
me, de 30' Juli 1952, het 14' jaar van
onze pauselijke regering.
Vit naam van Z. Em. de Kardinaal-
Kanselier,
t Eugenlus Kardinaal Tisserand,
Deken van het H. College.
Zo werd de nieuwe Bisschop, Z.
Exc. Mgr Emilius De Smedt tot
24" Bisschop van Brugge aange
steld. Eén voor één kwamen ver
volgens de Kanunniken van het
Kapittel hun eerbied en onderda
nigheid betonen tegenover de
Kerkvorst.
De Scola Cantorum zette een Ju
belend Te Deum in waarna een
plechtig Pontificaal Lof werd ge
zongen.
Na de plechtigheid werd aan de
aanwezigen een gedachtenis mede
gegeven, die aan de voorzijde de
afbeelding geeft van het wapen
van de nieuwe Bisschop en aan de
achterzijde volgende tekst:
Gedenkenis van mijn canonl-
sche aanstelling tot 24' Bisschop
van Brugge in de hoofdkerk van
St. Salvator en St Donatiaan, de 7
September 1952. -f Emilius Joze-
fus, Bisschop van Brugge.
Almachtige Vader, zend Uw Hei
lige Geest over Uw dienaar, opdat
hij in het uitoefenen van zijn bis
schoppelijk ambt leve gelijk Onze
Heer Jezus Christus, die niet ge
komen Is om gediend te worden,
maar te dienen en zijn leven te ge
ven tot verlossing van allen
Na de kerkelijke plechtigheid
begaf Mgr De Smedt zlah naar het
Bisschoppelijk Paleis waar hij tal
rijke overheidspersonen en geno
digden ontving.
Allen die getuige waren van de
ze feestelijkheden zijn diep getrof
fen geweest door de persoonlijk
heid van Z. Exc. Mgr De Smedt.
Westvlaanderen dankt de Godde
lijke Voorzienigheid om deze mil
de gave van Hare Wijsheid.
Daarna werd Mgr De Smedt
naar het koor geleld, waar de Bis
schoppelijke troon stond opgesteld.
Door Z. E. H. Kan. Mahieu, die
als Vicaris Capitularis vier maan
den lang de last droeg van het be
heer van het Bisdom, werd lezing
gegeven van de Pauselijke Bulle,
die de aanstelling bevat van Z.
Exc. Mgr De Smedt. Z. E. H. Kan.
Dochy, pastoor van St Salvator,
las vervolgens van op de kansel de
vertaling voor der Bulle.
Deze luidt als volgt:
PlUS, Bisschop, Dienaar der Die
naren Gods,
Aan onze geliefde zonen: het kapit
tel en de geestelijkheid, het volk van
de stad en het Bisdom Brugge, zalig
heid en onze apostolische zegen.
tiet zal U allen tot een grote vreug
de zijn wanneer we U heden kenbaar
maken dat wij uit kracht van onze
apostolische volmacht onze eerbied
waardige broeder Emilius De Smedt,
die totnogtoe tltelvöerend bisschop
was van Elusa en hulpbisschop van
onze geliefde zoon, Jozef-Ernest, Kar
dinaal van Roey, Aartsbisschop van
Mechelen, van zijn vroegere titulaire
stoel hebben overgeplaatst naar de
openstaande stoel van uw stad Brugge,
en hem tot uw bisschop en zieleher-
cler hebben aangesteld. En wijl wij U
die blijde tijding brengen bevelen wij
u, dat gij, uit eerbied voor ons en
voor de Apostolische Stoel, dezelfde
Emilius, uw verkozen bisschop, met
genegenheid als uw geestelijke vader
zult ontvangen, en met een ootmoedig
hart en volgzame liefde u aan zijn ge
zag zult onderwerpen, om des te ge
makkelijker, met deze uw herder,
Christus, de Koning van de Vrede, te
dienen. Wij willen nog dat hij, die tij
delijk het bestuur van uw verweesde
Bisdom waarneemt, ervoor zorge dat
deze onze herderlijke brief in het
openbaar voorgelezen zou worden, bij
de eerstkomende kapittelvergadering
en ook in de hoofdkerk op de eerste
verplichtende heiligdag.
Gegeven te Castel Gandolfo, bij Ro
1 De winnaars
van de 12s schijf 1952.
i 1 Loten van 100.000, van een mil-
li Hoen en van twee en een half mil-
b Hoen.
l1 De winnaars die, tot op heden
i 5 September, deze loten zijn ko-
l men innen, kwamen uit: Antwer-
i pen, Brussel, Fayt-1.-Manage, Har-
chies, Laken, La Louvière, Oügrée,
i Seraing, Verviers, Zwijndrecht.
I Loten van 20.000 en 40.000 frank,
i Voor deze categorie van loten,
i hebben de winnaars verklaard af-
komstig te zijn van: Antwerpen,
Borgloon, Brussel, Charleroi, Des-
telbergen, Elsene, Hallè, Harelbeke,
Luik, Philippeville, Sint-Genesius-
Rode, Vilvoorde.
En ziehier de door de winnaars
iopgegeven beroepenaannemer, ar-
i beiders, autobestuurder, bediende,
j caféhouder, groot invalide, hande-
I laar, handelsagent, kruidenier, ma-
I chinist, mijnwerker, treinchef.
I
1 OPGELETVolgende trekking op
1 4 October te Rochefort. Koopt
zonder dralen uw biljetten om on-
der de nieuwe winnaars te zijn.
(9652)
willen de naïeve kiezers doen ge
loven dat er tegen deze ongezonde
en gevaarlijke toestand slechts
een redmiddel Is: deze regering te
vervangen door mannen zoals
Spaak, Buset of Deman. Wij haas
ten ons er aan toe te voegen dat
er heel weinig naïeve kiezers zijn.
Wij hopen echter tegen sterren
en wind, ondanks deze- teleurstel
ling en ondanks de ontgoochelde
zelfcritiek die wij hieraan ver
binden, dat de homogene regering
in deze tijd voor de verkiezingen
bij de volgende gelegenheid niet
meer zo vlug blbbergeld zal beta
len aan de oppositie, maar 't been
stijf zal houden. PAS.
Kosteloze documentatie
Verzekeringskantoor
Vandecasteele V., Kalfvaart, leper.
(d9566) Tel. 291.
Te Rosée weigerde de voerder
van een aanhollende vrachtwagen te
stoppen op de signalen van twee
rijkswachters en poogde een dezer aan
te rijden. Hierop vuurde een andere
rijkswachter op de vluchtende ca-
mion. Hierbij werd de voerder ge
raakt en gedood. De camion was le
dig. De begeleider werd aangehouden.
Terwijl een jonge visser uit Mi-
lazzo, op Sicilië zich over de boord
van zijn vaartuig boog om zijn net
ten na te kijken, werd hij de bulk
opengereten door een zwaardvis. De
ongelukkige werd in stervensnood
naar het ziekenhuis overgebracht.
De Volksheilige van de week:
H. LAMBERTUS (Lambrecht)
De H. Lambertus, de apostel der
Kempen, werd in 't midden der
VII' eeuw te Maastricht geboren.
Na voldane studiën werd hij pries
ter gewijd en toen Bisschop Theo-
dardus In 669 vermoord wera, volgde
Lambertus hem op, alhoewel hij nog
maar 20 Jaar oud was. In 673 werd
koning Ohllderlk vermoord en de be
ruchte Ebroïn nam als hofmeier het
bestuur In handen. Lambertus werd
door deze woestaard van zijn zetel
verbannen en leefde zeven Jaar lang
bij de monniken van Stavelot, waar
hij als eenvoudig kloosterling een
heilig leven leidde.
Door Pepijn van Herstal werd
Lambertus weer ln eer hersteld. HIJ
roeide de Ingeslopen misbruiken uit
en predikte het geloof in de nog hei
dense plaatsen van Taxandrië (het
tegenwoordig Noord-Brabant en Zee
land). Door zijn moedig optreden
tegen de misdaden der edelen, en
vooral tegen het overspelig leven van
Pepijn., kreeg hij echter ook vijan
den. Toen de heilige 's nachts uit
Luik va.n de Metten terugkeerde,
overvielen hem gewapende booswich
ten die hem met een pijl doorboor
den (t 708). Zijn opvolger, de H. Hu-
bertus. braoht het lichaam van de
H. Martelaar en ook de zetel van het
bisdom over naar Luik ln 721.
De H. Lambertus ls de voornaam
ste patroon van het bisdom Luik, be
nevens van Beersel, Geldenaken, Gus-
sen,hoven, Heverlee, Leefdaal, Loven-
Joel, Muisen, Nieuwrode, Nossegem,
Sint-Lambrechts-Woluwe, enz. HIJ
wordt aanroepen tegen lamheid en
het klauwzeer bij het vee, te Vlekem-
blj-Aalst en te Denderwlndeke, ln
de kapel van het Lambreohtsbos te
Parlche wordt hij gediend tegen de
beenziekten.
VOORKOMT DE ZONDEN!
De zonde is voor de mens ,h«t
grootste, en zelfs, ln zekeren zin, het
enig kwaad. Zoals elk kwaad moetd»
zonde vermeden «n zelfs voorkome»
worden.
Gevaarlijk wordt de zonde voorst-
gegaan door de bekoring. De bekorinl
ls een aanlokking, een aanhitsing tot
zonde, die kan komen van de duivel,
van de wereld of van de mensen, e»
ook uit onze eigen nelgingen.
De duivel wekt heel dikwijls
bekoring ln ons hart op. Soms ge
bruikt hij ook wei valse of slechte
mensen om ons tot zonden te ver
leiden, doch heel dikwijls komt i>
bekoring voort uit onze eigen bow
neigingen.
Op zich zelf is de bekoring geen
zonde. Eerst dan ls ze zonde, als de
wil ln 't. kwade toestemt. Waar WÜ
kwaad willen, daar is zonde.
WIJ kunnen en wij moeten de be
koring bestrijden: we moeten acftai»
beslist en met vastberaden wil weer
staan. Ootmoedig bidden ls voor ons
zwakkelingen, nodig om uit. bekorin
gen verlost te geraken. Verder is bet
van groot belang bij bekoringent
kalm te blijven, niet zenuwachtig te
worden, zelfs al blijft de bekorlnj
voortdurend ondanks onze goede win
Om de zonden te voorkomen 1« bet
ook noodzakelijk: openhartig en een
voudig te biechten, uw strijd bekend
maken. Het leven van een mens I»
een strijd, niemand mag denken zon
der bekoring te zijn, In de bekoring
ln de strijd leren we ons zelf kennen.
De gedachten leiden tot de daad.
ook tot de verkeerde daad, de zonde
Streng moeten we over ons zeiven
waken: over gedachten, begeerten,
woorden en werken. Zonder die waak
zaamheid kunnen de zonden
voorkomen.
Versmoort de stem van uw gew-
ten nletl Die stem horen wit telken»;
vooraleer we een daad stellen. Vóór
de daad zegt het geweten ona: «Da
ls kwaad;... doe het niet. Dat lf
goed;... gij moogt dat doen...» Ver
smoort dié stem niet: 't ls de stem
van God.
Wie handelt volgens de stem ven
zijn geweten, voelt zich gerust. MM',
wie tegen zijn geweten gehande™
heeft, voelt knaging in zijn hart...
wroeging. Dan laat diezelfde «tem
ons niet, met rust; gedurig aan kom'
die stem ons verwijtenGIJ heb'
Sedaan wat God verboden heeft...
■IJ verdient gestraft te worden.»
Er kunnen wel mensen zijn die
steun van hun geweten versmoren -
opzettelijk niet willen horen.,. 7"
om des te vrijer te zondigen. MM'
eens komt de dood, het oordeel v»"
God...: en dan is diezelfde stem da»'
als een knagende worm
Zonder angstvalligheid moeten we
de uitspraak van ons geweten volg»',
en ln ons een grote afschuw voor
wat kwaad is bewaren,
Wat zouden we zijn zonder ons potje
koffie, geachte lezeressen en geachte le
zers. Dat kopje koffie brengt vrede,
vreugde in buis, het ontbindt de tongen,
het verheugt de harten, het troost, ge
neest...
Stop! We gaan niet dichterlijk doen.
We willen U alleen vertellen hoe de kof
fie tot ons gekomen is: een leuk en leer
zaam vertellement!
Uit het Zuiden van Abbessinië, de
streek van Kaffa, werd de koffie rond de
jaren 600 overgebracht naar Arabië. De
talrijke Mohammedaanse bedevaarders
■brachten later uit Mekka allerlei sou
venirs mee, en zo raakte de mokka
van Mekka allengs verspreid in alle lan
den waar Mohammedanen woonden. Zo
kwam de koffie ln Egypte, Noord-Afrlka,
Turkije en Indonesië. En zelfs in Europa
zou men koffie drinken. Toen Jan So-
bleski in 1683 de Turken vóór Wenen
verslagen had, vond men tussen, de
krijgsbuit een enorme hoeveelheid kof
fie. Zo kon een Pool, een zekere Kols-
zycki, te Wenen het eerste caféof
koffiehuis openen, onder het uithang
bord De Blauwe Fles
Ondertussen raakte de Arabische kof
fie ook ln West-Europa verspreid, langs
Venetië, Marseille en Londen.
Nu weet iedereen dat Arabië thans bij
lange het belangrijkste koffieland niet
meer ls: het ls sinds lang door Brazilië
overtroefd. Doch wat niet iedereen weet
is hoe de koffieplant in Brazilië kwam.
Dit is immers een hele historie. Luister
maar.
Lodewijk XIV, de schitterende Franse
koning Le Rol Soleilproefde
ln het jaar 1644 voor het eerst van het
vreemdsoortig zwart vocht, dat hem on
der de naam t caféof koffie werd
voorgesteld. Hij vond het een smakelijk
goedje. Daarom was hij ook bijzonder
blij toen de burgemeester van Amster
dam hem een levende koffieplant ten
geschenke gaf, als blijk van genegenheid.
Vanwaar haalde die Amsterdamse
burgemeester zijn koffieplant? De Hol
landers hadden toen reeds sedert jaren
koffieplantages in Oost-Indië, namelijk
bij Batavia (nu Jacarta!) op Java. En
te Amsterdam hadden zij een tuin met
allerlei uitheemse planten aangelegd.
Daar hadden ze broeikassen voor de
tropische planten, waarin ook koffie-
planten verzorgd werden.
Lodewijk XIV vertrouwde de zeldzame
plant toe aan de beroemde plantenkun-
zlliaanse grens kwam was zijn bloemtuil
verwelkt... maar toch bewaarde hij hem
zorgvuldig. En hij had gelijk, toen hij,
over de grens gekomen, zijn bloemtuil
nader onderzocht, vond hij er... koffie
bonen in, die gereed waren te ontkie
men! De koffie was in Brazilië binnen- I
gesmokkeld.
Van dit éne koffieplantje dat de bur
gemeester van Amsterdam ten geschen
ke gaf aan. Koning Lodewijk XIV, van
die enkele koffiekersen die Palheta zon
der het te weten Brazilië binnensmok
kelde, kwamen er millioenen en millloe-
nen kofflestrulken. Vooral wanneer men
rond 1790 gevonden had dat grond en
klimaat van de streek van Rio de Ja
neiro uiterst geschikt waren voor het
aanleggen van koffieplantages, was er
geen houden meer aan: in 1821 voerde
Brazilië 129.000 zakken van 60 kilo koffie
uit; in 1840 waren het 1.239.000 zakken.
Dan moeit de staa.t Sao Polo er zich
mee en in 1901 voert Brazilië 14.700.000
zakken koffie uit... De Santos-koffie
voorziet in de drie vierden van de be
hoeften van de wereldmarkt.
De koffietantes kunnen het niet meer
bijhouden: Brazilië kan zijn koffieoogst
steeds moeilijker verkopen. Vooral van
af 1928 is er scherpe crisis: de wereld
opbrengst bedraagt 36 mlllioen zakken.
Daarvan zijn er 27 mlllioen voor reke
ning van Brazilië, dat er echter maar
13 millioen van kan verkopen.
Wat nu gedaan? Eerst koopt de Bra
ziliaanse staat zelf het overschot op als
reserve voor jaren van. misoogst. Maar
dat kan niet blijven duren... de reserve
stapelt zich op. Dan is er maar één uit
weg: vernielen wat te veel is. i
Massa's koffie worden in zee gestort,
duizenden tonnen koffie worden ver
brand. Tussen 1931 en 1944 gaan zowat,
vijf milliard koffie de oven in. Vijf
milliard kilo koffie: dat is genoeg om
België gedurende drie eeuwen van kof
fie te voorzien!
Dat zullen noch de burgemeester van
Amsterdam, noch de Koning Lodewijk
XIV. noch kapitein de Clleu, noch de
gouverneursvrouw van Cayenne, noch de
diplomaat Palheta voorzien hebben..,
Is dit geen beeld van onze verdwaasde
wereld? De ene stikt in de weelde, en
de andere kraakt van armoede, gelijk
een luis op een kam,