Royco
f heerlijk SOUP
Imp*
Automobilisten!
aan
VAN MARCKE
GKLAPPER
Qft® CHICKEN
De Hervorming van de Ziekte
verzekering
Brief ulf Brussel
weerspreuk
Alle ding slijt, door loop en tijd.
daarom bakken zij
platte broodjes
hun belanq en het onzb
een slechte werkman
goedkope woningen
en kinderbeperking
de dialoog tussen
vlamingen en walen
KOLONIALE
LOTERIJ
IVIISSIENIEUWS
i J Voor uw spaden, grepen, zel-
sen, pikken, rieken, vorken en
i alle andere werktuigen, eist
i I steeds het merk
J i HET MERK IS IN HET
i STAAL GEGRAVEERD.
i Weigert de namaaksels.
LAAT U NIET BEETNEMEN
13 maanden gewaarborgd
over üet tljdelijlt bestaan,,,
Rijselstraat 30,
EEN VERDWENEN VREUGDEDAG.
HET WEKELIJKS NIEUWS
Zaterdag 10 Jan. 1953. «- Blz. 2.
WEEK VAN 10 TOT 17 JANUARI
Da dagen lengen met 12 minuten.
WEERSPREUK
Draagt d<e Nieuw j aarsmaand
een sneeuwwit kleed,
dan is de zomer zeker heet.
ZATERDAG 10 JANUARI
HH. Agatha, Willem, Marclaan,
Christiana, Nicanor.
Zon op te 8.48 u., onder te 16.49 u.
1617: geboorte van de Vlaamse
rechtsgeleerde Laurens van
den Hane, advokaat van de
Raad van Vlaanderen en
schrijver van Vlaams
Recht
1778: overlijden van de Zweedse
natuurvorser Karei Linnaeus,
die een kunstmatig planten-
stelsel opstelde en die een
pionier was op gebied der
olantenkunde.
1880: geboorte van de Vlaamse
staatsman Frans Van Cau-
welaert.
1893: geboorte van de bekende
Vlaamse schrijver voor de
jeugd, Lodewijk Lavkl.
1923: overlijden van de Duitse na
tuurkundige William Rönt
gen, die de Röntgenstralen
ontdekte en In 1901 de No
belprijs verwierf.
ZONDAG 11 JANUARI
Feest van de H. Familie.
HH. Hyginus, Salvius, Hortensia,
Ingrid.
Zon op te 8.47 ut., onder te 16.50 u.
1842: geboorte v-an. de Noord-Ame
rikaanse wijsgeer en paeda-
goog William James.
1859: geboorte van de Nederlandse
opvoedkundige Jan Ll&thart.
1876: geboorte van de Duitse ro
manschrijfster Else Laske-
Schüler.
1928: overlijden van de Engelse ro
manschrijver Thomas Hardy.
MAANDAG 12 JANUARI
Wevers-Maandag.
HH. Arsadius, Rogatus, Benedict,
Ernest. Tatiana.
Zon op te 8.46 u., onder te 16.51 u.
1625: overlijden van de Vlaamse
schilder Jan Breugel, de
Oude, zoon van Pieter en
bijgenaamd de Fluwelen
Breugel.
1807: geboorte van de Nederlandse
exegeet en hoogleraar te
Leuven, Jan Thecdoor Bee-
len. die het Nieuwe Testa
ment en een gedeelte van
v3t Oude in het Nederlands
ertaalde.
1822: eboorte van de Franse schil
der Lenoir.
1852: geboorte van de'Franse veld
heer Maarschalk Joffre.
1884: geboorte van de Vlaamse
dichter en prozaschrijver Pa
ter Hilarion Thans.
DINSDAG 13 JANUARI
HH, Leontinus, Godfried, Veronica,
Z. Hildemaar van Doornik,
Zon cp te 8.46 u„ onder te 16.53 u.
888: overlijden van de Frankische
koning Karei de Dikke, uit
hst geslacht der Karolingers.
1632: overlijden van de Nederland
se rechtsgeleerde Simon van
Leeuwen.
1852: geboorte van de Vlaamse
beeldhouwer Jef Lambeaux,
die te Antwerpen het beeld
van Hendrik Conscience voor
de Stedelijke Bibliotheek en
het Brabo-monument op de
Grote Markt maakte.
1853: geboorte van de Nederlandse
schrijfster Marie Sloot, die
vooral meisjesboeken schreef
onder de schuilnaam Mathil-
de en Melati van Java.
1865: geboorte van de Zuld-Afri-
kaanse schrijver Jan Fran-
Qois Celliers.
1874: geboorte van de Vlaamse
kerkvorst Kardinaal Van
Roey, aartsbisschop van Me-
chelen.
WOENSDAG 14 JANUARI
HH. Rilarius, Felix van Nola, Ber-
tildis.
Zon op te 8.45 u., onder te 16.55 u.
1641: overlijden van de Spaanse
schilder Francesco de Goya.
1798: geboorte van de Nederlandse
dichter Isaac da Costa.
1850: geboorte van de Franse ro
manschrijver Pierre Loti.
1889: geboorte van de Hongaarse
godsgeleerde en paedagocg,
Mgr Toth Tihamer.
1891: geboorte van de Russische
journalist en romanschrijver
Ilja Ehrenburg.
1892: overlijden van de Engelse
godsgeleerde, Kardinaal Man
ning.
1939: overlijden van de Oosten
rijkse componist Johann
Straus, neef van de beroem
de walskoning.
DONDERDAG 15 JANUARI
Misdag voor lood- en zinkbewerkers
HH. Paulus, Kluizenaar, Adelbreoht
van Ham-me, Rachel, Maurus.
Zon op te 8.44 u., onder te 16.56 u.
Nieuwe maan te 15.08 u.
1622: geboorte van de Franse to
neelschrijver Molière.
1909: overlijden van de Nederland
se letterkundige, Leendert
Burgersdljk, bekend om zijn
vertalingen van Shakespeare.
1919: dood van de Duitse commu
nistische leider, Karl Lieb-
knecht, te Berlijn vermoord.
1921: overlijden van de Vlaamse
letterkundige en folklorist,
Jan Bols.
VRIJDAG 16 JANUARI
HH. Marcel I Paus, Stephanla,
Roeland. Jacobus van Tarente,
Petrus-Thomas.
Zon op te 8.43 onder te 16.58 u.
'1464: overlijden van de Vlaamse
schilder, Rogier van der
Weyden.
1644: overlijden van de Vlaamse
historicus Antonius Sanders
of Sanderus, vooral bekend
om zijn «Flandria Hiustrata»
1749: geboorte van de Italiaanse
treurspeldichter graaf Vitto-
rio Alfieri.
1857: geboorte van de Vlaamse
kunstsmid Lodewijk van
Boeckel.
De Volksheilige van de week:
II. MAURUS
Donderdag 15 Januari.
Da H. Maurus was de zoon van
een Romeins Senator Eutyclius; hij
werd onderwezen door de monniken
van Subiaco. Daar werd hij de gezel
en leerling van de H. Benedictus,
door wie hij tot eerste prior der
nieuwe abdij van Monte Casslno
werd benoemd. Na Benedictus'- dood,
14 Jaar later, werd Maurus met vier
gezellen naar Frankrijk gezonden
om er een klooster te stichten. Binst
de reis, die lang en lastig was en ge
durende dewelke Maurus vele won
deren deed, overleed de bisschop die
de Benedictijnen geroepen had. Zijn
opvolger weigerde de taak tot het
stichten van een klooster over te ne
men. Een machtig heer, Florus ge
naamd, bood Maurus een plaats aan
in zijn bisdom. Toen deze heer eens
getuige was van een wonder door
Maurus verricht, besloot hij ln het
klooster te treden dat 8 jaar later
voltrokken was; vele edellieden volg
den zijn voorbeeld. Aldus werd de
abdij van Glaufeull gesticht, gekend
als St-Maure-sur-Loire.
Na deze abdij, die 140 monniken
tolde, 38 jaar lang bestuurd te heb
ben, trok Maurus zich ln de een-
saamheld terug en leefde nog 3 Jaar
ils kluizenaar ln strenge boetvaar
digheid. HIJ overleed op 15 Jan. 584.
In sommige streken van het land
stellen de kleermakers zich onder de
bescherming van de H. Maurus: on
der andere, in het land van Aalst,
HIJ is ook patroon der stad Lier. HIJ
wordt aanroepen te Bavlkhove tegen
verlammingen en zenuwkwalen, als
ook tegen rhumatlsme. De H. Mau
rus wordt ook gediend te Elsegem
(O. VI.) en te Grimde bij Tienen. HIJ
Is ook de patroon der koperslagers en
diamantbewerkers.
(Vervolg van 1* bQad)
En er zal vermoedelijk heel tcat
inkt en welsprekendheid vloeien
vooraleer men het zover zal bren
gen die grondwet aan te nemen,
dat Europees parlement samen te
stellen en die supra nationale re
gering te vormen.
Wanneer wij inderdaad op dit
ogenblik Vrij Europa bekijken,
dan krijgt men een zeer eigenaar
dige indruk. Iedereen wil dat
Europa maken, maar iedereen
steekt stokken in de wielen en
heeft in eigen land met ontzag
lijke moeilijkheden te kampen.
Denken wij maar aan het Schu-
manplan. Boe lang heeft het niet
geduurd f Meer dan twee jaar. En
toch is iedereen akkoord om te
ze-oen dat het geweldig vlug ge
gaan is.
En nu het Europees Defensie
verdrag. Dat moet nog meer on
der de spitsroeden lopen. Denk
maar aan al de moeilijkheden die
Adenauer er in Duitsland mee
voor heeft. De verwoede tegen
stand van de socialisten. Heel de
tragicomedie met het opperste ge
rechtshof te Karlsruhe, enz.
En in Frankrijk!
Het verdrag werd al maar
schoorvoetend en conditioneel on
dertekend. En niemand zou dur
ven voorspellen dat de Kamers het
zullen bekrachtigen. De jongste re
geringscrisis heeft dit voor zo
ver nodig nog eens duidelijk
doen uitschijnen. Het is inderdaad
aebleken dat men nog moeilijk een
ernstige regering zal kunnen vor
men zonder de medewerking van
de R.P.F., die van haar kant nu
ook zover gevorderd is dat ze tot
een dergelijke medewerking be
reid is, aangezien de Hr Soustelle
zelfs aannam te trachten een re
gering te vormen. Maar de
Q-aulle is steeds gekant geweest
tenen een Europees leger en des
noods voorstander van een Duits
nationaal leger onder controle der
andere Europese staten. Maar
haast geheel de rest van Frank
rijk heeft een atavistische vrees
voor elk onafhankelijk Duits leger
dat niet in een Europees leger zou
ingeschakeld zijn.
Bonn geeft blijk van goede wil
en. stelt voor dat Frankrijk de toe
lating zou krijgen steeds zijn di
visies uit het Europees leger terug
te trekken als het die zou nodig
hebben op een ander punt van het
Franse Rijk over zee. Maar puntje
is toch nog niet bi] paaltje geko
men en het duurt ook al twee jaar.
Het is dan ook overbodig zich af
te vragen hoelang het niet zal
aanlopen eer een Europese grond-
ivet aangenomen wordt en eer een
Europese regering zal tot stand
komen.
En toch zijn wij daarom niet
pessimistisch.
Integendeel. Al die moeilijkhe
den ziin maar moeilijkheden om
dat iedereen ten slotte aanneemt
dat men Europa MOET maken.
Viif jaar geleden bestonden derge
lijke moeilijkheden niet omdat
men toen eenvoudig weg de Euro
pese idee van kant schoof. Nu
neemt men ze algemeen aan en
wil men dat nieuw geheel tot
stand brengen. Wanneer men dan
te doen heeft met vrije mensen en
met vrije landen, dan is het fataal
dat dit een tijdje moet duren, voor
aleer men over dergelijke gewich
tige oplossingen tot een accoord
geraakt.
Denk zelf maar na hoeveel tijd
en kopbrekens het niet kan kosten
om een lijst op te maken voor de
gemeenteverkiezingen, voor de sa
menstelling van een schepencolle
ge, enz...
Het komt er alleen maar op aan
voort te discussieren en te werken.
Waar een gemeenschappelijk in
zicht bestaat omtrent het einddoel
dat moet verwezenlijkt worden,
daar komt de zaak op de duur wel
in orde.
Dat moge onze wens zijn voor
195S. Dat Europa meer gestalte
zou krijgen, opdat het, in samen
werking met de andere vrije vol
keren, voorspoed en vrede aan de
wereld zou mogen helpen geven.
(7-1-53) V. WESTERLINCK.
Er zijn echter in de kringen van
deze geborneerde imperalisten wel
eni~e helderzienden, mensen met
koel verstand en een klare kijk op
de tegenwoordige toestand, en de
toekomst. En deze mensen zijn tot
inzicht gekomen dat de overheer
sende positie van het Frans in
West-Europa een flinke deuk heeft
gekregen en in ons land eerlang
zql krijgen. Zij beseffen ook dat
de overheersing van Walen en
Franskiljons in ons land bergaf
gaat en verband houdt met de be
volkingstoestand.
Zij weten dat deze bevolkinge
toestand veel ongunstiger verloopt
in Wallonië dan in Vlaanderen en
dat de verhoudingen binnen korte
tijd danig zullen verscherpen. Zij
voorzien een ontstellende ramp
wanneer alles eens moet heringe
richt worden op grond van de
nieuwe bevolkingscijfers: het aan
tal kiezers en het aantal verkoze-
nen, het aantal rechters en het
aantal rechtschendera, het aantal
beambten en het aantal geadmi-
nl8treerden.
Daarom bakken zij nu platte
broodjes. Maar die kunnen ons nu
ook gestolen worden.
Een bekend Engels diplomaat
die vóór de oorlog enkele jaren ln
ons land verbleven heeft, had de
zelfde klaren kijk op onze binnen
landse toestand en op de toekom
stige ontwikkeling daarvan. In een
boek dat hij onlangs heeft uitge
geven, maakt hij gewag van zijn
indertijd uitgesproken voorspelling
dat de tweetaligheid zich in vrij
snel tempo over de hoofdstad en
haar agglomeratie zou uitstrekken
en dat de noodzakelijkheid dezer
tweetaligheid daarna vrij spoedig
zou blijken voor geheel Wallonië
en aldaar zou doordringen.
Welnu, dat Juist willen de Wal-
ünganten, die nu platte broodje»
bakken, verhinderen. Daarom trek
ken zij hun handschoenen aan om
met de Vlamingen een zeer voor
komende dialoog aan te gaan over
de vastlegging van de taalgrens
en de noodzakelijkheid der oprich
ting van een geografisch parle
ment en dito senaat, in het kader
van een op federalistische basis
heringericht België.
Zij hebben belang bij de vast
legging van de taalgrens omdat zij
nadeel verwachten van een op
dringen van de tweetaligheid naar
het Zuiden.
Zij hebben belang bij de oprich
ting van een geografisch parle
ment en senaat omdat Vlaanderen
en Wallonië daarin vertegenwoor-
digd worden door een GELIJK
aantal leden en niet door een
EVENREDIG aantal, wat elke
vrees uitsluit voor de eventuele
nadelige gevolgen ener aanpassing
voortvloeiend uit de ontwikkeling
van het bevolkingscijfer.
Zij dienen alleen hun eigen be
lang wanneer zij ons bet federalis
me op de schoot thuis brengen.
Maar daarmede zijn wij op onz»
beurt niet gediend.
Wij zijn intussen van de dwa
lingen onzer jeugd teruggekeerd
en wij zijn wars van elk federa
lisme dat ons geen enkel voordeel
brengt.
Wij geven de voorkeur aan het
voortbestaan van Parlement en
Senaat met hun evenredige verte
genwoordiging in een unitair Bel
gië omdat wij er op rekenen en
er van overtuigd zijn dat dit onze
belangen dient, onze Vlaamse be
langen.
Aan al deze dingen moeten wij
denken wanneer wij vaststellen
dat het verslag van het Centrum
Harmei ln de Vlaamse pers een
zo gunstig en gretig onthaal vindt
dat het ten volle verdient. Wij
moeten echter ons vetorecht on
aangetast en onwankelbaar hand
haven wanneer de helderziends
Walen van ditzelfde Centrum ons
hun federalisme op een gouden
schaaltje komen aanbieden.
PAS.
RytWWWVWWMWWWWWW
De nieuwe postzegels met de
beeldenaar van Koning Boudewijn
zijn precies geen meesterwerken.
Tegen dit onmogelijk misbaksel is
van diverse zijden heftig gereageerd
zodat van hogerhand besloten werd
deze reeksen uit de omloop te ne
men en een nieuw ontwerp te la
ten maken.
Achteraf bedenkt men de onmo
gelijkste verklaringen om uit te
legcen boe het komt dat deze wei
nig fraaie afdrukken het licht heb
ben gezien.
Zodat men ten slotte aangeland
is bij de drukpers zelf die blijk
baar van alles de schuld draagt.
De leveranciers van deze drukpers
bijten echter van zich af en wij
zen er onder meer op dat op de
zelfde persen verschillende reeksen
postzegels zijn gedrukt welke het
nubliek zeer gunstig heeft ont
haald. Men vraagt zich af waarom
de machine de ene stempel min
der goed zou afdrukken dan de
andere.
Maar Ja, de uitvluchten worden
nu eenmaal bedacht om Jan Pu
bliek wat zand in de ogen te
strooien: een slechte werkman be
schuldigt altijd zijn gerief.
Het Centrum Harmei dat in wer
kelijkheid sedert zes maanden niet
meer bestaat, maar desondanks
een florissant onwettelijk leven
leidt, doet in de laatste dagen veel
van zich spreken.
Dat is te wijten aan omstandig
heden waarvan het belang door de
goede gemeente al te gemakkelijk
wordt overschat. De voornaamste
hiervan is wel dat de Kerstvacan-
tie voor de meeste kranten een
komkommertijd inluidt. Het onge
luk hiervan ia dat deze dode tijd
zwaarwichtige vraagstukken stelt
aan de arme journalisten die niet
meer weten van wat hout pijlen
maken en uit welke duim zij hun
commentaren moeten zuigen.
Plet Is gewoonlijk in deze tijd
dat de weldenkende boulevardbla
den uitpakken met reportages aan
de lopende meter over ontdek
kingstochten en wereldschokkende
jachtverhalen.
Het is dus mede aan deze gun
stige tijd te wijten dat het pas ge
publiceerde verslag van het Cen
trum Harmei zulke goede kans
maakt en zoveel ruimte inneemt
in onze bladen.
Dit verslag bevat voorzeker zeer
behartigenswaardige gegevens en
inlichtingen over sommige toestan
den in het Vlaamse landsgedeelte.
Uit sommige in dit verslag voor
komende bevindingen blijkt bij
voorbeeld dat de bevolkingstoe
stand nauw verband houdt met de
huisvesting. Deze algemeen erken
de en aanvaarde waarheid wordt
treffend geïllustreerd door de vast
stelling dat de meeste huisgezin
nen die een huis bouwen, dat zij
gedurende twintig jaar maande
lijks afbetalen, aan kinderbeper
king doen.
Het ls voorzeker van belang deze
belangstellende gegevens te ver
zamelen en te boekstaven.
Maar laten wij in geen geval het
hoofd verliezen omdat de Walen
en Wallinganten in de gezegende
jaren 1950 bereid zijn een dialoog
aan te gaan met de Vlamingen.
Wil. Vlamingen, hebben enkele
decennia lang op alle toonladders
geschreven en gezongen over het
federalisme dat ons moest verlos
sen uit de verdrukking van "Frans-
kiljonië en de gedroomde oplos
sing leek voor al onze mizeries.
Maar daar was geen gehoor ln Is
raël of aan gene ziide van de taal
grens. Franskiljonië zwoer bij de
unitaire Belgische staatsinrichting,
verwachtte geen heil van het fede
ralisme en verketterde al diegenen
die er anders over dachten.
Dat ls ook thans nog de opvat
ting van de meeste Walen en
franskiljons.
Op elk uur van de dag
is Royco welgekomen.
Zorg dus steeds een paar pakjes
in voorraad te hebben.
Denk er aan één pakje
(jtï geeft U 4 borden.
Zodra Royco Chicken Soup op tafel verschijnt,
is iedereen dadelijk in zijn nopjes en snuift met welbehagen
de heerlijke geur op van deze rijke soep. Ook de meest
kieskeurige fijnproever is er gretig naar. Fijne kippensmaak
en malse noedels het geheel meesterlijk gekruid - dat is
Royco Chicken Soup éven fijn als de beste
eigengetrokken kippensoep. U zult er veel succes mee
oogsten. En dit wonder van kookkunst kunt U uw
huisgenoten in een handomdraai opdienen, want Royco
is in een oogwenk klaar.
(Vervolg van 1* bCad)
God is hier onze gezelzei hij,
«rook maar rustig door».
Toen vertelde hij over onze
Westvlaamse kapelwagen, dat won
derlijk verhaal.
De kinderen op de dorpen zijn
nooit in een andere kerk gekomen
dan in een Evangelische en ze we
ten niet eens wat een altaar, een
tabernakel, een mooi Lievevrou
wenbeeld, een biechtstoel en een
brandraam is. De ouderen leren de
weg naar die tempel als wij er om
de drie weken een mis komen doen
en dat is gevaarlijk, want gemak
kelijk laten die lui zich overhalen
een protestantse dienst bij te wo
nen. De huurvoorwaarden voor de
protestantse tempels worden on
aannemelijk: de Evangelische pas
toor vraagt ens zijn kudde met rust
te laten, maar dat kunnen wij,
priesters, niet aannemen. Het lijkt
wel dat dit slapend protestantisme
meteen is wakker geworden, want
ook zij beginnen liefdegaven aan
onze jongens en meisjes uit te rei
ken en hen aan te lokken in de
school. Gelukkig hebben we twee
zielzorgerlnnen, die geloofsonder
richt in de scholen geven. Gelukkig
was ook die flinke Rafaël, de ka
pelwagenbestuurder nog hier, want
die heeft ons werkelijk verbazend
geholpen. Door de sneeuw bracht
hij ons overal met de wagen en
nooit liet hij ons in de steek. Eens
waren er 104 personen in de wa
gen... maar hij is niet gebroken
die keer!
De ontwerper en de bouwer van
de wagen keken verbaasd naar el
kander. Ze zeiden niets, maar ze
lachten even: Westvlaamse caros-
seriebouwers kunnen nog wat, niet?
We houden er ook vergaderin
gen in. Hij wordt een reizende pa
rochie en dat doet de katholieken
zulke deugd. We speelden er een
film ln en reeds een muziekavond
met fonoplaten...
Dat wordt een reizend Davids-
fonds», zei iemand.
«Ja, er moet beslist een biblio
theek in gebracht worden, want
onze mensen hebben behoefte aan
katholieke lektuur. Stuur de wagen
terug naar Wenlngs».
Doch hier hebben we Pfarrer
May moeten ontgoochelen: de ka
pelwagen heeft zijn proeftijd in
wenings doorgemaakt en hij zal
elders bollen, ergens in het Noor
den, waar de nood veel groter is.
Pfarrer May smeekte ons:
«Stuur me een nieuwe, een an
dere, een kleinere als het moet,
maar geef me zo'n reizende wagen
van God»!
Pfarrer May heeft ons toen nog
een paar rekeningen meegegeven
en we 'hebben hem beloofd die te
betalen. Zodra alle benzinerekenin
gen verheffend waren, kon hij op
iets rekenen: we willen doen wat
we kunnen. Maar dat hadden we
vroeger ook reeds aan Pater Arno
in Bebra gezegd en over Pater Ar
no moeten we de volgende week
nog eens schrijven.
«Dank die goeie lui in Vlaande
ren zei Pfarrer May nog. «Zeg
hen dat Gods wagen overal zielen
voor God heeft teruggewonnen, zo
veel mensen in hun geloof heeft
versterkt, en zoveel liefde voor jul
lie allemaal heeft laten groeien,
hier bij de Oostzone
De ganse reis hebben we gere
kend en overwogen hoe we zo
spoedig mogelijk de jonge Rafaël
LANDBOUWERS,
opgepast
Laat U niet beetnemen!!!
Zo zouden de 6prookjes beginnen
die de Koloniale Loterij zou kun
nen vertellen, uren lang, want
bij Iedere trekking, begint
een echt sprookje voor de
winnaars der grote lotent
OM UW KANS TE WAGEN
EVENAART NIETS DE
PATERNOSTER
i bij uw leverancier.
11 Paternosterheeft 200 jaar
i ondervinding en zijn werktui-
gen zijn gegarandeerd tegen
t'abricatiefouten.
i Alleen de werktuigen Fatcr-
i noster» zullen U 100 t.h. vol-
11 doening schenken.
Te koop ln alle goede ijzer-
iwarenmagazijnen. (11.095)
'ViAamfvuuwromaAftAjuwiftt'.
Opgelet, achttien millioen zul
len opnieuw worden verdeeld
ZATERDAG 17 JANUARI 1953
TE GELDENAKEN.
Vraagt aan uw garagisten de
i ONS VOLK,
i STAM VAN HET GODSVOLK
i Als gelovige mensen moeten w»
i weten dat ons volk gegroeid ls in en
i als stam van het uitverkoren Gods
volk. Het bewustzijn van eigen on
vergankelijke geest'moet ons een le
vensvreugde zijn. die als een goud-
schitterende zomerzon door alle on
weersbuien en wolken heen breekt
en het versohiet ln heldere glanzen
zet. Niet als ongelovigen en heidenen
die geen hoop xneer hebben staan wij
tegenover de beschaving van tms
volk, maar alls gelovigen die goden
ken hoe de verrezen Jezus, het oer
beeld en voorbeeld van alle mens
zijn, ln eigen moedertaal zijn leer
lingen heeft toegesproken uit zijn
verheerlijkte en verrezen lichame
lijkheid. Het ls een verantwoorde re
denering als we besluiten dat wij
mensen, tot ln onze taal en bescha
ving toe, onsterfelijk verrijzen zul
len. De Vlaming ls ook ln zijn Vla-
mlng-zljn een eeuwige mens, en
waarschijnlijk zal het tot het sa
menleven van de zaligen in de be-
mol behoren, dat alle volkeren en
talen da.a.r zullen blijven dienen al«
kleine, maar eohte uitstralingen van
de onzegbare zleldlepte van het mee
leven met de Goddelijke Persoonlijk
heden.
Zie, daarna zag lk een overgrots
menlgta, schrijft St Jan, die nie
mand kon tellen, uit a.lle volken en
stammen, naties en talen. Ze ston
den voor de troon van het Lam ln
witte klederen gehuld...Wellicht
zal tegenover de aanschouwing der
Godheid zelf het naleven van onz»
aardse taal en beschaving g.lleen
maar zijn als het achteloos wulven
van een palmtak ln een verheerlijkte
hand. Maar alle werkelijkheid. Is eer
bied en aandacht waard en als we te
recht vermoeden en weten dat ook
ons menselijk cultuurleven ver
eeuwigd wordt met ons hele mens
zijn mee, dan ls dit leven een be
zinning waard zelfs al stonden we
op de rand van steilten en afgrond,
waar de kathedraal van ons aards
volksbestaan ln een soort elndramp
zou wegstorten. Het Vlaamse volk,
taal en 'beschaving kan door een on
geluk der geschiedenis worden weg
gevaagd van de aardbol. In de God
delijke eeuwigheid echter leeft dit
alles voort en staat dan dit verdwe
nen volk verrezen. Zo zal er voor
eeuwig een Vlaams volk bestaan nis
deel van het grote geheel van het
Uitverkoren Godsvolk.
En het ls daarom ook dat we ln
de donkerste tijden dit besef als een
zonneglans mogen dragen en de die
pere zin vermoeden van dit vers:
Een volk zal nooit vergaan.
God waakt over dc eeuwigheid van
ons volk en wij met Gods kracht
BRUSSEL
welke steeds de meeste voldoening zal schenken!
OFFICIEEL SERVICE STATION
Goud uit Arabië
Wierook en myrre vit Saba
Heeft in deze kerk gebracht
De kracht van de ezel.
Hez, Sire Asnes...
De laatste strofe van het lied moest
door de menigte geknield gezongen
worden
Zeg nu, ezel, «Amen»
Want thans is u genoeg voedsel verstrekt
Herhaal nu uw Amen - Amen
En bekommer u niet om wat voorbij is,
Hez va! Hez va! Hez va hez!
Beau Sire Asnes, car allez
Belle bouche car chantez,
Het ls onnodig hieraan toe te voegen
dat de Kerk herhaalde malen er het
hare toe deed, om misbruiken gelijk het
hier genoemde af te schaffen. Herhaal
delijk zelf dreigden de bisschoppen met
kerkelijke straffen. De strijd tegen een
zo diep geworteld misbruik was echter
hevig. Na al die eeuwen was die ge
woonte al te diep bij de mensen Inge
groeid. Later evenwel, getholpen door
een krachtig ingrijpen van het hoogste
burgerlijk gezag, dat der Franse Parle
menten, is aan de viering van de Ezels-
dag radicaal een einde gemaakt.
...Verdwenen glorie, gedoofde vreugde.
Zoals er zoveel gaat en nimmer keert.
Eeuwen lan® werd cp 14 Januari Ezels-
dag gevierd. Als een hymne aan de ezel,
die Maria en het Kind Jezus naar de
veilige oorden van Egypte bracht. Met
hoeveel vreugdelawaai en blij vertoon
zulks gebeurde zullen we seffens gaan
vertellen.
Vooral ook omdat het een ezel gold.
Er zou een halve krant vol te schrijven
zijn over de ezel. Zo dom als een ezel,
zeggen ze, zoals men zegt: zo dom als
een uil. En anderzijds blijkt het dat de
ezel soms het vel leverde voor het ezels
vel of perkament» (eigenlijk was bijna
cl het middeleeuwse perkament uit kalfs-
ra gemaakt!) En de ezel is in genen
dele dom, wel koppig. En die koppigaards
doen dom, doch zijn niet dom. Men zei
ook van de uilen dat ze eerder slim zijn
dan dom, en de uil geldt zelfs als zinne
beeld van die wijsheid. Want op het graf
van Jacob van Moerlant staat een uil.
Waaruit men later heeft afgeleid dat
daar niemand minder dan Uilenspiegel
begraven lag. Iets wat totaal legende is.
De ezel zag men meer in de middel
eeuwen dan nu. Te Poperinge reed mees
ter Ghybe elk Jaar door de stad op een
ezel gezeten met de fameuze kei der Po-
peringse keikoppen in de schoot!
De ezel treedt ln de vele en werkelijk
schone legenden der vlucht naar Egypte
meermalen op. Het moet ons dus niet
verwonderen, dat het middeleeuwse volk
de ezel ln zijn geloof betrok, meer in
processie, ook de ezel ging de kerk bin
nen, tot voor het hoogaltaar. Daarna
nam het meisje met het kind in de ar
men, naast de ezel plaats aan de Evan
geliezijde en begon de plechtige Ezelsmis.
Introitus, Kyrie, Gloria en Credo wer
den telkens besloten met de uitroep:
Hinham als wilde men het balken van
de ezel nabootsen. Op het einde der mis.
zo wilden de rubrieken op die dag, zal de
priester aan het gebruikelijke Ite mis-
sa esteen drievoudig Hinham toe
voegen en zal het volk antwoorden met
een Deo gratias. Hinham, Hinham,
Hinham.
Tijdens die H. Mis zong het volk eens
een proza, een zang, waarvan hier ge
deeltelijk een vrije vertaling volgt:
Uit de landen vaji het Oosten
Is hier aangekomen de ezel
Schoon en sterk gebouwd
Wel berekend om zijn last te dragen
Hez, Sire Asnes, car chantez
Belle bouche rechignez
Vous aurez du foin assez
Et de l'avoine a planter.
spronkelijk uit de Kerstmlsspelen en
werd in den beginne ook waardig gevierd
met processie en de zogenaamde Ezels
mis Jammer genoeg, gebeurde met dit
feest wat met zovele andere der middel
eeuwen gebeurde: de wijze waarop het
gevierd werd ontaardde al vrij spoedig
tot oneerbiedigheden, die wij, zeker bin
nen onze geheiligde kerkmuren met weer
zin zouden zien.
Evenwel kan een en ander daarover
toch gezegd worden. Dit Ezelsfeest werd
vooral gevierd te Beauvais, Rouen en
Douai op de 14" Januari. Te Beauvais
werd het feest nog tot het begin der
16" eeuw jaarlijks gevierd op de ge
noemde datam. Daar ook was het erg
ontaard.
Rijk gekleed moest het schoonste meisje
der stad plaats nemen op een ezel, die
eveneens zeer kostbaar opgetuigd was.
Het meisje moest een klein kind in de
armen dragen en begeleid door de gees
telijkheid en het volk, stapte de ezel,
meisje en kind dragend, naar de Pa
rochiekerk van Sint Stefanus. Geheel de
zijn al te graag en al te menigvuldig
bijgeloof.
Hoe kwam de Ezelsdag van 14 Januari
nu eigenlijk in voege.
In vroeger eeuwen werden, speciaal
door het volk, gedurende de Octaafda
gen die het Drie Koningenfeest volgen
en de Kersttijd besluiten, verscheidene
herinneringen gevierd van gebeurtenissen
uit het leven van die jeugdige Jezus en
zijn Moeder-, 's Zondags bv. onder het
Drie Koningenoctaaf werd ook destijds,
evenals nu, het Evangelie gelezen van
het verloren Kind Jezus in de Tempel
van Jeruzalem. Algemeen, vooral ln ons
land, vierde men de volgende dag als
verloren Maandag
Vanaf de 12" eeuw tot ongeveer 1530
werd op vele plaatsen, vooral ln Frank
rijk, een zeer eigenaardig feest gevierd,
het zogenaamde Ezelsfeest. Dit volks
feest werd gevierd met Kerstmis, Nieuw
jaar, de 14" of 17° Januari of op Palm
zondag, als herinnering aan de diensten
die de ezel bewezen had aan Jezus en
de H. Familie. Het feest ontstond oor-
T. R. BOSCHVOGEL.