Royco f heerlijk SOUP Imp* Automobilisten! aan VAN MARCKE GKLAPPER Qft® CHICKEN De Hervorming van de Ziekte verzekering Brief ulf Brussel weerspreuk Alle ding slijt, door loop en tijd. daarom bakken zij platte broodjes hun belanq en het onzb een slechte werkman goedkope woningen en kinderbeperking de dialoog tussen vlamingen en walen KOLONIALE LOTERIJ IVIISSIENIEUWS i J Voor uw spaden, grepen, zel- sen, pikken, rieken, vorken en i alle andere werktuigen, eist i I steeds het merk J i HET MERK IS IN HET i STAAL GEGRAVEERD. i Weigert de namaaksels. LAAT U NIET BEETNEMEN 13 maanden gewaarborgd over üet tljdelijlt bestaan,,, Rijselstraat 30, EEN VERDWENEN VREUGDEDAG. HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 10 Jan. 1953. «- Blz. 2. WEEK VAN 10 TOT 17 JANUARI Da dagen lengen met 12 minuten. WEERSPREUK Draagt d<e Nieuw j aarsmaand een sneeuwwit kleed, dan is de zomer zeker heet. ZATERDAG 10 JANUARI HH. Agatha, Willem, Marclaan, Christiana, Nicanor. Zon op te 8.48 u., onder te 16.49 u. 1617: geboorte van de Vlaamse rechtsgeleerde Laurens van den Hane, advokaat van de Raad van Vlaanderen en schrijver van Vlaams Recht 1778: overlijden van de Zweedse natuurvorser Karei Linnaeus, die een kunstmatig planten- stelsel opstelde en die een pionier was op gebied der olantenkunde. 1880: geboorte van de Vlaamse staatsman Frans Van Cau- welaert. 1893: geboorte van de bekende Vlaamse schrijver voor de jeugd, Lodewijk Lavkl. 1923: overlijden van de Duitse na tuurkundige William Rönt gen, die de Röntgenstralen ontdekte en In 1901 de No belprijs verwierf. ZONDAG 11 JANUARI Feest van de H. Familie. HH. Hyginus, Salvius, Hortensia, Ingrid. Zon op te 8.47 ut., onder te 16.50 u. 1842: geboorte v-an. de Noord-Ame rikaanse wijsgeer en paeda- goog William James. 1859: geboorte van de Nederlandse opvoedkundige Jan Ll&thart. 1876: geboorte van de Duitse ro manschrijfster Else Laske- Schüler. 1928: overlijden van de Engelse ro manschrijver Thomas Hardy. MAANDAG 12 JANUARI Wevers-Maandag. HH. Arsadius, Rogatus, Benedict, Ernest. Tatiana. Zon op te 8.46 u., onder te 16.51 u. 1625: overlijden van de Vlaamse schilder Jan Breugel, de Oude, zoon van Pieter en bijgenaamd de Fluwelen Breugel. 1807: geboorte van de Nederlandse exegeet en hoogleraar te Leuven, Jan Thecdoor Bee- len. die het Nieuwe Testa ment en een gedeelte van v3t Oude in het Nederlands ertaalde. 1822: eboorte van de Franse schil der Lenoir. 1852: geboorte van de'Franse veld heer Maarschalk Joffre. 1884: geboorte van de Vlaamse dichter en prozaschrijver Pa ter Hilarion Thans. DINSDAG 13 JANUARI HH, Leontinus, Godfried, Veronica, Z. Hildemaar van Doornik, Zon cp te 8.46 u„ onder te 16.53 u. 888: overlijden van de Frankische koning Karei de Dikke, uit hst geslacht der Karolingers. 1632: overlijden van de Nederland se rechtsgeleerde Simon van Leeuwen. 1852: geboorte van de Vlaamse beeldhouwer Jef Lambeaux, die te Antwerpen het beeld van Hendrik Conscience voor de Stedelijke Bibliotheek en het Brabo-monument op de Grote Markt maakte. 1853: geboorte van de Nederlandse schrijfster Marie Sloot, die vooral meisjesboeken schreef onder de schuilnaam Mathil- de en Melati van Java. 1865: geboorte van de Zuld-Afri- kaanse schrijver Jan Fran- Qois Celliers. 1874: geboorte van de Vlaamse kerkvorst Kardinaal Van Roey, aartsbisschop van Me- chelen. WOENSDAG 14 JANUARI HH. Rilarius, Felix van Nola, Ber- tildis. Zon op te 8.45 u., onder te 16.55 u. 1641: overlijden van de Spaanse schilder Francesco de Goya. 1798: geboorte van de Nederlandse dichter Isaac da Costa. 1850: geboorte van de Franse ro manschrijver Pierre Loti. 1889: geboorte van de Hongaarse godsgeleerde en paedagocg, Mgr Toth Tihamer. 1891: geboorte van de Russische journalist en romanschrijver Ilja Ehrenburg. 1892: overlijden van de Engelse godsgeleerde, Kardinaal Man ning. 1939: overlijden van de Oosten rijkse componist Johann Straus, neef van de beroem de walskoning. DONDERDAG 15 JANUARI Misdag voor lood- en zinkbewerkers HH. Paulus, Kluizenaar, Adelbreoht van Ham-me, Rachel, Maurus. Zon op te 8.44 u., onder te 16.56 u. Nieuwe maan te 15.08 u. 1622: geboorte van de Franse to neelschrijver Molière. 1909: overlijden van de Nederland se letterkundige, Leendert Burgersdljk, bekend om zijn vertalingen van Shakespeare. 1919: dood van de Duitse commu nistische leider, Karl Lieb- knecht, te Berlijn vermoord. 1921: overlijden van de Vlaamse letterkundige en folklorist, Jan Bols. VRIJDAG 16 JANUARI HH. Marcel I Paus, Stephanla, Roeland. Jacobus van Tarente, Petrus-Thomas. Zon op te 8.43 onder te 16.58 u. '1464: overlijden van de Vlaamse schilder, Rogier van der Weyden. 1644: overlijden van de Vlaamse historicus Antonius Sanders of Sanderus, vooral bekend om zijn «Flandria Hiustrata» 1749: geboorte van de Italiaanse treurspeldichter graaf Vitto- rio Alfieri. 1857: geboorte van de Vlaamse kunstsmid Lodewijk van Boeckel. De Volksheilige van de week: II. MAURUS Donderdag 15 Januari. Da H. Maurus was de zoon van een Romeins Senator Eutyclius; hij werd onderwezen door de monniken van Subiaco. Daar werd hij de gezel en leerling van de H. Benedictus, door wie hij tot eerste prior der nieuwe abdij van Monte Casslno werd benoemd. Na Benedictus'- dood, 14 Jaar later, werd Maurus met vier gezellen naar Frankrijk gezonden om er een klooster te stichten. Binst de reis, die lang en lastig was en ge durende dewelke Maurus vele won deren deed, overleed de bisschop die de Benedictijnen geroepen had. Zijn opvolger weigerde de taak tot het stichten van een klooster over te ne men. Een machtig heer, Florus ge naamd, bood Maurus een plaats aan in zijn bisdom. Toen deze heer eens getuige was van een wonder door Maurus verricht, besloot hij ln het klooster te treden dat 8 jaar later voltrokken was; vele edellieden volg den zijn voorbeeld. Aldus werd de abdij van Glaufeull gesticht, gekend als St-Maure-sur-Loire. Na deze abdij, die 140 monniken tolde, 38 jaar lang bestuurd te heb ben, trok Maurus zich ln de een- saamheld terug en leefde nog 3 Jaar ils kluizenaar ln strenge boetvaar digheid. HIJ overleed op 15 Jan. 584. In sommige streken van het land stellen de kleermakers zich onder de bescherming van de H. Maurus: on der andere, in het land van Aalst, HIJ is ook patroon der stad Lier. HIJ wordt aanroepen te Bavlkhove tegen verlammingen en zenuwkwalen, als ook tegen rhumatlsme. De H. Mau rus wordt ook gediend te Elsegem (O. VI.) en te Grimde bij Tienen. HIJ Is ook de patroon der koperslagers en diamantbewerkers. (Vervolg van 1* bQad) En er zal vermoedelijk heel tcat inkt en welsprekendheid vloeien vooraleer men het zover zal bren gen die grondwet aan te nemen, dat Europees parlement samen te stellen en die supra nationale re gering te vormen. Wanneer wij inderdaad op dit ogenblik Vrij Europa bekijken, dan krijgt men een zeer eigenaar dige indruk. Iedereen wil dat Europa maken, maar iedereen steekt stokken in de wielen en heeft in eigen land met ontzag lijke moeilijkheden te kampen. Denken wij maar aan het Schu- manplan. Boe lang heeft het niet geduurd f Meer dan twee jaar. En toch is iedereen akkoord om te ze-oen dat het geweldig vlug ge gaan is. En nu het Europees Defensie verdrag. Dat moet nog meer on der de spitsroeden lopen. Denk maar aan al de moeilijkheden die Adenauer er in Duitsland mee voor heeft. De verwoede tegen stand van de socialisten. Heel de tragicomedie met het opperste ge rechtshof te Karlsruhe, enz. En in Frankrijk! Het verdrag werd al maar schoorvoetend en conditioneel on dertekend. En niemand zou dur ven voorspellen dat de Kamers het zullen bekrachtigen. De jongste re geringscrisis heeft dit voor zo ver nodig nog eens duidelijk doen uitschijnen. Het is inderdaad aebleken dat men nog moeilijk een ernstige regering zal kunnen vor men zonder de medewerking van de R.P.F., die van haar kant nu ook zover gevorderd is dat ze tot een dergelijke medewerking be reid is, aangezien de Hr Soustelle zelfs aannam te trachten een re gering te vormen. Maar de Q-aulle is steeds gekant geweest tenen een Europees leger en des noods voorstander van een Duits nationaal leger onder controle der andere Europese staten. Maar haast geheel de rest van Frank rijk heeft een atavistische vrees voor elk onafhankelijk Duits leger dat niet in een Europees leger zou ingeschakeld zijn. Bonn geeft blijk van goede wil en. stelt voor dat Frankrijk de toe lating zou krijgen steeds zijn di visies uit het Europees leger terug te trekken als het die zou nodig hebben op een ander punt van het Franse Rijk over zee. Maar puntje is toch nog niet bi] paaltje geko men en het duurt ook al twee jaar. Het is dan ook overbodig zich af te vragen hoelang het niet zal aanlopen eer een Europese grond- ivet aangenomen wordt en eer een Europese regering zal tot stand komen. En toch zijn wij daarom niet pessimistisch. Integendeel. Al die moeilijkhe den ziin maar moeilijkheden om dat iedereen ten slotte aanneemt dat men Europa MOET maken. Viif jaar geleden bestonden derge lijke moeilijkheden niet omdat men toen eenvoudig weg de Euro pese idee van kant schoof. Nu neemt men ze algemeen aan en wil men dat nieuw geheel tot stand brengen. Wanneer men dan te doen heeft met vrije mensen en met vrije landen, dan is het fataal dat dit een tijdje moet duren, voor aleer men over dergelijke gewich tige oplossingen tot een accoord geraakt. Denk zelf maar na hoeveel tijd en kopbrekens het niet kan kosten om een lijst op te maken voor de gemeenteverkiezingen, voor de sa menstelling van een schepencolle ge, enz... Het komt er alleen maar op aan voort te discussieren en te werken. Waar een gemeenschappelijk in zicht bestaat omtrent het einddoel dat moet verwezenlijkt worden, daar komt de zaak op de duur wel in orde. Dat moge onze wens zijn voor 195S. Dat Europa meer gestalte zou krijgen, opdat het, in samen werking met de andere vrije vol keren, voorspoed en vrede aan de wereld zou mogen helpen geven. (7-1-53) V. WESTERLINCK. Er zijn echter in de kringen van deze geborneerde imperalisten wel eni~e helderzienden, mensen met koel verstand en een klare kijk op de tegenwoordige toestand, en de toekomst. En deze mensen zijn tot inzicht gekomen dat de overheer sende positie van het Frans in West-Europa een flinke deuk heeft gekregen en in ons land eerlang zql krijgen. Zij beseffen ook dat de overheersing van Walen en Franskiljons in ons land bergaf gaat en verband houdt met de be volkingstoestand. Zij weten dat deze bevolkinge toestand veel ongunstiger verloopt in Wallonië dan in Vlaanderen en dat de verhoudingen binnen korte tijd danig zullen verscherpen. Zij voorzien een ontstellende ramp wanneer alles eens moet heringe richt worden op grond van de nieuwe bevolkingscijfers: het aan tal kiezers en het aantal verkoze- nen, het aantal rechters en het aantal rechtschendera, het aantal beambten en het aantal geadmi- nl8treerden. Daarom bakken zij nu platte broodjes. Maar die kunnen ons nu ook gestolen worden. Een bekend Engels diplomaat die vóór de oorlog enkele jaren ln ons land verbleven heeft, had de zelfde klaren kijk op onze binnen landse toestand en op de toekom stige ontwikkeling daarvan. In een boek dat hij onlangs heeft uitge geven, maakt hij gewag van zijn indertijd uitgesproken voorspelling dat de tweetaligheid zich in vrij snel tempo over de hoofdstad en haar agglomeratie zou uitstrekken en dat de noodzakelijkheid dezer tweetaligheid daarna vrij spoedig zou blijken voor geheel Wallonië en aldaar zou doordringen. Welnu, dat Juist willen de Wal- ünganten, die nu platte broodje» bakken, verhinderen. Daarom trek ken zij hun handschoenen aan om met de Vlamingen een zeer voor komende dialoog aan te gaan over de vastlegging van de taalgrens en de noodzakelijkheid der oprich ting van een geografisch parle ment en dito senaat, in het kader van een op federalistische basis heringericht België. Zij hebben belang bij de vast legging van de taalgrens omdat zij nadeel verwachten van een op dringen van de tweetaligheid naar het Zuiden. Zij hebben belang bij de oprich ting van een geografisch parle ment en senaat omdat Vlaanderen en Wallonië daarin vertegenwoor- digd worden door een GELIJK aantal leden en niet door een EVENREDIG aantal, wat elke vrees uitsluit voor de eventuele nadelige gevolgen ener aanpassing voortvloeiend uit de ontwikkeling van het bevolkingscijfer. Zij dienen alleen hun eigen be lang wanneer zij ons bet federalis me op de schoot thuis brengen. Maar daarmede zijn wij op onz» beurt niet gediend. Wij zijn intussen van de dwa lingen onzer jeugd teruggekeerd en wij zijn wars van elk federa lisme dat ons geen enkel voordeel brengt. Wij geven de voorkeur aan het voortbestaan van Parlement en Senaat met hun evenredige verte genwoordiging in een unitair Bel gië omdat wij er op rekenen en er van overtuigd zijn dat dit onze belangen dient, onze Vlaamse be langen. Aan al deze dingen moeten wij denken wanneer wij vaststellen dat het verslag van het Centrum Harmei ln de Vlaamse pers een zo gunstig en gretig onthaal vindt dat het ten volle verdient. Wij moeten echter ons vetorecht on aangetast en onwankelbaar hand haven wanneer de helderziends Walen van ditzelfde Centrum ons hun federalisme op een gouden schaaltje komen aanbieden. PAS. RytWWWVWWMWWWWWW De nieuwe postzegels met de beeldenaar van Koning Boudewijn zijn precies geen meesterwerken. Tegen dit onmogelijk misbaksel is van diverse zijden heftig gereageerd zodat van hogerhand besloten werd deze reeksen uit de omloop te ne men en een nieuw ontwerp te la ten maken. Achteraf bedenkt men de onmo gelijkste verklaringen om uit te legcen boe het komt dat deze wei nig fraaie afdrukken het licht heb ben gezien. Zodat men ten slotte aangeland is bij de drukpers zelf die blijk baar van alles de schuld draagt. De leveranciers van deze drukpers bijten echter van zich af en wij zen er onder meer op dat op de zelfde persen verschillende reeksen postzegels zijn gedrukt welke het nubliek zeer gunstig heeft ont haald. Men vraagt zich af waarom de machine de ene stempel min der goed zou afdrukken dan de andere. Maar Ja, de uitvluchten worden nu eenmaal bedacht om Jan Pu bliek wat zand in de ogen te strooien: een slechte werkman be schuldigt altijd zijn gerief. Het Centrum Harmei dat in wer kelijkheid sedert zes maanden niet meer bestaat, maar desondanks een florissant onwettelijk leven leidt, doet in de laatste dagen veel van zich spreken. Dat is te wijten aan omstandig heden waarvan het belang door de goede gemeente al te gemakkelijk wordt overschat. De voornaamste hiervan is wel dat de Kerstvacan- tie voor de meeste kranten een komkommertijd inluidt. Het onge luk hiervan ia dat deze dode tijd zwaarwichtige vraagstukken stelt aan de arme journalisten die niet meer weten van wat hout pijlen maken en uit welke duim zij hun commentaren moeten zuigen. Plet Is gewoonlijk in deze tijd dat de weldenkende boulevardbla den uitpakken met reportages aan de lopende meter over ontdek kingstochten en wereldschokkende jachtverhalen. Het is dus mede aan deze gun stige tijd te wijten dat het pas ge publiceerde verslag van het Cen trum Harmei zulke goede kans maakt en zoveel ruimte inneemt in onze bladen. Dit verslag bevat voorzeker zeer behartigenswaardige gegevens en inlichtingen over sommige toestan den in het Vlaamse landsgedeelte. Uit sommige in dit verslag voor komende bevindingen blijkt bij voorbeeld dat de bevolkingstoe stand nauw verband houdt met de huisvesting. Deze algemeen erken de en aanvaarde waarheid wordt treffend geïllustreerd door de vast stelling dat de meeste huisgezin nen die een huis bouwen, dat zij gedurende twintig jaar maande lijks afbetalen, aan kinderbeper king doen. Het ls voorzeker van belang deze belangstellende gegevens te ver zamelen en te boekstaven. Maar laten wij in geen geval het hoofd verliezen omdat de Walen en Wallinganten in de gezegende jaren 1950 bereid zijn een dialoog aan te gaan met de Vlamingen. Wil. Vlamingen, hebben enkele decennia lang op alle toonladders geschreven en gezongen over het federalisme dat ons moest verlos sen uit de verdrukking van "Frans- kiljonië en de gedroomde oplos sing leek voor al onze mizeries. Maar daar was geen gehoor ln Is raël of aan gene ziide van de taal grens. Franskiljonië zwoer bij de unitaire Belgische staatsinrichting, verwachtte geen heil van het fede ralisme en verketterde al diegenen die er anders over dachten. Dat ls ook thans nog de opvat ting van de meeste Walen en franskiljons. Op elk uur van de dag is Royco welgekomen. Zorg dus steeds een paar pakjes in voorraad te hebben. Denk er aan één pakje (jtï geeft U 4 borden. Zodra Royco Chicken Soup op tafel verschijnt, is iedereen dadelijk in zijn nopjes en snuift met welbehagen de heerlijke geur op van deze rijke soep. Ook de meest kieskeurige fijnproever is er gretig naar. Fijne kippensmaak en malse noedels het geheel meesterlijk gekruid - dat is Royco Chicken Soup éven fijn als de beste eigengetrokken kippensoep. U zult er veel succes mee oogsten. En dit wonder van kookkunst kunt U uw huisgenoten in een handomdraai opdienen, want Royco is in een oogwenk klaar. (Vervolg van 1* bCad) God is hier onze gezelzei hij, «rook maar rustig door». Toen vertelde hij over onze Westvlaamse kapelwagen, dat won derlijk verhaal. De kinderen op de dorpen zijn nooit in een andere kerk gekomen dan in een Evangelische en ze we ten niet eens wat een altaar, een tabernakel, een mooi Lievevrou wenbeeld, een biechtstoel en een brandraam is. De ouderen leren de weg naar die tempel als wij er om de drie weken een mis komen doen en dat is gevaarlijk, want gemak kelijk laten die lui zich overhalen een protestantse dienst bij te wo nen. De huurvoorwaarden voor de protestantse tempels worden on aannemelijk: de Evangelische pas toor vraagt ens zijn kudde met rust te laten, maar dat kunnen wij, priesters, niet aannemen. Het lijkt wel dat dit slapend protestantisme meteen is wakker geworden, want ook zij beginnen liefdegaven aan onze jongens en meisjes uit te rei ken en hen aan te lokken in de school. Gelukkig hebben we twee zielzorgerlnnen, die geloofsonder richt in de scholen geven. Gelukkig was ook die flinke Rafaël, de ka pelwagenbestuurder nog hier, want die heeft ons werkelijk verbazend geholpen. Door de sneeuw bracht hij ons overal met de wagen en nooit liet hij ons in de steek. Eens waren er 104 personen in de wa gen... maar hij is niet gebroken die keer! De ontwerper en de bouwer van de wagen keken verbaasd naar el kander. Ze zeiden niets, maar ze lachten even: Westvlaamse caros- seriebouwers kunnen nog wat, niet? We houden er ook vergaderin gen in. Hij wordt een reizende pa rochie en dat doet de katholieken zulke deugd. We speelden er een film ln en reeds een muziekavond met fonoplaten... Dat wordt een reizend Davids- fonds», zei iemand. «Ja, er moet beslist een biblio theek in gebracht worden, want onze mensen hebben behoefte aan katholieke lektuur. Stuur de wagen terug naar Wenlngs». Doch hier hebben we Pfarrer May moeten ontgoochelen: de ka pelwagen heeft zijn proeftijd in wenings doorgemaakt en hij zal elders bollen, ergens in het Noor den, waar de nood veel groter is. Pfarrer May smeekte ons: «Stuur me een nieuwe, een an dere, een kleinere als het moet, maar geef me zo'n reizende wagen van God»! Pfarrer May heeft ons toen nog een paar rekeningen meegegeven en we 'hebben hem beloofd die te betalen. Zodra alle benzinerekenin gen verheffend waren, kon hij op iets rekenen: we willen doen wat we kunnen. Maar dat hadden we vroeger ook reeds aan Pater Arno in Bebra gezegd en over Pater Ar no moeten we de volgende week nog eens schrijven. «Dank die goeie lui in Vlaande ren zei Pfarrer May nog. «Zeg hen dat Gods wagen overal zielen voor God heeft teruggewonnen, zo veel mensen in hun geloof heeft versterkt, en zoveel liefde voor jul lie allemaal heeft laten groeien, hier bij de Oostzone De ganse reis hebben we gere kend en overwogen hoe we zo spoedig mogelijk de jonge Rafaël LANDBOUWERS, opgepast Laat U niet beetnemen!!! Zo zouden de 6prookjes beginnen die de Koloniale Loterij zou kun nen vertellen, uren lang, want bij Iedere trekking, begint een echt sprookje voor de winnaars der grote lotent OM UW KANS TE WAGEN EVENAART NIETS DE PATERNOSTER i bij uw leverancier. 11 Paternosterheeft 200 jaar i ondervinding en zijn werktui- gen zijn gegarandeerd tegen t'abricatiefouten. i Alleen de werktuigen Fatcr- i noster» zullen U 100 t.h. vol- 11 doening schenken. Te koop ln alle goede ijzer- iwarenmagazijnen. (11.095) 'ViAamfvuuwromaAftAjuwiftt'. Opgelet, achttien millioen zul len opnieuw worden verdeeld ZATERDAG 17 JANUARI 1953 TE GELDENAKEN. Vraagt aan uw garagisten de i ONS VOLK, i STAM VAN HET GODSVOLK i Als gelovige mensen moeten w» i weten dat ons volk gegroeid ls in en i als stam van het uitverkoren Gods volk. Het bewustzijn van eigen on vergankelijke geest'moet ons een le vensvreugde zijn. die als een goud- schitterende zomerzon door alle on weersbuien en wolken heen breekt en het versohiet ln heldere glanzen zet. Niet als ongelovigen en heidenen die geen hoop xneer hebben staan wij tegenover de beschaving van tms volk, maar alls gelovigen die goden ken hoe de verrezen Jezus, het oer beeld en voorbeeld van alle mens zijn, ln eigen moedertaal zijn leer lingen heeft toegesproken uit zijn verheerlijkte en verrezen lichame lijkheid. Het ls een verantwoorde re denering als we besluiten dat wij mensen, tot ln onze taal en bescha ving toe, onsterfelijk verrijzen zul len. De Vlaming ls ook ln zijn Vla- mlng-zljn een eeuwige mens, en waarschijnlijk zal het tot het sa menleven van de zaligen in de be- mol behoren, dat alle volkeren en talen da.a.r zullen blijven dienen al« kleine, maar eohte uitstralingen van de onzegbare zleldlepte van het mee leven met de Goddelijke Persoonlijk heden. Zie, daarna zag lk een overgrots menlgta, schrijft St Jan, die nie mand kon tellen, uit a.lle volken en stammen, naties en talen. Ze ston den voor de troon van het Lam ln witte klederen gehuld...Wellicht zal tegenover de aanschouwing der Godheid zelf het naleven van onz» aardse taal en beschaving g.lleen maar zijn als het achteloos wulven van een palmtak ln een verheerlijkte hand. Maar alle werkelijkheid. Is eer bied en aandacht waard en als we te recht vermoeden en weten dat ook ons menselijk cultuurleven ver eeuwigd wordt met ons hele mens zijn mee, dan ls dit leven een be zinning waard zelfs al stonden we op de rand van steilten en afgrond, waar de kathedraal van ons aards volksbestaan ln een soort elndramp zou wegstorten. Het Vlaamse volk, taal en 'beschaving kan door een on geluk der geschiedenis worden weg gevaagd van de aardbol. In de God delijke eeuwigheid echter leeft dit alles voort en staat dan dit verdwe nen volk verrezen. Zo zal er voor eeuwig een Vlaams volk bestaan nis deel van het grote geheel van het Uitverkoren Godsvolk. En het ls daarom ook dat we ln de donkerste tijden dit besef als een zonneglans mogen dragen en de die pere zin vermoeden van dit vers: Een volk zal nooit vergaan. God waakt over dc eeuwigheid van ons volk en wij met Gods kracht BRUSSEL welke steeds de meeste voldoening zal schenken! OFFICIEEL SERVICE STATION Goud uit Arabië Wierook en myrre vit Saba Heeft in deze kerk gebracht De kracht van de ezel. Hez, Sire Asnes... De laatste strofe van het lied moest door de menigte geknield gezongen worden Zeg nu, ezel, «Amen» Want thans is u genoeg voedsel verstrekt Herhaal nu uw Amen - Amen En bekommer u niet om wat voorbij is, Hez va! Hez va! Hez va hez! Beau Sire Asnes, car allez Belle bouche car chantez, Het ls onnodig hieraan toe te voegen dat de Kerk herhaalde malen er het hare toe deed, om misbruiken gelijk het hier genoemde af te schaffen. Herhaal delijk zelf dreigden de bisschoppen met kerkelijke straffen. De strijd tegen een zo diep geworteld misbruik was echter hevig. Na al die eeuwen was die ge woonte al te diep bij de mensen Inge groeid. Later evenwel, getholpen door een krachtig ingrijpen van het hoogste burgerlijk gezag, dat der Franse Parle menten, is aan de viering van de Ezels- dag radicaal een einde gemaakt. ...Verdwenen glorie, gedoofde vreugde. Zoals er zoveel gaat en nimmer keert. Eeuwen lan® werd cp 14 Januari Ezels- dag gevierd. Als een hymne aan de ezel, die Maria en het Kind Jezus naar de veilige oorden van Egypte bracht. Met hoeveel vreugdelawaai en blij vertoon zulks gebeurde zullen we seffens gaan vertellen. Vooral ook omdat het een ezel gold. Er zou een halve krant vol te schrijven zijn over de ezel. Zo dom als een ezel, zeggen ze, zoals men zegt: zo dom als een uil. En anderzijds blijkt het dat de ezel soms het vel leverde voor het ezels vel of perkament» (eigenlijk was bijna cl het middeleeuwse perkament uit kalfs- ra gemaakt!) En de ezel is in genen dele dom, wel koppig. En die koppigaards doen dom, doch zijn niet dom. Men zei ook van de uilen dat ze eerder slim zijn dan dom, en de uil geldt zelfs als zinne beeld van die wijsheid. Want op het graf van Jacob van Moerlant staat een uil. Waaruit men later heeft afgeleid dat daar niemand minder dan Uilenspiegel begraven lag. Iets wat totaal legende is. De ezel zag men meer in de middel eeuwen dan nu. Te Poperinge reed mees ter Ghybe elk Jaar door de stad op een ezel gezeten met de fameuze kei der Po- peringse keikoppen in de schoot! De ezel treedt ln de vele en werkelijk schone legenden der vlucht naar Egypte meermalen op. Het moet ons dus niet verwonderen, dat het middeleeuwse volk de ezel ln zijn geloof betrok, meer in processie, ook de ezel ging de kerk bin nen, tot voor het hoogaltaar. Daarna nam het meisje met het kind in de ar men, naast de ezel plaats aan de Evan geliezijde en begon de plechtige Ezelsmis. Introitus, Kyrie, Gloria en Credo wer den telkens besloten met de uitroep: Hinham als wilde men het balken van de ezel nabootsen. Op het einde der mis. zo wilden de rubrieken op die dag, zal de priester aan het gebruikelijke Ite mis- sa esteen drievoudig Hinham toe voegen en zal het volk antwoorden met een Deo gratias. Hinham, Hinham, Hinham. Tijdens die H. Mis zong het volk eens een proza, een zang, waarvan hier ge deeltelijk een vrije vertaling volgt: Uit de landen vaji het Oosten Is hier aangekomen de ezel Schoon en sterk gebouwd Wel berekend om zijn last te dragen Hez, Sire Asnes, car chantez Belle bouche rechignez Vous aurez du foin assez Et de l'avoine a planter. spronkelijk uit de Kerstmlsspelen en werd in den beginne ook waardig gevierd met processie en de zogenaamde Ezels mis Jammer genoeg, gebeurde met dit feest wat met zovele andere der middel eeuwen gebeurde: de wijze waarop het gevierd werd ontaardde al vrij spoedig tot oneerbiedigheden, die wij, zeker bin nen onze geheiligde kerkmuren met weer zin zouden zien. Evenwel kan een en ander daarover toch gezegd worden. Dit Ezelsfeest werd vooral gevierd te Beauvais, Rouen en Douai op de 14" Januari. Te Beauvais werd het feest nog tot het begin der 16" eeuw jaarlijks gevierd op de ge noemde datam. Daar ook was het erg ontaard. Rijk gekleed moest het schoonste meisje der stad plaats nemen op een ezel, die eveneens zeer kostbaar opgetuigd was. Het meisje moest een klein kind in de armen dragen en begeleid door de gees telijkheid en het volk, stapte de ezel, meisje en kind dragend, naar de Pa rochiekerk van Sint Stefanus. Geheel de zijn al te graag en al te menigvuldig bijgeloof. Hoe kwam de Ezelsdag van 14 Januari nu eigenlijk in voege. In vroeger eeuwen werden, speciaal door het volk, gedurende de Octaafda gen die het Drie Koningenfeest volgen en de Kersttijd besluiten, verscheidene herinneringen gevierd van gebeurtenissen uit het leven van die jeugdige Jezus en zijn Moeder-, 's Zondags bv. onder het Drie Koningenoctaaf werd ook destijds, evenals nu, het Evangelie gelezen van het verloren Kind Jezus in de Tempel van Jeruzalem. Algemeen, vooral ln ons land, vierde men de volgende dag als verloren Maandag Vanaf de 12" eeuw tot ongeveer 1530 werd op vele plaatsen, vooral ln Frank rijk, een zeer eigenaardig feest gevierd, het zogenaamde Ezelsfeest. Dit volks feest werd gevierd met Kerstmis, Nieuw jaar, de 14" of 17° Januari of op Palm zondag, als herinnering aan de diensten die de ezel bewezen had aan Jezus en de H. Familie. Het feest ontstond oor- T. R. BOSCHVOGEL.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 2