AUTO-SALON
Het 36e Autosalon te Brussel ^janu™
Garage Devos Dewanckel
Op zoek naar
de mooiste sten
BATTAILLE
BATTAILLE
De laatste snufjes der techniek tentoongesteld in een zee van licht
STEVIG OPKOMEN
MET FERTICI LINE
een
Q)e
op het
om er de uitgelezen gamma onzer
producten te bewonderen
ÏL a S3 2a S3 StflIEM wsr IF®®®
^ffiEHSTOS TT&lSfOTS @®KI§TO
p- glIP SOY® goss
De nieuwe lijn hüj de General Motors
EEN LEVER
PRODUCT
Frenchlaan 33
Tel. 55
I E P E R
De kwartfinalen
in Westvlaanderen
Alle politieke partijen voor de duur van drie
jaar ontbonden. j
Talrijke officieren gearresteerd.
VOLLEDIGEDMESTSTOFFEN
VOLLEDIGE MESTSTOFFEN
itAMd'i-
P&it»«enw<v}CHt.'. Paleis V-stands A. 37 tot en met A. 82
'Viachtwx^eKi.-. Paleis IV-stands P. 739 tot en met P. 730
fe U
HET WEKELIJKS NIEUWS Zaterdag 24 Jan. 1953. Blz. 9.
DE PLECHTIGE OPENING
Traditiegetrouw had Vrijdagna
middag de vooropening van het
Automobielsalon plaats onder ge
leide van dhr Blondeel. Voorzitter,
en dhr Piccard, Secretaris van het
Automoibielsalon. Talrijke Journa
listen woonden dit bezoek Dij.
De Vrijdagavond, rond 20.30 uur,
bracht Z. M. Koning Boudewijn,
vergezeld van Z. M. Koning Leo
pold, de Prinses van Retie, Prinses
Josephine-Charlotte, Prins Jan van
Luxemburg en Prins Albert, een
bezoek aan het salon. Dit bezoek
geschiedde lnoognlto en zonder of
ficiële plichtplegingen.
Zaterdagvoormiddag, te 10.30 uur
had dan de officiële opening plaats
door dhr Van de Meulebroek, bur
gemeester van Brussel, die verge
zeld was van Graaf d'Ursel, Gene
i-aal Beernaert en de leden van het
inrichtend Comité.
Na de openingsplechtigheid werd
een bezoek gebracht aan de ver
schillende paleizen waar deze reus
achtige tentoonstelling doorgaat.
Palels 5 is wel het merkwaardig
ste en zeker het meest weelderig
gedeelte van dit automobielsalcn.
het is immers voorbehouden aan de
personenwagens en aan de kleine
vrachtwagens. In het aansluitend
paleis 6 werd de ruimte voorbehou
den voor de zware industriële wa
gens, de vrachtwagens en auto
bussen. Een nieuwigheid van dit
salon is het paleis 6 bis waar men
een zeer grote verscheidenheid van
kamping-wagens aantreft. Onder
delen voor auto's en nog enkele
wagens die in het grote paleis geen
plaats vonden, treft men aan in
palels 11.
Ten slotte werd er ook gedacht
aan de moto, de bromfiets en ook
aan de gewone flets, want van
dergelijke democratische verplaat
singsmiddelen zijn er toch ook nog
altijd een groot aantal liefhebbers.
Deze vervoermiddelen zijn in pa
leis 3 te vinden.
DEGELIJK WERK
Met dit overzicht kan men zijn
weg vinden in het automobielsalon.
Detailbeschrijvingen geven ware
onbegonnen werk, te meer daar
ieder merk van hetgeen tentoon
gesteld werd, zijn eigen cachet
draagt.
Een punt dient nochtans onder
lijnd inzake de tentoongestelde
wagens. Er ziin nieuwigheden en
vele zelfs, doch het zijn geen ge
durfde en onbeproefde nieuwighe
den, zoals men die vaak op sommi
ge tentoonstellingen na de oorlog
kon opmerken, o.m. in 1947 te Pa
rijs. Geen overvloed, dus mode-
snufjes». wel degelijk werk dat de
vrucht is van jarenlange studie.
Wij vermeiden hier vooral de hy
draulische transmissie die thans
vrij algemeen toegepast werd op de
Amerikaanse modellen.
Van belang is ook, dat vooral de
Engelse constructeurs zich wisten
aan te passen aan de slechte we
gen, dit geldt ook voor de Franse
wagens.
De algemene indruk, die men van
dit automobielsalon meedraagt, is
wel dat meer naar verbetering ge
streefd is van het bestaande in
plaats van een jacht te worden op
nieuwigheden.
Voor kopers en kijkers loont het
zeker de moeite dit 36' salon te
bezoeken.
GENERAL MOTORS
IN HET AUTOMOBIELSALON
General Motor» 1» met degelijk
werk, de vrucht van jaren studie,
naar het 36* Automobielsalon te
Brussel gekomen.
Wat de carrosserieën betreft, de
ze zijn voor 1953 geheel nieuw ont
worpen, het sterkst valt dit op bij
de «Bulck» die zijn belangrijkste
stijlverandering der laatste 25 Ja
ren onderging.
Voor de Chevroletonderschei
den wij dit Jaar drie typen
nem - -
en
In het algemeen moet men bij
General Motors een vooruitgang
vaststellen inzake de spartmodellen.
Wat het P. K.-vennogen betreft,
is er een merkelijke stap voor
waarts gezet. Opmerkelijk ia even
wel dat de verhoging van het ver
mogen samenvalt met een vermin
dering van benzine-verbrulk, wat
dus hierop neerkomt, dat vooral
aandacht besteed werd aan de mo
tor-constructie, die een hoger ren
dement waarborgt.
Bij de «Chevrolet», de wagen
die hier sympathiek aandoet, moe
ten wij vooral vaststellen dat voor
een bredere en lagere carrosserie
gezorgd werd, wat de technische
kant betreft, is vooral de automa
tische versnelling en 't ontsteklngs-
systeeim te onderlijnen.
Bij de personenwagens moeten
we nog een woord voegen over de
Opelde Kapltën en de Olym-
Êia, die als leuze voeren: Ameri-
aans comfort en Amerikaanse
rijkwaliteiten voor Europees-eco
nomische kosten.
Ten slotte nog een woord over
de wagens voor vrachtvervoer. Hier
ook biedt General Motors een on
vergelijkelijke keuze aan gaande
van de CAV-bestelwagen tot de
grote Bedford-serie S langs de
Opel-Chassis 1,75 en de G.M.C.
Hier ook is de leuze dat voor ieder
soort vervoer een speciaal daartoe
bestemde wagen beschikbaar is.
Voor de bezoekers van het Auto-
mobleisalon voegen wij hier nog
aan toe dat General Motors expo
seert in Paleis 5 en Paleis 6, tevens
wordt iedere dag in Paleis 1 door
lopend vanaf 10 uur een gratis
filmvertoning gegeven over General
Motors.
FORD
HOUDT ZIJN TRADITIE IN EER
De krachtige Ford-wagens oog
sten veel bijval op het 36" Automo
bielsalon. De ganse reeks zijner
fabricaties is er volledig aan
wezig met de Angliaen de
Taunusvoor de lichte wagens,
en dan de mooie sierlijke reeks
van zwaardere personenwagens met
de «Consul», de Zephyr», de
Ford Vedette de Ford 6 en
V 8 de Mercury en de Lin
coln
Het uitzicht van de Ford-model
len is weinig veranderd, alleen het
front van de nieuwe Ford kreeg
een totaal ander uitzicht. De lijn
van de Ford was vorige jaren nog
al revolutionnair en is thans, wat
de algemene lijn betreft, niet ver
anderd. Alleen maar een nieuw ge
bit en wat sieraden die opfleuren.
De Taunus M 12 en de Zephyr
Sixstaan nog steeds zoals voor
heen hun man. Voor het jubeljaar
(1903-1953) kon het ook niet an
ders.
Wij moeten hier niet aan toe
voegen dat Ford, traditiegetrouw,
een voortreffelijke reeks vrachtwa
gens voorstelt, alsmede de tractor
Fordson
WAT DE AUTO BETAALT
AAN DE STAAT
De auto is een zeer goede be
lastingbetaler voor de staat en
heeft zelfs in de jongste jaren veel
vordering gedaan op dit punt tij
dens de jongste dertig jaa'
Alhoewel de verkeersbelasting
reeds goed aangedikt is en een re
delijk hoog bedrag daarstelt, eigent
de staat zich toch het hoogste in
komen toe bij middel van de ver-
bruikstaks op de benzine.
In 1922 leefde de automobilist
nog in een-dromenland, de fiscus
stelde zich tevreden met 0.10 fr.
taks per liter. Maar stilaan is daar
een stijging in gekomen. In 1924
tot 0,20 fr., in 1926 werd het 0,40
fr. en nauwelijks zes maanden la
ter 0,80 fr, 1930, het eeuwfeestjaar,
werd gunstiger, de taks viel terug
op 0,70 ïr., maar reeds in 1931 haal-
Men zou het stilaan zelf beginnen te geloven dat België het
land Is dat overloopt van melk en honigzoals het Land van Be
lofte bestempeld wordt, wanneer men 'n bezoek brengt aan het 36"
Automobielsalon dat Zaterdag in de Eeuwfeestpaleizen op de Heizei te
Brussel geopend werd.
In een overdadige zee van licht, waarvoor 3.200 neonlampen
gebruikt werden, en te midden van een decor, waarvoor men 35.000
vlerkante meter stof bezigde, staan de sierlfjke wagens opgesteld, die
thans als nieuwigheden op de wereldmarkt verschijnen.
Daar tussenin slenteren de bezoekers, kijklustigen, die hun ogen
de kost geven en kooplustigen die ln stilte berekenen of hun beurs
er tegen kan en die hun blikken strelend over de wagen laten gaan,
waarop zij belust zijn.
a wij dit Jaar drie typen penso-
nwagena, Bel Air De Luxe
Standard
model 1933, kocht voor de globale
som van... 10 shilling of 70 B. fr.
Misschien kunnen we hierbij de
vraag stellen of er in Engeland dan
geen handelaars ln oud Ijzer be
staan.
Hoe dan ook, in ons land gaan
de tweede handswagens nog een
fatsoenlijke prijs en zelfs als oud
ijzer krijgt men nog geredelijk van
1.000 tot 1.500 fr.
Voor de wagens met als bouw
jaar 1946 tot 1952 dan, vallen er
interessante prijzen te noteren. De
lichte personenwagen haalt ln de
ze gevallen van 13.000 tot 60.000 fr.
De zware luxe-wagens gaan van
20,000 tot 100.000 fr,, met ais re
cordcijfer de Bulck 1952en de
«Chrysler 1952» die tot 125.000 fr.
gaan.
Onderstaande cijfers geven ons
verder een trouw beeld van de
Handelswaarde der Occasievoituren
zoals deze heden ten dage op ta
rief staan.
Buick, type 51.
Boven: De CHEVROLET 1953, 4-deuren Sedan, Standard.
Tweede: De PONTIAC 1953, 4-deuren Sedan.
Derde: De OLDSMOBILE «98» 1953, 4-deuren Sedan.
Onder: De BUICK SUPER 1953, 4-deuren Sedan.
de de staat zijn schade in en eiste
100 fr. Het werd weer een ge
leidelijke stijging om in 1939 2,10
fr. te bereiken. Deze taks bleef be
houden tijdens de oorlog was
er toch maar een mager rantsoen
tje tot in 1946 met als troost
prijs dat van 15-2-1945 tot 18-2-46
de taks opgeheven was. Van dan
af ging deze belasting op en neer
met natuurlijk steeds de neiging
naar hoger en zo staan we thans
met 3,20 fr. verbruiksbelasting per
liter benzine die verreden wordt.
Als men daarbij in aanmerking
neemt dat t benzineverbruik steeds
in stijgend© lijn ging, 1.150 mlllioen
liter in 1952 tegen 748 mlllioen in
1948, dan moet men aannemen dat
de nsous goede zaken doet aan de
automobilisten.
Wanneer men ten slotte alles bij
elkaar rekent wat de fiscus ln de
wacht sleept aan belastingen be
treffende auto's en alles wat daar
mede verband houdt, dan komt
men voor 1952 tot het fantastisch
bedrag van 8 milliard... en zeggen
dat wij nog altijd zoveel slechte
wegen kennen ln ons land!
WAT KOST
EEN OCCASIEWAGEN?
Als wij een bericht uit Engelse
bron mogen geloven, dan zou de
handel in occasiewagens er in En
geland zo slecht voor staan, dat
een loodgletersgast er een oude
Wolsleyvan 12 P. K. en een
Lanchester van 18 P. K., belde
1946
24.000
1947
30.000
1948
38.000
1949
50.000
1950
80.000
1951
100.000
1952
125.000
Chevrolet
18 HP.
1946
20.000
1947
28.000
1948
35.000
1949
50.000
1950
65.000
1951
85.000
1952
100.000
Citroën
11 HP.
1946
18.000
1947
24.000
1948
30.000
1949
35.000
1950
40.000
1951
50,000
1952
60.000
Ford 19
HP V 8.
1946
17.000
1947
20.000
1948
30.000
1949
45.000
1950
60.000
1951
80.000
1952
90.000
Kaiser 18
-19 HP.
1947
15.000
1948
20.000
1949
27.000
1950
43.000
1951
70.000
1952
100.000
Mercury 19-21 HP
1948
16.000
1947
22.000
1948
26.000
1949
50.000
1950
60.000
1951
90.000
1952
110.000
Oldsmobile 21-24 HP.
1946
20.000
1947
24.000
1948
30.000
1949
50.000
1950
70.000
1951
95.000
1952
120.000
Opel 8 HP.
1948
25.000
1949
35.000
1950
40.000
1951
50.000
1952
55.000
Peugeot 6-8 HP.
1948
15.000
1949
35.000
1950
43.000
1951
55.000
1952
66.000
Plymouth
18 HP.
1946
20.000
1947
25.000
194-8
35.000
1949
55.000
1950
65.000
1951
95.000
1952
120.000
Pontiac 20 HP.
1946
18.000
1947
20.000
1948
25.000
1949
50.000
1950
65.000
1951
85.000
1952
115.000
Studebacker 14-15 HP.
1947
25.000
1948
40.000
1949
50.000
1950
65.000
1951
87.000
1952
105.000
Vauxhall
8 HP.
1948
22.000
1949
30.000
1950
35.000
1951
45.000
1952
57.000
Volkswagen 6 BP.
1948
22.000
1949
30.000
1950
35.000
1951
40.000
1952
45.000
Deze prijzen zijn de «verkoop
prijzen Dat bij overname van
een oudewagen de verdeler
meer geeft om een nieuwe te le
veren, staat vast. Dat hangt dan
natuurlijk in grote mate af van «lé
staat van de over te nemen wagen,
zijn oppassing, zijn slijtage en ge
lopen kilometers. Deze willekeuri
ge overnameprijs ls dan gewoon
lijk een sacrificie die de verdeler
SAVONNERIES LEVER FRÊRES. BRUSSEL
doet van zijn toegekend procent
gewin dat hij krijgt bij het ver
kopen van een nieuwe wagen.
Enkele andere interessante stati
stieken en cijfers.
Verkoop van auto's ln België.
(1)
67.345
57.000
58.750
60.300
(2)
11.375
18.000
15.205
16.000
Totaal
68.720
75.000
74.045
76.300
(1)
(2)
Personenauto's.
Vrachtwagens.
Welke wagens worden het meest
verkocht?
(Volgens A. G. F.)
Amerikaanse Constructie
Merken
(1)
(B)
Totaal
Chevrolet
3.500
1.700
5.200
Ford
3.000
2.000
5.000
Studebacker
1.300
300
1.600
Plymouth
1.200
1.200
Dodge
700
300
1.000
Buick
800
800
De Soto
400
100
500
Mercury
500
500
Chrysler
300
150
450
Oldsmobile
400
400
Pontiac
400
400
Henry-J.
400
400
Nash
Willys
G. M. C.
Cadillac
Kaizer-Frazer
Diamond
International
Packard
Lincoln
Hudson
Verscheidene
TOTAAL
13.900
Europese
Merken
Volkswagen
Renault
Citroën
Opel
Anglia
Peugeot
Vauxhall
Morris
Austin
Taunus
Mercedes
Fiat
Bedford
Simca
Hillman
Borgward
Auto-Union
Standard-
Vanguard
Skoda
Comimer
I.F.A
Goliath
Moskwltoh
E.M.W.
Vedette
Volvo
Hanomag
Rover
Tempo
Panhard-Dyna
Verscheidene
5.200 19.100
Constructie
(1)
(B)
Totaal
9.700
1.600
11.300
4.200
1.200
5.400
5.000
100
5.100
4.000
1.000
5.000
4.000
400
4.400
1.800
600
2.400
2.400
2.400
2.000
300
2.300
1.800
500
2.300
1.800
50
1.850
1.300
500
1.800
1.100
-
1.100
1.800
1.800
1.000
1.000
900
900
600
200
800
550
250
800
600
150
750
600
50
650
400
400
300
100
400
300
100
400
300
300
300
50
350
300
300
150
150
300
200
200
200
200
200
200
200
200
1.000
900
1.900
TOTAAL
46.400 10.800 57.200
Algem. Tot. 60.300 16.000 76.300
(1) Personenwagens.
(2) Vrachtwagens.
Ds tien ztftlngsp roeven ln West-
vlaanderen van de grote nationale
zangwedstrijd Op zoek naar de
mooiste stemzijn dus achter de
rug.
Met dit week-end vangen ook reeds
de vier kwartfinalen ln onze pro
vincie aan, en meteen «tijgt de be
langstelling en het succes van dit
grootse croChet, waaraan door de In
richters. nl. het geïllustreerd week
blad Ons Volk het water Appoll-
narls, en Radla Luxemburg, zeker
meer dan 200.000 fr. prllzen verbon
den zijn.
Ten titel van Inlichting voor onze
lezers geven we hier de lijst van de
gekwalificeerde zangers, welke ln
Iedere kwartfinale mogen uitkomen.
OP ZATERDAG 24 JANUARI
TE ZWEVEGEM
De eerste Westvlaamse kwartfinale
gaat dus door heden Zaterdag, 24
januari, te Zwevegem, ln de zaal
't Brouwershofte 19.30 u. Hier
komen de volgende kandidaten uit:
Desmet Norbert, Moorsele.
Trio Fonteyne, Wevelgem.
Tresegnles Jacqueline, Wevelgem.
Six Jozef, Moorsele.
Nobels Roger, Moeskroen.
Verstraete Agnes, Avelgem.
Vervaecke Roger, Heestert.
Vandenberghe Odette, Deerlijk.
Dumortler Zoë, Bellegem.
Niclaus Gabr., Meulebeke.
OP ZONDAG 25 JANUARI
TE LÏCHTERVELDE
De volgende kwartfinale ls dus te
Lichtervelde in de Slnt-Margaretha-
zaal. Begin klokslag 19 u. Hier zijn
volgende deelnemers van de partij
Debruyne Jeanette. Lichtervelde.
Paepe Julien, Lichtervelde.
Vandenbussche M.-José, Moorslede
Debusschere Luclen, Roeselare.
Maeckelberghe Roger, Klerken.
Dujardln Jan, Kortemark.
Maveau Elisabeth, Moorslede.
Onraedt Cyrlel, Beerst.
Van Compernolle Ant., Koekelare
Bonte Nora, Assebroek.
OP MAANDAG 26 JANUARI
TE GISTEL
's Anderendaags zijn we dan ln de
Cinema Majesticte Gistel, te
19.30 u„ met volgende kandidaten:
Baert Olivier, Nieuwpoort.
Blanckaert Arthur. Veurne.
Brandt Andrée, Beernem.
Vandenberghe Emlllenne, Oedelgem.
Jonckheere Urb., Bekegem.
Kafmeyer Firmln, Torhout.
Tanghe Michel. Torhout.
Mevr. Viaene, Zerkegem.
Storme Godelieve, Roksem.
Dobbelaere A., Brugge.
OP DONDERDAG 29 JANUARI
TE KUURNE
De laatste kwartfinale ln onze pro
vincie ls ten slotte ln Kuurne, Don-
Zie vervolg hiernevens EW
Naguib vestigt definitief zijn
dictatuur over Egypte
Op het ogenblik dat zijn man
daat van zes maanden, dat Naguib
vroeg aan het Egyptische volk bij
de verplichte troonafstand van ko
ning Faroek, zou verstrijken heeft
deze Egyptische géneraal een nieu-
machtsgreep uitgev
het ontbinden van alle bestaande
we machtsgreep uitgevoerd door
het ontbinden vi
politieke partijen,
TALRIJKE AANHOUDINGEN
Als inleiding tot deze machts
greep hadden Vrijdag 16 Januari,
een 25-tal arrestaties plaats en wel
voornamelijk onder vooraanstaande
officieren. Als motivering voor deze
aanhoudingen werd opgegeven dat
bedoelde personen een complot
hadden gesmeed tegen de veiligheid
van de Egyptische staat. Meer be
paald werd hieromtrent verklaard:
Dat sommige politieke leiders en
officieren getracht hebben op 12 Ja
nuari, de verjaardag van de dood
der studenten die in de zone van
het Suezkanaal hebben gestreden,
onlusten uit te lokken.
Alhoewel tot dusver geen volle
dige lijst van namen werd bekend
gemaakt, staat het vast dat de
voormalige regent, kolonel Rasjad
Mehanne; de voormalige secretaris
van de Wafd, Foead Serag El Din
en Faroek's neef, prins Abbas Ha-
lim, zich in verzekerde bewaring
bevinden.
Tijdens een persconferentie licht
te Naguib zelf de getroffen maat
regelen toe en beklemtoonde dat
tegen de aangehoudenen geen wil
lekeurige interneringsmaatregelen
zullen worden toegepast en dat een
objectief onderzoek zal worden in
gesteld.
De generaal wees op de noodza
kelijkheid de orde in het land te
handhaven, zowel voor wat de
Egyptenaren zelf als voor hetgeen
de buitenlanders betreft. De natie
moet haar inspanningen kunnen
concentreren teneinde haar doel
stellingen te kunnen bereiken.
Daarom werd overgegaan tot de
ontbinding der partijen.
Naguib kondigde een overgangs
periode van drie jaar aan en hij
stelde in het vooruitzicht al diege
nen streng te bestraffen die hem in
zijn werk zouden hinderen. Tot be
sluit voegdas hij er aan toe: «Nu
wij van de partijen en van de scha
delijke elementen verlost zijn, kun
nen wij aan de wederopbouw van
Egypte werken.
HET ONTBINDINGSDECREET
Tijdens de ministerraad van Za
terdag werd het wetsontwerp in
zake de ontbindingen van de Egyp
tische partijen goedgekeurd.
Dit decreet omvat als vooi
ste bepalingen:
1. - De fondsen en goederen van
de partijen zullen gebruikt worden
volgens later door de ministerraad
te bepalen modaliteiten.
2. - Het is de leden van de ont
bonden partijen verboden enige po
litieke bedrijvigheid aan de dag te
leggen. Het is tevens verboden hen
daarbij terzijde te staan.
3. - De minister van Financiën is
aangewezen om de goederen van de
partijen te liquideren.
4. - Zij die inbreuk plegen op de
artikels 1 en 2 kunnen tot 3 jaar
gevangenisstraf en 2.000 pond boe
te worden veroordeeld.
5. - De oprichting van nieuwe
partijen is verboden. De wet van
GENERAAL NAGUIB
voornaam-
7 September op de reorganisatie
van de partijen is ingetrokken.
NIEUWE GRONDWET
De thans getroffen maatregelen
komen slechts enkele dagen nadat
werd aangekondigd dat een natio
naal comité van 50 personen was
aangesteld voor het opstellen van.
de nieuwe grondwet. De Egyptische
regering beschouwt thans de grond
wet van 1923 als afgeschaft.
De zwaarst getroffene onder d#
Egyptische partijen blijkt wel de
Wafd, wiens fondsen op 14 mlllioen
B, fr. geschat worden.
Het is opvallend dat de Muzel-
maanse Broederschap, die zich
nochtans duchtig geroerd heeft tij
dens de politieke gebeurtenissen de
jongste maanden, niet afgeschaft
werd daar zij volgens Naguib be
schouwd wordt als een godsdiensti
ge vereniging. De vrouwelijke tak
van deze partij, de Dochters van de
Nijl, werd evenwel afgeschaft.
HET OUDE LIEDJE
DER DICTATORS
De machtsgreep van Naguib ii
een herhaling van hetgeen men
reeds elders zag gebeuren waar een
dictator naar de macht greep. Ko
ning Faroek aan de kant stellen
was de eerste stap, de ontbinding
der politieke partijen de tweede. In
de gedachtengang van een dictator
is het een logische weg, namelijk:
zich eerst goed in het zadel zetten
met de eerbiedige toestemming van
de partijen om dan de hinderlijk#
getuigen zelf uit de weg te mimen
en alleen baas te zijn.
Slechts één partij ontsnapte en
werd niet ontbonden, de Muzei-
maanse Broederschap, maar men
mag niet vergeten dat deze partij
precies de incarnatie is van het an-
ti-semitisme in Egypte. Dat men
het kind een andere naam gaf en
deze Broederschap thans een zui
ver godsdienstige vereniging noemt,
dient alleen om de schijn te redden.
Hoe Egypte hierop zal reageren
en voornamelijk of de Wafd zich
daarbij goedschiks zal neerleggen,
blijft nog een open vraag. Alleen
dit staat vast, dat een nieuwe dic-
tatuurstaat op de wereldkaart, werd
ingeschreven en dat de vrije wereld
thans een eenheid minder telt.
Om stevig te zijn, moet het opkomen vlug
zijn
De voorsprong die de plant neemt bij het opko
men blijft behouden en zal nooit meer verloren
gaar,
Elke achlerblijvlng ln het opkomen zal nooit
meer kunnen ingehaald worden en zal door de
oogst duur moeten bekocht worden.
Daarom is het niet voldoende aan de plant het
volledige voedsel te bezorgen dat de hoofdelemen
ten bevat die nodig zijn voor de voortbrengst van
de oogst.
Hel is uiterst belangrijk er zorg voor te dragen
dat hel opkomen een stoot zou krijgen door
een verstandige aanbrengst van mindere elementen
en van groeistoffen (auximone, enz.).
Organische basis die rijk is aan mindere elemen
ten en aan groeistoffen, auximone, enz..., begun
stigen een spoedig inwortelen dat aan de plant
toelaat een -maximum - gebruik te maken van het
mineraal gedeelte dat tot haar beschikking ge
steld werd, en
BAS ÈCLES
(HA1NAUT)
FRESNES
(M0R.D) AHAATF
derdag. 29 Januari, te 19.30 u., ln de
zaal O'Connor. Als deelnemers:
Pattyn Alb., Harelbeke.
Vandercruyssen M.-L., Wevelgem.
John Call's, Vlamertinge.
Laroye Marcelle, Vlamertinge.
Gantols Paul, Poperlnge.
Boudeweel Yvette, Poperlnge.
Lermytte Gilbert, Poperlnge.
Van Eeckhoutte Jos., Westouter.
Ottewaere Pierre, Harelbeke.
Lemey Gaston, Kanegem.
ZEER BELANGRIJK
Deze berichtgeving dient voor
de kwartfinalisten als uitnodiging.
Het ls ons onmogelijk wijziging aan
deze lijsten te brengen. Wie op die
kwartfinale, waarvoor zij uitgesohre-
ven zijn, niet kan tegenwoordig zijn,
kan. om generlei redenen aan een
andere deelnemen. Het spijt ons dit
aldus te moeten meedelen. De eerste
vier mogen ln halve flnaall komen te
Zwevezcle op 8 Februari of Wevel
gem op 19 Februari. We delen wel
tijdig de gekwalificeerde zangers en.
nodige Inlichtingen hierover mede.
De zangwedstrijd gaat telkens
door onmiddellijk na de poos van de
Benelux-wereldparade. Een interna
tionaal kabaretprogramma, onder lei
ding en bezieling van de populaire
Nederlandse radio-chansonniers De
SpelbrekersDeze zijn vergezeld
van de Jodelarln Odette Sonck, het
accordeonduo De Jantonsde
sneltekenaar Ulster Nlcholls, en het
orkest The Lucky Stars Dit en
semble bezorgt de bomvolle zalen
overal een onvergete,.Jke avond.
Onze lezers zullen zich her
inneren dat een paar maanden ge
leden in West-Duitsland een Frans
soldaat door een Duitse vleeshou
wer werd vermoord. Deze komt
thans te worden veroordeeld tot
levenslange hechtenis.