VOOR POPERINSE EN IEPER
Ook die bressen
moeten gestopt
W
De Moderne Mens
tegenover het Geloof
Landbouwsalon
Na
de Overstromingsramp
Binnen- en Buitenland
J
m
Mm
16
HJ
Schandelijke grafschennis
te Moorsele
Nieuwe vrees voor springtij e.k.
In het Kustgebied wordt
ijverig hersteld
Nederlands Eeuwenoude
strijd tegen het Water
y
mmmmvspas
KATHOLIEK WEEKBLAD VOOR POPERINGE - IEPER - WERVIK EN OMSTREKEN
Bisdom Brugge - Vastenbrief 1953
ZIJ LEIDEN DE AMERIKAANSE POLITIEK
Van 15 tot 22 Febr.
in het Eeuwteest-
paleis te Brussel.
De toestand in Zeeland geruststellend In Engeland blijkt ook alle gevaar geweken
Edelmoedige hulp uit gans de Wereld biedt hijstand aan de geteisterden
EEN PROVINCIAAL RAMPENFONDS
IN WESTVLAANDEREN
Graf van Caesar Gezelle door
VStiamshatende handen in stukken
geslagen
UM^-\
pill |f!
üPO
Hk' -
sXr-
dPPSfc. XW
m
HOOFDBUREEL en REDACTIE
Poperinge - Gasthuisstr. 19.
Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60.
PLAATSELIJKE BURELEN:
Roeselare:
J. VERRIEST-DEZEURE,
St-Alfonsusstraat 12. - Tel. 1523.
leper:
P. BRAS-DEKLERCK,
de Stuersstraat 4. - Tel. 445.
Wervik:
ROGER PECTOR,
Leiestraat 1L - Tel. Komen 491.
Veurne:
M. D'HERT, Noordstraat 14.
Nieuwpoort:
Drukkerij DUMON, Marktstraat.
Verantwoordelijke Uitgever.
J. Sausen. Gasthuisstraat 19. Poperinge
ET WEKELIJKS NIEUWS
ONZE 3 UITGAVENi
POPERINGE en IEPER [(met Wervik en randgemeenten).
ROESELAR" (met Izegem-Menen en randgemeenten).
KUSTSTREEK (Veurne-Nieuwpoort-Dlksmutde en randgemeenten)
49' JAAR.
Nr 7.
ZATERDAG
Bladzijden
PRIJS
FEBRUARI
3 Frank
1953
POSTABONNEMENT 1953:
België (tot einde 1953) 125 fr.
Andere landen 4fr. p. week
Aangesloten bij het Verbond der
Belgische Periodieke Pers.
IJ mochten wel twij
felen!
Zo dikwijls heb ik
moeten horen dat ik
een «optimist» was;
dat ik alleen de schone kant bekeek
van de gebeurtenissen. Ik was, om
horen, altijd bezig smet de vernis-
borstel, om al het lelijke op te poet
sen. Wat ben ik blij dat ik nooit
geen zwartkijker was. Krijg ik nu
gelijk? Zo lang er een beetje chris
tendom in de mensen zit, blijven ze
mens!
*t Is inderdaad honderden Jaren
geleden dat de... lage landen aan de
zee niet meer geteisterd werden als
op 1 Februari 1953.
Die dag gaat over in de boeken
van geschiedenis.
Maar ook in de geschiedenis gaat
over wat na die ontzettende ramp
gebeurde. De Koningin van Holland
zegde het zo e'envouddg-schoon: Na
die watervloed kwam de vloed van
de christelijke naastenliefde».
Hoe hebben mensen zich inge
spannen om mensen te redden?
Neen, er was meer dan gewone
vriendelijkheid vereist, er was
doodsverachting en heldenmoed no
dig. 't Is wel waar dat het held
zijn vreselijk was gedevalueerd;
maar nu kunnen wij wederom van
echte heldhaftigheid spreken. Het
«held» zijn is gerehabiliteerd! We
hoorden, we lazen in die stormda
gen over bovenmenselijk werk in
bovenmenselijke nood.
Dat was wél naastenliefde. Tot de
brandweermannen van onze kleihe-
re gemeenten boden zich vrijwillig
aan om hulp te verlenen.
Zovelen waren overtuigd dat al
leen geldnog waarde had bij
allen, ook bij onze mensen.
Nu zou men zeggen dat het geld
geen waarde heeft bij ons volk.
Waar men zoveel van hield, kan
men nu missen. Het geld vloeit toe,
niemand blijft achterwege, werklo
zen, gewone arbeiders, kleine men
sen geven breed. Grotere sommen
worden gestort door mensen die we
meenden... vrekken te zijn. Er
wordt gegeven, geren gegeven, met
blijdschap gegeven. Men geeft zelfs
met blijheid wat men zelf nodig
heeft.
Die watervloed heeft ook bressen
geslagen in de zware dijken van de
zelfzucht. Mochten diebressen
open blijven!
Alle vrije volkeren snellen ter
hulp, zo sprak Koningin Juliana.
Wij zullen allen onze mening moe
ten herzien omtrent het... Westen.
't Was toch om er bij te wanho
pen iedere keer als die fameuse gro
te /staatslieden saam kwamen en
hopeloos confereerden, discuteerden,
debateerden, al hun poer verscho
ten en zelfs geen arme spreeuw
troffen. Het Westen bleef verdeeld.
Wat die grote mannen niet ver
mochten, dat vermochten onmid
dellijk de gewone mensen. Zij rede
neerden niet, zij luisterden naar
hun hart. Was dat inderdaad niet
schoon hoe landen en volkeren
wedijverden om bij te springen. Van
Griekenland tot Zweden werd hulp
gezonden. De vijanden van gisteren
helpen even goed als de oude vrien
den. Alleen achter het IJzeren Gor
dijn blijft het Siberisch koud. Daar
is het menselijk hart... uitgehaald!
Zo kan die ontzettende vloed ook
de dijken doorbroken hebben die de
volkeren van het Westen van el
kander gescheiden en verwijderd
hielden.
Zo kan uit het kwaad misschien
een ontzettend... goed geboren wor
den... Nu en dan leest gij ook, op
een doodsbeeldeke, dat de wegen
van de Goddelijke Voorzienigheid
door mensen niet na te speuren
zijn...!
Hoe de mensen van techniek en
wetenschap hoog oplopen met hun
uitvindingen, dat horen we dag aan
dag. Tijd en ruimte zijn overwon
nen, de natuur heeft geen gehei
men meer, de mens is... almachtig,
dachten wij. Nu hebben we die...
almacht gezien en zijn met een slag
weer overtuigd geworden hoe klein
we gebleven zijn.
Zouden we niet met die gedachte
en die overtuiging Woensdag, As-
Woensdag, ter kerke gaan en dat
kruiske op ons voorhoofd laten te
kenen, dat grijs-grauw asse-kruiske.
Mens, hoe groot gij ook zijt, hoe
sterk, hoe machtig, hoe rijk of hoe
geleerd ook, ge zijt anders niets dan
een schamel hoopke asse. We heb
ben onze kleinheid gezien en aan
gevoeld. Laten wij het niet verge
ten.
Vastentijd! Och, de Kerk heeft
zoveel compassie met haar kinders
in de moderne tijd. Gejaagdheid,
zenuwachtigheid, onrust zijn ook...
uitvindingen van de twintigste
eeuw. We konden die uitvindingen
wel missen, maar we zitten er mee.
De Kerk hield er wel rekening mee
en eist van de moderne mensen
veel, o zo veel min dan ze vroeg van
onze ouders, al beweren wij dat wij
alles kunnen en tegen alles bestand
zijn.
Aan een zaak echter herinnert
ons de Kerk: aan de... versterving.
Zo 'k me niet vergis, we doen ver
sterving als we vrijwillig ons iets
ontzeggen, in eten, drinken, plezier,
liefhebberij en zo meer. Dan denk
ik weerom aan wat duizenden en
duizenden mensen geleden hebben
in die tragische dagen. Ik denk aan
wat die duizenden verloren hebben,
ik denk aan die duizenden die nu
hier of daar ondergebracht, zoveel
missen. Missen aan huiselijkheid,
aan comfort, aan die honderden
dingen die misschien kleinigheden
zijn maar de eigen atmosfeer
scheppen van het gezin. Wij weten
er alles van, die in 1914 voor jaren,
of in 1940 voor weken en maanden
op de dompel waren.
Vastentijd! Hoe zouden we in die
tijd de versterving aanschouwen als
een ondragelijke last? Pakt vast!
Wij, die gespaard bleven, hebben
alle redenen om O. L. Heer te be
danken en alle redenen om ons te
versterven voor 't kwaad dat we zelf
bedreven en waar anderen mis
schien moesten om boeten!
We zijn toch maar een hoopken
stof en as. In de Vasten denken wij
daar eens aan... We zullen het
daarna zo gauw vergeten. De Vas
ten zij voor ieder van ons een tijd
van inkeer. Laat onze kerken dan
weer vollopen voor de passie-over
wegingen; laat ze vollopen wanneer
Caritas Catholica voorbij
gegaan.
De Regering heeft in haar
steunverlening aan de geteister-
den enkel het Rood Kruis van
België betrokken. Zij stelt zich
hierbij op een neutraal stand- I
punt en erkent enkel de hulp
actie van een neutrale organi-
satie.
Wij wensen in genen dele de
verdiensten van het Rood Kruis
te negeren maar willen tevens
de reusachtige verdiensten be
lichten in de leniging van de
I nationale en internationale no-
den door een ander organisme,
I namelijk Caritas Cathoiica.
Caritas Catholica heeft zich
onderscheiden in de hulpverle-
J ning niet alleen aan de mensen
i hier te lande, maar tevens aan
alle volkeren en volksdelen die
door uitzonderlijke rampen ge
teisterd werden. Denken wij
slechts aan de merkwaardige
steun verleend aan de uit Israël
verdreven Arabieren, aan de ge-
teisterden van de Povlakte in
Italië, aan de onderbrenging
van vreemde noodlijdende kin
deren. Caritas Catholica helpt
zowel niet-katholieken als ka
tholieken en is het verhe-
venste werk van moderne naas
tenliefde.
Het ware wenselijk geweest
dat de regeringssteun en de or
ganisatie van de steunactie niet
enkel naar het Rood Kruis ge
gaan was.
gezamenlijk de «Kruisweg» wordt
gedaan. Duizenden hebben nu
hunkruisweg gegaan, zullen
hem nog maanden gaan. Ook daar
waar men het Kruis weghaalde of
neerhaalde, heeft men de Kruisweg
van de mensen niet neergehaald...
integendeel! Het Kruis bleef en
blijft de grote troost en 't enig ver
weer in grote nood!
In geest van boete en versterving,
in geest van ingekeerdheid en
christelijke naastenliefde gaan we
die Vasten in. Boete en versterving
moeten ook bressen stoppen en
dicht maken, niet in dijken, maar
in 't menselijk hart en gemoed.
PÊ VLAMYNCK.
0)
BEMINDE BROEDERS,
Opnieuw staan we op de drem
pel van de vastenttijd, een tijd van
inkeer en verdieping. Straks zal de
priester ons het hoofd bestrooien
met as, en ons vermanen: Memen
to, homo... wees gedachtig, mens,
dat ge stof zijt en tot stof zult te
rugkeren. Memento... wees gedach
tig. Meer dan ooit is deze verma
ning nodig in onze moderne tijd,
nu wetenschap en techniek zo'n
duizelingwekkende vaart hebben
genomen. Wat is de mens toch
groot! Ongekende natuurkrachten
wist hij los te maken en te beheer
sen. Zijn uitvindingen grenzen aan
het fantastische. Het is alsof de
Paradijsvloek geschorst was en de
mens opnieuw, zoals op de eerste
dag, kon optreden als koning van
de schepping. En nu dwingt de
Kerk dit koningskind op de knieën;
ze kroont zijn hoofd met een kroon
van as. Memento: ze herinnert
ons aan onze begrensdheid en nie
tigheid. Is dat geen uitdaging?
Wanneer de piloot het contact
verliest met het zendstation dat
hem de richting wijst, staat hij
bloot aan de ijselijkste ramp. Zijn
vliegtuig, een meesterwerk van het
menselijk genie, stort te pletter en
het wordt zijn graf Hoe sneller de
vlucht, des te wreder de catastro
phe. Dat is 't beeld van 't moderne
leven. Verheugend zijn de aan
winsten van wetenschap en tech
niek. Ze hebben het leven gemak
kelijker en aangenamer gemaakt.
We zijn duizelingwekkende hoog
ten ingestegen. Maar we mogen
het contact niet verliezen met het
zendstation van God. De Kerk
moet haar kinderen waarschuwen.
Zo zij niet luisteren naar de sei
nen van Gods geboden, wordt de
vooruitgang een ondergang voor
hun aards en hun eeuwig geluk.
Dierbare Broeders, ik wil met
deze brief tot bezinning roepen.
Meer dan ooit is het contact met
God een dringende levensbehoefte.
Het drukke, koortsige moderne le
ven maakt het beluisteren van
Gods stem moeilijk. De traditionele
lijnen worden gestoord. Thans moet
ieder gelovige overschakelen op de
korte golflengte van een persoon
lijk, sterk verantwoord geloofsleven.
Twee dingen zijn daartoe vereist.
We moeten het gevaar van buiten
weren: geloofsverdediging. We moe
ten inniger vereniging nastreven
met de almachtige God: geloofs
verdieping.
In de ene hand het zwaard, in
de andere het truweel. Zo staat
het volk van God in de Bijbel be
schreven, toen het, onder de be
dreigingen van zijn vijanden, de
heilige stad herbouwde. God geve
ons de genade in de huidige tijd
te bouwen aan de stede Gods en,
gelijk in de dagen van Nehemias,
te gedenken dat we een dubbele
taak te verrichten hebben: ons
geloof vrijwaren en ons geloof ver
sterken.
I. - GELOOFSVERDEDIGING
Onlangs werd een kaart van Bel
gië opgemaakt die een statistiek
wil zijn van de godsdienstbeleving
in het land. Als uitgangspunt nam
men het trouw bijwonen van de
Zondagmis. De goede parochies
staan in het wit, sommige zijn
grijs, enkele zeer zwart. Het is op
vallend hoe de godsdienstpraktijk
daalt naar gelang de mensen het
rustig leven van te lande en de
kleine stad ontgroeien, om gegre-
KOKSIJDE HERSTELT
ZIJN DIJK
In een mededeling, die wij ont
vingen van het Gemeentebestuur
te Koksijde, wordt er op gewezen,
zoals wij dit verleden week reeds
onderlijnden, dat door de dagbla
den weinig gewag gemaakt is van
de grote schade die o.m. te Koksij
de aan de dijk is aangebracht.
Onder leiding van haar Voorzit
ter, Senator Van Belle, bracht de
Senaatscommissie van Openbare
Werken Vrijdag 6 Februari een be
zoek aan het geteisterde strand te
Koksijde. Senator Van Buggen-
hout, Burgemeester te Koksijde, de
schepenen Deramoudt en Derck en
de Gemeentelijke Ingenieur Del eye,
gaven aan de bezoekers de nodige
uitleg. De bezoekers waren zeer
onder de indruk van de berokkende
i chade en gaven de verzekering
dat alles in het werk zal gesteld
worden voor een spoedig herstel in
het belang der bevolking die uit
sluitend op toerisme is aangewe
zen.
Tussen Koksijde en St Idesbald
is men ondertussen flink aan het
werk om de schade te herstellen.
Voortdurend brer.gen vrachtwa
gens ladingen zand aan om de
bressen te vullen. Twee bulldozers
van het leger zijn eveneens aan
het werk om van op het strand
het zand naar de hoge dijk te du
wen. Eveneens werd een aanvang
gemaak met de herstelling der sa
nitaire instellingen.
IN OOSTENDSE HAVEN
WATER STEEG 7,20 m.
BIJ JONGSTE SPRING
VLOED
Recordverschil tussen
hoge en lage waterstand.
In gezaghebbende Oostendse
kringen wordt opgemerkt, dat
het slechts zelden gebeurt dat
het hoogteverschil tussen de
hoogwaterstand en de laag-
waterstand 5 meter bereikt,
hetgeen beschouwd wordt als
een maximum.
Bij het bouwen van de ha
ven van Oostende heeft men
met dit verschil rekening ge
houden en er nog een veilig
heidsmarge van anderhalve
meter aan toegevoegd, wat be
antwoordt aan een verschil in
de waterstand van 6,5 tot 7 m.
Bij de springvloed van 1 Fe
bruari bedroeg dit verschil
evenwel 7.20 meter. Het hoog
ste verschil dat tot nu toe was
vastgesteld, bedroeg 6,88 meter
in 1877.
NIEUWPOORT GREEP SNEL IN
Te Nieuwpoort heeft men door
zeer snel ingrijpen de gevolgen der
overstromingsramp weten te beper
ken. Reeds te 2 u. in de nacht werd
alarm gegev.m en te 2.15 u. was de
brandweer reeds op post. Een half
uur nadien besliste Burgemeester
Gheeraert de brandweerkorpsen
uit Veurne, Oostduinkerke, Koksij
de en De Panne, alsock het Natio
naal Fulpkorps uit Brussel ter hulp
Een luchtopname van het overstroomde gebied rond Nieuwpoort. Zo ver het oog reikt staat alles blank.
Over een lengte van 1,2 kilometer en een breedte van 12 tot 15 meter werd de zeedijk door het kolkende
zeewater volkomen weggevaagd en er bestaan veel kansen dat de gehele dijk bij een nieuwe storm hele
maal zal uitgevreten worden. Be huidige schade wordt op tientallen miïlioenen frank geschat en het zal
maanden duren vooraleer hetgeen door mensenhanden moeizaam werd opgebouwd, ook maar enigszins zal
hersteld zijn, (Cliché Be Ganat
te roeoen. Aldus kon men dadelijk
beginnen riolen en kelders vrij te
maken, 's Anderendaags weiden
nog andere brandweerkorpsen ter
hulp geroepen, deze van: Leke,
Diksmuide, Poperinge, leper, Mar-
ke, Bissegem, Torhout, Vlamertin-
ge, Avelgem, Wevelgem en Harel-
beke. Dank zij dit kordaat ingrij
pen kon men in een paar dagen
tijds nagenoeg al de kelders en
waterputten van circa 800 wonin
gen leegpompen.
Ook elders te Nieuwpoort Js flink
gewerkt om de opgelopen schade
te herstellen aan de dijk, de haven
en het Kattesas, waar de geslagen
bres werd dicht gemaakt en de
baan hersteld.
EEN RAMP VOOR DE
VRUCHTBARE POLDERS
VAN LOMBARD SI JDE
Wij schreven reeds dat de over
stroming een groot gedeelte der
Polders te Lombardsijde onder wa
ter zette. Thans blijkt dat 200 Ha
zwaar getroffen zijn en met dui-
nenzand bedekt werden. Het weg
ruimen van de Doorndijk in 1938-
1939 door de militaire overheid,
blijkt de grote oorzaak te zijn dat
het water zo gemakkelijk doorbrak.
Maandagnamiddag bracht Minister
Heger een bezoek aan de gemeente
en beloofde alles te doen om spoe
dig in te grijpen.
BEGRAFENIS VAN VIER
SLACHTOFFERS TE OOSTENDE
Vrijdag jl., te 10 uur, had in de
hoofdkerk van Oostende de plech
tige begrafenisdienst plaats voor 4
slachtoffers der overstromingsramp.
Talrijke vooraanstaanden, waar
onder dhr Gouverneur der Pro
vincie, Generaal Leboutte, Verte
genwoordiger van de Koning; dhr
Van Cauwelaert, Voorzitter van de
Kamer Volksvertegenwoordigers
en Senatoren; het Oostends Stads
magistraat en verschillende Leden
der Bestendige Deputatie, alsmede
een overtalrijke menigte woonden
deze rouwdienst bil, die opgedragen
werd door Z. E. H. Deken Butaye,
met pontificale assistentie van Mgr
De Smedt, Bisschop van Brugge.
De absouten werden gezongen door
Mgr De Smedt.
Na de dienst begaf een indruk
wekkende stoet, geopend door de
jongens van de Ibis -school, zich
kerkhofwaarts, waar de bijzetting'
in afzonderlijke graven geschiedde.
OOSTENDE SLUIT SCHOUW
BURGEN EN BIOSCOPEN
Ten einde ieder gevaar voor
epidemieën te voorkomen, werd op
bevel van het Stadsbestuur van
Oostende, en dit tot nader bericht,
overgegaan tot het schorsen van
alle vertoningen in schouwburgen
en bioscopen der stad.
(Zie vervolg blz. 9)
5#VWWW#Wl#WVWWVW#WllWWWWWWWWWtSWWtf«y»
In verband met de overstromingsramp van 1 Fe
bruari jl. geven wij op blz. 8 van dit nummer een in
drukwekkende reeks foto's van de overstroomdo gebie
den in België, Nederland en Engeland.
Meer bepaald in het kader van de eeuwenoude strijd
die Nederland tegen het water voerde, geven wij op
BLZ. 16 EEN WEEK-END REPORTAGE over dit onder
werp. Het werk der Nederlandse dijkenbouwers wordt
er in belicht. Wij werpen er ook een blik op de over
stromingsrampen die in voorbije eeuwen de lage landen
teisterden om ten slotte een overzicht te geven van de
getij- en de weersomstandigheden die de aanleiding wa
ren tot de jongste ramp.
Vanwege de Heer Gouverneur ontvangen wij onderstaande
mededeling betreffende het o prichten van het Rampenfonds
Provincie We stvlaanderen:
Onder voorzitterschap van de
Hr Gouverneur, met goedkeuring
van de Regering, werd door de
Bestendige Deputatie een Provin
ciaal Comité opgericht onder de
benaming Nationaal Rampen
fonds - Provinciale Afdeling West-
vlaanderen
Het Comité is samengesteld met
als
Voorzitter: de Hr Gouverneur.
Leden:
de Z. E. H. Deken Butaye, af
gevaardigde van Z. H. Exc.
Mgr de Bisschop;
de leden van de Bestendige
Deputatie en de Provinciale
Griffier;
de Voorzitter en de Ondervoor
zitter van de Prov. Raad;
de Voorzitter van het Provin
ciaal Rood Kruis;
de Burgemeesters van de ge
meenten en steden; Knokke,
Heist, Brugge, Blankenberge,
Wemivune, Bredeae» Oos.teMe*
pen te worden in de vangarmen
van de grootstad en bet bedrijfs
leven. De kaart van de industriali
satie is nagenoeg de kaart van de
geloofsafvalligheid.
Mogen we hier spreken van ge
loofsafvalligheid? Deze mensen zijn
niet ongodsdienstig. Het geloof van
hun kinderjaren sluimert nog in
hun ziel. Ze weten dat ze hierbo
ven een Meester hebben. Bij on
geluk, ziekte of doodsgevaar komt
het gebed hun spontaan op de
lippen. Maar wanneer het hen wel
gaat, heeft hun geloof practisch
weinig invloed op hun leven. Hun
contact met God is verbroken doof
het rumoer van de moderne we
reld, Deze wereld is ook de onze.
Het klimaat waarin de meeste
kristenen leven is zeker voor het
geloof ongunstig. En waarom is
het thans zo moeilijk Gods stem
te beluisteren?
1. - Nood aan stilte.
Als de ziele luistert
spreekt het al een taal dat leeft,
't lijzigste gefluister
ook een taal en teken heeft...
Zo zong onze priester-dichter,
die Gods stem beluisterde in het
ruisen van het ranke riet. Hij zag
God in Gods stille natuur, en leer
de ons lezen in dat grote boek.
't Lijzigste gefluister... En dan
denkt ik aan die bomvolle morgen-
trein, die hotsende autobus vol ru
moer op weg naar de fabriek of
het bureel. Zwaar voorspel van een
zware dag. Acht uur tussen ra
zende turbines, aan de lopende
band, vóór 't gloeiend metaal, mid
den 't oorverdovend geraas van het
atelier, het zenuwslopend gedaver
van type-machines en telefoonge-
schel. Overwerk, nachtwerk, Zon-
dagwerk. Sombere, triestige stra
ten, verstoord door ophitsende mu
ziek. Armoedige huisvesting zonder
plaats en zonder stilte.
Als de ziele luistert... Kan de
ziel nog luisteren in de koortsige
warboel van het moderne leven?
Kan ze Gods stem nog opvangen?
Het ging zo gemakkelijk toen de
mensen eenvoudiger leefden en
rustiger. Toen de natuur nog on
gerept lag, als kwam ze pas uit de
hand van God. Toen het leven
verliep in de gezellige atmosfeer
van het klein familiaal bedrijf, en
stad en dorp als een gesloten kring
vormden waar men rustig arbeidde
in de schaduw van de kerktor-n.
Het beeft geen nut te verwijlen
bij de goede oude tijd. We leven in
een nieuwe tijd en we moeten
kristenen zijn in deze tijd. We
moeten geluidversterkers opstellen,
waar het rumoer Gods stem dreigt
te versmoren. En midden dat ru
moer moeten we zelf de oase schep
pen die onze ziel nodig heeft.
Onze kerken hebben zware mu
ren; zelfs in de rumoerige groot
stad blijft het hier rustig. Een
groot dichter noemde de stilte: de
harteklop van God. Komt bij het
tabernakel Gods harteklop beluis
teren. Neemt op een actieve wijze
deel aan de liturgie. Priesters en
leken, legt op dat gebied de han
den in elkaar. Weest erom bezorgd
dat in de kerk alles waardig zij
van God, opdat onze gelovigen,
naar het woord van Pius X heiliger
gedachtenis, zouden mogen bidden
in schoonheid. Laat ze hun geloof
uitjubelen in de traditionele latijn-
se kerkzang en in het schone reli-
gieuse volkslied. Ouders, uw huis
moet een heiligdom zijn. Verbant
alle heidense beelden, alle gewaag
de lectuur en slechte muziek. De
ereplaats aan het kruis, aan het
beeld van het H. Hart en van de
lieve Moeder. Blijft trouw aan het
avondgebed en het bidden over ta
fel. Gaat met de uwen naar onze
bedevaartplaatsen, die genadeoor
den waar de hemel nog nabij is.
en maakt van uw verlof gebruik
om in Gods heerlijke natuur ook
nieuwe godsdienstige kracht op te
doen.
2. - Strijd tegen het zedenbederf.
Zolang de kristelijke levensop
vatting nog in eer blijft, wordt
de zedelijke grootheid geacht en
schaamt men zich voor de zonde.
Onze moderne wereld is, helaas,
aan een ander peil geraakt. De ze
delijke laagheid is thans ten aan
val overgegaan. Ze loopt langs
straat en strand, ze verpest de
fabriek en het kantoor, ze troont
verleidend in etalages en kinema's,
ze heeft zelfs de huiskamer ont
heiligd langs radio en pers. Men
wil confortabel leven, en liever dan
zijn levensstandaard te verminde
ren zal men de kristelijke moraal
met voeten treden. Denkt aan de
ontheiliging van het huwelijk. Het
geld is opnieuw de afgod. Waar
geld te verdienen of uit te sparen
is, werpt men al zijn principes
over boord, zelfs in zake keuze van
school of universiteit.
(Zie vervolg blz, 7)
1
nWiiMiVm.Vii M.'M
Hierboven de stafvan het Ministerie van Buitenlandse Zaken van
Eisenhower. Men herkent, zittend, Forster Dulles, staatssecretaris,
zoëven van een rondreis in Europa terug. Staande van links naar
rechts: Donafd Lourie, Thurston Morton, Roderick O'Connor, Horman
Phleger en Carl Mc Cardie, zijne onmiddellijke heipers en raadgevers.
Wat voeren zij met hun buitenlandse politiek in het schild?
Fris en stralend, toen op 21 Sep
tember 1952 Caesar Gezelle gehul
digd werd, stond de kleine gra:
van deze grote man te prijken op
het rustige kerkhof te Moorsele...
-fzerk
tot, in de nacht van 28 op 29
Januari jl., baldadige handen het
onschuldige zerk, diep van inhoud,
in drie stukken verbrijzelden, zodat
alleen nog een stomp en zinneloos
puin overblijft. AVV-WK moest
verdwijnen... ook de priesterkelk.
Misdadige handen hebben de
nacht uitgekozen om hun haat te
gen al wat Vlaams en Kristen is,
bot te vieren, om Vlaanderen en
zijn Kristen geloof in zijn edelste
gevoelens te krenken. Een Priester-
Kunstenaar moest het ontgelden,
omdat hij Vlaming durfde zijn.
Eens te meer werd Vlaanderen ge
troffen, Vlaanderen en zijn Kris
tenzijn.
V.-
-1*
■*i
iPiMipipgp
Xv.V" i: X
I#
Ter gelegenheid van de Herfst-
gouwdag van het Davidsfonds van
Westvlaahderen, welke op 21 Sep
tember 1952 te Moorsele gehouden
werd, en die volledig in het teken
stond van een posthume hul<Je aan
de neef van Vlaanderens grootste
dichter, werd een nieuwe grafzerk
gift van familieleden, collega's,
oudleerlingen, vrienden en bewon
deraars van de aflijvige in aan
wezigheid van talrijke personali
teiten, Caesar Gezelle ter ere ont
huld.
Gans Westvlaanderen verheugde
zich toen over deze waardige her
denking van een harer gezegenden.
Niemand kon vermoeden dat deze
X"
schitterende dag schoon en zon
nig spijts het onhebbelijke weder
enkele maanden later op onstel-
lende wijze zou worden bezoedeld.
Alles was immers in een zeer ge
zonde atmosfeer verlopen, en niets
liet ook maar veronderstellen dat
ergens iemand aan deze zuiver-
katholieke-Vlaamse-kulturele ma
nifestatie aanstoot zou nemen.
In de nacht van 28 op 29 Januari
1953 werd deze innigste huldeblijk
van dankbare collega's, oudleerlin
gen, bewonderaars en Davidsfond-
sers aan deze eenvoudige priester
dichter door onbekenden schande
lijk verwoest.
(Zie vervolg blz. 2)
Lombardsijde, Nieuwpoort, Mid-
delkerke en Westende.
Dit Comité beoogt de onder
scheidene krachtinspanningen in
Provincie die zich reeds ontplooi
den of eerstdaags tot ontwikke
ling zullen komen afdoende te
coördineren alsmede gelden in te
zamelen ten einde steun te verle
nen aan de meest hulpbehoevende
gezinnen van de geteisterden langs
de kust. De postrekening van dit
Comité draagt het nr 972.60 en de
benaming: Nationaal Rampen
fonds van het Rood Kruis Comité
der Provincie Westvlaanderen te
Brugge
De Regering heeft aan de Ka
mers VOORGESTELD de stortin
gen die op de postrekening van
het Nationaal Rampenfonds, tus
sen 1 Februari en 1 April 1953,
zullen geschieden af te trekken
van het bedrag der inkomsten on
derhevig aan de bedrijfsbelastin
gen en de aanvullende personeels-
ggp M
>-" 'V; '"■y;
V:
De woeste golven beuken meedogenloos tegen en over de vernielde dijk nabij de «Lekkerbek» In Het
Zoute, waar een prachtige villa met instorting bedreigd wordt. De kracht van het nicts-ontzicnde ele
ment gaat alle beschrijving te boven. Uiterst links op de foto staat cea. troep je mensen met tranen in de
totoe-tooa tee te teüfaip. r .tammt *aet nieuw» <t. Dag*>