ontwen
FOüüj
Ets Paul De Meulenaere-Roose
De bestrijding van de
knopmade bij de erwten
teling
teling
al deze ophefmakende nieuwigheden
De XL 500
De nieuwe Droornwogen van Ford
De Boerenzu/aluu/
Sier- Zangvogels
cn acMe'
n prod uc f der
Officiële Verdelers
Garage Deketelaere, 117, Bruggesteenweg, Roeselare - Tel. 798
Garage F. Stoops, 54, Torhoutse steenweg, Oostende - Tel. 724.72
Garage Devos Dewanckel, 33, Frenchlaan, leper - Tel. 55
RADICAN
Fabrikaat te
Zwevezele tragisch
om het Eeven
gekomen
Toneeïgilde Onder Ons in feest
te Geluwe
ROESELARE
DE SCHOONSTE - DE BESTE
DE GOEDKOOPSTE
EEN BUITENGEWOON AANBOD
Landbouwers voor U
HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag: 9 Mei 1953. Blz. B.
ons m
vogelhoekje
Het, is een bekend
spreekwoord: «één zwa
luw maakt cle lente
niet De enkele ver
kenners die de eerste
schone lentedagen ver
schijnen, worden soms
maar een paar weken
later gevolgd door de
grote groep. Ook dit
jaar was het zo.
Ik had mijn lezers
gevraagd dit jaar eens
te willen de datum no
teren waarop ze hun
ierste zwaluw opmerk
ten. Het aantal inzen
ders was een ware ver
rassing een bewlls
dat ons vogelhoekje
gelezen en gegeerd
wordt. Dit ls voor ons
de schoonste aanmoe
diging. Alle mededelin
gen vermelden kan ik
niet; alleen van de
vroegste data geef ik
de tabel. Een zwaluw
werd opgemerkt op:
1 April te Watou;
2 April te Poperinge;
3 April te Zandvoorde (leper);
4 April te Westouter;
5 April te St Bijkers (Alverlngem);
6 April te Loker;
7 April te Boezinge, Nukerke (Oost-
vlaanderen);
8 April te Poperinge, Stavele, Veur-
ne, Vichte;
9 April te Adinkerke, Alverlngem,
Deerlijk, Langemark, Pope
ringe, Roeselare, Veurne:
10 April te Aarschot, La Louvlère,
Lo, Nieuwkerke, Oostnleuw-
kerke, Poperinge, Reningelst,
Roeselare, Wulveringem;
11 April te Biksctoote, Gits, Oostvle-
teren, Westrozebeke;
12 April te Izenberge, Watou;
13 April te Moorsele:
14 April te Adinkerke.
De tabel is leerrijk, omdat ze ons
aantoont dat de trek vooral gebeurt
Dij schoon en warm weder. Het me
rendeel van die eerstelingen waren
zeker doortrekkers, enkele ervan
nochtans werden opgemerkt ln de
stalling nabij het oude nest en zijn
dus blijvers. Ongetwijfeld waren
het allemaal boerenzwaluwen; de
zwaalm die ons mensen het best
kennen en die in onze streken het
eerst en het meest voorkomt. Van
daag zullen we het alleen over deze
zwaluw hebben; later bespreken we
wel eens een paar andere soorten.
De boerenzwaluw is het staalblau
we vogeltje met roodbruin voorhoofd
en keeltje; met rosslg-witte onder
zijde en dlepgevorkte staart, waarvan
:!e buitenste veren uitzonderlijk lang
zijn. Bij oudere mannetjes kunnen
die staartpennen bijna even lang
zijn als het hele lichaam. Bij de
wijfjes zijn die de helft korter. Het
is dus mogelijk ln de vlucht vast te
stellen of we het mannetje dan wel
het wijfje voor hebben. Het is goed
dit te weten, omdat de zwaluw de
vogel is waarvan wij het best al de
levensgedragingen kunnen volgen.
De zwaluw wordt immers overal als
een huisvriend aanvaard; het oude
volksgeloof ziet in de aankomende
zwaluw een geluksbrenger en beweert
dat een zwaluw kwaad berokkenen
altijd slechte gevolgen heeft. Het is
daarom dat geen enkele vogel met
zoveel ongeduld wordt opgewacht en
met zoveel vreugde wordt begroet
als de zwaluw.
De boerenzwaluw komt het meest
voor op de buiten en meestal ln de
gebouwen of stallingen waar hij langs
de deur- of vensteropening kan ln-
en uitvliegen. Vandaar de Neder
lands benaming: boerenzwaluw, een
aanduiding op het levensmidden.
Enkele van mijn correspondenten
hebben hun eerste zwaluw opgemerkt
in de nabijheid van het oude nest,
ergens rustend op de onderste stal
deur of op een omheiningsdraad. Als
het ware voor zich zelf vertelden ze
daar hun wedervaren gedurende hun
lange tocht. Sommige horen er een
weemoedig gejammer in: «Als ik
overjaar deureging had ik een scho
nen boterpot en een vetten korentas,
en nu dat ik werekom is 't al ver-
swisseld en verswanseld en 'k heb er
niets meer van. In deze volksspreuk
wordt door boterpot ongetwijfeld
het nest bedoeld, maar wat die ko
rentas (een vogelvriend uit Oost-
nieuwkerke schrijft me van ne
beuteroot en een appeltaarthier
komt doen, blijft voor mij een vraag
teken.
Het nest van de boerenzwaluw is
gemetseld uit aarde en strootjes (als
bindstof!Gewoonlijk komt het bin
nen voor, tegen een balk. De aanzet
rust dan altijd op een nagel of op
een kleine uitsprong; soms staat het
op een electrische lamp. Het heeft
de vorm van een open kommetje;
precies een wijwaterbakje, waarin
hooities en veertjes worden geschikt
om de 4 tot 5 tere eitjes te ont
vangen.
Het gebeurt wel dat een terugge
keerde zwaluw haar oud nest op
nieuw betrekt; dan wordt toch het
vroegere nestmateriaal uitgeworpen
?n vervangen door nieuw. Dit bou
wen kan gemakkelijk stuk voor stuk
DE VLIEGENDE BOERENZWALUW
worden nagegaan. De zwaluwen gaan
de bouwstof Inzamelen op de grint
weg nabij de regenplassen. Dit fijne
mengsel van aarde met verpoederde
keisteentjes sohijnt prima-grondstof
te zijn. De hele dag door komen ze
aanvliegen, neerstrijken op hun kor
te pootjes en brokjes modder loswer
ken de grootte van een erwt. Ze
kunnen zo druk hiermede bezig zijn,
dat ze maar op 't laatste ogenblik
voor de voorbijgangers op de vlucht
gaan.
De vliegkunst van die echte lucht-
vogels grenst aan het ongelooflijke.
Nu eens, bij mooi weer, vliegen ze
hoog in de lucht; dan weer, als er
veel wind ls, rakelings over de wel
landen en velden. Overal waar In
secten voorkomen, zijn ze van de
partij ln hun onberekenbare wen
dingen en zwenkingen. Rusten doen
ze alleen op draden ook soms op
de grond, maar dan ls het eerder om
zich te warmen ln de zon. Als kleine
jongen hoorde ik van mijn groot
tante dat de zwaluwen, omdat ze
op het kruis van Christus hadden
zitten zingen, als straf op Goede
Vrijdag moeten het H. Land verlaten
en voortaan nooit meer op een leven
de boom mogen komen (zoals de an
dere insecteneters) ze moeten hun
voedsel zoeken in de lucht. Sedert
heb ik er goed op gelet en ik kan
getuigen dat ik nooit een zwaluw
aangetroffen heb op een groene tak;
als ze op een boom voorkwamen, dan
was het altijd op een afgestorven
of dode tak. Ga het eens zelf na
of lk goed gezien heb.
Ook het verloop van de voortplan
ting kan bij de boerenzwaluw ge
makkelijk nagegaan worden. Het
broeden duurt van 12 tot 18 dagen
(bij sleoht en koud weder) de Jonge
zwaluwen blijven 20 tot 24 dagen ln
het nest en worden de eerste dagen
na het uitvliegen nog door de ouders
gevoed, hetzij gezeten op een draad,
hetzij tijdens de vlucht. Jonge zwa
luwen keren de eerste dagen nog
terug naar de nestplaats om te sla
pen: na enkele dagen echter voelen
ze zich volledig zelfstandig en zoe
ken 's nachts een schuilplaats aan
de waterkant ln het riet of op de
overhangende takken. Zo weten ze
zich te vrijwaren tegen allerhande
roofdieren, Hoe verder de zomer vor
dert. hoe groter de groep wordt op
de slaapplaats. Tegen half-September
kunnen zo duizenden zwaluwen sa
men voorkomen tot ze op een zekere
dag verdwenen zijn.
Dank zij de uitslagen van het
ringwerk, dat nu een vijftig jaren
reeds bestaat, weten wij dat de zwa
luwen naar Midden- en Zuld-Afrlka
trekken, zo een kleine 10.000
12.000 km. van hier. En dat op eigen
krachten! Er zijn nog altijd klas-
boeken die de kinderen willen doen
geloven dat de zwaluwen op het
dek van de schepen de verre reis
maken. Niets is minder waar; we
moeten maar een paar ogenblikken
nadenken om te weten dat niet kan
zijn waar zouden die insecten-
eters het nodige voedsel halen? .Tuist,
omdat er boven de zee en boven de
grote Sahara-woestijn geen insecten
voorkomen, vermijden de zwaluwen
deze gebieden en trekken naar hun
wintergebled langs de landengten
en over de zeeëngten; omvliegen ze
het midden van Noord-Afrika en
bereiken eerst langs veel omwegen
het verre Zuiden. De ontwikkelde
snelheid, tijdens de trek schommelt
tussen 50 en 70 km. ln het uur, wat
voor een zwaluw nog niet veel is.
Gemiddeld leggen de zwaluwen
200 km. per dag af. dat maakt dat
ze kleine twee maanden op weg zijn.
Onze verre voorouders, die niet
Veel afwisten van aardrijkskunde,
waren overtuigd dat de zwaluwen
de Winter doorbrachten in de mod
der onder het water, om dan met
de Lente opnieuw te voorschijn te
komen. We moeten glimlachen om
hun naïveteit en toch wisten zij wat
veel van ons mensen niet weten: dat
de zwaluwen voor het laatst en ook
voor het eerst voorkomen aan de wa
terkant. Het feit dat soms nog zwa
luwen door late nachtvorst omkomen
Zie vervolg hiernevens PHF-
Q PT* 231»,
^dragend ^^'nder «nUd"'"»1
Gebogen vopf'u
j@ê
„«I royéren'
met schut» y°orw»^lichaam
Verstelbare voortel yan
- leuningen .-Zetels aang P
ailef..Gróiwe veilig-
RicHingssignalen ^;;ende,ng der deuren
.heid door. dru
§mm
■fraanvasïheïd
Verhoogde ,lelen H*
achteras en
im
JI
"WoftUUn'Wflfl de TCIIBt
Uitgesproken modem» itijl
Luxueust klooenbekleding
Ruim pleats voor 5 volwas
senen
Praktisch»
reservewiel in bagagekoltar
Ricfitingsasnvr?)fértian<ne Rok» Overlappende ruitenwisser!
Grote lijwaarts uitlopende onder het stuurwiel (voorkomt -- -
acbtem.it verkeerde maneuvers) Gertoje ImHücoal 7 pi
DE TAUNUS MOTOR IS TERECHT BETAAMD OM ZUH SCHITTERENDE PRESTATIE EN VERBAZENDE ZUtKlOHQD
MOTOR .COM P A N V e l g o ml K.ï.
Zoekt g'iets t'huren of te Tcopen,
Zoekt ge 'n meid, 'n plaats of wat?
Wacht niet langer, plaats nog heden
'n Kleine e ZOEKER» in ons hlad!
GENEEST OF HOUDT UW
canaries, vinken, parkieten enz.
GEZOND met
Verkrijgbaar bij uw Apotheker
zoniet bij
G. Demyttenaere
Apotheker - Geluwe.
25 fr. de fles,
tegen rembours 30 fr.
(522)
en dood op het water worden aan
getroffen in het voorjaar, was aan
leiding tot hun wondere verklaring
voor het wegblijven van de zwalu
wen gedurende de wintermaanden.
A. D.
GISTEREN
VANDAAG
MORGEN
NESTOR MARTIN
TOONZALEN 110 Adolph'e Maxlaan BRUSSEL' - 18. Meir, ANTWERPEN
Een wagen der toekomst die in
druk maakt door zijn originele
sportwagei-stijl en tevens het maxi
mum comfort biedt aan de inzit
tenden, werd voor de eerste maal
openbaar tentoon gesteld op het
onlangs te Chicago gehouden Auto-
mobielsalon.
Deze nieuwe, wagen, die XL-500
gedoopt werd, is de laatste van een
reeks modellen, ontworpen door de
ingenieurs en stylisten van Ford
Motor Company, wier taak liet is
prototypen voor de volgende jaren
uit te denken.
Onder een glazen koepel.
De XL-500. nauwelijks 1,446 m.
hoog, kenmerkt zich door 'n schar
laken-rood koetswerk in kunstma
tige hars, overkoepeld dcor een ge
bogen glazen dak dat aan de inzit
tenden een onbelemmerd zicht geeft
in alle richtingen. Dank zij de ge
welfde achter-spatschermen, die
meer ruimte bieden aan de wielen,
kon het raam laag bij de grond ge
bracht worden.
Het vooraanzicht van de wagen
is ongewoon: de radiatorgrille en
de stootstang bestaan uit twee in
het midden gescheiden delen, ter
wijl eën brede luchtzuiger aange
bracht is op het midden van de
motorkap. De achterste stootstang
bestaat uit een uitspringend ho
rizontaal gedeelte en twee vertika-
le stijlen die een geheel vormen
met het stel der achterlichten.
De technische nieuwigheden.
De XX,-500 is voorzien van talrij
ke mechanische nieuwigheden.
De automatische gang wiss el
wordt niet meer bevolen door de
thans in gebruik zijnde hefboom
onder het stuurwiel, doch door
drukknoppen die in het midden
van het stuurwiel aangebracht zijn.
Tevens werd de hoornring aan het
stuurwiel vervangen door een knop
die met de voet bediend wordt.
Veiligheids- en motor-verklik-
lampjes zijn gegroepeerd op een
hulp-instrumentenbord, die aange
bracht is in de bovenste stijl van
de voorruit, in het onmiddellijk ge
zichtsveld van de voerder; deze ver-
kliklampjes duiden verschillende
zaken aan zcals te lage oliedruk,
slechte werking van de batterij,
temperatuur van het water, enz.
Het hoofd-instrumentenbord en
een controle-voetstuk dit laatste
BELANGRIJKE VERGADERING
VAN WIJNHANDELAARS EN LIKEURFABRIKANTEN
TE OOSTENDE
aangebracht tussen de van elkaar
gescheiden voorste zitplaatsen
vertonen beide een groot aantal
automatische bedieningsorganen.
Gegroepeerd op het centraal voet
stuk van hetzelfde type als deze
gebruikt in de vliegtuigen - vindt
men een reeks hefboompjes en
schakelaars voor de bediening van
de «air conditioning», de verlich
ting, de ruitenwissers, een radio-
en een telefoontoestel, een dicta-
foon, de automatische wagenlich-
ters, het automatisch systeem voor
het openen en het sluiten van de
motorkap en de bagagekoffer, en
verschillende andere technische
nieuwigheden.
Het hoofd-instrumentenbord om
vat een snelheidsaanwijzer (de
aangeduide snelheden gaan tot 150
mijl of 240 km. per uur), een tachi-
meter die het aantal omwentelin
gen per minuut aanduidt, een kom
pas, een benzinepeilmeter van het
wonderoog-typs en een electrische
warmtemeter.
Zekere snufjes die men vindt bij
de modellen welke thans door Ford
in serie vervaardigd worden, treft
men cok aan in de XL-500, o.a. de
in vier richtingen verstelbare voor
zit, de servoremmen en de servo-
sturing van de Lincoln. De motor
is -een nog krachtiger versie van de
205 P.K.-V8 Lincoln-motor met
kopkleppen, die in November 11.
vermaardheid verwierf door de eer
ste vier plaatsen weg te kapen in
de Panamerikaanse race.
Op Zaterdag jl. hield liet Provinciaal Syndikaat der Wijnhandelaars
en Likeurfabrikanten van Westvla anderen, zijn jaarlijkse statutaire
vergadering te Oostende. Tijdens liet banket, in het Hotel Cen
tral, aan de leden aangeboden, 'gaf de Heer Volksvertegenwoordiger
Jan Piers een uiteenzetting over zijn wetsvoorstel inzake alkoholwet.
Op de foto in het midden de Heer Volksvertegenwoordiger I'iers,
omringd door de Heer Decubber, voorzitter van bovengemeld syn
dikaat en de Heer Vcrnieuwe, afgevaardigde der Nederlandse Gist
en Spiritusfabriek. Verders nog de streekgenoten: de Heer R. Cor-
iier uit Vlamertinge, de HH. Coulembier, Gantois en Six uit leper,
de Heer R. Werrebrouck uit Izcgem, de HH. Ameye, Crabbe en Vyn-
ckc uit Roeselare. de HH. De Deurwaerder. Lekcns en Vanbesien
wit Oostende,
Maandagvoormiddag, rond 11 u
inspecteerde dhr G. Gillard, bekend
talonfabrikant te Zwevezele, een
Dieselmotor die door een of andere
oorzaak niet goed functioneerde
Plots werd zijn werkjas door het
grote wiel van de motor gevat en
dhr Gillard werd ruw weggeslin
gerd. De ongelukkige bleef roerloos
liggen en de motor werd omzeggens
ogenblikkelijk stilgelegd.
Het slachtoffer werd naar de kli
niek van Tielt overgebracht, alwaar
hij rond 19 uur overleed.
Dhr Gillard werd borstkas en
ribben verbrijzeld en zijn longen
op verschillende plaatsen door
boord.
Dit ongeval bracht diepe versla
genheid in de gemeente alwaar dhr
Gillard een algemeen geacht per
soon was.
Ere-Voorzitter Benoit Godderis op bijzondere wijz,.
gehuldigd wegens 40 jaar toneelleven.
De feestvierende toneelkring Onder Onste Geluwe, met ln
midden de gevierde Ere-Voorzitter, Benoit Godderis, omringd Zn'®1
Hr burgemeester Acliiel Flamand; dhr Marcel Sercu, gouwvoorHMd'
Z. E. H. Maertens, Proost van het A.W.T.; de hr Benoit Mae*
voorzitter; Mevr. Odiei Maerman-Cael, secretaresse en Mter Tim s
ne, regisseur bij de feestvierende toneelkring. "«tte.
Verleden Zondag 3 Mei 1953 be
leefde de toneelkring Onder Ons
te Geluwe een der schoonste da
gen sedert haar bestaan. Er werd
namelijk hulde gebracht aan de Hr
Benoit Godderis, Ere-Voorzitter de
zer gilde, dit voor de vele diensten
die hij sedert 40 jaar bewezen
heeft aan het llefhebberstoneel.
Te 15 uur vergaderde de voltalli
ge toneelkring ln haar lokaal, her
berg «De Drie Koningen». Stoets
gewijze met de muziekmaatschap
pij Ste Ceciliavan Geluwe op
kop, ging men naar de woning
van de gevierde jubilaris. Nadat
door de muziekmaatschappij een
hulde-serenade werd gebracht, had
in het huis van de gevierde Ere
voorzitter een kleine ontvangst
plaats. Daarna ging men ln stoet
naar het gemeentehuls, waar de
plechtige ontvangst plaats had.
Het was dhr Burgemeester Fla-
mant Achlel die de feestvierende
toneelkring verwelkomde en op
bijzondere manier hulde bracht
aan de gevierde Ere-Voorzitter.
Bij het einde van zijn rede over
handigde hij de Zilveren Medaille
der Orde van Leopold II aan de
gehuldigde toneeljubilaris.
Te Amsterdam ontploften, een
aantal ballonnetjes welke ln een tros
bijeen waren gebonden, vermoedelijk
door het te dioht naderen met een
brandende sigaret. De ballonnetjes
waren gevuld met waterstofgas. Ver
schillende kinderen liepen hierdoor
brandwonden op.
Maertens, voorzitter der oit
kring «Onder Ons», dankte»
op het gemeentebestuur van r
luwe voor de goede ontvamU
ln het bijzonder voor de weL
diende hulde die gebracht »lr"
aan de gevierde Ere-Voorzinl
Vervolgens werd de ere wijn. ««1
de aanwezigen aangeboden rLa
plechtigheid op het gemeente
werd besloten met de ondeffi
ning van het Gulden Boek dér»
meente door de Jubilaris en bi'
bestuur der toneelkring rvi
Ons dit als aandenken aan
jubelvlertng. 111
Na deze plechtigheid keerde
terug naar het lokaal. Voor er
talrijke opkomst had vervolgens li
de toneelzaal van Onder Ons»
opvoering van Schoonmama kon
logeren en De Ijskastmet n.
gevierde Ere-Voorzitter ln
hoofdrol. 0t
Tussen belde opvoeringen i»
bracht dhr Marcel Sercu gout;
voorzitter en Z. E. H. Maerteiy
Proost van het A.W.T., nogmaal
een welverdiende en passende hul
de aan de gevierde ere-Voorzitte;
Na deze welgeslaagde Jubelopvoe
ring had een gezellig samenzijn
plaats voor al de leden der feest
vierende toneelkring Onder Ons
Aan de sympathieke gevierde Ere-
Voorzitter, dhr Benoit Godderis
bieden wij onze hartelijke geluk-
wensen.
BEVERENSTEENWEG 123-125-189 - Tel. 87
DE GROOTSTE FIRMA VAN HET LAND
OP GEBIED VAN OCCASIE-AUTO'S
Voor 't ogenblik in voorraad behoudens verkoop:
BUICK 47-48-49
CITROEN 47-48-49-49
CHEVROLET 46-47-48-49-51
DELAHAYE 48 (type sport)
FIAT 49-50
FORD 47-49
FORD-PREFECT 48-50
LINCOLN 50
MORRIS 48
OLDSMOBILE 48-49-49-50
OPEL-Kapitan 50
OPEL-Olympia 50
PONTIAC 48-49-50
PEUGEOT 47
STANDARD 48-49-48
STUDEBAKER 50
BUICK 48
Radlo-Chauffage 37.500
BUICK 48 ChaufTage 37.500
OLDSMOBILE 48
ChaufTage 35.000
FORD 49 Coupé Groen 40.000
FORD 47 Bordeau 25.000
CHEVROLET Décapotable
Radio-Chauffage 47.500 g
Camionnetten:
AUSTIN 1948
BEDFORD 1950 J
CHEVROLET 1949
Zo juist binnengekomen
DE SOTO 1952 (Fin de Série), alsook nieuwe
personenwagens DE SOTO 1953aan uiterst
voordelige prijzen.
In het Aprilnummer 1953 van liet
zeer interessant Hollands tijdschrift
Peulvruchten Studie Combinatie
verscheen van de hand van Dr
Fransscn, van het Instituut voor
Plantenziektenkundig Onderzoek te
Wageningen, een zeer interessante
bijdrage over de schade aangericht
door de knopmade en de wormste
kigheid bij de erwten. Wij hebben
ons voorgenomen in een paar bij
dragen deze twee ziekteverschijn
selen en de aangeduide bestrij
dingsmiddelen voor onze lezers
weer te geven. Voor heden beper
ken wij ons tot: de knopmade.
Het gebeurt wel eens dat een
vandaag gezond, bloeiend erwten-
veld een paar dagen later heel wat
verslenste bloemen vertoont. Dan
zegt men bij ons: de bloeien zijn
verbrand. Meestal is het onheil ech
ter aangericht door de knopmade.
Dc schade door de knopmade aan
gericht kan tot Vt van de opbrengst
belopen en het is dus ten zeerste
aan te raden op tijd en stond het
gevaar te bestrijden.
De bloemknoppen, groeipunten en
peulen worden aangetast; vooral de
beschadiging van de bloemknoppen
is karakteristiek, doordat de bloem
bodem galvorniig opzwelt en zich
daarop dikwijls nog secundaire
bobbelvormige galletjes ontwikke
len. Dergelijke knoppen gaan niet
open, maar verdrogen. Plukt men
dergelijke aangetaste bloemen open,
dan vindt men er kleine, witte,
doorzichtige maden in. De volwas
sen maden zijn droog, helderwit en
kunnen springen. De infectie ge-
schie.dt dus door een soort muggen
(de Contarinia pisi) waarvan het
leggen der eieren na vier dagen de
galvorming veroorzaakt. Vooral bij
warm weer, als de eieren snel groei
en en maden worden, kan het ziek
tebeeld vrij plotseling tot uiting
komen.
De eieren worden bil voorkeur in
de bloemknoppen gelegd, als er veel
zijn, komen ze ook op de groel-
knoppen voor, waardoor de top dan
een gekroesd uiterlijk krijgt.
Nu iets meer over het insect zelf
De volwassen insecten hebben
slechts een lengte van 2 mm., mi
niatuur muggen dus met grijs-gele
kleur. Ze paren bijna onmiddellijk
na het uitkomen uit de pop en de
vijfjes kunnen dadelijk eieren leg
gen. De muggen zijn voor het jonge
erwten gewas ongevaarlijk; de v
infecties treden slechts op j
eerste bloemknoppen zich .ven
De muggen concentreren zu»
al op tegen de wind b»c
plaatsen, zodat men
grootste aantastingen vindt
zinkingen van het veld. door
gewassen beschutte randen,
rusten op het blad en de steng
slechts bij temperaturen Mg«
20 graden begeven zij zich w v;
groeitoppen. De zeer klei
een staartvormig aanhang?» lfg.
ziene eieren worden met „ee'1
buisje voornamelijk ged
tussen de kelk en de W$aV''
van de bloemknoppen. De v
maden, die zoals we hoge ,f,
zegden, in de bloemknoppen
en groeitoppen leven, kruap®w_ v(
eenmaal volwassen zijn, on
in de grond om een cocon I;, y
nen waarin ze «werwwfU, n or,i
verlaten ze hun wintercocon
wikkelen zich tot rnug-
De muggen verschijnen «e jli:
lijk eerst rond einde
vlucht duurt twee maande
De bestrijding van de
is tamelijk eenvoudig- D ^ujr-
zijn zeer gevoelig voor vy
zien ze op bladeren en sie l '0yn
ten, komen ze met be^ f'
zeker in aanraking ®o van ff
spoten werd. Een dosering r pj
halve kgr. technischt gut,
per Ha. is voldoende, dit V n>
een mét 2 liter van een 511c
del of 2 liter van een ea
del. Olie-emulsies ,QnSer
stuifmiddelen, da(£ z® gek&t
kracht behouden. Er dien
te worden van zodra m» j#
in de groeipunten aantr
landbouwer diene dus
het zeil te houden. Ter
de muggen zijn slechts gr,
van zodra de temperatuur
den bedraagt en meer.
De landbouwer diene
lettend te zijn, zo de 1aren,e
in de omtrek, zich don be»0
made aangetaste perce
Men late zich dus
leiden. De zon verdroogt
men niet, integendeel,
hunkeren naar zon .,an?'eS!
bloeien wijzen dus op de
held van de knopmade w rd
En tot slot; het Is he"1
komen dan te genezen.
-feR(I°S|ari,lia pisi' de kleine mug. die de knopmad^Vj
made a»n w voorbeelden van erwtenblocmcn waarin prK! vp
dtiidolilif ril ,s' Waar de pijltjes het aanduiden, (p,e
de verdikte bloembodems en de secudaire galijJ
wujiiske;ab&ar bewijs bi'&i&cn va-u dc