ontwen FOüüj Ets Paul De Meulenaere-Roose De bestrijding van de knopmade bij de erwten teling teling al deze ophefmakende nieuwigheden De XL 500 De nieuwe Droornwogen van Ford De Boerenzu/aluu/ Sier- Zangvogels cn acMe' n prod uc f der Officiële Verdelers Garage Deketelaere, 117, Bruggesteenweg, Roeselare - Tel. 798 Garage F. Stoops, 54, Torhoutse steenweg, Oostende - Tel. 724.72 Garage Devos Dewanckel, 33, Frenchlaan, leper - Tel. 55 RADICAN Fabrikaat te Zwevezele tragisch om het Eeven gekomen Toneeïgilde Onder Ons in feest te Geluwe ROESELARE DE SCHOONSTE - DE BESTE DE GOEDKOOPSTE EEN BUITENGEWOON AANBOD Landbouwers voor U HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag: 9 Mei 1953. Blz. B. ons m vogelhoekje Het, is een bekend spreekwoord: «één zwa luw maakt cle lente niet De enkele ver kenners die de eerste schone lentedagen ver schijnen, worden soms maar een paar weken later gevolgd door de grote groep. Ook dit jaar was het zo. Ik had mijn lezers gevraagd dit jaar eens te willen de datum no teren waarop ze hun ierste zwaluw opmerk ten. Het aantal inzen ders was een ware ver rassing een bewlls dat ons vogelhoekje gelezen en gegeerd wordt. Dit ls voor ons de schoonste aanmoe diging. Alle mededelin gen vermelden kan ik niet; alleen van de vroegste data geef ik de tabel. Een zwaluw werd opgemerkt op: 1 April te Watou; 2 April te Poperinge; 3 April te Zandvoorde (leper); 4 April te Westouter; 5 April te St Bijkers (Alverlngem); 6 April te Loker; 7 April te Boezinge, Nukerke (Oost- vlaanderen); 8 April te Poperinge, Stavele, Veur- ne, Vichte; 9 April te Adinkerke, Alverlngem, Deerlijk, Langemark, Pope ringe, Roeselare, Veurne: 10 April te Aarschot, La Louvlère, Lo, Nieuwkerke, Oostnleuw- kerke, Poperinge, Reningelst, Roeselare, Wulveringem; 11 April te Biksctoote, Gits, Oostvle- teren, Westrozebeke; 12 April te Izenberge, Watou; 13 April te Moorsele: 14 April te Adinkerke. De tabel is leerrijk, omdat ze ons aantoont dat de trek vooral gebeurt Dij schoon en warm weder. Het me rendeel van die eerstelingen waren zeker doortrekkers, enkele ervan nochtans werden opgemerkt ln de stalling nabij het oude nest en zijn dus blijvers. Ongetwijfeld waren het allemaal boerenzwaluwen; de zwaalm die ons mensen het best kennen en die in onze streken het eerst en het meest voorkomt. Van daag zullen we het alleen over deze zwaluw hebben; later bespreken we wel eens een paar andere soorten. De boerenzwaluw is het staalblau we vogeltje met roodbruin voorhoofd en keeltje; met rosslg-witte onder zijde en dlepgevorkte staart, waarvan :!e buitenste veren uitzonderlijk lang zijn. Bij oudere mannetjes kunnen die staartpennen bijna even lang zijn als het hele lichaam. Bij de wijfjes zijn die de helft korter. Het is dus mogelijk ln de vlucht vast te stellen of we het mannetje dan wel het wijfje voor hebben. Het is goed dit te weten, omdat de zwaluw de vogel is waarvan wij het best al de levensgedragingen kunnen volgen. De zwaluw wordt immers overal als een huisvriend aanvaard; het oude volksgeloof ziet in de aankomende zwaluw een geluksbrenger en beweert dat een zwaluw kwaad berokkenen altijd slechte gevolgen heeft. Het is daarom dat geen enkele vogel met zoveel ongeduld wordt opgewacht en met zoveel vreugde wordt begroet als de zwaluw. De boerenzwaluw komt het meest voor op de buiten en meestal ln de gebouwen of stallingen waar hij langs de deur- of vensteropening kan ln- en uitvliegen. Vandaar de Neder lands benaming: boerenzwaluw, een aanduiding op het levensmidden. Enkele van mijn correspondenten hebben hun eerste zwaluw opgemerkt in de nabijheid van het oude nest, ergens rustend op de onderste stal deur of op een omheiningsdraad. Als het ware voor zich zelf vertelden ze daar hun wedervaren gedurende hun lange tocht. Sommige horen er een weemoedig gejammer in: «Als ik overjaar deureging had ik een scho nen boterpot en een vetten korentas, en nu dat ik werekom is 't al ver- swisseld en verswanseld en 'k heb er niets meer van. In deze volksspreuk wordt door boterpot ongetwijfeld het nest bedoeld, maar wat die ko rentas (een vogelvriend uit Oost- nieuwkerke schrijft me van ne beuteroot en een appeltaarthier komt doen, blijft voor mij een vraag teken. Het nest van de boerenzwaluw is gemetseld uit aarde en strootjes (als bindstof!Gewoonlijk komt het bin nen voor, tegen een balk. De aanzet rust dan altijd op een nagel of op een kleine uitsprong; soms staat het op een electrische lamp. Het heeft de vorm van een open kommetje; precies een wijwaterbakje, waarin hooities en veertjes worden geschikt om de 4 tot 5 tere eitjes te ont vangen. Het gebeurt wel dat een terugge keerde zwaluw haar oud nest op nieuw betrekt; dan wordt toch het vroegere nestmateriaal uitgeworpen ?n vervangen door nieuw. Dit bou wen kan gemakkelijk stuk voor stuk DE VLIEGENDE BOERENZWALUW worden nagegaan. De zwaluwen gaan de bouwstof Inzamelen op de grint weg nabij de regenplassen. Dit fijne mengsel van aarde met verpoederde keisteentjes sohijnt prima-grondstof te zijn. De hele dag door komen ze aanvliegen, neerstrijken op hun kor te pootjes en brokjes modder loswer ken de grootte van een erwt. Ze kunnen zo druk hiermede bezig zijn, dat ze maar op 't laatste ogenblik voor de voorbijgangers op de vlucht gaan. De vliegkunst van die echte lucht- vogels grenst aan het ongelooflijke. Nu eens, bij mooi weer, vliegen ze hoog in de lucht; dan weer, als er veel wind ls, rakelings over de wel landen en velden. Overal waar In secten voorkomen, zijn ze van de partij ln hun onberekenbare wen dingen en zwenkingen. Rusten doen ze alleen op draden ook soms op de grond, maar dan ls het eerder om zich te warmen ln de zon. Als kleine jongen hoorde ik van mijn groot tante dat de zwaluwen, omdat ze op het kruis van Christus hadden zitten zingen, als straf op Goede Vrijdag moeten het H. Land verlaten en voortaan nooit meer op een leven de boom mogen komen (zoals de an dere insecteneters) ze moeten hun voedsel zoeken in de lucht. Sedert heb ik er goed op gelet en ik kan getuigen dat ik nooit een zwaluw aangetroffen heb op een groene tak; als ze op een boom voorkwamen, dan was het altijd op een afgestorven of dode tak. Ga het eens zelf na of lk goed gezien heb. Ook het verloop van de voortplan ting kan bij de boerenzwaluw ge makkelijk nagegaan worden. Het broeden duurt van 12 tot 18 dagen (bij sleoht en koud weder) de Jonge zwaluwen blijven 20 tot 24 dagen ln het nest en worden de eerste dagen na het uitvliegen nog door de ouders gevoed, hetzij gezeten op een draad, hetzij tijdens de vlucht. Jonge zwa luwen keren de eerste dagen nog terug naar de nestplaats om te sla pen: na enkele dagen echter voelen ze zich volledig zelfstandig en zoe ken 's nachts een schuilplaats aan de waterkant ln het riet of op de overhangende takken. Zo weten ze zich te vrijwaren tegen allerhande roofdieren, Hoe verder de zomer vor dert. hoe groter de groep wordt op de slaapplaats. Tegen half-September kunnen zo duizenden zwaluwen sa men voorkomen tot ze op een zekere dag verdwenen zijn. Dank zij de uitslagen van het ringwerk, dat nu een vijftig jaren reeds bestaat, weten wij dat de zwa luwen naar Midden- en Zuld-Afrlka trekken, zo een kleine 10.000 12.000 km. van hier. En dat op eigen krachten! Er zijn nog altijd klas- boeken die de kinderen willen doen geloven dat de zwaluwen op het dek van de schepen de verre reis maken. Niets is minder waar; we moeten maar een paar ogenblikken nadenken om te weten dat niet kan zijn waar zouden die insecten- eters het nodige voedsel halen? .Tuist, omdat er boven de zee en boven de grote Sahara-woestijn geen insecten voorkomen, vermijden de zwaluwen deze gebieden en trekken naar hun wintergebled langs de landengten en over de zeeëngten; omvliegen ze het midden van Noord-Afrika en bereiken eerst langs veel omwegen het verre Zuiden. De ontwikkelde snelheid, tijdens de trek schommelt tussen 50 en 70 km. ln het uur, wat voor een zwaluw nog niet veel is. Gemiddeld leggen de zwaluwen 200 km. per dag af. dat maakt dat ze kleine twee maanden op weg zijn. Onze verre voorouders, die niet Veel afwisten van aardrijkskunde, waren overtuigd dat de zwaluwen de Winter doorbrachten in de mod der onder het water, om dan met de Lente opnieuw te voorschijn te komen. We moeten glimlachen om hun naïveteit en toch wisten zij wat veel van ons mensen niet weten: dat de zwaluwen voor het laatst en ook voor het eerst voorkomen aan de wa terkant. Het feit dat soms nog zwa luwen door late nachtvorst omkomen Zie vervolg hiernevens PHF- Q PT* 231», ^dragend ^^'nder «nUd"'"»1 Gebogen vopf'u j@ê „«I royéren' met schut» y°orw»^lichaam Verstelbare voortel yan - leuningen .-Zetels aang P ailef..Gróiwe veilig- RicHingssignalen ^;;ende,ng der deuren .heid door. dru §mm ■fraanvasïheïd Verhoogde ,lelen H* achteras en im JI "WoftUUn'Wflfl de TCIIBt Uitgesproken modem» itijl Luxueust klooenbekleding Ruim pleats voor 5 volwas senen Praktisch» reservewiel in bagagekoltar Ricfitingsasnvr?)fértian<ne Rok» Overlappende ruitenwisser! Grote lijwaarts uitlopende onder het stuurwiel (voorkomt -- - acbtem.it verkeerde maneuvers) Gertoje ImHücoal 7 pi DE TAUNUS MOTOR IS TERECHT BETAAMD OM ZUH SCHITTERENDE PRESTATIE EN VERBAZENDE ZUtKlOHQD MOTOR .COM P A N V e l g o ml K.ï. Zoekt g'iets t'huren of te Tcopen, Zoekt ge 'n meid, 'n plaats of wat? Wacht niet langer, plaats nog heden 'n Kleine e ZOEKER» in ons hlad! GENEEST OF HOUDT UW canaries, vinken, parkieten enz. GEZOND met Verkrijgbaar bij uw Apotheker zoniet bij G. Demyttenaere Apotheker - Geluwe. 25 fr. de fles, tegen rembours 30 fr. (522) en dood op het water worden aan getroffen in het voorjaar, was aan leiding tot hun wondere verklaring voor het wegblijven van de zwalu wen gedurende de wintermaanden. A. D. GISTEREN VANDAAG MORGEN NESTOR MARTIN TOONZALEN 110 Adolph'e Maxlaan BRUSSEL' - 18. Meir, ANTWERPEN Een wagen der toekomst die in druk maakt door zijn originele sportwagei-stijl en tevens het maxi mum comfort biedt aan de inzit tenden, werd voor de eerste maal openbaar tentoon gesteld op het onlangs te Chicago gehouden Auto- mobielsalon. Deze nieuwe, wagen, die XL-500 gedoopt werd, is de laatste van een reeks modellen, ontworpen door de ingenieurs en stylisten van Ford Motor Company, wier taak liet is prototypen voor de volgende jaren uit te denken. Onder een glazen koepel. De XL-500. nauwelijks 1,446 m. hoog, kenmerkt zich door 'n schar laken-rood koetswerk in kunstma tige hars, overkoepeld dcor een ge bogen glazen dak dat aan de inzit tenden een onbelemmerd zicht geeft in alle richtingen. Dank zij de ge welfde achter-spatschermen, die meer ruimte bieden aan de wielen, kon het raam laag bij de grond ge bracht worden. Het vooraanzicht van de wagen is ongewoon: de radiatorgrille en de stootstang bestaan uit twee in het midden gescheiden delen, ter wijl eën brede luchtzuiger aange bracht is op het midden van de motorkap. De achterste stootstang bestaat uit een uitspringend ho rizontaal gedeelte en twee vertika- le stijlen die een geheel vormen met het stel der achterlichten. De technische nieuwigheden. De XX,-500 is voorzien van talrij ke mechanische nieuwigheden. De automatische gang wiss el wordt niet meer bevolen door de thans in gebruik zijnde hefboom onder het stuurwiel, doch door drukknoppen die in het midden van het stuurwiel aangebracht zijn. Tevens werd de hoornring aan het stuurwiel vervangen door een knop die met de voet bediend wordt. Veiligheids- en motor-verklik- lampjes zijn gegroepeerd op een hulp-instrumentenbord, die aange bracht is in de bovenste stijl van de voorruit, in het onmiddellijk ge zichtsveld van de voerder; deze ver- kliklampjes duiden verschillende zaken aan zcals te lage oliedruk, slechte werking van de batterij, temperatuur van het water, enz. Het hoofd-instrumentenbord en een controle-voetstuk dit laatste BELANGRIJKE VERGADERING VAN WIJNHANDELAARS EN LIKEURFABRIKANTEN TE OOSTENDE aangebracht tussen de van elkaar gescheiden voorste zitplaatsen vertonen beide een groot aantal automatische bedieningsorganen. Gegroepeerd op het centraal voet stuk van hetzelfde type als deze gebruikt in de vliegtuigen - vindt men een reeks hefboompjes en schakelaars voor de bediening van de «air conditioning», de verlich ting, de ruitenwissers, een radio- en een telefoontoestel, een dicta- foon, de automatische wagenlich- ters, het automatisch systeem voor het openen en het sluiten van de motorkap en de bagagekoffer, en verschillende andere technische nieuwigheden. Het hoofd-instrumentenbord om vat een snelheidsaanwijzer (de aangeduide snelheden gaan tot 150 mijl of 240 km. per uur), een tachi- meter die het aantal omwentelin gen per minuut aanduidt, een kom pas, een benzinepeilmeter van het wonderoog-typs en een electrische warmtemeter. Zekere snufjes die men vindt bij de modellen welke thans door Ford in serie vervaardigd worden, treft men cok aan in de XL-500, o.a. de in vier richtingen verstelbare voor zit, de servoremmen en de servo- sturing van de Lincoln. De motor is -een nog krachtiger versie van de 205 P.K.-V8 Lincoln-motor met kopkleppen, die in November 11. vermaardheid verwierf door de eer ste vier plaatsen weg te kapen in de Panamerikaanse race. Op Zaterdag jl. hield liet Provinciaal Syndikaat der Wijnhandelaars en Likeurfabrikanten van Westvla anderen, zijn jaarlijkse statutaire vergadering te Oostende. Tijdens liet banket, in het Hotel Cen tral, aan de leden aangeboden, 'gaf de Heer Volksvertegenwoordiger Jan Piers een uiteenzetting over zijn wetsvoorstel inzake alkoholwet. Op de foto in het midden de Heer Volksvertegenwoordiger I'iers, omringd door de Heer Decubber, voorzitter van bovengemeld syn dikaat en de Heer Vcrnieuwe, afgevaardigde der Nederlandse Gist en Spiritusfabriek. Verders nog de streekgenoten: de Heer R. Cor- iier uit Vlamertinge, de HH. Coulembier, Gantois en Six uit leper, de Heer R. Werrebrouck uit Izcgem, de HH. Ameye, Crabbe en Vyn- ckc uit Roeselare. de HH. De Deurwaerder. Lekcns en Vanbesien wit Oostende, Maandagvoormiddag, rond 11 u inspecteerde dhr G. Gillard, bekend talonfabrikant te Zwevezele, een Dieselmotor die door een of andere oorzaak niet goed functioneerde Plots werd zijn werkjas door het grote wiel van de motor gevat en dhr Gillard werd ruw weggeslin gerd. De ongelukkige bleef roerloos liggen en de motor werd omzeggens ogenblikkelijk stilgelegd. Het slachtoffer werd naar de kli niek van Tielt overgebracht, alwaar hij rond 19 uur overleed. Dhr Gillard werd borstkas en ribben verbrijzeld en zijn longen op verschillende plaatsen door boord. Dit ongeval bracht diepe versla genheid in de gemeente alwaar dhr Gillard een algemeen geacht per soon was. Ere-Voorzitter Benoit Godderis op bijzondere wijz,. gehuldigd wegens 40 jaar toneelleven. De feestvierende toneelkring Onder Onste Geluwe, met ln midden de gevierde Ere-Voorzitter, Benoit Godderis, omringd Zn'®1 Hr burgemeester Acliiel Flamand; dhr Marcel Sercu, gouwvoorHMd' Z. E. H. Maertens, Proost van het A.W.T.; de hr Benoit Mae* voorzitter; Mevr. Odiei Maerman-Cael, secretaresse en Mter Tim s ne, regisseur bij de feestvierende toneelkring. "«tte. Verleden Zondag 3 Mei 1953 be leefde de toneelkring Onder Ons te Geluwe een der schoonste da gen sedert haar bestaan. Er werd namelijk hulde gebracht aan de Hr Benoit Godderis, Ere-Voorzitter de zer gilde, dit voor de vele diensten die hij sedert 40 jaar bewezen heeft aan het llefhebberstoneel. Te 15 uur vergaderde de voltalli ge toneelkring ln haar lokaal, her berg «De Drie Koningen». Stoets gewijze met de muziekmaatschap pij Ste Ceciliavan Geluwe op kop, ging men naar de woning van de gevierde jubilaris. Nadat door de muziekmaatschappij een hulde-serenade werd gebracht, had in het huis van de gevierde Ere voorzitter een kleine ontvangst plaats. Daarna ging men ln stoet naar het gemeentehuls, waar de plechtige ontvangst plaats had. Het was dhr Burgemeester Fla- mant Achlel die de feestvierende toneelkring verwelkomde en op bijzondere manier hulde bracht aan de gevierde Ere-Voorzitter. Bij het einde van zijn rede over handigde hij de Zilveren Medaille der Orde van Leopold II aan de gehuldigde toneeljubilaris. Te Amsterdam ontploften, een aantal ballonnetjes welke ln een tros bijeen waren gebonden, vermoedelijk door het te dioht naderen met een brandende sigaret. De ballonnetjes waren gevuld met waterstofgas. Ver schillende kinderen liepen hierdoor brandwonden op. Maertens, voorzitter der oit kring «Onder Ons», dankte» op het gemeentebestuur van r luwe voor de goede ontvamU ln het bijzonder voor de weL diende hulde die gebracht »lr" aan de gevierde Ere-Voorzinl Vervolgens werd de ere wijn. ««1 de aanwezigen aangeboden rLa plechtigheid op het gemeente werd besloten met de ondeffi ning van het Gulden Boek dér» meente door de Jubilaris en bi' bestuur der toneelkring rvi Ons dit als aandenken aan jubelvlertng. 111 Na deze plechtigheid keerde terug naar het lokaal. Voor er talrijke opkomst had vervolgens li de toneelzaal van Onder Ons» opvoering van Schoonmama kon logeren en De Ijskastmet n. gevierde Ere-Voorzitter ln hoofdrol. 0t Tussen belde opvoeringen i» bracht dhr Marcel Sercu gout; voorzitter en Z. E. H. Maerteiy Proost van het A.W.T., nogmaal een welverdiende en passende hul de aan de gevierde ere-Voorzitte; Na deze welgeslaagde Jubelopvoe ring had een gezellig samenzijn plaats voor al de leden der feest vierende toneelkring Onder Ons Aan de sympathieke gevierde Ere- Voorzitter, dhr Benoit Godderis bieden wij onze hartelijke geluk- wensen. BEVERENSTEENWEG 123-125-189 - Tel. 87 DE GROOTSTE FIRMA VAN HET LAND OP GEBIED VAN OCCASIE-AUTO'S Voor 't ogenblik in voorraad behoudens verkoop: BUICK 47-48-49 CITROEN 47-48-49-49 CHEVROLET 46-47-48-49-51 DELAHAYE 48 (type sport) FIAT 49-50 FORD 47-49 FORD-PREFECT 48-50 LINCOLN 50 MORRIS 48 OLDSMOBILE 48-49-49-50 OPEL-Kapitan 50 OPEL-Olympia 50 PONTIAC 48-49-50 PEUGEOT 47 STANDARD 48-49-48 STUDEBAKER 50 BUICK 48 Radlo-Chauffage 37.500 BUICK 48 ChaufTage 37.500 OLDSMOBILE 48 ChaufTage 35.000 FORD 49 Coupé Groen 40.000 FORD 47 Bordeau 25.000 CHEVROLET Décapotable Radio-Chauffage 47.500 g Camionnetten: AUSTIN 1948 BEDFORD 1950 J CHEVROLET 1949 Zo juist binnengekomen DE SOTO 1952 (Fin de Série), alsook nieuwe personenwagens DE SOTO 1953aan uiterst voordelige prijzen. In het Aprilnummer 1953 van liet zeer interessant Hollands tijdschrift Peulvruchten Studie Combinatie verscheen van de hand van Dr Fransscn, van het Instituut voor Plantenziektenkundig Onderzoek te Wageningen, een zeer interessante bijdrage over de schade aangericht door de knopmade en de wormste kigheid bij de erwten. Wij hebben ons voorgenomen in een paar bij dragen deze twee ziekteverschijn selen en de aangeduide bestrij dingsmiddelen voor onze lezers weer te geven. Voor heden beper ken wij ons tot: de knopmade. Het gebeurt wel eens dat een vandaag gezond, bloeiend erwten- veld een paar dagen later heel wat verslenste bloemen vertoont. Dan zegt men bij ons: de bloeien zijn verbrand. Meestal is het onheil ech ter aangericht door de knopmade. Dc schade door de knopmade aan gericht kan tot Vt van de opbrengst belopen en het is dus ten zeerste aan te raden op tijd en stond het gevaar te bestrijden. De bloemknoppen, groeipunten en peulen worden aangetast; vooral de beschadiging van de bloemknoppen is karakteristiek, doordat de bloem bodem galvorniig opzwelt en zich daarop dikwijls nog secundaire bobbelvormige galletjes ontwikke len. Dergelijke knoppen gaan niet open, maar verdrogen. Plukt men dergelijke aangetaste bloemen open, dan vindt men er kleine, witte, doorzichtige maden in. De volwas sen maden zijn droog, helderwit en kunnen springen. De infectie ge- schie.dt dus door een soort muggen (de Contarinia pisi) waarvan het leggen der eieren na vier dagen de galvorming veroorzaakt. Vooral bij warm weer, als de eieren snel groei en en maden worden, kan het ziek tebeeld vrij plotseling tot uiting komen. De eieren worden bil voorkeur in de bloemknoppen gelegd, als er veel zijn, komen ze ook op de groel- knoppen voor, waardoor de top dan een gekroesd uiterlijk krijgt. Nu iets meer over het insect zelf De volwassen insecten hebben slechts een lengte van 2 mm., mi niatuur muggen dus met grijs-gele kleur. Ze paren bijna onmiddellijk na het uitkomen uit de pop en de vijfjes kunnen dadelijk eieren leg gen. De muggen zijn voor het jonge erwten gewas ongevaarlijk; de v infecties treden slechts op j eerste bloemknoppen zich .ven De muggen concentreren zu» al op tegen de wind b»c plaatsen, zodat men grootste aantastingen vindt zinkingen van het veld. door gewassen beschutte randen, rusten op het blad en de steng slechts bij temperaturen Mg« 20 graden begeven zij zich w v; groeitoppen. De zeer klei een staartvormig aanhang?» lfg. ziene eieren worden met „ee'1 buisje voornamelijk ged tussen de kelk en de W$aV'' van de bloemknoppen. De v maden, die zoals we hoge ,f, zegden, in de bloemknoppen en groeitoppen leven, kruap®w_ v( eenmaal volwassen zijn, on in de grond om een cocon I;, y nen waarin ze «werwwfU, n or,i verlaten ze hun wintercocon wikkelen zich tot rnug- De muggen verschijnen «e jli: lijk eerst rond einde vlucht duurt twee maande De bestrijding van de is tamelijk eenvoudig- D ^ujr- zijn zeer gevoelig voor vy zien ze op bladeren en sie l '0yn ten, komen ze met be^ f' zeker in aanraking ®o van ff spoten werd. Een dosering r pj halve kgr. technischt gut, per Ha. is voldoende, dit V n> een mét 2 liter van een 511c del of 2 liter van een ea del. Olie-emulsies ,QnSer stuifmiddelen, da(£ z® gek&t kracht behouden. Er dien te worden van zodra m» j# in de groeipunten aantr landbouwer diene dus het zeil te houden. Ter de muggen zijn slechts gr, van zodra de temperatuur den bedraagt en meer. De landbouwer diene lettend te zijn, zo de 1aren,e in de omtrek, zich don be»0 made aangetaste perce Men late zich dus leiden. De zon verdroogt men niet, integendeel, hunkeren naar zon .,an?'eS! bloeien wijzen dus op de held van de knopmade w rd En tot slot; het Is he"1 komen dan te genezen. -feR(I°S|ari,lia pisi' de kleine mug. die de knopmad^Vj made a»n w voorbeelden van erwtenblocmcn waarin prK! vp dtiidolilif ril ,s' Waar de pijltjes het aanduiden, (p,e de verdikte bloembodems en de secudaire galijJ wujiiske;ab&ar bewijs bi'&i&cn va-u dc

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 6