DE RONDE... Iedere dag een rit Uitslagen der ritten If Proef te Loker en 12e te Beitem gaven ons om beurt Vandevoorde en Indevuyst als nieuwe gele trui dragers Messelis Dré Noyelle mm i Westrozebeke De Reeksenindeling Eten en drinken... en nog wat PLANCKAERT SIGARETTEN na 'n begeesterende wedstrijd door in de spurt geklopt te Loker MONCAREY TELEVISIEPOST CAMERL YNCK'S KOFFIES Herboren hielp INDEVUYST in de gele trui te Beitem DROOGTURBINE F. VAN RENTERGHEM L ROBERG CENTRAL'S LAGER Nieuweling Juliesi Schepens bracht een derde nationale titel naar Westvlaanderen WASMACHINE STEVENS FORD DEVOS DEWANCKEL DE BANK VAN ROESELARE Woensdag 22 Juli GOLF-BILJART 1 VALCKE j Brussel-Bzegem WOiTBM Westvlaanderen - Lagere Afdeiingea - Seizoen 1953-1954 De voornaamste acteur uit de ronde is noch Koblet, noch Bar- tali. noch zelfs Jaak Goddet, de inrichter in persoon. De man die deze titel voor zich opeist, is de genaamde Charles Lagouche, chef- bevoorrader van de Tour, die reeds sedert 1919 dit ambt waarneemt. De voedselkwestie is in een ronde van allereerste betekenis en de taak van de man die voor alles moet zorgen, is dan ook enorm. Stel U voor dat hij iedere dag voor 120 renners en een hele boel ver zorgers eten moet klaar krijgen en dat op een rijdende keuken. Daar bij moet men in acht nemen dat dit eten moet aangepast zijn aan de weersomstandigheden, die soms zo plots kunnen omslaan. Op war me dagen hoort er koud eten te zijn, en bij koudere temperatuur zal iedereen op warm voedsel aan spraak maken. Mr Lagouche moet op alles voorbereid zijn, maar werd totnogtoe niet in gebreke bevon den. Hij heeft niet alleen te zor gen voor de vaste maaltijden, maar moet daarbij nog waken dat iedere dag de etenzakjes voorzien zijn zoals het hoort. Ten titel van inlichting, het standaard-etenzakje wordt iedere dag gevuld met: drie sandwiches (gelei, hesp en kaas), een vierde van een gebraden kuiken of een snede gebraden rundsvlees, twee fruittaartjes, 20 stukjes suiker, ge droogde pruimen of abricozen, vers fruit (meestal bananen of perzik ken) en vooral de zo geroemde rijsttaartjes. In het drankbusje gaat er naar keus: vleesnat, thee, koffie of chocolade als het koud is, en thee, koffie, bier of vruchtensap als het warm is. Ingevolge' een vroeger genomen akkoord krijgen de Italianen daar bij nog 2 vleeshallen met gehakte groenten. De etenzakjes der ren ners van de Muzelmaanse ritus (Noord-Afrikanen en Algerijnen) bevatten geen broodjes met hesp. Vroeger was het standaardeten- zakje niet in gebruik. De grote renners maakten iedere morgen hun menu op en de keuken moest zorgen dat het in orde was. Soms had men rekening te houden met de meest onverwachte wensen. Zo vroeg Bottechia een omelette met kaas, wijl Filip Thys visbouletten verkoos en de Pélissiers grote hoe veelheden poridge naar binnen sloegen. Lagouche had meer dan zijn werk om iedereen te voldoen. Het was dan de tijd dat men een nederlaag nogal licht aan vergif tigingen wist te wijten. Ieder jaar waren er gevallen, of riep men met veel embras dergelijke vergif tigingen ter verontschuldiging van nederlagen in. Sedert het stan- daard-etenzakje in gebruik werd genomen, is daar geen sprake meer van. De spijsvertering is voor een Ronde-van-Frankrijk-renner van groot belang. Algemeen wordt aan genomen dat Felicien Vervaecke nooit de Ronde gewonnen heeft omdat hij zicil inzake eten en drinken niet genoeg discipline kon opleggen. Roger Lapebie at geen vlees van het begin van de Ronde tot het einde, en hij werd ronde winnaar. Coppi bv. zou geen gram chocolade eten, zelfs niet als gar- niersel van een taart of Iets derge lijks. Toen Binda nog reed, maakte hij zijn eigen kost gereed. Iedere avond maakte hij een soort brouw sel klaar, waarvan niemand ooit de samenstelling heeft gekend. Le Bert, de zeer gekende verzorger van Bobet, heeft twee jaar gezocht, vooraleer hij een samenstelling vond die hem bevredigde. Hij ge bruikt hiervoor gedeeltelijk rijst- water, sap van ananas en haver vlokken. Volgens zijn principe is half vloeibaar eten het meest ge schikt. Robic is niet van dit ge dacht. Hij eet vooral brood en veel. Drinken doet hij echter nooit. Vijftig ten honderd van de op gaven in de Ronde zijn te wijten aan het overdadig drinken. Een renner die in de wanne dagen aan de dorst toegeeft, gaat er aan ten onder. Niet alleen hoeveel men drinkt, maar ook wat men drinkt is van belang. Men herinnert zich het geval van Zaaf van voor twee jaar. De excentrieke Noord-Afri kaan wilde zoals ieder jaar zijn rit winnen en had in de rit Toulouse- Montpellier tot een half uur voor sprong genomen, toen hij plots be gaf op 60 km. van het einde. Dood van dorst door de geweldige zon nebrand, hield hij zich kloek, tot hij opeens van een toeschouwer langs de baan een fles drank aan nam. Zaaf deed er enkele gulzige teugen, van, zonder te weten dat het rode wijn was. Een kilometer verder waggelde hij over de baan, stom-dronken, en hij eindigde met tegen een boom te rijden en er in slaap te vallen. De dorst is voor de renners een grote kwaal. Coppi en Bartali vonden er tegen het systeem van de waterdragersuit. Acht man van hun ploeg moeten schier niets anders doen dan fris water bij halen. Coppi heeft voor hij zijn eerste ronde betwistte iemand naar de Sahara gezonden, om uit te vis sen hoe de Arabieren het aldaar zonder drinken uithouden. Sedert heeft hij steeds een doosje met een soort zoutpastillen bij zich. Lang heeft men gemeend dat het op wekkende producten waren die hij innam, maar Coppi zelf heeft ver klaard dat hij nog nooit enige drogue heeft ingenomen. Van drogue gesproken. Men weet maar al te wel hoeveel opwekken de middelen er tegenwoordig door de renners gebruikt worden. Men vindt zelfs liefhebbers die er re gelmatig gebruik van maken. Ca feïne, Sympamine, of wat men ook als opwekkende middelen moge ge bruiken zijn vooral voor de ronde renner uit den boze. Een ronde renner moet dikwijls kunnen eten en veel. Welnu juist die opwekken de middelen nemen de honger weg. Een dergelijk renner kan niets naar binnen krijgen, tot plots hij een grote behoefte naar eten krijgt. Dan is het te laat en een onver mijdelijke verzwakknig is er het gevolg van. Andere schadelijke ge volgen zijn: zweren, ontstekingen, bloedvergiftigingen. E; n gced ron derenner zal dan ook nooit van opwekkende middelen gebruik ma ken. 15' Rit: Zaterdag 18 Julli Nïmea - Marseille 173 hm. Wij trekken opnieuw naar de Middellandse Zee toe. De weg is vrij heuvelachtig maar de Col de ia Gineste (3" categorie) kan niet van aard zijn de renners te schei den. Hij is amper 328 meter hoog. Het is een mooie streek, warm en droog. De eerste controlepost ls te Arles aan km. 30. Aries is gekend om zijn eigenaardige klederdracht en... mooie vrouwen. Volgende controles: te Miramas (km. 65) en Roquevaire (km. 134). De bevoor rading heeft plaats te Aix en Pro vence aan km. 121. Aankomst op de baan. 18* Rit: Zondag 18 Juli: Marseille - Monaco 238 km. Deze tamelijke lange rit, me rendeels langs de kleurige stran den van de Middellandse Zee, zal voor de renners heel wat verpo zing voor het oog brengen. De Col d'Eze, (315), de Col de L'Estêrel (314) en de kleinere Gratteloup zullen niet van aard zijn om de rust te storen. We trekken voor- Bij Toulouse, de Franse oorlogs haven. langs de bekende badplaat sen Cannes en Nice en eindigen in het vorstendommetje Monaco. Alwaar wij een aankomst krijge:i op assepiste. 17" Rit: Dinsdag 21 Juli-- Monaco - Cap 261 km. Wij verlaten de zee en trekken het binnenland in en geraken in de buurt van de Italiaanse Alpen. De rit is lang en tamelijk zwaar, hoewel wij geen cols van eerste klasse treffen. De Col du Pilon, 1867 m., de Col de Lèques, 1148 m., de Col du Labouret, 1244 m., en de Col de Sentinelle, 999 m., zul len er echter voor zorgen dat de rit zwaar genoeg is. Men verge lijke de hoogten der bergen en men zal zien dat er bestendig dient ■ekïommen te worden. Bevoorra- ling te Castellane aan km. 120 en e Seyne-les-Alpes (km. 216). Aan- omst op de baan. 18' Rit: Woensdag 22 Juli: Cap - Brianpon 165 km. Wij zitten volop in de bergen, .naar deze Alpenrit was in de voorgaande jaren steeds heel wat zwaarder, vermits wij gewoonlijk de Alios, de Vars en de Izoard in één en dezelfde rit kregen en de rit ook heel wat langer was. Dit maal wordt dus de Alios niet aan gedaan en krijgen wij alleen de Col de Vars (1" categorie, 2211 m.) en de Izoard (1" categorie, 2360 m.) te beklimmen. De Izoard is veruit de meest woeste van al te beklim men bergtoppen, te meer dat de weersgesteltenissen er dikwijls zeer slecht zijn en de banen verre van goed. Het is de rit die kan be slissen over de winnaar van de Ronde, te meer dat de Izoard zeer dicht bij de aankomstlijn gelegen is. Aankomst op de baan. 19* Rit: Donderdag 23 Juli: Brianpon - Lyon 227 km. Vanaf Briangon verlaten wij al weer het gewoon rondeparcours. Andere jaren rukten we gewoon- ijlc op naar Genève en kregen wij nog een paar bergritten die niet te onderschatten waren. Dit jaar gaan we echter voor het eerst naar Lyon dat meer in het binnenland gelegen is. De rit zelf loopt over de Col du Lautaret (2* categorie, 2058 m.) en over de Col de Moirans (3" categorie, 721 m.) maar zo erg zijn deze beide niet. We vertrek ken immers van heel hoog en ein digen op een 300 meter boven de zeespiegel. Het is dus een voort durend klimmen en dalen, maar meest dalen. Aankomst op velo droom. 20* Rit: Vrijdag 24 Juli: Lyon - St Etienne 70 km. De enige tijdrit van de ganse ronde. Het parcours is er nog steeds vrij heuvelachtig en het wordt beslist nog een zware brok, vooraleer de renners dan in twee ritten op Parijs afstevenen. Een buitenkansje voor de tijdrijders om hun positie te verbeteren. Aan komst cm asseuista. 8» RitNaples - Bordeaux. Do langste rit uit de ronde (345 km.) kreeg niet het gewone slak- kengangetje, al kwam het ook in de laatste 75 km. tot koers, toen Nolten, Vander Stock, Dierckens, Buitel en Walkowiak aan de haal gingen. Vooral de Nederlander was geweldig. Tien kilometer van de meet ging hij er alleen vandoor en won voor onze landgenoot, die eveneens de anderen in plan had gelaten. De grote groep met al de vedetten eindigde op 6 minuten. 1. NOLTEN; 2. Vander Stookt; 3. Dierckens; 4. Buitel; 5. Walko wiak; 6. Serra; 7. Schellenberg; 8. Diederich; 9. Audaire; 10. Voor- ting; 11. Hein; 12. Magni en een groep met al de Belgen. 9" RitBordeaux - Pau. Deze rit kreeg een heel onver wachte wending, door het feit dat Hassenforder zijn gele trui ver - speelde ten voordele van Schaer. Meer dan 130 km. was niets ge beurd, toen plots een 35-tal ren ners zich afscheidden, waaronder de grote bazen en zes Belgen. Deze groep zou ter aankomst maar een Belg tellen, want door een band breuk en een val van Close waren allen, op Impanis na, in de twee de groep verzeild geraakt. Hassen forder verloor een kwartier en ver huisde meteen naar de elfde plaats. Bij de kopgroep klopte Magni de Zwitser Koblet op de meet. 1. MAGNI; 2. Koblet; 3. Robic; 4. Schaer; 5. Bartali; 6. Van Est; 7. Impanis; 8. Dupont: 9. Geminia- ni; 10. Rolland; 32. Een groep met de andere Belgen. 10° Rit Pau - Cauterels. De eerste bergrit. Vrij spoedig ontsnapten Drei, Darrigade en Hu- ber, achterna gezet door Lerono en Diot. Lerono rukte naar de leiding cp, wijl Koblet een geweldige in spanning leverde en samen met Huber de top van de Aubisque be reikte. op vijf minuten van de Spanjaard. Dan volgde een groep waaronder onze landgenoten De smet, Van Genechten en Impanis. In de afzink deden Buchaille en Koblet een zware val waardoor bei den uitgeschakeld werden. Waar anderen als Bartali en Magni flink daalden, verloren Impanis en De smet veld, maar Van Genechten ging met de eersten mede. De Spanjaard Lerono was echter de grote man van de wedstrijd. 1. LERONO; 2. Robic; 3. Astrua; 4. Schaer; 5. Bobet; 6. Van Ge nechten; 7. Bauvin; 8. Rolland; 9. Bartali; 10. Massip; 14. Close; 18. Impanis; 55. Desmet; 63. Cou- vreur; 67. Debruyne; 79. Van Ge- neugden; 83. Adriaenssens; 97. R. Vander Stockt. 11' RitCauterets - Luclion. De tweede Pyreneeënrit met de Tourmalet, Aspin en Peyresoudre, zag een volledig meesterschap van de kleine Bretoen Robic, die op de drie toppen eerst boven was en met voorsprong de zege behaalde. Déze rit zag ook de heropstanding van Bobet die tweede werd en de be vestiging van Bauvin. die flink zijn derde plaats verdedigde. Spijts zijn vierde plaats is Schaer de grote geslagene, daar hij zijn trui aan Robic diende af te staan. Van Genechten en Close hernieuwden hun mooie klimmersprestatie, wijl Impanis na val veel veld verloor. We dienden eveneens de opgave van Vander Stockt te noteren. 1. ROBIC; 2. Bobet; 3. Bauvin; 4. Schaer; 5. Lauredi; 6. Bartali; 7. Erzner; 8. Astrua; 9. ïfcturat; 10. Rolland: 11. Van Genechten; 13. Close; 35. Couvreur; 47. Desmet; 59. Impanis; 71. Debruyne; 81. Van Geneugden; 88. Adriaenssens. 12' Rit Luclion - Albi. Eindelijk weer uit de bergen. Dit wil zeggen andere gezichten voor aan. De grote uitblinker van deze rit is ontegensprekelijk Couvreur geweest. Aan km. 40 lokte hij de beslissende ontsnapping uit. Een na een kwamen renners hem ver voegen, tot ten slotte 25 man voor op zaten, waaronder eveneens de Belgen Van Geneugden en Jan Adfiaenssens. Deze groep nam 20 zi» vefyplg hiernevens HET WEKELI HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag 18 Juli 1953. filz, 12. BELGA de sigaret van DE SPORTMAN verleent traditiegetrouw zijn flinke medewerking 2' Prijs: SLAAPKAMER waarde 7.600 fr., geschonken door MEUBELINDUSTRIE POPERINGE ONZE ELFDE PROEF TE LOKER BRACHT ONS EEN NOOIT-GEZIEN VERTOON Wij zijn Donderdagavond 9 Juli thuisgekomen van een der mooiste koersen die wij ooit te zien kregen, een koers rijk aan sportvertoon, aan machtsontplooiing en sensatie. De oorzaken? Wei, daar was ten eerste het lot deelnemers, 46 man groot, waaronder al de besten van Westvlaanderen, daar was nog een striemende wind, die de renners ongenadig geselde en van de koerp een echt labeur maakte; daar wiS liet mooie parcours en daar was vooral de bandbrcuk van Luciejj Taillieu, die de anderen opjaagde en de strijd nooit meer zon doen ln» wen. Taillieu verspeelde cr zijn lei derstrui aan, maar hij werd niét door zijn tegenstanders, maar wel door het noodlot overwonnen. HET KOERSBEELD Verlinde en Buddy Demunster lieten zich door het Zwaar parcours en de wind niet afschrikken en trokken er van meetaf aan van door. Wij, die meenden dat het maar lachspel was, maar beide ren ners legden het zo aan boord dat ze gedurende 80 kilometer zouden aan de kop rijden en bij momenten meer dan twee minuten voorsprong telden. In een eerste reactie viel de groep in drie stukken, maar alles werd weer aan elkaar gelijmd. Clinckemaillie en Bril zouden de eersten zijn die begaven en als Messelis even wegwipt is het de beurt aan Vandecasteele om voeling te verliezen. Onder druk van Mes selis brak de groep in twee en wij kregen volgende dertien gezichten 1' Prijs: BARCO waarde 15.000 fr. Het flinke tweetal dat afgescheiden toekwam in onze 11' Proef te Loker. Links: de winnaar Jozef Planckaert en rechts de sterke Messe lis uit Ledegem, die in de jongste proeven zulke grote opgang maakte. VANDEVOORDE BOEKT EEN VERLIES VAN 13 PUNTEN OP INDEVUYST SPANNEN OVERAL DE KROON! Primaproducten aan schappelijke prijzen Eist de producten CAMERL YNCK 4* Prijs: THOMAS (waarde 5.200 fr.) geschonken door Noordstraat - KORTRIJK vooraan: Vandamme, Vancorsells, Rosseel, Baert, Planckaert, Truye, Taillieu, Vandevoorde, Cornand, Verhougstraete, Hebb, Deboodt en Knockaert. Cornand, Baert en Van damme zouden evenwel lossen te Kemmel, waar de renners de wind vlak voor de neus kregen. In deze stand gingen wij de der de ronde in en kregen wij de eerste beklimming van de Rodeberg. Ver- IifT.de en Demunster kwamen hier mét 1.30 min. voorsprong voorbij op Ptónckaert, Deboodt, Hebb en de i'èst van de kopgroep. Op 20 sec. Begen wij dan Messelis en Inde- ifüyst; op 25 sec. Beke, Knockaert, l5|blaere en Armand Desmet. La- ftiiWj' Philips. Rooseboom, Deblock, uytens en Vercruysse lagen reeds mooi los. fiWi.i achterhalen de renners en bemerken dat Taillieu een andere baftd aan het leggen is in de afzink van de Zwarteberg. Als wij bij de 'hoofdgroep aankomen zien wij dat Indevuyst. Deblaere, Armand De smet en Messelis in een mooie in spanning zijn bijgekomen. Achter hen vormen' zich twee pelotonne- t.jes. met Delannoye, Denijs. Gryson, Crabbe, Beke, Salembier, Baert en Nolf en verder met Lapauw, Van damme en Rosseel. Aan de Zwijnebak valt Plan ckaert plat. Het tempo ls thans wat gedaald en zo zien wij voor Loker volgende renners die komen bijge- spurt: Nolf, Salembier, Lapauw (moet die gereden hebben) en ver volgens Denys, Delannoye, Vanden- broucke en Gryson. De anderen lig gen definitief los. Wij gaan voor de tweede maal de Rodeberg op, steeds met Verlinde- Demunster aan de leiding. Op 1.50 min. volgt Gryson en op 2.05 min. DE BIEREN VAN DE SPORTMAN! CENTRALE BROUWERIJ IEPER Eist ze overal! Duqucsne en Dcjonckheere vervolledigden de triomf. De 18-jarige Julien Schepens uit Anzcgem, gefotografeerd met zijn driekleurige irui, midden zijn ouders en zes broers en zusters. Met Georges Fur more in cyclo- ■ross en Wies Van Steenkiste bij de beroepsrenners kwamen reeds twee nationale titels naar West vlaanderen. Met de overwinning van de Anzegemnaar Julien Sche pens kregen wij een derde West- vlaamse titel. Meteen kwam het leeuwenaandeel naar de provincie minuten voorsprong op het groot peloton en 10 op een achttal ren ners waaronder Debruyne zat. Hi- laire Couvreur vergistte zich bij de aankomst en zo ontging ons een tweede ritzege. 1. DARRIGADE; 2. Van Geneug den; 3. Bastianelli; 4. Couvreur; 5. Quentin6. Forestier; 7. 19 ren ners. gelijk w.o. Adriaenssens; 27. Debruyne; 35. gelijk: Close, Impa nis, Van Genechten en Desmet. Rangschikking na de 12" Rii 1. MAHE Francois 67 11 40 2. Ernzer Marcei 67 12 58 3. Anzile Hugo 67 14 03 4. Robic Jean 67 20 30 5. Fritz Schaer 67 20 48 6. Bauvin Gilbert 67 22 20 7. Van Est Wim 67 22 39 8. Renaud Jacques 67 24 30 9. Malléjac Jean 67 26 29 10. Astrua Giancarlc 67 27 42 11. Bobet Louison 67 29 42 12. Walkowiak Roger 67 29 45 13. Close Alex 67 31 10 20. Couvreur Hilairc 67 35 04 26. Van Genechten R. 46 41 07 32. Impanis Raym. 67 44 17 35. Van Geneugden M. 67 48 12 38. Debruyne Alfred 67 50 23 47. Adriaenssens J, 68 04 03 48. Lcsruct René 68 04 46 aan de kust. En de vijfde titel, deze van de onafhankelijken, valt nog te betwisten. Het nieuwelingenkampioenschap kreeg zijn beslag in het verre Bar- vaux over een afstand van niet min dan 119 km. Een zware brok, over een bergachtig parcours. Hoe het echter uit te leggen valt dat er van de 112 deelnemers, er nog 62 samen zaten ter aankomst, is, voor ons en voor de meeste sportman nen vooralsnog een raadsel. Een feit is het dat buiten een ontsnap ping, waarin Gabriël Degryse be trokken was, nooit aan een enkele vluchter respijt werd gegeven. Men vloog hem op de hals, van zodra iemand 10 meter nemen durfde. Het pleit is dan ook in de spurt, beslecht geworden, een spurt dub bel lastig' omdat de renners van verre naar de gewenste posities zochten. In dit spelletje toonde de Anzegemnaar Schepens zich niet alleen de handigste, maar ook de rapste, want hij won eerder afge tekend vóór de andere Westvla mingen Duquesne uit M,peskroen en Dejonckheere uit Roeselare, die aldus de Westvlaair~o zege kom pleet maakten. De andere Westvlaamse ver tegenwoordigers gedroegen zich eveneens zeer kranig en bijna al len waren ter aankomst nog in de gt-oep: 18' werd de Kuurnenaar Verhelst en 21" gelijk eindigden o.m. Gabriel Borra, Gabriël De gryse, Roger Jacques, Georges Madden, Marcel Ongenae en Co- relman Norbert. In ieder geval een flinke presta- 68 04 16 tie vaawekc zit de groep. Kort daarop volgen Planckaert en Taillieu, die reeds heel wat verloren terrein hebben goedgemaakt. Bij het afdalen van de Zwarteberg verliezen Vandam- meter goed te maken op Hebb, Ook Knockaert en Nolf hebben 100 me, Lapauw en Rosseel voeling. Vandevoorde, Gryson, Denys, Sa lembier, Truye en Deblaere. Voor deze hangen Indevuyst en. Plan ckaert te vechten tegen de wind en om 150 meter goed te maken op Vandevoorde en Messelis. Het lei dend duo heeft in al dit geweld ter rein verloren en te Nieuwkerke tel len wij vier leiders. Drie kilometer verder zijn het er reeds 6, want In devuyst en Planckaert vallen de vier kopmannen op de nek. Dit is het ogenblik dat Messelis uitgekozen heeft om er vandoor te trekken. De eerste die reageert is Planckaert en eer de vier anderen het gevaar beseffen, zitten die twee bij elkaar. Deblaere en Salembier hangen op dit ogenblik op 1 min., wijl Knockaert, Nolf, Hebb, Denijs en Gryson 1.20 min. goed te maken hebben. Deboodt, Delannoye, Ver hougstraete en Vancorselis hebben reeds 3 minuten in het zicht. Nu zien wij flink werk vanwege Salembier-Deblaere en dit flinke koppel zal dari ook, nog voor de vijfde ronde geëindigd is, bij het viertal Vandevoorde komen post vatten. Nu gaan wij de laatste ronde in met Messelis-Planckaert met 300 meter voorsprong. Verlinde loste inmiddels bij hun achtervolgers en de moedige knaap zal daarbij nog asbreuk lijden. Van een duel tus sen Planckaert-Messelis en het sterke vijftal Vandevoorde, Salem bier, Demunster, Indevuyst en De blaere zal het evenwel niet komen. De beide kopmannen nemen inte gendeel steeds maar meer voor sprong en ter aankomst is het Jos Planckaert die afgetekend de spurt wint. Voor de derde plaats ls het Van devoorde die van ver de spurt aan trekt, maar juist op de meet wordt hij door Salembier geklopt met een paar centimeters. Deblaere, die bij het aantrekken van de spurt een pedaal aftrapte, zag zich aldus een nog mooiere ereplaats ontgaan, DE UITSLAG 1. PLANCKAERT Joz. (Oedelgem), de 122 km. in 3 u. 22 min. 2. Messelis André (Ledegem), op 10 meter. 3. Salembier Wilfried (Oedelgem), op 1.35 min. 4.Vandevoorde Albert (Kemmel), op 5 cm. 5. Demunster Buddy (Waregem); 6. Indevuyst Gerard (leper)7. De blaere Adhémar (Beitem)8. Kno ckaert Lucien (Houthulst), op 5.40 min.: 9. Nolf Werner (Moorsele); 10. Denijs Daniel (Zarren); 11. Gryson Alois (Beselare); 12. De boodt Michel (Poelkapelle), op 7.25 min.: 13. Verhougstraete Roger (Kortrijk)14. Delannoye Daniel (De Panne); 15. Vancorselis Roger (Rollegem), op 8.30 min.; 16. Hebb Jaak (Brugge)17. Vermeulen Ju lien (St Juflaan)Ver: 18. Ver cruysse Michel (Dikkebus)19. Tuvtens Fernand: 20. Desmedt Gil bert (leper); 21. Clinckemaillie (Staden) ENKELE BESCHOUWINGEN De Otegemnaar Jos Planckaert is momenteel soldaat te Wevelgem en houdt er ten dage een flinke forme op na. Dit hadden wij reeds gezien te Zillebeke-Hoge, waar hij even- Wel door een bandbreuk op het laatste van de koers was geremd geworden, maar dat heeft hij even eens bewezen met te Loker een formidabele koers te rijden. Van de beginne was hij met de kop groep mede, reed plat, kwam in een effenaf formidabele inspanning Weer bij, luidde met Indevuyst de stormklok toen Messelis en Vande voorde ontsnapt waren, en was on middellijk paraat om toe te slaan toen Messelis er vandoor ging. Dit alleen maar om te zeggen dat hij een der grote uitblinkers en een der sterksten van het lot was. Sa men met Messelis kan hij in elk geval de mooiste pluim op de hoed steken. Ook Messelis verwezenlijkte de krachttoer, na bandbreuk terug aansluiting te krijgen. Men beden ke dat op dat ogenblik renners voorop lagen en dat het met die hevige wind geen sine.cuurtje was helemaal alleen te achtervolgen. Die inspanning bleek achteraf geen gevolgen te hebben gehad. De Mes selis, zoals hij heden ten dage in forme steekt, valt niet zo gemak kelijk te overwinnen. Maar best dat er een Planckaert in super- forme van de partij was of de Le- degemnaar kwam weerom met een mooie voorsprong alleen toe. Het koersverslag moet de lezer een duidelijk beeld gebracht heb ben van het steeds maar wisselende koersverloop. Dat de mooie schuld van dit alles grotendeels aan de vluchters van het eerste uur. De- munster-Verlinde, ten goede komt, staat meer dan vast. Voor eerst genoemde, die nog met de kopman nen binnenliep, weten wij sedert lang dat hij heel wat kan en het verwondert ons dan niet eens op een dergelijke prestatie vergast te zijn geworden. Van de jonge Ver-, linde kunnen wij zeggen dat hij „Sêö rustete.jt^y.aüei- «»..££»- sterke «n mooie koers leverde, maar moeten wij ook vertellen dat het nog lang zal duren eer hij zijn koers wint als hij telkens zo onbe zonnen en onberedeneerd tewerk Taillieu heeft dus zijn gele trui verloren. Zeggen wij terstond dat hij niet op waarde werd verslagen, al liet hij de indruk niet te best te marcheren. Zonder die band breuk zou hij natuurlijk nooit ge lost-zijn geworden, maar het feit dat hij samen met Planckaert in achtervolging zat ep deze de koers won, daar waar de Menenaar moest begeven, wijst er op hoe laatstge noemde ln een minder goede dag was. Dat overkomt iedereen, ook de beste. Indevuyst klasseerde zich vijfde en komt meteen nevens Taillieu op 2 punten van de leider te staan. Wordt me dat een formidabele strijd? Graag onderlijnen wij ook de prestatie van een Salembier en een Deblaere. Van laatstgenoemde za gen wij tot tweemaal toe een flinke inspanning, toen hij uit de groep op de weglopers kwam gesprongen. Dat was werk van een groot renner. Van Salembier wisten wij dat hij heel rap spurtte, maar de wijze waarop 'hdj de spurt voor de derde plaats won tegen Berten Vande voorde. was indrukwekkend. Dat was geen spurten meer, dat was vliegen. 3' Prijs: HOOVER 5.200 fr. 800 fr. 6.000 fr., geschonken door Fa IEPER - POPERINGE PROEF TE RUMBEKE-BEITEM DRÉ NOYELLE EN INDEVUYST BESLECHTTEN 70 KM. LANGE ACHTERVOLGING IN HUN VOORDEEL Eerstgenoemde spurtwinnaar voor DEBLAERE EN INDEVUYST Wij kregen Dinsdag in de 12' Proef van ons Kriterium te Rum- beke-Beitem een schouwspel opge dist, dat men -niet zo dikwijls te zien krijgt, zelfs niet in onze zo fel betwiste liefhebberskoersen. Dit kijkstuk vond zijn oorzaak in de jongste klassementsveranderingen na de koers te Loker, waarbij Lu cien Taillieu zijn gele trui verloor ten voordele van Vandevoorde. De Menenaar verscheen dus op nieuw voor de eerste maal in zijn rode trui en het viel ons reeds op van kort na het vertreksein dat die rode trui zich bestendig in de eer ste gelederen bewoog, daar waar Vandevoorde merkbaar niet in zijn dagje was. Het verwonderde ons dan ook helemaal niet, dat als een viertal renners zich in de vijfde ronde afscheidden, er dc helrode trui van Taillieu bijzat. Het lag ei- vingerdik op dat de talentvolle Menenaar zijn weerwraak wou nemen. En of hij in zijn opzet geslaagd is! Althans voor wat zijn rivaliteit met Vandevoorde betreft, want de ze kreeg aldaar een genadesteek, die voor het verder verloop van het kriterium van zeer groot gewicht zal kunnen zijn. De vier wegloper», Taillieu, De blaere, Victoor Lucien en George» Meulemeester, sloegen alras een brede gaping tussen hen en hun achtervolgers, bij wie niemand erü- ,ge lust scheen te voelen om het achtervolgingswerk ter harte te nemen. Er waaide immers een hal ve stormwind en de renners sche nen er zichtbaar door afgeschrikt. Was het aan die felle bries te wijten dat wij na vier van de dertien af -te leggen ronden nog slechts 26 renners ln koers hadden van de 42 die het vertrek hadden genomen? Taillieu vond aan Deblaere, die voor eigen volk zijn puike conditie wilde tentoonspreiden, aan Geor ges Meulemeester, pezig en sterk, en heel wat kundiger dan zijn naam laat vermoeden, en ten slotte aan een fel verbeterde en strijd lustige Victoor Lucien, drie gezellen die niets beter vroeger dan de groep zo ver mogelijk achter zich te laten. Zo kwam het dat bij het in gaan van de zesde ronde de vluch ters reeds 65 seconden voorsprong telden. Dat was het ogenblik waar op er reactie kwam, echter niet vanwege Vandevoorde, wie de last van de gele trui al te zwaar bleek, maar wel vanwege Gerard Inde vuyst, Dré Noyelle en Gaston Re bry. Dit was natuurlijk een knap drietal, waarbij de Wevelgemnaar flink zijn steek stond en de man uit Poelkapelle weer eens mar cheerde zoals in zijn beste dagen. Ogenschijnlijk leek het voor dit drietal een onbegonnen taak de kloof op de vier kopmannen te overbruggen, en het leek des te on waarschijnlijker voor de twee over blijvers toen Rebry plots verkoos op de groep te wachten en zich op richtte. Slechts één enkel ogenblik aarzelden Noyelle en Indevuyst, en toen grepen zij weer het stuur lang» onder. Meteen kregen wij de boeiendste achtervolgingskamp die wij ooit ln een wedstrijd te zletn kregen, een achtervolging van vier tegen twee, een labeur tegen een stormwind die de koers onmenselijk zwaar maakte, een strijd waarvan de inzet een leiderstrui was. Die strijd zou niet min dan 70 km. du ren en zou ten slotte in het voor deel van de achtervolgers beslecht worden. Aanvankelijk zag het er echter niet zo naar uit, want na drie ron den. of 35 km. hingen Indevuyst en Noyelle nog steeds op 1 minuut en waren ze ook nog geen vinger ge naderd. Juist toen we meenden dat hun inspanning vruchteloos zou zijn, begonnen ze langzaam maar zeker veld te winnen. Het ging aanvankelijk echter zo langzaam en bij het Ingaan van de tiende ronde was het nog steeds 85 sec. dat ze goed te maken hadden. BIJ de vier kopmannen was de goede verstandhouding van in den be ginne er zichtbaar uit en wat nie mand had mogelijk geacht, ge schiedde te Moorslede, zodat wij zek kopmannen kregen. En Vandevoorde en de groep? De Kemmelnaar, helemaal niet in zijn element, had reeds de strijd ge staakt, zij het met de dood in net hart. maar in zijn plaats kregen we twee anderen die de aanvals- trom roerden, Messelis en Daniel Denys, die er een flinke vaart in hielden en op 2.25 min. van de leiders voorbijkwamen. Op 5 minu ten troffen wij dan nog Seynaeve. Rosselle, Deboodt, Crabbe, Deco- cker, Ghyllebert en Peeters. Nog een paar andere renners zaten ver los ln de achtergrond. de mooiste sportieve klasse- wagen bij uitstek, GARAGE Frenchlaan - IEPER Het toneelstuk was gespeeld en de acteurs zowel als de toeschou wers bereidden zich op de oplossen de finale voor. Deblaere 2ou wel eens proberen om weg, maar ieder van de zes kopmannen was blijk baar de mening toegedaan dat het toch onbegonnen werk was om te proberen alleen weg te geraken. Men vergenoegde zich bij het hou den van een flinke vaart, en dit was maar best ook, want met een Messelis weet men nooit. En dan kwam de spurt. Kregen wij een achtervolging om van te snoepen, dan was de eind spurt het niet minder. Dré Noyelle was ontegensprekelijk de beste van het zestal, maar Deblaere werd door eigen volk aangemoedigd, kende de ligging en is niet te on derschatten in de spurt vooral na een lange koers. Taillieu, rap en sterk, moest zeker als een der grote kanshebbers worden be schouwd, terwijl men met Inde vuyst in een spurt nooit weet wat spek men in de kuip heeft. Victor Lucien en Meulemeester mocht men niet tot de kanshebbers reke nen, ze waren de minst rappen van het zestal. Het was Deblaere die van ver de spurt aantrok. Zeker ogenblik gaf hij de indruk te zullen winnen, maar Dré Noyelle flitste hem op 20 meter van de finish ongenadig voorbij en won met een half wiel op de Beltemnaar, die ei zo na op de meet nog bijna door een fel op zettende Indevuyst werd geslagen. Op 1.45 min. eindigden Messelis en Daniel Denys. de twee die al te laat aan hun inspanning waren begonnen, wijl de groep, waarin het eveneens tot een niet onaardig spurtje kwam op meer dan acht minuten eindigde. Dit was het einde van een flinke wedstrijd, die kon begeesteren en vervoeren en die eindigde op de zege van Indevuyst, nieuwe leider in het klassement, op de weerwraak van Taillieu en op de nederlaag van Vandevoorde. Wij zijn echter overtuigd dat de Kemmelnaar het daarbij niet zal laten; een slechte dag is geen eeuw en voor wij aan hst einde zijn valt er nog heel wat af te leggen. It's a long way... Inmiddels kunnen en moeten we DE VEILIGSTE GELDBELEGGING ons eefh/ter verheugen ln de herop standing van Dré Noyelle. Wij ho pen dat wij het zo mogen noemen, want na een periode van wankele forme en minderwaardige uitsla gen, reed de Olympische kampioen te Beitem weer op zijn best. Hij was er weer de sierlijke pedalen: die met een glimlach het ha,rclt werk opknapte. Daarom dat we zeggen dat met hem niet alleen do rapste, maar misschien ook wel de beste van het lot won. Dit gezegd dingen we niets af van de prestatie van Deblaere en de vier anderen die hem ln het wiel eindigden. We krijgen een nieuwe kopman: Gerard Indevuyst. Taillieu en Van devoorde krijgen aan de Ieperlin- een kwade klant. Een verwittigd man ls er twee waard. DE UITSLAG 1. NOYELLE André, (Poelkapelle; de 144 km. in 3.42 uur; 2. Deblaere Adhémar, (Beitem), op 1/2 wiel; 3. Indevuyst Gerard, (leper), op 10 centimeter; 4. Taillieu Lucien, (Menen); 5. Victoor Lucien, (Oekene); 6. Georges Meulemeester, (Koeke lare)7. Messelis André, (Ledegem - op 1.45 min.; 8. Denys Daniel (Zarren); 9. Rosselle Roger, (Be- veren-Roeselare)10. Noël Deco- cker, (Heule); 11. Deboodt Michel (Poelkapelle): 12. Peeters Leon (Ledegem); 13. Ghyllebert Mldhe! (Vladslo)14. Seynaeve Marce' (Eernegem); 18. Lamote Camiel; 16. Crabbe Reml, (Oostnleuwkei- ke); 17. Expeel André. (DadlzeleV 18. Lepetre Roger. (Staden); lp Gilbert Desmedt, (leper); 20. De- pypere Palmer, (Izegem). KLASSEMENT NA DE 12' PROEF L Indevuyst Gerard Z. Taillieu Lucien 3. Vandevoorde Albert 4. Messelis André 5. Delannoye Daniel 6. Knockaert Lucien 7. Nolf Werner 8. Deboodt Michel 9. Noyelle André 10. Denvs Daniel 1L Muylle René 12. Deblaere Adhémar en Rebry Gaston 14. Vanbossel Cyrlel 15. Gryson Alois 16. Taecke Karei 17. Planckaert Jozef, GMsquière Raf. en Brouwers Leon 20. Peeters Leon 133 132 122 94 79 11 51 55 51 42 41 39 34 S« 21 'oloentëf&MiüJit ^PjioeOey Toekomende week krijgen wij maar één proef van ons kriteriuu: en dan nog wel in het middenin de week. Dat wil natuurlijk zegge:: dat wij heel wat renners aan dc start krijgen, want op die dag er rr-ar één enkele koers in d. gouw. De Wellevende Sportvrien den inrichter van deze koers, zorgt als telkenjare voor een dege lijke organisatie en voor een hele boel mooie premiën. Wordt Westrozebeke het terreir waarop Taillieu en Indevuyst i wapens nogmaals kruisen? Of zor Vandevoorde voor de verrassing. C wordt het nogmaals Dré Noyelle? TECHNISCHE GEGEVENS Afstand: 120 km. Prijzenbedrag: 5.000 fr. Te 13.15 uur in De Schaarin schrijving. Vertrek te 14.30 uur. Prijsdeling in De Zwaan Met 9 punten had Taillieu de prachtige Golfbiljart VAL- CKE bijna verdiend. Te Loker werd hij echter uit het zadel gelicht door Vandevoorde, die meteen 2 punten telt, wijl In- i devuyst, de nieuwe leider, j thans met .1 punt toch nog steeds kansen heeft, al zijn zc 1 dan ook zeer miniem. Maar wie zegt ons dat de stoere Ieperlihg niet in staat is zijn I trui tot het einde te behou- j den? Best mogelijk, we zullen zien. j' -««M.I»— DINSDAG 21 JULI 1953 De klassiekgeworden Brussel Izegem, met 30.000 frank prijzen krijgt op 21 Juli zijn beslag, me vertrek te 13 u. en aankomst ron'l 18.30 uur. In afwachting koers voor nleu welingen, met 5.000 fr. prijzen, over 72 km. Deze sporthoogdag wordt Inge richt door de Wielerclub Sport kring Izegem In zitting van Zaterdag 11 Juli jl. heeft de Afdeling Westvlaanderen de reeksenindeling voor het komend seizoen vastgesteld. Maar al te dikwijls gaf deze indeling stof tot kritiek, doch ditmaal mogen wij zeggen dat de logica heeft gezegevierd. Er werd. rekening gehouden met de af te leggen af standen, en het bereikte eindresultaat is dan ook toe te juichen. Misschien mogen wij echter wel een uitzondering imaken voor Houthulst, dat verleden jaar in een heel wat gunstiger reeks werd ingedeeld. Hieronder geven wij dan de nieuwe samenstellingen: 1' PROVINCIAAL S. V. Wevelgem Stade Kortrijk F. C. Knokke C. S. leper Aalbeke Sport S. V. Blankenberge Zwevegem Sport F. C. Torhout U. S. Herzeeuw Daring Blankenberge F. C. Tielt S. C. Oostrozebeke R. C. Harelbeke S. K. Steenbrugge W. S. leper Kuurne Sport 2° PROVINCIAAL Reeks A: S. V. Nieuwpoort F. C. Helst F. C. Sijsele R. C. De Panne S. V. Veurne S. K. St Kruis S. V. Bredene Con-cordia Brugge V. V. Koksijde S. K. Den Haan E. G. Gistel S. V. Koekelare Exc. Zedelgem Hermes Oostende S. V. Jabbekc S. K. V. Oostende Reeks B: V. C. Ardooie F. C. Liohtervelde S. K. Torhout St Joris Sp. S. V. Pittem S. K. Staden W. S. Houthulst F. C. Meuiebeke S. V. O. Ingelmunster M. S. Ingelmunster F. C. Wakken Deerlijk Sp. W. S. Desselgem F. C. Otegcm B. S. Avelgem S. K. Avelgem 3' PROVINCIAAL Reeks A: G. S. Middelkerke Un. Zandvoorde S. V. Diksmuide W. S. Adinkerke G. S. Leffinge S. C. Lombardsijde S. K. Eernegem V. V. Oostduinkerke N. S. Leke V. C. Keiam S. K. E.sen W. S. Oudenburg Reeks C: F. C. Doomkerke H. O. Wingene B. Ruddervoorde E. St Pietersveld G. L. Ruiselede O. Koolskamp V. P. Gits Dosko Beveren S. V. De Ruiter S. V. Rumbeke Sp. Tielt V. C. Aarsele V. V. Dentergem Reeks D: Rac. Waregem S. K. Beveren-Leie V. C. St Baafs Hulste Sp. N. S. Heule B. S. Stasegem W. S. Stasegam Tiegem Sp. F. C. Marke Rac. Lauwe Rekkem Sp. A. S. Risquor-s Tout Reeks C F. C. Popcringe S. K. Vlamertings F. C. Komen Eendr. Wervik Toek. Menen W. S. Lauwe A. A. Moeskroen F. C. Luingne Dottenijs Sp. F. C. Rissegem S. V. Kortrijk F. C. Lendelede St Eloois Sp. S. V. Moorsled» Ol. Ledegem S. V. Moorsele Reeks E: S. C. Le Bizet Brlelen Sp. S. K. Geluwe 1 B. S. Poperiugt Dadizele Sp. J. A. Waasten W. S. PaSsendal» E. Beselare S. P. Bo«ring# s. C. ZonnebeSrt S. K. Elverdinge F. O. Woeste» Langemark.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 12