DE RONDE...
Iedere dag een rit
Uitslagen
der ritten
If Proef te Loker en 12e te Beitem gaven ons
om beurt Vandevoorde en Indevuyst als
nieuwe gele trui dragers
Messelis
Dré Noyelle
mm i
Westrozebeke
De Reeksenindeling
Eten en drinken... en nog wat
PLANCKAERT
SIGARETTEN
na
'n begeesterende
wedstrijd door
in de spurt geklopt
te Loker
MONCAREY
TELEVISIEPOST
CAMERL YNCK'S
KOFFIES
Herboren
hielp
INDEVUYST
in de gele trui
te Beitem
DROOGTURBINE
F. VAN RENTERGHEM
L
ROBERG
CENTRAL'S LAGER
Nieuweling Juliesi Schepens
bracht een derde nationale titel
naar Westvlaanderen
WASMACHINE
STEVENS
FORD
DEVOS DEWANCKEL
DE BANK VAN
ROESELARE
Woensdag 22 Juli
GOLF-BILJART 1
VALCKE j
Brussel-Bzegem
WOiTBM
Westvlaanderen - Lagere Afdeiingea - Seizoen 1953-1954
De voornaamste acteur uit de
ronde is noch Koblet, noch Bar-
tali. noch zelfs Jaak Goddet, de
inrichter in persoon. De man die
deze titel voor zich opeist, is de
genaamde Charles Lagouche, chef-
bevoorrader van de Tour, die reeds
sedert 1919 dit ambt waarneemt.
De voedselkwestie is in een ronde
van allereerste betekenis en de
taak van de man die voor alles
moet zorgen, is dan ook enorm.
Stel U voor dat hij iedere dag voor
120 renners en een hele boel ver
zorgers eten moet klaar krijgen en
dat op een rijdende keuken. Daar
bij moet men in acht nemen dat
dit eten moet aangepast zijn aan
de weersomstandigheden, die soms
zo plots kunnen omslaan. Op war
me dagen hoort er koud eten te
zijn, en bij koudere temperatuur
zal iedereen op warm voedsel aan
spraak maken. Mr Lagouche moet
op alles voorbereid zijn, maar werd
totnogtoe niet in gebreke bevon
den. Hij heeft niet alleen te zor
gen voor de vaste maaltijden,
maar moet daarbij nog waken dat
iedere dag de etenzakjes voorzien
zijn zoals het hoort.
Ten titel van inlichting, het
standaard-etenzakje wordt iedere
dag gevuld met: drie sandwiches
(gelei, hesp en kaas), een vierde
van een gebraden kuiken of een
snede gebraden rundsvlees, twee
fruittaartjes, 20 stukjes suiker, ge
droogde pruimen of abricozen, vers
fruit (meestal bananen of perzik
ken) en vooral de zo geroemde
rijsttaartjes. In het drankbusje
gaat er naar keus: vleesnat, thee,
koffie of chocolade als het koud is,
en thee, koffie, bier of vruchtensap
als het warm is.
Ingevolge' een vroeger genomen
akkoord krijgen de Italianen daar
bij nog 2 vleeshallen met gehakte
groenten. De etenzakjes der ren
ners van de Muzelmaanse ritus
(Noord-Afrikanen en Algerijnen)
bevatten geen broodjes met hesp.
Vroeger was het standaardeten-
zakje niet in gebruik. De grote
renners maakten iedere morgen
hun menu op en de keuken moest
zorgen dat het in orde was. Soms
had men rekening te houden met
de meest onverwachte wensen. Zo
vroeg Bottechia een omelette met
kaas, wijl Filip Thys visbouletten
verkoos en de Pélissiers grote hoe
veelheden poridge naar binnen
sloegen. Lagouche had meer dan
zijn werk om iedereen te voldoen.
Het was dan de tijd dat men een
nederlaag nogal licht aan vergif
tigingen wist te wijten. Ieder jaar
waren er gevallen, of riep men
met veel embras dergelijke vergif
tigingen ter verontschuldiging van
nederlagen in. Sedert het stan-
daard-etenzakje in gebruik werd
genomen, is daar geen sprake
meer van.
De spijsvertering is voor een
Ronde-van-Frankrijk-renner van
groot belang. Algemeen wordt aan
genomen dat Felicien Vervaecke
nooit de Ronde gewonnen heeft
omdat hij zicil inzake eten en
drinken niet genoeg discipline kon
opleggen. Roger Lapebie at geen
vlees van het begin van de Ronde
tot het einde, en hij werd ronde
winnaar. Coppi bv. zou geen gram
chocolade eten, zelfs niet als gar-
niersel van een taart of Iets derge
lijks. Toen Binda nog reed, maakte
hij zijn eigen kost gereed. Iedere
avond maakte hij een soort brouw
sel klaar, waarvan niemand ooit
de samenstelling heeft gekend. Le
Bert, de zeer gekende verzorger
van Bobet, heeft twee jaar gezocht,
vooraleer hij een samenstelling
vond die hem bevredigde. Hij ge
bruikt hiervoor gedeeltelijk rijst-
water, sap van ananas en haver
vlokken. Volgens zijn principe is
half vloeibaar eten het meest ge
schikt. Robic is niet van dit ge
dacht. Hij eet vooral brood en veel.
Drinken doet hij echter nooit.
Vijftig ten honderd van de op
gaven in de Ronde zijn te wijten
aan het overdadig drinken. Een
renner die in de wanne dagen aan
de dorst toegeeft, gaat er aan ten
onder. Niet alleen hoeveel men
drinkt, maar ook wat men drinkt
is van belang. Men herinnert zich
het geval van Zaaf van voor twee
jaar. De excentrieke Noord-Afri
kaan wilde zoals ieder jaar zijn rit
winnen en had in de rit Toulouse-
Montpellier tot een half uur voor
sprong genomen, toen hij plots be
gaf op 60 km. van het einde. Dood
van dorst door de geweldige zon
nebrand, hield hij zich kloek, tot
hij opeens van een toeschouwer
langs de baan een fles drank aan
nam. Zaaf deed er enkele gulzige
teugen, van, zonder te weten dat
het rode wijn was. Een kilometer
verder waggelde hij over de baan,
stom-dronken, en hij eindigde met
tegen een boom te rijden en er in
slaap te vallen.
De dorst is voor de renners een
grote kwaal. Coppi en Bartali
vonden er tegen het systeem van
de waterdragersuit. Acht man
van hun ploeg moeten schier niets
anders doen dan fris water bij
halen.
Coppi heeft voor hij zijn eerste
ronde betwistte iemand naar de
Sahara gezonden, om uit te vis
sen hoe de Arabieren het aldaar
zonder drinken uithouden. Sedert
heeft hij steeds een doosje met een
soort zoutpastillen bij zich. Lang
heeft men gemeend dat het op
wekkende producten waren die hij
innam, maar Coppi zelf heeft ver
klaard dat hij nog nooit enige
drogue heeft ingenomen.
Van drogue gesproken. Men weet
maar al te wel hoeveel opwekken
de middelen er tegenwoordig door
de renners gebruikt worden. Men
vindt zelfs liefhebbers die er re
gelmatig gebruik van maken. Ca
feïne, Sympamine, of wat men ook
als opwekkende middelen moge ge
bruiken zijn vooral voor de ronde
renner uit den boze. Een ronde
renner moet dikwijls kunnen eten
en veel. Welnu juist die opwekken
de middelen nemen de honger weg.
Een dergelijk renner kan niets
naar binnen krijgen, tot plots hij
een grote behoefte naar eten krijgt.
Dan is het te laat en een onver
mijdelijke verzwakknig is er het
gevolg van. Andere schadelijke ge
volgen zijn: zweren, ontstekingen,
bloedvergiftigingen. E; n gced ron
derenner zal dan ook nooit van
opwekkende middelen gebruik ma
ken.
15' Rit: Zaterdag 18 Julli
Nïmea - Marseille 173 hm.
Wij trekken opnieuw naar de
Middellandse Zee toe. De weg is
vrij heuvelachtig maar de Col de
ia Gineste (3" categorie) kan niet
van aard zijn de renners te schei
den. Hij is amper 328 meter hoog.
Het is een mooie streek, warm en
droog. De eerste controlepost ls te
Arles aan km. 30. Aries is gekend
om zijn eigenaardige klederdracht
en... mooie vrouwen. Volgende
controles: te Miramas (km. 65) en
Roquevaire (km. 134). De bevoor
rading heeft plaats te Aix en Pro
vence aan km. 121. Aankomst op
de baan.
18* Rit: Zondag 18 Juli:
Marseille - Monaco 238 km.
Deze tamelijke lange rit, me
rendeels langs de kleurige stran
den van de Middellandse Zee, zal
voor de renners heel wat verpo
zing voor het oog brengen. De Col
d'Eze, (315), de Col de L'Estêrel
(314) en de kleinere Gratteloup
zullen niet van aard zijn om de
rust te storen. We trekken voor-
Bij Toulouse, de Franse oorlogs
haven. langs de bekende badplaat
sen Cannes en Nice en eindigen
in het vorstendommetje Monaco.
Alwaar wij een aankomst krijge:i
op assepiste.
17" Rit: Dinsdag 21 Juli--
Monaco - Cap 261 km.
Wij verlaten de zee en trekken
het binnenland in en geraken in
de buurt van de Italiaanse Alpen.
De rit is lang en tamelijk zwaar,
hoewel wij geen cols van eerste
klasse treffen. De Col du Pilon,
1867 m., de Col de Lèques, 1148 m.,
de Col du Labouret, 1244 m., en
de Col de Sentinelle, 999 m., zul
len er echter voor zorgen dat de
rit zwaar genoeg is. Men verge
lijke de hoogten der bergen en
men zal zien dat er bestendig dient
■ekïommen te worden. Bevoorra-
ling te Castellane aan km. 120 en
e Seyne-les-Alpes (km. 216). Aan-
omst op de baan.
18' Rit: Woensdag 22 Juli:
Cap - Brianpon 165 km.
Wij zitten volop in de bergen,
.naar deze Alpenrit was in de
voorgaande jaren steeds heel wat
zwaarder, vermits wij gewoonlijk
de Alios, de Vars en de Izoard in
één en dezelfde rit kregen en de
rit ook heel wat langer was. Dit
maal wordt dus de Alios niet aan
gedaan en krijgen wij alleen de
Col de Vars (1" categorie, 2211 m.)
en de Izoard (1" categorie, 2360 m.)
te beklimmen. De Izoard is veruit
de meest woeste van al te beklim
men bergtoppen, te meer dat de
weersgesteltenissen er dikwijls
zeer slecht zijn en de banen verre
van goed. Het is de rit die kan be
slissen over de winnaar van de
Ronde, te meer dat de Izoard zeer
dicht bij de aankomstlijn gelegen
is. Aankomst op de baan.
19* Rit: Donderdag 23 Juli:
Brianpon - Lyon 227 km.
Vanaf Briangon verlaten wij al
weer het gewoon rondeparcours.
Andere jaren rukten we gewoon-
ijlc op naar Genève en kregen wij
nog een paar bergritten die niet te
onderschatten waren. Dit jaar
gaan we echter voor het eerst naar
Lyon dat meer in het binnenland
gelegen is. De rit zelf loopt over
de Col du Lautaret (2* categorie,
2058 m.) en over de Col de Moirans
(3" categorie, 721 m.) maar zo erg
zijn deze beide niet. We vertrek
ken immers van heel hoog en ein
digen op een 300 meter boven de
zeespiegel. Het is dus een voort
durend klimmen en dalen, maar
meest dalen. Aankomst op velo
droom.
20* Rit: Vrijdag 24 Juli:
Lyon - St Etienne 70 km.
De enige tijdrit van de ganse
ronde. Het parcours is er nog
steeds vrij heuvelachtig en het
wordt beslist nog een zware brok,
vooraleer de renners dan in twee
ritten op Parijs afstevenen. Een
buitenkansje voor de tijdrijders
om hun positie te verbeteren. Aan
komst cm asseuista.
8» RitNaples - Bordeaux.
Do langste rit uit de ronde (345
km.) kreeg niet het gewone slak-
kengangetje, al kwam het ook in
de laatste 75 km. tot koers, toen
Nolten, Vander Stock, Dierckens,
Buitel en Walkowiak aan de haal
gingen. Vooral de Nederlander was
geweldig. Tien kilometer van de
meet ging hij er alleen vandoor en
won voor onze landgenoot, die
eveneens de anderen in plan had
gelaten. De grote groep met al de
vedetten eindigde op 6 minuten.
1. NOLTEN; 2. Vander Stookt;
3. Dierckens; 4. Buitel; 5. Walko
wiak; 6. Serra; 7. Schellenberg;
8. Diederich; 9. Audaire; 10. Voor-
ting; 11. Hein; 12. Magni en een
groep met al de Belgen.
9" RitBordeaux - Pau.
Deze rit kreeg een heel onver
wachte wending, door het feit dat
Hassenforder zijn gele trui ver -
speelde ten voordele van Schaer.
Meer dan 130 km. was niets ge
beurd, toen plots een 35-tal ren
ners zich afscheidden, waaronder
de grote bazen en zes Belgen. Deze
groep zou ter aankomst maar een
Belg tellen, want door een band
breuk en een val van Close waren
allen, op Impanis na, in de twee
de groep verzeild geraakt. Hassen
forder verloor een kwartier en ver
huisde meteen naar de elfde plaats.
Bij de kopgroep klopte Magni de
Zwitser Koblet op de meet.
1. MAGNI; 2. Koblet; 3. Robic;
4. Schaer; 5. Bartali; 6. Van Est;
7. Impanis; 8. Dupont: 9. Geminia-
ni; 10. Rolland; 32. Een groep met
de andere Belgen.
10° Rit Pau - Cauterels.
De eerste bergrit. Vrij spoedig
ontsnapten Drei, Darrigade en Hu-
ber, achterna gezet door Lerono en
Diot. Lerono rukte naar de leiding
cp, wijl Koblet een geweldige in
spanning leverde en samen met
Huber de top van de Aubisque be
reikte. op vijf minuten van de
Spanjaard. Dan volgde een groep
waaronder onze landgenoten De
smet, Van Genechten en Impanis.
In de afzink deden Buchaille en
Koblet een zware val waardoor bei
den uitgeschakeld werden. Waar
anderen als Bartali en Magni flink
daalden, verloren Impanis en De
smet veld, maar Van Genechten
ging met de eersten mede. De
Spanjaard Lerono was echter de
grote man van de wedstrijd.
1. LERONO; 2. Robic; 3. Astrua;
4. Schaer; 5. Bobet; 6. Van Ge
nechten; 7. Bauvin; 8. Rolland;
9. Bartali; 10. Massip; 14. Close;
18. Impanis; 55. Desmet; 63. Cou-
vreur; 67. Debruyne; 79. Van Ge-
neugden; 83. Adriaenssens; 97. R.
Vander Stockt.
11' RitCauterets - Luclion.
De tweede Pyreneeënrit met de
Tourmalet, Aspin en Peyresoudre,
zag een volledig meesterschap van
de kleine Bretoen Robic, die op de
drie toppen eerst boven was en met
voorsprong de zege behaalde. Déze
rit zag ook de heropstanding van
Bobet die tweede werd en de be
vestiging van Bauvin. die flink
zijn derde plaats verdedigde. Spijts
zijn vierde plaats is Schaer de
grote geslagene, daar hij zijn trui
aan Robic diende af te staan. Van
Genechten en Close hernieuwden
hun mooie klimmersprestatie, wijl
Impanis na val veel veld verloor.
We dienden eveneens de opgave
van Vander Stockt te noteren.
1. ROBIC; 2. Bobet; 3. Bauvin;
4. Schaer; 5. Lauredi; 6. Bartali;
7. Erzner; 8. Astrua; 9. ïfcturat; 10.
Rolland: 11. Van Genechten; 13.
Close; 35. Couvreur; 47. Desmet;
59. Impanis; 71. Debruyne; 81. Van
Geneugden; 88. Adriaenssens.
12' Rit Luclion - Albi.
Eindelijk weer uit de bergen. Dit
wil zeggen andere gezichten voor
aan. De grote uitblinker van deze
rit is ontegensprekelijk Couvreur
geweest. Aan km. 40 lokte hij de
beslissende ontsnapping uit. Een
na een kwamen renners hem ver
voegen, tot ten slotte 25 man voor
op zaten, waaronder eveneens de
Belgen Van Geneugden en Jan
Adfiaenssens. Deze groep nam 20
zi» vefyplg hiernevens
HET WEKELI
HET WEKELIJKS NIEUWSZaterdag 18 Juli 1953. filz, 12.
BELGA
de sigaret van
DE SPORTMAN
verleent traditiegetrouw zijn
flinke medewerking
2' Prijs:
SLAAPKAMER
waarde 7.600 fr., geschonken
door
MEUBELINDUSTRIE
POPERINGE
ONZE ELFDE PROEF TE LOKER
BRACHT ONS EEN
NOOIT-GEZIEN VERTOON
Wij zijn Donderdagavond 9 Juli
thuisgekomen van een der mooiste
koersen die wij ooit te zien kregen,
een koers rijk aan sportvertoon,
aan machtsontplooiing en sensatie.
De oorzaken? Wei, daar was ten
eerste het lot deelnemers, 46 man
groot, waaronder al de besten van
Westvlaanderen, daar was nog een
striemende wind, die de renners
ongenadig geselde en van de koerp
een echt labeur maakte; daar wiS
liet mooie parcours en daar was
vooral de bandbrcuk van Luciejj
Taillieu, die de anderen opjaagde
en de strijd nooit meer zon doen ln»
wen. Taillieu verspeelde cr zijn lei
derstrui aan, maar hij werd niét
door zijn tegenstanders, maar wel
door het noodlot overwonnen.
HET KOERSBEELD
Verlinde en Buddy Demunster
lieten zich door het Zwaar parcours
en de wind niet afschrikken en
trokken er van meetaf aan van
door. Wij, die meenden dat het
maar lachspel was, maar beide ren
ners legden het zo aan boord dat ze
gedurende 80 kilometer zouden aan
de kop rijden en bij momenten
meer dan twee minuten voorsprong
telden. In een eerste reactie viel de
groep in drie stukken, maar alles
werd weer aan elkaar gelijmd.
Clinckemaillie en Bril zouden de
eersten zijn die begaven en als
Messelis even wegwipt is het de
beurt aan Vandecasteele om voeling
te verliezen. Onder druk van Mes
selis brak de groep in twee en wij
kregen volgende dertien gezichten
1' Prijs:
BARCO
waarde 15.000 fr.
Het flinke tweetal dat afgescheiden toekwam in onze 11' Proef te
Loker. Links: de winnaar Jozef Planckaert en rechts de sterke Messe
lis uit Ledegem, die in de jongste proeven zulke grote opgang maakte.
VANDEVOORDE BOEKT EEN VERLIES
VAN 13 PUNTEN OP INDEVUYST
SPANNEN OVERAL
DE KROON!
Primaproducten aan
schappelijke prijzen
Eist de producten
CAMERL YNCK
4* Prijs:
THOMAS
(waarde 5.200 fr.)
geschonken door
Noordstraat - KORTRIJK
vooraan: Vandamme, Vancorsells,
Rosseel, Baert, Planckaert, Truye,
Taillieu, Vandevoorde, Cornand,
Verhougstraete, Hebb, Deboodt en
Knockaert. Cornand, Baert en Van
damme zouden evenwel lossen te
Kemmel, waar de renners de wind
vlak voor de neus kregen.
In deze stand gingen wij de der
de ronde in en kregen wij de eerste
beklimming van de Rodeberg. Ver-
IifT.de en Demunster kwamen hier
mét 1.30 min. voorsprong voorbij op
Ptónckaert, Deboodt, Hebb en de
i'èst van de kopgroep. Op 20 sec.
Begen wij dan Messelis en Inde-
ifüyst; op 25 sec. Beke, Knockaert,
l5|blaere en Armand Desmet. La-
ftiiWj' Philips. Rooseboom, Deblock,
uytens en Vercruysse lagen reeds
mooi los.
fiWi.i achterhalen de renners en
bemerken dat Taillieu een andere
baftd aan het leggen is in de afzink
van de Zwarteberg. Als wij bij de
'hoofdgroep aankomen zien wij dat
Indevuyst. Deblaere, Armand De
smet en Messelis in een mooie in
spanning zijn bijgekomen. Achter
hen vormen' zich twee pelotonne-
t.jes. met Delannoye, Denijs. Gryson,
Crabbe, Beke, Salembier, Baert en
Nolf en verder met Lapauw, Van
damme en Rosseel.
Aan de Zwijnebak valt Plan
ckaert plat. Het tempo ls thans wat
gedaald en zo zien wij voor Loker
volgende renners die komen bijge-
spurt: Nolf, Salembier, Lapauw
(moet die gereden hebben) en ver
volgens Denys, Delannoye, Vanden-
broucke en Gryson. De anderen lig
gen definitief los.
Wij gaan voor de tweede maal de
Rodeberg op, steeds met Verlinde-
Demunster aan de leiding. Op 1.50
min. volgt Gryson en op 2.05 min.
DE
BIEREN
VAN DE SPORTMAN!
CENTRALE BROUWERIJ
IEPER
Eist ze overal!
Duqucsne en Dcjonckheere vervolledigden de triomf.
De 18-jarige Julien Schepens uit Anzcgem, gefotografeerd met zijn
driekleurige irui, midden zijn ouders en zes broers en zusters.
Met Georges Fur more in cyclo-
■ross en Wies Van Steenkiste bij
de beroepsrenners kwamen reeds
twee nationale titels naar West
vlaanderen. Met de overwinning
van de Anzegemnaar Julien Sche
pens kregen wij een derde West-
vlaamse titel. Meteen kwam het
leeuwenaandeel naar de provincie
minuten voorsprong op het groot
peloton en 10 op een achttal ren
ners waaronder Debruyne zat. Hi-
laire Couvreur vergistte zich bij de
aankomst en zo ontging ons een
tweede ritzege.
1. DARRIGADE; 2. Van Geneug
den; 3. Bastianelli; 4. Couvreur;
5. Quentin6. Forestier; 7. 19 ren
ners. gelijk w.o. Adriaenssens; 27.
Debruyne; 35. gelijk: Close, Impa
nis, Van Genechten en Desmet.
Rangschikking na de
12"
Rii
1. MAHE Francois
67
11
40
2. Ernzer Marcei
67
12
58
3. Anzile Hugo
67
14
03
4. Robic Jean
67
20
30
5. Fritz Schaer
67
20
48
6. Bauvin Gilbert
67
22
20
7. Van Est Wim
67
22
39
8. Renaud Jacques
67
24
30
9. Malléjac Jean
67
26
29
10. Astrua Giancarlc
67
27
42
11. Bobet Louison
67
29
42
12. Walkowiak Roger
67
29
45
13. Close Alex
67
31
10
20. Couvreur Hilairc
67
35
04
26. Van Genechten R.
46
41
07
32. Impanis Raym.
67
44
17
35. Van Geneugden M.
67
48
12
38. Debruyne Alfred
67
50
23
47. Adriaenssens J,
68
04
03
48. Lcsruct René
68
04
46
aan de kust. En de vijfde titel,
deze van de onafhankelijken, valt
nog te betwisten.
Het nieuwelingenkampioenschap
kreeg zijn beslag in het verre Bar-
vaux over een afstand van niet
min dan 119 km. Een zware brok,
over een bergachtig parcours. Hoe
het echter uit te leggen valt dat er
van de 112 deelnemers, er nog 62
samen zaten ter aankomst, is, voor
ons en voor de meeste sportman
nen vooralsnog een raadsel. Een
feit is het dat buiten een ontsnap
ping, waarin Gabriël Degryse be
trokken was, nooit aan een enkele
vluchter respijt werd gegeven. Men
vloog hem op de hals, van zodra
iemand 10 meter nemen durfde.
Het pleit is dan ook in de spurt,
beslecht geworden, een spurt dub
bel lastig' omdat de renners van
verre naar de gewenste posities
zochten. In dit spelletje toonde de
Anzegemnaar Schepens zich niet
alleen de handigste, maar ook de
rapste, want hij won eerder afge
tekend vóór de andere Westvla
mingen Duquesne uit M,peskroen
en Dejonckheere uit Roeselare, die
aldus de Westvlaair~o zege kom
pleet maakten.
De andere Westvlaamse ver
tegenwoordigers gedroegen zich
eveneens zeer kranig en bijna al
len waren ter aankomst nog in de
gt-oep: 18' werd de Kuurnenaar
Verhelst en 21" gelijk eindigden
o.m. Gabriel Borra, Gabriël De
gryse, Roger Jacques, Georges
Madden, Marcel Ongenae en Co-
relman Norbert.
In ieder geval een flinke presta-
68 04 16 tie vaawekc
zit de groep. Kort daarop volgen
Planckaert en Taillieu, die reeds
heel wat verloren terrein hebben
goedgemaakt. Bij het afdalen van
de Zwarteberg verliezen Vandam-
meter goed te maken op Hebb,
Ook Knockaert en Nolf hebben 100
me, Lapauw en Rosseel voeling.
Vandevoorde, Gryson, Denys, Sa
lembier, Truye en Deblaere. Voor
deze hangen Indevuyst en. Plan
ckaert te vechten tegen de wind en
om 150 meter goed te maken op
Vandevoorde en Messelis. Het lei
dend duo heeft in al dit geweld ter
rein verloren en te Nieuwkerke tel
len wij vier leiders. Drie kilometer
verder zijn het er reeds 6, want In
devuyst en Planckaert vallen de
vier kopmannen op de nek.
Dit is het ogenblik dat Messelis
uitgekozen heeft om er vandoor te
trekken. De eerste die reageert is
Planckaert en eer de vier anderen
het gevaar beseffen, zitten die twee
bij elkaar. Deblaere en Salembier
hangen op dit ogenblik op 1 min.,
wijl Knockaert, Nolf, Hebb, Denijs
en Gryson 1.20 min. goed te maken
hebben. Deboodt, Delannoye, Ver
hougstraete en Vancorselis hebben
reeds 3 minuten in het zicht.
Nu zien wij flink werk vanwege
Salembier-Deblaere en dit flinke
koppel zal dari ook, nog voor de
vijfde ronde geëindigd is, bij het
viertal Vandevoorde komen post
vatten.
Nu gaan wij de laatste ronde in
met Messelis-Planckaert met 300
meter voorsprong. Verlinde loste
inmiddels bij hun achtervolgers en
de moedige knaap zal daarbij nog
asbreuk lijden. Van een duel tus
sen Planckaert-Messelis en het
sterke vijftal Vandevoorde, Salem
bier, Demunster, Indevuyst en De
blaere zal het evenwel niet komen.
De beide kopmannen nemen inte
gendeel steeds maar meer voor
sprong en ter aankomst is het Jos
Planckaert die afgetekend de spurt
wint.
Voor de derde plaats ls het Van
devoorde die van ver de spurt aan
trekt, maar juist op de meet wordt
hij door Salembier geklopt met een
paar centimeters. Deblaere, die bij
het aantrekken van de spurt een
pedaal aftrapte, zag zich aldus een
nog mooiere ereplaats ontgaan,
DE UITSLAG
1. PLANCKAERT Joz. (Oedelgem),
de 122 km. in 3 u. 22 min.
2. Messelis André (Ledegem),
op 10 meter.
3. Salembier Wilfried (Oedelgem),
op 1.35 min.
4.Vandevoorde Albert (Kemmel),
op 5 cm.
5. Demunster Buddy (Waregem); 6.
Indevuyst Gerard (leper)7. De
blaere Adhémar (Beitem)8. Kno
ckaert Lucien (Houthulst), op 5.40
min.: 9. Nolf Werner (Moorsele);
10. Denijs Daniel (Zarren); 11.
Gryson Alois (Beselare); 12. De
boodt Michel (Poelkapelle), op 7.25
min.: 13. Verhougstraete Roger
(Kortrijk)14. Delannoye Daniel
(De Panne); 15. Vancorselis Roger
(Rollegem), op 8.30 min.; 16. Hebb
Jaak (Brugge)17. Vermeulen Ju
lien (St Juflaan)Ver: 18. Ver
cruysse Michel (Dikkebus)19.
Tuvtens Fernand: 20. Desmedt Gil
bert (leper); 21. Clinckemaillie
(Staden)
ENKELE BESCHOUWINGEN
De Otegemnaar Jos Planckaert is
momenteel soldaat te Wevelgem en
houdt er ten dage een flinke forme
op na. Dit hadden wij reeds gezien
te Zillebeke-Hoge, waar hij even-
Wel door een bandbreuk op het
laatste van de koers was geremd
geworden, maar dat heeft hij even
eens bewezen met te Loker een
formidabele koers te rijden. Van
de beginne was hij met de kop
groep mede, reed plat, kwam in
een effenaf formidabele inspanning
Weer bij, luidde met Indevuyst de
stormklok toen Messelis en Vande
voorde ontsnapt waren, en was on
middellijk paraat om toe te slaan
toen Messelis er vandoor ging. Dit
alleen maar om te zeggen dat hij
een der grote uitblinkers en een
der sterksten van het lot was. Sa
men met Messelis kan hij in elk
geval de mooiste pluim op de hoed
steken.
Ook Messelis verwezenlijkte de
krachttoer, na bandbreuk terug
aansluiting te krijgen. Men beden
ke dat op dat ogenblik renners
voorop lagen en dat het met die
hevige wind geen sine.cuurtje was
helemaal alleen te achtervolgen.
Die inspanning bleek achteraf geen
gevolgen te hebben gehad. De Mes
selis, zoals hij heden ten dage in
forme steekt, valt niet zo gemak
kelijk te overwinnen. Maar best
dat er een Planckaert in super-
forme van de partij was of de Le-
degemnaar kwam weerom met een
mooie voorsprong alleen toe.
Het koersverslag moet de lezer
een duidelijk beeld gebracht heb
ben van het steeds maar wisselende
koersverloop. Dat de mooie schuld
van dit alles grotendeels aan de
vluchters van het eerste uur. De-
munster-Verlinde, ten goede komt,
staat meer dan vast. Voor eerst
genoemde, die nog met de kopman
nen binnenliep, weten wij sedert
lang dat hij heel wat kan en het
verwondert ons dan niet eens op
een dergelijke prestatie vergast te
zijn geworden. Van de jonge Ver-,
linde kunnen wij zeggen dat hij
„Sêö rustete.jt^y.aüei- «»..££»-
sterke «n mooie koers leverde, maar
moeten wij ook vertellen dat het
nog lang zal duren eer hij zijn
koers wint als hij telkens zo onbe
zonnen en onberedeneerd tewerk
Taillieu heeft dus zijn gele trui
verloren. Zeggen wij terstond dat
hij niet op waarde werd verslagen,
al liet hij de indruk niet te best
te marcheren. Zonder die band
breuk zou hij natuurlijk nooit ge
lost-zijn geworden, maar het feit
dat hij samen met Planckaert in
achtervolging zat ep deze de koers
won, daar waar de Menenaar moest
begeven, wijst er op hoe laatstge
noemde ln een minder goede dag
was. Dat overkomt iedereen, ook
de beste.
Indevuyst klasseerde zich vijfde
en komt meteen nevens Taillieu op
2 punten van de leider te staan.
Wordt me dat een formidabele
strijd?
Graag onderlijnen wij ook de
prestatie van een Salembier en een
Deblaere. Van laatstgenoemde za
gen wij tot tweemaal toe een flinke
inspanning, toen hij uit de groep
op de weglopers kwam gesprongen.
Dat was werk van een groot renner.
Van Salembier wisten wij dat hij
heel rap spurtte, maar de wijze
waarop 'hdj de spurt voor de derde
plaats won tegen Berten Vande
voorde. was indrukwekkend. Dat
was geen spurten meer, dat was
vliegen.
3' Prijs:
HOOVER
5.200 fr. 800 fr. 6.000 fr.,
geschonken door Fa
IEPER - POPERINGE
PROEF TE RUMBEKE-BEITEM
DRÉ NOYELLE EN INDEVUYST
BESLECHTTEN 70 KM. LANGE
ACHTERVOLGING IN HUN
VOORDEEL
Eerstgenoemde spurtwinnaar voor
DEBLAERE EN INDEVUYST
Wij kregen Dinsdag in de 12'
Proef van ons Kriterium te Rum-
beke-Beitem een schouwspel opge
dist, dat men -niet zo dikwijls te
zien krijgt, zelfs niet in onze zo fel
betwiste liefhebberskoersen. Dit
kijkstuk vond zijn oorzaak in de
jongste klassementsveranderingen
na de koers te Loker, waarbij Lu
cien Taillieu zijn gele trui verloor
ten voordele van Vandevoorde.
De Menenaar verscheen dus op
nieuw voor de eerste maal in zijn
rode trui en het viel ons reeds op
van kort na het vertreksein dat die
rode trui zich bestendig in de eer
ste gelederen bewoog, daar waar
Vandevoorde merkbaar niet in zijn
dagje was. Het verwonderde ons
dan ook helemaal niet, dat als een
viertal renners zich in de vijfde
ronde afscheidden, er dc helrode
trui van Taillieu bijzat. Het lag ei-
vingerdik op dat de talentvolle
Menenaar zijn weerwraak wou
nemen.
En of hij in zijn opzet geslaagd
is! Althans voor wat zijn rivaliteit
met Vandevoorde betreft, want de
ze kreeg aldaar een genadesteek,
die voor het verder verloop van het
kriterium van zeer groot gewicht
zal kunnen zijn.
De vier wegloper», Taillieu, De
blaere, Victoor Lucien en George»
Meulemeester, sloegen alras een
brede gaping tussen hen en hun
achtervolgers, bij wie niemand erü-
,ge lust scheen te voelen om het
achtervolgingswerk ter harte te
nemen. Er waaide immers een hal
ve stormwind en de renners sche
nen er zichtbaar door afgeschrikt.
Was het aan die felle bries te
wijten dat wij na vier van de
dertien af -te leggen ronden nog
slechts 26 renners ln koers hadden
van de 42 die het vertrek hadden
genomen?
Taillieu vond aan Deblaere, die
voor eigen volk zijn puike conditie
wilde tentoonspreiden, aan Geor
ges Meulemeester, pezig en sterk,
en heel wat kundiger dan zijn
naam laat vermoeden, en ten slotte
aan een fel verbeterde en strijd
lustige Victoor Lucien, drie gezellen
die niets beter vroeger dan de
groep zo ver mogelijk achter zich te
laten. Zo kwam het dat bij het in
gaan van de zesde ronde de vluch
ters reeds 65 seconden voorsprong
telden. Dat was het ogenblik waar
op er reactie kwam, echter niet
vanwege Vandevoorde, wie de last
van de gele trui al te zwaar bleek,
maar wel vanwege Gerard Inde
vuyst, Dré Noyelle en Gaston Re
bry. Dit was natuurlijk een knap
drietal, waarbij de Wevelgemnaar
flink zijn steek stond en de man
uit Poelkapelle weer eens mar
cheerde zoals in zijn beste dagen.
Ogenschijnlijk leek het voor dit
drietal een onbegonnen taak de
kloof op de vier kopmannen te
overbruggen, en het leek des te on
waarschijnlijker voor de twee over
blijvers toen Rebry plots verkoos
op de groep te wachten en zich op
richtte. Slechts één enkel ogenblik
aarzelden Noyelle en Indevuyst, en
toen grepen zij weer het stuur
lang» onder. Meteen kregen wij de
boeiendste achtervolgingskamp die
wij ooit ln een wedstrijd te zletn
kregen, een achtervolging van vier
tegen twee, een labeur tegen een
stormwind die de koers onmenselijk
zwaar maakte, een strijd waarvan
de inzet een leiderstrui was. Die
strijd zou niet min dan 70 km. du
ren en zou ten slotte in het voor
deel van de achtervolgers beslecht
worden.
Aanvankelijk zag het er echter
niet zo naar uit, want na drie ron
den. of 35 km. hingen Indevuyst en
Noyelle nog steeds op 1 minuut en
waren ze ook nog geen vinger ge
naderd. Juist toen we meenden dat
hun inspanning vruchteloos zou
zijn, begonnen ze langzaam maar
zeker veld te winnen. Het ging
aanvankelijk echter zo langzaam
en bij het Ingaan van de tiende
ronde was het nog steeds 85 sec.
dat ze goed te maken hadden. BIJ
de vier kopmannen was de goede
verstandhouding van in den be
ginne er zichtbaar uit en wat nie
mand had mogelijk geacht, ge
schiedde te Moorslede, zodat wij
zek kopmannen kregen.
En Vandevoorde en de groep? De
Kemmelnaar, helemaal niet in zijn
element, had reeds de strijd ge
staakt, zij het met de dood in net
hart. maar in zijn plaats kregen
we twee anderen die de aanvals-
trom roerden, Messelis en Daniel
Denys, die er een flinke vaart in
hielden en op 2.25 min. van de
leiders voorbijkwamen. Op 5 minu
ten troffen wij dan nog Seynaeve.
Rosselle, Deboodt, Crabbe, Deco-
cker, Ghyllebert en Peeters. Nog
een paar andere renners zaten ver
los ln de achtergrond.
de mooiste sportieve klasse-
wagen bij uitstek,
GARAGE
Frenchlaan - IEPER
Het toneelstuk was gespeeld en
de acteurs zowel als de toeschou
wers bereidden zich op de oplossen
de finale voor. Deblaere 2ou wel
eens proberen om weg, maar ieder
van de zes kopmannen was blijk
baar de mening toegedaan dat het
toch onbegonnen werk was om te
proberen alleen weg te geraken.
Men vergenoegde zich bij het hou
den van een flinke vaart, en dit
was maar best ook, want met een
Messelis weet men nooit. En dan
kwam de spurt.
Kregen wij een achtervolging om
van te snoepen, dan was de eind
spurt het niet minder. Dré Noyelle
was ontegensprekelijk de beste
van het zestal, maar Deblaere werd
door eigen volk aangemoedigd,
kende de ligging en is niet te on
derschatten in de spurt vooral na
een lange koers. Taillieu, rap en
sterk, moest zeker als een der
grote kanshebbers worden be
schouwd, terwijl men met Inde
vuyst in een spurt nooit weet wat
spek men in de kuip heeft. Victor
Lucien en Meulemeester mocht
men niet tot de kanshebbers reke
nen, ze waren de minst rappen van
het zestal.
Het was Deblaere die van ver de
spurt aantrok. Zeker ogenblik gaf
hij de indruk te zullen winnen,
maar Dré Noyelle flitste hem op
20 meter van de finish ongenadig
voorbij en won met een half wiel
op de Beltemnaar, die ei zo na op
de meet nog bijna door een fel op
zettende Indevuyst werd geslagen.
Op 1.45 min. eindigden Messelis
en Daniel Denys. de twee die al
te laat aan hun inspanning waren
begonnen, wijl de groep, waarin
het eveneens tot een niet onaardig
spurtje kwam op meer dan acht
minuten eindigde.
Dit was het einde van een flinke
wedstrijd, die kon begeesteren en
vervoeren en die eindigde op de
zege van Indevuyst, nieuwe leider
in het klassement, op de weerwraak
van Taillieu en op de nederlaag
van Vandevoorde. Wij zijn echter
overtuigd dat de Kemmelnaar het
daarbij niet zal laten; een slechte
dag is geen eeuw en voor wij aan
hst einde zijn valt er nog heel wat
af te leggen. It's a long way...
Inmiddels kunnen en moeten we
DE VEILIGSTE
GELDBELEGGING
ons eefh/ter verheugen ln de herop
standing van Dré Noyelle. Wij ho
pen dat wij het zo mogen noemen,
want na een periode van wankele
forme en minderwaardige uitsla
gen, reed de Olympische kampioen
te Beitem weer op zijn best. Hij
was er weer de sierlijke pedalen:
die met een glimlach het ha,rclt
werk opknapte. Daarom dat we
zeggen dat met hem niet alleen do
rapste, maar misschien ook wel de
beste van het lot won. Dit gezegd
dingen we niets af van de prestatie
van Deblaere en de vier anderen
die hem ln het wiel eindigden.
We krijgen een nieuwe kopman:
Gerard Indevuyst. Taillieu en Van
devoorde krijgen aan de Ieperlin-
een kwade klant. Een verwittigd
man ls er twee waard.
DE UITSLAG
1. NOYELLE André, (Poelkapelle;
de 144 km. in 3.42 uur;
2. Deblaere Adhémar, (Beitem),
op 1/2 wiel;
3. Indevuyst Gerard, (leper),
op 10 centimeter;
4. Taillieu Lucien, (Menen);
5. Victoor Lucien, (Oekene);
6. Georges Meulemeester, (Koeke
lare)7. Messelis André, (Ledegem -
op 1.45 min.; 8. Denys Daniel
(Zarren); 9. Rosselle Roger, (Be-
veren-Roeselare)10. Noël Deco-
cker, (Heule); 11. Deboodt Michel
(Poelkapelle): 12. Peeters Leon
(Ledegem); 13. Ghyllebert Mldhe!
(Vladslo)14. Seynaeve Marce'
(Eernegem); 18. Lamote Camiel;
16. Crabbe Reml, (Oostnleuwkei-
ke); 17. Expeel André. (DadlzeleV
18. Lepetre Roger. (Staden); lp
Gilbert Desmedt, (leper); 20. De-
pypere Palmer, (Izegem).
KLASSEMENT
NA DE 12' PROEF
L Indevuyst Gerard
Z. Taillieu Lucien
3. Vandevoorde Albert
4. Messelis André
5. Delannoye Daniel
6. Knockaert Lucien
7. Nolf Werner
8. Deboodt Michel
9. Noyelle André
10. Denvs Daniel
1L Muylle René
12. Deblaere Adhémar
en Rebry Gaston
14. Vanbossel Cyrlel
15. Gryson Alois
16. Taecke Karei
17. Planckaert Jozef,
GMsquière Raf.
en Brouwers Leon
20. Peeters Leon
133
132
122
94
79
11
51
55
51
42
41
39
34
S«
21
'oloentëf&MiüJit
^PjioeOey
Toekomende week krijgen wij
maar één proef van ons kriteriuu:
en dan nog wel in het middenin
de week. Dat wil natuurlijk zegge::
dat wij heel wat renners aan dc
start krijgen, want op die dag
er rr-ar één enkele koers in d.
gouw. De Wellevende Sportvrien
den inrichter van deze koers,
zorgt als telkenjare voor een dege
lijke organisatie en voor een hele
boel mooie premiën.
Wordt Westrozebeke het terreir
waarop Taillieu en Indevuyst i
wapens nogmaals kruisen? Of zor
Vandevoorde voor de verrassing. C
wordt het nogmaals Dré Noyelle?
TECHNISCHE GEGEVENS
Afstand: 120 km.
Prijzenbedrag: 5.000 fr.
Te 13.15 uur in De Schaarin
schrijving.
Vertrek te 14.30 uur.
Prijsdeling in De Zwaan
Met 9 punten had Taillieu
de prachtige Golfbiljart VAL-
CKE bijna verdiend. Te Loker
werd hij echter uit het zadel
gelicht door Vandevoorde, die
meteen 2 punten telt, wijl In- i
devuyst, de nieuwe leider, j
thans met .1 punt toch nog
steeds kansen heeft, al zijn zc 1
dan ook zeer miniem. Maar
wie zegt ons dat de stoere
Ieperlihg niet in staat is zijn I
trui tot het einde te behou- j
den? Best mogelijk, we zullen
zien. j'
-««M.I»—
DINSDAG 21 JULI 1953
De klassiekgeworden Brussel
Izegem, met 30.000 frank prijzen
krijgt op 21 Juli zijn beslag, me
vertrek te 13 u. en aankomst ron'l
18.30 uur.
In afwachting koers voor nleu
welingen, met 5.000 fr. prijzen, over
72 km.
Deze sporthoogdag wordt Inge
richt door de Wielerclub Sport
kring Izegem
In zitting van Zaterdag 11 Juli jl. heeft de Afdeling Westvlaanderen de reeksenindeling voor
het komend seizoen vastgesteld. Maar al te dikwijls gaf deze indeling stof tot kritiek, doch ditmaal
mogen wij zeggen dat de logica heeft gezegevierd. Er werd. rekening gehouden met de af te leggen af
standen, en het bereikte eindresultaat is dan ook toe te juichen. Misschien mogen wij echter wel een
uitzondering imaken voor Houthulst, dat verleden jaar in een heel wat gunstiger reeks werd ingedeeld.
Hieronder geven wij dan de nieuwe samenstellingen:
1' PROVINCIAAL
S. V. Wevelgem
Stade Kortrijk
F. C. Knokke
C. S. leper
Aalbeke Sport
S. V. Blankenberge
Zwevegem Sport
F. C. Torhout
U. S. Herzeeuw
Daring Blankenberge
F. C. Tielt
S. C. Oostrozebeke
R. C. Harelbeke
S. K. Steenbrugge
W. S. leper
Kuurne Sport
2° PROVINCIAAL
Reeks A:
S. V. Nieuwpoort
F. C. Helst
F. C. Sijsele
R. C. De Panne
S. V. Veurne
S. K. St Kruis
S. V. Bredene
Con-cordia Brugge
V. V. Koksijde
S. K. Den Haan
E. G. Gistel
S. V. Koekelare
Exc. Zedelgem
Hermes Oostende
S. V. Jabbekc
S. K. V. Oostende
Reeks B:
V. C. Ardooie
F. C. Liohtervelde
S. K. Torhout
St Joris Sp.
S. V. Pittem
S. K. Staden
W. S. Houthulst
F. C. Meuiebeke
S. V. O. Ingelmunster
M. S. Ingelmunster
F. C. Wakken
Deerlijk Sp.
W. S. Desselgem
F. C. Otegcm
B. S. Avelgem
S. K. Avelgem
3' PROVINCIAAL
Reeks A:
G. S. Middelkerke
Un. Zandvoorde
S. V. Diksmuide
W. S. Adinkerke
G. S. Leffinge
S. C. Lombardsijde
S. K. Eernegem
V. V. Oostduinkerke
N. S. Leke
V. C. Keiam
S. K. E.sen
W. S. Oudenburg
Reeks C:
F. C. Doomkerke
H. O. Wingene
B. Ruddervoorde
E. St Pietersveld
G. L. Ruiselede
O. Koolskamp
V. P. Gits
Dosko Beveren
S. V. De Ruiter
S. V. Rumbeke
Sp. Tielt
V. C. Aarsele
V. V. Dentergem
Reeks D:
Rac. Waregem
S. K. Beveren-Leie
V. C. St Baafs
Hulste Sp.
N. S. Heule
B. S. Stasegem
W. S. Stasegam
Tiegem Sp.
F. C. Marke
Rac. Lauwe
Rekkem Sp.
A. S. Risquor-s Tout
Reeks C
F. C. Popcringe
S. K. Vlamertings
F. C. Komen
Eendr. Wervik
Toek. Menen
W. S. Lauwe
A. A. Moeskroen
F. C. Luingne
Dottenijs Sp.
F. C. Rissegem
S. V. Kortrijk
F. C. Lendelede
St Eloois Sp.
S. V. Moorsled»
Ol. Ledegem
S. V. Moorsele
Reeks E:
S. C. Le Bizet
Brlelen Sp.
S. K. Geluwe 1
B. S. Poperiugt
Dadizele Sp.
J. A. Waasten
W. S. PaSsendal»
E. Beselare
S. P. Bo«ring#
s. C. ZonnebeSrt
S. K. Elverdinge
F. O. Woeste»
Langemark.